Sport F Al R PLAY Formulieren van van K. N. V. B.-pool winnaar verdwenen OP DE WEG wees niet te.inhalig'op de wegJ Beursoverzicht Radio en Televisie Regelmatige controle is noodzakelijk Marktberichten Lieve Vrouwekerk" 35 meter verplaatst 11 11 Drie punten komt waar het op aan Woensdag 17 februari 1960 DE VRIJE ZEEUW Pagina 7 UITSLAGEN VAN ZONDAG 14 FEBR. 1960 ONDERAFDELING ZEELAND Eerste klasse A AardenburgWalcheren 11; VogelwaardeSluiskil 32; Ro- burSchoondijke 24; Noor mannenPatrijzen 22; Groede Domburg 8—0. DE STAND Patrijzen 14 10 2 2 22 45—15 Walcheren 17 10 2 5 22 51—31 Vogelw. 15 10 0 5 20 53—23 Aardenb. 15 6 6 3 IS 38—36 Groede 17 6 3 8 15 45—35 N.mannen 15 5 4 5 14 30—27 Schoond. 17 5 4 8 14 33—49 Sluiskil 17 4 5 8 13 36—47 Domburg 13 4 1 8 9 19—41 Robur 15 3 1 11 7 22—58 Res. Eerste klasse Biervliet 2Zeeland Sp. 2 3— 3; Zeelandia 2—Luctor 2 24; Clinge 2—Steen 2 7—2; RCS 2— Oostburg 2 91. DE STAND Terneuzen 2 15 14 0 Zld Sport 3 16 13 1 Clinge II 14 R. C. S. 2 15 Breskens 2 13 Luctor 2 13 Biervliet 2 16 Zeelandia 2 16 Oostburg 2 14 Steen 2 14 1 28 97-24 2 27 67-30 5 17 41-36 8 14 33-37 5 13 35-34 6 13 28-40 5 1 10 11 28-34 4 1 11 9 34-37 4 0 10 8 30-56 3 0 11 6 17-52 8 1 7 0 5 3 6 1 Tweede klasse A Aardenburg 2RCS 3 20; IJzendijkeVlissingen 5 4—0; Corn Boys 3—Zuidzande 13—1; RetranchementZeeland Spoil; 4 1—3. DE STAND Hoofdpl. 15 12 1 IJzendijke 17 10 3 Retr.ment 15 9 4 Philippine 15 9 3 Zld Sn. 4 15 10 1 Corn. B. 3 14 7 1 Aardenb. 2 14 4 1 9 Vissingen 5 15 4 0 11 Zuidzande 15 3 0 12 R.C.S. 3 17 1 0 16 2 25 91—15 4 23 57—28 2 22 63—26 3 21 58—28 4 21 34—22 6 15 44—34 9 24—52 8 23—64 6 19—84 2 19—72 Derde klasse B Groede 2Walcheren 3 25; IJzendijke 2-Schoondijke 2 16; SluusZeeland Sport 5 73; Hoofdplaat 2Breskens 3 52. DE STAND Scli.dijke 2 15 14 0 1 28 76—31 Sluus 14 9 0 5 18 61—29 Breskens 3 14 8 1 5 17 5530 Groede 2 16 8 0 8 16 57—43 W.eheren 3 14 7 1 6 15 4747 Hoofdpl. 2 1-5 7 1 7 15 51—57 Zld. Sport 5 16 6 1 9 13 43—59 IJzend. 2 16 6 1 9 13 35—53 J. Ambon 2 15 4 1 10 9 25—49 Oostburg 3 15 3 0 12 6 27—79 Derde klasse C Axel 3—RIA 2 3—1; Vogel waarde 2Sluiskil 2 4—2; Ter- neuzen 4Koewacht 2 41; Gt aauw—Clinge 3 10; Philip pine 2—Hontenisse 3 11. DE STAND: V.waarde 2 17 12 1 Terneuzen 3 14 10 2 Philippine 2 17 6 6 Clinge 3 16 7 3 Sluiskil 2 14 8 0 Koewacht 2 17 7 2 Oraauw 14 7 0 Terneuzen 4 14 5 2 Il.tenisse 3 16 4 4 Axel 3 x) 14 5 3 RIA 2 16 1 1 4 25 71-47 2 22 59-17 5 18 43-38 6 17 34-35 6 16 47-33 8 16 36-46 7 14 26-33 7 12 30-41 8 12 37-35 6 11 25-32 14 3 14-66 x) Twee punten in mindering. Notaris en Haagse politie stellen een diepgaand onderzoek in naar verdwenen poolformulieren De notaris, die het toezicht heeft op de prijzenverdeling van de K. N. V. B.-pool, en de Haagse politie zijn tezamen bezig aan een diepgaand onderzoek naar vijf verdwenen poolformulieren uit het Noordhollandse plaatsje Oosthuizen. Dit naar aanleiding van het feit, dat de lieer Visser van de v. v. „Oosthuizen" zich heeft gemeld als een ran de winnaars van de eerste prijs. Het zoeken naar zijn formulier bleef echter in eerste instantie vruchteloos. In de enveloppe, in gediend door de voorzitter van de voetbalvereniging „Oosthuizen", bleek noch zijn