AUSTRIA-
EXPRESS
Adenauer over Berlijn
IN DE
CABINE
to-toestellen
Geneeskundige hulp bij verblijf
in het buitenland
van de
- Dwars
door
IVcderlajnd
Radio en Televisie
)onderdag 14 april I960
Donderdag 14 april 1960
DE VRIJE ZEEUW!
Pagina 11
I.V. Fa. P. i. van d* Sand*
KOOP: Een geriefelijk®
nde op dc Hoek van
Dijk, B 162, Zaamslag;
ct te aanvaarden,
bevragen bij:
VERHELST, Rustoord,
enstraat 1, Zaamslag.
ïdt U voor inlich-
en tot
FOTO-, KINO-,
KUNSTHANDEL
dstraat 6 - Terneuzen
Telefoon 2585
e keus in
Bondskanselier Adenauer heeft
dinsdag zijn bezorgdheid uitge
sproken over de neiging die er
volgens hem bestaat om van de
Brrlijnse kwestie het voornaam
ste onderhandelingspunt op de
komende topconferentie tussen
West en Oost te maken.
Op ccn bijeenkomst van de
Duitse persclub in Bonn ver
klaarde hij, dat „Berlijn slechter
af zou zijn dan het nu reeds is"
als de Berlijnse kwestie het
enige punt was waarop men
overeenstemming met de Rus
sen mogelijk achtte. Het speet
de bondskanselier voorts dat de
Westberlijnse autoriteiten zijn
suggestie om een volksstem
ming over de toekomst van Ber
lijn te houden, niet hadden over
genomen.
De Westelijke mogendheden
hadden immers na de volksstem
ming kunnen zeggen dat ,.de
Berlijners zich vrijelijk tegen
een akkoord met de Russen over
een nieuwe status voor de stad
hadden uitgesproken en dat de
grote mogendheden zich aan die
LEDEN VAN DE
WESTDUITSE
RECHTERLIJKE MACHT
ONTSLAGEN
In verband met de beschuldi
gingen van Oostduitse en Tsje
chische zijde over het gedrag
van circa 1150 Westduitse rech
ters tijdens het nazi-bewind, zijn
tien leden van de rechterlijke
macht van dc Bondsrepubliek
ontslagen.
Dit heeft de Westduitse minis
ter van Justitie, Schaffer, dins
dag meegedeeld in een officieel
regeringsbulletin. Schaffer zegt
hierin dat er bovendien vier
rechters met verlof zijn gestuitrd
en één is geschorst.
Schaffer verklaarde voorts dat
er in 13 gevallen een vooronder
zoek is ingesteld en dat open
bare aanklagers nog 71 klachten
behandelen. In 19 gevallen is
het onderzoek stopgezet.
In vele gevallen zijn de be
schuldigingen van Oostduitse zij
de ongegrond en in vele andere
waren de bij de beschuldigingen
gevoegde documenten onvol
ledig, aldus het bulletin.
BELGISCHE VLIEGER
POSTHUUM GEëERD
De burgemeester van Eind
hoven, mr M. B. J. Witte, heeft
gistermorgen op do vliegbasis
kleine Brogol bij Overpelt in Bel
gië de gouden ere-penning voor
menslicvendhulpbetoon uitge
reikt aan de moeder van onder
luitenant Louis Buelens, die op
28 januari met zijn Thunder-
streak onder de gemeente Son
nabij Eindhoven verongelukte.
De Belgische vlieger was op
die dag door het uitvallen van
zijn motor boven Eindhoven in
moeilijkheden geraakt. Hij nam
contact op met de toren van de
vliegbasis Eindhoven, waarbij
hem geadviseerd werd met zijn
machine eerst een zwenking naar
rechts te maken, alvorens van de
schietstoel gebruik te maken,
teneinde aldus het gevaar te ver
mijden dat liet toestel ergens in
de stad zou neerkomen. De vlie
ger deed zulks doch verloor daar
bij zoveel hoogte, dat hij zijn
sprong uit de Thunderstreak met
de dood moest bekopen.
