NIEUWS Wijziging nodig in de belastingheffing KINDEREN STERVEN OP STRAAT ërac Jc Neerman 9. rang wan ^fergus iTBAL D G Mislukte overval op bankloper Verkeersopvoeding dient reeds bij de kleuter te beginnen Passagiersschip in aanvaring met tankboot bij New York Gemeente Ternenzen rftdatf 27 maar? Ï95g te Rotterdam de In. lijdelijk verzet. De ge. >r had in z«n hut een ge. (eer staan. HOOR VRACHTAUTO OVERREDEN. Odde Ebbingestraat te is donderdagmiddag vier een ongeluk ge- t het leven heeft ge ien 14-jarige jongeman, 3e melkhandelaar Kunst igen. ?man lief zich als wiel- ?etrekken door een Bij het passeren van wagen raakte hij be kwam voor de wielen vrachtauto terecht. Hij ag dood. OEXHOUDER ARRESTEEKD. eloord is ingesloten de uit Nagele, boekhou- firma Noorda aldaar, rvan verdacht kasgel- ebben verduisterd tot van enige duizenden ij zal worden voorge- e officier van justitie \UTO DOOR TREIN •EG REPEN vijf donderdagmiddag mbewaakte spoorweg- tussen Udenhout en ■n vrachtauto door de en op ZoomNijme- 'pen. Er deden zich soonlijke ongevallen reinverkeer over bei- verd echter tot kwart gestagneerd. Gedu- ijd werden de treinen ia Boxtel. GELS BRACHTEN TWEE TON OP oop van zomerzegels '58 netto een bedrag 30 opgebracht. Drie deze opbrengst werd aan landelijke instel- culturele zorg, maat werk en volksge- tet resterende vierde bedrag van ƒ54.500 ies van de Commis- Koningin in de pro- gekend aan op het- werkende instellin- regionaal of locaal •50 Is de opbrengst ibbeld, namelijk van 218.000. e bedragen konden uitgekeerd aan het enefonds, Koningin f. Prins Bernhard- lingen voor t.b.c.. en estrijding, alsmede voor gebrekkigen- erpleegsters, bijzon oud- huisbezsoeksters, en. beeldende? küfi- ridenbibiiotheek, .enz. 4C Iiaiserslautern 5—J. ur Feijenoord heeft >nd in een aantrek- ooral in de eerste eer snelle wedstrijd onnen van de West- klasser FC Kaisers- ruststand van deze ie voor meer dan ïouwer.s bij kunst- eijenoord-stadion te erd gespeeld, was erkende Duitsers ivoerder Fritz Wal- achter zijn voor- •de en zijn voor van sublieme pas hun gevaarlijkste Westduitse ere- ich na de eerste en vervangen door rren de aanvallen dan ook veel van stootkracht, ie minuut opende ■ore (O—l). Jn de ut werd het gelijk Rijvers. Feijenoord ninuten de leiding der Gijp (2—1). cte er vijf minuten van. Inuut na rust ver ier Gijp de score alf minuten later >ack Kerkum een ?ens hands langs nan (51). (Gothenburg)' 2—3. club DOS heeft in Utrecht met van de Zweedse uit Gothenburg, idden de Zweden voorsprong. Vrijdag 27 maart 1959 DE VRIJE ZEEUW Pagina 3 NCOMrETITIE edstrijd in de vier- van de afdeling ren van de Ne- gebond, leverde •se een overwin - „Terneuzen II". leuzen III" won punten. „Terneuzen TI" oen weer in de ia een afwezlg- r van „Terneu- sse. team wordt ge- heren De Klerk, héér en mevr. >lassekampioen- iws-Vlaanderen en nog spelen en „Luetor II" staan met 11 ZO NIET MINDER DAN TOCH ANDERS BETALEN In de eerste tijd na een verkiezing voor de Tweede Kamer is de publieke a andacht in het bijzonder geboeid door de regeringsplannen t.a.v. het binnenlands eco nomisch beleid. Op dit beleid oefent de belastinghef fing een grote invloed uit, vooral wanneer we bedenken hoezeer door die belastingen de welvaart wordt her verdeeld. De staat neemt bij de een en hergeeft dat aan een ander. Vandaar dat ook steeds de vraag naar voren wordt geschoven, wie toch wel het ministerie van financiën gaat leiden. De kans dat minister Hofstra terugkeert lijkt uiterst gering. De export Zelfs belastingopbrengst, hoe zeer onderwerp van discussie, kan echter niet zonder meer vermeerderd of verminderd worden. Gezien het grote be grotingstekort in de jongste miljoenennota is er op korte termijn geen sterke verminde ring van fiscale lasten te ver wachten. De tegenkant is dat er dus een belastingverhoging uit de bus kan komen. Ook die kans lijkt ons bijster klein, omdat men in vele kringen van me ning is dat hier het plafond be reikt is. De oppositie in