SOMBERE TOEKOMST
Kantongerecht Terneuzen
Russisch verzoek aan Algemene Vergadering der
V.N. tot stopzetting der kernwapenproeven
met óociale spanning en
DE STAAT VERSLINDT MILJOENEN
Regering hoopt op het in aanbouw
nemen van 80.000 woningen
Buitenlands
nieuws
Woensdag 17 september 1958
DE VRIJE ZEEUW
9
(Van onze financiële medewerker)
Niemand zal de rijksbegroting 1959 met veel hoop
tegemoet hebben gezien. Bij allen overheerste de
vrees en die is metterdaad bewaarheid. Er mag zelfs
nog sprake zijn van verwondering, dat er op de
gewone rijksdienst nog een overschot wordt ge
raamd van 50 miljoen. Het venijn zit ditmaal wel
zeer sterk in de staart van de buitengewone dienst.
Anderhalf miljard tekort
Hoe is het mogelijk, zal de leek zeggen, maar men
kan met enkele posten de oorzaken aanwijzen. Daar
is de terugslag in Indonesië, het ineenstorten van de
zuivelmarkt, zoals de regering dit noemt, en tenslotte
de gevolgen van onze nationale woningpolitiek.
DE ANGEL IN HET VLEES.
Vanzelfsprekend is de woning
nood een van de meest steken
de angels in het vlees der Ne
derlandse maagd. Het kabinet
en de volksvertegenwoordiging
verschillen daarover niet van
mening. Denken wij ons deze
zorg even weg, dan zou onze
begroting met 500 miljoen te
kort sluiten. Dat was nog ge
noeg geweest en dan zouden we
kunnen zeggen, dat iedere bur
ger zelf betaalt voor het woon
genot dat hij geniet. En dat zou
geen overdreven eis zijn.
De voorschotten van de volks
woningbouw worden het ko
mende jaar tot een bedrag van
670 miljoen gulden door het
rijk betaald. Maar zelfs dan
woont een groot deel van ons
volk te duur. Daarom betaalt
het rijk ook nog eens 380 mil
joen aan subsidies op de huren.
Van dit bedrag gaat 68 miljoen
naar de particuliere woning
bouw ter dekking van onren
dabele bouwkosten, 168 miljoen
wordt aangewend voor premies
en een kleine 132 miljoen is er
nodig om de gaten in exploita
tietekorten van de gemeenten
en woningbouwverenigingen
etc. te stoppen
Wanneer alle particuliere
huizenbezitters hier nog eens
hun eigen exploitatietekorten
bij zouden tellen, dan zou men
beseffen welk een verschil er
bestaat tussen de werkelijke
kosten van het woninggenot en
die welke een groot deel van
ons volk er voor betaalt.
NOODREM GEVRAAGD!
De regering zou o.i. met een
huurverhoging zijn gekomen,
als zij niet wist dat daarmee
het loonfront zou ineenstorten.
Men blijft naar een middel zoe
ken om aan deze bankroetpoli-
tiek een einde te maken. Dat
blijkt uit de woorden van mi
nister Hofstra in zijn slotbe
schouwing: „De verlichting van
budgettaire lasten, welke uit
een huurverhoging voortvloeit,
is belangrijk en dit aspect van
de noodzakelijke huuraanpas-
sing dient mede in het oog te
worden gehouden". Een huur
verhoging behoort tot een der
eerste economische noodzake
lijkheden, waarvoor wij staan.
De overproduktie op de zui
velmarkt legde vervolgens een
van de fundamentele structuur-
fouten onzer economische poli
tiek bloot. Wanneer de rege
ring het economisch risico over
neemt op een bepaalde markt,
leidt dit tot verstarring met
alle nadelen daaraan verbon
den. Wij zagen dit bij de hui
zenbouw, we kunnen het even
zeer in de landbouw- en zuivel
sector geïllustreerd vinden. Ook
daar is er geen sprake van aan
passing van aanbod aan be
hoefte.
Men produceert onder het
motto: de regering moet voor
het tekort opdraaien. Of men
de boeren deze politiek moet
gunnen of niet, is geen actuele
vraag. Een feit is dat de rege
ring de boerenstand zelf door
haar gedragslijn met die ge
dachte vertrouwd heeft ge
maakt.
