NIEUWS
Wijziging nodig in de belastingheffing
KINDEREN STERVEN OP STRAAT
ërac Jc Neerman
9.
rang wan ^fergus
iTBAL
D G
Mislukte overval op bankloper
Verkeersopvoeding dient reeds bij de
kleuter te beginnen
Passagiersschip in aanvaring met tankboot bij New York
Gemeente Ternenzen
rftdatf 27 maar? Ï95g
te Rotterdam de In.
lijdelijk verzet. De ge.
>r had in z«n hut een ge.
(eer staan.
HOOR VRACHTAUTO
OVERREDEN.
Odde Ebbingestraat te
is donderdagmiddag
vier een ongeluk ge-
t het leven heeft ge
ien 14-jarige jongeman,
3e melkhandelaar Kunst
igen.
?man lief zich als wiel-
?etrekken door een
Bij het passeren van
wagen raakte hij be
kwam voor de wielen
vrachtauto terecht. Hij
ag dood.
OEXHOUDER
ARRESTEEKD.
eloord is ingesloten de
uit Nagele, boekhou-
firma Noorda aldaar,
rvan verdacht kasgel-
ebben verduisterd tot
van enige duizenden
ij zal worden voorge-
e officier van justitie
\UTO DOOR TREIN
•EG REPEN
vijf donderdagmiddag
mbewaakte spoorweg-
tussen Udenhout en
■n vrachtauto door de
en op ZoomNijme-
'pen. Er deden zich
soonlijke ongevallen
reinverkeer over bei-
verd echter tot kwart
gestagneerd. Gedu-
ijd werden de treinen
ia Boxtel.
GELS BRACHTEN
TWEE TON OP
oop van zomerzegels
'58 netto een bedrag
30 opgebracht. Drie
deze opbrengst werd
aan landelijke instel-
culturele zorg, maat
werk en volksge-
tet resterende vierde
bedrag van ƒ54.500
ies van de Commis-
Koningin in de pro-
gekend aan op het-
werkende instellin-
regionaal of locaal
•50 Is de opbrengst
ibbeld, namelijk van
218.000.
e bedragen konden
uitgekeerd aan het
enefonds, Koningin
f. Prins Bernhard-
lingen voor t.b.c.. en
estrijding, alsmede
voor gebrekkigen-
erpleegsters, bijzon
oud- huisbezsoeksters,
en. beeldende? küfi-
ridenbibiiotheek, .enz.
4C Iiaiserslautern
5—J.
ur Feijenoord heeft
>nd in een aantrek-
ooral in de eerste
eer snelle wedstrijd
onnen van de West-
klasser FC Kaisers-
ruststand van deze
ie voor meer dan
ïouwer.s bij kunst-
eijenoord-stadion te
erd gespeeld, was
erkende Duitsers
ivoerder Fritz Wal-
achter zijn voor-
•de en zijn voor
van sublieme pas
hun gevaarlijkste
Westduitse ere-
ich na de eerste
en vervangen door
rren de aanvallen
dan ook veel van
stootkracht,
ie minuut opende
■ore (O—l). Jn de
ut werd het gelijk
Rijvers. Feijenoord
ninuten de leiding
der Gijp (2—1).
cte er vijf minuten
van.
Inuut na rust ver
ier Gijp de score
alf minuten later
>ack Kerkum een
?ens hands langs
nan (51).
(Gothenburg)'
2—3.
club DOS heeft
in Utrecht met
van de Zweedse
uit Gothenburg,
idden de Zweden
voorsprong.
Vrijdag 27 maart 1959
DE VRIJE ZEEUW
Pagina 3
NCOMrETITIE
edstrijd in de vier-
van de afdeling
ren van de Ne-
gebond, leverde
•se een overwin -
„Terneuzen II".
leuzen III" won
punten.
„Terneuzen TI"
oen weer in de
ia een afwezlg-
r van „Terneu-
sse.
team wordt ge-
heren De Klerk,
héér en mevr.
