RENAULT
GeenKongolese regering voor
souvereiniteitsoverdracht
Vergadering der
ndel te Terneuzen
SYMPATHIEK
BIJ HET .HELE GEZIN.
Vergadering Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor Zeeuwsch-Vlaanderen
Jaarrede van de voorzitter ir. C. A. L. Horstmann
Met reumatiek
kan niemand werken
Motorcarrier door bestelwagen gegrepen bij Utreckt
Donderdag 4 februari I960,
SLUISKIL
Gevonden voorwerpen»
De korpschef van gemeente,
(politie te Terneuzen maakt be
kend dat omtrent de navolgende
gevonden voorwerpen inlichtin
gen zijn te bekomen aan de daar
achter vermelde adressen.
Paar zwarte glhcé handschoe
nen, Portier Ziekenhuis; damos-
ing met steen. A. de Maat. Veld-
straat 25; kinderportemonneetje,
I. Fopma, Kanaalweg 64; munt
biljet van ƒ2.50, N. Jansen. P.
Polderstraat 109; sjaal, A. Dus-
ain. Vinkenstraat 31zwarte
;]acé dameshandschoen. Bree-
loel, Middenstraat 5; geborduur-
ie bruine want, Meindertsma. O.-
<ade 21; paar gebreide kinder-
vantjes, J. Schoonakker. P. Pol
lerstraat 67; paar gebreide kin-
Ierwantjes, P. Moret, Beneden-
veg 36.
4 GEMEENTEBESTUUR
TBURG
Koophandel en Fabrieken voor
lorstmann. opende gistermorgen
lertigste vergadering, die in de
te Terneuzen werd gehouden,
kzema, burgemeester van Oost-
lelingen van de voorzitter op de
uber 1.1. over mislukte pogingen
urg te vestigen, ontlokte bij de
Hoekzema met ziekteverlof is,
doch de Oostburgse ge-
ze brief beschouwen daar dit
Van de staatssecretaris van
pconomische Zaken werd bericht
ntvangen dat hij het voorste!
Ier Kamer het salaris van het
ersoneel met 5 te verhogen,
iet kan goedkeuren. Hij geeft in
iverweging in geen geval verder
Ie gaan dan tot 3 en wel met
pgang van 1 januari 1960.
Het bestuur richtte naar aan
biding van een verzoek van de
eer Seghers een schrijven tot
Ie minister van Financiën de
lompenindustrie in dit gebied
ntheffing te verlenen van het
etalen van Omzetbelasting hij
ivoer van hout uit België. De
tinister zond deze brief door
an de inspecteur der Invoer-
ïchten en Accijnzen om nadere
egevens.
Inmiddels ontving de heer
|eghers ook 'n antwoord van dc
Z.E.M. in verband met zijn
raag over vermindering der
roomtarieven voor het klom-
mbedrijf. De P.Z.E.M.zegt
ierln geen speciaal tarief voor
klompenindustrie te kunnen
jven omdat dit in feite zou
eerkomen op het 'Subsidiëren
an deze industrie.
Bij de rondvraag k$arrt deze
vestie nogmaals ter sprake. Ir.
orstmann merkte daarbij op,
it dc kleinindustrie momenteel
n actie op touw heeft gezet
ja tot lagere stroomtarieven te
jmen. Hij was er van over-
igd dat de P.Z.E.M. daar een
ièn oor voor heeft Wel was
voorzitter van mening dat de
jZ.E.M. veel aandacht aan het
rbruik in het huishouden
henkt, maar te weinig aan de
ein-industrie. Zijn verwachtin-
n in deze waren wel optimis-
;ch.
De heer Seghers beklaagde
h er over dat de Overheid de
ompenindustrie een verkorte
rktijd weigert. Dan gaan de
Ikmensen elders werk zoeken,
jlus spreker en als de toestand
nstiger wordt hebben wij ge-
bk aan krachten omdat de
ngere er niets voor voelen. Hij
itte voor veel meer aandacht
h de overheid voor de klom
pindustrie.
r. Horstmann werd opnieuw
voorzitter gekozen. De vier
Ser-voorzitters, de heren baron
flot d'Escury, H. A. M. A. de
ijer, Luteijn en P. Blommaert
rden eveneens herkozen, even-
de commissie Winkelslui-
|gswet, bestaande uit de heren
saert, v. d. Plas en v. d.
jirde.
