Het nieuwe kabinet in de Tweede Kamer Radio.Televisie. Verlichting (Radio de Köck Herter ontvouwt Westelijk plan voor Berlijn Professor De Quay ontwikkelt het regeringsprogram Telegramwisseling tussen Z.K.M. de Sjah van Perzië en H.M. de Koningin HET WEER WEERBERICHT HOOGWATER ZON- en MAANSTANDEN Frankering by abonnement: Terneuzen Redactie-adresNoordstraat 5557 Directeur-Hoofdredacteur 1. van de Sande Administratie-adres: Smidswal Telefoon 2073 en 2510 N& 5 uur uitsluitend 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs: 6,— per kwartaal; per maand f2.-; per week 48 ct Losse nrs 9 ct DE VRUE ZEEUW WOENSDAG 27 MEI 1959 13e Jaargang Nr 4686 Verschijnt Hatelijks Uitgeefster N. V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen EERSTE BLAD Advertentieprijs per mm 15 ct; minimum p« advertentie f 2,25. Rubriek Kleine Advertenties (géén handels advertenties) 5 regels 1,Iedere regel meer 20 ct. Kleine advertenties bij vooruitbetaling. Vermelding: Brieven onder nummer of: Adres Bureau van dit Blad. 20 cent meer. Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur. Voor het maandagnummer: zaterdags 10 uur. In de dinsdagmiddag gehouden vergadering van de Tweede Ka mer heeft de minister-president, prof. De Quay, een uitvoerige re s' ringsverklaring afgelegd. De verklaring, aldus de nieuwe premier, moest beginnen met een woerd van erkentelijkheid jegens dr. Beel. Deze heeft ons land in de afgelopen maanden opnieuw aan zich verplicht. Het is im mers niet in de laatste plaats te danken aan zijn arbeid als for mateur en als bemiddelaar, dat het thans mogelijk is met het nieuwe kabinet voor de Kamer te verschijnen. Op 12 december 1958 verzoch ten de minister-president, dr. W. Drees, en zijn geestverwanten in het toenmalige kabinet, na de aanneming van een amendement van de vaste commissie voor fi nanciën, aan Hare Majesteit de Koningin om ontslag. Deze ge beurtenis vormde, zoals dr. Beel, in zijn op 23 december 1958 in deze vergadering gehouden rede voering het stelde, slechts de aanleiding tot het ontstaan van de crisis. De oorzaken van de crisis, aldus de heer Beel, lagen dieper. Na het aftreden van dr. Drees en diens geestverwanten ver kreeg een en ander nog scherper contouren. De kloof verwijdde zich, het klimaat werd nog on gunstiger. Hoewel deze klimaat- verslechtering weinig perspectie ven bood voor een herstel van de cude verhoudingen, ach ten zo wel dr. Beel als ik hot ir» het landsbelang noodzakelijk alsnog te onderzoeken of zulks moge lijk was. E'r bleek echter een diepgaand verschil van inzicht tusen de voormalige partners aanwezig ten aanzien van de es sentiële vraagstukken. Nadat ik had kenbaar gemaakt een kabi net zonder formele bindingen met de fracties te willen samen stellen, berichtte de voorzitter van de fractie der Partij van de Arbeid mij, dat overeenstemming van inzicht over aard en om vang dezer binding als eerste voorwaarde door hem werd ge steld en verdere bespreking van het ontwerp-richtlijnen voor het te voeren regeringsbeleid daar van afhankelijk werd gemaakt. Geen binding met de fracties Het kabinet, dat thans is ge vormd, telt mitsdien onder zijn leden geen ministers van de Par tij van de Arbeid. Het onder scheidt zich voorts van nagenoeg alle na-coriogse voorgangers, doordat liet niet tot stand is ge komen in overleg met de frac ties. Er bestaat derhalve gener lei formele binding tussen frac ties en kabinet. De ervaring heeft geleerd, hoe moeizaam de procedure is om in overleg met fracties of fractie voorzitters te komen tot zoda nige formuleringen van een re geringsprogram, dat daaruit for mele bindingen voortvloeien. In een periode als de huidige, waar in niet gemakkelijk voorzienbare ontwikkelingen zowel