DE WEGGEBRUIKERS Aapje werd moordenaar van Utrechtse vrouw noodlottig Radio en Televisie Geen assemblage van Japanse auto's in Nederland? zijn het kind van de lichtrekening! r V.. -HET GELD LIGT ER VOOR KLAAR!! Gemeente Terneuzen Vrijdag 5 februari 1960. DE VRIJE ZEEUW Pagina 9 UTRECHTSE CHAUFFEUR BEKENT De moord op de 40-jarige Utrechtse prostituee A. J. M. is opgelost. Een klein aapje van de moordenaar, de Utrechtse chauffeur J. C. van D., is hem noodlottig geworden. Zoals gemeld arresteerde de Utrechtse recherche maandag morgen in zijn woning een 28- jarige chauffeur, J. C. van D., uit Utrecht, die aanvankelijk hardnekkig ontkende. Na vele verhoren is Van D. bezweken onder de bewijslast die de politie aanvoerde. Uitgangspunt bij de verhoren was, dat Van D. in de nacht van zaterdag op zondag bij de woon schuit van het slachtoffer, aan de Vecht, gesignaleerd was. Reeds zondagavond werd een arrestatiebevel tegen hem uitge vaardigd. Van D. was toen even wel spoorloos. Maandagmorgen werd hij in zijn woning gearres teerd. Hij heeft thans een volle dige bekentenis afgelegd. „Krabben van het aapje" Toen de verdachte een ver klaring moest geven voor de krabben op zijn gezicht, zei tij tegen de .rechercheurs, dat deze een gevolg waren van een aanval van zijn aapje. Onmid dellijk werd het dier in beslag genomen en werd een veteri nair onderzoek ingesteld, waar bij de recherche assistentie kreeg van een Utrechtse die renarts die goed bekend is met apen. Ook de patholoog-ana toom van het gerechtelijk labo ratorium van het ministerie van Justitie, dr. Zeldenrust, die reeds zondag sectie op het slachtoffer had verricht, onder zocht nog eens de geziehts- krabben van de Utrechtse chauffeur. Dr. Zeldenrust con stateerde aan de hand van een onderzoek van de nageltjes van het aapje, dat de krabben van de chauffeur door mensen nagels veroorzaakt moesten zijn. De dierenarts kwam tot eenzelfde conclusie en ook het vuil onder de nageltjes van het aapje vertoonde geen spo ren van menselijk vlees of bloed. Steeds gelogen Dit bewijs was slechts een van de vele die de Utrechtse recher che opstapelde tegen de verdach te Van D. Vanaf het moment dat Van D. in zijn woning in de Utrechtse wijk Zuilen werd ge arresteerd, heeft hij gelogen, zo deelde de officier van Justitie te Utrecht, mr. H. W. Overbeek, gisterochtend mede. Hij verschaf te een bijna sluitend alibi, dat door de recherche nauwkeurig werd onderzocht. Intensief, aldus de officier, is door tal van afdelingen van de politie en de justitie gewerkt. Hierbij verkreeg men ook de steun van prof. Froentjes van het gerechtelijk laboratorium in Den Haag. Beschonken Over de sporen die men in de schuit van het slachtoffer aan de Vecht vond, wilde mr. Overbeek zich niet uitlaten. Toch waren er, volgens hem, genoeg aanwijzin gen om in de schuld van de ver dachte te gaafi geloven. De man was in de nacht van zaterdag op zondag j.I. in gezel schap van „blonde Jopie" gezien. Hij bezocht met haar en nog an dere kennissen verschillende café's en was toen plotseling spoorloos verdwenen. Later be zocht hij in zwaar beschonken toestand de schuit van 't slacht offer. Er is toen onenigheid ont staan, waarop Van D. „blonde Jopie" naar de keel greep. Dit gebeurde zo krachtdadig, dat zij het bewustzijn verloor en kort daarna overleden moet zijn. Het overweldigende bewijsma teriaal drong de verdachte steeds meer in het nauw, zodat een be