De dreigende verkeerschaos Eric de Noorman - „Het bronzen paardje" Indonesische pers over conferentie in Canberra SPORTNIEUWS VOETBAL In twintig jaar tijd verdriedubbelde het verkeer Vrijdag 24 october 1958 VRIJE ZEEUW 12* jaargang no. 1508 os De Indonesische dagbladen in Djakarta hebben donderdag een felle aanval gedaan op Austra lië wegens zijn beweerde „inmen ging'' in Indonesische aangele genheden door het houden van een conferentie met Nederland over Nieuw-Guinea. De invloedrijke „Merdeka" drong er bij de Indonesische re gering op aan om in Canberra te protesteren tegen deze Australi sche inmenging. Het blad schreef dat de besprekingen in Canberra slechts kunnen worden be- Advertentie) '/zzs-fr'es Horeca ondervindt gevolgen van bestedingsbeperking „De bestedingsbeperking heeft in 1957 ernstiger invloed gehad op de omzet der horecabedrijven dan aanvankelijk werd verwacht. De daling in de omzet is in prak tisch de meeste bedrijven ernstig voelbaar", aldus de voorzitter van de Nederlandse bond van horeca, en aanverwante bedrij ven, de heer H. Voormey, in zijn jaarrede op de donderdag in Amsterdam gehouden algemene ledenvergadering. Het was en is nog steeds onze overtuiging, aldus de voorzitter, dat het populair toerisme in de komende jaren in omvang zal toenemen. Het steeds goedkoper wordende vervoer werkt dit in de hand. Ook het volkstoerisme zal zich geleidelijk aan vergro ten. Er zal meer studie moeten worden gemaakt van passende logiesaccomodaties voor dit toe risme, vooral van de nieuwe vormen als: bungalowkampen, kampeerterreinen en vakantiete. huizen. Bij volkstoerisme, zo ging spreker verder, zal 'zelfs gedacht moeten worden aan een internationale organisatie ter financiering, waarbij financiële steun van overheidswege niet ontbeerd kan worden. Ook het dagbezoek aan ons land zal toe nemen en deze toeristen zijn geen slechte verteerders in de midden- en kleinbedrijven. De televisie schijnt een ernsti ger aanslag op het cafébezoek gedaan te hebben dan verwacht werd zo merkte spreker op speciaal is dit het geval bij inter nationale voetbalwedstrijden. Verder ondervinden praktisch alle cafébedrijven ernstiger scha de van: geduchte concurrentie van de huiskamer door betere woningen, koelkast, radio, T.V., conservenindustrie, het borrel uur werd het „eerste slachtof fer", en scherpe controle op auto rijders. Hoe groot deze schade uiteindelijk zal worden is nu nog niet te overzien, aldus de voor zitter. Proef met een ballon als kunstmaan aangekondigd Het Amerikaanse leger zou woensdagavond trachten een plastieken ballon met stikstof als een kunstmaan in een baan om de aarde te brengen, aldus heeft het Amerikaanse leger woensdag bekendgemaakt. De poging zal worden gedaan met een gewijzigde Jupiter-C-raket met vier trappen, die op de basis van Cape Canaveral zal worden gelanceerd. Het juiste tijdstip van de lan cering is niet meegedeeld. Van andere zijde werd vernomen, dat de ballon zal worden opgeblazen op het ogenblik waarop hij in zijn baan wordt gebracht. Hij zal dan een doorsnede van 3,6 meter hebben. Deze kunstmaan zal groter zijn dan de grootste russische Spoetnik, maar lang niet zoveel wegen. schouwd als inmenging in het geschil tussen Nederland en In donesië. De linkse „Pemuda'1 uitte de waarschuwing, dat de Canberra- conferentie.het Indonesische volk zou kunnen dwingen tot een op lossing van het Nieuw-Guinea-ge- schil „op een andere dan vreed zame manier". Voorts brachten de bladen in Djakarta onder vette koppen een bericht van het Indonesische persbureau „Indonesian National Press Service" (I.N.P.S.), dat Ne derland en Australië een overeen komst zouden hebben gesloten voor de verdediging van weste lijk Nieuw-Guinea. De correspondent in Canberra van dit persbureau voegde daar aan toe, dat volgens deze over eenkomst Nederland alle facili teiten beschikbaar zou stellen, de troepen zal leveren en de kosten „voor de verdediging van het ge bied" yal dragen, terwijl Austra lië troepen zal opleiden en het commando zal voeren bij de ver dediging van Nederlands Nieuw- Guinea. Voorts zal Australië, aldus de correspondent verder, in Weste lijk Nw-Guinea vliegvelden aan leggen voor rekening van Neder land. De „militaire bronnen" van de correspondent