Bouwplan Serlippenspolder aangenomen Nu! Tijdelijk extra verrassing van Peijnenburg DEZE LUXUEUZE DOOS (stralend-helder kristalplastic) Gemeenteraad van Terneuzen Pagina 4 DE VRIJE ZEEUW Woensdag 8 juli 1951 j: en deze heerlijke orangeade-koeksamen 1.60 ■Woensdag 8 juli 1* Voorzitter: Mr. P. H. W. F. Tellegen. Wethouders: M, de Vos en H. A. M. A. de Meyer. Raadsleden: M. van Langevelde, R. Vrieling, P. Fyn van Draat, S. W. Henry, mevr. E. Dooms-Ortelee, A. Jansen, P. J. Huybrecht, R. Hol, C. J. Complet, W. J. Weterlngs, Dr. M. E. H. Camps, D. Waveryn, J. A. de Fey- ter, D. M. Ollebek, F. Dieleman. Secretaris: A. J. Dees. Mede aanwezig: Ir. F. J. Gouwetor van het ar chitectenbureau Kuiper, Gouwetor en De Ranitz te Rotterdam, ontwerper van het uit breidingsplan Serlippenspolder. De Voorzitter opent de vergadering. 1, Vaststelling van de notulen van de verga deringen yan 16 april en 8 mei 1959. Deze worden onveranderd vastgesteld. 2. Ingekomen stukken. a. het door Gedeputeerde Staten van Zeeland goedgekeurd raadsbesluit inzake wijziging sa laris- en loonverordening 1955; b. idem inzake het verlenen van garantie op een rekening-courantovereenkomst c. idem inzake het afsluiten van een kasgeldle ning en vaste geldleningen; d. idem inzake verkoop van percelen grond; e. idem inzake aankoop van de percelen Kazer nestraat 31 en Kerkhof laan 53; f. idem inzake goedkeuring begrotingswijziging 1958; g. schrijven van de directeur der P. T. T. inzake postbestelling 'tZwaantje; h. idem van Gedeputeerde Staten van Zeeland inzake plaatsing van een waarschuwingsbord voor veerdiensten; L jaarverslag dienst 1958 van Centraal Bouw en Woningtoezicht en de dienst van Gemeen tewerken; j. schrijven van Centraal Bouw- en Woningtoe zicht en dienst Gemeentewerken in Oost Zeeuws-Vlaanderen inzake kasopneming en contróle administratie; k. idem van Centraal Bureau voor Verificatie en Financiële Adviezen der Vereniging van Ne derlandse Gemeenten inzake kasopneming en controle administratie diverse diensten; I. schryven van Gedeputeerde Staten van Zee land inzake bezoldiging wethouders. De heer Hol: Uit het jaarverslag over 1958 (pag. 19) van de Centrale Dienst voor Bouw- en Woningtoezicht, heb ik gelezen dat thans in vele gemeenten in Oost Zeeuws-Vlaanderen aandacht wordt geschonken aan W. C.-verbeteringen, om dat in dit district nog veel woningen worden aan getroffen met o.a. droogclosets. Door middel van het toekennen van een premie van overheidswege tracht men deze verbeteringen te stimuleren. Uit het verslag biykt tevens, dat voor zover betreft de gemeente Terneuzen over 1958 in 35 gevallen een dergeiyke premie werd toegekend. Hoewel het dus de goede richting uitgaat, vraag ik my toch af of het mede gelet op de groeiende reserveringen in het Grootboek voor Woningverbetering geen aanbeveling verdient deze toch algemeen noodza- kelpk geachte verbeteringen thans niet nog meer dan tot dusverre te bevorderen? Al was het alleen maar door zo nu en dan door middel van publici teit op deze aantrekkeiyke mogelykheid tot wo ningverbetering by de bevolking te attenderen. De Voorzitter: Er is ruime publiciteit geweest. De heer Hol: Vooral als we nu straks gaan be handelen het uitbreidingsplan Serlippenspolder, steken deze toestanden wel schril tegen elkaar af. En het betreft heus nog niet het oudste gedeelte van Terneuzen. De Voorzitter: Ik had liever gezien dat u wat meer concrete gegevens gaf. De toestand is zeker gunstiger dan in andere gemeenten. Er komen geregeld aanvragen binnen. De heer De Vos: Ongeveer een jaar lang hebben de mensen die by de gemeente-ontvanger kwa men