Binnenlands nieuws RECHTSZAKEN lag 8 januari 1960. agen aan de minister !T WEGVERVOER 'AAR FRANKRIJK Vrijdag 8 januari 1960. DE VRIJE ZEEUW! Pagina 3 GHANA WIL AFRIKAANSE STATENBOND 1STELIJK HUWELIJK IN PARIJW in Benelux ersterkt EUWE AANSLAG ASSEM BERAAMD Oplichtingen gepleegd Toch nachtleven in Loenen DE ZEESCHEEPVAART IN 1959 De Kleinzoon van „De Vliegende Hollander" door H. VAN SEELAND SALARIS AANPASSING L. N. O. LOOP DER BEVOLKING Tweede Kamerlid Post- s (P.v.d.A.) heeft aan de secretaris van Verkeer en •staat de volgende schrifte- vragcn gesteld: Wil de staatssecretaris me- in hoeverre berichten, de Franse regering het landse wegvervoer naar ;rijk hebben lamgelegd, |zi.jn? het de regering bekend, de motieven zijn geweest Franse regering tot deze egel hebben bewogen? hoeverre is deze daad in enstemming met de ontwik- van de Euromarkt. die ook onse regering wenst? Welke stappen zijn of zul- 5or de regering worden ge- om deze maatregel onge- maken? de staatssecretaris bc- Kamei onqdp hoogte te van de repuljaten van indingen met betrekking 'ze zaak? Is mier Nkroema van Ghana donderdag te Accra tegen- ■erslaggevers verklaard dat ind bereid is zijn juist vcr- ■n souvereiniteit geheel op ven voor de vorming van Vfrikaanse statenbond, raagd of h>i verwacht dat anderp Afrikaanse landen zullen zijn Ghana's voor- te volgen, zei Nkroema: 'ooral nieuwe staten, maar rwachten niet alle tegelijk", de unie tussen Guinea en i betreft zei Nkroema dat x nog twee kwesties in de iggen: de munteenheid en aag of men geheel tot een e staat zou samensmelten, oema verbelde dat vrijdag ■el Ghana's voorstel naar zal worden gebracht, bijeenroeping van alle aanse politieke partijen en in staat te stellen hun ;ke programma's te coör- ;n. Ghana's betrekkingen 'uid-Afrika zei de premier linister Louw van Buiten- e Zaken de wens te ken- ïad gegeven Ghana te be- n. Nkroema had daarbij •oorwaarde gesteld dat Ghanase collega dan Afrika moet kunnen be- n. 28-jarige prinses Marie- oise van Bourbtftï "Farrria," directe afstammeling van rijk XIV. is donderdag in irijse Notre Dame in het ijk getreden met prins van Lobkowicz, een ikaan.se staatsburger, was de eerste maql sedert lat in de Notre Dame een ■nhuwelijk werd besloten. mede, dat de landbouw eeste moeilijkheden in de Ux-samenwerking met zich engt. Nederlanders willen libe- tie vóór harmonisatie, wij een harmonisatiebeleid de totale liberalisatie", r het vraagstuk van de in- n België van Nederlandse denseerde melk zeide hij, et vorig jaar daarover op ge Veluwe ..moeizame on- ndelingen" zijn gevoerd. 6 werd Nederland gemach- jaarlijks 5.000 ton naar uit te voeren en van jaar ar verzocht Nederland om ging van dit contingent, tober 1059 werden de Bel- grenzen voor dit produkt en en daarna weer open- d tot 15 december j.l. Mi- Van Offelen wees er op, et Nederlandse parlement dels de ratificatie van de mische unie heeft uitge- Nederland heeft op een conferentie op het hoog- veau aangedrongen, aldus er Van Offelen. en dit el is door België aanvaard, Dorwaarde dat deze be ngen degelijk worden ereid. r de vorige week in Brus- 'erd vernomen, zal deze entie waarschijnlijk in dé week van februari wor- ehouden. Als vermoede- latum is de 6e februari ge- 1. Egyptische blad ,.A1 Akh- ïeeft donderdag verklaard, Iraakse politie woensdag igdad drie jongemannen gearresteerd die ervan be-- igd worden dat zij een aanslag op premier Kas-, ilden plegen. s op het ogenblik in Bag- n proces gaande tegen 78 n die ervan beschuldigd n dat zij medeplichtig zijn ie in oktober gepleegde waarbij generaal Kas- erd gewond. VERZOENING n» burgemeester van Bols ward mr J. A. Geukers, heeft in zijn Nieuwjaarsrede in de raad, de suggestie gedaan om op kosten van de stad Bolsward. een diner te geven waarop de leden var de raden van Hennaarder- deèl en Wonseradeel worden uit genodigd. Dit diner zou moeten dienen om deze colleges met el kaar te verzoenen. Er bestaat sinds vorig jaar een vete tussen de raden van Hennaarderadeel en Wonser adeel. die ontstond in Bolsward. De leden van de raad