TING 99 "48 OPJES OPJES ARTE HANDEL IN BABIES DE VRIJE ZEEUW Gemeenteraad van Ter neuzen 18 ortelen Mik 89 45 rdac 8 januari 1959. laarten Korving op zee maar dit was de eer- e ramp die hij meo- Op 52.7 gr. N- B. en 6.59 rust zijn schip nu in nansgraf. l'ork is het centrum van rte handel in babies, die lelijk afkomstig zijn uit Miami en Griekenland ioor prijzen variërend tot llar worden betaald, leskundige van een com- van de staat New York n uitgebreide studie van gstuk gemaakt. Hij heeft o.a. ontdekt dat een New- ambtenaar met veel rela- iriekenland via een advo- ntoor in Manhattan ba- Amerikaanse echtparen lieverd. Donderdag 8 januari 1959. van maandag 22 december 1958, te 19.00 uur. Ischien nog nut hebben van de praktijkervaring van deze laatste. eden rerse en ïrsef rram ook. Hol- it. U ge. anden nheid. alles eken 99 ,zak rfCr.Yfoo «V Voorzitter! Mr. P. H. W. F. Tellegen. V ithouders: M. de Vos en H. A. M. A. de Meijer. Raadsleden: M. van Langevelde, R. Vrieling, P. ,-jjr, van Draat, S. W. Henry, mevr. E. Dooms- fitnlee A Jansen. P. J- Huübrecht. R. Hol, C. J. 'orrmiet W J Weterings. Dr. M. E. H. Camps, J. A de' Feu ter, D. Waverijn, D,M. Ollebek, F. Pieleman. Secretaris: A. J- Dees. Da Voorzitter opent de vergadering. 1. Vaststelling notulen vergaderingen van 13 en 28 november 1958. Daze worden onveranderd vastgesteld. 2. Ingekomen stukken. a Het door Gedeputeerde Staten van Zeeland goedgekeurd raadsbesluit inzake het voeren van een rechtsgeding tot onteigening van gronden in de Zuidlandpoldei b. Idem inzake wijziging destructieverordening c. Idem inzake verkopen van diverse percelen grond in de Serlippenspolder; d. Idem inzake verkoop van een tweetal perce len grond aan de Nassaustraat; e. Idem inzake verkoop van een perceel grond aan de Industrieweg; f. Idem inzake kasgeldlening met de Post- chèque- en Girodienst; g. Idem inzake kasgeldlcning met de gemeente Ellewoutsdijk; h. Idem inzake rekening-rourantovoreenkomst met de N.V. Bank voor Nederlandse Gemeen ten. i. Schrijven Classical? Commissie voor Kerke lijke Gezinszorg in Oost Zeeuwsch-Vlaanderen der Ned. Herv. Kerk, inzake maatschappelijk werk; j. Idem van de Centrale Dienst voor Bouw- en woningtoezicht inzake in combinatie uit te voeren werkzaamheden openbare nutsbedry ven aan wegen e.a.; k- Schrijven van de Koninklijke Nederlandsche Toeristenbond inzake verbetering weg St. Anna—Zaamslag-Veer; 1. Idem van Gedeputeerde Staten van Zeeland inzake kindertoelageregeling wethouders. De heer Henry: Ik vind het voorstel terzake de kindertoelageregeling aan wethouders uitste ko»d. Er ontbreekt evenwel ook nog een pen- siotnsregeling voor de wethouders- Dit is zeker eea begrotingskw-estie? Zou het college er zich over willen beraden bü de voorbereiding voor de begroting 1960, of er ook een pensioensregeling voor de wethouders dient te komen? De Voorzitter: Wij zullen dit nader bekijken. De overige stukken worden zonder bespreking of hoofdeliike stemming voor kennisgeving aange nomen; met punt 1. wordt akkoord gegaan. S. Voorstel Aan Burgemeester en Wethouders: tot het op zijn verzoek verlenen van eervol ontslag aan P. J. Smolders, met ingang van 1 maart 1959, als uitvoerder gemeentewer ken, in verband met het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd; b. tot bet verlenen van eervol ontslag aan F Drabhe als lid van do commissie van advies als bedoeld in artikel 8 van de Woonruimte wet 1947 te Sluiskil. Dit voorstél wordt zonder bespreking of hoofde lijke stemming aangenomen 4. Voorviel tot benoeming in vaste dienst van een onderwijzer aan de openbare lagere school B te Sluiskil. De voordracht luidt: A. M. Wesdorp, thans lijdelijk onderwijzer aan deze school. De Voorzitter: Het college wil zich niet ver onlsehuldigen dat er maar één naam op de voor dracht staat, maar de goede sollicitanten zijn nu eenmaal dun gezaaid. Overgegaan wordt tot stemming. De Voorzatter verzoekt de lieren Weterings en Camps om samen met hem het stembureau te vormen. Uitgebracht worden 17 stemmen, waarvan 16 op de heer Wesdorp en 1 blanco. De heer Wesdorp is benoemd. 5. Voorstel tot benoeming: a. wegens periodieke aftreding van een lid van de commissie van toezicht op liet. M.O. en een lid van het college van Curatoren; De aanbeveling luidt: 1. Commissie van toezicht op het M.O.: K. ,T. Hoving (aftredend) en R. A. M. Vis. Overgegaan wordt tot stemming. Uitgebracht worden 17 stemmen, waarvan 16 op de heer Hoving en 1 op de heer Vis. De heer Hoving is benoemd. 