SOMBERE TOEKOMST Kantongerecht Terneuzen Russisch verzoek aan Algemene Vergadering der V.N. tot stopzetting der kernwapenproeven met óociale spanning en DE STAAT VERSLINDT MILJOENEN Regering hoopt op het in aanbouw nemen van 80.000 woningen Buitenlands nieuws Woensdag 17 september 1958 DE VRIJE ZEEUW 9 (Van onze financiële medewerker) Niemand zal de rijksbegroting 1959 met veel hoop tegemoet hebben gezien. Bij allen overheerste de vrees en die is metterdaad bewaarheid. Er mag zelfs nog sprake zijn van verwondering, dat er op de gewone rijksdienst nog een overschot wordt ge raamd van 50 miljoen. Het venijn zit ditmaal wel zeer sterk in de staart van de buitengewone dienst. Anderhalf miljard tekort Hoe is het mogelijk, zal de leek zeggen, maar men kan met enkele posten de oorzaken aanwijzen. Daar is de terugslag in Indonesië, het ineenstorten van de zuivelmarkt, zoals de regering dit noemt, en tenslotte de gevolgen van onze nationale woningpolitiek. DE ANGEL IN HET VLEES. Vanzelfsprekend is de woning nood een van de meest steken de angels in het vlees der Ne derlandse maagd. Het kabinet en de volksvertegenwoordiging verschillen daarover niet van mening. Denken wij ons deze zorg even weg, dan zou onze begroting met 500 miljoen te kort sluiten. Dat was nog ge noeg geweest en dan zouden we kunnen zeggen, dat iedere bur ger zelf betaalt voor het woon genot dat hij geniet. En dat zou geen overdreven eis zijn. De voorschotten van de volks woningbouw worden het ko mende jaar tot een bedrag van 670 miljoen gulden door het rijk betaald. Maar zelfs dan woont een groot deel van ons volk te duur. Daarom betaalt het rijk ook nog eens 380 mil joen aan subsidies op de huren. Van dit bedrag gaat 68 miljoen naar de particuliere woning bouw ter dekking van onren dabele bouwkosten, 168 miljoen wordt aangewend voor premies en een kleine 132 miljoen is er nodig om de gaten in exploita tietekorten van de gemeenten en woningbouwverenigingen etc. te stoppen Wanneer alle particuliere huizenbezitters hier nog eens hun eigen exploitatietekorten bij zouden tellen, dan zou men beseffen welk een verschil er bestaat tussen de werkelijke kosten van het woninggenot en die welke een groot deel van ons volk er voor betaalt. NOODREM GEVRAAGD! De regering zou o.i. met een huurverhoging zijn gekomen, als zij niet wist dat daarmee het loonfront zou ineenstorten. Men blijft naar een middel zoe ken om aan deze bankroetpoli- tiek een einde te maken. Dat blijkt uit de woorden van mi nister Hofstra in zijn slotbe schouwing: „De verlichting van budgettaire lasten, welke uit een huurverhoging voortvloeit, is belangrijk en dit aspect van de noodzakelijke huuraanpas- sing dient mede in het oog te worden gehouden". Een huur verhoging behoort tot een der eerste economische noodzake lijkheden, waarvoor wij staan. De overproduktie op de zui velmarkt legde vervolgens een van de fundamentele structuur- fouten onzer economische poli tiek bloot. Wanneer de rege ring het economisch risico over neemt op een bepaalde markt, leidt dit tot verstarring met alle nadelen daaraan verbon den. Wij zagen dit bij de hui zenbouw, we kunnen het even zeer in de landbouw- en zuivel sector geïllustreerd vinden. Ook daar is er geen sprake van aan passing van aanbod aan be hoefte. Men produceert onder het motto: de regering moet voor het tekort opdraaien. Of men de boeren deze politiek moet gunnen of niet, is geen actuele vraag. Een feit is dat de rege ring de boerenstand zelf door haar gedragslijn met die ge dachte vertrouwd heeft ge maakt. BOUWPROGRAMMA 1959 Volgens het bouwprogramma 