BOUWPROGRAMMA 1959
Volgens het bouwprogramma 1959 zal in 1959 door de bouwnijver
heid ƒ3.200 miljoen kunnen worden verwerkt. Daarbij is voor de
gebouwensector buiten de woningbouw uitgegaan van de beschik
bare begrotingsmiddelen der rijksdiensten en -instellingen. Voor de
bouw door lagere publiekrechtelijke lichamen is gerekend met het
peil van de investeringen van medio 1958. Voor de bouw door parti
culieren is de investeringsbereidheid van medio 1958 als uitgangs
punt genomen. Ten aanzien van de gebouwen voor de nijverheid is
echter aangenomen dat de desiderata, genoemd in de industriali
satie-nota van 19 mei 1958 zullen worden verwezenlijkt. Het streef
cijfer voor het aantal in aanbouw te nemen woningen is 80.000.
Ten aanzien van het in 1959 te
voeren beleid moet met de moge
gelijkheid rekening worden ge
houden, dat evenals zulks me
dio 1958 het geval is de om
standigheden op de bouwmarkt
in verschillende delen des lands
uiteen lopen.
Omtrent de behoefte aan
onderhoudswerken in de sector
weg- en waterbouwkundige wer
ken kon geen voldoende inzicht
worden verkregen. Daarom is
geen produktieraming van deze
onderhoudswerken, zoals in de
toelichting van het programma
voor 1958 werd aangekondigd,
gemaakt. In 1957 werd een be
drag verwerkt van 474 miljoen.
De geraamde produktie werd
derhalve niet geheel gerealiseerd.
Daar in 1959 mede rekening
dient te worden gehouden met de
werken ten behoeve van de Euro
poort en het Deltaplan en op vér
gaande mechanisatie van vele
objecten in deze sector kan wor
den gerekend, lijkt het uitgetrok
ken bedrag voor 1959 550
miljoen niet bezwaarlijk uit
een oogpunt van bouwcapaciteit.
Bij de raming van het totaal
volume voor de gebouwensector
is uitgegaan van de gerealiseer
de produktie in 1957. In dat jaar
werd rond f 2.393 miljoen ver
werkt. Aangenomen is, dat het
prijsniveau gelijk zal zijn aan dat
van 1958. Daar de produktie van
het komende jaar voor een be
langrijk deel verwezenlijkt wordt
in werken, die in voorgaande ja
ren zijn aangevangen, dient in
vergelijking met de produktie in
1957 waarin werken begrepen
waren met een lager kostenpeil
uit de jaren voor 1957 in 1959
gerekend te worden met 'n prijs
peil dat ca. 5 hoger ligt dan in
1957.
Ten aanzien van de ontwikke
ling van de prod uktiefactoren
kan nog het volgende worden op
gemerkt.
Het aantal arbeidskrachten
in de bouwnijverheid is de laat
ste jaren niet onbelangrijk toe
genomen. Voor 1959 is met een
geringere toeneming rekening
gehouden. Gerekend kan wor
den met een ook in 1959 voort
gezette, toenemende mechani
satie en rationalisatie.
Dg» de beide genoemde om
standigheden kan de technische
bouwcapaciteit voor 1959 globaal
5 a 6 hoger worden ge
raamd dan in 1957. Met inacht
neming van het prijsverloop
wordt de capaciteit in de gebou
wensector geraamd op 2.650
miljoen.
WONINGEN ƒ1.460
MILJOEN
Indien de particuliere woning
bouw zich zal bewegen op het
niveau van medio 1958 zal in
1959 een produktie verwezenlijkt
kunnen worden die overeen
komt met de bouw van 80.000
woningen.
Het is echter mogelijk, dat het
aantal gereedkomende wonin
gen in 1959 minder dan 80.000
zal zijn.
Aangenomen wordt, dat in '59
80.000 woningen in aanbouw zul
len worden genomen, verdeeld
als volgt (tussen haakjes de
verwachte verdeling, die in het
bouwprogramma voor 1958 was
aangenomen)
40.000 (40.000) woningwetwo
ningen; 38.000 (36.000 premie-
en herbouwwoningen) premie
woningen; 2000 (4000 vrije sec
tor) herbouw en vrije-sectorwo-
ningen. Totaal 80.000 (80.000)
woningen.
In het programma is een be
drag van ƒ1.460 miljoen opge-
men. Dit bedrag is hoger dan
het produktiebedrag, dat over
eenkomt met het in aanbouw
nemen van 80.000 woningen.
