Wat zal de toekomst brengen?
<2>r. 3£oll
)NGE
KERKDIENSTEN
iep
i China
t artsen en
enartsen
O, NEDERLANDSE MAAGD,
HET laatste belangrijke politieke gebeuren in ons land was de kabinets
crisis, veroorzaakt door een hevig meningsverschil over het al dan
niet verlengen van de beperkingen, die wij ons indertijd oplegden.
Ieder weet ondertussen uit de mond van prof. Beel, dat dit niet de wezen
lijke oorzaak van het ontstaan van de kabinetscrisis is geweest, want
vele andere factoren zijn mede aanleiding geweest tot het gebeurde. De
P. v. d. A. verklaarde onomwonden, dat zij niet bereid is zitting te ne
men in een nieuw te vormen kabinet.
Voor de zondag
Auto tegen boom
Opdracht voor
drie Esso mammoeth tankers van
73.000 dw ton bij Verolme
g 3 januari 1959
AXEL
ir tijd zouden meer
dinese en 22.000 Ti-
daten zijn gesneu-
eiing is afkomstig
urnalisten, die tot
i Tibet zijn doorge-
euwjaarsboodschap
it Man Tse Toeng
Oalai Lama en de
ma verklaard met
communistische
lien samenwerken
plotten en sabota-
de imperialistische
'n halt, toe te roe-
llen zij zich verzet-
reactionaire in Ti-
eze boodschap, die
n een uitzending
■king werd voorge-
gmiddag 12 uur tot
end 8 uur wordt de
rtsen waargenomen
P. J. Nijsten. Tel.
geopend: Hamann,
59.
agavond 8 uur tot
12 uur wordt de
dierenartsen voor
Gent en Zaamslag
door: D. de Put-
Tel. 488.
ESTELIJKE
'VER BERLIJN.
ington Post" heeft
reven dat de Wes-
>ordnota's op het
Drst.el over Berlijn
vreedzame oplos-
De nota's bevat-
genvoorstellen die
in aanvaarding in
aldus het blad.
litse ambassadeur
Krol], zal maan-
antwoordnota op
voorstellen over
Russische rege-
i stellen, zo is te
:emaakt.
taties van
n in de V.A.R.
Iten van de V.A-R.
loop van Nieuw-
t een bliksemsnel
etie de kracht ge-
kleine, doch luid-
ïmunistische par-
zo hebben waar-
•o verklaard.
zouden circa 100
zijn gearresteerd
van hef aantal le-
artij en in Sy-
heeft de Sow jet-
gereageerd op de-
Cairo werd door
ionalisten meege-
anti-communis-
let gevolg is ge-
een onverwachte
ie aanval op het
ionalisme.
communistenlei-
Bakhdash zou in
eiroet een mani-
laten publiceren,
dige regering van
Ie door haar afge-
rische hervormin-
d worden.
Egypte zijn voorts
tegen de regering
op de universitei-
nascus en Cairo
unistische st.uden-
rd tegen nationa-
verkiaarden de
ionalisten.
chrikkelijke
uwman.
bioloog Godwin
ngs een studiereis
lalayaketens ten
Nepalese hoofd-
oe heeft, gemaakt,
an de Nepalese re-
op 28 november
Yeti („verschrik-
'man") heeft ge-
een vreemd ge-
grot, waarin zijn
nachtte, had Ci-
buiten begeven,
ij op een afstand
een mannelijk
eer 1.70 lang on-
en een rots naar
ken. Toen Ciapi
gehaald had
al verdwenen. De
gen vond men
buiten de grot
een mens leken.
branden
ilifornië
bosbranden heb-
in de omgeving
les meer dan 80
gelegd. De po-
dat de branden
Meer dan 4000
in de loop van
reigde huizen ver-
de dag de wind
uur verminderde
•ste van hen naar
Zaterdag 3 januari 1959
DE VRIJE ZEEUW
(Advertentie)
HET NIEUWE JAAR IN HET TEKEN VAN DE
KOMENDE VERKIEZINGEN.