formulier noch dat van vier anderen aanwezig. Maandag, zo vernemen wij van de politie, zijn de notaris en de Haagse politie naar Hoorn en Oosthuizen geweest om ter plaat se navraag te doen. Gebleken is dat door de voorzitter van de voetbalvereniging Oosthuizen in aanwezigheid van getuigen alle formulieren in een enveloppe zijn gedaan. Vervolgens heeft de voorzitter deze enveloppe zelf naar Hoorn gebracht, waarna de enveloppe in Alkmaar met en veloppen van vele andere vereni gingen in de omgeving in drie zakken werd gedaan. Deze zak ken arriveerden normaal in Den Haag bij de K. N. V. B. Zondag avond toen de heer Visser zich meldde werd de enveloppe Oost huizen nagekeken. Maar zonder resultaat. Men vond wel een en veloppe van een andere heer Visser, die echter maar zes pun ten had „gescoord". Ook het na kijken van de enveloppe Hoorn leverde niets op. Nu is men bezig de drie zakken uit Alkmaar nog PETRUS' GRAF De Italiaanse vrouwelijke hoogleraar Margherita Guarduc- ci van de universiteit van Rome heeft zaterdag in een lezing voor de Rooms-Katholieke lekenorga nisatie verteld, dat zij er on langs in geslaagd is een inscrip tie onder, de basiliek van de St. Pieter te ontcijferen die bleek aan te geven: ..Hier ligt Petrus begraven". Daarmee zou de oude overlevering gestaafd zijn volgens welke de apostel Petrus onder het hoogaltaar van de Va ticaanse basiliek begraven ligt, een feit waaraan wijlen Paus Pius XII in 1950 na een onder zoek van 10 jaren ai niet meer meende te mogen twijfelen. Prof. Guarducci, wiens mede deling door het dagblad „II Quo- tidiano" werd aangehaald, zei dat het opschrilt weliswaar da teert uit het midden van de 2e eeuw na Christus toen Petrus' tijdgenoten reeds overleden wa ren, maar dat er toen nog vele zonen en dochters van hen die de apostel gekend hadden, leefden. De ontcijfering maakte deel uit van het tweede deel van het on derzoek dat in 1952 begon en nog voortduurt. Van 1939 tot 1949 hield men zich met opgravingen bezig, waarvan de resultaten thans uitgewerkt worden. SYRIË EN ISRAEL Israël heeft een uitnodiging om heden een spoedbijeenkómst van de gemengde bestandscömmissie over de jongste S-risch-Israëli- sche incidenten bij te wonen, van de hand gewezen. Het is van me ning, dat de gedemilitariseerde zone, waar de incidenten zich hebben voorgedaan, buiten de bevoegdheid van dc commissie valt. Syrië heeft beloofd aanwezig te zijn. eens door te nemen. Komt ook hierbij het formulier van de heer Visser niet aan het licht, dan is het mysterie compleet. EVENTUEEL PROCES TEGEN DE K. N. V. B. De heer Visser heeft al aan gekondigd eventueel tegen de K. N. V. B. te zullen procederen, om zijn prijs te krijgen. Zijn ver antwoordelijkheid, zo stelt hij, hield namelijk op bij 't inleveren van het formulier en dat hij dit gedaan heeft staat vast door de zegels, die zijn geplakt op het door hem gehouden duplicaat. Voor de verdere gang van zaken CHROESJTSJEF IN BIRMA De Sowjet-premier, Nikita Chroesjtsjef, is dinsdag na een bezoek van vijf dagen aan India in Rangoon, de hoofdstad van Birma, aangekomen waar hij als een staatshoofd werd begroet. Er weerklonken 21 saluutscho ten. De president van Birma, Oe Win Maoenc, de premier en kabi