P0NÏIAC horloges - VAN SPRANG - D.Z. ver lovingsringen Vraaggesprek met Chroesjtsjei i 1 vrouwen en een man Triumph REDDING PER GRAMOEOONPLAAT President Soekarno Gemeente Terneuzen Rechtszaken a ■- i mm Reparatie aan alle uurwerken en goud- en zilverreparatie TEGEN AMERIKAANSE WEEKBLAD „TIME" Ontploffing in auto te Rotterdam. lL I I DE VRIJE ZEEUW Zaterdag 23 november 1957 Het in cairo verschijnende blad „Al Ahram" meldt, dat de leider van de communistische partij in de Sowjet-Unie, Chroesjtsjef, in een vraaggesprek met het blad gezegd heeft, dat als iemand er aan mocht twijfelen, dat de Sow jet-Unie een internationale ballis tische raket heeft, zij een „prak tische demonstratie" wil geven. Chroesjtsjef zei verder, dat de Russische waarschuwingen aan de Verenigde Staten en Turkije een aanval tegen Syrië hadden voorkomen. Aan de koude oorlog zou een einde moeten komen en de vreedzame samenleving zou moeten beginnen. De communis tische leider was van oordeel, dat de communistische en kapitalisti- sche stelsels elkaar thans op vreedzame wijze naar de kroon zouden moeten steken. Toen hem gevraagd werd of de Russen spoedig de maan denken te bereiken, had Chroesjtsjef ge zegd dat niet precies te weten. Maar hij hoopte, dat de vraag stukken van de aarde dan eerst opgelost zouden zijn. De hoofdredacteur van „Al Ahram", die het gesprek met Chroesjtsjef had, bood zich aan als eerste journalist voor een reis door de ruimte, maar Volgens in Djakarta ontvan gen bericht, heeft president Soe karno voor een openbare bijeen komst in Noord-Sumatra zicli fel gekeerd tegen het Amerikaanse weekblad „Time", dat hem van opschepperij had beschuldigd en beweerd had, dat de president slechts door een communisten en „ja-broers" wordt gesteund. De president merkte op. dat de „imperialistische Amerikaanse pers" vaak .lasterlijke berichten over hem heeft geschreven. D imperialistische kranten hebben mij reeds vaak belasterd en ervan beschuldigd alleen maar ge steund te worden door een hand' val „ja-broers", maar, zo voegde de president hier aan toe, „ik dank God voortdurend, dat ne gentig procent van het Indonesi sche volk met mij de nationale revolutie heeft voortgezet". Soe karno zeide reeds van vroeger af aan te hebben gedacht: „Als je door de imperialisten wordt be laagd en belasterd, wil dat zeg gen dat je het goed doet. Doch wees op je hoede, als de imperia listen je prijzen". „Time" publiceerde het be treffende artikel in het nummer van de vorige week, dat de presi dent, volgens Antara, zou hebben gelezen tijdens zijn luchtreis van Djakarta naar Medan, waar hij thans vertoeft in verband met de officiële opening van de univer siteit van Noord-Sumatra. Op de Zuiderparkweg te Rot terdam reed vrijdag de 44-jarige aannemer W. Roest met zijn per sonenauto, die als brandstof pró- paangas gebruikt. Toen de heer R. een cigaret aanstak volgde direct een ontploffing. De auto geraakte in brand, maar de be stuurder wist de auto te verla ten. Wegens opgelopen brand wonden moest hij in het Zuider ziekenhuis worden opgenomen. Hij vertelde een fles met fles- sengas in de bagageruimte van zijn auto te hebben en daar nog een ontploffing werd gevreesd zette de politie gedurende zeven kwartier de omgeving af. Er is evenwel niets meer gebeurd. De auto is geheel uitgebrand. Chroesjtjsef zei: ..Niet in de eerste raket. Laat dat de man nen maar doen die geen uitweg meer weten. Er zijn er velen die voor u moeten gaan." Op de vraag of Dules, de Amerikaanse minister van Bui tenlandse Zaken, een van hen was, gaf