RENAULT GeenKongolese regering voor souvereiniteitsoverdracht Vergadering der ndel te Terneuzen SYMPATHIEK BIJ HET .HELE GEZIN. Vergadering Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeeuwsch-Vlaanderen Jaarrede van de voorzitter ir. C. A. L. Horstmann Met reumatiek kan niemand werken Motorcarrier door bestelwagen gegrepen bij Utreckt Donderdag 4 februari I960, SLUISKIL Gevonden voorwerpen» De korpschef van gemeente, (politie te Terneuzen maakt be kend dat omtrent de navolgende gevonden voorwerpen inlichtin gen zijn te bekomen aan de daar achter vermelde adressen. Paar zwarte glhcé handschoe nen, Portier Ziekenhuis; damos- ing met steen. A. de Maat. Veld- straat 25; kinderportemonneetje, I. Fopma, Kanaalweg 64; munt biljet van ƒ2.50, N. Jansen. P. Polderstraat 109; sjaal, A. Dus- ain. Vinkenstraat 31zwarte ;]acé dameshandschoen. Bree- loel, Middenstraat 5; geborduur- ie bruine want, Meindertsma. O.- <ade 21; paar gebreide kinder- vantjes, J. Schoonakker. P. Pol lerstraat 67; paar gebreide kin- Ierwantjes, P. Moret, Beneden- veg 36. 4 GEMEENTEBESTUUR TBURG Koophandel en Fabrieken voor lorstmann. opende gistermorgen lertigste vergadering, die in de te Terneuzen werd gehouden, kzema, burgemeester van Oost- lelingen van de voorzitter op de uber 1.1. over mislukte pogingen urg te vestigen, ontlokte bij de Hoekzema met ziekteverlof is, doch de Oostburgse ge- ze brief beschouwen daar dit Van de staatssecretaris van pconomische Zaken werd bericht ntvangen dat hij het voorste! Ier Kamer het salaris van het ersoneel met 5 te verhogen, iet kan goedkeuren. Hij geeft in iverweging in geen geval verder Ie gaan dan tot 3 en wel met pgang van 1 januari 1960. Het bestuur richtte naar aan biding van een verzoek van de eer Seghers een schrijven tot Ie minister van Financiën de lompenindustrie in dit gebied ntheffing te verlenen van het etalen van Omzetbelasting hij ivoer van hout uit België. De tinister zond deze brief door an de inspecteur der Invoer- ïchten en Accijnzen om nadere egevens. Inmiddels ontving de heer |eghers ook 'n antwoord van dc Z.E.M. in verband met zijn raag over vermindering der roomtarieven voor het klom- mbedrijf. De P.Z.E.M.zegt ierln geen speciaal tarief voor klompenindustrie te kunnen jven omdat dit in feite zou eerkomen op het 'Subsidiëren an deze industrie. Bij de rondvraag k$arrt deze vestie nogmaals ter sprake. Ir. orstmann merkte daarbij op, it dc kleinindustrie momenteel n actie op touw heeft gezet ja tot lagere stroomtarieven te jmen. Hij was er van over- igd dat de P.Z.E.M. daar een ièn oor voor heeft Wel was voorzitter van mening dat de jZ.E.M. veel aandacht aan het rbruik in het huishouden henkt, maar te weinig aan de ein-industrie. Zijn verwachtin- n in deze waren wel optimis- ;ch. De heer Seghers beklaagde h er over dat de Overheid de ompenindustrie een verkorte rktijd weigert. Dan gaan de Ikmensen elders werk zoeken, jlus spreker en als de toestand nstiger wordt hebben wij ge- bk aan krachten omdat de ngere er niets voor voelen. Hij itte voor veel meer aandacht h de overheid voor de klom pindustrie. r. Horstmann werd opnieuw voorzitter gekozen. De vier Ser-voorzitters, de heren baron flot d'Escury, H. A. M. A. de ijer, Luteijn en P. Blommaert rden eveneens herkozen, even- de commissie Winkelslui- |gswet, bestaande uit de heren saert, v. d. Plas en v. d. jirde. Jaar aanleiding hiervan merk- Ide heer v. d. Plas op dat de nmissie weinig plezier heeft haar werk. Wanneer deze hmissie een advies geeft ^-dt dit maar al te vaak door