Radio-Televisie .Verlinhting Radio de Rock Toppers (§aulle treedt op Onrust in Sterke achteruitgang van personen en autovervoer over de Westerschelde Prijsontwikkeling en ordeningsbeleid Weero verzicht 1 jootlwill VAII t Hoff ran mil Veranderingen van accent MARINA 3 MARINA De plaat van dit jaar! 3 MARINA Na de invoering van de veertarieven Alleen autovervoer op de lijn Terneuzen-Hoedekenskerke steeg HOOGWATER ZON- en MAANSTANDEN WEERBERICHT RAOI Franltertng btf abonnement: Teraeuae». Dlrectewr-Koofdredacteur I. van de Sande Redactie-adres: Noordstraat 5557 Administratieadres: Smidswal Telefoon 2073 en 2510 NA 5 uur uitsluitend 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs: ƒ6,— per kwartaal; per maand ƒ2,per week 48 ct Losse nrs 9 ct ZEEUW ZATERDAG 31 OKTOBER 1959 15e Jaargang Nr 4821 Verschijnt dagelijks Uitgeefster N. V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneazen Advertentieprijs per mm 15 ct; minimum par advertentie ƒ2,25. Rubriek Kleine Advertenties (géén handel»' advertenties)5 regels 1,Iedere regel meer 20 ct. Kleine advertenties bij vooruitbetaling. Vermelding: Brieven onder nummer, of: Adres Bureau van dit Blad, 20 cent meer. Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur. Voor het maandagnummer: zaterdags 10 nor. Parijs is in de afgelopen dagen in opschudding geweest door het bericht over de aanslag op de gewezen linkse minister Mitterand en het complot, dat daar achter zou steken. Nu moeten we de twee gevallen wel scheiden. .Wat het complot aangaat is het vrij zeker, dat er een samen zwering is gesmeed, maar dat de regering zo snel heeft gereageerd, dat die in de kiem is gesmoord. Dat is dus anders dan in de vierde republiek, die zich in mei 1958 heelt laten overrompelen. Nu degenen, die aan die bewe ging hebben deelgenomen, ten dele zelf in de regering zitten, weten zij te goed, welke gevaren schuilen voor hen zelf. indien zij op hun beurt zouden worden over vallen. En het leger dat in mei 1958 zo gemakkelijk viel mee te slepen, zal thans niet zo snel tot rebellie komen, omdat het wel geneigd is te geloven, dat de meerderheid van de bevolking achter De Gaulle staat. Do aanslag1 op Mitterand be hoeft echter geen dieel te hebben uitgemaakt van het complot. In Frankrijk komen nu helaas vele overvallen en schietpartijen voor. En hoewel daarbij meestal Alge rijnen zijn betrokken, kan de terreur zich zeer wei uitbreiden tot een geheime strijd van Fran sen onderling. Geheimzinnige aanslag Toen de aanslag op Mitterand werd gepleegd, bleef er veel in het duister. De ex-minister zelf had zich, toen hij zich achter volgd zag, wel kunnen redden door op een drukke boulevard te blijven rijden en te stoppen bij oen politiebureau. Waarom volg de hij een zo stille straat, waar hij de auto verliet en vluchtte in oen park? Zijn auto werd door zeefd, hij zelf bleef ongedeerd. Men weet dat toen een rechtse extremist, een soort fascist, zich heeft aangemeld om te vertellen dat hij in overleg met Mitterand een schijn-aanslag had gepleegd. Toen rezen er weer allerlei vra gen. Waarom zou de ex-minister zich schijnbaar hebben laten vol gen en aanvallen door een poli tieke tegenstander? Tijdens het weekeinde volgde er weer een nieuwe lezing-, del fascist zou opdracht hebben ge kregen om Mitterand te doden, doch daarvoor zijn terugge deinsd. Hij zou naar de politicus zijn gegaan om te waarschuwen, maar hebben verklaard dat hii wel de opdracht moest uitvoe ren om niet op zijn beurt wegens verraad te worden doodgescho ten. Toen kwam volgens deze lezing een vergelijk tot stand. Dp fascist zou de aanslag plegen, doch Mitterand zou zorgen, dan