Provinciaal nieuws
zonder spatten!
Bin
r
Frituren
DELFRITE
RADII
TELE)
Begroting van Verkeer en Waterstaat door
de Tweede Kamer aangenomen
Eerste Kamer behandelde begroting
van Landbouw en Visserij
AGENDA
KERKDIENSTEN
Veertarieven over Westerschelde mogen omlaag vóór overeen
stemming is bereikt tussen Rijk en Ged. Staten tan Zeeland
ISRAEL ZET DOOR
144,50
RADIO
TAZELAAR
FILM OVER CHESSMAN
Nederlander in België
veroordeeld.
U maakt er méér van met CALVE
HOEK
De Kleinzoon van
„De Vliegende Hollander"
SAS VAN GENT.
ARRESTATIES
IN SPANJE
GEEN VRIJLATING
VAN KENJATTA
Gistermiddag heeft de Tweede
Kamer de algemene beraadsla
ging over de begroting van het
departement van Verkeer en
Waterstaat voortgezet.
De heer Van der Peyi (C.H.)
vraagt o.a. of er in verband met
de ontwikkeling der laatste
dagen nadere mededelingen kun
nen worden gedaan over het
Kreekrakplan.
Naar aanleiding van 's minis
ters mededelingen over de veer
tarieven voor de Westerschelde
vraagt hij of de wijzigingen kun
nen ingaan hangende het over
leg.
De heer Posthumus (Arb.) ver
klaart, dat het antwoord van de
minister hem niet heeft kunnen
bevredigen. Hij handhaaft zijn
opvatting, dat de Deltawerken
voor een deel gefinancierd zijn
ten koste van andere natte water
staatswerken.
Er moet een voldoende mate
van veiligheid voor een verre toe
komst komen en dan is „alleen
dijkverhoging weggegooid geld".
Bedijking van de Lauwerszee is
in de Deltawet aanvaard en de
regering is nergens als ze dat
durft te ontkennen, zegt de heer
Posthumus.
Spreker betoogt, dat alles in
het vage blijft in 's ministers
antwoord. Het is z.i. duidelijk, dat
er een plan voor afsluiting ge
reed ligt. maar dat er niets is
voorbereid.
De prioriteiten-kwestie wordt
hem steeds onduidelijker. Spr.
meent, dat de minister de priori
teit voor de Lauwerszee al lang
heeft vastgesteld, maar dat er
nog één guillotine is: de belas
tingverlaging.
De heer Posthumus meent, dat
eerst in principe moet worden
beslist over de afsluiting van de
Lauwerszee en dat dan met de
provincies moet worden gespro
ken. De provincies moeten z.i.
behandeld worden als Brabant en
Zeeland met het oog op de Delta
wet.
De belangrijkste vraag is z.i.
of de meerderheid der Kamer be
reid is een maximum aan activi
teit op te brengen. Het zou hem
verheugen als met zijn fractie
de regeringspartijen zich er voor
zouden uitspreken, dat de afslui
ting nu, in 1960, moet geschie
den.
Hij dringt aan op aanvaarding
van het door hem ingediende
amendement.
De heer Biewenga (A.R.) geeft
te kennen, dat het antwoord van
de minister hem op enige punten
niet heeft kunnen tevreden stel
len. Hij zegt het niet verant
woord te achten dat de verster
king der dijken ten noorden van
Hoek van Holland in 1978 nog
niet gereed zou zijn. Bij de beoor
deling der prioriteiten moet hier
aan aandacht worden geschon
ken.
Wat de Lauwerszee aangaat,
herhaalt hij, dat hij de regering
enige maanden uitstel wil geven
om de zaak beter te kunnen be
oordelen.
Spreker verklaart, dat zijn
fractie er geen behoefte aan
heeft zich het beleid te laten
voorschrijven door de P. v. d. A.
Hij zegt er geen moeite mede te
hebben zijn stem straks uit te
brengen tegen het amendement
van de heet Posthumus.
Mevr. KuiperStruyk (V.V.D.)
vraagt waarom de regering er
toestemming voor heeft gegeven,
dat emigranten niet met Neder
landse maar met Amerikaanse
schepen zijn vervoerd.
De heer Van den Heuvel
(K.V.P.) vraagt welke bijdrage
van Zeeland verwacht wordt in
de verlaging der veertarieven
over de Schelde.
De heer Van de Wetering (C.H.)
betoogt, dat de verontruste bin
nenvaart door 's ministers ant
woord niet is gerustgesteld. De
minister spele niet met vuur
door ophelfing der evenredige
vrachtverdeling. De binnenschip-
perij heeft recht op regelingen
als deze evenredige vrachtver
deling.