Als posthume hulde werd door
korpscommandant kolonel Poe
iers het Belgische militaire ere
teken eerste klasse voor een daad
van moed en zelfopoffering aan
de moeder van Louis Buelens uit
gereikt.
VRACHTAUTO VIET TREIN
IN BOTSING
Op de overgang Pernisseweg-
Vondelingenweg is dinsdag
avond de 32-jarige vertegen
woordiger R. A. Schelkens uit
Goirle met een vrachtauto te
gen een diessellokomotief van
de Nederlandse spoorwegen, die
12 wagons trok. gebotst. De
vertegenwoordiger liep daar
door een hoofdwonde op en
moest naar het Zuiderzieken
huis te Rotterdam worden ver
roerd.
De rechtervoorzijde van de
auto botste tegen de linker
voorzijde van de lokomotief. De
auto werd zwaar en de lokomo
tief licht beschadigd.
SCHOTEN IN DE NACHT
Een Haagse hoofdagent van
politie heeft gisternacht te vijf
minuten over half vier in de
Frederikstraat drie schoten ge
lost op een man, die hij op he
terdaad bij diefstal betrapte
Een collega-agent, die op dit
moment in de Denneweg sur
veilleerde, hoorde de schoten.
Even later zag hij de hem be
kende 42-jarige muzikant H. B.
per fiets de Maliestraat inrij
den. Hij hield H. B. staande en
maakte een praatje met hem.
H. B. vertelde toen dat hij de
schoten ook had gehoord, doch
ook niet wist wat er aan de
hand was. Aan H. B. was niets
bijzonders te merken, zodat hij
zijn weg kon vervolgen.
Te ongeveer 4.45 uur vervoeg
de zich de 42-jarige muzikant
H. B. aan het gemeentelijk zie
kenhuis aan de Zuidwal, die bij
onderzoek een schotwond in het
lichaam bleek te hebben. Hij
werd in het ziekenhuis opgeno
men. Er is geen levensgevaar.
uitspraak moesten houden.
Op de vraag of hij Chroesjtsjef
voor de topconferentie zou wil
len ontmoeten antwoordde de
bondskanselier, dat dit „verwar
rend slecht en zinloos" zou zijn.
Hij verklaarde voorts dat de
betrekkingen tussen West-Duits-
land en Engeland van een „zeer
realistisch" standpunt moeten
worden beschouwd. Engeland
vreest dat de Frans—Duitse
vriendschap een voor Engeland
ongunstige invloed op de alge
mene Europese politiek zal heb
ben, doch deze vrees is onge
grond, zo zei hij.
De Afrikaans-Aziatische
conferentie
De tweede Afrikaans-Aziati
sche conferentie is gisteren be
gonnen met een reeks resoluties
op te stellen die donderdag op
de laatste voltallige vergadering
zullen worden ingediend.
Er zijn cfrie redactiecommissies
gevormd een politieke, een
economische en een culturele. De
resoluties worden opgesteld op
basis van de agenda van de con
ferentie, die uit de volgende vier
punten bestaat: volledige oprui
ming van het imperialisme on
kolonialisme in Azië en Afrika,
de economische ontwikkeling, de
culturele en sociale ontwikkeling
en de versterking van de solida
riteit tussen de beide wereld
delen.
(Advertentie.)
Emigratie van Westduitsers
naar Oost-Duitsland
Vorig jaar zijn circa 50.000
Westduitsers naar Oost-Duits
land getrokken zo heeft een
woordvoerder van het Westduit
se ministerie voor kwesties ge
heel Duitsland betreffend maan
dag in Bonn verklaard.
Hij voegde hieraan toe dat men
deze mensen niet als „vluchtelin
gen" moest beschouwen en dat
de migratie ook niet het gevolg
was van een „groter wordende
aantrekkelijkheid van O.-Duits-
land". 70 procent van de migran
ten waren aanvankelijk uit Oost-
Duitsland naar het Westen ge
vlucht en hebben zich nu weer
bij hun achtergebleven verwan
ten gevoegd, en bovendien waren
er vele jongeren bij die op avon
tuur zijn gegaan, aldus de
woordvoerder.
