MENS EN AUTO Moderne karavaan Anika Lotte BEURSOVERZICHT 22 maart 1960 I' HERDENKING OORLOGS SLACHTOFFERS De veroordeling van de bisschop van Sjanghai Rebellie in Bolivia. GOEPKOPE BRANDSTOF VOOR ALGERIJE EN WEST-EUROPA DE KLEINE BOEREN SCHAAK- EN DAMSPELEN Elke dag heeft zijn geheim BOEING 707 VAN T.W.A. IN MOEILIJKHEDEN MGR. ALFRINK IN ROME KIKVORSMAN ZWEMT NEDERLAND BINNEN RADIO „WILLIGE" MARKT Beursindices £)ifiSOa9 16e jaargang no. 4940 jlaken wij de som op van wat n autobestuurder als stuuror- aan waard is, dan is dat techni- S-e beeld niet bemoedigend. Dit i ir. G. J. van der Burgt toen jj een openbare les gaf bij de wang van zijn ambt van lector li de Technische Hogeschool te ift, waar hij onderwijs zal ge- in de automobieltechniek. Hij Ejegde er aan toe, dat als men iertegenover stelt hoe de huidi ge auto is aangepast aan de niet _l geschikte eigenschappen van ~e bestuurder het beeld evenmin oskleurig is. Er wordt gezocht iaar verbeteringen aan de auto, ar spreker verwachtte niet at spoedig bruikbare oplossin- eri te zien zullen zijn. Daarvoor pi resaerch te mondjesmaat. Ir. Van der Burgt begon met I te merken, dat de wensdroom 'au het individu (reizen, trekken m zich snel verplaatsen), gerea- t door het bezit van een (üto, heeft geleid tot verstopping tan wegen, regie van politie, Verkeerslichten, verbodsborden, leglementering van snelheden Na bij 550.000 auto's is de fcaliteit van het wegverkeer nog en flauwe afspiegeling van deze 'ensdroom; voor tien jaar met en miljoen auto's wordt het aarschijnlijk een bespotting. Het meest zorgwekkende is, et er in 1959 landelijk 150.000 ingelukken plaats vonden, waar- ij rond 1800 doden en een veel- ■oud aan gewonden waren te be uren. Steeds maar gaat het erkeer door met zijn sinistere ol te heffen en in hoofdzaak noet dit Wel worden geweten aan [e ongrijpbaarheid van de oor- taken; zeker niet aan een mas- ale onwil om passende maat- ■egelen te nemen. Naast de ongrijpbare poten- iële gevarenbronnen noemde ipreker gevallen van wat hij ïoemde „een gemakkelijke op- ratting", die altijd worden gemo tiveerd met de hoge kosten die met verbetering zijn gemoeid. Men weegt daarbij niet af of de verbeteringskosten eventueel een verkeersslachtoffer minder konden geven. Vervolgens wees spreker erop, dat globaal bij 80 procent van de verkeersongevallen in ons land auto's waren betrokken. Het blijkt echter, dat het autoverkeer relatief weinig slachtoffers maakt in eigen gelederen, maar dat de auto's per duizend botsin gen ruim zesmaal zoveel doden onder andere verkeerssoorten eisen. Met het oog op de veel grotere veiligheid voor de inzit tenden van auto's zou er dus voor massa-motorisering het nodige zijn te zeggen. Met verwijzing naar de erva ringen die men in de Verenigde Staten met de moderne turnpikes en in Duitsland en Italië met de autowegen opdoet, constateerde spreker, dat als men een weg bouwt waar de mogelijke oor zaken van ongelukken zijn ge ëlimineerd, er weer onbekende ongeluksbronnen blijken op te duiken, nu niet gelegen in de techniek, maar in het samenspel van het technische produkt en zijn regelorgaan de bestuurder. In aansluiting hierop behandelde spreker in het kort de experimen ten, die men in Amerika heeft gedaan met naderingsradar, af- standpeilen met ultrasoon ge luid. infrarood detectors enz. om storingen bij de chauffeur op te vangen. Hij geloofde echter dat van alles wat men daar ontwik kelt in een nabije toekomst maar heel weinig voor Nederlandse en misschien wel Europese wegen netten, op grote schaal met suc ces zal kunnen worden toegepast. De Amerikaanse doctrine is n.l. in belangrijke mate gebaseerd op het gebruik van gelijksoortige vervoersmiddelen: auto's. Spe