Zulks is geschied, teneinde voor
een gunstige ontwikkeling in de
particuliere woningbouw nodige
ruimte te laten.
BOERDERIJEN ƒ30
MILJOEN
Voor de IJsselmeerpolders en
voor door oorlogsgeweld en
rampschade verwoeste boerde
rijen zal tezamen nog verwerkt
worden 4 miljoen. Eenzelfde
bedrag zal globaal nodig zijn
voor boerderijen in de ruilver-
kavelings- en ontginningsgebie-
den.
Voor de bouw en uitbreiding
van boerderijen zonder over
heidssteun vervanging van door
brand verwoeste opstallen en
bouw van nieuwe bedrijven)
valt te rekenen op een bedrag
van c.a. 20 miljoen.
FIASCO VAN EEN BELEID.
Niet minister Vondeling, die
zich in alle bochten wringt om
een nieuwe koers te vinden, is
de schuldige, maar het «gehele
kabinet. Het is geen kwestie
van bestuur maar van beleid,
dat wij in het komende jaar de
50 miljoen moeten bijpassen,
wanneer de boeren het voeder-
graan kopen.
Het is een fiasco van het prijs
beleid, wanneer op de produk
tie van een overvloedig melk-
aanbod 350 miljoen moet wor
den toegelegd, terwijl consu
menten van die melk nog eens
110 miljoen in de schoot wordt
geworpen. Het betreft de pro
duktie van een kostelijk pro-
dukt, maar tegen een redelijke
prijs kan men het zelfs aan de
straatstenen momenteel niet
kwijt.
Het landbouwbeleid zal in de
komende jaren een andere rich
ting moeten kiezen.
GEEN SPRAKE VAN
BESPARING
Wel eindeloos is de weg die
naar verlaging der staatsuitga
ven leidt. Van aanzienlijke be
snoeiing daarvan is geen
sprake. Vorig jaar werden we
met een kluitje in het riet ge
stuurd door de verklaring, dat
dit in enkele maanden niet kon
worden geëffectueerd.
Een jaar lang heeft men nu
de tijd gehad om uit te denken
dat een besparing op de rijks
diensten nauwelijks zichtbaar
wordt op een begroting van
miljarden. Daar moeten we
ons maar mee troosten. Geen
sprake van het elimineren van
een aantal takken van dienst.
Geen woord over stijgende kos
ten bij buitenlandse zaken,
waar geen produktie uit komt,
alleen een toenemend aantal
vertegenwoordigingen acht
vrucht van het gestegen getal
der internationale verbanden,
die ook voorlopig alleen z.g.
aanloopkosten afwerpen.
De oppositie in de volksver
tegenwoordiging kan weer naaf
hartelust haar kritiek op de
ambtenaren-legioenen nagr de
regeringsbanken slingeren. Zij
kan er eveneens op wijzen dat
de uitgaven voor het grote ge
biedsdeel Nieuw-Guinea 70
miljoen) even hoog zijn als die
voor internationale fondsen en
onderontwikkelde gebieden!
GOUD VIJVERS WORDEN
LEEGGEBAGGERD.
Een tekort van 1500 miljoen!
Men wil het gat stoppen door
om te beginnen enige tijdelijke
belastingverhogingen te hand
haven, waaronder die op de ver
mogensbelasting. Of er nu
lang en breed in den lande en
ver daarbuiten wordt gespro
ken over noodzaak tot belas
tingverlaging om daarmee
nieuwe industriële investerin
gen op te roepen, teneinde het
atoomtijdperk te financieren,
de heer Hofstra gaat voort de
goudvijvers van onze onder
nemingen uit te baggeren. De
oogst van dit baggerbedrijf
wordt overgeheveld naar het
schip van staat, dat steeds meer
lekken vertoont. De zuivelcri-
sis heeft een nieuw lek veroor
zaakt.
Men moet zich afvragen of
de apotheose van deze rege
ringsperiode soms gevormd zal
worden door het failliet der
staatslasten, die dit jaar met
enkele honderden miljoenen
toenamen, terwijl het begro
tingstekort opnieuw met lenin
gen tot 800 miljoen zal worden
gedekt. Het uitschrijven van
staatsleningen moge de enige
uitweg zijn, zij zal de rentevoet
op een hoog peil houden, waar
door de financiering van de hui
zenbouw weer nadelig wordt
beïnvloed.