Jaar aanleiding hiervan merk-
Ide heer v. d. Plas op dat de
nmissie weinig plezier heeft
haar werk. Wanneer deze
hmissie een advies geeft
^-dt dit maar al te vaak door
gemeentebestuur genegeerd
zo kan het gebeuren dat de
katie op het gebied van win-
sluiting in twee naast elkaar
ende gemeenten volkomen
kchillend is.
1-, Horstmann merkte op dat
beslissing tenslotte hij het
heentebestuur ligt. Hij voeg-
iaaraan toe, dat vele factoren
het bepalen van zijn stand-
t een rol spelen,
r zal door de commissie een
port worden opgesteld waar
de huidige situatie duidelijk
t. Eventueel kan daaraan
de Kamer verder gevolg
den gegeven.
j de rondvraag deelde de
rzitter mede dat er een brief
de N. S. was binnengeko-
waarin het voornemen werd
paar gemaakt om de verho-
voor veeverlading te Axel
|e breken daar hiervan toch
gebruik meer wordt ge
kt en tevens om de weeg
der Spoorwegen te Axel
lan reparatie toe is eveneens
oen verdwijnen.
heer De Meijer verzette
tegen deze laatste m'-de
lg. De N.S. heeft al zoveel
gbruggen doen verdwijnen,
er slechts ëén te Hulst en
Ite Sas van Gent over Is.
pt bestuur zal naar aanlel-
van deze kwestie een nader
rzoek instellen.
4 februari 1960.
DE VRIJE ZEEUW
Pagina 3
De Dauphine «pasü
in het gezin en het
gezin past in de
Dauphine - als in
een sympathiek, gezellig
«buitenhuisje».
Elke start is een
plezier, elke aankomst
een voldoening en
u roept met zijn allen:
«De Dauphine?
Dat zijn wij!» r
Want ook in uw
leven past een.
Dauphine
nieuwe beveiHgftig op ach»
terportieren, waardoor ze
niet van binnenuit ge
opend kunnen word«n
(indien schakelaar verzet is)
luchtvering: even soepel
verend bij één als bij
vier personen ruimte
voor de hele familiebagage
verbruik 1 op 17
reservewiel apart bereik
baar minimale parkeerruimte
Stuur even een briefkaartje aan EenauR Tsedertand K.V.j
Wibautstraat 224, Amsterdam en U -ontvangt Jtostdlooe-
eet- hoekje «Hoe kies ik mijn auto».;
RENAULT NEDERLAND N.V. WIBAUTSTRAAT 224 A'DAMTELEFOON 74.70.71/60OO DEALERS IN 88 LANDEN
Mijne Heren,
In Uw eerste vergadering van
het pas begonnen jaar 1960 wilt
U mij wel toestaan mijn beste
wensen aan te bieden voor Uzelf,
voor de Uwen en voor Uw be
drijf.
Ik ben U zeer erkentelijk voor
Uw bijdrage aan het werk van
onze Kamer.
Een speciaal wood van dank
v il ik brengen aan de secreta
ris en het personeel der Kamer
voor de ijver waarmede zij het
afgelopen jaar het uitzonderlijk
vele werk hebben verricht.
Ruim 1500 aanvragen werden
door het personeel voor de on
dernemers extra ingevuld, om
dat de Vestigingswet Bedrijven
1954 op een aantal bedrijfstakken
van toepassing werd verklaard.
Hiertoe werden in 21 gemeen
ten in ons district zitdagen ge
houden, waar door de gemeente
besturen welwillend ruimte be
schikbaar werd gesteld.
He.1 mij tot grote vol
doening. dat de contacten, die on
ze Karngt; ,met vele instanties
onderhoudt, van prettige aard
zijn, terwijl ik een bijzonder
woord van dank wil wijden aan
de pers, die ons werk onder de
aandacht van het publiek brengt
en daarmee tevens onze dienen
de taak gemakkelijker uitvoer
baar maakt.
Ook wil ik diegenen, die door
het inzenden van gegevens om
trent de gang van zaken in hun
oÜ I'3, u°ïu in de geiegenheid
gesteld hebben een overzicht op
te stellen, hartelijk danken.
