RANG is alleen RANG als er RANG op staat. Tweede Kamer over de Rijksfinanciën fh. Eric de Noorman - De ontembare Antie-Nederlandse campagne in Indonesië SCHAKEN Donderdag 31 oktober 1957 DE VRIJE ZEEUW - 3 Loon- en prijsbeleid onder vuur genomen Aan het voorlopig verslag der Tweede Kamer omtrent de algemene financiële toe stand is het volgende ont leend. In de troonrede en de mil joenennota heeft de rege ring erop gewezen, dat het evenwicht in de nationale economie is verbroken, daar de bestedingen in de vorm van consumptie, van inves teringen in het particuliere bedrijfsleven en van over heidsuitgaven tezamen het nationale inkomen overtref fen. Vrij algemeen verklaar de men met de regering van mening te zijn, dat het her stel van het evenwicht een van haar belangrijkste eco nomische doelstellingen moet zijn. De overbesteding mag niet voortduren en mid delen om deze tegen te gaan moeten worden aanvaard, ook als deze onaangenaam zijn. Het sparen De uitgaven voor defensie I aangebracht zonder dat haar Televisietoestellen en bromfietsen Belastingverhogingen Het loon- en prijsbeleid RADIO-MOSKOU OVER DE TOESTAND AAN DE TURKS-SYRISCHE GRENS „Zeer gevaarlijk" AMERIKAANS MILITAIR VLIEGTUIG VERONGELUKT Vraag ook RANG menthol eucalyptus. De beste bescherming tegen ons klimaat. RANG, een product van de Kingfabrieken. Vele leden gaven dan ook te kennen, dat zij de voorstellen van de regering in een geest van welwillendheid zouden overwe gen en dat de regering zich van opbouwende kritiek verzekerd kan houden. Wel wilden zij met nadruk stellen, dat ter bestrij ding van het tijdelijke euvel van de overbesteding ook slechts tij delijke offers zullen mogen wor den gevraagd. De strijd tegen de overbeste ding, aldus deze leden, kan men naar twee zijden voeren. Men kan pogen het nationale inkomen op te voeren en men kan de be stedingen terugdringen. Naar hun mening dient allereerst ge streefd te worden naar een om- hoogbrengen van het nationale inkomen en tevens naar een ver groting van de doelmatige prö- duktieve bestedingen van dit in komen. Daar dit tweevoudige streven niet op korte termijn zo belangrijke resultaten kan ople veren, .dat. de juiste juiste ver houdingen worden hersteld, is het nodig, dat tevens gestreefd wordt naar een beperking van de consumptieve bestedingen en van ondoelmatige bestedingen in de produktieve sfeer. Helaas heeft de regering haar grootste aandacht geschonken aan de maatregelen, welke de be stedingen omlaagbrengen. De op voering van het nationale inko men schijnt voor haar op de tweede plaats te komen. Nu kan door een omlaagdrukken van de bestedingen een nieuw evenwicht tot stand komen, zij het op een lager niveau dan naar de mening van de hier aan het woord zijnde leden langs de door hen voorge stane weg naar herstel bereikt zou kunnen worden. Het blijft echter nodig, dat het nationale inkomen niet te zeer wordt ge troffen. Gaarne zouden deze le den vernemen welke verwachtin gen de regering van haar maat regelen heeft met betrekking tot de werkloosheid, in het bijzon leven ihnerlijk sterk is, als de concurrentiestrijd onder nieuwe voorwaarden ontbrandt. De maat regelen, welke de regering wil nemen om de kloof tussen inko men en bestedingen te dempen, zijn in dit opzicht niet onverdeeld gunstig. Vele andere leden konden zich met de verdere schorsing van de investeringsaftrek volkomen ver enigen. Zij zouden gaarnë verne men, in welke richting de ge dachten van de regering gaan met betrekking tot vervroegde afschrijving. Ligt het niet voor de hand deze faciliteit in ieder geval voor gebouwen op te schor ten? Een van de gevolgen van het te weinig sparen, aldus andere leden, is de schaarste op de ka pitaalmarkt. Deze schaarste