de Tweede Kamer, die zes zetels won, heeft steeds op verlaging van de tarieven aangedrongen. Verschuivingen Het is waarschijnlijk dat na de stemmenwinst der oppositie er in ieder geval bepaalde ver schuivingen in het belastingre giem zullen plaats vinden. Men kan bepaalde tarieven verlagen en andere verhogen, zodat er per saldo meer geld in de schttkist rolt. Die meerop brengst kan komen van het zelfde nationale Inkomen. Het is niet ondenkbaar dat bepaalde tariefsverschuivingen tot gevolg hebben dat eerst het nationele inkomen stijgt en dat daar een hogere belasting-op brengst uit resulteert. Het is zelfs mogelijk dat verlagingen jn een bepaalde hoek, zonder dat daar verhogingen tegen over staan, toch leiden tot een verhoogde opbrengst. Alleen systeemverandering kan dus vruchtbaar werken voor land en volk. Het is niettemin de kunst om nu de produktiviteits- zenuw van ons volk, door de juiste fiscale snaar te beroeren, op aangename wijze te prikke len. Niet altijd mogelijk Er wordt niet dikwijls bij ge dacht, maar geheel vrij in het wijzigen van belastingtarieven zijn we eigenlijk niet. We moe ten nu eenmaal aan bepaalde internationale verplichtingen voldoen (de N.A.V.O.). We hebben al jaren lang ons bond genootschap met Belgen en Luxemburgers en nog niet lang geleden kozen wij voor Europe se eenheid. Prachtige woor den, die gericht zijn op econo mische éénwording, maar die ook eisen dat we op belasting gebied uniforme maatregelen treffen. Onze ervaring in Benelux- verband leert ons hoe moeilijk het is de belastingbelangen te egaliseren, zodat men alleen met hetzelfde systeem werkt. Niemand spreekt dan nog over een gelijke procentuele op brengst van de belastingen. En daartoe zouden we toch moe ten komen, willen alle deelheb bers aan een economisch ver bond met de samenwerking vrede hebben. Kijken we nu eens even al leen naar de Benelux-partners. In België heft de overheid 19 van het nationale inkomen aan belasting. Luxemburg wijkt daar niet zoveel van af en vraagt 19% van het inkomen van de burgers voor de staats kas. Nederland volgt een geheel andere lijn van belasting hef fen en eist 253 van zijn bur gers als bijdrage tot de gemeen schap. Direct en indirect Elk land heeft zijn eigen methode om aan geld te komen voor de overheidstaak. Wij hebben een hekel aan belasting betalen, maar hoe meer we naar het zuiden afzakken, hoe groter de drang is om belastin gen te ontduiken. In die landen zoekt de staat de opbrenst meer ln de richting van de in directe belastingen. Zoals u weet zijn indirekte belastingen die vormen van heffing, waarbij men de beta ling verlangt van een ander dan van degeen, die uiteinde lijk de belasting moet voelen in zijn inkomen. De omzetbelas ting bijvoorbeeld is een indirek- tebelasting. Zij wordt betaald door groothandelaren en fabri kanten, maar moet uiteindelijk door consumenten worden ge dragen. Daarentegen zijn in komsten- en vermogensbelas ting beide vormen van direkte belasting, omdat degene, die ze betaalt, ook de last draagt. Hij kan ze niet meer op een ander verhalen. Er is geen kans op afwenteling. Overal waar veel aan belasting-ontduiking wordt gedaan, prefereert men meest al de indirekte belastingen. In België noemt men omzet belasting de overdrachtstax Het is een verkeersbelasting, die telkens wordt geheven als goederen economisch van plaats verwisselen. Alleen bij over dracht van goederen naar het buitenland wordt er vrijstelling van deze belasting gegeven. Nederland en Luxemburg heffen deze belasting om het verbruik te treffen, dus de con sumptie. Bij buitenlandse leve rantie wordt de belasting terug gegeven, waarbij ook de heffin gen op de grondstoffen worden terugbetaald. Dit geeft al direkt een aanzienlijk verschil in ex port-positie voor het bedrijfs leven. Het verschil in belang bij deze heffing blijkt bijvoor beeld uit het percentage van de totale belastingopbrengst, dat België en Nederland uit indi rekte heffingen verkrijgen. Bel gië beurt 59 