Binnenlands nieuws. Ook de automatisatie heeft grenzen Provinciaal nieuws DE BRUID en de MOORDENAARS En Nederland staat er slecht voor KORPORAAL GEDOOD DOOR EEN HELICOPTER. FORD WIJST HET VOORSTEL DER U.A.W.| VAN DE HAND VERDEDIGING EN OPENBARE AANKLAGER IN HOGER BEROEP IN ILLER-ZAAK Russische oorlogsschepen in de Middellandse Zee. AXEL. FRANSMAN DAAGT AMERIKAANSE REKENMACHINES UIT PROTESTMARS VAN KATHOLIEKEN IN KERALA AGENDA HENGSTDIJK. STOPPELDIJK. SLUISKIL KAN ONZE GULDEN HET AAN? Gistermiddag omstreeks kwart I over één is te Rijswijk, onder de Gelderse gemeente Maurik, de Zo lange beroepskorporaal le klas se L. L. Breuer uit Amsterdam in aanraking gekomen me t de ,r pERSONEN yTRDACHT een ne VAN BOTERSMOKKEL, AANGEHOUDEN In de nacht van zaterdag op BROMFIETSER GEDOOD Zondagavond, even na zeven uur, is op de onbewaakte over weg tussen Beesd en Geldermal- sen een bromfietser, de 19-jarige P. Huygen aangereden en ge dood. staartrotor van Tijdens het vervoer naar het zie kenhuis is het slachtoffer aan ziin verwondingen bezweken. Het ongeluk gebeurde tijdens de tiendaagse oefening van de genieschool uit Soesterberg. Bij - r..TAT>^nn tUlOO De United Auto Workers I Union (U.A.W.) heeft bekendge-1 maakt, dat de Ford Motor Com pany het voorstel van haar pre sident, Walter Reuther, van del hand heeft gewezen, tot een ge- middelde prijsverlaging minstens 100 dollar van de auto mobielen model 1958 door de drie grote autofabrieken. Reeds eerder hadden de Gene- zondag zijn in Maastricht door Lal Motors Corp. en de Chrysler ambtenaren van de centrale corporati0n dit voorstel inzake i j j;i- Lftf nvetvmblro. I .i velddienst vier botersmokke- V»£»1i I VCiUUlCHOl »1W deze oefening worden tweeneu- laars aangehouden, die bezig copters gebruikt voor luchtver kenning. Het was de bedoeling dat korporaal Breuer, die chauf- feur was, ook met oen helicopter de lucht in zou gaan, zodat hij zich een indruk kon vormen van de camouflage van zijn auto. Toen hij zich naar het toestel begaf is hij door een tot nu toe niet verklaarde oorzaak met het hoofd in aanraking gekomen met de staartrotor van een van de toestellen. Onmiddellijk werd hij met het tweede toestel naar het militair hospitaal ,,Ook in al te Utrecht vervoerd, maar toen de machine daar in de tuin aan de grond was gezet bleek hel slachtoffer reeds overleden. DODELIJK ONGELUK Op het station van Sittard is zondagavond een dodelijk onge luk gebeurd. De 75-jarige B. uit Heerlen werd er door de stop trein uit Maastricht, die om 22.55 het station binnenreed, ge grepen en op slag gedood. FABRIEK STILGELEGD Een Rhenens bedrijf, dat onder de naam „N.V. Kroonsteen" se dert enige tijd een nieuw soort straatklinker op de markt brengt, de zgn. betonsteen, en hiervan tot nu toe ruim 125.000 stuks per week leverde, is zaterdag stop- gelegd tengevolge van de beste dingsbeperking. een gezamenlijke actie van arbei ders en directies tot bestrijding waren met de voorbereiding van I van de inflatie afgewezen een nieuwe smokkelpartij van ongeveer 3000 kg boter naar Bel gië. Het waren de Maastrichte naren H., D. en H., en de Belg B. uit een plaats bij Visé, allen oude bekenden van de douane. Zij zijn maandagmorgen aan de officier van Justitie voorge leid en in verzekerde bewaring gesteld. Zij worden ervan ver dacht in de afgelopen weken 's nachts enkele grote partijen Nederlandse boter per auto over de grens gesmokkeld te hebben, telkenmale via andere grenspos ten bij Maastricht. De smokkel auto, die dan met grote snelheid reed en geen gevolg gaf aan het stopsein van de douane, is reeds door ambtenaren van de cen trale velddienst beschoten. Bij iere rit werden er naar schat- t ng 2000 tot 3000 kg boter naar België gesmokkeld. De douane