in het bin nenland als op het internationale niveau de aandacht vragen, zou èn het overleg over èn de inter pretatie van een tevoren met fracties overeengekomen pro gram tot ernstige moeilijkheden, tot ongewenste tegenstellingen en spanningen leiden. De nieuwe regering rekent de handhaving en versterking van de democratische instellingen tot haar eerste plichten. Het is de overtuiging van de regering dat een essentiële voor waarde voor een goede samen leving gelegen is in de eerbiedi ging ?n de bevordering van de vrijheid van de menselijke per- toon en van diens persoonlijke en maatschappelijke verantwoor delijkheid. Daarom moet naar het oordeel der regering in de samenleving aan zelfontplooiing in vrijheid een eerste plaats wor den gegeven. Voorts ziet zij enerzijds als haar plicht voor waarden te scheppen, die het de mens mogelijk maken door eigen inspanning in welvaart en wel zijn te leven, anderzijds zal de re gering steeds die maatregelen nastreven, welke gericht zijn op de voorziening in de behoeften van maatschappelijk en econo misch zwakkeren. Het belang van het gezin Het behoeft nauwelijks betoog dat een volgend uitgangspunt voor het regeringsbeleid de er kenning is van de grote beteke nis van het gezin als kern dei- samenleving. Het gezonde Ne derlandse gezin is een onmis baar element in onze samen leving, een element, dat de krachten in zich bergt die het ons volk mogelijk maken de pro blemen van onze tjjd met moed en energie te overwinnen. De internationale verhoudin gen worden in het huidige tijds bestek gekenmerkt door span ningen, die hun weerslag vinden in ons volk. De regering is zich bewust van de beperkte moge lijkheden, welke zij heeft tot het beïnvloeden van deze verhoudin gen. In samenwerking met ande ren streeft zij alles na wat een positieve bijdrage kan leveren tot het scheppen van de voor waarden voor een vreedzame in ternationale samenleving. De so lidariteit van het Westen, onder meer belichaamd in de Noord- Atlantische Verdragsorganisatie, blijft daartoe een primaire voor waarde. Indonesië en Nieuw-Guinea De verhouding tot Indonesië taart de regering ernstige zor gen. Zij zal de verdere ontwik keling nauwgezet blijven volgen. Harerzijds blijft het streven ge richt op verbetering van de be trekkingen. Ten aanzien van Nederland- Nieuw-Guinea zal het te voeren beleid er op gericht blijven, <5ai aan de bevolking van dit gebieds- di - i door t«opa\*u.g van iut ba ginsel van de zelfbeschikking; de mogelijkheid wordt verzekerd haar toekomstige politieke status zeïf te bepalen. Daartoe zullen op bestuurlijk, sociaal-economisch en cultureel terrein effectieve maatregelen worden getroffen, welke de autochtone bevolking zo spoedig mogelijk in staat zullen stellen tot zelfbestuur. Het defensie-beleid Bij de bepaling van de defen- sie-uitgaven zal enerzijds reke ning worden gehouden met de nieuwe plannen van de N.A.V.O., anderzijds nauw gelet worden op de bedragen, die de met ons land vergelijkbare NAVO-ianden aan hun defensie uitgeven. In het bij zonder zal worden gelet op een doelmatige controle en een effi ciënte bedrijfsvoering. In ver band met de steeds grotere ge compliceerdheid van de moderne wapenen en het materieel, welke het steeds moeilijker maken deze te deen bedienen door personeel, dat slechts voor een normale diensttijd onder de wapenen is, zal de mogelijkheid van uitbrei ding van het beroepspersoneel onderwerp van onderzoek vor men. Daarbij zullen levens de voordelen worden overwogen van verandering 'van de lich tingssterkte en/of verkorting van de diensttijd. Sociaal-economisch program De regering streeft «ie bevor dering van een evenwichtige groei van onze economie na, zo wel in de breedte als in de