Radi Televi isie Per Vrachtvaarder naar Belfast Hard werken voor een hard leven in de V. S. io en 100.000ste EMIGRANT NAAR AUSTRALIË De bejaarden Een kijkje bij Neerlands koopvaardij Dinsdag 30 september 1958 VRUE ZEEUW 12e jaargang no. 4487 BEZINT, EER GE BEGINT AAN EMIGRATIE Soms staan er in de Nederlandse kranten verhalen over gedessillusioneerde emigranten die tenslotte toch maar weer naar het vaderland terugkeren. De films, die uit Hollywood komen, hebben misschien ten onrechte de indruk gewekt bij het publiek, dat in de Verenigde Staten de straten met goud geplaveid zijn en dat iedereen daar een huis, een auto en andere luxe artikelen bezit. Zij zijn er niet op voorbereid, dat men deze dingen inderdaad kan hebben, maar dat men er net zo goed hier als elders hard voor moet werken. In Amerika is nog: steeds alles mogelijk. Een liftjongren kan ook heden ten dage president van een maatschappij worden, waar hij beneden aan de ladder is begonnen, maar deze succesverhalen tonen niet zozeer aan het succes dat men in Amerika kan behalen, als wel het succes en doorzettingsvermogen van de enkeling. In veel geval len moet men hier zelfs harder werken en meer ontberingen over winnen dan in het vaderland. De huren zijn verschrikkelijk hoog (men moet hiervoor min stens een vierde gedeelte van het salaris rekenen), huishou delijke hulp en babysitters zijn onbetaalbaar. Als de vrouw werkt, maar een oppas voor de kinderen moet hebben, loont 't alleen als zij een fantastisch hoog salaris verdient. De emi grant, die niemand kent en geen familie heeft om bij te springen in de huishouding, is dus op het salaris van de man alleen aangewezen en tenzij hij een geschoold arbeider is of een wetenschappelijk man van de hoogste rang, kan hij op geen overvloedig salaris reke nen. Zelfs een dokter of tand arts of leraar moet in Ame rika weer jaren naar de uni versiteit voor hij praktijk mag gaan uitoefenen of onderwijs mag geven. Ziek zijn is duur Wordt iemand in de familie ziek, dan is het hek van de dam en kan men zich voor jaren in de schulden steken. Alleen families die totaal geen inkomsten heb ben kunnen medische hulp zon der betaling krijgen, de anderen moeten betalen en de prijzen zijn j heel hoog. Een visite bij de dok ter is meestal (in de stad) 5 dol lar, komt hij bij u thuis (wat sommige doktoren hier zelfs weigeren te doen) dan wordt 't al gauw 10 dollar. Nachtvisites zijn nog duurder. Vaak blijkt de eigen dokter dan niet eens te be reiken en is men aangewezen op de dokter van een medisch cen trum, waar dag en nacht iemand in dienst is. In een ziekenhuis betaalt men voor een kamer, die met 2 of 3 anderen gedeeld moet worden, 20 dollar per dag. Dit is een fac tor waaraan men niet denkt als men gaat emigreren, maar die toch grote moeilijkheden teweeg kan brengen. Er zijn ziektever zekeringen, maar die betalen niet in alle ziektegevallen en zeker geen doktersvisite. Heeft iemand voor de emi grant borg gestaan, dan komen op hem gedurende vijf jaren alle financiële verplichtingen te rus ten, want de borg heeft op zich genomen dat zijn beschermelin gen nimmer ten laste van de staat zullen komen. Het is dus te begrijpen, dat vele mensen huiverig zijn zich borg te stel len, temeer omdat de hele doop ceel gelicht wordt en alle finan ciën onder de loupe genomen worden. Wilt u in zaken gaan? De Verenigde Staten bieden nog steeds een goede toekomst aan de emigrant, die bereid is hard te