MENS EN AUTO
Moderne karavaan
Anika Lotte
BEURSOVERZICHT
22 maart 1960
I'
HERDENKING
OORLOGS
SLACHTOFFERS
De veroordeling van de bisschop
van Sjanghai
Rebellie in Bolivia.
GOEPKOPE
BRANDSTOF VOOR
ALGERIJE EN
WEST-EUROPA
DE KLEINE BOEREN
SCHAAK- EN
DAMSPELEN
Elke dag heeft zijn geheim
BOEING 707 VAN T.W.A.
IN MOEILIJKHEDEN
MGR. ALFRINK
IN ROME
KIKVORSMAN ZWEMT
NEDERLAND BINNEN
RADIO
„WILLIGE" MARKT
Beursindices
£)ifiSOa9
16e jaargang no. 4940
jlaken wij de som op van wat
n autobestuurder als stuuror-
aan waard is, dan is dat techni-
S-e beeld niet bemoedigend. Dit
i ir. G. J. van der Burgt toen
jj een openbare les gaf bij de
wang van zijn ambt van lector
li de Technische Hogeschool te
ift, waar hij onderwijs zal ge-
in de automobieltechniek. Hij
Ejegde er aan toe, dat als men
iertegenover stelt hoe de huidi
ge auto is aangepast aan de niet
_l geschikte eigenschappen van
~e bestuurder het beeld evenmin
oskleurig is. Er wordt gezocht
iaar verbeteringen aan de auto,
ar spreker verwachtte niet
at spoedig bruikbare oplossin-
eri te zien zullen zijn. Daarvoor
pi resaerch te mondjesmaat.
Ir. Van der Burgt begon met
I te merken, dat de wensdroom
'au het individu (reizen, trekken
m zich snel verplaatsen), gerea-
t door het bezit van een
(üto, heeft geleid tot verstopping
tan wegen, regie van politie,
Verkeerslichten, verbodsborden,
leglementering van snelheden
Na bij 550.000 auto's is de
fcaliteit van het wegverkeer nog
en flauwe afspiegeling van deze
'ensdroom; voor tien jaar met
en miljoen auto's wordt het
aarschijnlijk een bespotting.
Het meest zorgwekkende is,
et er in 1959 landelijk 150.000
ingelukken plaats vonden, waar-
ij rond 1800 doden en een veel-
■oud aan gewonden waren te be
uren. Steeds maar gaat het
erkeer door met zijn sinistere
ol te heffen en in hoofdzaak
noet dit Wel worden geweten aan
[e ongrijpbaarheid van de oor-
taken; zeker niet aan een mas-
ale onwil om passende maat-
■egelen te nemen.
Naast de ongrijpbare poten-
iële gevarenbronnen noemde
ipreker gevallen van wat hij
ïoemde „een gemakkelijke op-
ratting", die altijd worden gemo
tiveerd met de hoge kosten die
met verbetering zijn gemoeid.
Men weegt daarbij niet af of de
verbeteringskosten eventueel
een verkeersslachtoffer minder
konden geven.
Vervolgens wees spreker erop,
dat globaal bij 80 procent van de
verkeersongevallen in ons land
auto's waren betrokken. Het
blijkt echter, dat het autoverkeer
relatief weinig slachtoffers
maakt in eigen gelederen, maar
dat de auto's per duizend botsin
gen ruim zesmaal zoveel doden
onder andere verkeerssoorten
eisen. Met het oog op de veel
grotere veiligheid voor de inzit
tenden van auto's zou er dus
voor massa-motorisering het
nodige zijn te zeggen.
Met verwijzing naar de erva
ringen die men in de Verenigde
Staten met de moderne turnpikes
en in Duitsland en Italië met de
autowegen opdoet, constateerde
spreker, dat als men een weg
bouwt waar de mogelijke oor
zaken van ongelukken zijn ge
ëlimineerd, er weer onbekende
ongeluksbronnen blijken op te
duiken, nu niet gelegen in de
techniek, maar in het samenspel
van het technische produkt en
zijn regelorgaan de bestuurder.
