Gemeenteraad
van Terneuzen
Zaterdag 28 december 1957
DE VRIJE ZEEUW
7
Vergadering van donderdag 19 december 1957,
des avonds te 19.00 uur.
Voorzitter: Mr. P. H. W. F. Tellegen.
Wethouders: M. de Vos en M. van Langevelde.
Raadsleden: F. Dieleman, D. M. Ollebek, J. van
Riet, J. A. de Feijter, Dr. M. E. H. Camps, W. J.
Weterings, C. J. Compiet, R. Hol, A. Jansen, N. F.
Dieleman, P. Fijn van Draat en H.-Ribbens.-
Secretaris: A. J. Dees.
Wegens ziekte afwezig: S. W. Henry.
De Voorzitter opent de vergadering.
1. Vaststelling notulen vergadering van 14
novembeV 1957.
Deze worden onveranderd vastgesteld.
2. Ingekomen stukken:
a. Het door Gedeputeerde Staten van Zeeland
goedgekeurde raadsbesluit van 14 augustus
1957 tot aankoop van een perceel grond e.a.
van de Gez. Klaassen in de Lievenspolder;
b. de door Gedeputeerde Staten van Zeeland
goedgekeurde raadsbesluiten van 14 augustus
1957 tot verkoop van percelen grond in de
Lievenspolder;
c. idem inzake het aangaan van een kasgeld
lening met de vereniging Chr. Kleuterschool
te Terneuzen van 4800,---;
d. schrijven van Gedeputeerde Staten van Ze-
land te Middelburg inzake goedkeuring grond
exploitatieberekening Lievenspolder
e. schrijven van Gedeputeerde Staten^van Zee
land inzake goedkeuring wijzigingen begrotin
gen voor 1957;
f. schrijven van het Centraal Bureau voor Veri
ficatie en Financiële Adviezen inzake controle
administratie grondbedrijf en woningbedrijf
over het 3e kwartaal 1957;
g. schrijven van het Centraal' Bouw- en Woning
toezicht en dienst van Gemeentewerken in
Oost Zeeuwsch-Vlaanderen inzake kasopne-
ming en controle administratie over het 2e
kwartaal 1957
h. 'schrijven van de gemeente Axel inzake heli-
copterverbinding BrusselZeeuwsch-Vlaande
ren (Axel)Rotterdam v.v.;
i. jaarverslag over het schooljaar 1956/1957 van
de Stichting Terneuzense Muziekschool;
j. 'gelukwens van de heer S. W. Henry met
15.000ste inwoner.
Deze stukken worden voor kennisgeving aange
nomen.
3. Voorstel van burgemeester en wethouders
tot eervol ontslag van de heer P. M. Zwee-
dijk als onderwijzer aan de openbare lagere
school B te Sluiskil.
Dit voorstel wordt zonder bespreking of hoofde
lijke stemming aangenomen.
4. Voorstel tot benoeming:
le. tot leraar in vaste dienst aan de afd.
Gymnasium van het Petrus Hondius-
lyceum van de heer ir. W. D. G. Tooren-
man. Deze benoeming wordt geacht te
zijn ingegaan per 1 september 1957.
2e. van een plaatsvervangend lid in de Com
missie Samenwerkende Gemeenten Ka
naalzone, waarin zitting hebben de
heren S. VV. Henry en mr. P. H. W. F.
Teilegen.
1. Overgegaan wordt tot stemming. De heren
WëteHngs en Complet vormen met de voor-
zittbl hert stembureau.
Uitgebracht worden 14 stemmen, waarvan
13 op de heer Toorenman en 1 ongeldig.
De heer Toorenman is benoemd.
2. Uitgebracht worden 14 stemmen, waarvan
8 op de heer De Vos, 3 op de heer Weterings,
2 op de heer Hol en 1 op de heer Camps.
De heer De Vos is benoemd en neemt de be
noeming aan.
4a. Voorstel tot aankoop van een perceel grond
in de Louisapokler.
5. Voorstel tol verkoop van een perceel grond
aan de Axelsestraat.
Deze voorstellen worden zonder bespreking of
hoofdelijke stemming aangenomen.
fi. Voorstel tot wijziging van de Algemene
Politieverordening.
De heer De Feijter: Ik begrijp, dat men met dit
voorstel komt na de fietsenrazzia's, die wjj mee
gemaakt hebben. Het is nodig, dat deze verorde
ning gewijzigd wordt.
Ik lees dan in artikel 86, lid 2: „tussen zons
opgang en 24 uur..." enz. Dan moeten dus, om
het kortweg te zeggen, de fietsen van de straat
af zijn. Nu is het echter best mogelijk, als men
dit zo laat staan, dat de fietsenrazzia's van
's-avonds naar 's-morgens verplaatst worden. In
deze donkere december-dagen komt de zon pas om
kwart voor negen weer op. De winkels zijn al
vroeger open, ook de dokters en tandartsen heb
ben al vroeger spreekuur, dus daar staan fietsen
voor de deur, die men dan ook kan meenemen.
