Het nieuwe kabinet in de
Tweede Kamer
Radio.Televisie. Verlichting
(Radio de Köck
Herter ontvouwt Westelijk plan
voor Berlijn
Professor De Quay ontwikkelt
het regeringsprogram
Telegramwisseling tussen Z.K.M. de Sjah
van Perzië en H.M. de Koningin
HET WEER
WEERBERICHT
HOOGWATER
ZON- en MAANSTANDEN
Frankering by abonnement: Terneuzen
Redactie-adresNoordstraat 5557
Directeur-Hoofdredacteur 1. van de Sande
Administratie-adres: Smidswal
Telefoon 2073 en 2510
N& 5 uur uitsluitend 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: 6,— per kwartaal; per
maand f2.-; per week 48 ct Losse nrs 9 ct
DE VRUE ZEEUW
WOENSDAG 27 MEI 1959
13e Jaargang Nr 4686
Verschijnt Hatelijks Uitgeefster N. V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen
EERSTE BLAD
Advertentieprijs per mm 15 ct; minimum p«
advertentie f 2,25.
Rubriek Kleine Advertenties (géén handels
advertenties) 5 regels 1,Iedere regel meer
20 ct. Kleine advertenties bij vooruitbetaling.
Vermelding: Brieven onder nummer of: Adres
Bureau van dit Blad. 20 cent meer.
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur.
Voor het maandagnummer: zaterdags 10 uur.
In de dinsdagmiddag gehouden
vergadering van de Tweede Ka
mer heeft de minister-president,
prof. De Quay, een uitvoerige re
s' ringsverklaring afgelegd.
De verklaring, aldus de nieuwe
premier, moest beginnen met een
woerd van erkentelijkheid jegens
dr. Beel. Deze heeft ons land in
de afgelopen maanden opnieuw
aan zich verplicht. Het is im
mers niet in de laatste plaats te
danken aan zijn arbeid als for
mateur en als bemiddelaar, dat
het thans mogelijk is met het
nieuwe kabinet voor de Kamer
te verschijnen.
Op 12 december 1958 verzoch
ten de minister-president, dr. W.
Drees, en zijn geestverwanten in
het toenmalige kabinet, na de
aanneming van een amendement
van de vaste commissie voor fi
nanciën, aan Hare Majesteit de
Koningin om ontslag. Deze ge
beurtenis vormde, zoals dr. Beel,
in zijn op 23 december 1958 in
deze vergadering gehouden rede
voering het stelde, slechts de
aanleiding tot het ontstaan van
de crisis. De oorzaken van de
crisis, aldus de heer Beel, lagen
dieper.
Na het aftreden van dr. Drees
en diens geestverwanten ver
kreeg een en ander nog scherper
contouren. De kloof verwijdde
zich, het klimaat werd nog on
gunstiger. Hoewel deze klimaat-
verslechtering weinig perspectie
ven bood voor een herstel van de
cude verhoudingen, ach ten zo
wel dr. Beel als ik hot ir» het
landsbelang noodzakelijk alsnog
te onderzoeken of zulks moge
lijk was. E'r bleek echter een
diepgaand verschil van inzicht
tusen de voormalige partners
aanwezig ten aanzien van de es
sentiële vraagstukken. Nadat ik
had kenbaar gemaakt een kabi
net zonder formele bindingen
met de fracties te willen samen
stellen, berichtte de voorzitter
van de fractie der Partij van de
Arbeid mij, dat overeenstemming
van inzicht over aard en om
vang dezer binding als eerste
voorwaarde door hem werd ge
steld en verdere bespreking van
het ontwerp-richtlijnen voor het
te voeren regeringsbeleid daar
van afhankelijk werd gemaakt.
Geen binding met de
fracties
Het kabinet, dat thans is ge
vormd, telt mitsdien onder zijn
leden geen ministers van de Par
tij van de Arbeid. Het onder
scheidt zich voorts van nagenoeg
alle na-coriogse voorgangers,
doordat liet niet tot stand is ge
komen in overleg met de frac
ties. Er bestaat derhalve gener
lei formele binding tussen frac
ties en kabinet.