In aansluiting hierop behandelde
spreker in het kort de experimen
ten, die men in Amerika heeft
gedaan met naderingsradar, af-
standpeilen met ultrasoon ge
luid. infrarood detectors enz. om
storingen bij de chauffeur op te
vangen. Hij geloofde echter dat
van alles wat men daar ontwik
kelt in een nabije toekomst maar
heel weinig voor Nederlandse en
misschien wel Europese wegen
netten, op grote schaal met suc
ces zal kunnen worden toegepast.
De Amerikaanse doctrine is n.l.
in belangrijke mate gebaseerd op
het gebruik van gelijksoortige
vervoersmiddelen: auto's. Spe
ciaal in ons land is de melee van
ongelijke vervoersmiddelen het
kernpunt.
Een Amerikaans stadje op geblevenen volbrachten de tocht
vielen is, na van Zuid-Afrika in negen dagen,
laar het noorden te hebben ge- De meesten kregen hun deel
eisd, nu via Klein Azië op weg van gebroken assen e.d. maar
laar Triëst voor een tocht door
uropa.
De „karavaan'' bestaat uit on
geveer 85 mensen, die na een
even van hard werken iets van
Ie wereld willen zien. Zij waren
n mei 1959 uit New York ver
rokken en denken in november
lit jaar in deze stad terug te
teren. Op hun tocht tonen zij
)ok de Amerikaanse levenswijze
ian duizenden mensen die gewo
ne toeristen nooit zien.
De 32 glanzende, gestroomlijn-
3e „caravans", compleet van
luchtverversingsinstallaties, ver
warming en douches, hebben op
km tocht door Zuid-Afrika, Tan-
'anjika, Rhodesië, Soedan, Egyp-
:e en andere gebieden veel be-
tijks gehad.
In Oeganda waren de reizigers
fle gasten van de vorst en in
Md'is Abeba werden zij ontvan
jen door Haile Selassie en werd
ihampagne uit de keizerlijke kei
lers geserveerd.
Het moeilijkste deel van de
:ocht tot nu toe was in Ethiopië
waar men slechts zes kilometer
)er dag vorderde en een eigen
veg moest worden gebaand.
In de Nubische woestijn moest
ien afstand van 430 kilometer
loor het zand worden afgelegd.
Sommigen besloten dit deel per
rein af te leggen, maar de over
een van de reizigers zei:* „Ik heb
'nagenoeg geert pafiné gehad en
ik heb in alle banden op een na
nog Californische lucht zitten".
Uitvoerig ging spreker in op de
handelingen van de bestuurder in
kritieke momenten, waarbij hij
dan tot de slotsom kwam dat het
technische beeld van wat een
autobestuurder als stuurorgaan
waard is, niet bemoedigend kan
worden genoemd. Hij zette dit
nader met de volgende overwe
gingen uiteen
Onder gewone omstandigheden
regelt hij zijn snelheid en daar
door opgewekte krachten in
bochten op zijn gevoel, zonder
rekening te houden met de
adhesie die zijn veiligheidsmarge
bepaalt.
Bij gevaar valt hij in een soms
automatisme, maar tevens staat
hij niet meer open voor impulsen
die een betere gang van zaken
mogelijk maken.
Zijn reactietijd is verre van
constant. Vermoedelijk langer
naarmate het gevaar acuter is.
Bovendien is hij niet altijd even
geconcentreerd op het verkeer.
Op zijn kreditzijde staat echter
een boven iedere nu bekende
automaat uitgaand anticipatie
vermogen.