Nu is er door een beslissing van H. M.
de Koningin een belangrijke wijziging in
de situatie gekomen. Er zal nu niet met
de verkiezingen gewacht worden tot 1960,
doch Hare Majesteit zal de Tweede Ka
mer ontbinden en in het voorjaar van
1959 zullen er reeds verkiezingen plaats
vinden voor de Tweede Kamer. Tot die
tijd zal een tijdelijk kabinet onder min.-
president Beel de zaken lopende houden.
De Partij van de Arbeid krijgt nu
geen gelegenheid in de oppositie te
gaan en tot de komende verkiezingen
zal de politieke barometer op besten
dig staan. Buiten de regeringskringen
echter zal die barometer storm aanwij
zen, want alle grote partijen begrijpen,
dat de vervroegde verkiezingen van
1959 van groot belang zijn. En zij zul
len trachten de maximum winst uit het
vuur te slepen.
Zware strijd in zicht.
In de eerste maanden van 1959 mogen
wij dus een verhoogde politieke activiteit
verwachten, die vermoedelijk zal culmi
neren in een strijd, zoals wij die in ons
rustige vaderland zelden zien. De huidige
oppositie rechts heeft bij deze gelegen
heid een zeer goede kans om met een
behoorlijke winst uit de bus te komen en
zal trachten zich deze kans als het even
kan niet laten ontgaan. Links zal onge
twijfeld trachten het verlies tot het uiter
ste minimum te beperken en het zal een
meer dan gewone touwtrekkerij om de
stemmen worden.
Is er dan tenslotte een Tweede Kamer,
dan krijgen we nog het probleem van
het te vormen kabinet. De P. v. d. A.
verklaarde geen zitting te willen nemen
in een nieuwe regering. Wanneer zij voet
bij stuk houdt, zal het dus een kabinet op
smalle basis moeten worden, met als
kracht de K. V. P., V. V. D., A. R. en de
C. H. U. Deze zijn echter onderling ook
weer verdeeld en de toekomst ziet er echt
niet zo rooskleurig uit. Het kon wel ge
beuren, dat het vormen van een nieuw
kabinet nog heel wat tijd in beslag neemt,
want de Tweede Kamer moet aan het ge
vormde kabinet haar vertrouwen geven.
Geeft zij dat niet, dan moet er weer een
andere formateur benoemd worden, die
weer gaat knutselen.
Vermoedelijk zullen er dus nog heel
wat maanden van strijd en sukkelen voor
de boeg staan.
E B. U. exit.
Een groot aantal Europese landen,
waaronder Nederland, heeft besloten de
Europese Betalings Unie te likwideren en
deze te vervangen door de reeds in 1955
gesloten Europese Monetaire Overeen
komst, die nu dus in werking is getreden.
Hierdoor gaan de Europese landen over
tot externe convertibiliteit van hun va
luta's. waardoor vele Europese valuta's
vrijelijk kunnen worden omgewisseld
tegen Amerikaanse dollars.
Door het nieuwe systeem zullen de
Europese betaaalmiddelen gelijkwaardig
worden aan de Amerikaanse, hetgeen
voor Europa een grote vooruitgang bete
kent.
Op financieel terrein heeft men hier
mee een zeer grote en belangrijke stap
gedaan, die samenviel met belangrijke
interne financiële maatregelen in Frank
rijke waar De Gaulle schoonschip tracht
te maken. Op de valreep van het oude
jaar gebeurden er nog wel enkele belang
rijke dingen, doch in de eerste weken zal
het verder rustig zijn.
(Nadruk verboden).
Ik zal u onderwijzen en u
leren van de weg, die gij
gaan zult; Ik zal raad geven,
Mijn oog zal op u zijn.
Ps. 32 8.
