RANG is alleen RANG als er RANG op staat.
Tweede Kamer over de Rijksfinanciën
fh.
Eric de Noorman - De ontembare
Antie-Nederlandse campagne
in Indonesië
SCHAKEN
Donderdag 31 oktober 1957
DE VRIJE ZEEUW
- 3
Loon- en prijsbeleid onder vuur genomen
Aan het voorlopig verslag
der Tweede Kamer omtrent
de algemene financiële toe
stand is het volgende ont
leend.
In de troonrede en de mil
joenennota heeft de rege
ring erop gewezen, dat het
evenwicht in de nationale
economie is verbroken, daar
de bestedingen in de vorm
van consumptie, van inves
teringen in het particuliere
bedrijfsleven en van over
heidsuitgaven tezamen het
nationale inkomen overtref
fen. Vrij algemeen verklaar
de men met de regering van
mening te zijn, dat het her
stel van het evenwicht een
van haar belangrijkste eco
nomische doelstellingen
moet zijn. De overbesteding
mag niet voortduren en mid
delen om deze tegen te gaan
moeten worden aanvaard,
ook als deze onaangenaam
zijn.
Het sparen
De uitgaven voor defensie
I aangebracht zonder dat haar
Televisietoestellen en
bromfietsen
Belastingverhogingen
Het loon- en prijsbeleid
RADIO-MOSKOU OVER
DE TOESTAND AAN DE
TURKS-SYRISCHE
GRENS
„Zeer gevaarlijk"
AMERIKAANS
MILITAIR VLIEGTUIG
VERONGELUKT
Vraag ook RANG menthol eucalyptus. De beste bescherming tegen ons klimaat.
RANG, een product van de Kingfabrieken.
Vele leden gaven dan ook te
kennen, dat zij de voorstellen
van de regering in een geest van
welwillendheid zouden overwe
gen en dat de regering zich van
opbouwende kritiek verzekerd
kan houden. Wel wilden zij met
nadruk stellen, dat ter bestrij
ding van het tijdelijke euvel van
de overbesteding ook slechts tij
delijke offers zullen mogen wor
den gevraagd.
De strijd tegen de overbeste
ding, aldus deze leden, kan men
naar twee zijden voeren. Men
kan pogen het nationale inkomen
op te voeren en men kan de be
stedingen terugdringen. Naar
hun mening dient allereerst ge
streefd te worden naar een om-
hoogbrengen van het nationale
inkomen en tevens naar een ver
groting van de doelmatige prö-
duktieve bestedingen van dit in
komen. Daar dit tweevoudige
streven niet op korte termijn zo
belangrijke resultaten kan ople
veren, .dat. de juiste juiste ver
houdingen worden hersteld, is
het nodig, dat tevens gestreefd
wordt naar een beperking van de
consumptieve bestedingen en van
ondoelmatige bestedingen in de
produktieve sfeer.
Helaas heeft de regering haar
grootste aandacht geschonken
aan de maatregelen, welke de be
stedingen omlaagbrengen. De op
voering van het nationale inko
men schijnt voor haar op de
tweede plaats te komen. Nu kan
door een omlaagdrukken van de
bestedingen een nieuw evenwicht
tot stand komen, zij het op een
lager niveau dan naar de mening
van de hier aan het woord zijnde
leden langs de door hen voorge
stane weg naar herstel bereikt
zou kunnen worden. Het blijft
echter nodig, dat het nationale
inkomen niet te zeer wordt ge
troffen. Gaarne zouden deze le
den vernemen welke verwachtin
gen de regering van haar maat
regelen heeft met betrekking tot
de werkloosheid, in het bijzon
leven ihnerlijk sterk is, als de
concurrentiestrijd onder nieuwe
voorwaarden ontbrandt. De maat
regelen, welke de regering wil
nemen om de kloof tussen inko
men en bestedingen te dempen,
zijn in dit opzicht niet onverdeeld
gunstig.