gemeentebestuur genegeerd zo kan het gebeuren dat de katie op het gebied van win- sluiting in twee naast elkaar ende gemeenten volkomen kchillend is. 1-, Horstmann merkte op dat beslissing tenslotte hij het heentebestuur ligt. Hij voeg- iaaraan toe, dat vele factoren het bepalen van zijn stand- t een rol spelen, r zal door de commissie een port worden opgesteld waar de huidige situatie duidelijk t. Eventueel kan daaraan de Kamer verder gevolg den gegeven. j de rondvraag deelde de rzitter mede dat er een brief de N. S. was binnengeko- waarin het voornemen werd paar gemaakt om de verho- voor veeverlading te Axel |e breken daar hiervan toch gebruik meer wordt ge kt en tevens om de weeg der Spoorwegen te Axel lan reparatie toe is eveneens oen verdwijnen. heer De Meijer verzette tegen deze laatste m'-de lg. De N.S. heeft al zoveel gbruggen doen verdwijnen, er slechts ëén te Hulst en Ite Sas van Gent over Is. pt bestuur zal naar aanlel- van deze kwestie een nader rzoek instellen. 4 februari 1960. DE VRIJE ZEEUW Pagina 3 De Dauphine «pasü in het gezin en het gezin past in de Dauphine - als in een sympathiek, gezellig «buitenhuisje». Elke start is een plezier, elke aankomst een voldoening en u roept met zijn allen: «De Dauphine? Dat zijn wij!» r Want ook in uw leven past een. Dauphine nieuwe beveiHgftig op ach» terportieren, waardoor ze niet van binnenuit ge opend kunnen word«n (indien schakelaar verzet is) luchtvering: even soepel verend bij één als bij vier personen ruimte voor de hele familiebagage verbruik 1 op 17 reservewiel apart bereik baar minimale parkeerruimte Stuur even een briefkaartje aan EenauR Tsedertand K.V.j Wibautstraat 224, Amsterdam en U -ontvangt Jtostdlooe- eet- hoekje «Hoe kies ik mijn auto».; RENAULT NEDERLAND N.V. WIBAUTSTRAAT 224 A'DAMTELEFOON 74.70.71/60OO DEALERS IN 88 LANDEN Mijne Heren, In Uw eerste vergadering van het pas begonnen jaar 1960 wilt U mij wel toestaan mijn beste wensen aan te bieden voor Uzelf, voor de Uwen en voor Uw be drijf. Ik ben U zeer erkentelijk voor Uw bijdrage aan het werk van onze Kamer. Een speciaal wood van dank v il ik brengen aan de secreta ris en het personeel der Kamer voor de ijver waarmede zij het afgelopen jaar het uitzonderlijk vele werk hebben verricht. Ruim 1500 aanvragen werden door het personeel voor de on dernemers extra ingevuld, om dat de Vestigingswet Bedrijven 1954 op een aantal bedrijfstakken van toepassing werd verklaard. Hiertoe werden in 21 gemeen ten in ons district zitdagen ge houden, waar door de gemeente besturen welwillend ruimte be schikbaar werd gesteld. He.1 mij tot grote vol doening. dat de contacten, die on ze Karngt; ,met vele instanties onderhoudt, van prettige aard zijn, terwijl ik een bijzonder woord van dank wil wijden aan de pers, die ons werk onder de aandacht van het publiek brengt en daarmee tevens onze dienen de taak gemakkelijker uitvoer baar maakt. Ook wil ik diegenen, die door het inzenden van gegevens om trent de gang van zaken in hun oÜ I'3, u°ïu in de geiegenheid gesteld hebben een overzicht op te stellen, hartelijk danken. Als wij rond 15 jaren na het beëindigen van de oorlog trach ten de balans op te stellen voor onze streek over deze periode kan lk mij niet onttrekken aan de conclusie, dat onze hoop vele malen js aangewakkerd, dat er vaak verwachtingen zijn ge- wekt, doch dat deze steeds weer te ge^e tijd in rook bleken op deDkleini ik dan niet aan de kleme belangen van ons ge- tef d Trort ik Wil mi3 perken tot de grote vraagstukken. Is liet niet waar, dat vele Mi nisters