TING
99
"48
OPJES
OPJES
ARTE HANDEL
IN BABIES
DE VRIJE ZEEUW
Gemeenteraad van Ter neuzen
18
ortelen
Mik 89
45
rdac 8 januari 1959.
laarten Korving op zee
maar dit was de eer-
e ramp die hij meo-
Op 52.7 gr. N- B. en 6.59
rust zijn schip nu in
nansgraf.
l'ork is het centrum van
rte handel in babies, die
lelijk afkomstig zijn uit
Miami en Griekenland
ioor prijzen variërend tot
llar worden betaald,
leskundige van een com-
van de staat New York
n uitgebreide studie van
gstuk gemaakt. Hij heeft
o.a. ontdekt dat een New-
ambtenaar met veel rela-
iriekenland via een advo-
ntoor in Manhattan ba-
Amerikaanse echtparen
lieverd.
Donderdag 8 januari 1959.
van maandag 22 december 1958, te 19.00 uur.
Ischien nog nut hebben van de praktijkervaring van
deze laatste.
eden
rerse
en
ïrsef
rram
ook.
Hol-
it.
U ge.
anden
nheid.
alles
eken 99
,zak
rfCr.Yfoo «V
Voorzitter! Mr. P. H. W. F. Tellegen.
V ithouders: M. de Vos en H. A. M. A. de Meijer.
Raadsleden: M. van Langevelde, R. Vrieling, P.
,-jjr, van Draat, S. W. Henry, mevr. E. Dooms-
fitnlee A Jansen. P. J- Huübrecht. R. Hol, C. J.
'orrmiet W J Weterings. Dr. M. E. H. Camps,
J. A de' Feu ter, D. Waverijn, D,M. Ollebek, F.
Pieleman.
Secretaris: A. J- Dees.
Da Voorzitter opent de vergadering.
1. Vaststelling notulen vergaderingen van 13
en 28 november 1958.
Daze worden onveranderd vastgesteld.
2. Ingekomen stukken.
a Het door Gedeputeerde Staten van Zeeland
goedgekeurd raadsbesluit inzake het voeren
van een rechtsgeding tot onteigening van
gronden in de Zuidlandpoldei
b. Idem inzake wijziging destructieverordening
c. Idem inzake verkopen van diverse percelen
grond in de Serlippenspolder;
d. Idem inzake verkoop van een tweetal perce
len grond aan de Nassaustraat;
e. Idem inzake verkoop van een perceel grond
aan de Industrieweg;
f. Idem inzake kasgeldlening met de Post-
chèque- en Girodienst;
g. Idem inzake kasgeldlcning met de gemeente
Ellewoutsdijk;
h. Idem inzake rekening-rourantovoreenkomst
met de N.V. Bank voor Nederlandse Gemeen
ten.
i. Schrijven Classical? Commissie voor Kerke
lijke Gezinszorg in Oost Zeeuwsch-Vlaanderen
der Ned. Herv. Kerk, inzake maatschappelijk
werk;
j. Idem van de Centrale Dienst voor Bouw- en
woningtoezicht inzake in combinatie uit te
voeren werkzaamheden openbare nutsbedry
ven aan wegen e.a.;
k- Schrijven van de Koninklijke Nederlandsche
Toeristenbond inzake verbetering weg St.
Anna—Zaamslag-Veer;
1. Idem van Gedeputeerde Staten van Zeeland
inzake kindertoelageregeling wethouders.
De heer Henry: Ik vind het voorstel terzake
de kindertoelageregeling aan wethouders uitste
ko»d. Er ontbreekt evenwel ook nog een pen-
siotnsregeling voor de wethouders- Dit is zeker
eea begrotingskw-estie? Zou het college er zich
over willen beraden bü de voorbereiding voor de
begroting 1960, of er ook een pensioensregeling
voor de wethouders dient te komen?
De Voorzitter: Wij zullen dit nader bekijken.
De overige stukken worden zonder bespreking
of hoofdeliike stemming voor kennisgeving aange
nomen; met punt 1. wordt akkoord gegaan.
S. Voorstel Aan Burgemeester en Wethouders:
tot het op zijn verzoek verlenen van eervol
ontslag aan P. J. Smolders, met ingang van
1 maart 1959, als uitvoerder gemeentewer
ken, in verband met het bereiken van de
pensioengerechtigde leeftijd;
b. tot bet verlenen van eervol ontslag aan F
Drabhe als lid van do commissie van advies
als bedoeld in artikel 8 van de Woonruimte
wet 1947 te Sluiskil.
Dit voorstél wordt zonder bespreking of hoofde
lijke stemming aangenomen
4. Voorviel tot benoeming in vaste dienst van
een onderwijzer aan de openbare lagere
school B te Sluiskil.
De voordracht luidt:
A. M. Wesdorp, thans lijdelijk onderwijzer aan
deze school.
De Voorzitter: Het college wil zich niet ver
onlsehuldigen dat er maar één naam op de voor
dracht staat, maar de goede sollicitanten zijn nu
eenmaal dun gezaaid.
Overgegaan wordt tot stemming.
De Voorzatter verzoekt de lieren Weterings en
Camps om samen met hem het stembureau te
vormen.
