NEDERLANDSE POCKETDOEKEN
Albert Hei jn
Grote ontbijtkoek 43
Pindakaas OSj
Zuurkool I
Opruiming Romans
OPR
STO
Rozebotteljam
ifc-
SPINAZIE.49
ERWTEN met wortelen 44
DOPERWTEN mu59
APPELMOES59
I
De Nederlandse
koopvaardijvloot in 1957
£ric Je N
rang van
fergus
kapucijners
dik vet spek
boterham»»
repen rr t
koffie
rookworst
snijworstüi
Toch coni
grote mog
Duitslanc
maakt u het leven goedkoper
:39
100
98
nSf
BOEKHANDEL N.V. FIRMA P. J. VAN DE SAND
f|Q
Dit is onze
kwaliteits
garantie
fa
AH-THEE.iii.niM. iM»i-
dan elk ander kwaliteitsmerk.
).c Oüö-ZAANSCHJE ONTBIJTKOEK
N.V. Fa P. VAN DE SANDE
- f>,
SENSATIC
Frankering bjj abonnemeo
1.
met sierglas 1 10 c.nt
soo IH
allemaal literblikken
Mil
Wanneer u enig AH-artikel
niet élke cent waard acht die
u ervoor betaalde, geeft AH
u het volle bedrag terug.
I ÏS
ff
per stuk
200 gram
.i 100
bjne gram
pak 550 |r»m w
ssa.i
Albert Heijn heeft dé^ lekkerste kofties. b
a U 204 185
GOUDWERK vol-aromafveh i
GROENMERK mild geurig 1
ROODMERK mild krachtig 1'
PAARSMERK pittig13
...17-19 cent per pak goedkoper
e; V
""V ■"*y\ JW"*' - fA\ ..«VsX- /kV
7
V;
Vergeleken met 1956 is de to
tale verkeersprestatie der Neder
landse koopvaardijvloot in 1957
gestegen van 217,460 tot 233,117
min b.r.t. zeemijlen of 7,2 pro
cent. Het aandeel van de passa
giersschepen was 13 procent,
vrachtschepen 57 procent en
tankschepen 30 procent.
De belangensfeer van de Ne
derlandse koopvaardijvloot is be
zig zich te verplaatsen van de
Oosterse naar de Westerse lan
den. Bedroeg het aandeel van
deze landen in de totale verkeers
prestatie in 1956 resp. 40,3 en
37,4 procent, in 1957 luidden deze
percentages resp. 38,3 en 39,8.
Het verkeer op Indonesië, In
dia, Pakistan en Birma liep in
1957 verder terug nl- van 11,4
procent in 1956 tot 10,9 procent
in 1957. Sedert 1953 viel een te
ruggang van de activiteit der
Nederlandse koopvaardijvloot in
deze gebieden waar te nemen.
Van de totale verkeersprestatie
der vloot voor droge lading was
het aandeel der lijnvaart 82 pro
cent en dat van de trampvaart
18 proeent.
Vergeleken met 1950 steeg het
gewicht der in Nederland door
Nederlandse schepen geloste goe
deren van 65 min tot 98 min ton
of 50 procent. Het aandeel dezer
schepen in het gewicht der tota
le aanvoer daalde evenwel van
27 tot 14 procent.
Het aandeel der goedkope vlag
gen in liet totale gewicht der
aanvoer bedroeg voor de lijn
vaart 0,5 procent, voor de tramp
vaart 24,1 procent en voor de
tankvaart 27,1 procent.
Deze en andere gegevens zijn
ontleend aan de statistiek van de
zeevaart 1957, samengesteld
door het Centraal Bureau voor
de Statistiek.
1. Schuim spat hoog
TP langs de boorden
van de drakensche-
pen die met een ste
vige wind in de zeilen
noordwaarts koersen.
Na alle wederwaar
digheden met Saksers,
Ieren en Pieten zet
Eric de Noorman en
zjjn vloot de tocht
naar het eiland Har-
ragh, waar zijn vrouw
en zijn vrienden ver
blijf houden, voort. Hij
heeft bevelen gegeven
zo dicht mogelijk on
der de kust te blijven,
want ondanks Fergus'
verzekering dat hem
met diens gouden ring in bezit wei
nig of niets gebeuren kan, geeft
Eric er de voorkeur aan, op zich
zelf te vertrouwen en geen onno
dige risico's te lopen.