van Hen naarderadeel waren namelijk naar Bolsward gekomen en be stelden in een hotel een diner. In afwachting van het opdienen be gaven de gasten zich naar de lonversatiezaal. Toevallig kwam kort daarop de raad van Wonseradeel binnen. Ook met het doel een gezellig etentje te hebben. De obers, die wisten, dat het diner, waaraan gewerkt werd. voor een gemeen teraad bestemd was, vingen de vroede vaderen op met de bood schap dat de schotels opgediend waren. Vëbbaasd over de vlotte bediening lieten de heren uit Wonseradeel zich een en ander goed smaken. Kort daarop kwamen de vroe de vaderen van Hennaarderadeel uit de conversatiezaal in de over tuiging, dat de tafels wel gedekt •/ouden zijn. Zij vonden slechts rie hond in de pot. Vertoornd gingen zij heen. De burgemeester van Bols ward, in wiens territorium de vete dus ontstond, wil nu trach ten de mannen te verzoenen. Hij zal daarbij de oude Nederlandse wijsheid in gedachten hebben ge had. dat de weg naar het hart van de man via de maag loopt. DODELIJK ONGEVAL TE ST. OEDENRODE (N.-B.) Op de Schijndelseweg te St. Oedenrode is woensdag een on geluk gebeurd, dat aan de 42- jarige heer J. Bons uit Eindho ven het leven heeft gekost. De heer Bons was gezeten in een auto die bestuurd werd door zijn 20-jarige zoon. Deze reed met hoge snelheid tegen de achter zijde van een goed verlichte met bomen beladen paard en wagen. Een van de bomen van de lading boorde zich door de voor ruit en trof de heer Bons, die daardoor op slag werd gedood. De bestuurder van de auto kreeg een shock. Een derde inzittende van de wagen werd licht gewond. JONGETJE OVERREDEN. Woensdagmiddag is de 3-jarige Marcel Tinselboer, zoontje van een garagehouder te Borne, bij de benzinepomp van zijn vader plotseling de weg opgehold en door een passerende auto gegre pen. Het kind, dat naar het Ko ningin Jullanaziekenhuis te Hen gelo is overgebracht, is daar in de nacht overleden. De auto werd bestuurd door de plaatselijke dierenarts, de heer H. H. G. VREEMDE VOGEL. In Hengelo is dezer dagen een zwarte vogel van een onbekend soort gevangen. De vogel droeg een ring welke aangaf, dat het dier afkomstig is uit Moskou. Er stond op de ring tevens een num mer, namelijk 1546944. De Hengelose politie heeft zich voorlopig over de ring ontfermd. De vogel is gevonden door Joh. Webbink, die het dier een plaats je in het schuurtje van dc ouder- j lijke woning heeft gegeven. ƒ500 VERBRAND. In een kantine, aan de Waal haven, van een Rotterdams buf fetexploitatiebedrijf is donder dagmiddag een bedrag van onge veer 500 verbrand. De kassière zat het geld te tellen en legde zo lang een stapeltje bankbiljetten op een oventje. Een buffetjuf frouw stak het oventje aan. en even later kon men nog wat verkoolde resten redden. KOLENDAMPVERGIFTIGING Gistermorgen is het echtpaar Verkooijen te Oosterhout over leden door kolendampvergifti ging. De vader van de heer Verkooijen merkte gistermorgen te 09.00 uur, dat het gezin nog niet wakker was. Hii begaf zich naar de vastgeplaatste woon wagen aan de Stuivezanöse- straat te Oosterhout, sloeg eer. ruit in en vond man (20), vrouw (19) en kind (7 maanden) le venloos op bed. De politie gelooft niet aan misdaad. De kachel, die in de vooravond gevuld was, was ge sloten, waardoor de giftige damp niet kon uitwijken. INBREKERS AANGEHOUDEN De 19-jarige matroos A. J. M. G., die in een plaatsje op een der Zuid-Hollandse eilanden woont, en de 23-jarige losse werkman A. K. uit Gouda zijn door resp. de Rotterdamse en Goudse politie aangehouden, omdat zij sedert de Kerstdagen vier inbraken gepleegd zouden hebben. Hun grootste slag slpe- gen zij op de avond van Nieuw jaarsdag bij de bedrijfsleider M. in Hoek van Holland. Bij hem thuis maakten zij een be drag van ongeveer ƒ3100 'ouit. Verder hebben zij nog inge broken in Oostvoorne en in Rotterdam, waar zij tweemaal een kantine bezochten. Daarbij zouden zij geholpen zijn door de 20-jarige zeeman P. M. Q. uit Rotterdam, die woensdagavond kon worden gepakt. BABY VAN TWEE WEKEN OMGEKOMEN BIJ BRAND Een baby van ruim twee