recherche is bezig met het on derzoek. NA AANRIJDING OVERLEDEN De 16-jarige Jan van den Berg, wonende Kometensingel 201 in Amsterdam werd zaterdagmid dag op de Soestdijkerstraatweg in de buurt van het Hilversumse sportpark op zijn fiets getrokken door een bromfietser. Het twee tal reed achter een bestelauto, die plotseling stopte. Van de De afwijzing van Ford gaf de zelfde redenen aan als door Gene ral Motors en Chrysler werden aangevoerd, maar noch de Ford noch Chrysler stelden, zoals door General Motors werd gedaan, mor de bestaande contracten met Iriejarige looptijd met twee jaar e verlengen als „bijdrage tot de onomische stabiliteit." De Fordmaatschappij wees erop, dat het bruto gemiddelde uurloon bij (Je maatschappij met inbegrip an bijkomende voordelen geste- |en is van 1,83 dollar in 1948 tot 11 dollar thans, terwijl er bo ndien in september een verho ging van 3 per uur zal worden gegeven in verband met de kos- van levensonderhoud. Er liggen overheidsorders tot gerg reed tegen de auto op, wera ruim anderhalf miljoen de ge- op ,het wegdek geslingerd en na- meente Urk b.v. heeft namelijk nog 600.000 van deze stenen te goed doch alle orders zijn ge annuleerd. Vijf en twintig arbei ders zijn inmiddels ontslagen. OPENING TENTOONSTEL LING „GOUDEN AREN". In Markelo heeft mevrouw De Beaufort—Sickinghe, echtgenote van de burgemeester, maandag de internationale landbouwten toonstelling „Gouden Aren'; ge- dien overreden door een motor rijwiel, dat van de tegenoverge stelde richting kwam en werd bestuurd door de 28-jarige H L. uit Weesp. Met zware verwondm- gen werd Van de Berg naar de R.K. ziekenverpleging in Hilver sum overgebracht, waar hij thans aan de gevolgen is overleden. HERH ALIN GSOEFENIN GEN MARINIERS In de periode van 9 september opend Vele genodigden uitde|tot 5 oktober worden bij het agrarische sector en de ambte- korps mariniers herhalingsoefe- lilke wereld in de provincie Over- ningen gehouden. Hiervoor wordt iissel waren hierbij aanwezig, een bataljon ter sterkte van on- Van de silo der coöperatieve geveer 1400 man onder de wape- landbouwvereniging af_ sprak Llen geroepen, hoofdzakelijk be- burgemeester jhr. mr. A. J. Eeaufort de aanwezigen toe. LAWAAI VAN BROMFIETSEN EN MOTORRIJWIELEN WORDT ONDERZOCHT. Herrie maken kost rust, benzine en snelheid. Het wegenverkeersreglement oevat de bepaling, dat rijdende motorrijtuigen binnen een straal 1u del staande uit militie-mariniers Naast een algemene instructie periode, welke een week zal du ren zullen gedurende de tweede en derde week oefeningen in compagniesverband worden ge houden o.a. een landingsoefening op Texel en een uitgebreide schietoefening op de Harskamp In de vierde week worden de herhalingsoefeningen besloten met een algemene bataljonsoefe ning, welke tussen Nijkerk en de Elspeetse heide zal plaatsvin- De openbare aanklager en de verdediging zullen hoger beroep aantekenen tegen de uitspraak in de zgn. „Uier-zaak", de door wading van deze Beierse zijrivier van de Donau door een aantal Duitse valschermsoldaten, waar bij vijftien hunner de dood von den. De 23-jarige sergeant Dieter Julitz, die de opdracht tot het doorwaden van de sterk gezwol len rivier gaf en dit ook zelf vol bracht, kreeg een voorwaardelij ke gevangenisstraf van acht maanden, met een proeftijd van vijf jaar. De 33-jarige sergeant Josef Schaffler, die de oefening niet meemaakte, omdat hij slechte voeten had', werd vrijgesproken, evenals de 36-jarige eerste luite nant Alfred Somer, die verzuimd had zijn onder-officieren in ken nis te stellen van een regiments order, waarin dergelijke oefenin gen werden verboden. De openbare aanklager, dr Spiegel, verklaarde tegenover verslaggevers dat vooral de vrij spraak van Schaffler