1959 zal in 1959 door de bouwnijver heid ƒ3.200 miljoen kunnen worden verwerkt. Daarbij is voor de gebouwensector buiten de woningbouw uitgegaan van de beschik bare begrotingsmiddelen der rijksdiensten en -instellingen. Voor de bouw door lagere publiekrechtelijke lichamen is gerekend met het peil van de investeringen van medio 1958. Voor de bouw door parti culieren is de investeringsbereidheid van medio 1958 als uitgangs punt genomen. Ten aanzien van de gebouwen voor de nijverheid is echter aangenomen dat de desiderata, genoemd in de industriali satie-nota van 19 mei 1958 zullen worden verwezenlijkt. Het streef cijfer voor het aantal in aanbouw te nemen woningen is 80.000. Ten aanzien van het in 1959 te voeren beleid moet met de moge gelijkheid rekening worden ge houden, dat evenals zulks me dio 1958 het geval is de om standigheden op de bouwmarkt in verschillende delen des lands uiteen lopen. Omtrent de behoefte aan onderhoudswerken in de sector weg- en waterbouwkundige wer ken kon geen voldoende inzicht worden verkregen. Daarom is geen produktieraming van deze onderhoudswerken, zoals in de toelichting van het programma voor 1958 werd aangekondigd, gemaakt. In 1957 werd een be drag verwerkt van 474 miljoen. De geraamde produktie werd derhalve niet geheel gerealiseerd. Daar in 1959 mede rekening dient te worden gehouden met de werken ten behoeve van de Euro poort en het Deltaplan en op vér gaande mechanisatie van vele objecten in deze sector kan wor den gerekend, lijkt het uitgetrok ken bedrag voor 1959 550 miljoen niet bezwaarlijk uit een oogpunt van bouwcapaciteit. Bij de raming van het totaal volume voor de gebouwensector is uitgegaan van de gerealiseer de produktie in 1957. In dat jaar werd rond f 2.393 miljoen ver werkt. Aangenomen is, dat het prijsniveau gelijk zal zijn aan dat van 1958. Daar de produktie van het komende jaar voor een be langrijk deel verwezenlijkt wordt in werken, die in voorgaande ja ren zijn aangevangen, dient in vergelijking met de produktie in 1957 waarin werken begrepen waren met een lager kostenpeil uit de jaren voor 1957 in 1959 gerekend te worden met 'n prijs peil dat ca. 5 hoger ligt dan in 1957. Ten aanzien van de ontwikke ling van de prod uktiefactoren kan nog het volgende worden op gemerkt. Het aantal arbeidskrachten in de bouwnijverheid is de laat ste jaren niet onbelangrijk toe genomen. Voor 1959 is met een geringere toeneming rekening gehouden. Gerekend kan wor den met een ook in 1959 voort gezette, toenemende mechani satie en rationalisatie. Dg» de beide genoemde om standigheden kan de technische bouwcapaciteit voor 1959 globaal 5 a 6 hoger worden ge raamd dan in 1957. Met inacht neming van het prijsverloop wordt de capaciteit in de gebou wensector geraamd op 2.650 miljoen. WONINGEN ƒ1.460 MILJOEN Indien de particuliere woning bouw zich zal bewegen op het niveau van medio 1958 zal in 1959 een produktie verwezenlijkt kunnen worden die overeen komt met de bouw van 80.000 woningen. Het is echter mogelijk, dat het aantal gereedkomende wonin gen in 1959 minder dan 80.000 zal zijn. Aangenomen wordt, dat in '59 80.000 woningen in aanbouw zul len worden genomen, verdeeld als volgt (tussen haakjes de verwachte verdeling, die in het bouwprogramma voor 1958 was aangenomen) 40.000 (40.000) woningwetwo ningen; 38.000 (36.000 premie- en herbouwwoningen) premie woningen; 2000 (4000 vrije sec tor) herbouw en vrije-sectorwo- ningen. Totaal 80.000 (80.000) woningen. In het programma is een be drag van ƒ1.460 miljoen opge- men. Dit bedrag is hoger dan het produktiebedrag, dat over eenkomt