(join/will
Het wantrouwen is de wereld nog niet uit
Het ongeluk bij Shannon
Appel of sinaasappel
Prinses Margaret verloofd
HET WEER
WEERBERICHT
HOOGWATER
ZON- en MAANSTANDEN
ZATERDAG 27 FEBRUARI 1960
16e Jaargang Nr 4920
Verschijnt dagelijks Uitgeefster N. V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen
ONRUST IN DE NAVO
Frankrijks wantrouwen
kreeg voedsel
Twee politieke
missionarissen
Ontvangst in Soestdijk
GERRIT DE JONGE EN Zn
25 doden
KEIZERIN VAN PERZIE
VERWACHT EEN BABY
EISENHOWER
IN BUENOS AIRES
NEDERLAND
KANDIDAAT VOOR DE
VEILIGHEIDSRAAD?
VRIJ ZACHT WEER
De zaak'Van R.
HET VLIEGONGEVAL
BIJ GRIBRALTAR
Ftankerlng bij abonnement: Terneuzen.
Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande
Redactie-adres: Noordstraat 5557
Administratie-adres: Smidswal
Telefoon 2073 en 2510
N& 5 uur uitsluitend 2073
Gironummer 38150
Ulronuillllieu UOJLUV
Abonnementsprijs: ƒ6,— per kwartaal; per
maand ƒ2,—; per week 48 ct Losse nrs 9 ct
DE VRUE ZEEUW
Advertentieprijs per mm 15 ct; minimum pst
advertentie ƒ2,25.
Rubriek Kleine Advertenties (géén handel**
advertenties)5 regels 1,Iedere regel meer
20 ct. Kleine advertenties bij vooruitbetaling.
Vermelding: Brieven onder nummer, of: Adree
Bureau van dit Blad, 20 cent meer.
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur.
Voor het maandagnummer: zaterdags 10 nor.
(Advertentie)
Op het Kremlin zal deze week een opperbeste stemming heersen.
Want voor de zoveelste maai heeft een onaangenaam incident een
wig gedreven in de samenwerking tussen de Westeuropese staten.
In de NAVO is namelijk grote ongerustheid ontstaan over een plan
van de Westduitse regering, militaire opslagplaatsen in Spanje te
Vestigen.
In NAVO-kringen is men verbolgen over het feit, dat Duitsland
buiten de NAVO om kontakt met Madrid heeft gezocht. In de Ame
rikaanse pers wordt de houding der Westduitse regering ten zeerste
gelaakt. Een Amerikaans blad maakte zelfs de hatelijke opmerking,
dat de Duitsers wederom behoefte aan Lebensraum koesteren
Een Duitse woordvoerder heeft
verklaard dat het Duits grondge
bied te klein is voor de vestiging
van de nodige militaire dépots.
Men was al met verschillende
landen in onderhandeling over
eventuele vestiging van militaire
dépots. Ook met Nederland was
Bonn hierover in kontakt getre
den. De onderhandelingen met
de Nederlandse regering hadden
echter nog niet tot overeenstem
ming geleid.
Dit verweer dér Westduitse re
gering klinkt echter niet bijster
overtuigend. Nederland is wèl,
Spanje is echter niet bij de
NAVO aangesloten. Alvorens
men met Madrid in onderhande
ling zou zijn getreden, had eerst
overleg met de overige NAVO-
leden plaats moeten hebben.
In Frankrijk heeft de onder
havige kwestie veel stof doen op
waaien. Het is geen geheim, dat
Frankrijk nog altijd zeer arg
wanend staat tegenover de West
duitse bondsrepubliek. Er is wei
nig voor nodig om deze argwaan
aan te wakkeren. Het is daarom
alleszins begrijpelijk, dat thans
de samenwerking tussen beide
landen opnieuw een gevoelige
deuk heeft gekregen.
Uit de aard der zaak zal men in
Moskou deze ontwikkeling han
denwrijvend gadeslaan. En het is
niet denkbeeldig dat Chroesjt-
sjef, die medio maart een offi
cieel bezoek aan Frankrijk zal
brengen, nog eens fijntjes zal
zinspelen op de onbetrouwbaar
heid der Westduitse regering (zo
als hij het vermoedelijk tegen
over de Fransen wel zal uitleg
gen).
