Koek
HUIS
ENS
INK
Komen
er rijksautoscholen?
De antenne woei om....
TERK
Een dokter fokt volbloeds
EVA
M.NORCON
ANCHESTER
OVERALLS
Verkiezingsstrijd in
Ver. Staten ontbrand
'Tl
Terneuzen
AGENDA
Het Arabische paard is veelzijdig
en betrouwbaar
Avontuurlijke luchtreis
van baby
ig 17 september 1958
treoaogaag TT september 1958
DE VRIJE ZEEU"Wl
IT
ndacht
TERNEUZEN
ouw)
'STE SORTERING
21,95—25,10
en grijs 38,75
39,95
38,25—39,75
grijs
ten enprijzen.
ERBOOMS)
TERNEUZEN
OENWERK
TOFFELS
BERLAARZEN
TERNEUZEN
aar
In Nederland bestaat er een
grote achterstand in het gemoto
riseerde verkeer. Het aantal be
zitters van auto's in de ons om
ringende landen per 1000 inwo
ners is groter dan bij ons. Maar
blijkbaar willen wij toch niet te
zeer achterop raken. Duizenden
en nog eens duizenden nemen
jaar na jaar voor het eerst ach
ter het stuurwiel van een auto
plaats om de schone kunst van
het autorijden te leren. In min
der dan een maand zijn soms de
9999 nummers van één letterserie
kentekens uitgereikt.
Zijn er dan wel voldoende
stuurwielen en lesauto's om al
die nieuwelingen voldoende rij
vaardigheid bij te brengen, dat
zij met enige kans van slagen
examen kunnen doen? De angst
voor een tekort aan lesgevend
personeel of de winstkansen aan
een autobedrijf verbonden, heeft
velen ertoe verleid een autorij
school op te richten. Dit soort
onderwijs-instituten rezen, de
laatste jaren als paddestoelen uit
de grond. Hun basis is soms
hecht, soms wankel, maar de
meesten weten een redelijke tijd
het hoofd boven water te hou
den.
Zo is de Nederlandse volks
huishouding- verrijkt met 4300
rijscholen, terwijl deskundigen
menen te weten, dat er in 1956
nog maar 1700 waren. Dat is in
twee jaar tijd een stijging van
meer dan 150 Welk een be
hoefte is er aan deskundig rij-
onderwijs en hoe verheugend is
het te weten dat a.s. automobi
listen zoveel keus hebben bij het
zoeken naar een geschikte Ieraar.
grondwet en
ONDERWIJS
Laten, we ons niet vergissen
bij het constateren van zoveel
autoweelde. Afgaande op het
aantal protestbijeenkomsten,
klachten over onvoldoende in
komsten en het aantal resoluties
over het gevaar dat de verkeers
veiligheid door malafide en on
bevoegde leraren in gevaar wordt
gebracht, zou men kunnen den
ken dat hier een afdeling van
het lager- of middelbaar onder
wijs aan het woord was, maar
deze vergelijking is bij nader in
zien niet houdbaar.
Voor lager-, middelbaar- en
hoger onderwijs is men aan be
palingen van bevoegdheden on
derworpen, zodat een ontevreden
vader over het aan zijn zoon ge
geven onderwijs maar niet van
vaqdaa^op morgen een h.b.s.
kan openen met een progressief
en revolutionair leerplan. Maar
een bezitter van een rijbewijs
mag wel zonder meer een auto
rijschool openen, want krach
tens art. 208 van de grondwet
kan onderwijs, behoudens de ge
noemde gevallen, niet aan bepa
lingen worden onderworpen.
De bestaande rijschoolhouders,
die zich in de loop van de tijd in
een viertal bonden hebben saam-
gebundeld, zijn echter met dat
wetsartikel in botsing gekomen.
Met al hun vakkennis konden zij
er niet omheen rijden.
speelt minister met
levens?
Al willen zij er niet bij toete
ren, toch zijn zij voortdurend aan
het foeteren. Zij menen dat de
minister van Verkeer een onver
antwoorde politiek volgt en on
danks het invoeren van maxi.
mum snelheid en gele bordjes
voor bromfietsen toch met de
levens van zijn zich in het ver
keer bevindende burgers speelt.
