De dreigende verkeerschaos
Eric de Noorman - „Het bronzen paardje"
Indonesische pers over
conferentie in Canberra
SPORTNIEUWS
VOETBAL
In twintig jaar tijd verdriedubbelde
het verkeer
Vrijdag 24 october 1958
VRIJE ZEEUW
12* jaargang no. 1508
os
De Indonesische dagbladen in
Djakarta hebben donderdag een
felle aanval gedaan op Austra
lië wegens zijn beweerde „inmen
ging'' in Indonesische aangele
genheden door het houden van
een conferentie met Nederland
over Nieuw-Guinea.
De invloedrijke „Merdeka"
drong er bij de Indonesische re
gering op aan om in Canberra te
protesteren tegen deze Australi
sche inmenging. Het blad schreef
dat de besprekingen in Canberra
slechts kunnen worden be-
Advertentie)
'/zzs-fr'es
Horeca ondervindt gevolgen
van bestedingsbeperking
„De bestedingsbeperking heeft
in 1957 ernstiger invloed gehad
op de omzet der horecabedrijven
dan aanvankelijk werd verwacht.
De daling in de omzet is in prak
tisch de meeste bedrijven ernstig
voelbaar", aldus de voorzitter
van de Nederlandse bond van
horeca, en aanverwante bedrij
ven, de heer H. Voormey, in zijn
jaarrede op de donderdag in
Amsterdam gehouden algemene
ledenvergadering.
Het was en is nog steeds onze
overtuiging, aldus de voorzitter,
dat het populair toerisme in de
komende jaren in omvang zal
toenemen. Het steeds goedkoper
wordende vervoer werkt dit in
de hand. Ook het volkstoerisme
zal zich geleidelijk aan vergro
ten. Er zal meer studie moeten
worden gemaakt van passende
logiesaccomodaties voor dit toe
risme, vooral van de nieuwe
vormen als: bungalowkampen,
kampeerterreinen en vakantiete.
huizen. Bij volkstoerisme, zo
ging spreker verder, zal 'zelfs
gedacht moeten worden aan een
internationale organisatie ter
financiering, waarbij financiële
steun van overheidswege niet
ontbeerd kan worden. Ook het
dagbezoek aan ons land zal toe
nemen en deze toeristen zijn
geen slechte verteerders in de
midden- en kleinbedrijven.
De televisie schijnt een ernsti
ger aanslag op het cafébezoek
gedaan te hebben dan verwacht
werd zo merkte spreker op
speciaal is dit het geval bij inter
nationale voetbalwedstrijden.
Verder ondervinden praktisch
alle cafébedrijven ernstiger scha
de van: geduchte concurrentie
van de huiskamer door betere
woningen, koelkast, radio, T.V.,
conservenindustrie, het borrel
uur werd het „eerste slachtof
fer", en scherpe controle op auto
rijders. Hoe groot deze schade
uiteindelijk zal worden is nu nog
niet te overzien, aldus de voor
zitter.
Proef met een ballon als
kunstmaan aangekondigd
Het Amerikaanse leger zou
woensdagavond trachten een
plastieken ballon met stikstof
als een kunstmaan in een baan
om de aarde te brengen, aldus
heeft het Amerikaanse leger
woensdag bekendgemaakt. De
poging zal worden gedaan met
een gewijzigde Jupiter-C-raket
met vier trappen, die op de basis
van Cape Canaveral zal worden
gelanceerd.
Het juiste tijdstip van de lan
cering is niet meegedeeld. Van
andere zijde werd vernomen, dat
de ballon zal worden opgeblazen
op het ogenblik waarop hij in
zijn baan wordt gebracht. Hij
zal dan een doorsnede van 3,6
meter hebben. Deze kunstmaan
zal groter zijn dan de grootste
russische Spoetnik, maar lang
niet zoveel wegen.
schouwd als inmenging in het
geschil tussen Nederland en In
donesië.