met het in aanbouw nemen van 80.000 woningen. Zulks is geschied, teneinde voor een gunstige ontwikkeling in de particuliere woningbouw nodige ruimte te laten. BOERDERIJEN ƒ30 MILJOEN Voor de IJsselmeerpolders en voor door oorlogsgeweld en rampschade verwoeste boerde rijen zal tezamen nog verwerkt worden 4 miljoen. Eenzelfde bedrag zal globaal nodig zijn voor boerderijen in de ruilver- kavelings- en ontginningsgebie- den. Voor de bouw en uitbreiding van boerderijen zonder over heidssteun vervanging van door brand verwoeste opstallen en bouw van nieuwe bedrijven) valt te rekenen op een bedrag van c.a. 20 miljoen. FIASCO VAN EEN BELEID. Niet minister Vondeling, die zich in alle bochten wringt om een nieuwe koers te vinden, is de schuldige, maar het «gehele kabinet. Het is geen kwestie van bestuur maar van beleid, dat wij in het komende jaar de 50 miljoen moeten bijpassen, wanneer de boeren het voeder- graan kopen. Het is een fiasco van het prijs beleid, wanneer op de produk tie van een overvloedig melk- aanbod 350 miljoen moet wor den toegelegd, terwijl consu menten van die melk nog eens 110 miljoen in de schoot wordt geworpen. Het betreft de pro duktie van een kostelijk pro- dukt, maar tegen een redelijke prijs kan men het zelfs aan de straatstenen momenteel niet kwijt. Het landbouwbeleid zal in de komende jaren een andere rich ting moeten kiezen. GEEN SPRAKE VAN BESPARING Wel eindeloos is de weg die naar verlaging der staatsuitga ven leidt. Van aanzienlijke be snoeiing daarvan is geen sprake. Vorig jaar werden we met een kluitje in het riet ge stuurd door de verklaring, dat dit in enkele maanden niet kon worden geëffectueerd. Een jaar lang heeft men nu de tijd gehad om uit te denken dat een besparing op de rijks diensten nauwelijks zichtbaar wordt op een begroting van miljarden. Daar moeten we ons maar mee troosten. Geen sprake van het elimineren van een aantal takken van dienst. Geen woord over stijgende kos ten bij buitenlandse zaken, waar geen produktie uit komt, alleen een toenemend aantal vertegenwoordigingen acht vrucht van het gestegen getal der internationale verbanden, die ook voorlopig alleen z.g. aanloopkosten afwerpen. De oppositie in de volksver tegenwoordiging kan weer naaf hartelust haar kritiek op de ambtenaren-legioenen nagr de regeringsbanken slingeren. Zij kan er eveneens op wijzen dat de uitgaven voor het grote ge biedsdeel Nieuw-Guinea 70 miljoen) even hoog zijn als die voor internationale fondsen en onderontwikkelde gebieden! GOUD VIJVERS WORDEN LEEGGEBAGGERD. Een tekort van 1500 miljoen! Men wil het gat stoppen door om te beginnen enige tijdelijke belastingverhogingen te hand haven, waaronder die op de ver mogensbelasting. Of er nu lang en breed in den lande en ver daarbuiten wordt gespro ken over noodzaak tot belas tingverlaging om daarmee nieuwe industriële investerin gen op te roepen, teneinde het atoomtijdperk te financieren, de heer Hofstra gaat voort de goudvijvers van onze onder nemingen uit te baggeren. De oogst van dit baggerbedrijf wordt overgeheveld naar het schip van staat, dat steeds meer lekken vertoont. De zuivelcri- sis heeft een nieuw lek veroor zaakt. Men moet zich afvragen of de apotheose van deze rege ringsperiode soms gevormd zal worden door het failliet der staatslasten, die dit jaar met enkele honderden miljoenen toenamen, terwijl het begro tingstekort opnieuw met lenin gen tot 800 miljoen zal worden gedekt. Het uitschrijven van staatsleningen moge de enige uitweg zijn, zij zal de rentevoet op een hoog peil houden, waar door de financiering van de hui zenbouw