Is FIE I Von echte integratie is nog weinig sprake! Binnenl ands nieuws Met Van Speyk en Lokeend de lucht in Europese samenwerking s in cijfers GENIET RUSTIG VAN EEN BORREL ADE APPELJAN! htOUT ERWTEN G voor nandel, frambozen! dec.) GRATIS 28 122 69 jsverhoging Bij de synthetische vliegtrainta; werdt de werkelijkheid Ërr sSSe details nauwkeurig nagehoctst. 3 RECHTSZAKEN BURGERLIJKE STAND LOOP DER BEVOLKING 795.-. iin«. «blo! oet. •aat- U.\f> uxe ;.V/ li v iUR ot) van 60 voor 25 a tic a pot 16 100 gram voor Vr$ti<*a9 13 fabruari 1959 DE VRIJE ZEEUW ROOKWORST van 135 voor irauiiiMHiMiMiiiiiiDtemn ir alle couranten ïland aangenomen. Zei'uw imiiiiimmviiiitinii I De industrialisatie. b» de laatste vyf jaren hebben dustrieën in Duitsland en rijk hun produktie met on er 50 7c uitgebreid, terwijl Stegen in de Beneluxlanöcn anwas de 25 tot 30 en in de 45 1 bereikte. De werk- heirt geeft alleen in Italië be- .«heid. maar juist daarom |t voornamelijk in Italië op rgroting van de produktivi- Mnauwkeurig gelet. fct gaat niet alleen om de feratie van de landbouw naar «liSind .trie, maar het gaat ook 1 j de oncentratie der onderne- kgen. die tenslotte alle weer in Jzcs landen gelijke resultaten doet zien- Binnen de grenzen van Blanden zeiven zijn regionale Schillen merkbaar. Deze zijn onder groot tussen Noord- en Vltalië, maar ook b.v. in het sland van het Ruhrgebied en andere Duitsland, en in krijk in de omgeving van rys en elders. Ter beoordeling van datgene wat men van de ver- tohillende landen kan verwachten ^Bhet natuurlijk goed deze ver- Ken nauwkeurig gade te «tEen ander punt, waarop grote ■Schillen merkbaar zijn, is dat van de uitvoer. Het aandeel van de export aan het sociale produkt in Luxemburg bedraagt 95 in Holland 40 in België 26 7c. in litsland 23 '4in Frankrijk 11 en in Italië 9,7 7c. Zodoende jerkt de afhankelijkheid van de —tportbedragen vanzelf mede ■Slot de dekking van de behoefte i import. De wareninvoer van ichillende landen bestaat on- veer voor 70 7c uit voedings- delen-, grondstoffen- en .ergiecijfers. Bij de uitvoer ordt opgenomen door indu- produkten, als men al- ans de gemeenschap als een heel beschouwt. Het aandeel i de fabrikanten is het hoogst België, Duitsland en Luxem- g; in Frankrijk en Italië ma- _.j zij slechts 2/3 en in Holland auwelijks de helft van de ge- nenlijke uitvoer uit. De goe- enuitwisseling in de zes mede- en komt op 30 7c van haar .^aaroer en op 40 van haar uit- v#ei Naar een eerste plaats. M De positie, die de gemeenschap, 1de Euromarkt dus, op de wereld- Imarkf inneemt, is zeer belang- De gezamenlijke uitvoer be- t zowat het dubbele van die Groot-Brittannië; 30 7c van van de Verenigde Staten. Zij ■s al op weg om een eerste plaats I r de exporteurs van fabrika- te veroveren en zij is geliik- ig de voornaamste koper van ndstoffen. Op haar vallen minder dan 31 van de ge- enlijke wereldhandel, terwijl t aandeel van de Verenigde ten slechts 16 en het aan- 1 van Groot-Brittannië maar 18% bedraagt- Als vergelijkingsmateriaal kon over hetzelfde tijdstip gelden, dankzij de pas verschenen des betreffende statistiek, het cijfer materiaal van de Europese com missie van de Verenigde Naties. In vergelijking met 1953 tonen Frankrijk, Oostenrijk en West- Duitsland met 50 tot 52 7c de