kentenis moest volgen. (Adv.) Dit is de titel van het nieuwe boek var. Dr. W. de Kok. Alles over zwangerschap, geboorte, babyverzorging en kleuter- opvoeding. Dit waardevolle boek (184 pagina's in fraaie omslag) krijgt U ten geschenke bij aanschaffing van een Volgens een bericht van het Japanse persbureau Kyodo heeft een zegsman van de Ja panse automobielfabriek Toyo ta het woensdag door de Finan cial Times gepubliceerde be richt, dat in Nederland binnen kort auto's van deze fabriek zullen worden geassembleerd, tegengesproken. De directie van de expeditie en cargadoorsonderneming Sla venburg en Huyser te Rotter dam, die via het Londense kan- tior van de Japanse Fuji bank het voorstel deed de auto's in ons land te gaan assembleren en distribueren, deelde het A. N. P. gistermiddag echter desgevraagd mede, dat er on derhandelingen aan de gang zijn. Er is het vorig jaar een uitgebreid marktonderzoek in gesteld en hoewel in het thans uit Japan ontvangen bericht staat, dat de resultaten daar van aangetoond hebben, dat het PRIJSINDEXCIJFERS VAN HET LEVENSONDERHOUD Het landelijke prijsindexcijfer van het levensonderhoud van gezinnen van hand- en hoofdar beiders, zoals dat maandelijks door het centraal bureau voor de statistiek wordt samengesteld op basis 1951 100, ondereing van medio november tot medio december geen wijziging. Het indexcijfer inclusief a. o. w. op 121. Binnen de sector voeding steeg het indexcijfer voor groenten, terwijl een kleinere prijsstijging werd waargenomen voor vlees en vis. Daartegen over stond evenwel een daling van het indexcijfer voor aard appelen en voor fruit, terwijl voorts prijsdalingen werden ge registreerd voor roomboter, kaas en eieren. De dalingen en stij gingen hieven elkaar vrijwel op. Buiten de voedingssector von den geen noemenswaardige ver anderingen plaats. Vergelijk men het jaar 1959 met 1958, dan blijkt gemiddeld in 1959 het indexcijfer 1 punt hoger te liggen dan het voor gaande jaar. Het indexcijfer in clusief A. O. W. bedroeg in 1959 123 tegen 122 in 1958 en het in dexcijfer exclusief A O. W. was in 1959 118 tegen 117 in 1958. plan onuitvoerbaar is en daar om werd verworpen, worden volgens de Rotterdamsche cargadoors binnenkort twee leiders van de Japanse fabriek in ons land verwachtde heer Toyoda, zoon van de directeur, en de heer Mizuno, de tech nisch directeur. Overigens meent ook de fir ma Slavenburg en Huyser, dat het bericht van de Financial Times „zeer voorbarig" is, want er is nog geen enkele definitieve beslissing genomen. De directie acht het echter zeer goed mogelijk, dat de on derhandelingen wel resultaat zullen hebben. In dat geval zou de zes-cylinder personenauto van de Toyota fabriek (model „Crwon") inderdaad in ons land kunnen worden geassem bleerd. Daartoe zou geen nieu we fabriek gebouwd behoeven te worden. Er zijn ettelijke be staande bedrijven in ons land, die de assemblage zouden kun nen verrichten, aldus de direc tie vanSlavenburg en Huyser. GINA CONTRA „VITA NOVA" Gina Lcllobrigida heeft een aanklacht wegens smaad inge diend tegen directie en hoofd redactie van het Italiaanse R.K.