De politieke missies van
Eisenhower en Chroesjtsjef
zijn altijd zwanger van cultu
rele akkoorden. Gewoonlijk leg
gen zij in elk land, dat zij be
zoeken, wel een dergelijk eitje
en het zou interessant zijn eens
na te gaan of dit ooit wordt
uitgebroed en wat er dan uit
de schaal tevoorschijn komt.
En misschien is het ook hele
maal niet interessant. Want
uiteindelijk is het niet de liefde
voor de cultuur, die Eisen
hower naar Zuid-Amerika en
Chroesjtsjef naar Indonesië
deed reizen. De essentieële be
doeling is uiteraard goodwill
te kweken.
Beide staatshoofden schijnen
daarin slechts relatief te slagen.
In Zuid-Amerika kan de politiek
van de Verenigde Staten geen
hoog cijfer halen. En in de Repu
blics Indonesia blijkt men het
communisme ook niet onverdeeld
gunstig gezind. Muuropschriften,
die hatelijke opmerkingen je
gens het Russisch staatshoofd
bevatten, leggen hiervan getui
genis af. En zélfs in Indonesië
zal men het wel door hebben dat
Chroesjtsjef in feite voor zijn
eigen parochie preekt, als hij het
kolonialisme van de westerse
landen veroordeelt. Dat is im
mers een zaak. die hem wel in
de laatste plaats zou moeten
schokken. Dit beseft men in In
donesië terdege. Ook daar wordt
aardrijkskunde bedreven. Ook
daar weet men dus. dat Rusland,
de anti-koloniale kampioen, zelf
verschillende landen in de Bal
kan onder de duim houdt, al
trekt de heer Soekarno zich daar
ogenschijnlijk niet zo veel van
aan.
Of die politieke missies van
de beide staatshoofden daadwer
kelijk succes zullen opleveren,
staat zeer te bezien. Het verholen
wantrouwen, waarmee Eisen
hower in Z.-Amerika en Chroesjt
sjef in Indonesië zijn begroet,
laten dienaangaande veel twijfel
open.
(Nadruk verboden).
Type 53 T 582 A
Idem 4 sysiemen ontvanger 1265.-
meerprijs voor staliefpoten f25..
Type 53 TO 82 A 1065,—
OOk voor UW TELEVISIE
IS 'T DE SERVICE DIE TELT
Daarom
ORANJESTRAAT 2 - AXEL
Telefoon 01155-565
Een viermotorige DC-7C van
de Italiaanse luchtvaartmaat
schappij Alitalia is gisterochtend
vroeg kort nadat het toestel van
het Ierse vliegveld Shannon was
opgestegen verongelukt 27 van de
opgestegen verongelukt, 27 van
de 52 inzittenden zijn om het
leven gekomen.
Het toestel, dat van Rome op
weg was naar New York met 40
passagiers en een bemanning van
twaalf leden, had een tussenlan
ding op Shannon gemaakt om
brandstof in te nemen. Het onge
luk gebeurde tussen half drie en
drie uur. Volgens functionarissen
scheen zich een ontploffing voor
te doen, waarna men vlammen
zag oplaaien die tot op 25 km te
zien waren.
Een geestelijke die door de ont
ploffing was ontwaakt, vertelde
dat hij op de plaats van de ramp
een oude man had aangetroffen,
die zei een Capueijner monnik te
zijn. Volgens deze waren de in
zittenden voor het merendeel
Rooms-Katholieken.
Een taxi-chauffeur die het
eerst op de plek van het ongeluk
was, verklaarde dat de meeste
overlevenden ernstige brandwon
den hadden.
Een woordvoerder van Alitalia
te Rome heeft meegedeeld, dat
de passagiers voor het meren
deel Italianen waren. In Napels,
waar de reis was begonnen, wa
ren zes volwassenen en een kind
ingestapt, waarna er in Rome 27
volwassenen en zes kinderen wa
ren bijgekomen. Volgens de
woordvoerder was de oorzaak
van de ramp nog onbekend, maar
het was geen ontploffing ge
weest.
Het toestel kwam op 400 meter
voorbij hel: einde van de start
baan, vanwaar het vertrokken
was, terecht in moerasachtig ter
rein.