om een briefje, een stenciltje meegekregen waarop stond dat het mogelyk is om met premie van de overheid van een droogcloset een closet met waterspoeling te maken. Hier is wel degeiyk aandacht aan geschonken. Elke week komen ver scheidene aanvragen binnen. Alleen voor de wo ningen die in het saneringsplan vallen geldt dit niet; hier ligt de zaak wel iets moeilyker. De heer Hol: Een resumé op dit gebied met oüfermateriaal had ik wel kunnen waarderen. Misschien kan dit voor volgend jaar bekeken wor den. De overige stukken worden zonder bespreking voor kennisgeving aangenomen. 3. Voorstel van burgemeester en wethouders tot het verlenen op hun verzoek van eervol ontslag aan: a. A. de Vries, als onderwijzer aan de open bare ulo-school, wegens vertrek uit deze gemeente b. A. van Zanten, als gemeentegeneesheer (kom), wegens vertrek uit deze gemeente; c. Ds. H. Pestman en mr. H. Vermeulen, als curatoren van het Petrus Hondius Lyceum, wegens vertrek uit deze gemeente. Dit voorstel wordt zonder bespreking of hoofde- lyke stemming aangenomen. 4. Voorstel tot benoeming van: a. een gemeente-geneesheer voor de kom. Aanbevolen worden in alfabetische volgorde: Th. A. Bos, Markt 25; A. C. S. van Breda Vriesman, Herengracht 11—13; J. J. J. v. d. Griek, Scheldekade 27; K. J. Hoving, Axelsestraat 27; P. J. Nysten, Willem de Zwygerlaan 17. De Voorzitter: Artikel 9 van het Algemeen Ambtenarenreglement bepaalt dat men, om in nienst van de gemeente te kunnen treden, de leef tijd van 4U jaar nog niet mag hebben bereikt. Van oeze bepaling kan in byzondere gevallen worden afgeweken. Het college vond het wenselyk dat U op deze bepaling van het ambtenarenreglement terzake werd opmerkzaam gemaakt. Overgegaan wordt tot stemming. De voorzitter verzoekt mevrouw Doorns en de heer Jansen om met hem het stembureau te vor men. Uitgebracht worden 17 stemmen, waarvan 4 op A. C. S. van Breda Vriesman, 9 op K. J. Hoving en 4 op P. J. Nysten. Dokter Hoving is benoemd. b. Twee curatoren aan het Petrus Hondius Lyceum. Aanbevolen worden: Vakature mr. H. Vermeulen: 1. P. L. D. J. van Oeveren, burgemeester van Axel; 2. Ds. E. Ed. Stern te Sas van Gent. Overgegaan wordt tot stemming. Uitgebracht worden 17 stemmen: 8 op P. L. D. J. van Oeveren en 9 op Ds. E. Ed. Stern. Ds. Stern is benoemd. Vakature Ds. H. Pestman: 1. Mr. G. Tichelman, Oostelyk Bolwerk 8; 2. Mr. H. v. d. Belt, Axelsestraat 231. Overgegaan wordt tot stemming. Uitgebracht worden 17 stemmen: 5 op mr. G. Tichelman en 12 op mr. H. v. d. Belt. Mr. H. v. d. Belt is benoemd. 5. Voorstel inzake beroep voorwaardelijk ver leende bouwvergunning. De heer Huijbrecht: Mynheer de Voorzitter; gezien het feit dat het college is afgeweken van hetgeen is voorgeschreven in het saneringsplan voor de z.g. „oude stad" en wel op een zo belang- ryk punt als de aanleg van een straat, is by my het vermoeden ontstaan, dat het by het college niet in de bedoeling ligt dit plan consequent te handhaven. Indien dit juist is, zou ik er by U op willen aan dringen dit saneringsplan te wijzigen en opnieuw te doen vaststellen. Dit mede in verband met het feit, dat verschillende panden, die volgens dit sa neringsplan zouden moeten verdwijnen, een sterke waardevermindering hebben ondergaan. Het zou niet juist zyn betrokkenen schade te doen lyden, door een plan, dat wellicht verouderd is of mis schien op onderdelen niet realiseerbaar. De Voorzitter: Ons college heeft hierover reeds overleg gepleegd. Het is de raad bekend dat dit plan al enige jaren oud is. Als we nu een nieuw plan laten ontwerpen, moeten we niet denken dat dit een zaak is die vandaag of morgen