voor hem onbevredigend is. Twee onbekende en ongrijpbare problemen bedreigen de mens, al thans dat meent hij. Het ene vraagteken is het atoomtijdperk, dat voor ons ligt cn dat meestal meer in de vorm van een dreigen de paddestoel-gedaante in onze hersenen rondspookt dan in de verschijning van auto's en moto ren, die lopen zonder benzine of van verwarmingsinstallaties zon der kolen of stookolie. Het staat wei als een paal bo ven water dat wij met het atoom en zijn zegeningen veel meer en op veel groter schaal zullen kery nis maken dan met zijn vloek, al was het alleen maar hierom dat de mens de paddestoelwolk van de atoombommen slechts één of enkele malen kan waarnemen, omdat zij de vernietiging van het mensdom betekent nadat een klein aantal „paddestoelen" op se rieuze wijze boven de bewoonde wereld hebben gestaan. Laten we ons daarom alleen liever bezig houden met de aangename wijze van het atoomvraagstuk. Het andere mysterieuze vraag teken zit opgesloten in het woord automatiseren. Ook dit voelt men als een bedreiging van zijn bestaan, omdat men alleen maar vage verhalen heeft gehoord over het uitschakelen van mensen door machines en omdat men zich nimmer of onvoldoende heeft verdiept in de zeer opgewekte zijde, die ook deze „boeman" neeft. ZO OUD ALS DE MECHA NISATIE. Misschien geeft ons de vakantie gelegenheid een eenvoudig boek je over het grote technische en LEVEND OF DOOD. Bijna klassiek kan men het voorbeeld noemen van de geauto matiseerde auto-industrie. Voor heen ging het motorblok door on geveer 700 paar handen voordat het gereed stond voor aflevering. Het grote aantal arbeiders vorm de een levende lopende band. Nu geeft die band slechts een dood beeld. Het blok legt evengoed nog een lange weg af. Men kan zeg gen dat het nu door een aantal machines rolt, die op vernuftige wijze aan elkaar zijn gekoppeld. Er zijn nu nog maar enkele paren mensenhanden aan de schake laars nodig om dat blok gereed te maken. De bijna 700 handelin gen zijn overgenomen door ma chines. De pessimist zegt nu dat hon derden mensen overbodig wor den. De realist ziet echter twee enorme voordelen. In de eerste plaats werkt de lopende band re gelmatiger, zodat het aantal fou ten veel geringer is. Bij de geper fectioneerde lopende band van mensenhanden werd er nog één motorblok per 1000 afgekeurd Dit aantal is nu verminderd tot één op een half miljoen. Het tem po is opgevoerd tot een produktie van 1000 per uur. Het tweede voordeel ligt in de prijsverlaging van dat motorblok. Voorheen kon alleen de beter ge situeerde dit kopen. Thans kan men spreken van een produktie voor de grote massa. En wie even doordenkt zal het geen nadeel vinden dat die honderden paren mensenhanden niet meer nodig zijn voor de lopende band. Zij vakantie, waarvan wij allen 10 genieten, erdoor in gevaar kan worden gebracht. Want het sa mengaan van het automatisatie en het atomisatle-probleem schept grote gevaren van een achterop rakende industrie. Slechts die bedrijfstakken zul len in het eenwordende Europa een eerste viool spelen, die de modernste en goedkoopste pro duktie hebben. Dat is stellig de produktie met atoomkracht en met automatisatie. Wanneer wij blijven voortgaan met het afro men der winsten van bedrijven voor de staat via hoge belasting heffing, wanneer wij blijven drei gen met onteigening en bezits- spreiding, dan zullen wij nimmer voldoende besparingen willen maken. Dan raken wij als natie achterop in de economische ach- tervolgingsrit op de ver voor lig gende techniek. Dan zullen mis schien onze kinderen aan verou derde machines blijven werken terwijl buurvolken men lette op de Duitsers!) ons stukken vóór zijn in het genieten van meer comfort en meer vrije tijd. Daar om is de strijd