Is
FIE
I Von echte integratie is nog
weinig sprake!
Binnenl ands nieuws
Met Van Speyk en Lokeend de lucht in
Europese samenwerking
s in cijfers
GENIET RUSTIG VAN EEN BORREL
ADE
APPELJAN!
htOUT
ERWTEN
G voor
nandel, frambozen!
dec.) GRATIS
28
122
69
jsverhoging
Bij de synthetische vliegtrainta;
werdt de werkelijkheid Ërr sSSe
details nauwkeurig nagehoctst.
3
RECHTSZAKEN
BURGERLIJKE STAND
LOOP DER BEVOLKING
795.-.
iin«.
«blo!
oet.
•aat-
U.\f>
uxe
;.V/
li v
iUR
ot) van 60 voor 25
a tic a
pot 16
100 gram voor
Vr$ti<*a9
13 fabruari 1959
DE VRIJE ZEEUW
ROOKWORST
van 135 voor
irauiiiMHiMiMiiiiiiDtemn
ir alle couranten
ïland aangenomen.
Zei'uw
imiiiiimmviiiitinii
I
De industrialisatie.
b» de laatste vyf jaren hebben
dustrieën in Duitsland en
rijk hun produktie met on
er 50 7c uitgebreid, terwijl
Stegen in de Beneluxlanöcn
anwas de 25 tot 30 en in
de 45 1 bereikte. De werk-
heirt geeft alleen in Italië be-
.«heid. maar juist daarom
|t voornamelijk in Italië op
rgroting van de produktivi-
Mnauwkeurig gelet.
fct gaat niet alleen om de
feratie van de landbouw naar
«liSind .trie, maar het gaat ook
1 j de oncentratie der onderne-
kgen. die tenslotte alle weer in
Jzcs landen gelijke resultaten
doet zien- Binnen de grenzen van
Blanden zeiven zijn regionale
Schillen merkbaar. Deze zijn
onder groot tussen Noord- en
Vltalië, maar ook b.v. in het
sland van het Ruhrgebied en
andere Duitsland, en in
krijk in de omgeving van
rys en elders. Ter beoordeling
van datgene wat men van de ver-
tohillende landen kan verwachten
^Bhet natuurlijk goed deze ver-
Ken nauwkeurig gade te
«tEen ander punt, waarop grote
■Schillen merkbaar zijn, is dat
van de uitvoer. Het aandeel van
de export aan het sociale produkt
in Luxemburg bedraagt 95 in
Holland 40 in België 26 7c. in
litsland 23 '4in Frankrijk 11
en in Italië 9,7 7c. Zodoende
jerkt de afhankelijkheid van de
—tportbedragen vanzelf mede
■Slot de dekking van de behoefte
i import. De wareninvoer van
ichillende landen bestaat on-
veer voor 70 7c uit voedings-
delen-, grondstoffen- en
.ergiecijfers. Bij de uitvoer
ordt opgenomen door indu-
produkten, als men al-
ans de gemeenschap als een
heel beschouwt. Het aandeel
i de fabrikanten is het hoogst
België, Duitsland en Luxem-
g; in Frankrijk en Italië ma-
_.j zij slechts 2/3 en in Holland
auwelijks de helft van de ge-
nenlijke uitvoer uit. De goe-
enuitwisseling in de zes mede-
en komt op 30 7c van haar
.^aaroer en op 40 van haar uit-
v#ei
Naar een eerste plaats.
M De positie, die de gemeenschap,
1de Euromarkt dus, op de wereld-
Imarkf inneemt, is zeer belang-
De gezamenlijke uitvoer be-
t zowat het dubbele van die
Groot-Brittannië; 30 7c van
van de Verenigde Staten. Zij
■s al op weg om een eerste plaats
I r de exporteurs van fabrika-
te veroveren en zij is geliik-
ig de voornaamste koper van
ndstoffen. Op haar vallen
minder dan 31 van de ge-
enlijke wereldhandel, terwijl
t aandeel van de Verenigde
ten slechts 16 en het aan-
1 van Groot-Brittannië maar
18% bedraagt-
Als vergelijkingsmateriaal kon
over hetzelfde tijdstip gelden,
dankzij de pas verschenen des
betreffende statistiek, het cijfer
materiaal van de Europese com
missie van de Verenigde Naties.