na de oorlog het stand punt huldigden, en dit "u den realiseren, dat de veerdien sten een verlengstuk van de wee zijn en dus vrij moesten zijn' Het Rijk heeft tot taak 'ver bindingen tot stand te brengen tussen haar delen. Of deze ver binding- nu een weg, oen tunnel een brug of een veerdienst moet zijn. hangt af van de technische omstandigheden, maar deze ver binding moet vrij zijn. Van deze toezegging is niets meer over. Toen in 1953 een overstro mingsramp vooral Zeeland teis terde, werd een Deltawet ge maakt, die als primaire taak had veiligheid voor de bevolking. In verhand met tekort aan perso neel en door de urgentie van het erk werd de Westerschelde oorlopig buiten de beschouwin gen gehouden. '1 hans staat vast. dat alle an- ere Deltawerken voortgang zul- |*|n vinden, maar dat de verho- ging van de dijken langs de W'es- riseerd. Behalve dat Zeeuwsch-Vlaan deren dus niet van een ontzilting zal kunnen profiteren, wordt on ze veiligheid, het primaire doel van de Deltawet, naar een verre toekomst verschoven. Mijne heren, het bezoek van vele parlementsleden heeft aan- gegeven tot twee uit- 5PiaKen. ml? iTÜ^ van dp Tweede Ka- verhip, veertarieven moesten ties vf?^Uorrien; dp boidf» mo- naast 7 tloor de Minister Swas ^Trgele*d- De «»ee- van Vertos. 6' Van de Minister Gedeputeerde^„Waterstaat aan land die een fu, f" van Zee' een gedegen kon ziJn voor hasis van d» a r7i°ek op brede het WesterschS^'6" V"" Blijkens een recente uitspraak - van een lid van Gedeputeerde Staten ziet het college in deze ministeriële brief geen aankno pingspunt meer voor dit zo nood zakelijke onderzoek. Bij de hearing op 19 oktobei r 1956 te Terneuzen over ditzelfde g vraagstuk verklaarde het college van Gedeputeerde Staten dat hier van de hoogste prioriteit moest worden gesproken. Thans ziet het college zelfs geen aan knopingspunt meer in een ver zoek van de Minister. Al deze punten waren op een bepaald ogenblik hoopgevend: na enige tijd bleek dat zij ineen schrompelden of als een lucht ballon uiteenspatten. Ik noem U verder het bezoek van Z. K. H de Prins der Neder landen, dat onze streek eveneent. tijdelijk hoop gaf, maar waaraarri jammer genoeg ook de follow-uj. ontbrak. En zo zien we dus telkens weer hoopgevende oplevingen, gevolgd na kortere of langere tijd door een verdwijning van deze hoop; door een troosteloos gevoel van verlatenheid, ja, door een twijfel aan het gegeven woord van autoriteiten! En hieronder reken ik dan Ministers en Gedeputeerden. Mijne heren, het nieuwe mi nisterie heeft zich tot taak ge steld te strijden tegen de slui pende devaluatie van de gulden. Ik moge hieraan toevoegen, dat een strijd tegen het steeds voortschrijdende euvel van de devaluatie van het gegeven woord van de Overheid even noodzakelijk is, ook voor de ver dediging van de waarde van onze munteenheid. Uit dit alles, mijne heren, is wel gebleken, dat wij ons ervoor moeten hoeden om ons te snel te verheugen over een bepaalde toezegging, ook wanneer deze van de Overheid komt. Zo ziet het college van Gedeputeerde Staten van onze provincie in dat de vaste oeververbinding er in 1970 moet liggen. Maar ik kan U wel voorspellen dat dit niet het geval zal zijn, en dat de stu die, het ontwerpen en de bouw zeker al 10 jaren in beslag zullen nemen. En men is de studie nog niet begonnen! Men weet niet hoe deze aan te binden; men heeft geen aanknopingspunt! Toch zal er iets dienen te ge beuren. De werkloosheid is zeer groot, vooral in het Oostelijk en Westelijk gedeelte. De gemiddel de werkloosheid van mannen