we ken is gistermorgen jammerlijk omgekomen, bij een korte, felle binnenbrand in een tamelijk bouwvallige woning aan de Wa- genaarstraat in Amsterdam- Oost. De brand moet kwart voor tien zijn ontstaan op de eerste étage juist achter de alkoof, waar de ouders sliepen, in de kamer waar de wieg met de op 20 december j.l. geboren Ronnie stond. De ouders, de glazen wasser K. van Meerten en zijn vrouw, bemerkten het hevige vuur, dat snel het droge hout van de kamerwanden aantastte. Zij slaagden erin de drie kinde ren, die in de voorkamer slie pen. terstond naar buiten te brengen. De baby was niet meer te redden, hoewel de man vol gens verhalen van omwonenden nog is teruggegaan in het huis om te trachten het kindje te redden. De brandweer had het vuur met twee stralen snel bedwon gen. De achterzijde van de eer ste étage brandde geheel uit. De derde étage, waarvan de bewo ners een echtpaar met twee kinderen bijtijds konden vluchten, benevens de parterre liggende karrenloods, liepen waterschade op. De politie kwam na een eer ste onderzoek tot de conclusie, dat de brand in de oude woning vermoedelijk ontstaan is door kortsluiting. Zij kon de medede ling van omwonenden, dat het huis voor bewoning was afge keurd, niet bevestigen. AANVARING TUSSEN TWEE BINNENSCHEPEN Woensdagavond omstreeks ze ven uur is in de mond van het Amsterdam-Rijnkanaal de Duit se motortanker „Doris", meten de 1000 ton, in aanvaring geko men met het Nederlandse bin- nenscheepje „Nooit volmaakt", groot 150 ton. Beide schepen liepen materiële schade op maar konden de reis voortzetten. Er deden zich geen persoonlijke on gelukken voor. BRUG BIJ GORINCHEM Op 1 december 1960 zal de nieuwe brug bij Gorinchem, die een aanmerkelijke verkorting betekent van de route Brussel- Amsterdam, officieel geopend worden. De verwachting be staat, dat tegen die tijd het weg- traject tot een met Oosterhout ook klaar is, waardoor het ver keer tussen Noord en Zuid aan merkelijk versneld wordt. Bij de bouw van deze brug wordt re kening gehouden met de verbre ding van het Wilhelminakanaal, die zal worden uitgevoerd. Zo wel Oosterhout als Breda bera den zich over de mogelijkheid om rond de ingebruikstelling van de brug bij Gorinchem ste delijke festiviteiten te organise ren. STOFFELIJK OVERSCHOT GEVONDEN De Oosterhoutse politie heeft het stoffelijk overschot opge- dregd van de 43-jarige chauf feur W. Cornelissen uit Ooster hout, die sedert oudejaarsavond vermist werd. Het vermoeden bestond reeds dat de heer Cornelissen in de haven was geraakt, daar zijn fiets in de nabijheid werd ge vonden. De heer Cornelissen laat een vrouw en zeven kinde ren achter. DODELIJK ONGEVAL De 68-jarige H. H. is bij bag- gerwerkzaamheden in het Spoordok te Stadskanaal met zijn hoofd in aanraking geko men met een draaiende lier. Hierdoor werd hij in het water geslingerd. Tijdens het vervoer naar een ziekenhuis in Gronin gen is H. aan de ernstige ver wondingen overleden. OUD-SD-MAN OPNIEUW GEARRESTEERD De minister van Justitie heeft opdracht gegeven de voorwaar delijk in vrijheid gestelde 52- jarige oud-SD-man A. B. op nieuw in bewaring te stellen hangende het onderzoek naar de overtreding van de bijzonde re voorwaarde, die aan B.'s in vrijheidsstelling was verbonden. De rijksrecherche heeft B. woensdagavond te Amsterdam gearresteerd. Hij woonde daar bij zijn broer in Amsterdam West. B. is ondergebracht in het huis van bewaring in Am sterdam. B. was in vrijheid gesteld op voorwaarden, dat hij zich niet zou ophouden in de provincies Gelderland en Overijssel. Niet temin begaf hij zich direct na zijn vrijlating naar Deventer. Na een onderhoud met de of ficier van Justitie te Zutphen is hij teruggekeerd naar Am sterdam. Nadat de minister over deze zaak een rapport van de officier van Justitie had be reikt heeft hij beslist, dat het hangende het nadere onderzoek wenselijk is, dat B. in verzeker de bewaring blijft. TEKORT AAN BUSCHAUFFEURS IN BOSKOOP De autobus-onderneming ,.Ci- tosa" uit Boskoop die een groot aantal lijndiensten in de Goudse streek onderhoudt, onder