hoogste produktiestijgingen. De laagste cijfers waren voor Groot- Brittannië en België, met een produktie-aanwas van slechts 13 7c tegenover 1953. Vat men de cijfers tezamen, dan krijgt men, wat de industriële produktie be treft, indien met 1953 voor 100 7c aanneemt, het onderstaand lijstje: 1957 1958 I II III Oostenrijk 146 150 149 151 België 123 118 111 113 Denemarken 117 118 117 116 Finland 131 128 121 129 Frankrijk 140 156 155 152 West-Duitsland 147 151 149 150 Italië 138 139 138 140 Nederland 126 124 125 127 Noorwegen 126 119 123 123 Zweden 119 121 119 119 Gr.-Brittannië 116 114 112 113 Joegoslavië 171 182 188 178 Alle genoemde landen 133 136 134 135 Men ziet daaruit, dat er inder daad verschillen van betekenis zijn, die zoveel te meer spreken, omdat nu eenmaal de Europese commissie Verenigde Naties een groter terrein bestrijkt dan voor de zes van het Klein-Europa mo gelijk is. Nog weinig betekenis. Ter toelichting geeft het ver slag van de Europese commissie aan, dat in betrekkelijke zin de stagnatie van de teruggang in de produktie vooral merkbaar was bij de industriële sectoren. Wat de staalproduktie betreft, was het cijfer 3 minder tegen over het cijfer in dezelfde bran che van het Vorig jaar. Daaren tegen toonden bijna alle de ge noemde landen een vermeerderde mate van bouwproduktiviteit, terwijl ook de arbeidsmarkt aan indices over de industriële pro duktie het niet liet ontbreken. Daartegenover hadden de landbouwsectoren te kampen met weersomstandigheden, die toch altijd als van tijdelijke aard moeten worden gerekend. Van belang is ook te vernemen, dat de naar hogere lonen strevende beweging in de laatste jaren eni ge stilstand heeft verkregen. In de buitenlandse handel zijn zowel de export- als de importhoeveel- heden niet merkbaar teruggelo pen. De exporten over zee mogen wat gestegen zijn, daartegenover heeft de binnen-export verliezen geleden. Er zal nog veel moeten veran deren in de samenleving voordat van integratie in de volle zin des woords sprake is. VAN DER MANDERE. i Nadruk verboden.) HET GELD LAG NIET OP STRAAT Be 22-jarige lompenkoopman J. S. uit Rotterdam, die zoals gemeld, vorige week maandag door de politie werd aangehou den en toen beweerde dat hem op 23 januari j.l. een porte feuille met 10.000 voor de voe ten was gegooid door een vluch tende man, heeft nu bekend dat het geld van een inbraak af komstig was. Deze had hij ge pleegd bij het expeditiebedrijf Van H. aan de Coolhaven, waar hij een partij nerts-bontvellen ter waarde van circa 15.000,— buitmaakte. Maandag j.l. werd in verband hiermee aangehou den de 40-jarige slager J. H„ die de vellen na de inbraak op 23 januari heeft vervoerd en daar voor een gedeelte van het geld, dat de buit opbracht, heeft aan genomen. MAN STICHTTE BRAND UIT WRAAK Gisternacht heeft in de ach terkamer op de eerste étage van een woning in de Graaf Floris- straat te Amsterdam een kleine brand gewoed, die de brandweer korte tijd kon blussen. De dienstdoende hoofdbrandmees- J-er vermoedde opzettelijke brandstichting en dit vermoe den bleek juist te zijn, want kor daarop meldde zich aan het wireau Linnaeusstraat de 50-ja- rige ongehuwde E. H., die ver klaarde uit wraak tegen zijn moeder de brand te hebben ge sticht. De moeder bij haar doch ter in