steeg van 69 in 1958 tot 75 in '59 per 1000 mannelijke beroeps beoefenaren. be gemiddelde to tale werkloosheid steeg van 1275 in 1958 tot 1385 in 1959. voornamelijk door een toename van de werkloosheid in het bouwbedrijf, de textielindustrie, de vlasserijen en door een toe name van de structurele werk loosheid in de landbouw. Alleen de bevolking van Ter neuzen nam beduidend toe, het meest van do gehele provincie. De totale bevolkingstoename van geheel Zeeuwsch-Vlaanderen was slechts ruim 100 personen. Wederom een bewijs van de af vloeiing van personeel naar el ders. Wanneer we deze cijfers zien, dan is het te begrijpen dat de werkloze arbeiders langzamer hand geen uitweg meer zien, vooral omdat ook zij gaan voelen dat deze streek tendeert naar een onderontwikkeld gebied. Dan is het dus ook tc begrijpen, dat vele werklozen de narigheid en ellende van lange busreizen prefereren boven een eeuwig durende werkloosheid. Dat zij liever niet meer deelnemen aan het gezinsleven dan doorleven met de wetenschap, dat hun han den tot nietsdoen zijn gedoemd. Het is dus niet te verwonde ren dat er pendeldiensten ont staan op Antwerpen en zelfs op Rotterdam. Velen geloven thans in de nood zakelijkheid de industrie te sprei, den Zij hopen erop. dat de rand stad Holland eens vol zal zijn en wanneer deze emiaai' ci<< over loopt, dan menen zij, dat iets van deze overloop zicli in Zeeland zal gaan vestigen. Zo zijn destijds de enorme flats in Rotterdam belachelijk gemaakt. Maar laten wij wel be denken, dat de mens zich steeds aanpast aan de omstandigheden, en zo zal de holbewoner van wel eer zich via huisbewoner binnen kort alleen maar gelukkig ge voelen als hokbewoner. De feiten in Europoort leren dat men bij gebrek aan grond, water transformeert in bodem. Ik geloof beslist niet aan de theorie dat er met verloop van tjjd vanzelf industrieën en werk gelegenheid naar Zeeland komen, omdat er elders geen plaats meer za! zijn. omdat die emmer zou overlopen. Er is maar één middel om werk te vinden voor onze werk lozen en om een halt toe te roe pen aan de migratie van onze bevolking. En dat middel is het industrieel klimaat dusdanig verbeteren, dat industrieën zich eigener beweging hier willen vestigen. Dan zullen ook de be staande industrieën hun uitbrei dingen in Zeeland houden en niet gedwongen worden elders terrein te zoeken, zoals onlangs ge beurd is. Als ik spreek over een beter industrieel klimaat, dan denk ik aan: 1. voldoende woningbouw; 2. goede verbindingen (wegen en veren) 3. normale stroomtarieven, en niet een verlaging van pen enkele tiende cent per kWh voor de industrie, zoals in september 1959; 4. normale watertarieven; 5. geen havengelden, zoals be pleit voor het akkoord tussen Nederland en België over het kanaal GentTerneuzen; Ir Horstmann zei dat het be richt dat eindelijk overeenstem ming werd bereikt over de ver breding van het kanaal hem in hoge mate verheugde. Verder zei spreker dankbaar te zijn ge stemd over het feit dat de Neder landse regering bij haar onder handelingen aandacht heeft wil len besteden aan onze verlan gens en vrijstelling van haven gelden heeft willen bedingen voor de bestaande industrieën. Uit het bereikte accoord blijkt wel dat er bij België een zekere angst bestaat voor de aanwijzing van Terneuzen als industriekern, een angst die volgens de mening van de voorzitter volkomen on gegrond is. 6. medewerking van de Over heid voor aanleg van spooraccor- dement, afvoer van afvalstoffen aanleg van wegen, kaden e.d. Maar voor al deze punten zal men