Uitgebracht worden 17 stemmen, waarvan 16 op
de heer Wesdorp en 1 blanco. De heer Wesdorp
is benoemd.
5. Voorstel tot benoeming:
a. wegens periodieke aftreding van een lid van
de commissie van toezicht op liet. M.O. en
een lid van het college van Curatoren;
De aanbeveling luidt:
1. Commissie van toezicht op het M.O.:
K. ,T. Hoving (aftredend) en R. A. M. Vis.
Overgegaan wordt tot stemming.
Uitgebracht worden 17 stemmen, waarvan 16 op
de heer Hoving en 1 op de heer Vis.
De heer Hoving is benoemd.
2. College van Curatoren
Mr. P. H. W. F. Tellegen (aftredend) en mr. H
van d»n Belt.
Overgegaan wordt tot stemming.
De lieer Tellegen wordt benoemd met 17 stem
men. Hii aanvaardt de benoeming en dankt de
raad voor het in hem gestelde vertrouwen.
b. van een lid in de commissie van advies als
bedoeld in artikel 8 van de woonruimtewet 1947
te Sluiskil.
De aanbeveling luidt: M. A. Duine, Merelstraat
11 te Sluiskil.
Overgegaan wordt tot stemming.
Uitgebracht worden 17 stemmen op de heer
Duine.
De heer Duine is benoemd.
Punt e inzake liet benoemen van een lid in de
commissie van advies inzake de overdracht van de
haven wordt teruggenomen, daar er nog geen ant
woord ontvangen is van de directie van de Neder
landse Spoorwegen.
1 norstel tot verknop van een perceel grond
aan de Industrieweg.
De heer Vrieling: In sub f. is bepaald, dat de
gene die de grond koopt binnen de gestelde tyd
i peieeei moet hebben bebouwd. Moet nu van de
ouw afgezien worden, dan is het zeker de be-
of ing dat de grond niet onderling wordt ver
heer Vrieling voorstelt, voor de gemeente een
isico inhoudt. Het is mogelijk dat een stuk grond
verkocht wordt waarvoor weinig animo bestaat.
Heeft de gemeente dit verkocht, dan draagt zij het
risico van moeilijke verkoopbaarheid aan derden
over. Op korte termijn houdt dit een belangrijk
renteverlies in.
De Voorzitter: Dan gaat U er juist van uit dat
de koper koopt om te verkopen.
De heer De Meijer: Wy zouden kunnen vast
stellen dat eventuele verkoop slechts kan geschie
den na goedkeuring van de gemeente.
De heer Vrieling: Daarom vind ik voorkeurs-
echt voor de gemeente ook juister. Dan valt ook
het bezwaar van de heer Hol weg.
De heer De Meijer: Ik zou het zó willen formu
leren: verder verkopen door de koper is slechts
toegestaan na goedkeuring van de gemeente.
Het voorstel wordt zonder hoofdelijke stemming
aangenomen.
7. Voorstel:
a. tot het vaststellen van het bedrag per leer
ling voor het openhaar lager onderwijs en
uitgebreid lager onderwijs voor 1959;
b. tot het beschikbaar stellen van een bedrag
per leerling voor het bijzonder v. g. 1. o. 1959;
c. tot het verlenen van een voorschot vak
onderwijs artikel lOlbis van de Lager On
derwijswet 1920 over 1958.
De heer Weterings: Is bij sub a rekening ge
houden met de extra kosten die het verkeers-
onderwijs per 1 januari a.s. mee zal brengen?
De Voorzitter: Voor de Uloscholen is hier een
afzonderlijk bedrag in begrepen. Voor het gewoon
lager onderwijs kan dit uit het bedrag betaald
worden.
De heer Weterings: Dat is een extra uitgave.
De aanschaf van de leermiddelen hiervoor is nog
al duur.
De Voorzitter: Dit bedrag valt nog al mee. Ik
heb dit ook met de hoofden besproken. Het be
drag voor de Ulo'isrnct ƒ2,20 voor boeken en on
derwijs verhoogd.
Het voorstel wordt zonder hoofdelijke stemming
aangenomen.
kocht. Is dit.
om eventuele speculaties tegen te
Voor de bonafide gevallen zal dit niet
(Jig zyn, maar voor de niet-bonafidc gevallen is
dit zeer zeker wenselijk De vraag rijst of met
oor gestel de redactie kan worden volstaan.
7? Voorz'tterDit geldt dan meer voor parti-
rulleren. In de besluiten voor particulieren wordt
fermun waarbinnen zc gebouwd moeten hebben,
veel korter gesteld.
De heer Henry: Er slaat in de bepaling dat de
koper voor 1 .januari 1961 hierop een gebouw moet
°Pg",cll'- "et kan dus geen ander zijn.
I e heer De Vos: De koper moet een gebouw
hebben opgericht. Hij kan de grond niet verkopen,
nrht de koper geen gebouw meer op.
Met koper wordt bedoeld: Hij. die van de gemeen-
to koopt.
I >e lieer Vrieling: Dan zou men moeten op
'u rnen dat dit alleen geldt voor de koper en dat
"in rechtverkrijgenden hieronder niet begrepen
cyn.
De Voorzitter: Wij zullen dit bezien.