tegen een no hoger belastingtarief ons aller strijd. En daarom moeten onze nationale kosten omlaag en de produktie gestimuleerd. Drs. HERMES. (Nadruk verboden.) TSJECHOSLOWAAKS MEMORANDUM AAN DB VERENIGDE NATIES. Tsjechoslowakije is van mening dat de Verenigde Naties onmid dellijk maatregelen moeten ne men om toeneming van radio-ac tieve uitstraling te verhinderen en een internationale weten schappelijke conferentie moeten beleggen ter bespreking van da uitwerking van radio-activiteit op de mens en zijn omgeving. Deze opvatting is vervat in een memorandum, dat maandag is ingediend. Enkele weken geleden heeft Tsjecho-Slowakije verzocht de kwestie van de gevolgen van de atoomstraling op de agenda van de aanstaande algemene ver gadering der Verenigde Naties te plaatsen. Volgens het Spaanse persbureau EFE zijn zondagnacht twee Rus sische oorlogsschepen, de kruiser Michiel Koetoesof en een torpe dojager, de Straat van Gibraltar gepasseerd. De schepen, die zon der licht voeren, kwamen van de Atlantische Oceaan. Zij varen nu, aldus het Spaanse persbureau, langs de Afrikaanse kust en be vinden zich in de nabijheid van schepen van de Amerikaanse zes de vloot, die op het ogenblik op manoeuvre zijn. Gemeenteraad. In de spoedeisende vergadering welke maandagavond om 8 uur was bijeengeroepen voor het ne men van een leningsbesluit, ont braken drie leden van de raad op het appèl, t.w. de heren K. Ha melink, F. Gerrits en W. de Feij- ter. d.w.z. op een andere wijze hun bijdrage kunnen leveren aan de economische vraagstuk der auto- vermeerdering van de volkswel - Na opening door de voorzitter zullen ander werk kunnen doen.l ^et ujtSpreken van het ge- 1 Deze herhalingsoefeningen zijn van zeven meter geen geluid mo- de tweede in hun soort. m de gen produceren, dat m sterkte iode van 6 mei totr 1 juni j.l. 85 decibel te bovenigaat (de deci kwam eveneens een bataljon bel is een eenheid van ,gQ, u rN voor dergelijke herhalingsoefe- sterkte). Er is geen en e |n;ngen onder de wapenen, paling ter beteugeling van het I s bromfietsen. Zoals lawaai van bekend zal echter nog dit jaar worden voorgeschreven, dat alle bromfietsen een knalpot moeten hebben. Naar de K.N.A.C. meedeelt, is deze maatregel slechts een voor lopige. Ook indien een knalpot aanwezig is, kan het lawaai van bromfietsen nog zeer hinderlijk zijn. Door de technische physi- sche dienst te Delft en de techni sche hogeschool wordt op het ogenblik onderzocht, op welke wijze de geluidshinder van brom fietsen en ook van motorrijwie len meer afdoende kan worden beperkt en welke maatstaven moeten worden aangelegd bij het uitvaardigen van verdere wette lijke voorschriften. Te Delft heeft men vastgesteld, dat de hinder van het bromfiet sen- en motorrijwielenlawaai niet alleen wordt bepaald door de sterkte van het geluid (het aan tal decibel), maar ook door de toonhoogte, het verloop in tijd van het geluid en de esthetische waardering onaangenaam/zeer onaangenaam. De vaststelling van een maximum aantal decibel is dus onvoldoende. In verschillende andere landen heeft men daarom in de wet een maximum voor het aantal „foons" genoemd. De „foon" is een eenheid, waarin sterkte en toonhoogte van het ge luid in een vaste onderlinge rela tie zijn verwerkt. Ook deze maat bevredigt echter niet. Men is nu te Delft op de goede weg voor het vinden van een juister criterium, maar nadere gegevens daarover staan nog niet ten dienste, zo deelt de K.N.A.C. mee. Delftse meningen, waar wel al iets mee te doen valt, zijn: 1. Voor alle motorrijwielen en bromfietsen zijn uitlaatdempers mogelijk, die het geluid binnen redelijke grenzen houden. 