Hilversum verblijvend had haar zoon te kennen gege ven niets meer met hem te ma ken te willen hebben. De zoon beschikte over een sleutel van haar woning en had daar sinds enige dagen zijn intrek geno men. Gisternacht had hij, na zich eerst goed te hebben be dronken, dekens en een katoe nen lap met vier liters petro leum doordrenkt, lucifers over de grond verspreid en tenslotte een divanbed in brand gestoken. Toen hij de vlammen zag liep hij naar het politiebureau. Bu ren hadden inmiddels de brand ontdekt. Zij waarschuwden de brandweer, zodat ernstig onheil kon worden voorkomen. De man is ingesloten. ontploffing in huiskamer De 17-jarige Eduard van der Vlist uit de Robert Schutnann- straat 18 in Utrecht is woens dagavond ernstig aan hoofd en handen gewond, toen zich tij dens een door hem verrichte scheikunde proef een ontplof fing voordeed. De jongeman was in zijn woonkamer doende chemische stoffen te mengen, en zijn va der en zijn zuster keken hier bij belangstellend toe. Plotse ling deed zich een enorme ont ploffing voor. Verscheidene ruiten van het huis sprongen en de knaap viel bloedend op de grond. Naast een diepe wond boven het linkeroog liep hij in zijn mond grote verwondingen op, aismede dubbele fracturen aan zijn rechterhand. Hij werd door de G.G.D. naar het stads en academisch ziekenhuis ge bracht. De gealarmeerde brandweer behoefde geen dienst te doen. Geen van de familieleden van de jongen liepen verwondingen op. 13e jaargang no. 4601 (van onze verslaggever) SCHIPHOL (P. P.) - „Door middel van deze toestellen kunnen wij onze piloten vertrouwd maken met de start- en landingsmogelijk heden op diverse vliegvelden, alsmede met de wijze waarop zij worden „binnengepraat", vertelt ons de heer J. Rogers, chef syn thetische vliegtraining van de K.L.M. Wij staan vol stille bewonde ring voor de zogenaamde link-trainers, een soort cockpit met de nodige apparatuur gebouwd op een balg, die de mogelijkheid biedt het toestel precies de bewegingen te laten maken, die een vlieg tuig ook in de lucht kan maken. De piloot zit in de cockpit en kan alle instrumenten en stuurapparaten gebruiken als in een echte machine. Hij heeft geen uitzicht en vliegt met-ter-daad blind. Door een koptelefoon krijgt hij zijn instructies van een instructeur, die de gehele vlucht kan volgen aan zijn controletafel, waarop een grote kaart ligt waarover een wagentje rijdt dat op een glasplaat, die over de kaart ligt, een rode streep achterlaat. Dit wagentje maakt alle bewegingen die de piloot zijn vliegtuig laat maken mee in een snelheid die precies in verhouding staat tot de kaart waarover het rijdt. Het geheel op de controletafel is dus op schaal en de instruc teur ziet dan precies wat er in werkelijkheid zou gebeuren. Door middel van zijn microfoon staat hij met de vlieger in contact en kan hij hem de nodige aanwijzingen geven. Wegwijs in de wereld SCHOMMELENDE WIJZERS ge ven een beeld van alles wat het vliegtuig doet de hoogte, de snel heid en alles wat er voorts te we ten is. Natuurlijk volgt de instruc teur precies de procedure, zoals die op de basis, waarop geoefend wordt, wordt toegepast. Door middel van deze ingenieuze apparatuur is het dus mogelijk, de piloten vooraf reeds vertrouwd te maken met landingen op vliegvelden waar