enu
Jeugd zonder hoop?
Hoe zit dat met de mode
II kunt niet
alles weten!
Het gemetselde kolenhok
vdn't Hoff
Hoe doet V het huishouden
7
Pessimisme
gevolg van ons eigen falen
cm
van de week
KIND EN KARAKTER
EEN VADER
NAAR MIJN HART
HANDIGE HANDEN
VeebleM
Zaterdag 14 juni 1958.
DE VRIJE ZEEUW
Telkens wanneer aan het ein
de van een schooljaar en een
studieseizoen de poorten der
scholen en academies voor en
kele maanden dicht gaan, wor
den wij geconfronteerd met de
problemen van onze jeugd. Een
groot aantal jongeren verlaat
de school of een ander oplei
dingsinstituut. Op hetzelfde
moment bereiden andere groe
pen jeugdigen zich voor om
hun plaatsen in te nemen.
Problemen voor die jongeren
zelf rijzen. Waar zullen ze te
recht komen? Staat de maat
schappij met open armen om
hen te ontvangen?'Welke keu
ze moeten ze maken bij een
verdere specialisatie? Proble
men ook voor de ouders en
voogden. Naar welke school
moet ik mijn kind nu zenden?
Of moet zoon of dochter de
maatschappij in en daar zich
zelf verder ontwikkelen of vor
men.
Niet in het minst ook proble
men voor het onderwijzend en
opvoedend personeel. Zijn de
vorderingen van de pupillen
voldoende om hen voor wat
moeilijker vraagstukken te
plaatsen? Kunnen wij onze
leerlingen met deze kennis ge
wapend op de maatschappij
loslaten? Leggen wij onze maat
staven goed? Deugt de gevolgde
methode wel?
De aardbeien blijven helaas
nog steeds prijzig. Ze zullen
daarom in de meeste gezinnen
maar met mondjesmaat ge
bruikt kunnen worden. Geluk
kig zijn ze heel goed in combi
natie met andere levensmidde
len tot heerlijke gerechten te
verwerken. Een beschuitje met
aardbeien, aardbeien met slag
room, vanillevla met aardbeien,
aardbeienpudding, maar ook
niet te vergeten uitgelekte yo
ghurt met aardbeien is een
verrukkelijk en zeer gezond des
sert. In coupeglazen opgedaan
en versierd met een wafeltje
zelfs een heel feestelijk uitziend
nagerecht!
Zondag: Aspergesoep, gehakte
biefstuk, spinazie, aardap
pelen, aardbeien met uitge
lekte yoghurt.
Maandag: Stoofschotel spits
kool met kaas en tomaten,
warme broodpudding met
bessensapsaus.
Dinsdag: Runderlappen, andij
vie, aardappelen, yoghurt.
Woensdag: Schotel van gevulde
slakropjes en aardappelpu-
rée, rabarber met schuim
kop (eidooiers bewaren voor
de omelet van donderdag
Donderdage: Kerrierijst, ome
let, gestoofde komkommer,
citroenvla.
Vrijdag: Kerriesoep, gestoofde
schelvis, peentjes, aardap
pelkoekjes, peterseliesaus.
Zaterdag: Macaroni met ham
en kaas, sla, fruit.
RECEPT: STOOFSCHO
TEL SPITSKOOL.
2 kg aardappelen. 1 kg spits
kool, kg tomaten, Vi eetle
pel maizena, 80 gr. roomboter,
250 gr. belegen kaas, zout,
peper.
De aardappelen in stukjes
gesneden met een bodempje
water gaar koken. De spitskool
in snippers snijden en met de
boter in de koekepan 10 min.
licht fruiten. De gewassen en
gesneden tomaten hieraan toe
voegen en 5 min. mee laten
sudderen. De kool en tomaten
aan de aardappelen toevoegen,
de in blokjes gesneden kaas
erbij doen, het vocht binden
met de aangemengde maizena
en de stoofschotel op smaak
afmaken met zout en peper.
Onmiddellijk opdienen, daar de
kaas anders uit gaat smelten.
RECEPT: WARME
BROODPUDDING.
150 gr. oud wit brood zon
der korst, 4 dl melk, 40 gr.
roomboter, 70 gr. suiker, ci
troenrasp, 2 eieren, 50 gr.
amandelen of rozijnen, iets
zout.
