or
BoB
- RE
Tweede Kamer
L.l
z
EJ
~03
1
Radio en Televisie
Eric de Noorman Wigberth's wraak
J. BONTE-
Nederlands-Belgische toenadering
op landbouwgebied?
24ste R. A. I-tentoonstelling
geopend
3S0EST UW
BURGERLIJKE STAND
LOOP DER BEVOLKING
250 gran
Pagina 4
DE VRIJE ZEEUW
Vrijdag 19 febroC" I960.
De Tweede Kamer heeft don
derdagmiddag de behandeling
van de begroting van het depar
tement van Verkeer en Water
staat voortgezet.
De vice-mlnister-president, mi
nister van Verkeer en Water
staat, de heer Korthals, vervolg
de zijn woensdagavond aange-
.angen rede ter beantwoording
van de in eerste termijn door 18
leden gehouden redevoeringen.
Uitvoerig gaat spr. vervolgens
in op opmerkingen, welk? zijn
gemaakt over het verlenen van
vergunningen, daarbij te kennen
gevend, dat hij de ontwikkeling
nauwlettend zal volgen.
Met betrekking tot de kwestie
lonen en tarieven bij het weg
vervoer merkt de minister o.a.
op, dat doorberekening van loons.
verhoging in de tarieven moet
passen in het raam van de prijs-
stabilisatie welke de regering
beoogt.
De gang van zaken ten aan
zien van de evenredige vracht
verdeling noopt de minister er
toe zich nader te bezinnen op
alle aspecten van dit vraagstuk.
Hij hoopt binnenkort tot een be
slising te kunnen komen.
De automatische halve spoor
wegbomen vorderen grote uitga
ven. Versnelling zou relatief nog
meer vragen. De N. S. streven
naar een verdubbeling van de
aanleg.
Gezegd is, dat het binnenlandse
klimaat voor de zeescheepvaart
verbeterd zou kunnen worden
door belastingfaciliteiten. Op dit
gebied wordt reeds iets gedaan.
Deze zaak zal sprekers aandacht
verder hebben in overleg met de
minister van Financiën.
Gestreefd zal worden naar eer
biediging van de zondagsrust in
de scheepvaart, zegt de minister
in antwoord op een opmerking
van de heer Kodde.
Ten aanzien van de ontwikke
ling van de wegenbouw zegt spr.,
dat hem een gevoel van beklem
ming bekruipt als hij ziet wat er
op dit gebied nog moet worden
gedaan. Het zal moeite kosten
het schema aan te houden. In
dit verband gaat hij in op ver
schillende opmerkingen. Ten
aanzien van een aantal wegen
kan niet worden volstaan met
voorbereidingen. Men zal ook
tot uitvoering moeten overgaan,
zij het in gedeelten.
Wat de veren over de Wester-
schelde aangaat zegt de minister
zich bereid te hebben verklaard
goedkeuring te geven aan een
verlaging der tarieven voor voet
gangers, rijwielen en bromfiet
sen.
Verder meent hij niet te kun
nen gaan. Het gaat z.i. niet de
tekorten voor gratis vervoer voor
rekening van het rijk te nemen.
Vervolgens komt de minister
te spreken over de brief van B.
en W. van Amsterdam over de
tunnelkwestie. Hij is het er mee
eens, dat er een beslissing moet
worden genomen. Hij herinnert
aan rapporten terzake. De zaak
is nu zo. dat op korte termijn
een beslissing kan worden ge
nomen.
De opmerkingen over de ver
keersveiligheid beantwoordend
zegt de minister o.a. van een
rapport weinig heil te verwach
ten.
Maximum snelheden op de bui
tenwegen kunnen z.i. niet wor
den gemist. Wisselende snel
heden moeten naar zijn oordeel
worden vermeden.
Bij de herziening der verkeers-
wetgeving zal aandacht worden
geschonken aan de vraag of hij
recidive van het veroorzaken
van verkeersongelukken het rij
bewijs voor het leven moet wor
den ingetrokken.
Over de aanvang van het werk
voor uitvoering van het Sloe-
plan kan nog weinig positiefs
worden medegedeeld. Dit jaar
zal begonnen worden met onder
zees proefwerk.
Belangrijke investeringen van
de Overheid lijken hem niet ver
antwoord zolang men niet weet
wat de ondernemingen van zins
zijn.