Vele andere leden konden zich
met de verdere schorsing van de
investeringsaftrek volkomen ver
enigen. Zij zouden gaarnë verne
men, in welke richting de ge
dachten van de regering gaan
met betrekking tot vervroegde
afschrijving. Ligt het niet voor
de hand deze faciliteit in ieder
geval voor gebouwen op te schor
ten?
Een van de gevolgen van het
te weinig sparen, aldus andere
leden, is de schaarste op de ka
pitaalmarkt. Deze schaarste
wordt in de miljoenennota de oor
zaak genoemd van het af te keu
ren gebruik kapitaalsuitgaven te
financieren met kort krediet.
Hier verzuimt de minister echter
een voorname, wellicht de voor
naamste oorzaak voor het ont
staan van dit misbruik te noe
men, n.l. het star vasthouden aan
een onjuist rentegamma.
Vele leden verklaarden dit te
betwijfelen. Zij konden niet in
zien, dat het beschikbare kapi
taal zou zijn vergroot, indien het
rente-maximum eerder was los
gelaten. Overigens meenden zij,
dat de lage rente, welke na de
oorlog in ons land heeft gegol
den, voor de economische ontwik
keling van grote betekenis is ge
weest.
Hiertegen werd aangevoerd,
dat bij hogere rente de neiging
tot sparen toeneemt. - Wanneer
de rente laag blijft, is het publiek
eerder geneigd de gelden, die het
niet onmiddellijk nodig heeft, in
goederen om te zetten dan wan
neer het door belegging behoor
lijke inkomsten kan verkrijgen.
Overigens werd opgemerkt, dat
ten gevolge van het rentegamma
veel kapitaal naar het buiten
land is afgevloeid.
digheden of mogelijkheden is af
gezien. Betekent dit, dat 't goed
keuringsbeleid volstrekt los zal
staan van hét financiële beleid
van de regering?
De minister heeft het aan
houden van een budgettair pla
fond van 1525 miljoen voor de
defensie-uitgaven genoemd.
Vele leden gaven te kennen,
grote offers te willen brengen
om onze defensie op peil te
houden en om onze internatio
nale verplichtingen na te ko
men. Dit neemt niet weg, dat
de omstandigheden zo kunnen
worden, dat de eisen van de
noodzaak om onze economische
weerbaarheid op peil te houden
niet te combineren vallen met
een onverkort handhaven van
de offers, die thans op defen
siegebied worden verlangd.
Indien b.v. het inlopen op het
woningtekort niet behoorlijk
kan geschieden bij een onver
kort handhaven van de defen
sie-inspanning, dan is het ogen
blik aangebroken, waarop ern
stig moet worden nagegaan, of
tot een bezuiniging op de de
fensieuitgaven moet worden
overgegaan.
Los van deze kwestie staat de
vraag, zo vervolgden deze leden,
of op de defensie niet belangrijke
ae werKiuuMieiu, m nci 0p aeiensie mei Deiaiigi ijis.e
der in de ontwikkelingsgebieden, bezuinigingen kunnen worden
Andere leden, die met de rege
ring van oordeel waren, dat de
bestedingen in de nationale huis
houding nog te hoog zijn, hadden
in
kracht ook maar enigszins zou
worden aangetast. Zij konden
zich niet aan de indruk onttrek
ken, dat het economisch handelen
in het militaire milieu veel te
wensen overlaat.
Verder deelt de minister mede,
jumg iiug ic iiwj ijji», I
de miljoenennota een nadere dat het bouwprogramma 80.000
analyse van de overbesteding ge- woningen zal omvatten. Vele le-
mist. den achtten het uit een oogpunt
Zij stelden de vraag, of in de van financiering van groot be-
miljoenennota de toestand van lang, dat in de memorie van toe
's rijks financiën niet geschetst lichting op de begroting van het
dient te worden tegen de achter- departement van volkshuisves-
grond van de meest recente eco- ting ,en bouwnijverheid is mee-
nomische basisgegevens en het gedeeld, dat van een limitering
verwachte beloop in 1958. Een pu-1 van het bouwprogramma voor'58
blikatie van het centraal econo
misch plan 1958, tegelijk met de
miljoenennota, zou een beoorde
ling van het door de regering te
voeren beleid vergemakkelijken.