De melk aan de kook bren
gen, het brood erin brokkelen,
een zeer dikke pap ervan ko
ken, de fijn gehakte amandelen
of gewassen rozijnen, de losge
klopte eidooier, de boter, ci
troenrasp,-suiker en zout erdoor
roeren en tot slot het stijfge-
slagen eiwit er voorzichtig door
scheppen. Een goed sluitende
niet lekkende vorm zorgvuldig
met boter besmeren en met
bloem bestrooien en voor niet
meer dan 2/3 met de pudding
massa vullen. De vorm in een
pan met kokend water plaatsen
(zó dat het water 1 vingerbreed
onder de rand van de vorm
blijft) en de pudding hierin 1'
uur zachtjes laten koken. De
geopende vorm daarna zo mo
gelijk enkele minuten in een
lauw warme oven plaatsen,
waardoor de pudding van de
zijkanten en bodem loslaat, op
een verwarmde schotel keren
en meteen opdienen.
Die goeie oude tijd
is voorbij
Elk jaar maken .we ook weer
vergelijkingen met de verleden
tijd. Opnieuw horen we de kre
ten over ervaringen uit, „onze
algen tijd". Toen was alles an
ders, beter! En spoedig zitten
we te filosoferen ovér de twee
derangs jeugd, waarmee onze
tijd gekweld wordt.
Jongens en meisjes onder
mijnen het ouderlijk gezag.
De studielust en '-resultaten
zijn niet meer zoals vroeger.
De baldadigheid onder de
jeugd is toch zo toegenomen
en kijk eens naar de stijgende
criminaliteit onder de min
derjarigen. Er zijn voldoende
oorzaken, die ons hoofd doen
schudden en onze geest met
zorg vervullen.
Vanzelfsprekend worden de
sterke verhalen over de ontwor
telde jeugd vergroot weergege
ven. Ligt er een kern van waar
heid in? Dan moeten we daarbij
zich openbarende problemen
benaderen vanuit de omstan
digheden en de maatschappij
van onze dagen.
Vader heelt het te druk
We vinden allereerst een
mindere geslotenheid van het
gezin. In een reeks van geval
len is de jeugd in haar groei
veel meer op zichzelf aangewe
zen dan voorheen. De meeste
ouders zijn beschaafde mensen
met veel kennis van opvoeding
en pedagogie. Men kan er te
genwoordig zo véél over lezen!
Inderdaad, wij zijn zo druk
met het uitzoeken van pro
blemen en het formuleren
van aanvaardbare oplossingen
daarvoor, dat wij de toepas
sing ervan vergeten. Vader
vindt de opvoeding en de om
gang met kinderen in de eer
ste plaats een zaak van moe
der. Trouwens hoe zou hij tijd
kunnen vinden om zich eens
aan zijn kinderen te wijden?
Hoeveel zaken moeten er bij
het tempo van onze dagen
niet in de avonduren afge
daan worden. De zakenre
laties willen tegenwoordig
's avonds ontvangen worden.
Ben je vijf avonden druk ge
weest dan mag er toch wel
een avondje bridge of iets
anders af?
Vakanties houden met de
kinderen is ook geen doen meer.
Je komt niet aan je broodno
dige rust toe. Kinderen dus al
léén met vakantie! Wat er van
een intiem contact tussen dit
soort vaders en hun kinderen
over blijft is gemakkelijk te ra
den: niets.
Moeder werkt
Ligt het zwaartepunt meer
bij de moeders? Mis, die zijn
ook al met de tijd meegegaan.
Zij hebben thans hun dames-
clubs en allerlei sociale be
zigheden buitenshuis. Een
moderne moeder is geen
huissloof meer die altijd voor
de kinderen klaar staat.
Veel van die moeders hebben
tegenwoordig een betrekking
net als vader. Er is een grote
vraag naar vrouwelijk perso
neel en men kan goed verdie
nen. De gezinsinkomsten ver
meerderen. Je kunt nog eens
wat aardige dingen kopen.
Moeder wil ook in de auto leren
rijden en buiten televisie kan
men in een modern gezin niet.
Overigens moet er ook geld zijn
om de kinderen een goede op
leiding te geven. Inderdaad, als
moeders een betrekking hebben
en/of allerlei bezigheden bui
tenshuis hebben wordt het con
tact met de kinderen wat min
der. Maar het is ouderwets om
daar een probleem van te ma
ken. Kinderen moeten vroeg
leren zichzelf te redden.
