De Miljoenennota 1958
Begrotingstekort van
440 miljoen
80.000 woningen in '58
Sigaretten, auto's en televisie duurder
Verhoging
van de Vermogensbelasting
Foor Deltawerken
68 miljoen uitgetrokken
s
13
i
4
DE VRIJE ZEEUW
Woensdag 18 september 1957
MET DE DINSDAGMIDDAG bij de Tweede Kamer
ingediende begroting voor 1958 streeft de regering
er naar een belangrijke bijdrage te leveren tot
herstel van het verstoorde evenwicht in onze nationale
economie.
De algemene financiële situatie, waarin Nederland ver
keert, wordt gekenmerkt door een overbesteding. Mede
ter verbetering van de betalingsbalanspositie ligt het dan
ook in het voornemen van de regering, met de meeste
kracht de vraag naar goederen en diensten tot een even
wichtiger peil terug te dringen en op deze wijze het
monetaire evenwicht te herstellen.
i?§
2
2-
Saldo
995
227
1.322
275
768 —1.047
8.249
7.655
7.978
7.538
594 440
WAAR KOMT HET GELD VANDAAN?
WAAR GAAT HETGELD HEEM?
ES
6654.1 7253.6 6938.1
Middelen en uitgaven van de staal
OT.0
UITGAVEN 7978
UITGAVEN V.D. VERSCHILLENDE ONDERWERPEN V. STAATSZORG
1957-19*8 IN MIU. GULDENS)
Hf
zijn met 2
mi
..EN W'J BOUWDEN WONINGEN
e
t-
E e?
n
5
VOORTGEZETTE
OVERBESTEDING.
Vermeden moet worden, dat in
de sector van het rijk inflatoire
financiering plaatsvindt. Bij de
opstelling van de begroting heeft
dan ook als leidraad gegolden,
het uitgavenpeil van het rijk zo
laag mogelijk te houden. Daar
naast acht de regering het nood
zakelijk, dat de centrale overheid
in 1958 voor de dekking van haar
uitgaven geen groter beroep op
de Nederlandse kapitaalmarkt
doet dan tot de bedragen, die
rechtstreeks bij de schatkist ter
beschikking komen, met name
door de stortingen op de voorin-
schrijfrekeningen. Alle overige
op de kapitaalmarkt aangeboden
besparingen zullen daardoor be
schikbaar zijn voor investeringen
van het bedrijfsleven en voor in
vesteringen van de lagere pu
bliek rechtelijke lichamen en
consolidatie van hun vlottende
schuld.
Het tweede doel dat by deze
begroting voor ogen heeft ge
staan, is de voortzetting van de
woningbouw. Als middel daar
toe heeft de regering de finan
ciering van de woningwetbouw
voor rekening van het rijk ge
nomen. Op de rijksbegroting
1958 is een bedrag van ƒ540
miljoen opgenomen voor de
verstrekking van woningbouw-
voorschotten aan de gemeen
ten, waarvan de financiering
niet inflatoir zal geschieden.
SAMENVATTEND BEGRO
TINGSBEELD.
De begroting vertoont een uit-
gaventotaal van 7.978 miljoen,
waarvan 6.330 miljoen aan lo
pende uitgaven en 1.322 miljoen
aan kapitaalsuitgaven. Voor het
landbouw-egalisatiefonds is een
nadelig saldo geraamd van 326
miljoen. De middelen worden ge
schat op 7.538 miljoen, zodat
het nadelig saldo van de gehele
dienst ƒ440 miljoen beloopt.
(In miljoenen guldens)
"S W3
5'tn 2,
W ra 2,
i_i3 <a:
oo x
ui ra
-j
Omschrijving
Gewone dienst
Uitgaven
Middelen
6.847
7.428
Et. "1
3 V
crq
to
UI
00
6.330
7.263
Saldo
581 933
Landbouw-egalisatiefonds
Saldo 407 326
Buitengewone dienst
kapitaalsuitgaven
en -ontvangsten)
Uitgaven
Middelen
Saldo
Gehele dienst
Uitgaven
Middelen
FINANCIERING BUDGET
TAIR KASTEKORT.
