Provinciaal nieuws zonder spatten! Bin r Frituren DELFRITE RADII TELE) Begroting van Verkeer en Waterstaat door de Tweede Kamer aangenomen Eerste Kamer behandelde begroting van Landbouw en Visserij AGENDA KERKDIENSTEN Veertarieven over Westerschelde mogen omlaag vóór overeen stemming is bereikt tussen Rijk en Ged. Staten tan Zeeland ISRAEL ZET DOOR 144,50 RADIO TAZELAAR FILM OVER CHESSMAN Nederlander in België veroordeeld. U maakt er méér van met CALVE HOEK De Kleinzoon van „De Vliegende Hollander" SAS VAN GENT. ARRESTATIES IN SPANJE GEEN VRIJLATING VAN KENJATTA Gistermiddag heeft de Tweede Kamer de algemene beraadsla ging over de begroting van het departement van Verkeer en Waterstaat voortgezet. De heer Van der Peyi (C.H.) vraagt o.a. of er in verband met de ontwikkeling der laatste dagen nadere mededelingen kun nen worden gedaan over het Kreekrakplan. Naar aanleiding van 's minis ters mededelingen over de veer tarieven voor de Westerschelde vraagt hij of de wijzigingen kun nen ingaan hangende het over leg. De heer Posthumus (Arb.) ver klaart, dat het antwoord van de minister hem niet heeft kunnen bevredigen. Hij handhaaft zijn opvatting, dat de Deltawerken voor een deel gefinancierd zijn ten koste van andere natte water staatswerken. Er moet een voldoende mate van veiligheid voor een verre toe komst komen en dan is „alleen dijkverhoging weggegooid geld". Bedijking van de Lauwerszee is in de Deltawet aanvaard en de regering is nergens als ze dat durft te ontkennen, zegt de heer Posthumus. Spreker betoogt, dat alles in het vage blijft in 's ministers antwoord. Het is z.i. duidelijk, dat er een plan voor afsluiting ge reed ligt. maar dat er niets is voorbereid. De prioriteiten-kwestie wordt hem steeds onduidelijker. Spr. meent, dat de minister de priori teit voor de Lauwerszee al lang heeft vastgesteld, maar dat er nog één guillotine is: de belas tingverlaging. De heer Posthumus meent, dat eerst in principe moet worden beslist over de afsluiting van de Lauwerszee en dat dan met de provincies moet worden gespro ken. De provincies moeten z.i. behandeld worden als Brabant en Zeeland met het oog op de Delta wet. De belangrijkste vraag is z.i. of de meerderheid der Kamer be reid is een maximum aan activi teit op te brengen. Het zou hem verheugen als met zijn fractie de regeringspartijen zich er voor zouden uitspreken, dat de afslui ting nu, in 1960, moet geschie den. Hij dringt aan op aanvaarding van het door hem ingediende amendement. De heer Biewenga (A.R.) geeft te kennen, dat het antwoord van de minister hem op enige punten niet heeft kunnen tevreden stel len. Hij zegt het niet verant woord te achten dat de verster king der dijken ten noorden van Hoek van Holland in 1978 nog niet gereed zou zijn. Bij de beoor deling der prioriteiten moet hier aan aandacht worden geschon ken. Wat de Lauwerszee aangaat, herhaalt hij, dat hij de regering enige maanden uitstel wil geven om de zaak beter te kunnen be oordelen. Spreker verklaart, dat zijn fractie er geen behoefte aan heeft zich het beleid te laten voorschrijven door de P. v. d. A. Hij zegt er geen moeite mede te hebben zijn stem straks uit te brengen tegen het amendement van de heet Posthumus. Mevr. KuiperStruyk (V.V.D.) vraagt waarom de regering er toestemming voor heeft gegeven, dat emigranten niet met Neder landse maar met Amerikaanse schepen zijn vervoerd. De heer Van den Heuvel (K.V.P.) vraagt welke bijdrage van Zeeland verwacht wordt in de verlaging der veertarieven over de Schelde. De heer Van de Wetering (C.H.) betoogt, dat de verontruste bin nenvaart door 's ministers ant woord