Zwerftocht
der verlorenen
Waarom niet opgevraagd1
7
Marktberichten
Tienduizenden keren op hun bases terug, anderen vinden een nieuwe eigenaar
De olipscnool leert u elke slip beheersen "Lïvj1*«£nden en reed mee in
Slippen kan iedereen leren, slippen moet iedereen leren
Leer levens redden!
Beursoverzicht
Woensdag 19 februari 1958
DE VRIJE ZEEUW
FRANSEN
VASTBESLOTEN OM IN
BIZERTA TE BLIJVEN
De Fransen zijn vastbesloten in
Bizerta, «ie belangrijke marine-
basis in Tunesië en op de vlieg
velden er omheen te blijven. Dit
heeft minister van Buitenlandse
Zaken Pineau dinsdag aan leden
van de commissie voor buiten
landse aangelegenheden van de
nationale vergadering meege
deeld.
Pineaus verklaring, die door 't
avondblad „Paris Presse" wordt
gemeld, wordt gezien als een
waarschuwing aan president
Bourguiba, dat er een grens is
aan de concessies welke Frank
rijk bij toekomstige onderhande
lingen wil doen.
Een woordvoerder van het'
Franse ministerie van Buiten
landse Zaken zei. dat de Tunesi
sche regering geen blijk geeft
\an een verzoeningsgezinde hou
ding ondanks het aanvaarden van
de goede diensten van de Ver
enigde Staten en Engeland. Veel
Algerijnse opstandelingen, naai
men gelooft ongeveer 1.500, zijn
maandag met hun wapens en
goederen van Sakiet en andere
plaatsen nabij de grens met Al-
gerië naar het binnenland van
Tunesië gebracht. Dit is wellicht-
gedaan in velband met een mo
gelijke toekomstige internatio
nale inspectie aan de Algerijns-
Tunesische grens, aldus de
woordvoerder.
In antwoord op vragen zei hij.
dat er 5.000 tot 7.000 gewapende
Algerijnse opstandelingen in Tu
nesië schijnen te zijn en 10.000
tot 15.000 Algerijnse burgers die
in de afgelopen vier jaar over
de grens zijn gevlucht.
TUNESIERS
BEVOORRADEN
FRANSE TROEPEN
Betogers eisten sluiting van
Franse consulaten
De Tunesische regering heeft
maandagavond toegestaan dat
plaatselijk de in hun kampen „ge
blokkeerde" Franse troepen in
Tunesië van nieuwe voedselvoor
raden worden voorzien.
Volgens een regeringsverkla
ring is dit het gevolg van het
desbetreffend verzoek van Ham-
marskjoeld, dat werd ingewilligd
op voorwaarde dat er geen mis
bruik van de faciliteiten zou wor
den gemaakt. Dit- had Hammars-
kjoeld na overleg met de Franse
regering kunnen beloven.
In Medjez el Bab, op een vijftig
kilometer westelijk van Tunis, en
jn Kef op 45 km van Sakiet Sidi
Joessef hebben duizenden beto
gers sluiting van de plaatselijke
Franse consulaten geëist.
De Tunesische regering trok
maandagavond haar officiële er
kenning van vijf der acht Franse
consulaten in Tunesië in, waar
onder die van Medjes el Bab en
Kef. Dit betekent dat' de consu
laten niet langer diplomatieke
voorrechten zullen genieten.
BOURGUIBA: „Ik blijf
aan de zijde van het Westen
en zal nimmer hulp van
Nasser of Sowjet-Unie
aanvaarden"
In een vraaggesprek met een cor
respondent van het Amerikaan,
se blad „Newsweek" zegt pre
sident' Bourguiba van Tunesië
aan de zijde van het Westen te
blijven en nimmer hulp van
Nasser of de Sowjet-Unie te
zuilen aanvaarden. „Maar ik
kan niet zeggen wat het Tune
sische volk zal doen als de toe
stand slechter wordt en als de
Verenigde Staten en de rest
van de westelijke wereld weige
ren te reageren op onze drin
gende verzoeken om economi
sche hulp en op onze herhaalde
verzoeken, een einde te maken
aan de Algerijnse oorlog".
VEEMARKT ROTTERDAM.
Op de veemarkt van Rotterdam
werden gisteren aangevoerd 3865
stuks vee, zijnde: 418 vette
koeien en ossen; 900 gebruiks-
\ee; 290 vette kalveren; 107
graskalveren; 1563 nuchtere kal
veren; 105 varkens; 71 biggen;
56 paarden; 8 veulens; 333 scha
pen of lammeren en 14 bokken ol
geiten.