De regering gaat er van uit dat
een deel van de benodigde finan
cieringsmiddelen zal worden ge
vonden, doordat een bedrag van
naar schatting ƒ345 miljoen op
de voor-inschrijfrekeningen voor
het rijk beschikbaar zal komen.
Nu de gelden, die ingevolge
de huurverhoging op het groot
boek woningverbetering wor
den gestort, in de kapitaalsfeer
beschikbaar komen, acht de re
gering het verantwoord deze
als financieringsmiddel aan te
wenden en derhalve tot dit be
drag niet op andere wijze te
lenen. Voor 1958 komt dit neer
op een bedrag van 60 miljoen,
De regering beoogt een vermin
dering van het aandeel in de
werkloosheidspremie van de helft
tot een derde. Hiertoe bestaat
aanleiding, nu de werkgelegen
heid een zeer hoog peil heeft kun
nen bereiken, ook door de om
vangrijke hulp, die het rijk ten
aanzien van algemene en inciden
tele werkloosheid heeft gegeven
en welke veel intensiever is dan
bij de voorbereiding van de werk
loosheidswet werd verwacht. De
verlichting voor de begroting
1958, die uit dit voorstel voort
vloeit, kan worden geraamd op
23 miljoen.
OVERZICHT DER BELASTINGMIDDELEN
ONTWERP-BEGROTING1957 1958
(in%».h. totaal)
inclusief de nog te verwachten
additionele uitgaven en de nadere
voorzieningen tot verlaging van
de uitgaven en verhoging van de
middelen, dan blijkt de gehele
dienst te sluiten met een nadelig
saldo van 615 miljoen.
DEFENSIE-UITGAVEN
STIJGEN.
Bij deze begroting is van een
aantal veronderstellingen uitge
gaan:
1. Voor de defensie-uitgaven
is aangehouden een budgettair
plafond van 1.525 miljoen, ex
clusief de civiele verdediging. Dit
bedrag, verhoogd met 123 mil
joen wegens verschillende boven
het plafond te financieren posten
en met 96 miljoen wegens beta
lingen uit in vroegere jaren toe
gestane gelden, brengt de uitga
ven voor de defensie voor 1958 op
1.745 miljoen (voor 1957 be
droeg dit ƒ1.840 miljoen).
2. Het bouwprogramma zal
80.000 woningen omvatten, waar
onder 40.000 woningwetwoningen.
3. Bij de belastingramingen is
uitgegaan van een gematigde ver
dere expansie van de Nederland
se volkshuishouding.
4. Het aandeel van het ge
meentefonds en het provincie
fonds in de opbrengst van de be
lastingmiddelen voor 1958 zal
resp. 14,94 pet en 0,75 pet bedra
gen.
5. Er zullen zich in 1958 geen
algemene loonronden voordoen.
6. Het algemene prijspeil zal
na 1957 globaal genomen stabiel
zijn.
DE BELASTINGMIDDELEN
Er is rekening mee gehouden,
dat de huurverhoging van 25 pet
en de daarmede gepaard gaande
compenserende loonsverhoging
per 1 augustus van dit jaar vol
ledig in de belastingopbrengsten
voor 1958 zullen doorwerken.
Verdere loonronden zijn niet ver
ondersteld.
Voorts is uitgegaan van de be
staande wetgeving op belasting
gebied met inbegrip van de belas
tingmaatregelen, welke in het ka
der van de bestedingsbeperking
tot stand zijn gekomen.
De totale bruto-belastingra-
ming beloopt 8.065 min.
Hierop dient in mindering ge
bracht:
het aandeel van:
a. het gemeentefonds 1.172 min.
b. het provinciefonds 59 min.
het landb.-egal. fonds 6 min.
samen 1.237 min.