niet is gerustgesteld. De minister spele niet met vuur door ophelfing der evenredige vrachtverdeling. De binnenschip- perij heeft recht op regelingen als deze evenredige vrachtver deling. Minister Korthals verklaart dat hij de heer Kodde niet geheel tegemoet kan komen voor wat betreft de zondagsrust in het vervoet bedrijf. Ten aanzien van de veertarie ven op de Westerschelde ver klaart hij. dat de verlaging kan doorgaan vóór overeenstemming is bereikt tussen Kijk en Gede puteerde Staten van Zeeland. De minister herhaalt, dat ge streefd wordt naar vervroegde uitvoering van de afsluiting van het Sloe, Met betrekking tot een vraag of er een akkoord over een Schelde Rijnverbinding is tot stand gekomen, zegt spreker: „Zover zijn we nog niet. Ter ge legenheid van de Beneiuxconfe- rentie over landbouwaangelegen heden is in een informeel samen zijn dit vraagstuk aangesneden. Van Belgische zijde werd de wens geuit het overleg te her openen. Van Nederlandse zijde heeft men zich gaarne daartoe bereid verklaard. Afgesproken is, dat België en Nederland experts zullen aanwijzen met opdracht nog in I960 over een Schelde Rijnverbinding te rapporteren, fierst na dat rapport kunnen de regeringen tot een akkoord komen' Over het Kreekrakplan zegt spreker niets nieuws meer te kunnen mededelen. Met betrekking tot de kwestie van de Lauwerszee zegt de minis ter o.a., dat de technische men sen hem hebben verteld, dat ver zwaring van de dijken technisch niet moeilijk is. Afsluiting, zo zeggen de technische mensen, is veel moeilijker. Overigens merkt hij op, dat het niet juist is, dat de kwestie der veiligheid in het geding wordt gebracht, omdat het vaststaat dat er komt: óf verhoging der dijken öf afsluiting. De minister zegt dat, nu het jarenlang zo stil is geweest, ver trouwend op het woord in een der schriftelijke stukken, en wan neer men zo weinig activiteit ontplooit, en wanneer er een aan tal kabinetten is geweest dat niet met een oplossing is gekomen, dit kabinet de zaak tot een op lossing wil brengen door een ver antwoorde beslissing. De heer Posthumus Arb. meent, dat de minister een spel letje speelt door de Kamer te tarten. De minister verklaart geens zins een spelletje te spelen. Hij wenst alleen tijd om het kabinet een beslissing te laten nemen. De heer Vondeling (Arb.) vraagt of de Kamer inzage krijgt van de prioriteitenlijst. De minister zegt van oordeel te zijn, dat dit zal kunnen ge schieden. De heer Posthumus (Arb.) vraagt of de bedijking van de Lauwerszee onder de Deltawet valt. De voorzitter zegt dit verhoor op vraagpunten niet de goede stijl te achten. Nadat staatssecretaris Stijkel nog op enige opmerkingen is in gegaan worden de algemene be raadslagingen gesloten. Daarna komt de artikelsge wijze behandeling aan de orde. De heer Posthumus (Arb.) ver dedigt een amendement, beogen de een uitspraak uit te lokken, waardoor de werkzaamheden voor de indijking van de Lau werszee in 1960 kunnen aanvan gen. Jonkvouw Wttewaal van Stoet wegen (C.H.) betreurt het dat de kwestie hij deze begroting niet uitputtend is behandeld. Zij zegt de indruk te hebben, dat de rege ring verzwaring der dijken wil. Haar fractie zal zich neerleggen bij het uitstel dat de regering wenst. De fractie zal niet door de knieën gaan al stemt zij tegen het amendement. De minister verklaart zich tegen het amendement. Verzwa ring der dijken en afsluiting val len z.i. onder de Deltawet. De heer Maenen (K.V.P.) merkt op, dat het amendement ongedaan maakt de beslissing, welke de Kamer verleden week heeft genomen en daarom anti democratisch is. Het amendement wordt ver worpen met 