van de opbrengst aan indirekte heffingen, Neder land „slechts" 43,1 Uit het voorgaande zien wij een groot verschil in systeem niet alleen, maar ook grote af wijkingen in opbrengst. Nu wordt er in Nederland gespro ken over een overschrijding der grenzen bij de belastingheffing. Dit kan slaan op de totale op brengst. Die kan niet noemens waard worden verlaagd, menen vele financiële deskundigen. Welnu, dan kan het ook zijn dat er teveel direkte belasting wordt geheven en dat het ac cent moet worden verlegd naar de indirekte belasting. Zonder over de wenselijkheid daartoe een uitspraak te doen, mogen wij stellen, dat als nadeel daar van de consumptie meestal wordt getroffen en dat dus de grootste verbruikers, de grote gezinnen, daarvan de dupe kun nen worden. Dit laatste is mo gelijk, doch niet noodzakelijk, als we de eerste levensbehoef ten er van uitsluiten. Vervol gens kunnen door indirekte be lastingen alleen bepaalde groe pen van industrieën getroffen worden, waardoor onderne mersbelangen plotseling wor den geschaad, waardoor ande ren een voorsprong krijgen. Ook dit bezwaar is zeer relatief, want in elk belastingstelsel zijn een aantal zwaar belasten en een aantal minder belasten, die er in verhouding nog goed af komen. Waar ligt dan het voordeel? Het eerste grote voordeel van een verschuiving van direkte naar indirekte belastingen is gelegen in de grotere kans op totale éénwording op econo- nomisch terrein met België en Luxemburg. Wie zal kunnen be rekenen welke economische winst en dus ook fiscale voor delen daar op langere tijd het gevolg van zijn? Voorts zou een verlichting van belastingen in de direkte sfeer ten koste van die in de indirekte sfeer er toe kunnen leiden dat de verwachte sterke uitzetting van consumptie bij verdere welvaartsvergroting enigszins wordt afgedamd. Dat afdammen is wel nodig als wij even terugdenken aan de over- besteding van enkele jaren ge leden. Ook de besparingen zou den er mogelijk mee in de hand worden gewerkt. En juist daar om gaat het bij het verzekeren van de toekomst onzer kinde ren. Wij noemden als voorbeeld van een wijziging in de belas tingheffing de verschuiving van direkte naar indirekte hef fing. Enkele gevolgen werden opgesomd. Het zou dwaas zijn te menen dat de genoemde mogelijkheid tot wijziging de enige zou zijn. Er zijn vele we gen die mogelijk naar het Mek ka van de belastingverlichting voor iedereen zouden kunnen leiden. Moge een nieuwe rege ring met een nieuw program hier ook iets gaan ondernemen, omdat de bestaande hoogte van heffing niet alleen, maar ook het systeem zoveel opposanten vindt, dat er nodig iets anders moet worden beproefd. Moge dat andere dan tot het betere behoren. Drs. HERMES. (Nadruk verboden). Donderdagochtend Is een mis lukte rofoverval gepleegd op de 64-jarige bankloper van de Ne derlandse Mlddenstandsbank Th. Engels voor het bijkantoor (afd. coupons) van de Nederlandsche Bank aan de Herengracht bij de Leidsestraat te Amsterdam. De bankloper was met een tas, inhoudende een ton in kleine coupures, en een pak effecten dat hij onder zijn arm hield, van de Middenstandsbank, eveneens gevestigd op de Herengracht bij de Utrechtsestraat, op weg naar het bijkantoor van de Nederland sche Bank. Op het moment, dat hij juist voor de stoep bij de ingang stond, stopte een wagen vlak naast hem, waaruit een man sprong. Deze gaf de bankloper een stomp op zijn mond en deed tegelijk een greep naar diens actetas. De bankloper be gon te gillen en hield kramp achtig zijn tas vast. De over valler, geschrokken door het gillen, sprong weer in de auto. De daarin wachtende bestuur der gaf onmiddellijk vol gas. De hevig ontdane bankloper, wiens kunstgebit door de slag was gebroken, werd naar zijn woning overgebracht. De over valler is een man met een flink postuur. Hij was gekleed in een grdene jas en had een hoed in dezelfde kleur op. Vermoedelijk droeg hij een bril. Aan de politie kon een vage beschrijving van de groene auto (waarschijnlijk