zij nog nooit zijn geweest. De aanwezige instrumenten in de link-trainer zijn niet afgestemd op een bepaald type toestel, zodat men hier kan spreken van een algemene De vlieger en zijn instructeur in de vluchinabootser. Alle instrumenten en bedienings organen werken vliegtraining. Dit is de apparatuur waarin jonge vliegers hun opleiding krijgen, alvorens ze ingezet worden op Europa-routes. Wat wij tot nu toe zagen kwam nog ver in de schaduw te staan, bij wat ons oog aanschouwde, toen de heer Rogers ons meenam naar een zeer grote hal, waar drie „si mulators" staan. Vluchtnabootsers is de Nederlandse benaming die men heeft gegeven aan de losse cockpits die hier werden opgesteld. Stel u dus alleen het stuurhuis van een vliegmachine voor zonder de passagiersruimte. De apparatuur is verbonden met controle-instrumen ten. Hij hoort, voelt en ruikt IN DEZE COCKPITS, waarvan de raampjes geheel melkwit zijn, zodat de vlieger geen uitzicht heeft, is de werkelijkheid tot in de kleinste details nagemaakt. De vlieger on dergaat geheel de sensatie van een echte vlucht. Hij hóórt het geluid van motoren, hij voelt het trillen van de machine, hij ruikt zelfs de typische lucht die in zo'n toestel hangt, kortom ook al zou hij met de geestelijke instelling van „dit is niet echt" in het toestel stappen, dan is hij die gedache binnen zeer kor te tijd kwijt en opgenomen in de werkelijkheid van de echte vlucht. Deze simulators zijn bestemd om piloten op te leiden voor het vlie gen op bepaalde toestellen, zoals de DC 7C waarvan er een cockpit staat met de benaming „Dry Sea", de Vis count met de naam „van Speyk" en de Constellation met de naam „Lokeend". Er staat daar een apparatuur van omstreeks vijf miljoen guldendie echter zijn geld zeker opbrengt, want de kosten van een Terwijl het kostbare appa raat (zo duur als een com pleet toestel) de gehele dag gebruikt wordt, benutten technici elke vrije minuut voor controle en reparatie te controleren en eventueel te her stellen, zodat er de volgende dag weer volop getraind kan worden. Als buitenstaander staan we per plex, als we tijdens de les een kijkje nemen in een van de simu lators. Een jongeman zit voor een ongelooflijke hoeveelheid meters en andere instrumentjes en voelt er zich volkomen thuis. De instructeur zit naast hem en geeft opdrachten, die moeten worden uitgevoerd. Ach ter in het stuurhuis bevindt zich de controle-apparatuur met de contro leur. Door middel van radio staan deze drie mensen met elkaar in con tact. Men is hier in staat alle denk- vlieguur in een vluchtnabootser zijn aanmerkelijk minder dan van die in een echte machine. En zo kost de opleiding van de vliegers aanmerke lijk minder, 'terwijl- risico's-: geheel zijn uitgesloten. Over enige tijd zullen er nog twee simulators bijkomen en wel voor de nieuwe vliegtuigtypen „Elec- tra" en DC 8. Dat gaat dan weer enige slordige miljoenen kosten, maar al staan wij als buitenstaan ders verwonderd over zulke hoge bedragen, het is economisch volko men luist. Continubedrijf DE SIMULATORS worden ook zwaar benut, want ze werken con tinu. Van 's morgens vroeg tot des avonds laat zijn ze in bedrijf en leerlingen, instructeurs en contro leurs lossen elkaar in ploegen af. 