Stelt men hier tegenover, ver
volgde spreker, hoe de huidige
auto is aangepast aan de niet zo
geschikte eigenschappen van de
bestuurder, dan is het beeld ook
al niet rooskleurig. Hij ging hier
nader op in en deelde mee, dat
remsystemen, die de auto ook bij
voluit remmen bestuurbaar hou
den, in ontwikkeling zijn. Ook
zijn er recente onderzoekingen
op bandengebied gedaan, die een
oplossing voor het probleem van
vatriatie van de adhesie bij natte
weg beloven. Op sportwagens
heeft men al de remklap, de
luchtweerstand als adhesievrije
tem, geïntroduceerd en daarbij
bij hoge snelheden aanzienlijke
verbeteringen bereikt. Alle ver
beteringen, die men kan ontwik
kelen, zullen de auto duurder
maken. Maar nu al kost de on
veiligheid 500 per wagen; ook
grotere veiligheid mag wel iets
kosten. Dat men echter spoedig
bruikbare oplossingen voor de
verschillende problemen zal zien,
is niet te verwachten. Daarvoor
is de research te gering. Aan
basisonderzoek van de automo
biel en zijn besturing is uit vei
ligheidsoogpunt grote behoefte
en ook een technische hogeschool
kan hieraan een bijdrage leveren.
Na de ambtsaanvaarding hield
de nieuwe lector de gebruikelijke
ontvangst.
Op de centrale begraafplaats
van de oorlogsgravenstichting te
Loenen zal volgend jaar een
plechtige herdenking van con-
centratiekampsle.chtoffers, wier
stoffelijke overschotten niet her
begraven zijn, omdat zij niet ge
ïdentificeerd konden worden,
worden gehouden. De namen van
deze oorlogsslachtoffers zijn op
getekend in boeken, naar de
wens van H. K. H. Prinses Wil-
helmina, die in de oorlog heeft
gezegd: „Wij zullen ze allen met
name herdenken".
Er zullen vijf boeken voor de
nabestaanden worden tentoonge
steld. Deze boeken zullen daarna
per estafette naar die erevelden
in Duitsland, die het dichtst bij
de concentratiekampen liggen
worden overgebracht. Daar zul
len zij een plaats krijgen in het
monument op deze erekerkhoven.
De namen van de slachtoffers
van Neuengamma gaan naar het
ereveld in Hamburg, van Bergen
Belsen naar het erekerkhof in
Hannover, van Dachau, Flossen-
burg en Natzweiler naar Frank
furt am Main, van de in Oost-
Duitsland gelegen kampen naar
het ereveld in Dusseldorp en de
slachtoffers van het concentra
tiekamp Mauthausen in Oosten
rijk naar het ereveld in Salzburg.
De oorlogsgravenstichting heeft
voorts een boek met de namen
van alle Joodse slachtoffers uit
Nederland samengesteld. Dit
boek zal eveneens een plaats krij
gen in het monument op het ere
veld in Dusseldorp.
De 30-jarige Indonesische
vrouw Anika Lotte, die vorige
week uitgeput is aangetroffen op
het eiland Bathurst, 80 km ten
noordwesten van Darwin aan de
noordkust van Australië, heeft
blijkens de gegevens waarover
men nu beschikt een vreselijk
avontuur achter de rug.
Anika, die op het ogenblik
wordt verpleegd in het zieken
huis van Darwin, heeft eerst met
21 anderen in een Indonesische
vissersboot, de „Semengat Baru"
vijf weken hulpeloos rondgedre
ven in de Timorzee, nadat tijdens
een zware storm tussen de eilan
den Koepang en Roti de mast
overboord was geslagen. In deze
afschuwelijke weken zijn twaalf
opvarenden bezweken van hon
ger en dorst en uitputting onder
de brandende zon. De tien over
levenden spoelden tenslotte aan
op het eiland Bathurst.
Hier wisten zij zich in leven te
Advertentie)
Het strenge vonnis tegen de
bisschop van Sjanghai, mgr.
Koeng Ping-Mei en een aantal
medebeklaagden wordt in R.K.
kringen in Hongkong beschouwd
als een nieuwe aanval van de
autoriteiten tegen die Chniese
Rooms-Kathoileken die zich nog
verzetten tegen de „pattriotische
vereniging van Katholieken van
China". De communistische auto-
reiteiten hebben deze vereniging
in 1957 opgericht om een autono
me Katholieke kerk te vestigen
die geheel van Rome afgeschei
den is.