voor elkaar is. Het dagelyks bestuur der gemeente besteedt hier echter alle aandacht aan en binnen afzien bare tyd zal by de raad een voorstel terzake inge diend worden. Zolang dit niet gebeurd is zitten wy met het plan en moeten wy het toepassen. By herhaling zyn wy tegemoet gekomen aan de ver langens van de mensen, maar er zyn toch bepaal de grenzen. Op een bepaald punt kunnen we niet verder. Laten we zeggen dat we aan 95 van de verlangens van belanghebbenden tegemoet geko men zyn. De heer Van Langevelde: Ik heb gelezen dat het verzoek tot verbouwen ingekomen is op 26 januari. Op 26 maart is de voorwaardelyke toe stemming verleend. Ik meen dat binnen een maand de bouwvergunning moet zyn verleend of afgewezen. Is dit nu formeel wel juist? De Voorzitter: Dit is geen fatale termyn. Men moet niet perse binnen een maand op een aan vrage antwoorden. De besprekingen die daaraan voorafgaan kunnen langer dan een maand duren. De heer Van Langevelde: Hier werd belangheb bende gevraagd een verklaring te tekenen dat by onteigening dit pand een bepaald bedrag waard was. Gaat dat nog door? De heer De Vos: Neen. Burgemeester en wet- hourers zyn herhaaldelyk afgeweken van het sa neringsplan en dan wordt aan de mensen gevraagd een verklaring te tekenen, teneinde de gemeente te vrywaren als er later belangryke kosten ge maakt moeten worden wanneer het saneringsplan geëffectueerd zou worden. We hebben, toen belanghebbende tegen deze verklaring bezwaren had, gebruik gemaakt van artikel 14, 2e lid, van de Beboilwingsvoorschriften, bebouwde kom der gemeente Terneuzen, waarin staat dat ons college in byzondere gevallen afwy- kingen van deze voorschriften kan toestaan. Deze straat die op dit plan is aangegeven, zal niet kun nen worden gehandhaafd, daar de afstand te ge ring is om het verschil in hoogte te overwinnen. Daarom is het wel zo dat dit plan dringend her zien zal moeten worden en daar zyn we dan ook al geruime tyd over bezig. We werken nu sinds 1945 met dit plan en her haaldelyk zyn er rnoeilykheden ontstaan. Het sa neringsplan is opgemaakt en vastgesteld in een tyd die heel anders lag dan thans, en de verwezen- lyking daarvan is niet zo eenvoudig als toen wel leek. Wy dachten toen dat dit plan een massief plan was, dat zichzelf van jaar tot jaar zou verwezen- ïyken, maar we zien dat er op bepaalde punten helemaal niets van terecht gekomen is. We zullen nu moeten komen tot de vaststelling van een nieuw saneringsplan dat werkelyk kan worden gehandhaafd en waarvan geen afwykin- gen meer behoeven toegestaan te worden. Dit voorstel wordt zonder hoofdelyke stemming aangenomen. De heer Gouwetor komt ter vergadering en wordt door de voorzitter welkom geheten. 6. Voorstel tot vaststelling van het uitbrei dingsplan Serlippenspolder, tevens partiële herziening van het uitbreidingsplan in on derdelen „Zuid". De heer Henry: Mynheer de Voorzitter, Gaarne wil ik, alvorens aan de eigenlyke discussie over dit agendapunt te beginnen, namens onze fractie en kele opmerkingen maken over de door U uitge schreven informele raadsvergadering op dinsdag 9 juni j.l. Zoals bekend, was op deze vergadering het grootste deel van de raad niet aanwezig, t.w. de fractie van de P. v. d. A., de C.H.U. en de S.G.P. Voor wat de gedragingen en overwegingen van onze fractie betreft, wil ik het volgende mededelen: Zoals reeds eerder door my is gezegd acht ik het mogeiyk dat over een of ander onderwerp, ter informatie van de raadsleden, een informele raadsvergadering wordt gehouden wanneer het betreft bespreking, b.v. door een deskundige, van bepaalde problemen die zich in onze stad kunnen