Zwerftocht der verlorenen Waarom niet opgevraagd1 7 Marktberichten Tienduizenden keren op hun bases terug, anderen vinden een nieuwe eigenaar De olipscnool leert u elke slip beheersen "Lïvj1*«£nden en reed mee in Slippen kan iedereen leren, slippen moet iedereen leren Leer levens redden! Beursoverzicht Woensdag 19 februari 1958 DE VRIJE ZEEUW FRANSEN VASTBESLOTEN OM IN BIZERTA TE BLIJVEN De Fransen zijn vastbesloten in Bizerta, «ie belangrijke marine- basis in Tunesië en op de vlieg velden er omheen te blijven. Dit heeft minister van Buitenlandse Zaken Pineau dinsdag aan leden van de commissie voor buiten landse aangelegenheden van de nationale vergadering meege deeld. Pineaus verklaring, die door 't avondblad „Paris Presse" wordt gemeld, wordt gezien als een waarschuwing aan president Bourguiba, dat er een grens is aan de concessies welke Frank rijk bij toekomstige onderhande lingen wil doen. Een woordvoerder van het' Franse ministerie van Buiten landse Zaken zei. dat de Tunesi sche regering geen blijk geeft \an een verzoeningsgezinde hou ding ondanks het aanvaarden van de goede diensten van de Ver enigde Staten en Engeland. Veel Algerijnse opstandelingen, naai men gelooft ongeveer 1.500, zijn maandag met hun wapens en goederen van Sakiet en andere plaatsen nabij de grens met Al- gerië naar het binnenland van Tunesië gebracht. Dit is wellicht- gedaan in velband met een mo gelijke toekomstige internatio nale inspectie aan de Algerijns- Tunesische grens, aldus de woordvoerder. In antwoord op vragen zei hij. dat er 5.000 tot 7.000 gewapende Algerijnse opstandelingen in Tu nesië schijnen te zijn en 10.000 tot 15.000 Algerijnse burgers die in de afgelopen vier jaar over de grens zijn gevlucht. TUNESIERS BEVOORRADEN FRANSE TROEPEN Betogers eisten sluiting van Franse consulaten De Tunesische regering heeft maandagavond toegestaan dat plaatselijk de in hun kampen „ge blokkeerde" Franse troepen in Tunesië van nieuwe voedselvoor raden worden voorzien. Volgens een regeringsverkla ring is dit het gevolg van het desbetreffend verzoek van Ham- marskjoeld, dat werd ingewilligd op voorwaarde dat er geen mis bruik van de faciliteiten zou wor den gemaakt. Dit- had Hammars- kjoeld na overleg met de Franse regering kunnen beloven. In Medjez el Bab, op een vijftig kilometer westelijk van Tunis, en jn Kef op 45 km van Sakiet Sidi Joessef hebben duizenden beto gers sluiting van de plaatselijke Franse consulaten geëist. De Tunesische regering trok maandagavond haar officiële er kenning van vijf der acht Franse consulaten in Tunesië in, waar onder die van Medjes el Bab en Kef. Dit betekent dat' de consu laten niet langer diplomatieke voorrechten zullen genieten. BOURGUIBA: „Ik blijf aan de zijde van het Westen en zal nimmer hulp van Nasser of Sowjet-Unie aanvaarden" In een vraaggesprek met een cor respondent van het Amerikaan, se blad „Newsweek" zegt pre sident' Bourguiba van Tunesië aan de zijde van het Westen te blijven en nimmer hulp van Nasser of de Sowjet-Unie te zuilen aanvaarden. „Maar ik kan niet zeggen wat het Tune sische volk zal doen als de toe stand slechter wordt en als de Verenigde Staten en de rest van de westelijke wereld weige ren te reageren op onze drin gende verzoeken om economi sche hulp en op onze herhaalde verzoeken, een einde te maken aan de Algerijnse oorlog". VEEMARKT ROTTERDAM. Op de veemarkt van Rotterdam werden gisteren aangevoerd 3865 stuks vee, zijnde: 418 vette koeien en ossen; 900 gebruiks- \ee; 290 vette kalveren; 107 graskalveren; 1563 nuchtere kal veren; 105 varkens; 71 biggen; 56 paarden; 8 veulens; 333 scha pen of lammeren en 14 bokken ol geiten. De prijzen