1
DE GROOT
li
Speciaal voor u
en uw gezin
r
I
E. V. O. stelde onderhouds-
contróleboek samen ter verhoging
van de verkeersveiligheid
Tweede Kamer
over
Gebeurtenissen
n Zuid-Afrika
Zes
doden bij
ontploffing
in
Oostenrijk
Socialistische kritiek op het
versnellingsprogram van de E.E.G.
I
I
i
i
I
1
1
Grote sortering in alle prijsklassen
Wd-g 30 maart lm 30 maarl 1960
DE V R IJ E ZEEUW;
Zoiïs «Ie séhil
de vrucht!
beschermt
If nieuwe wikkel
«aak van Plauta,
Da E.V.O. heeft voor haar
leden, die gezamenlijk meer dan
200.000 auto's op de weg bren-
gen ondërhoudscontrole-
boek. speriaal gericht op de ver
keersveiligheid. samengesteld.
>len is uitgegaan van 3 soor
ten onderhoudsoeurten, te weten,
de normale doorsmeerbeurt, een
spei iale 10.000 - en een spe
ciale 50.000 km beurt. Het boek
kan gedurende 100.000 km wor
den gehanteerd. Voor elke beurt
bev.it het boek een coupon in de
vom van een schema. Het is
de bedoeling, dat de garages de
od de coupons aangegeven pun-
1 ten afwerken en daarna het be-
treffende schema van hun hand-
I tekening oorzien. Door de sche-
I ma's nauwgezet af te werken,
wordt voorkomen, dat voor de
veiligheid van het voertuig es
sentiële punten over het hootd
voiden gezien-
Reeds in 1046 stelde de L.Y .O.
aan haar leden een alles omvat-
I Eend onderhoudsschema voor be-
l jgtcl- en v rachtwagens ter be-
Ischikking.
i Gebleken is nu, dat vooral ge-
bruikers van tweedehands auto's
behoefte hebben aan een be-
pci kt geheel op de veiligheid ge-
rii ht onderhoudsschema, omdat
voor deze auto's meestal minder
kosten worden gemaakt voor
alles omvattend onderhoud en
uil de garage-nota's'niet altijd is
af ie leiden of de voor de veilig-
heid van belang zijnde onder-
delen en mechanismen de nodige
aandacht hebben verkregen.
Behalve enkele kleinere pun
ten zijn het vooral', stuurinrich
ting, remmen, banden, veren,
verlichting, die uit een oogpunt
van veiligheid aandacht verdie
nen.
Om Ie bereiken dat de speci
fieke veiligheidspunten op het
geëigende tijdstip aan de orde
in de dinsdagmiddag gehou-
n vergadering van de Tweede
tmer heeft de voorzitter voor-
:ing gegeven van de volgende
ief van de minister-president:
.Naar aanleiding van uw brief
n 24 maart 1960, nr. 59.538,
b ik de eer U te berichten, dat
regering geen stappen over-
■egt in verband met de recen-
gebeurtenissen in de Unie van
id-Afrika, welke hebben ge-
d tot het bloedvergieten, dat
Nederlandse regering en het
derlandse volk zo diep heeft
schokt.
Het standpunt, dat de regering
leemt ten aanzien van de ras-
idiscriminatie in Zuid-Afrika.
bij herhaling door de regering
de Verenigde Naties tot uit-
ukking gebracht, zodat om-
nt dat standpunt geen mis-
rstand kan bestaan,
intussen zij opgemerkt, dat de
iligheidsraad van de Verenig
Naties deze aangelegenheid
bespreken, zodat hierop de
lie internationale aandacht zal
rden gevestigd."
De heer Burger (Arb.) ver-
tart de brief teleurstellend te
Men. Alles bij elkaar is het
zonder matig. Z.i. was er aan
ling voor de regering om meer
ristructief te spreken. Hij her-
ïert aan de rassendiscrimina-
tijdens de bezetting. Wij Ne-
rianders voelen die nog erger,
rder merkt hij op, dat de zaak
anderen in rijksverband
ngaat.