ciaal in ons land is de melee van ongelijke vervoersmiddelen het kernpunt. Een Amerikaans stadje op geblevenen volbrachten de tocht vielen is, na van Zuid-Afrika in negen dagen, laar het noorden te hebben ge- De meesten kregen hun deel eisd, nu via Klein Azië op weg van gebroken assen e.d. maar laar Triëst voor een tocht door uropa. De „karavaan'' bestaat uit on geveer 85 mensen, die na een even van hard werken iets van Ie wereld willen zien. Zij waren n mei 1959 uit New York ver rokken en denken in november lit jaar in deze stad terug te teren. Op hun tocht tonen zij )ok de Amerikaanse levenswijze ian duizenden mensen die gewo ne toeristen nooit zien. De 32 glanzende, gestroomlijn- 3e „caravans", compleet van luchtverversingsinstallaties, ver warming en douches, hebben op km tocht door Zuid-Afrika, Tan- 'anjika, Rhodesië, Soedan, Egyp- :e en andere gebieden veel be- tijks gehad. In Oeganda waren de reizigers fle gasten van de vorst en in Md'is Abeba werden zij ontvan jen door Haile Selassie en werd ihampagne uit de keizerlijke kei lers geserveerd. Het moeilijkste deel van de :ocht tot nu toe was in Ethiopië waar men slechts zes kilometer )er dag vorderde en een eigen veg moest worden gebaand. In de Nubische woestijn moest ien afstand van 430 kilometer loor het zand worden afgelegd. Sommigen besloten dit deel per rein af te leggen, maar de over een van de reizigers zei:* „Ik heb 'nagenoeg geert pafiné gehad en ik heb in alle banden op een na nog Californische lucht zitten". Uitvoerig ging spreker in op de handelingen van de bestuurder in kritieke momenten, waarbij hij dan tot de slotsom kwam dat het technische beeld van wat een autobestuurder als stuurorgaan waard is, niet bemoedigend kan worden genoemd. Hij zette dit nader met de volgende overwe gingen uiteen Onder gewone omstandigheden regelt hij zijn snelheid en daar door opgewekte krachten in bochten op zijn gevoel, zonder rekening te houden met de adhesie die zijn veiligheidsmarge bepaalt. Bij gevaar valt hij in een soms automatisme, maar tevens staat hij niet meer open voor impulsen die een betere gang van zaken mogelijk maken. Zijn reactietijd is verre van constant. Vermoedelijk langer naarmate het gevaar acuter is. Bovendien is hij niet altijd even geconcentreerd op het verkeer. Op zijn kreditzijde staat echter een boven iedere nu bekende automaat uitgaand anticipatie vermogen. Stelt men hier tegenover, ver volgde spreker, hoe de huidige auto is aangepast aan de niet zo geschikte eigenschappen van de bestuurder, dan is het beeld ook al niet rooskleurig. Hij ging hier nader op in en deelde mee, dat remsystemen, die de auto ook bij voluit remmen bestuurbaar hou den, in ontwikkeling zijn. Ook zijn er recente onderzoekingen op bandengebied gedaan, die een oplossing voor het probleem van vatriatie van de adhesie bij natte weg beloven. Op sportwagens heeft men al de remklap, de luchtweerstand als adhesievrije tem, geïntroduceerd en daarbij bij hoge snelheden aanzienlijke verbeteringen bereikt. Alle ver beteringen, die men kan ontwik kelen, zullen de auto duurder maken. Maar nu al kost de on veiligheid 500 per wagen; ook grotere veiligheid mag wel iets kosten. Dat men echter spoedig bruikbare oplossingen voor de verschillende problemen zal zien, is niet te verwachten. Daarvoor is de research te gering. Aan basisonderzoek van de automo biel en zijn besturing is uit vei ligheidsoogpunt grote behoefte en ook een technische hogeschool kan hieraan een bijdrage leveren. Na de ambtsaanvaarding hield de nieuwe lector de gebruikelijke ontvangst. Op de centrale begraafplaats van de oorlogsgravenstichting te Loenen zal volgend jaar een plechtige herdenking van con- centratiekampsle.chtoffers, wier