diep te, waarvan de vruchten in «Ie vorm van gee telijk en stoffelijk welzijn aan alle geledingen van ons volk ten goede moeten ko men. Aan de handhaving van een hoog niveau van werkge legenheid en het bevorderen van voldoende woongelegenheid za! het bevorderen van voldoende woongelegenheid zal hog;- priori teit worden verleend. De regering stelt zich voor bin nenkort aan de Kamer een nota over te leggen, waarin het ge hele complex van voorzieningen op het stuk van lonen en andere arbeidsvoorwaarden enerzijds en huren en consumentensübsidies anderzijds, is vervat. Het financieel-economisch be leid dient te worden afgestemd op de handhaving van het inter ne en externe monetaire even wicht. Het interne monetaire evenwicht is een der fundamen tele voorwaarden voor het berei ken van de in sociaal en econo misch opzicht zo uiterst belang rijke waardevastheid van het geld. De verbreding en verdieping van onze economie kan worden bereikt mede met behulp van een sociaal-economisch en finan cieel beleid, dat voor de daarop gerichte activiteiten van het be drijfsleven werkgevers en werknemers tezamen - - het juis te kiimaat schept. Zo zal het voor de ontwikkeling van de werkgelegenheid zo belangrijke industrialisatiebeleid worden voortgezet. Mede zal bijzondere aandacht worden geschonken aan verbetering der verbindingen te land en te water om de noodza kelijke economische ontplooiing mogelijk te maken en aan de eisen van het zich zeer snel ont wikkelende verkeer te kunnen voldoen. Maatregelen worden onder ogen gezien ter verbetering van de produktievoorwaarden van agrarische bedrijven. Tenslotte zal de uitvoering van het Delta plan an de Zuiderzeewerken voortgang blijven vinden. In het gehele regeringsbeleid zal grote aandacht geschonken worden aan de positie van het midden- en kleinbedrijf. De belastingdruk is in Neder land zeer zwaar geworden. Niet temin is verlichting slechts mo gelijk, indien de groei van het nationaal inkomen de toeneming van de omvang van het staats budget overtrett. In een zodanig tiscaal beleid zal prioriteit wor den gegeven enerzijds aan verla ging van de belastingdruk daar, waar deze onevenredig hoog moet worden geacht (als een sprekend voorbeeld van laatst bedoelde situatie ziet de regering het belastingtarief voor onge- huwden), anderzijds aan struc tuurverandering in de belasting wetgeving, teneinde knelpunten voor de economische groei weg te nemen. Onze bevolkingsgroei stelt niet slechts eisen voor wat betreft de werkgelegenheid en produktivi- teit, maar evenzeer met betrek king tot het scheppen van vol doende woongelegenheid. Dit is ie meer noodzakelijk gezien dc nog bestaande woningnood. De bestrijding daarvan zai dan ook met kracht worden voortgezet. De woningnood De regering zal streven naar uitbreiding van de woningvoor ziening en -exploitatie door het particulier initiatief, ook op het gebied van arbeiderswoningen en goedkope middenstandswonin gen. De mogelijkheid tot grotere zelfstandigheid en taakverrui- ming der woningbouwverenigin gen wordt nader onderzocht. Ernstig zal worden gestreefd naar bespoediging van hel herstel van een evenwichtige woning markt. Ter gedeeltelijke overbrugging van de nog bestaande afstand tussen de te verwachten kost- p rijshuren en de thans geldende huren acht de regering het tot standkomen van een huurver hoging geboden. De beschikbare middelen op de kapitaalmarkt zullen voor een groot deel noodzakelijk zijn voor de financiering van investerin gen in de woningbouw en in het bedrijfsleven en van de activitei ten der lagere publiekrechtelijke lichamen. Beperking der uitgaven van het overheidsapparaat zal moe ten plaatsvinden, voorzover dit zonder aantasting van essentiële overheidstaken