Chroesjtsjef ten ant woord: „Dat is een idee. Zoudt u hem ertoe kunnen overha len?" WINKELSLUITINGSWET. Burgemeester en Wethouders van Terneuzen maken bekend, dat voor 1957 de volgende dagen zijn aangewezen, waaron de m de artikelen 2 letter c en 8 letter c van de Winkelsluitingswet 1951 vervatte verboden van 18 tot 21 uur en de krachtens artikel 4 van die wet gestelde verboden niet gelden: in de perioden van 23 t'm 28 november 1957, met uitzonde ring van zondag 24 november en 16 t/m 19 december 1957, en op 30 december 1957. In de kraamkamers van de tekenfilm REL op Nieuwendijk voor de geweldplegingRECHTBANK De officier van justitie bij de Amsterdamse rechtbank, mr. W. Tonckens, heeft donderdag we gens het misdrijf van openlijke geweldpleging zes maanden ge vangenisstraf met aftrek geëist tegen vier jonge Amsterdam mersde 17-jarige R. K., de 22- jarige kolenwerker A. W. G. R., de 21-jarige sloper J. H. C. S. en de 26-jarige stuwador J. S. Zij zijn betrokken geweest bij twee vechtpartijen op de Nieu wendijk te Amsterdam, die in de nacht van 7 op 8 september, om streeks één uur, ontstonden, eerst tussen een groep jongelui waaronder de verdachten en een glazenwasser. Deze liep een gebroken neusbeen, een kaakfractuur en een hersen schudding op. Even later trok ken de jongens van leer tegen een Surinamer en dit had een heel wat erger afloop. Terwijl zij met de Surinamer bezig waren, kreeg een van de groep, W. K., een messteek in het bovendijbeen en werd levensgevaarlijk gewond. Slechts omdat hij snel naar een zieken huis werd vervoerd, heeft hij het leven er af gebracht. Wie deze messteek heeft toegebracht is nooit opghelderd. Waarschijn lijk is het gedaan door een an dere kleurling. K. is niet vervolgd voor het deelnemen aan de vechtpartijen, omdat het O. M. hem al genoeg gestraft achtte. De verbalisant, brigadier- rechercheur De Roos, vertelde, dat de winkeliers op de Nieu wendijk de laatste tijd geklaagd hebben over vechtpartijen. Maar wij hebben niet genoeg perso neel om voortdurend te pa trouilleren. De vier verdachten zijn volgens deze getuige niet bij de politie bekend als vech tersbazen. Mr. Tonckens achtte bewezen, dat R. en K. geweld hebben ge pleegd tegen de glazenwasser en de Surinamer en dat S. en S. dit hebben gedaan ten aanzien van de Surinamer alleen. Mr. Tonckens zei voorts„Hun moet duidelijk gemaakt worden, dat burgers op straat niet lastig ge vallen mogen worden," de offi cier achtte K. strafrechteliik meerderjarig „omdat hij gelijk op heeft meegedaan met de groten." De verdedigers, mr. J. Dolk, mr. W. van Haastert, mr. E. Bakhuijs en mr. H. Keune, zijn het niet eens met mr. Tonckens, dat hier sprake is van openbare geweldpleging. Zij zien het de- iict als een eenvoudige mishan deling en vinden, dat hun cliën ten met een voorarrest van bij- fantasieën in duizenden beeldjes De filmindustrie kent het woord „onmogelijk" niet DE LAMPEN flitsen aan, even maar, dan zijn ze weer uit. Binnen in de camera zoemt het, een nieuw beeldje draait automatisch voor. Inmiddels stukje en zo zijn er tientallen kleine lest de assistente van de cameraman een nieuwe illustratie in het opname- trucjes, waardoor men het zich gemakke- lijker maakt, met de mogelijkheid sneller raam. Klaar. Weer flitsen de lampen aan en weer uit, weer zoemt de ca- te werken. mera en wordt een nieuwe tekening ingelegd. Zo gaat het steeds maar weer. pe Synchronisatie Vierentwintig beeldjes per seconde is de snelheid waarmee de film in de HET geluid is weer een probleem bioscoop wordt gedraaid, dat