wordt in de miljoenennota de oor zaak genoemd van het af te keu ren gebruik kapitaalsuitgaven te financieren met kort krediet. Hier verzuimt de minister echter een voorname, wellicht de voor naamste oorzaak voor het ont staan van dit misbruik te noe men, n.l. het star vasthouden aan een onjuist rentegamma. Vele leden verklaarden dit te betwijfelen. Zij konden niet in zien, dat het beschikbare kapi taal zou zijn vergroot, indien het rente-maximum eerder was los gelaten. Overigens meenden zij, dat de lage rente, welke na de oorlog in ons land heeft gegol den, voor de economische ontwik keling van grote betekenis is ge weest. Hiertegen werd aangevoerd, dat bij hogere rente de neiging tot sparen toeneemt. - Wanneer de rente laag blijft, is het publiek eerder geneigd de gelden, die het niet onmiddellijk nodig heeft, in goederen om te zetten dan wan neer het door belegging behoor lijke inkomsten kan verkrijgen. Overigens werd opgemerkt, dat ten gevolge van het rentegamma veel kapitaal naar het buiten land is afgevloeid. digheden of mogelijkheden is af gezien. Betekent dit, dat 't goed keuringsbeleid volstrekt los zal staan van hét financiële beleid van de regering? De minister heeft het aan houden van een budgettair pla fond van 1525 miljoen voor de defensie-uitgaven genoemd. Vele leden gaven te kennen, grote offers te willen brengen om onze defensie op peil te houden en om onze internatio nale verplichtingen na te ko men. Dit neemt niet weg, dat de omstandigheden zo kunnen worden, dat de eisen van de noodzaak om onze economische weerbaarheid op peil te houden niet te combineren vallen met een onverkort handhaven van de offers, die thans op defen siegebied worden verlangd. Indien b.v. het inlopen op het woningtekort niet behoorlijk kan geschieden bij een onver kort handhaven van de defen sie-inspanning, dan is het ogen blik aangebroken, waarop ern stig moet worden nagegaan, of tot een bezuiniging op de de fensieuitgaven moet worden overgegaan. Los van deze kwestie staat de vraag, zo vervolgden deze leden, of op de defensie niet belangrijke ae werKiuuMieiu, m nci 0p aeiensie mei Deiaiigi ijis.e der in de ontwikkelingsgebieden, bezuinigingen kunnen worden Andere leden, die met de rege ring van oordeel waren, dat de bestedingen in de nationale huis houding nog te hoog zijn, hadden in kracht ook maar enigszins zou worden aangetast. Zij konden zich niet aan de indruk onttrek ken, dat het economisch handelen in het militaire milieu veel te wensen overlaat. Verder deelt de minister mede, jumg iiug ic iiwj ijji», I de miljoenennota een nadere dat het bouwprogramma 80.000 analyse van de overbesteding ge- woningen zal omvatten. Vele le- mist. den achtten het uit een oogpunt Zij stelden de vraag, of in de van financiering van groot be- miljoenennota de toestand van lang, dat in de memorie van toe 's rijks financiën niet geschetst lichting op de begroting van het dient te worden tegen de achter- departement van volkshuisves- grond van de meest recente eco- ting ,en bouwnijverheid is mee- nomische basisgegevens en het gedeeld, dat van een limitering verwachte beloop in 1958. Een pu-1 van het bouwprogramma voor'58 blikatie van het centraal econo misch plan 1958, tegelijk met de miljoenennota, zou een beoorde ling van het door de regering te voeren beleid vergemakkelijken. Weer andere leden waren van oordeel, dat het kopen van dure voorwerpen als televisie- en radiotoestellen, koelkasten en bromfietsen voortdurend toeneemt. Zij beschouwden dit als consumptie uitgaven. Doet men dit niet, dan geeft men aan dit begrip toch wel een zeer beperkte strekking. op basis van financiële omstan- Ook doet de regering medede lingen omtrent een aantal belas