meer die van Rotterdam naar Gouda v.v. heeft met zo'n groot tekort aan chauffeurs te kampen, dat de huidige dienstregeling niet meer gehandhaafd kan worden. In overleg met de Rijksverkeers inspectie zal de „Citosa" met in gang van zondag 10 januari enige beperkingen in de dienst regeling invoeren, welke hoofd zakelijk neerkomen op frequen tieverlaging op zondagen en op werkdagen in de late avonduren. Een voorname factor bij het gro te tekort aan chauffeurs schijnt de lage standplaatsklasse, waar in Boskoop is ingedeeld te zijn. Hierdoor blijven de lonen, die de „Citosa" kan bieden ten achter bij die in omliggende plaatsen. VERMISTE HUURAUTO TERECHT De huurauto waarmede de 49- jarige Goudse huisschilder T. P. met zijn gezin, medio december naar Oost-Duitsland vertrok, is TIENDUIZEND GULDEN UIT AUTO GESTOLEN. Met bevestiging van het recht- bankvonnis heeft de procureur- generaal bij het Gerechtshof te Amsterdam donderdagmiddag een jaar gevangenisstraf, waar van twee maanden voorwaarde lijk, met aftrek van het voor arrest geëist tegen de 21-jarige auto-elektriciën P. K. uit Laren, die samen met een vriendje op 15 juli j.l. in Barneveld 10.000 gulden uit een voor een café ge parkeerde auto stal. De verdachte was in hoger beroep gegaan omdat bij de rechtbank een iets lagere straf gerequireerd was: een jaar waar van vier maanden voorwaarde lijk. Zijn mede-verdachte, tegen wie een hogere straf geëist was, was tot dezelfde straf ver oordeeld als deze verdachte. Ter zitting van donderdagmid dag bleek dat de verdachte zich door zijn vriend had laten over halen. Volgens de procureur- generaal had echter de zoon van de bestolen automobilist de kwalijkste rol gespeeld. Deze had de mede-verdachte verteld dat hij op 15 juli met zijn vader, een Gooise kaashandelaar, in Barneveld voor het café zou par keren. Hij deelde hem voorts mede dat zijn vader die dag veel geld zou innen en dat dit in twee aktetassen zou worden opgebor gen. Alles verliep volgens plan. De mede-verdachte nodigde P. K. uit een auto te huren, samen reden ze naar Barneveld en sa men braken ze met een schroeve- draaier de afgesloten auto open. Nadat ze het geld uit de akten- tassen hadden gehaald wierpen ze deze met de overige inhoud in de rivier de Eem. De zoon van de kaashandelaar is zelf niet vervolgd, omdat zijn vader de ingediende klacht bij de justitie tegen hem heeft ingetrokken. De raadsman wees er op dat de verdachte thans bijna een half jaar in voorarrest heeft doorge bracht en vroeg onmiddellijke invrijheidstelling, die door het Hof echter van de hand werd ge wezen. De uitspraak volgt op 18 jan. Twee en een half jaar gevan genisstraf met aftrek is gister- terecht. Na de briefwisseling morgen voor de rechtbank te van P. met de autoverhuurder, waarin stond vermeld dat deze laatste de auto voor het station in Osnabrück kon aantreffen, is de garagehouder, de heer C. Michaelig uit Gouda met zijn echtgenote naar Duitsland ver trokken, waar hij de auto op de aangegeven plaats aantrof. P. schijnt zelf met zijn gezin weer naar de Oostzöne vertrokken te zijn. De doortJiem gemaakte kosten moeten uit de verkoop van zijn inboedel te Gouda be streden worden. Bij een botsing tussen een trein en een vrachtauto in de buurt van Johannesburg (Zuid- Afrika) zijn woensdag twee blanken (de machinist en de conducteur van de trein) en twee inheemsen om het leven gekomen en tien blanken en inheemsen gewond. Rotterdam geëist tegen een voormalig medewerker van een Rotterdams weekblad, de 30-ja- rige A. R. uit deze stad, die op lichtingen gepleegd zou hebben tot een totaal van ƒ20.000, Bijzonder kwalijk nam de of ficier van Justitie, mr. H. van Buuren, hem de twee gevallen die hij ten laste had gelegd. Daarbij had A. verteld dat zijn vrouw en zoontje bij ongelukken in Amerika waren omgekomen. Geld had hij dan nodig om er heen te gaan, of om het stoffe lijk overschot over te laten ko men. Van de heer Ph. van O. uit Rotterdam had hij op die manier in augustus '59 4.000 los gekregen, en van de heer J. P. J. van H. uit Den Haag in oktober 