Minister Korthals verklaart dat
hij de heer Kodde niet geheel
tegemoet kan komen voor wat
betreft de zondagsrust in het
vervoet bedrijf.
Ten aanzien van de veertarie
ven op de Westerschelde ver
klaart hij. dat de verlaging kan
doorgaan vóór overeenstemming
is bereikt tussen Kijk en Gede
puteerde Staten van Zeeland.
De minister herhaalt, dat ge
streefd wordt naar vervroegde
uitvoering van de afsluiting van
het Sloe,
Met betrekking tot een vraag
of er een akkoord over een
Schelde Rijnverbinding is tot
stand gekomen, zegt spreker:
„Zover zijn we nog niet. Ter ge
legenheid van de Beneiuxconfe-
rentie over landbouwaangelegen
heden is in een informeel samen
zijn dit vraagstuk aangesneden.
Van Belgische zijde werd de
wens geuit het overleg te her
openen. Van Nederlandse zijde
heeft men zich gaarne daartoe
bereid verklaard. Afgesproken is,
dat België en Nederland experts
zullen aanwijzen met opdracht
nog in I960 over een Schelde
Rijnverbinding te rapporteren,
fierst na dat rapport kunnen de
regeringen tot een akkoord
komen'
Over het Kreekrakplan zegt
spreker niets nieuws meer te
kunnen mededelen.
Met betrekking tot de kwestie
van de Lauwerszee zegt de minis
ter o.a., dat de technische men
sen hem hebben verteld, dat ver
zwaring van de dijken technisch
niet moeilijk is. Afsluiting, zo
zeggen de technische mensen, is
veel moeilijker.
Overigens merkt hij op, dat het
niet juist is, dat de kwestie der
veiligheid in het geding wordt
gebracht, omdat het vaststaat
dat er komt: óf verhoging der
dijken öf afsluiting.
De minister zegt dat, nu het
jarenlang zo stil is geweest, ver
trouwend op het woord in een
der schriftelijke stukken, en wan
neer men zo weinig activiteit
ontplooit, en wanneer er een aan
tal kabinetten is geweest dat niet
met een oplossing is gekomen,
dit kabinet de zaak tot een op
lossing wil brengen door een ver
antwoorde beslissing.
De heer Posthumus Arb.
meent, dat de minister een spel
letje speelt door de Kamer te
tarten.
De minister verklaart geens
zins een spelletje te spelen. Hij
wenst alleen tijd om het kabinet
een beslissing te laten nemen.
De heer Vondeling (Arb.)
vraagt of de Kamer inzage krijgt
van de prioriteitenlijst.
De minister zegt van oordeel
te zijn, dat dit zal kunnen ge
schieden.
De heer Posthumus (Arb.)
vraagt of de bedijking van de
Lauwerszee onder de Deltawet
valt.
De voorzitter zegt dit verhoor
op vraagpunten niet de goede
stijl te achten.
Nadat staatssecretaris Stijkel
nog op enige opmerkingen is in
gegaan worden de algemene be
raadslagingen gesloten.
Daarna komt de artikelsge
wijze behandeling aan de orde.
De heer Posthumus (Arb.) ver
dedigt een amendement, beogen
de een uitspraak uit te lokken,
waardoor de werkzaamheden
voor de indijking van de Lau
werszee in 1960 kunnen aanvan
gen.
Jonkvouw Wttewaal van Stoet
wegen (C.H.) betreurt het dat
de kwestie hij deze begroting niet
uitputtend is behandeld. Zij zegt
de indruk te hebben, dat de rege
ring verzwaring der dijken wil.
Haar fractie zal zich neerleggen
bij het uitstel dat de regering
wenst. De fractie zal niet door
de knieën gaan al stemt zij tegen
het amendement.
De minister verklaart zich
tegen het amendement. Verzwa
ring der dijken en afsluiting val
len z.i. onder de Deltawet.
De heer Maenen (K.V.P.)
merkt op, dat het amendement
ongedaan maakt de beslissing,
welke de Kamer verleden week
heeft genomen en daarom anti
democratisch is.
Het amendement wordt ver
worpen met 66 tegen 52 stem
men. Vóór: P.v.d.A., C.P.N.,
P.S.P. en S.G.
De begroting wordt z.h.s. aan
genomen, met aantekening, dat
de C.P.N. geacht wil worden te
hebben tegengestemd.
Tegen zes uur wordt de ver
gadering gesloten.
