Binnenlands nieuws
RECHTSZAKEN
lag 8 januari 1960.
agen aan de minister
!T WEGVERVOER
'AAR FRANKRIJK
Vrijdag 8 januari 1960.
DE VRIJE ZEEUW!
Pagina 3
GHANA WIL
AFRIKAANSE
STATENBOND
1STELIJK HUWELIJK
IN PARIJW
in Benelux
ersterkt
EUWE AANSLAG
ASSEM BERAAMD
Oplichtingen gepleegd
Toch nachtleven in Loenen
DE ZEESCHEEPVAART IN 1959
De Kleinzoon van
„De Vliegende Hollander"
door
H. VAN SEELAND
SALARIS
AANPASSING L. N. O.
LOOP DER BEVOLKING
Tweede Kamerlid Post-
s (P.v.d.A.) heeft aan de
secretaris van Verkeer en
•staat de volgende schrifte-
vragcn gesteld:
Wil de staatssecretaris me-
in hoeverre berichten,
de Franse regering het
landse wegvervoer naar
;rijk hebben lamgelegd,
|zi.jn?
het de regering bekend,
de motieven zijn geweest
Franse regering tot deze
egel hebben bewogen?
hoeverre is deze daad in
enstemming met de ontwik-
van de Euromarkt. die ook
onse regering wenst?
Welke stappen zijn of zul-
5or de regering worden ge-
om deze maatregel onge-
maken?
de staatssecretaris bc-
Kamei onqdp hoogte te
van de repuljaten van
indingen met betrekking
'ze zaak?
Is
mier Nkroema van Ghana
donderdag te Accra tegen-
■erslaggevers verklaard dat
ind bereid is zijn juist vcr-
■n souvereiniteit geheel op
ven voor de vorming van
Vfrikaanse statenbond,
raagd of h>i verwacht dat
anderp Afrikaanse landen
zullen zijn Ghana's voor-
te volgen, zei Nkroema:
'ooral nieuwe staten, maar
rwachten niet alle tegelijk",
de unie tussen Guinea en
i betreft zei Nkroema dat
x nog twee kwesties in de
iggen: de munteenheid en
aag of men geheel tot een
e staat zou samensmelten,
oema verbelde dat vrijdag
■el Ghana's voorstel naar
zal worden gebracht,
bijeenroeping van alle
aanse politieke partijen
en in staat te stellen hun
;ke programma's te coör-
;n.
Ghana's betrekkingen
'uid-Afrika zei de premier
linister Louw van Buiten-
e Zaken de wens te ken-
ïad gegeven Ghana te be-
n. Nkroema had daarbij
•oorwaarde gesteld dat
Ghanase collega dan
Afrika moet kunnen be-
n.
28-jarige prinses Marie-
oise van Bourbtftï "Farrria,"
directe afstammeling van
rijk XIV. is donderdag in
irijse Notre Dame in het
ijk getreden met prins
van Lobkowicz, een
ikaan.se staatsburger,
was de eerste maql sedert
lat in de Notre Dame een
■nhuwelijk werd besloten.
mede, dat de landbouw
eeste moeilijkheden in de
Ux-samenwerking met zich
engt.
Nederlanders willen libe-
tie vóór harmonisatie, wij
een harmonisatiebeleid
de totale liberalisatie",
r het vraagstuk van de in-
n België van Nederlandse
denseerde melk zeide hij,
et vorig jaar daarover op
ge Veluwe ..moeizame on-
ndelingen" zijn gevoerd.
6 werd Nederland gemach-
jaarlijks 5.000 ton naar
uit te voeren en van jaar
ar verzocht Nederland om
ging van dit contingent,
tober 1059 werden de Bel-
grenzen voor dit produkt
en en daarna weer open-
d tot 15 december j.l. Mi-
Van Offelen wees er op,
et Nederlandse parlement
dels de ratificatie van de
mische unie heeft uitge-
Nederland heeft op een
conferentie op het hoog-
veau aangedrongen, aldus
er Van Offelen. en dit
el is door België aanvaard,
Dorwaarde dat deze be
ngen degelijk worden
ereid.
r de vorige week in Brus-
'erd vernomen, zal deze
entie waarschijnlijk in dé
week van februari wor-
ehouden. Als vermoede-
latum is de 6e februari ge-
1.
Egyptische blad ,.A1 Akh-
ïeeft donderdag verklaard,
Iraakse politie woensdag
igdad drie jongemannen
gearresteerd die ervan be--
igd worden dat zij een
aanslag op premier Kas-,
ilden plegen.
s op het ogenblik in Bag-
n proces gaande tegen 78
n die ervan beschuldigd
n dat zij medeplichtig zijn
ie in oktober gepleegde
waarbij generaal Kas-
erd gewond.
VERZOENING
n» burgemeester van Bols
ward mr J. A. Geukers, heeft
in zijn Nieuwjaarsrede in de
raad, de suggestie gedaan om op
kosten van de stad Bolsward. een
diner te geven waarop de leden
var de raden van Hennaarder-
deèl en Wonseradeel worden uit
genodigd. Dit diner zou moeten
dienen om deze colleges met el
kaar te verzoenen.