De ervaring heeft geleerd, hoe
moeizaam de procedure is om in
overleg met fracties of fractie
voorzitters te komen tot zoda
nige formuleringen van een re
geringsprogram, dat daaruit for
mele bindingen voortvloeien. In
een periode als de huidige, waar
in niet gemakkelijk voorzienbare
ontwikkelingen zowel in het bin
nenland als op het internationale
niveau de aandacht vragen, zou
èn het overleg over èn de inter
pretatie van een tevoren met
fracties overeengekomen pro
gram tot ernstige moeilijkheden,
tot ongewenste tegenstellingen
en spanningen leiden.
De nieuwe regering rekent de
handhaving en versterking van
de democratische instellingen tot
haar eerste plichten.
Het is de overtuiging van de
regering dat een essentiële voor
waarde voor een goede samen
leving gelegen is in de eerbiedi
ging ?n de bevordering van de
vrijheid van de menselijke per-
toon en van diens persoonlijke
en maatschappelijke verantwoor
delijkheid. Daarom moet naar
het oordeel der regering in de
samenleving aan zelfontplooiing
in vrijheid een eerste plaats wor
den gegeven. Voorts ziet zij
enerzijds als haar plicht voor
waarden te scheppen, die het de
mens mogelijk maken door eigen
inspanning in welvaart en wel
zijn te leven, anderzijds zal de re
gering steeds die maatregelen
nastreven, welke gericht zijn op
de voorziening in de behoeften
van maatschappelijk en econo
misch zwakkeren.
Het belang van het gezin
Het behoeft nauwelijks betoog
dat een volgend uitgangspunt
voor het regeringsbeleid de er
kenning is van de grote beteke
nis van het gezin als kern dei-
samenleving. Het gezonde Ne
derlandse gezin is een onmis
baar element in onze samen
leving, een element, dat de
krachten in zich bergt die het
ons volk mogelijk maken de pro
blemen van onze tjjd met moed
en energie te overwinnen.
De internationale verhoudin
gen worden in het huidige tijds
bestek gekenmerkt door span
ningen, die hun weerslag vinden
in ons volk. De regering is zich
bewust van de beperkte moge
lijkheden, welke zij heeft tot het
beïnvloeden van deze verhoudin
gen. In samenwerking met ande
ren streeft zij alles na wat een
positieve bijdrage kan leveren
tot het scheppen van de voor
waarden voor een vreedzame in
ternationale samenleving. De so
lidariteit van het Westen, onder
meer belichaamd in de Noord-
Atlantische Verdragsorganisatie,
blijft daartoe een primaire voor
waarde.
Indonesië en Nieuw-Guinea
De verhouding tot Indonesië
taart de regering ernstige zor
gen. Zij zal de verdere ontwik
keling nauwgezet blijven volgen.
Harerzijds blijft het streven ge
richt op verbetering van de be
trekkingen.
Ten aanzien van Nederland-
Nieuw-Guinea zal het te voeren
beleid er op gericht blijven, <5ai
aan de bevolking van dit gebieds-
di - i door t«opa\*u.g van iut ba
ginsel van de zelfbeschikking; de
mogelijkheid wordt verzekerd
haar toekomstige politieke status
zeïf te bepalen.
Daartoe zullen op bestuurlijk,
sociaal-economisch en cultureel
terrein effectieve maatregelen
worden getroffen, welke de
autochtone bevolking zo spoedig
mogelijk in staat zullen stellen
tot zelfbestuur.
Het defensie-beleid
Bij de bepaling van de defen-
sie-uitgaven zal enerzijds reke
ning worden gehouden met de
nieuwe plannen van de N.A.V.O.,
anderzijds nauw gelet worden op
de bedragen, die de met ons land
vergelijkbare NAVO-ianden aan
hun defensie uitgeven. In het bij
zonder zal worden gelet op een
doelmatige controle en een effi
ciënte bedrijfsvoering. In ver
band met de steeds grotere ge
compliceerdheid van de moderne
wapenen en het materieel, welke
het steeds moeilijker maken deze
te deen bedienen door personeel,
dat slechts voor een normale
diensttijd onder de wapenen is,
zal de mogelijkheid van uitbrei
ding van het beroepspersoneel
onderwerp van onderzoek vor
men. Daarbij zullen levens de
voordelen worden overwogen
van verandering 'van de lich
tingssterkte en/of verkorting van
de diensttijd.