Ik zou willen voorstellen, in plaats van „tussen
zonsopgang en 24 uur" in te vullen „tussen 7 uur
en 24 uur." De bedoeling van deze verordening
is toch, dat 's nachts de fietsen van de straat zijn.
De Voorzitter: Ja, als het donker is.
De heer De Feijter: Als dit zich uitstrekt t >t
kwart voor negen 's morgens, de tijd waarop de
zon nu opkomt, dan vind ik erg laat. Dan is 7
uur toch veel prettiger.
Wethouder De Vos: De gedachtengang van de
heer De Feijter geeft nü misschien een voordeel,
maar in de zomer een nadeel.
De heer De Feijter: In de zomer zijn de winkels
ook niet vóór 7 uur open.
Wethouder De Vos: In de winter zullen er toch
niet veel mensen om 7 uur naar de winkels gaan
en hun fiets daar laten staan. Het doet zich in
hoofdzaak 's-avonds voor. Het is wel niet de be
doeling van de politie om een fiets, die voor een
winkel staat, mee te nemen. Men moet dit niet
overdrijven. Het is één keer gebeurd, terwijl men
het al jaren achtereen 's zaterdags en op week
dagen had kunnen doen, dus ik geloof, dat dit
geen onoverkomelijke moeilijkheid is. Dan gaat
het met de seizoenen mee: als het vroeger licht
is, gaan de mensen ook vroeger op stap.
De Voorzitter: Ik zie ook het bezwaar niet, da'
het vroeger valt.
De heer De Feijter: Men mag nu toch b.v. zijn
fiets niet om half negen op straat laten staan bi)
een dokter of tandarts.
De heer Weterings: De spreekuren beginnen
meestal om half negen.
De heer Fijn van Draat: Ook wel vroeger!
De heer De Feijter: Ik zou willen voorstellen
om er 7 uur van te maken.
De Voorzitter: Wordt dit voorstel door de heren
ondersteund?
Dit is het geval.
De heer Weterings: Mag ik hieromtrent nog
wat vragen? Er staat: „als het rijwiel niet voor
onmiddellijk gebruik gereed is." Betekent dit dat
er persé een slot op moet zitten?
Wethouder De Vos: Je zoudt er ook een wiel
uit kunnen halen
De Voorzitter: Men bedoelt natuurlijk het slot.
De heer Weterings: Een bromfiets is niet voor
.onmiddellijk gebruik gereed als men b.v. de ben
zinetank uitschakelt.
De Voorzitter: Dan kan men er toch nog op
fietsen?
De Voorzitter: Het voorstel van de heer De
Feijter wordt in stemming gebracht.
Vóór stemmen de heren Fijn van Draat, Jansen,
Compiet, Weterings, Camps, De Feijter, Van Riet,
Ollebek en F. Dieleman.
Tegen stemmen de heren Van Langevelde, De
Vos, Rlbtitens, N. F. Dieleman en Hol.
Het voorstel wordt met de wijziging van de heer
De Feijter aangenomen.
7. Voorstel tot het vaststellen van fle vergoe
ding van het kleuteronderwijs over 1957.
Dit voorstel wordt zonder bespreking of hoofde
lijke stemming aangennomen.
8. Voorstel tot goedkeuring van een voorlopig
plan tot onteigening van gronden in de
Zuidlandpolder.
De heer F. Dieleman: Is wel al het mogelijke
gedaan om deze gronden langs normale weg in
handen te krijgen?
De Voorzitter: Ja, dat doen wij altijd, zowel in
het belang van de eigenaar als van de gemeente.
Dit voorstel wordt zonder hoofdelijke stemming
aangenomen.
9. Voorstel tot het nemen van een principe
besluit inzake de aanleg van een leiding van
Sas van Gent naar de Schelde.
De Heer Hol: Mijnheer de Voorzitter Sluiskil,
aan het grote kanaal van Terneuzen naar Gent,
is, aldus een artikel in het dagblad „Het Vrije
Volk" van woensdag 2 dec. 1953, een eenvoudig
plaatsje. Maar het heeft zijn aantrekkelijkheden.
In de zomer verwerkt het een onafgebroken ver
keersstroom, dag en nacht, en in elk seizoen geeft
het vervoer te water dit dorp een levendigheid,
die in vele plaatsen van gelijke grootte verre te
zoeken is.
Zo gezien bezit dit kleine, maar belangrijke
industriecentrum genoeg attracties om het leven
prettig te maken. Maar sinds lange tijd gaat het
leven van de bewoners er niet meer „over rozen."
Door Sluiskil stroomt een open afvoerleiding,
waarin de suikerfabrieken te Sas van Gent hun
afvalwater spuien, waarin cadavers drijven, waar
in blijkbaar alle mogelijke ongerechtigheden zijn
verzameld en waar de ratten kermis vieren.
Sluiskil klaagt erover, al sinds de twintiger
jaren. Maar tot op heden hebben de klachten nog
geen resultaat opgeleverd. De toestand blijft maar
zoals het nu al jaren is. De stank blijft de atmos
feer van het kanaaldorp bederven en de verf
van de huizen aanvreten.