66 tegen 52 stem men. Vóór: P.v.d.A., C.P.N., P.S.P. en S.G. De begroting wordt z.h.s. aan genomen, met aantekening, dat de C.P.N. geacht wil worden te hebben tegengestemd. Tegen zes uur wordt de ver gadering gesloten. DE WERKZAAMHEDEN DER KAMER. In de vergadering van de Tweede Kamer heeft de voorzit ter medegedeeld, dat de Huurwet en de daarmee samenhangende belastingontwerpen uiterlijk dins dag 8 maart in behandeling zul len kunnen worden genomen. Hierna zouden aan de orde kunnen komen de begroting van het kabinet van de vice-minister- president en de begroting van het gemeentefonds. De Benelux economische unie zal niet vóór 15 maart aan de orde komen. De voorzitter deelde nog mede, dat het vermoedelijk niet nodig zal zijn in de week van 1 maart te vergaderen. De woordvoerder van het Is raëlische ministerie van Bui tenlandse Zaken heeft dinsdag bekend gemaakt dat Israël voort zal gaan met het bevrachten van neutrale schepen voor het vervoer van Israëlische produk- ten door het Suezkanaal. (Adv.) MAAK 't U GEMAKKELIJK!! Betaal dit bekende Philips Electr. Scheer. apparaat in 4 keer te voldoen in: lx/ 11,50 en 3 maand. term. van ƒ11, Noordstraat 21 TERNEUZEN Tel. 2361 Erkend Philishave-service De aanvankelijke sprekerslijst over de begroting 1960 landbouw en visserij bestond uit de heren J. Hoogland (Arb.), ir. M. A. Geuze (CHU), jhr. mr. T. A. J. W. Schorer (Arb.), C. G. A. Mer- tens KVP), H. C. Louwes (VVD), P. C. Elfferich (AR), L. Seegers (CPN) en mr. D. A. Del- prat (VVD). De heer Hoogland betoogde aan de hand van bestaande ont wikkelingen van markten en be drijven (coöperaties, mechanisa tie enz.), dat het in de landbouw onmiskenbaar naar het grootbe drijf gaat. De heer Hoogland zeide onge rust te zijn over het garantiebe- leid. Hij vroeg de regering bij het tot stand komen van de E.E.G. de landbouw niet van de rest van het bedrijfsleven te ont koppelen. De Benelux heeft ons in dit opzicht voldoende geleerd. Spreker informeerde of vier procent loonsverhoging in de landbouw voldoende zal zijn nu de algemene tendens naar zes procent gaat. De heer Hoogland vindt het de hoogste tijd, dat of wel de dijken van de Lauwerszee worden verhoogd ofwel, dat in poldering wordt aangepakt. Ir. Geuze (CHU) beschreef de boer, de „landburger" als verke rende in een beknelde positie als producent zowel als door struc tuur en ligging van zijn bedrijf. Wijzende op andere bedrijfs takken, die wél structurele hulp ontvangen was ir. Geuze van oordeel, dat de hulp aan de land bouw om zich aan de moeilijk heden te ontworstelen, onvol doende is. De ontkoppelde garantieprij zen geven ook ir. Geuze zorgen. Hij vroeg verder een duidelijke uitspraak over een redelijke be loning in de landbouw en de ge volgen voor de garanties daar van. Sprekende over de „krappe zevenentwintig en een half mil joen" voor de droogteschade zei- de ir. Geuze, dat het verdelings systeem ervan onbillijkheden met zich brengt. Ir. Geuze vroeg voorts aan dacht voor dreigende Russische dumping op de vlasmarkt, die zijns inziens in Beneluxverband gekeerd dient te worden. Hij ves tigde ook de aandacht op een zijns inziens te vertroebelde sfeer rond een aantal ruilverkavelin gen. Men moet de steekhoudende tegenargumenten, ook psycholo gische, niet onderschatten, onder andere angst voor pachtverhogin- gen. De ruilverkavelingswet, de pachtwet en wetvervreemding landbouwgronden zijn niet op el kaar afgestemd. Op het punt van de E.E.G.