een oude Chevro let) worden gegeven. De politie vermoedt dat een gestolen wa gen is gebruikt. De uitvoering van deze overval kwalificeerde zij als „dilletantenwerk". Het was maar een korte afstand, die de bankloper te voet van het hoofdkantoor van de Midden standsbank naar het bijkantoor van de Ned. Bank behoefde af te leggen. De hoofdportier van het bij kantoor, wiens loge in de hal is, en die gewapend is met een pi stool was op het moment van de overval niet bij de ingang. „Had ik het gezien, dan had ik onmid dellijk op de banden van de wa gen geschoten" zo luidde zijn commentaar. De bankloper gaat dagelijks omstreeks dezelfde tijd naar het bijkantoor van de Ned. Bank om kleine coupures in grote om te wisselen. Daarmede keert hij dan naar de Middenstandsbank terug. Gisteren had hij echter ook een pakket effecten, ter waarde van een klein ton bij zich. Dit is on gebruikelijk, maar het pakket werd hem meegegeven omdat hij toch naar het bijkantoor moest. Zendingen geld tot een ton wor den door één man vervoerd. Als grotere bedragen moeten wor den getransporteerd geschiedt dit door twee lopers, te voet of ook wel per auto. De auto waarin donderdag ochtend de overvaller van de bankloper omstreeks tien voor tien verdween is tegen half één door agenten van een vijf maal acht wagen onbeheerd op de Nie. Witsenkade aangetroffen. De wagen (een Chevrolet 1951) was woensdagmorgen uit de Frans van Mierisstraat te Amsterdam Zuid ontvreemd. De eigenaar had terstond aangifte gedaan. (van onze verslaggever) Bekijken we de ongevallenstatistieken, dan zien we dat die na de laatste oorlog een verschrikkelijke stijging te zien geven. Waren er in 1932 ruim 40.000 verkeersongevallen, waarvan ruim 10.000 met persoonlijke ongelukken, de laatste jaren waren het omstreeks 130.000 verkeersongevallen met omstreeks 35.000 persoonlijke ongelukken, waarbij ongeveer 2000 mensen de dood vonden en niet minder dan 37.000 personen gewond werden, waarvan velen voor hun leven invalide bleven. Het aantal kinderen, dat hierbij betrokken was, bedroeg omstreeks 20% van de slachtoffers, een belangrijk deel dus en extra droevig, omdat het hier kinderen be treft die veelal onvoldoende zijn opgevoed in het verkeer en speels van aard de dupe werden van de verkeersmoloch. Volgens deskun digen, die wij hierover om inlichtingen verzochten, is het juist het opkomend geslacht, dat in onze moderne tijd met zijn intensieve verkeer grote risico's loopt. Het kind toch moet zijn speelsheid kun nen uitleven, het heeft daartoe ruimte en terrein nodig en vooral in de grote steden vindt het dat op straat. De dood loert op de weg MAAR DE STRAAT is tevens een gevaarlijke plaats waar de dood loert. Opgaand in hun spel zien de kinderen niets meer. Zij wanen zich met hun vriendjes of vriendinnen alleen en hebben dikwijls geen no tie meer van het verschil tussen trottoir en rijweg, laat staan van aandachtig uitkijken bij het verlaten van het een en het betreden van de ander. Dit heeft tot gevolg, dat op deze manier veel minderjarigen het slachtoffer worden van het ver keer. Onze overheid heeft dit wel in gezien en begrepen, dat zij de jeugd nu eenmaal een plaats moet geven waar zij ongestoord kan spelen. In verschillende grote steden is het ge meentebestuur daarom overgegaan tot het inrichten van speciale speel terreinen, ja, het heeft zelfs be paalde wegen verboden verklaard voor het verkeer en daar kunnen de kinderen naar hartelust hun spel letjes bedrijven, rolschaatsen, enz. Aan dit alles kleeft echter nog een moeilijkheid. Het zijn voor een groot deel oudere kinderen die deze speelgelegenheden opzoeken, want velen moeten hiertoe hun buurt verlaten en de ouders durven de kleintjes daar niet heen te sturen. Zo blijven toch nog veel kinderen in de straat spelen met alle risico's van dien. De scholen VEEL KINDEREN worden en werden het slachtoffer van het ver keer op de weg van en naar school, vooral wanneer zij zeer drukke verkeerswegen moeten