2. Het rijden zonder uitlaat dempers of met uitlaatdempers waaruit schotten zijn verwijderd pleegt bij tweetaktmotoren (na genoeg alle bromfietsen en zeer vele motorrijwielen) het benzine verbruik te verhogen en het pre statievermogen te verminderen. Het is een misverstand te menen dat men sneller gaat wanneer men meer herrie maakt. De K.N.A.C. waarschuwt daar- n: Herrie maken kost behalve 2 rust ook benzine en snelheid. GEEN VERHOGING DRAAD OMROEPABONNEMENT De centrale directie van PTT deelt mede dat het, in tegenstel ling tot andersluidende geruch ten, niet in het voornemen ligt over te gaan tot een verhoging van de abonnementsprijs van de draadomroep. Mocht, geheel los hiervan, besloten worden tot een verhoging van de luisterbijdrage, dan zal deze gelijkelijk gelden voor toestelbezitters en draad- omroepabonné's. Een „menselijke rekenmachi ne", de 44-jarige Maurice Dag- bert uit Calais, heeft bekendge maakt, dat hij wil bewijzen dat het brein van een gemiddelde Fransman het kan winnen van Amerikaanse elektronische brei nen. Als voorwaarde stelt hij echter, dat de opgaven tegelijk aan hem en aan de bediener van de rekenmachine worden meege- deelt, zodat het apparaat niet van tevoren voor het oplossen van een bepaald vraagstuk in gereedheid kan worden gebracht. De Fransman heeft een halve minuut nodig voor het geven van het antwoord op vragen als: „Op welke dag valt eerste Paasdag in het jaar 5.702.345?". Volgens des kundigen zal dat op 22 april zijn. In 21 seconden gaf hij antwoord op de volgende vraag: „Gesteld dat elk uur 37 en een halve mi nuut telt en iedere minuut 96 seconden heeft, hoeveel seconden bevatten dan 24 jaar, waaronder zes schrikkeljaren?". De oplos sing was, volgens Dagbert, 757.382.400 'seconden. De Fransman zegt zijn „metho de" te hebben vervolmaakt tij dens zijn diensttijd, die hij gro tendeels in arrest had doorge bracht, doordat hij als overtuigd anti-militarist zijn superieuren steeds meedeelde dat hun orders idioot waren". Dagbert hoopt, dat de Ameri kanen zijn uitdaging zullen aan nemen. In dat geval wil hij de reis per boot maken, omdat vol gens hem zijn „geestelijke ver mogens op grote hoogte vermin deren." Duizenden Katholieken uit ver scheidene delen van de Indische staat Kerala, waar de communis ten aan het bewind zijn, trokken maandag door de straten van de hoofdstad Trivandrum om de de monstreren tegen een wetsont werp van de regering, dat beoogt alle scholen onder staatstoezicht te brengen. De Katholieken, die een derde van de bevolking van Kerala uitmaken, beschouwer het wetsontwerp als een bedrei ging van hun scholen. Op e 9.000 lagere scholen zijn 6 000 particulieren, waarvan de helft Rooms-Katholieke. De communistische partij heeft de R.K.-bisschoppen, priesters en leken in India beschuldigd van het organiseren van een haat campagne, omkoperij en moord om te verhinderen, dat de scho len door de regering worden overgenomen. Op een bijeenkomst na de mars zijn twee resoluties goedgekeurd, waarin intrekking van het „aan statelijke" wetsontwerp wordt ge ëist en de bevolking van India ge waarschuwd wordt voor ,,de kan ker, die ons democratisch stelsel is binnengeslopen". matisering te lezen. We zullen dan spoedig ontdekken dat het proces al zo oud is als de mecha nisatie en dat de automatie er eigenlijk het verlengstuk van is. Bij mechanisatie gaan we han denarbeid door machines vervan gen. Pessimisten zullen ons tegen werpen dat het hier alleen no gaat om werk waar niet bij ge dacht behoeft te worden. Bij automatisering wordt ook ae denkarbeid door de machine over genomen, evenals de contróle. De „gedachten" van een machine zijn echter nooit scheppend. Ze draait altijd een bekend wijsje af of ze blijft steeds heen en weer lopen in hetzelfde gedachtenstraatje. Iedereen heeft van ver of nabij de automatisering in werking