D« heer Hol: Het komt mü voor dat wal de
8. Voorstel tot wijziging san de verordening
op de Wegenbelasting.
Dit voorstel wordt zonder bespreking ol hoof
delijke stemming aangenomen.
9- Voorstel inzake:
a. een streekplan:
b. besteksklaar maken van bet plan afvalwater
leiding Sas van GentWesterschelde.
De heer IluijbrechtMijnheer de Voorzitter, het
stemt tot'voldoening deel uit te maken van deze
raad en daardoor in de gelegenheid te zijn mede
een beslissing te kunnen nemen over deze beide
plannen. Een beslissing die, naar ik verwacht, tot
positieve resultaten zal kunnen leiden.
Beide projecten zijn van. Zeer grote betekenis
voor onze streek en zullen het sociaal en econo
misch aspect'in-gunstige zin kunnen beïnvloeden.
In het bijzonder dc werkgelegenheid, welke in
Zeeuwsch-Vlaanderen als geheel nu en in de toe
komst met moeilijkheden heeft te kampen, zal
hiermede, zowel op korte als op lqnge termijn kun
nen worden verruimd.
Wij hebben over de beide plannen verschillen
de meningen kunnen beluisteren. Moge ik van
deze plaats een beroep doen op allen, die hierover
mede te beslissen hebben niet al te chauvinistisch
en te eng te oordelen en hot belang van onze
streek mede in stérke overweging te willen nemen.
Ik spreek de hoop uit, dat de vrijverhangleiding
Sas van Gent—Westerschelde spoedig in uitvoc-
ing kan worden genomen en dal de Rijksoverheid-
bereid zal zijn in belangrijke mate financieel te
willen bijdragen.
Het vaststellen van een streekplan voor de
kanaalzone acht ik van zeer groot belang, omdat
hiermede tevens de aandacht, van de overheid en
belanghebbenden gevestigd zal worden op de mo
gelijkheden die de kanaalzone heeft te bieden. Een
woord van dank aan de commissie samenwerkende
gemeenten kanaalzone voor de tot nu toe ver
rielite wei kzamaheden is hier zeker op zi.jn plaats.
Belangrijk is de tot nu toe gevolgde methode om
eerst met een structuurschets te komen alvorens
tot vaststelling van een streekplan over te gaan en
zodoende alle belanghebbenden in de gelegenheid
te stellen alle wensen en verlangens welke er te
dien aanzien bestaan, kenbaar Ie maken.
Ik spreek dc hoop uit, dat indien heide plannen
gerealiseerd zullen worden, onze beslissing van nu
voor de toekomst verstrekkende gevolgen in gun
stige zin zullen hebben.
De heer De Feüter: Met. het punt betreffende
het streekplan kunnen wjj geheel instemmen en
wij hopen dat inzonderheid de afvalwaterleiding
Sas van GentWesterschelde zijn beslag zal krjj-
gen. Voor Sluiskil is het van zeer grote betekenis
dat de leiding, die nu dwars door het dorp loopt
zal kunnen verdwijnen.
Tot mjjn leedwezen was ik verhinderd de verga
dering in het kantoor van de Waterleiding Maat
schappij bü te wonen. Zodoende heb ik nu nog een
enkele vraag: Kunnen de polders waardoor de af
valwaterleiding loopt, ook hun water op de afval
waterleiding lozen?
De Voorziter: Er komt ook nog een open afval-
waterleidnig naast de vrijverhangleiding. Dit is
echter een zaak die door de Rijkswaterstaat heke
ken zal moeien worden.
De heer Vrieling: Het is niet zo moeilijk om zich
aan te sluiten bü de woorden van de heren Huü
brecht en De Feüter. Het belang van deze aange
legenheid zal ieder duidelijk zün en ik geloof ook
dat het voor de raadsleden een genoegen is een be
scheiden aandeel te hebben aan dit werk. Wjj heb
ben ons echter wel afgevraagd waarom in de com
missie Samenwerkende Gemeenten Kanaalzone
geen plaats is ingeruimd voor vertegenwoordiging
van de bestaande industrieën. Het lij kt zeer logisch
wanneer men deze plannen ziet, de grote financiële
belangen die daarmede gemoeid zijn, dat in deze
commissie hiervoor ook een plaats ingeruimd
wordt. Vooral de industrieën welke al tientallen
jaren en langer in deze streek gevestigd zün en
waarvan de topmensen met alle faktoren hiervan
goed bekend moeten zün. Laat ons profiteren van
de ervaring van deze mensen. De commissie be
staat overwegend ui, ambtelijke leden en belang
hebbenden. Vindt U het geen gemis dat dc indu
strie hierin niet vertegenwoordigd is?
De Voorzitter: Dal ben ik niet met U eens. Hel
ligt in het vooruitzicht overleg te plegen met de
industrieën. By de bespreking die een tweetal
jaren geleden gehouden is onder voorzitterschap
van de Commissaris der Koningin was de industri
wel aanwezig, maar van die zyde had men loer
niet zo erg veel helangstelling voor dit plan. Daar
om hebben wij het nu eerst met dc gemcenter
samen bekeken.