Over het Kreekrakplan kan de
minister zich nog niet nader uit
laten. Het is een uiterst belang
rijke aangelegenheid, die de no
dige studie behoeft. De Kamer
mag er echter van verzekerd
zijn, dat zo voortvarend gehan
deld zal worden als mogelijk is.
Wat de Europoort betreft zegt
de minister, dat Rotterdam al
bezig is met de aanleg van ha
vens op Rozenburg. Deze werken
vorderen snel. Daarna zullen nog
andere werken moeten volgen.
De uitvoering daarvan zal de
minister zoveel mogelijk bevor
deren.
Spr. is het er mede eens, dat
een bijdragen-wet in verband
met de Deltawerken spoedig tot
stand zal moeten komen.
Aan inpoldering van „Het land
van Saeftinge" kan geen hoge
urgentie worden verleend.
Wat de kwestie van de Lau-
werszee aangaat zegt spr. dank
baar te zijn voor het besluit, dat
de Kamer deze week heeft ge
nomen. Eveneens is hij dankbaar
voor de opmerkingen, die hem
behulpzaam zullen zijn naar
beste weten zijn standpunt en de
prioriteiten te bepalen.
Ten onrechte wordt beweerd,
dat afzien van bedijking veron
achtzaming van de veiligheid zou
zijn. Als niet zou worden beslo
ten tot de dijk dan kan de veilig
heid door diikverhoging worden
gewaarborgd. Dat is ook elders
geschied. Verzwaring van de
dijken volgens de Delta-wet
waarborgt veiligheid. De minis
ter zegt niet te kunnen aanvaar
den, dat men hem veronachtza-
i. 'ng der veiligheid verwijt.
I onmin kan hij aanvaarden de
bewering, dat het noorden ach
teraan komt; dat is in tegen
spraak met de feiten.
Nu overeenstemming is be
reikt over verbetering van het
kanaal TerneuzenGent deeit
spr. mede, dat het geschikt zal
worden gemaakt voor zeeschepen
tot 50.000 ton. Te Terneuzen zal
een nieuwe zeesluis worden ge
bouwd.
Er komen bruggen te Sas van
Gent en nabij Sluiskil. Te Ter
neuzen komt een nieuwe binnen-
vaartsluls.
De kosten van de werken op
Nederlands gebied worden ge
raamd op 200 miljoen. De ver
deling daarvan zal zodanig zijn
dat 80 c/o voor Belgische en
20 voor Nederlandse rekening
komt.
De werken op Belgische bodem
worden door België bekostigd.
De staatssecretaris van Ver
keer en Waterstaat, de heer Stij-
kei, gaat in op de opmerkingen
over de internationale vervoers
vraagstukken.
Wat de kwestie der weigering
van landingsrechten in Los Ange
les aangaat zegt spr., dat daar
op zal worden teruggekomen.
Over het moment, waarop dat
zal geschieden, kan spr. zich niet
uitlaten.
Gevraagd was of het moment
der onderhandelingen wel gun
stig was gekozen met het oog op
de presidentsverkiezingen. Z.i.
was het moment eerder gunstig
dan ongunstig.
Landingsrechten hebben wel
gekregen: de drie Skandinavi-
sche landen, Groot-Brittannië,
Frankrijk en West-Duitsland.
Nederland heeft nog geen en
kel land landingsrechten gewei
gerd. Als er belangstelling zou
zijn voor vervoer van het vlieg
veld Beek uit, zullen er geen be
lemmeringen aan buitenlandse
maatschappijen in de weg wor
den gelegd.
De staatssecretaris is het eens
met degenen, die hebben opge
merkt, dat de K. L. M. met an
dere maatschappijen zou moeten
samenwerken. De Nederlandse
maatschappij is die mening ook
toegedaan.
Hij erkent, dat er ten aanzien
van het wegvervoer naar België
ernstige belemmeringen bestaan.
Van de totstandkoming van de
Benelux Economische Unie mag
ten deze verbetering worden ver
wacht.
In aansluiting op de mede
delingen van de minister over
lief kanaal TerneuzenGent
deeit spr. mede, dat er over
eenstemming is verkregen
over de spoorwegtarieven
naar en van Zeeuws-Vlaande-
ren.
In de Belgisch—Nederlandse
verhouding spelen de Rijnvaart
premies een rol. Als tot afschaf
fing van de premies zou worden
besloten, zullen er toch nog moei
lijkheden blijven.
