Gemeenteraad van Terneuzen Zaterdag 28 december 1957 DE VRIJE ZEEUW 7 Vergadering van donderdag 19 december 1957, des avonds te 19.00 uur. Voorzitter: Mr. P. H. W. F. Tellegen. Wethouders: M. de Vos en M. van Langevelde. Raadsleden: F. Dieleman, D. M. Ollebek, J. van Riet, J. A. de Feijter, Dr. M. E. H. Camps, W. J. Weterings, C. J. Compiet, R. Hol, A. Jansen, N. F. Dieleman, P. Fijn van Draat en H.-Ribbens.- Secretaris: A. J. Dees. Wegens ziekte afwezig: S. W. Henry. De Voorzitter opent de vergadering. 1. Vaststelling notulen vergadering van 14 novembeV 1957. Deze worden onveranderd vastgesteld. 2. Ingekomen stukken: a. Het door Gedeputeerde Staten van Zeeland goedgekeurde raadsbesluit van 14 augustus 1957 tot aankoop van een perceel grond e.a. van de Gez. Klaassen in de Lievenspolder; b. de door Gedeputeerde Staten van Zeeland goedgekeurde raadsbesluiten van 14 augustus 1957 tot verkoop van percelen grond in de Lievenspolder; c. idem inzake het aangaan van een kasgeld lening met de vereniging Chr. Kleuterschool te Terneuzen van 4800,---; d. schrijven van Gedeputeerde Staten van Ze- land te Middelburg inzake goedkeuring grond exploitatieberekening Lievenspolder e. schrijven van Gedeputeerde Staten^van Zee land inzake goedkeuring wijzigingen begrotin gen voor 1957; f. schrijven van het Centraal Bureau voor Veri ficatie en Financiële Adviezen inzake controle administratie grondbedrijf en woningbedrijf over het 3e kwartaal 1957; g. schrijven van het Centraal' Bouw- en Woning toezicht en dienst van Gemeentewerken in Oost Zeeuwsch-Vlaanderen inzake kasopne- ming en controle administratie over het 2e kwartaal 1957 h. 'schrijven van de gemeente Axel inzake heli- copterverbinding BrusselZeeuwsch-Vlaande ren (Axel)Rotterdam v.v.; i. jaarverslag over het schooljaar 1956/1957 van de Stichting Terneuzense Muziekschool; j. 'gelukwens van de heer S. W. Henry met 15.000ste inwoner. Deze stukken worden voor kennisgeving aange nomen. 3. Voorstel van burgemeester en wethouders tot eervol ontslag van de heer P. M. Zwee- dijk als onderwijzer aan de openbare lagere school B te Sluiskil. Dit voorstel wordt zonder bespreking of hoofde lijke stemming aangenomen. 4. Voorstel tot benoeming: le. tot leraar in vaste dienst aan de afd. Gymnasium van het Petrus Hondius- lyceum van de heer ir. W. D. G. Tooren- man. Deze benoeming wordt geacht te zijn ingegaan per 1 september 1957. 2e. van een plaatsvervangend lid in de Com missie Samenwerkende Gemeenten Ka naalzone, waarin zitting hebben de heren S. VV. Henry en mr. P. H. W. F. Teilegen. 1. Overgegaan wordt tot stemming. De heren WëteHngs en Complet vormen met de voor- zittbl hert stembureau. Uitgebracht worden 14 stemmen, waarvan 13 op de heer Toorenman en 1 ongeldig. De heer Toorenman is benoemd. 2. Uitgebracht worden 14 stemmen, waarvan 8 op de heer De Vos, 3 op de heer Weterings, 2 op de heer Hol en 1 op de heer Camps. De heer De Vos is benoemd en neemt de be noeming aan. 4a. Voorstel tot aankoop van een perceel grond in de Louisapokler. 5. Voorstel tol verkoop van een perceel grond aan de Axelsestraat. Deze voorstellen worden zonder bespreking of hoofdelijke stemming aangenomen. fi. Voorstel tot wijziging van de Algemene Politieverordening. De heer De Feijter: Ik begrijp, dat men met dit voorstel komt na de fietsenrazzia's, die wjj mee gemaakt hebben. Het is nodig, dat deze verorde ning gewijzigd wordt. Ik lees dan in artikel 86, lid 2: „tussen zons opgang en 24 uur..." enz. Dan moeten dus, om het kortweg te zeggen, de fietsen van de straat af zijn. Nu is het echter best mogelijk, als men dit zo laat staan, dat de fietsenrazzia's van 's-avonds naar 's-morgens verplaatst worden. In deze donkere december-dagen komt de zon pas om kwart voor negen weer op. De winkels zijn al vroeger open, ook de dokters en tandartsen heb ben al vroeger spreekuur, dus daar staan fietsen voor de deur, die men dan ook kan meenemen. Ik zou willen voorstellen, in plaats van „tussen zonsopgang en 24 uur" in te vullen „tussen 7 uur en 24 uur." De bedoeling van deze verordening is toch, dat 's nachts de fietsen van de straat zijn. De Voorzitter: Ja, als het donker is. De heer De Feijter: Als dit zich