De heer Burger vraagt alsnog
mdelinge vragen aan de mi-
ter-president te mogen stel-
i, opdat deze nog deze week
arop kan antwoorden.
De heer De Groot (CPN1
eekt zijn teleurstelling uk
:t het antwoord van de minis-
•president. Hier is een geval
a de orde, waaruit zeer duide-
rassenhaat en rassendiscri-
natie spreekt. De regering
nt zich daarover uit te spre-
n. Zij moet de gevoelens van
Nederlandse volk scherp erl
idelijk tot uiting brengen.
De Voorzitter merkt op. dat de
ef voor kennisgeving zou kun-
a worden aangenomen en dat
indelinge vragen gesteld kun-
n worden.
De heer Oud (VVD) wil nog
;n beslissing over de brief
nen. Er kan na de monde-
ge vragen over worden S*
oken.
deze geest wordt besloten-
de zaak nog deze week ver
in de Kamer komt.
BESPREKINGEN
TUSSEN FRANCO EN
SPAANSE
TROONPRETENDENT
Het Spaanse staatshoofd, ge
neraal Franco, en Don Juan van
Bourbon, dc troonpretendent,
zijn dinsdagochtend op een land
goed van een monarchist in de
nabijheid van Ciudad-Rodrigo op
Spaans gebied besprekingen be
gonnen welke onlangs werden
uitgesteld, naar men meent
wpvciig de publiciteit die aan
hef overleg werd gegeven en
welke FranWniet wenst.
Men neemt aan dat gesproken
wordt over de verdere opvoe
ding van de zoon van de preten
dent, Juan Carlos. Deze is 22
jaar en begint binnenkort zijn
universitaire studie.
Waarnemers twijfelen er niet
aan dat ook over de kwestie der
dynastie zal worden gesproken.
Alles wijst erop dat Franco Juan
Carlos heeft voorbestemd om
dc eerste Spaanse monarch na
hot huidige regime te worden.
Dit is het derde overleg tus
sen Franco en Don Juan in 12
jaar.
komen en te controleren, dat de
veiligheidsbeurt is uitgevoerd,
leent het E.V.O.-onderhoudscon-
tröleboek zich uitstekend.
Aan de gebruikelijke door
smeerbeurt werden geen nieuwe
werkzaamheden toegevoegd.
Alleen werden bepaalde onder
delen van deze beurt afzonder
lijk vermeld. Daardoor kan wor
den voorkomen, dat deze voor de
veiligheid van het voertuig
uitermate belangrijke punten
zouden worden vergeten. De spe
ciale 10.000 km beurt kan met
een normale doorsmeerbeurt
samenvallen. Bij deze beurt
wordt nagegaan of veren, schok-
brekers, stuurinrichting e.d. nog
naar behoren werken.
Remmen, verlichting en ban
den worden gecontroleerd. Bij
de speciale 50.000 km beurt be
hoort o.m. demontage van do
remtrommels plaats te vinden.
De E.V.O. adviseert de leden,
die het onderhoud laten geschie
den vanwege door de fabrikant
of importeur gegeven richtlijnen
op de/e wijze voort te gaan.
Ook dan is bet echter van be
lang de betreffende schema's
van het onderhoudscontröleboek
te laten aftekenen.
Geadviseerd wordt tevoren
een globale prijsopgaaf voor deze
beurten te vragen. Mochten bij
dc uitvoering van de veiligheids
beurten reparaties noodzakelijk
zijn. dan doet men er goed aan
af tc spreken dat deze eerst na
overleg zullen worden verricht.
De E.V.O. gelooft met hei in
stellen van een op de veiligheid
van het voertuig gericht onder
houdsschema aan de hand van
het onderhoudscontröleboek de
leden wederom een positieve mo
gelijkheid te hebben gegeven
om hun wens het wegverkeer
veiliger te maken te kunnen
vervullen.