2. College van Curatoren Mr. P. H. W. F. Tellegen (aftredend) en mr. H van d»n Belt. Overgegaan wordt tot stemming. De lieer Tellegen wordt benoemd met 17 stem men. Hii aanvaardt de benoeming en dankt de raad voor het in hem gestelde vertrouwen. b. van een lid in de commissie van advies als bedoeld in artikel 8 van de woonruimtewet 1947 te Sluiskil. De aanbeveling luidt: M. A. Duine, Merelstraat 11 te Sluiskil. Overgegaan wordt tot stemming. Uitgebracht worden 17 stemmen op de heer Duine. De heer Duine is benoemd. Punt e inzake liet benoemen van een lid in de commissie van advies inzake de overdracht van de haven wordt teruggenomen, daar er nog geen ant woord ontvangen is van de directie van de Neder landse Spoorwegen. 1 norstel tot verknop van een perceel grond aan de Industrieweg. De heer Vrieling: In sub f. is bepaald, dat de gene die de grond koopt binnen de gestelde tyd i peieeei moet hebben bebouwd. Moet nu van de ouw afgezien worden, dan is het zeker de be- of ing dat de grond niet onderling wordt ver heer Vrieling voorstelt, voor de gemeente een isico inhoudt. Het is mogelijk dat een stuk grond verkocht wordt waarvoor weinig animo bestaat. Heeft de gemeente dit verkocht, dan draagt zij het risico van moeilijke verkoopbaarheid aan derden over. Op korte termijn houdt dit een belangrijk renteverlies in. De Voorzitter: Dan gaat U er juist van uit dat de koper koopt om te verkopen. De heer De Meijer: Wy zouden kunnen vast stellen dat eventuele verkoop slechts kan geschie den na goedkeuring van de gemeente. De heer Vrieling: Daarom vind ik voorkeurs- echt voor de gemeente ook juister. Dan valt ook het bezwaar van de heer Hol weg. De heer De Meijer: Ik zou het zó willen formu leren: verder verkopen door de koper is slechts toegestaan na goedkeuring van de gemeente. Het voorstel wordt zonder hoofdelijke stemming aangenomen. 7. Voorstel: a. tot het vaststellen van het bedrag per leer ling voor het openhaar lager onderwijs en uitgebreid lager onderwijs voor 1959; b. tot het beschikbaar stellen van een bedrag per leerling voor het bijzonder v. g. 1. o. 1959; c. tot het verlenen van een voorschot vak onderwijs artikel lOlbis van de Lager On derwijswet 1920 over 1958. De heer Weterings: Is bij sub a rekening ge houden met de extra kosten die het verkeers- onderwijs per 1 januari a.s. mee zal brengen? De Voorzitter: Voor de Uloscholen is hier een afzonderlijk bedrag in begrepen. Voor het gewoon lager onderwijs kan dit uit het bedrag betaald worden. De heer Weterings: Dat is een extra uitgave. De aanschaf van de leermiddelen hiervoor is nog al duur. De Voorzitter: Dit bedrag valt nog al mee. Ik heb dit ook met de hoofden besproken. Het be drag voor de Ulo'isrnct ƒ2,20 voor boeken en on derwijs verhoogd. Het voorstel wordt zonder hoofdelijke stemming aangenomen. kocht. Is dit. om eventuele speculaties tegen te Voor de bonafide gevallen zal dit niet (Jig zyn, maar voor de niet-bonafidc gevallen is dit zeer zeker wenselijk De vraag rijst of met oor gestel de redactie kan worden volstaan. 7? Voorz'tterDit geldt dan meer voor parti- rulleren. In de besluiten voor particulieren wordt fermun waarbinnen zc gebouwd moeten hebben, veel korter gesteld. De heer Henry: Er slaat in de bepaling dat de koper voor 1 .januari 1961 hierop een gebouw moet °Pg",cll'- "et kan dus geen ander zijn. I e heer De Vos: De koper moet een gebouw hebben opgericht. Hij kan de grond niet verkopen, nrht de koper geen gebouw meer op. Met koper wordt bedoeld: Hij. die van de gemeen- to koopt. I >e lieer Vrieling: Dan zou men moeten op 'u rnen dat dit alleen geldt voor de koper en dat "in rechtverkrijgenden hieronder niet begrepen cyn. De Voorzitter: Wij zullen dit bezien. D« heer Hol: Het komt mü voor dat wal de 8. Voorstel tot wijziging san de verordening op de Wegenbelasting. Dit voorstel wordt zonder bespreking ol hoof delijke stemming aangenomen. 