DE WERKZAAMHEDEN
DER KAMER.
In de vergadering van de
Tweede Kamer heeft de voorzit
ter medegedeeld, dat de Huurwet
en de daarmee samenhangende
belastingontwerpen uiterlijk dins
dag 8 maart in behandeling zul
len kunnen worden genomen.
Hierna zouden aan de orde
kunnen komen de begroting van
het kabinet van de vice-minister-
president en de begroting van
het gemeentefonds.
De Benelux economische unie
zal niet vóór 15 maart aan de
orde komen.
De voorzitter deelde nog mede,
dat het vermoedelijk niet nodig
zal zijn in de week van 1 maart
te vergaderen.
De woordvoerder van het Is
raëlische ministerie van Bui
tenlandse Zaken heeft dinsdag
bekend gemaakt dat Israël voort
zal gaan met het bevrachten
van neutrale schepen voor het
vervoer van Israëlische produk-
ten door het Suezkanaal.
(Adv.)
MAAK 't U
GEMAKKELIJK!!
Betaal dit
bekende Philips
Electr. Scheer.
apparaat
in 4 keer
te voldoen in:
lx/ 11,50 en
3 maand. term. van ƒ11,
Noordstraat 21
TERNEUZEN
Tel. 2361
Erkend Philishave-service
De aanvankelijke sprekerslijst
over de begroting 1960 landbouw
en visserij bestond uit de heren
J. Hoogland (Arb.), ir. M. A.
Geuze (CHU), jhr. mr. T. A. J.
W. Schorer (Arb.), C. G. A. Mer-
tens KVP), H. C. Louwes
(VVD), P. C. Elfferich (AR), L.
Seegers (CPN) en mr. D. A. Del-
prat (VVD).
De heer Hoogland betoogde
aan de hand van bestaande ont
wikkelingen van markten en be
drijven (coöperaties, mechanisa
tie enz.), dat het in de landbouw
onmiskenbaar naar het grootbe
drijf gaat.
De heer Hoogland zeide onge
rust te zijn over het garantiebe-
leid. Hij vroeg de regering bij
het tot stand komen van de
E.E.G. de landbouw niet van de
rest van het bedrijfsleven te ont
koppelen. De Benelux heeft ons
in dit opzicht voldoende geleerd.
Spreker informeerde of vier
procent loonsverhoging in de
landbouw voldoende zal zijn nu
de algemene tendens naar zes
procent gaat. De heer Hoogland
vindt het de hoogste tijd, dat of
wel de dijken van de Lauwerszee
worden verhoogd ofwel, dat in
poldering wordt aangepakt.
Ir. Geuze (CHU) beschreef de
boer, de „landburger" als verke
rende in een beknelde positie als
producent zowel als door struc
tuur en ligging van zijn bedrijf.
Wijzende op andere bedrijfs
takken, die wél structurele hulp
ontvangen was ir. Geuze van
oordeel, dat de hulp aan de land
bouw om zich aan de moeilijk
heden te ontworstelen, onvol
doende is.
De ontkoppelde garantieprij
zen geven ook ir. Geuze zorgen.
Hij vroeg verder een duidelijke
uitspraak over een redelijke be
loning in de landbouw en de ge
volgen voor de garanties daar
van.
Sprekende over de „krappe
zevenentwintig en een half mil
joen" voor de droogteschade zei-
de ir. Geuze, dat het verdelings
systeem ervan onbillijkheden met
zich brengt.
Ir. Geuze vroeg voorts aan
dacht voor dreigende Russische
dumping op de vlasmarkt, die
zijns inziens in Beneluxverband
gekeerd dient te worden. Hij ves
tigde ook de aandacht op een
zijns inziens te vertroebelde sfeer
rond een aantal ruilverkavelin
gen. Men moet de steekhoudende
tegenargumenten, ook psycholo
gische, niet onderschatten, onder
andere angst voor pachtverhogin-
gen. De ruilverkavelingswet, de
pachtwet en wetvervreemding
landbouwgronden zijn niet op el
kaar afgestemd.
Op het punt van de E.E.G.-
landbouwplannen van de Europe
se commissie zeide ir. Geuze te
hopen, dat de in Brussel gebrou
wen soep niet zo heet zal wor
den gegeten als die wordt opge
diend. Voor zijn part wordt die
soep geheel koud. Hij vroeg of de
commissie de voorstellen omtrent
kosten-zones reeds heeft laten
vallen en voorts welke invloed de
plannen van de Europese com
missie zullen hebben op de kos
ten van levensonderhoud.