's Nachts worden de machines nog niet met rust gelaten, want die tijd wordt gebruikt om de apparatuur bare omstandigheden na te bootsen, zodat de piloot geheel met zijn ma chine vertrouwd kan geraken. Ook de vliegers, die reeds cp .deze toestellen vliegen in de prak tijk, moeten verplicht een bepaald aantal uren synthetisch vliegen als een soort herhalingsoefeningen. Men laat bij de vliegersopleiciing van onze luchtvaartmaatschappij niets onbeproefd om de piloten de best denkbare opleiding te geven, want tenslotte dragen deze mannen een zeer zware verantwoordelijk heid, niet alleen met betrekking tot het dikwijls grote aantal passagiers dat zij vervoeren, doch tevens over het kostbare materiaal, dat de maat schappij hun toevertrouwt en de goodwill, betreffende stipte ver trek- en aankomsttijden en prettige vlucht. De synthetische vliegtraining op Schiphol is een waarborg voor een goede opleiding. (Nadruk verboden) fijn als u iets in, huis hebt! Financial Times over Japanse scheepsbouw Het Engelse blad Financial Ti mes schreef gisteren dat de Ja panse schéepsbouwindustrie langzamerhand verontrust raakt over de groei van de Westduitse scheepsbouw. Japan zou West- Duitsland als een vee] ernstiger concurrent beschouwen dan En geland. Op het ogenblik hebben de Ja panse scheepsbouwers nog de in druk dat zij met de Westduitse industrie kunnen concurreren, althans wat de prijs betreft. Niet lang geleden echter hebben de Westduitse werven aanbiedingen gedaan voor levering op gemak kelijke betalingsvoorwaarden, die ver uitgaan boven alles wat de Japanse werven op dit gebied zouden kunnen doen. Men heeft in Japan het gevoel dat deze aan biedingen direct zijn gericht op het ontsluiten van nieuwe mark ten in economisch achtergebleven gebieden, waar ook Japan had verwacht een overheersende rol te kunnen spelen. De correspondent van de Fi nancial Times in Tokio schrijft verder dat de financiële kringen in Japan in het algemeen hoop voller zijn gestemd over de toe komst der Japanse scheepsbouw dan de scheepswerven zelf. Een paar schoenen en een broek van Mussólini Het gerechtshof van Milaan heeft blijkens een woensdag ge publiceerde beschikking van 17 november van vorig jaar, gelast, dat de schoenen en de broek van Benito Mussolini aan diens we duwe worden teruggegeven. Mussolini droeg de schoenen en de broek, waarom het gaat, op de dag van zijn arrestatie te Giulino di Merzagore, veertien jaar geleden. SCHAAK- EN DAMSPELEN N.V. Fa -i'. .1. v. d. SANDE AUTOMOBILIST HAD DERTIEN BORRELS OP Het is meer dan schandalig om zo dronken een auto te be sturen, zei woensdagmorgen de advocaat-fiecaal bij het ge rechtshof te 's-Gravenhage, mr J. Zaaijer in zijn requisitoir te gen de 61-jarige meubelfabri kant Jacob A uit Waddinxveen, die in beroep was gegaan van een vonnis van de rechtbank te Rotterdam. Het vonnis luidde zes weken gevangenisstraf en vier jaar ontzegging van de rijbebe- voegdheid, en was aan de fa brikant opgelegd omdat hij op 13 september van het vorige jaar, na dertien borrels te heb ben gedronken in zijn auto was gaan rijden. Hij kwam niet ver, want hij reed spoedig een sloot in toen hij een sigaret wilde opsteken. Een getuige had ver klaard dat de fabrikant, wag gelde en zich aan de muur moest vasthouden om niet te vallen. A. was al tweemaal eer der wegens dronken