- landbouwplannen van de Europe se commissie zeide ir. Geuze te hopen, dat de in Brussel gebrou wen soep niet zo heet zal wor den gegeten als die wordt opge diend. Voor zijn part wordt die soep geheel koud. Hij vroeg of de commissie de voorstellen omtrent kosten-zones reeds heeft laten vallen en voorts welke invloed de plannen van de Europese com missie zullen hebben op de kos ten van levensonderhoud. Hij vroeg een spoedige en gun stige beslissing van de minister over de proefkweekplaatsen in het Veerse Gat en de verdeling van mosselpercelen in de Wad denzee. Speciaal bij het Veerse Gat staat de recreatie te dringen" aldus ir. Geuze. Jhr. Schorer (Arb.) vindt het onderzoek naar het doen van ver- wateringsproeven met oesters in het Veerste Gat te lang duren. Spreker vroeg een overgangs maatregel, als schepen met zwakke motoren niet meer in het Veerse Gat kunnen komen en de haven van Colijnsplaat nog niet klaar is. De heer Louwes (VVD) acht het een ernstig verschijnsel dat vele boeren nog 3500 tot 4000 uur per jaar moeten werken. Een begin van oplossing is gemaakt met bedrijfsverbeteringen en ver der in enkele dorpen door het oprichten van sociale coöperaties, die echter nogal wat geld kosten. Ruilverkaveling en verbetering van woonklimaat dienen om so ciale redenen sociaal hoog aan geslagen te worden. Hard en lang werken dient in de kostprij zen gewaardeerd te worden. De heer Louwes meent, dat produktiebeperking, zoals van melk, gevaarlijk kan zijn bij het voortschrijden van de E.E.G. Bo vendien is het niet rechtvaardig tegenover de boerenstand om na het jarenlange parool: meer pro duceren nu plotseling bij een be ter verslag en hoge investerin gen op produktiebeperking aan te sporen. Op de kapitaalpositie van de landbouw is de heer Lou wes allerminst gerust. Hij acht andere normen voor afschrijving en onderhoud van bedrijfsgebou wen gewenst. Caryl Chessman komt voor in een film van drie kwartier over de doodstraf, die in 14.000 bio scopen in Amerika en ook in Europa en Zuid-Amerika zal worden vertoond. Maandag draaide de film in 43 theaters in Californië. De misdaden waarvan Chessman beschuldigd wordt, worden gedetailleerd gespeeld, maar niet door Chessman zelf, die alleen in de gevangenis te zien is. Justitiële autoriteiten, de moeder van één der slachtoffers en een jurylid geven er commen taar op. RECHTZAKEN Het Hof van Beroep in Gent heeft gisteren de Nederlander A. M. uit Zaamslag en de Belg G. L. uit Gent wegens het plegen van abortus veroordeeld tot een ge vangenisstraf van vier jaar. De vrouw van de Belg, I. L.-C. kreeg een gevangenisstraf van 3 jaar. De Nederlander en het Belgi sche echtpaar hadden de ontoe laatbare ingreep verricht bij een Nederlands meisje, dat aan de gevolgen hiervan is overleden. De correctionele rechtbank te Gent had de Belg veroordeeld tot 5 jaar gevangenisstraf en diens vrouw en de Nederlander M. tot 3 jaar. HOGE RAAD ARREST UTRECHTSE SCHROOTAFIAIRE De Hoge Raad der Nederlan den heeft gistermorgen het ar rest van het Gerechtshof te Am sterdam in de zaak tegen twee directeuren van de N.V. Smelt- bedrijf „Alcu" te Utrecht in zake een „schrootaffaire" op formele gronden vernietigd en de zaak verwezen naar het Ge rechtshof te Arnhem. De beide directeuren, de 46- jarige N. L. J. W. uit Zeist en de 47-jarige J. M. van D. uit Leidschendam, waren ieder ver oordeeld tot een gevangenis straf van drie maanden wegens het medeplegen van verduiste ring. De „Alcu" smolt sinds 1954 hulzen tot blokken messing voor het directoraat materieel landmacht. Volgens contract mocht er maximaal drie pro cent smeltverlies zijn. De fa briek had een eigen destijds geheim procédé waardoor het smeltverlies slechts twee procent bedroeg. Zij had dus messing van 98 en niet 97 pro cent moeten