Sport
F Al R
PLAY
Formulieren van
van K. N. V. B.-pool
winnaar
verdwenen
OP DE WEG
wees niet te.inhalig'op de wegJ
Beursoverzicht
Radio en Televisie
Regelmatige controle is noodzakelijk
Marktberichten
Lieve Vrouwekerk" 35 meter
verplaatst
11
11
Drie punten
komt
waar
het op
aan
Woensdag 17 februari 1960
DE VRIJE ZEEUW
Pagina 7
UITSLAGEN
VAN ZONDAG 14 FEBR. 1960
ONDERAFDELING ZEELAND
Eerste klasse A
AardenburgWalcheren 11;
VogelwaardeSluiskil 32; Ro-
burSchoondijke 24; Noor
mannenPatrijzen 22; Groede
Domburg 8—0.
DE STAND
Patrijzen
14 10 2
2
22 45—15
Walcheren
17 10 2
5
22 51—31
Vogelw.
15
10 0
5
20 53—23
Aardenb.
15
6 6
3
IS 38—36
Groede
17
6 3
8
15 45—35
N.mannen
15
5 4
5
14 30—27
Schoond.
17
5 4
8
14 33—49
Sluiskil
17
4 5
8
13 36—47
Domburg
13
4 1
8
9 19—41
Robur
15
3 1
11
7 22—58
Res. Eerste klasse
Biervliet 2Zeeland Sp. 2 3—
3; Zeelandia 2—Luctor 2 24;
Clinge 2—Steen 2 7—2; RCS 2—
Oostburg 2 91.
DE STAND
Terneuzen 2 15 14 0
Zld Sport 3 16 13 1
Clinge II 14
R. C. S. 2 15
Breskens 2 13
Luctor 2 13
Biervliet 2 16
Zeelandia 2 16
Oostburg 2 14
Steen 2 14
1 28 97-24
2 27 67-30
5 17 41-36
8 14 33-37
5 13 35-34
6 13 28-40
5 1 10 11 28-34
4 1 11 9 34-37
4 0 10 8 30-56
3 0 11 6 17-52
8 1
7 0
5 3
6 1
Tweede klasse A
Aardenburg 2RCS 3 20;
IJzendijkeVlissingen 5 4—0;
Corn Boys 3—Zuidzande 13—1;
RetranchementZeeland Spoil;
4 1—3.
DE STAND
Hoofdpl. 15 12 1
IJzendijke 17 10 3
Retr.ment 15 9 4
Philippine 15 9 3
Zld Sn. 4 15 10 1
Corn. B. 3 14 7 1
Aardenb. 2 14 4 1 9
Vissingen 5 15 4 0 11
Zuidzande 15 3 0 12
R.C.S. 3 17 1 0 16
2 25 91—15
4 23 57—28
2 22 63—26
3 21 58—28
4 21 34—22
6 15 44—34
9 24—52
8 23—64
6 19—84
2 19—72
Derde klasse B
Groede 2Walcheren 3 25;
IJzendijke 2-Schoondijke 2 16;
SluusZeeland Sport 5 73;
Hoofdplaat 2Breskens 3 52.
DE STAND
Scli.dijke 2 15 14 0 1 28 76—31
Sluus 14 9 0 5 18 61—29
Breskens 3 14 8 1 5 17 5530
Groede 2 16 8 0 8 16 57—43
W.eheren 3 14 7 1 6 15 4747
Hoofdpl. 2 1-5 7 1 7 15 51—57
Zld. Sport 5 16 6 1 9 13 43—59
IJzend. 2 16 6 1 9 13 35—53
J. Ambon 2 15 4 1 10 9 25—49
Oostburg 3 15 3 0 12 6 27—79
Derde klasse C
Axel 3—RIA 2 3—1; Vogel
waarde 2Sluiskil 2 4—2; Ter-
neuzen 4Koewacht 2 41;
Gt aauw—Clinge 3 10; Philip
pine 2—Hontenisse 3 11.