STOUTE DROOM.
Bij de verwezenlijking van
haar plannen, zoals de vergro
ting der export, het doen uit
voeren van aanvullende wer
ken, het inhalen van het wo
ningtekort en het raderen van
prijssubsidies gaat de regering
steeds uit van een aantal stel
regels, waarvan zij veronder
stelt dat zij verwezenlijkt kun
nen worden.
Voor het komende jaar be
staan deze uitgangspunten uit:
een budgettair defensieplafond
van ƒ1525 miljoen (wie daar
aan tornt werpt kennelijk de
Westerse defensie in diggels!);
een bouwprogramma van 80.000
woningen; een zekere stabili
teit in de werkgelegenheid; be
perking van geldeisen voor ge
meente en provincie; een sta-
SCHIP MET VELE
OPVARENDEN
VERGAAN
In Bahrein is officieel bekend
gemaakt, dat een boot met 200
opvarenden in de Indische
Oceaan op ongeveer 90 mijl ten
zuiden van Kaap Ras al Hadd is
gezonken.
De ramp is gemeld door het
Britse tankschip „British Vigi
lance" dat te hulp kwam.
Een te Bahrein uitgezonden
vliegtuig heeft geen wrak noch
overlevenden gezien.
Radio-Aden meldde dinsdag,
dat het tankschip „Nefala" zon
dag 82 opvarenden aan boord
heeft genomen van een bij het
ten zuiden van Kaap Ras al Hadd
gelegen eiland Messriah gezon
ken vaartuig, de „Almowaffak".
HET ALGERIJNS
VERZET
IN FRANKRIJK
In een militair kampement
nabij Marseille is dinsdagoch
tend een bom ontploft, waar
door een persoon om het leven
kwam en zes gewond werden.
De bom ontplofte bij een tank
die juist ging rijden.
In een fabriek in het haven
gebied van Le Havre is maan
dagnacht een bom ontploft,
vlak bij een bak zwavelzuur. Er
werden nog meer bommen ont
dekt, maar er is geen schade
aangericht.
Bewakers hebben maandag
avond een zware bom op een
olieopslagterrein bij Marseille
ontdekt. Een bewaker vuurde
op een saboteur, maar deze wist
te ontkomen.
LANCERING VAN
VANGUARD-
3ATELLIET MISLUKT
De Amerikaanse marine heeft
dinsdag een mislukte poging ge
daan om op de proefbasis Cape
Canaveral een Vanguard-raket
met een kunstmaan te lanceren.
Als oorzaak van het falen wer
den „technische moeilijkheden"
opgegeven.
Toen het moment van de start
van de 24 meter lange raket was
aangebroken, kwamen er rook
en vlammen onder het apparaat
uit, maar de motoren stopten,
volgens de officiële lezing, auto
matisch tengevolge van een de
fect voordat de raket zich in de
lucht verhief. De satelliet in de
kop van de raket had een ge
wicht van bijna tien kg en een
middellijn van vijftig cm.
Het was de zevende poging om
met behulp van een drietraps
raket van het type Vanguard
een kunstmaan te lanceren. De
enige geslaagde poging ge
schiedde op 17 maart j.l. toen
een satelliet van anderhalve kg
in een baan om de aarde werd
gebracht.
Volgens functionarissen zal er
in de naaste toekomst weer een
poging worden gedaan,
De Russische minister van
Buitenlandse Zaken, Gromyko,
beeft de algemene vergadering
van de Verenigde Natie4 dinsdag
.verzocht de stopzetting van de
kernwapenproeven als „belang
rijke en dringende zaak" op haar
agenda te plaatsen, zo meldt
Tass.
4
Gromyko zegt in zijn brief
aan Hammarskjoeld, dat dit
vraagstuk snel tot oplossing
moet worden gebracht, omdat
1. voortzetting van de kernwa
penproeven de bewapenings
wedloop op atoomgebied bevor
dert en bijdraagt tot het con
strueren van typen kernwapens,
waarvan de verwoestende uit
werking steeds groter zal wor
den,
2. het gevaar van besmetting
van de atmosfeer, het land en
de zee ginter zal worden, als de
proeven niet worden gestaakt,
3. verder uitstel om tot oplos
sing van deze kwestie te komen
niet kan worden toegestaan, nu
de geleerden te Genève tot
overeenstemming zijn gekomen
over de mogelijkheid van een
doeltreffende contróle op de
naleving van een overeenkomst
tot staking der kernwapenproe
ven.