Toen enige weken geleden aldus het pers
commentaar een loodzware mist zich over
Zeeuwsch-Vlaanderen uitspreidde, werd het Sluis
kil te bar. In de mist bleef de opstijgende zwavel
waterstof uit de afvoerleiding in dikke walgelijke
wolken in de straten hangen. Met zakdoeken voor
de gezichten moesten de bewoners hun bezoeken
afleggen.
Nieuwe verf werd in enkele dagen zó door de
verstikkende gassen aangetast, dat Sluiskil in min
der dan geen tijd verveloos werd als een verlaten
stad.
Dit waren de omstandigheden waaronder een
comité van actie de trom roerde voor de zo
veelste maal om te trachten in deze onhoud
bare toestand een verbetering te brengen.
Er zijn vergaderingen geweest, er zijn petities
verzonden en men wachtte op de dingen die zou
den komen.
Wat is er de oorzaak van dat het ^verhelpen van
een dergelijk euvel zoveel tijd kost? Verschillende
mensen met verschillende belangen verklaren de
dingen op hun manier en vertellen pikante bijzon
derheden. Zij zijn echter eenstemmig in hun uit
spraak: er moet een oplossing worden gevonden
en dat zo spoedig mogelijk. Zelfs al moet het veel
geld kosten
Reeds jaren geleden werd een commissie ter be
studering van dit urgente probleem ingesteld, op
een moment toen besprekingen gaande waren tus
sen het gemeentebestuur en G. S., doch met goede
plannen voor een oplossing kon men toen nog niet
voor de dag komen.
Er is een plan geweest om een geheel overdekte
persleiding aan te leggen, zodat het water sneller
de uitmonding van de leiding in de Schelde bij
Terneuzen zou bereiken. Maar het werd niet uit
gevoerd.
Er was een plan om de leiding om te leggen en
buiten de bebouwde kom te leiden, maar ook zo
ver is het niet gekomen.
De stank blijft duren en elke dag is een nieuwe
dag vol klachten en moeilijkheden, een dag langer
onhygiëne in Sluiskil
De onhygiëne is ook het belangrijkste punt ln
een reeks van klachten van de zijde van het streek
ziekenhuis „St. Elisabeth."
De gezdndheid is in 't geding. Want niet alleen
dat een leger van ratten, die aan de oevers van
de leiding huizen, kwistig ziektekiemen verspreidt,
maar het gas, dat uit het inktzwarte water op
stijgt, kan ook (indien het intenser dan alleen
maar in sporen in de lucht voorkomt) een schade
lijke invloed hebben op het bloed en de hersenen
van hen, die dagelijks in een dergelijke atmosfeer
vertoeven.
Nog is —'voor zover bekend niet aangetoond
dat dit reeds het geval is geweest te Sluiskil, maai
bij voortduring van de toestand gaat het van
kwaad tot erger.
Reeds in de jaren '33 en '34 bestond een plan
tot omlegging en afdekking van de leiding. Dat
zou miljoenen hebben gekost. Is het wonder dat
ook toen weèr het geval in de doofpot ging?
Het plan tot het bouwen van een persinstallatie
in Sas van Gent strandde evenzeer omdat in da'
geval door een verdeling der kosten aan de hand
<an de profijten, welke elke plaats van de leiding
had, Sas van Gent het belangrijkste deel hierin
zou moeten bijdragen.
Sas van Gent voelde daar niet veel voor, tc
meer daar ook een uitgestrekt Belgisch gebied op
de leiding afwatert en omdat besprekingen met
onze Zuiderburen geen bevredigend verloop had
den. Als het regent, zo meent men te Sluiskil, dan
is het aldaar nog te harden, en in de zomermaan
den gaat het ook wel. Maar juist in de tijd air
de fabrieken in Sas van Gent hun lauwe spoel
water lozen, krijgen we ook de mist en dan i
Sluiskil een verschrikking.
Zo spreekt men van de zijde van het ziekenhuis,
doch ook de kruidenier, de melkboer, de bakker,
de kapper, de kantoorbediende en de fabrieksar
beider, allemaal doen ze hetzelfde relaas, allen
willen zo gauw mogelijk een oplossing. Velen zijn
ervan overtuigd, dat die nog wel wat op zich zal
laten wachten. Beloofde in 1918 een minister niet
reeds verbetering, nadat hij persoonlijk een bezoek
aan Sluiskil had gebracht?
Ook in Sas van Gent is men evenzeer van de
noodzaak van verbetering doordrongen als alle
anderen; Het moeilijkst is een groots opgezet plan
tot verbetering van de toestand te financieren.
De fabrieken, die het- meeste profijt van de lei
ding heben, zullen ongetwijfeld bereid zijn in de
kosten bij te dragen, maar kunen niet alles be
talen. De directies onderzoeken al jaren de moge
lijkheden tot het aantrekken van zuiver zoet water
en er is zelfs sprake van het aanleggen van een
wingebied in de Braakmanpolder. Dit alles is nog
belangrijker dan het afvoeren van vuil water en
eist niet minder geld.