Sociaal-economisch
program
De regering streeft «ie bevor
dering van een evenwichtige
groei van onze economie na, zo
wel in de breedte als in de diep
te, waarvan de vruchten in «Ie
vorm van gee telijk en stoffelijk
welzijn aan alle geledingen van
ons volk ten goede moeten ko
men. Aan de handhaving van
een hoog niveau van werkge
legenheid en het bevorderen van
voldoende woongelegenheid za!
het bevorderen van voldoende
woongelegenheid zal hog;- priori
teit worden verleend.
De regering stelt zich voor bin
nenkort aan de Kamer een nota
over te leggen, waarin het ge
hele complex van voorzieningen
op het stuk van lonen en andere
arbeidsvoorwaarden enerzijds en
huren en consumentensübsidies
anderzijds, is vervat.
Het financieel-economisch be
leid dient te worden afgestemd
op de handhaving van het inter
ne en externe monetaire even
wicht. Het interne monetaire
evenwicht is een der fundamen
tele voorwaarden voor het berei
ken van de in sociaal en econo
misch opzicht zo uiterst belang
rijke waardevastheid van het
geld.
De verbreding en verdieping
van onze economie kan worden
bereikt mede met behulp van
een sociaal-economisch en finan
cieel beleid, dat voor de daarop
gerichte activiteiten van het be
drijfsleven werkgevers en
werknemers tezamen - - het juis
te kiimaat schept. Zo zal het
voor de ontwikkeling van de
werkgelegenheid zo belangrijke
industrialisatiebeleid worden
voortgezet. Mede zal bijzondere
aandacht worden geschonken aan
verbetering der verbindingen te
land en te water om de noodza
kelijke economische ontplooiing
mogelijk te maken en aan de
eisen van het zich zeer snel ont
wikkelende verkeer te kunnen
voldoen.
Maatregelen worden onder
ogen gezien ter verbetering van
de produktievoorwaarden van
agrarische bedrijven. Tenslotte
zal de uitvoering van het Delta
plan an de Zuiderzeewerken
voortgang blijven vinden.
In het gehele regeringsbeleid
zal grote aandacht geschonken
worden aan de positie van het
midden- en kleinbedrijf.
De belastingdruk is in Neder
land zeer zwaar geworden. Niet
temin is verlichting slechts mo
gelijk, indien de groei van het
nationaal inkomen de toeneming
van de omvang van het staats
budget overtrett. In een zodanig
tiscaal beleid zal prioriteit wor
den gegeven enerzijds aan verla
ging van de belastingdruk daar,
waar deze onevenredig hoog
moet worden geacht (als een
sprekend voorbeeld van laatst
bedoelde situatie ziet de regering
het belastingtarief voor onge-
huwden), anderzijds aan struc
tuurverandering in de belasting
wetgeving, teneinde knelpunten
voor de economische groei weg
te nemen.
Onze bevolkingsgroei stelt niet
slechts eisen voor wat betreft de
werkgelegenheid en produktivi-
teit, maar evenzeer met betrek
king tot het scheppen van vol
doende woongelegenheid. Dit is
ie meer noodzakelijk gezien dc
nog bestaande woningnood. De
bestrijding daarvan zai dan ook
met kracht worden voortgezet.
De woningnood
De regering zal streven naar
uitbreiding van de woningvoor
ziening en -exploitatie door het
particulier initiatief, ook op het
gebied van arbeiderswoningen en
goedkope middenstandswonin
gen. De mogelijkheid tot grotere
zelfstandigheid en taakverrui-
ming der woningbouwverenigin
gen wordt nader onderzocht.
Ernstig zal worden gestreefd
naar bespoediging van hel herstel
van een evenwichtige woning
markt.
Ter gedeeltelijke overbrugging
van de nog bestaande afstand
tussen de te verwachten kost-
p rijshuren en de thans geldende
huren acht de regering het tot
standkomen van een huurver
hoging geboden.
De beschikbare middelen op de
kapitaalmarkt zullen voor een
groot deel noodzakelijk zijn voor
de financiering van investerin
gen in de woningbouw en in het
bedrijfsleven en van de activitei
ten der lagere publiekrechtelijke
lichamen.
Beperking der uitgaven van
het overheidsapparaat zal moe
ten plaatsvinden, voorzover dit
zonder aantasting van essentiële
overheidstaken mogelijk is. In
dit verband blijft de regering
streven naar grotere efficiëntie
in het overheidsapparaat.
Een verdere sanering van het
overheidsbudget zal worder. na
gestreefd door afschaffing van
het consumentensubsidie op
melk.