- weekblad „Vita Nova" uit Pisa. Mgr. Taddei en pater Don Carlo Caviglione van „Vita Nova" had den in een artikel over de spek takelfilm „Salomo en de konin gin van Sjeba", waarin de Ita liaanse actrice samen met Yul Brynner de hoofdrollen vertolkt, verteld dat bij een vertoning van de film voor Gina, haar echtge noot dr. Skovic en hun zoontje Milko op haar verzoek bepaalde scènes geknipt waren. Dit betrof met name de dans van de zeven sluiers, die de actrice voor het kind ongeschikt achtte. „Zo wil ze wel miljoenen verdienen met het verkopen van haar naaktheid, maar haar kind niet aan de ge varen van deze handel blootstel en aldus het blad, dat voorts fulmineert tegen het feit dat de r, voor duizenden andere kin- wordt W onëeknipt vertoond Op 12 februari zal er in Pisa recht gesproken worden over de vraag of dc strekking °Jn het artikel inderdaad beledigend is voor „La Lollo". ultena is NEDERLAND HEEFT EEN SCHITTEREND WEGENNET, MAAR DE VERLICHTING LAAT NOG VEEL TE WENSEN OVER (Van onze verslaggever) DEN HAAG (P P) - „Het nieuwe gedeelte van rijksweg 13, Den Haag - Rotterdam, dient ten spoe digste van verlichting te worden voorzien", zegt ons de heer ir. C. A. Kuysten, chef van de Verkeers- afdeling van de A.N.W.B.. „Het is daar levensge vaarlijk", vervolgt hij, „en de A.N.W.B. heeft daar om ook een schrijven betreffende deze materie ge zonden aan de directeur-generaal van Rijkswater staat. Nu wij enige maanden ervaring hebben met de ge dragingen van de weggebruiker op het nieuwe 3- baans-gedeelte tussen Delft en Overschie, zijn wij van oordeel, dat het verkeer bij avond op deze weg een bijzonder onrustig beeld vertooint. Zeker op de spitsuren bij duisternis is het rijden op deze weg zeer onaangenaam, zolang er nog geen deugdelijke verlichting is aangebracht." „Overigens is het met deze weg een merkwaardige geschiedenis. Aanvankelijk was men bij Rijkswa terstaat stellig van plan deze weg te verlichten en hiervoor werd geld aangevraagd bij het departement van financiën. Gezien de steekhoudende argumenten, zonder welke financiën geen geld ter beschikking stelt, werd 1 miljoen gulden voor deze verlich ting uitgetrokken. Daar kon Rijks waterstaat dus over beschikken. Nog op 19 juni 1959 schreef een van de vooraanstaande deskundigen van Rijkswaterstaat in het tijdschrift „Wegen", dat rijksweg 13 goed ver licht zou moeten zijn. Toen in okto ber 1959 de nieuwe rijbanen officieel werden opengesteld ontbreken ech ter de lichtmasten en bij informatie bleek ons, dat Rijkswaterstaat bij na der inzien toch niet de noodzaak in zag van een goede verlichting op rijksweg 13 Wij vinden het verbazingwek- ken 1, dat Rijkswaterstaat eerst een miljoen gulden bestemt voor de lam pen, doch kort daarop radicaal van mening verandert en de hiervoor in- m'ddels beschikbaar gekomen gelden niet gebruikt. Het is extra verwon derlijk, daar rijksweg 13 de drukste weg in Nederland is en er regelma tig klachten over het ontbreken van een behoorlijke verlichting binnen stromen. Veel gevaarlijke gedeelten „Dit is maar een enkel voor beeld, maar zo zijn er nog verschil lende te noemen, zoals de weg door het Gooi en de weg door de Bollen streek. Als puntje bij paaltje komt, zijn er vele gevaarlijke trajecten. Regelmatig krijgen wij klachten over het zicht op de wegen hier in Nederland en waar dat maar enigs zins mogelijk is trachten wij daar iets aan te doen, maar er zijn vele moeilijkheden in deze materie te overwinnen. Wij kennen in ons land rijks wegen, provinciale wegen en ge meentelijke wegen ,die dus bij deze genoemde instanties in beheer zijn. In 1938 stelde de minister van Waterstaat een regeling vast voor de verlichting van de daarvoor in aan merking komende, bij het rijk in be