In vergelijking met 1953 tonen
Frankrijk, Oostenrijk en West-
Duitsland met 50 tot 52 7c de
hoogste produktiestijgingen. De
laagste cijfers waren voor Groot-
Brittannië en België, met een
produktie-aanwas van slechts
13 7c tegenover 1953. Vat men de
cijfers tezamen, dan krijgt men,
wat de industriële produktie be
treft, indien met 1953 voor 100
7c aanneemt,
het
onderstaand
lijstje:
1957
1958
I
II
III
Oostenrijk
146
150
149
151
België
123
118
111
113
Denemarken
117
118
117
116
Finland
131
128
121
129
Frankrijk
140
156
155
152
West-Duitsland 147
151
149
150
Italië
138
139
138
140
Nederland
126
124
125
127
Noorwegen
126
119
123
123
Zweden
119
121
119
119
Gr.-Brittannië
116
114
112
113
Joegoslavië
171
182
188
178
Alle genoemde
landen
133
136
134
135
Men ziet daaruit, dat er inder
daad verschillen van betekenis
zijn, die zoveel te meer spreken,
omdat nu eenmaal de Europese
commissie Verenigde Naties een
groter terrein bestrijkt dan voor
de zes van het Klein-Europa mo
gelijk is.
Nog weinig betekenis.
Ter toelichting geeft het ver
slag van de Europese commissie
aan, dat in betrekkelijke zin de
stagnatie van de teruggang in
de produktie vooral merkbaar
was bij de industriële sectoren.
Wat de staalproduktie betreft,
was het cijfer 3 minder tegen
over het cijfer in dezelfde bran
che van het Vorig jaar. Daaren
tegen toonden bijna alle de ge
noemde landen een vermeerderde
mate van bouwproduktiviteit,
terwijl ook de arbeidsmarkt aan
indices over de industriële pro
duktie het niet liet ontbreken.
Daartegenover hadden de
landbouwsectoren te kampen
met weersomstandigheden, die
toch altijd als van tijdelijke aard
moeten worden gerekend. Van
belang is ook te vernemen, dat
de naar hogere lonen strevende
beweging in de laatste jaren eni
ge stilstand heeft verkregen. In
de buitenlandse handel zijn zowel
de export- als de importhoeveel-
heden niet merkbaar teruggelo
pen. De exporten over zee mogen
wat gestegen zijn, daartegenover
heeft de binnen-export verliezen
geleden.
Er zal nog veel moeten veran
deren in de samenleving voordat
van integratie in de volle zin des
woords sprake is.
VAN DER MANDERE.
i Nadruk verboden.)
HET GELD LAG NIET
OP STRAAT
Be 22-jarige lompenkoopman
J. S. uit Rotterdam, die zoals
gemeld, vorige week maandag
door de politie werd aangehou
den en toen beweerde dat hem
op 23 januari j.l. een porte
feuille met 10.000 voor de voe
ten was gegooid door een vluch
tende man, heeft nu bekend dat
het geld van een inbraak af
komstig was. Deze had hij ge
pleegd bij het expeditiebedrijf
Van H. aan de Coolhaven, waar
hij een partij nerts-bontvellen
ter waarde van circa 15.000,—
buitmaakte. Maandag j.l. werd
in verband hiermee aangehou
den de 40-jarige slager J. H„ die
de vellen na de inbraak op 23
januari heeft vervoerd en daar
voor een gedeelte van het geld,
dat de buit opbracht, heeft aan
genomen.