De oorspronkelü'ke opzet is geweest dat
verschillende gemeenten met elkaar hun uitbrei
dingsplannen bespraken, om hiermede elkaar nir
in de weg te staan. Naderhand is pas de Westelijk
Waterleiding er bü gekomen en werd het oorspion
kelüke plan van samenwerking tussen de gemeen
ten dus aanmerkelijk verruimd. Het. overleg dal
binnen afzienbare tijd hierover met de industrie za
worden gepleegd, zal zeker van invloed zijn op
deze plannen.
De heer Vrieling: Met de industrie gaan praten
als de plannen daar aanleiding toe geven staat dan
tegenover de visie dat deze industrieën een plaat
in de commissie zouden behoren te hebben. Het
toch wel juister om goed na te gaan, vooral omdat
de plannen een veel grotere omvang hebben gekre
gen, of hier niet blijvend een plaats voor do indu
strie moet worden ingeruimd. We kunnen dan mis
Wij krügen plannen, wü krygen verslagen van
vergaderingen, maar vee] dingen onttrekken zich
aan onze beoordeling, vooral de technische. Dit is
geen wantrouwen tegenover de adviseurs, maar de
volkomen leken gaan nu ergens hun licht opsteken
en waar zal dat anders zün dan by de industrie?
Het is toch veel doelmatiger deze mensen ook in
deze commissie op (e nemen?
De Voorzitter: Ik begryp U niet. U gaat techni
sche adviezen inwinnen in hoeverre de leiding ge
schikt is?
De heer Vrieling: Het wordt aangekondigd als
een plan dat dienstbaar is voor het industrieel kli
maat.
De Voorzitter: Het ging hier over de technische
leant van de plannen. In hoeverre de afvalwaterlei
ding technisch geschikt is voor het doel dat wij
oor ogen hebben, daarop zal het ingenieursbureau
Bos te Deventer U kunnen antwoorden.
De heer Vrieling: Verdient het dan geen aanbe
veling ook het oordeel van de bestaande industrie-
en te hebben op het punt van de vryverhanglei-
ding. Men heeft de industrieën gekend en er zyn
diverse vergaderingen met deze industrieën ge
weest. De commissie heeft dus gedaan wat op haar
eg lag. Er schijnen echter nog andere opvattin-
en te zijn dan alleen deze dat de vrijverhanglei
ding het ideaal van alles is. De Spiegelglas en de
osfaat fabriek zijn betrekkelük weinig met deze
ciding gebaat. Er moeten nog veel voorzieningen
etroffen worden voor ze enig nut van deze leiding
hebben.
De Voorzitter: In de vergadering van 11 decem
ber 1.1. in het kantoor van de Waterleiding Maat-
chappij is dezelfde vraag gesteld en toen heeft de
heer Bos als volgt medegedeeld waarom een vrij
verhangleiding te prefereren is boven een perslei
ding.
„Het aantal motoren dal in werking moet zijn bij
een persleiding moet afhankelyk gesteld worden
van de hoveelheid af te voeren water. Dit is aan
sterke schommeling onderhevig. Is er weinig, af
voer, dan kan met één of twee motoren worden
volstaan. De snelheid van de stroming van het wa
ter is dan evenwel zó gering, dat er een veel te ho
le bezinking van de vaste stoffen ontstaat.
By de vrijverhangleiding heeft fnen hier geen
last van. De persleiding werd met het oog hierop
veel te duur. De vaste stoffen van de suikerfabriek
en de fosfaatfabriek zullen niet door de leiding af
gevoerd kunnen worden. Dit moet op de oude wy-
ze blijven geschieden, n.l. door het bezinken op
vlocivelden".
Dit is zoals U waarschynUik bedoelt: belangryke
ndustrieën kunnen hiervan geen gebruik maken
en ook in de toekomst zullen dergelyke fabrieken
an deze leiding geen gebruik kunnen maken.
De heer Vrieling: Ik bedoel mede ook dat er op-
attingen zouden kunnen bestaan dat by het ver
kiezen van een persleiding boven een vrijverhang
leiding diverse bezwaren zouden zyn te ondervan
gen.
Het. is misschien weinig doelmatig dat U en ik
hierover gaan discussiëren. De technische kani
van dit punt onttrekt zich geheel aan onze beoor
deling.
De Voorzitter: De heer Bos heeft meer verstand
van afvalwaterleidingen dan een fabrikant van
spiegelglas of suiker.
De heer Vrieling: Ik vraag me af, of- er geen
uimte zou zün naast de opvatting van de hoer Bos.
Elders in' den lande worden wel persleidingen
aangelegd, in Groningen b.v. één van 40 kilometer.
De Voorzitter: Waar de suikerfabrieken wél ge
bruik van kunnen maken en die goedkoper is dan
deze
De heer Henry: De heer Vrieling spreekt er
over dat in de commissie Samenwerkende Gemeen
ten Kanaalzone ook de industrie wel vertegen
woordigd zou moeten zijn. Dit vind ik .niet juist.
In de commissie Samenwerkende Gemeenten Ka
naalzone moeten alleen de gemeenten vertegen
woordigd zijn: dat is ook dc opzet, van de commis
sie geweest. Ook wanneer de plannen meer defini
tieve vorm krijgen, geloof ik dat we de commissie
Eeen andore vorm zullen moeten geven, dus niet
vertegenwoordigers van gemeenten èn bepaalde
belangengroepen. Uit werkgelegenheidsoogpunt
hebben dc vakbeweging en de middenstand dan
ook belang by deze leiding. Dat bepaalde groepe-
inern uit hoofde van hun belang in die commissie
moeten zótten, verdraagt zich niet met het wezen
van deze commissie.