niet meer in de auto te zitten. Natuurlijk rijzen nieuwe pro blemen. Welk belang had de ex- ministor er bij, een tegenstander zo terwille' te zijn. Waarom heeft rle fascist later alles onthuld, als zijn eigen leven gevaar liep? Trouwens de man hield lang vol, dat Mitterand graag wilde dat er moord en brand zou worden gpschreeuwd over het terroris tisch gevaar, en dat hij daarom de aanslag had gefingeerd. In dat geval is de duisternis niet weg gevaagd. Want waarom zou die fascist zijn eigen beweging in discrediet brengen? \\«i il<- hele affaire aantoond is wel. dat er veel rot is in het politieke leven in Frankrijk, "anl dp gissingen en onthullin gen hebben nog veel meer -rpoFvi,| gedoe aan het licht ge- hraeht. Politieke bom Al deze sensationale verhalen lebben bijna de aandacht afge leid van wezenlijke politieke schokken. Zo is bevestigd dat De Gaulle de Sowjet-premier Nikita hroesjtsjef heeft uitgenodigd naar Parijs te komen. Daarmee steil de Franse president zich op één lijn met Eisenhower, die ook de Rus bij zich thuis zag komen, terwijl de Brit MacMillan naar Moskou moest gaan. (Men ver- gete echter niet dat Chroesjt sjef en Boelganin al veel eerder in Engeland op bezoek waren geweest). IVal de F'ranse en de Russi sche sterke mannen met, elkaar zullen hespreken, is nipt. bekend. Maar zeker zal De Gaulle van de Russen eisen, dat zij niet tegen de Fransen stoken in Algerije en Noord-Afrika. De Franse presi dent zal vragen, of Moskou in Noord-Afrika liever de Ameri kanen ziet dan de Fransen? Of bij Frankrijk wil laten verzwak ken ten voordele van 't prestige van West-Duitsland Pas indien de Sowjet-premier antwoorden geeft die De Gaulle bevredigen en als in de Verenigde Naties de Russen zich onthouden van anti- Franse actie, dan wil Frankrijk instemmen met een topconferen tie. En die zou niet voor het voorjaar van 1960 plaats kunnen vinden. Tragedie van verwarringen Nu heeft niemand bezwaar te gen een gesprek tussen De Gaul le en Chroesjtsjef, maar velen wel tegen het zo ver verschuiven van de topconferentie. Bovendien verlangt De Gaulle, dat over de politiek in heel Azië een soort overeenstemming moet zijn be reikt, voordat hij met Eisen hower, MacMillan en Chroesjt sjef wil samenkomen. De Verenigde Staten en Enge land waren van plan, allereerst te praten over een akkoord in zake Berlijn. Werd dit bereikt, dan zou men op een latere bij eenkomst andere onderwerpen kunnen aansnijden Nu echt De Gaulle echter Berlijn niet zo be langrijk, wel Algerije en Azië. De Westduitse kanselier Ade nauer heeft de verwarring ver groot door te zeggen dat vol gens hem op een topconferentie niet over Berlijn, maar over de ontwapening moest worden ge praat. In Berlijn behoorde de zaak te blijven zoals zij is. Is het wonder dat Eisenhower zeide, dat hij nu zo gauw mogelijk een bespreking wilde met MacMillan, De Gaulle en Adenauer? In het westen is de verdeeld heid weer even groot als vóór dat Eisenhower naar Europa kwam. Maar in Parijs heeft men geen haast met een uitsluitend westelijke topontmoeting. Het is een vreemde geschiedenis. Zo lang het oorlogsgevaar over woog, wierden door de Sow,jet- Unie de westelijke landen opeen gedreven. Nu men overtuigd is dat de Russen geen oorlog wil len ontketenen koersen de atlan- tische staten uit elkaar. Zij to nen zich onderling verdeeld. Maar tezamen leggen zij ook geen lursis voor een ontmoeting met Chroestjsjef. Eerder is het een tragedie dan een c-omedie van verwarringen. Onrustig Irak Na de aanslag die er is ge pleegd op de Iraakse dictator Kassem is het in Irak onrustig en onveilig. Het aantal arresta ties is er zeer groot en