De linkse „Pemuda'1 uitte de
waarschuwing, dat de Canberra-
conferentie.het Indonesische volk
zou kunnen dwingen tot een op
lossing van het Nieuw-Guinea-ge-
schil „op een andere dan vreed
zame manier".
Voorts brachten de bladen in
Djakarta onder vette koppen een
bericht van het Indonesische
persbureau „Indonesian National
Press Service" (I.N.P.S.), dat Ne
derland en Australië een overeen
komst zouden hebben gesloten
voor de verdediging van weste
lijk Nieuw-Guinea.
De correspondent in Canberra
van dit persbureau voegde daar
aan toe, dat volgens deze over
eenkomst Nederland alle facili
teiten beschikbaar zou stellen, de
troepen zal leveren en de kosten
„voor de verdediging van het ge
bied" yal dragen, terwijl Austra
lië troepen zal opleiden en het
commando zal voeren bij de ver
dediging van Nederlands Nieuw-
Guinea.
Voorts zal Australië, aldus de
correspondent verder, in Weste
lijk Nw-Guinea vliegvelden aan
leggen voor rekening van Neder
land.
De „militaire bronnen" van de
correspondent zouden hebben ge
zegd, dat Australië besloten had
tot verdediging van de veiligheid
van de bevolking van Westelijk
Nieuw-Guinea, na de pogingen
van Indonesië om zijn bewape
ning te verbeteren.
Tenslotte meldde de correspon
dent van het I.N.P.S., dat er in
Canberra aanwijzingen zouden
zijn, dat AustraJische politieke
kringen streven naar een Austra
lisch bestuur over Westelijk Nw-
Guinea.
Naar aanleiding van de berich
ten in de Indonesische pers, dat
Nederland en Australië een over-
eenkomst zonden hebben geslo
ten voor de verdediging van Nw-
Guinea, verklaarde een officiële
regeringswoordvoerder in Den
Haag: „Deze berichten zijn niet
waar en berusten dus op een fal
sificatie".
MINISTER HELDERS NOEMT
RESULTATEN TE
CANBERRA UITSTEKEND.
De minister van Zaken Overzee,
mr. G. Ph. Helders, heeft woens
dagavond tijdens een bijeenkomst
te Hilversum, waar hij sprak
voor leden van de volksuniversi
teit, meegedeeld, dat hem tele
grafisch was bericht, dat de con
ferentie van diensthoofden op
Nederlands en Australisch Nw-
Guinea, die te Canberra wordt
gehouden, „uitstekende resulta
ten boekt".
De minister zei verder te' me
nen dat de samenwerking tussen
Nederland en Australië goede
perspectieven biedt voor de ont
wikkeling van Nieuw-Guinea.
Nog te dikwijls wordt gedacht,
dat Nieuw-Guinea alleen maar
moeilijkheden verschaft, zei min.
Helders, „wij mogen daarbij ech
ter niet vergeten, dat het een ka
raktertrek van het Nederlandse
volk is zich het lot van minder
bedeelden aan te trekken, ook al
is dat soms niet vrij van persoon
lijke meoilijkheden".