mogelijk is. In dit verband blijft de regering streven naar grotere efficiëntie in het overheidsapparaat. Een verdere sanering van het overheidsbudget zal worder. na gestreefd door afschaffing van het consumentensubsidie op melk. Vrijere loonvorming De regering meent dat, ten einde de stabiliteit van het bin nenlandse prijs- en kostenniveau te bevorderen, de ontwikkeling der verschillende inkomenscate gorieën primair dient te worden bepaald door het verloop van de produktie per hoofd der beroeps bevolking. Zij is derhalve van oordeel, dat voor de verbetering van het looninkomen voorname lijk de stijging van de produktie per werknemer in de verschillen de sectoren van het economische leven bepalend is. De in het al gemeen belang noodzakelijke huurverhoging cn de te treffen maatregel op het stuk van het cons urn entensubsidie zullen tot een stijging van de kosten van levensonderhoud leiden. De rege ring zal, onverminderd haar standpunt ten aanzien van het systeem van loonvorming, in ver band daarmede compensatie maatregelen bevorderen. Wat het loonsysteem betreft aanvaardt de regering in begin sel de gedachte van een gediffe- rentieërde loonvorming. De rege ring overweegt een wettelijke re geling, waarin is vervat een over dracht van bepaalde thans bij de De Westelijke landen hebben dinsdag op de Geneefse confe rentie Rusland een plan van zeven punten voorgelegd ter her eniging van de beide Berlijnse stadsdelen. De twaalfde vergadering open de kort na Gromyko's vertrek naar Washington. Da Russische afvaardiging stond onder leiding van onder minister Valerian Zorin. De Sjah van Iran heeft Ko ningin Juliana het volgende telegram gezonden „Aan het eind van mijn on vergetelijk bezoek aan Uw land wil ik Uwe Majesteit en Z.K.H. Prins Bernhard mijn oprechte dank betuigen voor de warme en vriendelijke gastvrijheid die mij bewezen werd. Mijn verblijf in Nederland waarvan ik zo zeer genoten heb, heeft mijn gevoelens van vriendschap en bewondering, alsmede die van het Iranese volk. voor het Ne derlandse volk versterkt. Moge Uwer Majesteits wijs en verlicht bestuur Uw land gedu rende vele jaren blijven leiden naar meerdere welvaart en voorspoed." Koningin Juliana heeft het telegram als volgt beantwoord: „Mijn man en ik stellen de warme en persoonlijke bood schap van Uwe Keizerlijke Ma jesteit op hoge prijs. Ik wil nog eens herhalen hoe verheugd ons volk en wij beiden waren Ui hier te hebben als onze gast en dat U iedereen hier grote en oprechte bewondering afdwong. Wij zijn overtuigd van het voortduren èn van de groei van onze persoonlijke vriendschap èn van die tussen onze beide landen en volken. Ik wens hier aan toe te voegen onze aller beste wensen voor de persoon van Uwe Keizerlijke Majesteit en voor Uw grote taak." NOORDSTRAAT 101 - TEL. 3128 TERNEUZEN fa-aa.Tynr ,i —i 'mém m iiw 11 n m minister van Sociale Zaken en het college van rijksbemiddelaars op het stuk loonvorming berus tende bevoegdheden aan het ge organiseerde bedrijfsleven. Door een en ander zal een ver betering in de welvaartspositie van de werknemers zich niet voltrekken langs de weg van een algemene welvaartsloonronde, die grote gevaren inhoudt voor de stabiliteit van het prijspeil, doch langs de weg van herziening der bedrijfstaks- en ondernemings gewijze overeengekomen regelin gen van lonen en andere arbeids voorwaarden, met inachtneming van het invoeren van de nood zakelijk geachte compensatie maatregelen bij de komende huurverhoging en de afschaffing van het consumentensubsidie op melk. Op korte termijn zal de rege ring onderzoeken, in hoeverre de toe- en bijslagen op de invalidi- telts- en ongevallenrenten van de beneden-65-jarigen dienen te worden verhoogd. Bezitsvorming