uitstrekt t >t kwart voor negen 's morgens, de tijd waarop de zon nu opkomt, dan vind ik erg laat. Dan is 7 uur toch veel prettiger. Wethouder De Vos: De gedachtengang van de heer De Feijter geeft nü misschien een voordeel, maar in de zomer een nadeel. De heer De Feijter: In de zomer zijn de winkels ook niet vóór 7 uur open. Wethouder De Vos: In de winter zullen er toch niet veel mensen om 7 uur naar de winkels gaan en hun fiets daar laten staan. Het doet zich in hoofdzaak 's-avonds voor. Het is wel niet de be doeling van de politie om een fiets, die voor een winkel staat, mee te nemen. Men moet dit niet overdrijven. Het is één keer gebeurd, terwijl men het al jaren achtereen 's zaterdags en op week dagen had kunnen doen, dus ik geloof, dat dit geen onoverkomelijke moeilijkheid is. Dan gaat het met de seizoenen mee: als het vroeger licht is, gaan de mensen ook vroeger op stap. De Voorzitter: Ik zie ook het bezwaar niet, da' het vroeger valt. De heer De Feijter: Men mag nu toch b.v. zijn fiets niet om half negen op straat laten staan bi) een dokter of tandarts. De heer Weterings: De spreekuren beginnen meestal om half negen. De heer Fijn van Draat: Ook wel vroeger! De heer De Feijter: Ik zou willen voorstellen om er 7 uur van te maken. De Voorzitter: Wordt dit voorstel door de heren ondersteund? Dit is het geval. De heer Weterings: Mag ik hieromtrent nog wat vragen? Er staat: „als het rijwiel niet voor onmiddellijk gebruik gereed is." Betekent dit dat er persé een slot op moet zitten? Wethouder De Vos: Je zoudt er ook een wiel uit kunnen halen De Voorzitter: Men bedoelt natuurlijk het slot. De heer Weterings: Een bromfiets is niet voor .onmiddellijk gebruik gereed als men b.v. de ben zinetank uitschakelt. De Voorzitter: Dan kan men er toch nog op fietsen? De Voorzitter: Het voorstel van de heer De Feijter wordt in stemming gebracht. Vóór stemmen de heren Fijn van Draat, Jansen, Compiet, Weterings, Camps, De Feijter, Van Riet, Ollebek en F. Dieleman. Tegen stemmen de heren Van Langevelde, De Vos, Rlbtitens, N. F. Dieleman en Hol. Het voorstel wordt met de wijziging van de heer De Feijter aangenomen. 7. Voorstel tot het vaststellen van fle vergoe ding van het kleuteronderwijs over 1957. Dit voorstel wordt zonder bespreking of hoofde lijke stemming aangennomen. 8. Voorstel tot goedkeuring van een voorlopig plan tot onteigening van gronden in de Zuidlandpolder. De heer F. Dieleman: Is wel al het mogelijke gedaan om deze gronden langs normale weg in handen te krijgen? De Voorzitter: Ja, dat doen wij altijd, zowel in het belang van de eigenaar als van de gemeente. Dit voorstel wordt zonder hoofdelijke stemming aangenomen. 9. Voorstel tot het nemen van een principe besluit inzake de aanleg van een leiding van Sas van Gent naar de Schelde. De Heer Hol: Mijnheer de Voorzitter Sluiskil, aan het grote kanaal van Terneuzen naar Gent, is, aldus een artikel in het dagblad „Het Vrije Volk" van woensdag 2 dec. 1953, een eenvoudig plaatsje. Maar het heeft zijn aantrekkelijkheden. In de zomer verwerkt het een onafgebroken ver keersstroom, dag en nacht, en in elk seizoen geeft het vervoer te water dit dorp een levendigheid, die in vele plaatsen van gelijke grootte verre te zoeken is. Zo gezien bezit dit kleine, maar belangrijke industriecentrum genoeg attracties om het leven prettig te maken. Maar sinds lange tijd gaat het leven van de bewoners er niet meer „over rozen." Door Sluiskil stroomt een open afvoerleiding, waarin de suikerfabrieken te Sas van Gent hun afvalwater spuien, waarin cadavers drijven, waar in blijkbaar alle mogelijke ongerechtigheden zijn verzameld en waar de ratten kermis vieren. Sluiskil klaagt erover, al sinds de twintiger jaren. Maar tot op heden hebben de klachten nog geen resultaat opgeleverd. De toestand blijft maar zoals het nu al jaren is. De stank blijft de atmos feer van het kanaaldorp bederven en de verf van de huizen aanvreten. Toen enige weken geleden aldus het pers commentaar een loodzware mist zich over Zeeuwsch-Vlaanderen uitspreidde, werd het Sluis kil te bar. In de mist bleef de opstijgende zwavel waterstof uit de afvoerleiding in dikke walgelijke wolken in de straten hangen. Met