9- Voorstel inzake: a. een streekplan: b. besteksklaar maken van bet plan afvalwater leiding Sas van GentWesterschelde. De heer IluijbrechtMijnheer de Voorzitter, het stemt tot'voldoening deel uit te maken van deze raad en daardoor in de gelegenheid te zijn mede een beslissing te kunnen nemen over deze beide plannen. Een beslissing die, naar ik verwacht, tot positieve resultaten zal kunnen leiden. Beide projecten zijn van. Zeer grote betekenis voor onze streek en zullen het sociaal en econo misch aspect'in-gunstige zin kunnen beïnvloeden. In het bijzonder dc werkgelegenheid, welke in Zeeuwsch-Vlaanderen als geheel nu en in de toe komst met moeilijkheden heeft te kampen, zal hiermede, zowel op korte als op lqnge termijn kun nen worden verruimd. Wij hebben over de beide plannen verschillen de meningen kunnen beluisteren. Moge ik van deze plaats een beroep doen op allen, die hierover mede te beslissen hebben niet al te chauvinistisch en te eng te oordelen en hot belang van onze streek mede in stérke overweging te willen nemen. Ik spreek de hoop uit, dat de vrijverhangleiding Sas van Gent—Westerschelde spoedig in uitvoc- ing kan worden genomen en dal de Rijksoverheid- bereid zal zijn in belangrijke mate financieel te willen bijdragen. Het vaststellen van een streekplan voor de kanaalzone acht ik van zeer groot belang, omdat hiermede tevens de aandacht, van de overheid en belanghebbenden gevestigd zal worden op de mo gelijkheden die de kanaalzone heeft te bieden. Een woord van dank aan de commissie samenwerkende gemeenten kanaalzone voor de tot nu toe ver rielite wei kzamaheden is hier zeker op zi.jn plaats. Belangrijk is de tot nu toe gevolgde methode om eerst met een structuurschets te komen alvorens tot vaststelling van een streekplan over te gaan en zodoende alle belanghebbenden in de gelegenheid te stellen alle wensen en verlangens welke er te dien aanzien bestaan, kenbaar Ie maken. Ik spreek dc hoop uit, dat indien heide plannen gerealiseerd zullen worden, onze beslissing van nu voor de toekomst verstrekkende gevolgen in gun stige zin zullen hebben. De heer De Feüter: Met. het punt betreffende het streekplan kunnen wjj geheel instemmen en wij hopen dat inzonderheid de afvalwaterleiding Sas van GentWesterschelde zijn beslag zal krjj- gen. Voor Sluiskil is het van zeer grote betekenis dat de leiding, die nu dwars door het dorp loopt zal kunnen verdwijnen. Tot mjjn leedwezen was ik verhinderd de verga dering in het kantoor van de Waterleiding Maat schappij bü te wonen. Zodoende heb ik nu nog een enkele vraag: Kunnen de polders waardoor de af valwaterleiding loopt, ook hun water op de afval waterleiding lozen? De Voorziter: Er komt ook nog een open afval- waterleidnig naast de vrijverhangleiding. Dit is echter een zaak die door de Rijkswaterstaat heke ken zal moeien worden. De heer Vrieling: Het is niet zo moeilijk om zich aan te sluiten bü de woorden van de heren Huü brecht en De Feüter. Het belang van deze aange legenheid zal ieder duidelijk zün en ik geloof ook dat het voor de raadsleden een genoegen is een be scheiden aandeel te hebben aan dit werk. Wjj heb ben ons echter wel afgevraagd waarom in de com missie Samenwerkende Gemeenten Kanaalzone geen plaats is ingeruimd voor vertegenwoordiging van de bestaande industrieën. Het lij kt zeer logisch wanneer men deze plannen ziet, de grote financiële belangen die daarmede gemoeid zijn, dat in deze commissie hiervoor ook een plaats ingeruimd wordt. Vooral de industrieën welke al tientallen jaren en langer in deze streek gevestigd zün en waarvan de topmensen met alle faktoren hiervan goed bekend moeten zün. Laat ons profiteren van de ervaring van deze mensen. De commissie be staat overwegend ui, ambtelijke leden en belang hebbenden. Vindt U het geen gemis dat dc indu strie hierin niet vertegenwoordigd is? De Voorzitter: Dal ben ik niet met U eens. Hel ligt in het vooruitzicht overleg te plegen met de industrieën. By de bespreking die een tweetal jaren geleden gehouden is onder voorzitterschap van de Commissaris der Koningin was de industri wel aanwezig, maar van die zyde had men loer niet zo erg veel helangstelling voor dit plan. Daar om hebben wij het nu eerst met dc gemcenter samen bekeken. De oorspronkelü'ke opzet is geweest dat verschillende gemeenten met elkaar hun uitbrei dingsplannen bespraken, om hiermede elkaar nir in de weg te staan. Naderhand is pas de Westelijk Waterleiding er bü gekomen en werd het oorspion kelüke plan van samenwerking tussen de gemeen ten dus aanmerkelijk verruimd. Het. overleg dal binnen afzienbare tijd hierover met de industrie za worden gepleegd, zal zeker van invloed zijn op deze plannen. De heer Vrieling: Met de industrie gaan praten als de plannen daar aanleiding toe geven staat dan tegenover de visie dat deze industrieën een plaat