De Franse Jezuïet German, die
enkele jaren geleden uit Sjang
hai vertrokken is en zich in
Hongkong gevestigd heeft en die
in het communiqué van Peking
beschuldigd wordt van mede
plichtigheid aan de activiteit van
mgr. Koeng, verklaarde: „Mgr.
Koeng heeft geweigerd zich van
Rome af te scheiden. Dat is de
reden waarom hij veroordeeld
werd".
In R.K. kringen in Hongkong
wordt opgemerkt dat de vonnis
sen aantonen dat de pogingen
van dé' Chinese autoriteiten om
alle Rooms-Kathoheken tot een
schisma te brengen geen succes
hebben gehad. Men beschouwt de
veroordelingen voorts als een
waarschuwing aan de Katholie
ken. Men is er in Hongkong van
overtuigd dat de vervolgingen
tegen de Katholieken die trouw
zijn gebleven aan Rome, zullen
worden geïntensiveerd.
De eerste fase van een plan
om Algerije en West-Europa
van goedkope aardgas te voor
zien is de afgelopen week in de
Sahara begonnen.
Men heeft een begin gemaakt
met de aanleg van een pijplei
ding van het gasveld van Has-
sirmel in de richting van de
Middellandse Zee. Dit veld is
een van de grootste ter wereld.
De pijpleiding krijgt een leng
te van 736 km en heeft een ver
takking naar Oran en een naar
Algiers. Zij heeft een capaciteit
van ongeveer 24,45 miljard ku
bieke meter per jaar, waarvan
in het begin slechts 2 A 3 mil
jard kubieke meter voor ver
bruik in Algerije zal worden
benut.
In de volgende fase zal een
belangrijk deel van de produk-
be in een speciaal bedrijf in
Oran vloeibaar worden ge
blaakt. Dit vloeibare gas zal in
speciaal voor dit doel gebouwde
methaantransportschepen naar
net buitenland worden ver-
voerd.
In de laatste fase zal de pijp
leiding van Algerije naar Euro-
Pa worden doorgetrokken. Deze
onderzeese leiding zal öf van
M.ostagenem naar Carthagena
11 Spanje óf via Marokko en
öe Straat van Gibraltar naar
Spanje lopen.
In de donderdag te Leeuwar
den gehouden algemene verga
dering van de Friese C. B. T. B.
is bijzondere aandacht geschon
ken aan het kleine boerenvraag-
stuk. Voorzitter, de heer H. M.
Gerbrandy achtte bedrijfsvergro-
ting noodzakelijk, maar verklaar
de zich tegen gedwongen sane
ring. Hij zag in het vierjaren
plan voor de ruilverkaveling een
reële mogelijkheid van sanering
en bedrijfsvergroting, maar wil
de hieraan een drietal restricties
verbinden. In de eerste plaats:
in een streek, waar van oudsher
het kleine bedrijf domineert zal
minder straf ingegrepen moeten
worden dan in gebieden met een
andere structuur. In de tweede
plaats: een doelbewuste sanering
zal niet mogen plaats vinden, in
dien de vertrekkende niet een
passende werkkring ter beschik
king staat. In de derde plaats:
er zal beroepskeuze-voorlichting
gegeven moeten worden bene
vens omscholing voor niet-agra-
rische werkgelegenheid. Onder
dit voorbehoud pleitte de heer
Gerbrandy voor sanering van de
kleine bedrijven, onder andere
door ruilverkaveling. Niet om
de kleine boeren eruit te werken,
maar om een flink aantal bedrij
ven groter te maken.
Vervolgens moet men subsidie
vragen, aldus de heer Gerbrandy,
maar pas als alles gedaan is wat
in de redelijkheid verlangd kan
worden. De heer Gerbrandy acht
te bezinning op het produktie-
patroon noodzakelijk en pleitte
krachtig voor afschaffing van de
grondbelasting.