zakdoeken voor de gezichten moesten de bewoners hun bezoeken afleggen. Nieuwe verf werd in enkele dagen zó door de verstikkende gassen aangetast, dat Sluiskil in min der dan geen tijd verveloos werd als een verlaten stad. Dit waren de omstandigheden waaronder een comité van actie de trom roerde voor de zo veelste maal om te trachten in deze onhoud bare toestand een verbetering te brengen. Er zijn vergaderingen geweest, er zijn petities verzonden en men wachtte op de dingen die zou den komen. Wat is er de oorzaak van dat het ^verhelpen van een dergelijk euvel zoveel tijd kost? Verschillende mensen met verschillende belangen verklaren de dingen op hun manier en vertellen pikante bijzon derheden. Zij zijn echter eenstemmig in hun uit spraak: er moet een oplossing worden gevonden en dat zo spoedig mogelijk. Zelfs al moet het veel geld kosten Reeds jaren geleden werd een commissie ter be studering van dit urgente probleem ingesteld, op een moment toen besprekingen gaande waren tus sen het gemeentebestuur en G. S., doch met goede plannen voor een oplossing kon men toen nog niet voor de dag komen. Er is een plan geweest om een geheel overdekte persleiding aan te leggen, zodat het water sneller de uitmonding van de leiding in de Schelde bij Terneuzen zou bereiken. Maar het werd niet uit gevoerd. Er was een plan om de leiding om te leggen en buiten de bebouwde kom te leiden, maar ook zo ver is het niet gekomen. De stank blijft duren en elke dag is een nieuwe dag vol klachten en moeilijkheden, een dag langer onhygiëne in Sluiskil De onhygiëne is ook het belangrijkste punt ln een reeks van klachten van de zijde van het streek ziekenhuis „St. Elisabeth." De gezdndheid is in 't geding. Want niet alleen dat een leger van ratten, die aan de oevers van de leiding huizen, kwistig ziektekiemen verspreidt, maar het gas, dat uit het inktzwarte water op stijgt, kan ook (indien het intenser dan alleen maar in sporen in de lucht voorkomt) een schade lijke invloed hebben op het bloed en de hersenen van hen, die dagelijks in een dergelijke atmosfeer vertoeven. Nog is —'voor zover bekend niet aangetoond dat dit reeds het geval is geweest te Sluiskil, maai bij voortduring van de toestand gaat het van kwaad tot erger. Reeds in de jaren '33 en '34 bestond een plan tot omlegging en afdekking van de leiding. Dat zou miljoenen hebben gekost. Is het wonder dat ook toen weèr het geval in de doofpot ging? Het plan tot het bouwen van een persinstallatie in Sas van Gent strandde evenzeer omdat in da' geval door een verdeling der kosten aan de hand <an de profijten, welke elke plaats van de leiding had, Sas van Gent het belangrijkste deel hierin zou moeten bijdragen. Sas van Gent voelde daar niet veel voor, tc meer daar ook een uitgestrekt Belgisch gebied op de leiding afwatert en omdat besprekingen met onze Zuiderburen geen bevredigend verloop had den. Als het regent, zo meent men te Sluiskil, dan is het aldaar nog te harden, en in de zomermaan den gaat het ook wel. Maar juist in de tijd air de fabrieken in Sas van Gent hun lauwe spoel water lozen, krijgen we ook de mist en dan i Sluiskil een verschrikking. Zo spreekt men van de zijde van het ziekenhuis, doch ook de kruidenier, de melkboer, de bakker, de kapper, de kantoorbediende en de fabrieksar beider, allemaal doen ze hetzelfde relaas, allen willen zo gauw mogelijk een oplossing. Velen zijn ervan overtuigd, dat die nog wel wat op zich zal laten wachten. Beloofde in 1918 een minister niet reeds verbetering, nadat hij persoonlijk een bezoek aan Sluiskil had gebracht? Ook in Sas van Gent is men evenzeer van de noodzaak van verbetering doordrongen als alle anderen; Het moeilijkst is een groots opgezet plan tot verbetering van de toestand te financieren. De fabrieken, die het- meeste profijt van de lei ding heben, zullen ongetwijfeld bereid zijn in de kosten bij te dragen, maar kunen niet alles be talen. De directies onderzoeken al jaren de moge lijkheden tot het aantrekken van zuiver zoet water en er is zelfs sprake van het aanleggen van een wingebied in de Braakmanpolder. Dit alles is nog belangrijker dan het afvoeren van vuil water en eist niet minder geld. Opruimen van de leiding zou