Want omdat er geen vergunning
nodig is voor het openen van een
rijschool en er evenmin een bij
zondere bevoegdheid wordt ge
vraagd in de vorm van een ver
zwaard rij-examen, kan ieder-
een autolessen geven, zelfs als
bijverdienste.
Is het geen schande, zo roepen
onze professoren in de autorij-
wetenschap, dat een vier- of vijf
maal gesjeesde candidaat voor
het rijbewijs veertien dagen na
het behalen van het begeerde
rose document al een rijschool
opende? Door een dergelijke
gang van zaken wordt de naam
van de bonafide auto-onderwijs-
geleerden mede in botsingen en
fout-genomen bochten betrok
ken en bezoedeld!
Voorts wordt de prijsvorming
van dag tot dag bedreigd. Om
een school rendabel te maken
moet het honorarium voor de ge
leerde en zijn wagen minstens
ƒ7 per uur bedragen, zo stelt
men. Ontvangt de rijkunstenaar
minder dan dreigt er honger en
een auto-professorenproletariaat.
Tenslotte moet tengevolge van
de lage prijzen het materiaal
van de lesauto's wel achteruit
gaan. Ook dat is nadelig voor de
verkeersveiligheid.
ambitie aan banden
Intussen zijn er enkele pogin
gen gedaan om de met overbe
volking bedreigde groep docen
ten te helpen. Merkwaardiger
wijs is dit de enige tak van on
derwijs, die bloeit als een roos.
Voor het onderwijs met vereiste
bevoegdheden is de ambitie veel
minder.
De minister wilde in de wet
wel voorzieningen treffen, dat
het rijden onder toezicht aan
banden kwam. Maar hij had bui
ten de Raad van State gerekend,
waar zeer bekwame burgers de
botsing met de grondwet al con
stateerden voordat een Kamerlid,
zijn mond over het vóór en tegen
kon opendoen. En daarmee was
de zaak bekeken, al mopperen
de rijschoolhouders nu nog dat
de minister het eerst op een pro
ces had moeten laten aankomen.
Het valt niet te ontkennen, dat
de argumenten van de rijschool
houders waarheid bevatten, al
krijgt men soms de indruk dat
men aanstuurt op de vorming
van een gesloten groep, waarbij
het ook reeds bij de vestigings
wet verworpen behoefte-element
zal worden geïntroduceerd. Het
is inderdaad in zekere zin
dwaasheid, dat iedereen les kan
geven voor een examen en een
bevoegdheid, waarmee bij prak
tische toepassing dood en leven
gemoeid kunnen zijn. Bij de door
de rijschoolhouders aangevoerde
argumenten kunnen wij dit nog
voegen, dat in verschillende
plaatsen de vlotte gang van za
ken bij het verkeer bedreigd kan
worden door een overmatige
aanwezigheid van lesauto's, die
op de meest onverwachte mo
menten een verkeersstroom in
een opstopping kunnen wijzigen.
NAAR RIJKSRIJSCHOOL-
inspectie.
Door lesauto's worden nog
weinig ongevallen veroorzaakt,
maar hoeveel brokken maakt de
leerling op grond van ondeskun
dig rij-onderwüs, als hij in het
drukke verkeer is losgelaten?
Helaas is niet uit te maken wat
de wilde rijscholen aan mensen
levens kosten.
De enige oplossing is dat er
naast de autorijscholen ook scho
len voor rijschoolhouders zouden
moeten komen onder rijkstoe-
zicht. Alle thans in vrijheid rij
dende rij-professoren zouden dan
eerst examen moeten doen, want
men kan dan iemand, die dood
en leven van medeburgers in de
hand houdt, geen toestemming
geven om les te geven op grond
van het feit, dat hij al een aantal
jaren dit beroep uitoefent. Dan
zou de auto-instructeur be
schermd worden met als gevolg
dat hij ook een door de staat
vastgelegd inkomen moet genie
ten.