Opruimen van de leiding zou onmogelijk zjjn.
ook al omdat met België tractaten zijn getekend,
die een blijvende afvoer van het Belgische polder-
water over Nederlands gebied garanderen.
Zo staat Sluiskil aldus besluit het blad op
het ogenblik voor vele moeilijkheden. Moeilijk
heden die in de zomer wat vergeten worden, maar
die elk najaar telkens weer om aandacht schreeu
wen.
Mijnheer de Voorzitter, het is niet mijn gewoon
te om in deze raad dagbladartikelen aan te halen,
zeker niet zo uitvoerig als ik thans gemeend heb
te moeten doen. Persoonlijk vind ik de situatie
echter zó scherp getekend, dat het artikel op mij
een onvergetelijke indruk heeft gemaakt. Mijn
bedoeling hiervan? Alleen de pretentie hen, die
waarschijnlijk in het vinden van een spoedige op
lossing in deze zaak benaderd zullen dienen te
worden en van de situatie ter plaatse minder
goed op de hoogte zijn, te overtuigen van de drin
gende noodzaak dat alleen een grootse aanpak
van deze slepende zaak tot een bevredigende op
lossing kan leiden, doch dat de belanghebbende
gemeenten alleen niet bij machte zijn dit object
uit eigen middelen te financieren.
Het is daarom verheugend, dat de nog jeug
dige Commissie Samenwerkende Gemeenten in de
Kanaalzone, welke als taak heeft meegekregen
het uitwerken van richtlijnen en het geven van
opdrachten aan stedebouwkundigen voor een ont
wikkelingsplan in de Kanaalzone, op voortvarende
wjjze deze taak heeft aangevat.
In een vergadering van deze Commissie, met
de deskundige leden van de werkgroep en met de
gemeenteraden van Axel, Hoek, Sas van Gent,
Terneuzen en Westdorpe, gehouden op maandag
avond 9 dec. J.l. in het hoofdkantoor van de N. V.
Waterleidingmij „Zeeuwsch-Vlaanderen" te Ter
neuzen, onder presidium van ir G. P. M. Dikötter,
kwamen reeds een paar plannen ter tafel, n.l. een
structuurschets van de Kanaalzone en een plan
voor de afvalwaterleiding Sas van GentWest ge
schelde, waarover zij het voorlopig nog in de
vertrouwenssfeer met de aanwezigen van ge
dachten is gewisseld.
Het verheugende van deze plannen is m.i. dat
in onderlinge samenwerking tussen de belangheb
bende gemeenten het'ene plan dienstbaar kan
worden gemaakt aan het andere. Zo is het schep
pen van een beter industrieel-klimaat in de Ka
naalzone, mede door de verwezenlijking van een
nieuwe afvalwaterleiding, waarop het huishoude
lijk- en industriewater van alle samenwerkende
gemeenten kan worden afgevoerd naar de Wester-
schelde, voor al deze gemeenten van groot belang.
Nu thans aan de orde is het voorstel van B. en
W. van Terneuzen tot het nemen van een principe
besluit inzake de aanleg van een afvalwaterleiding
Sas van GentWesterschelde, wil onze fractie,
mede gelet op het hiervoor betoogde, hieraan
gaarne haar medewerking verlenen.
Wat de practische uitvoering van het plan be
treft, zal voor de gemeenten de kostenfactor het
meeste gewicht in de schaal leggen. Deze moet
voor de gemeenten acceptabel zjjn.
Wj) hopen van ganser harte, dat niet alleen de
gemeenten onderling een goede verdeelsleutel voor
de kosten zullen vinden, doch, in het belang van
de verdere ontplooiing van de Kanaalzöne en haar
bewoners, ook van de zijde van het Rjjk, de Bel
gische Staat, de provincie en de belanghebbende;
industrieën belangrijke financiële steun zal wor
den toegezegd, opdat de uitvoering van het plan,
waaraan ongetwijfeld hoge kosten zijn verbonden,
zo mogelijk op korte termijn zal kunnen worden
gerealiseerd.
De heer Ribbens: Het verheugt mij, dat U komt
met een voorstel om in principe mee te doen met
het voorstel dat gedaan is door de Commissie
Kanaalzöne. Wjj weten allemaal, welk een be
hoefte er in Sluiskil bestaat, dat de leiding opge
ruimd wordt.
Alleen rijst bij mjj nog een vraag. Er zjjn oe-
dragen genoemd, die de gemeenten moeten bij
dragen en deze zijn wel erg hoog genomen, n.l.
10,tot 15,per inwoner.
Zijn de belangen voor onze gemeente wel zó
groot, dat wij voor alle inwoners een bijdrage
moeten betalen? Ik meen, dat onze riolering af
watert ln de haven.
De Voorzitter: Wij gaan alleen in principe" be
sluiten. De verdelingssleutel wordt tot een volgen
de vergadering uitgesteld.