onmogelijk zjjn. ook al omdat met België tractaten zijn getekend, die een blijvende afvoer van het Belgische polder- water over Nederlands gebied garanderen. Zo staat Sluiskil aldus besluit het blad op het ogenblik voor vele moeilijkheden. Moeilijk heden die in de zomer wat vergeten worden, maar die elk najaar telkens weer om aandacht schreeu wen. Mijnheer de Voorzitter, het is niet mijn gewoon te om in deze raad dagbladartikelen aan te halen, zeker niet zo uitvoerig als ik thans gemeend heb te moeten doen. Persoonlijk vind ik de situatie echter zó scherp getekend, dat het artikel op mij een onvergetelijke indruk heeft gemaakt. Mijn bedoeling hiervan? Alleen de pretentie hen, die waarschijnlijk in het vinden van een spoedige op lossing in deze zaak benaderd zullen dienen te worden en van de situatie ter plaatse minder goed op de hoogte zijn, te overtuigen van de drin gende noodzaak dat alleen een grootse aanpak van deze slepende zaak tot een bevredigende op lossing kan leiden, doch dat de belanghebbende gemeenten alleen niet bij machte zijn dit object uit eigen middelen te financieren. Het is daarom verheugend, dat de nog jeug dige Commissie Samenwerkende Gemeenten in de Kanaalzone, welke als taak heeft meegekregen het uitwerken van richtlijnen en het geven van opdrachten aan stedebouwkundigen voor een ont wikkelingsplan in de Kanaalzone, op voortvarende wjjze deze taak heeft aangevat. In een vergadering van deze Commissie, met de deskundige leden van de werkgroep en met de gemeenteraden van Axel, Hoek, Sas van Gent, Terneuzen en Westdorpe, gehouden op maandag avond 9 dec. J.l. in het hoofdkantoor van de N. V. Waterleidingmij „Zeeuwsch-Vlaanderen" te Ter neuzen, onder presidium van ir G. P. M. Dikötter, kwamen reeds een paar plannen ter tafel, n.l. een structuurschets van de Kanaalzone en een plan voor de afvalwaterleiding Sas van GentWest ge schelde, waarover zij het voorlopig nog in de vertrouwenssfeer met de aanwezigen van ge dachten is gewisseld. Het verheugende van deze plannen is m.i. dat in onderlinge samenwerking tussen de belangheb bende gemeenten het'ene plan dienstbaar kan worden gemaakt aan het andere. Zo is het schep pen van een beter industrieel-klimaat in de Ka naalzone, mede door de verwezenlijking van een nieuwe afvalwaterleiding, waarop het huishoude lijk- en industriewater van alle samenwerkende gemeenten kan worden afgevoerd naar de Wester- schelde, voor al deze gemeenten van groot belang. Nu thans aan de orde is het voorstel van B. en W. van Terneuzen tot het nemen van een principe besluit inzake de aanleg van een afvalwaterleiding Sas van GentWesterschelde, wil onze fractie, mede gelet op het hiervoor betoogde, hieraan gaarne haar medewerking verlenen. Wat de practische uitvoering van het plan be treft, zal voor de gemeenten de kostenfactor het meeste gewicht in de schaal leggen. Deze moet voor de gemeenten acceptabel zjjn. Wj) hopen van ganser harte, dat niet alleen de gemeenten onderling een goede verdeelsleutel voor de kosten zullen vinden, doch, in het belang van de verdere ontplooiing van de Kanaalzöne en haar bewoners, ook van de zijde van het Rjjk, de Bel gische Staat, de provincie en de belanghebbende; industrieën belangrijke financiële steun zal wor den toegezegd, opdat de uitvoering van het plan, waaraan ongetwijfeld hoge kosten zijn verbonden, zo mogelijk op korte termijn zal kunnen worden gerealiseerd. De heer Ribbens: Het verheugt mij, dat U komt met een voorstel om in principe mee te doen met het voorstel dat gedaan is door de Commissie Kanaalzöne. Wjj weten allemaal, welk een be hoefte er in Sluiskil bestaat, dat de leiding opge ruimd wordt. Alleen rijst bij mjj nog een vraag. Er zjjn oe- dragen genoemd, die de gemeenten moeten bij dragen en deze zijn wel erg hoog genomen, n.l. 10,tot 15,per inwoner. Zijn de belangen voor onze gemeente wel zó groot, dat wij voor alle inwoners een bijdrage moeten betalen? Ik meen, dat onze riolering af watert ln de haven. De Voorzitter: Wij gaan alleen in principe" be sluiten. De verdelingssleutel wordt tot een volgen de vergadering uitgesteld. De heer Ribbens: Ik wil voorlopig alleen naar voren brengen, dat ik een bijdrage van 15, per