netsleden waren onder meer ter begoeting aanwezig. Chroesjt- sjefs bezoek duurt twee dagen. Daarna gaat hij naar Indonesië. Voor zijn vertrek uit India ver klaarde de Sowjet-premier dat hij „meer dan voldaan" was over zij nbezoek. Hij hoopte dat In dia en China spoedig weer vrien den zouden zijn. is volgens hem de K. N. V. B. ver antwoordelijk. AL EERDER GEWONNEN De heer Visser heeft ai eens een prijs van 16.000 gulden ge wonnen. Hij had het verdwenen formu lier ingevuld samen met de voor zitter van de voetbalvereniging .Oosthuizen", maar all en een van zijn kolommen was geheel conform de uitslagen. OVEREENKOMST TUSSEN ENGELAND EN MALEDIVEN Engeland en de Malediven, die een Brits protectoraat vor men, hebben te Male, de hoofd stad van de eilandengroep, een verdrag getekend waarbij Enge land. voor dertig jaa.r het eiland Gan ais basis voor öe R. A. F. krijgt in ruil voor een recht streekse gift van 100.000 pond en economische hulp ter waar de van 750.000 pond. De basis is een pleisterplaats voor het Britse militaire lucht verkeer met Australië en het verre Oosten en zij is als zoda nig in de plaats gekomen van de bases die de Britten vroeger op Ceylon hadden. VEEMARKT ROTTERDAM. 16 februari. Op de veemarkt te Rotterdam waren in totaal aangevoerd 3658 dieren, zijnde 280 vette koeien en ossen, 886 stuks gebruiksvee, 430 vette kalveren, 106 graskalveren, 1580 nuchtere kalveren. 4 var kens, 17 lopers, 29 biggen, 49 paarden, 7 veulens, 250 schapen of lammeren, 20 bokken of gei ten. De notering was als volgt: Vette koeien van 2,55ƒ3,25; Vette kalveren 2,303.20; Slachtpaarden 1,802,40, alles per kg. Graskalveren van 280440 Nuchtere kalveren 40ƒ64; Lopers 6085; Biggen ƒ38— 50; Schapen 60ƒ110; Lam meren 65115; Melk- en kalf- koeien 9001250; Vare koeien 650850; Vaarzen 600 ƒ910; Pinken ƒ400—ƒ560, alles per stuk. Overzicht. Vette koeien: aan voer matig, hand»! stroef, prijzen als maandag. Vette kalveren: aanvoer iets kleiner, handel rede. lijk, met staande prijzen. Gras kalveren: aanvoer matig, handel stug, prijzen vooral niet hoger. Nuchtere kalveren: aanvoer rui mer, handel tamelijk, niet geheel prijshoudend. Lopers: aanvoer Maandagmorgen te elf uur hebben de zeeslepers van de Fa. Doeksen op Terschelling bij hoog water hun eerste belangrijke suc ces geboekt bi.j pogingen om de „Lieve Vröuwekërk"" te bergen. Êr werd tamelijk hoog water verwacht en alle mogelijke maat regelen waren genomen om het gestrande schip in zijn element terug tc brengen. Aan armdikke staaldraden van ruim duizend meter lang werd een viertal grote ankers in zee uitgezet, zodat 'van het schip af met de winches aan dek kon ge hieuwd worden. Drie zeeslepers: de „Holland", de „Doggersbank" en de „Storte- meld II" hadden door middel van zes duims staaldraden van meer dan anderhalve kilometer lang verbinding met het schip ge maakt en trokken, toen dc vloed goed doorkwam, met hun vele duizenden paardekrachten aan de „Lieve Vrouwekerk". Het was bijzonder ongunstig, dat het schip dwars op de Vlic- hors is gestrand, want nu moest eerste worden getracht het schip weer „slaags", dus met de steven naar de Noordzee, te krijgen. Na enkele uren trekken gelukte het dit doel te bereiken. De „Lieve