0 Uit oppositiekringen in Madrid
is vernomen, dat ongeveer 50
politieke gevangenen te Madrid,
onder wie meer dan 30 commu
nisten in hongerstaking zijn ge
gaan, o.m. omdat zij moeilijk
heden ondervinden bij het con
tact met hun advocaten.
Nieuws voor filatelisten
Ter gelegenheid van de door
de Nederlandse Vereniging voor
Inkoop-efficiëncy georganiseerde
„Second European Purchasing
Conference" zal van 21 t/m 23
april a.s. in het Kurhaus te
Scheveningen een tijdelijk bij-
postkantoor worden gevestigd.
In dit bijpostkantoor zal een bij
zonder rubber stempel worden
gebruikt, zo deelt de P.T.T. ons
mede.
In verband met de uitgifte van
de zomerpostzegels zal ter sti
mulering van de verkoop van
deze zegels in Amsterdam gedu
rende het tijdvak 2328 mei het
rijdende PTT-kantoor beschik
baar worden gesteld.
Ook in dit kantoor zal een
bijzonder rubber stempel wor
den gebruikt.
Adolf Rucker. de jonge helle
baardier van de Zwitserse garde
die een jaar geleden in het Vati-
eaan de bevelhebber, kolonel
Nunlist. met revolverschoten ver
wondde, is in een krankzinnigen
gesticht opgenomen. Hij pleegde
de aanslag, omdat de kolonel
weigerde hem weer in dienst te
nemen, nadat hij om gezond
heidsredenen was ontslagen.
De ziekenfondsraad heeft be
sloten, dat met ingang van
I juni 1960 de ziekenfondsver
goeding voor geneeskundige
hulp in het buitenland komt 'te
vervallen voor verplicht-ver-
zekerden, die niet voor beroeps
werkzaamheden aldaar verblij
ven (vakantiegangers en der
gelijke). De mogelijkheid om
geneeskundige hulp te ontvan
gen krachtens een verdrags
regeling tussen Nederland en
het land, waar men vertoeft,
blijft echter in het algemeen
voor bovenbedoelde verzekerden
bestaan. Men doet goed zich
hieromtrent tijdig met zijn al
gemeen ziekenfonds te ver
staan.
Het besluit van de zieken
fondsraad geldt tevens voor
indirect verzekerde kinderen van
verplicht-verzekerden, tot en
met de leeftijd van 26 jaar, die
in verband met studie of oplei
ding in het buitenland zijn.
Deze kinderen zijn namelijk
ten aanzien van de vergoeding
voor geneeskundige hulp in het
buitenland gelijk gesteld met
verplicht-verzekerden, die an
ders dan voor beroepswerk
zaamheden in het buitenland
verblijven.
Met betrekking tot verplicht
verzekerden die wel voor be
roepswerkzaamheden buiten-
stads zijn en niet van enige
verdragsregeling gebruik kun
nen maken heeft de zieken
fondsraad besloten de vergoe
dingen voor hulp aan huisarts
en voor ziekenhuisverpleging
meer aan te passen aan de
werkelijk gemaakte kosten.
Het wordt aan de fondsen
overgelaten, of zij vorenver-
melde regelingen ook willen
toepassen op hun vrijwillig-
verzekerden.
DISSERTATIE
SCHANDAAL IN
NEW YORK
In New York is een „disser
tatie-schandaal" aan het licht ge
komen. 25 studenten hebben be
kend dat zij thesen en disserta
ties hebben laten maken, waar
voor zij prijzen variërend tot
3.000 dollar betaalden. De politie
heeft vier mannen en twee vrou
wen gearresteerd die werkten
voor een bureau dat dissertaties
op bestelling leverde. Onder de
studenten bevonden zich negen
onderwijzers die diploma's voor
hogere onderwijsinstellingen wil
den behalen.