heer en onderhoud zijnde wegen van het rijkswegenplan. Volgens deze richtlijnen zouden voor een verlichting op rijkskosten in aanmerking komen die rijkswegen of -wegvakken, die een verkeersin tensiteit van meer dan 2400 motor rijtuigen per dag bezitten en die geen door een lichtscherm (haag) op de middenberm gescheiden rijbanen hebben". Minstens 2000 km!! „Thans zijn ongeveer 550 km rijkswegen van elektrische licht bronnen voorzien, waarvan echter meer dan de helft slechts als een geleideverlichting dient te worden beschouwd. Volgens de in 1938 ge stelde norm zou momenteel meer dan 2000 km rijksweg verlicht moe ten zijn, in het midden latende of het lichtniveau op het voeren van stadslichten, dan wel van gedimde lichten zal diene te worden afge stemd. Een aantal van deze wegen en weggedeelten dient uit een oog punt van verkeersveiligheid alsnog bepaaldelijk van een verlichting te Op gevaarlijke kruisingen is de verlichting van het grootste be lang. Foto boven laat een belangrijke Y-kruising zien, zonder de juiste verlichting. De rechterarm is niet te zien, levert grote geva ren op. Foto onder toont hoe een ^extra lajap situatie aanmer kelijk overzichtelijker maakt. worden voorzien, zoals bijvoorbeeld het miserabele weggedeelte van Rijksweg 4 (Maaldrift-Oegstgeest), dat zelfs bij daglicht levensgevaarlijk is en dringend voor verlichting in aanmerking komt Een grote moeilijkheid is, dat rijk en provincie zich op het stand punt stellen, dat wegverlichting te maken heeft met bewoning en dus een taak is van de lokaliteit (ge meente) en niet van de provincie of het rijk, die wegen maken voor doorgaand verkeer. Dit standpunt is echter als verouderd te beschouwen. De wegverlichting is er slechts ten dele om de bewoonbaarheid te ver groten (loopverlichting dus), doch meer en meer eist het verkeer een perfect verlichte rijweg. Een duistere-zaak Een provinciale, of rijkstraverse is er voor het verkeer en moet dus met het oog op de eisen hiervan worden aangelegd. Zij moet dus ook een goede verkeersverlichting heb ben. Het is dus redelijk te achten, dat het rijk respectievelijk de pro vincie althans de aanleg of groten deels betalen. Onderhoud en stroom zou de lokaliteit kunnen betalen, me de omdat deze over deskundig per soneel en materiaal beschikt. In deze materie bestaan geen vaste regelingen. Ze verschillen van provincie tot provincie. Het gevolg van dit alles is, dat wanneer een provinciale weg of rijksweg in verband met het inten sieve verkeer dringend verlichting nodig heeft er aanvankelijk een touwtrekken tussen verschillende in stanties ontstaat over de kosten. In vele gevallen trachten provincie en rijk de kosten op de gemeenten af te schuiven, maar die gaan wat hun verlichting betreft niet verder dan de lantaarnpalen ten behoeve van de bewoning. Gelukkig komt het wel voor, dat de instanties tot een min nelijke regeling komen en de kosten op de een of andere wijze worden verdeeld en dan krijgt de wegge bruiker na vele jaren zijn zo nodige armaturen. Maar daar staan ook ge vallen tegen over waarbij men tot geen compromis kan komen en dan blijft het verkeer in het duister rij den met alle gevaren van dien". Is die tol wel nodig Na deze interessante uiteenzet ting van Ir. Kuysten met betrekking tot het wegverlichtingsprobleem in ons land bleven wij achter met onze eigen gedachten en eerlijk gezegd waren we in hoge mate verbaasd. Overheid en volk van