waren als volgt: Vette koeien 2,50—f 3,30;. vet te kalveren ƒ2,00—ƒ2,50; slacht- paarden ƒ2,05—ƒ2,60. Alles per kg. Graskalveren 250425nuch tere kalveren ƒ35ƒ50; biggen 2540; schapen 7090; lammeren ƒ6080; kalf- en melkkoeien ƒ800ƒ1250; vare koeien ƒ600ƒ875; vaarzen ƒ580880; pinken ƒ375575. Alles per stuk. Overzicht: Vette koeien: aanvoer gewoon, handel kalm, prijzen ongewijzigd; vette kalveren: aanvoer als vori ge week, handel goed, iets stijver in prijs; graskalvcren: aanvoer kleiner, handel stil, prijzen onge wijzigd; nuchtere kalveren: aan voer: ruimer, handel stroef, prij zen niet geheel prijshoudend; biggen: aanvoer gewoon, handel 'raag, prijzen als vorige week; slachtpaarden: aanvoer redelijk, prijzen ruim prijshoudend; scha pen en lammeren: aanvoer als vorige week, handel lui, prijzen lager; kalf- en melkkoeien: aan voer iets meer, handel redelijk, prijzen prijshoudend; vare koeien aanvoer als vorige week, handel kalm, prijzen ruim prijshoudend; pinken: aanvue'r matig, handel traag, vooral niet hoger in prijs. Een leven gered MAAR OP de terugweg naar hui» kun- nen we het geleerde reeds in praktijk brengen. Opeens wil er een oude dame oversteken. Ze hoort ons niet, ze is doof. Onvervaard gooien we het stuur om en raken in een slip. Terug dat stuur, ont koppeld natuurlijk, maar daar komt een tegenligger en we schuiven over de linker rijbaan! De neus rechtuit om niet in de middelpuntvliedende kracht te ko men, dan met een ruk naar rechts; we schuiven er langs, brengen de wagen toch weer in 't rechte spoor. Ja, dat kan elke rijder leren. Dat moet eigenlijk elke autorijder leren vóór het te laat is! Wie ooit nog durft te zeggen „Ik slipte, ik kon niets meer doen", weet niet wat er allemaal te leren is op die spiegel gladde glijbaan in Zandvoort. (Nadruk verboden). (van onze verslaggever) UTRECHT (P P) „Wat zeg je van mijn nieuwe aanwinsten vroeg een zachte vrouwenstem. Na een ogenblikje stilte antwoordde iemand„Schit terend zeg, je hebt werkelijk een voortreffelijke keuze gedaan". Een paar mannenhanden betastten keurend de fraaie, fijne glacé handschoenen en de sierlijke modieuze damesparaplu en haar stem vervolgt„Ik ben er trots op En echt niet duur, hoor Je kunt op zo'n verkoping wel eens een buitenkansje halen". Ze trippelt naar een kast, legt paraplu en handschoe nen op een plank en sluit de deur. Daar liggen ze in volslagen duisternis. EVEN HEBBEN ZE NODIG om te wen- nen aan hun nieuwe omgeving, dan vraagt de paraplu „Zijn jullie ook in de trein blijven liggen?" „Ja. nu heeft die dame ons gekocht", beamen de hand schoenen. ,,Ik ook", gaat de paraplu ver der. „Waar komen jullie eigenlijk van daan?" „Wij waren nog maar drie dagen uit de winkel, toen ons vrouwtje met ons in de trein van Maastricht naar Amsterdam stapte", vertellen de handschoenen. „Toen warden was het droog en scheen de zon. Prompt werd ik vergeten en mijn weg was als die van jullie. F.en label om mijn nek en bij andere goederen op het sta tion. Daar lag ik met een paar hoeden, een complete plunjezak van een matroos, een pijp, een paar jassen, koffers, actetas- sen, dozen, kortom noem maar op, alle maal vergeten zoals ik. Drie rVgen heb ik gehoopt, dat mijn vrouwtje mij zou terughalen. Ik hoorde uit een gesprek van de heren van het van de Nederlandse Spoorwegen in Utrecht." Gesorteerd „EEN MENEER controleerde ons met de meegezonden dagstaten en we werden soort bij soort gelegd en in een register ingeschreven. Die meneer, die dat deed, bekeek ons heel nauwkeurig, zelfs een spatje hier of daar werd grondig geno teerd om ons uit elkaar te kunnen hou den". Hier onderbraken de handschoenen hem. „Ja, bij