DE GOEDE SNAAR SINTERKLAAS aspookver schijnsel.... Mijn man heeft geen tijd voor pakjes maken )ETBAL \MMEN HT a26 november '59 Donderdag 26 november '59 SINT NICOLA ASNUMMER 1959 DE VRIJE ZEEUW rekingen over naar Argentinië -n van het gezelschap Argentijnse minister nlandse Zaken heb- rmorgen een bezoek de regeringscom- de emigratie, mr. Haveman. Het waren van de immigratie, O. Capuscio, de de nationale de heer J. C. handelsraad voor de heer Signamini. ,'lijkheid van uitbrei- lederlandse emigratie tntinië werd onder en er werden voor besprekingen ge- een verdrag, waarin ie, de rechtspositie migrant e.d. zouden >rden geregeld. ian oor H; ïr P. van aad de c. HL tie •1UROPESE BEKER OOR CLUBS N KWARTFINALES UROPESF, BEKER leeft zich woensdag -1 overwinning op de ampioensploeg I.F.K. geplaatst voor de van het tomooi uropese voetbalbeker and van de wedstrijd, men werd gespeeld, oor Sparta. Het was itmoeting tussen bei- Beiden hadden een- nnenin Rotterdam de Nederlanders i in Goeteborg ble- 'eden met dezelfde tegenstanders de een beslissingswed- dzakelijk werd. De 1 heeft dus in deze reeks wel een grote 3—0 overwinning op Belgrado) heeft de mpioensclub Wolver- IVanderers zich ge- ar de kwart finales iropese voetbalbeker e wedstrijd die te erd gespeeld eindig- .elijkspel11. België (militair) 2-2 ilwedstrijd tussen de Iftallen van Neder- Igië, welke woensdag ion de Vliert in Den espeeld, eindigde in spel: 2—2. Bij rust )d 1—1. 1RMAN WINT VAN IR VAN J)|.lk te partij in de twee- het wereldkampioen- men tussen de Rus- lhouder Koeperman ndgenoot Van Dijk >eperman gewonnen, telde met wit. leidt thans met punten. Olie bij de koers- Philips van de laat- sterk ten achter is de overige jnterna- den was de gang er sal uit De Elektroni- ondergingen in Wall- koersreactie en hier «ers van de Philips- het. Damrak giste- De koers schom- 729, tegen dinsdag 735%. De daling van ten voor deze aan- door de beurs als beschouwd, een puntje lager op U's, zonder de steun aankopen, onveran- i rz. aandelen verkeren een mineurstem- ;e Wallstreet, wer- elen opnieuw lager m kalm en ge- Cultures stil en wei- lerd. Staatsfondsen weniig affaire op otprijzen. sector werden aan- Suiker, bij grote in een open hoek leid. Na een inzet op de aanhoudende tegen sterk oplo- worden voldaan, eg tot 310, tegen slotprijs. Volgens er op de laatste maatschappij een liteurenpost waarin le reserve schuilt. :n aandeelhouders profiteren In de sectoren was het rustig met koers- naar beide rich- :banken eerder la- Orenstein en Kop- 195 (190) geadvi- bevredigende gang 3% XABEURSKOERSEN. (401%) 80—156.20 (155.40) 727% (725%) 717 (716%) BEURSINDICES. 23/11 24/11 25/11 471.98 47158 470.18 24852 247.96 248.39 154.33 154.55 154.11 18294 185.71 184.24 138.24 137.79 137.90 326.53 826.47 825.59 HET FEEST VAN LIEFDADIGHEID EN VERWENNERIJ EN krijgt af en toe de indruk, dat het Sinterklaasfeest een ongewenst feest is. Wanneer de feestdagen, waaraan de maand december zo rijk is, worden op gesomd, hoort men dikwijls: „Dan hebben we Oud en Nieuw, Kerstmis en Sint Nicolaas ook nog!", zo in de stijl van dat kan er nog net hij, december kost toch al zoveel geld. Gelijk beeft men. Bij velen zal dc decembermaand inderdaad de duurste maand van het jaar zijn en wat de financiën betreft slikt Sint Nicolaas cel op. Maar laten wc eerlijk zijn, is dat niet eigen schuld? Wie dwingt ons om veel geld uit te geven? Niemand toch? We doen het uit vrije wil! En waarom? Het antwoord hier moet zijn, dat er in ieder van ons eigenlijk een stukje van de goede Sint schuilt. Al mogen wc als doortrapte twintig ste eeuw materialisten wel eens mopperen als we voorzien, dat we die dure maand december weer niet zonder 'n tekort door zullen komen, dc behoefte om eenmaal in het jaar zo maar een gulle gever te zijn willen we ons toch niet laten ontnemen. En ook al verschuilen we onze ware gevoelens voor anderen en zelfs \oor onszelf achter verontschuldigingen ais .Ie moet toch iets doen" en „Och, je kunt ze toch niet overslaan, het is een traditie gewor den", toch zouden we Sint Nicolaas niet wil len missen, omdat hij ons zoveel plezier doet. Want laten we eerlijk zijn, als het niet zo was, zou dit feest van gulle gevers het niet zoveel bonderden jaren volgehouden hebben, maar reeds lang verdwenen zijn. Het is de geest die achter dit feest schuilt, die ons steeds weer pak en een ieder steeds weer doet besluiten om ook dit jaar maar weer mee tc doen. Het Sint Nicolaasfeest brengt elk jaar weer voor ieder 'n strijd mee tussen gevoel en verstand. Wanneer de inkopen worden ge daan voor allen die wij eens wil len verrassen, dan maakt zich z o'n prettig gevoel van ons meester en diep in ons hart be treuren we het. dat ons budget (waar we meestal toch overheen gaan) het ons niet toestaat om de mooie dingen te kopen die we over ons- wanneer het tegen 5 december gaat lopen, dan voelen we het weer. In wezen is het de snaar van het bedrijven van liefdadigheid die in ons aan het trillen werd gemaakt. Want de goede Sint zocht volgens de verhalen op zijn naamdag juist de minder be deelden en ongelukkigen op om die te bedenken. zo graag zouden willen geven.! 7.0 werd het feest van Sint Dan wordt de felle strijd gestre- i Nicolaas in eerste instantie ook den tussen gevoel en vorstand.een feest van liefdadigheid, het- want dat nuchtere verstand zefA ons, dat we met wat minder eft wat goedkoper verstandiger zou den handelen. En waarom doen we dat dan niet, wij moderne ver- standelingen? Omdat we zo erg r eel prijs stellen op dat ro mantische gevoel van de anonie me gever, dat latente restje ouderwetse romantiek, dat we gelukkig nog overhielden in onze tijd. van moderne nuchterheid en zakelijkheid. Oh, één keer in het jaar. hieraan toegeven, dat mag toch wel! En het is goed dat we hieraan toegeven, want het is hot goede in de' meps dat wij onbewust voelen, duidelijk gezegd in een oud en algemeen bekend spreek woord: ..Geven is betér dan ont vangen", waarvan tegenwoordig helaas de juistheid meestal niet meer onderkend wordt, omdat men liever veel ontvangt en wei nig geeft. Maar in de Sint Niro- laastijd is alles anders; dan wordt ons rijt weer duidelijk en dat is slechts mogelijk doordat de geest van de oude bisschop v "mi Myra dan over ons vaardig wordt. Het is die geest van liefdevol geven die ons dan bezielt. Van kind af werd ons het goede voor beeld. dat de Sint gaf. doormid del van overleveringen en an dere Verhalen voorgehouden. En iuist als nog onbedorven kleuter i oelden we hoe heerlijk het voor de goedheiligman geweest moet zijn om al die blijde gezichten te zien van hen die met zijn gaven Werden verrast. Dat heeft iets in ons wakker gemaakt dat we nooit meer kwijt zullen raken, want al wordt het in het leven van alledag niet steeds vaardig geen we reeds in oude kronie ken kunnen lezen, waar sprake is van speciale gaven op die dag aan de weeskinderen in de ge stichten en ouden van dagen in de tehuizen. Zij werden vergast op extra smakelijk toebereid ..wittebroodsop" of - „sprenek- vleys met jeus" en als speciale lekkernij op „gecouleurd suiker speek". Ook in onze moderne tijd is net nog zo en worden er speciale ac ties ondernomen om bepaalde groepen van misdeelden etcetera eens extra te tracteren. We be hoeven hierbij maar te denken aan de speelgoedinzamelingen voor bepaalde groepen kinderen, het bezoek van „de Sint" aan zie kenhuizen, liefdadigheidsinstel lingen en zo meer. Later is er het geven van ge schenken aan personen binnen de eigen kring, die eigenlijk niet voor liefdadigheid in aanmer king kwamen, bij gekomen. Dit komt toch wel voort uit de be hoefte om te geven, omdat dat zo prettig Is en wel speciaal wan neer de gelukkige ontvanger niet weet van wie het komt; dat geeft een apart tintje aan het geven, terwijl daar nog bij komt, dat men de mensen uit eigen kring kennend, ze door de'symboliek van het presentje eens extra kan plagen, zonder dat er boosheid uit voort mag