De prijzen waren als volgt:
Vette koeien 2,50—f 3,30;. vet
te kalveren ƒ2,00—ƒ2,50; slacht-
paarden ƒ2,05—ƒ2,60. Alles per
kg.
Graskalveren 250425nuch
tere kalveren ƒ35ƒ50; biggen
2540; schapen 7090;
lammeren ƒ6080; kalf- en
melkkoeien ƒ800ƒ1250; vare
koeien ƒ600ƒ875; vaarzen
ƒ580880; pinken ƒ375575.
Alles per stuk.
Overzicht:
Vette koeien: aanvoer gewoon,
handel kalm, prijzen ongewijzigd;
vette kalveren: aanvoer als vori
ge week, handel goed, iets stijver
in prijs; graskalvcren: aanvoer
kleiner, handel stil, prijzen onge
wijzigd; nuchtere kalveren: aan
voer: ruimer, handel stroef, prij
zen niet geheel prijshoudend;
biggen: aanvoer gewoon, handel
'raag, prijzen als vorige week;
slachtpaarden: aanvoer redelijk,
prijzen ruim prijshoudend; scha
pen en lammeren: aanvoer als
vorige week, handel lui, prijzen
lager; kalf- en melkkoeien: aan
voer iets meer, handel redelijk,
prijzen prijshoudend; vare koeien
aanvoer als vorige week, handel
kalm, prijzen ruim prijshoudend;
pinken: aanvue'r matig, handel
traag, vooral niet hoger in prijs.
Een leven gered
MAAR OP de terugweg naar hui» kun-
nen we het geleerde reeds in praktijk
brengen. Opeens wil er een oude dame
oversteken. Ze hoort ons niet, ze is doof.
Onvervaard gooien we het stuur om en
raken in een slip. Terug dat stuur, ont
koppeld natuurlijk, maar daar komt
een tegenligger en we schuiven over de
linker rijbaan! De neus rechtuit om niet
in de middelpuntvliedende kracht te ko
men, dan met een ruk naar rechts; we
schuiven er langs, brengen de wagen toch
weer in 't rechte spoor.
Ja, dat kan elke rijder leren. Dat
moet eigenlijk elke autorijder leren
vóór het te laat is!
Wie ooit nog durft te zeggen „Ik slipte,
ik kon niets meer doen", weet niet wat
er allemaal te leren is op die spiegel
gladde glijbaan in Zandvoort.
(Nadruk verboden).
(van onze verslaggever)
UTRECHT (P P) „Wat zeg je van mijn nieuwe aanwinsten vroeg een
zachte vrouwenstem. Na een ogenblikje stilte antwoordde iemand„Schit
terend zeg, je hebt werkelijk een voortreffelijke keuze gedaan". Een paar
mannenhanden betastten keurend de fraaie, fijne glacé handschoenen en
de sierlijke modieuze damesparaplu en haar stem vervolgt„Ik ben er
trots op En echt niet duur, hoor Je kunt op zo'n verkoping wel eens een
buitenkansje halen". Ze trippelt naar een kast, legt paraplu en handschoe
nen op een plank en sluit de deur. Daar liggen ze in volslagen duisternis.
EVEN HEBBEN ZE NODIG om te wen-
nen aan hun nieuwe omgeving, dan
vraagt de paraplu „Zijn jullie ook in de
trein blijven liggen?" „Ja. nu heeft die
dame ons gekocht", beamen de hand
schoenen. ,,Ik ook", gaat de paraplu ver
der. „Waar komen jullie eigenlijk van
daan?"
„Wij waren nog maar drie dagen uit de
winkel, toen ons vrouwtje met ons in
de trein van Maastricht naar Amsterdam
stapte", vertellen de handschoenen. „Toen
warden was het droog en scheen de zon.
Prompt werd ik vergeten en mijn weg
was als die van jullie. F.en label om mijn
nek en bij andere goederen op het sta
tion. Daar lag ik met een paar hoeden,
een complete plunjezak van een matroos,
een pijp, een paar jassen, koffers, actetas-
sen, dozen, kortom noem maar op, alle
maal vergeten zoals ik.
Drie rVgen heb ik gehoopt, dat mijn
vrouwtje mij zou terughalen. Ik hoorde
uit een gesprek van de heren van het
van de Nederlandse Spoorwegen in
Utrecht."