Dinsdagmiddag is bij 'n boer
derij te Vordingborg (Denemar
ken) een in Zwitserland gere
gistreerd particulier vliegtuig
neergestort en in vlammen op
gegaan. De inzittenden, twee
mannen en een vrouw zijn om
gekomen. Het toestel was van
het vliegveld Kastrup (Kopen
hagen) opgestegen en op weg
naar Mannheim.
o
0
0
0
0
WOOOOOOOOOOOOOOOOOO
(van onze verslaggever)
Eindhoven (P P) - De stationsklok wijst even over negen uur in
de morgen, wanneer met donderend geraas de Austria-Express het
station Eindhoven binnenrolt.. Een lange .slang blauwgekleurde
wagons, getrokken door een van die moderne, machtige locomo
tieven, komt knerpend langs het perron tot stilstand. Conducteurs
lopen langs de rijtuigen; „Eindhoven Eindhoven I" klinkt hun
roep. Passagiers, zware koffers torsende, verlaten de trein en een
stroom van mensen begeeft zich naar de uitgang. Voor ons bete
kent de aankomst van de Austria-Express op dit station het begin
van een interessante reis, zoals die door de directie van de N.S.
slechts aan weinigen*wordt toegestaan. Wij zijn namelijk de gast
van de machinist van deze trein en zullen het traject van Eindhoven
nonstop naar Rotterdam in zijn gezelschap in de kabine van de
elektrische locomotief 1300 meemaken.
eeOOOOOOOOÖOOO
Onwennig klimmen we langs de
metalen treden omhoog in de cabi
ne en nestelen ons op eci hoge ze
tel, die anders slechts weinig ge
bruikt wordt, aangezien de machi
nist vrijwel altijd alleen in de ca
bine is.
Natuurlijk nemen de Nederlandse
Spoorwegen het Tisico niet, dat wij
door ons gezelschap de machinist
zouden kunnen afleiden en daarom
worden wij vergezeld door dc heer
Diependaal, technisch ambtenaar bij
de N.V., een man vergrijsd in het
vak, die zo'n veertig jaar geleden
zelf op de locomotief heeft gestaan
en éen van dd weinigen is, die het
hele spoornet in Nederland op zijn
duimpje kent. Aan hem hebben wij
een zeer goede gids, en terwijl de
machinist zich geheel geconcentreerd
aan zijn taak kan wijden, vertelt on
ze begeleider ons de fijne kneep
jes van het vak.
Nog stilstaand langs het perron be
gint het al. „Kijk, ziet u die rode
lamp daar aan het einde van de
overkapping? Zolang die op rood
staat zal de machinist niet wegrij
den, ook al zou de perronchef het
vertreksein geven. Natuurlijk doet
hij dat niet, want ook h.'j let op
die lamp. Dat rode sein geeft na
melijk aan, dat voor onze trein het
traject buiten het station nog niet
veilig is. Kijk. nu springt het licht
op wit en zouden we kunnen ver
trekken. Maar dat gebeurt nog niet,
want het is nog geen tijd."
De wielen draaien
De heer Diependaal leunt uit de
deuropening van dc cabine en let
nauwkeurig op de perronchef. Fluit
jes klonken, de conducteurs en de
opzichters controleren of «11e deu
ren gesloten zijn en ja hoor, daar
gaat „het spiegelei" omhoog en de
machinist trekt de trein weg,
„Nu moet u goed opletten," onze
leidsman wijst ons een vierkant
bordje op een paal langs de rails,
waarop het cijfer 7. „Dat is een
snelheidsbeperking." verteld hij. „De
machinist weet nu dat hij hier niet
harder dan zeventig kilometer per
uur mag rijden. Achter de aangege
ven cijfers moet hij dus steeds een
nul plaatsen." Iets verderop treffen
we een groene driehoek op een paal
met de punt omhoog. „Dit betekent,
dat de machinist hier zijn snelheid
mag opvoeren tot de normale voor
dit traject en dat is 125 km per
uur," legde de heer Diependaal uit.