vooral is het wantrouwen toegenomen tegen alle vrienden van de Egyp tische dictator Nasser, de grote mededinger van de man die nu in Bagdad de toon aangeeft en die wel ernstiger gewond schijnt te zijn geweest dan werd gemeld. Het ligt voor de hand dat de daders worden gezocht onder de zogenaamde Nasseristen, al kun nen het evengoed aanhangers zijn geweest van het oude regime van de vermoorde koning. Zelfs verluidt dat het wel eens com munisten konden zijn geweest, die Kassem naar het leven heb ben gestaan, omdat die niet meer zo vriendelijk was voor de bolsje wisten. Maar allereerst is men geneigd de schuld aan Nasser te geven, en die zou zelfs klaar staan om Irak binnen te vallen. Zorg om Syrië Een inval in Irak zou ertoe lei den dat het hele Iraakse volk vereend achter Kassem zou staan. Maarwaarschijn] ijk zou ook een deel van de Syriërs wel overlopen naar Irak. In Sy rië is altijd een beweging ge weest voor aansluiting bij Irak. Zo'n land zou dan van de Mid dellandse Zee reiken tot aan de Perzische Golf. Door de olierijk dom van Irak zou het welvarend kunnen zijn. Eigenlijk zou die fusie natuur lijker zijn dan de samensmelting van Syrië met Egypte, die niet, aan elkaar grenzen. Nu is het zo I dat de fusie van Syrië met het land van Nasser en onder diens leiding wel een einde heeft ge maakt aan het communistisch gevaar in Damascus, maar ook aan de Syriërs hun zelfbestuur heeft gekost. Een Egyptische generaal is pas benoemd tot hoogste bevelhebber in Syrië. Indië en China Het leek eerst of de Indiërs en Chinezen zich weer wel met el kaar konden verzoenen na de grensconflicten. En men ver moedde dat Chroesjtsjef er in was geslaagd zijn Chinese bond genoten tot matiging te bewe gen. Maar nu is gebleken, dat de Chinezen in het noordoosten van India wel een post hebben ont ruimd, doch in het noordwesten duizenden vierkante kilometers hebben bezet van Ladach, dat steeds beschouwd is als een deel van Kasjmir, een deelstaat van India. Daar hebben gevechten plaats gevonden, waarbij ver scheidene Indische soldaten zijn gesneuveld. In heel India heb ben toen heftige betogingen plaats gevonden tegen China en zelfs een groot deel van de com munisten hebben daaraan mee gedaan, omdat zij ditmaal toch hun land stelden boven China. In Moskou moet men zich niet bijster behaaglijk voelen door 't optreden van Peking, (Nadruk verboden). (Advertentie) 'fi Kocco Granata Natuurlijk bij MONO DISGO-BAR STEREO KONING VAN LAOS OVERLEDEN Koning Sisavang Vong van Laos is donderdagavond over leden. De koning is 74 jaar geworden. Sinds 1904 heeft hi.l zijn land ge regeerd. Hij was al verscheidene jaen bedlegerig. De kroonprins volgt hem op. Advertentie) noordstraat 102 - tel 3138 - terneozfn Bij de analysering van de cijfers voor het auto- en personen vervoer door de veerdiensten in Zeeland is gebleken, dat door de invoering van de nieuwe verhoogde veertarieven per 1 augustus 1958 voor de veerdiensten over de Westerschelde een belangrijke teruggang is geboekt. Dit is gistermiddag meegedeeld op een persconferentie van de Commissaris der Koningin in Zeeland. Gedurende de e-irste negen maanden van 1958 is het personen vervoer over de Westerschelde vergeleken met een zelfde tijdvak in 1957 teruggelopen met ruim 14 '/2 procent. Het autovervoer liep in deze periode terug met ruim 16 "z procent. Hierdoor is dus de door Zeeuws-Vlaanderen geuite vrees van achteruitgang bewaarheid. VLISSIN GENBRESKEN S Op het veer Vlissingen -Bres- kens werden in de eerste negen maanden van 1957 overgezet 1.878.271 personen. Dit daalde tot 1.765.865 personen in 1958 en tot 1.732.856 in 1959. Ten opzichte van 