inwoner erg hoog vind. De Voorzitter: Er zijn nog geen getallen ge noemd, dus het is erg voorbarig om hierover te praten. De heer Camps: Ik feliciteer burgemeester en wethouders, dat zjj als eerste gemeente in Zeeuwsch-Vlaanderen dit besluit naar voren heb ben gebracht. Wij staan hier volledig achter, ook achter de woorden van de heer Hol. De heer De Feijter: Ik wil nog even zeggen, dat ik kan instemmen met het principe-besluit. Alleen komt bü mij de vraag op: hoe denken burgemees ter en wethouders het deel, dat de gemeente moet betalen, te financieren? Misschien horen wjj daar later meer over. De Voorzitter: Daar kan ik mjj op het ogenblik nog niet over uitlaten. Ik wil de discussie hier over liever uitstellen tot een volgende vergade ring, wanneer er meer gegevens zijn. Het voorstel wordt zonder hoofdelijke stemming aangenomen. 10. Voorstel tot wijziging van (1e gemeente begroting 1957. 10a. Voorstel tot verlenging van de rekening courant-overeenkomst voor 1958 met de N. V. Bank voor Nederlandse Gemeenten. 10b. Voorstel tot het aangaan van een geldlening met de N. V. Bank voor Nederlandse Ge meenten. Deze voorstellen worden zonder bespreking of hoofdelijke stemming aangenomen. 11. Rondvraag. De heer Van Riet: Mijnheer de Voorzitter Het is de laatste vergadering van. dit jaar en wjj staan voor het Kerstfeest. Zouden wjj vanwege de raad een Kerstgroet kunnen zenden aan de heer Henry, die nog steeds ziek is, maar in het ziekenhuis toch steeds meeleeft met de Terneuzense gemeente raad? De Voorzitter: Ik wil dit graag overnemen. Alle leden gaan hiermede akkoord. De heer Van Riet: Hoe staat het met onze voet balvelden? Wij gaan straks weer het voorjaar in, dus dan hebben de verschillende voetbalverenigin gen weer velden nodig. De Voorzitter: Binnenkort zijn er twee klaar om gebruikt te worden. De heer Van Riet: Dus wij kunnen aannemen, dat de eerste maanden van het volgend jaar voor de beide voetbalverenigingen een oplossing is ver kregen? Wethouder De Vos: Wij hebben direct geen op lossing nodig voor de beide verenigingen. Wanneer het westelijk bolwerk wordt ontlast, doordat één vereniging naar de nieuwe sportvelden gaat, dan is de oplossing tijdelijk afdoende. Er zijn twee velden voor gebruik goedgekeurd, maar niet voor intensief gebruik. Er zijn meerde re velden ingezaaid en die komen misschien in het najaar beschikbaar. De heer Van Riet moet er aan denken, dat een grasmat voldoende tijd voor ontwikkeling moet hebben, want bij voortijdig ge bruik wordt deze geruïneerd en dan krijgt men deze nooit meer goed. Men kan beter nog even wachten dan de velden te vlug in gebruik nemen. De heer Van Riet: Het voetbalveld aan de west kant van het westelijk bolwerk, kan dat worden gebruikt? De Voorzitter: Dat wordt toch gebruikt? De heer Vnn Riet: Blijft dit ook in gebruik als de velden in het nieuwe sportcentrum klaar zijn? De Voorzitter: Daar kunnen wij ons nu toch niet op vastleggen. Dat ligt aan het aantal sport verenigingen, dat daarvan gebruik wil maken. Dit kan in overleg met de sportcommissie bekeken worden. Wethouder De Vos: Als alles klaar is, zullen cr sportvelden genoeg zijn. De heer Weterings: Ik heb nog een vraag over de afwatering van de riolering te Driewegen. Deze riolering gaat via de Catspolder naar de Otheense kreek. Is het burgemeester en wethouders bekend, dat deze afwatering in de Otheense kreek tot stand is gekomen zonder dat de eigenaar van de kreek hierin gekend was? De Voorzitter: Het is ons een dagelijks voorwerp van zorg, maar het is niet zo gemakkelijk als het in de gedachten van de eigenaar van de kreek leeft. Wij zijn bezig daarvoor een oplossing te vinden. De heer Weterings: De eigenaar van de kreek heeft, ook als particulier, wel de plicht om het regenwater in zijn kreek te laten lozen, maar niet het rioolwater. Het polderbestuur heeft toestem ming gegeven zonder medeweten van de eigenaar, zodat deze een behoorlijke strop heeft vanwege het vieze water. De Voorzitter: Het is een ingewikkelde geschie denis en niet zo simplistisch als U het zich voor stelt. De heer Weterings: Het is inderdaad niet zo eenvoudig, maar het is daar toch wel een beetje te erg. De mensen, die daar