We denderen over de laatste wis
sels en inmiddels geeft hij ons uit
leg over de apparatuur van de ca
bine. De machinist zit achter een
schakelbord met vele knoppen en
meters, waarvan een soort klein
auto stuurwiel heel belangrijk is,
want daarmee regelt hij de kracht
van de loc. en dus tevens de snel
heid van d9 trein. Wanneer hij het
wiel draait in bepaalde standen
krijgt hij verschillende serie- en pa
rallelschakelingen, die tot een be-
De Austria-Express klaar voor ver
trek.
paalde aandrijfkracht leiden. It echt
bevindt zich de handel van de lucht-
drukrem. Eigenlijk is het een soort
kraan, waardoor hij lucht kan la
ten ontsnappen met als gevolg dat
dc hydraulische remmen van de
trein in werking treden. Hoofdzake
lijk met deze belangrijke apparaten
bestuurt de machinist de trein.
Rechts tegen de wand bevindt zich
een zelfregistrerende snelheidsmeter.
Op een band in het apparaat wordt
een grafiek getekend -an de snelhe
den van de trein. Hierdoor is con
trole mogelijk en kan men daardoor
precies aflezen hoe de machinist het
traject gereden heeft. Natuurlijk is
zo iets heel belangrijk bij een on
geval, want dan is men in staat,
om de snelheid en de handelingen
van de machinist te controleren.
Waarschuwingen te over
Wanneer wij het station Tilburg na
deren, staan er weer verscb 'lende
snelheidsbeperkingsbordjes en het
blijkt nu, dat er steeds op geruime
werk, maar öok onze begeleider
heeft constant zijn blik op de baan
gevestigd tijdens ons gesprek. En
dat is ook begrijpelijk, wanneer men
zich bewust is over de rails te ra
cen met een snelheid van 125 I—i
per uur en een gewicht van tonnen
achter zich aan.
Bij het passeren van de vele onbe
waakte overwegen op dit traject
wordt het ons volkomen duidelijk,
dat wanneer er een ongeluk gebeurt,
dat in principe altijd de schuld is
van de weggebruiker en niet van de
treinmachinist. Deze man is mach
teloos en heeft minimaal zo'n zeven
honderd meter nodig om zijn trein
tot stilstand te brengen. De wegge
bruiker daarentegen is altijd tijdig
gewaarschuwd voor Cz komende
•overweg. Hij dient zich er van te
overtuigen dat er geen trein in aan
tocht is en bovendien is hij daartoe
in staat.
De schrik.
Op dit traject is het gebeurd,
dat wy werkelijk ons hart vasthiel
den. In de buurt van Breda was er
een fietser, die zonder blikken of
blozen de onbewaakte overstak ter
wijl onze trein op volle snelheid na
derde. De machinist kon niets an
ders doen dan zijn hoorns In wer
king stellen. Luid galmden de klan
ken over de baan, maar de man
maakte geen haast. Vlak achter hem
denderden wij voorbij. Het was inte
ressant het benauwde gezicht van
de machinist te zien, die volkomen
machteloos deze manoeuvre moest
accepteren.
Het is een droevig feit, dat vele
weggebruikers zich niet voldoende
Cabine-intcricur.
afstand er voor een soort waarschu
wingsbord te vinden is. Een vier
kant bord op zijn punt, zoals wij
die kennen als voorran: rwegbord-
jes, waarop de komende snelheids
beperking reeds door het cijfer
wordt aangegeven. Even verderop
ontmoet de machinist dan het defi
nitieve bord en dan dient zijn snel
heid reeds tot de aangegeven hoog
te geregeld te zijn.
Als een trein met een snelheid van
125 km per uur rijdt, heeft ze niet
minder dan een goede zevenhonderd
meter nodig. Ook de bloklengtc van
ruim een kilometer is dan begrijpe
lijk.
Het is werkelijk een aparte sensa
tie nu eens niet opzij uit het raam
pje te kijken, maar door de voor
ruit, hooggezeten in de cabine,
de rails onder je door te zien vlie
gen.
Geen risico.