Een verlengstuk van deze op
vatting maakt de gehele chauf
feursopleiding tot staatstaak
met rijkstoezicht op auto en
leraar inclusief inspectie. Willen
de rijschoolhouders deze richting
uit, dan kunnen zij ervan verze
kerd zijn, dat hun aantal af
neemt,
moordend monopolie?
Vermoedelijk zal dan ook hun
ipkomen afnemen, maar dat is
een andere zaak. Vanzelfspre
kend kan niet worden toegestaan,
dat het geven van auto-rijlessen
een zaak wordt van enkele uit
verkoren burgers of zaken met
vrije prijsvorming, waardoor een
aanbods-monopolie zou ontstaan
en het autorijden behalve door
wegenbelasting en hoge exploi
tatiekosten ook nog duurder zou
worden door veel hoger lesgeld.
Tenslotte moeten de rijschool
houders niet vergeten, dat de
sterke stijging van hun aantal in
korte tijd in de eerste plaats is
veroorzaakt door hun eigen ac
ties, waarbij zij zichzelf tot een
beschermde groep wilden verhef
fen. Ieder, die meende dat in
deze bescherming een goede bo
terham zou zijn te vinden, heeft
zich toen maar gehaast om „in
het vak" te zitten, voordat het
vestigingsscherm zou worden
neergelaten. Zodra deze kwestie
over de regeling van het rij
schoolwezen verleden tijd is, zal
zich de vestiging van nieuwe
leermeesters en pedagogen op
dit terrein wel stabiliseren.
Wij geloven dat alles bijeenge
nomen, de rijscholen hun vrij
heid van vandaag nog eens hoge
lijk zullen roemen. Zij roepen
geesten wakker, die eenmaal
ronddolend, niet meer te stuiten
zullen zijn.
Drs. HERMES.
(Nadruk verboden.)
IN NEW. YORKSPOORWEG- CONTRA
OLIEMAGNAAT
Nog zijn de laatste vakantiegangers niet naar huis
teruggekeerd, maar het politieke seizoen in de Verenigde
Staten is al begonnen. Dat is wat vroeger dan in 1957,
maar daarvoor is 1958 een belangrijk verkiezingsjaar. In
november moeten de Amerikanen een nieuw Huis van
Afgevaardigden, 32 leden van de Senaat (een derde van
het totale aantal), enige tientallen gouverneurs en talrijke
lagere politieke functionarissen kiezen.
Reeds juichen de democraten, want in de staat Maine, waai' de
verkiezingen de traditie getrouw twee maanden eerder worden ge
houden, hebben zij een klinkende overwinning op hun republikeinse
tegenstanders bevochten. En het gezegde wil, dat de natie stemt,
zoals Maine doet.
Het spannendste belooft de strijd ditmaal te worden in de staat
New York, de drukst bevolkte van de Verenigde Staten. Daar staan
twee kandidaten voor de gouverneurspost tegenover elkaar, wier
persoonlijkheid er borg voor staat, dat de slag om de zetel in het
regeringsgebouw in Albany, de hoofdstad van de staat, een uiterst
Interessant karakter zal krijgen.
Miljonair tegen
miljonair
Vermoedelijk zal de slagzin
„miljonair tegen miljonair" in
de komende weken opgeld doen.
Maar het is ook in vele andere
opzichten een belangwekkend
duel, dat de beide tegenstanders
Harriman en Rockefeller zullen
uitvechten.
Beiden zijn mannen van grote
persoonlijke zuiverheid en hu
mane levensbeschouwingen. Alle
twee zijn nakomelingen van zeer
rijke lieden (de Harrimans zijn
spoorweg- en de Rockefellers
oliemagnaten) en geen van bei
den heeft het nodig, het uiterst
vermoeiende bestaan van politi
cus te leiden. Het is de liefde
voor de democratie en 't plichts
gevoel tegenover -het land, die
hen daartoe drijven.