Weer andere leden waren
van oordeel, dat het kopen van
dure voorwerpen als televisie-
en radiotoestellen, koelkasten
en bromfietsen voortdurend
toeneemt. Zij beschouwden dit
als consumptie uitgaven. Doet
men dit niet, dan geeft men
aan dit begrip toch wel een
zeer beperkte strekking.
op basis van financiële omstan-
Ook doet de regering medede
lingen omtrent een aantal belas
tingverhogingen. Men stelde er
over het algemen prijs op, hier
omtrent reeds thans een aantal
opmerkingen te maken.
De regering stelt in uitzicht,
aldus vele leden, dat voor de ver
krijging van de nodige kapita
len zal worden overgegaan tot
een tijdelijke belastingverhoging
ten belope van 107 miljoen, waar
van 23 miljoen in de sfeer der
directe en 84 miljoen in die der
indirecte belastingen.
Eerstens zouden deze leden
gaarne vernemen, welke beteke
nis deze tijdelijke belastingver
hogingen in het oog der regering
hebben uit het oogpunt van de
noodzakelijke bestedingsbeper
king, alsmede uit het oogpunt
van loutere bestedingsverschui
ving.
In de tweede plaats zouden zij
gaarne nadere cijfers ontvangen
betreffende haar schattingen
voor 1958 enerzijds van de kapi
taalbehoeften van het bedrijsle-
ven en van de lagere publiekrech
telijke lichamen en anderzijds
van het kapitaalaanbod, voor zo
ver de regering daarop niet di
rect of indirect beslag legt.
Andere leden hadden tegen de
belastingplannen vooral daarom
bezwaren, omdat In de verhou
ding tussen de opbrengst van de
z.g. kostprijsverhogende belas
tingen en het totaal der belastin
gen op inkomen, winsten en ver
mogen het zwaartepunt steeds
meer komt te liggen op de laatst
genoemde groep. Terwijl onder
het bewind van minister Lief-
tinck een verhouding van 5050
als juist werd aangenomen, is
deze verhouding volgens de thans
ingediende begroting reeds 43,8
tegen 56,2. Het is duidelijk, zo
meenden deze leden, dat in deze
verschuiving een der elementen
te vinden is voor de verstoring
van de kapitaalmarkt en voor de
achteruitgang der besparingen.
De fiscale mishandeling der
vermogens in Nederland, zo ver
volgden zij, is zo apert, dat als
argument tegen de verzwaring
van de reeds te hoge vermogens
belasting de schildering van de
loop van zaken hun reeds vol
doende leek. De belegger, die in
1938 op de grote 33% procent
conversielening heeft ingeschre
ven, zag de koers hiervan dalen
tot 81, toen de oorlog uitbrak,
terwijl de koers op de laatste
peildatum weer de paristand had
overschreden. Derhalve werd hij,
behalve in de vermogensheffing,
ook voor vermogensaanwas aan
geslagen, omdat het koersverlies
weer was ingehaald. Hem bleef
daarna weinig meer over dan 80
procent van zijn oorspronkelijke
bezit. De combinatie van inko
mens- en vermogensbelasting re
duceerde daarop bij 'n rente van
3 procent, die door een conversie
operatie in 1948 werd bestendigd,
zijn nettorendement tot dicht bi;
het nulpunt. Op de overgebleven
80 procent werd sedertdien nog
eens een koersverlies van 10
procent geleden en de koopkracht
van het restant daalde tot circa
25 procent. Zonder een netto-in
komen van enige betekenis te
hebben genoten, heeft de beleg
ger dus nauwelijks 20 procent
van zijn oorspronkelijke bezit
over. Het vermogen, belegd in
het grootste vooroorlogse staats
fonds, is dus vrijwel geconfis
keerd.