Er bestaat sinds vorig jaar
een vete tussen de raden van
Hennaarderadeel en Wonser
adeel. die ontstond in Bolsward.
De leden van de raad van Hen
naarderadeel waren namelijk
naar Bolsward gekomen en be
stelden in een hotel een diner. In
afwachting van het opdienen be
gaven de gasten zich naar de
lonversatiezaal.
Toevallig kwam kort daarop de
raad van Wonseradeel binnen.
Ook met het doel een gezellig
etentje te hebben. De obers, die
wisten, dat het diner, waaraan
gewerkt werd. voor een gemeen
teraad bestemd was, vingen de
vroede vaderen op met de bood
schap dat de schotels opgediend
waren. Vëbbaasd over de vlotte
bediening lieten de heren uit
Wonseradeel zich een en ander
goed smaken.
Kort daarop kwamen de vroe
de vaderen van Hennaarderadeel
uit de conversatiezaal in de over
tuiging, dat de tafels wel gedekt
•/ouden zijn. Zij vonden slechts
rie hond in de pot. Vertoornd
gingen zij heen.
De burgemeester van Bols
ward, in wiens territorium de
vete dus ontstond, wil nu trach
ten de mannen te verzoenen. Hij
zal daarbij de oude Nederlandse
wijsheid in gedachten hebben ge
had. dat de weg naar het hart
van de man via de maag loopt.
DODELIJK ONGEVAL
TE ST. OEDENRODE (N.-B.)
Op de Schijndelseweg te St.
Oedenrode is woensdag een on
geluk gebeurd, dat aan de 42-
jarige heer J. Bons uit Eindho
ven het leven heeft gekost. De
heer Bons was gezeten in een
auto die bestuurd werd door zijn
20-jarige zoon. Deze reed met
hoge snelheid tegen de achter
zijde van een goed verlichte
met bomen beladen paard en
wagen. Een van de bomen van de
lading boorde zich door de voor
ruit en trof de heer Bons, die
daardoor op slag werd gedood.
De bestuurder van de auto kreeg
een shock. Een derde inzittende
van de wagen werd licht gewond.
JONGETJE OVERREDEN.
Woensdagmiddag is de 3-jarige
Marcel Tinselboer, zoontje van
een garagehouder te Borne, bij
de benzinepomp van zijn vader
plotseling de weg opgehold en
door een passerende auto gegre
pen. Het kind, dat naar het Ko
ningin Jullanaziekenhuis te Hen
gelo is overgebracht, is daar in
de nacht overleden.
De auto werd bestuurd door de
plaatselijke dierenarts, de heer
H. H. G.
VREEMDE VOGEL.
In Hengelo is dezer dagen een
zwarte vogel van een onbekend
soort gevangen. De vogel droeg
een ring welke aangaf, dat het
dier afkomstig is uit Moskou. Er
stond op de ring tevens een num
mer, namelijk 1546944.
De Hengelose politie heeft zich
voorlopig over de ring ontfermd.
De vogel is gevonden door Joh.
Webbink, die het dier een plaats
je in het schuurtje van dc ouder-
j lijke woning heeft gegeven.
ƒ500 VERBRAND.
In een kantine, aan de Waal
haven, van een Rotterdams buf
fetexploitatiebedrijf is donder
dagmiddag een bedrag van onge
veer 500 verbrand. De kassière
zat het geld te tellen en legde zo
lang een stapeltje bankbiljetten
op een oventje. Een buffetjuf
frouw stak het oventje aan.
en even later kon men nog wat
verkoolde resten redden.
KOLENDAMPVERGIFTIGING
Gistermorgen is het echtpaar
Verkooijen te Oosterhout over
leden door kolendampvergifti
ging. De vader van de heer
Verkooijen merkte gistermorgen
te 09.00 uur, dat het gezin nog
niet wakker was. Hii begaf zich
naar de vastgeplaatste woon
wagen aan de Stuivezanöse-
straat te Oosterhout, sloeg eer.
ruit in en vond man (20), vrouw
(19) en kind (7 maanden) le
venloos op bed.
De politie gelooft niet aan
misdaad. De kachel, die in de
vooravond gevuld was, was ge
sloten, waardoor de giftige
damp niet kon uitwijken.
INBREKERS AANGEHOUDEN
De 19-jarige matroos A. J. M.
G., die in een plaatsje op een
der Zuid-Hollandse eilanden
woont, en de 23-jarige losse
werkman A. K. uit Gouda zijn
door resp. de Rotterdamse en
Goudse politie aangehouden,
omdat zij sedert de Kerstdagen
vier inbraken gepleegd zouden
hebben. Hun grootste slag slpe-
gen zij op de avond van Nieuw
jaarsdag bij de bedrijfsleider
M. in Hoek van Holland. Bij
hem thuis maakten zij een be
drag van ongeveer ƒ3100 'ouit.