DE STAND:
V.waarde 2 17 12 1
Terneuzen 3 14 10 2
Philippine 2 17 6 6
Clinge 3 16 7 3
Sluiskil 2 14 8 0
Koewacht 2 17 7 2
Oraauw 14 7 0
Terneuzen 4 14 5 2
Il.tenisse 3 16 4 4
Axel 3 x) 14 5 3
RIA 2 16 1 1
4 25 71-47
2 22 59-17
5 18 43-38
6 17 34-35
6 16 47-33
8 16 36-46
7 14 26-33
7 12 30-41
8 12 37-35
6 11 25-32
14 3 14-66
x) Twee punten in mindering.
Notaris en Haagse politie stellen een diepgaand
onderzoek in naar verdwenen poolformulieren
De notaris, die het toezicht heeft op de prijzenverdeling van de
K. N. V. B.-pool, en de Haagse politie zijn tezamen bezig aan een
diepgaand onderzoek naar vijf verdwenen poolformulieren uit het
Noordhollandse plaatsje Oosthuizen.
Dit naar aanleiding van het feit, dat de lieer Visser van de v. v.
„Oosthuizen" zich heeft gemeld als een ran de winnaars van de
eerste prijs.
Het zoeken naar zijn formulier
bleef echter in eerste instantie
vruchteloos. In de enveloppe, in
gediend door de voorzitter van de
voetbalvereniging „Oosthuizen",
bleek noch zijn formulier noch
dat van vier anderen aanwezig.
Maandag, zo vernemen wij van
de politie, zijn de notaris en de
Haagse politie naar Hoorn en
Oosthuizen geweest om ter plaat
se navraag te doen. Gebleken is
dat door de voorzitter van de
voetbalvereniging Oosthuizen in
aanwezigheid van getuigen alle
formulieren in een enveloppe
zijn gedaan. Vervolgens heeft de
voorzitter deze enveloppe zelf
naar Hoorn gebracht, waarna de
enveloppe in Alkmaar met en
veloppen van vele andere vereni
gingen in de omgeving in drie
zakken werd gedaan. Deze zak
ken arriveerden normaal in Den
Haag bij de K. N. V. B. Zondag
avond toen de heer Visser zich
meldde werd de enveloppe Oost
huizen nagekeken. Maar zonder
resultaat. Men vond wel een en
veloppe van een andere heer
Visser, die echter maar zes pun
ten had „gescoord". Ook het na
kijken van de enveloppe Hoorn
leverde niets op. Nu is men bezig
de drie zakken uit Alkmaar nog
PETRUS' GRAF
De Italiaanse vrouwelijke
hoogleraar Margherita Guarduc-
ci van de universiteit van Rome
heeft zaterdag in een lezing voor
de Rooms-Katholieke lekenorga
nisatie verteld, dat zij er on
langs in geslaagd is een inscrip
tie onder, de basiliek van de St.
Pieter te ontcijferen die bleek
aan te geven: ..Hier ligt Petrus
begraven". Daarmee zou de
oude overlevering gestaafd zijn
volgens welke de apostel Petrus
onder het hoogaltaar van de Va
ticaanse basiliek begraven ligt,
een feit waaraan wijlen Paus
Pius XII in 1950 na een onder
zoek van 10 jaren ai niet meer
meende te mogen twijfelen.
Prof. Guarducci, wiens mede
deling door het dagblad „II Quo-
tidiano" werd aangehaald, zei
dat het opschrilt weliswaar da
teert uit het midden van de 2e
eeuw na Christus toen Petrus'
tijdgenoten reeds overleden wa
ren, maar dat er toen nog vele
zonen en dochters van hen die de
apostel gekend hadden, leefden.
De ontcijfering maakte deel uit
van het tweede deel van het on
derzoek dat in 1952 begon en nog
voortduurt. Van 1939 tot 1949
hield men zich met opgravingen
bezig, waarvan de resultaten
thans uitgewerkt worden.
SYRIË EN ISRAEL
Israël heeft een uitnodiging om
heden een spoedbijeenkómst van
de gemengde bestandscömmissie
over de jongste S-risch-Israëli-
sche incidenten bij te wonen, van
de hand gewezen. Het is van me
ning, dat de gedemilitariseerde
zone, waar de incidenten zich
hebben voorgedaan, buiten de
bevoegdheid van dc commissie
valt.
Syrië heeft beloofd aanwezig
te zijn.
eens door te nemen. Komt ook
hierbij het formulier van de heer
Visser niet aan het licht, dan is
het mysterie compleet.
EVENTUEEL PROCES
TEGEN DE K. N. V. B.