Averell W. Harriman heeft rijn
land reeds op talrijke hoge pos
ten gediend. Maar in de werke
lijke politieke machtsstrijd heeft
hij zich pas vier jaar geleden
voor het eerst geworpen, toen hij
zich door de democraten kandi
daat liet stellen voor de gouver
neurspost in de staat New York.
g Het Westduitse raketgenoot
schap is zondag begonnen met
het afschieten van een reeks
proefraketten boven de Noord
zee voor meteorologische waar
nemingen. De eerste raket die
twee erf een halve meter lang
was. bereikte een hoogte van
3.200 meter. Volgende raketten
zullen, hoopt men, 50 km hoog
komen.
Volgens „Tass" is er in de
Sowjet-Unie een apparaat ter
grootte van een radiotoestel ge-
ten in geluidsignalen kunnen
worden omgezet. Dit toestel
stelt blinden in staat boeken te
„lezen" zonder dat deze in
braille zijn overgebracht.
Hij behaalde toen een onver
wacht grote overwinning.
Twee vrienden
De man, die thans zal trachten
om hem deze functie afhandig te
maken, Nelson A. Rockefeller,
neemt voor de eerste maal aan
een verkiezingsstrijd deel. Wel
heeft hij ook in het verleden vele
regeringsambten bekleed.
Interessant is nog, dat Harrl
man en Rockefeller zeer bevriend
met elkaar rijn. Maar zij bezit
ten genoeg gezonde eerzucht,
om elkaar in de verkiezingsstrijd
niet te sparen.
Zoals al aangeduid rijn zij geen
van beiden scherpslijpers en hul
digen zij politiek zeer gematigde
opvattingen. Het is daarom jam
mer, dat een van hen de strijd
noodzakelijkerwijs moet verlie
zen. Want Amerika heeft grote
behoefte aan gematigde politici,
met veel eruditie en een breed
terrein van belangstellingen op
hoge regeringsposten.
(Nadruk verboden).
Geschenk voor Moeder
•n Raby li aan Babydarm Babyset
WOENSDAG 17 SEPTEMBER
TERNEUZEN: Luxor-Theater,
8 uur: „Duivel in zijde".
Concertgebouw, 8 uur: Op
voering „In Pyama", door het
Terneuzens dilettanten toneel
SAS VAN GENT: Olympia-
Theater, 8 uur: „De Duivels-
bocht".
DONDERDAG 18 SEPT.
TERNEUZENConcertgebouw,
8.00 uur: Opvoering „In Pya
ma", door het Terneuzens
dilettantentoneel.
(van onze verslaggever)
LAREN (P P) - „Daar staat Rythal, de eerste hengst, waarmee wij in 1937
begonnen", vertelt ons dr H. C. E, AA. Houtappel, eigenaar van de stoeterij
„Rodania" in het Gooi. Wij zijn eens op bezoek gegaan bij deze schitteren
de fokstal, waar volbloed arabische paarden grootgebracht worden. Het
arabische paard heeft een wereldreputatie ook bij de leek. Het zijn kittige,
sterke, betrekkelijk kleine paarden, over het algemeen schitterend van'
bouw en met een markant hoofd. De stoeterij Rodania begon in 1937 met
de hengst Rythal, een toen krachtig donkerbruin dier van kampioensaf-
stamming en geïmporteerd uit Engeland, waar het arabische paard in hoge
ere staat. Rythal is nu 25 jaar oud en eigenlijk met pensioen, maar nog
altijd de lieveling van de mensen van Rodania Samen met AAish AAish een
schitterende arabische merrie, eveneens geïmporteerd, een dier van hoge
kwaliteit, met een expressief hoofd en prachtige grote ogen, vormde hij
de basis van de Rodania stoeterij. Later kwamen er nog andere aanwin
sten bij. Door fokken groeide de kudde, totdat er tenslotte ongeveer een
twintig dieren waren.
Als een trouwe hond
TERWIJL wij vol studie naar de 25-ja-
rig hengst Rythal kijken, worden we uit
onze concentratie opgeschrikt, doordat
iemand onze mouw beroert. Wanneer
we omkijken, zien we Ibn-Rythal, de
jongste zoon van Rythal, een veulen van
ruim vijf maanden, nog hoog op de be
nen, dat achter ons is gekomen en aange
haald wil worden.