wonen, klagen steen en been over de stank en over de ratten, die daar legio rondlopen. Ik begrijp niet, dat het polder bestuur zonder de eigenaar daarin gekend te heb ben, aan het gemeentebestuur toestemming heeft gegeven om het rioolwater in de kreek te laten afwateren. Wethouder De Vos: Wat is er dan eigenlijk ver anderd? Die afwatering is altijd zo geweest. Wp hebben nu alleen aan de straat een eindje riolering gelegd, om de uitgang iets verder van de straat af te brengen. Nu gaat het water dus door de rioolbuizen, en vroeger door de open sloot. Er is praktisch niet veel veranderd. De heer Weterings: Hoe komt het dan, dat op het ogenblik, nadat dit in orde gemaakt is, men er veel meer last heeft? De Voorzitter: Omdat er vroeger meer vuilig heid aan de kanten van de sloot bleef hangen. Wethouder De Vos: Verderop is de toestand praktisch zoals vroeger. Alleen is aan het begin !n de open sloot een rioolbuis gelegd. Wat er dus nu door komt, kwam er vroeger ook door. Of de hoe veelheid, b.v. door de uitbreiding van een bedrijf, vermeerderd is, weten wü niet. De heer Weterings: Het is voornamelijk de af watering van Fieret. Wethouder De Vos: Die heeft altijd daarlangs afgewaterd. De heer Weterings: De mensen in de Catspol der hebben daar vroeger nooit last van gehad. De Voorzitter: Wij zijn bezig met dit te onder zoeken, omdat het ons niet duidelijk is, hoe dit ontstaan is, of het een gevolg is van de riolering. Ik meen niet, dat het bedrijf zo is uitgebreid is 'n de laatste jaren, maar dat wordt allemaal beke ken. Wij hebben hierover een brief gekregen van de eigenaar van de kreek. De heer Van Riet: De Otheense kreek reikt tot aan het Spui, dus wie weet wat daar vandaan komt. De heer Hol: Als wij de nieuwe persleiding krij gen, is dat ook opgelost. Wethouder De Vos: Het is een feit, dat de afwa tering van Driewegen enorm moeilijk ls, omdat het midden in het land ligt. De heer Weterings: De eigenaar is daar ook van overtuigd, maar nu heeft hij er een strop aan. Het polderbestuur heeft hem er niet in gekend, daar gaat het om. Burgemeester en wethouders kunnen zeggen: daar staan wij buiten, maar dan had het polderbestuur overleg moeten plegen met de eigenaar. Wethouder De Vos: Dat weet ik niet. Het pol derbestuur zal gedacht hebben, dat er niet veel veranderde. De heer Weterings: Het schijnt daar op het ogenblik anders over te denken. Voor het Spui .s indertijd toestemming gegeven. Wethouder Van Langevelde: Omdat de gevol gen nu anders liggen dan vroeger. De sloot wordt nu goed onderhouden, zodat er van wat er in komt door de snelle loop niets bezinkt. Mogelijk kan dit een reden zijn. Wethouder De Vos: Ik kan nog niet aannemen, dat die geringe hoeveelheid 't water zo sterk ver ontreinigt; wel vlak vóór de uitwatering, maar verderop toch niet. Als men daar monsters neemt, dan zat men het wel merken. De heer Weterings: Dat kan inderdaad door watermonsters onderzocht worden. Wethouder Van Langevelde: In elk geval wordt de zaak door burgemeester en wethouders be keken. Wethouder De Vos: Naar ik meen komt ook het rioolwater van Axel in deze kreek uit. Dat is heel wat meer dan van Driewegen. De heer Compiet: Ik heb enige tijd geleden met wethouder De Vos gesproken over de laatste woningen, die in Sluiskil gebouwd zijn. De brand gangen bij deze woningen zijn allemaal modder poelen. Ik heb aan wethouder De Vos gevraagd, wat verstaan wordt onder het bouwrijp maken van bouwterrein. Deze heeft medegedeeld, dat dit bestaat uit het egaliseren van de grond, en daar mee uit. Ik heb er eens een kijkje genomen, maar ik kan niet zeggen, dat het zo mooi gelijk ligt. Er zijn allemaal putten, waar het water in blijft staan. Men zal op zijn minst toch moeten zorgen, dat het water behoorlijk kan wegvloeien. Ik heb gevraagd, of het mogelijk zou zijn dat gemeente werken hier sintels strooit, maar de heer De Vos heeft gezegd, dat dit een taak is van de eigenaars. Zou het niet mogelijk zijn om in het vervolg, wan neer de gemeente grond verkoopt, er voor te zor gen dat het water behoorlijk kan wegvloeien? De Voorzitter: Het lijkt mij, dat deze aanmer kingen gemaakt hadden moeten worden bij dc overname van de grond. De heer Compiet: Toen