wil zeggen, vier en twintig illustraties met apart De tekst is op een filmband opge- i nomen, maar nu moeten de beeldjes en - elk een kleine verandering om een kijkpenode van een seconde te vullen. de da gebrachte tekeningen met die d,e voor °ns eerden gedraaid, waarbij r.n een illusie van werkelijkheid wordt ge- Dit komt neer op 1440 beeldjes per minuut. film, besteld door een grote instelling. Het is het werk van de heer Han van Gelder, die hier de scepter zwaait. Eigenlijk filmt men hier in een geheel ander genre. Maar de wonderlijkste resul taten zijn te bereiken wanneer men te ken- en trucfilm gaat combineren, dat zagen we in enige korte reclamefilmpjes tekst corresponderen. Dat is een titanenwerk. Door de geluids- wekt. OM EEN KORT TEKENFILMPJE van 8 minuten te maken zijn dus 11.520 beeld jes nodig en die moeten allemaal gete kend worden. Deze overweging deed ons besluiten eens een bezoekje te brengen aan Marten Toonder film N.V, te Amster dam, het nederlands dorado van teken en trucfilm. Wij zijn niet bedrogen uitgekomen, al was de werkelijkheid wel iets anders dan wij dachten. Voor elk beeldje wordt geen aparte tekening gemaakt, dat was het eerste wat wij ontdekten en ten tweede zagen we, volgens welk vernuftig systeem men hier werkt en hoe efficiënt. Dat moet ook wel, want tekenfilms maken is een buitengewoon tijdrovende bezigheid- in weerwil van de methoden die men ge bruikt om snel te kunnen opschieten. „Wij rekenen hier niet in uren of minu ten," vertelde onze gastheer, „maar in seconden en onderdelen van seconden en dat dit nodig is zal u duidelijk worden. Wij maken dikwijls filmpjes van niet lan ger dan 30 of 60 seconden, hetgeen altijd nog 720 of 1440 beeldjes betekent. Dit soort filmpjes zijn meestal zogenaamde „commercials", reclamefilmpjes voor bi oscoop, of zoals in Engeland voor bioscoop en televisie. Het begin. BIJ DIT SOORT filmpjes kv.-'fc'irij vjL werken wij op vooraf vastgestelde tekst, die door re clamedeskundigen is opgesteld. Ook krij gen we heel beknopt door middel van en kele plaatjes een beeld hoe men zich het verhaaltje had gedacht en hierop werken wij verder. De heer Harold F. Mack (een bruikt, de actieve figuurtjes zijn op pa- technicus worden tekst en muziek klank De opnamecamera voor tekenfilm tn ac- Engelsman) hoofd van de tekenfilmafde- pier niet te gebruiken. Als ze van de voor klank ontleed, want men heeft ts tie. De beelden kunnen in verschillende ling, werpt er zich dan op en maakt tekenaars komen gaan ze naar een spe- maken met vierentwintig beeldjes per se- onderlina verstelbare vlakken worden hoofd- en bijfiguren af. Samen met de ciale afdeling, waar een groot aantal da- conde. Op de filmstrook wordt die tekst andere tekenaars, waaronder de heren mes de voorstellingen in inktlijnen over- onder de geluidsband met letters aange- Jensen en Ring, twee Denen, worden de brengen op platen celluloid." geven, zodat men af kan lezen wat op tekeningen uitgewerkt. Deze heren heten wij zagen met welk een verbluffende die geluidsband staat bijvoorbeeld: „dyyy" met een mooi woord de „animaters", zij handigheid de dames op het celluloid de Dat betekent dat op de geluidsband de brengen het leven in de figuren. potloodtekeningen overtrokken in inkt. tweede lettergreep van het Engelse woord onderling gelegd. Bekroond 2 OP DE FILMFESTIVALS bekroonde films: „Moonglow" en „De gouden vis" Andere tekenaars zorgen voor de bij het Sierlijke en fraaie lijnen zijn hier van het daddy (vader) gesproken wordt. Zo kan gaven wel een duidelijk beeld van