Dal er een bepaald contact moet zijn tussen dc
commissie en dc technische mensen spreekt van
zelf. Er is ook met de industrie gesproken in by-
zün van de hoofdingenieur van de Rijkswaterstaat
en uiteindelijk is deze leiding als de beste uit de
bus gekomen, en dan moeten wy toch aannemen
(lat. dit de juiste oplossing is, ook al blijft het jam
mer dat bepaalde industrieën hiervan niet volledig
kunnen profiteren. Mocht er nog een oplossing
zijn, dan moeten ze deze aanhangig maken bij dc
commissie en dit is tot nu toe niet gebeurd.
Tenslotte nog dit: De vertegenwoordiging van
de industrie had in 1956, toen de door U bedoelde
bespreking werd gehouden en waar de industrie
mede aanwezig was, weinig belangstelling en toen
er over de financiën begonnen werd, had de in
dustrie helemaal geen interesse meer.
De Voorzitter: Dat. komt meer voor.
De heer Vrieling: Toch zal het contact mei de
industrie zeer nuttig zijn.
De heer Van Langevelde: Twee jaar geleden
hebben we ook een vergadering gehad met de com
missie Samenwerkende Gemeenten Kanaalzone
waar ook de industrie vertegenwoordigd was. Deze
had toen niet veel belangstelling en zeker niet
voor de financiële kant van de zaak.
Toch zou ik willen vragen: zün er geen resul
taten van de industrie voor deze leiding? Als ze
er gebruik van kunnen maken, zal de industrie
toch ook een steentje moeten bijdragen. Er zün
toch zeer veel fabrieken die afvalwater hebben
moet dal nu via de afvalwaterleiding geloosd wor
den zonder dat ze er voor betalen? Het is toch
zeker niet nodig dat de overheid dat werk vopr
hun rekening neemt, hel is billijk dat dc industrie
ook iels bydraagt.
De Voorzitter: De verwachtingen, die op dit
punt, gekoesterd worden, zyn nog niet bekend. De
industrieën die hiervan geen gebruik kunnen
maken zullen er -weinig voor voelen daaraan bü
te dragen Binnenkort zullen we contact opnemen
met de industrieën om deze plannen te bespreken
De heer Van Langevelde: De vraag of het een
vrijverhangleiding of een persleiding zal worden
is uitgemaakt; in de commissie is toch besloten
dat het een vrijverhangleiding zal worden? Als
het nu technisch mogelijk zou zyn een persleiding
te leggen, kan dit dan nog onderzocht worden
raag onderwerp ik my aan het oordeel van de
technische mensen, maar waarom zou het hier
liet kunnen? Grote fabrieken zouden er dan mis
lehicn ook gebruik van kunnen maken.
De lieer Hol: Ik vind het erg jammer dat de
and-leden die nu kritiek laten horen, dat niet
ïebhen gedaan in de vergadering van 11 december
ir. Bos heeft reeds gezegd dat ook de vrijverhang
leiding niet aanlokkelijk zal zyn voor de industrie
daar vaste afvalstoffen niet afgevoerd kunnen
worden. Wanneer de lieer Vrieling zegt dat er in
Groningen een persleiding is waarop alle indus
trieën hun afvalstoffen kunnen lozen, dan zou het
>P de weg van de industrie liggen dat zy de meer
dere kosten zou dragen die de persleiding, met.® zicli
nee brengt.
De heer Camps: Als Sluiskillenaar en'mede als
le vertolker van de bevolking van Sluiskil, zou ik
iet zeer op prijs kunnen stellen wannéér prioriteit
gegeven kon worden aan de werkzaamheden l
lluiskil en dan later Terneuzen.
Dc Voorzitter: Dit wordt onderzócht.
Dc lieer Iluijbrecht: Ik heb veel vertrouwen i
onze technici die de plannen ontworpen hebben
Het is erg gevaarlijk met nieuwe plannen op de
proppen te komen. Als de plannen nu weer om
gebogen moeten worden, wordt het geheel weer
op de lange baan geschoven en dan zou het wel
eens kunnen gebeuren dat uitstel van het gehele
project weer in het verschiet ligt, en dit moeten
wy in geen geval hebben. Laten wy nu doorgaan
en zelf niet allerlei mogelükheden opperen, waar-
an uiteindelijk de gevolgen niet kunnen worden
overzien.
De Voorzitter: Er is uitdrukkelyk vastgesteld
dat 2 belangrijke industrieën hiervan geen gebruik
kunnen maken. Gelykc industrieën in andere
delen van ons land kunnen wel van een persleiding
gebruik maken. Dit is een zeer belangryke mede
deling, welke zeer goed in overweging moet ge
nomen worden wanneer U een besluit neeml
aarvoor 100.000,gevoteerd moet worden.
De heer Henry: De heer Bos heeft gezegd, dat
natuurlük technisch een oplossing is te vinden
in de vorm van een persleiding waarvan alle in
dustrieën kunnen profiteren, maar dat wordt dan
naar verhouding veel te duur.