werken, zo nodig meer dan S uren per dag. Veel Ameri kanen hebben twee banen en kleine zakenlieden werken dag en nacht. Voor mensen, die een eigen zaak willen beginnen, zijn de omstandigheden aan de ene kant ideaal, maar aan de andere kant geldt ook hier de regel dat er voor slappelingen geen plaats blijft, want het is ,,dog eats dog". De zakenman wordt volledig vrijgelaten, er zijn geen midden standsexamens, geen sanering, geen beperking van een bepaald aantal zaken in 'n bepaalde wijk geen vastgestelde prijzen enz. Wil iemand een eigen zaak be ginnen. dan neemt hij een advo caat (als hij het goed wil doen), die voor een kleine som de zaak onder een naam in de hoofdstad van de betrokken staat regis treert. De ondernemer ontvangt een mooi registratiebewijs dat hij zaken mag doen en dit moet zichtbaar worden opgehangen. Nu is hij „in business". Er zijn geen bepaalde uren, men mag alleen in sommige branches zijn personeel niet na zekere uren of op zon- en feestdagen laten wer ken. Wil de baas echter zelf tot 12 uur 's nachts werken of klan ten ontvangen, dan heeft nie mand daar iets tegen. iDit ziet er dus eenvoudig en aantrekkelijk uit, maar u moet niet vergeten, dat onze zaken man niet de enige van zijn soort in zijn buurt is. Morgen kunnen er twee of zelfs vijf anderen naast hem dezelfde artikelen gaan verkopen en tegen geredu ceerde prijzen en alle klanten zullen dan naar de nieuwe win kels verdwijnen. De nieuwe voorwaarde die men kan stellen en die ook altijd ge- eist wordt m de huuracte, is dat in hetzelfde gebouw niet een zaak van dezelfde soort geopend zal mogen worden. De huurder heeft echter niet veel te zeggen over de rest van de straat, ten- „Aangeboden ter herinnering aan uw emigratie als 100.000ste naar Australië" J. G. Suurhoff, minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, 29 september 1958. De heer en mevrouw Zeven bergen zullen over tal van jaren hun kinderen en kindskinderen met trots deze door de minister zelf geschreven opdracht in het fotoboek „Holland" tonen, en dan nog eens het verhaal vertellen van alle feestelijkheden die zij meemaakten omdat mevr. Zeven bergen de 100.000ste Nederland se emigrante naar Australië was. Mevr. A. ZevenbergenWage leid en haar echtgenoot werden gistermiddag aan boord van de „Johan van Oldenbarenveldt" van de Stoomvaartmaatschappij Nederland, welk schip in de late namiddag naar Australië ver trokken is, door minister Suur hoff namens de regering toege sproken. „Wij hebben het met U goed getroffen als 100.000ste. U bent jonge mensen en zult onge twijfeld goede representanten yan ons land zijn. Er is maar één ding tegen U: uw naam Ze venbergen. Want misschien hebt 1 het gevoel in de zevende hemel terecht te komen of voorziet U gouden bergen in uw nieuwe va derland. Maar houdt U er reke ning mee, dat de eerste jaren moeilijk zullen zijn." De minister wenste de heer en mevrouw Zevenbergen de kracht om tot een geslaagde emigratie te komen en goede burgers van het nieuwe vaderland te worden. „Daarnaast hopen wij dat U het kleine landje aan de zee nooit zult vergeten." Tenslotte bood minister Suurhoff namens de re gering het fotoboek aan. Ook de Australische ambassa deur in ons land, de heer H Mcclure Smith, sprak enkele woorden. „U draagt als 100.000- ste een speciale verantwoorde lijkheid. Maar ik ben ervan over tuigd dat U deze verantwoorde lijkheid waardig bent." Deze korte bijeenkomst werd voorts bijgewoond door