Gromyko merkt dan op dat
de Russische regering kortge
leden eenzijdig de kernproeven
heeft stopgezet en de V.S. en
Engeland had verzocht haar
voorbeeld te volgen. Beide lan
den antwoordden op dit verzoek
met een „ongekend intensieve"
reeks kernwapenproeven, die
nog steeds worden voortgezet,
aldus Gromyko.
Dit bewijst, zo vervolgt hij,
dat de V.S. en Engeland het
DE TOESTAND
OP CYPRUS
Het Britse bestuur heeft in een
maandagavond jl. te Nicosia uit
gegeven verklaring geantwoord
op de beweringen, volgens welke
inwoners van drie West-Cypri
sche dorpen door Britse militai
ren werden mishandeld bij huis
zoekingen, die werden verricht
nadat Cyprische terroristen uit
een hinderlaag op een Brits mi
litair voertuig hadden geschoten.
In een verklaring wordt gezegd
dat een ter plaatse uitgevoerd
onderzoek heeft aangetoond dat
de schade, die bij de huiszoekin
gen werd aangericht (ook hier
over was geklaagd), „over het al
gemeen slechts van geringe aard
was".
Vervolgd wordt: „Alhoewel
het onderzoek nog niet is vol
tooid, kan reeds thans worden
vastgesteld, dat geen der dorpe
lingen bij de huiszoekingen ern
stig letsel heeft bekomen.
Er was beweerd, dat Britse
militairen bij deze gelegenheid
vrouwen en kinderen hadden
mishandeld. De dorpelingen zijn
ten volle in de gelegenheid ge
steld eventuele klachten hierover
ter kennis van de leden van de
onderzoekingsploeg te brengen.
Er is echter geen enkele klacht
ingediend".
In de verklaring wordt ook de
juistheid ontkend van de bewe
ring van de burgemeester van
Limassol, dat Britse bewakers
zaterdag j.l. 150 Grieks-Cyprio
ten, die zijn geïnterneerd in een
kamp in West-Cyprus, hadden
mishandeld, na het bekend wor
den van een aanslag door de
Eoka.
Zitting van 16 september 1958.
W. van T. te Terneuzen reed
met zijn motorrijwiel over de
kruising Nieuwediepstr.Vloos-
wijkstraat te Terneuzen en deed
dit met een snelheid welke te
hoog lag voor de omstandig
heden ter plaatse. Zodoende kon
hij een uit de Vlooswijkstraat
naderende auto niet meer ont
wijken. Na getuigenverhoor werd
v. T. veroordeeld tot 20 of 4
dagen. De eis was 30 of 6 d.
Th. J. L., timmerman te Hon-
tenisse, reed op een avond met
zijn fiets over de Frederik Hen
drikstraat en wilde de richting
Hulst inslaan.
Volgens een daar postende
wachtmeester der Rijkspolitie
reed L. te veel links.
De laatste maakte L. hierop
opmerkzaam en daar L. toen
met vinnige woorden de politie
man terecht wees, kreeg hij een
bekeuring. De politieman wilde
aanvankelijk volstaan met een
waarschuwing.
Eis en uitspraak 10 of 2 d.
De fabrieksarbeider D. M. te
Sas van Gent verleende geen
voorrang aan een auto, welke al
daar over de Rijksweg reed.
M. had aan de Oostdam moe
ten stoppen, maar hij reed door,
daar hij meende dat de weg vrij
was.
De officier eiste voor deze on
oplettendheid 35 of 7 dagen.
Uitspraak idem.
De vrachtrijder P. C. M. te
Sluiskil stond met een kapotte
ENGELAND
biel prijspeil en tenslotte het
uitblijven van een loonronde.
Wie om zich heen kijkt, weet
dat de afstand tussen lonen en
prijzen weer toeneemt. Voor de
oudersdomsvoorziening staat
een verhoging voor de deur. De
subsidies wil men verlagen. De
huren moeten worden verhoogd.
Wanneer men deze verlanglijst
van vrome wensen leest en over
tuigd is van de beperkte moge-
tuigd zijn van een toekomst
met toenemende sociale span
ningen en afnemende populari
teit van het zittende regiem.