Met het oog op de verstoring
van het evenwicht, welke vooral
de laatste maanden duidelijk
zichtbaar is geworden in de stij
ging van het indexcijfer voor de
kosten van het levensonderhoud
en welke voor velen pijnlijk voel-
baar is, drongen andere leden er
met klem op aan, een verhoging
van de tarieven van de inkom
stenbelasting, beginnende bij een
inkomen van ongeveer 12.000,
in ernstige overweging te nemen,
met dien verstande, dat daarbij
het ongehuwdentarief wordt ont
zien. Een verhoging van deze be
lasting zou de regering in staat
stellen enige verlichting te bren
gen in de zorgen van de minst
draagkrachtigen, die in het bij
zonder door de gevolgen van de
bestedingsbeperking zijn getrof
fen.
De minister heeft uiteengezet
dat de regering reeds verschei
dene subsidies, welke uit 's rijks
kas werden gegeven ter verla
ging van de prijzen van allerlei
produkten, heeft verminderd en
dat zij op deze weg wil voortgaan.
Van verschillende zijden achtte
men het voortgaan op deze weg
onvermijdelijk.
Vele leden meenden evenwel,
dat hierbij in verband met de
kosten van het levensonderhoud
grote voorzichtigheid moet wor
den betracht en dat zelfs de mo
gelijkheid om enkele subsidies te
verhogen onder het oog moet
worden gezien. Zij hadden dan
ook bij de bespreking der belas
tingplannen aangedrongen op
verhoging van de inkomstenbe
lasting op hoge inkomens en ge
lijktijdige tegemoetkoming aan
de minst gegoeden. Dit zou het
mogelijk maken de offers der be
stedingsbeperking minder eenzij
dig op de loontrekkenden te
doen drukken.
Vele leden achtten het wense
lijk dit jaar bij de algemene fi
nanciële beschouwingen ook een
aantal beschouwingen betreffen
de het loon- en prijsbeleid te be
trekken. Vooral dit jaar ligt een
gezamenlijke bespreking voor de
hand, omdat de spanningen in
de financiële, economische en so
ciale factoren thans zodanig zijn,
dat een te zelfstandig optreden
in een dezer sectoren niet zou
kunnen leiden tot een harmo
nisch beleid, dat toch meer dan
ooit nodig is.
Beginnende met prijsbeleid, ga
ven deze te kennen dat prijssta-
bilisatie en bestedingsbeperking
in de gegeven omstandigheden
moeten samengaan. De spannin
gen in de prijzien zijn thans zo
groot, dat zij zonder bestedings
beperking niet bedwongen kun
nen worden.
Daarnaast eist de rechtvaardig
heid, dat ook de overheidstarie-
ven gestabiliseerd worden. Dit is
stellig niet het geval. Vele leden
hadden ernstig bezwaar tegen de
tariefpolitiek van de overheids-
en sem.i-overheidsbedrijven, als
daar zijn de P. T. T., de N. S.,
gas-, water- en elektriciteitsbe
drijven. Voor deze bedrijven be
horen dezelfde maatstaven ge
hanteerd te worden als voor het
particuliere bedrijfsleven.
Ten aanzien van de huren
merkten andere leden op, dat in
elk geval een deel van de door
het rijk te verstrekken bedragen
aan woningbouwvoorschotten uit
belastinggeld wordt verkregen.
Voor deze bedragen is de staat
noch renteplichtig noch aflos-
singsplichtig. De vraag rijst, of
deze omstandigheid geen aanlei
ding behoort te zijn om de huur
lasten van de te bouwen wonin
gen in evenredigheid hiermee te
ontlasten.