ons noteerde hij precies de maat en het kleine krasje op de duim van de linkerhandschoen en dat was ook wel no dig, want daar op dat bureau waren we zeker wel met enige honderden zwarte dameshandschoenen, die allemaal op el kaar leken. We werden daar in een grote lade gestopt met wel tweehonderd broer tjes en zusjes. Wij lagen bovenop. De volgende dag kwamen er nieuwe bij, die weer op ons werden gelegd, wat we la- weten het niet, maar wij bleven liggen." De paraplu zucht. „Zij brachten mij met nog enkele van mijn soortgenoten naar een groot rek, waar al heel wat para plu's lagen, daar legde men ons bovenop. Ook hier kwam zo nu en dan een meneer met formulieren zoeken. Maar ik had evenveel pech als jullie. Andere werden bevrijd en ik zakte steeds verder naar onderen en kreeg nieuwe lotgenoten bo venop mij. Er was er één bij waar ik van griezelde. Een heel oud vies vod, een schande voor ons soort, kwam vlak naast mij te liggen. Ik heb mij zo smal mogelijk gemaakt en hoopte nog meer dat hij afgehaald zou worden dan ik. Maar ook hij bleef liggen Eenmaal, andermaal „TOEN KWAM de grote dag. We werden allemaal nog eens grondig gecontroleerd, in kisten gepakt en naar het veilingge bouw gebracht. Daar waren jullie zeker ook bij?" informeert de paraplu. De handschoenen knikten „Ja, we heb ben geboft, want omdat wij zo goed als nieuw waren, kregen we een apart plaats je op een kartonnetje naast andere mooie soortgenoten". De paraplu lacht. „Dat klopt. Ik zag er gelukkig ook nog prach tig uit en werd met de nodige voorko mendheid behandeld. Daar heb ik beslist niet over te klagen. Toen kwamen de kij kers. Ik werd bekeken door tientallen we in Amsterdam aankwamen, stond ze plotseling op, trok haar jas aan, nam haar tasje en de koffer en snelde lachend naar buiten, waar een jongeman op haar stond te wachten, maar ons vergat ze. Later kwam er een conducteur, die ons vond en meenam naar het bureau op het sta tion. Er werd een label aan ons gedaan, waarop een man de datum schreef waar op we gevonden waren, het nummer van de trein waarin de connducteur ons aan trof, de naam van die conducteur en we kregen een nummer. Vervolgens schreef die meneer ons in op een grote staat en we kwamen bij nog andere gevonden goederen te liggen." Bij hoeden en plunjezak DE PARAPLU knikt. „Zo is het met mij ook gegaan. Zoals jullie zien ben ik nog nieuw, net als jullie. Mijn vrouwtje was trots op me. Ook ik ging mee in de trein en wel van Groningen naar Leeuwarden. Toen we weggingen regende het een klein beetje, dus ik moest mee. Maar in Leeu- bureau, dat ze niets anders behoefde te doen dan een formuliertje in te vullen, dat vijftig cent kost en daarin op te ge ven, met welke trein ze ging en op welke dag, hoe ik er precies uitzie enzovoort. Maar ze heeft het niet gedaan". De knop kijkt mistroostig. „Of, ze heeft mij niet juist omschreven en dan weten die heren niet precies welke paraplu uit de vele er bedoeld wordt. Drie dagen heb ik daar gelegen en toen werd ik met al mijn mede-slachtoffers in een kist gestopt, het deksel ging dicht en het was volkomen donker, zoals hier. We hotsten en botsten, werden in een goe derentrein gezet en maakten een heel lange reis. Op de plaats van bestemming aangekomen, werd onze kist overgeladen op een vrachtauto. Toen kwamen we op het grote bureau voor gevonden goederen gen allemaal op datum en genummerd. Na een paar dagen kwam er een meneer met een aantal formulieren in zijn hand en die zocht in onze lade. En wij hoopten, dat hij ons zocht. Maar nee hoor. Een paar zware motorhandschoenen, die dwars over ons heen lagen, werden er uit ge- mensen en ik dacht nog, zou