enu Jeugd zonder hoop? Hoe zit dat met de mode II kunt niet alles weten! Het gemetselde kolenhok vdn't Hoff Hoe doet V het huishouden 7 Pessimisme gevolg van ons eigen falen cm van de week KIND EN KARAKTER EEN VADER NAAR MIJN HART HANDIGE HANDEN VeebleM Zaterdag 14 juni 1958. DE VRIJE ZEEUW Telkens wanneer aan het ein de van een schooljaar en een studieseizoen de poorten der scholen en academies voor en kele maanden dicht gaan, wor den wij geconfronteerd met de problemen van onze jeugd. Een groot aantal jongeren verlaat de school of een ander oplei dingsinstituut. Op hetzelfde moment bereiden andere groe pen jeugdigen zich voor om hun plaatsen in te nemen. Problemen voor die jongeren zelf rijzen. Waar zullen ze te recht komen? Staat de maat schappij met open armen om hen te ontvangen?'Welke keu ze moeten ze maken bij een verdere specialisatie? Proble men ook voor de ouders en voogden. Naar welke school moet ik mijn kind nu zenden? Of moet zoon of dochter de maatschappij in en daar zich zelf verder ontwikkelen of vor men. Niet in het minst ook proble men voor het onderwijzend en opvoedend personeel. Zijn de vorderingen van de pupillen voldoende om hen voor wat moeilijker vraagstukken te plaatsen? Kunnen wij onze leerlingen met deze kennis ge wapend op de maatschappij loslaten? Leggen wij onze maat staven goed? Deugt de gevolgde methode wel? De aardbeien blijven helaas nog steeds prijzig. Ze zullen daarom in de meeste gezinnen maar met mondjesmaat ge bruikt kunnen worden. Geluk kig zijn ze heel goed in combi natie met andere levensmidde len tot heerlijke gerechten te verwerken. Een beschuitje met aardbeien, aardbeien met slag room, vanillevla met aardbeien, aardbeienpudding, maar ook niet te vergeten uitgelekte yo ghurt met aardbeien is een verrukkelijk en zeer gezond des sert. In coupeglazen opgedaan en versierd met een wafeltje zelfs een heel feestelijk uitziend nagerecht! Zondag: Aspergesoep, gehakte biefstuk, spinazie, aardap pelen, aardbeien met uitge lekte yoghurt. Maandag: Stoofschotel spits kool met kaas en tomaten, warme broodpudding met bessensapsaus. Dinsdag: Runderlappen, andij vie, aardappelen, yoghurt. Woensdag: Schotel van gevulde slakropjes en aardappelpu- rée, rabarber met schuim kop (eidooiers bewaren voor de omelet van donderdag Donderdage: Kerrierijst, ome let, gestoofde komkommer, citroenvla. Vrijdag: Kerriesoep, gestoofde schelvis, peentjes, aardap pelkoekjes, peterseliesaus. Zaterdag: Macaroni met ham en kaas, sla, fruit. RECEPT: STOOFSCHO TEL SPITSKOOL. 2 kg aardappelen. 1 kg spits kool, kg tomaten, Vi eetle pel maizena, 80 gr. roomboter, 250 gr. belegen kaas, zout, peper. De aardappelen in stukjes gesneden met een bodempje water gaar koken. De spitskool in snippers snijden en met de boter in de koekepan 10 min. licht fruiten. De gewassen en gesneden tomaten hieraan toe voegen en 5 min. mee laten sudderen. De kool en tomaten aan de aardappelen toevoegen, de in blokjes gesneden kaas erbij doen, het vocht binden met de aangemengde maizena en de stoofschotel op smaak afmaken met zout en peper. Onmiddellijk opdienen, daar de kaas anders uit gaat smelten. RECEPT: WARME BROODPUDDING. 