de heer W. R van der Ben, waarnemend direc teur-generaal van Scheepvaart, mr. ir. B. W. Haveman, commis saris van de Emigratie, mr. J. A. U. M. van Grevenstein, directeur van de Nederlandse Emigratie dienst, de directeuren van de Christelijke, de Algemene en de Katholieke Emigratiecentrales en Nederlandse en Australische autoriteiten op emigratiegebied Rubberfabriek opgeblazen Volgens maandag in Djakarta ontvangen berichten is de fa briek op de rubberonderneming „Padang", eigendom van de Franse „Société de Caoutchouc de Padang" en gelegen op 200 km afstand van Medan, in N.- Sumatra, door opstandelingen opgeblazen. Het personeel bekwam geen letsel, doch de fabriek werd ge heel verwoest. De onderneming „Padang" heeft een rubberpróduktie van 150 ton per maand. zij die huizen toevallig aan de zelfde eigenaar zouden toebe horen. Het is dus geen wonder, dat wij in een grote stad als New York de kleine zaakjes als paddestoelen uit de grond zien rijzen en ze ook weer net zo vlug zien afsterven. Vooral restau rants en luncheonettes worden er bij de dag geopend en gesloten. Het muizenrad Er is zoveel concurrentie, dat de beginneling van te voren goed moet weten wat hij meer te bie den heeft dan iemand anders. Waarom geven mensen 20 dol lar voor een diner uit, als ze het zelfde diner voor de helft van de prijs elders kunnen krijgen? Het hangt af van kleinigheden, die alleen de vakman zal weten te onderscheiden. Misschien ligt het aan de service, het décor, of het gedrag van de kelners. Men moet altijd proberen zijn concurrent net een slag voor te zijn. Dat de meeste zakenlieden dan ook of aan een hartkwaal lijden of aan maagzweren, is niet te verwonderen en dit is wat men algemeen in New York de „rat race" noemt (u kent ze wel die wentelende wieltjes voor witte muizen of ratten, waar de dier tjes de hele dag op lopen te ren nen zonder vooruit te komen). Laten adspirant-emigranten toch al deze factoren goed over wegen voor zij een vaak veel comfortabeler huis (zij het zon der frigidaire) vaarwel zeggen en hun familie mijlen achter zich laten. Laten zij ook vooral de taal leren spreken, schrijven en lezen en zich voorbereiden op hun leven in Amerika, opdat zij zonder moeilijkheden zich kun nen assimileren en acclimatise ren. Het is vanzelfsprekend dat iemand zich alleen en in de steek gelaten voelt als hij de taal niet spreekt. De Amerikaan is over het al gemeen hartelijk genoeg en staat altijd klaar om te helpen, hij wil hiervoor in de plaats echter vol ledige solidariteit met zijn eigen land zien. Een geliefde Ameri kaanse uitdrukking is „When in Rome, do as the Romans do" (als je in Rome bent, gedraag je dan als een Romein) en ook de emigrant kan van deze houding alleen maar profijt trekken. mr. E. THEA VERBOOM. (Nadruk verboden.) Nederland heeft op het ogen blik ongeveer een miljoen inwo ners van 65 jaar en ouder en nog vóór 1980 zullen het er volgens de berekeningen anderhalf mil joen zijn. Door de woningnood en de steeds stijgende kosten van levensonderhoud zijn veel bejaar den in zorgelijke omstandigheden komen te verkeren. Dit is voor de heer E. Bredewout, te Zwolle, oud-wethouder van deze stad, aanleiding geweest zich in een uitvoerige brief tot minister-pre sident dr W. Drees te wenden, „om de benarde toestand waarin tachtig procent van de bejaarden verkeert" onder zijn aandacht te brengen. „Tehuizen voor bejaarden rij zen als paddestoelen uit de grond, maar de pensionp,rijzen zijn zó hoog, dat ongeveer tachtig pro cent ze volgens de commissie- Hornstra niet kan betalen", aldus de heer Bredewout. Hij betoogt, dat er een noodregeling moet ko men als bedoeld door de commis- sie-Hornstra. Een minimale pen- sionprijs zou zijns -inziens geba seerd moeten zijn op de A.O.W.