Zodat ten bate van het rijk
resteert 6.828 min.
UITGAVEN GEHELE DIENST IN VAN HET
NATIONAAL INKOMEN
Defensie
Onder
schuld
Land-en hjinbouw,veehpelf en visserij
Oorlogsschade
ffflitttttl PoliMeèn jusNHt
Handel en nijverheid asm
OVERZICHT VyN DE
UITGAVEN.
Gewone dienst
Vast- Uitkom- Begro-
gesteld
sten
ting
1957
1957
1958
Defensie 1798.9
1873.9
1778.9
Buitl. Zaken 82.9
99.4
147.9
Overz. ryksd. 81.5
89.6
82.9
Pol. en just. 305.1
320.5
311.9
Onderwijs 1030.9
1112.6
1158.4
Waterstaat 272.7
271.3
292.2
Verkeer 118.4
86.2
79.3
Handel en
Nijverheid 66.3
106.3
67.0
Land- en Tuinb.
en Visserij 3S3.5
626.8
534.1
(w.o. voor con
sumenten-
subsidies) (73.0)
(155.0)
(68.0)
Sociale
voorz. en Volks
gezondheid 762.4
768.2
762.3
Volkshuisv. 289.6
307.6
327.1
(w.o. voor huur
subsidies en
woningwetvoor
schotten (267.9)
(286.3)
(306.3)
Diensten van
alg. aard 330.8
323.1
321.7
Pensioenen en
wachtg 262.8
374.4
270.9
Nat. Schuld 529.3
527.8
546.5
Af
schrijvingen 54.0
54.0
54.0
Oorlogs
schade 209.1
220.9
139.5
Watersnood 7.9
30.0
Verg. aan prov.
en gem. voor
derving van
personele en
grondbel. 68.0
61.0
63.5
Totaal
Omzet
belasting
Invoer
rechten
Accijnzen
«mallen
D1.3
Vereve-
mqs-
mg
Motomj-
Tiigenb
lasting
In
belast!
Loon
belasting
belasting
V
belasting
Successie,
overgang,
schenking
Overige
Na aftrekvh.gedeeltev. Prov, Gem. en LE F!
Zoals opgemerkt bedraagt het
tekort van de gehele dienst 440
miljoen. Er dient evenwel reke
ning mede te worden gehouden
dat de militaire uitgaven de aan
gevraagde gelden zullen overtref
fen en voorts dat ten laste van
de begroting 1958 nog bepaalde
uitgaven komen, welke voortvloei
en uit wetten die thans nog niet
tot stand zijn gekomen. Tezamen
met het saldo van de eigenlijke
ontwerp-begroting- ontstaat op
deze wjjze voor 1958 een nadelig
saldo van 745 miljoen.
Van de woningbouwvoorschot-
ten wordt aangenomen dat een
bedrag van 300 miljoen pas in
1959 tot uitkering zal komen.
Voorts wordt van het voor hulp
aan mlnder-cmtwikkelde gebieden
uitgetrokken bedrag 10 miljoen
voor fondsvorming gereserveerd.
BELASTINGMAATREGELEN.
Op economische gronden oor
deelt de regering een continu
ering van de schorsing van de
investeringsaftrek in 1958 nood
zakelijk. Nu verschillende maat
regelen nodig zijn om de span
ningen op financieel terrein te
verminderen, zou een herleven
van de stimulans tot investeren
voorbarig zijn. In een wetsont
werp zullen t.z.t. voorzieningen
worden opgenomen met betrek
king tot de vervroegde afschrij
ving.
Voorts zal een wetsontwerp
worden ingediend om in de
sfeer van de indirecte belastin
gen de druk op enkele minder
essentiële goederen te verho
gen. Gedacht is aan een verho
ging van de omzetbelasting op
sigaretten, personenauto's en
motorrijwielen en de daarvoor
liestemde banden en televisie
toestellen.