Verder hebben zij nog inge
broken in Oostvoorne en in
Rotterdam, waar zij tweemaal
een kantine bezochten. Daarbij
zouden zij geholpen zijn door de
20-jarige zeeman P. M. Q. uit
Rotterdam, die woensdagavond
kon worden gepakt.
BABY VAN TWEE WEKEN
OMGEKOMEN BIJ BRAND
Een baby van ruim twee we
ken is gistermorgen jammerlijk
omgekomen, bij een korte, felle
binnenbrand in een tamelijk
bouwvallige woning aan de Wa-
genaarstraat in Amsterdam-
Oost.
De brand moet kwart voor
tien zijn ontstaan op de eerste
étage juist achter de alkoof,
waar de ouders sliepen, in de
kamer waar de wieg met de op
20 december j.l. geboren Ronnie
stond. De ouders, de glazen
wasser K. van Meerten en zijn
vrouw, bemerkten het hevige
vuur, dat snel het droge hout
van de kamerwanden aantastte.
Zij slaagden erin de drie kinde
ren, die in de voorkamer slie
pen. terstond naar buiten te
brengen. De baby was niet meer
te redden, hoewel de man vol
gens verhalen van omwonenden
nog is teruggegaan in het huis
om te trachten het kindje te
redden.
De brandweer had het vuur
met twee stralen snel bedwon
gen. De achterzijde van de eer
ste étage brandde geheel uit. De
derde étage, waarvan de bewo
ners een echtpaar met twee
kinderen bijtijds konden
vluchten, benevens de parterre
liggende karrenloods, liepen
waterschade op.
De politie kwam na een eer
ste onderzoek tot de conclusie,
dat de brand in de oude woning
vermoedelijk ontstaan is door
kortsluiting. Zij kon de medede
ling van omwonenden, dat het
huis voor bewoning was afge
keurd, niet bevestigen.
AANVARING TUSSEN TWEE
BINNENSCHEPEN
Woensdagavond omstreeks ze
ven uur is in de mond van het
Amsterdam-Rijnkanaal de Duit
se motortanker „Doris", meten
de 1000 ton, in aanvaring geko
men met het Nederlandse bin-
nenscheepje „Nooit volmaakt",
groot 150 ton. Beide schepen
liepen materiële schade op maar
konden de reis voortzetten. Er
deden zich geen persoonlijke on
gelukken voor.
BRUG BIJ GORINCHEM
Op 1 december 1960 zal de
nieuwe brug bij Gorinchem, die
een aanmerkelijke verkorting
betekent van de route Brussel-
Amsterdam, officieel geopend
worden. De verwachting be
staat, dat tegen die tijd het weg-
traject tot een met Oosterhout
ook klaar is, waardoor het ver
keer tussen Noord en Zuid aan
merkelijk versneld wordt. Bij de
bouw van deze brug wordt re
kening gehouden met de verbre
ding van het Wilhelminakanaal,
die zal worden uitgevoerd. Zo
wel Oosterhout als Breda bera
den zich over de mogelijkheid
om rond de ingebruikstelling
van de brug bij Gorinchem ste
delijke festiviteiten te organise
ren.
STOFFELIJK OVERSCHOT
GEVONDEN
De Oosterhoutse politie heeft
het stoffelijk overschot opge-
dregd van de 43-jarige chauf
feur W. Cornelissen uit Ooster
hout, die sedert oudejaarsavond
vermist werd.
Het vermoeden bestond reeds
dat de heer Cornelissen in de
haven was geraakt, daar zijn
fiets in de nabijheid werd ge
vonden. De heer Cornelissen
laat een vrouw en zeven kinde
ren achter.
DODELIJK ONGEVAL
De 68-jarige H. H. is bij bag-
gerwerkzaamheden in het
Spoordok te Stadskanaal met
zijn hoofd in aanraking geko
men met een draaiende lier.
Hierdoor werd hij in het water
geslingerd. Tijdens het vervoer
naar een ziekenhuis in Gronin
gen is H. aan de ernstige ver
wondingen overleden.
OUD-SD-MAN OPNIEUW
GEARRESTEERD
De minister van Justitie heeft
opdracht gegeven de voorwaar
delijk in vrijheid gestelde 52-
jarige oud-SD-man A. B. op
nieuw in bewaring te stellen
hangende het onderzoek naar
de overtreding van de bijzonde
re voorwaarde, die aan B.'s in
vrijheidsstelling was verbonden.
De rijksrecherche heeft B.
woensdagavond te Amsterdam
gearresteerd. Hij woonde daar
bij zijn broer in Amsterdam
West. B. is ondergebracht in
het huis van bewaring in Am
sterdam.
B. was in vrijheid gesteld op
voorwaarden, dat hij zich niet
zou ophouden in de provincies
Gelderland en Overijssel. Niet
temin begaf hij zich direct na
zijn vrijlating naar Deventer.
Na een onderhoud met de of
ficier van Justitie te Zutphen
is hij teruggekeerd naar Am
sterdam. Nadat de minister
over deze zaak een rapport van
de officier van Justitie had be
reikt heeft hij beslist, dat het
hangende het nadere onderzoek
wenselijk is, dat B. in verzeker
de bewaring blijft.