1957, het jaar waarin nog de gunstige veertarieven van kracht waren, ontstond er dus in 1959 een daling van 145.415 personen, ofwel 7,7 procent. Een vergelijking met de cijfers van 1959 is het beste mogelijk met het jaar 1957, want in 1958 zijn de verhoogde veertarieven ingevoerd op 1 augustus. De ver- voercijfers werden toen ongun stig beïnvloed omdat de nieuwe veerboot ..Prinses Beatrix" in ge bruik kwam, die ondanks de hoge veertarieven voor velen een trekpleister vormden zodat tal loze personen, die anders vrijwel geen gebruik maakten van de veerdienst zich hebben doen overzetten om de nieuwe boot te kunnen bewonderen. Na 1 augustus 1958 kwamen de verhoogde veertarieven in werking en dit drukte het ver voer. Want bedroeg in december 1957 het aantal vervoerde perso- Het prijspeil van industriële goederen en diensten in het com- sumptiepakket is sinds 1954 met slechts drie procent gestegen en dus in hoge mate stabiel ge weest, aldus merkt de ministetr van Economische Zaken in zijn memorie van antwoord op zijn begroting voor 1960 op. De eindprijzen hebben stijging van invoer- en arbeidskosten praktisch niet gevolgd. De da lingen van de prijzen van grond en hulpstoffen sinds 1957 kwa men echter eveneens slechts in beperkte mate in de eindprijzen tot uitdrukking. De minister is van mening, dat de bedrijfstakken, waarin de prijsdaling van grond- en hulp stoffen van betekenis is geweest, deze ook in de eindprijzen moe ten doorgeven. De minister wijst inzake de mogelijkheden tof prijsdaling ook op de regeling voor vrijere loon vorming, die gebaseerd is op ver hoogde produktiviteit. Een deel van de verhoging van de pro duktiviteit moet worden aange wend voor prijsverlaging, indien daartoe naast redelijke loonsver hoging ruimte is. Gegevens hier toe kunnen voortvloeien uit het toeisingsbeleid van het college van rijksbemiddelaars. Ander zijds staan via het prijs- en mededingingsbeleid de nodige bevoegdheden ter beschikking om een dergelijke prijsverlaging af te dwingen. (A&vtrtentie) BINNEN VERING8ED Daarnaast rekent de minister er op, dat de meldingsprocedure van prijsverhogingen het beoog de effect zal opleveren. Hij voelt niet voor een meldingsprocedure voor prijsverlagingen, die wel licht een remmend effect zal op leveren. Tegen gecamoufleerde prijsverhogingen door bijv. on dergeschikte wijziging van een artikel, zal repressief gewaakt worden. Het C.B.S. stelt een onderzoek in naar de vertikale prijsbindin gen, waarbii tevens merkartike len zijn betrokken. Het onder zoek in de sector voedingsmid delen is gereed, dat in de secto ren wonen en textiel vrijwel. De economische controledienst heeft onderzoekingen in de fotobran che, de schoenenbranche, de par fumerie-, cosmetica- en toiletar tikelenbranche, de uurwerken branche en in de handel in auto- onderdeien en accessoires gereed. Vijf onderzoekingen zijn voorts een eindweegs klaar. Op grond eer onderzoekingen zal advies van commissie econo- sche mededinging worden ge vraagd. Over eventueel noodza kelijke maatregelen kan nog niets worden gezegd. De preventieve werking van het kartelbeleid en het geregelde contact tussen overheid en be drijfsleven hebben er in belang rijke mate toe bijgedragen, dat formeel optreden op grond van de kartelwetgeving achterwege kon blijven. Over het algemeen zijn de kartelprijzen niet kunst matig hoog gehouden, zo merkt de minister op. Na medegedeeld te hebben, dat de mededingingsregelingen krach tens het E.EG.