Verwacht mag worden, dat vele
bedrijven het E.V.O.-onderhouds-
contróleboek, speciaal gericht
op dc verkeersveiligheid, voor
hun auto's zullen willen gaan
benutten als onderdeel van de
permanente veiligheidsactie,
waarvoor de leden zo n grote,
dankbaar stemmende, belang
stelling hebben getoond. De
E.V.O. heeft zich tot alle ervoor
in aanmerking komende garages
en doorsmeersta'tions gericht
met het verzoek allo medewer
king te verlenen als houders van
het onderhoudscontröleboek zich
tot hen wenden.
Dc foto toont did
resten van de
vrachtwagen.
Op de Oostenrijkse olievelden van Aderklaa, een twintig kilometer
ten noorden van Wenen, is een met dynamiet geladen vracht
wagen ontploft. Zes arbeiders verloren hierbij het leven en vier
werden gewond. De explosie deed zich voor toen arbeiders een
gedeelte van het terrein opbliezen voor de aanleg van een nieuw
reservoir voor ruwe olie. Er moet bij het bevestigen van de
„deoonator" een fout zijn gemaakt.
NEGERS EN KOFFIE
Vier negers, die in een restau
rant te Houston in Texas een
kopje koffie hadden gedronken,
zijn dinsdag beschuldigd van „het
Verstoren van de vrede," omdat
zij geweigerd hadden 50 maal de
normale prijs voor hun kopje
koffie te betalen.
De vier negers zaten maandag
avond rustig van hun koffie te
genieten toen er een dienster bij
hen kwam en hun het „speciale
menu voor negers" van het res
taurant liet lezen.
De negers dronken zwijgend
hun kopje koffie uit en weiger
den daarna die hoge prijs te be
talen.
De dienster belde toen de poli
tie op.
De eigenaar van het restaurant
zei later, dat negers bij hem
konden eten en drinken wat zij
wilden, maar dat zij hiervoor
„dik" moesten betalen.
Vechtpartij
In Tracey in Californië zijn
maandag negers en blanken met
elkaar slaags geraakt op een
basketballwedstrijd. Negen jon
gens werden zodanig toegetakeld
dat zij naar het ziekenhuis ge
bracht moesten worden.
POSTKOETS
VERWELKOMD IN
ISTANBUL
Mens en dier vermoeid
in prima conditie
Kort voor middernacht is zon
dagavond de postkoetskaravaan
aangekomen binnen de poorten
van het oude sultanspaleis Top-
kapi Saray te Istanbul. Dit was
het einde van een lange, zware
rit door Duitsland, Oostenrijk,
Joego-Slavië en Noord-Grieken
land. Een rit. die een vermoeien
de voorbereiding betekende op
de grote gebeurtenis, welke van
daag aanvangt de postkoets-
tolht in 39 dagen van Istanbul
naar de Floriade in Rotterdam
over een route van 3404 km.
Mens en dier zijn, ofschoon ver
moeid, in prima conditie.
De tocht van Den Haag (waai
de karavaan vorige week werd
geformeerd) naar Turkije is uit
stekend verlopen. Noemenswaar
dige pech is niet geleden, daar
gelaten een enkele lekke band,
een lekkende olieleiding van één
der wagens en „roodgloeiende"
remmen bij het afdalen van soms
steile hellingen. Het oponthoud
aan de grenzen bleef tot een mi
nimum beperkt, dank zij de me
dewerking van de autoriteiten.
Even dreigden er moeilijkheden
te ontstaan aan de Oostenrijks-
Joegoslavische grens, die echter
met een Hollandse sigaar en har
telijk gelach werden opgelost. Bij
de douanecontrole werd natuur
lijk ook de zwarte lijst van in
Joego-Slavië gezochte personen
geraadpleegd. Hierin kwam de
naam van de chef d'équipe voor,
met de vermelding dat deze nog
een schuld aan de Joegoslavische
slaat had van 300 dinaren (onge
veer F 1.40) een kwestie die nog
uit '58 dateerde, toen één van de
chauffeurs van het Haagse trans
portbedrijf niet genoeg geld bij
zich had om aan de grens een en
ander te betalen. Joop van dei-
Touw voldeed grif de openstaan
de schuld en onder gelach werd
onder de affaire een streep ge
zet.