De heer De Meijer: Ze kunnen er wel gebruik
van maken, maar de afval moet eerst bezinken in
de bezinkingsbassins.
De heer Henry: De persleiding wordt naar ver
houding veel te duur en het is de vraag of de beide
fabrieken bereid zouden zyn de hieraan verbonden
hogere kosten te dragen.
De heer Vrieling: Wanneer ik pleit voor dc
deelname van de bestaande industrie in de com
missie, is dit mijn bedoeling geweest als onderdoe'
van de werkgroepen.
De kwestie van de pers- en vrijverhangleiding
heb ik aan de orde gesteld omdat er andere op
at lingen over zijn, dat de persleiding zijn voor
delen kon hebben in dit geval, en niet met di
bedoeling de zaak daarmede te doen stagneren.
De plannen zyn zo belangrük, dat wij vertrou-
en zouden moeten hebben in het adviesbureau
en dit vertrouwen is er wel, maar dit sluit niei
uit dat we niet moeten luisteren naar andere
meningen, om de resultaten een zo goed mogelyl:
verloop le geven:
Daarom heb ik gesteld: voor de bestaande indus
trieën een plaats in te ruimen in de werkgroepen.
Deze gedachte leeft zeer zeker ook in de andere
lemeenteraden.
De Voorzitter: Dit is te overwegen.
De heer De Vos: Ik heb met belangstelling naai
de verschillende heren geluisterd en geef gaarne
toe dat aan dit probleem nog al wat kanten zit
ten. Het gaat niet om een kleinigheid, een miljoen
of zeven, is alleszins de moeite waard de verschil
lende mogelijkheden die er zijn te onderzoeken.
De heer Huybrccht zegt wel dat we vertrouwen
moeten hebben in dc technici: dit ben ik volkomen
met hem eens, maar ik wil opmerken dat de
technici onderling ook dikwüls verschil van menin;
hebben. Ik zou toch de commissie in overweging
willen geven nog eens na te gaan of er andere
mogelykheden zyn en zo nodig ergens anders
advies in te winnen. Misschien kunnen er nog
andere meningen uit voortkomen. Als het mogelük
zou blijken te zyn de vaste stoffen via de perslei
ding af te voeren, vraag ik mij af of dat aan de
andere kant weer geen bezwaren zal gaan óp-
leveren. De afvalstoffen komen dan in de Schelde
en het is de vraag of wy deze zullen mogen vol
spuiten met slijk van de suikerfabrieken en andere
afvalstoffen. Technisch is de afvoer van vaste
afvalstoffen door een persleiding wel mogelük
Deze stoffen gaan zeker wel door een leiding waar
voldoende druk óp staat. Het is wel goed dat de
ommissie deze zaak nog eens omstandig bekijkt,
-vant het gaat hier-werkelyk niet om een kleinig-
ïeid.
Dit behoeft niet bijzonder vee] vertraging te
even, vooral niet wanneer er voorbeelden zün
elders in den lande. Het besluit kan nu toch wél
worden genomen.
De heer De Meijer: De heer Vrieling heeft als
voorbeeld gesteld de persleiding in Groningen. Hier
s wel sprake van suikerfabrieken, maar niet van
fosfaat. Al deze fabrieken beschikken over be
zinkingsbassins.
Ik weet niet in hoeverre de suikerfabriek er be-
ang bij heeft de suikerafval te verkopen, want
deze heeft zekere commerciële waarde. Wy gaan
nu stemmen om een bijdrage van 110.000,-- te
verlenen aan de uitvoering van deze plannen.
Het is een vraag of wy onze 25 zouden moe
ten gestand doen, of dat deze afhankelijk is van
de unanieme deelname van de andere gemeenten.
De Voorzitter: Dit wordt in iedere gemeente
ndividueel beslist.
De lieer Hol: Punt 9b. komt dan nu toch wel op
losse schroeven te slaan als wü het zouden aan
nemen, wanneer wy het in principe nog niet eens
zyn over een persleiding of een vrijverhangleiding.
Dan kunnen we met het nemen van een besluit
beter wachten tot. de volgende vergadering.
De heer Ilenry: Daar zün ze nu 2 jaar over
aan het studeren geweest wat het beste is. Alle
mogelüke technische mensen hebben de zaak be
keken en er is met de industrie overleg gepleegd.
Nu is er geen enkele reden meer om hierop terug
e komen.
De heer Weterings: Het ingenieursbureau Wit-
eveen en Bos le Deventer is loch zeker een
bureau dat. op dit terrein voldoende ervaring
heeft? Ik vind het voor mü persoonlijk heel dui
delijk.
De Voorzitter: De ingenieurs van de Rüks- en
Provinciale Waterstaat hebben regelmatig mede
gewerkt.
De heer Vrieling: Het bedrag dat nu met. het
besteksklaarmaken van deze leiding gemoeid is.
moet. dat ook by eventueel later niet doorgaan
van de plannen volledig betaald worden?
De Voorzitter: Ja.