Drs. A. G. HILBRINK.
Pamflet der Britse
conservatieve partij
De Britse conservatieve rege
ringspartij zegt in een pamflet,
dat zij heeft uitgegeven ter ge
legenheid van een actie van drie
maanden, om nieuwe leden te
werven, dat de dringendste taak
der Britse buitenlandse politiek
thans gelegen is in een bevorde
ring van de kapitaalsstroom
naar de onderontwikkelde gebie
den, die worden bedreigd door
communistische ondergraving,
uitbreiding van de wereldhandel
en versterking der Engelse kre
dietpositie, die nodig is om de
middelen voor een dergelijke ex
pansie te vinden.
Omtrent de waterstofbom
wordt in het pamflet gezegd dat
het „volkomen misplaatst" zou
zijn, indien Engeland zich eenzij
dig zou verplichten geen kern
wapens te gebruiken.
„Dit zou niet het geven van lei
ding op moreel gebied zijn, doch
het zou neerkomen op een immo
reel prijs geven der Britse ver
antwoordelijkheid. Onderlinge
verbondenheid betekent deelge
nootschap, doch geen vazalstatus.
Het zou noch eervol, noch ver
standig zijn, indien Engeland de
bescherming van de veiligheid,
het welzijn en de grootheid van
Groot-Brjttannië uitsluitend aan
Amerikaanse handen zou toever
trouwen", aldus dit officiële pam
f let der Britse conservatieve re
geringspartij.
WEST-DUITS LAND
auto en reed naar Axel om on
derdelen te halen. In Axel ge
komen „pikte hij een bocht
links" omdat hij haast had.
Mensen, die haast hebben, zijn
een groot gevaar op de weg zei-
de de officier op zijn beurt en
eiste 40 of 8 dagen.
Uitspraak ƒ30 of 6 dagen.
A. J. van C., chauffeur te Hon-
tenisse, reed met zijn vrachtauto
op 7 juni over de Hulsterweg en
wilde links afslaan naar de melk
fabriek aldaar.
Bij het links afslaan ontstond
een aanrijding doordat een ach
terop komende vrachtauto, welke
van Hulst naar Perkpolder reed,
hem toen juist wilde passeren.
Van C. werd ten laste gelegd,
dat hij het verkeer in gevaar
heeft gebracht.
Van C. werd bijgestaan door
mr. Tichelman, terwijl verder 2
getuigen a charge en één getuige
a décharge werd gehoord.
Van C. zeide, dat hij tijdig rich
ting had aangegeven.
De getuigen A. M. V. uit Ra-
venswaay en N. R. te Rijswijk,
welke in de achteropkomende
auto waren gezeten, verklaarden
dt zij wel stoplichten maar geen
licht van de richtingaanwijzer
hadden gezien.
A. M. te Hontenisse, getuige
a décharge, zegt dat de achterop
komende auto zeer hard kwam
aanrijden.
De officier zeide dat Van C.
eerst naar rechts is uitgeweken
en toen naar links reed. De ach
teropkomende bestuurder van de
auto was dus in de mening, dat
Van C. hem wilde laten passeren.
De oorzaak van het ongeluk
kan ook wel gelegen hebben in
de snelheid van de achterop
komende auto, maar de wijze
van rijden van C. was zó, dat de
bestuurder van de achterop
komende auto op een dwaalspoor
is gebracht. Het verkeer is hier
door in gevaar gebracht en daar
om strafbaar. Eis 25 of 5 d.
Mr. Tichelman zeide, dat het
een zeer moeilijk geval is. Als
de tenlastelegging juist is, is
Van C. inderdaad schuldig, maar
de snelheid van de achterop
komende auto dient in aanmer
king genomen te worden in de
schuldvraag. Hij liet de straf
maat over aan het oordeel van
de kantonrechter.
Uitspraak idem.
Russische besluit om de proe
ven stop te zetten, trachten uit
te buiten om militaire voordelen
te behalen. De Russische re
gering kan hier, i.v.m. de veilig
heid van de Sowjet-Unie na
tuurlijk niet stilzwijgend aan
voorbijgaan, aldus Gromyko.
Ui) zegt dan dat de regerin
gen van de V.S en Groot-Brit-
tannië de „volledige verant
woordelijkheid" dragen voor de
voortzetting van de kernwapen
proeven en de mogelijk schade
lijke gevolgen hiervan voor de
gehele mensheid.