Zou onder de geschetste om
standigheden de opgroeiende
jeugd niet evenzeer verwaar
loosd kunnen worden als in het
gezin waar pa drinkt of steelt
en moeder altijd met andere
mannen de deur uit is?
t
Ouders zijn onwetend
De snelle sociale evolutie
geeft kinderen dikwijls kans
voor kennis en ontwikkeling,
waar ouders nooit van ge
droomd hebben. Die kinderen
aan hun ouders maar domme
mensen vinden, die „nergens
van weten", waarmee alle re
spect verdwijnt.
De scholen, tot en met de
universiteiten, worden in onze
tijd volgepropt met leerlingen
uit allerlei kringen, van hoog
tot laag. Men acht dit een ze
gen van onze tijd. Misschien is
die opvatting juist, als men
zijn ogen open zet voor de pro
blemen. die zich daarbij voor
doen. Er zijn vele sociale span
ningen, ook binnen de school
gemeenschap. Een deel van de
jeugd studeert uit ruime mid
delen, anderen moeten elke
cent omdraaien om hun doel te
kunnen bereiken.
Bij nog niet gerijpte mensen
ontladen die spanningen zich
anders dan bij volwassenen. Er
komen minderwaardigheids
complexen. Deze jongeren wor
den cynisch, anderen vluchten
in grote onverschilligheid en
minachting voor de bestaande
maatschappelijke orde. Maar
welke gevoelens en spanningen
zich ook voordoen, de jeugd
wordt erdoor beïnvloed en
krijgt dus een andere kijk op
de gang van zaken, krijgt ook
een andere levensstijl dan de
vaders van thans in hun jeugd
zelf hebben verworven.
Schifting
door specialisatie
De toenemende specialisatie
eist een schifting van mensen
naar kwaliteiten, ook en vooral
van jongeren. Een vloed van
examens en testen gaat over
hen. Er dreigt een overmaat
van specialisten op bepaald
terrein. Er dreigt een overbe
volking van de scholen en zelfs
van ons land.
Wij gaan examineren en be
proeven om een scheiding te
maken tussen de schapen en de
bokken. Wij stellen de eisen
hoger en hoger totdat we het
maatschappelijke springtouw
zó hoog houden dat alleen hy
per-begaafden de hindernis
kunnen nemen, zoals gebleken
is bij de schriftelijke examens
wiskunde voor het voorberei
dend hoger onderwijs. We wil
len een mechanische schifting
in een automatische wereld en
nemen de hulpmiddelen daarbij
uit een verkeerde doos, zoals nu
weer bleek bij het examineren
van middelbare scholieren voor
moderne talen.
Gevolg van eigen falen
Wij zoeken en tasten in het
onzekere bij het pogen de jeugd
te volgen en te leiden in haar
eigen wereld, waarin zoveel on
zekerheid is, dat ons nageslacht
nerveus wordt. Vele jongeren
voelen zich temidden van hun
problematiek stuurloos en wij
in ons door drukte voortgedre
ven leven hebben geen tijd voor
hen.
Wij klagen dat de jeugd geen
hoop heeft en geen geloof in de
toekomst. Dat pessimisme is
een gevolg van ons eigen falen.
Kunnen wij de jeugd nog hoop
en toekomst geven dan moeten
we ons tijd gunnen haar gees
telijk te benaderen in een tijd
perk van toenemende onrust en
onzekerheid op allerlei gebied.
Dan zullen wij meer dan eens
ontdekken dat in de jongeren
een verbeten moed schuilt om
problemen te overwinnen waar
voor wij terug zouden deinzen.
En veel verwarring en wanbe
grip spruiten voort niet uit ver
keerde leiding maar uit een to
taal ontbreken van leiding in
vele kringen.
In dit opzicht gedragen wij
ons dikwijls als hopeloze geval
len. Zolang wij echter nog niet
aan ons zelf twijfelen, behoeven
wij geen overdreven angst te
koesteren voor de bloem der
natie, zelfs niet als die voor
een zwaar examen zakt. Zij zal
haar eigen wereld veroveren.
drs. HERMES.
(Nadruk verboden.)
De grote modeontwerpers in
Parijs, Londen, Rome, Flo
rence, Milaan en waar ook
ter wereld noemt men wel
modekoningen, doch deze
naam is wat overdreven. Hun
macht is namelijk zeer be
perkt, want zij kunnen
slechts ontwrepen en presen
teren, doch de vrouw niet
dwingen hun creaties te dra
gen.