in de commissie zouden behoren te hebben. Het toch wel juister om goed na te gaan, vooral omdat de plannen een veel grotere omvang hebben gekre gen, of hier niet blijvend een plaats voor do indu strie moet worden ingeruimd. We kunnen dan mis Wij krügen plannen, wü krygen verslagen van vergaderingen, maar vee] dingen onttrekken zich aan onze beoordeling, vooral de technische. Dit is geen wantrouwen tegenover de adviseurs, maar de volkomen leken gaan nu ergens hun licht opsteken en waar zal dat anders zün dan by de industrie? Het is toch veel doelmatiger deze mensen ook in deze commissie op (e nemen? De Voorzitter: Ik begryp U niet. U gaat techni sche adviezen inwinnen in hoeverre de leiding ge schikt is? De heer Vrieling: Het wordt aangekondigd als een plan dat dienstbaar is voor het industrieel kli maat. De Voorzitter: Het ging hier over de technische leant van de plannen. In hoeverre de afvalwaterlei ding technisch geschikt is voor het doel dat wij oor ogen hebben, daarop zal het ingenieursbureau Bos te Deventer U kunnen antwoorden. De heer Vrieling: Verdient het dan geen aanbe veling ook het oordeel van de bestaande industrie- en te hebben op het punt van de vryverhanglei- ding. Men heeft de industrieën gekend en er zyn diverse vergaderingen met deze industrieën ge weest. De commissie heeft dus gedaan wat op haar eg lag. Er schijnen echter nog andere opvattin- en te zijn dan alleen deze dat de vrijverhanglei ding het ideaal van alles is. De Spiegelglas en de osfaat fabriek zijn betrekkelük weinig met deze ciding gebaat. Er moeten nog veel voorzieningen etroffen worden voor ze enig nut van deze leiding hebben. De Voorzitter: In de vergadering van 11 decem ber 1.1. in het kantoor van de Waterleiding Maat- chappij is dezelfde vraag gesteld en toen heeft de heer Bos als volgt medegedeeld waarom een vrij verhangleiding te prefereren is boven een perslei ding. „Het aantal motoren dal in werking moet zijn bij een persleiding moet afhankelyk gesteld worden van de hoveelheid af te voeren water. Dit is aan sterke schommeling onderhevig. Is er weinig, af voer, dan kan met één of twee motoren worden volstaan. De snelheid van de stroming van het wa ter is dan evenwel zó gering, dat er een veel te ho le bezinking van de vaste stoffen ontstaat. By de vrijverhangleiding heeft fnen hier geen last van. De persleiding werd met het oog hierop veel te duur. De vaste stoffen van de suikerfabriek en de fosfaatfabriek zullen niet door de leiding af gevoerd kunnen worden. Dit moet op de oude wy- ze blijven geschieden, n.l. door het bezinken op vlocivelden". Dit is zoals U waarschynUik bedoelt: belangryke ndustrieën kunnen hiervan geen gebruik maken en ook in de toekomst zullen dergelyke fabrieken an deze leiding geen gebruik kunnen maken. De heer Vrieling: Ik bedoel mede ook dat er op- attingen zouden kunnen bestaan dat by het ver kiezen van een persleiding boven een vrijverhang leiding diverse bezwaren zouden zyn te ondervan gen. Het. is misschien weinig doelmatig dat U en ik hierover gaan discussiëren. De technische kani van dit punt onttrekt zich geheel aan onze beoor deling. De Voorzitter: De heer Bos heeft meer verstand van afvalwaterleidingen dan een fabrikant van spiegelglas of suiker. De heer Vrieling: Ik vraag me af, of- er geen uimte zou zün naast de opvatting van de hoer Bos. Elders in' den lande worden wel persleidingen aangelegd, in Groningen b.v. één van 40 kilometer. De Voorzitter: Waar de suikerfabrieken wél ge bruik van kunnen maken en die goedkoper is dan deze De heer Henry: De heer Vrieling spreekt er over dat in de commissie Samenwerkende Gemeen ten Kanaalzone ook de industrie wel vertegen woordigd zou moeten zijn. Dit vind ik .niet juist. In de commissie Samenwerkende Gemeenten Ka naalzone moeten alleen de gemeenten vertegen woordigd zijn: dat is ook dc opzet, van de commis sie geweest. Ook wanneer de plannen meer defini tieve vorm krijgen, geloof ik dat we de commissie Eeen andore vorm zullen moeten geven, dus niet vertegenwoordigers van gemeenten èn bepaalde belangengroepen. Uit werkgelegenheidsoogpunt hebben dc vakbeweging en de middenstand dan ook belang by deze leiding. Dat bepaalde groepe- inern uit hoofde van hun belang in die commissie moeten zótten, verdraagt zich niet met het wezen van deze commissie. Dal er een bepaald contact moet zijn tussen dc commissie en dc technische mensen spreekt van zelf. Er