TEKORT AAN
BUSCHAUFFEURS IN
BOSKOOP
De autobus-onderneming ,.Ci-
tosa" uit Boskoop die een groot
aantal lijndiensten in de Goudse
streek onderhoudt, onder meer
die van Rotterdam naar Gouda
v.v. heeft met zo'n groot tekort
aan chauffeurs te kampen, dat de
huidige dienstregeling niet meer
gehandhaafd kan worden. In
overleg met de Rijksverkeers
inspectie zal de „Citosa" met in
gang van zondag 10 januari
enige beperkingen in de dienst
regeling invoeren, welke hoofd
zakelijk neerkomen op frequen
tieverlaging op zondagen en op
werkdagen in de late avonduren.
Een voorname factor bij het gro
te tekort aan chauffeurs schijnt
de lage standplaatsklasse, waar
in Boskoop is ingedeeld te zijn.
Hierdoor blijven de lonen, die de
„Citosa" kan bieden ten achter
bij die in omliggende plaatsen.
VERMISTE HUURAUTO
TERECHT
De huurauto waarmede de 49-
jarige Goudse huisschilder T. P.
met zijn gezin, medio december
naar Oost-Duitsland vertrok, is
TIENDUIZEND GULDEN UIT
AUTO GESTOLEN.
Met bevestiging van het recht-
bankvonnis heeft de procureur-
generaal bij het Gerechtshof te
Amsterdam donderdagmiddag
een jaar gevangenisstraf, waar
van twee maanden voorwaarde
lijk, met aftrek van het voor
arrest geëist tegen de 21-jarige
auto-elektriciën P. K. uit Laren,
die samen met een vriendje op
15 juli j.l. in Barneveld 10.000
gulden uit een voor een café ge
parkeerde auto stal.
De verdachte was in hoger
beroep gegaan omdat bij de
rechtbank een iets lagere straf
gerequireerd was: een jaar waar
van vier maanden voorwaarde
lijk. Zijn mede-verdachte, tegen
wie een hogere straf geëist
was, was tot dezelfde straf ver
oordeeld als deze verdachte.
Ter zitting van donderdagmid
dag bleek dat de verdachte zich
door zijn vriend had laten over
halen. Volgens de procureur-
generaal had echter de zoon van
de bestolen automobilist de
kwalijkste rol gespeeld. Deze
had de mede-verdachte verteld
dat hij op 15 juli met zijn vader,
een Gooise kaashandelaar, in
Barneveld voor het café zou par
keren. Hij deelde hem voorts
mede dat zijn vader die dag veel
geld zou innen en dat dit in twee
aktetassen zou worden opgebor
gen. Alles verliep volgens plan.
De mede-verdachte nodigde P.
K. uit een auto te huren, samen
reden ze naar Barneveld en sa
men braken ze met een schroeve-
draaier de afgesloten auto open.
Nadat ze het geld uit de akten-
tassen hadden gehaald wierpen
ze deze met de overige inhoud
in de rivier de Eem. De zoon
van de kaashandelaar is zelf niet
vervolgd, omdat zijn vader de
ingediende klacht bij de justitie
tegen hem heeft ingetrokken.
De raadsman wees er op dat de
verdachte thans bijna een half
jaar in voorarrest heeft doorge
bracht en vroeg onmiddellijke
invrijheidstelling, die door het
Hof echter van de hand werd ge
wezen.
De uitspraak volgt op 18 jan.
Twee en een half jaar gevan
genisstraf met aftrek is gister-
terecht. Na de briefwisseling morgen voor de rechtbank te
van P. met de autoverhuurder,
waarin stond vermeld dat deze
laatste de auto voor het station
in Osnabrück kon aantreffen, is
de garagehouder, de heer C.
Michaelig uit Gouda met zijn
echtgenote naar Duitsland ver
trokken, waar hij de auto op de
aangegeven plaats aantrof. P.
schijnt zelf met zijn gezin weer
naar de Oostzöne vertrokken te
zijn. De doortJiem gemaakte
kosten moeten uit de verkoop
van zijn inboedel te Gouda be
streden worden.
Bij een botsing tussen een
trein en een vrachtauto in de
buurt van Johannesburg (Zuid-
Afrika) zijn woensdag twee
blanken (de machinist en de
conducteur van de trein) en
twee inheemsen om het leven
gekomen en tien blanken en
inheemsen gewond.
Rotterdam geëist tegen een
voormalig medewerker van een
Rotterdams weekblad, de 30-ja-
rige A. R. uit deze stad, die op
lichtingen gepleegd zou hebben
tot een totaal van ƒ20.000,
Bijzonder kwalijk nam de of
ficier van Justitie, mr. H. van
Buuren, hem de twee gevallen
die hij ten laste had gelegd.
Daarbij had A. verteld dat zijn
vrouw en zoontje bij ongelukken
in Amerika waren omgekomen.