Wie zou dan nog in het donker
behoeven te tasten, als de
trouwe God zelf tot wegwijzer
wil zijn? Ook al gaat de weg
door kreupelhout en doornen, aan
het juiste punt zullen we uitko
men, zolang Gods woord waar
heid blijft: Ik zal u leren van de
weg, die gij gaan zult.
De vraag is maar, of wij de
Hemelse Wegwijzer zullen vol
gen! Of wij ons door Hem willen
laten onderwijzen! Zovelen wil
len dat niet, ook waar zij zeggen
te willen! Wij hebben het ook
wei vaak gezegd en toch willen
wij in de grond de goddelijke
Wegwijzer niet zien, om onge
stoord onze eigen weg te kunnen
gaan!
Is het wonder, dat wij vaak be
drogen en teleurgesteld uit
komen?
Nog een ander troostwoord be
vat deze dagtekst: „Mijn oog zal
op u zijn", zegt de Here.
Is dat waarlijk een troost
woord voor ons? Zal het ook
heden ons tot hulp zijn: Des
Heren oog rust op mij, Hij let
op mijn gangen? O, moge de her
innering daaraan ons behoeden
voor een verkeerde daad, voor
een verkeerd woord, dat der lief
de geen getuigenis geeft.
Hoe zal het oog des Heren
heden op ons rusten? Moge,
wat ons tot hulp en vertroosting
bedoeld is, ons niet tot bestraf
fing behoeven te zijn!
Wij mogen alles Hem vertrouwen,
Wiens hand nooit is verkort;
Die ons Zijn hulpe doet
[aanschouwen,
Als Hij gebeden wordt.
(Uit: „Nieuw Bijbels Dagboekje")
Op de rijksweg bij Nunhem is
donderdag omstreeks 7 uur een
auto, bestuurd door de 24-jarige
C. in volle vaart tegen een
boom gebotst, waarbij de be
stuurder op slag moet zijn ge
dood. De oorzaak van het onge
luk is onbekend, daar niemand
het heeft zien gebeuren.
De wagen vloog in brand en
brandde geheel uit, waarbij het
fhaam van de bestuurder ge-
l.esl verkoolde. Luitenant C.
'kte deel uit van het Britse
1 oer ia Duitsland.
Esso Nederland N.V. en haar
moedermaatschappij de Stan
dard oil compagnij New Jersey
hebben de opdracht voor de
bouw van vier tankschepen van
elk 47.00 dw ton bij Verolme's
Verenigde Scheepswerven N.V.
geannuleerd. Deze annulatie
hangt samen met de gestegen
behoefte aan grotere schepen in
het internationale olievervoer
en is met name, wat Esso Ne
derland betreft, een gevolg van
het besluit van de gemeente
Rotterdam tot de bouw van Eu
ropoort, waardoor het in de toe
komst mogelijk wordt deze grote
schepen in Nederland te ont
vangen. In de plaats van de bo
vengenoemde vier schepen van
47.000 dw ton is thans aan de
Verolme's Verenigde Scheeps
werven opdracht gegeven tot de
bouw van drie Mammoeth-
tankschepen van elk 73.000 dw
ton, waarin een voor Esso Ne
derland is bestemd en de twee
andere voor het Jersey-con
cern.
Deze opdracht betekent voor
de Nederlandse scheepsbouw
een toevoeging van ruim 30.000
dw ton aan de oorspronkelijk
te bouwen scheepstonnage.