Voor deze modekoningen is
het van het grootste belang
welke dames tot hun clien
tèle behoren, want eigenlijk
is het een kleine klanten
groep, die de mode bepaalt
en niet de modekoning zelf.
Vorstelijke personen en film
sterren geven namelijk de
toon aan in de mode. Wordt
een creatie van een modeko
ning door enkele van deze
toonaangevende dames ge
kocht, dan is de kans groot,
dat de lijn van dit betreffende
kledingstuk er in zal komen.
Zo is wat prinses Margaret
in Engeland draagt voor de
Engelse vrouw toonaange
vend en in de zuidelijke
mondaine centra zijn het de
hertog en de hertogin van
Windsor die de toon aange
geven.
De creaties van de modeko
ningen zijn over het alge
meen zeer revolutionair en al
dragen prominente dames
dat, de gemiddelde vrouw
wil wel de algemene lijn vol
gen, maar toch niet in het
extreme vervallen.
3 Daarom zijn er zogenaamde
modecentra, waar de revolu
tionaire creaties van de mo
dekoning wat gematigd wor
den, met behoud van de es
sentie en wel in die vorm,
dat de dames deze kunnen
accepteren.
3 Het zijn eigenlijk deze mode
centra, die de „mode" ma
ken want wat zij tenslotte
brengen, wordt n algemee
aanvaard.
k
Het zijn ook deze modecen
tra, die de dikwijls sterk uit
eenlopende visies op de nieu
we mode van de diverse mo
dekoningen zodanig bewer
ken, dat er als het ware één
lijn ontstaat, die dan voor
dat jaar de nieuwe mode is.
Dat de modekoningen het
niet voor het zeggen hebben,
doch dat er andere minder
bekende, doch grote krachten
een rol spelen mag wel blij
ken uit het feit, dat reeds in
1954 Dior de rokken 40 cen
timeter van de grond wilde
hebben en dit ook bracht in
zijn creatie. Maar de beslis
sende krachten meenden dat
de tijd nog niet rijp was en
deze nieuwigheid werd niet
geaccepteerd. Het duurde
nog enkele jaren voordat
Dior zijn zin kreeg.
(Nadruk verboden.)
0 Aretaatzijde moet men voor
zichtig strijken. Is het ijzer te
heet, dan smelt de zijde en
komt er een gat in.
0 Een amandelmolen kan men
smeren met glycerine, dit
geeft onaangename smaak.
0 Gebruikt u het cellefaan van
een bonbondoos voor het af
sluiten van een jampotje of
iets van die aard, dompel het
cellofaan dan eerst in heet
water, voordat men het op de
opening legt.
0 Eieren welke In waterglas ge
legen hebben, kan men koken
door in het stompe eind een
gaatje te prikken.
0 Aangeslagen zilveren lepels en
vorken worden weer schoon
door ze te leggen in het water
waarin eieren gekookt zijn.
Daarna ODwrijven met een
zachte doek.
0 Muf geworden havermout
krijgt men weer goed door ze
in een ijzeren pan gedurende
10 minuten uit te stomen.
0 Gebruikt u een zinken bad,
laat er dan eerst koud water
in lopen en daarna warm. U
voorkomt daardoor dat het
zink „brokkelig" wordt.
0 Zijden vloeipapier kan men
uitstekend gebruiken bij het
inwrijven met was voor de
meubels of de vloer.
(Nadruk verboden.)
Er stond een berichtje in de
krant, dat mij opviel, hoe
klein het ook was. Het had
zich in Engeland afgespeeld
en de inhoud luidde: „De 7
jaar oude Tony Braithwaite
moest vijftig maal schrijven
,.Ik mag niet te laat op school
komen".
Gisteren verscheen Tony op
school met vijftig strafregels,
keurig geschreven in het
handschrift vanzijn va
der. Er was een brief bij van
pa: „Het was miin schuld,
dat Tony te laat kwam, dus
is het niet meer dan billijk,
dat ik ook de strafregels
schrijf". De meester van Tony
vond het bijzonder sportief
von Tony's vader en heeft de
zaak verder laten rusten".
Toen ik dit las, heb ik me op
een enorme manier verheugd.
Zulke c'ingen zeggen mij méér
dan welke ellenlange opvoed
kundige verhandelingen ook.