stoffelijke overschotten niet her begraven zijn, omdat zij niet ge ïdentificeerd konden worden, worden gehouden. De namen van deze oorlogsslachtoffers zijn op getekend in boeken, naar de wens van H. K. H. Prinses Wil- helmina, die in de oorlog heeft gezegd: „Wij zullen ze allen met name herdenken". Er zullen vijf boeken voor de nabestaanden worden tentoonge steld. Deze boeken zullen daarna per estafette naar die erevelden in Duitsland, die het dichtst bij de concentratiekampen liggen worden overgebracht. Daar zul len zij een plaats krijgen in het monument op deze erekerkhoven. De namen van de slachtoffers van Neuengamma gaan naar het ereveld in Hamburg, van Bergen Belsen naar het erekerkhof in Hannover, van Dachau, Flossen- burg en Natzweiler naar Frank furt am Main, van de in Oost- Duitsland gelegen kampen naar het ereveld in Dusseldorp en de slachtoffers van het concentra tiekamp Mauthausen in Oosten rijk naar het ereveld in Salzburg. De oorlogsgravenstichting heeft voorts een boek met de namen van alle Joodse slachtoffers uit Nederland samengesteld. Dit boek zal eveneens een plaats krij gen in het monument op het ere veld in Dusseldorp. De 30-jarige Indonesische vrouw Anika Lotte, die vorige week uitgeput is aangetroffen op het eiland Bathurst, 80 km ten noordwesten van Darwin aan de noordkust van Australië, heeft blijkens de gegevens waarover men nu beschikt een vreselijk avontuur achter de rug. Anika, die op het ogenblik wordt verpleegd in het zieken huis van Darwin, heeft eerst met 21 anderen in een Indonesische vissersboot, de „Semengat Baru" vijf weken hulpeloos rondgedre ven in de Timorzee, nadat tijdens een zware storm tussen de eilan den Koepang en Roti de mast overboord was geslagen. In deze afschuwelijke weken zijn twaalf opvarenden bezweken van hon ger en dorst en uitputting onder de brandende zon. De tien over levenden spoelden tenslotte aan op het eiland Bathurst. Hier wisten zij zich in leven te Advertentie) Het strenge vonnis tegen de bisschop van Sjanghai, mgr. Koeng Ping-Mei en een aantal medebeklaagden wordt in R.K. kringen in Hongkong beschouwd als een nieuwe aanval van de autoriteiten tegen die Chniese Rooms-Kathoileken die zich nog verzetten tegen de „pattriotische vereniging van Katholieken van China". De communistische auto- reiteiten hebben deze vereniging in 1957 opgericht om een autono me Katholieke kerk te vestigen die geheel van Rome afgeschei den is. De Franse Jezuïet German, die enkele jaren geleden uit Sjang hai vertrokken is en zich in Hongkong gevestigd heeft en die in het communiqué van Peking beschuldigd wordt van mede plichtigheid aan de activiteit van mgr. Koeng, verklaarde: „Mgr. Koeng heeft geweigerd zich van Rome af te scheiden. Dat is de reden waarom hij veroordeeld werd". In R.K. kringen in Hongkong wordt opgemerkt dat de vonnis sen aantonen dat de pogingen van dé' Chinese autoriteiten om alle Rooms-Kathoheken tot een schisma te brengen geen succes hebben gehad. Men beschouwt de veroordelingen voorts als een waarschuwing aan de Katholie ken. Men is er in Hongkong van overtuigd dat de vervolgingen tegen de Katholieken die trouw zijn gebleven aan Rome, zullen worden geïntensiveerd. De eerste fase van een plan om Algerije en West-Europa van goedkope aardgas te voor zien is de afgelopen week in de Sahara begonnen. Men heeft een begin gemaakt met de aanleg van een pijplei ding van het gasveld van Has- sirmel in de richting van de Middellandse Zee. Dit veld is een van de grootste ter wereld. De pijpleiding krijgt een leng te van 736 km en heeft een ver takking naar Oran en een naar Algiers. Zij heeft een capaciteit van ongeveer 24,45 miljard ku bieke meter per jaar, waarvan