De heer Visser heeft al aan
gekondigd eventueel tegen de
K. N. V. B. te zullen procederen,
om zijn prijs te krijgen. Zijn ver
antwoordelijkheid, zo stelt hij,
hield namelijk op bij 't inleveren
van het formulier en dat hij dit
gedaan heeft staat vast door de
zegels, die zijn geplakt op het
door hem gehouden duplicaat.
Voor de verdere gang van zaken
CHROESJTSJEF
IN BIRMA
De Sowjet-premier, Nikita
Chroesjtsjef, is dinsdag na een
bezoek van vijf dagen aan India
in Rangoon, de hoofdstad van
Birma, aangekomen waar hij als
een staatshoofd werd begroet.
Er weerklonken 21 saluutscho
ten. De president van Birma, Oe
Win Maoenc, de premier en kabi
netsleden waren onder meer ter
begoeting aanwezig. Chroesjt-
sjefs bezoek duurt twee dagen.
Daarna gaat hij naar Indonesië.
Voor zijn vertrek uit India ver
klaarde de Sowjet-premier dat
hij „meer dan voldaan" was over
zij nbezoek. Hij hoopte dat In
dia en China spoedig weer vrien
den zouden zijn.
is volgens hem de K. N. V. B. ver
antwoordelijk.
AL EERDER GEWONNEN
De heer Visser heeft ai eens
een prijs van 16.000 gulden ge
wonnen.
Hij had het verdwenen formu
lier ingevuld samen met de voor
zitter van de voetbalvereniging
.Oosthuizen", maar all en een
van zijn kolommen was geheel
conform de uitslagen.
OVEREENKOMST
TUSSEN ENGELAND
EN MALEDIVEN
Engeland en de Malediven,
die een Brits protectoraat vor
men, hebben te Male, de hoofd
stad van de eilandengroep, een
verdrag getekend waarbij Enge
land. voor dertig jaa.r het eiland
Gan ais basis voor öe R. A. F.
krijgt in ruil voor een recht
streekse gift van 100.000 pond
en economische hulp ter waar
de van 750.000 pond.
De basis is een pleisterplaats
voor het Britse militaire lucht
verkeer met Australië en het
verre Oosten en zij is als zoda
nig in de plaats gekomen van
de bases die de Britten vroeger
op Ceylon hadden.
VEEMARKT ROTTERDAM.
16 februari.
Op de veemarkt te Rotterdam
waren in totaal aangevoerd 3658
dieren, zijnde 280 vette koeien en
ossen, 886 stuks gebruiksvee, 430
vette kalveren, 106 graskalveren,
1580 nuchtere kalveren. 4 var
kens, 17 lopers, 29 biggen, 49
paarden, 7 veulens, 250 schapen
of lammeren, 20 bokken of gei
ten.
De notering was als volgt:
Vette koeien van 2,55ƒ3,25;
Vette kalveren 2,303.20;
Slachtpaarden 1,802,40, alles
per kg.
Graskalveren van 280440
Nuchtere kalveren 40ƒ64;
Lopers 6085; Biggen ƒ38—
50; Schapen 60ƒ110; Lam
meren 65115; Melk- en kalf-
koeien 9001250; Vare koeien
650850; Vaarzen 600
ƒ910; Pinken ƒ400—ƒ560, alles
per stuk.
Overzicht. Vette koeien: aan
voer matig, hand»! stroef, prijzen
als maandag. Vette kalveren:
aanvoer iets kleiner, handel rede.
lijk, met staande prijzen. Gras
kalveren: aanvoer matig, handel
stug, prijzen vooral niet hoger.
Nuchtere kalveren: aanvoer rui
mer, handel tamelijk, niet geheel
prijshoudend. Lopers: aanvoer
Maandagmorgen te elf uur
hebben de zeeslepers van de Fa.
Doeksen op Terschelling bij hoog
water hun eerste belangrijke suc
ces geboekt bi.j pogingen om de
„Lieve Vröuwekërk"" te bergen.
Êr werd tamelijk hoog water
verwacht en alle mogelijke maat
regelen waren genomen om het
gestrande schip in zijn element
terug tc brengen.
Aan armdikke staaldraden van
ruim duizend meter lang werd
een viertal grote ankers in zee
uitgezet, zodat 'van het schip af
met de winches aan dek kon ge
hieuwd worden.