- uitkering. „Voor het bejaardencentrum „De Kievitsbloem" te Zwolle wer den 476 gegadigden ingeschre ven, die 216 goede vóóroorlogse woningen vrij kunnen maken. Wanneer nu in de naaste toe komst aan tachtig procent van onze bejaarden een gezellig te huis en goede verzorging kunnen worden aangeboden, mogen we dan niet verwachten dat er op on geveer 800.000 gegadigden 300 tot 350.000 woningen beschikbaar ko men?" aldus de heer Bredewout. Hij verzoekt dr Drees dringend maatregelen te nemen opdat aan de huidige toestand zo spoedig mogelijk een eind komt. Onassis wil tankschepen ter beschikking stellen van Argentinië. Indien zijn onderhandelingen met de Argentijnse regering tot een goed einde kunnen worden gebracht, zal de bekende reder Aristoteles Onassis tien van zijn tankschepen onder Argentijnse vlag laten varen. Aristoteles Socrates Onassis begon zijn carrière in Buenos Aires als telefonist en sigaret- tenverkoper, in welke periode hij de Argentijnse nationaliteit heeft aangenomen. De Grieks- Argentijnse reder heeft nu de regering van Argentinië aange boden om een aantal van zijn tankschepen onder Argentijnse vlag te doen varen en deze ver volgens uitsluitend te verhuren aan de nationale Argentijnse oliemaatschappij. Onassis zou deze transactie opvatten als een investering, zodat hieruit voor Argentinië geen betaling van deviezen voortvloeit. In een tweede voorstel biedt Onassis aan zich te zullen belas ten met het gehele vervoer van olie met besteming Argentinië, waarvoor betaling in Argentijn se munt zal worden aanvaard. De aldus verkregen Argentijnse pesos zouden worden aange wend voor investeringen in Ar gentinië. Deze voorstellen hebben bij de bevoegde kringen grote be langstelling gewekt. Men wijst erop, dat Argentinië thans 7 miljoen ton brandstoffen per jaar importeert en dat de rege- ring-Frondizi er ondanks alle pogingen daartoe, niet in zal slagen om dit cijfer in de eerst volgende jaren door vergroting der eigen produktie, te verklei nen. Aanslagen in Algerië Te Perregaux in Oran zijn 3 personen om het leven gekomen toen een mijn voor het stadhuis ontplofte. Bij een aanval van verzetslie den te Tlemcen in West-Algerië zijn een politie-agent en twee mohammedanen gedood. WOENSDAG 1 OKTOBER. HILVERSUM I: 7.00 Nieuws; 7.10 Gram.; 7.50 Een woord voor de dag; 8.00 Nieuws; 8.15 Gewij de muziek; 9.00 Voor de zieken; 9.30 Gram.; 9.35 Waterstanden; 9.40 Voor de vrouw; 10.15 Gram. 10.30 Morgendienst; 11.00 Gram.; 11.15 De steen aan het strand, hoorspel; 12.30 Land- en tuin- bouwmed.; 12.33 Musette-muziek, 12.53 Gram.; 13.00 Nieuws; 13.15 Met PIT op pad; 13.20 Lichte muziek; 13.50 Gram.; 14.30 Int. jeugdconcert; 15.15 Gram.; 15.25 Oude muziek; 16.00 Voor de jeugd; 17.20 Gram,; 17.40 Beurs berichten; 17.45 Gram.; 18.15 Spectrum van het Chr. Organisa tieleven; 18.30 Gram. 18.45 Boek bespreking; 19.00 Nieuws; 19.10 Kapelkoor; 19.30 Radiokrant; 19.55 Op de man af; 20.00 Filh. 15e eeuws paneel te Brugge gestolen De Belgische politie heeft de hulp ingeroepen van Interpol bij het opsporen van een paneel uit de vijftiende eeuw, een altaar stuk van de meester van de Sint Ursulalegende, dat