in het begin slechts 2 A 3 mil jard kubieke meter voor ver bruik in Algerije zal worden benut. In de volgende fase zal een belangrijk deel van de produk- be in een speciaal bedrijf in Oran vloeibaar worden ge blaakt. Dit vloeibare gas zal in speciaal voor dit doel gebouwde methaantransportschepen naar net buitenland worden ver- voerd. In de laatste fase zal de pijp leiding van Algerije naar Euro- Pa worden doorgetrokken. Deze onderzeese leiding zal öf van M.ostagenem naar Carthagena 11 Spanje óf via Marokko en öe Straat van Gibraltar naar Spanje lopen. In de donderdag te Leeuwar den gehouden algemene verga dering van de Friese C. B. T. B. is bijzondere aandacht geschon ken aan het kleine boerenvraag- stuk. Voorzitter, de heer H. M. Gerbrandy achtte bedrijfsvergro- ting noodzakelijk, maar verklaar de zich tegen gedwongen sane ring. Hij zag in het vierjaren plan voor de ruilverkaveling een reële mogelijkheid van sanering en bedrijfsvergroting, maar wil de hieraan een drietal restricties verbinden. In de eerste plaats: in een streek, waar van oudsher het kleine bedrijf domineert zal minder straf ingegrepen moeten worden dan in gebieden met een andere structuur. In de tweede plaats: een doelbewuste sanering zal niet mogen plaats vinden, in dien de vertrekkende niet een passende werkkring ter beschik king staat. In de derde plaats: er zal beroepskeuze-voorlichting gegeven moeten worden bene vens omscholing voor niet-agra- rische werkgelegenheid. Onder dit voorbehoud pleitte de heer Gerbrandy voor sanering van de kleine bedrijven, onder andere door ruilverkaveling. Niet om de kleine boeren eruit te werken, maar om een flink aantal bedrij ven groter te maken. Vervolgens moet men subsidie vragen, aldus de heer Gerbrandy, maar pas als alles gedaan is wat in de redelijkheid verlangd kan worden. De heer Gerbrandy acht te bezinning op het produktie- patroon noodzakelijk en pleitte krachtig voor afschaffing van de grondbelasting. N.V. Fa P. J d- SANDE spaar de wikkels voor 6 nieuwe series s'prookjes-bo rd u u rkaartj es houden met krabben en planten wortels, tot zij na twee weken werden ontdekt en een redding schip arriveerde. Anika echter had zo'n angst voor alles wat zee en schepen was gekregen, dat zij het oerwoud invluchtte toen het reddingschip in zicht kwam. De negen anderen werden door het schip weggevoerd en zij bleef eenzaam achter zich nauwelijks in leven houdend met wat het bos haar aan eetbaars verschafte, tot zij na verloop van twee weken in volkomen uitgeputte toestand werd gevonden door een inheem se patrouille die was uitgezonden om haar te zoeken. Zij is daarna met een vliegtuig naar het zie kenhuis van Darwin overge bracht. De officiële radio-omroep van Bolivia heeft zaterdagochtend bekend gemaakt, dat grenswach ten gesteund door de rechtse so cialistische Falanx in de hoofd plaats La Paz een rebellie heb ben ontketend, doch dat de rege ring de toestand beheerst en dat de rebellen volledig geïsoleerd zijn. De Boliviaanse minister van Binnenlandse Zaken heeft later meegedeeld, dat er bij de opstand 15 doden zijn gevallen. 105 men sen werden gewond. De minister van Onderwijs Wijajanada volgde de vermoor de als premier op. Hij trad echter in december j.l. af en deelde toen tevens mede nieuwe verkiezingen te zullen uitschrij ven. DIEFSTAL PER AUTO Twee jongemannen hebben vrijdagavond omstreeks kwart voor twaalf uit een op 't Rijken- hage te Zutphen geparkeerde auto van een marktkoopman, do zen met manufacturen wegge haald en in hun eigen wagen overgeladen. Toen zij wilden wegrijden sprong de inmiddels gewaarschuwde eigenaar op de treeplank en trachtte hen uit de auto te trekken. Mede doordat hij een trap kreeg werd hij van de treeplank geslingerd en liep hij lichte verwondingen op. De auto botste tegen de muur van een woning op het Rijkenhage en werd zwaar beschadigd. De jon gemannen namen de benen. Ge bleken was dat de auto in Arn hem was gestolen. 