Drie zeeslepers: de „Holland",
de „Doggersbank" en de „Storte-
meld II" hadden door middel van
zes duims staaldraden van meer
dan anderhalve kilometer lang
verbinding met het schip ge
maakt en trokken, toen dc vloed
goed doorkwam, met hun vele
duizenden paardekrachten aan
de „Lieve Vrouwekerk".
Het was bijzonder ongunstig,
dat het schip dwars op de Vlic-
hors is gestrand, want nu moest
eerste worden getracht het schip
weer „slaags", dus met de steven
naar de Noordzee, te krijgen. Na
enkele uren trekken gelukte het
dit doel te bereiken. De „Lieve
Vrouwekerk" was toen veertig
graden in de goede richting ge
draaid. Daarna kwam het schip
langzaam vooruit en toen de eb
weer inzette, was de „Lieve
Vrouwekerk" 35 meter over de
zandbank naar zee getrokken.
Er liggen nog enkele honder
den meters strand tussen de „Lie
ve Vrouwekerk" en de zee, maar
het terrein helt naar zee toe af,
zodat er goede hotjp bestaat, dat
bij een volgend hoogtij een gro
tere afstand kan worden afge
legd. Wel moet het schip dan
nog over een hoge zandbank,
maar de directeur van de ber
gingsmaatschappij, de heer V.
Doeksen, was gistermiddag opti
mistisch gestemd. Hij verwacht,
dat het eind van deze berging in
zicht is. Het schip is niet lek,
maar de mannen van Doeksen
zijn op alle eventualiteiten voor
bereid en hebben in de ruimen
van de „Lieve Vrouwekerk" af
sluiters aangebracht. Bij even-
tuële stagnatie kunnen deze bij
hoogwater worden opengedraaid,
zodat het schip dan weer op de
zandbak zakt en niet door de gol
ven hoger op het strand wordt
gezet.
-;S De Nieuw Zeelandse eerste
minister, Walter Nash, zal 18
april naar de Sowjet-Unie gaan
en daar een week blijven. Nash
verwacht, dat hij met premier
Chroesjtsjef voornamelijk zal
spreken over het bewaren van
de vrede en de ontwapening.
KernthemaDE REGELS VAN HET SPEL
„Verkeer is samenspel' roepen de verkeersmoralisten
van onze tijd. En daarmee hebben zij - ten dele - gelijk.
Want het wegverkeer vertoont in verschillende opzichten
inderdaad een frappante gelijkenis met een samenspel van
mensen, zoals wij dat in een andere vorm op het sportveld
of rond de bridgetafel zien. Ook het verkeer kent zijn ge
schreven en ongeschreven spelregelsOok in het verkeer
is het een kwestie van elkaar begrijpen en respekteren. Ook
in het verkeer is het dikwijls (figuurlijk aesvrnkrn een zaak
van elkaar de bal toespelen" zoals veelal inletterlUke zm
op het sportveld. Ook in het verkeer zxin er scheidsrechters
die op hun al dan niet denkbeeldig fluitje blazen wan
neer er sprake is van „buitenspel". En om een van
het goede oude ganzenbord te gebruiken 00fc in het vcr_
keer kunnen wij (figuurlijk) „in de put" en (letterlijk) in de
gevangenis" geraken.
Toch gaat de parallel „verkeer en samenspel" maar ten
dele op. Het verkeer is allerminst een „spelletje" in 'de ge
bruikelijke zin des woords. Deelnemen aan het wegverkeer
betekent, moét betekenen: inspanning. Géén ontspanning
En met alle respekt voor hen, die het verkeer zien als een
complex van (vluchtige) inter-menselijke betrekkingen, wij
vinden samenspel in de vorm van een partijtje korfbal of
klaverjassen-met-de-buren nog héél wat anders dan „samen
spel" met mijnheer X, wiens glanzende slee toevallig ons pad
kruist of met juffrouw A te B op haar pijlsnelle brommer.