Vrijere loonvorming
De regering meent dat, ten
einde de stabiliteit van het bin
nenlandse prijs- en kostenniveau
te bevorderen, de ontwikkeling
der verschillende inkomenscate
gorieën primair dient te worden
bepaald door het verloop van de
produktie per hoofd der beroeps
bevolking. Zij is derhalve van
oordeel, dat voor de verbetering
van het looninkomen voorname
lijk de stijging van de produktie
per werknemer in de verschillen
de sectoren van het economische
leven bepalend is. De in het al
gemeen belang noodzakelijke
huurverhoging cn de te treffen
maatregel op het stuk van het
cons urn entensubsidie zullen tot
een stijging van de kosten van
levensonderhoud leiden. De rege
ring zal, onverminderd haar
standpunt ten aanzien van het
systeem van loonvorming, in ver
band daarmede compensatie
maatregelen bevorderen.
Wat het loonsysteem betreft
aanvaardt de regering in begin
sel de gedachte van een gediffe-
rentieërde loonvorming. De rege
ring overweegt een wettelijke re
geling, waarin is vervat een over
dracht van bepaalde thans bij de
De Westelijke landen hebben
dinsdag op de Geneefse confe
rentie Rusland een plan van
zeven punten voorgelegd ter her
eniging van de beide Berlijnse
stadsdelen.
De twaalfde vergadering open
de kort na Gromyko's vertrek
naar Washington.
Da Russische afvaardiging
stond onder leiding van onder
minister Valerian Zorin.
De Sjah van Iran heeft Ko
ningin Juliana het volgende
telegram gezonden
„Aan het eind van mijn on
vergetelijk bezoek aan Uw land
wil ik Uwe Majesteit en Z.K.H.
Prins Bernhard mijn oprechte
dank betuigen voor de warme
en vriendelijke gastvrijheid die
mij bewezen werd. Mijn verblijf
in Nederland waarvan ik zo
zeer genoten heb, heeft mijn
gevoelens van vriendschap en
bewondering, alsmede die van
het Iranese volk. voor het Ne
derlandse volk versterkt.
Moge Uwer Majesteits wijs en
verlicht bestuur Uw land gedu
rende vele jaren blijven leiden
naar meerdere welvaart en
voorspoed."
Koningin Juliana heeft het
telegram als volgt beantwoord:
„Mijn man en ik stellen de
warme en persoonlijke bood
schap van Uwe Keizerlijke Ma
jesteit op hoge prijs. Ik wil nog
eens herhalen hoe verheugd ons
volk en wij beiden waren Ui
hier te hebben als onze gast en
dat U iedereen hier grote en
oprechte bewondering afdwong.
Wij zijn overtuigd van het
voortduren èn van de groei van
onze persoonlijke vriendschap
èn van die tussen onze beide
landen en volken. Ik wens hier
aan toe te voegen onze aller
beste wensen voor de persoon
van Uwe Keizerlijke Majesteit
en voor Uw grote taak."
NOORDSTRAAT 101 - TEL. 3128 TERNEUZEN
fa-aa.Tynr ,i —i 'mém m iiw 11 n m
minister van Sociale Zaken en
het college van rijksbemiddelaars
op het stuk loonvorming berus
tende bevoegdheden aan het ge
organiseerde bedrijfsleven.
Door een en ander zal een ver
betering in de welvaartspositie
van de werknemers zich niet
voltrekken langs de weg van een
algemene welvaartsloonronde,
die grote gevaren inhoudt voor de
stabiliteit van het prijspeil, doch
langs de weg van herziening der
bedrijfstaks- en ondernemings
gewijze overeengekomen regelin
gen van lonen en andere arbeids
voorwaarden, met inachtneming
van het invoeren van de nood
zakelijk geachte compensatie
maatregelen bij de komende
huurverhoging en de afschaffing
van het consumentensubsidie op
melk.
Op korte termijn zal de rege
ring onderzoeken, in hoeverre de
toe- en bijslagen op de invalidi-
telts- en ongevallenrenten van
de beneden-65-jarigen dienen te
worden verhoogd.
Bezitsvorming
Op grond van sociale en ook
van economische motieven rekent
het kabinet het zich tot taak,
mede door het bevorderen van
daarop gerichte specifieke maat
regelen, er krachtig toe bij te
dragen, dat brede lagen van ons
volk werknemers en zelfstan
digen zieh duurzaam persoon
lijk bezit kunnen verwerven.