Vrouwekerk" was toen veertig graden in de goede richting ge draaid. Daarna kwam het schip langzaam vooruit en toen de eb weer inzette, was de „Lieve Vrouwekerk" 35 meter over de zandbank naar zee getrokken. Er liggen nog enkele honder den meters strand tussen de „Lie ve Vrouwekerk" en de zee, maar het terrein helt naar zee toe af, zodat er goede hotjp bestaat, dat bij een volgend hoogtij een gro tere afstand kan worden afge legd. Wel moet het schip dan nog over een hoge zandbank, maar de directeur van de ber gingsmaatschappij, de heer V. Doeksen, was gistermiddag opti mistisch gestemd. Hij verwacht, dat het eind van deze berging in zicht is. Het schip is niet lek, maar de mannen van Doeksen zijn op alle eventualiteiten voor bereid en hebben in de ruimen van de „Lieve Vrouwekerk" af sluiters aangebracht. Bij even- tuële stagnatie kunnen deze bij hoogwater worden opengedraaid, zodat het schip dan weer op de zandbak zakt en niet door de gol ven hoger op het strand wordt gezet. -;S De Nieuw Zeelandse eerste minister, Walter Nash, zal 18 april naar de Sowjet-Unie gaan en daar een week blijven. Nash verwacht, dat hij met premier Chroesjtsjef voornamelijk zal spreken over het bewaren van de vrede en de ontwapening. KernthemaDE REGELS VAN HET SPEL „Verkeer is samenspel' roepen de verkeersmoralisten van onze tijd. En daarmee hebben zij - ten dele - gelijk. Want het wegverkeer vertoont in verschillende opzichten inderdaad een frappante gelijkenis met een samenspel van mensen, zoals wij dat in een andere vorm op het sportveld of rond de bridgetafel zien. Ook het verkeer kent zijn ge schreven en ongeschreven spelregelsOok in het verkeer is het een kwestie van elkaar begrijpen en respekteren. Ook in het verkeer is het dikwijls (figuurlijk aesvrnkrn een zaak van elkaar de bal toespelen" zoals veelal inletterlUke zm op het sportveld. Ook in het verkeer zxin er scheidsrechters die op hun al dan niet denkbeeldig fluitje blazen wan neer er sprake is van „buitenspel". En om een van het goede oude ganzenbord te gebruiken 00fc in het vcr_ keer kunnen wij (figuurlijk) „in de put" en (letterlijk) in de gevangenis" geraken. Toch gaat de parallel „verkeer en samenspel" maar ten dele op. Het verkeer is allerminst een „spelletje" in 'de ge bruikelijke zin des woords. Deelnemen aan het wegverkeer betekent, moét betekenen: inspanning. Géén ontspanning En met alle respekt voor hen, die het verkeer zien als een complex van (vluchtige) inter-menselijke betrekkingen, wij vinden samenspel in de vorm van een partijtje korfbal of klaverjassen-met-de-buren nog héél wat anders dan „samen spel" met mijnheer X, wiens glanzende slee toevallig ons pad kruist of met juffrouw A te B op haar pijlsnelle brommer. We weten niets van betrekkingen met mijnheer X, om van mejuffrouw A te B maar te zwijgen. Bovendien kunnen wij weggebruikers onze „spelpartners" op de weg niet eerst eens rustig uitzoeken, laat staan er mee kennismaken of met ze over koetjes en kalfjes praten. Wij krijgen ze zomaar ineens opgedrongen als „verkeer van rechts", als tegenligger, ais berijder van een motorrijtuig op meer dan twee wielen of als geleider van rij- en trekdieren of vee. Wij vinden zo'n (onbekende) tegenligger