Tenslotte zal een wetsvoor
stel worden gedaan, om tijde
lijk het tarief van de vermo
gensbelasting met 20 ten hon
derd te verhogen.
Deze belastingmaatregelen zul
len resulteren in een bate voor
het rijk van ƒ107 miljoen.
Beziet men het begrotingsbeeld,
Aan het hoofdstuk van de mil
joenennota, waarin gedetailleerde
gegevens worden verstrekt be
treffende uitgaven voor de ver
schillende ontwerpen van staats
zorg, ontlenen wij het volgende:
DEFENSIE.
De Defensie-uitgaven worden
geraamd op 1683 miljoen. Hier
van is 1648 miljoen bestemd
voor militaire uitgaven en 35
miljoen voor de civiele verdedi-
ging.
De werkelijke uitgaven zullen
voor de militaire sector vermoe
delijk ƒ1745 min bedragen en
voor de civiele verdediging ƒ34
min.
Ondanks het hoge bedrag, dat
voor de defensie wordt aange
vraagd, zal het nodig blijven be
paalde voorzieningen op te schor
ten, terwijl voortzetting van aan
zienlijke hulp van het buitenland
voor de voltooiing van de plannen
niet kan worden ontbeerd.
POLITIE EN JUSTITIE.
Het aantal griffiers en substi
tuut-griffiers bij de rechtbanken
en de kantongerechten zal wor
den verminderd.
De werkelijke personeelsbezet
ting van de rijkspolitie maakt het
waarschijnlijk, dat de voor 1957
begrote sterkte niet zal worden
bereikt. Aangezien de wervings
mogelijkheden in 1958 niet gun
stiger zullen zijn dan thans, is de
raming aangepast bij de huidige
sterkte. Dit resulteert in een ver
mindering van de raming met 222
man. Voorts wordt 6 min meer
dan in 1957 aangevraagd voor
subsidies en vergoedingen van
kosten terzake van verpleging
van onder toezicht gestelde, aan
de raden voor de kinderbescher
ming toevertrouwde en in voog
dijgestichten ondergebrachte min
derjarigen.
Voor de reclasseringsbemoei-
ingen en de voorlichting in straf
zaken wordt een hoger subsidie
bedrag geraamd.
ONDERWIJS EN CULTUUR.
De stijging van de uitgaven
voor onderwijs en cultuur zet
zich voort. Voor een deel kan dit
worden verklaard door de toe
neming van het leerlingental en
prijsstijgingen van materialen,
alsmede door enkele salarismaat
regelen. Voor het kleuteronder
wijs, het uitgebreid lager onder
wijs, het voorbereidend hoger en
middelbaar onderwijs en het nij
verheidsonderwijs is nog steeds
een toenemende belangstelling te
bespeuren.
De opleiding tot kleuterleidster
en tot onderwijzer (es) geniet een
groeiende belangstelling.
Het streven om het land- en
tuinbouwonderwijs aan te passen
aan het gehele onderwijsstelsel,
zal voor 1958 een stijging der uit
gaven met zich brengen. Voor dit
jaar is rekening gehouden met
het instellen van een inspectie
voor het lagere en middelbare
landbouwonderwijs.
De verhoging van de bijdrage
aan de radio-omroep is gelijk
aan de hogere opbrengst van de
luisterbijdrage, welke is gestegen
door de toeneming van het aan
tal radiotoestellen. De bijdrage
voor de televisie moet worden
verhoogd i.v.m. de stijging van
de exploitatiekosten en de zender-
Rëchtonv. I Motorrijt
Zegel enReg. ion'
110
Aflossingen
238
Successie
etc.enover
9? 209
Winsten,
pdBD
472
vennoqr-
>bel
Vermei, fc
oensbelast
97
Inkom^ten-
belashng
1372
Loonbelas-
iW
1012
Accijnzen
642
TOTAALKOSTPR'JSVERHOGENDE BELASTINGEN
2990
Omzetbe
lasting
1307
schaps
1K.8
TOTAAL BELASTINGEN OP WINST INKOMEN EN
VERMOGEN 3838
nadelig saldo 440 miljoen
nogteverwach
ten add.uitqa«n305
Tekort 745mi!joen
door ma
LM
Cijfers
joenen
r
Overige
gaven
Diensten
Nahonale
schuld
795
Herstel v.
corlogs
schade
139,5
Water-
sta a UV.