Gesorteerd
„EEN MENEER controleerde ons met de
meegezonden dagstaten en we werden
soort bij soort gelegd en in een register
ingeschreven. Die meneer, die dat deed,
bekeek ons heel nauwkeurig, zelfs een
spatje hier of daar werd grondig geno
teerd om ons uit elkaar te kunnen hou
den".
Hier onderbraken de handschoenen hem.
„Ja, bij ons noteerde hij precies de maat
en het kleine krasje op de duim van de
linkerhandschoen en dat was ook wel no
dig, want daar op dat bureau waren we
zeker wel met enige honderden zwarte
dameshandschoenen, die allemaal op el
kaar leken. We werden daar in een grote
lade gestopt met wel tweehonderd broer
tjes en zusjes. Wij lagen bovenop. De
volgende dag kwamen er nieuwe bij, die
weer op ons werden gelegd, wat we la-
weten het niet, maar wij bleven liggen."
De paraplu zucht. „Zij brachten mij met
nog enkele van mijn soortgenoten naar
een groot rek, waar al heel wat para
plu's lagen, daar legde men ons bovenop.
Ook hier kwam zo nu en dan een meneer
met formulieren zoeken. Maar ik had
evenveel pech als jullie. Andere werden
bevrijd en ik zakte steeds verder naar
onderen en kreeg nieuwe lotgenoten bo
venop mij.
Er was er één bij waar ik van griezelde.
Een heel oud vies vod, een schande voor
ons soort, kwam vlak naast mij te liggen.
Ik heb mij zo smal mogelijk gemaakt en
hoopte nog meer dat hij afgehaald zou
worden dan ik. Maar ook hij bleef liggen
Eenmaal, andermaal
„TOEN KWAM de grote dag. We werden
allemaal nog eens grondig gecontroleerd,
in kisten gepakt en naar het veilingge
bouw gebracht. Daar waren jullie zeker
ook bij?" informeert de paraplu.
De handschoenen knikten „Ja, we heb
ben geboft, want omdat wij zo goed als
nieuw waren, kregen we een apart plaats
je op een kartonnetje naast andere mooie
soortgenoten". De paraplu lacht. „Dat
klopt. Ik zag er gelukkig ook nog prach
tig uit en werd met de nodige voorko
mendheid behandeld. Daar heb ik beslist
niet over te klagen. Toen kwamen de kij
kers. Ik werd bekeken door tientallen
we in Amsterdam aankwamen, stond ze
plotseling op, trok haar jas aan, nam haar
tasje en de koffer en snelde lachend naar
buiten, waar een jongeman op haar stond
te wachten, maar ons vergat ze. Later
kwam er een conducteur, die ons vond
en meenam naar het bureau op het sta
tion. Er werd een label aan ons gedaan,
waarop een man de datum schreef waar
op we gevonden waren, het nummer van
de trein waarin de connducteur ons aan
trof, de naam van die conducteur en we
kregen een nummer. Vervolgens schreef
die meneer ons in op een grote staat en
we kwamen bij nog andere gevonden
goederen te liggen."
Bij hoeden en plunjezak
DE PARAPLU knikt. „Zo is het met mij
ook gegaan. Zoals jullie zien ben ik nog
nieuw, net als jullie. Mijn vrouwtje was
trots op me. Ook ik ging mee in de trein
en wel van Groningen naar Leeuwarden.
Toen we weggingen regende het een klein
beetje, dus ik moest mee. Maar in Leeu-
bureau, dat ze niets anders behoefde te
doen dan een formuliertje in te vullen,
dat vijftig cent kost en daarin op te ge
ven, met welke trein ze ging en op welke
dag, hoe ik er precies uitzie enzovoort.
Maar ze heeft het niet gedaan". De knop
kijkt mistroostig. „Of, ze heeft mij niet
juist omschreven en dan weten die heren
niet precies welke paraplu uit de vele er
bedoeld wordt.
Drie dagen heb ik daar gelegen en toen
werd ik met al mijn mede-slachtoffers in
een kist gestopt, het deksel ging dicht en
het was volkomen donker, zoals hier. We
hotsten en botsten, werden in een goe
derentrein gezet en maakten een heel
lange reis. Op de plaats van bestemming
aangekomen, werd onze kist overgeladen
op een vrachtauto. Toen kwamen we op
het grote bureau voor gevonden goederen
gen allemaal op datum en genummerd.