de op- verhaal behorende achtergronden, dus grootste belang. Staat de tekening in men elk te tekenen beeldje precies op het merkelijke prestaties van de Nederlandse achtergrond en actief figuurtje staan niet zwart en wit, dan gaat de cel naar een geluid afstemmen. filmindustrie. Zij werden beide vervaar- op één tekening. U begrijpt dat het te- ander meisje, dat hem „indekt", dat wil Vooraf worden daarom lange lijsten ge- djgd dod* Harold F. Mack onder super- kenen van geheel complete beelden enor- zeggen in nuances grijs, tussen wit en maakt met een beeldjesindeling, seconden viSie Van Marten Toonder, terwijl Pamala me tijden zou vergen. Een zo'n achter grond kan bijvoorbeeld in een bepaalde scène van enige tientallen beeldjes steeds gebruikt worden. De achtergrond in te kening op papier wordt bij de opname ge zwart, de figuur kleurt. en minutenindeling, waarop men verticaal naast elkaar alles kan aantekenen, de tekst, de muziek, de handeling enzovoort. tVanneer de tekenaar, b.r. beeldje 274 gaat maken, ziet hij precies welke mu zieknoot, deel van een gesproken letter enz. in dit beeldje vallen. Het spel begint. DE GEREEDGEKOMEN „cols" gaan naar de opnameafdeling, samen met de daarbij behorende achtergrond en dan kan het spel beginnen. Hier laat men het niet bij, want steeds een geheel nieuw figuurtje tekenen is ook teveel werk. Er worden opnamen gemaakt van een getekend hondje, dat in een geheel andere afdeling, namelijk kwispelt en met zijn oogjes rolt. Op de die van de trucfilm. Hier wordt niet ge- papieren achtergrond wordt een celplaat werkt met tekeningen, doch met minia- gelegd, waarop alleen het hondelichaam tur£n zoaJs de vakman noemt „table- met pootjes te zien is, de staart en de oogjes ontbreken. Over deze celplaat legt top*. Wat men hier weet te presteren men een tweede, waarop alleen een staart Stenen tijdperk op tafel MAAR WIJ ZIJN NOG niet uitgekeken in sprookjesland. We nemen nog een kijk- Dc heer Han van Gelder en zijn assistent in actie by opnamen voor een poppen- film. Een nieuw beeld wordt voorbereid. en oogjes in bepaalde stand. Alles sluit lijntje op lijntje precies. Klaar, opname. De bovenste celplaat wordt verwijderd en een nieuwe met staart en oogjes in an dere stand gaat erop. Volgende opname. En zo gaat het door. De niet bewegende delen gedurende vele beeldjes worden dus apart op een cel plaat gezet, dat spaart steeds weer teke nen. Zo kan men zonodig met drie cellu loid platen over elkaar werken. Bij een lopend mannetje b.v. verschuift men bij elke opname de achtergrond een klein men met eenvoudige middelen zoals papier, karton, hout, gips, lijm en verf is werke- Mack voor de kleuren zorgde. Deze ge kleurde tekenfilms zijn van een schoon heid en sierlijkheid die ontroeren, de kleuren zijn prima en vormen met het beeld een harmonisch geheel. Mar ten Toonder hoopt in de toekomst in staat te zijn nog meer van dergelijke te kenfilms te maken, met als ideaal een hoofdfilm in volle lengte, maar zover is het nog niet, bovendien zijn daar enorme kapitalen mee gemoeid, waarvan we een indruk krijgen wanneer we weten, dat de hiervoor genoemde film „Moonglow'' slechts tien minuten duurt maar dat er een bedrag van vele tienduizenden gul dens mee gemoeid was. Wat gaat dan een hoofdfilm kosten 7 En alles moet uit ei- lijk fantastisch. Beweegbare poppetjes gen middelen gedaan worden. kunnen gemaakt worden van een speci- Neen, zover is onze jonge tekenfilmin- aal plastic-procédé. dustrie niet. al is men beslist op de goede Voorzichtig betasten we een