vloeien. Vooral in eigen kring is het geven van geschenken, die in vroeger tijden heus niet zo kost baar waren en bedoeld als aar digheid, gegroeid tot het presen teren van cadeaus, soms wel van hoge waarde. Hier is geen sprake meer van een aardigheid, maar van pure verwennerij. Toch moe ten we dat niet veroordelen. Want in weerwil van het feit, dat dit Sint Nicolaasfeest voor velen economisch tot een ramp maakt, schuilt ook hier nog altijd de ene achtergrond van 't heerlijke geven en juist omdat de gever weet, dat zoiets bijvoorbeeld de hartewens van de ontvanger is, wordt het financiële offer goed gemaakt door de extra grote voldoening die het geven van zo'n geschenk biedt. Éénmaal in het jaar is het Sint Nicolaas het feest van lief dadigheid en verwennerij waar bij alle positieve elementen .van de menselijke geest de vrije teu gel warden gelaten. Laten we dit feest in ere houden! Het is één der laatste bolwerken van men selijke goedheid! (Nadruk verboden). Het is een typisch verschijnsel dat wanneer eenmaal ergens vandaan een klacht over het een of ander is gekomen die op eens overal tegelijk schijnt op te duiken. Zo kreeg ik dezer dagen verscheidene brieven achter elkaar waarin vrouwen zich beklaagden over het gebrek aan tijd of fantasie dat hun mannen met Sint Nicolaas vertoonden. „Ik zal mij niet beklagen, dat mijn man me tekort doet", schreef een van de dames. „Hij geeft heus wel geld uit, om me een mooi cadeau te kopen. Maar wat heb ik eraan, als ik het in 'n door een ander ingepakt pak je uit de winkel toegestuurd krijg?" Een ander schreef: „Be grijpt een man nu werkelijk niet, dat het ons niet om dure cadeaus te doen is? We zouden veel blijder zijn met een kleinigheid, waarbij hij de moeite heeft genomen, er een aardige surprise van te maken en er een gedichtje bij te doen, al is het nog zo stuntelig en onbeholpen. Dan zouden we 't gevoel hebben, dat hij iets voor ons over had. Een duur cadeau, dat liij „en passant'' gaat kopen en tegen de winkeljuffrouw zegt: „Hier is het adres. Pakt u het een beetje leuk in VOOR DE VROUW in en zorgt u, dat het op 5 december bezorgd wordt", iaat ons koud. Het irriteert ons alleen maar, om te moe ten constateren, dat onze mannen zo weinig tijd voor ons over hebben en zich er nooit eens in verdiepen, waaraan wij behoefte heb ben. Ik ben niet de enige, die er zo over denkt; verschei dene van mijn vriendinnen klagen hierover". IK SLOOF ME UIT EN WAT DOET HIJ Weer een ander liet 't vol gende horen „Voor mij ontbreekt elke romantiek aan de Sinterklaasavond. Het gekke is, dat toch elk jaar dit gevoel van verwach ting en opwinding, dat bij Sint Nicolaas hoort, mij be sluipt. Maar evengoed is het elk jaar een teleurstelling. Ik sloof me uit, om voor 't hele gezin aardige, kleine surprises te bedenken. Ik maak zoveel mogelijk pakjes van de zotste dingen soms, om de avond luister bij te zetten. Maar wat doet mijn man? Hij zegt: „Wat wil je graag hebben voor je Sin terklaas?" Net of hij geen maanden de tijd heeft gehad om met wat oplettendheid zélf uit te vinden, waar ik blij mee zou zijn en er dan op 5 december heel geheim zinnig mee te verrassen. Maar nee. hij zegt: „Koop het dan maar. Ik geef je carte blanche". Carte blanche! Wat kan 't mij schelen, al mocht ik voor een miljoen kopen! Ik wil leuke, kleine vertederende dingen, waar hij grappige pakjes van maakt. Ik wil me weer eens echt verrast voe len. Ik wil die gewaarwor ding van bevende verwach ting uit mijn kinderjaren terugvinden bij het open maken van een pakje, waar van je geen flauw idee hebt, wat er in zit. Voor mij is er nooit een pakje, dat een geheim bevat. Ik heb alles zelf gekocht en ingepakt, zo wel voor de anderen als voor mijzelf, want mijn man geeft mecarte blanche KAN DAT NIET ANDERS Ik zou zo nog een poosje door kunnen gaan, maar zou dan in herhalingen verval len, omdat de kern van elke brief op hetzelfde neerkomt: „Mijn man heeft geen tijd om pakjes te maken". Zou het met