-verdrag nog niet in werking (kunnen) zijn, meldt de minister, dat de stichting tot behartiging van de samenwer king in het bouwbedrijf de rege ling inzake bouwwerken in eigen beheer zodanig heeft gewijzigd, dat het overleg kon worden af gesloten. hazet fabrieken zevenbergen SCHUIM RUBBERBED verkrijgbaar bij: ENKELE OPKLARINGEN. Een afzonderlijk storingsgebied met regen, dat in de nacht van donderdag op vrijdag boven Schotland tot ontwikkeling kwam trok met de noordwestelijke stro ming in de hogere luchtlagen via ZONDAG 1 NOVEMBER v.m. n.m. Breskens 1.33 1.51 Terneuzen 2.08 2.26 Hansweert 2.48 3.06 Walsoorden 2.58 3.16 MAANDAG 2 NOVEMBER v.m. n.m. Breskens 2.16 2.31 1 Terneuzen 2.51 3.06 lansweert 3.31 3.46 Walsoorden 3.41 3.56 ZON MAAN op onder op onder Okt. 31 7.31 17.16 6.35 17.18 Nov. 1 7.33 17.14 7.55 17.55 9 7.35 17.12 9.14 18.39 3 7.36 17.10 10.27 19.31 4 7.38 17.08 11.32 20.31 5 7.40 17.06 12.26 21.38 de Noordzee in de richting van ons land. Het nam zo zeer in be tekenis toe, dat zich in de avond een afgesloten depressiekern vormde die over Noord-Neder land in zuidoostelijke richting wegtrok. De storing ging verge zeld van een omvangrijk regen- gebied dat in geheel West-Euro pa regen bracht. Om zeven uur in de avond tapten de waarnemingsstations Leeuwarden en Den Ilelder b.v. 16 mm regen. Twenthe 15, Rot terdam 14 mm. De regenval bracht mee dat in de zuidelijke provincies de tem peratuur nauwelijks acht graden haalde. Achter de depressie staat een noordelijke stroming, die heden onstabiele lucht van de Noordzee aanvoert, waarin naast enkele buien ook enkele opklaringen zullen voorkomen. medegedeeld door het K. N. M. I., geldig tot hedenavond. Zonnige perioden. Nu en dan zon, maar voorna melijk aan de kust af en toe een bui. Krachtige tot matige noor delijke wind. Middagtemperatu- en van 10 tot 12 graden. nen nog 106.365, in 1958 wat dit gedaald tot 86.887. Het aantal overgezette auto's daalde in de zelfde periode eveneens belang rijk. Na aftrek van de overgezet te buitenlandse auto's werden op het veer VlissingenBreskens in de eerste negen maanden van 1957 totaal overgezet 244.881 bin nenlandse auto's. Dit daalde in Vlissingen en Breskens tot het verleden zou behoren, wordt ge logenstraft door de sterke daling op het veer KruiningenPerk- polder. Want daalde het perso nenvervoer op de dienst Vlissin genBreskens, waar het plezier- varen hoogtij zou vieren, met slechts 7,7 procent, op de dienst KruiningenPerkpolder, die van groot belang is voor Oost- en. West-Zeeuws-Vlaanderen in ver hand met de industrie en de ravi taillering, daalde dit met 27 pro cent. Verder heeft de Commissaris der Koningin in Zeeland verklaard, dat binnenkort wordt begonnen met een verdere verbetering van de veerdienst op Schouwen- Duiveland. Binnenkort zal ook de bouw beginnen van de nieuwe veer haven bij Kats op Noord-Beve land. Een verbetering van de veerhaven De Val op Schouwen- Duiveland is nog met nooüzaxc- lijk, omdat er nog schepen met zijlading worden ingezet. Wan neer hier in de toekomst sche pen met koplading gaan varen, zal de haven worden verbeterd. Bij de afsluiting van het Veerse Gat en de Zandkreek, onderdeel van het Driê-eilandenplan, zul len de veerschepen die thans de dienst onderhouden op Noord- Beveland zo mogelijk worden in- Advertentie.) MIJN SOUVENIR MORGEN PUT YOUR HEAD ON MY SHOULDER E' PRIMA VERA THE RIDDLE OF LOVE Cat. Valente Billy Vaughn Adam Singers Peter Schilperoorl Paul Anka Roco Granata Graig Douglas RADIO-QftAMMOPOOM Til. 1J.IK 11» tisntuzin 1959 tot 176.047, dat is een daling van 68.834 binnenlandse auto's, ofwel 28 procent. ZIERIKZEE—KATSEVEER Het vervoer over de Ooster- schelde toonde een belangrijke vooruitgang. De dienst Zierikzee Katseveer boekte een vooruit gang, wat de auto's betreft van 26.646 auto's