weer nadelig wordt beïnvloed. STOUTE DROOM. Bij de verwezenlijking van haar plannen, zoals de vergro ting der export, het doen uit voeren van aanvullende wer ken, het inhalen van het wo ningtekort en het raderen van prijssubsidies gaat de regering steeds uit van een aantal stel regels, waarvan zij veronder stelt dat zij verwezenlijkt kun nen worden. Voor het komende jaar be staan deze uitgangspunten uit: een budgettair defensieplafond van ƒ1525 miljoen (wie daar aan tornt werpt kennelijk de Westerse defensie in diggels!); een bouwprogramma van 80.000 woningen; een zekere stabili teit in de werkgelegenheid; be perking van geldeisen voor ge meente en provincie; een sta- SCHIP MET VELE OPVARENDEN VERGAAN In Bahrein is officieel bekend gemaakt, dat een boot met 200 opvarenden in de Indische Oceaan op ongeveer 90 mijl ten zuiden van Kaap Ras al Hadd is gezonken. De ramp is gemeld door het Britse tankschip „British Vigi lance" dat te hulp kwam. Een te Bahrein uitgezonden vliegtuig heeft geen wrak noch overlevenden gezien. Radio-Aden meldde dinsdag, dat het tankschip „Nefala" zon dag 82 opvarenden aan boord heeft genomen van een bij het ten zuiden van Kaap Ras al Hadd gelegen eiland Messriah gezon ken vaartuig, de „Almowaffak". HET ALGERIJNS VERZET IN FRANKRIJK In een militair kampement nabij Marseille is dinsdagoch tend een bom ontploft, waar door een persoon om het leven kwam en zes gewond werden. De bom ontplofte bij een tank die juist ging rijden. In een fabriek in het haven gebied van Le Havre is maan dagnacht een bom ontploft, vlak bij een bak zwavelzuur. Er werden nog meer bommen ont dekt, maar er is geen schade aangericht. Bewakers hebben maandag avond een zware bom op een olieopslagterrein bij Marseille ontdekt. Een bewaker vuurde op een saboteur, maar deze wist te ontkomen. LANCERING VAN VANGUARD- 3ATELLIET MISLUKT De Amerikaanse marine heeft dinsdag een mislukte poging ge daan om op de proefbasis Cape Canaveral een Vanguard-raket met een kunstmaan te lanceren. Als oorzaak van het falen wer den „technische moeilijkheden" opgegeven. Toen het moment van de start van de 24 meter lange raket was aangebroken, kwamen er rook en vlammen onder het apparaat uit, maar de motoren stopten, volgens de officiële lezing, auto matisch tengevolge van een de fect voordat de raket zich in de lucht verhief. De satelliet in de kop van de raket had een ge wicht van bijna tien kg en een middellijn van vijftig cm. Het was de zevende poging om met behulp van een drietraps raket van het type Vanguard een kunstmaan te lanceren. De enige geslaagde poging ge schiedde op 17 maart j.l. toen een satelliet van anderhalve kg in een baan om de aarde werd gebracht. Volgens functionarissen zal er in de naaste toekomst weer een poging worden gedaan, De Russische minister van Buitenlandse Zaken, Gromyko, beeft de algemene vergadering van de Verenigde Natie4 dinsdag .verzocht de stopzetting van de kernwapenproeven als „belang rijke en dringende zaak" op haar agenda te plaatsen, zo meldt Tass. 4 Gromyko zegt in zijn brief aan Hammarskjoeld, dat dit vraagstuk snel tot oplossing moet worden gebracht, omdat 1. voortzetting van de kernwa penproeven de bewapenings wedloop op atoomgebied bevor dert en bijdraagt tot het con strueren van typen kernwapens, waarvan de verwoestende uit werking steeds groter zal wor den, 2. het gevaar van besmetting van de atmosfeer, het land en de zee ginter zal worden, als de proeven niet worden gestaakt, 3. verder uitstel om tot oplos sing van deze kwestie te komen niet kan worden toegestaan, nu de geleerden te Genève tot