tingverhogingen. Men stelde er over het algemen prijs op, hier omtrent reeds thans een aantal opmerkingen te maken. De regering stelt in uitzicht, aldus vele leden, dat voor de ver krijging van de nodige kapita len zal worden overgegaan tot een tijdelijke belastingverhoging ten belope van 107 miljoen, waar van 23 miljoen in de sfeer der directe en 84 miljoen in die der indirecte belastingen. Eerstens zouden deze leden gaarne vernemen, welke beteke nis deze tijdelijke belastingver hogingen in het oog der regering hebben uit het oogpunt van de noodzakelijke bestedingsbeper king, alsmede uit het oogpunt van loutere bestedingsverschui ving. In de tweede plaats zouden zij gaarne nadere cijfers ontvangen betreffende haar schattingen voor 1958 enerzijds van de kapi taalbehoeften van het bedrijsle- ven en van de lagere publiekrech telijke lichamen en anderzijds van het kapitaalaanbod, voor zo ver de regering daarop niet di rect of indirect beslag legt. Andere leden hadden tegen de belastingplannen vooral daarom bezwaren, omdat In de verhou ding tussen de opbrengst van de z.g. kostprijsverhogende belas tingen en het totaal der belastin gen op inkomen, winsten en ver mogen het zwaartepunt steeds meer komt te liggen op de laatst genoemde groep. Terwijl onder het bewind van minister Lief- tinck een verhouding van 5050 als juist werd aangenomen, is deze verhouding volgens de thans ingediende begroting reeds 43,8 tegen 56,2. Het is duidelijk, zo meenden deze leden, dat in deze verschuiving een der elementen te vinden is voor de verstoring van de kapitaalmarkt en voor de achteruitgang der besparingen. De fiscale mishandeling der vermogens in Nederland, zo ver volgden zij, is zo apert, dat als argument tegen de verzwaring van de reeds te hoge vermogens belasting de schildering van de loop van zaken hun reeds vol doende leek. De belegger, die in 1938 op de grote 33% procent conversielening heeft ingeschre ven, zag de koers hiervan dalen tot 81, toen de oorlog uitbrak, terwijl de koers op de laatste peildatum weer de paristand had overschreden. Derhalve werd hij, behalve in de vermogensheffing, ook voor vermogensaanwas aan geslagen, omdat het koersverlies weer was ingehaald. Hem bleef daarna weinig meer over dan 80 procent van zijn oorspronkelijke bezit. De combinatie van inko mens- en vermogensbelasting re duceerde daarop bij 'n rente van 3 procent, die door een conversie operatie in 1948 werd bestendigd, zijn nettorendement tot dicht bi; het nulpunt. Op de overgebleven 80 procent werd sedertdien nog eens een koersverlies van 10 procent geleden en de koopkracht van het restant daalde tot circa 25 procent. Zonder een netto-in komen van enige betekenis te hebben genoten, heeft de beleg ger dus nauwelijks 20 procent van zijn oorspronkelijke bezit over. Het vermogen, belegd in het grootste vooroorlogse staats fonds, is dus vrijwel geconfis keerd. Met het oog op de verstoring van het evenwicht, welke vooral de laatste maanden duidelijk zichtbaar is geworden in de stij ging van het indexcijfer voor de kosten van het levensonderhoud en welke voor velen pijnlijk voel- baar is, drongen andere leden er met klem op aan, een verhoging van de tarieven van de inkom stenbelasting, beginnende bij een inkomen van ongeveer 12.000, in ernstige overweging te nemen, met dien verstande, dat daarbij het ongehuwdentarief wordt ont zien. Een verhoging van deze be lasting zou de regering in staat stellen enige verlichting te bren gen in de zorgen van de minst draagkrachtigen, die in het bij zonder door de gevolgen van de bestedingsbeperking zijn getrof fen. De minister heeft uiteengezet dat de regering reeds verschei dene subsidies, welke uit 's rijks kas werden gegeven ter verla ging