707,3
Politie en
justitie
311,9
Volk
vesting
867,2
Land-en
hi inbouw,
veeteeltfk
Sociale
voorzien.,
emigratie
volksgez.
870,9
erensie
1779
oa Bwtonl.
568,9
Uitgaven vd Gew Dienst, Buiteng. Dienst. LEF (incl add posten)
huur. Hiertegenover staat een
verhoging van de kijkgelden als
gevolg van het stijgende aantal
televisietoestellen.
WATERSTAAT.
Het werk aan de kanalisatie
van de Neder-Rijn en de Lek zal
worden voortgezet. Aan de aan
passing van het Noordzeekanaal
en van het Rotterdamse haven
complex aan de door de scheep
vaart te stellen eisen zal aan
dacht worden besteed. Een be
drag van 5 miljoen is opgeno
men voor de bouw van sluizen in
het Julianakanaal.
De voor 1958 uit te trekken be
dragen voor aanleg en verbete
ring van wegen zullen niet ach
terblijven bij die voor 1957. Aan
enige snelverkeerswegen zullen
belangrijke sommen worden be
steed. Terwijl voorts een aan
vang zal worden gemaakt met
een brug in rijksweg no. 16 bij
RotterdanvIJsselmonde 2 mil
joen). Voor de tunnel te Velsen
zal nog 9 min nodig zijn.
Aan de indijking van de Mar
kerwaard zal met inbegrip van
sluizenbouw 11,7 min worden
besteed. Voor de Deltawerken is
in 1958 68 min geraamd. Dit
hogere bedrag houdt verband met
het op gang komen van de wer
ken tot afsluiting van het Ha
ringvliet, de bedijking van het
Zeeuwse meer en van het Drie-
eilandenplan.
P. T. T.
Als gevolg van de recente ta
riefsverhoging mag worden ver
wacht, dat het jaar 1957 waar
voor aanvankelijk een verlies van
36,5 min werd geraamd zon
der verlies kan worden afgeslo
ten. De verdere in 1957 nog in te
voeren tariefsverhoging zal voor
1958 vermoedelijk tot enige winst
voor dit staatsbedrijf leiden.
LAND- EN TUINBOUW,
VEETEELT EN VISSERIJ.
Het beleid op dit gebied blijft
gericht op het verwezenlijken
van een redelijk bestaan voor
hen, die in deze bedrijfstakken
werkzaam zijn. De financiële si
tuatie laat voorlopig niet toe, dat
de voorlichting verder wordt ge
ïntensiveerd en de cultuurtech
nische werken en andere maat
regelen tot verbetering van de
externe produktie-omstandig-
heden worden uitgebreid. Het
landbouwkundig onderzoek zal
echter enige armslag moeten
houden om de ontwikkeling te
kunnen bijhouden. De Landbouw
voorlichting zal evenwel in de ge
bieden waar de bedrijfsvoering
aan moderne eisen voldoet, wor
den verminderd.
Ook de cultuurtechnische wer
ken zullen in de huidige situatie
een beperking ondergaan. De
renteloze voorschotten aan de
stichting tot het beheren van
Defensie
Onderwijs
en Cultuur
Soc. voorziening,
Emigrate,
•Volk sgezon dheid
Volkshuisvesting
Waterstaat
en Verkeer
Land-enTuinb.