150 gr. oud wit brood zon der korst, 4 dl melk, 40 gr. roomboter, 70 gr. suiker, ci troenrasp, 2 eieren, 50 gr. amandelen of rozijnen, iets zout. De melk aan de kook bren gen, het brood erin brokkelen, een zeer dikke pap ervan ko ken, de fijn gehakte amandelen of gewassen rozijnen, de losge klopte eidooier, de boter, ci troenrasp,-suiker en zout erdoor roeren en tot slot het stijfge- slagen eiwit er voorzichtig door scheppen. Een goed sluitende niet lekkende vorm zorgvuldig met boter besmeren en met bloem bestrooien en voor niet meer dan 2/3 met de pudding massa vullen. De vorm in een pan met kokend water plaatsen (zó dat het water 1 vingerbreed onder de rand van de vorm blijft) en de pudding hierin 1' uur zachtjes laten koken. De geopende vorm daarna zo mo gelijk enkele minuten in een lauw warme oven plaatsen, waardoor de pudding van de zijkanten en bodem loslaat, op een verwarmde schotel keren en meteen opdienen. Die goeie oude tijd is voorbij Elk jaar maken .we ook weer vergelijkingen met de verleden tijd. Opnieuw horen we de kre ten over ervaringen uit, „onze algen tijd". Toen was alles an ders, beter! En spoedig zitten we te filosoferen ovér de twee derangs jeugd, waarmee onze tijd gekweld wordt. Jongens en meisjes onder mijnen het ouderlijk gezag. De studielust en '-resultaten zijn niet meer zoals vroeger. De baldadigheid onder de jeugd is toch zo toegenomen en kijk eens naar de stijgende criminaliteit onder de min derjarigen. Er zijn voldoende oorzaken, die ons hoofd doen schudden en onze geest met zorg vervullen. Vanzelfsprekend worden de sterke verhalen over de ontwor telde jeugd vergroot weergege ven. Ligt er een kern van waar heid in? Dan moeten we daarbij zich openbarende problemen benaderen vanuit de omstan digheden en de maatschappij van onze dagen. Vader heelt het te druk We vinden allereerst een mindere geslotenheid van het gezin. In een reeks van geval len is de jeugd in haar groei veel meer op zichzelf aangewe zen dan voorheen. De meeste ouders zijn beschaafde mensen met veel kennis van opvoeding en pedagogie. Men kan er te genwoordig zo véél over lezen! Inderdaad, wij zijn zo druk met het uitzoeken van pro blemen en het formuleren van aanvaardbare oplossingen daarvoor, dat wij de toepas sing ervan vergeten. Vader vindt de opvoeding en de om gang met kinderen in de eer ste plaats een zaak van moe der. Trouwens hoe zou hij tijd kunnen vinden om zich eens aan zijn kinderen te wijden? Hoeveel zaken moeten er bij het tempo van onze dagen niet in de avonduren afge daan worden. De zakenre laties willen tegenwoordig 's avonds ontvangen worden. Ben je vijf avonden druk ge weest dan mag er toch wel een avondje bridge of iets anders af? Vakanties houden met de kinderen is ook geen doen meer. Je komt niet aan je broodno dige rust toe. Kinderen dus al léén met vakantie! Wat er van een intiem contact tussen dit soort vaders en hun kinderen over blijft is gemakkelijk te ra den: niets. Moeder werkt Ligt het zwaartepunt meer bij de moeders? Mis, die zijn ook al met de tijd meegegaan. Zij hebben thans hun dames- clubs en allerlei sociale be zigheden buitenshuis. Een moderne moeder is geen huissloof meer die altijd voor de kinderen klaar staat. Veel van die moeders hebben tegenwoordig een betrekking net als vader. Er is een grote vraag naar vrouwelijk perso neel en men kan goed verdie nen. De gezinsinkomsten ver meerderen. Je kunt nog eens wat aardige dingen kopen. Moeder wil ook in de auto leren rijden en buiten televisie kan men in een modern gezin niet. Overigens moet er ook geld zijn om de kinderen een goede op leiding te geven. Inderdaad, als moeders een betrekking hebben en/of allerlei bezigheden bui tenshuis hebben wordt het con tact met de kinderen wat min der. Maar het is ouderwets om daar een probleem van te ma ken. Kinderen moeten vroeg leren zichzelf te redden. Zou onder de geschetste om standigheden de opgroeiende jeugd niet evenzeer verwaar loosd kunnen worden als in het gezin waar pa drinkt of steelt en moeder altijd met andere mannen