Als wij rond 15 jaren na het
beëindigen van de oorlog trach
ten de balans op te stellen voor
onze streek over deze periode
kan lk mij niet onttrekken
aan de conclusie, dat onze hoop
vele malen js aangewakkerd, dat
er vaak verwachtingen zijn ge-
wekt, doch dat deze steeds weer
te ge^e tijd in rook bleken op
deDkleini ik dan niet aan
de kleme belangen van ons ge-
tef d Trort ik Wil mi3 perken
tot de grote vraagstukken.
Is liet niet waar, dat vele Mi
nisters na de oorlog het stand
punt huldigden, en dit "u
den realiseren, dat de veerdien
sten een verlengstuk van de wee
zijn en dus vrij moesten zijn'
Het Rijk heeft tot taak 'ver
bindingen tot stand te brengen
tussen haar delen. Of deze ver
binding- nu een weg, oen tunnel
een brug of een veerdienst moet
zijn. hangt af van de technische
omstandigheden, maar deze ver
binding moet vrij zijn.
Van deze toezegging is niets
meer over.
Toen in 1953 een overstro
mingsramp vooral Zeeland teis
terde, werd een Deltawet ge
maakt, die als primaire taak had
veiligheid voor de bevolking. In
verhand met tekort aan perso
neel en door de urgentie van het
erk werd de Westerschelde
oorlopig buiten de beschouwin
gen gehouden.
'1 hans staat vast. dat alle an-
ere Deltawerken voortgang zul-
|*|n vinden, maar dat de verho-
ging van de dijken langs de W'es-
riseerd.
Behalve dat Zeeuwsch-Vlaan
deren dus niet van een ontzilting
zal kunnen profiteren, wordt on
ze veiligheid, het primaire doel
van de Deltawet, naar een verre
toekomst verschoven.
Mijne heren, het bezoek van
vele parlementsleden heeft aan-
gegeven tot twee uit-
5PiaKen.
ml? iTÜ^ van dp Tweede Ka-
verhip, veertarieven moesten
ties vf?^Uorrien; dp boidf» mo-
naast 7 tloor de Minister
Swas ^Trgele*d- De «»ee-
van Vertos. 6' Van de Minister
Gedeputeerde^„Waterstaat aan
land die een fu, f" van Zee'
een gedegen kon ziJn voor
hasis van d» a r7i°ek op brede
het WesterschS^'6" V""
Blijkens een recente uitspraak -
van een lid van Gedeputeerde
Staten ziet het college in deze
ministeriële brief geen aankno
pingspunt meer voor dit zo nood
zakelijke onderzoek.
Bij de hearing op 19 oktobei r
1956 te Terneuzen over ditzelfde g
vraagstuk verklaarde het college
van Gedeputeerde Staten dat
hier van de hoogste prioriteit
moest worden gesproken. Thans
ziet het college zelfs geen aan
knopingspunt meer in een ver
zoek van de Minister.
Al deze punten waren op een
bepaald ogenblik hoopgevend:
na enige tijd bleek dat zij ineen
schrompelden of als een lucht
ballon uiteenspatten.
Ik noem U verder het bezoek
van Z. K. H de Prins der Neder
landen, dat onze streek eveneent.
tijdelijk hoop gaf, maar waaraarri
jammer genoeg ook de follow-uj.
ontbrak.
En zo zien we dus telkens
weer hoopgevende oplevingen,
gevolgd na kortere of langere
tijd door een verdwijning van
deze hoop; door een troosteloos
gevoel van verlatenheid, ja, door
een twijfel aan het gegeven
woord van autoriteiten! En
hieronder reken ik dan Ministers
en Gedeputeerden.
Mijne heren, het nieuwe mi
nisterie heeft zich tot taak ge
steld te strijden tegen de slui
pende devaluatie van de gulden.
Ik moge hieraan toevoegen, dat
een strijd tegen het steeds
voortschrijdende euvel van de
devaluatie van het gegeven
woord van de Overheid even
noodzakelijk is, ook voor de ver
dediging van de waarde van
onze munteenheid.
Uit dit alles, mijne heren, is
wel gebleken, dat wij ons ervoor
moeten hoeden om ons te snel
te verheugen over een bepaalde
toezegging, ook wanneer deze
van de Overheid komt. Zo ziet
het college van Gedeputeerde
Staten van onze provincie in dat
de vaste oeververbinding er in
1970 moet liggen. Maar ik kan
U wel voorspellen dat dit niet
het geval zal zijn, en dat de stu
die, het ontwerpen en de bouw
zeker al 10 jaren in beslag zullen
nemen. En men is de studie nog
niet begonnen! Men weet niet
hoe deze aan te binden; men
heeft geen aanknopingspunt!