MAN STICHTTE BRAND
UIT WRAAK
Gisternacht heeft in de ach
terkamer op de eerste étage van
een woning in de Graaf Floris-
straat te Amsterdam een kleine
brand gewoed, die de brandweer
korte tijd kon blussen. De
dienstdoende hoofdbrandmees-
J-er vermoedde opzettelijke
brandstichting en dit vermoe
den bleek juist te zijn, want
kor daarop meldde zich aan het
wireau Linnaeusstraat de 50-ja-
rige ongehuwde E. H., die ver
klaarde uit wraak tegen zijn
moeder de brand te hebben ge
sticht. De moeder bij haar doch
ter in Hilversum verblijvend
had haar zoon te kennen gege
ven niets meer met hem te ma
ken te willen hebben. De zoon
beschikte over een sleutel van
haar woning en had daar sinds
enige dagen zijn intrek geno
men. Gisternacht had hij, na
zich eerst goed te hebben be
dronken, dekens en een katoe
nen lap met vier liters petro
leum doordrenkt, lucifers over
de grond verspreid en tenslotte
een divanbed in brand gestoken.
Toen hij de vlammen zag liep
hij naar het politiebureau. Bu
ren hadden inmiddels de brand
ontdekt. Zij waarschuwden de
brandweer, zodat ernstig onheil
kon worden voorkomen. De
man is ingesloten.
ontploffing in
huiskamer
De 17-jarige Eduard van der
Vlist uit de Robert Schutnann-
straat 18 in Utrecht is woens
dagavond ernstig aan hoofd en
handen gewond, toen zich tij
dens een door hem verrichte
scheikunde proef een ontplof
fing voordeed.
De jongeman was in zijn
woonkamer doende chemische
stoffen te mengen, en zijn va
der en zijn zuster keken hier
bij belangstellend toe. Plotse
ling deed zich een enorme ont
ploffing voor. Verscheidene
ruiten van het huis sprongen
en de knaap viel bloedend op
de grond. Naast een diepe wond
boven het linkeroog liep hij in
zijn mond grote verwondingen
op, aismede dubbele fracturen
aan zijn rechterhand. Hij werd
door de G.G.D. naar het stads
en academisch ziekenhuis ge
bracht.
De gealarmeerde brandweer
behoefde geen dienst te doen.
Geen van de familieleden van
de jongen liepen verwondingen
op.
13e jaargang no. 4601
(van onze verslaggever)
SCHIPHOL (P. P.) - „Door middel van deze toestellen kunnen wij
onze piloten vertrouwd maken met de start- en landingsmogelijk
heden op diverse vliegvelden, alsmede met de wijze waarop zij
worden „binnengepraat", vertelt ons de heer J. Rogers, chef syn
thetische vliegtraining van de K.L.M. Wij staan vol stille bewonde
ring voor de zogenaamde link-trainers, een soort cockpit met de
nodige apparatuur gebouwd op een balg, die de mogelijkheid biedt
het toestel precies de bewegingen te laten maken, die een vlieg
tuig ook in de lucht kan maken. De piloot zit in de cockpit en kan
alle instrumenten en stuurapparaten gebruiken als in een echte
machine. Hij heeft geen uitzicht en vliegt met-ter-daad blind. Door
een koptelefoon krijgt hij zijn instructies van een instructeur, die de
gehele vlucht kan volgen aan zijn controletafel, waarop een grote
kaart ligt waarover een wagentje rijdt dat op een glasplaat, die
over de kaart ligt, een rode streep achterlaat. Dit wagentje maakt
alle bewegingen die de piloot zijn vliegtuig laat maken mee in een
snelheid die precies in verhouding staat tot de kaart waarover het
rijdt. Het geheel op de controletafel is dus op schaal en de instruc
teur ziet dan precies wat er in werkelijkheid zou gebeuren. Door
middel van zijn microfoon staat hij met de vlieger in contact en kan
hij hem de nodige aanwijzingen geven.
Wegwijs in de wereld
SCHOMMELENDE WIJZERS ge
ven een beeld van alles wat het
vliegtuig doet de hoogte, de snel
heid en alles wat er voorts te we
ten is. Natuurlijk volgt de instruc
teur precies de procedure, zoals die
op de basis, waarop geoefend wordt,
wordt toegepast. Door middel van
deze ingenieuze apparatuur is het
dus mogelijk, de piloten vooraf reeds
vertrouwd te maken met landingen
op vliegvelden waar zij nog nooit
zijn geweest.