daar mijn nieuwe vrouwtje bij zijn Toen kwam de verkoping. Met spanning heb ik op het grote moment gewacht. Ik zal het nooit vergeten. De vendumeester riep„Nummer 1037, een zo goed als nieuwe, sierlijke, moderne damesparaplu. In hoopvolle afwachting liggen ze daar, de paraplu's broederlijk naast de foto toestellen. T~\ O "I* 1 li 11 1* 11 macht geweest, leerde het slippen o.a. (van onze speciale verslaggever) ZANDVOORT (P P) „Nu zal ik u eerst even de slipdoop geven", zegt Rob Slotemaker en daar schieten we de spiegelgladde baan op in de oranjekleurige wagen met grote waarschuwingsborden slipgevaar De snelheidsmeter staat op 70. „Zo ga ik naar links, nu naar rechts Al glijdend hanteert de jonge slipschoolinstructeur het stuurwiel en spelenderwijs laat hij de logge wagen manoevreren volgens zijn opdracht. Tot slot draait hij een rondje en zet bij zijn Ford uit volle vaart precies 180° gedraaid op het afgesproken plekje. peling is. Als het linkerwiel slipt, zal het rechterwiel immers door de tand- overbrenging tweemaal zo snel gaan draaien en de auto een duw naar links geven. Na allerlei nuttige theoretische lessen stapt de cursist in een oranjekleurige wagen van de school en begint de prak tijk. Met extra pedalen kan de instruc teur naar verkiezing linker- of rechter- Het is niet zo eenvoudig TIENTALLEN MALEN zetten we om zelf in postuur om een (denkbeeldig) kind te ontwijken op onze rijbaan. Plot seling naar links moet dat stuur, ontkop pelen, dan meteen naar rechts We schuiven vier maal achter elkaar de Van de zes beschikbare wagens met de waarschuwingsborden, moeten er gere geld enkele in de reparatie. Rob Slote maker sleutelt voortdurend mee om de slipschool bedrijfsklaar te houden. MET ZES WAGENS geven W. Schorr en A. R. Slotemaker sliplessen op een gere serveerd weggedeelte in de Zandvoortse nieuwbouw, maar van die zes auto's zijn er natuurlijk geregeld enkele in de re paratie. De wagens hebben veel te lijden van de schuiverds en de schokken en al botsen ze nergens tegenop, ze worden toch soms zo hardhandig in de berm ge deponeerd, dat de fuseepennen, veren of schokbrekers kraken. Twee cursisten komen er per dag. Daar zijn chauffeurs bij van allerlei bedrijven, busdiensten en expeditiefirma's, maar ook de directeuren zelf van kleine en grote ondernemingen. Het „gastenboek" ver meldt vele indrukwekkende namen, zelfs die van ervaren buitenlandse coureurs, die hier nog wel iets kunnen opsteken. Een volle dag zijn de candidaat slippers in actie. Pas na vijven mogen ze zich de druppeltjes van de voorruit en van het voorhoofd wissen. Dan moeten ze echter nog na 14 dagen terugkomen voor een herhalingscursus en als ze dan kunnen laten zien dat ze opgewassen zijn tegen elke slip, mogen ze inschrijven voor het examen. Ervaring zegt niets REEDS DE THEORIE stelt menig erva ren rijder voor verrassingen. Zelfs men sen, die dertig jaar chaufferen, beken nen hier dat ze van slippen geen ver stand hebben en tot nog toe intuïtief en (naar blijkt) verkeerd handelden, b.v. door op de rem te trappen, de verkeerde kant uit te sturen of helemaal niets doen. Uit de lessen cp deze school blijkt zonne klaar, dat elke slip, hoe gevaarlijk ook, te corrigeren is als de chauffeur tijdig en goed reageert. Méér nog uit het behan delde blijkt ook, dat het soms beslist no dig is de wagen moedwillig in een slip te brengen, teneinde mensenlevens ie sparen en ongelukken te voorkomen. Schorr en Slotemaker onderwijzen daar om vooral praktijkgevallen het ontwij ken van een kind, het in 't spoor terug brengen bij zijwaartse slip, het uithalen voor een tegenligger op dezelfde rijbaan en dergelijke. Ze leren