Na een paar dagen kwam er een meneer
met een aantal formulieren in zijn hand
en die zocht in onze lade. En wij hoopten,
dat hij ons zocht. Maar nee hoor. Een
paar zware motorhandschoenen, die dwars
over ons heen lagen, werden er uit ge-
mensen en ik dacht nog, zou daar mijn
nieuwe vrouwtje bij zijn
Toen kwam de verkoping. Met spanning
heb ik op het grote moment gewacht. Ik
zal het nooit vergeten. De vendumeester
riep„Nummer 1037, een zo goed als
nieuwe, sierlijke, moderne damesparaplu.
In hoopvolle afwachting liggen ze daar,
de paraplu's broederlijk naast de foto
toestellen.
T~\ O "I* 1 li 11 1* 11 macht geweest, leerde het slippen o.a.
(van onze speciale verslaggever)
ZANDVOORT (P P) „Nu zal ik u eerst even de slipdoop geven",
zegt Rob Slotemaker en daar schieten we de spiegelgladde baan op in
de oranjekleurige wagen met grote waarschuwingsborden slipgevaar
De snelheidsmeter staat op 70. „Zo ga ik naar links, nu naar rechts
Al glijdend hanteert de jonge slipschoolinstructeur het stuurwiel en
spelenderwijs laat hij de logge wagen manoevreren volgens zijn opdracht.
Tot slot draait hij een rondje en zet bij zijn Ford uit volle vaart precies
180° gedraaid op het afgesproken plekje.
peling is. Als het linkerwiel slipt, zal
het rechterwiel immers door de tand-
overbrenging tweemaal zo snel gaan
draaien en de auto een duw naar links
geven.
Na allerlei nuttige theoretische lessen
stapt de cursist in een oranjekleurige
wagen van de school en begint de prak
tijk. Met extra pedalen kan de instruc
teur naar verkiezing linker- of rechter-
Het is niet zo eenvoudig
TIENTALLEN MALEN zetten we om
zelf in postuur om een (denkbeeldig)
kind te ontwijken op onze rijbaan. Plot
seling naar links moet dat stuur, ontkop
pelen, dan meteen naar rechts
We schuiven vier maal achter elkaar de
Van de zes beschikbare wagens met de
waarschuwingsborden, moeten er gere
geld enkele in de reparatie. Rob Slote
maker sleutelt voortdurend mee om de
slipschool bedrijfsklaar te houden.
MET ZES WAGENS geven W. Schorr en
A. R. Slotemaker sliplessen op een gere
serveerd weggedeelte in de Zandvoortse
nieuwbouw, maar van die zes auto's zijn
er natuurlijk geregeld enkele in de re
paratie. De wagens hebben veel te lijden
van de schuiverds en de schokken en al
botsen ze nergens tegenop, ze worden
toch soms zo hardhandig in de berm ge
deponeerd, dat de fuseepennen, veren of
schokbrekers kraken.
Twee cursisten komen er per dag. Daar
zijn chauffeurs bij van allerlei bedrijven,
busdiensten en expeditiefirma's, maar ook
de directeuren zelf van kleine en grote
ondernemingen. Het „gastenboek" ver
meldt vele indrukwekkende namen, zelfs
die van ervaren buitenlandse coureurs,
die hier nog wel iets kunnen opsteken.
Een volle dag zijn de candidaat slippers
in actie. Pas na vijven mogen ze zich de
druppeltjes van de voorruit en van het
voorhoofd wissen. Dan moeten ze echter
nog na 14 dagen terugkomen voor een
herhalingscursus en als ze dan kunnen
laten zien dat ze opgewassen zijn tegen
elke slip, mogen ze inschrijven voor het
examen.
Ervaring zegt niets
REEDS DE THEORIE stelt menig erva
ren rijder voor verrassingen. Zelfs men
sen, die dertig jaar chaufferen, beken
nen hier dat ze van slippen geen ver
stand hebben en tot nog toe intuïtief en
(naar blijkt) verkeerd handelden, b.v.
door op de rem te trappen, de verkeerde
kant uit te sturen of helemaal niets doen.
Uit de lessen cp deze school blijkt zonne
klaar, dat elke slip, hoe gevaarlijk ook,
te corrigeren is als de chauffeur tijdig en
goed reageert. Méér nog uit het behan
delde blijkt ook, dat het soms beslist no
dig is de wagen moedwillig in een slip
te brengen, teneinde mensenlevens ie
sparen en ongelukken te voorkomen.