nog heel iets an ders dan zo'n (min of meer bekende) tegenspeler „Pa, daar komt een tegenstander aan" hoorden wij een klein meiske eens zeggen om pa op een naderende tegenligger attent te maken. Hoe raak typeerde zij onbewust de wijze waarop weg gebruikers elkaar helaas maar al te vaak „zien" (of niet zien). Typerend ook voor de sfeer op de weg en het verschil met het sportveld. VERBOND VOOR VEILIG VERKEER En tóch: helemaal ongelijk heDocu die moralisten niet. Het verkeer kan en moet veel weg-hebben van sportief samenspel. Want met een open oog voor alle wezenlijke verschillen véél princiële gedragsregels van wezenlijk samenspel gelden óók in het verkeer. Of men nu bridget of hockeyt, klaverjast of waterpolo't, pluisjeblaast of „verkeert", overal en altijd geldt bijv. i Hardlopers zijn doodlopers (of wel: matig uw snelheid) •f- Wees niet te „inhalig" (of wel: haal in met overleg) Wacht uw beurt af (of wel: ken uw voorrangsplicht) iz Laat zien waar u heen wilt (of wel: geef richting aan) i. Gun een ander een plaatsje (of wel: houd goed rechts) v. Houd uw hoofd bij het spel (of wel: rijd en loop met verstand) Deze en nog andere regels zijn eigenlijk samen te vatten in twee woordjes, die het sportiviteitsbeginsel zo treffend karakteriserenfair play. En daaraan ontbreekt het in het verkeer helaas nog maar al te veel. Laten wij daarom iedere dag weer trachten de beginselen van sportief samenspel op de rijweg, het fiets- of het voetpad in praktijk te brengen. Om de moralisten hun zin te geven enhet verkeer veili ger te maken. Publikatie van het Verbond voor Veilig Verkeer. klein, handel stroef, prijzen on veranderd. Biggen: aanvoer klein, handel stroef, niet geheel prijshoudend. Slachtpaarden: aanvoer korter, handel iets wil liger, even stijver in prijs. Scha pen en lammeren: aanvoer iets meer, handel tamelijk, prijzen iets hoger. Melk- en kalfkoeien: aanvoer iets ruimer, handel stil, met iets gedrukte prijzen. Vare koeien: aanvoer gewoon, handel slepend, prijzen onveranderd. Vaarzen en pinken: aanvoer als vorige week. handel flauw, prij zen ongewijzigd. Zeer flauw voor internationale waarden Dinsdag kon het Damrak mei recht van een „flauwe dinsdag" spreken. Wallstreet sloot maan dag opnieuw lager en was voor al voor de Nederlandse hoofd fondsen aan de flauwe kant. Hierdoor werd het vertrouwen, dat bij het publiek nog in gerin ge mate aanwezig was, geheel teniet gedaan waardoor deze groep, evenals maandag, giste ren op het Damrak tot verko pen overging. Het aanbod kwam in een to taal lege markt met als gevolg, dat slechts tegen opmerkelijk lagere prijzen de aandelen in andere handen overgingen. Er heerste in alle hoeken de eerste tien minuten van de beurstijd een grote drukte doch van een nerveuze stemming was absoluut geen sprake. Het aan bod van het publiek werd opge nomen door het buitenland als mede door moedige lokale ko pers. Afgewacht diende te wor den of er gisteren „koopjes" konden worden gehaald. Hoewel de tikkerdienst, zoals gebruikelijk, snel en accuraat het werk verrichtte, kwamen de koersen in het begin toch iets langzamer door dan gewoonlijk het geval is. Hiermede wordt de drukte van de beurshandel di- rekt na de officiële opening