de deur uit is? t Ouders zijn onwetend De snelle sociale evolutie geeft kinderen dikwijls kans voor kennis en ontwikkeling, waar ouders nooit van ge droomd hebben. Die kinderen aan hun ouders maar domme mensen vinden, die „nergens van weten", waarmee alle re spect verdwijnt. De scholen, tot en met de universiteiten, worden in onze tijd volgepropt met leerlingen uit allerlei kringen, van hoog tot laag. Men acht dit een ze gen van onze tijd. Misschien is die opvatting juist, als men zijn ogen open zet voor de pro blemen. die zich daarbij voor doen. Er zijn vele sociale span ningen, ook binnen de school gemeenschap. Een deel van de jeugd studeert uit ruime mid delen, anderen moeten elke cent omdraaien om hun doel te kunnen bereiken. Bij nog niet gerijpte mensen ontladen die spanningen zich anders dan bij volwassenen. Er komen minderwaardigheids complexen. Deze jongeren wor den cynisch, anderen vluchten in grote onverschilligheid en minachting voor de bestaande maatschappelijke orde. Maar welke gevoelens en spanningen zich ook voordoen, de jeugd wordt erdoor beïnvloed en krijgt dus een andere kijk op de gang van zaken, krijgt ook een andere levensstijl dan de vaders van thans in hun jeugd zelf hebben verworven. Schifting door specialisatie De toenemende specialisatie eist een schifting van mensen naar kwaliteiten, ook en vooral van jongeren. Een vloed van examens en testen gaat over hen. Er dreigt een overmaat van specialisten op bepaald terrein. Er dreigt een overbe volking van de scholen en zelfs van ons land. Wij gaan examineren en be proeven om een scheiding te maken tussen de schapen en de bokken. Wij stellen de eisen hoger en hoger totdat we het maatschappelijke springtouw zó hoog houden dat alleen hy per-begaafden de hindernis kunnen nemen, zoals gebleken is bij de schriftelijke examens wiskunde voor het voorberei dend hoger onderwijs. We wil len een mechanische schifting in een automatische wereld en nemen de hulpmiddelen daarbij uit een verkeerde doos, zoals nu weer bleek bij het examineren van middelbare scholieren voor moderne talen. Gevolg van eigen falen Wij zoeken en tasten in het onzekere bij het pogen de jeugd te volgen en te leiden in haar eigen wereld, waarin zoveel on zekerheid is, dat ons nageslacht nerveus wordt. Vele jongeren voelen zich temidden van hun problematiek stuurloos en wij in ons door drukte voortgedre ven leven hebben geen tijd voor hen. Wij klagen dat de jeugd geen hoop heeft en geen geloof in de toekomst. Dat pessimisme is een gevolg van ons eigen falen. Kunnen wij de jeugd nog hoop en toekomst geven dan moeten we ons tijd gunnen haar gees telijk te benaderen in een tijd perk van toenemende onrust en onzekerheid op allerlei gebied. Dan zullen wij meer dan eens ontdekken dat in de jongeren een verbeten moed schuilt om problemen te overwinnen waar voor wij terug zouden deinzen. En veel verwarring en wanbe grip spruiten voort niet uit ver keerde leiding maar uit een to taal ontbreken van leiding in vele kringen. In dit opzicht gedragen wij ons dikwijls als hopeloze geval len. Zolang wij echter nog niet aan ons zelf twijfelen, behoeven wij geen overdreven angst te koesteren voor de bloem der natie, zelfs niet als die voor een zwaar examen zakt. Zij zal haar eigen wereld veroveren. drs. HERMES. (Nadruk verboden.) De grote modeontwerpers in Parijs, Londen, Rome, Flo rence, Milaan en waar ook ter wereld noemt men wel modekoningen, doch deze naam is wat overdreven. Hun macht is namelijk zeer be perkt, want zij kunnen slechts ontwrepen en presen teren, doch de vrouw niet dwingen hun creaties te dra