zouden hebben ge zegd, dat Australië besloten had tot verdediging van de veiligheid van de bevolking van Westelijk Nieuw-Guinea, na de pogingen van Indonesië om zijn bewape ning te verbeteren. Tenslotte meldde de correspon dent van het I.N.P.S., dat er in Canberra aanwijzingen zouden zijn, dat AustraJische politieke kringen streven naar een Austra lisch bestuur over Westelijk Nw- Guinea. Naar aanleiding van de berich ten in de Indonesische pers, dat Nederland en Australië een over- eenkomst zonden hebben geslo ten voor de verdediging van Nw- Guinea, verklaarde een officiële regeringswoordvoerder in Den Haag: „Deze berichten zijn niet waar en berusten dus op een fal sificatie". MINISTER HELDERS NOEMT RESULTATEN TE CANBERRA UITSTEKEND. De minister van Zaken Overzee, mr. G. Ph. Helders, heeft woens dagavond tijdens een bijeenkomst te Hilversum, waar hij sprak voor leden van de volksuniversi teit, meegedeeld, dat hem tele grafisch was bericht, dat de con ferentie van diensthoofden op Nederlands en Australisch Nw- Guinea, die te Canberra wordt gehouden, „uitstekende resulta ten boekt". De minister zei verder te' me nen dat de samenwerking tussen Nederland en Australië goede perspectieven biedt voor de ont wikkeling van Nieuw-Guinea. Nog te dikwijls wordt gedacht, dat Nieuw-Guinea alleen maar moeilijkheden verschaft, zei min. Helders, „wij mogen daarbij ech ter niet vergeten, dat het een ka raktertrek van het Nederlandse volk is zich het lot van minder bedeelden aan te trekken, ook al is dat soms niet vrij van persoon lijke meoilijkheden". (van onze verslaggever) AMSTERDAM (P P) - Wie in de grote steden zijn ogen wel eens de kost heeft gegeven en dit niet slechts nu doet, maar dit ook deed een twintigtal jaren geleden, komt tol onstellende ontdekkingen. Wat is er allemaal veranderd en wat is daarvan de oorzaak De veranderingen in het stads beeld vinden heus niet alleeen hun oorzaak in modernisering, doch voor een groot deel ook in het in die twintig jaar zo sterk toegenomen verkeer. nen worden gebracht door de overheids- drukte is over een grotere tijdsduur ver- Er zijn inmiddels ingrijpende wijzigingen aangebracht, die het beeld der bem°e"ng blijven velen wonen op plaat- deeld. „Bovendien", merkte hij glimla- _i i.ii _jj i i i_ i-x i i sen "le ongunstig ten opzichte van hun chend op, „zou de drukte reeds aanmer- steden grondig hebben veranderd omdat de verkeersmoloch dit eiste. In de werk liggen, met als gevolg, dat zij van kelijk ^n'der worden_ wanneer m^r oude binnensteden, werden voorheen regelmatig gebruikte straten geheel vervoermiddelen gebruik gaan maken, mensen gebruik maakten van de openba- voor het verkeer gesloten, andere wegen, die twintig jaar geleden nog waar zij anders gemakkelijk hadden kun- re en minder van privé vervoermidde- royaal het verkeer konden verwerken, kregen éénrichtingsverkeer en in- nen lopen- len"« middels zijn we op vele punten al weer zover, dat ook deze maatregelen Ook de uitbreiding der steden met nieu- Gezien'het ruimteprobleem is dit zeker niet meer voldoende zijn. Wat moet er dan gebeuren De oorzaken zijn aan te wijzen, maar de oplossing niet DE oorzaken van een en ander zijn ge makkelijk aan te wijzen. De mensen zijn over het algemeen luier geworden. Wie vroeger nog ging lopen, maakt nu ge bruik van rijwiel, bromfiets, openbaar vervoermiddel of personenauto. Ook de huidige woningnood is niet vreemd aan het verkeersprobleem. Door het feit, dat er moeilijk verschuivingen tot stand kun steden met,hun oude straten gaan slopei aangezien dit economisch en gezien de woningschaarste zeker niet verantwoord zou zijn en zo blijft het probleem door vreten zonder tot een oplossing te komèn Verschillende tijden DE directeur van de B.B.A. in Breda zag wel iets in spreiding van arbeidstijden, zoals hij dat in Wolverhampton (Enge land) met succes heeft zien toepassen. De werktijden van de grote industrieën ver springen daar bij toerbeurt, zodat het de bussen bij aan- en afvoer twee slagen kan maken. De grote pieken van de spits uren zijn er af en een middelmatige De verkeersdeskundigen staan voor een probleem en nog steeds is er geen op lossing gevonden. De overheden der ste den treffen maatregelen die eigenlijk lap middelen zijn. Zij