zondagoch tend uit een voormalig klooster, thans een kindertehuis, te Brug ge werd gestolen. Een man, die er als toerist uit zag, had verzocht het paneel te mogen zien. De man werd toege laten en men liet hem een ogen blik alleen in het vertrek met 't paneel. Even later bleek de man met het paneel te zijn verdwe nen, aldus de politie. Koeweit en de Arabische Liga Het Egyptische blad Al Ach- bar schrijft dat Koeweit, het door Engeland beschermde sjeik- dom. aan de Perzische Golf, zich volgende week bij de Arabische Liga zal aansluiten. Een woordvoerder van de Liga heeft in Cairo meegedeeld, dat Koeweit maandag het lidmaat schap heeft aangevraagd. Koe weit zal ook deelnemen aan het Arabische ontwikkelingsfonds. orkest en vrouwenkoor; 20.45 De Rijn, slagader van Nederland; 21.05 Lichte muz.; 21.30 Muz. cau serie; 22.15 Vocaal kwartet en orgel; 22.45 Avondoverdenking; 23.00 Nieuws; 23.15 Sportuitsla gen; 23.20 Gram. HILVERSUM II: 7.00 Nieuws; 7.10 Gym.; 7.20 Gram.; 8.00 Nws, 8.18 De Ontbijtclub; 9.05 Gym. voor de vrouw; 9.15 Gram.; 10.00 Schoolradio; 10.20 Voor de vrouw; 11.00 Gram.; 12.00 Lichte muziek; 12.30 Land- en tuin- bouwmed.; 12.33 Voor het plat teland; 12.38 Orgelspel; 13.00 Nieuws; 13.15 Tentoonstellings agenda; 13.20 Dansmuz.; 13.45 Gram.; 14.3Q Voor de jeugd; 16.30 Voor de zieken; 17.15 Gram.; 17.30 Hammondorgel en solist; 17.50 Regeringsuitz.; 18.00 Nws en commentaar; 18.20 Gram.; 18.50 Act.; 19.00 Voor de kinde ren; 19.05 Klankbeeld; 19.30 Voor de jeugd; 20.00 Nws; 20.05 Com mentaar; 20.1ë Orkest; 20.40 Hoorspel; 22.15 Sport; 22.20 Opera-herinneringen; 22.50 Med. kroniek; 23.00 Nws; 23.15 Gram.; 23.50 Soc. nws i Eperanto. BRUSSEL (VI.): 12.00 Gram.; 12.30 Weerber.; 12.34 Gram.; 13.00 Nws; 13.15 Kamermuz.; 14.00 Schoolradio; 16.00 Koersen; 16.02 Gram.; 16.10 Orkest; 17.00 Nws; 17.10 Gram.; 17.20 Voor de jeugd; 17.45 Gram.; 17.50 Boek- bespr.; 18.00 Pianorecital; 18.30 Voor de soldaten; 19.00 Nieuws; 19.30 Wereldtentoonstelling; 20.00 Hoorspel; 21.00 Gram.; 21.30 Trekkersliederen; 22.00 Nws; 22.15 Orgel; 22.45 Omr. koor; 22.55 Nws; 23.00 Voor de zee lieden. Televisieprogramma. AVRO: 17.00—17.30 Voor de kinderen; NTS: 20.00 Weekover zicht; NCRV: 20.30 Filmprogr. 21.00 De wiskunstenaars of 't ge- vlugte juffertje, kluchtspel; 21.50 Dagsluiting. BELG. (VI.): 17.30 Rendez vous der naties; 19.00 Leken moraal en filosofie; 19.30 Nws 20.00 Kaleidoscoop; 20.30 TV spel; 21.45 Eurovisie: Sportrep. 22.30 Nws. en journaal. (van onze speciale verslaggever) AAN BOORD m.s. TRITO (P P) - Vier stoten geeft de eerste stuurman op de zware scheepsfluit als de dreunende machines bij Belfast Lough tot stil stand komen. Een dichte mist omringt het schip, de loods zal ons door de baai naar de haven van Belfast moeten brengen. Maar kan de loodsboot ons in dit weer vinden Nog eens perst de samengedrukte lucht viermaal uit de fluit aan de schoorsteen. We moeten de oren met de hand bescher men, omdat we bang zijn, dat onze trommelvliezen scheuren. Dan wachten we, deinend op de golven van de Ierse zee, tot er een signaal komt van de zoekende loodsboot. IN ROTTERDAM hebben wij ons inge scheept voor de reis met een vracht boot van 1030 bruto registerton, het m.s. Trito, dat ons na twee dagen en nachten varen in Dublin bracht. Wij hebben in een donkere nacht de lichtjes van Hoek van Holland uit het oog zien verdwij nen en de verlichte patrijspoorten van andere schepen als liggende