>lassekampioen-
iws-Vlaanderen
en nog spelen
en „Luetor II"
staan met 11
ZO NIET MINDER DAN TOCH ANDERS BETALEN
In de eerste tijd na een verkiezing voor de Tweede
Kamer is de publieke a andacht in het bijzonder geboeid
door de regeringsplannen t.a.v. het binnenlands eco
nomisch beleid. Op dit beleid oefent de belastinghef
fing een grote invloed uit, vooral wanneer we bedenken
hoezeer door die belastingen de welvaart wordt her
verdeeld. De staat neemt bij de een en hergeeft dat
aan een ander. Vandaar dat ook steeds de vraag naar
voren wordt geschoven, wie toch wel het ministerie
van financiën gaat leiden. De kans dat minister Hofstra
terugkeert lijkt uiterst gering.
De export
Zelfs belastingopbrengst, hoe
zeer onderwerp van discussie,
kan echter niet zonder meer
vermeerderd of verminderd
worden. Gezien het grote be
grotingstekort in de jongste
miljoenennota is er op korte
termijn geen sterke verminde
ring van fiscale lasten te ver
wachten.
De tegenkant is dat er dus
een belastingverhoging uit de
bus kan komen. Ook die kans
lijkt ons bijster klein, omdat
men in vele kringen van me
ning is dat hier het plafond be
reikt is. De oppositie in de
Tweede Kamer, die zes zetels
won, heeft steeds op verlaging
van de tarieven aangedrongen.
Verschuivingen
Het is waarschijnlijk dat na
de stemmenwinst der oppositie
er in ieder geval bepaalde ver
schuivingen in het belastingre
giem zullen plaats vinden. Men
kan bepaalde tarieven verlagen
en andere verhogen, zodat er
per saldo meer geld in de
schttkist rolt. Die meerop
brengst kan komen van het
zelfde nationale Inkomen.
Het is niet ondenkbaar dat
bepaalde tariefsverschuivingen
tot gevolg hebben dat eerst het
nationele inkomen stijgt en dat
daar een hogere belasting-op
brengst uit resulteert. Het is
zelfs mogelijk dat verlagingen
jn een bepaalde hoek, zonder
dat daar verhogingen tegen
over staan, toch leiden tot een
verhoogde opbrengst. Alleen
systeemverandering kan dus
vruchtbaar werken voor land
en volk. Het is niettemin de
kunst om nu de produktiviteits-
zenuw van ons volk, door de
juiste fiscale snaar te beroeren,
op aangename wijze te prikke
len.
Niet altijd mogelijk
Er wordt niet dikwijls bij ge
dacht, maar geheel vrij in het
wijzigen van belastingtarieven
zijn we eigenlijk niet. We moe
ten nu eenmaal aan bepaalde
internationale verplichtingen
voldoen (de N.A.V.O.). We
hebben al jaren lang ons bond
genootschap met Belgen en
Luxemburgers en nog niet lang
geleden kozen wij voor Europe
se eenheid. Prachtige woor
den, die gericht zijn op econo
mische éénwording, maar die
ook eisen dat we op belasting
gebied uniforme maatregelen
treffen.
Onze ervaring in Benelux-
verband leert ons hoe moeilijk
het is de belastingbelangen te
egaliseren, zodat men alleen
met hetzelfde systeem werkt.
Niemand spreekt dan nog over
een gelijke procentuele op
brengst van de belastingen. En
daartoe zouden we toch moe
ten komen, willen alle deelheb
bers aan een economisch ver
bond met de samenwerking
vrede hebben.
Kijken we nu eens even al
leen naar de Benelux-partners.
In België heft de overheid 19
van het nationale inkomen aan
belasting. Luxemburg wijkt
daar niet zoveel van af en
vraagt 19% van het inkomen
van de burgers voor de staats
kas. Nederland volgt een geheel
andere lijn van belasting hef
fen en eist 253 van zijn bur
gers als bijdrage tot de gemeen
schap.
Direct en indirect
Elk land heeft zijn eigen
methode om aan geld te komen
voor de overheidstaak. Wij
hebben een hekel aan belasting
betalen, maar hoe meer we
naar het zuiden afzakken, hoe
groter de drang is om belastin
gen te ontduiken. In die landen
zoekt de staat de opbrenst
meer ln de richting van de in
directe belastingen.