Op grond van sociale en ook van economische motieven rekent het kabinet het zich tot taak, mede door het bevorderen van daarop gerichte specifieke maat regelen, er krachtig toe bij te dragen, dat brede lagen van ons volk werknemers en zelfstan digen zieh duurzaam persoon lijk bezit kunnen verwerven. Zo wordt o.m. gedacht aan de bevordering van winstuitkerin gen aan werknemers, gepre mieerde spaarregelingen, eigen woningbezit en effectenbezit. Een ernstige bezinning op het te voeren garantiebeleid voor de landbouw achtte de regering noodzakelijk. Verlaging der daar mede voor de overheid jaarlijks verbonden kosten is geboden. Hierbij moet met name worden gedacht aan het producentensub sidie op melk. Het te voeren landbouwbeleid zal zijn gericht op: 1. Het bevorderen van een zo danige nettobijdrage van de agra rische sector, dat het nationale produkt door een zo gunstig mo gelijke aanwending van de be schikbare produktieve krachten zo groot mogelijk wordt; 2. Het bevorderen van een rede- I lijk bestaan in de agrarische sec tor. Onderwijs en wetenschap Wil Nederland zijn plaats in de rij der volkeren handhaven, het geen voor de werkgelegenheid en voor de bestaansmogelijkheid van geheel ons volk noodzakelijk is, dan zullen bij de snelle ont wikkeling van wetenschap en techniek aan ons onderwijs en wetenschappelijk onderzoek hoge eisen worden gesteld. Daarbij plaatsen de sterke bevolkings groei en de in korte tijd verdub- belde belangstelling voor het voortgezet onderwijs ons voor moeilijke problemen. Teneinde ieder in staat te stellen zich over eenkomstig zijn aanleg en toe wijding te ontplooien en tege lijkertijd het Nederlands poten tieel aan intellect en bekwaam heid zo goed mogelijk te benut ten, zal de regering ernstig naar verbetering van de doelmatigheid van het onderwijs streven, waar toe ook de enorme uitgaven noodzaken, die het onderwijs thans reeds vraagt en in de toe komst nog in stijgende mate zal vergen. Daarnaast zal de bouw van scholen, met name voor het voortgezet onderwijs, zoveel mo gelijk worden versneld. De bescherming van de bevol king tegen de gevaren van radio actieve straling vraagt bijzondere aandacht. I Da voetbalpool Het is niet mogelijk reeds thans een regeringsstandpunt te formuleren met betrekking tot tal van vraagstukken, die om i voorziening vragen, bijv. een snelle invoering van de weduwen- en wezenwet; een onderzoek naar de herziening van het onderne mingsrecht; een definitieve rege ling van «1e v«>etbalpool en een spoedige behandeling van de al gemene kinderbijslagwet. De verantwoordelijkheid, die de regering te dragen heeft, is zwaar. Zij wil in een vruchtbare samenwerking met de voiks- vertegenwoordiging' een beleid I ontwikkelen, waarin voor de zich voordoende vraagstukken op kortere en langere termijn op lossingen gevonden worden, die in de weegschaal van het alge meen belang niet te licht bevon den zullen worden. De algemene beginselen van het regeringsbe- lei«i zullen daarbij richtinggevend zijn. De regering hoopt en ver trouwt, dat de volksvertegen woordiging haar daden op hun eigen merites zai willen bezien. Het voorlezen van de lege ringsverklaring vorderde 55 mi nuten. De voorzitter stelt voor de be raadslaging in de vergadering van hedenmiddag te doen aan vangen. Hij is niet voornemens rantsoenering van de spreektijd voor te stellen. Overeenkomstig dit voorstel wordt besloten. Na het debat over de regeringsver klaring zal de voorzitter een voorstel doen ter verdere rege ling van de werkzaamheden. Te 14.20 uur wordt de vergadering gesloten. Het Westerse plan, dat deel uitmaakt van het veertien dezer door de Westelijke ministers in gediende „pakket" van voorstel len betreffende hereniging van