Genoemde geestelijke, ds. Tho
mas Comerford die nabij het
vliegveld woont, verklaarde dat
het Italiaanse vliegtuig de mu
ren van het kerkhof van Clonlo-
han had geraakt, waardoor de
wielen waren afgerukt en een
1 cks grafzerken werden ver
nield. Over een lengte van 1500
meter was een brandend spoor
over een schapenweide getrok
ken. Na een uur brandde het
wrak nog. Een van de motoren
lag 150 meter van het toestel.
Binnen tien minuten was de
brandweer van het vliegveld ter
plaatse. Korte tijd later arriveer
den de brandweer en ambulance
auto's uit Ennis en Limerick.
Verscheidene geestelijken ver
leenden de slachtoffers geestelij
ke bijstand.
Volgens het laatste bericht zijn
er 25 overlevenden, 25 doden en
2 vermisten. Het grootste deel
van de overlevenden is er ernstig
aan toe.
Het lag in de bedoeling, dat
het verongelukte vliegtuig de
reis van Rome naar New York
zonder tussenlanding zou maken.
Door tegenwind moest echter op
Shannon worden geland om
brandstof in te nemen.
In Rome is een Israëlisch ge
zin, bestaande uit vader, moeder
en vier kinderen ingestapt. Al
leen twee dochtertjes hebben de
ramp overleefd.
Volgens Alitalia hebben zich
behalve Italianen minstens negen
Amerikaanse staatsburgers in
het vliegtuig bevonden, alsmede
een statenloze.
Volgens ooggetuigen van het
vliegveld was het toestel zich
juist van de landingsbaan verhe
ven toen het plotseling naar links
overhelde, neerviel en in een
vlammenzee temidden van de.
grafzerken en tomben ontplofte.
Overal lagen slachtoffers en
wrakstukken, ook in de aangren
zende wei, waar ook verscheidene
schapen en pasgeboren lamme
ren een wrede dood vonden. Men
vond de stewardes nog vastge
bonden in haar uitgeworpen
stoel, maar kort daarna overleed
zij.
In Londen is vrijdagavond af-
ficiëel bekendgemaakt dat prin
ses Margaret van plan is te trou
wen met de 29-jarige foto
graaf Armstrong-Jones, die vele
foto's van de Britse koninklijke
familie heeft gemaakt.
De prinses ontmoette haar
verloofde op een avondpartij
twee jaar geleden. Het verloofde
paar zal dit weekeinde niet de
koningin-moeder doorbrengen in
het koninklijk buitenverblijf van
Windsor.
De zuster van de prinses, ko
ningin Elizabeth, en haar ge
niaal, prins Philips, hebben ver
klaard dat zij „verheugd zijn om
dat het zo'n gelukkig span is".
De huwelijksdatum is nog niet
bekend. Prinses Margaret is
eveneens 29 jaar.
De mededeling van Clanrence
House luidde:
„Met grote vreugde maakt ko
ningin-moeder Elizabeth de ver
loving bekend van haar geliefde
dochter prinses Margaret met de
heer Antony R.obert Armstrong-
Jones, zoon van de heer R. O. L.
Armstrong-Jones, q.c. (queens
council advocaat van hoger
rang) en de gravin van Rosse,
waarvoor de konnigin gaarne
haar toestemming heeft gege
ven".
Na dit weekeinde zal de ver
loofde van de prinses in het
Buckinghampaleis verblijven om
contact te onderhouden met de
genen die de regelingen voor hef
huwelijk treffen.
Zijn fotografische bezigheden
heeft hij in de afgelopen weken
vaarwel gezegd. Hij heeft de
laatste verjaardagsfoto's van de
prinses gemaakt die in augustus
werden gepubliceerd.
Verwacht wordt dat het ver
loofde paar dinsdagavond voor
het eerst samen in het openbaar
zal verschijnen als het de konin
gin-moeder vergezelt naar een
uitvoering in het Royal Opera
House ten bate van het welda
digheidsfonds van het Royal
Ballet.
Armstrang-Jonps die vijf
maanden ouder is dan prinses
Margaret, heeft gestudeerd in
Eton en aan he< Tezus-college te
Cambridge. Hij leidde de winnen
de acht van Cambridge bij de
universitaire roeiwedstrijd in
1950.
In januar vertoefde hij als
gast van de koningin in San-
dringham toen prinses Margaret
daar was.