Hij vroeg een spoedige en gun
stige beslissing van de minister
over de proefkweekplaatsen in
het Veerse Gat en de verdeling
van mosselpercelen in de Wad
denzee. Speciaal bij het Veerse
Gat staat de recreatie te dringen"
aldus ir. Geuze.
Jhr. Schorer (Arb.) vindt het
onderzoek naar het doen van ver-
wateringsproeven met oesters in
het Veerste Gat te lang duren.
Spreker vroeg een overgangs
maatregel, als schepen met
zwakke motoren niet meer in
het Veerse Gat kunnen komen en
de haven van Colijnsplaat nog
niet klaar is.
De heer Louwes (VVD) acht
het een ernstig verschijnsel dat
vele boeren nog 3500 tot 4000
uur per jaar moeten werken. Een
begin van oplossing is gemaakt
met bedrijfsverbeteringen en ver
der in enkele dorpen door het
oprichten van sociale coöperaties,
die echter nogal wat geld kosten.
Ruilverkaveling en verbetering
van woonklimaat dienen om so
ciale redenen sociaal hoog aan
geslagen te worden. Hard en
lang werken dient in de kostprij
zen gewaardeerd te worden.
De heer Louwes meent, dat
produktiebeperking, zoals van
melk, gevaarlijk kan zijn bij het
voortschrijden van de E.E.G. Bo
vendien is het niet rechtvaardig
tegenover de boerenstand om na
het jarenlange parool: meer pro
duceren nu plotseling bij een be
ter verslag en hoge investerin
gen op produktiebeperking aan
te sporen. Op de kapitaalpositie
van de landbouw is de heer Lou
wes allerminst gerust. Hij acht
andere normen voor afschrijving
en onderhoud van bedrijfsgebou
wen gewenst.
Caryl Chessman komt voor in
een film van drie kwartier over
de doodstraf, die in 14.000 bio
scopen in Amerika en ook in
Europa en Zuid-Amerika zal
worden vertoond. Maandag
draaide de film in 43 theaters in
Californië. De misdaden waarvan
Chessman beschuldigd wordt,
worden gedetailleerd gespeeld,
maar niet door Chessman zelf,
die alleen in de gevangenis te
zien is. Justitiële autoriteiten, de
moeder van één der slachtoffers
en een jurylid geven er commen
taar op.
RECHTZAKEN
Het Hof van Beroep in Gent
heeft gisteren de Nederlander A.
M. uit Zaamslag en de Belg G. L.
uit Gent wegens het plegen van
abortus veroordeeld tot een ge
vangenisstraf van vier jaar. De
vrouw van de Belg, I. L.-C. kreeg
een gevangenisstraf van 3 jaar.
De Nederlander en het Belgi
sche echtpaar hadden de ontoe
laatbare ingreep verricht bij een
Nederlands meisje, dat aan de
gevolgen hiervan is overleden.
De correctionele rechtbank te
Gent had de Belg veroordeeld tot
5 jaar gevangenisstraf en diens
vrouw en de Nederlander M. tot
3 jaar.
HOGE RAAD
ARREST UTRECHTSE
SCHROOTAFIAIRE
De Hoge Raad der Nederlan
den heeft gistermorgen het ar
rest van het Gerechtshof te Am
sterdam in de zaak tegen twee
directeuren van de N.V. Smelt-
bedrijf „Alcu" te Utrecht in
zake een „schrootaffaire" op
formele gronden vernietigd en
de zaak verwezen naar het Ge
rechtshof te Arnhem.
De beide directeuren, de 46-
jarige N. L. J. W. uit Zeist en
de 47-jarige J. M. van D. uit
Leidschendam, waren ieder ver
oordeeld tot een gevangenis
straf van drie maanden wegens
het medeplegen van verduiste
ring.
De „Alcu" smolt sinds 1954
hulzen tot blokken messing
voor het directoraat materieel
landmacht. Volgens contract
mocht er maximaal drie pro
cent smeltverlies zijn. De fa
briek had een eigen destijds
geheim procédé waardoor
het smeltverlies slechts twee
procent bedroeg. Zij had dus
messing van 98 en niet 97 pro
cent moeten afleveren. De fa
briek had echter vrijwillig de
smeltprijs verlaagd.
De procureur-generaal bij het
Hof in Amsterdam, die vrij
spraak voor de beide directeu
ren had gevorderd, had in zijn
requisitoir onder meer gezegd
dat de staat steeds zeer tevre
den over het smelten was ge
weest. Als het smeltpercentage
hoger dan drie procent zou zijn
geweest, had de fabriek dit ver
lies moeten dragen, aldus de
procureur-generaal.