speciaal de- weg, hetgeen mag blijken uit de stroom cor, voorstellend een landschap uit de tian opdrachten die men krijgt uit binnen- oertijd toen allerlei enorme reptielen on- en buitenland, tot zelfs uit het land van ze aarde bevolkten. Het is precies echt. de tekenfilm, Amerika. Dat stemt tot te- alles volkomen wetenschappelijk verant- vredenheid en biedt perspectief voor dt woord, zowel planten als dieren, kórtom toekomst. het gehele landschap. Dit is voor een (Nadruk verboden). na twee en een halve maand erg genoeg gestraft zijn. Daar om verzochten zij de rechtbank de verdachten onmiddellijk in vrijheid te stellen. Deze verzoe ken werden afgewezen. Mr. Keune vroeg bovendien voor zijn cliënt S. vrijspraak, omdat naar zijn mening niet bewezen is, dat S. zich aan het ten laste gelegde schuldig heeft gemaakt. De rechtbank zal in deze za ken op 5 december a.s. uit spraak doen. door BRUNO J. VAN LHEENKE. 28) (Nadruk verboden.) 'c h r tjim-a c.fi y i „Perfakt (tol /to e/k detail" k R IJ N RE R G'V terneuzen mffc v - .- >OM 2804 NOOfeDSWMT.,7& X^S><S><S><S><S>^xSXSXSXSXS><n>S>^XS>SXSXS><~>SXS><S><SXS-<SXSXS>^SXS>^><SXiJ XSxSXS^XSXSXSXSXSXSxSXSi-S S>«XSXë><S>«XS><SXSXS><»<S>«X=XS XSXS Boven de rimboe van Equador in Midden-Ame- rika zou vrijdag een merk waardige reddingsoperatie uitgevoerd zijn. Om het leven van een Engelse missionaris te redden zou een vliegtuig een geluids bandje met een smeek bede in een Indiaans dia lect uitwerpen of, indien dit onmogelijk bleek, zo'n treffend verzoek via de luidspreker uit het vlieg tuig tot de Indianen rich ten. Woensdag j.l. seinde de missionaris uit zijn hut in de wildernis dat een wilde Indianenstam, de Auca's, zich rond zijn hut verza melde en geluiden van vo gels en andere dieren na bootste, hetgeen meestal een teken is dat zij een aanval in de zin hebben. Op een taalkundig insti tuut tn de Amerikaanse staat Arkansas werkte een Auca-meisje, dat men ver zocht een smeekbede aan haar volk op te stellen om de missionaris niet te do den. Amateurzenders in Kar sas City zonden deze In diaanse boodschap nan Quito, de hoofdstad ve.~ Equador, waar een Ame rikaanse luisterdienst hor op een bandje opnam. D missionaris, dr. Tidmarsh is in het bezit van band apparaat en luidpreker en zou het voor de Indianen kunnen afdraaien. Anders zou men de boodschap uit het vliegtuig omroepen. „Wat zien zij toch plotseling allemaal in mij?" vroeg ik mij af. En tegen Palma zei ik: „In 's hemelsnaam: zeg het dan maar eerlijk. Maar zo je ziet: ik ben in .gezelschap houd daar een beetje rekening mee". Het laatste liet ik zacht op het eerste volgen en ik keek Palma waarschuwend aan. Mis- sóhien keek ik ook een beetje boos; Palma zei tenminste ver ontwaardigd „Nou, kijk maar niet zo som ber! Ben ik daarvoor nu hier gekomen? Nu kwam ik nog wel expres voor jou!" .Wie had dèt ooit durven den ken!" riep ik gemaakt verbaasd uit. „Wel, ik stel het ontzettend op prijs. A propos: hoe heb je uitgevist waar ik was?" „Jalachte Palma, „dat is mijn geheimpje." Ik kénde die geheimpjes van dit dametje en vroeg maar niet verder. Maria, Ivonne en ook Ans, be handelden Palma in het begin bepaald koelalleen Hellen, die geen concurrentie scheen te er kennen, was even hartelijk voor haar als de heren dat waren. De koele houding van de andere dames veranderde echter, toen ik Palma vroeg hoe het met haar man ging, en, inderdaad erg hatelijk, het een en ander zei over het buitengewoon ge lukkig huwelijk van Palma. Bo vendien was Palma's conversa tie erg geestig en wist zij, op haar