We weten niets van betrekkingen met mijnheer X, om van
mejuffrouw A te B maar te zwijgen. Bovendien kunnen wij
weggebruikers onze „spelpartners" op de weg niet eerst eens
rustig uitzoeken, laat staan er mee kennismaken of met ze
over koetjes en kalfjes praten. Wij krijgen ze zomaar ineens
opgedrongen als „verkeer van rechts", als tegenligger, ais
berijder van een motorrijtuig op meer dan twee wielen of
als geleider van rij- en trekdieren of vee.
Wij vinden zo'n (onbekende) tegenligger nog heel iets an
ders dan zo'n (min of meer bekende) tegenspeler „Pa, daar
komt een tegenstander aan" hoorden wij een klein meiske
eens zeggen om pa op een naderende tegenligger attent te
maken. Hoe raak typeerde zij onbewust de wijze waarop weg
gebruikers elkaar helaas maar al te vaak „zien" (of niet
zien). Typerend ook voor de sfeer op de weg en het verschil
met het sportveld.
VERBOND VOOR VEILIG VERKEER
En tóch: helemaal ongelijk heDocu die moralisten niet.
Het verkeer kan en moet veel weg-hebben van sportief
samenspel. Want met een open oog voor alle wezenlijke
verschillen véél princiële gedragsregels van wezenlijk
samenspel gelden óók in het verkeer. Of men nu bridget of
hockeyt, klaverjast of waterpolo't, pluisjeblaast of „verkeert",
overal en altijd geldt bijv.
i Hardlopers zijn doodlopers (of wel: matig uw snelheid)
•f- Wees niet te „inhalig" (of wel: haal in met overleg)
Wacht uw beurt af (of wel: ken uw voorrangsplicht)
iz Laat zien waar u heen wilt (of wel: geef richting aan)
i. Gun een ander een plaatsje (of wel: houd goed rechts)
v. Houd uw hoofd bij het spel (of wel: rijd en loop met
verstand)
Deze en nog andere regels zijn eigenlijk samen te vatten
in twee woordjes, die het sportiviteitsbeginsel zo treffend
karakteriserenfair play. En daaraan ontbreekt het in het
verkeer helaas nog maar al te veel. Laten wij daarom iedere
dag weer trachten de beginselen van sportief samenspel op
de rijweg, het fiets- of het voetpad in praktijk te brengen.
Om de moralisten hun zin te geven enhet verkeer veili
ger te maken.
Publikatie van het
Verbond voor Veilig Verkeer.
klein, handel stroef, prijzen on
veranderd. Biggen: aanvoer
klein, handel stroef, niet geheel
prijshoudend. Slachtpaarden:
aanvoer korter, handel iets wil
liger, even stijver in prijs. Scha
pen en lammeren: aanvoer iets
meer, handel tamelijk, prijzen
iets hoger. Melk- en kalfkoeien:
aanvoer iets ruimer, handel stil,
met iets gedrukte prijzen. Vare
koeien: aanvoer gewoon, handel
slepend, prijzen onveranderd.
Vaarzen en pinken: aanvoer als
vorige week. handel flauw, prij
zen ongewijzigd.
Zeer flauw voor internationale waarden
Dinsdag kon het Damrak mei
recht van een „flauwe dinsdag"
spreken. Wallstreet sloot maan
dag opnieuw lager en was voor
al voor de Nederlandse hoofd
fondsen aan de flauwe kant.
Hierdoor werd het vertrouwen,
dat bij het publiek nog in gerin
ge mate aanwezig was, geheel
teniet gedaan waardoor deze
groep, evenals maandag, giste
ren op het Damrak tot verko
pen overging.
Het aanbod kwam in een to
taal lege markt met als gevolg,
dat slechts tegen opmerkelijk
lagere prijzen de aandelen in
andere handen overgingen.
Er heerste in alle hoeken de
eerste tien minuten van de
beurstijd een grote drukte doch
van een nerveuze stemming was
absoluut geen sprake. Het aan
bod van het publiek werd opge
nomen door het buitenland als
mede door moedige lokale ko
pers. Afgewacht diende te wor
den of er gisteren „koopjes"
konden worden gehaald.
Hoewel de tikkerdienst, zoals
gebruikelijk, snel en accuraat
het werk verrichtte, kwamen de
koersen in het begin toch iets
langzamer door dan gewoonlijk
het geval is. Hiermede wordt de
drukte van de beurshandel di-
rekt na de officiële opening aan
getoond.