De socialistische fractie van
het Europese parlement heeft
zich dinsdag in beginsel ak
koord verklaard met een ver
snelde totstandkoming van cle
Europese Economische Ge
meenschap, doch zij heeft de
E. E. G.-commissie haar kritiek
niet gespaard. Zo had de Neder
landse afgevaardigde G. M. Ne-
derhorst kritiek op het feit, dat
in het program van de E. E. G.-
commissie wel concrete maat
regelen voor een versnelde uit
voering van het verdrag op
economisch gebied worden ge
schetst. doch dat er over de so
ciale vraagstukken wordt ge
zwegen. Prof. W. Hallstein, de
voorzitter van de E. E. G.-com-
missie, had dit maandag bij zijn
redevoering in het parlement
ook gedaan: hij sprak vijf
kv/artier, waarvan wel geteld
drie minuten over de sociale as
pecten van de zaak. De heer
Nederhorst verzocht dan ook
om aanvulling van het versnel
lingsprogram met concrete
maatregelen op sociaal gebied.
Als dat niet gebeurde, bestond
het gevaar, dat de socialisten
hun steun niet zouden kunnen
geven.
De christendemocratische
fractie heeft maandag bij monde
de van de Nederlandse K. V. P.-
afgevaardigdc Blaisse reeds
haar goedkeuring aan de com
missievoorstellen gehecht. Een
oristendemocratische resolu
tie, waarin deze goedkeuring is
vervat, is dinsdag voor nadere
studie naar de bevoegde parle
mentscommissie verwezen.
De Duitser Deist, dié dinsdag
eveneens namens de socialisti
sche fractie sprak, verklaarde;
dat naast een versterking van
de gemeenschap der zes een
versterking van het gehele vrije
West-Europa een dringende
noodzaak is. Hij was het met
Hallstein eens, die maandag
had verklaard dat hst Westen
zich aaneen moest sluiten als
het het hoofd wilde bieden aan
de groeiende economische
macht van de communistische
wereld. Deist betwijfelde ech
ter, of de E. E. G.-commissie wel
alles in het werk stelde oni tot
samenwerking met dé andere
Europese landen en vooral met
die van dc kleine vrijhandels
zone te komen. De memoran
dums, die de E. E. G.-commissie
over de mogelijkheid van een
Europese vrijhandelszone van
de zes en van de zeven heeft
uitgebracht, hadden hem zeer
sterk doen denken aan de zegs
wijze dat „diplomaten de taal
niet gebruiken om hun gedach
ten uit te drukken, doch om ze
te verbergen".
Deist uitte tenslotte nog de
waarschuwing, dat de E. E. G.-
commissie zich moest hoeden
voor een overspannen gevoel
van eigenwaarde en dat ze
vooral niet de indruk mag wek
ken, dat ze naar hegemonie op
het gebied der Europese inte
gratie streeft. Als we werkelijk
een Europese samenwerking in
groter verband wensen, moeten
we ook de consequenties daar
van aanvaarden, zo zei hij.
De Lockheed „Electra's"
De Amerikaanse regering
heeft 7 luchtvaartmaatschap
pijen die passagiersvliegtuigen
van het type Lockheed „Electra"
gebruiken, opdracht gegeven
bepaalde veiligheidsmaatregelen
te treffen.
Er zijn twee ongelukken met
„Electra's" gebeurd, namelijk op
29 september 1959 te Buffalo
(Texasl en op 17 maart 1960 bij
Tell City (Indiana), waarvan de
oorzaak niet is opgehelderd. Bij
deze ongelukken hebben 97 per
sonen de dood gevonden.
De nieuwe veiligheidsvoor
schriften betreffen voornamelijk
de snelheid: de toestellen zullen
niet sneller mogen vliegen dan
475 kilometer per uur. De an
dere bepalingen slaan op de con
trole van de vliegtuigen.
IN BEEN GESCHOTEN.
Nabij de grens op de „Grote
Heide" te Venlo is maandag
avond de 35-jarige koopman J.
Janssen uit Venlo in zijn linker
been getroffen door een pistool
kogels nadat hij door een douane
beambte gesommeerd was om te
stoppen.
