Koek HUIS ENS INK Komen er rijksautoscholen? De antenne woei om.... TERK Een dokter fokt volbloeds EVA M.NORCON ANCHESTER OVERALLS Verkiezingsstrijd in Ver. Staten ontbrand 'Tl Terneuzen AGENDA Het Arabische paard is veelzijdig en betrouwbaar Avontuurlijke luchtreis van baby ig 17 september 1958 treoaogaag TT september 1958 DE VRIJE ZEEU"Wl IT ndacht TERNEUZEN ouw) 'STE SORTERING 21,95—25,10 en grijs 38,75 39,95 38,25—39,75 grijs ten enprijzen. ERBOOMS) TERNEUZEN OENWERK TOFFELS BERLAARZEN TERNEUZEN aar In Nederland bestaat er een grote achterstand in het gemoto riseerde verkeer. Het aantal be zitters van auto's in de ons om ringende landen per 1000 inwo ners is groter dan bij ons. Maar blijkbaar willen wij toch niet te zeer achterop raken. Duizenden en nog eens duizenden nemen jaar na jaar voor het eerst ach ter het stuurwiel van een auto plaats om de schone kunst van het autorijden te leren. In min der dan een maand zijn soms de 9999 nummers van één letterserie kentekens uitgereikt. Zijn er dan wel voldoende stuurwielen en lesauto's om al die nieuwelingen voldoende rij vaardigheid bij te brengen, dat zij met enige kans van slagen examen kunnen doen? De angst voor een tekort aan lesgevend personeel of de winstkansen aan een autobedrijf verbonden, heeft velen ertoe verleid een autorij school op te richten. Dit soort onderwijs-instituten rezen, de laatste jaren als paddestoelen uit de grond. Hun basis is soms hecht, soms wankel, maar de meesten weten een redelijke tijd het hoofd boven water te hou den. Zo is de Nederlandse volks huishouding- verrijkt met 4300 rijscholen, terwijl deskundigen menen te weten, dat er in 1956 nog maar 1700 waren. Dat is in twee jaar tijd een stijging van meer dan 150 Welk een be hoefte is er aan deskundig rij- onderwijs en hoe verheugend is het te weten dat a.s. automobi listen zoveel keus hebben bij het zoeken naar een geschikte Ieraar. grondwet en ONDERWIJS Laten, we ons niet vergissen bij het constateren van zoveel autoweelde. Afgaande op het aantal protestbijeenkomsten, klachten over onvoldoende in komsten en het aantal resoluties over het gevaar dat de verkeers veiligheid door malafide en on bevoegde leraren in gevaar wordt gebracht, zou men kunnen den ken dat hier een afdeling van het lager- of middelbaar onder wijs aan het woord was, maar deze vergelijking is bij nader in zien niet houdbaar. Voor lager-, middelbaar- en hoger onderwijs is men aan be palingen van bevoegdheden on derworpen, zodat een ontevreden vader over het aan zijn zoon ge geven onderwijs maar niet van vaqdaa^op morgen een h.b.s. kan openen met een progressief en revolutionair leerplan. Maar een bezitter van een rijbewijs mag wel zonder meer een auto rijschool openen, want krach tens art. 208 van de grondwet kan onderwijs, behoudens de ge noemde gevallen, niet aan bepa lingen worden onderworpen. De bestaande rijschoolhouders, die zich in de loop van de tijd in een viertal bonden hebben saam- gebundeld, zijn echter met dat wetsartikel in botsing gekomen. Met al hun vakkennis konden zij er niet omheen rijden. speelt minister met levens? Al willen zij er niet bij toete ren, toch zijn zij voortdurend aan het foeteren. Zij menen dat de minister van Verkeer een onver antwoorde politiek volgt en on danks het invoeren van maxi. mum snelheid en gele bordjes voor bromfietsen toch met de levens van zijn zich in het ver keer bevindende burgers speelt. Want omdat er geen vergunning nodig is voor het openen van een rijschool en er evenmin een bij zondere bevoegdheid wordt ge vraagd in de vorm van een ver zwaard rij-examen, kan ieder- een autolessen geven, zelfs als bijverdienste. Is het geen schande, zo roepen onze professoren in de autorij- wetenschap, dat een vier- of vijf maal gesjeesde candidaat voor het rijbewijs veertien dagen na het behalen van het begeerde rose document al een rijschool opende? Door een dergelijke gang van zaken wordt de naam van de bonafide