is ook met de industrie gesproken in by- zün van de hoofdingenieur van de Rijkswaterstaat en uiteindelijk is deze leiding als de beste uit de bus gekomen, en dan moeten wy toch aannemen (lat. dit de juiste oplossing is, ook al blijft het jam mer dat bepaalde industrieën hiervan niet volledig kunnen profiteren. Mocht er nog een oplossing zijn, dan moeten ze deze aanhangig maken bij dc commissie en dit is tot nu toe niet gebeurd. Tenslotte nog dit: De vertegenwoordiging van de industrie had in 1956, toen de door U bedoelde bespreking werd gehouden en waar de industrie mede aanwezig was, weinig belangstelling en toen er over de financiën begonnen werd, had de in dustrie helemaal geen interesse meer. De Voorzitter: Dat. komt meer voor. De heer Vrieling: Toch zal het contact mei de industrie zeer nuttig zijn. De heer Van Langevelde: Twee jaar geleden hebben we ook een vergadering gehad met de com missie Samenwerkende Gemeenten Kanaalzone waar ook de industrie vertegenwoordigd was. Deze had toen niet veel belangstelling en zeker niet voor de financiële kant van de zaak. Toch zou ik willen vragen: zün er geen resul taten van de industrie voor deze leiding? Als ze er gebruik van kunnen maken, zal de industrie toch ook een steentje moeten bijdragen. Er zün toch zeer veel fabrieken die afvalwater hebben moet dal nu via de afvalwaterleiding geloosd wor den zonder dat ze er voor betalen? Het is toch zeker niet nodig dat de overheid dat werk vopr hun rekening neemt, hel is billijk dat dc industrie ook iels bydraagt. De Voorzitter: De verwachtingen, die op dit punt, gekoesterd worden, zyn nog niet bekend. De industrieën die hiervan geen gebruik kunnen maken zullen er -weinig voor voelen daaraan bü te dragen Binnenkort zullen we contact opnemen met de industrieën om deze plannen te bespreken De heer Van Langevelde: De vraag of het een vrijverhangleiding of een persleiding zal worden is uitgemaakt; in de commissie is toch besloten dat het een vrijverhangleiding zal worden? Als het nu technisch mogelijk zou zyn een persleiding te leggen, kan dit dan nog onderzocht worden raag onderwerp ik my aan het oordeel van de technische mensen, maar waarom zou het hier liet kunnen? Grote fabrieken zouden er dan mis lehicn ook gebruik van kunnen maken. De lieer Hol: Ik vind het erg jammer dat de and-leden die nu kritiek laten horen, dat niet ïebhen gedaan in de vergadering van 11 december ir. Bos heeft reeds gezegd dat ook de vrijverhang leiding niet aanlokkelijk zal zyn voor de industrie daar vaste afvalstoffen niet afgevoerd kunnen worden. Wanneer de lieer Vrieling zegt dat er in Groningen een persleiding is waarop alle indus trieën hun afvalstoffen kunnen lozen, dan zou het >P de weg van de industrie liggen dat zy de meer dere kosten zou dragen die de persleiding, met.® zicli nee brengt. De heer Camps: Als Sluiskillenaar en'mede als le vertolker van de bevolking van Sluiskil, zou ik iet zeer op prijs kunnen stellen wannéér prioriteit gegeven kon worden aan de werkzaamheden l lluiskil en dan later Terneuzen. Dc Voorzitter: Dit wordt onderzócht. Dc lieer Iluijbrecht: Ik heb veel vertrouwen i onze technici die de plannen ontworpen hebben Het is erg gevaarlijk met nieuwe plannen op de proppen te komen. Als de plannen nu weer om gebogen moeten worden, wordt het geheel weer op de lange baan geschoven en dan zou het wel eens kunnen gebeuren dat uitstel van het gehele project weer in het verschiet ligt, en dit moeten wy in geen geval hebben. Laten wy nu doorgaan en zelf niet allerlei mogelükheden opperen, waar- an uiteindelijk de gevolgen niet kunnen worden overzien. De Voorzitter: Er is uitdrukkelyk vastgesteld dat 2 belangrijke industrieën hiervan geen gebruik kunnen maken. Gelykc industrieën in andere delen van ons land kunnen wel van een persleiding gebruik maken. Dit is een zeer belangryke mede deling, welke zeer goed in overweging moet ge nomen worden wanneer U een besluit neeml aarvoor 100.000,gevoteerd moet worden. De heer Henry: De heer Bos heeft gezegd, dat natuurlük technisch een oplossing is te vinden in de vorm van een persleiding waarvan alle in dustrieën kunnen profiteren, maar dat wordt dan naar verhouding veel te duur. De heer De Meijer: Ze kunnen er wel gebruik van maken, maar de afval moet eerst bezinken in de bezinkingsbassins. De heer Henry: De persleiding wordt naar ver houding veel te duur en het is de vraag of de