De heer Janssen bestuurde een
personenauto, waarin zich nog
enkele personen bevonden. Een
douaneparouille was namelijk
bezig met controleerwerkzaam
heden in de stille omgeving nabij
de Duitse grens, omdat via dit
gebied nog wel eens z.g. con
sumptiefraudes plaats vinden.
De gewonde autobestuurder,
die in het St. Joseph ziekenhuis
te Venlo is opgenomen, zou niets
met smokkelarij hebben uit te
staan, doch alleen niet tijdig ge
noeg hebben gestopt.
Nieuwe telefoongids stelt
Haagse politie voor
problemen
De nieuwe telefoonboeken
hebben de Haagse en Rijswijkse
politie in moeilijkheden ge
bracht. Voorheen was het ge
bruikelijk dat door de politie
een advertentie op de kaft van
de gids werd geplaatst waarin
duidelijk werd vermeld welke
nummers men moest kiezen in
geval van nood en welk num
mer diende voor alle andere ge
sprekken. Doordat met de nieu
we gids een uniforme kaft voor
het gehele land is ingevoerd is
dit onderscheid niet meer te
zien op de buitenzijde van de
gids. Op het ogenblik geeft de
kaft alleen het alarmnummer.
Het gevolg is dat op het ogen
blik driekwart van het aantal
telefoontjes dat op het alarm
nummer binnenkomt in het ge
heel geen verband houdt met
een noodsituatie. Ongeveer der
tig maal per uur moeten de be
dieners van het alarmnum
mer vertellen dat de aanvrager
het andere nummer zal dienen
te draaien. Ook komen vele te
lefoontjes voor de Haagse poli
tie binnen bij de Rijswijkse po
litie. Dit in verband met een
wijziging in de gids die er toe
heeft geleid dat de Haagse po
litie is gerubriceerd onder „ge
meentelijke instellingen". Slaat
men „politie" op dan kan men
dit lezen maar vlak daarop is
in hetzelfde lettertype vermeld
„gemeentepolitie Rijswijk". Het
gevolg is dat tal van personen
het Rijswijkse nummer houden
voor het Haagse. De Haagse
politie heeft via de pers het pu
bliek met de meeste klem ver
zocht het oude onderscheid
goed in het oog te blijven hou
den. Hiermede hóópt men de
moeilijkheden te kunnen oplos-
NIEUWS VAN DE
AMERIKAANSE KEUKENHOF
Op dc eerste mei zal de „Ame
rikaanse Keukenhof" op 50 km
van New York als „Sterling Fo
rest Gardens" de poorten openen.
Reeds nu heet dit park „The
most beautiful garden since Eden"
de s'J-'oonste tuin sedert de hof
van Ed"-i.
De ontginning van de dertig
hectare heuvelig en moerassig
bes en het geschikt maken van
d" grond waren in het najaar van
1S59 gereed. Daarbij is reeds veel
gebruik gemaakt van Nederlands
advies, met name van de Keu-
kcnbof-architcct-directeur de
heer G. van der Lee en van de
voorzitter van het C.B.C., Cen
traal Blocmbollencomité, de heer
A. Warnaar.
Verleden najaar is een ploeg
zeer deskundige bollenjongens
naar Sterling Forest Gardens ge
togen om, na het goede voorbeeld
van Prinses Beatrix, het plant-
werk te verrichten. Het C.B.C.
stond aan de Amerikaanse stich
ting, die twee miljoen dollar in
het park stak. anderhalf miljoen
bloembollen af.
Het park zal niei, zoals Keu
kenhof in het bloeiseizoen slui
ten. Na de bloembollen zullen
nog tentoonstellingen van vaste
planten, rozen en irissen gehou
den worden.