de leergierigen, waarom het wenden van een stuur niets helpt als er ook met volle kracht geremd wordt, dat er juist gas gegeven moet worden ais een wagen dreigt de bocht uit te vliegen door te grote vaart en waarom er ontkoppeld moet worden als ge met succes tegen de slip in wilt stu ren. Het differentiaal duwt I MET EEN speelgoedautootje, voorzien van echt differentiaal, laat de 28-jarige Rob Slotemaker ons zien, hoe verrader lijk de werking van deze achterwielkop- wiel blokkeren en gaat de wagen glijden. Ondanks de demonstratie en de met aan dacht gevolgde verhandeling in de cara van weet geen leerling de eerste malen de auto in het spoor terug te brengen. Maar met jeugdig elan houdt de jonge leraar vol. Hij kent het klappen van de zweep, want hij is 6 jaar bij de lucht- Een cursist leert de eerste kneepjes van het vakneus naar links, stuur naar rechts, maar eerst ontkoppelen, anders glijdt de wagen toch door. En vlug han delen, anders grijpt de middelpuntvlie dende kracht al toe! berm in eerst trappen we geschrokken op het rempedaal, dan ontkoppelen we te laat, daarna sturen we niet snel ge noeg in de sliprichting en krijgt de mid delpuntvliedende kracht ons al te pak ken. Tenslotte staan we zover in de rub- berafval, dat de stroken zich als boacon- structors om de achteras gestrengeld heb ben en de wielen onwrikbaar vastzitten. We gaan door. Nu en dan moet de in structeur een nieuwe wagen nemen Helpers kruipen in en onder de andere om weer te repareren voor de volgende ronde. De auto's hebben heel wat te lij den en zien er aardig toegetakeld uit als we na de troostende kop koffie zwetend de slipschool verlaten. Hoeden in alle maten en kwaliteiten wachten op hun eigenaren. haald. Die hebben geboft, want die gin gen naar hun baas terug. Wist het vrouwtje van niets ZO HEBBEN WE dagen lang gelegen en zo nu en dan kwam die mijnheer met pa pieren in zijn hand terug en rommelde weer in onze la. Maar wij waren er steeds niet bij. Hadden we dat geluk gehad, dan had men ons netjes ingepakt en keurig bij ons vrouwtje terugbezorgd. Maar of zij nu niet gevveten heeft waar ze ons verloor of niet juist omschrijven kon, we Wie biedt er wat, wie biedt er wat....? Een gulden geboden, twee, drie, drie-en- half, niemand meer?en zo ging het maar door, totdat hij riep „Een maal, andermaal, derde maal ver kocht.'" En toen had ik een nieuw vrouw tje. Zo ging het zeker met jullie ook hè?" De handschoenen knikten. „Ja", zeiden ze, „precies eender. Maar we geloven wel dat we niet slecht af zijn. Het nieuwe vrouwtje is erg aardig en erg trots op ons". ..Ik geloof", besloot de paraplu, dat we het best getroffen hebben. We zullen pri ma met elkaar kunnen opschieten! Maar ik weet niet wat jullie doen, ik vind dat we na zo'n vermoeiende dag wel rust ver diend hebben. Ik ga slapen. Welterustenl" (Nadruk vei boden). Ontploffing in een Zuidafrikaanse dynamiet- fabriek Na een ontploffing in een dy- namietfabriek te Somerset, 50 ki lometer van Kaapstad, worden tien mensen vermist. Aangeno men wordt-, dat zij zijn omge komen. Deze tien mensen, negen naturellen en één blanke, werk ten in een loods, waarin 100 ton dynamiet lag opgeslagen. Vermindering van Russische troepensterkte in Oost-Duitsland De vermindering van de Russi sche trocnensterkte in Oost- Duitsland met 41.000 man, die premier Grotewohl de vorige week heeft aangekondigd, zal 2 gemotoriseerde divisies, een divi sie luchtafweer, drie artillerie bri gades en vijf afzonderlijke een heden luchtafweer omvatten. De Sowjet-bevelhebber in Oost- Duitsland, Zacharof, deelde giste ren mede, dat de eenheden na vertrek uit Oost-Duitsland ont bonden