Vele andere leden zouden met
de minster van Economische Za
ken willen uitspreken, dat er
vooralsnog aanleiding voor bij
zondere werkzaamheid bestaat
,a.v. het prijsverloop, met name
voor zover de neergaande prijs
beweging van verschillende
grondstoffen mogelijkheden zou
bieden tot prijsverlaging in be
paalde sectoren van het bedrijfs
leven. Naast een prijsbeleid, ge
richt op het zichtbaar maken van
kostenverlagingen in het prijs
niveau, zal ook het mededingings
beleid een bijdrage moeten leve
ren. Deze leden hadden zich af
gevraagd, of de sedert enige tijd
opgetreden daling van de grond
stoffen- en vrachtenprijzen met
de gelukkig nog steeds voort
gaande verhoging van de produk-
tiviteit wel in het prijsniveau tot
uitdrukking is gekomen.
Verscheidene leden vroegen
zich af, of er in het regeringsbe
leid niet een zekere paradox zit.
Enerzijds doet zij een krachtige
poging om het prijsniveau te sta
biliseren en, waar mogelijk, te
verlagen; anderzijds constateert
men vooral in het kader van
het programma tot beperking
der bestedingen het verhogen
van een aantal prijzen van voor
het levensonderhoud belangrijke
goederen en diensten. Ook deze
leden zouden een nadere uiteen
zetting van het regeringsbeleid
op prijs stellen.
Andere leden konden voor de
pogingen van de regering om te
geraken tot prijsstabilisatie
slechts in beperkte mate waar
dering hebben, n.l. alleen in zo
verre tegen uitwassen werd op
getreden. Zij achtten het normaal
en juist, dat, wanneer de kosten
elementen gaan stijgen, tarieven
en prijzen deze stijging volgen.
Overgaande tot het loonbeleid,
herinnerden vele leden eraan,
dat bij het z.g. bestedingsdebat
ook de loonpolitiek grote aan
dacht had gekregen. Toen was
het echter mogelijk bij de bepa
ling van een standpunt mede in
de overwegingen te betrekken 't
advies van de S. E.R. inzake de
bestedingen. Ofschoon er in de
situatie sedert febrüari geen wij
zigingen zjjn opgetreden, meen
den zij een grote reserve in acht
te nemen met betrekking tot de
vraag, wat er momenteel in con-
creto op het terrein van de loon
politiek dient te geschieden. Met
handhaving van eigen verant-
woordelijgheid hechten zij er
grote waarde aan, alvorens een
definitief standpunt te bepalen,
kennis te nemen van het oordeel
van het georganiseerde bedrijfs
leven, dat zich over de huidige si-
tuautie beraadt.
Konden deze leden zich in het
algemeen verenigen met de stel
ling, dat de huidige moeilijkhe
den tot terughoudendheid bij de
loonontwikkeling nopen, met be
trekking tot de laagstbetaalde
loon- en salaristrekkenden meen
den zij, dat reeds nu van een
haast onhoudbare toestand moet
worden gesproken. In de beste
dingsnota zeide de regering erop
te moeten kunnen rekenen, dat
geen nieuwe looneisen zullen
worden ingediend, zolang geen
grotere stijging van de index van
de kosten van levensonderhoud
zou zijn opgetreden. In dit op
zicht is de doelstelling van de re
gering volledig gerealiseerd. De
vakbeweging is niet met loon
eisen gekomen. Nu de stijging
boven het zoeven genoemde ni
veau is uitgegaan, dient aan de
positie van de laagstbetaalde ar
beiders aandacht te worden ge
schonken. Er zijn bij de overheid
en in het particuliere bedrijfsle
ven een aantal volwassen sala
ris- en loontrekkenden, wier
weekinkomen na aftrek van
loonbelasting en premie voor de
sociale verzekering niet hoger
ligt dan ongeveer 60. Bij het
huidige prijspeil is dit inkomen
niet toereikend, zelfs niet voor
een minimumbestaan. Heeft de
regering zich hierover reeds be
raden en wat is daarvan het re
sultaat?