Geld had hij dan nodig om er
heen te gaan, of om het stoffe
lijk overschot over te laten ko
men. Van de heer Ph. van O.
uit Rotterdam had hij op die
manier in augustus '59 4.000
los gekregen, en van de heer J.
P. J. van H. uit Den Haag in
oktober 1958 ƒ2.000.
„Deze man liet zijn vrouw,
zijn kind en ook eens zijn moe
der dood gaan om geld los te
krijgenaldus de olficier. Schril
noemde hij de tegenstellingen
in het dossier: de condoleance
brieven die verdachte had ge
kregen, en de rekeningen van
taxiritten en verteringen in
restaurants e.d., van duizenden
guldens.
Bij zijn oplichtingen zocht A.
mensen uit. waarvan hij kon
veronderstellen dat ze niet naar
de politie zouden gaan, omdat
ze hun feilen in het geloof in
iemand liever niet wereldkundig
zouden willen maken, aldus de
officier. Toen iemand hem toch
aangaf, was het eerste wat R.
zeiIk had niet gedacht dat die
naar de politie zou gaan
De officier vertelde voorts dat
verdachte enkele jaren geleden
al twee keer veroordeeld is we
gens diefstal en verduistering.
De rapporten spraken toen van
onbetrouwbaar, arrogant, gesle
pen.
Dit keer had een psychiater
van hem gezegd: een pathologi
sche fantast, maar toch wel
toerekeningsvatbaar.
De president, mr. C. W. de
Visser, merkte nog op. dat R.
door middel van zijn werk in
troducties had bij vele vooraan
staande zakenlieden. A. H. W.
werd meegenomen in deze le
venswijze. Hij voelde zich geroe
pen bepaalde relaties te onder
houden, die gedeeltelijk wel ver
goed werden, maar niet in gro
te mate.
De verdediger, mr. M. A. van
Peski, voegde hier nog aan toe,
dat zijn cliënt van eenvoudige
kom-af en als leerling-garage-
monteur z'n maatschappelijke
carrière begonnen er te veel
van hield om te gaan met men
sen uit de z.g. „betere milieus".
Hij wilde dan bepaalde dingen
terug doen die hij zich niet kon
permitteren.
De raadsman vroeg clementie.
In zijn „laatste woord", zei R.
in tranenIk heb me erg min
derwaardig gedragen.
Over veertien dagen doet de
rechtbank uitspraak.
Het landelijke en idyllische
plaatsje Loenen werd in de al-
gelopen zomer speciaal rond het
middernachtelijk uur druk be
zocht door automobilisten, motor
rijders en bromfietsers, zo druk,
dat het de politie opviel. Een
onderzoek wees uit dat de auto
mobilisten, motorrijders en
bromfietsers allen het hotel W.
J. C. B. tot doel hadden. Op
zekere nacht werd er daarom
een inval gedaan. Toen bleek
dat de heer B. van zijn zaak een
soort nachtcafé had gemaakt,
waar men bij een pittig muziek
je een drankje kon nuttigen.
B. had zich donderdag voor
de Apeldoornse kantonrechter te
verantwoorden, omdat hij bepa
lingen van de drankwet en de
algemene politieverordeningen
had overtreden, teneinde de
lielhebbers van het nachtleven
uit naburige grote plaatsen ver
tier te bieden, dat zij in hun
eigen woonplaats niet konden
vinden. De bezoekers werden als
hotelgast in het gastenboek in
geschreven, maar vertrokken
weer zonder van hun betaalde
kamer gebruik te maken. En
daarmee heb ik tenslotte niets
te maken, aldus de hotelhouder.
De officier van Justitie was
het met deze redenering niet
eens en eiste tegen B. wegens
het verstrekken van sterke
drank aan niet-hotelgasten een
boete van drie maal ƒ20,—,
wegens het toestaan van musi
ceren in zijn lokaal eveneens
20 en wegens overtreding van
de bepalingen betreffende de
sluitingstijd een boete van 35.
De kantonrechter maakte er
drie boetes van resp. 15, van
20 en van 35,
(Adv.)
üe geschiedenis van het redersgeslacht f an der Decken
2)
(Nadruk verboden.)
Dc stuurmansleerling keek de
„ouwe aan. Toen zei hij: „Geen
kip aan boord, schipper!Wat
zullen we doen?"
„Eeist kijken, of we ergens nog
een naam kunnen ontdekken."
Aandachtig liet Vernier zijn ogen
langs de hoge scheepswand glij
den. Toen gaf hp met een kort
handgebaar bevel om weer door
te roeien. „Vooruit, maar kalm
aan, jongens!"
De matrozen trokken aan, nu
in een langzamer tempo.
Zo naderde de sloep de spie
gel van het wrak.
Opeens zagen de mannen hun
schipper naar boven kijken. Zijn
uitgestrekte hand wees hen iets
aan.
„Kijken jullie daar eens!"
Vijf paar ogen volgden de rich
ting van zijn wijsvinger.
„Waar, schipper?"
„Daar!.. Onder die vensters..
Daar staat de naam!.... Wat
maak jp eruit, Villemot!"