De aanwezige instrumenten in de
link-trainer zijn niet afgestemd op
een bepaald type toestel, zodat men
hier kan spreken van een algemene
De vlieger en zijn instructeur
in de vluchinabootser. Alle
instrumenten en bedienings
organen werken
vliegtraining. Dit is de apparatuur
waarin jonge vliegers hun opleiding
krijgen, alvorens ze ingezet worden
op Europa-routes.
Wat wij tot nu toe zagen kwam
nog ver in de schaduw te staan,
bij wat ons oog aanschouwde, toen
de heer Rogers ons meenam naar
een zeer grote hal, waar drie „si
mulators" staan. Vluchtnabootsers
is de Nederlandse benaming die
men heeft gegeven aan de losse
cockpits die hier werden opgesteld.
Stel u dus alleen het stuurhuis van
een vliegmachine voor zonder de
passagiersruimte. De apparatuur is
verbonden met controle-instrumen
ten.
Hij hoort, voelt en ruikt
IN DEZE COCKPITS, waarvan
de raampjes geheel melkwit zijn,
zodat de vlieger geen uitzicht heeft,
is de werkelijkheid tot in de kleinste
details nagemaakt. De vlieger on
dergaat geheel de sensatie van een
echte vlucht. Hij hóórt het geluid
van motoren, hij voelt het trillen
van de machine, hij ruikt zelfs de
typische lucht die in zo'n toestel
hangt, kortom ook al zou hij met
de geestelijke instelling van „dit is
niet echt" in het toestel stappen, dan
is hij die gedache binnen zeer kor
te tijd kwijt en opgenomen in de
werkelijkheid van de echte vlucht.
Deze simulators zijn bestemd om
piloten op te leiden voor het vlie
gen op bepaalde toestellen, zoals de
DC 7C waarvan er een cockpit staat
met de benaming „Dry Sea", de Vis
count met de naam „van Speyk" en
de Constellation met de naam
„Lokeend".
Er staat daar een apparatuur van
omstreeks vijf miljoen guldendie
echter zijn geld zeker opbrengt,
want de kosten van een
Terwijl het kostbare appa
raat (zo duur als een com
pleet toestel) de gehele dag
gebruikt wordt, benutten
technici elke vrije minuut
voor controle en reparatie
te controleren en eventueel te her
stellen, zodat er de volgende dag
weer volop getraind kan worden.
Als buitenstaander staan we per
plex, als we tijdens de les een
kijkje nemen in een van de simu
lators. Een jongeman zit voor een
ongelooflijke hoeveelheid meters en
andere instrumentjes en voelt er
zich volkomen thuis. De instructeur
zit naast hem en geeft opdrachten,
die moeten worden uitgevoerd. Ach
ter in het stuurhuis bevindt zich de
controle-apparatuur met de contro
leur. Door middel van radio staan
deze drie mensen met elkaar in con
tact. Men is hier in staat alle denk-
vlieguur in een vluchtnabootser zijn
aanmerkelijk minder dan van die in
een echte machine. En zo kost de
opleiding van de vliegers aanmerke
lijk minder, 'terwijl- risico's-: geheel
zijn uitgesloten.
Over enige tijd zullen er nog
twee simulators bijkomen en wel
voor de nieuwe vliegtuigtypen „Elec-
tra" en DC 8. Dat gaat dan weer
enige slordige miljoenen kosten,
maar al staan wij als buitenstaan
ders verwonderd over zulke hoge
bedragen, het is economisch volko
men luist.
Continubedrijf
DE SIMULATORS worden ook
zwaar benut, want ze werken con
tinu. Van 's morgens vroeg tot des
avonds laat zijn ze in bedrijf en
leerlingen, instructeurs en contro
leurs lossen elkaar in ploegen af.
's Nachts worden de machines nog
niet met rust gelaten, want die tijd
wordt gebruikt om de apparatuur
bare omstandigheden na te bootsen,
zodat de piloot geheel met zijn ma
chine vertrouwd kan geraken.
Ook de vliegers, die reeds cp
.deze toestellen vliegen in de prak
tijk, moeten verplicht een bepaald
aantal uren synthetisch vliegen als
een soort herhalingsoefeningen.