Toch zal er iets dienen te ge
beuren. De werkloosheid is zeer
groot, vooral in het Oostelijk en
Westelijk gedeelte. De gemiddel
de werkloosheid van mannen
steeg van 69 in 1958 tot 75 in
'59 per 1000 mannelijke beroeps
beoefenaren. be gemiddelde to
tale werkloosheid steeg van
1275 in 1958 tot 1385 in 1959.
voornamelijk door een toename
van de werkloosheid in het
bouwbedrijf, de textielindustrie,
de vlasserijen en door een toe
name van de structurele werk
loosheid in de landbouw.
Alleen de bevolking van Ter
neuzen nam beduidend toe, het
meest van do gehele provincie.
De totale bevolkingstoename van
geheel Zeeuwsch-Vlaanderen was
slechts ruim 100 personen.
Wederom een bewijs van de af
vloeiing van personeel naar el
ders.
Wanneer we deze cijfers zien,
dan is het te begrijpen dat de
werkloze arbeiders langzamer
hand geen uitweg meer zien,
vooral omdat ook zij gaan voelen
dat deze streek tendeert naar
een onderontwikkeld gebied. Dan
is het dus ook tc begrijpen, dat
vele werklozen de narigheid
en ellende van lange busreizen
prefereren boven een eeuwig
durende werkloosheid. Dat zij
liever niet meer deelnemen aan
het gezinsleven dan doorleven
met de wetenschap, dat hun han
den tot nietsdoen zijn gedoemd.
Het is dus niet te verwonde
ren dat er pendeldiensten ont
staan op Antwerpen en zelfs op
Rotterdam.
Velen geloven thans in de nood
zakelijkheid de industrie te sprei,
den Zij hopen erop. dat de rand
stad Holland eens vol zal zijn en
wanneer deze emiaai' ci<< over
loopt, dan menen zij, dat iets van
deze overloop zicli in Zeeland zal
gaan vestigen.
Zo zijn destijds de enorme
flats in Rotterdam belachelijk
gemaakt. Maar laten wij wel be
denken, dat de mens zich steeds
aanpast aan de omstandigheden,
en zo zal de holbewoner van wel
eer zich via huisbewoner binnen
kort alleen maar gelukkig ge
voelen als hokbewoner.
De feiten in Europoort leren
dat men bij gebrek aan grond,
water transformeert in bodem.
Ik geloof beslist niet aan de
theorie dat er met verloop van
tjjd vanzelf industrieën en werk
gelegenheid naar Zeeland komen,
omdat er elders geen plaats meer
za! zijn. omdat die emmer zou
overlopen.
Er is maar één middel om
werk te vinden voor onze werk
lozen en om een halt toe te roe
pen aan de migratie van onze
bevolking. En dat middel is het
industrieel klimaat dusdanig
verbeteren, dat industrieën zich
eigener beweging hier willen
vestigen. Dan zullen ook de be
staande industrieën hun uitbrei
dingen in Zeeland houden en niet
gedwongen worden elders terrein
te zoeken, zoals onlangs ge
beurd is.
Als ik spreek over een beter
industrieel klimaat, dan denk ik
aan:
1. voldoende woningbouw;
2. goede verbindingen (wegen
en veren)
3. normale stroomtarieven,
en niet een verlaging van pen
enkele tiende cent per kWh voor
de industrie, zoals in september
1959;
4. normale watertarieven;
5. geen havengelden, zoals be
pleit voor het akkoord tussen
Nederland en België over het
kanaal GentTerneuzen;
Ir Horstmann zei dat het be
richt dat eindelijk overeenstem
ming werd bereikt over de ver
breding van het kanaal hem in
hoge mate verheugde. Verder
zei spreker dankbaar te zijn ge
stemd over het feit dat de Neder
landse regering bij haar onder
handelingen aandacht heeft wil
len besteden aan onze verlan
gens en vrijstelling van haven
gelden heeft willen bedingen
voor de bestaande industrieën.
Uit het bereikte accoord blijkt
wel dat er bij België een zekere
angst bestaat voor de aanwijzing
van Terneuzen als industriekern,
een angst die volgens de mening
van de voorzitter volkomen on
gegrond is.