COMETS
MINDER LAWAAI
Geluidsproeven, die in de af
gelopen weken met het Britse
straalverkeersvüegtuig de „Co-
met" zijn uitgevoerd, hebben
aangetoond, dat de motoren
niet meer lawaai behoeven te
produceren dan de gewone
vliegtuigmotoren met propel
lers. Dit heeft de Britse minis
ter van luchtvaart maandag
meegedeeld in het Britse parle
ment. Op grond van die proe
ven heeft hij de B. E. A. toe
stemming verleend voor een
beperkt aantal nachtvluchten
met ,.Comet"-toestellen op Lon
don Airport. Als voorwaarde is
gesteld, dat bij deze vluchten
niet meer lawaai mag worden
gemaakt, dan wanneer zij zou
den worden uitgevoerd met con
ventionele machines met
schroefaandrijving.
Naar bekend hebben de auto
riteiten van diverse landen
nachtvluchten met straalvlieg
tuigen wegens het lawaai ver
boden. Zo'n verbod was ook van
kracht voor de Londense lucht
havens. Voor Schiphol is een
dergelijk verbod nooit opgelegd.
BIJ AUTO-ONGEVAL
OMGEKOMEN.
Dinsdagmiddag omstreeks drie
uur is in Den Haag een auto
ongeluk gebeurd, waarbij de 59-
jarige architect H. J. de Haan
uit de Spotvogellaan in Den
Haag is omgekomen. Zijn wagen
werd hierbij totaal vernield.
Bij het passeren van de tunnel
onder de spoorlijn over de Troel-
strakade, gaande in dc richting
van het Hildebrandplein en de
Gouverneurlaan, wilde de 42-ja-
rige vrachtautochauffeur W. N.
uit Bergen op Zoom met zijn
truck linksaf siaan om dc Wal-
dorpstraat in te rijden. Door on
bekendheid ter plaatse koos hij
de meest rechtse van de drie tun-
neldoorgangen. Toen hij linksaf
sloeg, was de hem achterop rij
dende architect hem door de mid
delste doorgang reeds te dicht
genaderd om hem te ontwijken.
De truck raakte de personenwa
gen even aan de achterkant,
waardoor de architect de macht
over het stuur verloor en tegen
een lichtmast reed. Zijn stoffelijk
overschot is naar het ziekenhuis
Zuidwal overgebracht.
IN HET HOL VAN DE LEEUW.
Jaarlijks is er in maart, aan
de vooravond van de diësviering
van het Deiftsrh Studentencorps,
een sportieve strijd in Delft tus
sen politie en studenten.
De eerste probeert dan te ver
hinderen dat de laatsten de hele
binnenstad 's nachts volplakken
met pamfletten. Mikpunten zijn
steeds het bureau van politie en
de politievoertuigen en het is
eens gebeurd dat een politie-auto
werd volgeplakt.
Dit jaar meende de politie een
glansrijke overwinning te heb
ben behaald, maar nu, een week
na de nachtelijke strijd, merkte
men dat op de kalender in de
wachtkamer van het politiebu
reau zo'n pamflet op maart was
geplakt.
Dit pamflet was nog niet eer
der ontdekt, doordat op deze
kalender het blad met de maan
den januari en februari nog niet
was afgescheurd
Arbeiders
in de scheepsbouw
Leiders van vakbonden van
arbeiders bij de scheepsbouw van
tien landen, waaronder Neder
land, hebben te Hamburg een
conferentie van drie dagen be
sloten met een resolutie waarin
wordt aangedrongen op een
werkweek van vijf dagen met 40
werkuren.
De conferentie dringt er
voorts op aan bestaande scheeps-
werven te moderniseren en aan
te passen aan de huidige vereis
ten. Zij geeft hieraan de voor
keur boven de bouw van nieuwe
werven.
Volgens de conferentie moet
de huidige orderpositie van de
werven niet te pessimistisch
worden gezien. Zij verwijst naar
een rapport van het internatio
nale Verbond van Metaalbewer
kers waarin wordt gezegd dat
de toestand in de afgelopen
jaren gaandeweg is verbeterd.
Behalve Nederlandse vertegen
woordigers werd aan deze confe
rentie deelgenomen door vak
bondsleiders uit België, Dene
marken, Frankrijk. Groot-Brit-
tannië. Italië, Japan. Noorwegen,
West-Duitsland en Zweden.