overeenstemming zijn gekomen over de mogelijkheid van een doeltreffende contróle op de naleving van een overeenkomst tot staking der kernwapenproe ven. Gromyko merkt dan op dat de Russische regering kortge leden eenzijdig de kernproeven heeft stopgezet en de V.S. en Engeland had verzocht haar voorbeeld te volgen. Beide lan den antwoordden op dit verzoek met een „ongekend intensieve" reeks kernwapenproeven, die nog steeds worden voortgezet, aldus Gromyko. Dit bewijst, zo vervolgt hij, dat de V.S. en Engeland het DE TOESTAND OP CYPRUS Het Britse bestuur heeft in een maandagavond jl. te Nicosia uit gegeven verklaring geantwoord op de beweringen, volgens welke inwoners van drie West-Cypri sche dorpen door Britse militai ren werden mishandeld bij huis zoekingen, die werden verricht nadat Cyprische terroristen uit een hinderlaag op een Brits mi litair voertuig hadden geschoten. In een verklaring wordt gezegd dat een ter plaatse uitgevoerd onderzoek heeft aangetoond dat de schade, die bij de huiszoekin gen werd aangericht (ook hier over was geklaagd), „over het al gemeen slechts van geringe aard was". Vervolgd wordt: „Alhoewel het onderzoek nog niet is vol tooid, kan reeds thans worden vastgesteld, dat geen der dorpe lingen bij de huiszoekingen ern stig letsel heeft bekomen. Er was beweerd, dat Britse militairen bij deze gelegenheid vrouwen en kinderen hadden mishandeld. De dorpelingen zijn ten volle in de gelegenheid ge steld eventuele klachten hierover ter kennis van de leden van de onderzoekingsploeg te brengen. Er is echter geen enkele klacht ingediend". In de verklaring wordt ook de juistheid ontkend van de bewe ring van de burgemeester van Limassol, dat Britse bewakers zaterdag j.l. 150 Grieks-Cyprio ten, die zijn geïnterneerd in een kamp in West-Cyprus, hadden mishandeld, na het bekend wor den van een aanslag door de Eoka. Zitting van 16 september 1958. W. van T. te Terneuzen reed met zijn motorrijwiel over de kruising Nieuwediepstr.Vloos- wijkstraat te Terneuzen en deed dit met een snelheid welke te hoog lag voor de omstandig heden ter plaatse. Zodoende kon hij een uit de Vlooswijkstraat naderende auto niet meer ont wijken. Na getuigenverhoor werd v. T. veroordeeld tot 20 of 4 dagen. De eis was 30 of 6 d. Th. J. L., timmerman te Hon- tenisse, reed op een avond met zijn fiets over de Frederik Hen drikstraat en wilde de richting Hulst inslaan. Volgens een daar postende wachtmeester der Rijkspolitie reed L. te veel links. De laatste maakte L. hierop opmerkzaam en daar L. toen met vinnige woorden de politie man terecht wees, kreeg hij een bekeuring. De politieman wilde aanvankelijk volstaan met een waarschuwing. Eis en uitspraak 10 of 2 d. De fabrieksarbeider D. M. te Sas van Gent verleende geen voorrang aan een auto, welke al daar over de Rijksweg reed. M. had aan de Oostdam moe ten stoppen, maar hij reed door, daar hij meende dat de weg vrij was. De officier eiste voor deze on oplettendheid 35 of 7 dagen. Uitspraak idem. De vrachtrijder P. C. M. te Sluiskil stond met een kapotte ENGELAND biel prijspeil en tenslotte het uitblijven van een loonronde. Wie om zich heen kijkt, weet dat de afstand tussen lonen en prijzen weer toeneemt. Voor de oudersdomsvoorziening staat een verhoging voor de deur. De subsidies wil men verlagen. De huren moeten worden verhoogd. Wanneer men deze verlanglijst van vrome wensen leest en over tuigd is van de beperkte moge- tuigd zijn van een toekomst met toenemende sociale span ningen en afnemende populari teit van het zittende regiem. Drs. A. G. HILBRINK. Pamflet der Britse conservatieve