De geldigheid van de akte van
Mannheim wordt door Duitsland
niet in twijfel getrokken, maar
er is sprake van verschillende
interpretaties.
De afsluiting van West-Duitse
kanalen voor de Nederlandse bin.
nenvloot valt niet onder de in
ternationale rivierenverdragen.
Hij geeft de verzekering, dat hij
bij gelegenheid de kwestie ter
sprake zal brengen.
Tegen zes uur vangen de re
plieken aan.
De heer Kodde (S.G.) zegt naar
aanleiding van 's ministers
mededelingen over de veertarie-
ven voor de Westerschelde het
onjuist te achten als de provincie
een dee! van het tekort zou moe
ten dragen.
Voorts bepleit hij de noodzake
lijkheid van maatregelen ter be
vordering van de verkeersveilig
heid.
De heer Aantjes (A.R.) vraagt
o.a. nog nadere toezeggingen met
betrekking tot de bevordering
van de zondagsrust in de scheep
vaart.
Te kwart voor zeven wordt de
vergadering gesloten.
Op het Belgische ministerie van
Landbouw is donderdag de hoop
uitgesproken, dat het vóór de
komende „Benelux-topconferen-
tie" alsnog mogelijk zal zijn een
toenadering te bereiken in de uit
eenlopende standpunten van Ne
derland en België over het land
bouwbeleid.
In antwoord op vragen deelde
een zegsman van dit ministerie
mede, dat „weliswaar de bespre
kingen van woensdagavond tus
sen de Nederlandse minister van
Landbouw, de heer Marijnen, en
zijn Belgische collega, de heer De
Vleeschauwer, niet tot besluiten
heeft geleid, maar dat de kans
op een toenadering van beide
standpunten groot is".
Naar verluidt zouden overigens
de besprekingen van woensdag
avond reeds hebben geleid tot
enkele voorstellen ten aanzien
van het handelsverkeer in groen
ten en fruit en de harmonisatie
van het landbouwbeleid tussen
beide landen, die heden nog in
Den Haag en Brussel door het
kabinet zullen worden onder
zocht. In Brussel worden deze
ontwikkelingen gezien als een
laatste poging om te voorkomen,
dat de Benelux-conferentie een
demonstratie zou worden van de
onmogelijkheid tussen beide Be
nelux-partners overeenstemming
over het landbouwbeleid te be
reiken.
De afgelopen dagen is in de
Belgische pers druk commentaar
geleverd op een memorandum
van de Nederlandse regering aan
België, waarin aldus werd ge
zegd werd gesproken van een
ernstige impasse in de Benelux-
samenwerking als gevolg van het
uitblijven van Belgische maat
regelen om te komen tot een har
monisatie van de landbouwpoli
tiek. In dit memorandum zou de
regeling van het landbouwbeleid
een absolute voorwaarde zijn ge
noemd voor een goede werking
van de Benelux.
Volgens Belgische persberich
ten hield de memorandum de vol
gende Nederlandse wensen in:
1. Een onmiddellijke beslissing
om de handel in groenten en
fruit tussen beide landen vrij
te maken.
2. Een tijdschema voor de li
beralisatie van de overige land-
bouwprodukten.
3. De regeling der Benelux-
samenwerking in de E. E. G.
De samenwerking op land
bouwgebied in de Benelux werd
juist voor zijn ontmoeting met
de Nederlandse minister Marij
nen door de Belgische minister
van Landbouw, de heer De
Vleeschauwer, ter sprake ge
bracht op een vergadering van de
federatie van Waalse landbou
wers.
Volgens ..La libre Belgique",
welk blad bij de publikatie van
het memorandum felle kritiek op
de Nederlandse houding uitoefen
de, zeide minister De Vleeschau
wer op deze vergadering, dat in
het Benelux-verdrag het begin
sel van minimumprijzen is aan
vaard. „Indien dit principe niet
wordt gevolgd, kan men de gren
zen sluiten. Dat heb ik verschei
dene keren gedaan. Maar nu wil
men deze zienswijze verlaten en
in de Benelux het systeem van
de E. E. G. gaan toepassen. Of
men moet het Benelux-systeem,
of het E. E. G.-systeem volgen,
maar niet nu eens dit en nu eens
dat".
Minister De Vleeschauwer zou
volgens het blad voorts hebben
betoogd „nooit te zullen aan
vaarden, dat anderen op mijn
plaats als minister van Land
bouw orders komen geven. Ik zal
het verdrag toepassen, maar niet
meer dan het verdrag. Men moet
ons trouwens niet via de gemeen
schappelijke markt het Neder
landse (landbouw) systeem wil
len opleggen".