Schorr en Slotemaker onderwijzen daar
om vooral praktijkgevallen het ontwij
ken van een kind, het in 't spoor terug
brengen bij zijwaartse slip, het uithalen
voor een tegenligger op dezelfde rijbaan
en dergelijke. Ze leren de leergierigen,
waarom het wenden van een stuur niets
helpt als er ook met volle kracht geremd
wordt, dat er juist gas gegeven moet
worden ais een wagen dreigt de bocht
uit te vliegen door te grote vaart en
waarom er ontkoppeld moet worden als
ge met succes tegen de slip in wilt stu
ren.
Het differentiaal duwt I
MET EEN speelgoedautootje, voorzien
van echt differentiaal, laat de 28-jarige
Rob Slotemaker ons zien, hoe verrader
lijk de werking van deze achterwielkop-
wiel blokkeren en gaat de wagen glijden.
Ondanks de demonstratie en de met aan
dacht gevolgde verhandeling in de cara
van weet geen leerling de eerste malen
de auto in het spoor terug te brengen.
Maar met jeugdig elan houdt de jonge
leraar vol. Hij kent het klappen van de
zweep, want hij is 6 jaar bij de lucht-
Een cursist leert de eerste kneepjes van
het vakneus naar links, stuur naar
rechts, maar eerst ontkoppelen, anders
glijdt de wagen toch door. En vlug han
delen, anders grijpt de middelpuntvlie
dende kracht al toe!
berm in eerst trappen we geschrokken
op het rempedaal, dan ontkoppelen we
te laat, daarna sturen we niet snel ge
noeg in de sliprichting en krijgt de mid
delpuntvliedende kracht ons al te pak
ken. Tenslotte staan we zover in de rub-
berafval, dat de stroken zich als boacon-
structors om de achteras gestrengeld heb
ben en de wielen onwrikbaar vastzitten.
We gaan door. Nu en dan moet de in
structeur een nieuwe wagen nemen
Helpers kruipen in en onder de andere
om weer te repareren voor de volgende
ronde. De auto's hebben heel wat te lij
den en zien er aardig toegetakeld uit als
we na de troostende kop koffie zwetend
de slipschool verlaten.
Hoeden in alle maten en kwaliteiten
wachten op hun eigenaren.
haald. Die hebben geboft, want die gin
gen naar hun baas terug.
Wist het vrouwtje van niets
ZO HEBBEN WE dagen lang gelegen en
zo nu en dan kwam die mijnheer met pa
pieren in zijn hand terug en rommelde
weer in onze la. Maar wij waren er steeds
niet bij. Hadden we dat geluk gehad, dan
had men ons netjes ingepakt en keurig
bij ons vrouwtje terugbezorgd. Maar of
zij nu niet gevveten heeft waar ze ons
verloor of niet juist omschrijven kon, we
Wie biedt er wat, wie biedt er wat....?
Een gulden geboden, twee, drie, drie-en-
half, niemand meer?en zo
ging het maar door, totdat hij riep „Een
maal, andermaal, derde maal ver
kocht.'" En toen had ik een nieuw vrouw
tje. Zo ging het zeker met jullie ook hè?"
De handschoenen knikten. „Ja", zeiden
ze, „precies eender. Maar we geloven wel
dat we niet slecht af zijn. Het nieuwe
vrouwtje is erg aardig en erg trots op
ons".
..Ik geloof", besloot de paraplu, dat we
het best getroffen hebben. We zullen pri
ma met elkaar kunnen opschieten! Maar
ik weet niet wat jullie doen, ik vind dat
we na zo'n vermoeiende dag wel rust ver
diend hebben. Ik ga slapen. Welterustenl"
(Nadruk vei boden).
Ontploffing in een
Zuidafrikaanse dynamiet-
fabriek
Na een ontploffing in een dy-
namietfabriek te Somerset, 50 ki
lometer van Kaapstad, worden
tien mensen vermist. Aangeno
men wordt-, dat zij zijn omge
komen. Deze tien mensen, negen
naturellen en één blanke, werk
ten in een loods, waarin 100 ton
dynamiet lag opgeslagen.
Vermindering van
Russische troepensterkte in
Oost-Duitsland
De vermindering van de Russi
sche trocnensterkte in Oost-
Duitsland met 41.000 man, die
premier Grotewohl de vorige
week heeft aangekondigd, zal 2
gemotoriseerde divisies, een divi
sie luchtafweer, drie artillerie bri
gades en vijf afzonderlijke een
heden luchtafweer omvatten.