aan getoond. DONDERDAG 18 FEBRUARI HILVERSUM X: 7.00 Nws; 7.10 Gym.: 7.20 Gr.; 7.50 Dag opening, 8.00 Nws; 8.15 Gram.; 9.00 Gym. v. d. vrouw; 9.10 De Groenteman; 9.15 Gram.; 9.35 Waterst.; 9.40 Morgenwijding; 10.00 Gr.; 10.50 V. d. kleuters; 11.00 Kookpraatje; 11.15 Gr.; 12.00 Orgelspel en zang; 12.30 Land- en tuinb. meded.; 12.33 Lichte muz.12.50 Lezing; 13.00 Nws; 13.15 Meded. of gram.; 13.25 Lichte muz.; 13.55 Beurs- ber.14.00 Klavecimbelspel 14.20 Gram.; 14.30 V. d. vrouw; 14.50 .Gram.; 15.05 Hoorsp.; 15.45 Gram.16.00 Van vier tot vijf 17.00 Pianospel; 17.15 Voor de jeugd; 17.45 Dansmuz.; 18.00 Nws; 18.15 Lichte muz.; 18.30 V. d. jeugd; 18.45 Sportpraatje; 18.55 Gesproken brief; 19.00 V. d. kind.; 19.05 Gevar. progr.; 20.00 Nws; 20.05 Radio Kamer- ork. en sol.; 20.50 Klankb.; 21.10 Gram.; 21.30 Hoorsp.; 21.55 Gr.; 22.20 Olympische winterspelen 1960 te Squaw Valley; 22.30 Nws; 22.40 Journ.22.55 Sport- act.; 23.05' Nwe gram.; 23.55 24,00 Nws. HILVERSUM II: 7.00 Nws; 7.15 Gram.; 7.30 V. d. jeugd; 7.40 Gram.; 7.45 Morgengebed GHANA REPUBLIEK OF KONINKRIJK? De Verenigde Partij (oppositie) van Ghana heeft maandag ge opperd, dat het land een monar chie dient te worden. De vorsten zouden bij toerbeurt uit de regio nale stamhoofden moeten wor den gekozen. Ghana, als onderdeel van het Britse gemenebest, erkent op het ogenblik nog koningin Elizabeth van Engeland als soeverein, de regering heeft echter onlangs be sloten dat het land een republiek diende te worden. 8.18 9.40 en overweging; 8.00 Nws Gram.; 8 50 V. d, huisvr. Gram.; 10.00 Gram.; 10.30 Mor gendienst; 11.00 V. d. zieken; 11.45 Gewijde muz.; 12.00 Mid dagklok; 12.03 Lichte muz.; 12.25 V. d. boeren; 12.35 Land en tuinb. meded.; 12.38 Gram.; 12.50 Act.; 13.00 Nws; 13.15 Praatje; 13.20 Lichte muz.; 13.40 Idem; 14.00 Gram.; 14.30 Hoorspel; 15.00 Pianorecital; 15.30 Gram.; 16.00 Verkennin gen in de Bijbel; 16.20 Kamer- muz.; 17.00 V. d. jeugd; 17.30 Gram.; 17.40 Beursber.17.45 Pianoduo; 18.15 Sportrubriek 18.30 Kerkkoor; 18.50 Praatje; 19.00 Nws en weerber.19.10 Praatje; 19.15 Gram.; 19.30 Ra diokrant; 19.50 Politiek praatje, 20.00 Gevar. progr.; 22.15 Pe riodieken Parade; 22.25 Gram.; 22.30 Nws; 22.40 Zaalsportuitsl. 22.45 Avondoverdenking23.00 Orgelconc.; 23.20 Gram.; 23.55 24.00 Nws. BRUSSEL (VI.): 12.00 Amus. muz.; 12.30 Weerber.; 12.35 Ge var. muz.; 12.52 Koersen; 13.00 Nws; 13.15 Lichte muz.; 14.00 Schoolradio; 16.00 Koersen; 16.06 Franse les; 16.21 Muzik. lezing; 17.00 Nws; 17.10 Gram.; 17.15 V. d. kind.; 18.15 Gram.; 18.20 V. d. sold.; 18.50 Sport- kron.; 19.00 Nws; 19.40 Gram.; 19.50 Polit. praatje; 20.00 Hoor spel; 21.30 Omr. ork.; 22.00 Nws, 22.15 Radio-Universiteit; 22.55 23.00 Nws. Televisieprogramma's NED. T.V.: 20.00 Journ. en weeroverz.; 20.20 De wereld van vandaag, pol. praatje; 20.30 Zo maar een dag in de lente, c'o- medie. VL. BELG. T.V.: 19.00 V. d. jeugd; 19.30 Nws; 20.00 Kunst- rubr.; 20.30 Overn. N.T.S.Ko medie; 22.15 Nws en journ. AKU's schommelden rond de 423 tegen 447'; als vorige slot- prijs. Duitsland en Parijs had den belangstelling voor de rayon aandelen op het lage niveau. Philips had het hard te ver duren en moest op 720 'n koers verlies. vergeleken bij de