auto-onderwijs- geleerden mede in botsingen en fout-genomen bochten betrok ken en bezoedeld! Voorts wordt de prijsvorming van dag tot dag bedreigd. Om een school rendabel te maken moet het honorarium voor de ge leerde en zijn wagen minstens ƒ7 per uur bedragen, zo stelt men. Ontvangt de rijkunstenaar minder dan dreigt er honger en een auto-professorenproletariaat. Tenslotte moet tengevolge van de lage prijzen het materiaal van de lesauto's wel achteruit gaan. Ook dat is nadelig voor de verkeersveiligheid. ambitie aan banden Intussen zijn er enkele pogin gen gedaan om de met overbe volking bedreigde groep docen ten te helpen. Merkwaardiger wijs is dit de enige tak van on derwijs, die bloeit als een roos. Voor het onderwijs met vereiste bevoegdheden is de ambitie veel minder. De minister wilde in de wet wel voorzieningen treffen, dat het rijden onder toezicht aan banden kwam. Maar hij had bui ten de Raad van State gerekend, waar zeer bekwame burgers de botsing met de grondwet al con stateerden voordat een Kamerlid, zijn mond over het vóór en tegen kon opendoen. En daarmee was de zaak bekeken, al mopperen de rijschoolhouders nu nog dat de minister het eerst op een pro ces had moeten laten aankomen. Het valt niet te ontkennen, dat de argumenten van de rijschool houders waarheid bevatten, al krijgt men soms de indruk dat men aanstuurt op de vorming van een gesloten groep, waarbij het ook reeds bij de vestigings wet verworpen behoefte-element zal worden geïntroduceerd. Het is inderdaad in zekere zin dwaasheid, dat iedereen les kan geven voor een examen en een bevoegdheid, waarmee bij prak tische toepassing dood en leven gemoeid kunnen zijn. Bij de door de rijschoolhouders aangevoerde argumenten kunnen wij dit nog voegen, dat in verschillende plaatsen de vlotte gang van za ken bij het verkeer bedreigd kan worden door een overmatige aanwezigheid van lesauto's, die op de meest onverwachte mo menten een verkeersstroom in een opstopping kunnen wijzigen. NAAR RIJKSRIJSCHOOL- inspectie. Door lesauto's worden nog weinig ongevallen veroorzaakt, maar hoeveel brokken maakt de leerling op grond van ondeskun dig rij-onderwüs, als hij in het drukke verkeer is losgelaten? Helaas is niet uit te maken wat de wilde rijscholen aan mensen levens kosten. De enige oplossing is dat er naast de autorijscholen ook scho len voor rijschoolhouders zouden moeten komen onder rijkstoe- zicht. Alle thans in vrijheid rij dende rij-professoren zouden dan eerst examen moeten doen, want men kan dan iemand, die dood en leven van medeburgers in de hand houdt, geen toestemming geven om les te geven op grond van het feit, dat hij al een aantal jaren dit beroep uitoefent. Dan zou de auto-instructeur be schermd worden met als gevolg dat hij ook een door de staat vastgelegd inkomen moet genie ten. Een verlengstuk van deze op vatting maakt de gehele chauf feursopleiding tot staatstaak met rijkstoezicht op auto en leraar inclusief inspectie. Willen de rijschoolhouders deze richting uit, dan kunnen zij ervan verze kerd zijn, dat hun aantal af neemt, moordend monopolie? Vermoedelijk zal dan ook hun ipkomen afnemen, maar dat is een andere zaak. Vanzelfspre kend kan niet worden toegestaan, dat het geven van auto-rijlessen een zaak wordt van enkele uit verkoren burgers of zaken met vrije prijsvorming, waardoor een aanbods-monopolie zou ontstaan en het autorijden behalve door wegenbelasting en hoge exploi tatiekosten ook nog duurder zou worden door veel hoger lesgeld. Tenslotte moeten de rijschool houders niet vergeten, dat de sterke stijging van hun aantal in korte tijd in de eerste plaats is veroorzaakt door hun eigen ac ties, waarbij zij zichzelf tot een beschermde groep wilden verhef fen. Ieder, die meende dat in deze bescherming een goede bo terham zou zijn te vinden, heeft zich toen maar gehaast om „in het vak" te zitten, voordat het vestigingsscherm zou worden neergelaten. Zodra deze kwestie over de regeling van het rij schoolwezen