BURGERLIJK BESTUUR
IN ALGERIE HERSTELD
Het Franse kabinet heeft woens
dag een grote reorganisatie van
het burgerlijk bestuur in Algerije
Ingevoard waanree in feite het
burgerlijk gezag hersteld is.
In een communiqué zijn de
namen van nieuwe prefecten van
acht der twaalf Algerijnse depar
tementen bekend gemaakt, een
reorganisatie van Algiers' stads
bestuur aangekondigd en de
overplaatsing van een aantal
ambtenaren naar het moeder
land.
De maatregelen zijn bedoeld
om burgerlijke aangelegenheden
uit handen van het leger te
nemen en de activiteit van wet
houders en ambtenaren te be
knotten die het jongste oproer
hebben gesteund. De nieuwe
prefecten, onder wie een Mos
lem, zijn voor Bone, Constantine,
Setif, Batna, Oran-stad, Tizi-
Oezoe, Meadea en Tiaret. Er zal
een ambtenaren-roulatiestelsel in
het leven worden geroepen tus
sen Algerië en Frankrijk en de
burgemeesters van Algiers' dis
tricten zullen benoemd worden
door de gedelegeerd minister, in
plaats van gekozen. Totnogtoe
waren vele prefecturen waarge
nomen door de plaatselijke mili
taire commandanten.
Voorts is brigade-generaal Gi-
nestet benoemd tot commandant
van de 13de infanteriedivisie in
plaats van generaal Gribius, één
van de vier na het oproer terug
geroepen generaals. Generaal
Malivoire—Filhol de Camas werd
bevelhebber van de 27ste infan
teriedivisie in de plaats van de
eveneens teruggeroepen gene
raal Faure.
ARBEIDSONRUST IN
FRANKRIJK
Bedienend pefsoneel van
„Air France" zal werk voor
twee dagen neerleggen
Het bedienend personeel aan
boord van de vliegtuigen van de
„Air France'' heeft bekendge
maakt dat het hedenochtend het
werk voor twee dagen zal neer
leggen, als zijn eis inzake kortere
werktijden In straalvliegtuigen
niet wordt ingewilligd. Op het
ogenblik werkt men 80 vlieguren
per maand. Op routes waar
straalvliegtuigen worden ge
bruikt, wil men slechts 60 uur
per maand werken.
Intussen zijn de acteurs en
actrices van de genationaliseer
de Parijse theaters de Opera,
de Opera Comique en de Comé-
die Francaise opgeroepen om
aanstaande zaterdag te staken
voor een hoger salaris en betere
arbeidsomstandigheden. De spe
lers van het Théatre National
Populaire, dat bok subsidie ont
vangt, moeten zelf beslissen of
zij aan de actie deelnemen. De
staking zal geen invloed hebben
op de voorstellingen in het Théa
tre de France, waar de spelers
een afzonderlijk contract hebben.
Bestrijding abortus bang
Het bestuur van het Landbouw
schap heeft een wijziging aange
bracht in het slachtpremiebe-
glult bestrijding abortus bang.
Daardoor wordt bewerkstelligd
dat een veehouder, die tengevol
ge van overmacht niet in de ge
legenheid is geweest bepaalde
handelingen te verrichten of te
doen verrichten binnen de voor
geschreven termijn van 20 dagen,
toch voor uitkering van één of
meer slachtpremles in aanmer
king kan komen.
RECHTSZAKEN
Politieman veroordeeld
Wegens knevelarij heeft de
rechtbank te Rotterdam gister
ochtend de 47-jarige opper
wachtmeester van de Rijkspoli
tie te Capelle aan de IJssel, R.
R. veroordeeld tot drie maan
den gevangenisstraf met aftrek.
Er was zes maanden met af
trek, waarvan drie voorwaarde
lijk geëist. De opperwachtmees
ter had op 24 december van het
vorig jaar 10,— aangenomen
van een jongen en meisje tegen
wie hij proces-verbaal moest op
maken voor overtreding van
art. 117 van de plaatselijke
politie-verordening.
De secretaris-generaal van het
ministerie van Verkeer en Wa
terstaat, mr. A. H. C. Gieben,
heeft donderdagochtend in tegen
woordigheid van vele burgerlijke
en militaire autoriteiten de 42ste
RAI-tentoonstelling in het oude
RAI gebouw te Amsterdam ge
opend.