Zo wordt o.m. gedacht aan de
bevordering van winstuitkerin
gen aan werknemers, gepre
mieerde spaarregelingen, eigen
woningbezit en effectenbezit.
Een ernstige bezinning op het
te voeren garantiebeleid voor de
landbouw achtte de regering
noodzakelijk. Verlaging der daar
mede voor de overheid jaarlijks
verbonden kosten is geboden.
Hierbij moet met name worden
gedacht aan het producentensub
sidie op melk. Het te voeren
landbouwbeleid zal zijn gericht
op:
1. Het bevorderen van een zo
danige nettobijdrage van de agra
rische sector, dat het nationale
produkt door een zo gunstig mo
gelijke aanwending van de be
schikbare produktieve krachten
zo groot mogelijk wordt;
2. Het bevorderen van een rede-
I lijk bestaan in de agrarische sec
tor.
Onderwijs en wetenschap
Wil Nederland zijn plaats in de
rij der volkeren handhaven, het
geen voor de werkgelegenheid en
voor de bestaansmogelijkheid
van geheel ons volk noodzakelijk
is, dan zullen bij de snelle ont
wikkeling van wetenschap en
techniek aan ons onderwijs en
wetenschappelijk onderzoek hoge
eisen worden gesteld. Daarbij
plaatsen de sterke bevolkings
groei en de in korte tijd verdub-
belde belangstelling voor het
voortgezet onderwijs ons voor
moeilijke problemen. Teneinde
ieder in staat te stellen zich over
eenkomstig zijn aanleg en toe
wijding te ontplooien en tege
lijkertijd het Nederlands poten
tieel aan intellect en bekwaam
heid zo goed mogelijk te benut
ten, zal de regering ernstig naar
verbetering van de doelmatigheid
van het onderwijs streven, waar
toe ook de enorme uitgaven
noodzaken, die het onderwijs
thans reeds vraagt en in de toe
komst nog in stijgende mate zal
vergen. Daarnaast zal de bouw
van scholen, met name voor het
voortgezet onderwijs, zoveel mo
gelijk worden versneld.
De bescherming van de bevol
king tegen de gevaren van radio
actieve straling vraagt bijzondere
aandacht.
I Da voetbalpool
Het is niet mogelijk reeds
thans een regeringsstandpunt te
formuleren met betrekking tot
tal van vraagstukken, die om
i voorziening vragen, bijv. een
snelle invoering van de weduwen-
en wezenwet; een onderzoek naar
de herziening van het onderne
mingsrecht; een definitieve rege
ling van «1e v«>etbalpool en een
spoedige behandeling van de al
gemene kinderbijslagwet.
De verantwoordelijkheid, die de
regering te dragen heeft, is
zwaar. Zij wil in een vruchtbare
samenwerking met de voiks-
vertegenwoordiging' een beleid
I ontwikkelen, waarin voor de
zich voordoende vraagstukken op
kortere en langere termijn op
lossingen gevonden worden, die
in de weegschaal van het alge
meen belang niet te licht bevon
den zullen worden. De algemene
beginselen van het regeringsbe-
lei«i zullen daarbij richtinggevend
zijn. De regering hoopt en ver
trouwt, dat de volksvertegen
woordiging haar daden op hun
eigen merites zai willen bezien.
Het voorlezen van de lege
ringsverklaring vorderde 55 mi
nuten.
De voorzitter stelt voor de be
raadslaging in de vergadering
van hedenmiddag te doen aan
vangen. Hij is niet voornemens
rantsoenering van de spreektijd
voor te stellen. Overeenkomstig
dit voorstel wordt besloten. Na
het debat over de regeringsver
klaring zal de voorzitter een
voorstel doen ter verdere rege
ling van de werkzaamheden. Te
14.20 uur wordt de vergadering
gesloten.