De tocht verloopt rustig, tot ze
de noordpunt van Alba naderen.
Hier beginnen de handelsschepen
de oversteek naar de geheimzinni
ge landen om de Oostzee en hier
ook is het waar piratenschepen, be
lust op kostbare ladingen van
goud, bont en barnsteen het tal
rijkst zjjn. Het duurt nu ook niet
lang meer, of ze worden de eerste
zeilen aan de horizon gewaar.
Naar de vorm te oordelen Noorse
schepen. Ze veranderen niet van
koers en zijn na korte tijd achter
de wazige kust verdwenen. Het is
hier het beste open water te hou
den, want in de diepe inhammen
en fjorden van de Schotse kust zal
menig zeeroversschip gereed liggen
om toe te slaan.
Waakzaam houdt de uitkijk de
horizon in het oog en de rookspi
ralen die voor hem aan de kust
opkringelen ontgaan hem niet.
Ook Eric heeft ze gezien en hjj
fronst de wenkbrauwen. Zeero
vers?
„Ik voel er weinig voor d>e
k6"
0 g
reis met open ogen in de armen
lopen", mompelt hij tot Svein.
kunnen beter eerst eens P00'5?"0.^
te nemen. We keren op onze ko
terug en zullen over land op v
kenning gaan".
nota
v<
va
Directeur-Hoofdredacteur
Redactie-adres: Nooi
Adm inistra t ie-adres
Telefoon 2073 en 25
Nil 5 uur uitsluitend
(«ironummor 38150
Abonnementsprijs: 6,-
maand ƒ2,— per week 4f
Vclge.is een gewoonlijk
gelichte kring in Londen
4e Westelijke mogendhedc
■enkort in nieuwe r"*»
Moskou waarschijnlijk
le» in de tweede helft
in Cenève 'n vier-mogeud
conferentie met de Scwji
•ver het E'uitse vraags
houden.
Men voegde hieraan toe
mogelijkheid van een co
tóe tussen Oost en West o
Duitse vraagstuk, op het
van ministers van Buite:
aak en, één van de voorn
onderwerpen zou zijn v
bijeenkomst van de wei
van vier Westelijke lanc
dinsdag a.s. in Washingt
gkit.
Zondag vertrekt Patric
•ock, hoofd van de afdelir
terse aangelegenheden
Foreign Office, naar Was
als vertegenwoordiger van
Brittannië op de biicenkci
de werkgroep.
Deze werkgroep waarin
Frankrijk, de Ver. Sta'
West-B uitsland zijn ve
woordigd, zal het Wcsteli
woord opstellen op de
Russische nota van 10
waarin werd voorgesteld
ferentie te houden over e<
vredesverdrag.
Volgens Britse kringer
de antwoordnota waars
worden voorgesteld in de
helft van april in Gen<
conferentie van de minis
Buitenlandse Zaken van
Westelijke mogendheden
9owjet-Unie te houden
Duitse vraagstuk als geh
inbegrip van Berlijn.
Deze zou gehouden wc
Bende in Indonesië
aanval op treir
Bendeleden hebben
nacht tussen Djakarta
rlbon een trein tot on
gebracht en 20 pasagi
schotenvijf passagie
den gedodd het spoor
keer tussen beide plas
nog niet hervat.
Plannen voor een i
kunstmaan met „zien
De Verenigde Stat
van plan volgend jaar
ste kunstmaan met
instrumenten te lanci
dus meldt het Ame
Mad „New York Time
derdag. Met deze instr
kunnen installaties op
worden verkend.
Het ministerie van
heeft de indruk gewe
het blad, dat het lanc
een kunstmaan met ee
oog" deel uitmaakt,
reeks proeven die ero]
sijn een mens in de i
krengen. Het is echer
•lelijk, dat het hier ga
ontwikkeling van ru
pen voor militair gel
voegt het blad eraan
duur
darrorn
Nog m
Nog m
Nog m
Wie