Tijdens onze rit in <3e Austria-Ex
press viel het ons op, hoe weinig
risico men bij de N.S. neemt. Niet
alleen dat men dus gebruik maakt
van het vernuftige 'veilige blok-sy-
steem, maar de aanwijzingen langs
de lijn laten de machinist niet in
twijfel over wat hij niet en wel kan
doen. De machinist houdt zijn ogen
geen ogenblik van de baan af en is
volkomen geconcentreerd op zijn
bewust zijn van de risico's die zij
nemen wanneer zij een overweg pas
seren, terwijl er een trein nadert.
Later, wanneer we bij avond terug
rijden op de loc., blijkt het, dat we
een geheel ander beeld te zien krij
gen. De koplampen van de trein
werpen helle lichtbundels vooruit en
verlichten een groot stuk van het
traject en de tekens langs de rails.
Van de cabine uit kijken we in de
donkere avond en het is een adem
benemend schouwspel ue lichtjes van
de steden in de verte te zien flonke
ren en zelf in het duister er langs
te snellen. Een bijzonder goede
baankennis is voor de machinist dan
wel een eerste vereis*»,, want wij,
leken, lieten ons nog wel eens mis
leiden door rode en groene lichtjes
in de verte die niet tot het waar
schuwingssysteem behoorden. De
machinist daartentegen kent zijn
lichtjes op een prik. Hij weet
precies waar hij dit of dat sein zal
ontmoeten en vooral bij het binnen
komen van een station, waar zove
le lichten twinkelen, is dat belang
rijk. Maar de treinbestuurder op
zo'n traject is goed getraind en rijdt
het niet voor de eerste maal. Hij
weet precies zijn weg tussen al die
rails en komt keurig het helverlich
te station binnen, waar hij ons en
de andere reizigers netjes aflevert.
(Nadruk verboden).
GEEN
„SPEELSTRATEN"
Het hoofdbestuur van het
Verbond voor Veilig Verkeer
heeft zich met een schrijven
tot de minister van Verkeer en
Waterstaat gericht.
Het verbondsbestuur wijst
hierin op het gevaar, dat zoge
naamde „speelstraten" kunnen
opleveren.
Het instituut van de speel
straten wordt in strijd geacht
met de elementaire regel, vol
gens welke de kinderen hun
spel niet op de rijweg behoren
te beoefenen. Deze regel wordt
de kinderen reeds van jongsaf
ingeprent en het is, aldus het
verbondsbestuur, niet mogelijk
hun daarbij het begrip bij te
brengen, dat die regel In som
mige straten gedurende be
paalde uren niet geldt. Daar
komt, volgens het V. V„ nog bij,
dat zeer jonge kinderen niet in
staat zijn de bij de speelstraten
geplaatste verkeersborden te
lezen. Gevolg van het feit, dat
ziekenauto's, auto's van dokto
ren en invaliden toch in deze
speelstraten zullen moeten rij
den zou zijn, dat de kinderen
en hun ouders een vals gevoel
van veiligheid krijgen, zo con
cludeert het Verbond voor Vei
lig Verkeer, dat tenslotte nog
de aandacht vestigt op de min
der gunstige ervaringen, welke
men op dit gebied in Duitsland
heeft opgedaan.
Caraibisch gebied vraagt
teveel wapens
De Verenigde Staten hebben
de Cubaanse regering medege
deeld, dat de vraag naar wapens
in het Caraïbisch gebied „veel
groter is dan elke denkbare
noodzaak voor zelfverdediging".
Om deze reden hebben de Ver
enigde Staten onlangs het verbod
op wapenleveranties aan het
Caraïbisch gebied uitgebreid cn
o.a. vergunningen voor uitvoer
van hefschroefvliegtuigen naar
Cuba ingetrokken. De Cubaanse
regering had enige weken ge
leden hiertegen geprotesteerd.
VRIJDAG 15 AFRIL.