De zaak was uitgekomen, om
dat een personeelslid van de
„Alcu", dat ontslagen was, had
aangegeven dat er mogelijk iets
onregelmatigs in de fabriek zou
gebeuren.
Omdat DELI'RITE een vet is van speciale samenstelling,
kunt U het tot zeer hoge temperaturen verhitten.
DELl'RITE is daardoor een ideaal frituurvet,
dat niet spat, niet schuimt, niet walmt!
O oh niet bij bakken en braden van vis en vlees. Want
ook daarvoor is DELFRITE bij uitstek geschikt.
FRITUURVET
CDE 1 112.100
WOENSDAG 24 FEBRUARI.
TERNEUZEN: Luxor-Theater,
8 uur: „Een droomschip van
een woonschip".
Café „La Belle Vue", 7.30
uur: Voorlichtingsbijeenkomst
Nederl. Vereniging, v sexuele
hervorming, afd. Oost Zeeuws-
Vlaanderen.
AXEL: Het Centrum, 8 uur:
„Quatre Cents Coups".
DONDERDAG 25 FEBR.
TERNEUZEN: R.K. Parochie
huis, 3 uur: Openbare aanbe
steding bouwen van een R.K.
kleuterschool met daarbij be
horende werken, op een ter
rein nabij de Zuidlandstraat.
DONDERDAG 25 FEBRUARI.
GEREF. GEMEENTE (SYN.)
Terneuzen (Gebouw „Pro Rege"):
7.30 uur Ds. A. Honkoop, van
Goes.
AUTOMATISERING
TELEFOON.
Kickslag één uur maandag
middag is officieel de automa
tische telefooncentrale op het
eiland Tholen in gebruik ge
steld. Bijna 2C90 telefoonabon
nees profiteren hiervan. Ter ge
legenheid van deze ingebruik
stelling heeft ir. R. Diks, hoofd
directeur van de telefonie en
telegrafie van de P.T.T. in Den
Haag, onder meer gezegd, dat
begin 1962 Nederland volledig
geautomatiseerd zal zijn. Ir.
Diks verwachtte, dat deze zo
mer de miljoenste telefoonaan
sluiting tot stand zal komen.
Hij zei ook, dat in 1959 voor een
bedrag van 1,4 miljard gulden
gesprekken zijn gevoerd.
De voorzitter van de Kamer
van Koophandel voor de Zeeuw
se eilanden, de heer C. A. Kam-
meraad, bood namens 't Zeeuw
se bedrijfsleven een mozaïek
aan van de Middelburgse kun
stenaar Andries Minderhout. De
heer Kammeraad deelde mede
dat 1 september 1939 Goes zijn
automatische telefoonaanslui
ting kreeg en in de loop van
1940 nog in een deel van Zuid-
Beveland deze aansluiting tot
stand kwam. Noord-Beveland
kwam in 1941 aan de beurt en
Middelburg volgde in 1942. Na
de bevrijding was Vlissingen in
1949 het eerst aan bod. In 1955
werd de Zak van Zuid-Beveland
geautomatiseerd, waarna in
1957 Schouwen-Duiveland volg
de. In het telefoondistrict Bre
da, waar Tholen onder hoort,
wacht nu nog alleen de sector
Oost burg op de automatisering.
Ouderavond Openb. lagere
school.
Zaterdagavond hield de open
bare lagere school haar jaarlijk
se ouderavond.
In zijn openingswoord verwel
komde de voorzitter der ouder
commissie de heer R. J. de Blaaij,
de aanwezigen, in het bijzonder
het oud-hoofd der school de heer
Ocké en mevr. Ocké. Nadat de
secretaris, de heer H. Meeusen,
de notulen der vorige vergade
ring had voorgelezen, volgde de
bestuursverkiezing waarbij de
aftredende leden de heren De
Fouw en Meeusen werden herko-
De geschiedenis van het redersgeslacht Van der Decken
door
H. VAN SEELAND
42)
Nadruk verboden.
Nauwelijks had hij deze woor
den gesproken, of een daverend
motorgeronk deed de mannen op
het commandodek plotseling om
hoog kijken. Een vliegtuig kwam
onverwacht uit een wolkenbank
omlaag schieten. Het toestel be
schreef een tamelijk scherpe
bocht, cirkelde een paar malen
om de „Ofir" en kwam daarop
tamelijk laag boven de opper
vlakte van de Oceaan, recht op
het vaartuig aanvliegen. Op dat
moment verhief zich een enor
me golf vlak vóór de boeg. Een
lawine van schuimend water
stortte zich met donderend ge
weld op het voorschip en stoof
in toomloze vaart over het dek.