N.V. Fa P. J d- SANDE
spaar de wikkels voor
6 nieuwe series
s'prookjes-bo rd u u rkaartj es
houden met krabben en planten
wortels, tot zij na twee weken
werden ontdekt en een redding
schip arriveerde. Anika echter
had zo'n angst voor alles wat zee
en schepen was gekregen, dat zij
het oerwoud invluchtte toen het
reddingschip in zicht kwam.
De negen anderen werden door
het schip weggevoerd en zij bleef
eenzaam achter zich nauwelijks
in leven houdend met wat het
bos haar aan eetbaars verschafte,
tot zij na verloop van twee weken
in volkomen uitgeputte toestand
werd gevonden door een inheem
se patrouille die was uitgezonden
om haar te zoeken. Zij is daarna
met een vliegtuig naar het zie
kenhuis van Darwin overge
bracht.
De officiële radio-omroep van
Bolivia heeft zaterdagochtend
bekend gemaakt, dat grenswach
ten gesteund door de rechtse so
cialistische Falanx in de hoofd
plaats La Paz een rebellie heb
ben ontketend, doch dat de rege
ring de toestand beheerst en dat
de rebellen volledig geïsoleerd
zijn.
De Boliviaanse minister van
Binnenlandse Zaken heeft later
meegedeeld, dat er bij de opstand
15 doden zijn gevallen. 105 men
sen werden gewond.
De minister van Onderwijs
Wijajanada volgde de vermoor
de als premier op. Hij trad
echter in december j.l. af en
deelde toen tevens mede nieuwe
verkiezingen te zullen uitschrij
ven.
DIEFSTAL PER AUTO
Twee jongemannen hebben
vrijdagavond omstreeks kwart
voor twaalf uit een op 't Rijken-
hage te Zutphen geparkeerde
auto van een marktkoopman, do
zen met manufacturen wegge
haald en in hun eigen wagen
overgeladen. Toen zij wilden
wegrijden sprong de inmiddels
gewaarschuwde eigenaar op de
treeplank en trachtte hen uit de
auto te trekken. Mede doordat hij
een trap kreeg werd hij van de
treeplank geslingerd en liep hij
lichte verwondingen op. De auto
botste tegen de muur van een
woning op het Rijkenhage en
werd zwaar beschadigd. De jon
gemannen namen de benen. Ge
bleken was dat de auto in Arn
hem was gestolen.
11)
door
(Nadruk verboden.)
HOOFDSTUK II
LUISA-MARIA LINAEES
..We zijn er," zei Xavier.
De auto reed, na een bocht
te hebben genomen, door een
opening in een omheining een
slecht geplaveide weg op, be
klom een lichte helling, sloeg
links af en stond eindelijk stil
voor een gebouw, waarvan de
omtrekken in de duisternis
moeilijk te onderscheiden wa
ren.
Olga hoorde een ongewoon,
opwindend geluid en vroeg ang
stig:
„Wat is dat?"
„De rivier. Die staat momen
teel heel hoog en er is hier
vlakbij een stuwdam. Het huis
ligt aan de oever van de Taag
Xavier nam Olga's valies en
ze hepen door het donker ach
ter elkaar naar de voordeur, die
uitkwam op een klein terras dat
vol plassen stond.
„Deze kant uit."
Vóór Xavier tijd had gehad de
sleutel om te draaien werd de
deur plotseling geopend en
Olga zag een slecht verlichte
hal vol met door witte hoezen
bedekte meubelen. Het leken
„Kom binnen, Olga. Dit is
Fina, een familiestuk van de
Lezcano's. Zoals je ziet, is ma
dame Olga eindelijk zonder al
te veel moeilijkheden gearri
veerd."