Mr. Gieben constateerde, dat
voor het RAI-bestuur het ruimte,
probleem, over een jaar, wanneer
het nieuwe RAI-gebouw aan het
Europaplein gereed is, verleden
tijd zal zijn.
„Maar voor de Overheid be
staat dat vooruitzicht allerminst.
Zelfs kan worden gezegd, dat,
naarmate het streven van de RAI
de produktie en de verkoop van
verkeersmiddelen te stimuleren
tot gunstiger resultaten leidt,
het ruimteprobleem in de ver
verkeersverbindingen zich te nij
pender doet gevoelen," aldus mr.
Gieben.
Spreker vervolgde: ,Dat het
motorvoertuigenpark van Neder
land als symptoom van de geste
gen welvaart gestadig groeit mag
reden tot grote voldoening geven
maar roept aan de andere kant
problemen op, waarvan de ernst
niet mag worden onderschat".
Mr. Gieben stipte als één van
deze problemen aan de zorg voor
de stedelijke overheden om het
verkeer in de steden te verwer
ken.
Het meest radicale middel
noemde hij het sluiten van de
binnenstad.
„Maar dat wordt vrijwel una
niem als ondeugdelijk verwor
pen. Andex'e mogelijkheden, zo
als het aanleggen van ring
wegen, het dempen van grach
ten, het opvoeren van het open
baar vervoer, dat het gebruik
van eigen vervoermiddel naar de
binnenstad zou moeten vervan
gen, het instellen van één rich
tingsverkeer, het aanleggen van
parkeergarages en de gedwon
gen beperking van de parkeer-
duur op de weg, het zijn alle
middelen, welke stellig zullen
moeten worden aangewend ter
verlichting van de druk. Indien
echter de verkeersintensiteit zich
in dezelfde stijgende lijn blijft
voortzetten zal men wel genood
zaak zijn dieper ingrijpende
maatregelen te overwegen.
Mr. Gieben vervolgde: „Een
zorgvuldige afweging van alle
belangen zal hier ten alle tijde
(Adv.)
Talm niet langer, grijp dadelijk
in! Bestrijd kinderhoest met
KINDER HONING SIROOP
W1EG-MOBIEL
Na de scootmobiel de wieg-
mobiel: gezien tijdens de gek
ste sterrit ter wereld", welks
woensdagmiddag in Amsterdam
op het „Van R.A.I. tot R.A.I.
circuit" werd gehouden en
waarbij talrijke vinding- en
meubilairrijke deelnemers om
de hoogste eer streden. De car
rosserie-bouwers toonden dat
geboden blijven en men zal het.
moeten respecteren, dat niet in
alle gevallen het waardevolle
historische bezit geofferd wordt
aan wat men niet ten onrechtel Vin-nngrijkheid boven weglig-
de moloch van het verkeer
noemt".
„Door de voortschrijdende mo
torisering komt ook de voetgan-,
ger steeds meer in het gedrang".
Mr. Gieben constateerde tenslot
te, dat de ingevoerde regeling
van zebra-oversteokplaatsen met
knipperbollen niet aan de ver
wachtingen heeft beantwoord en
kondigde een nieuwe regeling
aan, waarbij de bescherming van
de voetganger tot alle zebra
paden zal worden uitgebreid.
De voorzitter van de RAI, de
heer A. J. ten Hoeve, had tevo
ren een overzicht gegeven van
het ontstaan en de geschiedenis
van het RAI-gebouw aan de Fer
dinand Bolstraat, Bij de opening
in 1922 (de bouwkosten bedroe
gen ƒ300.000) bedroeg de opper
vlakte van de grote zaal 6000 m-.
In de loop der jaren werden
steeds meer zalen bijgebouwd tot
het maximum van 25.000 m- van
thans.
ging en automatie uitgaat: wat
te zeggen van deze smaakvolle
wieg?
De heer Ten Hoeve gaf enkele
cijfers ter vergelijking. De im
port van personenauto's in 1922
bedroeg 3323 stuks, de export
211. Voor 1959 zijn deze cijfers
76.847 en 8.200. De totale op
brengst van de belasting op het
1922 1.100.000. „Vandaag aan
de dag zijn de fiscale heffingen
op het wegverkeer opgelopen tot
650.000.000 per jaar."