Voor Esso Nederland N.V. is
dit het grootste schip, dat ooit
aan een Nederlandse werf in
opdracht is gegeven. Het is te
vens het grootste schip dat ooit
voor rekening van een Neder-
HORMONENINJECTIES OM
KOEIEN MEER KALVEREN
TER WERELD TE LATEN
BRENGEN
Na twintig jaar van research
in de veefokcentra in de gehele
wereld is het veefokcentrum
van de Engelse melkverkoopor-
ganisatie te Welshpool in Wa
les deze week begonnen met het
inspuiten van koeien met hor
monen, verkregen uit het bloed
van drachtige merries. De ge
leerden verwachten, dat zij
hierdoor kunnen bereiken, dat
de koeien twee of meer kalve
ren tegelijk ter wereld kunnen
brengen. De koeien, waarmede
deze proefnemingen worden ge
daan. worden na de injectie
kunstmatig bevrucht. In totaal
zullen 2.000 koeien met hormo
nen worden ingespoten. De
proefnemingen zullen twee jaar
duren. Normaal komen bij een
op de tachtig geboorten twee
lingkalveren ter wereld, maar
te Welhspool hoopt men dit door
de hormoneninjecties te kunnen
brengen op 30 tweelingen per
100 geboorten.
landse reder op een Neder
landse werf werd gebouwd.
De afmetingen van deze su
pertankschepen bedragen
lengte 260 meter, breedte 34,30
meter, afgeladen diepgang 13
meter, holte 18,30 meter, vermo
gen 26.500 pk; te leveren door
stoomturbines welke zullen wor
den gebouwd door werkspoor.
.De aandrijving geschiedt op
een schroef, de snelheid bij volle
belading bedraagt 17,5 mijl per
uur.
Het grote bouwdok van 110.000
ton, waarin deze schepen zullen
worden gebouwd zal op 3 janu
ari door Verolme van de firma
Verstoep worden overgenomen.
Duits vrachtschip op drift
'in Noordzee
Het 491 ton metende Duitse
vrachtschip Charlotte is in een
storm op de Noordzee op een
tweehonderd kilometer uit de
oostkust van Schotland, op drift
geraakt. Het meldde dat het
met gebroken roer in oost-zuid
oostelijke richting dreef. Het
was met een lading hout op
weg naar Aberdeen en seinde
woensdag om hulp. Een Schot
se en een Deense sleepboot voe
ren uit. De Schotse, de Metinda,
werd teruggeroepen toen het
waarschijnlijk leek dat de Deen
se het eerste de Charlotte zou
bereiken. Toen de Deense sle
per echter seinde dat hij het
Duitse schip niet kon bereiken,
ging de Metinda donderdaga
vond opnieuw van Aberdeen
uit op weg naar de Charlotte en
hervatte vrijdag het radiocon
tact met de Duitse vrachtboot.
MINDER SLACHTOFFERS
VAN VERKEER IN 1958
IN AMSTERDAM
Hoezeer de invoering van de
maximum snelheid in de be
bouwde kommen van invloed
is geweest op het aantal slacht
offers van verkeersongevallen
komt wel bijzonder duidelijk
tot uiting in Amsterdam. In 1955
overleden 82 personen ten ge
volge van ongelukken. In 1956
was dit cijfer iets gedaald na
melijk tot 75. In 1957 gaf een
verontrustende stijging te zien:
97 doden. En nu 1958 met de
maximum snelheidin Amster
dam 60 doden bij verkeersonge
lukken.
OOST ZEEUWS-VLA ANDEREN.
ZONDAG 4 JANUARI.
NED. HERV. KERK.
Axel: 10 uur Vic. S. den Blaauwen;
2.30 uur Ds. P. J. Pennings.
(Bed. H. Doop.)
7 uur Ds. R. C. A. van Voorst
Vader. (Jeugddienst.)
Hoek: io uur Ds. W. S. Even
huis, van Biervliet: 2.30 uur Ds.
W. J. van Meeuwen.
Hontenisse: 10 uur Ds. K. Ver-
Hulst: 10 uur Ds. R. G. J. Tim-
mers.
Philippine: Geen opgave.
Sas van Gent: Geen opgave.
Sluiskil: 10 uur Ds. P. A. v. d.
Vlugt. van Terneuzen: 2.30 uur
Ds. J. G. N. Cupédo.