afleveren. De fa briek had echter vrijwillig de smeltprijs verlaagd. De procureur-generaal bij het Hof in Amsterdam, die vrij spraak voor de beide directeu ren had gevorderd, had in zijn requisitoir onder meer gezegd dat de staat steeds zeer tevre den over het smelten was ge weest. Als het smeltpercentage hoger dan drie procent zou zijn geweest, had de fabriek dit ver lies moeten dragen, aldus de procureur-generaal. De zaak was uitgekomen, om dat een personeelslid van de „Alcu", dat ontslagen was, had aangegeven dat er mogelijk iets onregelmatigs in de fabriek zou gebeuren. Omdat DELI'RITE een vet is van speciale samenstelling, kunt U het tot zeer hoge temperaturen verhitten. DELl'RITE is daardoor een ideaal frituurvet, dat niet spat, niet schuimt, niet walmt! O oh niet bij bakken en braden van vis en vlees. Want ook daarvoor is DELFRITE bij uitstek geschikt. FRITUURVET CDE 1 112.100 WOENSDAG 24 FEBRUARI. TERNEUZEN: Luxor-Theater, 8 uur: „Een droomschip van een woonschip". Café „La Belle Vue", 7.30 uur: Voorlichtingsbijeenkomst Nederl. Vereniging, v sexuele hervorming, afd. Oost Zeeuws- Vlaanderen. AXEL: Het Centrum, 8 uur: „Quatre Cents Coups". DONDERDAG 25 FEBR. TERNEUZEN: R.K. Parochie huis, 3 uur: Openbare aanbe steding bouwen van een R.K. kleuterschool met daarbij be horende werken, op een ter rein nabij de Zuidlandstraat. DONDERDAG 25 FEBRUARI. GEREF. GEMEENTE (SYN.) Terneuzen (Gebouw „Pro Rege"): 7.30 uur Ds. A. Honkoop, van Goes. AUTOMATISERING TELEFOON. Kickslag één uur maandag middag is officieel de automa tische telefooncentrale op het eiland Tholen in gebruik ge steld. Bijna 2C90 telefoonabon nees profiteren hiervan. Ter ge legenheid van deze ingebruik stelling heeft ir. R. Diks, hoofd directeur van de telefonie en telegrafie van de P.T.T. in Den Haag, onder meer gezegd, dat begin 1962 Nederland volledig geautomatiseerd zal zijn. Ir. Diks verwachtte, dat deze zo mer de miljoenste telefoonaan sluiting tot stand zal komen. Hij zei ook, dat in 1959 voor een bedrag van 1,4 miljard gulden gesprekken zijn gevoerd. De voorzitter van de Kamer van Koophandel voor de Zeeuw se eilanden, de heer C. A. Kam- meraad, bood namens 't Zeeuw se bedrijfsleven een mozaïek aan van de Middelburgse kun stenaar Andries Minderhout. De heer Kammeraad deelde mede dat 1 september 1939 Goes zijn automatische telefoonaanslui ting kreeg en in de loop van 1940 nog in een deel van Zuid- Beveland deze aansluiting tot stand kwam. Noord-Beveland kwam in 1941 aan de beurt en Middelburg volgde in 1942. Na de bevrijding was Vlissingen in 1949 het eerst aan bod. In 1955 werd de Zak van Zuid-Beveland geautomatiseerd, waarna in 1957 Schouwen-Duiveland volg de. In het telefoondistrict Bre da, waar Tholen onder hoort, wacht nu nog alleen de sector Oost burg op de automatisering. Ouderavond Openb. lagere school. Zaterdagavond hield de open bare lagere school haar jaarlijk se ouderavond. In zijn openingswoord verwel komde de voorzitter der ouder commissie de heer R. J. de Blaaij, de aanwezigen, in het bijzonder het oud-hoofd der school de heer Ocké en mevr. Ocké. Nadat de secretaris, de heer H. Meeusen, de notulen der vorige vergade ring had voorgelezen, volgde de bestuursverkiezing waarbij de aftredende leden de heren De Fouw en Meeusen werden herko- De geschiedenis van het redersgeslacht Van der Decken door H. VAN SEELAND 42) Nadruk verboden. Nauwelijks had hij deze woor den gesproken, of een daverend motorgeronk deed de mannen op het commandodek plotseling om hoog kijken. Een vliegtuig kwam onverwacht uit een wolkenbank omlaag schieten. Het toestel be schreef