Met een zware dreun beukte de
watermassa tegen de v-vormige
voorkant van de stalen opbouw,
die de zondvloed spleet, zoals een
bijl een stuk hout klooft. De kapi
tein, Edouard en de roerganger
doken snel weg achter de stalen
stuurkap, de veilige koepelvor
mige borstwering. Het water
plensde over hen heen en droop
van hun oliekleding. Het sterke
schip trilde even, doch bleef vast
op de koers liggen.
Het vliegtuig had inmiddels
een nieuwe bocht ingezet en on
dernam voor de tweede keer een
poging, om in de lengte-as over
de „Ofir" heen te vliegen. Dit
maal gelukte het beter.
Met een oorverdovend geraas
scheerde het toestel rakelings
over de top van de voorste mast,
toen een hard voorwerp klette
rend op het dek viel. Met een
lenige sprong was de gezagvoer
der erbij, raapte het op en dook
ermee achter de beschutting van
de stuurkap. Het was een berich
tenkoker, geklemd tussen een
paar grote stukken kurk.
Kapitein Van der Decken zette
grote ogen op. Daarna schroefde
hij de alsluitdop los en tiok een
opgerold stuk papier uit het bin
nenste van de metalen cylinder.
Zijn ogen vlogen over de regels
van het epistel, dat in de Franse
taal was gesteld.
„Moeten dalen wegens ben
zinegebrek. Zullen springen
met valscherm S.O.S."
De gezagvoerder stak het pa
pier weer in de cylinder en wierp
die door het open luik naar be
neden op de brug. Toen bracht
hij zijn mond voor de spreekbuis,
die was aangesloten op het cen
trale oproepsysteem.
„Eerste officier Van Dijke, al
les klaar maken voor reddings
werk. Tweede officier Peter
son met lijnpistool op comman
dodek komen. Vier man voor
de midscheeps met boei en dreg-
lijn. Veiligheidsgordels om
hangen!"
Na het omroepen van zijn or
ders, volgde kapitein Van der
Decken de evoluties van de vlie
ger met grote spanning. Deze
had zijn machine, na het afwer
pen van de berichtenkoker, een
nieuwe bocht laten maken en
begon geleidelijk omhoog te spi
ralen. Toen hij eenmaal voldoen
de hoogte bereikt had, zette de
piloot een duikvlucht in, om de
machine vervolgens weer stijl
omhoog te trekken. Bijkans ver
ticaal ging het toestel thans de
lucht in.
Het was echter duidelijk dat
dit niet lang zou kunnen duren
en de vaart er hoe langer hoe
meer uit zou gaan. Op dat mo
ment maakte zich een figuurtje
van de machine los.
„Hij komt eruit zetten'
schreeuwde Edouard opgewon
den. „Kijk, hij tuimelt als een
steen naar beneden... Daar gaat
zijn parachute open!... Hij drijft
af door de wind, kapitein."
„Wij zullen hem gaan opha
len." Kapitein Van der Decken
nam thans zelf het stuurad in
handen. Juist, toen hij de machi-
nekamertelegraaf op „voile
kracht vooruit" wilde zetten,
wees hij verbaasd naar het toe
stel, waar de snelheid thans na
genoeg uit was.
„Daar komt er nóg een uit"...
„Grote goedheid!".. Dat gaat
fout."
Tot ontsteltenis van de man
nen op het commandodek ge
beurde. waarvoor kapitein Van
der Decken reeds bang was. Ter
wijl de eerste vlieger, veilig aan
het valscherm bungelend, de gol
ven ai meer en meer naderde,
had de tweede het toestel enkele
seconden te laat verlaten. De
machine had in de opwaartse be
weging het dode punt bereikt,
viel over de linkervleugeltip weg
en stortte in een vrille omlaag.
Hierbij geraakte de staart ver
ward in de koorden van de nog
niet geheel geopende parachute
en sleurde de ongelukkige vlie
ger in een razende vaart mee.
Enkele ogenblikken later sloeg
de machine met een verschrik
kelijke klap op het water te plet
ter.
Edouard slaakte een gil van
ontzetting. Doodsbleek greep hij
zich vast aan de railing achter
de stuurkap.
Met een snelle handbeweging
zette de gezagvoerder de tele
graaf op „volle kracht vooruit".