Wat een pedagoog, die vader
-an Tony en daarbij nog de
beste vriend van zijn kleine
zoon. Dat is nog heel wat an
ders dan hem alleen maar
sportief te noemen. Hij Is wer
kelijk een vader naar mijn
hart
Overdreven?
Mogelijk dat er ouders zijn,
die hierover hun hoofd schud
den en denken„Mens. doe niet
zo overdreven". Misschien zijn
er ook wel ouders, die het zeer
beslist niet met me eens zijn.
Die oprecht menen, dat de op
voeding in het gedrang komt
en er van het prestige van de
opvoeders niets overblijft, als
je met zulke dingen begint.
Mag ik u dan uitleggen, hoe
ik het zie en waarom ik aan
een dergelijk gebaar wel dege
lijk hoge opvoedkundige waar
de hecht?
Papa was er de schuld van,
dat Tony te laat op school
kwam. maar hij probeerde niet,
dat als verontschuldiging aan
te voeren. Hij nam de straf en
verraadde zijn vader niet. Maar
toen hij thuis kwam, vertelde
hij natuurlijk, wat er gebeurd
was. Zijn vader had daarop op
twee manieren kunnen reage
ren: óf hij had net gedaan of
zijn neus bloedde en zelfs mis
schien nog schijnheilig kunnen
zeggen„Zorg nu maar. dat je
nooit meer te laat komt" en
zijn zoontje rustig voor het
schrijven van de regels laten
opdraaien. Ik geef toe, dat de
meeste vaders er zich wel zo
afgemaakt zouden hebben.
En het gevolg?
Zoonlief zou zich in zijn va
der bekocht gevoeld hebben. Hij
zou misschien niets gezegd heb
ben. maar wél het zijne ge
dacht. En hij zou beslist niet zo
hoog meer tegen zijn vader
hebben opgezien als voorheen.
Of vader zou gezegd hebben,
zoals Tony's vader kennelijk
ook gedaan heeft„Joh, dat
gaat niet. Het was mijn schuld,
dat je te laat kwam. dus komt
de straf mij toe. Geef op die
strafregels".
Heeft hij daarmee afbreuk
aan zichzelf gedaan tegenover
zijn zoon? Geen sprake van.
Kinderen voelen zulke dingen
feilloos aan. Kinderen hebben
een enorm besef van rechtvaar
digheid. En ik geloof, dat men
een kind niets ergers aan kan
doen, dan juist zijn rechtvaar
digheidsgevoel in gedrang bren
gen. Tony's vader heeft dit be
grepen. Ik denk, dat Tony hem
„reusachtig" vindt. ,.A sport",
zoals de Engelsen zeggen. En
dat hij op zijn beurt voor die
vader steeds door het vuur zal
gaan. Geen wonder! Ik zei u
toch al, die vader is er een naar
mijn hart
MARCELLE.
(Nadruk verboden.)
De kolenkist of -kast is leeg
en voor de tijd van kolen be
stellen weer aanbreekt, kun
nen we een prachtige nieuwe
berglaats maken. Als u de
voorraad, die anders opgesla
gen ligt in een kist op een
balcon of in een te klein bij
keukentje nu eens wilt op
slaan in een eigen gemaakt
kolenhok, dan hopen wij u
met ondervolgende gegevens
enigermate behulpzaam te
kunnen zijn.
Wij gaan met onze beschrij
ving ervan uit het te metselen
hok tegen een reeds bestaande
muur te kunnen plaatsen. De
grootte moet worden bepaald
naar eigen behoefte. Als maat
staf kunt u aannemen, dat in
een ruimte van 1 ms inhoud
normaal 10 hl brandstof opge
slagen kan worden.
Wij gebruiken in verband met
de kosten afgebikte stenen van
dezelfde grootte. Een eensteens-
muurtje is voldoende.
Het is het voordeligste lengte
Krachten sparen voorkomt voortijdig oudworden
DEELNEMING AAN MAATSCHAPPELIJK LEVEN
VOOR HUISVROUW ONONTBEERLIJK
Een gezonde, jonge vrouw behoeft er niet tegen op te
zien zich eens flink te vermoeien. Als het maar geen
regel wordt laat naar bed te gaan, terwijl men weet, dat
elke ochtend vroeg de plicht weer roept. De altijd bezige
huisvrouw heeft tenminste acht uren nachtrust stellig
nodig.