De heer Ribbens: Ik wil voorlopig alleen naar
voren brengen, dat ik een bijdrage van 15,
per inwoner erg hoog vind.
De Voorzitter: Er zijn nog geen getallen ge
noemd, dus het is erg voorbarig om hierover te
praten.
De heer Camps: Ik feliciteer burgemeester en
wethouders, dat zjj als eerste gemeente in
Zeeuwsch-Vlaanderen dit besluit naar voren heb
ben gebracht. Wij staan hier volledig achter, ook
achter de woorden van de heer Hol.
De heer De Feijter: Ik wil nog even zeggen, dat
ik kan instemmen met het principe-besluit. Alleen
komt bü mij de vraag op: hoe denken burgemees
ter en wethouders het deel, dat de gemeente moet
betalen, te financieren? Misschien horen wjj daar
later meer over.
De Voorzitter: Daar kan ik mjj op het ogenblik
nog niet over uitlaten. Ik wil de discussie hier
over liever uitstellen tot een volgende vergade
ring, wanneer er meer gegevens zijn.
Het voorstel wordt zonder hoofdelijke stemming
aangenomen.
10. Voorstel tot wijziging van (1e gemeente
begroting 1957.
10a. Voorstel tot verlenging van de rekening
courant-overeenkomst voor 1958 met de
N. V. Bank voor Nederlandse Gemeenten.
10b. Voorstel tot het aangaan van een geldlening
met de N. V. Bank voor Nederlandse Ge
meenten.
Deze voorstellen worden zonder bespreking of
hoofdelijke stemming aangenomen.
11. Rondvraag.
De heer Van Riet: Mijnheer de Voorzitter Het
is de laatste vergadering van. dit jaar en wjj staan
voor het Kerstfeest. Zouden wjj vanwege de raad
een Kerstgroet kunnen zenden aan de heer Henry,
die nog steeds ziek is, maar in het ziekenhuis toch
steeds meeleeft met de Terneuzense gemeente
raad?
De Voorzitter: Ik wil dit graag overnemen.
Alle leden gaan hiermede akkoord.
De heer Van Riet: Hoe staat het met onze voet
balvelden? Wij gaan straks weer het voorjaar in,
dus dan hebben de verschillende voetbalverenigin
gen weer velden nodig.
De Voorzitter: Binnenkort zijn er twee klaar
om gebruikt te worden.
De heer Van Riet: Dus wij kunnen aannemen,
dat de eerste maanden van het volgend jaar voor
de beide voetbalverenigingen een oplossing is ver
kregen?
Wethouder De Vos: Wij hebben direct geen op
lossing nodig voor de beide verenigingen. Wanneer
het westelijk bolwerk wordt ontlast, doordat één
vereniging naar de nieuwe sportvelden gaat, dan
is de oplossing tijdelijk afdoende.
Er zijn twee velden voor gebruik goedgekeurd,
maar niet voor intensief gebruik. Er zijn meerde
re velden ingezaaid en die komen misschien in het
najaar beschikbaar. De heer Van Riet moet er
aan denken, dat een grasmat voldoende tijd voor
ontwikkeling moet hebben, want bij voortijdig ge
bruik wordt deze geruïneerd en dan krijgt men
deze nooit meer goed. Men kan beter nog even
wachten dan de velden te vlug in gebruik nemen.
De heer Van Riet: Het voetbalveld aan de west
kant van het westelijk bolwerk, kan dat worden
gebruikt?
De Voorzitter: Dat wordt toch gebruikt?
De heer Vnn Riet: Blijft dit ook in gebruik als
de velden in het nieuwe sportcentrum klaar zijn?
De Voorzitter: Daar kunnen wij ons nu toch
niet op vastleggen. Dat ligt aan het aantal sport
verenigingen, dat daarvan gebruik wil maken. Dit
kan in overleg met de sportcommissie bekeken
worden.
Wethouder De Vos: Als alles klaar is, zullen cr
sportvelden genoeg zijn.
De heer Weterings: Ik heb nog een vraag over
de afwatering van de riolering te Driewegen. Deze
riolering gaat via de Catspolder naar de Otheense
kreek. Is het burgemeester en wethouders bekend,
dat deze afwatering in de Otheense kreek tot
stand is gekomen zonder dat de eigenaar van de
kreek hierin gekend was?
De Voorzitter: Het is ons een dagelijks voorwerp
van zorg, maar het is niet zo gemakkelijk als het
in de gedachten van de eigenaar van de kreek
leeft. Wij zijn bezig daarvoor een oplossing te
vinden.
De heer Weterings: De eigenaar van de kreek
heeft, ook als particulier, wel de plicht om het
regenwater in zijn kreek te laten lozen, maar niet
het rioolwater. Het polderbestuur heeft toestem
ming gegeven zonder medeweten van de eigenaar,
zodat deze een behoorlijke strop heeft vanwege
het vieze water.
De Voorzitter: Het is een ingewikkelde geschie
denis en niet zo simplistisch als U het zich voor
stelt.