(van onze verslaggever)
AMSTERDAM (P P) - Wie in de grote steden zijn ogen wel eens de kost
heeft gegeven en dit niet slechts nu doet, maar dit ook deed een twintigtal
jaren geleden, komt tol onstellende ontdekkingen. Wat is er allemaal
veranderd en wat is daarvan de oorzaak De veranderingen in het stads
beeld vinden heus niet alleeen hun oorzaak in modernisering, doch voor
een groot deel ook in het in die twintig jaar zo sterk toegenomen verkeer. nen worden gebracht door de overheids- drukte is over een grotere tijdsduur ver-
Er zijn inmiddels ingrijpende wijzigingen aangebracht, die het beeld der bem°e"ng blijven velen wonen op plaat- deeld. „Bovendien", merkte hij glimla-
_i i.ii _jj i i i_ i-x i i sen "le ongunstig ten opzichte van hun chend op, „zou de drukte reeds aanmer-
steden grondig hebben veranderd omdat de verkeersmoloch dit eiste. In de werk liggen, met als gevolg, dat zij van kelijk ^n'der worden_ wanneer m^r
oude binnensteden, werden voorheen regelmatig gebruikte straten geheel vervoermiddelen gebruik gaan maken, mensen gebruik maakten van de openba-
voor het verkeer gesloten, andere wegen, die twintig jaar geleden nog waar zij anders gemakkelijk hadden kun- re en minder van privé vervoermidde-
royaal het verkeer konden verwerken, kregen éénrichtingsverkeer en in- nen lopen- len"«
middels zijn we op vele punten al weer zover, dat ook deze maatregelen Ook de uitbreiding der steden met nieu- Gezien'het ruimteprobleem is dit zeker
niet meer voldoende zijn. Wat moet er dan gebeuren
De oorzaken zijn aan te wijzen,
maar de oplossing niet
DE oorzaken van een en ander zijn ge
makkelijk aan te wijzen. De mensen zijn
over het algemeen luier geworden. Wie
vroeger nog ging lopen, maakt nu ge
bruik van rijwiel, bromfiets, openbaar
vervoermiddel of personenauto. Ook de
huidige woningnood is niet vreemd aan
het verkeersprobleem. Door het feit, dat
er moeilijk verschuivingen tot stand kun
steden met,hun oude straten gaan slopei
aangezien dit economisch en gezien de
woningschaarste zeker niet verantwoord
zou zijn en zo blijft het probleem door
vreten zonder tot een oplossing te komèn
Verschillende tijden
DE directeur van de B.B.A. in Breda zag
wel iets in spreiding van arbeidstijden,
zoals hij dat in Wolverhampton (Enge
land) met succes heeft zien toepassen. De
werktijden van de grote industrieën ver
springen daar bij toerbeurt, zodat het de
bussen bij aan- en afvoer twee slagen
kan maken. De grote pieken van de spits
uren zijn er af en een middelmatige
De verkeersdeskundigen staan voor een
probleem en nog steeds is er geen op
lossing gevonden. De overheden der ste
den treffen maatregelen die eigenlijk lap
middelen zijn. Zij doen dit omdat het
moet, de chaos moet in ieder geval iets
beteugeld worden, maar het wachten is
nog steeds op een afdoende oplossing.
Beperking van de maximum snelheid,
verkeerslichten die op honderden punten
als paddestoelen uit de grond verrijzen,
knipperbollen, zebrapaden, voorsorteer-
stroken en wat al niet meer moeten hel
pen de zaak een beetje in bedwang te
houden. Goed, het gaat vrij redelijk, maar
hoe staan de zaken over twintig jaar in
1978?
We hebben ons licht eens opgestoken bij
mensen, die het weten kunnen en we be
zochte politieautoriteiten en »tads-archi-
tecten. Bij allen hoorden wij bijna het
zelfde verhaal, waaruit wij een kort re
sumé laten volgen.
De grootste verkeersproblemen doen zich
voor omstreeks de spitsuren, de tijd dat
fabrieken, kantoren en scholen aan- of
uitgaan en duizenden en duizenden men
sen zich door de straten der grote ste
den bewegen, eigenlijk stuk voor stuk ge
haast.
Driemaal zoveel
WANNEER we de ontwikkeling van het
personenvervoer in Nederland sedert 1938
nagaan, dan blijkt uit de statistieken niet
alleen, dat sedertdien de omvang van dit
vervoer per spoor, tram, autobus en per
sonenauto gezamenlijk is verdrievoudigd,
doch ook dat zich in verhoudingen be
langrijke verschuivingen hebben voorge
daan.
De totale omvang van het personenver
voer bedroeg namelijk in 1938 rond 10,5
miljard reizigerskilometers, welk aantal
in 1957 was gestegen tot ruim 32,5 mil
jard.
Van de 10,5 miljard reizigers-km in 1938
werden er 64°/o afgelegd per openbaar
vervoermiddel en 36°/o per personenauto.
Van de 32,5 miljard reizigers-km in 1957
werden er 54% afgelegd per openbaar
vervoermiddel en 46% per personenauto.