zullen worden. Premier Grotewohl deelde de vorige week mede, dat de terug trekking deze maand nog zal be ginnen. Het totaal aantal Russi sche militairen dat sedert 't begin van de bezetting uit Oost-Duits land is teruggetrokken, zal hier door op 100.000 man worden ge bracht. KONINKLIJKE OLIES IN REACTIE Aandelen Kon. Olie moesten gistermiddag niet alleen de ge hele winst van maandag prijs geven, doch kwamen daar zelfs nog bijna een gulden onder te liggen. Hiervoor waren verschei dene factoren aanwezig o.a., de lagere slotkoersen van New York en de ruilingen die thans plaats vinden door verkopen van aandelen Kon. Olie in aan kopen en aandelen Shell-trans port speciaal voor Engelse re kening. Indertijd zijn deze ruil- transacties opgezet, met de be doeling, deze later met winst te kunnen afwikkelen (terugrui- len). Voor het gladstellen van deze posities is de tijd thans gunstig en wordt er een handig gebruik van gemaakt. Het is te begrijpen dat een en ander een koersdruk op de aandelen Koru Olie ten gevolge heeft. Hierbij komt nog, dat de onverkochte oliewaarden in de Verenigde Staten nog steeds een prijsdruk van het product in de hand werken, hetgeen niet bepaald gunstig is voor het koersver loop van de oliea^ndelen al daar. De koers voor aandelen Kon. Olie opende gistermiddag op 146.50 om tegen het slot de markt te verlaten op een prijs van 147,tegen maandag een prijs van 150.50. Het fonds bleef circa 1 gulden beneden pariteit New York. Bij de ope ning van de markt waren de overige internationale waarden eerder aan de lage kant, doch in het verdere beursverloop, konden de koersen wat aantrek ken om op de hoogste prijs van de dag de markt te verlaten. Philips liep op van 245 tot 246 en verloren slechts een 1 2 pro cent. Unilevers verbeterden van 338 tot 340 min 2 procent. A.K.U.'s 1 punt lager en K.L.M. verder in reactie min 80 cent. In de scheepvaarthoek was het gisteren belangrijk rustiger dan maandag. Met de vracht tarieven voor de wilde vaart wil het niet best vlotten, het geen voor verscheidene maat schappijen nadelig is. Een sti mulans voor de scheepvaart aandelen van deze maatschap pijen is de aanhoudende daling van de vrachttarieven geens zins, ook al staan de koersen van deze aandelen aan de lage kant, aldus de beurs, en is er in de prijs van de aandelen reeds veel ongunstig nieuws verdis conteerd. De markt was hier verdeeld met koersvariaties van 1 2 punten naar beide zijden. Van een bepaalde tendentie in deze sector kon niet gesproken worden en daar waren trou wens de omzetten te gering voor. Cultures ondergingen een reactie op de koersstijgingen van maandag. Amsterdam Rub ber en Verenigde Deli's circa 2 punten lager en H.V.A. gaf van de forse winst van 5 punten van maandag, gisteren 1 punt terug. Staatsobligaties eerder iets lager voor de staffellening min procent, doch het kortlopen de papier goed prijshoudend tot iets hoger. Verder nog enige ad viesprijzen en wel voor 5Vj pro cent Pegem op 103% (103Vj), de woningbouwlening 107)4 (107%) en rentespaarbrieven onveran derd op 102. De gunstige berichten over de Hoogovens te IJmuiden wa ren bij het publiek nog niet in voldoende mate bekend, om op de koers van de aandelen, vrij wel onveranderd, invloed te kunnen hebben. Prolongatie 4' procent. Beursindices 14/2 17/2 18 2 Int. concerns 249.80 253.01 248.78 Industrie 134.89 135.38 134.83 Scheepvaart 121.94 123.82 123.40 Banken 112.60 112.11 110.97 Ind. fondsen 65.60 67.62 66.79 Algemeen 177.09 179.07 176.72 N abeurskoersen Kon„01ie: 146.10—149 (146901 Unilever: 340 33s1») Philips; 245246 (245)»)

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1958 | | pagina 7