Een andere categorie, waar
voor deze leden aandacht van de
regering vroegen, betreft de kin
derrijke gezinnen. Het had hen
teleurgesteld, dat de regering
niet uit eigen beweging met een
suggestie is gekomen ter oplos
sing van de moeilijkheden, waar
mede deze gezinnen tengevolge
van de prijsontwikkeling te kam
pen hebben.
Bijzonder zwaar, zo meenden
vele leden, drukken de prijssti-
gingen, welke de laatste tijd heb
ben plaatsgevonden, op de gezin
nen met niet verdienende kinde
ren. Dit had bij hen de vraag
doen rijzen, of niet als nood
maatregel zou kunnen worden
overgegaan tot verhoging van de
kinderbijslag.
Verscheidene andere leden
konden zich verenigen met de
uitspraak, dat grote zelfbeheer
sing ten aanzien van het loon
peil verlangd mag worden en dat
van algemene loonronden geen
sprake zal kunnen zijn. Niette
min zouden zij zich niet bij voor
baat kunnen binden. Zij sloten
zich aan bij de opvatting, dat het
.antwoord oo de vraag, of voor
"loonsverhogingen plaats zal zijn
Woensdag, de derde dag van
de nationale campagne in Indo
nesië voor de bevrijding van
West-Irian (Nederlands Nieuw-
Guinea), heeft Roeslan Abdulga-
ni, vice-voorzitter van president
Soekarno's nationale raad, scher
pe critiek geleverd over het op
nemen van Nieuw-Guinea in het
gebied van de Europese gemeen
schappelijke markt.
Hij noemde dit een poging van
Nederland om de andere leden
van dit instituut, West-Duitsland,
Italië, Frankrijk, België en
Luxemburg in het conflict tus
sen Nederland en Indonesië over
Nieuw Guinea te betrekken.
De eerste vice-premier, mr.
Hardi, verklaarde gisteren, dat
de nationalisatie van Nederland
se bedrijven in Indonesië een
vraagstuk is, dat „grondige en
zorgvuldige bestudering" ver
eist. Vice-premier Hardi zeide
dit in antwoord op door het par
lementslid Sjech Djalaluddin ge
stelde vragen waarin hij de sug
gestie had gedaan om de Neder
landse bedrijven in Indonesië in
beslag te doen nemen, indien de
Verenigde Naties er niet in moch
ten slagen een oplossing voor het
Radio-Moskou heeft dinsdag
avond in een uitzending in het
Grieks verklaard, dat de toestand
aan de Turks—Syrische grens
„zeer gevaarlijk" is.
Turkse kanonnen staan reeds
gereed en kunnen elk ogenblik
het vuur openen. De Turkse divi
sies wachten slechts op een be
vel om een aanval te beginnen
en de Amerikaanse zesde vloot
bevindt zich voor de Syrische
kust. De spoedlevering van Ame
rikaanse munitie en wapens aan
Turkije duurt ook nog voort. De
toestand is thans buitengewoon
gespannen en vereist tussenkomst
van de Verenigde Naties als het
orgaan dat de verantwoordelijk
heid voor het behoud van de
vrede draagt, aldus radio-Moskou.
geschil over Nieuw-Guinea te
vinden.
Het comité voor de bevrijding
van West-Irian, dat onder leiding
staat van de minister van Voor
lichting, Sudibjo, heeft woens
dag een communiqué uitgegeven,
waarin werd medegedeeld, dat
de eerste golf van de actie met
overweldigend succes door de
jeugd schijnt te zijn gevoerd. In
de verklaring werd een beroep
gedaan op de politieke leiders
om de jeugd hun morele steun
te geven. „Wij moeten beseffen,
dat onderlinge ruzies de imperia
listen de gelegenheid geven om
onze nationale potentie te ver
nietigen".