Eén persoon in een personenauto neemt
meer ruimte in dan zes personen in een
openbaar vervoermiddel, waaruit blijkt,
dat door de sterke aanwas van personen
auto's in het verkeer deze relatief meer
plaats innemen, dan nodig zou zijn, wan
neer deze mensen van een openbaar ver
voermiddel gebruik zouden maken.
we wijken draagt er een deel toe bij,
want in tegenstelling tot vroeger moeten
de mensen in die wijken grotere afstan
den afleggen naar het terrein van hun
arbeid en maken gebruik van ver
voermiddelen. De hogere welstand en de
zekere luxe die men zich kan veroorloven
werken de toeneming van particuliere
een zeer goede oplossing. Bij nadere be
spreking bleek ons echter, dat de ver
voermaatschappijen hierop eigenlijk niet
eens zo gesteld zijn, aangezien overbe
lasting, die momenteel toch reeds zoveel
vergt, dan nog langer zou duren, met alle
gevolgen van dien.
Statistieken toonden ons aan, dat momen-
I
Vooral bij kruispunten waar veel wegen
samenkomen, kan het moeilijk zijn het
verkeer in geregelde banen te leiden. De
politie heeft daar handen vol werk.
Op de spitsuren zijn het vooral de ge
weldige drommen fietsers, die de wegen
overvol maken.
vervoermiddelen in de hand en zo zien
we dat deze zeker nog niet complete
lijst van oorzaken ons reeds een duidelijk
beeld geeft van het ontstaan van een
verkeerschaos die bijna onafwendbaar na
derbij komt.
De straten in de binnensteden der grote
steden, die dateren van honderden jaren
geleden zijn veelal te smal en liggen voor
het verkeer ongunstig, daar heeft men
vroeger geen rekening mee gehouden en
kon dit trouwens ook niet. Nu zitten we
er mee. We kunnen moeilijk de binnen-
teel reeds bijna veertig procent van het
wagenpark der vervoermaatschappijen de
hele dag op nonactief staat om slechts ge
durende de spitsuren ingezet te worden,
want hoe moet het dan op dit spitsuren!
Dergelijke wagens kosten natuurlijk geld,
inplaats dat zij het opleveren. Laat staan
wanneer er nog meer materiaal gereser
veerd zou moeten worden voor langere
piektijden.
Zo zien we, dat de dreigende verkeers
chaos een complex van problemen is, dat
ons boven het hoofd dreigt te groeien en
waaraan we met vereende krachten zul
len moeten werken, willen we het onder
de knie krijgen, daar zijn alle deskundi
gen het over eens. Aller medewerking is
vereist, wil de mens niet door het ver
keersmoloch verpletterd worden.
(Nadruk verboden).
De Amerikaanse duikboten
Een woordvoerder van de
Amerikaanse marine heeft in
Groton (Connecticut) verklaard,
dat in de Verenigde Staten nu
duikboten in produktie zijn waar
bij de atoomduikboot Nautilus
slechts een „t-frondje" is.
„Wij zullen spoedig duikboten
bezitten zo groot als kruisers",
die met raketten elk gewenst
doel in vijandelijk gebied kunnen
treffen, aldus de woordvoerder.
COMMENTAAR OP
ENGELAND—RUSLAND
De Engelse bladen zijn uiter
aard zeer te spreken over wat
sommigen in hun commentaren
de „revanche van de eeuw" noe
men.
De Times gewaagt van de se
rie van zeven wedstrijden waar
in Engeland geen zege behaald
had. Maar thans is de reeks ge
stuit en „evenals Duitsland, Bra
zilië, Spanje, Zuid-Slavië en Por
tugal in vorige seizoenen heeft
Rusland het Engelse gezag op
het veld van Wembley moeten
ondergaan. Engelse atleten,
roeiers en boksers hebben ach
tereenvolgens voor de macht der
Russen moeten bukken. Maar
eindelijk hebben onze voetballers
een belangrijk succes behaald".