Dc heer Vrieling. Elk onderdeel van het totaal
plan wordt toch gehonoreerd met een gedeelte van
het totaal verschuldigde bedrag. Is er nog overleg
gepleegd dat bij het eventueel niet doorgaan van
de plannen maar een gedeelte van het totaal ver
schuldigde bedrag zal moeten worden betaald?
De heer Henry: We zyn dit bedrag in ieder ge
val verschuldigd. Het is berekend op 2 van de
aannemingssom volgens de normen van de
Delftse ingenieurs. Er is eerder kans dat we min
der betalen voor het besteksklaarmaken als het
plan wel doorgaat dan wanneer liet niet doorgaat,
doelt van dit laatste moeten wy niet eens spreken
De heer Vrieling: Wat brengt het besteksklaar
maken van dit. plan nu nog voor werk met zich
mee voor dit bureau? Ik heb in het verslag van 9
december 1957 gelezen dat de gemaakte raming
van de kosten van dit werk toen al bestond.
De Voorzitter: Tussen het besteksklaarmaken
en het geven van een raming is een grote ruimte
De heer Henry: De globale raming van dit plan
was zeven miljoen; hierby komt het besteksklaar
maken.
De heer Van Langevelde: Er is toch een vast
bedrag gesteld: ze zyn aan deze regeling gebonden
De lieer De Vos: Het is zo dat op dit werk van
toepassing zyn de tarieven van de Vereniging van
Delftse Ingenieurs. Men rekent een percentage
van dc aannomingssom of begroting voor de uit
voering van het. gehele plan en voor het besteks
klaarmaken weer een percentage van het totale
honorarium.
Het besteksklaarmaken gaat wel door en dit
moeten wij dus zeker betalen.
De Voorzitter: Dit bedrag zal in elk geval be
taald moeten worden-
Hot. voorstel wördt-'zonder hoofdelüke stemming
aangenomen,'
10. Idem inzake liet verlenen \an medewerking
aan de, oprichting van de N.V. Haven Ter-
neuzen, e.u.
De heer Henry: Het voorstel, dat thans aan de
orde is over de oprichting van de N. V. Haven
Terneuzen, is wel het belangrykste punt op deze
agenda. 5 jaar geleden heeft de gemeenteraad
reeds besloten om deel te nemen aan de N. V
Haven Terneuzen. Op gezette tijden werd in onze
vei gad -ringen hiernaar geïnformeerd. Steeds wer
den bü de verwerkelijking moeilijkheden onder
vonden. Gaarne wil ik hier uitspreken, dat wfl
van harte steun aan dit voorstel willen geven.
Het spyt my wel, dat de statuten nog niet klaar
zyn. Het heeft nu geen zin op deze vergadering
over de verschillende punten te gaan discussiëren
of het meer of mindere nut van de bepaalde pun-
ten naar voren te brengen. Het geheel is nog min
of meer verward; er zyn richtlünen voor de sta
tuten en er is ren toelichting op deze richtlynen.
Volgens my is de toelichting even belangrijk als
de richtlünen. Ik zou later by de definitieve sta
tuten hierop nader willen terug komen.
Op 28 oktober 1.1. is er een bespreking geweest
tussen het college van Gedeputeerde Staten van
Zeeland en Burgemeester en Wethouders en het
>estuur van de Havencommissie. Dezelfde toelich-
ing staat in de toelichting die Gedeputeerde Sta-
cn geven op het voorstel aan Provinciale Staten.
Jan een bestuur is my niets bekend, wat bedoelt
J daarmee?
De Voorzitter: Leden van de Havencommissie.
De heer Henry: Hiervan weet ik niets af, ter-
•vyi ik toch lid van de Havencommissie ben.
Dc Voorzitter: Leest U: Leden van de Haven-
:ommissie, dus niet alle leden.
Dc heer De Meyer: Twee leden van de Haven
commissie van de vereniging van Havenbelangen
■varen bij dc bespreking aanwezig.
Dit mag mede als resultaat gezien worden op
le aktiviteiten van deze vereniging, die ze sinds
1951 aan het ontplooien is.
De heer Henry: Wanneer de N.V. opgericht is
'n de statuten vastgesteld zün, zou de vereniging
-•an Havenbelangen m.l. geliquideerd kunnen wor
den.
De Voorzitter: Dat zal dc vereniging moeten be
llissen.
De heer Henry: U zou de wenselykheid kunnen
overbrengen, teneinde een naast elkaar werken te
/oorkomen.
De Voorzitter: Dit zal ik zeker doen. Is dit het
:nige verwarrende?
De heer Henry: O nee. Ik zie ook niet wat men
n de statuten wil opnemen. De punten, die in de
loelichting staan, horen ook in de statuten zélf
e staan. Het behoort niet te worden gesplitst,
,vant het vormt één geheel.
De Voorzitter: Maar niet in het voorstel en
daarby moet U het laten. Er is een toelichting
egeven; een heieboel dingen van de toelichting
zult U zeker straks terugvinden in de artikelen
van-de statuten. Het is een toelichting naar aan
leiding van gestelde vragen en gedane opmerkin
gen over de summier opgestelde hoofdpunten der
statuten.
De toelichting is nog niet volledig. Er komen
artikelen in de statuten, die niet in het raam, noch
in de toelichting zyn vermeld. Wü wilden als sti
mulering heren Gedeputeerde Staten mededelen,
vóór de Provinciale Staten-vergadering, dat de
gemeenteraad medewerkt.