oversteken. Dat oversteken geschiedt dikwijls ongeorganiseerd en hier en daar schiet dan zo'n kind naar de over kant, soms met noodlottig gevolg. Spelen Op de openbare weg brengt ongelukken mee. Om een en ander in betere ba nen te leiden, begon men reeds in de twintiger jaren met verkeersles- sen op enkele scholen, maar dat was alles vrijwillig, het onderwijzend personeel kon hiertoe niet verplicht worden. Aanvankelijk was dit verkeers- onderwijs op de scholen een voor zichtig proberen, maar het wierp toch reeds resultaten af. Politie en het Verbond voor Veilig Verkeer deden hun uiterste best. Toen de on- gevallencijfers van kinderen hoger stegen, won het inzicht veld, dat er iets aan gedaan moest worden. Verkeersbrigades HET WAS AMSTERDAM, dat als eerste het Amerikaanse idee na volgde om verkeerspatrouilles van schoolkinderen in te stellen. Een aantal leerlingen van de zesde klas sen werd door de politie opgeleid, om schoolkinderen te helpen bij het georganiseerd oversteken van druk ke verkeerswegen. Dat waren de eerste verkeersbrigadiertjes. Er wa ren diverse stemmen, die meenden dat aan kinderen niet zo'n verant woordelijke taak mocht worden op gedragen, maar in de praktijk bleek het allemaal perfekt te gaan. Ge steund door politie en onderwijzend personeel kweten de brigadiertjes zich voortreffelijk van hun taak. Keurig geordend brachten zij hun tientallen schoolkameraadjes zonder moeilijkheden over de drukke wegen en het ongevallencijfer daalde. Tegelijk hiermede werd het ver- keersonderwijs op de scholen geïn tensiveerd. Met ingang van X januari 1959 werd het zelfs verplicht gesteld door de overheid en wij mogen van al deze inspanningen redelijke re sultaten verwachten. Aangezien de politie geen onder wijsbevoegdheid heeft, leidt deze in stantie de leraren van kweekscholen op, die op hun beurt de aanstaande Verkeersbrigadiertjes, de be schermers van de school gaande jeugd. onderwijzers en onderwijzeressen onderrichten. Deze brengen hun ken nis dan weer op de leerlingen over. Een moeilijk punt blijft echter het kleine kind, dat de lagere school nog niet bezoekt, de zogenaamde kleuter. Dit kind is aangewezen op de wijze lessen van de ouders, voor zover die zich van hun taak kwij ten. Daarom zijn er al plannen om ook op de kleuterscholen het ver- keersonderwijs in te voeren, al zal dit op een geheel andere manier moeten gebeuren dan op de lagere scholen. Verkeersopvoeding WANNEER wij de gedragingen van het verkeer gadeslaan en de on- gevallencijfers bestuderen, komen we tot de conclusie, dat de verkeers opvoeding eigenlijk al in de wieg moet beginnen. Zo gauw de kleuter zich op de openbare weg gaat be geven, moeten hem op de een of an dere manier de grondbeginselen van het verkeer worden bijgebracht, wil het kind zich tegen de dreigende gevaren kunnen beschermen. Ouders die hun kinderen zon der enige verkeersopvoeding op de openbare weg loslaten (en dat zv'it er nog velen) plegen een misdaad ten opzichte van hun eigen kinderen en ten opzichte van andere weggebrui kers, want zij moeten niet vergeten, dat het ook kan gebeuren dat hun kind de dans ontspringt, maar dat anderen het slachtoffer worden van de onopgevoede gedragingen van het kind. Deskundigen zijn het er ook al len over eens, dat wij niet mogen verwachten, dat overheid, onderwij zend personeel en politie alleen deze zware taak kunnen volbrengen. Op de ouders rust in eerste instantie een zeer zware plicht, om juist de voor de eerstgenoemde instanties ongrijpbare kleuters de grondbegin selen van het verkeer bij te bren gen. Wanneer de jeugd van het begin af zijn gedragen in het verkeer leert beheersen, zullen er ongetwijfeld minder ongelukken gebeuren, terwijl deze gang van zaken tot gevolg zal hebben, dat wanneer dit systeem wordt voortgezet en de kleintjes eenmaal groot en ouder geworden zijn, verkeersongelukken tot een mi nimum zullen zijn teruggebracht, ze ker wanneer van overheidszijde steeds alles zal worden gedaan om de