Zoals u weet zijn indirekte
belastingen die vormen van
heffing, waarbij men de beta
ling verlangt van een ander
dan van degeen, die uiteinde
lijk de belasting moet voelen in
zijn inkomen. De omzetbelas
ting bijvoorbeeld is een indirek-
tebelasting. Zij wordt betaald
door groothandelaren en fabri
kanten, maar moet uiteindelijk
door consumenten worden ge
dragen. Daarentegen zijn in
komsten- en vermogensbelas
ting beide vormen van direkte
belasting, omdat degene, die ze
betaalt, ook de last draagt. Hij
kan ze niet meer op een ander
verhalen. Er is geen kans op
afwenteling. Overal waar veel
aan belasting-ontduiking wordt
gedaan, prefereert men meest
al de indirekte belastingen.
In België noemt men omzet
belasting de overdrachtstax
Het is een verkeersbelasting,
die telkens wordt geheven als
goederen economisch van plaats
verwisselen. Alleen bij over
dracht van goederen naar het
buitenland wordt er vrijstelling
van deze belasting gegeven.
Nederland en Luxemburg
heffen deze belasting om het
verbruik te treffen, dus de con
sumptie. Bij buitenlandse leve
rantie wordt de belasting terug
gegeven, waarbij ook de heffin
gen op de grondstoffen worden
terugbetaald. Dit geeft al direkt
een aanzienlijk verschil in ex
port-positie voor het bedrijfs
leven. Het verschil in belang
bij deze heffing blijkt bijvoor
beeld uit het percentage van de
totale belastingopbrengst, dat
België en Nederland uit indi
rekte heffingen verkrijgen. Bel
gië beurt 59 van de opbrengst
aan indirekte heffingen, Neder
land „slechts" 43,1
Uit het voorgaande zien wij
een groot verschil in systeem
niet alleen, maar ook grote af
wijkingen in opbrengst. Nu
wordt er in Nederland gespro
ken over een overschrijding der
grenzen bij de belastingheffing.
Dit kan slaan op de totale op
brengst. Die kan niet noemens
waard worden verlaagd, menen
vele financiële deskundigen.
Welnu, dan kan het ook zijn
dat er teveel direkte belasting
wordt geheven en dat het ac
cent moet worden verlegd naar
de indirekte belasting. Zonder
over de wenselijkheid daartoe
een uitspraak te doen, mogen
wij stellen, dat als nadeel daar
van de consumptie meestal
wordt getroffen en dat dus de
grootste verbruikers, de grote
gezinnen, daarvan de dupe kun
nen worden. Dit laatste is mo
gelijk, doch niet noodzakelijk,
als we de eerste levensbehoef
ten er van uitsluiten. Vervol
gens kunnen door indirekte be
lastingen alleen bepaalde groe
pen van industrieën getroffen
worden, waardoor onderne
mersbelangen plotseling wor
den geschaad, waardoor ande
ren een voorsprong krijgen.
Ook dit bezwaar is zeer relatief,
want in elk belastingstelsel zijn
een aantal zwaar belasten en
een aantal minder belasten, die
er in verhouding nog goed af
komen.
Waar ligt dan het voordeel?
Het eerste grote voordeel van
een verschuiving van direkte
naar indirekte belastingen is
gelegen in de grotere kans op
totale éénwording op econo-
nomisch terrein met België en
Luxemburg. Wie zal kunnen be
rekenen welke economische
winst en dus ook fiscale voor
delen daar op langere tijd het
gevolg van zijn?
Voorts zou een verlichting
van belastingen in de direkte
sfeer ten koste van die in de
indirekte sfeer er toe kunnen
leiden dat de verwachte sterke
uitzetting van consumptie bij
verdere welvaartsvergroting
enigszins wordt afgedamd. Dat
afdammen is wel nodig als wij
even terugdenken aan de over-
besteding van enkele jaren ge
leden. Ook de besparingen zou
den er mogelijk mee in de hand
worden gewerkt. En juist daar
om gaat het bij het verzekeren
van de toekomst onzer kinde
ren.