De stuurmansleerling kneep
zijn ogen tot spleetjes. Aandach
tig tuurde hij naar dc verminkte
bronzen letters, die door de in
vloed van wind en water zwear
hadden geleden.
„O....F.... I.... R....", spel
de hij. En zich daarna weer tot
de schipper wendende: „Ik maak
er het woord OFIR uit, schipper!
Een mooie naam.Wat zou dat
betekenen?"
OFIR?...." Nadenkend her
haalde Vernier de naam. Toen
streek hij met zijn verweerde
hand langs de ringbaard, die zijn
gebronsd gezicht omlijstte.
Als ik me niet vergis.... dan
was dat een land, waar ze goud
vandaan haaldenIk herinner
me de verhalen van mijn groot
moeder, die veel in de Bijbel las.
Ze vertelde van een wijze ko
ning die Salomo heette. Ik
was toen nog een jochie van vijf
of zes jaar en begreep er natuur
lijk niet veel van.... Maar één
Schipper Vernier keek naden
kend naar boven. De mannen za
gen aan het bewegen van zijn
lippen dat hij de naam van het
schip nogeens spelde, als moest
hij een leeslesje opzeggen....
Toen wendde hi.) zich met een
beslist gebaar naar zijn mannen.
„We zullen er niet lang over
praten.. We gaan aan boord.
Ik wi) daarboven op het d»k en
verder binnen in die schuit wel
eens een kijkje nemenWe
gaan aan lij vastmakenVil
lemot, pak jij die dreg maar eens
in je knuisten."
Een halve minuut later lag de
sloep tegen de van de wind af
gekeerde zijde van het onbeken
de vaartuig. Met een goedgemik
te en handige worp slingerde de
leerling de kleine dreg met de
scherp gepunte haken omhoog.
De dreg kwam neer op de houten
verschansing. Een korte en krach
tige ruk aan de lijn deed de pun
ten in het verweerde hout drin
gen. Villemot trok er met beide
handen aan en ging er even met
zijn gehele gewicht aan hangen.
Dc dreg had zich goed in het hout
vastgebeten en hield 't lichaams
gewicht van de stuurmansleer
ling.
Schipper Vernier knikte goed
keurend. „Knap gedaan!
En nou als de wind naar boven.
Ais je op het dek staat, trek je
aan de dreg de stormladder om
hoog en bevestig die aan het
ding heb ik nooit vergeten. Ze i wand. Begrepen?"
vertelde dat die Salomo schepen
liet bouwenwaarmee ze toen
naar een rijk land gingen. Dat
land heette Ofir en vanuit dat
land liet Salomo goud komen.
Dat is alles, wat ik er van ont
houden heb.
„Begrepen, schipper!" Ville
mot greep de lijn beet en met
zijn voeten tegen de scheeps
wand steunend kiom de lenige
en lichte stuurmansleerling snel
en handig omhoog. Even later
verscheen zijn glundere gezicht
In een overzicht van de zee
scheepvaart in 1959 constateert
de Koninklijke Nederlandse
Reedersvereniging vooreerst dat
in het afgelopen jaar de ont
wikkeling in deze scheepvaart
achterbleef bij die in andere be
drijfstakken, waar nagenoeg al
gemeen de conjunctuur aan
zienlijk verbeterde. Echter, zo
wordt daaraan toegevoegd, ver
toonde aan het einde van het
jaar het vrachtniveau in de
tramp- en tankvaart een zwakke
opgaande lijn.
Voldoende gegevens over de
groei van de wereldhandel in
1959 zijn nog niet beschikbaar,
doch wel staat vast dat het deel
daarvan dat overzee werd ver
voerd niet in alle sectoren een
gelijkmatige ontwikkeling toon
de. Zo onderging het transatlan
tische kolenvervoer van de Ver
enigde Staten naar Europa een
daling van 30 min ton in 1958
tot circa 18 min ton in 1959. Het
vervoer van granen en ertsen
gaf een toeneming te zien; het
overzeese stukgoederenvervoer
variëerde sterk in de verschil
lende vaargebieden. Het vervoer
van minerale olie ongeveer de
helft van het veevervoer ver
toonde enige stijging, doch niet
in die mate als op grond van
O.E.E.C. (Organisaties voor
Europese Economische Samen
werking), prognose kon worden
verwacht.
De wereldkoopvaardijvloot re
gistreerde een sterke toeneming'.
De totale inhoud van de vloot
bedroeg op 30 juni 1958 118 min
brt, die van de tankers 33,6, die
van de overige schepen 84,4 brt.
Op 30 juni 1959 waren deze ge
tallen resp. 124,9, 37,9 en 87.0
brt.
In 1959 is aanzienlijk meer
tonnage in de droge ladingsec
tor naar de sloper afgevoerd
dan in de tankvaart het geval
was. Bovendien waren er in vo
rige jaren belangrijk meer
bouwopdrachten voor tankers
geplaatst dan voor schepen voor
droge lading. In de tankvaart
was medio 1959 nog 16,1 min brt
boven de verschansing en maak
te hij de dreg los uit het hont.