11) door (Nadruk verboden.) HOOFDSTUK II LUISA-MARIA LINAEES ..We zijn er," zei Xavier. De auto reed, na een bocht te hebben genomen, door een opening in een omheining een slecht geplaveide weg op, be klom een lichte helling, sloeg links af en stond eindelijk stil voor een gebouw, waarvan de omtrekken in de duisternis moeilijk te onderscheiden wa ren. Olga hoorde een ongewoon, opwindend geluid en vroeg ang stig: „Wat is dat?" „De rivier. Die staat momen teel heel hoog en er is hier vlakbij een stuwdam. Het huis ligt aan de oever van de Taag Xavier nam Olga's valies en ze hepen door het donker ach ter elkaar naar de voordeur, die uitkwam op een klein terras dat vol plassen stond. „Deze kant uit." Vóór Xavier tijd had gehad de sleutel om te draaien werd de deur plotseling geopend en Olga zag een slecht verlichte hal vol met door witte hoezen bedekte meubelen. Het leken „Kom binnen, Olga. Dit is Fina, een familiestuk van de Lezcano's. Zoals je ziet, is ma dame Olga eindelijk zonder al te veel moeilijkheden gearri veerd." Olga stak de vrouw de hand toe, die deze slechts een ogen blik vasthield. Ze had geen witte schort voor en ook verder geen enkel attribuut dat op dienstbaarheid wees. Ze maakte meer de indruk van de vrouw des huizes die haar gasten ont vangt. Ze zei op vlakke, onhar telijke toon: „Het doet me genoegen u te zien. Het spijt me, dat u zulk slecht weer heeft getroffen. Ik heb in de eetkamer en in uw kamer vuur aangelegd en het eten is klaar. Zal ik u even uw kamer wijzen?" Als Olga na een gezellig lo geerpartijtje van enkele dagen weer thuis was gekomen had de ontvangst niet vormeiijker kun nen zijn. Alles wat er gebeurd sedert het moment, dat ze op het vliegveld van Barajas uit het vliegtuig was gestapt, kwam haar nu onwerkelijk voor. Ze deed haar best zich aan de om standigheden aan te passen en terwijl Xavier de auto in de ga- spoken die wachtten op een, rage zette, volgde zij Fina naar hand die hen met één gebaar, boven. Ze liepen een brede trap aou onttoveren. met gebeeldhouwde leuningen De gezagvoerder van het vier motorig straalverkeersvliegtuig, de Boeing 707, op weg van New York naar Parijs, constateerde toen het toestel zich reeds een uur boven de Atlantische Oceaan bevond, dat het luchtdruk systeem niet goed functioneerde. De Boeing van Trans World Air lines was met 132 passagiers en een bemanning van elf personen volgens schema van het vliegveld Idlewild opgestegen. De gezag voerder seinde dat hij van plan was terug te keren. Hij zocht lagere luchtlagen op, minderde snelheid en twee uur na zijn be sluit om terug te keren cirkelde hij boven Idlewild. Toen de ge zagvoerder van oordeel was, dat de motoren voldoende brandstof hadden verbruikt, maakte hij een veilige landing. Mgr. dr. B. J. Alfrink, de R.K. aartsbisschop van Utrecht, is maandagmiddag per vliegtuig in Rome aangekomen voor bijwo ning van het consistorie, waarop de Paus hem tot kardinaal zal creëren. „Geheel Nederland heeft met grote vreugde de benoeming van een Nederlandse kardinaal door de Paus begroet", aldus zei mgr. Alfrink, die door kardinaal Paolo Giobbe, de voormalige nun tius-internuntius in Nederland, alsmede een aantal leden van de Nederlandse kolonie op het vlieg veld werd begroet. Hij gaf uiting aan zijn dank voor de ontvangst en zei daarbij dat Nederland kar dinaal Giobbe als een van zijn beste vrienden beschouwde. op. De schilderijen die aan de wanden hingen waren met gaas bedekt om ze te beschermen