6. medewerking van de Over
heid voor aanleg van spooraccor-
dement, afvoer van afvalstoffen
aanleg van wegen, kaden e.d.
Maar voor al deze punten zal
men buiten Zeeland moeten gaan
om ze te vinden.
Mijne heren, laat ik daarom
gewag maken van enkele zaken
die ons verheugen.
In de eerste plaats de aanwij
zing van Terneuzen tot industrie,
kern, al betreuren wij daarbij,
dat Breskens niet tevens is aan
gewezen, en dat Terneuzen in
deze blijkbaar niet heeft kunnen
rekenen op de medewerking van
het provinciaal bestuur.
Er bestaat uitzicht dat Bres
kens zijn boulevard en zijn derde
ïaven krijgt. In deze gemeente
s een grote saamhorigheid en
mergie bij het bedrijfsleven te
/inden, en de steun die van Over
heidswege wordt gegeven is te
Janken aan het initiatief ter
plaatse, en de bereidheid om hier
aan financieel deel te nemen.
Verder wil ik vermelden het
-otstandkomen van een Ontwik-
-elingscommissie voor geheel
i-eeuwsch-Vlaanderen. Dit is een
poging om te komen tot één en
ietzelfde streekplan, tot een be-
/orderen van de welvaart in het
gehele gewest. Deze commissie
s voortgekomen uit het initiatief
-an de burgemeester van Ter-
ïeuzen. Ik heb wel vertrouwen
n ae toekomst van deze commis
sie mits men kan voorkomen
Jat deze verambtelijkt. Boven-
tien zal deze commissie moeten
.onen het vertrouwen van de
.ielen van ons gewest waardig te
zijn.
De tentoonstelling „Dit maakt
zeeuwsch-Vlaanderen" was ook
(Veer een teken van initiatief uit
ae streek, en van samenwerking
tussen de delen. Meer en meer
groeit er een besef dat het niet
mogelijk is dat het de één goed
gaat en de ander slecht.
We zullen toch ook moeten er
kennen, dat de industriële wel
vaart in ons gewest tot stand is
gekomen door de aanwezigheid
van de steden Antwerpen en
Gent. Daarom betreur ik het
nog steeds dat Antwerpen niet
wil inzien, dat haar toekomst op
dezelfde wijze verzekerd kan
worden als die van Gent, en ik
kan mij niet onttrekken aan de
gedachten dat eensdeels de uit
voering van bestaande plannen
niet kan worden vertraagd, en
anderdeels een zeker gevoel van
achterdocht in de negatieve be
slissing heeft meegespeeld.
Maar de welvaart van Antwer
pen zal bevruchtend werken op
de welvaart van Belgisch- en
Zeeuwsch-Vlaanderen. Wil Ant
werpen in de toekomst als grote
haven worden erkend, dan zal er
een kanaal moeten komen even
als voor Amsterdam. Dat is
mijn vaste overtuiging.
Inmiddels zijn er verschillende
reacties gekomen op deze plan
nen van Belgische zijde, en het
is de bedoeling van uw bestuur
om zeer binnenkort een bespre
king te hebben met belangstel
lenden uit Waasland.
Mijne heren, een verheugend
bericht is hel plan om op de
Axelse Vlakte een industrie te
vestigen, die tot hetzelfde con
cern behoort als de Stikstof-
fabriek. Er zijn nog geen ge
gevens bekend over de omvang
van dit nieuwe bedrijf.
Zoals U bekend is, mijne heren,
worden er weer pogingen ge
daan om een vliegdienst fot
stand te brengen. Dit vraagstuk
heeft twee kanten, nl. het tot
standkomen van een vliegveld,
dat een Overheidstaak genoemd
mag worden, en het oprichten
van een maatschappij, waarvoor,
naar ik heb gehoord, reeds een
behoorlijk bedrag van het beno
digde kapitaal is toegezegd. Het
zou wol zeer aanmoedigend wer
ken indien ook uit onze streek in
dit kapitaal deelgenomen zou
worden.