vorige slotprijs, van circa 35 punten incasseren. Ook de preferente aandelen werden niet onbelang rijk lager op 270 (278) geadvi seerd. Unilevers daalden van 694 tot 687 om daarna weer enige pun ten te hersteilen. De slotkoers van maandag was voor het mar garinepapier 723 U. Kon. Olies op 152,50 ruim twee gulden lager. Gedurende het verdere beursverloop werd de handel een stuk kalmer en grote koersfluctuaties deden zich voor de internationale waarden niet meer voor. Hoewel de scheepvaartaande len lager waren vergeleken bij de vorige slotkoersen, viel de stemming in deze sector erg mee. De koersverliezen beperk ten zich van een tot drie pun ten. De handel was zeer kalm. In de cultuursector moesten cer tificaten Deli de maandag be haalde belangrijke koerswinst gisteren weer geheel prijsgeven. Amsterdam Rubbers en HVA's een paar punten lager. De handel in de staatsfond- senhoek is belangrijk afgenomen en de verschillen, vergeleken bij de voorgaande slotkoersen, wa ren van geen betekenis. Ook in de lokale sector wer den hier en daar gevoelige ver liezen geleden bij geringe om zetten. Aandelen Ketjen werden op 350 geadviseerd, tegen een laatstgedane notering van 385. Grootbanken flauw. Ook de Antillaanse waarden kregen la/- gere adviesprijzen. Hoogovens 660 laten, tegen maandag gedaan op 700. Calvé gedaan op 650' 2 tegen maandag 91 en preferente Philips ge daan op 255 tegen maandag 278. Prolongatie 3V= procent. Beursindices 12/2 15/2 16/2 Intern, conc. 488.66 484.17 463.00 Industrie 240.38 237.70 230.92 Scheepvaart 163.51 161.33 158.27 Banken 184.57 183.10 179.02 Cultures enz. 141.84 142.18 138.12 Algemeen 333.65 330.65 317.97 Nabeurskoersen A.K.U. 410423 (421) Kon. Olie 151—152.40 (152.30) Philips 705—71g (712'2) Unilever 681690 687) Daling van aandelenkoersen op effectenbeurs te Sydney Dinsdag is op de beurs te Syd ney een lange recordbrekende stijging der aandelenkoersen sterk in het omgekeerde omge slagen. Voor het eerst sedert maanden begonnen de noterin gen zich duidelijk in beneden waartse richting te bewegen. De koersdaling was het sterkst bij de vooraanstaande industrie aandelen. De minister van Financiën, H. Helt. heeft te Melbourne ver klaard, dat het Australische ka binet deze week in een aantal bijeenkomsten de huidige infla- tionistische ontwikkeling zou bespreken. Er is al veel geschreven en gesproken over de onderhoudstoesiand waarin het autopark in ons land verkeert. In dit verband zijn zelfs beangstigende cijfers genoemd, die later weliswaar van verschillen de andere zijden weer zijn tegengesproken, doch die niet hebben nagelaten indruk te maken. In hoeverre de onderhoudstoestand van de doorsnee Nederlandse auto overlaat, zullen wij hier in het midden laten. Wel willen wij enkele tips geven, die voor de veiligheid van uw wagen van direct belang zijn. Er zijn drie punten waar het bij dc veiligheid van een auto op aankomt, n.l. de banden, de stuurinrichting en de remmen. Vanzelf sprekend kan dit lijstje nog worden uitgebreid on kunnen b.v. ook de vering en de verlichting daarbij worden opgenomen, doeli de drie punten die wij het eerst genoemd hebben, vormen toch wel de meest kardinale onderwerpen, die regelmatig inspectie behoeven. BELANGRIJKE