Olga stak de vrouw de hand
toe, die deze slechts een ogen
blik vasthield. Ze had geen
witte schort voor en ook verder
geen enkel attribuut dat op
dienstbaarheid wees. Ze maakte
meer de indruk van de vrouw
des huizes die haar gasten ont
vangt. Ze zei op vlakke, onhar
telijke toon:
„Het doet me genoegen u te
zien. Het spijt me, dat u zulk
slecht weer heeft getroffen. Ik
heb in de eetkamer en in uw
kamer vuur aangelegd en het
eten is klaar. Zal ik u even uw
kamer wijzen?"
Als Olga na een gezellig lo
geerpartijtje van enkele dagen
weer thuis was gekomen had de
ontvangst niet vormeiijker kun
nen zijn. Alles wat er gebeurd
sedert het moment, dat ze op
het vliegveld van Barajas uit
het vliegtuig was gestapt, kwam
haar nu onwerkelijk voor. Ze
deed haar best zich aan de om
standigheden aan te passen en
terwijl Xavier de auto in de ga-
spoken die wachtten op een, rage zette, volgde zij Fina naar
hand die hen met één gebaar, boven. Ze liepen een brede trap
aou onttoveren. met gebeeldhouwde leuningen
De gezagvoerder van het vier
motorig straalverkeersvliegtuig,
de Boeing 707, op weg van New
York naar Parijs, constateerde
toen het toestel zich reeds een
uur boven de Atlantische Oceaan
bevond, dat het luchtdruk
systeem niet goed functioneerde.
De Boeing van Trans World Air
lines was met 132 passagiers en
een bemanning van elf personen
volgens schema van het vliegveld
Idlewild opgestegen. De gezag
voerder seinde dat hij van plan
was terug te keren. Hij zocht
lagere luchtlagen op, minderde
snelheid en twee uur na zijn be
sluit om terug te keren cirkelde
hij boven Idlewild. Toen de ge
zagvoerder van oordeel was, dat
de motoren voldoende brandstof
hadden verbruikt, maakte hij een
veilige landing.
Mgr. dr. B. J. Alfrink, de R.K.
aartsbisschop van Utrecht, is
maandagmiddag per vliegtuig in
Rome aangekomen voor bijwo
ning van het consistorie, waarop
de Paus hem tot kardinaal zal
creëren. „Geheel Nederland heeft
met grote vreugde de benoeming
van een Nederlandse kardinaal
door de Paus begroet", aldus zei
mgr. Alfrink, die door kardinaal
Paolo Giobbe, de voormalige nun
tius-internuntius in Nederland,
alsmede een aantal leden van de
Nederlandse kolonie op het vlieg
veld werd begroet. Hij gaf uiting
aan zijn dank voor de ontvangst
en zei daarbij dat Nederland kar
dinaal Giobbe als een van zijn
beste vrienden beschouwde.
op. De schilderijen die aan de
wanden hingen waren met gaas
bedekt om ze te beschermen
tegen stof en vocht. Er kwamen
op het eerste portaal verschei
dene deuren uit waar ze zwij
gend langs liepen. Fina beperk
te er zich toe de nieuw aange
komene enkele korte inlichtin
gen te geven.
„Als de heren er niet zijn
blijft altijd alles gesloten
Olga huiverde. De vochtigheid
van het huis begon haar te ver
killen.
In de voor haar bestemde ka
mer knetterde echter een vrolijk
houtvuur en de oude, met cre
tonne bekende meubelen en de
planken vol boeken gaven ein
delijk een indruk van gezellig
heid. Het grote bed zag er aan
lokkelijk uit.
Olga weigerde Fina's hulp bij
het uitpakken van haar koffer
tje.
De aangrenzende badkamer
was, evenals de rest van het
huis, niet modern maar zeer
gerieflijk. Ze genoot van het
warme water, van al de gemak
ken, die ze meende voor goed
te hebben afgezworen.
In een groot badlaken gehuld
keerde ze naar haar kamer
terug en onder het aankleden
bekeek ze in de spiegel haar
slank lichaam, gebruind door
de tropenzon, haar smal ge
zichtje en haar kastanjebruine
ogen met de gouden stipjes, die
zo leken op die van de jonge
man met het baardje.