beide fabrieken bereid zouden zyn de hieraan verbonden hogere kosten te dragen. De heer Vrieling: Wanneer ik pleit voor dc deelname van de bestaande industrie in de com missie, is dit mijn bedoeling geweest als onderdoe' van de werkgroepen. De kwestie van de pers- en vrijverhangleiding heb ik aan de orde gesteld omdat er andere op at lingen over zijn, dat de persleiding zijn voor delen kon hebben in dit geval, en niet met di bedoeling de zaak daarmede te doen stagneren. De plannen zyn zo belangrük, dat wij vertrou- en zouden moeten hebben in het adviesbureau en dit vertrouwen is er wel, maar dit sluit niei uit dat we niet moeten luisteren naar andere meningen, om de resultaten een zo goed mogelyl: verloop le geven: Daarom heb ik gesteld: voor de bestaande indus trieën een plaats in te ruimen in de werkgroepen. Deze gedachte leeft zeer zeker ook in de andere lemeenteraden. De Voorzitter: Dit is te overwegen. De heer De Vos: Ik heb met belangstelling naai de verschillende heren geluisterd en geef gaarne toe dat aan dit probleem nog al wat kanten zit ten. Het gaat niet om een kleinigheid, een miljoen of zeven, is alleszins de moeite waard de verschil lende mogelijkheden die er zijn te onderzoeken. De heer Huybrccht zegt wel dat we vertrouwen moeten hebben in dc technici: dit ben ik volkomen met hem eens, maar ik wil opmerken dat de technici onderling ook dikwüls verschil van menin; hebben. Ik zou toch de commissie in overweging willen geven nog eens na te gaan of er andere mogelykheden zyn en zo nodig ergens anders advies in te winnen. Misschien kunnen er nog andere meningen uit voortkomen. Als het mogelük zou blijken te zyn de vaste stoffen via de perslei ding af te voeren, vraag ik mij af of dat aan de andere kant weer geen bezwaren zal gaan óp- leveren. De afvalstoffen komen dan in de Schelde en het is de vraag of wy deze zullen mogen vol spuiten met slijk van de suikerfabrieken en andere afvalstoffen. Technisch is de afvoer van vaste afvalstoffen door een persleiding wel mogelük Deze stoffen gaan zeker wel door een leiding waar voldoende druk óp staat. Het is wel goed dat de ommissie deze zaak nog eens omstandig bekijkt, -vant het gaat hier-werkelyk niet om een kleinig- ïeid. Dit behoeft niet bijzonder vee] vertraging te even, vooral niet wanneer er voorbeelden zün elders in den lande. Het besluit kan nu toch wél worden genomen. De heer De Meijer: De heer Vrieling heeft als voorbeeld gesteld de persleiding in Groningen. Hier s wel sprake van suikerfabrieken, maar niet van fosfaat. Al deze fabrieken beschikken over be zinkingsbassins. Ik weet niet in hoeverre de suikerfabriek er be- ang bij heeft de suikerafval te verkopen, want deze heeft zekere commerciële waarde. Wy gaan nu stemmen om een bijdrage van 110.000,-- te verlenen aan de uitvoering van deze plannen. Het is een vraag of wy onze 25 zouden moe ten gestand doen, of dat deze afhankelijk is van de unanieme deelname van de andere gemeenten. De Voorzitter: Dit wordt in iedere gemeente ndividueel beslist. De lieer Hol: Punt 9b. komt dan nu toch wel op losse schroeven te slaan als wü het zouden aan nemen, wanneer wy het in principe nog niet eens zyn over een persleiding of een vrijverhangleiding. Dan kunnen we met het nemen van een besluit beter wachten tot. de volgende vergadering. De heer Ilenry: Daar zün ze nu 2 jaar over aan het studeren geweest wat het beste is. Alle mogelüke technische mensen hebben de zaak be keken en er is met de industrie overleg gepleegd. Nu is er geen enkele reden meer om hierop terug e komen. De heer Weterings: Het ingenieursbureau Wit- eveen en Bos le Deventer is loch zeker een bureau dat. op dit terrein voldoende ervaring heeft? Ik vind het voor mü persoonlijk heel dui delijk. De Voorzitter: De ingenieurs van de Rüks- en Provinciale Waterstaat hebben regelmatig mede gewerkt. De heer Vrieling: Het bedrag dat nu met. het besteksklaarmaken van deze leiding gemoeid is. moet. dat ook by eventueel later niet doorgaan van de plannen volledig betaald worden? De Voorzitter: Ja. Dc heer Vrieling. Elk onderdeel van het totaal plan wordt toch gehonoreerd met een gedeelte van het totaal verschuldigde bedrag. Is er nog overleg gepleegd dat bij het eventueel niet doorgaan van de plannen maar een gedeelte van het totaal ver schuldigde bedrag zal moeten worden betaald? De heer Henry: We zyn dit bedrag in ieder ge val verschuldigd. Het is