was het zomer. Nu komen de mensen er wonen, en is het een modder poel. Wethouder De Vos: Bouwrijpe grond is inder daad grond, waar riolering en bestrating ligt en waar natuurlijk geen al te groot grondtekort meer is. Wanneer deze grond can een straat ligt, dan is het bouwrijpe grond en zo levert iedere ge meente zijn grond af. De bouwer moet zorgen, dal de brandgangen goed zijn. De gemeente legt ner gens brandgangen aan. Wanneer b.v. de woning bouwvereniging bouwt, dan legt deze zelf de brandgangen aan en zorgt dat er een afwatering 's. De gemeente zorgt voor de riolering, waar naar toe afgewaterd kan worden. Degene die de woning overneemt, moet van de bouwer verlangen, dat deze zaak in orde is. Zodra de bouwrijpe grond is afgeleverd en verkocht, is verder de taak van dei gemeente afgelopen. De straten blijven eigendom van de gemeente, dus ook het onderhoud, maar niet de brandgangen. De heer Compiet: Dus dan moet men direct bü de overname van de woning de aannemer hierop attent maken? Wethouder De Vos: Niet de aannemer, maar degene, die de woning verkoopt, die moet zorgen dat de aannemer aan zijn opdracht heeft voldaan. Ik weet niet, of dat niet het geval is geweest. De heer Compiet: Het is voor die mensen heel moeilijk. Wethouder De Vos: Dit doet zich in de kom ook herhaaldelijk voor. De moeilijkheid is natuurlijk ook, dat alle eigenaars van de woningen ook eige naar zijn van een stukje brandgang. De een zal wel, de ander niets doen. Men moet elkaar kun nen vinden, om gezamenlijk die zaak op te lossen, dan komt er wat van. De heer Compiet: Er wonen misschien wel men sen, die zeggen: wij huren een vrachtauto en we halen wat sintels, maar als de rest het niet doet, schiet men nog niets op. Wethouder De Vos: Ook in de kom hebben wij dat herhaaldelijk gehad, doch daar hebben de men sen in de regel wel een oplossing gevonden. De heer Hol: Is het ook mogelijk, dat er in de bestekken een bepaling wordt opgenomen, dat de MINSTENS 50 DODEN BIJ OVER STROMINGEN IN CEYLON. De overstromingen, die grote delen van Cey lon hebben getroffen, hebben tot dusver aan minstens vijftig personen het leven gekost. On geveer 150.000 mensen zijn dakloos. Sinds do (lag voor Kerstmis heeft het voortdurend ge regend en men verwacht, dat het slechte weer nog zal aanhouden. Premier Bandaranaike heeft India dringend verzocht hefschroefvliegtuigen en medicamen ten te zenden. Ten gevolge van grondverschuivingen wer den vele mensen levend begraven. Doordat de dijken van een stuwmeer van 250 vierkante km het begaven, verdronken talrijke mensen. Het weg-, spoor- en telegraafverkeer is ernstig ontwricht. Bandaranaike is voornemens een beroep op de gehple wereld te doen om steun voor de slachtoffers van de watersnood, de ergste in de geschiedenis van Ceylon. Eenheden van het leger, de marine en de luchtmacht van Ceylon hebben opdracht aan het reddingswerk deel te nemen. In het oosten van Ceylon hebben uitgehonger de mensen rijstopslagplaatsen geplunderd. LICHTE SCHEEPSBOTSING BIJ MIST IN AMSTERDAM. Repatriërenden uit Indonesië kwamen via Dusseldorf. De vrij dichte mist, die ook Amsterdam de gehele Tweede Kerstdag hardnekkig in zijn greep hield, heeft voor zover valt te bezien behoudens voor het luchtvaartverkeer op Schip hol weinig moeilijkheden opgeleverd. In de late namiddag botste vermoedelijk ten gevolge van het geringe zicht nabij de Hembrug het 10.000 brt. metende Zweedse schip „Ava Sakza" tegen het Noorse motortankschip „Fjor- daas" (22.000 brt.). Beide schepen liepen lichte schare op en konden hun weg naar de Amster damse haven voortzetten, zo meldt de haven dienst. Bij Durgerdam liep donderdagmorgen een spits, tengevolge van de mist aan de grond. Het bootje is later met behulp van een sleep boot vlot gekomen. Op Schiphol was het zicht, vooral in de mid dag en de avond tamelijk ongunstig voor het luchtvaartverkeer. Enkele Europa-machines konden binnenkomen, doch de toestellen van de intercontinentale lijnen moesten uitwijken. Het vliegveld te Dusseldorf, waar beter zicht was, kreeg het zwaar te verduren, doordat een ma chine uit Tokio (via Bangkok) en een uit Singa pore daar kwamen landen. Dit betekende voor de passagiers, waartoe