Waarheen we ons ook begeven, Ibn-
Rythal volgt ons als een trouwe hond en
steeds weer duwt hij zijn hoofd tegen
onze arm. Maar het blijkt dat Ibn-Rythal
de gangmaker is, want prompt komen de
andere twee veulens, de hengst Shah-
Rukh, ook eeu zoon van de hengst Rythal
en de meme Samantha, kind van vader
Nizzam en moeder Ziada, aandraven.
Waarheen we gaan, over de gehele weide
slenteren de drie veulens achter ons aan.
Het zijn prachtige dieren, stuk voor stuk
arabische volbloeds, rustig en volkomen
betrouwbaar, hetgeen wij ervaren wan
neer wij de dieren aanhalen.
De verklaring? De verre voorouders van
deze dieren, paarden va^ de Arabieren
in Arabië, waren echte huisdieren. De
Arabier was vergroeid met zijn paard en
tijdens koude nachten in de woestijn
sliep de man tussen de benen van het
paard om zich te warmen aan het die-
renlichaam. Kortom deze paarden moes
ten volkomen betrouwbaar zijn, aange
wen ze anders niet bruikbaar waren.
Veelzijdig
DEZE eigenschap hebben de arabische
volbloeds nog steeds. Daardoor zijn ze
ook zo veelzijdig. In Amerika bijvoor
beeld worden arabische paarden bereden
bij de beroemde Rodeo's. Zij zijn leergie
rig en gehoorzaam. De cowboy kan op
een arabier een jonge stier vangen met
zijn lasso, doch evenzo is de arabier bui
tengewoon geschikt voor dressuur, wat
we zien in de circussen, waar soms schit
terende collecties arabische paarden te
gelijkertijd optreden en blijk geven van
grote intelligentie.
De arabier is all-round, hij is een bui
tengewoon geschikt rijpaard voor ritten,
kan aardig springen en draven, maar is
op de laatste twee terreinen geen uitblin
ker, vandaar dat ze in ons land niet ge
vraagd zijn voor het springen en de draf-
sport, daarvoor gebruikt men liever paar
den, die hierin gespecialiseerd zijn. Voor
rijpaard kan men zich echter vrijwel
geen prettiger paard wensen dan de ara
bier, krachtig gebouwd, fraai van uiter
lijk, kittig en taai en betrouwbaar, het
geen bij het paardrijden wel erg belang
rijk is.
Prachtige liefhebberij
ZO NU en dan voert de Rodania stoeterij
natuurlijk paarden af, aangezien de kud
de anders te groot zou worden. Ze wor
den verkocht aan liefhebbers.
De kern bestaat uit omstreeks 16 paar
den, waarvan de drie fokhengsten Rythal,
Nizzam en The Chief de glorie vormen.
De rest is een groep schitterende mer
ries. De stal is keurig ingericht en elk
dier heeft zijn eigen betegelde box, voor
zien van een fraaie koperen naamplaat.
Wie deze stoeterij bezoekt, die zuiver uit
liefhebberij is ontstaan, ziet dadelijk dat
hier gewerkt wordt met een buitenge
wone liefde voor het paard in het alge
meen en voor het arabische peard in het
biezonder. Een modelstoeterij in het hart
van Nederland.
Nadruk verboden.
Een prachtige Arabische volbloed.
De bevolking van
Nederland
In juli j.l. is blijkens de gege
vens van het C.B.S. voor het eerst
in dit jaar het aantal immigran
ten kleiner dan in de overeen
komstige maand van 1957. Het
aantal immigranten bedroeg n.l.
3946 tegen 4310 in juli 1957. Voor
de eerste 7 maanden van dit jaar
bedraagt het aantal immigranten
49.161 tegen 26.895 in de eerste 7
maanden van 1957. De grote stij
ging is toe te schrijven aan het
grote aantal repatriërenden uit
Indonesië.
Het aantal emigranten bedroeg
in juli j.l. 4420 tegen vorig jaar
5815 en in de eerste 7 maanden
van dit jaar 32.521 tegen 40.956
in de eerste 7 maanden van 1957.