berekend op 2 van de aannemingssom volgens de normen van de Delftse ingenieurs. Er is eerder kans dat we min der betalen voor het besteksklaarmaken als het plan wel doorgaat dan wanneer liet niet doorgaat, doelt van dit laatste moeten wy niet eens spreken De heer Vrieling: Wat brengt het besteksklaar maken van dit. plan nu nog voor werk met zich mee voor dit bureau? Ik heb in het verslag van 9 december 1957 gelezen dat de gemaakte raming van de kosten van dit werk toen al bestond. De Voorzitter: Tussen het besteksklaarmaken en het geven van een raming is een grote ruimte De heer Henry: De globale raming van dit plan was zeven miljoen; hierby komt het besteksklaar maken. De heer Van Langevelde: Er is toch een vast bedrag gesteld: ze zyn aan deze regeling gebonden De lieer De Vos: Het is zo dat op dit werk van toepassing zyn de tarieven van de Vereniging van Delftse Ingenieurs. Men rekent een percentage van dc aannomingssom of begroting voor de uit voering van het. gehele plan en voor het besteks klaarmaken weer een percentage van het totale honorarium. Het besteksklaarmaken gaat wel door en dit moeten wij dus zeker betalen. De Voorzitter: Dit bedrag zal in elk geval be taald moeten worden- Hot. voorstel wördt-'zonder hoofdelüke stemming aangenomen,' 10. Idem inzake liet verlenen \an medewerking aan de, oprichting van de N.V. Haven Ter- neuzen, e.u. De heer Henry: Het voorstel, dat thans aan de orde is over de oprichting van de N. V. Haven Terneuzen, is wel het belangrykste punt op deze agenda. 5 jaar geleden heeft de gemeenteraad reeds besloten om deel te nemen aan de N. V Haven Terneuzen. Op gezette tijden werd in onze vei gad -ringen hiernaar geïnformeerd. Steeds wer den bü de verwerkelijking moeilijkheden onder vonden. Gaarne wil ik hier uitspreken, dat wfl van harte steun aan dit voorstel willen geven. Het spyt my wel, dat de statuten nog niet klaar zyn. Het heeft nu geen zin op deze vergadering over de verschillende punten te gaan discussiëren of het meer of mindere nut van de bepaalde pun- ten naar voren te brengen. Het geheel is nog min of meer verward; er zyn richtlünen voor de sta tuten en er is ren toelichting op deze richtlynen. Volgens my is de toelichting even belangrijk als de richtlünen. Ik zou later by de definitieve sta tuten hierop nader willen terug komen. Op 28 oktober 1.1. is er een bespreking geweest tussen het college van Gedeputeerde Staten van Zeeland en Burgemeester en Wethouders en het >estuur van de Havencommissie. Dezelfde toelich- ing staat in de toelichting die Gedeputeerde Sta- cn geven op het voorstel aan Provinciale Staten. Jan een bestuur is my niets bekend, wat bedoelt J daarmee? De Voorzitter: Leden van de Havencommissie. De heer Henry: Hiervan weet ik niets af, ter- •vyi ik toch lid van de Havencommissie ben. Dc Voorzitter: Leest U: Leden van de Haven- :ommissie, dus niet alle leden. Dc heer De Meyer: Twee leden van de Haven commissie van de vereniging van Havenbelangen ■varen bij dc bespreking aanwezig. Dit mag mede als resultaat gezien worden op le aktiviteiten van deze vereniging, die ze sinds 1951 aan het ontplooien is. De heer Henry: Wanneer de N.V. opgericht is 'n de statuten vastgesteld zün, zou de vereniging -•an Havenbelangen m.l. geliquideerd kunnen wor den. De Voorzitter: Dat zal dc vereniging moeten be llissen. De heer Henry: U zou de wenselykheid kunnen overbrengen, teneinde een naast elkaar werken te /oorkomen. De Voorzitter: Dit zal ik zeker doen. Is dit het :nige verwarrende? De heer Henry: O nee. Ik zie ook niet wat men n de statuten wil opnemen. De punten, die in de loelichting staan, horen ook in de statuten zélf e staan. Het behoort niet te worden gesplitst, ,vant het vormt één geheel. De Voorzitter: Maar niet in het voorstel en daarby moet U het laten. Er is een toelichting egeven; een heieboel dingen van de toelichting zult U zeker straks terugvinden in de artikelen van-de statuten. Het is een toelichting naar aan leiding van gestelde vragen en gedane opmerkin gen over de summier opgestelde hoofdpunten der statuten. De toelichting is nog niet volledig. Er komen artikelen in de statuten, die niet in het raam, noch in de toelichting zyn vermeld. Wü wilden als sti mulering heren Gedeputeerde Staten mededelen, vóór de Provinciale Staten-vergadering, dat de gemeenteraad medewerkt. Dé heer Henry: Dan hoop ik, dat het, in ver band met de mogelykheid van het