Daarop vierde hij de lijn, zodat
de mannen in de sloep de mee
genomen stormladder aan een
der punten van de dreg konden
hangen die daarna door Ville
mot werd opgehaald en aan het
staand want bevestigd.
„Ziezo!" riep hij naar omlaag,
„komen jullie maar boven."
Schipper Vernier was de eer
ste die de stormladder beklom,
gevolgd door de matrozen André
en Gaston. De derde en vierde
man bleven in de sloep achter,
de een om af te houden en de
andere op de riemen.
Met een forse zwaai slingerde
schipper Vernier zich over de
verschansing en weldra had hij
het dek van het vreemde schip
onder de voeten.
„Daar zijn we dan!" Schip
per Vernier keek het dek rond.
Nergens viel een levende ziel te
bespeuren.
„Lijkt me een verlaten boel
tje", gromde hfj in zichzelf, ter
wijl hij langzaam in een cirkel
ronddraaide om alles eens goed
op te némen. „De schuit moet
minstens vijftig jaar geleden ge
bouwd zijn.... Kijk maar naar
dat campagnedekIs waar
schijnlijk als bark getuigd ge
weest."
Opeens zweeg hij. Gespannen
keek hij naar de grote mast,
waarvan het onderste gedeelte
met het staand want nog volko.
men in tact was.
„Zien julie dat?" Er kl»nk
iets van huiver in zijn stem.
„Wat bedoelt U, schipper!"
Uit drie monden kwam dezelfde
vraag.
(Wordt vervolgd.)
In het Staatsblad is het 2e
wijzigingsbesiuit salarisbesluit
L. N. O. 1955 gepubliceerd. Door
de totstandkoming van dit be
sluit is de aanpassing van de
salariëring van 't personeel bij
het Lager Nijverheidsonderwijs
aan dat van de onderwijzers bij
het V. G. L. O. een feit gewor
den. Deze salarisaanpassing
werkt terug tot 1 januari 1957.
TERNEUZEN.
M. V. Tot.
Geboren 170 158 328
Elders geboren 5 3 8
Gevestigd 391 477 868
566 638 1204
Overleden 58 52
Elders overleden 7 3
Vertrokken 255 331
110
10
586
706
320 386
Bevolking op:
1 jan. 1959 7689 7770 15459
1 jan. 1960 7935 8022 15957
Vermeerderd 246 252 498
Alhier geboren, elders woon
plaats 208
Alhier overl., elders woon
plaats 113
Aantal huwelijken: 103
Aantal echtscheidingen: 5.
Aantal levenloos geboren kinde
ren (Terneuzen en omg.): 14
(waarvan 8 uit Terneuzen).
Aantal naamsveranderingen: 1.
Aantal inschrijvingen adoptie: 1.
Aantal ontkenningen wettig
heid: 1.
PHILIPPINE,
aan tanktonnage in bestelling,
zodat in de komende jaren de
uitbreiding van de tankervloot
circa 42 pet van de thans va
rende zal omvatten tegenover
een uitbreiding van circa 10 pet
van de overige vloot.
Over de „opgelegde tonnage"
geeft het overzicht de volgende
cijfersop 1 januari 1959 was
2.396.500 brt van de tankervloot
en 4.951.500 brt van de overige
scheepsinhoud opgelegdop 1
december van datzelfde jaar
waren 3.490.000 brt aan tankers
en 3.418.100 brt aan overige
schepen opgelegd.
Voor de Nederlandse vloot
zijn deze getallen: in januari
1959 waren opgelegd aan tan
kers 72.000 brt en aan overige
schepen 25.800 brt; in december
1959 waren opgelegd aan tan
kers 69.900 brt en aan overige
scheepsruimte 34.500 brt. De op
gelegde droge lading tonnage
daalde van circa 5 min brt ulti
mo 1958 tot 3,4 min brt ultimo
1959, ondanks het feit dat van
medio 1958 tot medio 1959 circa
2,6 min brt aan nieuwe schepen
aan de vloot werd toegevoegd.
Aangezien in deze sector het
grootste deel der tonnage in de
ljjnvaart wordt geëxploiteerd,
waar de diensten ook bij onbe
vredigende beladingsgraad wor
den gehandhaafd, konden de
nieuw gebouwde schepen door
deze vervoerstak worden geab
sorbeerd zonder dat tot opleg
ging werd overgegaan. Van de
tankvaart moest tengevolge van
de grote overcapaciteit aan
scheepsruimte in verschillende
gevallen ook nieuwe tonnage
worden opgelegd.
De reeds in 1958 onder auspi
ciën van de International Cham
ber of Shipping begonnen be
sprekingen om een regeling te
treffen voor het uit de markt
nemen van overtollige tonnage,
werden in het verslagjaar afge
sloten. Gezien de weigering' van
Amerikaanse en Noorse zijde
aan zulk een regeling mede te
werken, mag aldus het over
zicht niet worden verwacht
dat in de naaste toekomst iets
van zulk een regeling zal ko
men.