MAATREGELEN TEGEN HET
OPTREDEN VAN RUNNERS
IN DEN HAAG.
Ten einde in het vervolg
maatregelen te kunnen nemen
tegen het optreden van runners
heeft de gemeenteraad van
Den Haag, overeenkomstig het
voorstel van B. en W„ besloten,
de algemene politieverordening
aan te vullen met de volgende
bepaling: „Het is verboden zich
tot het aanbevelen of verschaf
fen van tijdelijke woon- en lo-
giesgelegenheden, dan wel tot
het aanbevelen van winkels en
bedrijven of tot het verlenen
van diensten, op de openbare
straat aan het publiek op te
dringen."
In hun desbetreffend voorstel
wijzen B. en W. er op, dat het
lastig vallen van het publiek op
de openbare straat door run
ners in Den Haag nog geen
ernstige vormen heeft aangeno
men, maar dat zij toch van me
ning zijn, dat dergelijke praktij
ken het aanzien van de stad
schade toebrengen en gemakke
lijk tot verstoring van de open
bare orde aanleiding kunnen ge
ven.
Voor het in het leven roepen
van een bepaling, waarbij aan
de politie de bevoegdheid wordt
toegekend, op te treden tegen
personen, die een bezoek apn
bepaalde vrouwen aanbevelen
zag de burgemeester nog geen
geschikte aanleiding. Hij beval
de raad aan, af te wachten, hoe
deze aangelegenheid zich even
tueel zou ontwikkelen.
De gezondheidstoestand
van Franco
Naar aanleiding van berich
ten dat generaal Franco, het
Spaanse staatshoofd, niet in
goede gezondheid zou verkeren,
heeft een officiële woordvoerder
in Madrid verklaard dat Franco
zich in goede welstand bevindt.
Er werd namelijk gezegd dat de
gezondheid van Franco aange
tast zou zijn door motorgassen
die zijn auto zouden zijn bin
nengedrongen toen hij met zijn
echtgenote in december j.l. uit
Jaen, ongeveer 400 km ten zui
den van Madrid, terugkeerde.
De woordvoerder verklaarde
hieromtrent thans dat er des
tijds iets aan de verwarming
van de auto gemankeerd had
maar dat er een raampje was
opengezet om frisse lucht bin
nen te laten en dat er verder
niets aan de hand was geweest.
Ondermijnende activiteit
in Zuid-Slavië.
In Zuid-Slavië is de tegen de
Staat gerichte activiteit in 1959
belangrijk toegenomen, vergele
ken met 1958, zo heeft de Zuid-
Slavische minister van Binnen
landse Zaken, Stefanovic, dins
dag op een bijeenkomst van een
parlementaire commissie ver
klaard. Hij zei, dat er in 1959 in
totaal 1064 mensen, die uit het
buitenland waren gekomen, voor
staatsvijandige handelingen ge
arresteerd zijn.
In 1959 werden voorts 3452 per
sonen wegens ondermijnende ac
tiviteit veroordeeld 50 meer
dan in 195S.
(Adv.)
DE EERSTE TOMATEN.
De eerste tomaten werden aan
de veiling Westerlee in De Lier
aangevoerd door. tuinder J.
van der Drift uit De Lier.
Zij brachten 28 cent per stuk
op.
i
i
v
s
A
i
A
1
1
A
A
A
A
A
A
y
A
A
A
A
GASCOMFOREN vanaf
GASFORNUIZEN vanaf
„ELAL'L", de goedkoopste MIXER,
met koffiemolen 49,50
35»-
ƒ245,-
A
X
X
i
V
I
BADB ANK-I LS
PEDAALEMMERS vanaf
WASMACHINES, Blco, CENTRIFUGES
En natuurlijk de
FASTO WARMWATERAFFARATEN
16,—
10,50
189,50
Loodgietersbedrijf
-Westkolkstraat 20 Telefoon 2785 Terneuzen
Voor Vulpennen
jbli-Of(l9\
de sande
Op Uw verzoek graveren is#
Uw naam in de pen
rf
1 I