De sportiviteit der Russen
wordt geprezen. Ian Wooldridge
schrijft in de News Chronicle dat
het verslagen Russische elftal
op zijn terugreis de titel mee
neemt die al te lang aan de En
gelsen was voorbehouden: die
van de beste verliezers ter we
reld.
Leonid Sviridov, de coach van
de Russische ploeg, verklaarde
na de wedstrijd: „Wij zoeken
geen enkel excuus voor onze
verpletterende nederlaag. De
Engelsen hebben met veel meer
energie gespeeld dan wij. Onze
voorwaartsen hebben heel erg
teleurgesteld. Toch hebben zij
twee goede kansen gehad voordat
de Engelsen op toeren waren ge
komen. Misschien zou het resul
taat anders zijn geweest als ze
van die kansen geprofiteerd had
den want dan zou de ploeg be
zield zijn geworden door de wil
om te winnen". Sviridov zeide
nog dat de Russische spelers,
wier seizoen vrijwel geëindigd is,
vermoeid waren. „Zeker is het
dat zij niet meer in de vorm wa
ren van de wedstrijden tegen
Hongarije".
Winterbottom, de coach van de
Engelse ploeg, zeide: „In de eer
ste helft was het moeilijk, maar
daarna heeft onze ploeg uitste
kend gespeeld, ongetwijfeld be
ter dan enig Engels elftal de
laatste jaren gedaan heeft. Na
ons eerste doelpunt verwachtte
ik een heftige reactie, maar tot
mijn verbazing ploften de Rus
sen plotseling in elkaar."
Het communistische jeugdblad
Komsomol Pravda oefent critiek
op de regeringsvoetbalautoritei-
ten omdat zij geen stappen heb
ben gedaan „om het spelpeil van
onze ploeg op te voeren na het
wereldkampioenschap." Het blad
wijst er op dat het Sowjet-team
nog nooit zo'n zware nederlaag
heeft geleden.
Het blad Sovjet Sport schrijft
in dezelfde zin en critiseert de
voorbereidingen voor de wed
strijd. Sovjet Sport prijst de En
gelse kanthalves Clayton en
Slater, en heeft speciaal lof voor
de Engelse spil Wright die zich
onderscheidde bij het afslaan
van de onsamenhangende aan
vallen der Russische voorhoede."
Het blad van de comunistische
partij Pravda en het regerings
blad Izvestia gaven korte versla
gen van de math zonder com
mentaar.
(Advertentie)
26. Behoedzaam, in de
beschutting van de la
ge bosjes begeven de
drie Noren zich in de
richting van de rook
spiraal.
Na enige tijd stui
ten ze op een breed
spoor en na kort be
raad besluiten zij dit
spoor te volgen.
De Noorman is tot
het uiterste gespan
nen; het is onover
zichtelijk terrein en
hij voelt er weinig
voor de klaarblijkelij
ke, vijandige bewo
ners van dit land in de
armen te lopen...
Maar ondanks zijn waakzaamheid
komt h(j eensklaps tot zijn schrik
tegenover een tweetal tot de tan
den gewapende kerels te staan
Een derde ligt, zwaar gewond in
de schaduw van de struiken...
In een oogwenk heeft Eric het
begrepen.. 'tZijn roeislaven van
het gestrande Saksenschip.
Hij heft de hand op, ten teken
van vriendschap en treedt naderbij.
„Vreest niet", roept hij de man
nen toe. „Kunnen wij u helpen
met de gewonde"?
Als enig antwoord bijt deze zijn
twee makkers een bevel toe en
als één man springen deze op de
Noren toe.
Lenig wijkt Eric terug en pa
reert met gemak de slag.
Dan flitst zijn zwaard vooruit
en met een boog vliegt het wapen
van zijn tegenstander door de
lucht...
„Wij zijn uw vijanden niet", her
haalt Eric kalm en met nadruk,
maar gelijktijdig worden zijn woor
den door een bloedstollende
schreeuw overstemd en tien, twaalf
Saksische krijgers stormen vanuit
de struiken op hen in