1958 ƒ2.000. „Deze man liet zijn vrouw, zijn kind en ook eens zijn moe der dood gaan om geld los te krijgenaldus de olficier. Schril noemde hij de tegenstellingen in het dossier: de condoleance brieven die verdachte had ge kregen, en de rekeningen van taxiritten en verteringen in restaurants e.d., van duizenden guldens. Bij zijn oplichtingen zocht A. mensen uit. waarvan hij kon veronderstellen dat ze niet naar de politie zouden gaan, omdat ze hun feilen in het geloof in iemand liever niet wereldkundig zouden willen maken, aldus de officier. Toen iemand hem toch aangaf, was het eerste wat R. zeiIk had niet gedacht dat die naar de politie zou gaan De officier vertelde voorts dat verdachte enkele jaren geleden al twee keer veroordeeld is we gens diefstal en verduistering. De rapporten spraken toen van onbetrouwbaar, arrogant, gesle pen. Dit keer had een psychiater van hem gezegd: een pathologi sche fantast, maar toch wel toerekeningsvatbaar. De president, mr. C. W. de Visser, merkte nog op. dat R. door middel van zijn werk in troducties had bij vele vooraan staande zakenlieden. A. H. W. werd meegenomen in deze le venswijze. Hij voelde zich geroe pen bepaalde relaties te onder houden, die gedeeltelijk wel ver goed werden, maar niet in gro te mate. De verdediger, mr. M. A. van Peski, voegde hier nog aan toe, dat zijn cliënt van eenvoudige kom-af en als leerling-garage- monteur z'n maatschappelijke carrière begonnen er te veel van hield om te gaan met men sen uit de z.g. „betere milieus". Hij wilde dan bepaalde dingen terug doen die hij zich niet kon permitteren. De raadsman vroeg clementie. In zijn „laatste woord", zei R. in tranenIk heb me erg min derwaardig gedragen. Over veertien dagen doet de rechtbank uitspraak. Het landelijke en idyllische plaatsje Loenen werd in de al- gelopen zomer speciaal rond het middernachtelijk uur druk be zocht door automobilisten, motor rijders en bromfietsers, zo druk, dat het de politie opviel. Een onderzoek wees uit dat de auto mobilisten, motorrijders en bromfietsers allen het hotel W. J. C. B. tot doel hadden. Op zekere nacht werd er daarom een inval gedaan. Toen bleek dat de heer B. van zijn zaak een soort nachtcafé had gemaakt, waar men bij een pittig muziek je een drankje kon nuttigen. B. had zich donderdag voor de Apeldoornse kantonrechter te verantwoorden, omdat hij bepa lingen van de drankwet en de algemene politieverordeningen had overtreden, teneinde de lielhebbers van het nachtleven uit naburige grote plaatsen ver tier te bieden, dat zij in hun eigen woonplaats niet konden vinden. De bezoekers werden als hotelgast in het gastenboek in geschreven, maar vertrokken weer zonder van hun betaalde kamer gebruik te maken. En daarmee heb ik tenslotte niets te maken, aldus de hotelhouder. De officier van Justitie was het met deze redenering niet eens en eiste tegen B. wegens het verstrekken van sterke drank aan niet-hotelgasten een boete van drie maal ƒ20,—, wegens het toestaan van musi ceren in zijn lokaal eveneens 20 en wegens overtreding van de bepalingen betreffende de sluitingstijd een boete van 35. De kantonrechter maakte er drie boetes van resp. 15, van 20 en van 35, (Adv.) üe geschiedenis van het redersgeslacht f an der Decken 2) (Nadruk verboden.) Dc stuurmansleerling keek de „ouwe aan. Toen zei hij: „Geen kip aan boord, schipper!Wat zullen we doen?" „Eeist kijken, of we ergens nog een naam kunnen ontdekken." Aandachtig liet Vernier zijn ogen langs de hoge scheepswand glij den. Toen gaf hp met een kort handgebaar bevel om weer door te roeien. „Vooruit, maar kalm aan, jongens!" De matrozen trokken aan, nu in een langzamer tempo. Zo naderde de sloep de spie gel van het wrak. Opeens zagen de mannen hun schipper naar boven kijken. Zijn uitgestrekte hand wees hen iets aan. „Kijken jullie daar eens!" Vijf paar ogen volgden de rich ting van zijn wijsvinger. „Waar, schipper?" „Daar!.. Onder die vensters.. Daar staat de naam!.... Wat maak jp eruit, Villemot!" De stuurmansleerling kneep zijn ogen tot spleetjes. Aandach tig tuurde hij