Het Westerse plan, dat deel
uitmaakt van het veertien dezer
door de Westelijke ministers in
gediende „pakket" van voorstel
len betreffende hereniging van
Duitsland, het sluiten van een
Duits vredesverdrag, oplossing
van het Berlijnse vraagstuk en
de problemen van Europese vei
ligheid en bewapeningsverminde
ring, werd door de Amerikaanse
minister van Buitenlandse Za
ken, Christian Herier, als volgt
toegelicht
1. Twee weken na de tot
standkoming van een overeen
komst tussen de „grote vier"
over het Westerse vredesplan
zullen de Ver. Staten, de Sowjet-
Unie, Groot-Brittannië en Frank
rijk te Berlijn een gemeenschap
pelijke verklaring uitgeven die
het volgende zal behelzen:
a. In afwachting van de her
eniging van Duitsland zal Groot-
Eerlijn zoals dit is omschre
ven in het protocol betreffende
de Duitse bezettingszones en het
bestuur van Groot-Berlijn, dat op
12 september 1944 door de Euro
pese raadgevende commissie
werd goedgekeurd en sindsdien
nog is aangevuld als één on
deelbaar gebied worden bestuurd.
b. Zestig dagen na het uit
geven van de bekendmaking zul
len er verkiezingen voor een
Berlijnse grondwetgevende raad
worden gehouden.
2. Indien deze raad een opge
stelde grondwet heeft goedge
keurd, zullen de vier mogend
heden uiterlijk een week nadien
het van kracht worden ervan af
kondigen.
3. De vier mogendheden ko
men overeen dat personen en
goederen Berlijn onbelemmerd
over land-, water- of luchtwegen
zullen kunnen bereiken.
4. De vier mogendheden zul
len met het stadsbestuur van
Berlijn alle zaken behandelen die
betrekking hebben op de aan
wezigheid van hun troepen in
de stad.
5. Het Berlijnse stadsbestuur
krijgt het recht in Berlijn alle
voorstellen van de gemengde
Duitse commissie van kracht te
verklaren, die reeds in beide
deien van Duitsland in werking
zijn getreden en voor zover zij
betrekking hebben op Berlijn.
De Berlijnse burgers zal het
recht tot deelneming worden
verleend aan verkiezingen voor
geheel Duitsland, die gehouden
zullen worden na de inwerking
treding van een Duitse kieswet.
6. Na de aanvaarding van de
Duitse grondwet en de instelling
van een regering voor geheel
Duitsland zal Berlijn de hoofd
stad van een herenigd Duitsland
worden.
Een regering voor geheel Duits
land zou het recht hebben de wij
zigingen in het Berlijnse stads
bestuur aan te brengen, die de
gewijzigde status noodzakelijk
zou maken.
7. Na het sluiten van een
Duits vredesverdrag zullen voor
het legeren van tioepen der vier
mogf ndheden in Berlijn de bepa
lingen gelden, die hierin zullen
worden opgenomen betreffende
de legering van buitenlandse
troepen in Duitsland.
Na de van krachtwording van
een grondwet zal Berlijn dus, in
overeenstemming met hel in
punt twee bepaalde, volgens de
bepalingen van deze grondwet
worden bestuurd. Het gezag
over de stad zal dan volledig in
handen van het gekozen stads
bestuur worden gelegd, met uit
zondering van de hieronder vol
gende punten:
1. Aan de Ver. Staten, de
Sowjet-Unie, Groot-Brittannië en
Frankrijk kan het recht tot hand
having van troepen in Berlijn
worden toegekend, gepaard gaan
de met maatregelen om de veilig
heid hiervan te waarborgen. De
sterkte dezer troepen zou in een
vier-mogendheden-overeenkomst
kunr.en worden vastgelegd.
2. De vier mogendheden kun
nen wetten van het Berlijnse
stadsbestuur binnen dertig dagen
na de afkondiging van nul en
gener waarde verklaren, of de
uitvoering ervan opschorten,
doch dit recht za! normaal slechts
worden uitgeoefend, wanneer dit
op drieërlei gebied noodzakelijk
wordt, namelijk:
a. ontwapening en demilita-
risatie, hieronder inbegrepen de
aanverwante gebieden van welen-
schappelijk speurwerk en beper
kingen voor industriële produk
tie en burgerluchtvaart.
b. De betrekkingen met bui
tenlandse autoriteiten.
c. De bescherming, het gezag
en de veiligheid van de geallieer
de strijdkrachten, de werknemers
en vertegenwoordigers hiervan,
de gezinnen der militairen, hun
onschendbare positie met betrek
king tot de Berlijnse wetgeving
en andere, hiermede in verband
staande vereisten.
Na Herter sprak de Oost-
Duitse minister van Buitenland
se Zaken Bolz.