van de prijzen van allerlei produkten, heeft verminderd en dat zij op deze weg wil voortgaan. Van verschillende zijden achtte men het voortgaan op deze weg onvermijdelijk. Vele leden meenden evenwel, dat hierbij in verband met de kosten van het levensonderhoud grote voorzichtigheid moet wor den betracht en dat zelfs de mo gelijkheid om enkele subsidies te verhogen onder het oog moet worden gezien. Zij hadden dan ook bij de bespreking der belas tingplannen aangedrongen op verhoging van de inkomstenbe lasting op hoge inkomens en ge lijktijdige tegemoetkoming aan de minst gegoeden. Dit zou het mogelijk maken de offers der be stedingsbeperking minder eenzij dig op de loontrekkenden te doen drukken. Vele leden achtten het wense lijk dit jaar bij de algemene fi nanciële beschouwingen ook een aantal beschouwingen betreffen de het loon- en prijsbeleid te be trekken. Vooral dit jaar ligt een gezamenlijke bespreking voor de hand, omdat de spanningen in de financiële, economische en so ciale factoren thans zodanig zijn, dat een te zelfstandig optreden in een dezer sectoren niet zou kunnen leiden tot een harmo nisch beleid, dat toch meer dan ooit nodig is. Beginnende met prijsbeleid, ga ven deze te kennen dat prijssta- bilisatie en bestedingsbeperking in de gegeven omstandigheden moeten samengaan. De spannin gen in de prijzien zijn thans zo groot, dat zij zonder bestedings beperking niet bedwongen kun nen worden. Daarnaast eist de rechtvaardig heid, dat ook de overheidstarie- ven gestabiliseerd worden. Dit is stellig niet het geval. Vele leden hadden ernstig bezwaar tegen de tariefpolitiek van de overheids- en sem.i-overheidsbedrijven, als daar zijn de P. T. T., de N. S., gas-, water- en elektriciteitsbe drijven. Voor deze bedrijven be horen dezelfde maatstaven ge hanteerd te worden als voor het particuliere bedrijfsleven. Ten aanzien van de huren merkten andere leden op, dat in elk geval een deel van de door het rijk te verstrekken bedragen aan woningbouwvoorschotten uit belastinggeld wordt verkregen. Voor deze bedragen is de staat noch renteplichtig noch aflos- singsplichtig. De vraag rijst, of deze omstandigheid geen aanlei ding behoort te zijn om de huur lasten van de te bouwen wonin gen in evenredigheid hiermee te ontlasten. Vele andere leden zouden met de minster van Economische Za ken willen uitspreken, dat er vooralsnog aanleiding voor bij zondere werkzaamheid bestaat ,a.v. het prijsverloop, met name voor zover de neergaande prijs beweging van verschillende grondstoffen mogelijkheden zou bieden tot prijsverlaging in be paalde sectoren van het bedrijfs leven. Naast een prijsbeleid, ge richt op het zichtbaar maken van kostenverlagingen in het prijs niveau, zal ook het mededingings beleid een bijdrage moeten leve ren. Deze leden hadden zich af gevraagd, of de sedert enige tijd opgetreden daling van de grond stoffen- en vrachtenprijzen met de gelukkig nog steeds voort gaande verhoging van de produk- tiviteit wel in het prijsniveau tot uitdrukking is gekomen. Verscheidene leden vroegen zich af, of er in het regeringsbe leid niet een zekere paradox zit. Enerzijds doet zij een krachtige poging om het prijsniveau te sta biliseren en, waar mogelijk, te verlagen; anderzijds constateert men vooral in het kader van het programma tot beperking der bestedingen het verhogen van een aantal prijzen van voor het levensonderhoud belangrijke goederen en diensten. Ook deze leden zouden een nadere uiteen zetting van het regeringsbeleid op prijs stellen. Andere leden konden voor de pogingen van de regering om te geraken tot prijsstabilisatie slechts in beperkte mate waar dering hebben, n.l. alleen in zo verre tegen uitwassen werd op getreden. Zij achtten het normaal