naar dc verminkte bronzen letters, die door de in vloed van wind en water zwear hadden geleden. „O....F.... I.... R....", spel de hij. En zich daarna weer tot de schipper wendende: „Ik maak er het woord OFIR uit, schipper! Een mooie naam.Wat zou dat betekenen?" OFIR?...." Nadenkend her haalde Vernier de naam. Toen streek hij met zijn verweerde hand langs de ringbaard, die zijn gebronsd gezicht omlijstte. Als ik me niet vergis.... dan was dat een land, waar ze goud vandaan haaldenIk herinner me de verhalen van mijn groot moeder, die veel in de Bijbel las. Ze vertelde van een wijze ko ning die Salomo heette. Ik was toen nog een jochie van vijf of zes jaar en begreep er natuur lijk niet veel van.... Maar één Schipper Vernier keek naden kend naar boven. De mannen za gen aan het bewegen van zijn lippen dat hij de naam van het schip nogeens spelde, als moest hij een leeslesje opzeggen.... Toen wendde hi.) zich met een beslist gebaar naar zijn mannen. „We zullen er niet lang over praten.. We gaan aan boord. Ik wi) daarboven op het d»k en verder binnen in die schuit wel eens een kijkje nemenWe gaan aan lij vastmakenVil lemot, pak jij die dreg maar eens in je knuisten." Een halve minuut later lag de sloep tegen de van de wind af gekeerde zijde van het onbeken de vaartuig. Met een goedgemik te en handige worp slingerde de leerling de kleine dreg met de scherp gepunte haken omhoog. De dreg kwam neer op de houten verschansing. Een korte en krach tige ruk aan de lijn deed de pun ten in het verweerde hout drin gen. Villemot trok er met beide handen aan en ging er even met zijn gehele gewicht aan hangen. Dc dreg had zich goed in het hout vastgebeten en hield 't lichaams gewicht van de stuurmansleer ling. Schipper Vernier knikte goed keurend. „Knap gedaan! En nou als de wind naar boven. Ais je op het dek staat, trek je aan de dreg de stormladder om hoog en bevestig die aan het ding heb ik nooit vergeten. Ze i wand. Begrepen?" vertelde dat die Salomo schepen liet bouwenwaarmee ze toen naar een rijk land gingen. Dat land heette Ofir en vanuit dat land liet Salomo goud komen. Dat is alles, wat ik er van ont houden heb. „Begrepen, schipper!" Ville mot greep de lijn beet en met zijn voeten tegen de scheeps wand steunend kiom de lenige en lichte stuurmansleerling snel en handig omhoog. Even later verscheen zijn glundere gezicht In een overzicht van de zee scheepvaart in 1959 constateert de Koninklijke Nederlandse Reedersvereniging vooreerst dat in het afgelopen jaar de ont wikkeling in deze scheepvaart achterbleef bij die in andere be drijfstakken, waar nagenoeg al gemeen de conjunctuur aan zienlijk verbeterde. Echter, zo wordt daaraan toegevoegd, ver toonde aan het einde van het jaar het vrachtniveau in de tramp- en tankvaart een zwakke opgaande lijn. Voldoende gegevens over de groei van de wereldhandel in 1959 zijn nog niet beschikbaar, doch wel staat vast dat het deel daarvan dat overzee werd ver voerd niet in alle sectoren een gelijkmatige ontwikkeling toon de. Zo onderging het transatlan tische kolenvervoer van de Ver enigde Staten naar Europa een daling van 30 min ton in 1958 tot circa 18 min ton in 1959. Het vervoer van granen en ertsen gaf een toeneming te zien; het overzeese stukgoederenvervoer variëerde sterk in de verschil lende vaargebieden. Het vervoer van minerale olie ongeveer de helft van het veevervoer ver toonde enige stijging, doch niet in die mate als op grond van O.E.E.C. (Organisaties voor Europese Economische Samen werking), prognose kon worden verwacht. De wereldkoopvaardijvloot re gistreerde een sterke toeneming'. De totale inhoud van de vloot bedroeg op 30 juni 1958 118 min brt, die van de tankers 33,6, die van de overige schepen 84,4 brt. Op 30 juni 1959 waren deze ge tallen resp. 124,9, 37,9 en 87.0 brt. In 1959 is aanzienlijk meer tonnage in de droge ladingsec tor naar de sloper afgevoerd dan in de tankvaart het geval was. Bovendien waren er in vo rige jaren belangrijk meer bouwopdrachten voor tankers geplaatst dan voor schepen voor droge lading. In de tankvaart