verleden tijd is, zal zich de vestiging van nieuwe leermeesters en pedagogen op dit terrein wel stabiliseren. Wij geloven dat alles bijeenge nomen, de rijscholen hun vrij heid van vandaag nog eens hoge lijk zullen roemen. Zij roepen geesten wakker, die eenmaal ronddolend, niet meer te stuiten zullen zijn. Drs. HERMES. (Nadruk verboden.) IN NEW. YORKSPOORWEG- CONTRA OLIEMAGNAAT Nog zijn de laatste vakantiegangers niet naar huis teruggekeerd, maar het politieke seizoen in de Verenigde Staten is al begonnen. Dat is wat vroeger dan in 1957, maar daarvoor is 1958 een belangrijk verkiezingsjaar. In november moeten de Amerikanen een nieuw Huis van Afgevaardigden, 32 leden van de Senaat (een derde van het totale aantal), enige tientallen gouverneurs en talrijke lagere politieke functionarissen kiezen. Reeds juichen de democraten, want in de staat Maine, waai' de verkiezingen de traditie getrouw twee maanden eerder worden ge houden, hebben zij een klinkende overwinning op hun republikeinse tegenstanders bevochten. En het gezegde wil, dat de natie stemt, zoals Maine doet. Het spannendste belooft de strijd ditmaal te worden in de staat New York, de drukst bevolkte van de Verenigde Staten. Daar staan twee kandidaten voor de gouverneurspost tegenover elkaar, wier persoonlijkheid er borg voor staat, dat de slag om de zetel in het regeringsgebouw in Albany, de hoofdstad van de staat, een uiterst Interessant karakter zal krijgen. Miljonair tegen miljonair Vermoedelijk zal de slagzin „miljonair tegen miljonair" in de komende weken opgeld doen. Maar het is ook in vele andere opzichten een belangwekkend duel, dat de beide tegenstanders Harriman en Rockefeller zullen uitvechten. Beiden zijn mannen van grote persoonlijke zuiverheid en hu mane levensbeschouwingen. Alle twee zijn nakomelingen van zeer rijke lieden (de Harrimans zijn spoorweg- en de Rockefellers oliemagnaten) en geen van bei den heeft het nodig, het uiterst vermoeiende bestaan van politi cus te leiden. Het is de liefde voor de democratie en 't plichts gevoel tegenover -het land, die hen daartoe drijven. Averell W. Harriman heeft rijn land reeds op talrijke hoge pos ten gediend. Maar in de werke lijke politieke machtsstrijd heeft hij zich pas vier jaar geleden voor het eerst geworpen, toen hij zich door de democraten kandi daat liet stellen voor de gouver neurspost in de staat New York. g Het Westduitse raketgenoot schap is zondag begonnen met het afschieten van een reeks proefraketten boven de Noord zee voor meteorologische waar nemingen. De eerste raket die twee erf een halve meter lang was. bereikte een hoogte van 3.200 meter. Volgende raketten zullen, hoopt men, 50 km hoog komen. Volgens „Tass" is er in de Sowjet-Unie een apparaat ter grootte van een radiotoestel ge- ten in geluidsignalen kunnen worden omgezet. Dit toestel stelt blinden in staat boeken te „lezen" zonder dat deze in braille zijn overgebracht. Hij behaalde toen een onver wacht grote overwinning. Twee vrienden De man, die thans zal trachten om hem deze functie afhandig te maken, Nelson A. Rockefeller, neemt voor de eerste maal aan een verkiezingsstrijd deel. Wel heeft hij ook in het verleden vele regeringsambten bekleed. Interessant is nog, dat Harrl man en Rockefeller zeer bevriend met elkaar rijn. Maar zij bezit ten genoeg gezonde eerzucht, om elkaar in de verkiezingsstrijd niet te sparen. Zoals al aangeduid rijn zij geen van beiden scherpslijpers en hul digen zij politiek zeer gematigde opvattingen. Het is daarom jam mer, dat een van hen de strijd noodzakelijkerwijs moet verlie zen. Want Amerika heeft grote behoefte aan gematigde politici, met veel eruditie en een breed terrein van belangstellingen op hoge regeringsposten. (Nadruk verboden). Geschenk voor Moeder •n Raby li aan Babydarm Babyset WOENSDAG 17 SEPTEMBER TERNEUZEN: Luxor-Theater, 8 uur: „Duivel in zijde". Concertgebouw, 8 uur: Op voering „In Pyama", door het Terneuzens dilettanten toneel