Terneuzen: (Noordstraat): 10
(Advertentie)
door
HANS-OTTO MEISSNER
Nederlandse bewerking: H. MAGNIN VERSCHUUR
37)
(„aUiUh. Vbl'UUubll. J
Hé, wat jammer, fluisterde
Angela teleurgesteld, wat jam
mer! Haar grote ogen lichtten
Stefan Holl tegemoet.
U moest met muziek ont
vangen worden, dokter.
Holl bleef onbeweeglijk staan
en luisterde. Toen trad hij na
der en boog zich over Angela
heen. Hij greep haar hand en
hield deze vast.
Hoe komt U juist op de
Traviata?
Dat was niet moeilijk
zuster Helga vertelde me toch
hoe zij U midden onder deze
opera weghaalde., naar mij..
En nu wilde ik U een., een..
Hij kwam haar te hulp.
Wat een lieve, aardige ge
dachte
Met zeer veel tederheid voel
de hij haar pols.
En hoe voelt U zich signo-
rina?
Goed, fluisterde ze tevre
den en beduidde hem met een
klein handgebaar op de rand
van haar bed plaats te nemen.
Even zwegen beiden en luister
den naar de muziek, die hoogst
dramatisch door donder en
regengekletter begeleid werd.
Houdt U veel van muziek?
vroeg Stefan tenslotte.
Angela had haar ogen van
zijn gezicht afgewend en keek
nu voor zich uit op het tapijt.
Muziek was tot nu toe het
schoonste in mijn leven.
- J.Ü mijne ook, zei hij
onbewust. Doch op hetzelfde
ogenblik schoot de gedachte aan
Helga door hem heen. Als zij
dat eens gehoord had!
Dat wil zeggen, zei hij half
luid, zeer vaak was zij 't schoon
ste in mijn leven. Het klonk,
alsof hij tot zichzelf sprak.
Angela begreep die opmerking
anders.
U bedoelt dat muziek mooi
mag zijn, maar dat er nog iets
schoners isde muziek van
het hart, de melodie in de men
sen zelf, als zij
Hij liet haar pols los en ging
rechtop zitten.
Hoe wist U wat ik zeggen
wilde?
Zij haalde glimlachend de
schouders op.
Klopt het dan niet?
Een bliksemschicht, angstig
dichtbij, stiet buiten knetterend
op de aarde. Onmiddellijk daar
op ging het licht uit. De plaat
hield op met draaien en zo
stierf de aria van de Traviata
op afschuwelijke wijze.
Het was nu volkomen donker
en Stefan begreep, dat hij An
gela in de armen hield. De blik
sem had haar naar hem toege
worpen.
Het is bij ons ingeslagen,
fluisterde ze en hij voelde hoe
haar lichtaam beefde. Hij legde
haar langzaam in de kussens
terug.
U behoeft nu niet meer
bang te zijn.... Signorina! Er
zijn toch bliksemafleiders op
het dak
De duisternis omhulde beiden
met dezelfde mantel. Slechts de
bliksemstralen wierpen hier en
daar helder licht in het vertrek.
Het lijkt wel, probeerde hij
te schertsen, dat ik geen geluk
heb met de aria van Traviata.
Ik hoor haar nooit tot het
eind toe.
Jammer, fluisterde ze.
Ja, heel jammerHoort
U wel wat de hemel allemaal
over ons uitgiet?
Angela zuchtte.
Jammer, dat het raam niet
open kan. Het is zo benauwd
hierbinnen.
Ja, het lijkt wel een broei
kasvooral als men juist uit
het noorden komt, zei hij me
chanisch.
Maak het U toch makke
lijker, dokter, hoorde Holl haar
stem als door een nevel. Wat
moest hij het zich makkelijker
maken? Hoe kon men het zich
makkelijker maken?
Waarom trekt U niet die
dikke jas uit, dokter?
JaU hebt gelijk. Dank
U!
Hij trok zijn colbertje uit,
hing dit over een stoel en maak
te zijn overhemd van boven los.