gaan werken van de N. V., niet lang meer behoeft te duren voor de definitieve statuten gereed zijn. De heer De Meijer: Ik meen by de heer Henry te beluisteren, dat hij ongeveer van ons college verwacht, dat wij aan de raad voorstellen het col lege" van Burgemeestèr en Wethouders te mach tigen tot. het uitwerken en definitief klaarmaken van de statuten in het raam van de verschillende punten en toelichting en dat deze aan de raad voorgelegd worden. Het raamontwerp geeft uiter aard geen volledige statuten. De bescheidenheid van de opzet, met Gedeputeerde Staten en ons be sproken, geeft ongeveer het raam, waarin de ver schillende partijen elkaar gevonden hebben. Er zyn verschillende facetten, die by de uitwerking verschillen en niet geheel parallel lopen, maar die tenslotte op het zelfde neerkomen. Wü vragen U alleen met het besluit akkoord le gaan en daardoor mogelijk te maken (e komen tot het definitief opstellen van de statuten, en als de statuten klaar zün, worden ze aan de raad voorgelegd. De lieer Vrieling: Ik vind het woord machtigen niet juist. Dit is een oprichtingsbesluit. B. en W. kunnen aan Gedeputeerde Staten kenbaar maken het oordeel van de raad of men aan de oprichting wil meewerken. Zün wc in afwachting van één of meer bepalin gen al gebonden, of staat alles nog ter vrye be oordeling? De Voorzitter: De hoofdzaak ligt vast in het U voorgelezen ontwerp-bcsluit, anders behoeven we geen besluit te nemen. De heer Vrieling: Ik vind het zeer gevaarlijk om met bepaalde punten in deze statuten akkoord te gaan, wanneer deze niet nader gepreciseerd zyn. We kunnen nu deze akte van oprichting niet in haar volledig verband zien. Als ik deze richtlünen nalees en ik zie dan met betrekking tot de aan delen B, dat hierbij voorkomen moet worden, dat deze allemaal in één hand komen, dan vind ik het gevaarlük, dat dit in de statuten wordt opgenomen. Een groot probleem is juist, de afbakening van de overheid (publiekrechtelyke lichamen) en de particulieren. Ik vind het. erg gevaarlük een bepaling als deze bindend te stellen. Ik moet er ook mün teleurstel ling over uitspreken, dat aan het voorbereidend werk in geen enkel opzicht is deelgenomen door personen, die hiervoor aangewezen zyn door de raad, b.v. de financiële commissie. Het betreft hier| een zaak met belangryke achtergronden. Straks zal de raad de beslissing nemen zonder dat zü deze achtergrond kent. De Voorzitter: Wy stellen U thans voor: I. in te trekken Uw besluit ddo. 28 oktober 1953, i inzake deelname in het aandelenkapitaal van de N.V. Haven Terneuzen i.o.; II. medewerking (e verlenen aan de oprichting van de N.V. Haven Terneuzen; III. deel te nemen in het maatschappclük kapitaal van de op te richten N.V. Haven Terneuzen voor 26 aandelen A van 1.000,elk; IV. om, in verhouding van haar aandelen tol het tolaal aantal aandelen in handen van publiek rechtelijke-lichamen, van gemeentewege te garanderen de richtige betaling van rente en aflossing van door dc N. V., sub II bedoeld, aan te gane geldleningen enz. Over de statuten wordt generlei beflissing'geno- men; deze worden nog in dc financiële commissie behandeld. De heer Vrieling: Het is jammer, dat hei voor bereidend werk gebeurd is, zonder dat de finan- •■iële commissie hierin gekend is. De Voorzitter: U stelt het voor, dat de financiële "ommissie helemaal onbekend zou zijn met deze materie, maar dit is toch niet juist. De heer Vrieling: Dan hebt U dit vei'keerd be grepen. Met punt IIV zijn wij volkomen op de hoogte geweest; met het voorbereidend werk der statuten niet. De Voorzitter: Met het voorbereidend werk om le komen tot dit. besluit wél. De heer Vrieling: Juist, maar dan is de toelich ting geheel overbodig. De Voorzitter: Het is zeker juist een toelichting te geven op het raam der statuten, al is deze toe lichting dan verwarrend. De heer Cainps: Ik zou een opmerking willen maken in verband met het bestuur en het toezicht op het bestuur. Het toezicht is één van de voornaamste functie». De Voorzitter: Dit komt ook in dc statuten; zo- zcr zün we nog niet. i De heer Camps: De raad van toezicht moe) een bepaalde samenstelling hebben; het heilige getal '.even is hier aangehouden: 1 commissaris te benoemen door de Gemeente Terneuzen; 1 commissaris te benoemen door Gedeputeerde Staten van de Provincie Zeeland; (Zie verder yagine I)

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1959 | | pagina 5