Wij noemden als voorbeeld
van een wijziging in de belas
tingheffing de verschuiving
van direkte naar indirekte hef
fing. Enkele gevolgen werden
opgesomd. Het zou dwaas zijn
te menen dat de genoemde
mogelijkheid tot wijziging de
enige zou zijn. Er zijn vele we
gen die mogelijk naar het Mek
ka van de belastingverlichting
voor iedereen zouden kunnen
leiden. Moge een nieuwe rege
ring met een nieuw program
hier ook iets gaan ondernemen,
omdat de bestaande hoogte van
heffing niet alleen, maar ook
het systeem zoveel opposanten
vindt, dat er nodig iets anders
moet worden beproefd. Moge
dat andere dan tot het betere
behoren.
Drs. HERMES.
(Nadruk verboden).
Donderdagochtend Is een mis
lukte rofoverval gepleegd op de
64-jarige bankloper van de Ne
derlandse Mlddenstandsbank Th.
Engels voor het bijkantoor (afd.
coupons) van de Nederlandsche
Bank aan de Herengracht bij de
Leidsestraat te Amsterdam.
De bankloper was met een tas,
inhoudende een ton in kleine
coupures, en een pak effecten
dat hij onder zijn arm hield, van
de Middenstandsbank, eveneens
gevestigd op de Herengracht bij
de Utrechtsestraat, op weg naar
het bijkantoor van de Nederland
sche Bank.
Op het moment, dat hij juist
voor de stoep bij de ingang
stond, stopte een wagen vlak
naast hem, waaruit een man
sprong. Deze gaf de bankloper
een stomp op zijn mond en
deed tegelijk een greep naar
diens actetas. De bankloper be
gon te gillen en hield kramp
achtig zijn tas vast. De over
valler, geschrokken door het
gillen, sprong weer in de auto.
De daarin wachtende bestuur
der gaf onmiddellijk vol gas.
De hevig ontdane bankloper,
wiens kunstgebit door de slag
was gebroken, werd naar zijn
woning overgebracht. De over
valler is een man met een flink
postuur. Hij was gekleed in een
grdene jas en had een hoed in
dezelfde kleur op. Vermoedelijk
droeg hij een bril.
Aan de politie kon een vage
beschrijving van de groene auto
(waarschijnlijk een oude Chevro
let) worden gegeven. De politie
vermoedt dat een gestolen wa
gen is gebruikt. De uitvoering
van deze overval kwalificeerde
zij als „dilletantenwerk". Het
was maar een korte afstand, die
de bankloper te voet van het
hoofdkantoor van de Midden
standsbank naar het bijkantoor
van de Ned. Bank behoefde af
te leggen.
De hoofdportier van het bij
kantoor, wiens loge in de hal is,
en die gewapend is met een pi
stool was op het moment van de
overval niet bij de ingang. „Had
ik het gezien, dan had ik onmid
dellijk op de banden van de wa
gen geschoten" zo luidde zijn
commentaar.
De bankloper gaat dagelijks
omstreeks dezelfde tijd naar het
bijkantoor van de Ned. Bank om
kleine coupures in grote om te
wisselen. Daarmede keert hij dan
naar de Middenstandsbank terug.
Gisteren had hij echter ook een
pakket effecten, ter waarde van
een klein ton bij zich. Dit is on
gebruikelijk, maar het pakket
werd hem meegegeven omdat hij
toch naar het bijkantoor moest.
Zendingen geld tot een ton wor
den door één man vervoerd. Als
grotere bedragen moeten wor
den getransporteerd geschiedt
dit door twee lopers, te voet of
ook wel per auto.
De auto waarin donderdag
ochtend de overvaller van de
bankloper omstreeks tien voor
tien verdween is tegen half één
door agenten van een vijf maal
acht wagen onbeheerd op de Nie.
Witsenkade aangetroffen. De
wagen (een Chevrolet 1951) was
woensdagmorgen uit de Frans
van Mierisstraat te Amsterdam
Zuid ontvreemd. De eigenaar
had terstond aangifte gedaan.