Men laat bij de vliegersopleiciing
van onze luchtvaartmaatschappij
niets onbeproefd om de piloten de
best denkbare opleiding te geven,
want tenslotte dragen deze mannen
een zeer zware verantwoordelijk
heid, niet alleen met betrekking tot
het dikwijls grote aantal passagiers
dat zij vervoeren, doch tevens over
het kostbare materiaal, dat de maat
schappij hun toevertrouwt en de
goodwill, betreffende stipte ver
trek- en aankomsttijden en prettige
vlucht.
De synthetische vliegtraining op
Schiphol is een waarborg voor een
goede opleiding.
(Nadruk verboden)
fijn als u iets in, huis hebt!
Financial Times over
Japanse scheepsbouw
Het Engelse blad Financial Ti
mes schreef gisteren dat de Ja
panse schéepsbouwindustrie
langzamerhand verontrust raakt
over de groei van de Westduitse
scheepsbouw. Japan zou West-
Duitsland als een vee] ernstiger
concurrent beschouwen dan En
geland.
Op het ogenblik hebben de Ja
panse scheepsbouwers nog de in
druk dat zij met de Westduitse
industrie kunnen concurreren,
althans wat de prijs betreft. Niet
lang geleden echter hebben de
Westduitse werven aanbiedingen
gedaan voor levering op gemak
kelijke betalingsvoorwaarden, die
ver uitgaan boven alles wat de
Japanse werven op dit gebied
zouden kunnen doen. Men heeft
in Japan het gevoel dat deze aan
biedingen direct zijn gericht op
het ontsluiten van nieuwe mark
ten in economisch achtergebleven
gebieden, waar ook Japan had
verwacht een overheersende rol
te kunnen spelen.
De correspondent van de Fi
nancial Times in Tokio schrijft
verder dat de financiële kringen
in Japan in het algemeen hoop
voller zijn gestemd over de toe
komst der Japanse scheepsbouw
dan de scheepswerven zelf.
Een paar schoenen en een
broek van Mussólini
Het gerechtshof van Milaan
heeft blijkens een woensdag ge
publiceerde beschikking van 17
november van vorig jaar, gelast,
dat de schoenen en de broek van
Benito Mussolini aan diens we
duwe worden teruggegeven.
Mussolini droeg de schoenen
en de broek, waarom het gaat,
op de dag van zijn arrestatie te
Giulino di Merzagore, veertien
jaar geleden.
SCHAAK- EN
DAMSPELEN
N.V. Fa -i'. .1. v. d. SANDE
AUTOMOBILIST HAD
DERTIEN BORRELS OP
Het is meer dan schandalig
om zo dronken een auto te be
sturen, zei woensdagmorgen de
advocaat-fiecaal bij het ge
rechtshof te 's-Gravenhage, mr
J. Zaaijer in zijn requisitoir te
gen de 61-jarige meubelfabri
kant Jacob A uit Waddinxveen,
die in beroep was gegaan van
een vonnis van de rechtbank te
Rotterdam.
Het vonnis luidde zes weken
gevangenisstraf en vier jaar
ontzegging van de rijbebe-
voegdheid, en was aan de fa
brikant opgelegd omdat hij op
13 september van het vorige
jaar, na dertien borrels te heb
ben gedronken in zijn auto was
gaan rijden. Hij kwam niet ver,
want hij reed spoedig een sloot
in toen hij een sigaret wilde
opsteken. Een getuige had ver
klaard dat de fabrikant, wag
gelde en zich aan de muur
moest vasthouden om niet te
vallen. A. was al tweemaal eer
der wegens dronken rijden ver
oordeeld. Hij ondergaat nu een
refusalkuur en is onder behan
deling van een dokter. Hij
drinkt niet meer.
De advocaat-generaal vond
dat het beter was de dokters
handeling niet te onderbreken.
Hij vorderde daarom nu dat de
zes weken voorwaardelijk zou
den worden opgelegd en daar
naast een boete van 200.
De ontzegging van de rijbe
voegdheid voor vier jaar wilde
hij gehandhaafd zien.