Onmiddellijk na het gerinkel van
het signaal in de machinekamer
begon het vaartuig te trillen. De
boeg kwam allengs meer en meer
uit het ziedende water omhoog
en de snelheid nam toe. Als een
torpedo boorde de „Ofir" zich
daarna door haar woelige ele
ment.
Kapitein Van der Decken wend-
de zich tot Edouard. „Hou die
eerste vlieger in het oog", beval
hij kort. Ik ga eerst naar die
arme drommel toe, die daar
neergesmakt is... Opletten!"
Svend Peterson, de tweede
stuurman, was inmiddels met
een Schermuly-lijnpistool op het
commandodek verschenen, ter
wijl de eerste offieiei Van Dijke,
met het bovenlijf half uit het ge
opende luik. nadere bevelen van
de gezagvoerder afwachtte.
Zo naderde de „Ofir" het reeds
half ondergedompeld wrak van
liet verongelukte vliegtuig.
„Daar drijft hij, kapitein!"
Peterson wees naar een lichaam,
dat met het hoofd voorover in
het water lag. Het gele zwem
vest stak duidelijk af tegen de
donkere zee.
Weer rinkelde de telegraaf.
Het vaartuig minderde meteen
vaart en draaide langzaam bij.
De mannen vóór de midscheeps
stonden al klaar. De dreg werd
geworpen en haakte in de wijd
opbollende kleding van de onge
lukkige vlieger. Snel werd de lijn
ingehaald en het zware lichaam
aan boord genomen.
tWordt vervolgd.)
Het hoofd der school, de heer
J. de Visser, gaf daarna een over
zicht van het afgelopen jaar. Met
de benoeming van een onderwij
zer was het heel vlot verlopen,
maar of in september in de vaca
ture van een onderwijzeres zal
zijn voorzien, kon hij'alleen maar
hopen.
In de pauze werd een verloting
gehouden ten bate van de vluch
telingen.
Door het onderwijzend perso
neel werd over enkele leervakken
een bespreking gehouden, die
met grote aandacht door de aan
wezigen werd gevolgd. Nadat nog
een drietal films waren ver
toond, sloot het hoofd der school
deze ouderavond.
Aanrijding.
Dinsdagochtend omstreeks half
acht had ter hoogte van de Fos-
faatfabriek een aanrijding plaats
tussen een wielrijdster en een
bromfietser. Een viertal Belgi
sche meisjes, werkzaam op de
textielmeisjes „De Schelde" te
Sas van Gent, reed per fiets naar
haar werk. Uit tegenovergestelde
richting kwam een viertal fiet
sers werkzaam op de Glas- en
Fosfaatfabriek. De eerste twee
hiervan reden naast elkaar, maar
aangezien het rijwielpad breed
genoeg is, bleef er voldoende
plaats om elkaar te passeren.
Een tweetal achterop komende
brommers eveneens rijdende in
zuidelijke richting, dachten plaats
genoeg te hebben om hierdoor
heen te snijden. Dit lukte aan de
eerste brommer maar de tweede
brommer zag hiertoe op het laat
ste ogenblik geen kans meer'en
remde krachtig af.
Door de gladheid van het tegel
pad slipte de bromfiets, bereden
door de heer H. A. M. E. uit
Sluiskil, en botste tegen de wiel
rijdster mej. R. Vernaeve uit
Zelzate aan. Deze kwam hierdooi
te vallen en bleef liggen. Hulp
vaardige handen hielpen haar in
een juist passerend volkswagen
busje van de firma ELK uit
Schoondijke, die haar naar dok
ter J. H. B. Puylaert vervoerde.
Bij het daarop volgend onder
zoek bleek het meisje een her
senschudding te hebben opgelo
pen benevens een kaakfractuur,
waarop de arts haar naar het
R.K. ziekenhuis te Sluiskil liet
overbrengen.
Het rijwiel van het meisje was
zwaar beschadigd.
In Madrid zijn, naar uit goe
de bron verluidt, zeven Cuba
nen gearresteerd die ervan ver
dacht worden deel te hebben
gehad aan het „bommencom-
plot". Een achtste is erin ge
slaagd naar Frankrijk te ont
komen.
Er zouden bij de gearresteer
den 147 bommen en veel tegen
het regime van Franco gericht
propagandamateriaal zijn ge
vonden. De verdachten waren
ongeveer een week geleden in
Madrid aangekomen en zij woon
den in pensions.
De Spaanse pers maakt geen
melding van de arrestaties.
Volgens onbevestigde berich
ten zouden vijf jongelieden in
Barcelona zijn gearresteerd.
Ook bij hen zouden bommen
zijn aangetroffen.