voordoen. Ik noem b.v. een inleiding over haven problemen in het algemeen, over het verhaalsrecht in het kader van het maatschappelyk werk e.d. Wanneer het echter gaat over zaken die momen teel in onze gemeente aan de orde zyn en boven dien nog van eminent belang voor de gehele bevol king, dan acht ik een informele vergadering van de raad uit den boze. In het onderhavige geval gaat het voor Terneuzen om een uitbreiding van de stad met ongeveer 1700 woningen en met een geraamde toename van de bevolking van byna 50 een voorziening die getroffen wordt voor een periode van ongeveer 25 jaar; een ingrypend besluit waar de Terneuzense bevolking als geheel genomen nog veel en veel te weinig van weet. Ik heb begrepen dat men dit achter gesloten deuren wilde behandelen om de volgende redenen: 1. Om de raadsleden deugdelyk over het plan te informeren. 2. Om over enige meningsverschillen over on derdelen van het plan vóór de openbare vergade ring zo mogelyk tot een compromis te komen. 3. Om bepaalde zaken te bespreken die voor een openbare vergadering nog niet ryp zyn. Dit meende ik althans zo te begrypen uit het telefonisch onderhoud dat ik j.l, zaterdag met U over deze kwestie had. Over punt 1 wil ik opmerken dat het hier niet alleen gaat over informatie van de raadsleden, maar dat minstens zo belangryk is informatie van de gehele burgery. Het is onvermydelyk dat de debatten op de openbare vergadering vervlakken en kleurlozer worden dan ze zouden zyn zonder een dergelyke min of meer geheime voor bespreking, hetgeen weer inhoudt slechtere infor matie van de burgery en tanende publieke belang stelling een belangstelling die we juist zo drin gend nodig hebben. Wanneer sommige raadsleden bang zyn dat ze minder goed voorbereid ter openbare raadsverga dering zullen komen dan merk ik op, dat ik het helemaal niet erg gevonden had wanneer aan deze kwestie twee raadsvergaderingen gewyd zouden zyn geweest: één ter informatie en één om tot een definitief besluit te komen. Over punt 2 kan ik alleen opmerken dat juist uit de gedachtenwisseling over de meningsver- Ai! wat een prachtige doos! Stralend-helder kristalplastic, speciaal voor Peijnenburg gemaakt om er mee te verrassen. Wat u daSr niet allemaal mee doen kunt: koekjestrommel, ijskast-set, picnic-doos, enz. enz. Maar vraag dan nu direct uw leverancier van Peijnenburg's koek om zo'n heerlijk orangeade-blok in de mooie luxe plastic- doos. Doos èn koek samen voor maar 1.60. Terwijl nota bene de doos alléén al meer waard, is. Direct doen dus! schillen de bevolking zelf beter in staat is een eigen mening te vormen. Over belangryke zaken dienen meningsverschillen in het openbaar tot uiting te komen. Ten aanzien van punt 3 moet ik stellen dat ik dit bezwaar niet aanvaard. Wanneer een zaak, als alle stukken ter inzage liggen en 2 dagen voor de openbare vergadering, nog niet geschikt is om volledig openbaar te worden behandeld, is er iets verkeerd. Dit Tan niet juist zyn. Tot zover myi> bedenkingen tegen een informele raadsvergadering over dit punt. Ik merk nog op dat de artikelen in de pers die enige tyd geleden zyn verschenen over de kwestie der informede raadsvergaderingen, volkomen los staan van en geen enkele invloed hebben gehad op ons besluit. De strekking van de artikelen in de pers kan ik in het algemeen wel onderschryven, maar zy hielden geen verband met ónze opvatting over het wezen der informele raadsvergaderingen. Dat er vroeger wel eens informele raadsvergaderingen zyn gehouden moge juist zyn, er is nog altyd een groot verschil tussen byeenkomslen ter bestude ring van toekomstige vraagstukken en