DONDERDAG 18 FEBRUARI
HILVERSUM X: 7.00 Nws;
7.10 Gym.: 7.20 Gr.; 7.50 Dag
opening, 8.00 Nws; 8.15 Gram.;
9.00 Gym. v. d. vrouw; 9.10 De
Groenteman; 9.15 Gram.; 9.35
Waterst.; 9.40 Morgenwijding;
10.00 Gr.; 10.50 V. d. kleuters;
11.00 Kookpraatje; 11.15 Gr.;
12.00 Orgelspel en zang; 12.30
Land- en tuinb. meded.; 12.33
Lichte muz.12.50 Lezing; 13.00
Nws; 13.15 Meded. of gram.;
13.25 Lichte muz.; 13.55 Beurs-
ber.14.00 Klavecimbelspel
14.20 Gram.; 14.30 V. d. vrouw;
14.50 .Gram.; 15.05 Hoorsp.; 15.45
Gram.16.00 Van vier tot vijf
17.00 Pianospel; 17.15 Voor de
jeugd; 17.45 Dansmuz.; 18.00
Nws; 18.15 Lichte muz.; 18.30
V. d. jeugd; 18.45 Sportpraatje;
18.55 Gesproken brief; 19.00
V. d. kind.; 19.05 Gevar. progr.;
20.00 Nws; 20.05 Radio Kamer-
ork. en sol.; 20.50 Klankb.; 21.10
Gram.; 21.30 Hoorsp.; 21.55 Gr.;
22.20 Olympische winterspelen
1960 te Squaw Valley; 22.30
Nws; 22.40 Journ.22.55 Sport-
act.; 23.05' Nwe gram.; 23.55
24,00 Nws.
HILVERSUM II: 7.00 Nws;
7.15 Gram.; 7.30 V. d. jeugd;
7.40 Gram.; 7.45 Morgengebed
GHANA REPUBLIEK
OF KONINKRIJK?
De Verenigde Partij (oppositie)
van Ghana heeft maandag ge
opperd, dat het land een monar
chie dient te worden. De vorsten
zouden bij toerbeurt uit de regio
nale stamhoofden moeten wor
den gekozen.
Ghana, als onderdeel van het
Britse gemenebest, erkent op het
ogenblik nog koningin Elizabeth
van Engeland als soeverein, de
regering heeft echter onlangs be
sloten dat het land een republiek
diende te worden.
8.18
9.40
en overweging; 8.00 Nws
Gram.; 8 50 V. d, huisvr.
Gram.; 10.00 Gram.; 10.30 Mor
gendienst; 11.00 V. d. zieken;
11.45 Gewijde muz.; 12.00 Mid
dagklok; 12.03 Lichte muz.;
12.25 V. d. boeren; 12.35 Land
en tuinb. meded.; 12.38 Gram.;
12.50 Act.; 13.00 Nws; 13.15
Praatje; 13.20 Lichte muz.;
13.40 Idem; 14.00 Gram.; 14.30
Hoorspel; 15.00 Pianorecital;
15.30 Gram.; 16.00 Verkennin
gen in de Bijbel; 16.20 Kamer-
muz.; 17.00 V. d. jeugd; 17.30
Gram.; 17.40 Beursber.17.45
Pianoduo; 18.15 Sportrubriek
18.30 Kerkkoor; 18.50 Praatje;
19.00 Nws en weerber.19.10
Praatje; 19.15 Gram.; 19.30 Ra
diokrant; 19.50 Politiek praatje,
20.00 Gevar. progr.; 22.15 Pe
riodieken Parade; 22.25 Gram.;
22.30 Nws; 22.40 Zaalsportuitsl.
22.45 Avondoverdenking23.00
Orgelconc.; 23.20 Gram.; 23.55
24.00 Nws.
BRUSSEL (VI.): 12.00 Amus.
muz.; 12.30 Weerber.; 12.35 Ge
var. muz.; 12.52 Koersen; 13.00
Nws; 13.15 Lichte muz.; 14.00
Schoolradio; 16.00 Koersen;
16.06 Franse les; 16.21 Muzik.
lezing; 17.00 Nws; 17.10 Gram.;
17.15 V. d. kind.; 18.15 Gram.;
18.20 V. d. sold.; 18.50 Sport-
kron.; 19.00 Nws; 19.40 Gram.;
19.50 Polit. praatje; 20.00 Hoor
spel; 21.30 Omr. ork.; 22.00 Nws,
22.15 Radio-Universiteit; 22.55
23.00 Nws.
Televisieprogramma's
NED. T.V.: 20.00 Journ. en
weeroverz.; 20.20 De wereld van
vandaag, pol. praatje; 20.30 Zo
maar een dag in de lente, c'o-
medie.