partij De Britse conservatieve rege ringspartij zegt in een pamflet, dat zij heeft uitgegeven ter ge legenheid van een actie van drie maanden, om nieuwe leden te werven, dat de dringendste taak der Britse buitenlandse politiek thans gelegen is in een bevorde ring van de kapitaalsstroom naar de onderontwikkelde gebie den, die worden bedreigd door communistische ondergraving, uitbreiding van de wereldhandel en versterking der Engelse kre dietpositie, die nodig is om de middelen voor een dergelijke ex pansie te vinden. Omtrent de waterstofbom wordt in het pamflet gezegd dat het „volkomen misplaatst" zou zijn, indien Engeland zich eenzij dig zou verplichten geen kern wapens te gebruiken. „Dit zou niet het geven van lei ding op moreel gebied zijn, doch het zou neerkomen op een immo reel prijs geven der Britse ver antwoordelijkheid. Onderlinge verbondenheid betekent deelge nootschap, doch geen vazalstatus. Het zou noch eervol, noch ver standig zijn, indien Engeland de bescherming van de veiligheid, het welzijn en de grootheid van Groot-Brjttannië uitsluitend aan Amerikaanse handen zou toever trouwen", aldus dit officiële pam f let der Britse conservatieve re geringspartij. WEST-DUITS LAND auto en reed naar Axel om on derdelen te halen. In Axel ge komen „pikte hij een bocht links" omdat hij haast had. Mensen, die haast hebben, zijn een groot gevaar op de weg zei- de de officier op zijn beurt en eiste 40 of 8 dagen. Uitspraak ƒ30 of 6 dagen. A. J. van C., chauffeur te Hon- tenisse, reed met zijn vrachtauto op 7 juni over de Hulsterweg en wilde links afslaan naar de melk fabriek aldaar. Bij het links afslaan ontstond een aanrijding doordat een ach terop komende vrachtauto, welke van Hulst naar Perkpolder reed, hem toen juist wilde passeren. Van C. werd ten laste gelegd, dat hij het verkeer in gevaar heeft gebracht. Van C. werd bijgestaan door mr. Tichelman, terwijl verder 2 getuigen a charge en één getuige a décharge werd gehoord. Van C. zeide, dat hij tijdig rich ting had aangegeven. De getuigen A. M. V. uit Ra- venswaay en N. R. te Rijswijk, welke in de achteropkomende auto waren gezeten, verklaarden dt zij wel stoplichten maar geen licht van de richtingaanwijzer hadden gezien. A. M. te Hontenisse, getuige a décharge, zegt dat de achterop komende auto zeer hard kwam aanrijden. De officier zeide dat Van C. eerst naar rechts is uitgeweken en toen naar links reed. De ach teropkomende bestuurder van de auto was dus in de mening, dat Van C. hem wilde laten passeren. De oorzaak van het ongeluk kan ook wel gelegen hebben in de snelheid van de achterop komende auto, maar de wijze van rijden van C. was zó, dat de bestuurder van de achterop komende auto op een dwaalspoor is gebracht. Het verkeer is hier door in gevaar gebracht en daar om strafbaar. Eis 25 of 5 d. Mr. Tichelman zeide, dat het een zeer moeilijk geval is. Als de tenlastelegging juist is, is Van C. inderdaad schuldig, maar de snelheid van de achterop komende auto dient in aanmer king genomen te worden in de schuldvraag. Hij liet de straf maat over aan het oordeel van de kantonrechter. Uitspraak idem. Russische besluit om de proe ven stop te zetten, trachten uit te buiten om militaire voordelen te behalen. De Russische re gering kan hier, i.v.m. de veilig heid van de Sowjet-Unie na tuurlijk niet stilzwijgend aan voorbijgaan, aldus Gromyko. Ui) zegt dan dat de regerin gen van de V.S en Groot-Brit- tannië de „volledige verant woordelijkheid" dragen voor de voortzetting van de kernwapen proeven en de mogelijk schade lijke gevolgen hiervan voor de gehele mensheid. Een