SAS VAN GENT: Olympia- Theater, 8 uur: „De Duivels- bocht". DONDERDAG 18 SEPT. TERNEUZENConcertgebouw, 8.00 uur: Opvoering „In Pya ma", door het Terneuzens dilettantentoneel. (van onze verslaggever) LAREN (P P) - „Daar staat Rythal, de eerste hengst, waarmee wij in 1937 begonnen", vertelt ons dr H. C. E, AA. Houtappel, eigenaar van de stoeterij „Rodania" in het Gooi. Wij zijn eens op bezoek gegaan bij deze schitteren de fokstal, waar volbloed arabische paarden grootgebracht worden. Het arabische paard heeft een wereldreputatie ook bij de leek. Het zijn kittige, sterke, betrekkelijk kleine paarden, over het algemeen schitterend van' bouw en met een markant hoofd. De stoeterij Rodania begon in 1937 met de hengst Rythal, een toen krachtig donkerbruin dier van kampioensaf- stamming en geïmporteerd uit Engeland, waar het arabische paard in hoge ere staat. Rythal is nu 25 jaar oud en eigenlijk met pensioen, maar nog altijd de lieveling van de mensen van Rodania Samen met AAish AAish een schitterende arabische merrie, eveneens geïmporteerd, een dier van hoge kwaliteit, met een expressief hoofd en prachtige grote ogen, vormde hij de basis van de Rodania stoeterij. Later kwamen er nog andere aanwin sten bij. Door fokken groeide de kudde, totdat er tenslotte ongeveer een twintig dieren waren. Als een trouwe hond TERWIJL wij vol studie naar de 25-ja- rig hengst Rythal kijken, worden we uit onze concentratie opgeschrikt, doordat iemand onze mouw beroert. Wanneer we omkijken, zien we Ibn-Rythal, de jongste zoon van Rythal, een veulen van ruim vijf maanden, nog hoog op de be nen, dat achter ons is gekomen en aange haald wil worden. Waarheen we ons ook begeven, Ibn- Rythal volgt ons als een trouwe hond en steeds weer duwt hij zijn hoofd tegen onze arm. Maar het blijkt dat Ibn-Rythal de gangmaker is, want prompt komen de andere twee veulens, de hengst Shah- Rukh, ook eeu zoon van de hengst Rythal en de meme Samantha, kind van vader Nizzam en moeder Ziada, aandraven. Waarheen we gaan, over de gehele weide slenteren de drie veulens achter ons aan. Het zijn prachtige dieren, stuk voor stuk arabische volbloeds, rustig en volkomen betrouwbaar, hetgeen wij ervaren wan neer wij de dieren aanhalen. De verklaring? De verre voorouders van deze dieren, paarden va^ de Arabieren in Arabië, waren echte huisdieren. De Arabier was vergroeid met zijn paard en tijdens koude nachten in de woestijn sliep de man tussen de benen van het paard om zich te warmen aan het die- renlichaam. Kortom deze paarden moes ten volkomen betrouwbaar zijn, aange wen ze anders niet bruikbaar waren. Veelzijdig DEZE eigenschap hebben de arabische volbloeds nog steeds. Daardoor zijn ze ook zo veelzijdig. In Amerika bijvoor beeld worden arabische paarden bereden bij de beroemde Rodeo's. Zij zijn leergie rig en gehoorzaam. De cowboy kan op een arabier een jonge stier vangen met zijn lasso, doch evenzo is de arabier bui tengewoon geschikt voor dressuur, wat we zien in de circussen, waar soms schit terende collecties arabische paarden te gelijkertijd optreden en blijk geven van grote intelligentie. De arabier is all-round, hij is een bui tengewoon geschikt rijpaard voor ritten, kan aardig springen en draven, maar is op de laatste twee terreinen geen uitblin ker, vandaar dat ze in ons land niet ge vraagd zijn voor het springen en de draf- sport, daarvoor gebruikt men liever paar den, die hierin gespecialiseerd zijn. Voor rijpaard kan men zich echter vrijwel geen prettiger paard wensen dan de ara bier, krachtig gebouwd, fraai van uiter lijk, kittig en taai en betrouwbaar, het geen bij het paardrijden wel erg belang rijk is. Prachtige liefhebberij ZO NU en dan voert de Rodania stoeterij natuurlijk paarden af, aangezien de kud de anders te groot zou worden. Ze wor den verkocht aan liefhebbers. De kern bestaat uit omstreeks 16 paar den, waarvan de drie fokhengsten Rythal, Nizzam en The Chief de glorie vormen. De rest is een groep