gen. Voor deze modekoningen is het van het grootste belang welke dames tot hun clien tèle behoren, want eigenlijk is het een kleine klanten groep, die de mode bepaalt en niet de modekoning zelf. Vorstelijke personen en film sterren geven namelijk de toon aan in de mode. Wordt een creatie van een modeko ning door enkele van deze toonaangevende dames ge kocht, dan is de kans groot, dat de lijn van dit betreffende kledingstuk er in zal komen. Zo is wat prinses Margaret in Engeland draagt voor de Engelse vrouw toonaange vend en in de zuidelijke mondaine centra zijn het de hertog en de hertogin van Windsor die de toon aange geven. De creaties van de modeko ningen zijn over het alge meen zeer revolutionair en al dragen prominente dames dat, de gemiddelde vrouw wil wel de algemene lijn vol gen, maar toch niet in het extreme vervallen. 3 Daarom zijn er zogenaamde modecentra, waar de revolu tionaire creaties van de mo dekoning wat gematigd wor den, met behoud van de es sentie en wel in die vorm, dat de dames deze kunnen accepteren. 3 Het zijn eigenlijk deze mode centra, die de „mode" ma ken want wat zij tenslotte brengen, wordt n algemee aanvaard. k Het zijn ook deze modecen tra, die de dikwijls sterk uit eenlopende visies op de nieu we mode van de diverse mo dekoningen zodanig bewer ken, dat er als het ware één lijn ontstaat, die dan voor dat jaar de nieuwe mode is. Dat de modekoningen het niet voor het zeggen hebben, doch dat er andere minder bekende, doch grote krachten een rol spelen mag wel blij ken uit het feit, dat reeds in 1954 Dior de rokken 40 cen timeter van de grond wilde hebben en dit ook bracht in zijn creatie. Maar de beslis sende krachten meenden dat de tijd nog niet rijp was en deze nieuwigheid werd niet geaccepteerd. Het duurde nog enkele jaren voordat Dior zijn zin kreeg. (Nadruk verboden.) 0 Aretaatzijde moet men voor zichtig strijken. Is het ijzer te heet, dan smelt de zijde en komt er een gat in. 0 Een amandelmolen kan men smeren met glycerine, dit geeft onaangename smaak. 0 Gebruikt u het cellefaan van een bonbondoos voor het af sluiten van een jampotje of iets van die aard, dompel het cellofaan dan eerst in heet water, voordat men het op de opening legt. 0 Eieren welke In waterglas ge legen hebben, kan men koken door in het stompe eind een gaatje te prikken. 0 Aangeslagen zilveren lepels en vorken worden weer schoon door ze te leggen in het water waarin eieren gekookt zijn. Daarna ODwrijven met een zachte doek. 0 Muf geworden havermout krijgt men weer goed door ze in een ijzeren pan gedurende 10 minuten uit te stomen. 0 Gebruikt u een zinken bad, laat er dan eerst koud water in lopen en daarna warm. U voorkomt daardoor dat het zink „brokkelig" wordt. 0 Zijden vloeipapier kan men uitstekend gebruiken bij het inwrijven met was voor de meubels of de vloer. (Nadruk verboden.) Er stond een berichtje in de krant, dat mij opviel, hoe klein het ook was. Het had zich in Engeland afgespeeld en de inhoud luidde: „De 7 jaar oude Tony Braithwaite moest vijftig maal schrijven ,.Ik mag niet te laat op school komen". Gisteren verscheen Tony op school met vijftig strafregels, keurig geschreven in het handschrift vanzijn va der. Er was een brief bij van pa: „Het was miin schuld, dat Tony te laat kwam, dus is het niet meer dan billijk, dat ik ook de strafregels schrijf". De meester van Tony vond het bijzonder sportief von Tony's vader en heeft de zaak verder laten rusten". Toen ik dit las, heb ik me op een enorme manier verheugd. Zulke c'ingen zeggen mij méér dan welke ellenlange opvoed kundige verhandelingen ook. Wat een