De verdediger, mr D. A. Sla
ger uit Rotterdam zei in zijn
pleidooi dat de fabrikant door
omstandigheden een habituele
drankmisbruik was geworden,
hetgeen hem in grote moeilijk
heden bracht. Het winstpunt
van deze zaak is nu dat de fa
brikant niet meer drinkt. Plei
ster meende dat de ontzegging
van de rijbevoegdheid zwaar
zou wegen omdat de echtgeno
te van de fabrikant invalide is.
Hij verzocht deze maatregel ook
voorwaardelijk op te leggen.
Het hof zal over veertien da
gen arrest wijzen.
SAS VAN GENT.
Geboorten: 8 jan. Peter P. R.,
z. van T. S. F. Vaal-de Ridder.
Jolanda A. T., d. van W. C. P.
van Hurck-Sarneel. 10 jan. Veer-
le Li M., d. van A. E. de Smit-
Ranschaert. 19 jan. Johannes P.,
z. van J. van der Burgh-Romijn.
Frank O., z. van W. L. van Hulle-
V/anzeeie. 21 jan. Lilian E. J., d.
van D. F. Buijze-Fans. 27 jan.
Gemma H. R., d. van A. C. Jans-
sens-Hemeisoet. 30 jan. Ronny R.,
z. van Vit. L. Winne-Dierick.
Huwelijken: Ronny van Hecke,
22 j. en Emmy 1,1. C. Beaurain,
18 j. Henricus Jannes, 25 j. (won.
te Edegem (B.) en Lydia A. Kor,
20 j. Lucien A. Moerman, 22 j.
(won. te Zelzate) en Nathaiia S.
Kox. 19 j. Willem A. Liplijn, 22 j.
en Flory L. Sl heffer, 24 j. André
Tl. Obrie, 20 j. en Rita J. Maas,
13 j.
Overleden.: Sara C. Verpoorte,
79 j., wed. van Adriaan van
Iloeve. Cornells A. Visser, 78 j.,
echlg. van Dorothea M. Boseher.
Ivonne I. F. Gijsel, 45 j., echtg.
van R. C. H. de Vleeschauwer.
Ferdinand van der Steen, 51 j.,
echtg. van M. S. Redel. Lodewijk
G. Renique, 87 j., wedn. van It. S.
Vereecke en van M. L. de Vrieze.
Petrus F. Everacrt, 85 j., echtg.
van P. M. Verschraegen. Julma
P. Willaert, 82 j., wed. van P. A.
Stofferis.
SAS VAN GENT.
Gevestigd: C. M. van den Berg-
de Backer, Markt 15, van Dak-
nam (B.)H. Scheele, P. Kruger-
dreef 8, van Terneuzen; W. M.
de Vaan, Poelstraat 18, van Dru-
ten; J. van den Berg, Markt 15,
van Hulst; R. van Hecke, Prin
senkade 9, van Westdorpe; P. J.
T. M. Piscaer met gezin, Stevens
straat 1, van Tiel; J. G. M. Lan-
genhuizen, Sportkade 3, van
Veghel; A. A. Martens, Poeldijk
53, van Koewacht; G. Holvast
Oostkade 15, van Ruinen; J. M.
Winne-Wille. Zandstr. 49, van
Westdorpe; T. J. Oossenblok met
gezin, Westkade 105, van Roo
sendaal; A. J. H. van Nispen,
Zuidstraat 17, van Breda; E. M.
Sijnesael-Waatjes, Poelstraat 1,
van Biervliet; J. G. Spruit, Oost
kade 21, van Amsterdam; I. J. F.
Bruijs, Poelstraat 1.7, van Bergen
op Zoom; Johan A. C. Wijngeard
Wéstkade 102, van Zuiddorpe.
Vertrokken: J. J. Vermeulen mei
gezin, Prinsenkade 32, naar Ter-
neuzen; L. A. Jannes-Kox, Paar
den vest 2, naar Edegem (B.); N
S. Mocrman-Kox, Paardenvest 2,
naar Zelzate (B.); C. X. T. M.
Wijne, Zuidstr. 17, naar Rucphen;
G. J. Brandligt, Westdam V, naar
Eussum; Ph. M. Everaert-Ver-
schreagen, St. Pieterstr. 5, naa
Epklo (B.).