informele raadsvergaderingen 2 dagen voor de behandeling in de openbaarheid. Ten slotte deel ik U nog mede dat wy ons stand punt gaarne schriftelyk te Uwer kennis hadden gebracht, doch dat dit achterwege is gebleven doordat ik het college nog zaterdagmorgen van onze mening in kennis heb willen stellen. Mynheer de Voorzitter, tot nu toe konden we spreken over een vergissing die gemaakt werd en waardoor zeer belangryke zaken aan het oog van het publiek zouden zyn onttrokken. Wat hier na is gebeurd is m.i. van ernstiger aard. Op de dag dat de informele raadsvergadering zou wor den gehouden ontving ik des middags om 1 uur een stukje papier waarop stond vermeld dat U op. een desbetreffend verzoek had medegedeeld er geen bezwaar tegen te hebben dat de pers op de informele vergadering aanwezig zou zyn. Van dit schryven begreep ik niets. Ten eerste begreep ik niet hoe nu plotseling deze materie wél openbaar kon worden behandeld. En in de tweede plaats begreep ik niet waarom deze mededeling in zulke duistere bewoordingen moest zyn vervat. Ik vroeg my af of de pers nu uitge nodigd was of niet, want dat was volkomen on- duidelyk. Toen ik de volgende morgen een kort verslag over bedoelde byeenkomst in de „Vrye Zeeuw" las begreep ik dat althans minstens één persvertegenwoordiger aanwezig was geweest. Mijnheer de Voorzitter, onze fractie spreekt hierby haar teleurstelling uit over deze gang van zaken. Wanneer de pers is uitgenodigd zonder dat de raadsleden dit weten is dit beslist fout, een fout die we nu maar zullen beschouwen alsi een uitvloeisel van de vergissing die gemaakt werd door het uitschryven der informele raadsvergade ring. Wy vertrouwen er op dat een dergelyke situatie zich niet meer zal voordoen en wy hebben het nuttig geacht ons standpunt in dezen duidelyk tot uiting te brengen. De Voorzitter: Hoewel dit buiten het agenda punt om is, wil ik hier toch op antwoorden. Er is hier geen sprake van een informele raads vergadering, maar van een informele byeenkomst voor de leden van de raad. Daar wy dit al meer malen gedaan hebben, is dit niets nieuws. De be doeling was enkel en alleen maar om de leden van de raad voor te lichten over. de technische kan ten van het uitbreidingsplan. By de openbare ver gadering moet dan het besluit genomen worden, waaraan breedvoerige besprekingen vooraf kun nen gaan. We moeten dan behoorlyk beslagen ten ys komen ,daar het gevaar anders bestaat dat we by de besprekingen zypaden gaan bewandelen. Ik ga er van uit dat by de openbare behandeling aan auidelykheid niets te wensen mag overgelaten worden, met het oog op de voorlichting van het publiek. Verder was U verbaasd over de ontvangst van het briefje waarop U werd medegedeeld dat er geen bezwaar tegen was dat de pers by deze by eenkomst aanwezig zou zyn. Dit is heel duidelyk: Er is my door een vertegenwoordiger van de pers gevraagd of er bezwaar bestond dat deze byeen komst door hem werd bygewoond en ik heb hem geantwoord dat ik er geen bezwaar tegen had. Het is de taak van de pers om te onderzoeken of een byeenkomst ook toegankelyk is. Wat hierin myn fout kan zyn is my volkomen onduideiyk. Bovendien wordt een bespreking door aanwezig heid van de pers nog geen openbare bespreking. Het verheugt my wel van U te vernemen dat Uw wegblyven in geen enkel verband staat met de artikelen die in de P. Z. C. gestaan hebben, waar over wy reeds hebben gesproken. Ik ben van mening dat hier sprake is van een misverstand. Ik zie dit volkomen anders dan de raadsleden. Ik meende door deze informele byeen komst de openbaarheid juist te bevorderen, door dat U dan meer beslagen ten