Negenduizend bezoekers
in de R. A. I.
De eerste dag heeft de auto
tentoonstelling in de R. A. I. te
Amsterdam negenduizend bezoe
kers getrokken, ongeveer vijf
honderd meer dan twee jaar ge
leden.
ZATERDAG 20 FEBRUARI
HILVERSUM I.: 7.00 Nws.;
7.10 Gym.; 7.20 Gram.; 8.00
Nws.; 8.18 Gram.; 8.50 Voor U
en uw gezin, lezing; 9.00 Gym.
voor de vrouw; 9.10 Gram.;
(9.35—9.40 Waterst.); 10.00 Tij
delijk uitgeschakeld, praatje;
10.05 Morgenwijding; 10.20
Vraaggesprek; 10.30 Gevar.
progr.11.30 Viool en piano;
12.00 Lichte muz.12.30 Land
en tuinb. meded.; 12.33 Orgel
spel en zang; 13.00 Nws.; 13.15
Jazzmuz.; 13.40 Sportnws.; 14.10
Voor de jeugd; 14.45 Vrouwen
koor; 15.05 Streekuitz.1-5.30
Gram.; 15.40 Indrukken van
een reis door China, lezing;
15.55 Radio Philh. ork. en so
list; 16.40 Boekbespr.; 17.00
Jazzmuz.; 17.30 Weekjourn.;
18.00 Nws. en comm.; 18.20
Gram.; 19.00 Act. kunstoverz.;
VPRO: Binnen en buiten de
grenzen, lezing; 19.40 Christus,
zijn leerlingen en de mensen,
lezing; 19.55 Deze week, lezing;
20.00 Nws.; 20.05 Gevar. progr.;
21.15- Twintig vragen; 21.40
Reis op de plaats, hoorsp.; 22.10
Gram.; 22.15 Olympische win
terspelen 1960 te Squaw Valley;
22.30 Nws.; 22.40 Soc. comm.;
22.55 Lichte muz.; 23.30 Dans-
muz.23.5524.00 Nws.
HILVERSUM II.: 7.00 Nws.;
7.15 Gewijde muz.; 7.30 Voor de
jeugd; 7.40 Gram.; 7.45 Morgen
gebed en overweging; 8.00 Nws.;
8.18 Gram.; 850 Voor de huis
vrouw; 10.00 Voor de kleuters;
10.15 Gram.; 10.30 Ben je zes
tig? 11.00 Voor de zieken; 11.45
Gram.; 12.00 Middagklok; 12.03
48. Ais Eric kreunend de ogen
opent,- is het eerste wat hij in het
half duister ziet het grijnzende ge
zicht van Wigberth.
„Zo daar zijn we weer", hoort
hij de bandiet zeggen. „Een on
verwacht genoegen, nietwaar?"
„Dus je hebt je doel bereikt
boef", gromt Erie, woest maar
vruchteloos aan zijn boeien ruk
kend. „Broedermoordenaar."
Wigberth lacht spottend. „Ik.
Wat kan ik eraan doen, als die
arme Vortigern per ongeluk door
oen verdwaalde pijl getroffen
wordt als de strijd in volle gang
is."
De hatelijke lach van Wigberth
vult de bedompte ruimte. „Ik kan
het je best vertellen, wat kan me
-ebeuren, Doden praten niet en
vóór er twee uur zijn verstreken,
is het met jullie gebeurd. Ik heb
de Pieten geholpen met wapens,
paaiden en geld. Ik heb ze inge
licht over de verdedigingswerken
van Vortigerns rijk. Binnen twee
dagen zullen de Pieten aanvallen.
In die slag-sterft Vortigern, hetzij
door de Pieten, hetzij door de
boogschutter, die ik omgekocht
heb om erop te letten, dat hij de
slag niet overleeft. Dan zijn Vorti-
'erns beste krijgers verslagen, de
Pieten verzwakt en dan Wig-
berths stem is schel van triomf
dan hoef ik slechts een beroep te
doen op die idiote Artor en zijn
krijgers zullen dan wel afrekenen
met de Pieten. In naam van de
koning
„Maar die koning ben ik. Een
voldoening heb ik in ieder geval",
zegt de Noorman met een tergen
de glimlach, „en dat is, dat Ik toch
gelijk heb gehad, toen ik zei dat
je een grote doortrapte schurk
bent."
Een vuistslag treft hem op de
kaak, maar hi) knippert zelfs niet
met de ogen.