die tijd niet een beetje meevallen? Kan niet iedereen, man of vrouw, altijd wel de tijd vinden om een ander vreugde te berei den, als hij dat werkelijk wil? Ik voor mij zie deze kwaal van sommige heren der schep ping meer als gemakzucht. Een doodenkele man lijdt misschien aan een dermate ontstellend gebrek aan fan tasie, dat hij het werkelijk niet op kan brengen, een aardige surprise of geestig gedichtje te verzinnen. Maar dat moet toch wel als een uitzondering beschouwd wor: den en hun mogen we niets verwijten. We kunnen alleen maar medelijden met hen hebben. Maar met die gemakzucht is het wat anders. Het is werkelijk heel akelig, dat er nog altijd mannen bestaan, die doodgewoon te lui zijn om iets anders te doen dan naar een winkel te lopen en iets uit te zoeken, waarmee ze menen hun vrouw wel een plezier te doen, om het dan verder aan de winkeljuf frouw over te laten, het 1e wikkelen in een feestelijk papiertje, dat bij de gelegen heid past en voor de afleve ring te zorgen. En dan zijn ze nog heel verbaasd en wel licht gepikeerd, dat hun vrouw niet zó blij met het cadeau is, als ze meenden te mogen verwachten. Arme mannen! Met al hun knapheid en intelligentie en adembenemende uitvindin gen hebben velen van hen dit éne simpele ding nog niet kunnen ontdekken; hoe ze de gevoelige snaren in een vrouwenhart moeten bespe len. MARCELLE. (Nadruk verboden). <X>CM>^0000000<>00 OOOT^>o->0<>0<>Cr>OOC«><>C>OOkK>C>CM>OOOOOÖCHX>« De vorm van dc mijter van St. Nicolaas, die eerst met een go'f- 'ewc.eing naar boven gaat en daarna met eenzelfde lijn weer terugvalt, 's als een grafische voorstelling van de maand december voor het eco- lomische leven. De verjaardag van de goed-heiligman torent huizenhoog uit boven elke periode van economische opgang in het zakenleven. Hoe groter de welvaart wordt, hoe meer speelruimte er is tussen de noodzakelijke uitgaven voor kosten van levensonderhoud en de extra bestedingen voor bijzondere doeleinden. Wij leven in een jaar met een gunstige conjuc tuur, dat uit consumptief oogpunt nog extra koopkracnt-in jee Lies krijgt door loonsverhogingen in verband met een rechtvaardige ver°e" 'ing van het nationale inkomen. Kortom, wij mogen verwachten dat de St.-Nicolaasverkoop in vele branches allerlei bestaande records zal breken als waren zij broos als een vers biskwietje. Voordat alle geschenken op de plaat* van bestemming zijn en de Sint zich te ruste legt om zijn verjaardagsroes uit te slapen, moet eerst de gor diaanse sinterklaasknoop wor den doorgehakt, die tallozen tot radeloosheid brengt en anderen tot het nemen van een wintervakantie doet be sluiten. St. Nicolaas trekt zich als een echte bisschop geen steek aan van alle economi sche verschijnselen, die zich gelijkmatig wensen te ont plooien. Zijn feest wordt ge vierd met geestdrift, die eerst langzaam aanzwelt, dan plot seling oplaait tot een niet te stuiten vloedgolf van koop lust. om tenslotte te verstil len alsof men verbaasd tot zichzelf komt. Deze cyclus stelt -vijzen voor raadsels en moedigt zot ten aan tot zorgloosheid. En zo vergroeit een eerbiedwaar dig bisschop tot een economi sche spookge talte, die rond waart in ons goede land, het gehele kalenderjaar door. Een goed spook verschijnt na middernacht en daarom kluiven reeds na de bekende twaalf klokslagen van het jaareinde de mode- en recla memensen op hun- sigaar om met zenuwachtige opengesper de ogen de eerste elf maan den van de kalender te door boren tot vijf december. Veel vragen. Hoe zal dan de kooplust zijn? Welke kleur zal de mode beheersen? Zal de vraag zich richten op het, huishoudelijke of op de luxe? Welk chocola debeestje zou pooulair zijn en welk zilverpapier zal de siga ren in de sierkisten omhul len? Reeds spoedig zal de fa brikant van snoep, chocolade letters en andere veel ge vraagde geschenken zich met de produktie moeten bezig houden. Daarom kunnen cho coladebeestjes in het voorjaar al een nachtmerrie veroorza ken aan een rnoepreiziger, wanneer