(van onze verslaggever)
Bekijken we de ongevallenstatistieken, dan zien we dat die na de
laatste oorlog een verschrikkelijke stijging te zien geven. Waren er
in 1932 ruim 40.000 verkeersongevallen, waarvan ruim 10.000 met
persoonlijke ongelukken, de laatste jaren waren het omstreeks
130.000 verkeersongevallen met omstreeks 35.000 persoonlijke
ongelukken, waarbij ongeveer 2000 mensen de dood vonden en
niet minder dan 37.000 personen gewond werden, waarvan velen
voor hun leven invalide bleven. Het aantal kinderen, dat hierbij
betrokken was, bedroeg omstreeks 20% van de slachtoffers, een
belangrijk deel dus en extra droevig, omdat het hier kinderen be
treft die veelal onvoldoende zijn opgevoed in het verkeer en speels
van aard de dupe werden van de verkeersmoloch. Volgens deskun
digen, die wij hierover om inlichtingen verzochten, is het juist het
opkomend geslacht, dat in onze moderne tijd met zijn intensieve
verkeer grote risico's loopt. Het kind toch moet zijn speelsheid kun
nen uitleven, het heeft daartoe ruimte en terrein nodig en vooral
in de grote steden vindt het dat op straat.
De dood loert op de weg
MAAR DE STRAAT is tevens
een gevaarlijke plaats waar de dood
loert. Opgaand in hun spel zien de
kinderen niets meer. Zij wanen zich
met hun vriendjes of vriendinnen
alleen en hebben dikwijls geen no
tie meer van het verschil tussen
trottoir en rijweg, laat staan van
aandachtig uitkijken bij het verlaten
van het een en het betreden van
de ander. Dit heeft tot gevolg, dat
op deze manier veel minderjarigen
het slachtoffer worden van het ver
keer.
Onze overheid heeft dit wel in
gezien en begrepen, dat zij de jeugd
nu eenmaal een plaats moet geven
waar zij ongestoord kan spelen. In
verschillende grote steden is het ge
meentebestuur daarom overgegaan
tot het inrichten van speciale speel
terreinen, ja, het heeft zelfs be
paalde wegen verboden verklaard
voor het verkeer en daar kunnen de
kinderen naar hartelust hun spel
letjes bedrijven, rolschaatsen, enz.
Aan dit alles kleeft echter nog
een moeilijkheid. Het zijn voor een
groot deel oudere kinderen die deze
speelgelegenheden opzoeken, want
velen moeten hiertoe hun buurt
verlaten en de ouders durven de
kleintjes daar niet heen te sturen.
Zo blijven toch nog veel kinderen
in de straat spelen met alle risico's
van dien.
De scholen
VEEL KINDEREN worden en
werden het slachtoffer van het ver
keer op de weg van en naar school,
vooral wanneer zij zeer drukke
verkeerswegen moeten oversteken.
Dat oversteken geschiedt dikwijls
ongeorganiseerd en hier en daar
schiet dan zo'n kind naar de over
kant, soms met noodlottig gevolg.
Spelen Op de openbare weg
brengt ongelukken mee.
Om een en ander in betere ba
nen te leiden, begon men reeds in
de twintiger jaren met verkeersles-
sen op enkele scholen, maar dat was
alles vrijwillig, het onderwijzend
personeel kon hiertoe niet verplicht
worden.
Aanvankelijk was dit verkeers-
onderwijs op de scholen een voor
zichtig proberen, maar het wierp
toch reeds resultaten af. Politie en
het Verbond voor Veilig Verkeer
deden hun uiterste best. Toen de on-
gevallencijfers van kinderen hoger
stegen, won het inzicht veld, dat er
iets aan gedaan moest worden.
Verkeersbrigades
HET WAS AMSTERDAM, dat
als eerste het Amerikaanse idee na
volgde om verkeerspatrouilles van
schoolkinderen in te stellen. Een
aantal leerlingen van de zesde klas
sen werd door de politie opgeleid,
om schoolkinderen te helpen bij het
georganiseerd oversteken van druk
ke verkeerswegen. Dat waren de
eerste verkeersbrigadiertjes. Er wa
ren diverse stemmen, die meenden
dat aan kinderen niet zo'n verant
woordelijke taak mocht worden op
gedragen, maar in de praktijk bleek
het allemaal perfekt te gaan. Ge
steund door politie en onderwijzend
personeel kweten de brigadiertjes
zich voortreffelijk van hun taak.