oplossing voor het vraag stuk van de stopzetting van de kernwapenproeven zal een gun stige uitwerking hebben op de gehele internationale toestand, zo besluit Gromyko. Gromyko had eerder in zijn brief gezegd dat de oplossing van dit vraagstuk de eerste be langrijke stap zal zijn op de weg naar een volledig verbod van produktie en gebruik van kernwapens en gunstige voor waarden zal scheppen voor de oplossing van andere belangrij ke ontwapeningsproblemen. De Sowjet-Unie heeft maan dag voorgesteld dat deskundi gen van Oost en West op 10 no vember in Genève bijeen zullen komen ter bestudering van maatregelen tegen verrassings aanvallen. Dit meldt het Sow- jet-persbureau Tass. In een nota die aan de Ameri kaanse zaakgelastigde te Mos kou werd overhandigd, wordt gezegd, dat het overleg in zo kort mogelijke tijd vier tot vijf weken moet zijn geëin digd. Deskundigen van de V.S., Engeland, Frankrijk, België, de Sowjet-Unie, Polen, Tsjecho- Slowakije en Roemenië zouden aan de conferentie moeten deel nemen. De nota is een antwoord op een Amerikaanse nota van 31 juli j.l. waarin werd voorge steld, dat deskundigen van de Sowjet-Unie en de V.S. in de eerste week van oktober in Ge nève zouden samenkomen. Zij zouden de „technische aspecten van garanties tegen de moge lijkheid van een verrassings aanval" moeten bestuderen. -De garanties zouden vermoe delijk onder meer omvatten het Amerikaanse' voorstel voor luchtverkenning en het Russi sche voorstel voor het statione ren van inspectiegroepen op vliegvelden en belangrijke ver keersknooppunten. In de Sowjet-nota wordt voorts nog verklaard, dat over eenstemming over garanties mogelijk is mits rekening wordt gehouden met eikaars belangen en afgezien wordt van acties die de internationale toestand' slechter kunnen maken of het oorlogsgevaar vergroten. De algemene secretaris van de V. N., Hammarskjoeld, heeft aanbevolen dat een Russisch voofstel om van het staken der kernproeven een agendapunt te maken voor de algemene verga dering, eerst door de politieke commissie wordt besproken. De Russen hebben het voorstel ge daan enkele uren voordat de as semblee zou bijeenkomen voor de nieuwe zitting. De Amerikanen waren enigs zins verbaasd over het Sowjet- voorstel, gezien de BritsAme rikaanse bereidverklaring de proeven na volgende maand te staken. Nederlanders bij Drachenf els-ongeluk zwaar gewond Bij het ongeluk met het berg- treintje op de Drachenfels wer den ook twee Nederlandse toe risten, de 45-jarige F. A. G. B. uit Zwolle en zijn echtgenote H. B. ernstig gewond. Zij zijn opgenomen in een van de zie kenhuizen ln Köningswinter of omgeving. Nederlandse groenten en fruit op straatweg Nederlandse groenten en fruit hebben gistermorgen een tijde lijk plaveisel gevormd op de Westduitse „Bundesstrasse" 239 bij Heiden in de „Kreis" Det- mold. Ze waren afkomstig van een vrachtauto met aanhangwagen uit Dordrecht, die aangereden werd door een Britse militaire vrachtauto en omsloeg. De PASSAGIEKSTREIN STOKT IN BAAI Een passagierstrein is bij I«ezabeth in de baai van Newark (V. S.l, Britse auto ramde bovendien Kestort. Een rijtuig bleef in de rails, een tweede bleef hoven het water nog een woonhuis De beide '1;>nxen, terwijl de derde wagon in de diepte verdween. Het aantal auto's werden zwaar bescha- <lo,'pn bedraagt, na de berging van de 13 lijken uit de gezonken wagon, digd, maar de chauffeurs ble-j twintig. In de trein bevonden z.ieh naar schatting 100 passagiers. ven ongedeerd. .(Radiografisch overgebracht* lelefoto.)

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1958 | | pagina 3