Bovendien doet zij, als zij lange dagen moet maken,
er goed aan na de middagmaaltijd een uurtje te gaan
liggen. Daardoor rusten de voeten uit, de bloedsomloop
in de benen verbetert (dit is vooral van belang bij aanleg
voor spataderen) en de huisvrouw is ook een ogenblik
ontspannen en bevrijd van de kleine en grote zorgen, die
haar steeds weer wachten.
Verder kan de hulsvrouw haar
krachten sparen door haar
„werkplaats", de woning zo doel
matig mogelijk in te delen, node
loos heen en weer lopen of trap
pen klimmen te vermijden, zel
den gebruikt keukengerei weg te
bergen en haar gewone gereed
schappen gemakkelijk in het be
reik te hebben, zodat er geen
bukken, in een kast kruipen of
stoelen beklimmen aan te pas
komt om ze te voorschijn te ha
len.
Allerlei karweitjes waarbij de
meeste vrouwen blijven staan
kunnen gemakkelijker in zitten
de houding worden uitgevoerd.
Het is gewenst, dat de huisvrouw
er een gewoonte van maakt
werkzaamheden als aardappelen
schillen en strijken zittende te
doen.
JUISTE VOEDSELKKUZE
Bovendien wordt het hoog tijd,
dat men eens ophoudt met het
voortdurend veronachtzamen van
de voedingshygiëne. Zelfs vrou
wen, die voldoende op de hoogte
zijn van de voedingsleer en die
weten op welke manier gezonde
maaltijden smakelijk en zonder
grote kosten kunnen worden
klaargemaakt, komen niet op de
gedachte, dat zij de voorschriften
voor een juiste voeding ook ten
aanzien van zichzelf moeten toe
passen.
Het is voor ieder, ook al wordt
er nog zo hard gewerkt, altijd
beter om sober te zijn met eten
en drinken dan overdaad na te
streven. De hoeveelheden voed
sel worden door een normale eet
lust vanzelf geregeld, belangrij
ker is de samenstellnig en de
kwaliteit.
Brood en aardappelen beho
ren in Nederland nu eenmaal
dagelijks op het menu voor te
komen. Ze vormen een voortref
felijk voedsel, maar ze mogen
toch niet te veel op de voorgrond
treden. Er moet een flinke plaats
in de maag overblijven voor
groenten en voor melk in een of
andere vorm.
Heel gezond is het ook om eens
per dag, of anders toch minstens
drie maal per week een ei te
eten. Wordt hiervoor gezorgd:
groenten (afgewisseld in ge
kookte en in rauwe toestand),
een halve tot driekwart liter
melkkost en een ei, dan kón
daarbij voor het lekkere nog wel
vlees worden genuttigd, maar
noodzakelijk voor de gezondheid
is dat niet. Overigens zij er aan
herinnerd dat af en toe vis eten
aanbevelenswaardig is en ook
dat het opwarmen van gerechten
altijd uit den boze is.
DE WERELD RONDOM
Nog veel zou er te zeggen zijn
over de huisvrouw, die in de
schrale voor- of najaarswind
buiten dekens uitklopt zonder
een das om of een vest aan te
doen, die een hele middag door
de stad blijft lopen met natte
voeten en die, geheel onnodig,
op bezoek gaat bij kennissen, die
met griep of een andere besmet
telijke aandoening te bed liggen.
Dat zijn zo allemaal van die
zaken, die ze haar kinderen zou
verbieden! We zullen daar maar
niet verder over uitweiden; lie
ver wijzen wij nog op de geeste
lijke hygiëne, die ook voor de ge
zinsmoeder haar eisen stelt. De
huisvrouw moet zich namelijk
niet verschuilen achter de man
den met kapotte kousen en sta
pels afwas, maar belangstelling
houden voor wat er in de wereld
rondom haar gaande is.
Dat wil zeggen: zij moet er de
tijd voor afnemen om de krant
te lezen of een boek, wat de
moeite waard schijnt te zijn en
af en toe moet zij samen met de
echtgenoot of met het oudste
kroost een vergadering, lezing
of voorstelling bezoeken.
Door deel te nemen aan het
maatschappelijke leven voorkomt
zij, dat zij geestelijk aftakelt en
en breedte te laten afhangen
van de beschikbare stenen,
d.w.z. dat zowel de lengte als de
breedte een veelvoud kan wor
den van dez# stenen, waardoor
er slechts weinig gebikt be
hoeft te worden.