Veeteelt,Visserij
Dienst.v.Alg.Aard
PdiHeenJushtie
Niet toegerekende
uitgaven «pensioen
en wachtgeld
Buitenlandse
betrekkingen
Herstel
oorlogsschade
Handel en
Nijverheid
it Overzeese
Rijksdelen
Nationale schuld
Diversen
11111111111111
1779
J1464
.1194,4
-■-^953,2
■■■870,9
li" "968,9
12971
867,2
i i ii i i i M i i i i i i ~6Qr)t3
5689
2502
385,5
'396.6
I I I I I 11£
!803
270,9
149,9
1085
139,5
208,5
landbouwgronden
min verhoogd.
n 111,7
112,7
Hl 91
89,1
111 I I 11IIIII III n
■B Ontwetp-begrotmg 19561
11111 ii Ontwerp-begroting 195 71
(GEHELE DIENST)
833,1
1894,
LANDBOUW-
EGALISATIEFONDS.
De uitgaven van het L. E. F.
worden beheerst door enkele on
zekere factoren, zoals de hoogte
van de op de kostprijzen in het
binnenland gebaseerde garantie
prijzen en de ontwikkeling van
het prijspeil voor agrarische pro-
dukten op de wereldmarkt. Dit
heeft tot gevolg dat de ramingen
slechts onder voorbehoud worden
gegeven, hoewel zij gemaakt zijn
op basis van de recente gegevens,
nl. het prijspeil van medio augus
tus.
In de begroting voor 1958 is
een bedrag van 150 min begre
pen voor de tot stand gekomen
herziening van het landbouw-
prijsbeleid. Geen rekening is ge
houden met het te blokkeren ge
deelte van de vergoeding voor
eigenaarslasten ten bedrage van
50 min.
VOLKSHUISVESTING.
Het woningbouwprogramma
voor 1958 is vastgesteld op 80.000
woningen, derhalve 5000 meer
dan in 1957. Het getal van 80.000
is aldus samengesteld: 40.000 wo
ningwetbouw, 36.000 premiebouw
en herbouw oorlogsschade en
4000 vrije sector. De belangrijk
ste posten van de geraamde bij
dragen in het belang van de
volkshuisvesting zijn:
Bijdragen in exploitatiekosten
ƒ116 min; premieregeling wo
ningbouw ƒ155 min; kosten van
woningverbetering en -splitsing
5 min; onrendabele bouwkosten
van particuliere nieuwbouwwo
ningen 30 min.
Jaarlijks voltooide
woningen
Waaran particuL
woninqbouw
52 '53 '54 *55
1947 48 '49 '50 '51
1000
OVERZICHT DER BELASTING
MIDDELEN.
in
3>
m
c
bO
c
6C--I
01
a
K
Omzetbelasting
1475
1459
1550
Invoerrechten
760
925
950
Accijnzen
664
711
767
Motorrijtuigenbel.
102
112
130
Zegel en reg.
137
130
130
Vereveningsh.
80
75
Totaal kostprijs-
verhogende bel.
Inkomstenbel.
Venn, belasting
Loonbelasting
Dividendbel. en
Commissarissen-
belasting 112
Successie overgang
en schenking 110
Vermogensbel. 95
3218
3403
3527
1500
1600
1625
1075
1300
1350
1075
1150
1200
117 128
115
110
120
115
Totaal
Alg. totaal
3967 4392 4538
7185 7795 8065
van Financiën, dat de finan-
cieel-economische situatie, waarin
Nederland verkeert, wordt geken
merkt door een voortzetting van
de overbesteding.
Het saldo van de betalings
balans vormt -voorzover abnor
male mutaties in de voorraadvor-
ming ontbreken een goed cri
terium voor de beoordeling van
de vraag, of het peil van de be
stedingen te hoog is. Werd in
1955 op transactiebasis nog een
overschot van 960 miljoen ver
kregen, in 1956 ontstond een te
kort van 650 miljoen. Het eer
ste halfjaar van 1957 geeft een
tekort van 500 k 600 miljoen.