een tamelijk scherpe bocht, cirkelde een paar malen om de „Ofir" en kwam daarop tamelijk laag boven de opper vlakte van de Oceaan, recht op het vaartuig aanvliegen. Op dat moment verhief zich een enor me golf vlak vóór de boeg. Een lawine van schuimend water stortte zich met donderend ge weld op het voorschip en stoof in toomloze vaart over het dek. Met een zware dreun beukte de watermassa tegen de v-vormige voorkant van de stalen opbouw, die de zondvloed spleet, zoals een bijl een stuk hout klooft. De kapi tein, Edouard en de roerganger doken snel weg achter de stalen stuurkap, de veilige koepelvor mige borstwering. Het water plensde over hen heen en droop van hun oliekleding. Het sterke schip trilde even, doch bleef vast op de koers liggen. Het vliegtuig had inmiddels een nieuwe bocht ingezet en on dernam voor de tweede keer een poging, om in de lengte-as over de „Ofir" heen te vliegen. Dit maal gelukte het beter. Met een oorverdovend geraas scheerde het toestel rakelings over de top van de voorste mast, toen een hard voorwerp klette rend op het dek viel. Met een lenige sprong was de gezagvoer der erbij, raapte het op en dook ermee achter de beschutting van de stuurkap. Het was een berich tenkoker, geklemd tussen een paar grote stukken kurk. Kapitein Van der Decken zette grote ogen op. Daarna schroefde hij de alsluitdop los en tiok een opgerold stuk papier uit het bin nenste van de metalen cylinder. Zijn ogen vlogen over de regels van het epistel, dat in de Franse taal was gesteld. „Moeten dalen wegens ben zinegebrek. Zullen springen met valscherm S.O.S." De gezagvoerder stak het pa pier weer in de cylinder en wierp die door het open luik naar be neden op de brug. Toen bracht hij zijn mond voor de spreekbuis, die was aangesloten op het cen trale oproepsysteem. „Eerste officier Van Dijke, al les klaar maken voor reddings werk. Tweede officier Peter son met lijnpistool op comman dodek komen. Vier man voor de midscheeps met boei en dreg- lijn. Veiligheidsgordels om hangen!" Na het omroepen van zijn or ders, volgde kapitein Van der Decken de evoluties van de vlie ger met grote spanning. Deze had zijn machine, na het afwer pen van de berichtenkoker, een nieuwe bocht laten maken en begon geleidelijk omhoog te spi ralen. Toen hij eenmaal voldoen de hoogte bereikt had, zette de piloot een duikvlucht in, om de machine vervolgens weer stijl omhoog te trekken. Bijkans ver ticaal ging het toestel thans de lucht in. Het was echter duidelijk dat dit niet lang zou kunnen duren en de vaart er hoe langer hoe meer uit zou gaan. Op dat mo ment maakte zich een figuurtje van de machine los. „Hij komt eruit zetten' schreeuwde Edouard opgewon den. „Kijk, hij tuimelt als een steen naar beneden... Daar gaat zijn parachute open!... Hij drijft af door de wind, kapitein." „Wij zullen hem gaan opha len." Kapitein Van der Decken nam thans zelf het stuurad in handen. Juist, toen hij de machi- nekamertelegraaf op „voile kracht vooruit" wilde zetten, wees hij verbaasd naar het toe stel, waar de snelheid thans na genoeg uit was. „Daar komt er nóg een uit"... „Grote goedheid!".. Dat gaat fout." Tot ontsteltenis van de man nen op het commandodek ge beurde. waarvoor kapitein Van der Decken reeds bang was. Ter wijl de eerste vlieger, veilig aan het valscherm bungelend, de gol ven ai meer en meer naderde, had de tweede het toestel enkele seconden te laat verlaten. De machine had in de opwaartse be weging het dode punt bereikt, viel over de linkervleugeltip weg en stortte in een vrille omlaag. Hierbij geraakte de staart ver ward in de koorden van de nog niet geheel