tegen stof en vocht. Er kwamen op het eerste portaal verschei dene deuren uit waar ze zwij gend langs liepen. Fina beperk te er zich toe de nieuw aange komene enkele korte inlichtin gen te geven. „Als de heren er niet zijn blijft altijd alles gesloten Olga huiverde. De vochtigheid van het huis begon haar te ver killen. In de voor haar bestemde ka mer knetterde echter een vrolijk houtvuur en de oude, met cre tonne bekende meubelen en de planken vol boeken gaven ein delijk een indruk van gezellig heid. Het grote bed zag er aan lokkelijk uit. Olga weigerde Fina's hulp bij het uitpakken van haar koffer tje. De aangrenzende badkamer was, evenals de rest van het huis, niet modern maar zeer gerieflijk. Ze genoot van het warme water, van al de gemak ken, die ze meende voor goed te hebben afgezworen. In een groot badlaken gehuld keerde ze naar haar kamer terug en onder het aankleden bekeek ze in de spiegel haar slank lichaam, gebruind door de tropenzon, haar smal ge zichtje en haar kastanjebruine ogen met de gouden stipjes, die zo leken op die van de jonge man met het baardje. Ze zou het liefst van het mid dagmaal hebben afgezien en meteen naar bed zijn gegaan, maar ae wilde Xavier niet in de Gisteren te ongeveer 17.20 uur is de Franse kikvorsman Louis Lourmais bij Lobith ons land binnengezwommen. Hij werd bij zijn éntree omzwermd door bootjes van rijkswaterstaat, de douane, spidoboten en parle vinkers. Te Lobith ging hij aan land en werd hij verwelkomd door verscheidene figuren. Hij kreeg rode tulpen aangeboden alsmede een mandje zuivelpro- dukten. Na een fles melk leeg gedronken te hebben begaf hij zich weer te water om in de richting Nijmegen zijn tocht te vervolgen. Hij zal hedenoch tend te 8 uur uit Nijmegen vertrekken en langs Cuyck komen. Daar zal hij uit het water komen omdat Jan van Cuyck, een zestiende eewse rid derfiguur hem de vetleren me daille van Cuyck zal uitreiken. De ridder zal gebruik maken van een waterfiets om de kik vorsman tegemoet te gaan. Met dit vaartuig zal hij ook een demonstratie geven om de aan dacht te vestigen op de wensen van zijn stad inzake een hav,en. Drie burgemeesters de loco burgemeester van Cuyck en de burgervaders van Haps en Beers zullen bij de ontmoe ting aanwezig zijn. (Adv.) Het aantal radio-ontvangers in de Sowjet-Unie en de andere communistische landen in Oost- Europa is het afgelopen jaar met 3,3 miljoen tot 26.520.000 toege nomen, aldus een overzicht van de Amerikaanse voorlichtings dienst. Dit is de grootste toene ming in welk gebied dan ook. Het aantal ontvangers buiten de Ver. Staten en Canada steeg in 1959 met twaalf miljoen tot 165.667.000. Communistisch Chi na kreeg er anderhalf miljoen bij, waardoor er nu 3,5 miljoen radiotoestellen zijn. In het Nabije Oosten, Zuid-Azië en Afrika kwamen er 2.900.000 toestellen bij bijna tweemaal zoveel als in 1958 waardoor het totaal steeg tot 13.203.000 toestellen. Volgens de Amerikaanse voor lichtingsdienst schijnt de snelle toeneming van het aantal televi sie-ontvangers in sommige lan den, zoals Engeland en Japan, de groei van het aantal radiotoestel len tegen te houden. Het Damrak zette gisteren de eerste beursdag van de nieuwe week in met een „willige" stemming voor de internatio nale waarden, alsmede een „zeer willige" stemming voor de certificaten Hoogovens. De gun stige tendentie ging gepaard met flinke omzetten over vrij wel de gehele linie. Wallstreet was vrijdag j.l. iets hoger ge sloten terwijl de Nederlandse hoofdfondsen er zeer gevraagd waren. Onnodig te zeggen, dat dit in Amsterdam gunstig was voor de internationale waarden en deze werden dan ook door het buitenland en het publiek uit de markt genomen. De grote stroom van