kerstbomen in volle zee voorbij zien schuiven. Wij hebben getracht in een wiebelende kooi (met ons zwemvest dicht bij de hand) de ogen te sluiten en ervoeren dat ons hotelkamertje dreunde en trilde door het zware gestamp van de enorme machines. Wij hebben bewonderend opgekeken naar de kok, die met slechts één koks maat tot hulp, elke dag weer voor 36 personen een tiental broden bakt, zijn slagerij verzorgt en daarbij uitgebreide maaltijden op de tafels tovert; maaltij den, die voor de diners in een eerste klas restaurant niet onderdoen, terwijl hij daarnaast nog kans ziet biezondere lekkernijen, zoals gebak en dergelijke te vervaardigen. Sinds 1830 SINDS 1830 bestaat de Holland-Ierland- lijn. Twee zusterschepen, de Trito en de Theano, brengen wekelijks stukgoed, bier, machines en spijsolie naar het Groene Eiland en komen er met vee en andere ladingen weer vandaan. Dezelfde rederij, Hudig en Veder, heeft daar tus sendoor nog kleinere schepen op Ierland lopen en vaart trouwens op verschillen de werelddelen. „De Trito is (zoals alle boten van leze rederij) genoemd naar een griekse god heid, in dit geval Athene, en alle namen eindigen op een o", vertelt de kapitein. De Trito en Theano hebben 24 koppen aan boord en accomodatie voor 12 pas sagiers. In de zomer zijn de fraaie cabi nes maanden tevoren volgeboekt, maar 's winters maken alleen zakenlieden er gebruik van. De sloepenrol leert ons, dat er behalve de kapitein, 3 stuurlieden, 4 werktuig kundigen, 1 bootsman en 6 matrozen, 3 olielieden, 1 hofmeester, 2 stewards, 1 kok, 1 koksmaatje, 1 scheepsjongen en dan ditmaal 11 passagiers aan boord zijn. Een staking.. ALS WE eindelijk de haven van Belfast zijn binnengelopen, de zware luiken zijn geopend en tientallen arbeiders aan het lossen zijn, davert het schip van het rumoer. Elektrische lieren knarsen, ket tingen rammelen en hijskranen aan de wal laten ratelend hun haken neer in de diepte, waar schreeuwende mannen de vaten in de trossen opbinden, kratten opstapelen en kleingoed van hand tot hand gooien. Het toneel duurt niet lang. Omstreeks half tien tumult op de wal. De haven arbeiders wisselen langgerekte kreten. Uit de ruimen komen de mannen naar boven. Er is een staking uitgebroken Enkele minuten later ligt de Trito stil en verlaten tussen de andere vrachtsche pen. Het blijkt in Belfast een normaal verschijnsel. Als er onenigheid heerst op een andere boot, gaat in de hele haven het werk „plat" tot de kwestie naar ge noegen van de werkers is opgelost. In middels gaat de bemanning van ons schip rustig door met de onderhouds werkzaamheden. Wachtend op de rede ALS de staking is opgeheven en de Trito zijn stukgoed heeft gelost en lege vaten heeft ingenomen, koersen we zes uur te laat de pieren uit. Deze vertraging geeft nieuw oponthoud, want de volgende aan loophaven is Drogheda, waar we alleen met hoogste tij de rivier op kunnen. We hebben de vloed nu gemist en werpen buiten de monding van de Boyne het anker uit. Van 's morgens 8 tot 's avonds 6 wach ten op hoog water En toch blijft alles in touw. De matrozen bouwen de ruimen om tot stallen, want in Dublin komt er vee aan boord voor Amsterdam. Balken en schotten komen te voorschijn. Eigen werkplaats aan boord WIJ DALEN langs steile ijzeren ladders in de machinekamer af, waar de mach tige motoren zwijgen en ontdekken, dat het hier een gigantische fabriekshal lijkt. Naast de geweldige dieselmotoren tal van pompen voor lenswater