schitterende mer ries. De stal is keurig ingericht en elk dier heeft zijn eigen betegelde box, voor zien van een fraaie koperen naamplaat. Wie deze stoeterij bezoekt, die zuiver uit liefhebberij is ontstaan, ziet dadelijk dat hier gewerkt wordt met een buitenge wone liefde voor het paard in het alge meen en voor het arabische peard in het biezonder. Een modelstoeterij in het hart van Nederland. Nadruk verboden. Een prachtige Arabische volbloed. De bevolking van Nederland In juli j.l. is blijkens de gege vens van het C.B.S. voor het eerst in dit jaar het aantal immigran ten kleiner dan in de overeen komstige maand van 1957. Het aantal immigranten bedroeg n.l. 3946 tegen 4310 in juli 1957. Voor de eerste 7 maanden van dit jaar bedraagt het aantal immigranten 49.161 tegen 26.895 in de eerste 7 maanden van 1957. De grote stij ging is toe te schrijven aan het grote aantal repatriërenden uit Indonesië. Het aantal emigranten bedroeg in juli j.l. 4420 tegen vorig jaar 5815 en in de eerste 7 maanden van dit jaar 32.521 tegen 40.956 in de eerste 7 maanden van 1957. Het aantal huwelijken in ons bedroeg in juli j.l. 9039 (v.j. 9068) en in de eerste 7 maanden van dit jaar 51.145 (v.j. 53.021), het aantal levend geborenen bedroeg in juli j.l. 18.925 (v.j. 19.715) en het aantal overledenen 6231 (v.j. 6183). Voor de eerste 7 maanden van dit jaar bedraagt het aantal levendgeborenen 137.173 (v.j. 137.934) en het aantal overlede nen 50.787 (v.j. 46.910). Het aantal inwoners van ons land bedroeg op 1 augustus jj. 11.198.374. Ernstige ongeregeldheden in Japanse papierfabriek Te Tomakomai in het Japanse eiland Hokkaido zijn maandag in een papierfabriek 58 personen ernstig gewond bij relletjes. 1500 man politie-versterkingen zijn naar Tomakomai gezonden. De laatste twee maanden is het werk in de fabriek vertraagd door een geschil tussen 3500 sta kers en 1500 arbeiders die een nieuwe vakvereniging hebben gevormd. Russische ruimtehonden maken het goed De twee Russische „ruimtehon den" Beljanka en Pestraja, die op 27 augustus met een raket 450 km in de ruimte werden gescho ten en behouden op de aarde zijn teruggekeerd, verkeren in goede welstand. Dit wordt meegedeeld door het tijdschrift „Ogonek", dat nadere bijzonderheden over de vlucht geeft. Blijkens een film die tijdens de vlucht van de gedragingen van de dieren werd opgenomen en andere geregistreerde waarne mingen doorstonden zij de gewel dige versnelling bij het opstijgen en dalen, evenals de toestand van gewichtloosheid, goed. Bij hun landing was de toe stand van de honden uitstekend, aldus het verslag, DE SCHADE WAS GROOT Het aantal televLsietoestelleii neemt hand over hand toe en daarmede gelijke tred houdt natuurlijk ook het aan tal antennes. De najaarsstormen zijn weer op komst en hoewel ook wij natuurlijk hopen dat het dit jaar wel zal meevallen, dient men er toch rekening mede te houden, dat ze komen. Hebt u er wel eens bij stil gestaan, hoeveel antennes door storm e.d. stukwaaien, dus afbreken? De kans is groot, dat ze daarbij op straat vallen. Trouwens, al blijft zo'n antenne liggen op VERZEKERING DEKT DE SCHADE Niet alleen kan er wat gebeu ren met de antenne, uw toestel kan omvallen, blikseminslag kan er de oorzaak van rijn dat uw toestel onbruikbaar wordt, en zoveel meer. Het sluiten van een verzeke ring kan u schadeloosstellen voor: dekking van schade aan de installatie, veroozaakt door een brand, explosie, blikseminslag, storm, diefstal, omvallen, om- het dak, de scherpe punten kunnen er ooi-zaak van zijn, dat 't dak beschadigd wordt cn er 'ekkage ontstaat. Daarvoor bent u als antenne- bezitter verantwoordelijk. VaZt zo'n televisie-antenne op straat, dan is het niet uit gesloten dat hij oen gepar keerde auto raakt, een kind verwond of dat de serrerui ten van uw (beneden) buur man verbrijzeld worden. Ook andere ongelukken kunnen oorzaak zijn van schadebe dragen, waarvoor u aanspra kelijk gesteld kunt worden. stoten, waterschade, kortom