Zijn das wierp hij achteloos
opzij.
Zonu is het werkelijk
beter.
Wat was beter? Men trekt zijn
jasje uit enis dan ergens
iets beter? Als Angela hem nu
zo eens zag, in het donker op
de bedrand van zijn mooie pa
tiënte, hem, de man met de goe
de manieren. Zij zou zeker haar
wenkbrauwen optrekken en
nee, ze zou natuurlijk niets zeg
gen, helemaal niets. Dat bete
kenisvolle zwijgen was haar
kracht. Maar, zoals hij hier zat,
zonder das of met dasdat
dat was toch allemaal belang
rijkeen belachelijke uiter
lijkheid was nu slechts, hoe
men dit ten dode opgeschreven
meisje nog op een of andere
manier helpen kon. Dat was
zijn plicht, al het andere waren
privé aangelegenheden.
Angela ging voort.
Waar denkt U aan, dokter
Holl?
Iko, ik dacht juist aan
een medisch probleem. Neemt
U me alstublieft niet kwalijk.
Hij wist, dat zij hem nu in
het donker onderzoekend aan
keek en hij vreesde ook, dat zij
hem zien kon. Leed en een
zaamheid hadden haar krach
ten gegeven, die anderen niet
hadden.
Kent U dat lied van
Brahms, van het zieke meisje,
dat moet sterven, net als Travi
ata, kent U het?
Natuurlijk kende hij dit lied,
zijn moeder had het vaak voor
hem gezongen.
Hij schudde echter het hoofd.
Nee, ik ken het niet.
Niet«Immer leise
wird mein Schlummer
Kent U dat echt niet? En zij
neuriede een paar maten van
de melodie voor zich heen.
NeeMaar neeSignori
na, wat moet dat? Nee. U mag
niet opstaan!
Hij wilde haar terughouden,
maar zij had haar voeten reeds
op de grond en Holl wilde haar
niet te krachtig aangrijpen. Hij
wilde haar in het geheel niet
aanraken.
(Wordt vervolgd).
uur Vic. Joh. Brezet: 3 uur Ds.
P. A. v. d. Vlugt. (Bed. H. D.).
Gebouw Kerkhoflaan: 10 uur
Ds. J. G. N. Cupédo. van Sluis
kil.
Zaamslag: 9.30 uur Ds. Ph. M.
Becht i Voorber. H. A.)2.30 u.
Eerw. heer C. H. Heijboer.
Othene: 7 uur Ds. Ph. M. Becht.
GEREFORMEERDE KERK.
Terneuzen: 10 uur Ds. H. Pest
man; 3 uur Cand. W. H. van
Halsema, van Zwolle.
Axel: 10 uur en 3 uur Ds. Van
Leeuwen.
Hoek: 10 uur Cand. W. H. van
Halsema, van Zwolle; 2.30 uur
Ds. H. Pestman, van Terneuzen.
Zaamslag: 9.30 uur en 2.30 uur Ds.
D. Middelkoop.
GEREF. KERK (Vrijgemaakt).
Hoek: 10 uur Ds. C. Bijl2.30 uur
Ds. H. Smit, van Terneuzen.
Terneuzen: 10 uur Ds. H. Smit;
3 uur Ds. C. Bijl, van Hoek.
CHR. GEREF. KERK.
Zaamslag: 9.30 uur en 2.30 uur Ds.
P. Zwier.
GEREF. GEMEENTE.
Vlooswjjkstraat.
Terneuzen: 9.30 uur Ds. D. Aan-
geenbrug; 2 uur leesdienst; 6
uur Ds. D. Aangeenbrug.
GEREF. GEMEENTE. (Syn.)
(Gebouw „Pro Rege")
Terneuzen: 10 uur en 2.45 uur lees
dienst.
OUD-GEREF. GEMEENTE.
Terneuzen: 9.30 uur, 2 uur en 6
uur Ds. A. de Reuver.