doen dit omdat het moet, de chaos moet in ieder geval iets beteugeld worden, maar het wachten is nog steeds op een afdoende oplossing. Beperking van de maximum snelheid, verkeerslichten die op honderden punten als paddestoelen uit de grond verrijzen, knipperbollen, zebrapaden, voorsorteer- stroken en wat al niet meer moeten hel pen de zaak een beetje in bedwang te houden. Goed, het gaat vrij redelijk, maar hoe staan de zaken over twintig jaar in 1978? We hebben ons licht eens opgestoken bij mensen, die het weten kunnen en we be zochte politieautoriteiten en »tads-archi- tecten. Bij allen hoorden wij bijna het zelfde verhaal, waaruit wij een kort re sumé laten volgen. De grootste verkeersproblemen doen zich voor omstreeks de spitsuren, de tijd dat fabrieken, kantoren en scholen aan- of uitgaan en duizenden en duizenden men sen zich door de straten der grote ste den bewegen, eigenlijk stuk voor stuk ge haast. Driemaal zoveel WANNEER we de ontwikkeling van het personenvervoer in Nederland sedert 1938 nagaan, dan blijkt uit de statistieken niet alleen, dat sedertdien de omvang van dit vervoer per spoor, tram, autobus en per sonenauto gezamenlijk is verdrievoudigd, doch ook dat zich in verhoudingen be langrijke verschuivingen hebben voorge daan. De totale omvang van het personenver voer bedroeg namelijk in 1938 rond 10,5 miljard reizigerskilometers, welk aantal in 1957 was gestegen tot ruim 32,5 mil jard. Van de 10,5 miljard reizigers-km in 1938 werden er 64°/o afgelegd per openbaar vervoermiddel en 36°/o per personenauto. Van de 32,5 miljard reizigers-km in 1957 werden er 54% afgelegd per openbaar vervoermiddel en 46% per personenauto. Eén persoon in een personenauto neemt meer ruimte in dan zes personen in een openbaar vervoermiddel, waaruit blijkt, dat door de sterke aanwas van personen auto's in het verkeer deze relatief meer plaats innemen, dan nodig zou zijn, wan neer deze mensen van een openbaar ver voermiddel gebruik zouden maken. we wijken draagt er een deel toe bij, want in tegenstelling tot vroeger moeten de mensen in die wijken grotere afstan den afleggen naar het terrein van hun arbeid en maken gebruik van ver voermiddelen. De hogere welstand en de zekere luxe die men zich kan veroorloven werken de toeneming van particuliere een zeer goede oplossing. Bij nadere be spreking bleek ons echter, dat de ver voermaatschappijen hierop eigenlijk niet eens zo gesteld zijn, aangezien overbe lasting, die momenteel toch reeds zoveel vergt, dan nog langer zou duren, met alle gevolgen van dien. Statistieken toonden ons aan, dat momen- I Vooral bij kruispunten waar veel wegen samenkomen, kan het moeilijk zijn het verkeer in geregelde banen te leiden. De politie heeft daar handen vol werk. Op de spitsuren zijn het vooral de ge weldige drommen fietsers, die de wegen overvol maken. vervoermiddelen in de hand en zo zien we dat deze zeker nog niet complete lijst van oorzaken ons reeds een duidelijk beeld geeft van het ontstaan van een verkeerschaos die bijna onafwendbaar na derbij komt. De straten in de binnensteden der grote steden, die dateren van honderden jaren geleden zijn veelal te smal en liggen voor het verkeer ongunstig, daar heeft men vroeger geen rekening mee gehouden en kon dit trouwens ook niet. Nu zitten we er mee. We kunnen moeilijk de binnen- teel reeds bijna veertig procent van het wagenpark der vervoermaatschappijen de hele dag op nonactief staat om slechts ge durende de spitsuren ingezet te worden, want hoe moet het dan op dit spitsuren! Dergelijke wagens kosten natuurlijk geld, inplaats dat zij het opleveren. Laat staan wanneer er nog meer materiaal gereser veerd zou moeten worden voor langere piektijden. Zo zien we, dat de dreigende verkeers chaos een complex van problemen is, dat ons boven het hoofd dreigt te groeien en waaraan we met vereende krachten zul len moeten werken, willen we het onder de knie krijgen, daar zijn alle deskundi gen het over eens. Aller medewerking is vereist, wil de mens niet door het ver keersmoloch verpletterd worden. (Nadruk verboden). De Amerikaanse duikboten Een woordvoerder van de Amerikaanse marine heeft in Groton (Connecticut) verklaard, dat in de Verenigde Staten nu duikboten in produktie zijn waar bij