eigen manier, het gezel schap na vrij korte tijd tóch wel in te palmen. Ik scheen het echter een beetje verbruid te hebben, hetgeen zij mij tijdens het dansen zonder veel omhaal van woorden duidelijk maakte Aan de ene kant zou ik het he lemaal niet erg gevonden heb ben, ruzie met haar te hebben, maar aan de èndere kant was ik voor zo'n ruzie voorlopig nog een beetje bang, dit, omdat ik vreesde, dat Palma dan wel eens over de O.M.M. kon gaan praten en ik absoluut wilde, dat dit ding hier voorlopig niet ter sprake kwam. Ik suste het daar om zo goed mogelijk, waarvoor ik met een extra portie liefde moest boeten. Gelukkig echter duurde dit niet zo lang: mijn naam werd omgeroepen„De heer Van DongenTelefoon voor meneer Van Dongen.... Ik excuseerde mij, verdween voor enige tijd en kwam toen weer terug, enigszins gehaast lopend. „Het spijt mij ontzettend zei ik, „maar ik zal het een I malen verricht. Van de brand- poosje zonder uw gezelschap moeten stellen, dames en heren. Ik kón er niet onder uit, een afspraak voor vanavond te ma ken. Het is werkelijk hoogst be langrijkMaarik beloof u, dat ik, als het mij enigszins mo gelijk is, met ongeveer ander half uur weer terug zal zijn". En begeleid door de uitroe pen: „Hè wat jamer nu!" ver liet ik haastig de zaal. Klokke tien stond ik buiten. Ik meende nog tijd genoeg te hebben en besloot lopende naar het operatieveld te gaan. Dat operatieveld was het hotel Mo- nice, waar ik een goed kwartier later aankwam. Nu zijn er twee manieren om een hotel binnen te komeneen geoorloofde manier en 'n onge oorloofde manier. Ik koos de laatste. Van beide manieren zijn er vele varianten bekend ik koos van de ongeoorloofde manier een variant, die, denk ik, onder de beroepsinbrekers enz. als „ordinair" bekend staat. Ik liep n.l. naar de ach terkant van het hotel, klom over een schutting, kwam op een rommelige binnenplaats, stootte mij een paar keer, ver wenste de enorme rommel, klau terde op een kist, nam een sprong, bengelde aan een brand ladder en begon deze ladder op te klimmen. Het was allemaal kinderwerk. De ligging van de kamer waar ik wilde binnen dringen had ik goed opgeno men; het hele karweitje was door mij in gedachten al enige ladder op het balcon van fén der kamers, een klein sprongetje naar een ander balconnetje, en zo nog vier balconnetjes verd»r; ik stond voor kamer honderd vijf en dertig, de kamer van dikkerdje Maskowitsk. „Sesam open u", sprak ik te gen de gesloten balcondeuren, die echter óf geen Sesam heet ten, óf, wél Sesam hetende, geen nachtdienst hadden en niet van plan waren vrijwillig buiten hun werktijden om een openzwaai te geven. En mis schien ook vonden zij, dat, het toveren nü zo langzamerhand wel uit de mode was. Hoe het ook zijde deuren wéren dicht en bléven dicht. „Daar moet je nu weer zo'n naar, dik mannetje voor heb ben, om met dit warme weer de balcondeuren dicht te doen", mompelde ik, en ik keek kwaad naar de deuren, alsof die er iets aan konden doen. Even stond ik daar op het balconnetje een kleine aarze ling te doorstaan. Toen dat achter de rug was, diepte ik uit mijn zak de glassnijder op, die ik, bedacht op nare situaties al! deze, had meegenomen en be gon ik aan de ruit te krassen, er voor wakend, zo weinig rro gelijk geluid te maken. Wat ge knutsel met plakband, een lich te druk tegen het glas, een hoe raatje voor alle dikke, geluid demnende tapijten ter wereld en de zaak was voor elkaar: II kon naar binnen kruipen. (Wordt vervolgd,)

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1957 | | pagina 6