Nederland zijn zich ten volle bewust van de tol die de verkeersmoloch elk jaar weer eist. Men stelt alles in het werk om de verkeersveiligheid te verhogen. Veiligverkeersweken, cursussen en wat al niet meer moeten bijdragen tot een verhoging van die noodza kelijke verkeersveiligheid, doch waar het op aan komt om het prach tige wegennet van Nederland, een van de beste in Europa, van een be hoorlijke verlichting te voorzien, een verlichting die ongetwijfeld in wel zeer belangrijke mate tot de verho ging van de verkeersveiligheid kan bijdragen, gaan overheidsinstanties met voorbijzien van de dringende noodzaak, aan het touwtrekken over de kosten op een manier ,die de weg gebruiker haren te berge doen rij zen. Zoals bekend wordt slechts een deel van de elk jaar weer opge brachte motorrijtuigenbelasting aan gewend voor het doel waarvoor dit geld bestemd is. Waar «lijf4, de rest Zou die niet in eerste instantie voor de zo belangrijke verlichting van ons wegennet kunnen worden gebruikt (Nadruk verboden) DIENSTPLICHT. Uitspraak inzake vrijstelling. De Burgemeester van Terneu zen brengt ter algemene kennis, dat een uitspraak op aanvraag om vrijstelling van dienst als ge woon dienstplichtige, welke uit spraak is gedateerd 1 februari 1960 ter beneden-secretarie van deze gemeente voor een ieder ter inzage is gelegd. Tegen deze uitspraak kan iede re belanghebbende uiterlijk de tiende dag na de dag, waarop de uitspraak ter algemene kennis is gebracht, in beroep komen. Indien de ingeschrevene, wie de uitspraak geldt, buiten Neder land verblijft, kan voor zover het door deze in te stellen beroep betreft, met overschrijding van de termijn van tien dagen ge noegen worden genomen. Zolang omtrent zodanige overschrijding geen beslissing is genomen, wordt de uitspraak na het verloop van de termijn van tien dagen als onherroepelijk beschouwd. Het tot Hare Majesteit de Ko ningin te richten beroepschrift hetwelk niet gezegeld behoeft te zijn, moet met redenen omkleed zijn en worden ingeleverd op de afdeling militaire, zaken van de secretarie dezer gemeente. Terneuzen, 4 februari 1960. De Burgemeeester voornoemd, P. TELLEGEN. Overeenstemming over all* geschillen tussen Engeland en de Maladiven Engeland heeft met de rege ring van de Maladiven-ellanden (ten zuid-westen van India) overeenstemming bereikt over alle geschillen die tussen de twee landen bestonden. Het voornaamste geschilpunt was de positie van het eiland Gan, waar een basis van de R.A.F. is geves tigd. Volgens de overeenkomst kan Engeland het eiland gedu rende 30 jaar gebruiken. Als tegenprestatie zal Engeland aan de regering van de Maladiven circa negen miljoen gulden schenken. Een miljoen hiervan is een schenking zonder meer, de rest is bestemd voor bepaal de ontwikkelingsprojecten die in de loop van enige jaren zullen worden uitgevoerd. Begin vorig jaar hebben zich op de eilanden ongeregeldheden voorgedaan, die volgens de re gering van de Maladiven door de Britten waren aangesticht. Toen de gemoederen wat tot rust wa ren gekomen, zijn in Colombo onderhandelingen geopend, die nu tot een goed einde zijn ge komen. Engeland heeft in totaal reeds meer dan 40 miljoen gulden be steed voor de aanleg van de basis op Gan, één van de groot ste eilanden van de Maladiven. 