LEGER DES HEILfi
Terneuzen: 10 uur Heiligings
samenkomst; 7.30 uur Verlos
singssamenkomst o.l.v. kapiteins
J. Gout.
ROOMS-KATHOLIEKE KERK.
Axel: 10 uur, 2.30 uur en 7 uur:
H. H. Missen.
Clinge: 7 uur. 8.30 uur en 10 uur
H. H. Missen.
Hulst: 6.30 uur, 7,45 uur, 9 uur
en 10 uur H. H. Missen.
Philippine: 7.30 uur en 10 uur
H. H. Missen.
Sas van Gent: 7 uur, 8.30 uur en
10 uur H.H. Missen.
Terneuzen: 7 uur, 8.30 uur, 10.15
uur H. H. Missen.
Sluiskil: 6.45 uur, 8.30 uur, 10.15
uur en 17.00 uur H. H. Missen.
Westdorpe: 7 uur. 8.30 uur en 10
uur H. H. Missen.
WEST ZEEUWS-VLAANDEREN-
ZONDAG 4 JANUARI.
NED. HERV. KERK.
Biervliet: 10 uur Ds. W. J. van
Meeuwen, van Hoek.
Breskens: 10 uur Ds. P. A. L.
Brinkman, van Schoondjjke.
Groede: 10 uur Ds. M. de Jong.
Hoofdplaat: 10 uur Ds. J. Ejjgen-
daal.
Nieuwvliet: 10 uur Ds. J. van de
Graaff. (Bed. H. Doop.)
Oostburg: 10 uur Ds. J. Scholten,
van Terneuzen.
Schoondijke: 10 uur Dr. J. H. van
Beusekom, van Breskens.
Sluis: 9.30 uur Ds. L. P. W. Groen
veld.
St. Anna ter Muiden: 11 uur Ds.
L. P. W. Groenveld.
Waterlandkerkje: 10 uur Eerw.'
heer C. H. Heijboer, van Zaam
slag.
IJzendijke: 10 uur Ds. C. v. Evert.
Botsing met gevolgen
op Rijksweg no. 1
Een ernstig verkeersongeluk
op de brug over de Vecht bij
Muiden heeft vrijdagochtend
vanaf kwart over zeven het
drukke verkeer op rijksweg nr. 1
enige uren gestagneerd. Aan de
oplettendheid van de brugwach
ter J. de Gooyer is het te dan
ken, dat de 45-jarige Derk Hui
zing uit Veendam niet met zijn
vrachtauto in de Vecht is gere
den. Deze naderde de rivier
vanuit de richting Bussum, juist
toen de brug werd openge
draaid, maar maakte geen aan
stalten zijn wagen tot stilstand
te brengen. Toen de brugwach
ter dit merkte liet hij onmiddel
lijk de brug weer zakken, doch
slaagde daarin niet op tijd. Met
een dreunende slag vloog de
vrachtwagen van het expedi-
teursbedrijf gebrs. Visser uit
Veendam tegen de afsluitbo
men en de brugklep. De cabine
werd volkomen in elkaar ge
drukt.
Vlak achter de vrachtwagen
reed een autobus, met arbeiders
onderweg van Harderwijk naar
Amsterdam. Een van dezen
stapte uit de bus, sneed het zeil
in de cabine en het hout rond
om chauffeur Huizing weg en
trok hem uit de wagen. Intus
sen was in de cabine brand ont
staan. Een chauffeur van
een N.B.M.-bus en een bedien
de van een benzinestation met
schuimblussers hadden dit
vuur echter snel gedoofd.
Huizing klaagde over inwen
dige pijnen en is in het Majella-
ziekenhuis te Bussum opgeno
men, zijn toestand is redelijk
wel.
Tot ongeveer tien uur had de
rijkspolitie de handen vol om
het drukke forensenverkeer van
het Gooi naar Amsterdam over
Muiden en Weesp om te leiden.