VL. BELG. T.V.: 19.00 V. d.
jeugd; 19.30 Nws; 20.00 Kunst-
rubr.; 20.30 Overn. N.T.S.Ko
medie; 22.15 Nws en journ.
AKU's schommelden rond de
423 tegen 447'; als vorige slot-
prijs. Duitsland en Parijs had
den belangstelling voor de rayon
aandelen op het lage niveau.
Philips had het hard te ver
duren en moest op 720 'n koers
verlies. vergeleken bij de vorige
slotprijs, van circa 35 punten
incasseren. Ook de preferente
aandelen werden niet onbelang
rijk lager op 270 (278) geadvi
seerd.
Unilevers daalden van 694 tot
687 om daarna weer enige pun
ten te hersteilen. De slotkoers
van maandag was voor het mar
garinepapier 723 U.
Kon. Olies op 152,50 ruim
twee gulden lager. Gedurende
het verdere beursverloop werd
de handel een stuk kalmer en
grote koersfluctuaties deden zich
voor de internationale waarden
niet meer voor.
Hoewel de scheepvaartaande
len lager waren vergeleken bij
de vorige slotkoersen, viel de
stemming in deze sector erg
mee. De koersverliezen beperk
ten zich van een tot drie pun
ten. De handel was zeer kalm.
In de cultuursector moesten cer
tificaten Deli de maandag be
haalde belangrijke koerswinst
gisteren weer geheel prijsgeven.
Amsterdam Rubbers en HVA's
een paar punten lager.
De handel in de staatsfond-
senhoek is belangrijk afgenomen
en de verschillen, vergeleken bij
de voorgaande slotkoersen, wa
ren van geen betekenis.
Ook in de lokale sector wer
den hier en daar gevoelige ver
liezen geleden bij geringe om
zetten. Aandelen Ketjen werden
op 350 geadviseerd, tegen een
laatstgedane notering van 385.
Grootbanken flauw. Ook de
Antillaanse waarden kregen la/-
gere adviesprijzen.
Hoogovens 660 laten, tegen
maandag gedaan op 700. Calvé
gedaan op 650' 2 tegen maandag
91 en preferente Philips ge
daan op 255 tegen maandag 278.
Prolongatie 3V= procent.
Beursindices
12/2 15/2 16/2
Intern, conc. 488.66 484.17 463.00
Industrie 240.38 237.70 230.92
Scheepvaart 163.51 161.33 158.27
Banken 184.57 183.10 179.02
Cultures enz. 141.84 142.18 138.12
Algemeen 333.65 330.65 317.97
Nabeurskoersen
A.K.U. 410423 (421)
Kon. Olie 151—152.40 (152.30)
Philips 705—71g (712'2)
Unilever 681690 687)
Daling van aandelenkoersen
op effectenbeurs te Sydney
Dinsdag is op de beurs te Syd
ney een lange recordbrekende
stijging der aandelenkoersen
sterk in het omgekeerde omge
slagen. Voor het eerst sedert
maanden begonnen de noterin
gen zich duidelijk in beneden
waartse richting te bewegen. De
koersdaling was het sterkst bij
de vooraanstaande industrie
aandelen.
De minister van Financiën, H.
Helt. heeft te Melbourne ver
klaard, dat het Australische ka
binet deze week in een aantal
bijeenkomsten de huidige infla-
tionistische ontwikkeling zou
bespreken.
Er is al veel geschreven en gesproken over de onderhoudstoesiand
waarin het autopark in ons land verkeert. In dit verband zijn zelfs
beangstigende cijfers genoemd, die later weliswaar van verschillen
de andere zijden weer zijn tegengesproken, doch die niet hebben
nagelaten indruk te maken.
In hoeverre de onderhoudstoestand van de doorsnee Nederlandse
auto overlaat, zullen wij hier in het midden laten. Wel willen wij
enkele tips geven, die voor de veiligheid van uw wagen van direct
belang zijn.