ge zien, want we kennen allen de automaat voor sigaretten of ver snaperingen. Hier werpt men een bepaald muntstuk in, dat door de automaat wordt gecontroleerd. Het apparaat stoot immers een verkeerde munt naar buiten. Daarna wordt men door de auto maat bediend op dezelfde wijze als bij verkoop over een toon bank. Het angstaanjagende zit hem nu in de perfectie van de voortgeschreden techniek, die ge hele produktieprocessen heeft ge automatiseerd. DINSDAG 27 AUGUSTUS. TERNEUZENLuxor-Thea- ter, 8 uur: De misdaad van kapitein Stuart. SAS VAN GENT: Olympia- Theater, 8 uur: Beklemmen de uren. WOENSDAG 28 AUGUSTUS. TERNEUZENLuxor-Theater, 8 uur: De misdaad van kapi tein Stuart. Café „Du Commerce", 26 en 710 uur: Demonstratie met oliehaarden en -kachels. SAS VAN GENT: Olympia- Theater, 8 uur: Beklemmende uren. vaart. ECONOMISCHE PROBLE MEN. De omschakeling van duizenden naar een andere werkkring be tekent stellig een probleem, dat echter van tijdelijke aard is, niet onoplosbaar en bovendien onver mijdelijk. Want niemand zal zo zot zijn om te eisen dat een pro duktie met mensenhanden die vier of vijfmaal zo duur is als de geautomatiseerde, zal worden gehandhaafd Het voorgaande is een „eenvou dig" voorbeeld van automatie. In de Verenigde Staten heeft men reeds een cementfabriek in wer king, die zonder aanraking van mensenhanden tweehonderd ku bieke meter cement kan vervaar digen in... 1500 verschillende va rianten, al naar gelang de klant dit wenst. Wij kunnen in dit ver band wijzen op de in ons land werkzame reken- en administra tiemachines, die per dag duizen den kwitanties uitrekenen voor ontelbare klanten van elektrici teitsbedrijven en andere kolossen. Het probleem van de automati sering ligt niet in het technische maar in het economische vlak. De techniek is de economie en de daaraan verbonden sociale vra gen ver vooruitgesneld. Men kan reeds, zo hebben deskundigen uitgerekend, tien procent van de bestaande produktie vol-automa bedsformulier 'werd het voorstel van B. W., zoals dit in ons blad van gisteren is gepubliceerd, zon der discussie aangenomen. Rondvraag. De heer Maas vroeg om in de Middelhovenstraat nabij de krui sing van de Kanaalkade een stop bord te plaatsen. De heer Pijpelink vroeg om de toestand in het Spuipaadje onder ogen te zien. Verdef wees hij op het niet afwerken van de riole ring op het Spui. De betreffende bewoners hebben hiervan veel last. De heer Oggel informeerde of het vrijgekomen zaaltje onder 't stadhuis afgestaan zou kunnen worden voor uitbreiding van de hoerenkamer. Hierna sloot de voorzitter de vergadering met dankgebed. Kermis. De kermis te Hengstdijk heeft het dit jaar wel met bijzonder slecht weer moeten stellen, het geen natuurlijk een nadelige in vloed had op het aantal bezoe kers. Een opgerichte danstent moest vanwege de stormachtige wind worden afgebroken. De dansliefhebbers en overige ker- misvierders waren gedwongen hun heil voornamelijk in de café's te zoeken. De gaaibolling perceel Kanaalweg 1 heeft zich een verkeersongeval voorgedaan dat goed is afgelopen. Komend uit de richting Sluiskil moest de wielrijder P. de G. uit Sluiskil het rijwielpad verlaten Om ter plaatse de weg over te steken naar het rijwielpad links. De G., die niet voldoende op het achter hem komende verkeer lette, werd gegrepen door de motorrijder A, B., eveneens uit Sluiskil. De G. liep enkele schaafwonden op, ter wijl het motorrijwiel licht werd beschadigd. Koeien vergiftigd. Bij een landbouwer in de Bon tepolder zagen een drietal koeien de kans schoon om uit te breken uit de weide. Ongelukkigerwijze kwamen ze terecht op een aard appelveld, dat juist gespoten was voor afsterving van het loof. De koeien, die zich het loof goed lie ten