hij in de fabriek kijkt, het legioen kikkers, hondjes, varkentjes en andere iti zoetigheid gebeeldhouwde figuren uit de machine ziet marcheren en zich bewust wordt welk deel hij daarvan za' moeten verkopen. Dit sinterklaasspook plant zich voort in vele hersens met een epidemische snelheid. Op slag-experts buigen zich over vraagstukken van bederf, fi nanciers snuffelen naar geld middelen om de investering te dekken, pakhuis-meesters fronsen de wenkbrauwen als zijde stapels dozen en kisten zien groeien, ongeacht of die nu luxe damestasjes, spoor weg-speelgoed of chocolade letters bevatten. Het St. Nicolaasspook mar cheert dwars door het voor jaar en de zomer mee naar de herfst. Wanneer de bladeren vallen schijnt dit spook ac tiever te worden. Ondernemers en vertegenwoordigers storten zich op de St. Nicolaasbeurzen om de groot- en kleinhandel tot kopen te bewegen. Zij dra gen het spook over van fabri kant naar grossier, van gros sier naar winkelier als een tijd-eriafette. waarin men een bisschop-mascotte overgeeft totdat op vijf december de fi nish wordt bereikt. Spanning stijgt. Voordien zien nog heel wat mensen meer spookginterkla- zen dan zij ooit verwacht hadden. De marsepein-fabri kant ziet zijn spooksinten chocolade eten of banket. Om gekeerd zien de banketbakkers hun klanten rondwandelen in rode tabberds, getooid met fraaie mijters. Zij eten fruit of speculaas van de kruide nier. maar geen banket. De grote actie begint als de winkeliers hun keuze bepaald hebben en magazijnen en winkels fraai uitgedost worden met veel rood en goud, met bisschopsmantels en geschen kenleuzen. De spanning stijgt. Eigenaars en chefs zwoegen dagen en nachten aan de or ganisatie van dit massaal ge beuren. Is er personeel ge noeg? Zijn de showrooms aan trekkelijk? Hoe maken we originele étalages? Er wordt gedraafd, gesnauwd, gerekend. Iedereen laat zijn hart vol verwachting kloppen. De re- genkleding-verkoper hoopt op regen tegen eind november, begin december. De bonthan- delaars dromen voorlopig meer van een witte Sint dan van een witte kerst en terwijl de Jantjes en Mientjes weken lang hun begeerte-gevoelens strelen met het maken van een keus uit een zee van heer lijkheden, waren dag en nacht de spooksinterklazen rond in de harten der ondernemers. Het gaat om de koek of de gard, ook in de verkoop. Handen tekort. Dan barst de golf van ko pers los. Een geldstroom vloeit over de toonbanken en kassa's. Vele van de handen die daar bedienen moeten in eigen Sinterklaas nog verdie nen. Daar staat de jonge gar de verkopers en verkoopsters trappelend van ongeduld om de sporen op het veld van af- en omzet te verdienen. Ook zij zien hun Sinterklaas als spook verschijnen. Het kan zijn, dat hij zich aandient als een mopperende chef of baas, die vindt dat de bediening niet snel genoeg gaat. Mogelijk ook verkleedt hij zich als klant, die geen keus kan doen of als breek- duiveltje, omdat men in de haast juist enkele kostbare ar tikelen breekt. Vele handen grijpen, pakken, tellen in een eindeloos ritme van tonen, aanprijzen en afrekenen. Een groot tekort aan be kwame krachten is de spook- sint van elke personeelshcef. Het gehele leger van de aan vaardbare arbeidsreserve wordt in het geweer geroepen. Tijdelijke krachten stromen de ene deur binnen om hulp te bieden en dikwijls de ande re deur weer uit omdat zij niet voldoen. De oude garde van winkeljuffrouwen, die reeds lang getrouwd is, wordt te hulp geroepen. Gepensioneer de verkopers worden uit hun levensavond gesleept om te helpen de springvloed in de verkoop te verwerken. Zij ko men allen, soms met tegenzin omdat ze niet willen weigeren, of met enthousiasme, omdat ze erop gerekend hebben in hun eigen Sinterklaasbegro ting. mogelijk ook omdat ze wilien tonen er nog altijd „bij" te horen. Ook zij vinden hun Sinterklaasspookwan neer het hun teveel wordt. drs. MIERLO. (Nadruk verboden.) i

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1959 | | pagina 5