geopende parachute en sleurde de ongelukkige vlie ger in een razende vaart mee. Enkele ogenblikken later sloeg de machine met een verschrik kelijke klap op het water te plet ter. Edouard slaakte een gil van ontzetting. Doodsbleek greep hij zich vast aan de railing achter de stuurkap. Met een snelle handbeweging zette de gezagvoerder de tele graaf op „volle kracht vooruit". Onmiddellijk na het gerinkel van het signaal in de machinekamer begon het vaartuig te trillen. De boeg kwam allengs meer en meer uit het ziedende water omhoog en de snelheid nam toe. Als een torpedo boorde de „Ofir" zich daarna door haar woelige ele ment. Kapitein Van der Decken wend- de zich tot Edouard. „Hou die eerste vlieger in het oog", beval hij kort. Ik ga eerst naar die arme drommel toe, die daar neergesmakt is... Opletten!" Svend Peterson, de tweede stuurman, was inmiddels met een Schermuly-lijnpistool op het commandodek verschenen, ter wijl de eerste offieiei Van Dijke, met het bovenlijf half uit het ge opende luik. nadere bevelen van de gezagvoerder afwachtte. Zo naderde de „Ofir" het reeds half ondergedompeld wrak van liet verongelukte vliegtuig. „Daar drijft hij, kapitein!" Peterson wees naar een lichaam, dat met het hoofd voorover in het water lag. Het gele zwem vest stak duidelijk af tegen de donkere zee. Weer rinkelde de telegraaf. Het vaartuig minderde meteen vaart en draaide langzaam bij. De mannen vóór de midscheeps stonden al klaar. De dreg werd geworpen en haakte in de wijd opbollende kleding van de onge lukkige vlieger. Snel werd de lijn ingehaald en het zware lichaam aan boord genomen. tWordt vervolgd.) Het hoofd der school, de heer J. de Visser, gaf daarna een over zicht van het afgelopen jaar. Met de benoeming van een onderwij zer was het heel vlot verlopen, maar of in september in de vaca ture van een onderwijzeres zal zijn voorzien, kon hij'alleen maar hopen. In de pauze werd een verloting gehouden ten bate van de vluch telingen. Door het onderwijzend perso neel werd over enkele leervakken een bespreking gehouden, die met grote aandacht door de aan wezigen werd gevolgd. Nadat nog een drietal films waren ver toond, sloot het hoofd der school deze ouderavond. Aanrijding. Dinsdagochtend omstreeks half acht had ter hoogte van de Fos- faatfabriek een aanrijding plaats tussen een wielrijdster en een bromfietser. Een viertal Belgi sche meisjes, werkzaam op de textielmeisjes „De Schelde" te Sas van Gent, reed per fiets naar haar werk. Uit tegenovergestelde richting kwam een viertal fiet sers werkzaam op de Glas- en Fosfaatfabriek. De eerste twee hiervan reden naast elkaar, maar aangezien het rijwielpad breed genoeg is, bleef er voldoende plaats om elkaar te passeren. Een tweetal achterop komende brommers eveneens rijdende in zuidelijke richting, dachten plaats genoeg te hebben om hierdoor heen te snijden. Dit lukte aan de eerste brommer maar de tweede brommer zag hiertoe op het laat ste ogenblik geen kans meer'en remde krachtig af. Door de gladheid van het tegel pad slipte de bromfiets, bereden door de heer H. A. M. E. uit Sluiskil, en botste tegen de wiel rijdster mej. R. Vernaeve uit Zelzate aan. Deze kwam hierdooi te vallen en bleef liggen. Hulp vaardige handen hielpen haar in een juist passerend volkswagen busje van de firma ELK uit Schoondijke, die haar naar dok ter J. H. B. Puylaert vervoerde. Bij het daarop volgend onder zoek bleek het meisje een her senschudding te hebben opgelo pen benevens een kaakfractuur, waarop de arts haar naar het R.K. ziekenhuis te Sluiskil liet overbrengen. Het rijwiel van het meisje was zwaar beschadigd. In