de atoomduikboot Nautilus slechts een „t-frondje" is. „Wij zullen spoedig duikboten bezitten zo groot als kruisers", die met raketten elk gewenst doel in vijandelijk gebied kunnen treffen, aldus de woordvoerder. COMMENTAAR OP ENGELAND—RUSLAND De Engelse bladen zijn uiter aard zeer te spreken over wat sommigen in hun commentaren de „revanche van de eeuw" noe men. De Times gewaagt van de se rie van zeven wedstrijden waar in Engeland geen zege behaald had. Maar thans is de reeks ge stuit en „evenals Duitsland, Bra zilië, Spanje, Zuid-Slavië en Por tugal in vorige seizoenen heeft Rusland het Engelse gezag op het veld van Wembley moeten ondergaan. Engelse atleten, roeiers en boksers hebben ach tereenvolgens voor de macht der Russen moeten bukken. Maar eindelijk hebben onze voetballers een belangrijk succes behaald". De sportiviteit der Russen wordt geprezen. Ian Wooldridge schrijft in de News Chronicle dat het verslagen Russische elftal op zijn terugreis de titel mee neemt die al te lang aan de En gelsen was voorbehouden: die van de beste verliezers ter we reld. Leonid Sviridov, de coach van de Russische ploeg, verklaarde na de wedstrijd: „Wij zoeken geen enkel excuus voor onze verpletterende nederlaag. De Engelsen hebben met veel meer energie gespeeld dan wij. Onze voorwaartsen hebben heel erg teleurgesteld. Toch hebben zij twee goede kansen gehad voordat de Engelsen op toeren waren ge komen. Misschien zou het resul taat anders zijn geweest als ze van die kansen geprofiteerd had den want dan zou de ploeg be zield zijn geworden door de wil om te winnen". Sviridov zeide nog dat de Russische spelers, wier seizoen vrijwel geëindigd is, vermoeid waren. „Zeker is het dat zij niet meer in de vorm wa ren van de wedstrijden tegen Hongarije". Winterbottom, de coach van de Engelse ploeg, zeide: „In de eer ste helft was het moeilijk, maar daarna heeft onze ploeg uitste kend gespeeld, ongetwijfeld be ter dan enig Engels elftal de laatste jaren gedaan heeft. Na ons eerste doelpunt verwachtte ik een heftige reactie, maar tot mijn verbazing ploften de Rus sen plotseling in elkaar." Het communistische jeugdblad Komsomol Pravda oefent critiek op de regeringsvoetbalautoritei- ten omdat zij geen stappen heb ben gedaan „om het spelpeil van onze ploeg op te voeren na het wereldkampioenschap." Het blad wijst er op dat het Sowjet-team nog nooit zo'n zware nederlaag heeft geleden. Het blad Sovjet Sport schrijft in dezelfde zin en critiseert de voorbereidingen voor de wed strijd. Sovjet Sport prijst de En gelse kanthalves Clayton en Slater, en heeft speciaal lof voor de Engelse spil Wright die zich onderscheidde bij het afslaan van de onsamenhangende aan vallen der Russische voorhoede." Het blad van de comunistische partij Pravda en het regerings blad Izvestia gaven korte versla gen van de math zonder com mentaar. (Advertentie) 26. Behoedzaam, in de beschutting van de la ge bosjes begeven de drie Noren zich in de richting van de rook spiraal. Na enige tijd stui ten ze op een breed spoor en na kort be raad besluiten zij dit spoor te volgen. De Noorman is tot het uiterste gespan nen; het is onover zichtelijk terrein en hij voelt er weinig voor de klaarblijkelij ke, vijandige bewo ners van dit land in de armen te lopen... Maar ondanks zijn waakzaamheid komt h(j eensklaps tot zijn schrik tegenover een tweetal tot de tan den gewapende kerels te staan Een derde ligt, zwaar gewond in de schaduw van de struiken... In een oogwenk heeft Eric het begrepen.. 'tZijn roeislaven van het gestrande Saksenschip. Hij heft de hand op, ten teken van vriendschap en treedt naderbij. „Vreest niet", roept hij de man nen toe. „Kunnen wij u helpen met de gewonde"? Als enig antwoord bijt deze zijn twee makkers een bevel toe en als één man springen deze op de Noren toe. Lenig wijkt Eric terug en pa reert met gemak de slag. Dan flitst zijn zwaard vooruit en met een boog vliegt het wapen van zijn tegenstander door de lucht... „Wij zijn uw vijanden niet", her haalt Eric kalm en met nadruk, maar gelijktijdig worden zijn woor den door een bloedstollende schreeuw overstemd en tien, twaalf Saksische krijgers stormen vanuit de struiken op hen in

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1958 | | pagina 5