Hoewel liet niet mijn gewoon
te is in dit deel van mijn jaar
rede over speciale bedrijfstakken
tc spreken, wil ik toch een enkele
uitzondering maken. De klom
penindustrie. die in de loop der
jaren van over de 60 bedrijven
is teruggelopen tot slechts en-
kc!e bedrijven, maakt een moei
lijke tijd door en gaaf voortdu
rend achteruit. De voornaamste
reden hiervan is ongetwijfeld het
teruglopende gebruik van klom
pen. Ik zie slechts één uitweg
voor deze industrie en dat is ex
port. De ligging in Zeeuwsch-
laanderen is daarvoor vrij
gunstig. Andere middelen, zoals
vrijdom van omzetbelasting ver
laging van stroomtarief, facili
teiten op vervoersgebied, zuilen
een niet tc verdedigen prece
dent scheppen en zijn dus niet
aanvaardbaar, afgezien van het
feit dat zij de trend van de klom
penindustrie niet zouden veran
deren.
Verder wil ik enkele woorden
wijden aan de electriciteitsvoor-
ziening van de klein-industrie.
Het is ons gebleken dat de
P.Z.E.M, grote waarde hecht aan
een goed contact met de klein
industrie, en met name veel in
teresse toont voor een goede
functionering van de stroom-
afname en voor een goed begrip
tussen leverancier en klant.
Dit betekent dus dat het zeer
gewaardeerd zal worden wan
neer de klein-industrie haar in
dividuele of groepsbelangen zo
uitvoerig mogelijk met de
P.Z.E.M. zal willen bespreken.
Wat de wegen betreft kan ik
U mededelen U zult dit onge
twijfeld zelf ook reeds geconsta
teerd hebben dat de weg
ZaamslagZaamslag-Veer ver
nieuwd en verbreed is.
Wanneer zal de Oost-West-weg
door geheel Zeeuwsch-Vlanderen
tot stand komen?
Nu men weet waar de brug te
Sluiskil gaat komen moet het
ook mogelijk zijn de aansluiten
de wegen te projecteren.
Ook in West Zeeuwsch-Vlaan
deren vragen speciaal de wegen
naar de recreatiegebieden om
verbetering. Wanneer de recrea
tie moet worden gestimuleerd,
zoals de staatssecretaris van Eco
nomische Zaken heeft gezegd,
dan moeten de wegen erheen
goed zijn.
Maar deze recreatie is be
langrijk voor een bepaalde sec
tor van het bedrijfsleven. Nog
veel belangrijker is het voor het
gehele bedrijfsleven zodanige
kansen te scheppen dat er werk
zal ziin voor alle handen. De
toenemende werkloosheid is het
gevolg van het gebrek aan be
langstelling van de Overheid
voor onze streek en van het feit
dat wij ons steeds weer, en op
nieuw, vastgrijpen aan de één of
ander hoopgevende belofte of
uitspraak, en dat deze, zoals ik U
heb aangetoond, steeds weer in
getrokken of waardeloos wordt
en ons ontglipt.
De afgelopen jaren hebben ons
aangetoond dat er van verbete
ring van het industriële klimaat
zeer weinig terecht gekomen is.
Van vestiging van nieuwe indus
trieën kan bijna niet gesproken
worden, zelfs bestaande indus
trieën kopen in overig' Nederland
terrein, en onze bevolking zoekt
en vindt werk buiten de provin
cie, hetzij via migratie, hetzij via
pendelen.
Indien door de Overheid niet
spoedig wordt ingegrepen, moet
ik vrezen, dat Zeeland, voor wat
ons gebied bptreft, spoedig het
„emergo" in haar wapenspreuk
zal moeten schrappen.
België zal tol de overdracht van
de souvereiniteit de verantwoor
delijkheid over Kongo blijven dra
gen en voor die datum de be
voegdheden niet aan een voor
lopige Kongolese regering- over
dragen. Dit heeft de Belgische
minister voor de Kongo, de heer
De Schrijver, woensdag in com
missievergaderingen van de ronde
tafelconferentie in Brussel ver
klaard.
De minister, die in dit stand
punt werd gesteund door de socia
listische Belgische senator Rolin,
zegde naar aanleiding van Kongo
lese aandrang tot de vorming van
een voorlopige regering toe tijdens
de overgangsperiode tussen de ai-
loop van de R. T. C, en de onaf
hankelijkheidsdatum van 30 juni
van dit jaar naar middelen te zul
len zoeken om Kongolezen in te
schakelen zowel bij de voorberei
ding van de souvereiniteitsover
dracht in Brussel ais bij de uitvoe
ring van de verkiezingen in Kongo.