buiten Zeeland moeten gaan om ze te vinden. Mijne heren, laat ik daarom gewag maken van enkele zaken die ons verheugen. In de eerste plaats de aanwij zing van Terneuzen tot industrie, kern, al betreuren wij daarbij, dat Breskens niet tevens is aan gewezen, en dat Terneuzen in deze blijkbaar niet heeft kunnen rekenen op de medewerking van het provinciaal bestuur. Er bestaat uitzicht dat Bres kens zijn boulevard en zijn derde ïaven krijgt. In deze gemeente s een grote saamhorigheid en mergie bij het bedrijfsleven te /inden, en de steun die van Over heidswege wordt gegeven is te Janken aan het initiatief ter plaatse, en de bereidheid om hier aan financieel deel te nemen. Verder wil ik vermelden het -otstandkomen van een Ontwik- -elingscommissie voor geheel i-eeuwsch-Vlaanderen. Dit is een poging om te komen tot één en ietzelfde streekplan, tot een be- /orderen van de welvaart in het gehele gewest. Deze commissie s voortgekomen uit het initiatief -an de burgemeester van Ter- ïeuzen. Ik heb wel vertrouwen n ae toekomst van deze commis sie mits men kan voorkomen Jat deze verambtelijkt. Boven- tien zal deze commissie moeten .onen het vertrouwen van de .ielen van ons gewest waardig te zijn. De tentoonstelling „Dit maakt zeeuwsch-Vlaanderen" was ook (Veer een teken van initiatief uit ae streek, en van samenwerking tussen de delen. Meer en meer groeit er een besef dat het niet mogelijk is dat het de één goed gaat en de ander slecht. We zullen toch ook moeten er kennen, dat de industriële wel vaart in ons gewest tot stand is gekomen door de aanwezigheid van de steden Antwerpen en Gent. Daarom betreur ik het nog steeds dat Antwerpen niet wil inzien, dat haar toekomst op dezelfde wijze verzekerd kan worden als die van Gent, en ik kan mij niet onttrekken aan de gedachten dat eensdeels de uit voering van bestaande plannen niet kan worden vertraagd, en anderdeels een zeker gevoel van achterdocht in de negatieve be slissing heeft meegespeeld. Maar de welvaart van Antwer pen zal bevruchtend werken op de welvaart van Belgisch- en Zeeuwsch-Vlaanderen. Wil Ant werpen in de toekomst als grote haven worden erkend, dan zal er een kanaal moeten komen even als voor Amsterdam. Dat is mijn vaste overtuiging. Inmiddels zijn er verschillende reacties gekomen op deze plan nen van Belgische zijde, en het is de bedoeling van uw bestuur om zeer binnenkort een bespre king te hebben met belangstel lenden uit Waasland. Mijne heren, een verheugend bericht is hel plan om op de Axelse Vlakte een industrie te vestigen, die tot hetzelfde con cern behoort als de Stikstof- fabriek. Er zijn nog geen ge gevens bekend over de omvang van dit nieuwe bedrijf. Zoals U bekend is, mijne heren, worden er weer pogingen ge daan om een vliegdienst fot stand te brengen. Dit vraagstuk heeft twee kanten, nl. het tot standkomen van een vliegveld, dat een Overheidstaak genoemd mag worden, en het oprichten van een maatschappij, waarvoor, naar ik heb gehoord, reeds een behoorlijk bedrag van het beno digde kapitaal is toegezegd. Het zou wol zeer aanmoedigend wer ken indien ook uit onze streek in dit kapitaal deelgenomen zou worden. Hoewel liet niet mijn gewoon te is in dit deel van mijn jaar rede over speciale bedrijfstakken tc spreken, wil ik toch een enkele uitzondering maken. De klom penindustrie. die in de loop der jaren van over de 60 bedrijven is teruggelopen tot slechts en- kc!e bedrijven, maakt een moei lijke tijd door en gaaf voortdu rend achteruit. De voornaamste reden hiervan is ongetwijfeld het teruglopende