Volgens Bolz lag de sleutel
voor ontspanning in Duitsland
en het waarborgen van de Euro
pese vrede in' het „tegengaan
van de ontwikkeling van het
Duitse militarisme en het uit
rusten der Westduitse strijd
krachten met raketten en kern
wapens". „De Oostduitse af
vaardiging spreekt zich daarom
onvoorwaardelijk uit voor het
sluiten van een vredesverdrag
met Duitsland", verklaarde hij.
De minister zei ook dat Oost-
Duitsiand gekant was tegen de
bewapeningswedloop en dat het
daarom eerst een weermacht in
het leven had geroepen „na de
herbewapening van West-Duits-
land en de bedreiging van de
vrede, die hieruit is voortge
vloeid", waaraan hij toevoegde:
„ondanks dat bezit de Duitse
Democratische Republiek geen
raketten of kernwapens".
Bolz zei ook nog dat de maan
dag j.l. door zijn Amerikaanse
ambtgenoot Herter verstrekte
cijfers over de sterkte der Oost
duitse strijdkrachten „kennelijk
zijn gegrondvest op uit andere
bron verkregen onjuiste inlich
tingen.".
Volgens A.F.P. heeft de Oost
duitse minister het sluiten van
een niet-aanvalsverdrag tussen
Oost- en West-Duitsland voorge
steld.
De twaalfde zitting der Ge
neefse conferentie heeft onge
veer tachtig minuten geduurd.
Er werd slechts het woord ge
voerd door Herter en Bolz. Er is
dinsdagmiddag geen commentaar
op het door Herter ingediende
Westerse voorstel gegeven.
VRIJDAG EERSTE
BESLOTEN MINISTERS
VERGADERING
TE GENEVE
De vier ministers van Buiten
landse Zaken zullen vrijdag te
Gcnève hun eerste besloten ver
gadering houden. Hiertoe is dins-
dagochtend op een bijeenkomst
van de ministers Lloyd en Gro-
myko het besluit genomen. Naar
verluidt zullen «ie Duitsers de
vergadering van vrijdag met bij
wonen. I
In brede kring wordt de me
ning geuit dat er alleen door be
sloten overleg, buiten de publici
teit, vorderingen kunnen worden
gemaakt.
Gromyko vertrekt met een lijn-
vliegtuig naar Washington maar
hij heeft een uitnodiging van
Herter o.m donderdagavond in
zijn toestel naar Genève te vlie
gen aanvaard. Minister Lloyd zal
ook in het Toestel zijn. Men acht
dit een unieke gelegenheid voor
persoonlijke besprekingen.
T A >1 E I, IJ K KOUD
Lucht afkomstig van de Noord
zee stroomt naar Nederland.
Koud weer is er het gevolg van,
vooral wanneer de zon geen ge
legenheid krijgt te schijnen, zo
als gisteren in het grootste deel
van het land het geval was. De
noordelijke stroming is aanwezig
tussen een hogedrukgebied, dat
een groot deel van de Oceaan be
slaat. en een depressie, die over
Finland naar 't zuidoosten trekt.
Genoemd hogedrukgebied is een
voortdurende hindernis voor de
Oceaandepressies. Regen van be
tekenis is derhalve niet te ver
wachten. Een randstoring van de
Finse depressie, zal heden voor
al in de kustgebieden tijdelijk 'n
krachtige wind veroorzaken en
mogelijk hier en daar een bui.
Na de passage van deze randsto
ring wordt de kans op opklarin
gen weer iets groter. Het blijft
echter tamelijk koud.
medegedeeld door het K. N. M. I„
geldig tot woensdagavond.
Vrij koud.
Tamelijk koud weer met aan
vankelijk veel bewolking en hier
en daar een bui. Later enkele
opklaringen. Matige, in de kust
provincies vrij krachtige wind
tussen noordwest en noord.
DONDERDAG 28 MEI
v.m. n.m.
Breskens 6.15 6.37
Terneuzen 6.50 7.12
Hansweert 7.30 7.52
Walsoorden 7.40 8.02
ZON
MAAN
op
onde,
op
onder
Mei
27
4.32
20.43
0.10
10.05
28
4.31
20.44
0 43
11.15
29
4.30
20.45
1.11
12.24
30
4.29
20.46
1.36
13.31
31
4.28
20.48
2.00
14.36