was medio 1959 nog 16,1 min brt boven de verschansing en maak te hij de dreg los uit het hont. Daarop vierde hij de lijn, zodat de mannen in de sloep de mee genomen stormladder aan een der punten van de dreg konden hangen die daarna door Ville mot werd opgehaald en aan het staand want bevestigd. „Ziezo!" riep hij naar omlaag, „komen jullie maar boven." Schipper Vernier was de eer ste die de stormladder beklom, gevolgd door de matrozen André en Gaston. De derde en vierde man bleven in de sloep achter, de een om af te houden en de andere op de riemen. Met een forse zwaai slingerde schipper Vernier zich over de verschansing en weldra had hij het dek van het vreemde schip onder de voeten. „Daar zijn we dan!" Schip per Vernier keek het dek rond. Nergens viel een levende ziel te bespeuren. „Lijkt me een verlaten boel tje", gromde hfj in zichzelf, ter wijl hij langzaam in een cirkel ronddraaide om alles eens goed op te némen. „De schuit moet minstens vijftig jaar geleden ge bouwd zijn.... Kijk maar naar dat campagnedekIs waar schijnlijk als bark getuigd ge weest." Opeens zweeg hij. Gespannen keek hij naar de grote mast, waarvan het onderste gedeelte met het staand want nog volko. men in tact was. „Zien julie dat?" Er kl»nk iets van huiver in zijn stem. „Wat bedoelt U, schipper!" Uit drie monden kwam dezelfde vraag. (Wordt vervolgd.) In het Staatsblad is het 2e wijzigingsbesiuit salarisbesluit L. N. O. 1955 gepubliceerd. Door de totstandkoming van dit be sluit is de aanpassing van de salariëring van 't personeel bij het Lager Nijverheidsonderwijs aan dat van de onderwijzers bij het V. G. L. O. een feit gewor den. Deze salarisaanpassing werkt terug tot 1 januari 1957. TERNEUZEN. M. V. Tot. Geboren 170 158 328 Elders geboren 5 3 8 Gevestigd 391 477 868 566 638 1204 Overleden 58 52 Elders overleden 7 3 Vertrokken 255 331 110 10 586 706 320 386 Bevolking op: 1 jan. 1959 7689 7770 15459 1 jan. 1960 7935 8022 15957 Vermeerderd 246 252 498 Alhier geboren, elders woon plaats 208 Alhier overl., elders woon plaats 113 Aantal huwelijken: 103 Aantal echtscheidingen: 5. Aantal levenloos geboren kinde ren (Terneuzen en omg.): 14 (waarvan 8 uit Terneuzen). Aantal naamsveranderingen: 1. Aantal inschrijvingen adoptie: 1. Aantal ontkenningen wettig heid: 1. PHILIPPINE, aan tanktonnage in bestelling, zodat in de komende jaren de uitbreiding van de tankervloot circa 42 pet van de thans va rende zal omvatten tegenover een uitbreiding van circa 10 pet van de overige vloot. Over de „opgelegde tonnage" geeft het overzicht de volgende cijfersop 1 januari 1959 was 2.396.500 brt van de tankervloot en 4.951.500 brt van de overige scheepsinhoud opgelegdop 1 december van datzelfde jaar waren 3.490.000 brt aan tankers en 3.418.100 brt aan overige schepen opgelegd. Voor de Nederlandse vloot zijn deze getallen: in januari 1959 waren opgelegd aan tan kers 72.000 brt en aan overige schepen 25.800 brt; in december 1959 waren opgelegd aan tan kers 69.900 brt en aan overige scheepsruimte 34.500 brt. De op gelegde droge lading tonnage daalde van circa 5 min brt ulti mo 1958 tot 3,4 min brt ultimo 1959, ondanks het feit dat van medio 1958 tot medio 1959 circa 2,6 min brt aan nieuwe schepen aan de vloot werd toegevoegd. Aangezien in deze sector het grootste deel der tonnage in de ljjnvaart wordt geëxploiteerd, waar de diensten ook bij onbe vredigende beladingsgraad wor den gehandhaafd, konden de nieuw gebouwde schepen door deze vervoerstak worden geab sorbeerd zonder dat tot opleg ging werd overgegaan. Van de tankvaart moest tengevolge van de grote overcapaciteit aan scheepsruimte in verschillende gevallen ook nieuwe tonnage worden opgelegd. De reeds in 1958 onder auspi ciën van de International Cham ber of Shipping begonnen be sprekingen om een regeling te treffen voor het uit de markt nemen van overtollige tonnage, werden in het verslagjaar afge sloten. Gezien de weigering' van Amerikaanse en Noorse zijde aan zulk een regeling mede te werken, mag aldus het over zicht niet worden verwacht dat in de naaste toekomst