Madrid zijn, naar uit goe de bron verluidt, zeven Cuba nen gearresteerd die ervan ver dacht worden deel te hebben gehad aan het „bommencom- plot". Een achtste is erin ge slaagd naar Frankrijk te ont komen. Er zouden bij de gearresteer den 147 bommen en veel tegen het regime van Franco gericht propagandamateriaal zijn ge vonden. De verdachten waren ongeveer een week geleden in Madrid aangekomen en zij woon den in pensions. De Spaanse pers maakt geen melding van de arrestaties. Volgens onbevestigde berich ten zouden vijf jongelieden in Barcelona zijn gearresteerd. Ook bij hen zouden bommen zijn aangetroffen. De Britse minister van Kolo niën, Iain MacLeod, heeft maan dag tijdens een onderhoud mot gekozen inheemse afgevaardig den van Kenia in Londen een verzoek voor algehele vrijlating van de inheemse leider Djomo Kenjatta afgewezen. Sir Patrick Renison, de Britse gouverneur van Kenia, die bij het onderhoud aanwezig was, ver klaarde dat Kenjatta's geval wordt onderzocht, samen met dat van andere inheemse politieke gevangenen. Sir Patrick toonde zich wel be reid om het verbod op nationale partijen in Kenia op te heffen, gezien de nieuwe sfeer die is ge schapen door de gunstige afloop van de in Londen gehouden con ferentie over Kenia. BRAND IN OI» De brandweer gistermorgen oir rukt om een duimstokkenfabrie Schuil aldaar te b nog onopgeheldei er brand ontstaa opslagplaats palmhout, dat brandde zodat wijde omtrek z vaar voor uit brand naar b briekscomplex, derd mensen mede naar het de onmiddellijke legen, was niet Dank zij snel ing brandweer werd nauwelijks een gen. De loods en het daarin hout ter waarde ting 10.000 gulden VOOR TWEE LEVENSMI1 AFGEKÏ De overstroml Tuindorp-Oostzaar keuringsdienst Amsterdam handc geven. Tijdens de schade in livensTniddelenbed tuindorp zijn gr ondeugdelijke nietigd. In totaal drag van 178.00( gekeurd en voor si-hikt bevonden Het personeel dienst heeft vo< zen aan de bewo «ver de graad van van de teruggevoni •delen. MOOR HARTVE GETROFFE VKBOORZAAK Vermoedelijk wel werd is m 72-jarige S. Dij! roer op de tv, een huis aan in Den Haag dande kooktoestc I'BON I) E R DAG HILVERSUM 7JO Gym.: 7.20 opening; 8.00 N\ fiade-ork. en koe d. vrouw; 9.10 9.15 Gram.; 9.35 Morgenwijding IO50 V. d. kleute praatje; 11.15 1135 Gram.; 11. Lichte m uziek Uilnb. meded. 12L55 Foto-compet: 13.15 Meded. of Lichte muz.; Ï4.00 Fluit en p: 14.30 V. d. vrouw 15.00 Hoorspel1 lal; 16.15 Voordr t,»olfi-ork.; 17.00 V. JazBmuziek; 18 Qansmuz.18.30 "-8.45 Sportpraatje Winterspelen 196 cle kleuters; 19.00 Ï905 Olymp. Win 2900 Nws; 20.05 Praatje; 22.05 Za: rosche Winterspe Nws en beursber 22.40 Act.; 22.55 Praatje; 23.55—2'. HILVERSUM "15 Gram.; 7.3' V 40 Gram.7.4 «n overweging; CJram.; 8.50 V. Schoolradio; 10.0 Morgendienst1 ten; 11.45 Ge wij Middagklok; 12.0 V. d. boeren; Tuinb. meded. .1250 Act.; 13.00 Praatje; 13.20 P: Lichte muz.; 14. Jnstr. trio; 15.15 Bjjbeloverdenkine piano's; 16.45 Grs jeugd; 17.30 Gr tier.; 17.45 Gram muz.; 18.15 Spor Muziekcorps; 18.5 Sws en weerber J9J5 Vocaal ens trant; 19.50 Pol Gevar. pro gr. hen-Parade22.2! Nws; 22.40 Zaals Avondoverdenkin i-onc.23.30 Gra Nws. BRUSSEL (VI muz.; 12.30 Weer J2.52 Koersen; weerber.; 13.15 Schoolradio1 Ü6.06 Franse les 17.00 Nws en wc tl. kind.; 18.15 G) sold.; 18.50 Sp Nws; 19.50 Liter; Hoorsp.20.50 G 22.00 Nws en wei •iio-Universiteit Televisieprc NED. T.V.: 5 weeroverz.20.2( film; 20.40 Ges] van de zeven, 1 23.05 Eurovisie Wenen. VL BELG. T jongeren19.30 bat; 20.30 S] Dacscursus; 2! Overname v. d. Weens Operaba journ.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1960 | | pagina 2