ys was gekomen in de openbare raadsvergadering. Het publiek moet zeker duidelyk en volledig worden ingelicht. De heer Henry: Ik dank U voor uw antwoord, maar het lykt my dat de vertegenwoordigers van de pers niet gekomen zyn, omdat ze van mening waren dat deze vergadering besloten was. De Voorzitter: Het was geen vergadering van de raad, maar een informele bespreking. Het be richt dat in de dagbladen gestaan heeft over een besloten vergadering, is fout. De heer Henry: Ja, een informele bespreking, hierby wordt óf de pers uitgenodigd, ófwel de pers wordt niet uitgenodigd. De vertegenwoordigers van de pers die ik gesproken heb, hebben niet ge weten dat hiertegen „geen bezwaar" was. Moet de pers dit komen vragen? De Voorzitter: Het lykt my op de weg van de pers te liggen om dit te onderzoeken. Zy moeten het nieuws zoeken en brengen aan het publiek. Het ligt niet op myn weg om de pers te vertel len: nu moet je eens hier heen gaan en dan moet je eens daar heen gaan. Dit is de uitzonderlyke taak van de pers, die wegen zelf te vinden. De heer De Feyter: Mynheer de Voorzitter! Aan de uitnodiging tot het bywonen van de in formatieve byeenkomst van de gemeenteraad op 9 juni j.l., tot het bespreken van het uitbreidings- en exploitatieplan „Serlippenspolder" heeft de C.H.-fractie geen gevolg gegeven. Een korte toe lichting voor onze fractie menen wy dat hier op zyn plaats is. Toen de heer Fyn van Draat enige maanden ge leden voorstelde om af en toe een niet officiële byeenkomst van de raad te houden en dan dingen te bespreken die voor de raadsleden onbekend zyn, hebben wy hiertegen geen bezwaar gemaakt. Ook in het verleden is dit wel gebeurd en het kan zyn nut hebben, dat over bepaalde zaken, die nog niet voor openbare bespreking ryp zyn, met de raads leden van gedachten gewisseld wordt. By de informatieve byeenkomst van eergiste ren lag de zaak echter geheel anders. Het uitbreidingsplan had reeds ter inzage ge legen, het exploitatieplan Serlippenspolder was kant en klaar voor de openbare behandeling. En om dan 2 dagen voor de openbare behandeling in de raad een informatieve byeenkomst van de ge meenteraad te houden, achten wy onjuist. Op deze wyze kan een belangryk voorstel tot een hamer stuk worden teruggebracht. Wy kunnen daar èn nu èn in de toekomst niet aan medewerken. Dat uiteindelyk de pers by de informatieve by eenkomst van j.l. dinsdag werd toegelaten, ver andert voor ons aan deze zaak niets. Dat wil niet zeggen, Mynheer de Voorzitter, dat wy geen belangstelling voor deze zaak zouden hebben, doch in dit stadium is alleen een openbare behandeling aanvaardbaar. De Voorzitter: Of wat U zegt waar is, hangt van U zelf af; zo .zonder meer, is het stellig niet waar. Het is vanzelfsprekend dat hetgeen in de voor lopige bespreking behandeld is, ook in de open bare vergadering besproken kan worden. Dit hangt echter van de raadsleden af. Als er verschillende meningen zyn over het uitbreidingsplan, is het de taak van de raadsleden hierover in de openbare vergadering te debatteren; dit is niet de bedoeling van de voorbespreking. De bedoeling van de voor bespreking is uitsluitend om de technisch deskun dige de gelegenheid te geven bepaalde technische punten, die nog raadselachtig kunnen zyn, toe te lichten. Hiermede wordt naar myn inzicht een ruime en vruchtbare openbare discussie bevorderd. De heer De Feyter: Ik had toch liever gezien dat burgemeester en wethouders de financiële commissie en de commissie gemeentewerken over dit plan gehoord hadden. Wanneer een plan nu nog in wording is, heb ik ook geen bezwaar tegen een informele byeenkomst, maar als