gebruik van klom pen. Ik zie slechts één uitweg voor deze industrie en dat is ex port. De ligging in Zeeuwsch- laanderen is daarvoor vrij gunstig. Andere middelen, zoals vrijdom van omzetbelasting ver laging van stroomtarief, facili teiten op vervoersgebied, zuilen een niet tc verdedigen prece dent scheppen en zijn dus niet aanvaardbaar, afgezien van het feit dat zij de trend van de klom penindustrie niet zouden veran deren. Verder wil ik enkele woorden wijden aan de electriciteitsvoor- ziening van de klein-industrie. Het is ons gebleken dat de P.Z.E.M, grote waarde hecht aan een goed contact met de klein industrie, en met name veel in teresse toont voor een goede functionering van de stroom- afname en voor een goed begrip tussen leverancier en klant. Dit betekent dus dat het zeer gewaardeerd zal worden wan neer de klein-industrie haar in dividuele of groepsbelangen zo uitvoerig mogelijk met de P.Z.E.M. zal willen bespreken. Wat de wegen betreft kan ik U mededelen U zult dit onge twijfeld zelf ook reeds geconsta teerd hebben dat de weg ZaamslagZaamslag-Veer ver nieuwd en verbreed is. Wanneer zal de Oost-West-weg door geheel Zeeuwsch-Vlanderen tot stand komen? Nu men weet waar de brug te Sluiskil gaat komen moet het ook mogelijk zijn de aansluiten de wegen te projecteren. Ook in West Zeeuwsch-Vlaan deren vragen speciaal de wegen naar de recreatiegebieden om verbetering. Wanneer de recrea tie moet worden gestimuleerd, zoals de staatssecretaris van Eco nomische Zaken heeft gezegd, dan moeten de wegen erheen goed zijn. Maar deze recreatie is be langrijk voor een bepaalde sec tor van het bedrijfsleven. Nog veel belangrijker is het voor het gehele bedrijfsleven zodanige kansen te scheppen dat er werk zal ziin voor alle handen. De toenemende werkloosheid is het gevolg van het gebrek aan be langstelling van de Overheid voor onze streek en van het feit dat wij ons steeds weer, en op nieuw, vastgrijpen aan de één of ander hoopgevende belofte of uitspraak, en dat deze, zoals ik U heb aangetoond, steeds weer in getrokken of waardeloos wordt en ons ontglipt. De afgelopen jaren hebben ons aangetoond dat er van verbete ring van het industriële klimaat zeer weinig terecht gekomen is. Van vestiging van nieuwe indus trieën kan bijna niet gesproken worden, zelfs bestaande indus trieën kopen in overig' Nederland terrein, en onze bevolking zoekt en vindt werk buiten de provin cie, hetzij via migratie, hetzij via pendelen. Indien door de Overheid niet spoedig wordt ingegrepen, moet ik vrezen, dat Zeeland, voor wat ons gebied bptreft, spoedig het „emergo" in haar wapenspreuk zal moeten schrappen. België zal tol de overdracht van de souvereiniteit de verantwoor delijkheid over Kongo blijven dra gen en voor die datum de be voegdheden niet aan een voor lopige Kongolese regering- over dragen. Dit heeft de Belgische minister voor de Kongo, de heer De Schrijver, woensdag in com missievergaderingen van de ronde tafelconferentie in Brussel ver klaard. De minister, die in dit stand punt werd gesteund door de socia listische Belgische senator Rolin, zegde naar aanleiding van Kongo lese aandrang tot de vorming van een voorlopige regering toe tijdens de overgangsperiode tussen de ai- loop van de R. T. C, en de onaf hankelijkheidsdatum van 30 juni van dit jaar naar middelen te zul len zoeken om Kongolezen in te schakelen zowel bij de voorberei ding van de souvereiniteitsover dracht in Brussel ais bij de uitvoe ring van de verkiezingen in Kongo. De Belgische minister zal donder dag de Kongolese