iets van zulk een regeling zal ko men. Het allerwege optredende over aanbod van tonnage had een sterke onderlinge penetratie van lijnvaart, trampvaart en tank vaart tot gevolg. Tankers von den emplooi in het graanver- voer; de daardoor beconcurreer de trampvaart zocht compensa tie in de lijnvaart, terwijl daar entegen ae lijnreders lading traentten de verkrijgen op de tramp vrachtenmarkt. In de lijnvaart stond het vrachtenniveau sterk onder druk, o.a. tengevolge van de ac tiviteit van outsiders, die in vele gevallen met voordeiig gechar terde schepen tegen lage tarie ven concurreerden. Nadelige in vloed werd ook gevoeld van vele directe en verkapte vormen van viagdiscrimiriatie en van de po litiek van een toenemend aan tal landen aie fob-aankopen en cif-verkopen voorsenreven, het geen viagdiscriminalie in de nand werkte. Aan het einde van 1959 zette aiuus het overzicht in de trampvaart een geringe verbe tering in. De perspectieven voor de tankvaart zijn ongunstig. De Koninklijke Neaerianase Ree- aersvereniging verwacht dat het nog enkele jaren zal auren voor hier vraag en aanbod weer met elkaar in evenwicht zijn. Een oplossing van ae proble men die de viagdiscriminalie stelt wordt evenmin op korte termijn verwacht. De officiële besprekingen op overheidsni veau te Washington in 1959 hebben geen onmiddellijk prak tisch resultaat opgeleverd. Het overaanbod van scheeps ruimte heelt uiteraard de groei der vloten sterk vertraagd. M. V. Tot. Geboren 9 11 20 Gevestigd 28 30 58 37 41 78 Overleden 4 3 7 Vertrokken 27 32 59 *iT 35 66 Bevolking op: 31 dec. 1958 637 603 1240 31 dec. 1959 643 609 1252 Vermeerdering 6 6 12 Voltrokken huwelijken: 13. RETR AN CHEMENT. M. V. Tot. Geboren 2 6 8 Gevestigd 9 6 18 11 15 26 Overleden 3 3 Vertrokken 20 19 39 20 22 42 Bevolking op: 31 dec. 1958 289 251 543 31 dec. 1959 280 247 527 Vermindering 9 7 ie Voltrokken huwelijken: 6. SAS VAN GENT. Geboren Gevestigd Overleden Vertrokken Bevolking opi 31 dec. 1958 31 dec. -1959 M. 38 137 V. 49 129 Tot. 87 266 175 178 353 32 13 45 76 105 181 108 118 226 2040 2117 4157 2107 2177 4284 Vermeerdering 67 60 127 Voltrokken huwelijken: 30. Daartoe droeg ook bij, aldus het overzicht, het feit dat in 1959 vele aan Griekse reders toebe horende schepen van de goed kope vlag naar de Griekse vlag werden getransfereerd, teneinde van de voordelen der in Grie kenland onlangs ingevoerde fis cale regeling voor de scheep vaart te profiteren. Zo gingen ook aan Amerikaanse belangen toebehorende schepen over naar de vlag der Verenigde Staten om aan het vervoer van lading te kunnen deelnemen, waarbij de Amerikaanse regering op eniger lei wijze financiëel is geïnteres seerd. Men kan zich echter af vragen, zo voegt de Kon. Ned. Reedersvereniging daaraan toe, of in een periode waarin weder om met voordeel wordt gevaren de vrijdom van winstbelasting niet weer dezelfde aantrekkings kracht als voorheen zal blijken te bezitten en de sterke groei van de vloten onder goedkope vlag zal worden hervat. Van de Nederlandse vloot was op 1 december 1959 slechts 2,2 pet tegenover 7 pet van de we- reldvloot opgelegd; dit o.m. als gevolg van het feit dat het grootste deel der vloot in de lijnvaart wordt geëxploiteerd. Ondanks een hier en daar niet ongunstige beladingsgraad, toon den de vrachtinkomsten van verschillende rederijen ten op zichte van 1958 een teruggang. De vlootvernieuwing werd in 1959 met kracht voortgezet. In de maanden januari tot en met medio december 1959 werd 378.639 brt naar het buitenland verkocht, waarvan 164.903 brt voor sloop, tegenover een sloop- cijfer van 77.000 brt over het ge hele jaar 1958. De hoeveelheid in aanbouw of bestelling zijnde tonnage daalde van 177 schepen met 1.142.100 brt per 1 januari 1959 tot 113 schepen met 891.700 brt op 1 december 1959. In het algemeen was de finan ciële positie der rederijen ge zond en kwamen geen liquidi teit-s moeilijk beden voor, on danks de soms zwqre eisen, die aan hun uithoudingsvermogen werden gesteld.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1960 | | pagina 3