rijden ver oordeeld. Hij ondergaat nu een refusalkuur en is onder behan deling van een dokter. Hij drinkt niet meer. De advocaat-generaal vond dat het beter was de dokters handeling niet te onderbreken. Hij vorderde daarom nu dat de zes weken voorwaardelijk zou den worden opgelegd en daar naast een boete van 200. De ontzegging van de rijbe voegdheid voor vier jaar wilde hij gehandhaafd zien. De verdediger, mr D. A. Sla ger uit Rotterdam zei in zijn pleidooi dat de fabrikant door omstandigheden een habituele drankmisbruik was geworden, hetgeen hem in grote moeilijk heden bracht. Het winstpunt van deze zaak is nu dat de fa brikant niet meer drinkt. Plei ster meende dat de ontzegging van de rijbevoegdheid zwaar zou wegen omdat de echtgeno te van de fabrikant invalide is. Hij verzocht deze maatregel ook voorwaardelijk op te leggen. Het hof zal over veertien da gen arrest wijzen. SAS VAN GENT. Geboorten: 8 jan. Peter P. R., z. van T. S. F. Vaal-de Ridder. Jolanda A. T., d. van W. C. P. van Hurck-Sarneel. 10 jan. Veer- le Li M., d. van A. E. de Smit- Ranschaert. 19 jan. Johannes P., z. van J. van der Burgh-Romijn. Frank O., z. van W. L. van Hulle- V/anzeeie. 21 jan. Lilian E. J., d. van D. F. Buijze-Fans. 27 jan. Gemma H. R., d. van A. C. Jans- sens-Hemeisoet. 30 jan. Ronny R., z. van Vit. L. Winne-Dierick. Huwelijken: Ronny van Hecke, 22 j. en Emmy 1,1. C. Beaurain, 18 j. Henricus Jannes, 25 j. (won. te Edegem (B.) en Lydia A. Kor, 20 j. Lucien A. Moerman, 22 j. (won. te Zelzate) en Nathaiia S. Kox. 19 j. Willem A. Liplijn, 22 j. en Flory L. Sl heffer, 24 j. André Tl. Obrie, 20 j. en Rita J. Maas, 13 j. Overleden.: Sara C. Verpoorte, 79 j., wed. van Adriaan van Iloeve. Cornells A. Visser, 78 j., echlg. van Dorothea M. Boseher. Ivonne I. F. Gijsel, 45 j., echtg. van R. C. H. de Vleeschauwer. Ferdinand van der Steen, 51 j., echtg. van M. S. Redel. Lodewijk G. Renique, 87 j., wedn. van It. S. Vereecke en van M. L. de Vrieze. Petrus F. Everacrt, 85 j., echtg. van P. M. Verschraegen. Julma P. Willaert, 82 j., wed. van P. A. Stofferis. SAS VAN GENT. Gevestigd: C. M. van den Berg- de Backer, Markt 15, van Dak- nam (B.)H. Scheele, P. Kruger- dreef 8, van Terneuzen; W. M. de Vaan, Poelstraat 18, van Dru- ten; J. van den Berg, Markt 15, van Hulst; R. van Hecke, Prin senkade 9, van Westdorpe; P. J. T. M. Piscaer met gezin, Stevens straat 1, van Tiel; J. G. M. Lan- genhuizen, Sportkade 3, van Veghel; A. A. Martens, Poeldijk 53, van Koewacht; G. Holvast Oostkade 15, van Ruinen; J. M. Winne-Wille. Zandstr. 49, van Westdorpe; T. J. Oossenblok met gezin, Westkade 105, van Roo sendaal; A. J. H. van Nispen, Zuidstraat 17, van Breda; E. M. Sijnesael-Waatjes, Poelstraat 1, van Biervliet; J. G. Spruit, Oost kade 21, van Amsterdam; I. J. F. Bruijs, Poelstraat 1.7, van Bergen op Zoom; Johan A. C. Wijngeard Wéstkade 102, van Zuiddorpe. Vertrokken: J. J. Vermeulen mei gezin, Prinsenkade 32, naar Ter- neuzen; L. A. Jannes-Kox, Paar den vest 2, naar Edegem (B.); N S. Mocrman-Kox, Paardenvest 2, naar Zelzate (B.); C. X. T. M. Wijne, Zuidstr. 17, naar Rucphen; G. J. Brandligt, Westdam V, naar Eussum; Ph. M. Everaert-Ver- schreagen, St. Pieterstr. 5, naa Epklo (B.).

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1959 | | pagina 5