en juist, dat, wanneer de kosten elementen gaan stijgen, tarieven en prijzen deze stijging volgen. Overgaande tot het loonbeleid, herinnerden vele leden eraan, dat bij het z.g. bestedingsdebat ook de loonpolitiek grote aan dacht had gekregen. Toen was het echter mogelijk bij de bepa ling van een standpunt mede in de overwegingen te betrekken 't advies van de S. E.R. inzake de bestedingen. Ofschoon er in de situatie sedert febrüari geen wij zigingen zjjn opgetreden, meen den zij een grote reserve in acht te nemen met betrekking tot de vraag, wat er momenteel in con- creto op het terrein van de loon politiek dient te geschieden. Met handhaving van eigen verant- woordelijgheid hechten zij er grote waarde aan, alvorens een definitief standpunt te bepalen, kennis te nemen van het oordeel van het georganiseerde bedrijfs leven, dat zich over de huidige si- tuautie beraadt. Konden deze leden zich in het algemeen verenigen met de stel ling, dat de huidige moeilijkhe den tot terughoudendheid bij de loonontwikkeling nopen, met be trekking tot de laagstbetaalde loon- en salaristrekkenden meen den zij, dat reeds nu van een haast onhoudbare toestand moet worden gesproken. In de beste dingsnota zeide de regering erop te moeten kunnen rekenen, dat geen nieuwe looneisen zullen worden ingediend, zolang geen grotere stijging van de index van de kosten van levensonderhoud zou zijn opgetreden. In dit op zicht is de doelstelling van de re gering volledig gerealiseerd. De vakbeweging is niet met loon eisen gekomen. Nu de stijging boven het zoeven genoemde ni veau is uitgegaan, dient aan de positie van de laagstbetaalde ar beiders aandacht te worden ge schonken. Er zijn bij de overheid en in het particuliere bedrijfsle ven een aantal volwassen sala ris- en loontrekkenden, wier weekinkomen na aftrek van loonbelasting en premie voor de sociale verzekering niet hoger ligt dan ongeveer 60. Bij het huidige prijspeil is dit inkomen niet toereikend, zelfs niet voor een minimumbestaan. Heeft de regering zich hierover reeds be raden en wat is daarvan het re sultaat? Een andere categorie, waar voor deze leden aandacht van de regering vroegen, betreft de kin derrijke gezinnen. Het had hen teleurgesteld, dat de regering niet uit eigen beweging met een suggestie is gekomen ter oplos sing van de moeilijkheden, waar mede deze gezinnen tengevolge van de prijsontwikkeling te kam pen hebben. Bijzonder zwaar, zo meenden vele leden, drukken de prijssti- gingen, welke de laatste tijd heb ben plaatsgevonden, op de gezin nen met niet verdienende kinde ren. Dit had bij hen de vraag doen rijzen, of niet als nood maatregel zou kunnen worden overgegaan tot verhoging van de kinderbijslag. Verscheidene andere leden konden zich verenigen met de uitspraak, dat grote zelfbeheer sing ten aanzien van het loon peil verlangd mag worden en dat van algemene loonronden geen sprake zal kunnen zijn. Niette min zouden zij zich niet bij voor baat kunnen binden. Zij sloten zich aan bij de opvatting, dat het .antwoord oo de vraag, of voor "loonsverhogingen plaats zal zijn Woensdag, de derde dag van de nationale campagne in Indo nesië voor de bevrijding van West-Irian (Nederlands Nieuw- Guinea), heeft Roeslan Abdulga- ni, vice-voorzitter van president Soekarno's nationale raad, scher pe critiek geleverd over het op nemen van Nieuw-Guinea in het gebied van de Europese gemeen schappelijke markt. Hij noemde dit een poging van Nederland om de andere leden van dit instituut, West-Duitsland, Italië, Frankrijk, België en Luxemburg in het conflict tus sen Nederland en Indonesië over Nieuw Guinea te betrekken. De eerste vice-premier, mr. Hardi, verklaarde gisteren, dat de nationalisatie van Nederland se