verkeersveiligheid in alle op zichten te dienen. Verkeersveiligheid is een zask van iedere weggebruiker 'Nadruk verboden). Bij de ingang van de haven •an New York is donderdagoch tend vroeg de „Santa Ros"" agierschip van de „Grace- lijn, in aanvaring gekomen met een tankboot. Eén der opvaren den kwam om het leven en vijf liepen verwondingen op. Een brand aan boord van de „Santa Rosa", een schip van 10.000 ton dat een rondreis door de Carai- bische Zee terugkeerde, kon spoedig worden geblust. Later is meegedeeld dat drie opvarenden van de tankboot ver mist worden en dat er zestien ge wonden zijn. 50. De roeiers van het tweede Ierse schip werken als bezetenen om hun boot in een betere positie te krij gen ten opzichte van de Deense aanvaller... Maar het mag hun niet gelukken. Voor ze een halve slag ge draaid zijn, heeft de drakar hen te pakken met een klap, die de meeste krijgers zo wel Ieren als Denen naar houvast doet zoeken. De Noorman is de eerste die zich her stelt. „Komt", bijt hij Bolli en Lars toe. HIJ springt veer krachtig op de voorsteven en voor dat de Ierse lansdragers zich weer opgesteld hebben, staan de Noren in hun midden Brullend en loeiend volgen de Denen en de strijd ontbrandt fel en meedogenloos. Aangezien hun peren waardeloos zijn in een Hjf aan HJf gevecht pogen de Ieren zich terug te trekken om mid scheeps een nieuwe muur van on doordringbare lanspunten te kun nen vormenMaar met felle, verbeten slagen drijft de Noorman, gevolgd door Bolli en Lars en en kele Denen een wig in hun ge lederen. Van de andere zijde dringt de Deense aanvoerder diep in de Ier se rijen door en een kort moment strijden Eric en de Deense piraat zij aan zij, aan alle kanten inge sloten door hun vijanden. „Als dat zo doorgaat, krijg ik nooit genoeg voorsprong om Fer gus te bevrijden" denkt Eric grim mig. „We vechten gelijk op" Met vernieuwde woede valt de Noorman en met hem Bolli en Lars op de Ieren aan; het Hjkt erop of een demon in hun midden staat. Ontzet dienzen ze achteruit voor deze lange Noorderling met zijn wapperende haardos en vlam mend zwaard De Deense aanvoerder is nu meer dan een meter achter hem... „Let op hem" bijt Eric Bolli toe. „Houdt hem desnoods tegen" Dan slaat Eric de laatste tegen stand uit elkaar en duikt met een sprong de lederen tent op het ach terdek binnen. Fergus de Stormvogel, aan han den en voeten gebonden, staart hem met een brede, ongelovige grijns aan Met snelle halen, snijdt Eric zijn boeien los. „Goed werk, Noorman, geef me een zwaardik „Nee, het is niet zoals gij denkt, Fergus" zegt de Noorman gejaagd. „Snel je moet weg hier en nu, nu Achter hem klinkt een triomfan telijke kreet van de Deense aan voerder en snelle stappen naderen de dektent Tragisch sterfgeval na toto-winst Voor een Inwoner van het ïta-, liaanse plaatsje Belluno heeft de winst in een voetbal-toto geleid tot een bijzonder tragisch einde. De man, Romeo Glacln, leed reeds jaren aan een galblaasont steking. Toen hij enkele weken geleden 245 miljoen lire (bijna 1,5 miljoen gulden) in de Italiaanse voetbal-toto won, hield hij met talrijke vrienden een feest, waar bij danig gegeten en gedronken werd. Het kwam hem op een acu te gal-aanval te staan. Giacin moest zaterdag met grote spoed in het ziekenhuis worden opgenomen, waar hij ge opereerd werd. Het mocht niet meer baten. Woensdagnacht over. leed hij. De winst van 1.5 miljoen gul. den het hoogste bedrag ooit in Italië uitgekeerd is voor hem van geen belang meer. OPHOKKEN DUIVEN Ingevolge het bepaalde in arti kel 80a van de Algemene Politie verordening der gemeente Ter- neuzen wordt hierbij kennis ge geven aan eigenaars, houders of verzorgers van duiven, dat zij verplicht zijn zorg te dragen dat deze niet kunnen uitvliegen in het tijdvak van 1 april t/m 15 mei 1959. Dit verbod geldt niet tussen 18.30 uur en zonsondergang. Terneuzen, 26 maart 1959. Burgemeester en Wethouders van Terneuzen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1959 | | pagina 3