smaken, liepen hierdoor een zware vergiftiging op. Eén dier is reeds gestorven. Voor de eige naar, die niet verzekerd is, bete kent dit een grote schadepost. Gouden bruiloft. Onder grote belangstelling vierde het echtpaar P. S. Heme- laarMarin aan de Sasdijk zijn gouden bruiloft. Met dergelijke feestjes weten de bewoners van de Sasdijk wel raad éh" hel feest- cótffité had ook nuweer voor een programma gezorgd. Om ne gen uur werd in de parochiekerk van Stoppeldijk een H. Mis uit dankbaarheid opgedragen. De feestelingen, bruidjes, familie en verdere genodigden werden per auto naar de kerk vervoerd. Na de middag werd een druk bezochte receptie gehouden, waarop o.m. de burgemeester van Vogelwaarde en deken Staal van hun belangstelling blijk ga ven. Namens de buurt werd het en schietingen trokken behoorlij- woord gevoerd door de voorzit- ke belangstelling. Op kermis- maandag werd een H. Mis opge- tisch vervaardigen. Dit betekent op zichzelf reeds een aanzienlijke beperking van de angst, dat er in getrouw volksspelen voor de kin ter van het feestcomité, de heer Th. Morres. Als blijvend aanden- dragen voor de overleden paro- ken aan deze dag bood hy de chianen. Tevens werden traditie- echtelieden elk een zetei aan. oe voor eenvoudige deren en ouderen georganiseerd, plaats meer zou „Harmonie Terneuzen" op bezoek, I de toekomst werkers geen zijn. Maar voor de automatisering van die tien procent is het beno digde geld nog lang niet bijeen. Dit is deels een voordeel, want hiermee is zeker gesteld dat ook de mogelijke automatisering slechts zeer langzaam kan wor- I den uitgevoerd. Het nadeel is echter veel tragi- I scher. Het geweldige gebrek aan kapitaal in het bedrijfsleven remt de automatisatie zo zeer dat een algemeen aanvaard welvaartspro- I dukt van de moderne tijd, als de Afhankelijk va nde weersge steldheid zal de harmonie van Terneuzen hedenavond of woens dagavond een bezoek brengen aan Sluiskil. De harmonie zal hier 'n concert verzorgen en tevens een sere nade brengen aan zusters en zie ken van het St. Elizabeth-zieken huis. Goed afgelopen. Aan het begin van de kom aan door SELWYN JEPSON 26). (Nadruk verboden.) Dat wierp hem bijna onder steboven. Hij keek mij met open mond aan, en stak een beschul digende vinger naar mij uit. „J.B. heeft je opgestookt! Die auto-beweging is niks dan een middel om me uit mijn tent te lokkenMaar laat ik je één ding zeggenIk knap het niet meer alleen op, dat beloof ik je!" „O, nee?" moedigde ik hem aan. „Ik verzeker je dat Bill er net zo goed deel aan heeft als ik!" „Ik was hem helemaal niet vergeten", zei ik, terwijl ik mij afvroeg wie Bill mocht zijn. „En hij kan bevestigen dat we het niet konden helpen. Het was even goed zijn schuld als de mijne. We kozen dit stuk strand uit, omdat het de enige plek over een afstand van twin tig mijl was, die er zich toe leende. Ik heb geprobeerd het uit te leggen, maar ze wilden niet luisteren. J. B. vergt te veel van een mens. Hij zei, dat hij me ontslaan zou als ik niet op tijd voor die auto zorgde. Nou het is me gelukt! En dat vindt hij nog niet genoeg. Ik weet niet wat hij wil, of jij, of wie dan ook, maar ik weet wel dat ik niet van plan ben nog langer voor Bill de klappen op te van gen. Het was net zo goed zijn fout als de mijne! Hoe konden we nu in 's hemels naam weten dat dit stuk strand verboden was? We hadden nog nooit van jullie gehoord!" „Nu, envroeg ik. „Wees niet zo steenhard! riep hij uit. „Ik zeg je toch dat ik het niet helpen kon!" Het begon gevaarlijk te wor den. Meneer Hooker bereidde zich voor op een verder defen sief, en er flikkerde iets in zijn ogen. „Goed dan", zei ik, want ik kon de spanning niet langer verdragen. „Ik zal er met Bill over praten. Kun je zorgen dat