Ze zou het liefst van het mid
dagmaal hebben afgezien en
meteen naar bed zijn gegaan,
maar ae wilde Xavier niet in de
Gisteren te ongeveer 17.20 uur
is de Franse kikvorsman Louis
Lourmais bij Lobith ons land
binnengezwommen. Hij werd bij
zijn éntree omzwermd door
bootjes van rijkswaterstaat, de
douane, spidoboten en parle
vinkers. Te Lobith ging hij aan
land en werd hij verwelkomd
door verscheidene figuren. Hij
kreeg rode tulpen aangeboden
alsmede een mandje zuivelpro-
dukten. Na een fles melk leeg
gedronken te hebben begaf hij
zich weer te water om in de
richting Nijmegen zijn tocht te
vervolgen. Hij zal hedenoch
tend te 8 uur uit Nijmegen
vertrekken en langs Cuyck
komen. Daar zal hij uit het
water komen omdat Jan van
Cuyck, een zestiende eewse rid
derfiguur hem de vetleren me
daille van Cuyck zal uitreiken.
De ridder zal gebruik maken
van een waterfiets om de kik
vorsman tegemoet te gaan. Met
dit vaartuig zal hij ook een
demonstratie geven om de aan
dacht te vestigen op de wensen
van zijn stad inzake een hav,en.
Drie burgemeesters de loco
burgemeester van Cuyck en de
burgervaders van Haps en
Beers zullen bij de ontmoe
ting aanwezig zijn.
(Adv.)
Het aantal radio-ontvangers in
de Sowjet-Unie en de andere
communistische landen in Oost-
Europa is het afgelopen jaar met
3,3 miljoen tot 26.520.000 toege
nomen, aldus een overzicht van
de Amerikaanse voorlichtings
dienst. Dit is de grootste toene
ming in welk gebied dan ook.
Het aantal ontvangers buiten
de Ver. Staten en Canada steeg
in 1959 met twaalf miljoen tot
165.667.000. Communistisch Chi
na kreeg er anderhalf miljoen
bij, waardoor er nu 3,5 miljoen
radiotoestellen zijn. In het Nabije
Oosten, Zuid-Azië en Afrika
kwamen er 2.900.000 toestellen bij
bijna tweemaal zoveel als in
1958 waardoor het totaal
steeg tot 13.203.000 toestellen.
Volgens de Amerikaanse voor
lichtingsdienst schijnt de snelle
toeneming van het aantal televi
sie-ontvangers in sommige lan
den, zoals Engeland en Japan, de
groei van het aantal radiotoestel
len tegen te houden.
Het Damrak zette gisteren de
eerste beursdag van de nieuwe
week in met een „willige"
stemming voor de internatio
nale waarden, alsmede een
„zeer willige" stemming voor de
certificaten Hoogovens. De gun
stige tendentie ging gepaard
met flinke omzetten over vrij
wel de gehele linie. Wallstreet
was vrijdag j.l. iets hoger ge
sloten terwijl de Nederlandse
hoofdfondsen er zeer gevraagd
waren. Onnodig te zeggen, dat
dit in Amsterdam gunstig was
voor de internationale waarden
en deze werden dan ook door
het buitenland en het publiek
uit de markt genomen. De grote
stroom van gunstige dividend-
berichten waarmee de beurs
wordt overspoeld, draagt tot
een gunstig beursklimaat bij.
De arbitrage was zeer actief en
kocht voor buitenlandse reke
ning de internationale waarden.
AKU's, die vrijdag j.l. nauwe
lijks mee konden komen, waren
steek laten en ook Fina, die het
diner had klaar gemaakt, niet
froisseren.