bedrijven in Indonesië een vraagstuk is, dat „grondige en zorgvuldige bestudering" ver eist. Vice-premier Hardi zeide dit in antwoord op door het par lementslid Sjech Djalaluddin ge stelde vragen waarin hij de sug gestie had gedaan om de Neder landse bedrijven in Indonesië in beslag te doen nemen, indien de Verenigde Naties er niet in moch ten slagen een oplossing voor het Radio-Moskou heeft dinsdag avond in een uitzending in het Grieks verklaard, dat de toestand aan de Turks—Syrische grens „zeer gevaarlijk" is. Turkse kanonnen staan reeds gereed en kunnen elk ogenblik het vuur openen. De Turkse divi sies wachten slechts op een be vel om een aanval te beginnen en de Amerikaanse zesde vloot bevindt zich voor de Syrische kust. De spoedlevering van Ame rikaanse munitie en wapens aan Turkije duurt ook nog voort. De toestand is thans buitengewoon gespannen en vereist tussenkomst van de Verenigde Naties als het orgaan dat de verantwoordelijk heid voor het behoud van de vrede draagt, aldus radio-Moskou. geschil over Nieuw-Guinea te vinden. Het comité voor de bevrijding van West-Irian, dat onder leiding staat van de minister van Voor lichting, Sudibjo, heeft woens dag een communiqué uitgegeven, waarin werd medegedeeld, dat de eerste golf van de actie met overweldigend succes door de jeugd schijnt te zijn gevoerd. In de verklaring werd een beroep gedaan op de politieke leiders om de jeugd hun morele steun te geven. „Wij moeten beseffen, dat onderlinge ruzies de imperia listen de gelegenheid geven om onze nationale potentie te ver nietigen". Voorts werd in het communi qué op het Indonesische perso neel van Nederlandse onder nemingen aandrang uitgeoefend om een ware nationale geest aan de dag te leggen, terwijl op de Nederlanders in Indonesië een beroep werd gedaan om er bij hun regering op aan te dringen haar houding ten aanzien van het vraagstuk Nieuw-Guinea te herzien. Het met verf bekladden van woonhuizen van Nederlanders in Djakarta werd dinsdagavond onverdroten voortgezet. En kele opschriften luidden: „Ne derlandse honden, verlaat In donesië", en „Gooi de Hollan ders eruit". Op een auto van een Nederlander was met rode letters geverfd: „Doodt de Hollanders". In het noorden van Arizona is dinsdag een viermotorig vlieg tuig van de Amerikaanse lucht macht tegen een bergtop gevlo gen. Men vreest dat alle zestien inzittenden om het leven zijn ge komen. Terneuzen II kon niet winnen van Hulst Dinsdagavond speelde Terneu zen II in Hotel des Pays Bas zijn eerste wedstrijd voor de Zeeuwsvlaamse competitie van de Z.S.B. Hulst bood aan verschillende borden uitstekend partij en slaagde er tegen de verwachting in een gelijk spel te bereiken. In deze competitie komen be halve Terneuzen II en Hulst verder nog uit Landau I en Landau II (Axel), Breskens en Cadzand. De gedetailleerde uitslag was als volgt; Terneuzen II Hulst A. Hamerlinck-J. Hofman 10 M. v. d. Hoek R. Waterschoot 01 H. Barentsen-Th. de Maat 01 J. van Es—F. Verpalen 1—0 A. WillB. Picavet VjVa J. FrangoijsA. de Smit 01 A. Haak—G. Arons Va—Va F. Lammers— H. Bruijnooge 10 L. J. Simpelaar R. Bockstael 01 C. van Cadsand—J. Mens 1—0 mede zal afhangen van de prijs ontwikkeling en dat er ruimte behoort te zijn voor bedrijfstaks- gewijze loonsverhogingen, welke erop gericht zijn onbillijkheden uit de weg te ruimen. Verscheidene andere leden merkten op, dat de regering uit gaat van de veronderstelling, dat er in 1958 geen loonronden zul len zijn. Zo gesteld, heeft het de schijn, alsof het hier een van bui tenaf komend verschijnsel be treft, waarbij de regering een afwachtende houding aanneemt. In feite zijn echter de loonron den van de laatste jaren door de regering opgelegd, zij het ook met medewerking van