In 1955 had Margaret bekend
gemaakt dat zij had besloten niet
te trouwen met kapitein Peter
Townsend. die adjudant aan het
hof was geweest en gescheiden
was.
Zij zei toen: „Indachtig de leer
van de kerk dat een christelijk
huwelijk onontbindbaar is en mij
beseft van mijn plicht jegens het
Gemenebest, heb ik besloten deze
overwegingen boven elke andere
te stellen".
Twee jaar later was een aantal
ontmoetingen van de prinses en
Townsend oorzaak van nieuwe
gissingen over een huwelijk.
Maar het Buckinghampaleis
maakte bekend dat de verklaring
van prinses Margaret van 1955
„onveranderd bleef".
(Advertentie)
BINNEN VER1NGBED
FfA'Z ET- FABRIEK EN Z EV€ NB E R GEN
SCHUIMRUBBERBEO
Nederlandse
schipbreukelingen
gered
De tien leden van de
bemanning van de Ne
derlandse kustvaarder
„Engonia", het schip
dat 30 mijlen van Bilbao
is gezonken, zijn door
de Franse vissersboot
„Capitaine Quemerais"
in La Rochelle aan land
gebracht.
Op de foto: De aan
komst van het Franse
scheepje met enige
leden van de bemanning
van de „Engonia". Op
de voorgrond de sloep
van de „Engonia".
H. M. Koningin Juliana heeft
donderdagmiddag in hel paleis
Soestdijk ontvangen een deputa
tie bestaande uit de voorzitter
van de Nederlandse Jeugdge
meenschap ds. N. O. Steenbeek,
de leider van de actie „Doe
Open", de heer P. van Haaien, en
twaalf jongens en meisjes, leden
van hot Nederlands Nationale
Jeug'dcomité voor liet Wer®ld-
vluchtelingenjaar.
Bij de actie, welke heden offi
cieel in het gehele land start,
zullen sleuteltjes worden ver
kocht. Dc opbrengst is bestemd
voor het bouwen van een ge-
meensehaps- en cultureel cen
trum in de vluchtelingenkampen
te Friedrichsfeld en te Ohmstede
in West-Duitsland, waarin vele
land verblijven.
Aan H. >1. de Koningin is don
derdag bet eerste sleuteltje van
deze actie aangeboden.
De foto geeft een beeld van
de ontvangst.
Volgens welingelichte Perzi
sche kringen verwacht keizerin
Farah van Perzië een baby. De
keizerin brengt op het ogenblik
met haar gemaal een bezoek
aan Pakistan.
President Eisenhower is vrij
dag, op zijn reis door Latijns-
Amerika, in Buenos Aires aan
gekomen. Bij het vliegveld wa
ren tweeduizend man militai
ren en vijfhonderd motoragen
ten aanwezig. Men bracht de
sterkste van deze bewaking in
verband met het feit, dat zich
in de nacht van donderdag op
vrijdag in de Argentijnse hoofd
stad enkele bomontploffingen
hadden voorgedaan waardoor
schade werd aangei'icht aan
het bureau van de Shell-Mex en
de effectenbeurs in de omge
ving van het regeringsgebouw.
Waarnemers waren echter van
mening dat deze bomaanslagen
niet zozeer tegen de komst van
Eisenhower waren gericht maar
een onderdeel vormden van de
aan Peronistische elementen
toegeschreven activiteit van de
laatste tijd. Langs de weg naar
het vliegveld waren vers ge
schilderde leuzen te zien als:
„Wij willen Peron terug, hij
alleen kan het land redden".
Eisenhower door president
Arturo Frondizi verwelkomd
zei dat de V.S. met Argentinië
een onwrikbare vastbesloten
heid deelden om te werken voor
vrede in vrijheid en rechtvaar
digheid. Hij wenste Argentinië
geluk met de 150ste verjaardag
van zijn vrijheid.
Een woordvoerder van het
ministerie van Buitenlandse
Zaken te Den Haag heeft vrij
dagochtend in antwoord op een
vraag meegedeeld, dat de mo
gelijkheid van een Nederlandse
kandidatuur voor de veilig
heidsraad van de Verenigde Na
ties thans wordt onderzocht.