en ballast, voor zout koelwater, voor zoet koelwater, voor drinkwater, voor brandstoffen en voor olie in de lading (we hebben spijs olie voor Drogheda aan boord), er zijn hulpmotoren en compressoren en er is zelfs een stoomketel voor de centrale en knerpen. Lange rijen vee worden aan gevoerd. Balen hooi worden gestouwd. Machinisten sluiten de drinkwaterleidin gen aan in de ruimen. Een 'fraai renpaard hangt hinnikend bo ven onze hoofden. Beneden trachten de havenarbeiders en enkele veedrijvers een briesende stier in zijn planken stal te duwen. Het werk is niet zonder gevaar.. Als we Ierland eindelijk verlaten, koerst de Trito Zuidwaarts naar de Atlantische Oceaan. De nieuwe passagiers treffen het niet, de zee is ruw en de kok houdt al rekening met minder eters. In de salon schroeft de hofmeester de tafelranden omhoog, zodat de borden niet van de keurig gedekte dis afschuivenDe koeien loeien en de paarden hinniken klagelijk. Dichte mist omringt ons. Nog 48 uur. TWEE dagen en twee nachten is het va ren naar Amsterdam, waar van de koei en serum zal worden getrokken. Een en kele maal stoppen de machines als na derende stippen op het radarscherm ver der varen in de mist te gevaarlijk ma ken. „Maandagavond negen uur meren we aan de kade", berekent de kapitein. Hij kent de snelheid van het schip, de af standen, de stromingen en het getij, de windkracht enzovoort. En deze vracht vaarder, die nooit weet wanneer zijn schip kan vertrekken, maar wel wan neer het zal aankomen, telefoneert via Scheveningen - Radio naar zijn rederij precies het tijdschip van aankomst. „Hoeveel brandstof hebben we nu ver bruikt?" vragen we de eerste werktuig kundige. „Vijf en dertig duizend liter", klinkt prompt het antwoord. We duize- Auto's behoren tot de normale dek lading op de Holland-lerlandlijn. De havenarbeiders van Dublin weten er wel raad mee. erwarming en het hete water. De eer ste machinist leidt ons rond in de werk plaatsen, waar de werktuigkundigen zelf defecte onderdelen van de machines kun nen herstellen en waar men bij storm en ontij ook wel eens noodvoorzieningen construeert voor allerlei storingen en schaden. Ontelbaar zijn de buisleidingen, ze liggen met honderdtallen onder en langs ons en de machinisten en olielieden moeten hier op hun duimpje de weg kennen, willen ze geen lenswater in de ballast- tanks onder de ruimen pompen en dgl. In lijvige folianten moeten uur voor uur de temperaturen van allerlei onderdelen worden bijgehouden. Koeien en paarden IN DUBLIN komt het vee aan boord. In houten bakken zakken de paarden, stieren en koeien paarsgewijs omlaag in de diepte. Lieren an kettingen knarsen Hoekje van de salon op de 1 nto, die gebouwd is op de n.v. werf Gus to. De fraaie betimmering is ontwor pen door dhr. J. Schuil en uitgevoerd door De Nijs' meubelfabriek. len. „Dat is nog niets vergeleken met de Nieuw-Amsterdam" zegt hij, „die ge bruikt 11.000 liter per uur,«dus dat is bij een gangetje van zeg 24 km per uur zo'n 460 liter op 1 kilometer. Heel wat an ders dan uw auto, die waarschijnlijk wel 1 op 12 loopt In het IJ maakt een sleepboot vast om te helpen manoeuvreren. De douane komt aan boord. De bemanning is nog Steeds in touw. Als wij de kade naar cns toe zien schuiven, klinkt het fluitje van de eerste stuurman„Vastmaken voor en achter, aan de lieren Wanneer krijgt een zeeman ooit rust? (Nadruk verboden).

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1958 | | pagina 5