De Belgische minister zal donder
dag de Kongolese afgevaardigden
nadere voorstellen overhandigen
in een poging een compromis te
vinden in deze kwestie.
Senator Rolin verklaarde woens
dag op de R. T. C., dat de vorming
van een voorlopige Kongolese re
gering niet alleen in strijd zou zijn
met de Belgische grondwet, maar
ook niet zou stroken met de inter
nationale Belgische verplichtingen.
Hij betoogde, dat een dergelijke
regering zonder enige verantwoor
delijkheid ook geen enkele zin
zou hebben.
De eis tot het instellen van een
voorlopige regering van Kongo is
afkomstig van de voorzitter van
de Abako-parijj, Kasavoeboe, die
zijn verdere aanwezigheid op de
conferentie o.a. van de inwilliging
daarvan afhankelijk heeft gesteld.
Kasavoeboe neemt reeds sinds de
vorige week maandag niet meer
aan de besprekingen over de toe
komst van Kongo met de Belgische
regering en het parlement deel en
was tot zaterdag j.i. spoorloos.
Zaterdagavond heeft hij een pers
conferentie gegeven in Luik,
waarin hij zijn eisen herhaalde.
Volgens de laatste berichten zou
hij in Brussel zijn teruggekeerd.
Zjjn partij heeft hem van Kongo
uit verzocht weer aan de bespre
kingen deel te gaan nemen, doch
tot dusverre heeft hjj in zijn hou
ding volhard.
Inmiddels houden twee commis
sies zich de afgelopen dagen op de
ronde-tafelconferentie bezig met
de vraagstukken van de verkiezin
gen en de toekomstige structuur
van de nieuwe staat.
(Adv.)
De zorg voor Uw grezin vereist de irftet
van al Uw kracht en energie. Alleen
soepele spieren en lenige gewrichten
zijn geschikt voor grote lichamelijke
prestaties. Wrijf ze weg. Uw reumatiek.
Uw spit. Uw lendenpijn; wrijf ze weg
met Kloosterbalsem (Akker-Balsem),
die diep in de weefsels doordringt en
door de warmte die ze daar opwekt, üw
pijn verdrijft. Ook U zult zeggen.Kloos
terbalsem - geen goud zo goed."
DE CONFERENTIE
OVER KENIA
Boven de Londense conferen
tie over dc toekomst van de Brit
se Oostafrikaanse kolonie Kenia
pakken zich donkere wolken sa
men en sommige Keniase afge
vaardigden naar de conferentie
zouden reeds voorlopige passage
naar huis hebben besproken.
De moeilijkheden zijn een ge
volg van een steeds grotere kloof
tussen de opvattingen van de
blanke en niet-blanke afgevaar
digden. De minister van Kolo
niën, MacLeod, heeft verklaard
dat onder de door hem voorge
stelde grondwettelijke regeling
de inheemsen een overwegende
stem in de regering van Kenia
zouden krijgen. De eerste reactie
van de partij der blanken luid
de, dat dit „een algeheel verraad
van de blanke gemeenschap"
was.
De delegatie der inheemsen
juichte MacLeod's verklaring toe
en verklaarde dat zij aanzienlijk
aan de inheemse eisen tegemoet
komt. De afgevaardigden van
de gematigde partij waarin naast
blanken ook inheemsen zitting
hebben, spraken woensdagavond
de vrees uit dat de conferentie
vrijdag, als voorstellen voor het
kiesrecht aan de orde komen, zal
vastlopen.
Dinsdagmiddag is een
motorbakfiets, bestuurd
door de 18-jarige bak
kersknecht E. J. V. uit
Utrecht, bij het plotse
ling oversteken van dt
-m. Amsterdamse straat
weg te Utrecht gegre
pen door een uit Am
sterdam afkomstige be
stelwagen. De auto,
bestuurd door de 26-
jarige Amsterdamse
vertegenwoordiger H.
J. H„ sloeg over de kop
en botste tegen een
boom. De chauffeur
en de 62-jarige J. K. S.
uit Amsterdam, die
naast hem zat, werden
met verschillende ver
wondingen naar een
ziekenhuis gebracht
evenals de bestuurder
van de carrier, die een
beenbreuk opliep.
De foto toont de si
tuatie op de plaats
van het ongeluk.