Indien men aanneemt dat tegen
over extra-voorraadvorming in
het eerste halfjaar 1957 niet tot
verdere voorraadvorming in het
tweede halfjaar wordt overge
gaan, zal de betalingsbalans over
1957 een even ongunstig beeld
vertonen als in het afgelopen
jaar. Dit is te bedenkelijker, om
dat voor Nederland een over
schot nodig is met'het oog op de
aflossing op de buitenlandse
schuld, bijstand aan overzeese
rijksdelen, investeringen in het
buitenland ter bevordering van
de export, hulp aan minder-ont-
wikkelde gebieden e.d. In jaren
van normale conjunctuur en van
normale voorraadvorming is een
overschot van een half miljard
op de lopende rekening van de
betalingsbalans nodig. Daarnaast
is het in tijden van hoogconjunc
tuur wenselijk naar een groter
overschot te streven, teneinde bij
een eventuele omslag over reser
ves te beschikken.
De minister wijst yerder op de
betekenis van de in-'en uitvoer
voor ons land. Deze is groter dan
vóór de oorlog en neemt nog toe.
Daardoor is een grotere kwets
baarheid voor conjuncturele in
vloeden van buiten ontstaan. Om
deze reden is een versterking van
de goud- en deviezenreserves
noodz-kelijk.
De minister brengt de maat
regelen in herinnering, die dit
jaar zijn genomen om te komen
tot een vermindering van de be
stedingen in het belang van een
meer evenwichtige ontwikkeling
van de nationale economie.
Deze mataregelen hebben niet
tot het gewenste gevolg geleid,
o.a. als gevolg van de geleidelijk
heid van invoering der beste
dingsbeperking, waardoor de
meeste der maatregelen pas in de
tweede helft van dit jaar of later
tot resultaten zullen leiden. Ten
dele is het effect geneutraliseerd
door verhogingen van uitgaven
(b.v. voor onderwijs en woning
bouw).
Bij een overbesteding, welke
thans nog circa één miljard per
jaar is, mag, gezien de eisen,
welke de woningbouw stelt, niet
worden verwacht, dat de geno
men maatregelen tot een voldoen
de herstel van het evenwicht zul
len leiden. De aangekondigde
verdere maatregelen op het ge
bied van de overheidsuitgaven en
inkomsten zijn daarom onvermij
delijk.
HET BURGERLIJK
RIJKSPERSONEEL.
De sterkte van het burgerlijk
rijkspersoneel wordt geraamd op
118.260 man. In de begroting
1957 bedroeg zfj 120.702 man, zo
dat er een vermindering valt
waar te nemen met 2442 man.
Deze teruggang heeft voor 1366
man betrekking op ,de militaire
departementen en voót 1076 man
op de civiele departementen.
Deze verlaging spreekt sterker,
indien men voor ogen houdt dat
b.v. bij de departementen van On
derwijs en van Verkeer en Water
staat (Deltawerken) aan perso
neelsuitbreiding niet valt te ont
komen.
In het geraamde sterktecijfer
zijn 800 man begrepen die werk
zaam zijn aan de uitvoering van
de algemene ouderdomswet. De
personele en materiële kosten
van deze groep komen ten laste
van het ouderdomsfonds.
In zijn bespreking van het be
grotingsbeeld stelt de minister
OMVANG
SCHULD.
NATIONALE
Evenals in vorige jaren Is de
nationale schuld van 30 juni 1956
tot 30 juni 1957 verder gedaald,
ditmaal^net een bedrag van 782
miljoen. Hiervan heeft 684 mil
joen betrekking op de binnen
landse en 98 miljoen op de bui
tenlandse schuld. De totale staats
schuld bedroeg per ultimo Juni
1957 18.251 miljoen.
(Zie verder pag. 7, laatste kolom)