in de eerste 8 maan den van 1957 tot 31.067 auto's in de overeenkomstige periode in 1959. Het aantal passagiers liep in dit tijdvak terug van 151.611 tot 146.438. Ongetwijfeld is hier op van invloed, dat de veerhaven in Zierikzee werd verplaatst naar De Val, even buiten Zierik zee, waardoor de passagiers ge bruik moeten maken van een bus. Op de dienst KortgeneWol- phaartsdijk steeg het aantal ver voerde passagiers van 297.322 tot 331.883 het aantal auto's van 74.532 tot 87.900. Op de dienst VeereKamperland, die uitslui tend passagiers en fietsers ver voert, steeg het aantal personen van 43.891 tot 46.522. TERNEUZEN- HOEDEKENSKERKE Op de veerdienst Terneuzen Hoedekenskerke werden in de eerste negen maanden van 1957 overgezet 245.603 passagiers, in 1958 252.426 en in 1959 223.523. Er was dus een terugloop ten op zichte van 1957 met 22.080 passa giers, ofwel 9 procent. Het auto vervoer op deze veerdienst steeg enigszins en wel met 15 procent, want werden er in de eerste ne gen maanden in 1957 17.954 bin nenlandse auto's overgezet, in 1959 bedroeg dit aantal 21.072. KRUIN IN GEN PERKPOLDER Het veer KruiningenPerk polder boekte eveneens achter uitgang in het aantal vervoerde passagiers en auto's. Voor dit veer bedroegen de cijfers in 1957 1.011.390 passagiers en in 1959 731.014 passagiers. Er was der halve een terugloop ten opzichte van 1957 met 280.376 passagiers ofwel 27 procent. Het autover voer op deze lijn liep terug van 264.815 binnenlandse auto's tot 243.246 auto's in 1959, een achter uitgang met 20.569 auto's, ofwel 7% procent. De destijds geuite mening, dat bjj invoering van de hogere veer tarieven het pleziervaren tussen gezet op de dienst naar Schou- wen-Duiveland. Op de „Noord- Beveland" zal een motor moeten worden bijgeplaatst. Wanneer dit te kostbaar blijkt zal de boot worden verkocht. De veerboot „Zandkreek" zal verdwijnen. De veerboot „Willemsdorp" is reeds overgegaan naar de R. T. M. (Rotterdamse Tramwegmaat schappij). Onbevredigend gesprek met minister van Verkeer en Waterstaat De Commissaris der Koningin heeft tijdens de gehouden pers conferentie medegedeeld, dat de in apriil van dit jaar gehouden bespreking met de minister van Verkeer en Waterstaat allerminst bevredigend is verlopen. Binnenkort zal opnieuw een overleg plaats vinden en het pro vinciaal liestuur ziet met belang stelling tegemoet de behandeling van de begroting van Verkeer en Waterstaat, waarin ongetwijfeld de veerdiensten in Zeeland een belangrijk punt, zullen vormen. Bouw „Prinses Irene" De Commissaris der Koningin deelde mede, dat. het Koninklijk Huis heeft goedgevondo i :e nieuwe veerboot, die thans in aanbouw is op de werf van de N.V. Koninklijke Maatschappij „De Schelde" de naam „Prinses Irene" zal dragen. De „Prinses Irene" wordt ee.i zustersc de nieuwe veerboot „Prinses Beatrix" en zal eveneens v. a ingezet op de dienst Vlissingen Breskens. Er zullen enkele wijzigingen in 't ontwerp worden aangebracht. HUWELIJKSDRAMA KOST MENSENLEVEN. Te Kerkrade h ;eft vrijdagmor gen omstreeks halt tien een ech telijke ruzie het leven gekost aan de 37-jarige mijnwerker W., wonende aan de Kaffebergscweg te Kerkrade. De man leefde al geruime tijd in onmin met zijn 34-jarige echt genote. Vrijdagmorgen kregen beiden weer woorden. De twist laaide op een gegeven moment zó hoog op, dat de vrouw, die juist in de keuken brood sneed, het mes greep en haar man in de buik stak. Deze overleed als ge volg hiervan vrijwel terstond. Tegenover de politie heeft de vrouw een volledige bekentenis afgelegd. Zij is In arrest gesteld.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1959 | | pagina 1