pedagoog, die vader -an Tony en daarbij nog de beste vriend van zijn kleine zoon. Dat is nog heel wat an ders dan hem alleen maar sportief te noemen. Hij Is wer kelijk een vader naar mijn hart Overdreven? Mogelijk dat er ouders zijn, die hierover hun hoofd schud den en denken„Mens. doe niet zo overdreven". Misschien zijn er ook wel ouders, die het zeer beslist niet met me eens zijn. Die oprecht menen, dat de op voeding in het gedrang komt en er van het prestige van de opvoeders niets overblijft, als je met zulke dingen begint. Mag ik u dan uitleggen, hoe ik het zie en waarom ik aan een dergelijk gebaar wel dege lijk hoge opvoedkundige waar de hecht? Papa was er de schuld van, dat Tony te laat op school kwam. maar hij probeerde niet, dat als verontschuldiging aan te voeren. Hij nam de straf en verraadde zijn vader niet. Maar toen hij thuis kwam, vertelde hij natuurlijk, wat er gebeurd was. Zijn vader had daarop op twee manieren kunnen reage ren: óf hij had net gedaan of zijn neus bloedde en zelfs mis schien nog schijnheilig kunnen zeggen„Zorg nu maar. dat je nooit meer te laat komt" en zijn zoontje rustig voor het schrijven van de regels laten opdraaien. Ik geef toe, dat de meeste vaders er zich wel zo afgemaakt zouden hebben. En het gevolg? Zoonlief zou zich in zijn va der bekocht gevoeld hebben. Hij zou misschien niets gezegd heb ben. maar wél het zijne ge dacht. En hij zou beslist niet zo hoog meer tegen zijn vader hebben opgezien als voorheen. Of vader zou gezegd hebben, zoals Tony's vader kennelijk ook gedaan heeft„Joh, dat gaat niet. Het was mijn schuld, dat je te laat kwam. dus komt de straf mij toe. Geef op die strafregels". Heeft hij daarmee afbreuk aan zichzelf gedaan tegenover zijn zoon? Geen sprake van. Kinderen voelen zulke dingen feilloos aan. Kinderen hebben een enorm besef van rechtvaar digheid. En ik geloof, dat men een kind niets ergers aan kan doen, dan juist zijn rechtvaar digheidsgevoel in gedrang bren gen. Tony's vader heeft dit be grepen. Ik denk, dat Tony hem „reusachtig" vindt. ,.A sport", zoals de Engelsen zeggen. En dat hij op zijn beurt voor die vader steeds door het vuur zal gaan. Geen wonder! Ik zei u toch al, die vader is er een naar mijn hart MARCELLE. (Nadruk verboden.) De kolenkist of -kast is leeg en voor de tijd van kolen be stellen weer aanbreekt, kun nen we een prachtige nieuwe berglaats maken. Als u de voorraad, die anders opgesla gen ligt in een kist op een balcon of in een te klein bij keukentje nu eens wilt op slaan in een eigen gemaakt kolenhok, dan hopen wij u met ondervolgende gegevens enigermate behulpzaam te kunnen zijn. Wij gaan met onze beschrij ving ervan uit het te metselen hok tegen een reeds bestaande muur te kunnen plaatsen. De grootte moet worden bepaald naar eigen behoefte. Als maat staf kunt u aannemen, dat in een ruimte van 1 ms inhoud normaal 10 hl brandstof opge slagen kan worden. Wij gebruiken in verband met de kosten afgebikte stenen van dezelfde grootte. Een eensteens- muurtje is voldoende. Het is het voordeligste lengte Krachten sparen voorkomt voortijdig oudworden DEELNEMING AAN MAATSCHAPPELIJK LEVEN VOOR HUISVROUW ONONTBEERLIJK Een gezonde, jonge vrouw behoeft er niet tegen op te zien zich eens flink te vermoeien. Als het maar geen regel wordt laat naar bed te gaan, terwijl men weet, dat elke ochtend vroeg de plicht weer roept. De altijd bezige huisvrouw heeft tenminste acht uren nachtrust stellig nodig. Bovendien doet zij, als zij lange dagen moet maken, er goed aan na de middagmaaltijd een uurtje te gaan liggen. Daardoor rusten de voeten uit, de bloedsomloop in