De heer Weterings: Het is inderdaad niet zo
eenvoudig, maar het is daar toch wel een beetje
te erg. De mensen, die daar wonen, klagen steen
en been over de stank en over de ratten, die daar
legio rondlopen. Ik begrijp niet, dat het polder
bestuur zonder de eigenaar daarin gekend te heb
ben, aan het gemeentebestuur toestemming heeft
gegeven om het rioolwater in de kreek te laten
afwateren.
Wethouder De Vos: Wat is er dan eigenlijk ver
anderd? Die afwatering is altijd zo geweest. Wp
hebben nu alleen aan de straat een eindje riolering
gelegd, om de uitgang iets verder van de straat
af te brengen. Nu gaat het water dus door de
rioolbuizen, en vroeger door de open sloot. Er is
praktisch niet veel veranderd.
De heer Weterings: Hoe komt het dan, dat op
het ogenblik, nadat dit in orde gemaakt is, men er
veel meer last heeft?
De Voorzitter: Omdat er vroeger meer vuilig
heid aan de kanten van de sloot bleef hangen.
Wethouder De Vos: Verderop is de toestand
praktisch zoals vroeger. Alleen is aan het begin !n
de open sloot een rioolbuis gelegd. Wat er dus nu
door komt, kwam er vroeger ook door. Of de hoe
veelheid, b.v. door de uitbreiding van een bedrijf,
vermeerderd is, weten wü niet.
De heer Weterings: Het is voornamelijk de af
watering van Fieret.
Wethouder De Vos: Die heeft altijd daarlangs
afgewaterd.
De heer Weterings: De mensen in de Catspol
der hebben daar vroeger nooit last van gehad.
De Voorzitter: Wij zijn bezig met dit te onder
zoeken, omdat het ons niet duidelijk is, hoe dit
ontstaan is, of het een gevolg is van de riolering.
Ik meen niet, dat het bedrijf zo is uitgebreid is 'n
de laatste jaren, maar dat wordt allemaal beke
ken. Wij hebben hierover een brief gekregen van
de eigenaar van de kreek.
De heer Van Riet: De Otheense kreek reikt tot
aan het Spui, dus wie weet wat daar vandaan
komt.
De heer Hol: Als wij de nieuwe persleiding krij
gen, is dat ook opgelost.
Wethouder De Vos: Het is een feit, dat de afwa
tering van Driewegen enorm moeilijk ls, omdat
het midden in het land ligt.
De heer Weterings: De eigenaar is daar ook
van overtuigd, maar nu heeft hij er een strop aan.
Het polderbestuur heeft hem er niet in gekend,
daar gaat het om. Burgemeester en wethouders
kunnen zeggen: daar staan wij buiten, maar dan
had het polderbestuur overleg moeten plegen met
de eigenaar.
Wethouder De Vos: Dat weet ik niet. Het pol
derbestuur zal gedacht hebben, dat er niet veel
veranderde.
De heer Weterings: Het schijnt daar op het
ogenblik anders over te denken. Voor het Spui .s
indertijd toestemming gegeven.
Wethouder Van Langevelde: Omdat de gevol
gen nu anders liggen dan vroeger. De sloot wordt
nu goed onderhouden, zodat er van wat er in
komt door de snelle loop niets bezinkt. Mogelijk
kan dit een reden zijn.
Wethouder De Vos: Ik kan nog niet aannemen,
dat die geringe hoeveelheid 't water zo sterk ver
ontreinigt; wel vlak vóór de uitwatering, maar
verderop toch niet. Als men daar monsters neemt,
dan zat men het wel merken.
De heer Weterings: Dat kan inderdaad door
watermonsters onderzocht worden.
Wethouder Van Langevelde: In elk geval wordt
de zaak door burgemeester en wethouders be
keken.
Wethouder De Vos: Naar ik meen komt ook het
rioolwater van Axel in deze kreek uit. Dat is heel
wat meer dan van Driewegen.
De heer Compiet: Ik heb enige tijd geleden met
wethouder De Vos gesproken over de laatste
woningen, die in Sluiskil gebouwd zijn. De brand
gangen bij deze woningen zijn allemaal modder
poelen. Ik heb aan wethouder De Vos gevraagd,
wat verstaan wordt onder het bouwrijp maken
van bouwterrein. Deze heeft medegedeeld, dat dit
bestaat uit het egaliseren van de grond, en daar
mee uit. Ik heb er eens een kijkje genomen, maar
ik kan niet zeggen, dat het zo mooi gelijk ligt. Er
zijn allemaal putten, waar het water in blijft
staan. Men zal op zijn minst toch moeten zorgen,
dat het water behoorlijk kan wegvloeien. Ik heb
gevraagd, of het mogelijk zou zijn dat gemeente
werken hier sintels strooit, maar de heer De Vos
heeft gezegd, dat dit een taak is van de eigenaars.
Zou het niet mogelijk zijn om in het vervolg, wan
neer de gemeente grond verkoopt, er voor te zor
gen dat het water behoorlijk kan wegvloeien?
De Voorzitter: Het lijkt mij, dat deze aanmer
kingen gemaakt hadden moeten worden bij dc
overname van de grond.