de volks vertegenwoordiging. Het gevaar lijke van de laatste loonronden is, dat ons bedrijfsleven zeer conjunctuurgevoelig is. Zodra de ondernemingswinsten zo ver verminderen, dat de verhoogde lonen niet meer worden opge bracht, treedt een niet te stuiten gevaar voor verdere prijsstijgin gen en daarmee voor inflatie op Een echtpaar en zes van hun zeven kinderen zijn omgekomen bij een brand, die in de nacht van dinsdag op woensdag hun woning nabij Pickford in de Ame- rikanse staat Michigan heeft ver woest. Het oudste kind, een elf jarig meisje, was de enige, die zich in veiligheid wist te brengen. 5. Yarl en zijn met gezellen komen nieuwsgierig naderbij als de skalde de klei ne, gesneden figuur tjes op het bord zet. „Dit is zoals ik al zei een spel voor men sen 'net een scherpe geest", prevelt h;j. „Voor koningen en Vele leden constateerden, dat de regering alle heil schijnt te verwachten van het wegnemen van koopkracht. Bij het bedrijfs- denkers en aangezien leven wil zij dat doen door ver- gij uzelf als een soort zwaring van de belastingdruk, koning schijnt te be- speciaal door investeringsaftrek schouwen is het ook verder op te schorten, en beper-1 beslist iets voor u". king van de winstmogelijkheden Ottar pakt enkele door prijsstabilisatie. In de con- figuurtjes van het sumptieve sfeer ziet men voor- bord en zjjn gezicht stellen tot belastingverhogingen, die een opwaartse druk op de kosten van het levensonderhoud uitoefenen. Men spreekt terecht van een grotere eenheid in West- Europa, aldus deze leden, maar de regering moet toch ook de Totaal 55 De Terneuzenaars hadden wit aan de even borden. DONDERDAG 31 OKTOBER. LEGER DES HEILS. Terneuzen: 7.30 uur Verlossings samenkomst o. 1. v. Serg.-Maj. v. d. Vosse en Muziekkorps uit Middelburg. COOP. VRUCHTENVEILING „ZEEUWSCH VLAANDEREN." TERNEUZEN. wens koesteren, dat ons bedrijfs-1 hoor". verdonkert. „Vergis ik me, of lijkt het poppe tje op Eric de Noorman?", gromt hij dreigend. „Ge ziet spokéh", lacht de skal de. „Hoe zou ik durven, maar nu ge het zegt... hé, vreemd is dat. Nou, dat moet puur toeval zijn Ottar smijt het poppetje op het speelbord en loert met open ge klemde lippen naar de skalde. „Ik denk toch dat je een loopje met me neemt, vriend", snauwt hij onheilspellend. „Kalmte, geen overijlde gevolg trekkingen, wat ik u bidden mag", roept de skalde bezwerend, terwijl hü haastig de poppetjes wegstopt. „Kan ik het helpen, dat gij zo een afkeer hebt van alles wat op koning Eric lijkt? Dat is gewoon een afwijking". „Koning Eric", bromt Ottar hem na, „er bestaat geen koning meer, en geen Eric meer". „Ach, dan ben ik zeker verkeerd ingelicht", mompelt de skalde „Dan heeft men mij er tussen ge nomen. Jammer, dat ik nu niet meer weet, wie het mij vertelde". „Wat", gromt Ottar achterdoch. tig. „Dat er geruchten liepen, als zou Eric de Noorman met zijn zoon en een grote vloot op weg zijn naar Noorwegen"! Veiling van 30 oktober GROENTEN Per 100 stuks: Sla 3ƒ8; Kassla 10—14. Per stuk: Bloemkool 1041 ct, afw. 10—20 ct; Knolselderij 1—9 ct. Per kg: Andijvie 817 ct; Princ.b onen 89108 ct: Kroten 810 ct; Rode kool 3%16 ct; Savoye kool 713 ct; Witte kool 513 ct; Breekpeen 8—12 ct; Waspeen 1014 ct; Prei 1020 ct; Spruiten 1537 ct; Tomaten 20—45 ct; Uien 11—16 ct; Wit lof 1980 ct; Boerekool 1214 ct; Rapen 5—9 ct; Selderij 20 ct; Mispels 31 ct. AARDAPPELEN Per 100 kg: Alpha bonken 13 -ƒ 13,10; Bintjes 78. FRUIT Per 100 kg: Appelen: Jonathan H I 70/75 82, 65/70 70—75, 60/65 60ƒ66, HII 50. K 60 —ƒ68, F ƒ54, kroet ƒ40—ƒ41; Cox Orange Pippin K 6580, F ƒ5558, kroet ƒ30—ƒ45; Goudreinette K 6062, F 55 57. Peren: Comtesse de Paris K ƒ60—ƒ70.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1957 | | pagina 5