afgevaardigden nadere voorstellen overhandigen in een poging een compromis te vinden in deze kwestie. Senator Rolin verklaarde woens dag op de R. T. C., dat de vorming van een voorlopige Kongolese re gering niet alleen in strijd zou zijn met de Belgische grondwet, maar ook niet zou stroken met de inter nationale Belgische verplichtingen. Hij betoogde, dat een dergelijke regering zonder enige verantwoor delijkheid ook geen enkele zin zou hebben. De eis tot het instellen van een voorlopige regering van Kongo is afkomstig van de voorzitter van de Abako-parijj, Kasavoeboe, die zijn verdere aanwezigheid op de conferentie o.a. van de inwilliging daarvan afhankelijk heeft gesteld. Kasavoeboe neemt reeds sinds de vorige week maandag niet meer aan de besprekingen over de toe komst van Kongo met de Belgische regering en het parlement deel en was tot zaterdag j.i. spoorloos. Zaterdagavond heeft hij een pers conferentie gegeven in Luik, waarin hij zijn eisen herhaalde. Volgens de laatste berichten zou hij in Brussel zijn teruggekeerd. Zjjn partij heeft hem van Kongo uit verzocht weer aan de bespre kingen deel te gaan nemen, doch tot dusverre heeft hjj in zijn hou ding volhard. Inmiddels houden twee commis sies zich de afgelopen dagen op de ronde-tafelconferentie bezig met de vraagstukken van de verkiezin gen en de toekomstige structuur van de nieuwe staat. (Adv.) De zorg voor Uw grezin vereist de irftet van al Uw kracht en energie. Alleen soepele spieren en lenige gewrichten zijn geschikt voor grote lichamelijke prestaties. Wrijf ze weg. Uw reumatiek. Uw spit. Uw lendenpijn; wrijf ze weg met Kloosterbalsem (Akker-Balsem), die diep in de weefsels doordringt en door de warmte die ze daar opwekt, üw pijn verdrijft. Ook U zult zeggen.Kloos terbalsem - geen goud zo goed." DE CONFERENTIE OVER KENIA Boven de Londense conferen tie over dc toekomst van de Brit se Oostafrikaanse kolonie Kenia pakken zich donkere wolken sa men en sommige Keniase afge vaardigden naar de conferentie zouden reeds voorlopige passage naar huis hebben besproken. De moeilijkheden zijn een ge volg van een steeds grotere kloof tussen de opvattingen van de blanke en niet-blanke afgevaar digden. De minister van Kolo niën, MacLeod, heeft verklaard dat onder de door hem voorge stelde grondwettelijke regeling de inheemsen een overwegende stem in de regering van Kenia zouden krijgen. De eerste reactie van de partij der blanken luid de, dat dit „een algeheel verraad van de blanke gemeenschap" was. De delegatie der inheemsen juichte MacLeod's verklaring toe en verklaarde dat zij aanzienlijk aan de inheemse eisen tegemoet komt. De afgevaardigden van de gematigde partij waarin naast blanken ook inheemsen zitting hebben, spraken woensdagavond de vrees uit dat de conferentie vrijdag, als voorstellen voor het kiesrecht aan de orde komen, zal vastlopen. Dinsdagmiddag is een motorbakfiets, bestuurd door de 18-jarige bak kersknecht E. J. V. uit Utrecht, bij het plotse ling oversteken van dt -m. Amsterdamse straat weg te Utrecht gegre pen door een uit Am sterdam afkomstige be stelwagen. De auto, bestuurd door de 26- jarige Amsterdamse vertegenwoordiger H. J. H„ sloeg over de kop en botste tegen een boom. De chauffeur en de 62-jarige J. K. S. uit Amsterdam, die naast hem zat, werden met verschillende ver wondingen naar een ziekenhuis gebracht evenals de bestuurder van de carrier, die een beenbreuk opliep. De foto toont de si tuatie op de plaats van het ongeluk.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1960 | | pagina 3