Het afpalen
Laten we beginnen met het
afpassen van een der zijmuur
tjes. Allereerst leggen we op de
vlak gemaakte grond b.v. een
vijftal stenen in de lengte ach
ter elkaar; rekening houdende
met de voegen wordt de buiten
breedte daardoor ongeveer 1.10
m. Aan het einde van dit rijtje
stenen slaan we een stevig
paaltje in de grond, loodrecht
zetten met behulp van een wa
terpas; schoren met een paar
rechtop staande latjes.
Nu leggen we de eerste steen
laag in lengterichting en ook
aan het einde van deze laag
slaan we een paaltje. Vervol
gens komt het eerste rijtje ste
nen van de andere zijmuur aan
de beurt. Denk vooral om de
ruimte tussen de stenen voor
de voegen.
Zij- en voormuur moeten
loodrecht op elkaar staan. Heb
ben we op deze wijze alles naar
behoren afgepaald, dan nemen
we de stenen weer weg en gra
ven de grond waar deze stenen
lagen uit tot op eensteens
dikte.
In deze voor leggen we nu de
(Advertentie).
BINNENVERINGBED
verkrijgbaar bij:
oud wordt vóór haar lijd. Heus,
man en kinderen zullen het op
prijs stellen als zij ook in psy
chisch opzicht fris blijft.
Dr. H. W. SCALONGNE.
(Nadruk verboden.).
eerste laag stenen, deze komt
dus geheel los te liggen.
De specie
Thans komt het maken van
de specie aan de beurt. Hier
voor hebben we nodig cement
en zand. De verhouding is
1 3.
Op elke bak cement, die we
denken nodig te hebben, stor
ten we 3 bakken van gelijke in
houd zand. Dit alles nu goed
door elkaar mengen. In het
midden van deze hoeveelheid
maken we nu een putje waarin
wij water doen. Thans moet al
les weer goed door elkaar ge
mengd worden, zo dat een goed
stevig mengsel wordt verkre
gen. Dat krijgen we dus door
zoveel water toe te voegen aan
de hoeveelheid specie, dat deze
niet te dik of te dun wordt, ze
moet gemakkelijk te verwerken
zijn.
De eerste steenlaag leggen
gebeurt weer met behulp van de
waterpas. Op de loodrecht op
gestelde paaltjes tekenen we de
steenlagen af, steeds op gelijke
hoogte, ook hierbij moeten we
rekening houden met de voegen
die alle ongeveer 5 6 mm dik
moeten zijn. Verder worden de
diverse steenlagen gemetseld
met behulp van een te spannen
touwtje op de aangegeven pot
loodstreepjes. Laag voor laag
metselen we nu omhoog, zodat
we tenslotte een vierkante bak
hebben verkreeen.
De helling
Aangezien de bak van achte
ren naar voren schuin moet lo
pen, met het oog op de water
afvoer, metselen we met, in
vorm gekapte stenen deze
schuine verhoging. Teneinde
een vlak te verkrijgen, vullen
we de ontstane ruimten op met
specie.
De muren moeten nu nog ge
voegd worden, hiervoor is no
dig dat de specie tussen de ste
nen met een z.g. voegspijker
gefatsoeneerd wordt. De stenen
niet besmeuren.
De bodem kan worden voor
zien van een stevige houten
vloer, dan wel belegd worden
met stenen, die goed aan elkaar
sluiten, zo glad mogelijk lig
gen, waardoor gemakkelijk op
scheppen verkregen kan *«*-.
den.
Het deksel
Aangezien er een deksel op
onze kolenbergplaats moet, die
nen we aan de achtermuur tus
sen de twee zijmuurtjes eerst
een stevige lat te bevestigen,
waarvoor we een muurboor met
pluggen gebruiken.
Voor het deksel nemen we
eenduims geploegd hout, aan de
onderzijde stevig verbonden
met klampen. Het deksel moet
iets groter zijn dan de berg
plaats. Op de aan de muur be
vestigde lat spijkeren we nu een
niet al te brede plank van
duims hout, waaraan het dek
sel kan worden bevestigd met
een tweetal flinke scharnie
ren (staarthengsels genaamd).
Voordat we deze staarthengsels
aanbrengen, beleggen we het
deksel met asfaltpapier.
(Nadruk verboden.)