gunstige dividend- berichten waarmee de beurs wordt overspoeld, draagt tot een gunstig beursklimaat bij. De arbitrage was zeer actief en kocht voor buitenlandse reke ning de internationale waarden. AKU's, die vrijdag j.l. nauwe lijks mee konden komen, waren steek laten en ook Fina, die het diner had klaar gemaakt, niet froisseren. Ze deed haar valies open en stalde haar bescheiden bezit tingen uit. Ze had in Rio de Ja neiro geen kromme sprongen kunnen maken; het geld, dat de consul haar, in opdracht van André had verstrekt, was maar een bescheiden bedrag geweest en daarvan had ze haar hotel, het biljet voor het vliegtuig, de dokter en ook nog de allernood zakelijkste kleren moeten be talen. Toch had ze nog nooit met zoveel blijdschap iets ge kocht als deze kleren. Toen Paul haar voor het eerst in het hotel kwam opzoe ken had ze deze japon van soe pel, oud-goud fluweel gedragen. Paul was gekleed geweest in een grijs pak van onberispelijke snit. Het had hen allebei ver legen gemaakt toen ze elkaar in die nieuwe kleren zagen, ze voelden zich niet op hun ge mak en durfden elkaar niet aankijken. Beiden begrepen on middellijk, dat hun gemeen schappelijk avontuur niet meer dan een herinnering zou wor den en dat hun beider levens voortaan een geheel verschil lend verloop zouden hebben. De koelheid van die ontmoe ting werd pas warmer op het moment dat ze met die onver wachte kus afscheid namen. „Paul", mompelde ze, „Paul..." (Wordt vervolgd.) gistermiddag zeer vast op 465 en boekten op deze prijs een koerswinst van 15 punten, ver geleken met de vorige slotprijs. Philips steeg op buitenlandse vraag van 815 tot 819 en was bijna 20 punten hoger. Er be gint ook meer belangstelling te komen voor de preferente aan delen Philips omdat deze stuk ken, volgens de beurs, de laat ste tijd sterk zijn achter ge bleven, ten aanzien van de forse koersstijgingen van de ge wone aandelen. Unilevers circa 12 punten hoger op 757 en Kon. Olies bijna 2 gulden beter op 157,20. Voor Hoogovens begint de belangstelling met de dag groter te worden. De gepubli ceerde zeer gunstige winstcij fers alsmede de goede vooruit zichten van dit concern trekken kopers in de markt. De certifi caten noteerden gistermiddag circa 835, tegen 797 als vorige slotkoers. Nu ook de staat, die 30 pet van certifcaten Hoog ovens bezit, van het claimrecht tot inschrijving op de a.s. emis sie zal gebruik maken, is de vrees voor een te groot aanbod van claims geheel weggenomen. Dit is gunstig voor de koers- vorming van de certificaten, aldus de beurs. Scheepvaarten kalm en een tikkeltje vriendelijker terwijl de cultures prijshoudend waren zonder meer. Staatsfondsen verdeeld doch merendeels ho ger. Voor de inschrijving op de 4'/j pet obligatielening 1960/2 Bank voor Nederlandsche Ge meenten groot ƒ100 min tegen 98 pet bestond zeer grote be langstelling. Aandelen Fokker werden op last van het beurs- bestuur niet genoteerd in ver band met een bericht over de samenwerking van deze maat schappij met de Republic Aviation in Farmingdale, Long Island, N.Y. Maandag 28 maart worden aandelen Motorenfa- briek Pluvier N.V. ter beurze geïntroduceerd en voor het eerst verhandeld. Verder wer den de koersen in de lokale sector merendeels hoger gead viseerd bij een kalme handel. Prolongatie 3l/a pet. 17/3 18/3 21/3 496.55 497.45 505.70 245.80 247.06 249.27 152.36 152.36 152.80 184.73 184.73 183.26 141.39 141.16 140.94 337.72 338.41 342.71 Int. concerns Industrie Scheepvaart Banken Cult. etc. Algemeen NABEURSKOERSEN A.K.U.: 463J466 464Vi) Kon. Olie: 157—157.50 (156.60) Philips: 820—827 (816Mi) Unilever: 760—762 gl. (755)4) Hoogovens: 735748

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1960 | | pagina 5