Het aantal huwelijken in ons
bedroeg in juli j.l. 9039 (v.j. 9068)
en in de eerste 7 maanden van
dit jaar 51.145 (v.j. 53.021), het
aantal levend geborenen bedroeg
in juli j.l. 18.925 (v.j. 19.715) en
het aantal overledenen 6231 (v.j.
6183). Voor de eerste 7 maanden
van dit jaar bedraagt het aantal
levendgeborenen 137.173 (v.j.
137.934) en het aantal overlede
nen 50.787 (v.j. 46.910).
Het aantal inwoners van ons
land bedroeg op 1 augustus jj.
11.198.374.
Ernstige ongeregeldheden
in Japanse papierfabriek
Te Tomakomai in het Japanse
eiland Hokkaido zijn maandag
in een papierfabriek 58 personen
ernstig gewond bij relletjes. 1500
man politie-versterkingen zijn
naar Tomakomai gezonden.
De laatste twee maanden is het
werk in de fabriek vertraagd
door een geschil tussen 3500 sta
kers en 1500 arbeiders die een
nieuwe vakvereniging hebben
gevormd.
Russische ruimtehonden
maken het goed
De twee Russische „ruimtehon
den" Beljanka en Pestraja, die op
27 augustus met een raket 450
km in de ruimte werden gescho
ten en behouden op de aarde zijn
teruggekeerd, verkeren in goede
welstand. Dit wordt meegedeeld
door het tijdschrift „Ogonek", dat
nadere bijzonderheden over de
vlucht geeft.
Blijkens een film die tijdens de
vlucht van de gedragingen van
de dieren werd opgenomen en
andere geregistreerde waarne
mingen doorstonden zij de gewel
dige versnelling bij het opstijgen
en dalen, evenals de toestand van
gewichtloosheid, goed.
Bij hun landing was de toe
stand van de honden uitstekend,
aldus het verslag,
DE SCHADE WAS GROOT
Het aantal televLsietoestelleii
neemt hand over hand toe
en daarmede gelijke tred
houdt natuurlijk ook het aan
tal antennes.
De najaarsstormen zijn weer
op komst en hoewel ook wij
natuurlijk hopen dat het dit
jaar wel zal meevallen, dient
men er toch rekening mede
te houden, dat ze komen.
Hebt u er wel eens bij stil
gestaan, hoeveel antennes
door storm e.d. stukwaaien,
dus afbreken? De kans is
groot, dat ze daarbij op
straat vallen. Trouwens, al
blijft zo'n antenne liggen op
VERZEKERING DEKT
DE SCHADE
Niet alleen kan er wat gebeu
ren met de antenne, uw toestel
kan omvallen, blikseminslag kan
er de oorzaak van rijn dat uw
toestel onbruikbaar wordt, en
zoveel meer.
Het sluiten van een verzeke
ring kan u schadeloosstellen
voor: dekking van schade aan de
installatie, veroozaakt door een
brand, explosie, blikseminslag,
storm, diefstal, omvallen, om-
het dak, de scherpe punten
kunnen er ooi-zaak van zijn,
dat 't dak beschadigd wordt
cn er 'ekkage ontstaat.
Daarvoor bent u als antenne-
bezitter verantwoordelijk.
VaZt zo'n televisie-antenne
op straat, dan is het niet uit
gesloten dat hij oen gepar
keerde auto raakt, een kind
verwond of dat de serrerui
ten van uw (beneden) buur
man verbrijzeld worden. Ook
andere ongelukken kunnen
oorzaak zijn van schadebe
dragen, waarvoor u aanspra
kelijk gesteld kunt worden.
stoten, waterschade, kortom alle
van buiten aankomende onhei
len aan het apparaat, de antenne
en toebehoren.
Valt bij ongeluk uw televisie
toestel op de grond, dan loopt u
grote kans dat de grote beeld
buis defect is en dat kost u zo
ongeveer 150,waarbij wij
nog niet spreken van schade aan
andere buizen en kast.