„Zo", grauwt Wirberth, „En nu
de scherprechter. Kijk goed rond
Noorman, het is je laatste blik in
je leven. Binnen het uur rolt je
hoofd en dat van je zwaargebouw
de vrind aan mijn voeten" en ter
wij} Eric in doffe wanhoop beseft,
dat zij hopeloos verloren zijn,
haast Wigberth zich weg om de
scherprechter te halen.
Metropole-ork. en solist» (12.30-
12.33 Land- en tuinb. meded. )r~
12.50 Act.; 13.00 Nws.; 13.15 15
jaar geleden; 13.20 Lichte muz.;
13.50 Voor de jeugd; 14.00 Man
nenkoor; 14.25 Kunstkron.;
14.55 Gram.; 15.00 Amatzurs-
progr.; 15.15 Franse les; 15.30
Voor de jeugd; 16.00 Gregori
aanse zang; 16.30 Instr. óct.
16.50 Sportperiscoop; 17.00 Voor
de jeugd; 18.00 Lichte muz.;
18.15 Journalistiek weekoverz.
18.25 Amateursprogr.18.45 Vra-
genbeantw.19.00 Nws.; 19.10
Act.; 19.25 Zang; 19.30 Omr. ork.
en solist; 20.20 Lichtbaken, le
zing; 20.30 Cabaret; 21.10 De
knipperboi, pol. praatje; 21.20
Gevar. progr.; 22.15 Boekbespr.;
22.30 Nws.; 22.40 Jong - oud -
eeuwig. gesprekken; 23.55
24.00 Nws.
BRUSSEL (VI.): 12.00 Mars-
muz.; 12.30 Weerber.; 12.35 Ge
sproken aperitief; 12.45 Muz.
v. blaasinstr.13.00 Nws.; 13.15
Muz. kaleidoskoop14.30 Journ.;
15.00 Zang en orkest; 15.15 Muz.
uit Moskou; 15.45 Pianorecital
16.00 Koersen; 16.15 Omr. ork.;
16.45 Gram.; 17.00 Nws.; 17.10
Dagklapper en lit. kal.; 17.20
Liturgische gezangen; 17.30
Lichte muz.; 17.45 Engelse les;
18.00 Org.elrecital18.30 Voor de
sold.; 19.00 Nws.; 19.30 Nieuwe
gram.; 20.C0 Cabaretprogr.
21.00 Orgelspel21.15 Amus.
muz.; 22.00 Nws.; 22.15 Verz.
progr.; 23.00 Nws.; 23.05—24.00
Gevar. muz.
Televisieprogramma's
NED. T.V.: 17.00—17.30 Voor
de kind.; 19.00 Olympische Win
terspelen 1960; 20.00 Journ. en
weeroverz.20.20 Interv.; 20.55
Maandelijks TV-kron.21.25
Gevar. progr.
VLAAMS BELG. T.V.: 17.00—
18.00 Voor de jeugd; 19.00 Rep.;
19.30 Nws 19.45 De week in
beeld; 20.15 Intern. TV-progr.;
21.00 TV-feuill.; 21.25 Overn.
NTS; 22.20 Qulzprogr.; 22.50
Nws.
VOGELWAARDE.
Huwelijks-voltr.: 16 febr. Emi-
üus C. de Koning, 27 j. (won. te
Hontenisse) cn Emelda M. E. de
Theije, 28 j.
Overleden; 13 febr. Petrus C.
Cappaert, 73 j., echtg. van Rosa
lia de Gijsel.
VOGELWAARDE.
Gevestigd: J. P. M. Piessens en
gezin, van Heerlen; A. J. M. Pies
sens en gezin, van Heerlen; M. R.
Schuren, van Hulst.
Vertrokken: W. Wullems—
cavet naar Hontenisse.
Vrijdag 19 feb
niimiimiiiiiini
ALS EXTRA R]
Alléén 2
Zie étal
BANKETBAK
DIJKSTRAAT
iiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
FANTASIE SC;
Grote sorf
A.W.R. en F,
COCKTAIL SC
DUSTERS
Gebloemde VEP
STERS!
alle
VERPL. SCHOI
wit
HUISH. SCHOI
SCHORTENBOI
geb
DAMESVESTET»
nieuwe model
kleuren
Pracht zuiver
DAMESVE
ni diverse mc
MEISJESPULLC
Orion, m. 1
MEISJESVEST
Orlon - m.