BANDEN Over het eerstgenoemde punt, de banden, zijn eigenlijk slechts weinig bijzonderheden te ver tellen. Het spreekt vanzelf, dat het loopvlak nog van een be hoorlijk dikke laag geprofileer de rubber moet zijn voorzien, zodat de slipkans tot een mini mum wordt teruggebracht. Maar niet alleen het loopvlak is belangrijk. Ook de zijflanken moeten geheel gaaf zijn en mo gen geen scheurtjes vertonen. Via deze scheurtjes n.l. kan vocht de band binnendringen en vocht is de grote vijand van de draadversterkingen die zich in de band bevinden. Er zijn twee factoren van het grootste belang om de levens duur van een automobielband te verlengen. In de eerste plaats de juiste spanning, die wekelijks tenminste eenmaal moet wor den gecontroleerd, en in de tweede plaats het regelmatig b.v. om de 5 a 7.000 km verwisselen van de wielen. Dit laatste dient zodanig te geschie den, dat elke band en dus ook de reserveband telkens op een andere plaats aan de wagen dienst doet. Zouden er n.l. kleine afwijkingen zijn, die extra slijtage aan de bancf ver oorzaken b.v. tengevolge van een enigszins kromme wiel as, een versleten lager o.i.d. dan wordt daar niet één bepaalde band geheel aan opgeofferd, doch slijten alle banden gelijk matig op. STUUR EN LOOPVLAK Het tweede punt dat in ver band met, de verkeersveiligheid van de wagen moet worden ge noemd is de stuurinrichting. Behoudens het op tijd laten doorsmeren en controleren kan men hier zelf weinig aan doen. Een voornaam punt is, dat men het direct aan de reparateur meldt zodra een der banden on regelmatig begint te slijten, want ook dit is in de meeste gevallen aan de stuurinrichting te wijten. Wie er e'en gewoonte van maakt, b.v. bij de doorsmeer- beurten, tevens de stuurinrich ting te laten controleren, heeft voor slechts enkele dubbeltjes per maand de zekerheid dat er van deze kant geen gevaar te duchten is. DE REMPROEF En dan tenslotte de remmen, die misschien wel het belang rijkste punt van het lijstje vor men. Iedereen heeft wel eens afschrikwekkende verhalen ge hoord over remmen, die plotse ling weigerden en inderdaad, deze dingen komen voor. De kans, dat zoiets gebeurt, is ech ter minimaal klein, mits de eigenaar van de wagen er maar zorgt, dat het remsysteem die aandacht krijgt die het nodig heelt. Zo is het natuurlijk van het grootste belang, dat de hoeveel heid remvloeistof in het xeser- voir op peil is, maar nog be langrijker is dat dit reservoir absoluut vrij blijft van vuil. Het vullen moet dan ook met een pijnlijke nauwkeurigheid ge schieden. Voorts dient men zich te realiseren dat de remmen in het gebruik steeds wat achteruit gaan. Als berijder van de wa gen bemerkt men daar weinig van en het is daarom goed ook eens een deskundige het rem systeem te laten beproeven. Een korte proefrit brengt soms belangrijke dingen aan het licht. Wanneer men de drie hierbo- vengenoemde punten van tijd tot tijd controleert of laat na zien, kan men er zeker van zijn in een auto te rijden die geen gevaar oplevert voor het ver keer. En dat is tenslotte meer waard dan het luttele bedrag waarmee veel onheil te voorko men is. (Nadruk verboden.)

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1960 | | pagina 7