Dé heer Henry: Dan hoop ik, dat het, in ver
band met de mogelykheid van het gaan werken
van de N. V., niet lang meer behoeft te duren voor
de definitieve statuten gereed zijn.
De heer De Meijer: Ik meen by de heer Henry
te beluisteren, dat hij ongeveer van ons college
verwacht, dat wij aan de raad voorstellen het col
lege" van Burgemeestèr en Wethouders te mach
tigen tot. het uitwerken en definitief klaarmaken
van de statuten in het raam van de verschillende
punten en toelichting en dat deze aan de raad
voorgelegd worden. Het raamontwerp geeft uiter
aard geen volledige statuten. De bescheidenheid
van de opzet, met Gedeputeerde Staten en ons be
sproken, geeft ongeveer het raam, waarin de ver
schillende partijen elkaar gevonden hebben. Er
zyn verschillende facetten, die by de uitwerking
verschillen en niet geheel parallel lopen, maar die
tenslotte op het zelfde neerkomen.
Wü vragen U alleen met het besluit akkoord
le gaan en daardoor mogelijk te maken (e komen
tot het definitief opstellen van de statuten, en als
de statuten klaar zün, worden ze aan de raad
voorgelegd.
De lieer Vrieling: Ik vind het woord machtigen
niet juist. Dit is een oprichtingsbesluit. B. en W.
kunnen aan Gedeputeerde Staten kenbaar maken
het oordeel van de raad of men aan de oprichting
wil meewerken.
Zün wc in afwachting van één of meer bepalin
gen al gebonden, of staat alles nog ter vrye be
oordeling?
De Voorzitter: De hoofdzaak ligt vast in het U
voorgelezen ontwerp-bcsluit, anders behoeven we
geen besluit te nemen.
De heer Vrieling: Ik vind het zeer gevaarlijk
om met bepaalde punten in deze statuten akkoord
te gaan, wanneer deze niet nader gepreciseerd zyn.
We kunnen nu deze akte van oprichting niet in
haar volledig verband zien. Als ik deze richtlünen
nalees en ik zie dan met betrekking tot de aan
delen B, dat hierbij voorkomen moet worden, dat
deze allemaal in één hand komen, dan vind ik het
gevaarlük, dat dit in de statuten wordt opgenomen.
Een groot probleem is juist, de afbakening van
de overheid (publiekrechtelyke lichamen) en de
particulieren.
Ik vind het. erg gevaarlük een bepaling als deze
bindend te stellen. Ik moet er ook mün teleurstel
ling over uitspreken, dat aan het voorbereidend
werk in geen enkel opzicht is deelgenomen door
personen, die hiervoor aangewezen zyn door de
raad, b.v. de financiële commissie. Het betreft hier|
een zaak met belangryke achtergronden.
Straks zal de raad de beslissing nemen zonder
dat zü deze achtergrond kent.
De Voorzitter: Wy stellen U thans voor:
I. in te trekken Uw besluit ddo. 28 oktober 1953, i
inzake deelname in het aandelenkapitaal van
de N.V. Haven Terneuzen i.o.;
II. medewerking (e verlenen aan de oprichting
van de N.V. Haven Terneuzen;
III. deel te nemen in het maatschappclük kapitaal
van de op te richten N.V. Haven Terneuzen
voor 26 aandelen A van 1.000,elk;
IV. om, in verhouding van haar aandelen tol het
tolaal aantal aandelen in handen van publiek
rechtelijke-lichamen, van gemeentewege te
garanderen de richtige betaling van rente
en aflossing van door dc N. V., sub II bedoeld,
aan te gane geldleningen enz.
Over de statuten wordt generlei beflissing'geno-
men; deze worden nog in dc financiële commissie
behandeld.
De heer Vrieling: Het is jammer, dat hei voor
bereidend werk gebeurd is, zonder dat de finan-
•■iële commissie hierin gekend is.
De Voorzitter: U stelt het voor, dat de financiële
"ommissie helemaal onbekend zou zijn met deze
materie, maar dit is toch niet juist.
De heer Vrieling: Dan hebt U dit vei'keerd be
grepen. Met punt IIV zijn wij volkomen op de
hoogte geweest; met het voorbereidend werk der
statuten niet.
De Voorzitter: Met het voorbereidend werk om
le komen tot dit. besluit wél.
De heer Vrieling: Juist, maar dan is de toelich
ting geheel overbodig.
De Voorzitter: Het is zeker juist een toelichting
te geven op het raam der statuten, al is deze toe
lichting dan verwarrend.
De heer Cainps: Ik zou een opmerking willen
maken in verband met het bestuur en het toezicht
op het bestuur.
Het toezicht is één van de voornaamste functie».
De Voorzitter: Dit komt ook in dc statuten; zo-
zcr zün we nog niet. i
De heer Camps: De raad van toezicht moe) een
bepaalde samenstelling hebben; het heilige getal
'.even is hier aangehouden:
1 commissaris te benoemen door de Gemeente
Terneuzen;
1 commissaris te benoemen door Gedeputeerde
Staten van de Provincie Zeeland;
(Zie verder yagine I)