De dekking omvat eveneens de
wettelijke aansprakelijkheid van
de verzekerde in zijn hoedanig-
Kind werd achtergelaten
Een Griekse baby van 4 maan
den, die door de Amerikaanse
familie Brennet was geadop
teerd, is na een avontuurlijke
luchtreis van Griekenland via
Londen in New York juichend
binnen gehaald.
De baby werd door een daar
voor aangewezen Griekse stu
dente in het vliegtuig begeleid,
maar in de wachtkamer van het
vliegveld bij Londen zonder meer
in de steek gelaten. Het perso
neel vond het kind, dat ziek was
geworden, met alle papieren
naast zich.
De kleine werd naar een zie
kenhuis gebracht en al spoedig
kwam er bericht uit New York
van de pleegouders, die vergeefs
op de aankomst van „Wendie"
zoals zij de baby noemen, hadden
staan wachten. Besloten werd 't
kind, thans onder de hoede van
een El Al stewardess, in 't eerst
volgende lijntoestel van deze Is
raëlische maatschappij van Lon-
op vliegveld in Londen
den naar New York te laten
brengen.
Intussen is dat geschied. Het
werd een grootse aankomst van
de thans weer opgeknapte Wen-
die, die door de stewardess met
grote zorg tijdens de vlucht be
moederd is.
Op de 48ste internationale
kunstveiling in het Eduard-
Hünerberggebouw te Brunswijk,
die donderdag en vrijdag werd
gehouden, is het schilderij „De
rustpause" van Wouwerman
voor 4000 mark verkocht. Dit is
de hoogste prijs die voor een
schilderij werd opgebracht. De
„Hollandse stad in de winter"
van Claes Molenaer ging voor
2900 mark in andere handen
over. Van Nederlandse zijde be
stond veel belangstelling voor
deze kunstveiling.
heid van eigenaar van de instal
latie tot maximaal (veelal
100.000) per gebeurtenis, in
clusief de wettelije aansprake
lijkheid van de eigenaar van het
pand uit hoofde van artikel 1405
van het burgerlijk wetboek voor
schade als gevolg van het breken
of instroten van antennes, an
tennebevestigingen of masten.
ook (en juist) bij
afbetaling
Voorts, wij zeiden het reeds
met een paar woorden, dekt de
verzekering de schade aan eigen
dommen van de verzekerde, ont
staan aan roerende en/of onroe
rende goederen, welke de ver
zekerde toebehoren of waarvoor
de verzekerde in zijn hoedanig
heid van huurder aansprakelijk
is, veroorzaakt door het breken
of instorten van de antenne, be
vestigingen of masten veelal tot
een maximum van 5000 per ge
beurtenis.
Hebt u een toestel gekocht
op afbetaling, en er gebeurt
iets mee, dan bent u verant
woordelijk voor de kosten,
want u dient iets dat u ge
huurd hebt, „als een goed huis
vader te bewaren". Het toestel
kan dan hopeloos defect zijn
en u hebt er niets meer aan,
terwijl u toch zult moeten be
talen, daarop heeft de leveran
cier immers recht.
Over de te betalen premie
behoeft u zich niet ongerust
te maken, want deze is vrij
minimaal. Het is ons bekend,
dat er solide maatschappijen
bestaan, die 0,50 per 100,
berekenen over de nieuw-
waarde van het apparaat,
compleet met antenne en ver
dere toebehoren.
verlaagde premie
Een verzeKering van een tele
visietoestel van 800,plus
75,voor antenne komt te
staan op een jaarlijkse premie
van ƒ5,omdat dit (in de
meeste gevallen) de minimutn*
premie is. Men kan deze premie
nog verlaagd krijgen door voor
uit te betalen voor een bepaald
aantal jaren, b.v. voor 5 jaren,
waarvoor u dan slechts 4 x de
jaarpremie verschuldigd bent en
voelt u er wat voor de premie
voor 10 jaar vooruit te betalen,
dan bent u slechts 7% x de jaar
premie verschuldigd.
Het verdient aanbeveling de
verzekering te sluiten bij een bo
nafide maatschappij, dan bent u
verzekerd van coulante afhande
ling van de schaderegeling.
(Nadruk verboden).