Voorts werd in het communi
qué op het Indonesische perso
neel van Nederlandse onder
nemingen aandrang uitgeoefend
om een ware nationale geest aan
de dag te leggen, terwijl op de
Nederlanders in Indonesië een
beroep werd gedaan om er bij
hun regering op aan te dringen
haar houding ten aanzien van
het vraagstuk Nieuw-Guinea te
herzien.
Het met verf bekladden van
woonhuizen van Nederlanders
in Djakarta werd dinsdagavond
onverdroten voortgezet. En
kele opschriften luidden: „Ne
derlandse honden, verlaat In
donesië", en „Gooi de Hollan
ders eruit". Op een auto van
een Nederlander was met rode
letters geverfd: „Doodt de
Hollanders".
In het noorden van Arizona is
dinsdag een viermotorig vlieg
tuig van de Amerikaanse lucht
macht tegen een bergtop gevlo
gen. Men vreest dat alle zestien
inzittenden om het leven zijn ge
komen.
Terneuzen II kon niet
winnen van Hulst
Dinsdagavond speelde Terneu
zen II in Hotel des Pays Bas
zijn eerste wedstrijd voor de
Zeeuwsvlaamse competitie van
de Z.S.B.
Hulst bood aan verschillende
borden uitstekend partij en
slaagde er tegen de verwachting
in een gelijk spel te bereiken.
In deze competitie komen be
halve Terneuzen II en Hulst
verder nog uit Landau I en
Landau II (Axel), Breskens en
Cadzand.
De gedetailleerde uitslag was
als volgt;
Terneuzen II Hulst
A. Hamerlinck-J. Hofman 10
M. v. d. Hoek
R. Waterschoot 01
H. Barentsen-Th. de Maat 01
J. van Es—F. Verpalen 1—0
A. WillB. Picavet VjVa
J. FrangoijsA. de Smit 01
A. Haak—G. Arons Va—Va
F. Lammers—
H. Bruijnooge 10
L. J. Simpelaar
R. Bockstael 01
C. van Cadsand—J. Mens 1—0
mede zal afhangen van de prijs
ontwikkeling en dat er ruimte
behoort te zijn voor bedrijfstaks-
gewijze loonsverhogingen, welke
erop gericht zijn onbillijkheden
uit de weg te ruimen.
Verscheidene andere leden
merkten op, dat de regering uit
gaat van de veronderstelling, dat
er in 1958 geen loonronden zul
len zijn. Zo gesteld, heeft het de
schijn, alsof het hier een van bui
tenaf komend verschijnsel be
treft, waarbij de regering een
afwachtende houding aanneemt.
In feite zijn echter de loonron
den van de laatste jaren door de
regering opgelegd, zij het ook
met medewerking van de volks
vertegenwoordiging. Het gevaar
lijke van de laatste loonronden
is, dat ons bedrijfsleven zeer
conjunctuurgevoelig is. Zodra de
ondernemingswinsten zo ver
verminderen, dat de verhoogde
lonen niet meer worden opge
bracht, treedt een niet te stuiten
gevaar voor verdere prijsstijgin
gen en daarmee voor inflatie op
Een echtpaar en zes van hun
zeven kinderen zijn omgekomen
bij een brand, die in de nacht
van dinsdag op woensdag hun
woning nabij Pickford in de Ame-
rikanse staat Michigan heeft ver
woest. Het oudste kind, een elf
jarig meisje, was de enige, die
zich in veiligheid wist te brengen.
5. Yarl en zijn met
gezellen komen
nieuwsgierig naderbij
als de skalde de klei
ne, gesneden figuur
tjes op het bord zet.
„Dit is zoals ik al
zei een spel voor men
sen 'net een scherpe
geest", prevelt h;j.