Er zijn drie punten waar het bij dc veiligheid van een auto op
aankomt, n.l. de banden, de stuurinrichting en de remmen. Vanzelf
sprekend kan dit lijstje nog worden uitgebreid on kunnen b.v. ook
de vering en de verlichting daarbij worden opgenomen, doeli de drie
punten die wij het eerst genoemd hebben, vormen toch wel de meest
kardinale onderwerpen, die regelmatig inspectie behoeven.
BELANGRIJKE BANDEN
Over het eerstgenoemde punt,
de banden, zijn eigenlijk slechts
weinig bijzonderheden te ver
tellen. Het spreekt vanzelf, dat
het loopvlak nog van een be
hoorlijk dikke laag geprofileer
de rubber moet zijn voorzien,
zodat de slipkans tot een mini
mum wordt teruggebracht.
Maar niet alleen het loopvlak
is belangrijk. Ook de zijflanken
moeten geheel gaaf zijn en mo
gen geen scheurtjes vertonen.
Via deze scheurtjes n.l. kan
vocht de band binnendringen en
vocht is de grote vijand van de
draadversterkingen die zich in
de band bevinden.
Er zijn twee factoren van het
grootste belang om de levens
duur van een automobielband te
verlengen. In de eerste plaats
de juiste spanning, die wekelijks
tenminste eenmaal moet wor
den gecontroleerd, en in de
tweede plaats het regelmatig
b.v. om de 5 a 7.000 km
verwisselen van de wielen. Dit
laatste dient zodanig te geschie
den, dat elke band en dus
ook de reserveband telkens
op een andere plaats aan de
wagen dienst doet. Zouden er
n.l. kleine afwijkingen zijn, die
extra slijtage aan de bancf ver
oorzaken b.v. tengevolge van
een enigszins kromme wiel as,
een versleten lager o.i.d. dan
wordt daar niet één bepaalde
band geheel aan opgeofferd,
doch slijten alle banden gelijk
matig op.
STUUR EN LOOPVLAK
Het tweede punt dat in ver
band met, de verkeersveiligheid
van de wagen moet worden ge
noemd is de stuurinrichting.
Behoudens het op tijd laten
doorsmeren en controleren kan
men hier zelf weinig aan doen.
Een voornaam punt is, dat men
het direct aan de reparateur
meldt zodra een der banden on
regelmatig begint te slijten,
want ook dit is in de meeste
gevallen aan de stuurinrichting
te wijten.
Wie er e'en gewoonte van
maakt, b.v. bij de doorsmeer-
beurten, tevens de stuurinrich
ting te laten controleren, heeft
voor slechts enkele dubbeltjes
per maand de zekerheid dat er
van deze kant geen gevaar te
duchten is.
DE REMPROEF
En dan tenslotte de remmen,
die misschien wel het belang
rijkste punt van het lijstje vor
men. Iedereen heeft wel eens
afschrikwekkende verhalen ge
hoord over remmen, die plotse
ling weigerden en inderdaad,
deze dingen komen voor. De
kans, dat zoiets gebeurt, is ech
ter minimaal klein, mits de
eigenaar van de wagen er maar
zorgt, dat het remsysteem die
aandacht krijgt die het nodig
heelt.
Zo is het natuurlijk van het
grootste belang, dat de hoeveel
heid remvloeistof in het xeser-
voir op peil is, maar nog be
langrijker is dat dit reservoir
absoluut vrij blijft van vuil. Het
vullen moet dan ook met een
pijnlijke nauwkeurigheid ge
schieden.
Voorts dient men zich te
realiseren dat de remmen in het
gebruik steeds wat achteruit
gaan. Als berijder van de wa
gen bemerkt men daar weinig
van en het is daarom goed ook
eens een deskundige het rem
systeem te laten beproeven.
Een korte proefrit brengt soms
belangrijke dingen aan het
licht.
Wanneer men de drie hierbo-
vengenoemde punten van tijd
tot tijd controleert of laat na
zien, kan men er zeker van zijn
in een auto te rijden die geen
gevaar oplevert voor het ver
keer. En dat is tenslotte meer
waard dan het luttele bedrag
waarmee veel onheil te voorko
men is. (Nadruk verboden.)