Het allerwege optredende over
aanbod van tonnage had een
sterke onderlinge penetratie van
lijnvaart, trampvaart en tank
vaart tot gevolg. Tankers von
den emplooi in het graanver-
voer; de daardoor beconcurreer
de trampvaart zocht compensa
tie in de lijnvaart, terwijl daar
entegen ae lijnreders lading
traentten de verkrijgen op de
tramp vrachtenmarkt.
In de lijnvaart stond het
vrachtenniveau sterk onder
druk, o.a. tengevolge van de ac
tiviteit van outsiders, die in vele
gevallen met voordeiig gechar
terde schepen tegen lage tarie
ven concurreerden. Nadelige in
vloed werd ook gevoeld van vele
directe en verkapte vormen van
viagdiscrimiriatie en van de po
litiek van een toenemend aan
tal landen aie fob-aankopen en
cif-verkopen voorsenreven, het
geen viagdiscriminalie in de
nand werkte.
Aan het einde van 1959 zette
aiuus het overzicht in de
trampvaart een geringe verbe
tering in.
De perspectieven voor de
tankvaart zijn ongunstig. De
Koninklijke Neaerianase Ree-
aersvereniging verwacht dat het
nog enkele jaren zal auren voor
hier vraag en aanbod weer met
elkaar in evenwicht zijn.
Een oplossing van ae proble
men die de viagdiscriminalie
stelt wordt evenmin op korte
termijn verwacht. De officiële
besprekingen op overheidsni
veau te Washington in 1959
hebben geen onmiddellijk prak
tisch resultaat opgeleverd.
Het overaanbod van scheeps
ruimte heelt uiteraard de groei
der vloten sterk vertraagd.
M.
V.
Tot.
Geboren
9
11
20
Gevestigd
28
30
58
37
41
78
Overleden
4
3
7
Vertrokken
27
32
59
*iT
35
66
Bevolking op:
31 dec. 1958
637
603
1240
31 dec. 1959
643
609
1252
Vermeerdering
6
6
12
Voltrokken huwelijken: 13.
RETR AN CHEMENT.
M.
V.
Tot.
Geboren
2
6
8
Gevestigd
9
6
18
11
15
26
Overleden
3
3
Vertrokken
20
19
39
20
22
42
Bevolking op:
31 dec. 1958
289
251
543
31 dec. 1959
280
247
527
Vermindering
9
7
ie
Voltrokken huwelijken: 6.
SAS VAN GENT.
Geboren
Gevestigd
Overleden
Vertrokken
Bevolking opi
31 dec. 1958
31 dec. -1959
M.
38
137
V.
49
129
Tot.
87
266
175
178
353
32
13
45
76
105
181
108
118
226
2040
2117
4157
2107
2177
4284
Vermeerdering 67 60 127
Voltrokken huwelijken: 30.
Daartoe droeg ook bij, aldus het
overzicht, het feit dat in 1959
vele aan Griekse reders toebe
horende schepen van de goed
kope vlag naar de Griekse vlag
werden getransfereerd, teneinde
van de voordelen der in Grie
kenland onlangs ingevoerde fis
cale regeling voor de scheep
vaart te profiteren. Zo gingen
ook aan Amerikaanse belangen
toebehorende schepen over naar
de vlag der Verenigde Staten
om aan het vervoer van lading
te kunnen deelnemen, waarbij de
Amerikaanse regering op eniger
lei wijze financiëel is geïnteres
seerd. Men kan zich echter af
vragen, zo voegt de Kon. Ned.
Reedersvereniging daaraan toe,
of in een periode waarin weder
om met voordeel wordt gevaren
de vrijdom van winstbelasting
niet weer dezelfde aantrekkings
kracht als voorheen zal blijken
te bezitten en de sterke groei
van de vloten onder goedkope
vlag zal worden hervat.
Van de Nederlandse vloot was
op 1 december 1959 slechts 2,2
pet tegenover 7 pet van de we-
reldvloot opgelegd; dit o.m. als
gevolg van het feit dat het
grootste deel der vloot in de
lijnvaart wordt geëxploiteerd.
Ondanks een hier en daar niet
ongunstige beladingsgraad, toon
den de vrachtinkomsten van
verschillende rederijen ten op
zichte van 1958 een teruggang.
De vlootvernieuwing werd in
1959 met kracht voortgezet. In
de maanden januari tot en met
medio december 1959 werd
378.639 brt naar het buitenland
verkocht, waarvan 164.903 brt
voor sloop, tegenover een sloop-
cijfer van 77.000 brt over het ge
hele jaar 1958.
De hoeveelheid in aanbouw of
bestelling zijnde tonnage daalde
van 177 schepen met 1.142.100
brt per 1 januari 1959 tot 113
schepen met 891.700 brt op 1
december 1959.
In het algemeen was de finan
ciële positie der rederijen ge
zond en kwamen geen liquidi
teit-s moeilijk beden voor, on
danks de soms zwqre eisen, die
aan hun uithoudingsvermogen
werden gesteld.