deze byeen komst gehouden wordt 2 dagen vóór de openbare vergadering waarin het plan behandeld wordt, dan is het plan klaar en is er geen reden meer voor een informele byeenkomst. De Voorzitter: Dit plan is nog in wording, want het moet nog vastgesteld worden. De Voorzitter geeft thans het woord aan Ir. Gouwetor, om het uitbreidingsplan nader toe te lichten. De heer Gouwetor: Ik wil graag gevolg geven aan het verzoek van Uw voorzitter om een korte toelichting te geven op het uitbredingsplan Ser lippenspolder. (Zie verder pagina 5) NAVO verwerpt Italiaans- Belgisch verzoek De permanente NAVO-raad heeft maandag het Italiaans- Belgische verzoek om een bij eenkomst van de NAVOminis- terraad vóór de hervatting der Geneefse ministerconferentie verworpen. Een woordvoerder deelde na een vergadering van 2% uur mee, dat er „absolute eenheid van zienswijze onder de NAVO- leden" bestaat. De gehele toe stand is besproken en er be stond kennelijk geen behoefte aan een bijeenkomst van de ministerraad, omdat er geen onenigheid aan Westelijke zijde bestaat. De bereidheid van het Wes ten om Italië te laten deelne men aan vooroverleg in Genéve zou hebben bijgedragen aan de „eenstemmigheid" van maan dag. De Chinese luchtmacht De Chinese communisten be schikken op het ogenblik op 47 vliegvelden op het vasteland die tegenover Formosa liggen, onge veer 3.300 tot 3.500 vliegtuigen, waarvan 2.300 jagers, zo is in na tionalistische kringen op For mosa verklaard. Deze vliegtuigen liggen alle op minder dan 1400 km van 't nationalistische eiland. Voorts is maandag in Taipeh bekendgemaakt, dat nationalis tische vliegtuigen sedert vorig jaar augustus 37 communistische vliegtuigen in luchtgevechten hebben vernietigd. De nationalis ten verloren drie vliegtuigen. Gerichte opleiding voor grafische beroepen De werkgevers- en werkne mersorganisaties in het gra fisch bedrijf zijn overeengeko men dat voor een 15-tal beroe pen de mogelijkheid voor een gerichte opleiding zal worden geopend. Kandidaten zullen tol deze opleiding, die drie jaar duurt, worden toegelaten als een psychologische test heeft uitgewezen dat zij daarvoor ge schikt zijn. Er zal geen begin worden gemaakt met gerichte opleidingen voor een bepaald beroep, indien en zolang onder de beoefenaren van dat beroep 2 werkloosheid heerst. In dien onder grafische werkne mers, geschikt om voor het be trokken beroep te worden on geleid of omgeschoold, 2 werkloosheid heerst, zullen deze in eerste instantie voor de be wuste gerichte opleiding in aan merking komen. Er bestaat overeenstemming over de invoering van een ge combineerde school- en bedrijfs opleiding op basis van het rap port over opleiding en onder wijs in de grafische vakken. Vrouwen die daartoe fysiek en psychisch geschikt zijn kun nen op-dezelfde basis als man nen voor grafische vakarbeid worden opgeleid, onder voor waarde van een gelijke belo ning. De psychologische test zal doorslaggevend zijn voor de vraag of vrouwen voor een be paald beroep geschikt zijn. Al dus enkele punten van algeme ne aard, opeenomen in co nieuwe C.A.O. voor het tech nisch personeel, die nog door de leden der organisaties en het college van rijksbemidde laars moet worden goedgekeurd. I Het uitbreidingsplan S telyk een uitvloeisel van knnaalgemeenlen gevoer <lc kanaalzone in belang en dat tengevolge daa Terneuzen harder het geval is Sjeest. I ziet dat omstreeks 1980 iaat het lotale inwone ian verdubbeld zal zyn ogenblik, volgens de 1< 15.5000 nwoner-s. De stó( d< opzet van de kanaalz duizend inwoners tellen dus samen 31 A 32 duize J inwonertal dan praktisc! On dit ogenblik telt (inwoners. Voor Sluiskil (,351.111 inwoners worden g Voor Terneuzen zelf I ■aantal van 12.00U inwor T 20 a 26 duizend beteken van de eigenlyke stad e uitbreidingsplan „Zuid", vastgesteld, een belangrj nodig, dat overeenkomst in hoofdzaak van de gen gelegd, tot aan de gcm< I komt voort uit de wens Sneer te profiteren van d' schelde. Ik heb deze v blykt dat de belangrykht ingezien. Er zijn weinig zo 11 mooie ligging hebbe een rivier likt van 4 A (vergeleken kan worden [zeekust zyn gelegen. Ik heb gebruik gemaa [Lny werd geboden, 0111 di plan naar het oosten te c hnaar het westen is vry^ 1 [ligging van het kanaal. I neuzen is nog ongeveer ljbaar voor uitbreiding va (fle-oever. Aan deze wens werd i[ gekomen, toen bekend w< |de bestaande uitmonding «waterleiding voor de t omdat dit gebied by de V [verdedigd kon worden, lykswaterstaat het plan ngssluis te maken. Wy Ihtet mogelijk zou zyn de |ken als nieuwe uitmonc Igelukt om dit gedaan t« |de oosteiyke rykswaterle [leiding en daarmede wer< flxie om de Serlippenspoh bouwkundig tot één geh nog iets anders voor no leiding moet aanzienlyk lom die dicht te gooien er [beeld dat de stad en zyn worden afgesneden van niet mooi om tegen een (te zien, een dyk die zyn IN.A.P. Het land aan de J 3 m N.A.P. Zo'n dyi ontzettend hoog. Ik hel I, neuzen van deze liggi |[eigenlyk die dyk zo wo [vei brede talud met een tt woningen worden gebou 'lUk is dat een deel van 1 zal krygen over de Sch belangryk. Ik zal U sti welke wyze wy dit hebb [Gelukkig kwamen wy t 1 voor de verbreding van zenGent zouden wordi kregen we meer zekerhe ken in de naaste tóekon voerd en daarmede kwar ik U juist genoemd heb: rykswaterleiding en de ve dyk, in de bereikbare mo meer dan 6 miljoen ma in zee geloosd, en deze j worden, met praktisch verbreding van de Schele ©ostelyke rykswaterleidii ten berust het plan Se zonder die werken eiger grondverzet nodig zou delen, dat zonder de demj lippenspolder zeer sleci H verkaveling tot woonwy van de oostelyke rykswa ongunstig verdeelt, name op zich te klein zyn om nen bouwen en tevens 01 ring en bezonning moge( gelukkige omstandigheid samenvallen. Het uitbreidingsplan S capaciteit van 1500—18CX deze polder ongeveer 700C leven en voeg daarby de reeds vastgesteld heeft komt dat op een totaal veer 25 A 26.000, voor klopt dus precies met de in verband met de kanaa te Terneuzen, door de soc cyfers dekken elkaar vo Vervolgens wil ik even nis van een stad die ver Terneuzen heeft op dit en bö voltooiing van dez als Vlissingen of Middelb vraag zal misschien opk zieningen als winkels en zijn. Dit is gebeurd om als rivierstad zich slecht- breidt. De assen van d< j centrum worden in dit gei die zich concentrisch uitl van de wyk Serlippenspol yerwyderd van het centi Die afstand vinden wy bet bezoeken van de da van wat wy noemen wy I bier in de Serlippenspoldt ontworpen bestaande uit I bouwen, verzorgende.bed een verhard plein met bt indruk zal maken van ce zicht op de Schelde, 2 m I de dyk en een meter of het plein. Daarmee kry lyke objecten vlak by he Langs de Schelde is eei ving ontworpen, gezet dan meer mensen van h< kunnen genieten dan by te eentonig worden. Ook gebracht, opdat, vanuit d( "el, de „Sky-line" verlev I middagzon uit het wester I te zal dan verlicht zyi waardoor het spel van li< boeiend aanzien zal d0°r my van belan da8elyks de Sch< aan de overkant, aan hun thuiskomst in h oor woningwetbouw ii huizen gereserveerd. erder 's er gelegi bouw voor ééngezinshuizi 00,k:..Y°°r het bouwen var wy hebben in opdrach 'et gemeentebestuur een

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1959 | | pagina 4