veel repatriërenden uit Indonesië behoorden, een lange reis naar Schip hol per autobus. De machine uit Mexico bleef in Prestwick wachten tot beter zich op Schip hol. NOTARIS UIT HEEMSTEDE VERDACHT VAN VERDUISTERING VAN 50.000 VOORTVLUCHTIG. Een accountantscontrole van de „Kamer van Toezicht" heeft aan het licht gebracht, dat de 55-jarige notaris G. A. R. Jr. uit Heemstede over een tijdsduur van vijf tot zes jaar onder zijn beheer geplaatste sommen gelds tot een totaal bedrag van 50.000 niet heeft verant woord. De heer R.. die zijn kantoor in de Deur- loostraat te Amsterdam heeft, is thans voort vluchtig. De Amsterdamse recherche, die in samenwerking met de politie te Heemstede een onderzoek instelt, verdenkt de notaris van ver duistering van dit bedrag. De voortvluchtige is na de ontdekking noch thuis noch op zijn kan toor verschenen. Het grootste deel van de ontbrekende gelden behoort tot de nalatenschappen van enkele Joodse families, waarvoor R. het beheer over de boedel voerde. De notaris zou in de afge lopen jaren op onregelmatige tijden sommen gelds van hun rekeningen hebben opgenomen zonder deze bedragen te verantwoorden. De controle wordt bemoeilijkt doordat het feit dat de betrokken families zich na de oorlog over de gehele wereld verspreid hebben. De Heemstedenaar zou ook enkele cliënten hebben benadeeld. In die gevallen stopte hij het ene gat met het andere zo verklaarde de politie. Over de verblijfplaats van R. was vrij dagmorgen nog niets bekend. Vermoed wordt, dat de verduisterde bedragen niet meer te ach terhalen zullen zijn, aangezien de fraude zich over een tijdvak van een aantal jaren heeft uit gestrekt. Ook Interpol is bij de opsporing inge schakeld. IN 1957: 44 PERSONEN GEDOOD OP OF BIJ SPOORWEGEN. In 1957 zijn voor zover op 26 december be kend was 44 personen gedood bij ongevallen, waarbij de spoorwegen direct of indirect be trokken waren. Onder hen bevonden zich vier kinderen. De dodelijke ongevallen kwamen voornamelijk voor op onbewaakte spoorweg overgangen. In negen gevallen was het slacht offer een bromfietser, in één geval een scooter berijder met duopassagier, in vijf gevallen een wielrijder of wielrijdster. In drie gevallen was een auto bij het ongeval betrokken. Drie personen werden gedood doordat de spoorbomen van bewaakte spoorwegovergangen niet tijdig gesloten waren. Een ongeval ge schiedde op een bewaakte overgang. Vier dode lijke ongevallen gebeurden op door knipper lichten beveiligde overgangen. Tweemaal viel een kind uit een trein en over leed aan de gevolgen. Het grootste spoorwegongeval dit jaar was dat op 12 augustus te Woensel, waarbij zeven doden te betreuren vielen. KERST-INBRAAK LEVERDE ƒ10.000 OP. In een speelgoedzaak aan de Koningstraat in Den Haag is, vermoedelijk de avond van de eer ste Kerstdag, ingebroken. De inbreker s)' kwam (en) binnen door een opengeschoven keu kenraam, doorzocht (en) het hele pand en be machtigde (n) in een slaapkamer op de eerste étage een aantal blikken trommeltjes waarin een bedrag van ongeveer 10.000 zat. De politie heeft de zaak in onderzoek. brandgangen in orde gemaakt moeten worden? De Voorzitter: Dat is een zaak voor de opdracht gever. De gemeente heeft daar niets mee te maken. Wethouder Van Langevelde: Dit is een kwestie tussen koper en verkoper. Zijn zij nalatig, dan dra gen zij zelf de gevolgen. Wethouder De Vos: De heer Compiet moet ook bedenken, dat de grond dikwijls niet afwatert, om dat deze tijdens de bouw vast gereden is. Ik bedoel, wanneer de gemeente de grond aflevert is het meestal wel in orde, maar na de bouw zakt het water niet meer weg. Dat is veelal de oorzaak. De heer Weterings: Hoe meer sintels men strooit, hoe erger het wordt. De heer Ribbens: Is het al bekend, hoe de spaar- zegelactie voor de woningbouwlening in deze ge meente loopt? De Voorzitter: Niet hoe groot het voordeel zal zijn. Van gemeentewege zijn de verschillende bank. instellingen hierop geattendeerd. Van meerdere banken hebben we vernomen, dat hier wel be langstelling voor bestaat. Wat het uiteindelijk resultaat is, is nog niet bekend. De Voorzitter sluit de vergadering.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1957 | | pagina 3