de benen verbetert (dit is vooral van belang bij aanleg voor spataderen) en de huisvrouw is ook een ogenblik ontspannen en bevrijd van de kleine en grote zorgen, die haar steeds weer wachten. Verder kan de hulsvrouw haar krachten sparen door haar „werkplaats", de woning zo doel matig mogelijk in te delen, node loos heen en weer lopen of trap pen klimmen te vermijden, zel den gebruikt keukengerei weg te bergen en haar gewone gereed schappen gemakkelijk in het be reik te hebben, zodat er geen bukken, in een kast kruipen of stoelen beklimmen aan te pas komt om ze te voorschijn te ha len. Allerlei karweitjes waarbij de meeste vrouwen blijven staan kunnen gemakkelijker in zitten de houding worden uitgevoerd. Het is gewenst, dat de huisvrouw er een gewoonte van maakt werkzaamheden als aardappelen schillen en strijken zittende te doen. JUISTE VOEDSELKKUZE Bovendien wordt het hoog tijd, dat men eens ophoudt met het voortdurend veronachtzamen van de voedingshygiëne. Zelfs vrou wen, die voldoende op de hoogte zijn van de voedingsleer en die weten op welke manier gezonde maaltijden smakelijk en zonder grote kosten kunnen worden klaargemaakt, komen niet op de gedachte, dat zij de voorschriften voor een juiste voeding ook ten aanzien van zichzelf moeten toe passen. Het is voor ieder, ook al wordt er nog zo hard gewerkt, altijd beter om sober te zijn met eten en drinken dan overdaad na te streven. De hoeveelheden voed sel worden door een normale eet lust vanzelf geregeld, belangrij ker is de samenstellnig en de kwaliteit. Brood en aardappelen beho ren in Nederland nu eenmaal dagelijks op het menu voor te komen. Ze vormen een voortref felijk voedsel, maar ze mogen toch niet te veel op de voorgrond treden. Er moet een flinke plaats in de maag overblijven voor groenten en voor melk in een of andere vorm. Heel gezond is het ook om eens per dag, of anders toch minstens drie maal per week een ei te eten. Wordt hiervoor gezorgd: groenten (afgewisseld in ge kookte en in rauwe toestand), een halve tot driekwart liter melkkost en een ei, dan kón daarbij voor het lekkere nog wel vlees worden genuttigd, maar noodzakelijk voor de gezondheid is dat niet. Overigens zij er aan herinnerd dat af en toe vis eten aanbevelenswaardig is en ook dat het opwarmen van gerechten altijd uit den boze is. DE WERELD RONDOM Nog veel zou er te zeggen zijn over de huisvrouw, die in de schrale voor- of najaarswind buiten dekens uitklopt zonder een das om of een vest aan te doen, die een hele middag door de stad blijft lopen met natte voeten en die, geheel onnodig, op bezoek gaat bij kennissen, die met griep of een andere besmet telijke aandoening te bed liggen. Dat zijn zo allemaal van die zaken, die ze haar kinderen zou verbieden! We zullen daar maar niet verder over uitweiden; lie ver wijzen wij nog op de geeste lijke hygiëne, die ook voor de ge zinsmoeder haar eisen stelt. De huisvrouw moet zich namelijk niet verschuilen achter de man den met kapotte kousen en sta pels afwas, maar belangstelling houden voor wat er in de wereld rondom haar gaande is. Dat wil zeggen: zij moet er de tijd voor afnemen om de krant te lezen of een boek, wat de moeite waard schijnt te zijn en af en toe moet zij samen met de echtgenoot of met het oudste kroost een vergadering, lezing of voorstelling bezoeken. Door deel te nemen aan het maatschappelijke leven voorkomt zij, dat zij geestelijk aftakelt en en breedte te laten afhangen van de beschikbare stenen, d.w.z. dat zowel de lengte als de breedte een veelvoud kan wor den van dez# stenen, waardoor er slechts weinig gebikt be hoeft te worden. Het