Duitsland, het sluiten van een Duits vredesverdrag, oplossing van het Berlijnse vraagstuk en de problemen van Europese vei ligheid en bewapeningsverminde ring, werd door de Amerikaanse minister van Buitenlandse Za ken, Christian Herier, als volgt toegelicht 1. Twee weken na de tot standkoming van een overeen komst tussen de „grote vier" over het Westerse vredesplan zullen de Ver. Staten, de Sowjet- Unie, Groot-Brittannië en Frank rijk te Berlijn een gemeenschap pelijke verklaring uitgeven die het volgende zal behelzen: a. In afwachting van de her eniging van Duitsland zal Groot- Eerlijn zoals dit is omschre ven in het protocol betreffende de Duitse bezettingszones en het bestuur van Groot-Berlijn, dat op 12 september 1944 door de Euro pese raadgevende commissie werd goedgekeurd en sindsdien nog is aangevuld als één on deelbaar gebied worden bestuurd. b. Zestig dagen na het uit geven van de bekendmaking zul len er verkiezingen voor een Berlijnse grondwetgevende raad worden gehouden. 2. Indien deze raad een opge stelde grondwet heeft goedge keurd, zullen de vier mogend heden uiterlijk een week nadien het van kracht worden ervan af kondigen. 3. De vier mogendheden ko men overeen dat personen en goederen Berlijn onbelemmerd over land-, water- of luchtwegen zullen kunnen bereiken. 4. De vier mogendheden zul len met het stadsbestuur van Berlijn alle zaken behandelen die betrekking hebben op de aan wezigheid van hun troepen in de stad. 5. Het Berlijnse stadsbestuur krijgt het recht in Berlijn alle voorstellen van de gemengde Duitse commissie van kracht te verklaren, die reeds in beide deien van Duitsland in werking zijn getreden en voor zover zij betrekking hebben op Berlijn. De Berlijnse burgers zal het recht tot deelneming worden verleend aan verkiezingen voor geheel Duitsland, die gehouden zullen worden na de inwerking treding van een Duitse kieswet. 6. Na de aanvaarding van de Duitse grondwet en de instelling van een regering voor geheel Duitsland zal Berlijn de hoofd stad van een herenigd Duitsland worden. Een regering voor geheel Duits land zou het recht hebben de wij zigingen in het Berlijnse stads bestuur aan te brengen, die de gewijzigde status noodzakelijk zou maken. 7. Na het sluiten van een Duits vredesverdrag zullen voor het legeren van tioepen der vier mogf ndheden in Berlijn de bepa lingen gelden, die hierin zullen worden opgenomen betreffende de legering van buitenlandse troepen in Duitsland. Na de van krachtwording van een grondwet zal Berlijn dus, in overeenstemming met hel in punt twee bepaalde, volgens de bepalingen van deze grondwet worden bestuurd. Het gezag over de stad zal dan volledig in handen van het gekozen stads bestuur worden gelegd, met uit zondering van de hieronder vol gende punten: 1. Aan de Ver. Staten, de Sowjet-Unie, Groot-Brittannië en Frankrijk kan het recht tot hand having van troepen in Berlijn worden toegekend, gepaard gaan de met maatregelen om de veilig heid hiervan te waarborgen. De sterkte dezer troepen zou in een vier-mogendheden-overeenkomst kunr.en worden vastgelegd. 2. De vier mogendheden kun nen wetten van het Berlijnse stadsbestuur binnen dertig dagen na de afkondiging van nul en gener waarde verklaren, of de uitvoering ervan opschorten, doch dit recht za! normaal slechts worden uitgeoefend, wanneer dit op drieërlei gebied noodzakelijk wordt, namelijk: a. ontwapening en demilita- risatie, hieronder inbegrepen de aanverwante gebieden van welen- schappelijk speurwerk en beper kingen voor industriële produk tie en burgerluchtvaart. b. De betrekkingen met bui tenlandse autoriteiten. c. De bescherming, het gezag en de veiligheid van de geallieer de strijdkrachten, de werknemers en vertegenwoordigers