Ze deed haar valies open en
stalde haar bescheiden bezit
tingen uit. Ze had in Rio de Ja
neiro geen kromme sprongen
kunnen maken; het geld, dat
de consul haar, in opdracht van
André had verstrekt, was maar
een bescheiden bedrag geweest
en daarvan had ze haar hotel,
het biljet voor het vliegtuig, de
dokter en ook nog de allernood
zakelijkste kleren moeten be
talen. Toch had ze nog nooit
met zoveel blijdschap iets ge
kocht als deze kleren.
Toen Paul haar voor het
eerst in het hotel kwam opzoe
ken had ze deze japon van soe
pel, oud-goud fluweel gedragen.
Paul was gekleed geweest in
een grijs pak van onberispelijke
snit. Het had hen allebei ver
legen gemaakt toen ze elkaar
in die nieuwe kleren zagen, ze
voelden zich niet op hun ge
mak en durfden elkaar niet
aankijken. Beiden begrepen on
middellijk, dat hun gemeen
schappelijk avontuur niet meer
dan een herinnering zou wor
den en dat hun beider levens
voortaan een geheel verschil
lend verloop zouden hebben.
De koelheid van die ontmoe
ting werd pas warmer op het
moment dat ze met die onver
wachte kus afscheid namen.
„Paul", mompelde ze, „Paul..."
(Wordt vervolgd.)
gistermiddag zeer vast op 465
en boekten op deze prijs een
koerswinst van 15 punten, ver
geleken met de vorige slotprijs.
Philips steeg op buitenlandse
vraag van 815 tot 819 en was
bijna 20 punten hoger. Er be
gint ook meer belangstelling te
komen voor de preferente aan
delen Philips omdat deze stuk
ken, volgens de beurs, de laat
ste tijd sterk zijn achter ge
bleven, ten aanzien van de
forse koersstijgingen van de ge
wone aandelen. Unilevers circa
12 punten hoger op 757 en Kon.
Olies bijna 2 gulden beter op
157,20. Voor Hoogovens begint
de belangstelling met de dag
groter te worden. De gepubli
ceerde zeer gunstige winstcij
fers alsmede de goede vooruit
zichten van dit concern trekken
kopers in de markt. De certifi
caten noteerden gistermiddag
circa 835, tegen 797 als vorige
slotkoers. Nu ook de staat, die
30 pet van certifcaten Hoog
ovens bezit, van het claimrecht
tot inschrijving op de a.s. emis
sie zal gebruik maken, is de
vrees voor een te groot aanbod
van claims geheel weggenomen.
Dit is gunstig voor de koers-
vorming van de certificaten,
aldus de beurs.
Scheepvaarten kalm en een
tikkeltje vriendelijker terwijl de
cultures prijshoudend waren
zonder meer. Staatsfondsen
verdeeld doch merendeels ho
ger.
Voor de inschrijving op de
4'/j pet obligatielening 1960/2
Bank voor Nederlandsche Ge
meenten groot ƒ100 min tegen
98 pet bestond zeer grote be
langstelling. Aandelen Fokker
werden op last van het beurs-
bestuur niet genoteerd in ver
band met een bericht over de
samenwerking van deze maat
schappij met de Republic
Aviation in Farmingdale, Long
Island, N.Y. Maandag 28 maart
worden aandelen Motorenfa-
briek Pluvier N.V. ter beurze
geïntroduceerd en voor het
eerst verhandeld. Verder wer
den de koersen in de lokale
sector merendeels hoger gead
viseerd bij een kalme handel.
Prolongatie 3l/a pet.
17/3 18/3 21/3
496.55 497.45 505.70
245.80 247.06 249.27
152.36 152.36 152.80
184.73 184.73 183.26
141.39 141.16 140.94
337.72 338.41 342.71
Int. concerns
Industrie
Scheepvaart
Banken
Cult. etc.
Algemeen
NABEURSKOERSEN
A.K.U.: 463J466 464Vi)
Kon. Olie: 157—157.50 (156.60)
Philips: 820—827 (816Mi)
Unilever: 760—762 gl. (755)4)
Hoogovens: 735748