De Sowjet-bevelhebber in Oost-
Duitsland, Zacharof, deelde giste
ren mede, dat de eenheden na
vertrek uit Oost-Duitsland ont
bonden zullen worden.
Premier Grotewohl deelde de
vorige week mede, dat de terug
trekking deze maand nog zal be
ginnen. Het totaal aantal Russi
sche militairen dat sedert 't begin
van de bezetting uit Oost-Duits
land is teruggetrokken, zal hier
door op 100.000 man worden ge
bracht.
KONINKLIJKE OLIES
IN REACTIE
Aandelen Kon. Olie moesten
gistermiddag niet alleen de ge
hele winst van maandag prijs
geven, doch kwamen daar zelfs
nog bijna een gulden onder te
liggen. Hiervoor waren verschei
dene factoren aanwezig o.a., de
lagere slotkoersen van New
York en de ruilingen die thans
plaats vinden door verkopen
van aandelen Kon. Olie in aan
kopen en aandelen Shell-trans
port speciaal voor Engelse re
kening. Indertijd zijn deze ruil-
transacties opgezet, met de be
doeling, deze later met winst te
kunnen afwikkelen (terugrui-
len). Voor het gladstellen van
deze posities is de tijd thans
gunstig en wordt er een handig
gebruik van gemaakt. Het is te
begrijpen dat een en ander een
koersdruk op de aandelen Koru
Olie ten gevolge heeft. Hierbij
komt nog, dat de onverkochte
oliewaarden in de Verenigde
Staten nog steeds een prijsdruk
van het product in de hand
werken, hetgeen niet bepaald
gunstig is voor het koersver
loop van de oliea^ndelen al
daar. De koers voor aandelen
Kon. Olie opende gistermiddag
op 146.50 om tegen het slot de
markt te verlaten op een prijs
van 147,tegen maandag een
prijs van 150.50. Het fonds
bleef circa 1 gulden beneden
pariteit New York. Bij de ope
ning van de markt waren de
overige internationale waarden
eerder aan de lage kant, doch
in het verdere beursverloop,
konden de koersen wat aantrek
ken om op de hoogste prijs van
de dag de markt te verlaten.
Philips liep op van 245 tot 246
en verloren slechts een 1 2 pro
cent. Unilevers verbeterden van
338 tot 340 min 2 procent.
A.K.U.'s 1 punt lager en K.L.M.
verder in reactie min 80 cent.
In de scheepvaarthoek was
het gisteren belangrijk rustiger
dan maandag. Met de vracht
tarieven voor de wilde vaart
wil het niet best vlotten, het
geen voor verscheidene maat
schappijen nadelig is. Een sti
mulans voor de scheepvaart
aandelen van deze maatschap
pijen is de aanhoudende daling
van de vrachttarieven geens
zins, ook al staan de koersen
van deze aandelen aan de lage
kant, aldus de beurs, en is er in
de prijs van de aandelen reeds
veel ongunstig nieuws verdis
conteerd. De markt was hier
verdeeld met koersvariaties van
1 2 punten naar beide zijden.
Van een bepaalde tendentie in
deze sector kon niet gesproken
worden en daar waren trou
wens de omzetten te gering
voor.
Cultures ondergingen een
reactie op de koersstijgingen
van maandag. Amsterdam Rub
ber en Verenigde Deli's circa 2
punten lager en H.V.A. gaf van
de forse winst van 5 punten van
maandag, gisteren 1 punt terug.
Staatsobligaties eerder iets
lager voor de staffellening min
procent, doch het kortlopen
de papier goed prijshoudend tot
iets hoger. Verder nog enige ad
viesprijzen en wel voor 5Vj pro
cent Pegem op 103% (103Vj), de
woningbouwlening 107)4 (107%)
en rentespaarbrieven onveran
derd op 102.
De gunstige berichten over
de Hoogovens te IJmuiden wa
ren bij het publiek nog niet in
voldoende mate bekend, om op
de koers van de aandelen, vrij
wel onveranderd, invloed te
kunnen hebben.
Prolongatie 4' procent.
Beursindices
14/2 17/2 18 2
Int. concerns 249.80 253.01 248.78
Industrie 134.89 135.38 134.83
Scheepvaart 121.94 123.82 123.40
Banken 112.60 112.11 110.97
Ind. fondsen 65.60 67.62 66.79
Algemeen 177.09 179.07 176.72
N abeurskoersen
Kon„01ie: 146.10—149 (146901
Unilever: 340 33s1»)
Philips; 245246 (245)»)