alle van buiten aankomende onhei len aan het apparaat, de antenne en toebehoren. Valt bij ongeluk uw televisie toestel op de grond, dan loopt u grote kans dat de grote beeld buis defect is en dat kost u zo ongeveer 150,waarbij wij nog niet spreken van schade aan andere buizen en kast. De dekking omvat eveneens de wettelijke aansprakelijkheid van de verzekerde in zijn hoedanig- Kind werd achtergelaten Een Griekse baby van 4 maan den, die door de Amerikaanse familie Brennet was geadop teerd, is na een avontuurlijke luchtreis van Griekenland via Londen in New York juichend binnen gehaald. De baby werd door een daar voor aangewezen Griekse stu dente in het vliegtuig begeleid, maar in de wachtkamer van het vliegveld bij Londen zonder meer in de steek gelaten. Het perso neel vond het kind, dat ziek was geworden, met alle papieren naast zich. De kleine werd naar een zie kenhuis gebracht en al spoedig kwam er bericht uit New York van de pleegouders, die vergeefs op de aankomst van „Wendie" zoals zij de baby noemen, hadden staan wachten. Besloten werd 't kind, thans onder de hoede van een El Al stewardess, in 't eerst volgende lijntoestel van deze Is raëlische maatschappij van Lon- op vliegveld in Londen den naar New York te laten brengen. Intussen is dat geschied. Het werd een grootse aankomst van de thans weer opgeknapte Wen- die, die door de stewardess met grote zorg tijdens de vlucht be moederd is. Op de 48ste internationale kunstveiling in het Eduard- Hünerberggebouw te Brunswijk, die donderdag en vrijdag werd gehouden, is het schilderij „De rustpause" van Wouwerman voor 4000 mark verkocht. Dit is de hoogste prijs die voor een schilderij werd opgebracht. De „Hollandse stad in de winter" van Claes Molenaer ging voor 2900 mark in andere handen over. Van Nederlandse zijde be stond veel belangstelling voor deze kunstveiling. heid van eigenaar van de instal latie tot maximaal (veelal 100.000) per gebeurtenis, in clusief de wettelije aansprake lijkheid van de eigenaar van het pand uit hoofde van artikel 1405 van het burgerlijk wetboek voor schade als gevolg van het breken of instroten van antennes, an tennebevestigingen of masten. ook (en juist) bij afbetaling Voorts, wij zeiden het reeds met een paar woorden, dekt de verzekering de schade aan eigen dommen van de verzekerde, ont staan aan roerende en/of onroe rende goederen, welke de ver zekerde toebehoren of waarvoor de verzekerde in zijn hoedanig heid van huurder aansprakelijk is, veroorzaakt door het breken of instorten van de antenne, be vestigingen of masten veelal tot een maximum van 5000 per ge beurtenis. Hebt u een toestel gekocht op afbetaling, en er gebeurt iets mee, dan bent u verant woordelijk voor de kosten, want u dient iets dat u ge huurd hebt, „als een goed huis vader te bewaren". Het toestel kan dan hopeloos defect zijn en u hebt er niets meer aan, terwijl u toch zult moeten be talen, daarop heeft de leveran cier immers recht. Over de te betalen premie behoeft u zich niet ongerust te maken, want deze is vrij minimaal. Het is ons bekend, dat er solide maatschappijen bestaan, die 0,50 per 100, berekenen over de nieuw- waarde van het apparaat, compleet met antenne en ver dere toebehoren. verlaagde premie Een verzeKering van een tele visietoestel van 800,plus 75,voor antenne komt te staan op een jaarlijkse premie van ƒ5,omdat dit (in de meeste gevallen) de minimutn* premie is. Men kan deze premie nog verlaagd krijgen door voor uit te betalen voor een bepaald aantal jaren, b.v. voor 5 jaren, waarvoor u dan slechts 4 x de jaarpremie verschuldigd bent en voelt u er wat voor de premie voor 10 jaar vooruit te betalen, dan bent u slechts 7% x de jaar premie verschuldigd. Het verdient aanbeveling de verzekering te sluiten bij een bo nafide maatschappij, dan bent u verzekerd van coulante afhande ling van de schaderegeling. (Nadruk verboden).

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1958 | | pagina 9