Keurig geordend brachten zij hun
tientallen schoolkameraadjes zonder
moeilijkheden over de drukke wegen
en het ongevallencijfer daalde.
Tegelijk hiermede werd het ver-
keersonderwijs op de scholen geïn
tensiveerd. Met ingang van X januari
1959 werd het zelfs verplicht gesteld
door de overheid en wij mogen van
al deze inspanningen redelijke re
sultaten verwachten.
Aangezien de politie geen onder
wijsbevoegdheid heeft, leidt deze in
stantie de leraren van kweekscholen
op, die op hun beurt de aanstaande
Verkeersbrigadiertjes, de be
schermers van de school
gaande jeugd.
onderwijzers en onderwijzeressen
onderrichten. Deze brengen hun ken
nis dan weer op de leerlingen over.
Een moeilijk punt blijft echter
het kleine kind, dat de lagere school
nog niet bezoekt, de zogenaamde
kleuter. Dit kind is aangewezen op
de wijze lessen van de ouders, voor
zover die zich van hun taak kwij
ten. Daarom zijn er al plannen om
ook op de kleuterscholen het ver-
keersonderwijs in te voeren, al zal
dit op een geheel andere manier
moeten gebeuren dan op de lagere
scholen.
Verkeersopvoeding
WANNEER wij de gedragingen
van het verkeer gadeslaan en de on-
gevallencijfers bestuderen, komen
we tot de conclusie, dat de verkeers
opvoeding eigenlijk al in de wieg
moet beginnen. Zo gauw de kleuter
zich op de openbare weg gaat be
geven, moeten hem op de een of an
dere manier de grondbeginselen van
het verkeer worden bijgebracht, wil
het kind zich tegen de dreigende
gevaren kunnen beschermen.
Ouders die hun kinderen zon
der enige verkeersopvoeding op de
openbare weg loslaten (en dat zv'it
er nog velen) plegen een misdaad ten
opzichte van hun eigen kinderen en
ten opzichte van andere weggebrui
kers, want zij moeten niet vergeten,
dat het ook kan gebeuren dat hun
kind de dans ontspringt, maar dat
anderen het slachtoffer worden van
de onopgevoede gedragingen van het
kind.
Deskundigen zijn het er ook al
len over eens, dat wij niet mogen
verwachten, dat overheid, onderwij
zend personeel en politie alleen deze
zware taak kunnen volbrengen. Op
de ouders rust in eerste instantie
een zeer zware plicht, om juist de
voor de eerstgenoemde instanties
ongrijpbare kleuters de grondbegin
selen van het verkeer bij te bren
gen.
Wanneer de jeugd van het begin
af zijn gedragen in het verkeer leert
beheersen, zullen er ongetwijfeld
minder ongelukken gebeuren, terwijl
deze gang van zaken tot gevolg zal
hebben, dat wanneer dit systeem
wordt voortgezet en de kleintjes
eenmaal groot en ouder geworden
zijn, verkeersongelukken tot een mi
nimum zullen zijn teruggebracht, ze
ker wanneer van overheidszijde
steeds alles zal worden gedaan om
de verkeersveiligheid in alle op
zichten te dienen.
Verkeersveiligheid is een zask
van iedere weggebruiker
'Nadruk verboden).
Bij de ingang van de haven
•an New York is donderdagoch
tend vroeg de „Santa Ros""
agierschip van de „Grace-
lijn, in aanvaring gekomen met
een tankboot. Eén der opvaren
den kwam om het leven en vijf
liepen verwondingen op. Een
brand aan boord van de „Santa
Rosa", een schip van 10.000 ton
dat een rondreis door de Carai-
bische Zee terugkeerde, kon
spoedig worden geblust.
Later is meegedeeld dat drie
opvarenden van de tankboot ver
mist worden en dat er zestien ge
wonden zijn.