'KLEURPOTLODEN N.V. Fa P. J. v. d. SANDE ZATERDAG 6 FEBRUARI. HILVERSUM I: 7.00 Nws; 7.10 Gym.; 7.20 Gram.; 8.00 Nws; 8.18 Gram. en rep. wereldkamp. hard rijden op de schaats; 8.50 Voor U en uw gezin; 9.00 Gym.; 9.10 Gram.; 9.35 Waterstanden; 9.40 Gram.; 10.00 Tijdelijk uitgescha keld; 10.05 Morgenwijding; 10.20 Lezing; 10.30 Programmafrag menten; 11.35 Alt, piano en alt viool; 12.00 Orkest; 12.30 Land en tuinbouwmed.; 12.33 Gram.; 12.45 Rep. wereldkamp. schaat sen; 13.00 Nws; 13.15 Orgel en zang; 13.40 Sport; 14.05 Voor de jeugd; 14.40 Jeugdkoor; 14.55 Streekuitz.; 15.20 Gram.; 15.35 Het bestuur van de grote ge meente; 15.50 Orkest; 16.30 Boe kenwijsheid; 16.50 Gram.; 17.00 Reportage; 17.10 Gram.; 17.35 Weekjournaal; 18.00 Nieuws en comm.; 18.20 Jazzmuz.; 18.50 Gram.; 19.00 Artistieke staal kaart; 19.30 Binnen en buiten de grenzen; 19.40 Christus, zijn leer lingen en de mensen; 1955 Deze week; 20.00 Nieuws; 20.05 Gevar. progr.; 21.15 Twintig vragen; 21.40 Hoorspel; 22.10 Oude gram., 22.30 Nieuws; 22.40 Soc. comm.; 22.55 Lichte muziek; 23.55 Nws. HILVERSUM II: 7.00 Nieuws; 7.15 Gewijde muz.; 7.30 Voor de jeugd; 7.40 Gram.; 7.45 Morgen gebed; 8.00 Nws; 8.18 Gram.; 8.50 Voor de vrouw; 10.00 Voor de kleuters; 10.15 Gram.; 10.30 Ben je zestig? 11.00 Voor de zieken; 11.45 Dubbelkwartet;. 12.00 Mid dagklok; 12.03 Gram.; 12.30 Land en tuinbouwmed.; 12.33 Gram.; 12.50 Act.; 13.00 Nws; 13.15 Vijf tien jaar geleden; 13.20 Platen- nieuws; 13.2g Dansmuziek; 13.50 Voor de jeugd; 14.00 Amateurs uitzending; 14.15 Gram.; 14.20 Kunstkroniek; 14.50 Orkest en zang; 15.15 Franse les; 15.30 Voor de jeugd; 16.00 De schoonheid van het Gregoriaans; 16.30 Gevar. muziek; 16.45 Reportage schaats wedstrijden; 17.00 Voor de jeugd; 18.00 Lichte muz.; 18.15 Journ. weekoverz.; 18.25 Progr. voor amateurs; 18.45 En nu mijn geval, 19.00 Nieuws; 19.10 Act.; 19.25 Memorandum; 19.30 Orkest; 20.20 Lichtbaken; 20.30 Gram.; 21.10 Pol. praatje; 21.20 Gevar. progr.; 22.25 Boekbespr.; 22.30 Nws; 22.40 Jong, oud, eeuwig; 23.55 Nieuws. BRUSSEL (VL.): 12.00 Omroep orkest; 12.30 Weerbericht; 12.35 Gesproken aperitief; 12.45 Gram.; 13.00 Nieuws; 13.15 Muzikale kaleidoscoop, 14.30 Journaal; 15.00 Fiano; 15.15 Orkest; 15.45 Gram.; 16.00 Lichte muz.; 17.00 Nieuws; 17.10 Dagklapper; 17.20 Liturgische gezangen; 17.30 Gr.; 17.45 Engelse les; 18.00 Koorzang; 18.30 Voor de soldaten; 19.00 Nieuws; 19.30 Nieuwe gram.; 20.00 Cabaret; 21.00 Gram.; 21.15 Amu sements muz.; 22.00 Nieuws; 22.15 DIENSTPLICHT VOOR BURGERS IN DUITSE BONDSREPUBLIEK Een woordvoerder van het Westduitse ministerie van Bui tenlandse Zaken heeft donderdag meegedeeld dat het ministerie 'een wetsontwerp heeft opgesteld waarmee wordt beoogd mannen die niet in militaire dienst zijn, en vrouwen in tijd van oorlog te kunnen oproepen voor speciale diensten. Het doei is te waarborgen dat belangrijke fabrieken, verbin dingsmiddelen, elektrische cen trales, waterleidingsinstallaties en ziekenhuizen blijven werken. Verzoekprogr.; 23.00 Nws; 23.05 gevar. muziek Televisieprogramma's NED. T.V.: 17.00 Voor de kin deren; 20.00 Journaal en weer- ove'rzicht; 20.20 Act.; 20.35 Quiz; 21.45 Rep. Europ. kampioensch. kunstrijden op de schaats; 22.15 Gevar. progr. VL. BELG. T.V.: 15.40 Repor tage rugbywedstr.; 17.00 Voor de jeugd; 1900 Voor postzegelverza melaars; 19.15 Hengelrubriek; 19.30 Nieuws; 19.45 De week in beeld; 20.15 Filmprogr.; 21.00 TV- feuilleton; 21.25 Quizprogr.; 21.55 Rep. Europ. kamp. kunstschaat- sen; 22.30 Nieuws.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1960 | | pagina 9