Een oplossing voor het vraag
stuk van de stopzetting van de
kernwapenproeven zal een gun
stige uitwerking hebben op de
gehele internationale toestand,
zo besluit Gromyko.
Gromyko had eerder in zijn
brief gezegd dat de oplossing
van dit vraagstuk de eerste be
langrijke stap zal zijn op de
weg naar een volledig verbod
van produktie en gebruik van
kernwapens en gunstige voor
waarden zal scheppen voor de
oplossing van andere belangrij
ke ontwapeningsproblemen.
De Sowjet-Unie heeft maan
dag voorgesteld dat deskundi
gen van Oost en West op 10 no
vember in Genève bijeen zullen
komen ter bestudering van
maatregelen tegen verrassings
aanvallen. Dit meldt het Sow-
jet-persbureau Tass.
In een nota die aan de Ameri
kaanse zaakgelastigde te Mos
kou werd overhandigd, wordt
gezegd, dat het overleg in zo
kort mogelijke tijd vier tot
vijf weken moet zijn geëin
digd. Deskundigen van de V.S.,
Engeland, Frankrijk, België, de
Sowjet-Unie, Polen, Tsjecho-
Slowakije en Roemenië zouden
aan de conferentie moeten deel
nemen.
De nota is een antwoord op
een Amerikaanse nota van 31
juli j.l. waarin werd voorge
steld, dat deskundigen van de
Sowjet-Unie en de V.S. in de
eerste week van oktober in Ge
nève zouden samenkomen. Zij
zouden de „technische aspecten
van garanties tegen de moge
lijkheid van een verrassings
aanval" moeten bestuderen.
-De garanties zouden vermoe
delijk onder meer omvatten het
Amerikaanse' voorstel voor
luchtverkenning en het Russi
sche voorstel voor het statione
ren van inspectiegroepen op
vliegvelden en belangrijke ver
keersknooppunten.
In de Sowjet-nota wordt
voorts nog verklaard, dat over
eenstemming over garanties
mogelijk is mits rekening wordt
gehouden met eikaars belangen
en afgezien wordt van acties
die de internationale toestand'
slechter kunnen maken of het
oorlogsgevaar vergroten.
De algemene secretaris van de
V. N., Hammarskjoeld, heeft
aanbevolen dat een Russisch
voofstel om van het staken der
kernproeven een agendapunt te
maken voor de algemene verga
dering, eerst door de politieke
commissie wordt besproken. De
Russen hebben het voorstel ge
daan enkele uren voordat de as
semblee zou bijeenkomen voor de
nieuwe zitting.
De Amerikanen waren enigs
zins verbaasd over het Sowjet-
voorstel, gezien de BritsAme
rikaanse bereidverklaring de
proeven na volgende maand te
staken.
Nederlanders bij
Drachenf els-ongeluk
zwaar gewond
Bij het ongeluk met het berg-
treintje op de Drachenfels wer
den ook twee Nederlandse toe
risten, de 45-jarige F. A. G. B.
uit Zwolle en zijn echtgenote
H. B. ernstig gewond. Zij zijn
opgenomen in een van de zie
kenhuizen ln Köningswinter of
omgeving.
Nederlandse groenten en
fruit op straatweg
Nederlandse groenten en fruit
hebben gistermorgen een tijde
lijk plaveisel gevormd op de
Westduitse „Bundesstrasse" 239
bij Heiden in de „Kreis" Det-
mold.
Ze waren afkomstig van een
vrachtauto met aanhangwagen
uit Dordrecht, die aangereden
werd door een Britse militaire
vrachtauto en omsloeg. De
PASSAGIEKSTREIN STOKT IN BAAI
Een passagierstrein is bij I«ezabeth in de baai van Newark (V. S.l,
Britse auto ramde bovendien Kestort. Een rijtuig bleef in de rails, een tweede bleef hoven het water
nog een woonhuis De beide '1;>nxen, terwijl de derde wagon in de diepte verdween. Het aantal
auto's werden zwaar bescha- <lo,'pn bedraagt, na de berging van de 13 lijken uit de gezonken wagon,
digd, maar de chauffeurs ble-j twintig. In de trein bevonden z.ieh naar schatting 100 passagiers.
ven ongedeerd.
.(Radiografisch overgebracht* lelefoto.)