afpalen Laten we beginnen met het afpassen van een der zijmuur tjes. Allereerst leggen we op de vlak gemaakte grond b.v. een vijftal stenen in de lengte ach ter elkaar; rekening houdende met de voegen wordt de buiten breedte daardoor ongeveer 1.10 m. Aan het einde van dit rijtje stenen slaan we een stevig paaltje in de grond, loodrecht zetten met behulp van een wa terpas; schoren met een paar rechtop staande latjes. Nu leggen we de eerste steen laag in lengterichting en ook aan het einde van deze laag slaan we een paaltje. Vervol gens komt het eerste rijtje ste nen van de andere zijmuur aan de beurt. Denk vooral om de ruimte tussen de stenen voor de voegen. Zij- en voormuur moeten loodrecht op elkaar staan. Heb ben we op deze wijze alles naar behoren afgepaald, dan nemen we de stenen weer weg en gra ven de grond waar deze stenen lagen uit tot op eensteens dikte. In deze voor leggen we nu de (Advertentie). BINNENVERINGBED verkrijgbaar bij: oud wordt vóór haar lijd. Heus, man en kinderen zullen het op prijs stellen als zij ook in psy chisch opzicht fris blijft. Dr. H. W. SCALONGNE. (Nadruk verboden.). eerste laag stenen, deze komt dus geheel los te liggen. De specie Thans komt het maken van de specie aan de beurt. Hier voor hebben we nodig cement en zand. De verhouding is 1 3. Op elke bak cement, die we denken nodig te hebben, stor ten we 3 bakken van gelijke in houd zand. Dit alles nu goed door elkaar mengen. In het midden van deze hoeveelheid maken we nu een putje waarin wij water doen. Thans moet al les weer goed door elkaar ge mengd worden, zo dat een goed stevig mengsel wordt verkre gen. Dat krijgen we dus door zoveel water toe te voegen aan de hoeveelheid specie, dat deze niet te dik of te dun wordt, ze moet gemakkelijk te verwerken zijn. De eerste steenlaag leggen gebeurt weer met behulp van de waterpas. Op de loodrecht op gestelde paaltjes tekenen we de steenlagen af, steeds op gelijke hoogte, ook hierbij moeten we rekening houden met de voegen die alle ongeveer 5 6 mm dik moeten zijn. Verder worden de diverse steenlagen gemetseld met behulp van een te spannen touwtje op de aangegeven pot loodstreepjes. Laag voor laag metselen we nu omhoog, zodat we tenslotte een vierkante bak hebben verkreeen. De helling Aangezien de bak van achte ren naar voren schuin moet lo pen, met het oog op de water afvoer, metselen we met, in vorm gekapte stenen deze schuine verhoging. Teneinde een vlak te verkrijgen, vullen we de ontstane ruimten op met specie. De muren moeten nu nog ge voegd worden, hiervoor is no dig dat de specie tussen de ste nen met een z.g. voegspijker gefatsoeneerd wordt. De stenen niet besmeuren. De bodem kan worden voor zien van een stevige houten vloer, dan wel belegd worden met stenen, die goed aan elkaar sluiten, zo glad mogelijk lig gen, waardoor gemakkelijk op scheppen verkregen kan *«*-. den. Het deksel Aangezien er een deksel op onze kolenbergplaats moet, die nen we aan de achtermuur tus sen de twee zijmuurtjes eerst een stevige lat te bevestigen, waarvoor we een muurboor met pluggen gebruiken. Voor het deksel nemen we eenduims geploegd hout, aan de onderzijde stevig verbonden met klampen. Het deksel moet iets groter zijn dan de berg plaats. Op de aan de muur be vestigde lat spijkeren we nu een niet al te brede plank van duims hout, waaraan het dek sel kan worden bevestigd met een tweetal flinke scharnie ren (staarthengsels genaamd). Voordat we deze staarthengsels aanbrengen, beleggen we het deksel met asfaltpapier. (Nadruk verboden.)

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1958 | | pagina 7