hiervan, de gezinnen der militairen, hun onschendbare positie met betrek king tot de Berlijnse wetgeving en andere, hiermede in verband staande vereisten. Na Herter sprak de Oost- Duitse minister van Buitenland se Zaken Bolz. Volgens Bolz lag de sleutel voor ontspanning in Duitsland en het waarborgen van de Euro pese vrede in' het „tegengaan van de ontwikkeling van het Duitse militarisme en het uit rusten der Westduitse strijd krachten met raketten en kern wapens". „De Oostduitse af vaardiging spreekt zich daarom onvoorwaardelijk uit voor het sluiten van een vredesverdrag met Duitsland", verklaarde hij. De minister zei ook dat Oost- Duitsiand gekant was tegen de bewapeningswedloop en dat het daarom eerst een weermacht in het leven had geroepen „na de herbewapening van West-Duits- land en de bedreiging van de vrede, die hieruit is voortge vloeid", waaraan hij toevoegde: „ondanks dat bezit de Duitse Democratische Republiek geen raketten of kernwapens". Bolz zei ook nog dat de maan dag j.l. door zijn Amerikaanse ambtgenoot Herter verstrekte cijfers over de sterkte der Oost duitse strijdkrachten „kennelijk zijn gegrondvest op uit andere bron verkregen onjuiste inlich tingen.". Volgens A.F.P. heeft de Oost duitse minister het sluiten van een niet-aanvalsverdrag tussen Oost- en West-Duitsland voorge steld. De twaalfde zitting der Ge neefse conferentie heeft onge veer tachtig minuten geduurd. Er werd slechts het woord ge voerd door Herter en Bolz. Er is dinsdagmiddag geen commentaar op het door Herter ingediende Westerse voorstel gegeven. VRIJDAG EERSTE BESLOTEN MINISTERS VERGADERING TE GENEVE De vier ministers van Buiten landse Zaken zullen vrijdag te Gcnève hun eerste besloten ver gadering houden. Hiertoe is dins- dagochtend op een bijeenkomst van de ministers Lloyd en Gro- myko het besluit genomen. Naar verluidt zullen «ie Duitsers de vergadering van vrijdag met bij wonen. I In brede kring wordt de me ning geuit dat er alleen door be sloten overleg, buiten de publici teit, vorderingen kunnen worden gemaakt. Gromyko vertrekt met een lijn- vliegtuig naar Washington maar hij heeft een uitnodiging van Herter o.m donderdagavond in zijn toestel naar Genève te vlie gen aanvaard. Minister Lloyd zal ook in het Toestel zijn. Men acht dit een unieke gelegenheid voor persoonlijke besprekingen. T A >1 E I, IJ K KOUD Lucht afkomstig van de Noord zee stroomt naar Nederland. Koud weer is er het gevolg van, vooral wanneer de zon geen ge legenheid krijgt te schijnen, zo als gisteren in het grootste deel van het land het geval was. De noordelijke stroming is aanwezig tussen een hogedrukgebied, dat een groot deel van de Oceaan be slaat. en een depressie, die over Finland naar 't zuidoosten trekt. Genoemd hogedrukgebied is een voortdurende hindernis voor de Oceaandepressies. Regen van be tekenis is derhalve niet te ver wachten. Een randstoring van de Finse depressie, zal heden voor al in de kustgebieden tijdelijk 'n krachtige wind veroorzaken en mogelijk hier en daar een bui. Na de passage van deze randsto ring wordt de kans op opklarin gen weer iets groter. Het blijft echter tamelijk koud. medegedeeld door het K. N. M. I„ geldig tot woensdagavond. Vrij koud. Tamelijk koud weer met aan vankelijk veel bewolking en hier en daar een bui. Later enkele opklaringen. Matige, in de kust provincies vrij krachtige wind tussen noordwest en noord. DONDERDAG 28 MEI v.m. n.m. Breskens 6.15 6.37 Terneuzen 6.50 7.12 Hansweert 7.30 7.52 Walsoorden 7.40 8.02 ZON MAAN op onde, op onder Mei 27 4.32 20.43 0.10 10.05 28 4.31 20.44 0 43 11.15 29 4.30 20.45 1.11 12.24 30 4.29 20.46 1.36 13.31 31 4.28 20.48 2.00 14.36

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1959 | | pagina 1