Nederland heeft voor het
eerst in 1946 zitting in de vei
ligheidsraad gekregen. Deze ze
tel werd daarna achtereenvol
gens bezet door België (1947),
Noorwegen (1949), Nederland
(1951), Denemarken (1953); Bel
gië (1955), Zweden (1956), en
Italië (1959).
De mededeling' van een woord
voerder van het ministerie van
Buitenlandse Zaken werd ge
daan in antwoord op een vraag
over in de pers gemelde Neder
landse diplomatieke stappen
van de laatste dagen, waarbij
V.N.-kwesties waren besproken.
Tussen een hogedrukgebied
boven Noord-Rusland en een
groot depressiegebied op de At
lantische Oceaan ten westen en
zuiden van de Britse eilanden
staat er in onze streken nu een
zuidelijke luchtstroming. De
aangevoerde zachte lucht weet
geleidelijk koudere lucht verder
naar het noordoosten terug te
dringen. De vorstgrens loopt
thans van SleeswijkHolstein
in zuidoostelijke richting.
De depressie op de Oceaan
blijven vrij ver van ons verwij
derd. Wel veroorzaken bijbeho
rende frontale zones soms enige
regen, maar erg groot zijn de
hoeveelheden nog niet geweest.
Het ziet er naar uit dat de hui
dige toestand nog even zal aan
houden. Er is derhalve wisse
lend weer te verwachten, waar
bij periodes met regen gevolgd
worden door opklaringen, als
gevolg van het voorbijtrekken
van een rug van hoge lucht
druk. De temperatuur blijft
daarbij vrij hoog terwijl de
wind tijdelijk kan toenemen tot
krachtig, in hoofdzaak uit zui
delijke richtingen.
medegedeeld door het K. N. M. I.
te De Bilt, geldig van zaterdag
ochtend tot zaterdagavond.
Tamelijk zacht weer.
Aanvankelijk veel bewolking
met plaatselijk enige regen maar
later ook enkele verspreide op
klaringen. Matige tot krachtige
wind ruimende naar zuidwestelij
ke richting. Weinig verandering
in temperatuur.
ZONDAG 28 FEBRUARI
v.m. n.m.
Breskens 2.44 3.14
Terneuzen 3.19 3.49
Hansweert 3.59 4.29
Walsoorden 4.09 4.39
MAANDAG 29 FEBRUARI
v.m. n.m.
Breskens 3.27 3.53
Terneuzen 4.02 4.28
Hansweert 4.42 5.08
Walsoorden 4.52 5.18
De Nederlandse marconist W.
van R. die te Boston terecht
staat op beschuldiging' van
moord op de Amerikaanse me
vrouw Lynn Kauffman, heeft
vrijdag een foto van de hut van
mevrouw Kauffman aan boord
van de „Utrecht" bekeken en
gezegd niet te kunnen zeggen
of een bepaald voorwerp op de
foto een appel of een sinaasap
pel was. De foto werd hem ge
toond door de openbare aankla
ger, Mcauliffe.
Van R. zei voorts dat hij op
de avond van de dag van me
vrouw Kauffmans dood geen
appel in de lucht heeft gegooid,
zoals door twee getuigen char
ge was gezegd, maax een sinaas
appel. Volgens een eerdere ge
tuigenverklaring werd na de
verdwijning van mevr. Kauff
man op de avond van 18 sep
tember van vorig jaar een
appel in haar hut aangetroffen.
Er waren vorige week zater
dag veel minder mensen op de
publieke tribune. Een aantal
opvouwbare stoelen die daar
donderdag' waren geplaatst,
werden vrijdag voor de opening
van de zitting weer weggehaald.
De rechter, Murray, zei dat er
niet meer dan 35 belangstellen
den aanwezig mochten zijn
omdat de jury wordt afgeleid
als er teveel toeschouwers zijn.
Mevrouw Van R. zat vrijdag op
de eerste rij.
De twee getuigen wier getui
genis Van R. betwistte, waren
de 12-jarige Stepanie Spector en
de 15-jarige Pat Lee, een Chi
nese jongen.
Ook op een ander punt week
hetgeen Van R. vrijdag zei af
van wat de twee jonge getuigen
hebben gezegd. Hij zei op de
avond van 18 september niet
gezegd te hebben toen hij de
conversatiezaal verliet, dat hij
tien minuten moest werken. Dit
had hij volgens de kinderen
wel gezegd.