„Voor koningen en
Vele leden constateerden, dat
de regering alle heil schijnt te
verwachten van het wegnemen
van koopkracht. Bij het bedrijfs- denkers en aangezien
leven wil zij dat doen door ver- gij uzelf als een soort
zwaring van de belastingdruk, koning schijnt te be-
speciaal door investeringsaftrek schouwen is het ook
verder op te schorten, en beper-1 beslist iets voor u".
king van de winstmogelijkheden Ottar pakt enkele
door prijsstabilisatie. In de con- figuurtjes van het
sumptieve sfeer ziet men voor- bord en zjjn gezicht
stellen tot belastingverhogingen,
die een opwaartse druk op de
kosten van het levensonderhoud
uitoefenen.
Men spreekt terecht van
een grotere eenheid in West-
Europa, aldus deze leden, maar
de regering moet toch ook de
Totaal 55
De Terneuzenaars hadden wit
aan de even borden.
DONDERDAG 31 OKTOBER.
LEGER DES HEILS.
Terneuzen: 7.30 uur Verlossings
samenkomst o. 1. v. Serg.-Maj.
v. d. Vosse en Muziekkorps uit
Middelburg.
COOP. VRUCHTENVEILING
„ZEEUWSCH VLAANDEREN."
TERNEUZEN.
wens koesteren, dat ons bedrijfs-1 hoor".
verdonkert.
„Vergis ik me, of lijkt het poppe
tje op Eric de Noorman?", gromt
hij dreigend.
„Ge ziet spokéh", lacht de skal
de. „Hoe zou ik durven, maar nu
ge het zegt... hé, vreemd is dat.
Nou, dat moet puur toeval zijn
Ottar smijt het poppetje op het
speelbord en loert met open ge
klemde lippen naar de skalde.
„Ik denk toch dat je een loopje
met me neemt, vriend", snauwt hij
onheilspellend.
„Kalmte, geen overijlde gevolg
trekkingen, wat ik u bidden mag",
roept de skalde bezwerend, terwijl
hü haastig de poppetjes wegstopt.
„Kan ik het helpen, dat gij zo
een afkeer hebt van alles wat op
koning Eric lijkt? Dat is gewoon
een afwijking".
„Koning Eric", bromt Ottar hem
na, „er bestaat geen koning meer,
en geen Eric meer".
„Ach, dan ben ik zeker verkeerd
ingelicht", mompelt de skalde
„Dan heeft men mij er tussen ge
nomen. Jammer, dat ik nu niet
meer weet, wie het mij vertelde".
„Wat", gromt Ottar achterdoch.
tig.
„Dat er geruchten liepen, als
zou Eric de Noorman met zijn zoon
en een grote vloot op weg zijn
naar Noorwegen"!
Veiling van 30 oktober
GROENTEN
Per 100 stuks: Sla 3ƒ8;
Kassla 10—14.
Per stuk: Bloemkool 1041
ct, afw. 10—20 ct; Knolselderij
1—9 ct.
Per kg: Andijvie 817 ct;
Princ.b onen 89108 ct: Kroten
810 ct; Rode kool 3%16 ct;
Savoye kool 713 ct; Witte kool
513 ct; Breekpeen 8—12 ct;
Waspeen 1014 ct; Prei 1020
ct; Spruiten 1537 ct; Tomaten
20—45 ct; Uien 11—16 ct; Wit
lof 1980 ct; Boerekool 1214
ct; Rapen 5—9 ct; Selderij 20 ct;
Mispels 31 ct.
AARDAPPELEN
Per 100 kg: Alpha bonken 13
-ƒ 13,10; Bintjes 78.
FRUIT
Per 100 kg: Appelen: Jonathan
H I 70/75 82, 65/70 70—75,
60/65 60ƒ66, HII 50. K 60
—ƒ68, F ƒ54, kroet ƒ40—ƒ41;
Cox Orange Pippin K 6580,
F ƒ5558, kroet ƒ30—ƒ45;
Goudreinette K 6062, F 55
57. Peren: Comtesse de Paris
K ƒ60—ƒ70.