HILVERSUM I: 7.00 Nws; 7.15
Gram.; 7.35 Voor dc jeugd; 7.40
Gram.; 7.45 Morgengebed cn
overweging; 8.00 Nws; 8.18 Gr.;
8.50 Voor de vrouw; 9.35 Water
standen; 9.40 Koor en ork.10.05
Gram.; 11.00 Voor de zieken;
11.40 Gr.; 11.50 Meditatie; 12.00
Gram.: 12.30 Land- en tuinbouw-
meded.; 12.33 Gram.; 12.50 Act.;
13.00 Nws; 13.15 Vijftien jaar ge
leden, praatje; 13.20 Gram.; 14.00
Voor de jeugd; 14.30 Gram.; 15.00
Godsd. uitz.; 16.45 Brabants ork.;
17.00 Van Gabbatha naar Golgo
tha, passiespel; 18.00 Gram.; 18.10
Vaticaanse act.; 18.25 Philharm.
ork.; 18.50 Regeringsuitzending;
19.00 Nws; 19.10 Act.; 19.25 Me
morandum; 19.30 Polit. praatje;
19.40 Fagot en piano; 20.00 Jo
hannes-Passion; 22.25 Boekbe
spreking; 22.30 Nws; 22.40 Gr.;
23.55 Nieuws.
HILVERSUM II: 7.00 Nws; 7.10
Gym.; 7.23 Gram. en reportages;
8.00 Nieuws; 8.18 Gram. en act.;
9.00 Gym. voor de vrouw; 9.10
Gram.; 10.00 Voor de oude dag,
causerie; 10.05 Morgenwijding;
10.20 Voor de vrouw; 11.00 Voor
de kleuters; 11.15 Kamermuziek;
11.45 Hammondorgelspel; 12.00
Gram.; 12.20 Regeringsuitz.; 12.30
Land- en tuinbouwmeded.; 12.33
Sport en prognose; 12.50 Piano
spel; 13.00 Nws; 13.15 Meded. en
gram.; 13.20 Promenade orkest
en koor; 14.00 Gram.; 14.15 Or
gelrecital; 14.35 Voordr.; 15.00
Christus am Oelberg, oratorium;
16.00 Orgelspel en zang; 16.30
Voor do zieken; 37.00 Voor de
teenagers; 17.55 Act.; 18.00 Nws;
18.15 Vlaamse notities; 18.20
Lichte muz.; 18.50 De puntjes op
de i, lezing; 19.00 Voor de kinde
ren; 19.10 Meisjeskoor; 19.30
Meisjeskoor; 19.30 Avondmaals
dienst; 20.40 Avondmaalsmuziek;
20.55 Nws; 21.00 Concertgebouw
orkest; 22.00 Gram.; 22.15 Buiten
lands weekoverzicht; 22.30 Nws;
22.40 Zorg om de mens, gesprek;
23.00 Soc. nieuws in Esperanto;
23.10 Muz. revue; 23.55 Nieuws.
BRUSSEL (VI.): 12.00 Gram.;
12.20 Orgelconcert; 12.30 Weerbe
richt; 12.35 Orgelconcert; 12.52
Koersen; 13.00 Nieuws; 13.15 Voor
de soldaten; 14.00 Gram.; 14.15
Gram.; 14.45 Goede Vrijdag-can
tate; 15.00 Gewijde muz.; 16.00
Koersen; 16.06 Kamermuz.; 16.45
Klavecimbel-recital; 17.00 Nws;
17.10 Omroepkoor; 17.45 Duitse>
les; 18.00 Gram.; 18.10 Boekbe-'
spreking; 18.20 Gram. 18.30 Gods
dienstig halfuur; 19.00 Nieuws;
19.30 Prot. uitz.: 20.00 Koorzang
en orkest; 21.30 Kamermuziek;
22.00 Nieuws; 22.15 Oratorium;
22.55 Nws; 23.00 Militaire groe
ten uit Kongo.
Televisieprogramma's.
NED. TV: Weekoverzicht v. h'.
journaal; 20.30 Filmrep.; 21.10
Johannes Passion, oratorium;
22.10 Epiloog.
VL. BELG. T.V.: 19.00 TV-al-
bum; 19.05 Jeugdkroniek; 20.00
Flimgetuigenis; 20.40 Reportage;
21.10 Johannes Passion, orato
rium; 22.10 Literair progr.; 22.23
Nieuws cn journaaL