50. De roeiers van
het tweede Ierse schip
werken als bezetenen
om hun boot in een
betere positie te krij
gen ten opzichte van
de Deense aanvaller...
Maar het mag hun
niet gelukken. Voor
ze een halve slag ge
draaid zijn, heeft de
drakar hen te pakken
met een klap, die de
meeste krijgers zo
wel Ieren als Denen
naar houvast doet
zoeken.
De Noorman is de
eerste die zich her
stelt. „Komt", bijt hij
Bolli en Lars toe. HIJ springt veer
krachtig op de voorsteven en voor
dat de Ierse lansdragers zich weer
opgesteld hebben, staan de Noren
in hun midden
Brullend en loeiend volgen de
Denen en de strijd ontbrandt fel
en meedogenloos. Aangezien hun
peren waardeloos zijn in een Hjf
aan HJf gevecht pogen de Ieren
zich terug te trekken om mid
scheeps een nieuwe muur van on
doordringbare lanspunten te kun
nen vormenMaar met felle,
verbeten slagen drijft de Noorman,
gevolgd door Bolli en Lars en en
kele Denen een wig in hun ge
lederen.
Van de andere zijde dringt de
Deense aanvoerder diep in de Ier
se rijen door en een kort moment
strijden Eric en de Deense piraat
zij aan zij, aan alle kanten inge
sloten door hun vijanden.
„Als dat zo doorgaat, krijg ik
nooit genoeg voorsprong om Fer
gus te bevrijden" denkt Eric grim
mig. „We vechten gelijk op"
Met vernieuwde woede valt de
Noorman en met hem Bolli en
Lars op de Ieren aan; het Hjkt
erop of een demon in hun midden
staat. Ontzet dienzen ze achteruit
voor deze lange Noorderling met
zijn wapperende haardos en vlam
mend zwaard
De Deense aanvoerder is nu
meer dan een meter achter hem...
„Let op hem" bijt Eric Bolli toe.
„Houdt hem desnoods tegen"
Dan slaat Eric de laatste tegen
stand uit elkaar en duikt met een
sprong de lederen tent op het ach
terdek binnen.
Fergus de Stormvogel, aan han
den en voeten gebonden, staart
hem met een brede, ongelovige
grijns aan
Met snelle halen, snijdt Eric zijn
boeien los. „Goed werk, Noorman,
geef me een zwaardik
„Nee, het is niet zoals gij denkt,
Fergus" zegt de Noorman gejaagd.
„Snel je moet weg hier en nu,
nu
Achter hem klinkt een triomfan
telijke kreet van de Deense aan
voerder en snelle stappen naderen
de dektent
Tragisch sterfgeval
na toto-winst
Voor een Inwoner van het ïta-,
liaanse plaatsje Belluno heeft de
winst in een voetbal-toto geleid
tot een bijzonder tragisch einde.
De man, Romeo Glacln, leed
reeds jaren aan een galblaasont
steking. Toen hij enkele weken
geleden 245 miljoen lire (bijna 1,5
miljoen gulden) in de Italiaanse
voetbal-toto won, hield hij met
talrijke vrienden een feest, waar
bij danig gegeten en gedronken
werd. Het kwam hem op een acu
te gal-aanval te staan.
Giacin moest zaterdag met
grote spoed in het ziekenhuis
worden opgenomen, waar hij ge
opereerd werd. Het mocht niet
meer baten. Woensdagnacht over.
leed hij.
De winst van 1.5 miljoen gul.
den het hoogste bedrag ooit in
Italië uitgekeerd is voor hem
van geen belang meer.
OPHOKKEN DUIVEN
Ingevolge het bepaalde in arti
kel 80a van de Algemene Politie
verordening der gemeente Ter-
neuzen wordt hierbij kennis ge
geven aan eigenaars, houders of
verzorgers van duiven, dat zij
verplicht zijn zorg te dragen dat
deze niet kunnen uitvliegen in
het tijdvak van 1 april t/m 15
mei 1959.
Dit verbod geldt niet tussen
18.30 uur en zonsondergang.
Terneuzen, 26 maart 1959.
Burgemeester en Wethouders
van Terneuzen.