De heer Compiet: Toen was het zomer. Nu
komen de mensen er wonen, en is het een modder
poel.
Wethouder De Vos: Bouwrijpe grond is inder
daad grond, waar riolering en bestrating ligt en
waar natuurlijk geen al te groot grondtekort meer
is. Wanneer deze grond can een straat ligt, dan
is het bouwrijpe grond en zo levert iedere ge
meente zijn grond af. De bouwer moet zorgen, dal
de brandgangen goed zijn. De gemeente legt ner
gens brandgangen aan. Wanneer b.v. de woning
bouwvereniging bouwt, dan legt deze zelf de
brandgangen aan en zorgt dat er een afwatering
's. De gemeente zorgt voor de riolering, waar naar
toe afgewaterd kan worden. Degene die de woning
overneemt, moet van de bouwer verlangen, dat
deze zaak in orde is. Zodra de bouwrijpe grond is
afgeleverd en verkocht, is verder de taak van dei
gemeente afgelopen. De straten blijven eigendom
van de gemeente, dus ook het onderhoud, maar
niet de brandgangen.
De heer Compiet: Dus dan moet men direct bü
de overname van de woning de aannemer hierop
attent maken?
Wethouder De Vos: Niet de aannemer, maar
degene, die de woning verkoopt, die moet zorgen
dat de aannemer aan zijn opdracht heeft voldaan.
Ik weet niet, of dat niet het geval is geweest.
De heer Compiet: Het is voor die mensen heel
moeilijk.
Wethouder De Vos: Dit doet zich in de kom ook
herhaaldelijk voor. De moeilijkheid is natuurlijk
ook, dat alle eigenaars van de woningen ook eige
naar zijn van een stukje brandgang. De een zal
wel, de ander niets doen. Men moet elkaar kun
nen vinden, om gezamenlijk die zaak op te lossen,
dan komt er wat van.
De heer Compiet: Er wonen misschien wel men
sen, die zeggen: wij huren een vrachtauto en we
halen wat sintels, maar als de rest het niet doet,
schiet men nog niets op.
Wethouder De Vos: Ook in de kom hebben wij
dat herhaaldelijk gehad, doch daar hebben de men
sen in de regel wel een oplossing gevonden.
De heer Hol: Is het ook mogelijk, dat er in de
bestekken een bepaling wordt opgenomen, dat de
MINSTENS 50 DODEN BIJ OVER
STROMINGEN IN CEYLON.
De overstromingen, die grote delen van Cey
lon hebben getroffen, hebben tot dusver aan
minstens vijftig personen het leven gekost. On
geveer 150.000 mensen zijn dakloos. Sinds do
(lag voor Kerstmis heeft het voortdurend ge
regend en men verwacht, dat het slechte weer
nog zal aanhouden.
Premier Bandaranaike heeft India dringend
verzocht hefschroefvliegtuigen en medicamen
ten te zenden.
Ten gevolge van grondverschuivingen wer
den vele mensen levend begraven. Doordat de
dijken van een stuwmeer van 250 vierkante km
het begaven, verdronken talrijke mensen.
Het weg-, spoor- en telegraafverkeer is ernstig
ontwricht.
Bandaranaike is voornemens een beroep op
de gehple wereld te doen om steun voor de
slachtoffers van de watersnood, de ergste in de
geschiedenis van Ceylon.
Eenheden van het leger, de marine en de
luchtmacht van Ceylon hebben opdracht aan het
reddingswerk deel te nemen.
In het oosten van Ceylon hebben uitgehonger
de mensen rijstopslagplaatsen geplunderd.
LICHTE SCHEEPSBOTSING BIJ MIST
IN AMSTERDAM.
Repatriërenden uit Indonesië kwamen
via Dusseldorf.
De vrij dichte mist, die ook Amsterdam de
gehele Tweede Kerstdag hardnekkig in zijn
greep hield, heeft voor zover valt te bezien
behoudens voor het luchtvaartverkeer op Schip
hol weinig moeilijkheden opgeleverd.
In de late namiddag botste vermoedelijk ten
gevolge van het geringe zicht nabij de Hembrug
het 10.000 brt. metende Zweedse schip „Ava
Sakza" tegen het Noorse motortankschip „Fjor-
daas" (22.000 brt.). Beide schepen liepen lichte
schare op en konden hun weg naar de Amster
damse haven voortzetten, zo meldt de haven
dienst. Bij Durgerdam liep donderdagmorgen
een spits, tengevolge van de mist aan de grond.
Het bootje is later met behulp van een sleep
boot vlot gekomen.
Op Schiphol was het zicht, vooral in de mid
dag en de avond tamelijk ongunstig voor het
luchtvaartverkeer. Enkele Europa-machines
konden binnenkomen, doch de toestellen van de
intercontinentale lijnen moesten uitwijken. Het
vliegveld te Dusseldorf, waar beter zicht was,
kreeg het zwaar te verduren, doordat een ma
chine uit Tokio (via Bangkok) en een uit Singa
pore daar kwamen landen. Dit betekende voor
de passagiers, waartoe veel repatriërenden uit
Indonesië behoorden, een lange reis naar Schip
hol per autobus. De machine uit Mexico bleef
in Prestwick wachten tot beter zich op Schip
hol.