De Britse minister van Kolo
niën, Iain MacLeod, heeft maan
dag tijdens een onderhoud mot
gekozen inheemse afgevaardig
den van Kenia in Londen een
verzoek voor algehele vrijlating
van de inheemse leider Djomo
Kenjatta afgewezen.
Sir Patrick Renison, de Britse
gouverneur van Kenia, die bij het
onderhoud aanwezig was, ver
klaarde dat Kenjatta's geval
wordt onderzocht, samen met dat
van andere inheemse politieke
gevangenen.
Sir Patrick toonde zich wel be
reid om het verbod op nationale
partijen in Kenia op te heffen,
gezien de nieuwe sfeer die is ge
schapen door de gunstige afloop
van de in Londen gehouden con
ferentie over Kenia.
BRAND IN OI»
De brandweer
gistermorgen oir
rukt om een
duimstokkenfabrie
Schuil aldaar te b
nog onopgeheldei
er brand ontstaa
opslagplaats
palmhout, dat
brandde zodat
wijde omtrek z
vaar voor uit
brand naar b
briekscomplex,
derd mensen
mede naar het
de onmiddellijke
legen, was niet
Dank zij snel ing
brandweer werd
nauwelijks een
gen. De loods
en het daarin
hout ter waarde
ting 10.000 gulden
VOOR TWEE
LEVENSMI1
AFGEKÏ
De overstroml
Tuindorp-Oostzaar
keuringsdienst
Amsterdam handc
geven. Tijdens
de schade in
livensTniddelenbed
tuindorp zijn gr
ondeugdelijke
nietigd. In totaal
drag van 178.00(
gekeurd en voor
si-hikt bevonden
Het personeel
dienst heeft vo<
zen aan de bewo
«ver de graad van
van de teruggevoni
•delen.
MOOR HARTVE
GETROFFE
VKBOORZAAK
Vermoedelijk
wel werd is m
72-jarige S. Dij!
roer op de tv,
een huis aan
in Den Haag
dande kooktoestc
I'BON I) E R DAG
HILVERSUM
7JO Gym.: 7.20
opening; 8.00 N\
fiade-ork. en koe
d. vrouw; 9.10
9.15 Gram.; 9.35
Morgenwijding
IO50 V. d. kleute
praatje; 11.15
1135 Gram.; 11.
Lichte m uziek
Uilnb. meded.
12L55 Foto-compet:
13.15 Meded. of
Lichte muz.;
Ï4.00 Fluit en p:
14.30 V. d. vrouw
15.00 Hoorspel1
lal; 16.15 Voordr
t,»olfi-ork.; 17.00 V.
JazBmuziek; 18
Qansmuz.18.30
"-8.45 Sportpraatje
Winterspelen 196
cle kleuters; 19.00
Ï905 Olymp. Win
2900 Nws; 20.05
Praatje; 22.05 Za:
rosche Winterspe
Nws en beursber
22.40 Act.; 22.55
Praatje; 23.55—2'.
HILVERSUM
"15 Gram.; 7.3'
V 40 Gram.7.4
«n overweging;
CJram.; 8.50 V.
Schoolradio; 10.0
Morgendienst1
ten; 11.45 Ge wij
Middagklok; 12.0
V. d. boeren;
Tuinb. meded.
.1250 Act.; 13.00
Praatje; 13.20 P:
Lichte muz.; 14.
Jnstr. trio; 15.15
Bjjbeloverdenkine
piano's; 16.45 Grs
jeugd; 17.30 Gr
tier.; 17.45 Gram
muz.; 18.15 Spor
Muziekcorps; 18.5
Sws en weerber
J9J5 Vocaal ens
trant; 19.50 Pol
Gevar. pro gr.
hen-Parade22.2!
Nws; 22.40 Zaals
Avondoverdenkin
i-onc.23.30 Gra
Nws.
BRUSSEL (VI
muz.; 12.30 Weer
J2.52 Koersen;
weerber.; 13.15
Schoolradio1
Ü6.06 Franse les
17.00 Nws en wc
tl. kind.; 18.15 G)
sold.; 18.50 Sp
Nws; 19.50 Liter;
Hoorsp.20.50 G
22.00 Nws en wei
•iio-Universiteit
Televisieprc
NED. T.V.: 5
weeroverz.20.2(
film; 20.40 Ges]
van de zeven, 1
23.05 Eurovisie
Wenen.
VL BELG. T
jongeren19.30
bat; 20.30 S]
Dacscursus; 2!
Overname v. d.
Weens Operaba
journ.