Mcauliffe vroeg Van R. of
het, toen hij na de verdwijning
van mevrouw Kauffman haar
hut bezocht, er niet op leek
alsof zij al haar kleding' had
klaargelegd om de volgende dag
van boord te gaan. Van R.'s
antwoord was„Neen". Eerder
had Van R. gezegd de hut te
zijn binnengegaan toen er naar
mevrouw Kauffman werd ge
zocht.
In antwoord op een vraag
over de asbakken in de hut zei
Van R. dat ze leeg waren. Hij
had in een ervan tijdens het
zoeken een sigarettenpeukje ge
daan. Volgens de politie zijn er
twee sigarettenpeukjes in de
hut gevonden, één met lippe-
stift erop.
Mcauliffe zei: „U wist dat ze
Lynn niet aan boord van de
„Utrecht" zouden vinden, niet
waar?" Van R. antwoordde:
„Wij dachten dat zij niet ge
vonden zou worden". Mcauliffe
vroeg daarop nogmaals„U
ZON
op onder
Febr.
27 8.29 17.17
28 8.28 17.18
29 8.27 17.20
MAAN
op onder
7.27 16.47
8.11 18.03
8.47 19.19
wist dat zij niet gevonden zou
worden, nietwaar?" Van R. ant
woordde toen: „Neen, meneer".
Op vragen over zijn doen en
laten eerder die avond zei Van
R. dat hij in de conversatiezaal
een paar minuten met mevrouw
Juanita Spector. de moeder van
Stephanie, heeft gesproken. Zij
had gezegd dat zij naar me
vrouw Kauffmans hut zou gaan
om te vragen of zij samen om
zeven uur 's avonds zouden di
neren, aldus Van R. Mevrouw
Spector en hij hadden de zaal
gezamenlijk verlaten en hij was
naar de brug gegaan waar hij
drie of vier minuten in de
stuurhut met de radar bezig
was geweest. Nadat hij had ge
zien dat de havenloods van
boord was gegaan, was hij naar
de radiohut gegaan om de kust
wacht te melden dat de
„Utrecht" uit Boston wegvoer.
Mcauliffe heeft Van R. voorts
gevraagd of hij niet tegen de
politie heeft gezegd zich af te
vragen hoe hij mevrouw Kauff
man op zijn schouder uit de
hut kon dragen zonder enig ge
rucht te maken en haar over de
reling kan gooien terwijl de
buffetbediende en andere op
dat gedeelte van 't schip rond
lopen. Van R. die er vermoeid
en bleek uitzag, antwoordde
„Neen, meneer".
Mcauliffe vroeg vervolgens:
„Is het niet zo dat u die verkla
ring hebt afgelegd omdat u wist
dat zij bewusteloos was en uit
die hut gedragen moest wor
den?"
Van R. beantwoordde ook
deze vraag ontkennend.
„En verder, de reden waarom
u de verklaring aflegde was dat
u haar door de patrijspoort aa,n
stuurboord naar buiten hebt
gewerkt en daarna zelf door
het patrijspoort aan de achter
kant naar buiten bent geklom
men. Is dat zo, meneer?"
„Neen, meneer", antwoordde
Van R.
De zitting van vrijdag werd
besloten nadat Van R. had toege
geven na een verklaring die hij
voor de politie van New York af
legde, te hebben gezegd: „Nu
heb ik mij er helemaal Inge
draaid". Maar V. R. bleef er bij
dat de verklaring zelf niet juist
was.
VanR. heeft vrijdag voortdu
rend volgehouden dat hij vóór
mevr. Kauffmans verdwijning
op de avond van de 18e septem
ber niet in haar hut is geweest.
Het vliegtuigongeval, dat don
derdagmorgen de vliegtuigma
ker constabel der eerste klasse,
A. L. Coenraad, het leven kost
te, is geschied met een Neder
landse machine. Op 60 mijl ten
oosten van Gibraltar moest een
Grumman Avenger van de Ko
ninklijke marine door een olie-
lek en brand in de motor een
noodlanding op zee maken. De
vliegtuigmaker constabel kwam
om het leven. De overige inrit
ten den van dit vliegtuig konden
gered worden.
Aangenomen kan worden, dat
het vliegtuig als verloren moet
worden beschouwd.