NOTARIS UIT HEEMSTEDE VERDACHT
VAN VERDUISTERING VAN 50.000
VOORTVLUCHTIG.
Een accountantscontrole van de „Kamer van
Toezicht" heeft aan het licht gebracht, dat de
55-jarige notaris G. A. R. Jr. uit Heemstede
over een tijdsduur van vijf tot zes jaar onder
zijn beheer geplaatste sommen gelds tot een
totaal bedrag van 50.000 niet heeft verant
woord. De heer R.. die zijn kantoor in de Deur-
loostraat te Amsterdam heeft, is thans voort
vluchtig. De Amsterdamse recherche, die in
samenwerking met de politie te Heemstede een
onderzoek instelt, verdenkt de notaris van ver
duistering van dit bedrag. De voortvluchtige is
na de ontdekking noch thuis noch op zijn kan
toor verschenen.
Het grootste deel van de ontbrekende gelden
behoort tot de nalatenschappen van enkele
Joodse families, waarvoor R. het beheer over
de boedel voerde. De notaris zou in de afge
lopen jaren op onregelmatige tijden sommen
gelds van hun rekeningen hebben opgenomen
zonder deze bedragen te verantwoorden. De
controle wordt bemoeilijkt doordat het feit dat
de betrokken families zich na de oorlog over de
gehele wereld verspreid hebben.
De Heemstedenaar zou ook enkele cliënten
hebben benadeeld. In die gevallen stopte hij het
ene gat met het andere zo verklaarde de
politie. Over de verblijfplaats van R. was vrij
dagmorgen nog niets bekend. Vermoed wordt,
dat de verduisterde bedragen niet meer te ach
terhalen zullen zijn, aangezien de fraude zich
over een tijdvak van een aantal jaren heeft uit
gestrekt. Ook Interpol is bij de opsporing inge
schakeld.
IN 1957: 44 PERSONEN GEDOOD OP OF
BIJ SPOORWEGEN.
In 1957 zijn voor zover op 26 december be
kend was 44 personen gedood bij ongevallen,
waarbij de spoorwegen direct of indirect be
trokken waren. Onder hen bevonden zich vier
kinderen. De dodelijke ongevallen kwamen
voornamelijk voor op onbewaakte spoorweg
overgangen. In negen gevallen was het slacht
offer een bromfietser, in één geval een scooter
berijder met duopassagier, in vijf gevallen een
wielrijder of wielrijdster. In drie gevallen was
een auto bij het ongeval betrokken.
Drie personen werden gedood doordat de
spoorbomen van bewaakte spoorwegovergangen
niet tijdig gesloten waren. Een ongeval ge
schiedde op een bewaakte overgang. Vier dode
lijke ongevallen gebeurden op door knipper
lichten beveiligde overgangen.
Tweemaal viel een kind uit een trein en over
leed aan de gevolgen.
Het grootste spoorwegongeval dit jaar was
dat op 12 augustus te Woensel, waarbij zeven
doden te betreuren vielen.
KERST-INBRAAK LEVERDE ƒ10.000 OP.
In een speelgoedzaak aan de Koningstraat in
Den Haag is, vermoedelijk de avond van de eer
ste Kerstdag, ingebroken. De inbreker s)'
kwam (en) binnen door een opengeschoven keu
kenraam, doorzocht (en) het hele pand en be
machtigde (n) in een slaapkamer op de eerste
étage een aantal blikken trommeltjes waarin
een bedrag van ongeveer 10.000 zat. De politie
heeft de zaak in onderzoek.
brandgangen in orde gemaakt moeten worden?
De Voorzitter: Dat is een zaak voor de opdracht
gever. De gemeente heeft daar niets mee te
maken.
Wethouder Van Langevelde: Dit is een kwestie
tussen koper en verkoper. Zijn zij nalatig, dan dra
gen zij zelf de gevolgen.
Wethouder De Vos: De heer Compiet moet ook
bedenken, dat de grond dikwijls niet afwatert, om
dat deze tijdens de bouw vast gereden is. Ik bedoel,
wanneer de gemeente de grond aflevert is het
meestal wel in orde, maar na de bouw zakt het
water niet meer weg. Dat is veelal de oorzaak.
De heer Weterings: Hoe meer sintels men
strooit, hoe erger het wordt.
De heer Ribbens: Is het al bekend, hoe de spaar-
zegelactie voor de woningbouwlening in deze ge
meente loopt?
De Voorzitter: Niet hoe groot het voordeel zal
zijn. Van gemeentewege zijn de verschillende bank.
instellingen hierop geattendeerd. Van meerdere
banken hebben we vernomen, dat hier wel be
langstelling voor bestaat. Wat het uiteindelijk
resultaat is, is nog niet bekend.
De Voorzitter sluit de vergadering.