hij vlug hier is?" „Hij is er al". De flikkering verdween uit zijn ogen. „Hij is ginds ergens op de weg. Kom maar mee Totnogtoe had ik van Bill al leen zijn rug gezien en zijn voet- stan-isn op de planken van de vierder boven mijn hoofd ge- hor d. Thans ontmoette ik een m°n van een Jaar of vijfender tig, inkleed in een peper-en-zout- klou costuum, een harige das en bruine schoenen. Toen ik dichterbij kwam, zag ik een ge- nog tot Hij Ik zond gezicht, dat er even nor maal uitzag als. zijn gehele ge stalte, dat wil zeggen, afgezien van zijn ogen. Ze waren zwart en schenen bijna geheel en al uit pupil te bestaan. Hij keek mij uitdrukkingsloos aan. Meneer Hooker scheen steeds niet met zichzelf klaarheid gekomen te zijn stelde mij voor. „Dit is mejuffrouw Gill". Niemand antwoordde, wachtte: zijn vriend wachtte. Meneer Hooker deed een nieu we poging. „Er zijn een paar kleine moei lijkheden", zei hij. „Maar het zal ons wel lukken die uit de weg te ruimen. En juffrouw Gill geniet het vertrouwen van de baas". „O ja?", antwoordde Bill met een zachte stem. „Ze weet alles van dat zaakje ginds". Meneer Hooker maakte een hoofdbeweging in de rich ting van het strand. „O ja?" Mijn mond was kurkdroog Meneer Hooker gaf mij volko men bloot. Ik trachtte zo raad selachtig mogelijk te kijken. Me neer Hooker wierp een smeken de blik op mij, slikte en pakte de koe bij de horens: „Ik heb je toch verteld dat J. B. dacht dat het helemaal mi in idee was, je weet wel van dir plek die we gekozen hadden r ik liet het maar zo. Je weet e goed als ik dat het veiliger hem nooit tegen te spreken Daarom vertelde ik hem ook niet dat jij alles uitgekiend had en dat jij de man was die hij verantwoordelijk moest stellen Bill scheen nauwelijks te luis teren. Hij stak opnieuw zijn pijp aan, en bleef mij voortdurend met die vreemde ogen aansta ren. Ik trachtte mijn gelaatsuit drukking zo goed mogelijk on der controle te houden. „Maar dat was goed", ging meneer Hooker met nadruk voort. „Laat je vrinden nooit in de steek, zeg ik altijd. Maar nou komen de moeilijkheden. Juf frouw Gill hier zegt dat ze de Lagonda niet eens hebben wil. Ze beweert dat ze hem daarvoor te weinig kent" „Neem 'n mee terug", zegt ze. „Ik zal je een briefje voor hem meegeven". „Ik heb met haar gepraat, maar het heeft niets geholpen. Bill, jij weet wat er met mij gebeurt, als ik met die auto bij J. B. terug idee is geweest, zodat ze het met kom Zeg haar, dat het niet mijn J. B. in orde kan maken, of pro beer haar over te halen de wa gen te houden. Wat komt nou een auto meer of minder er op aan?" „Hooker, heb jij gepraat?' vroeg Bill. „Natuurlijk heb ik gepraat!" Meneer Hooker scheen zijn zelf vertrouwen hervonden te heb ben. „Ik heb gepraat met een marktkoopman. Maar ze schijnt hiet te beseffen in wat voor si tuatie ik verkeer!" I „Jij wel?" (Wordt vervolgd) jeugd werd op deze dag met ver geten. Met een attractie en volks spelen kwamen de kinderen best aan hun trekken. De oudere jeugd kon zich uitleven in een wegwedstrijd op rijwielèn. 's Avonds werd het feest voort gezet in de twee café's, die de Sasdijk rijk is. Onder het pakken van een best pintje en op de to nen van welluidende dansmuziek bleef de stemming opperbest. Het feest werd met vuurwerk besloten. COOP. VRUCHTENVEILING „ZEEUWSCH-VLAANDEREN" TERNEUZEN Veiling van 26 augustus. GROENTEN. Per 100 stuks: Sla 614,40. Per stuk: Bloemkool 10—76 ct; Groene komkommer C 16 ct; Witte komkommer B 1015 ct; C 8—15 ct. Per bos: Peen 20 ct.; Kroten 12 ct. Per kg: Andijvie 2631 ct; Kassnijbonen afw. 28 ct; Stok- snijbonen 3144 ct; Princessebo- nen II 4055 ct, III 2526 ct; Pronkboen 1830 ct; Kroten 4%12 ct; Rode kool 916 ct; Spitskool 21—25 ct; Savoyekool 7-20 ct; Witte kool 79 ct; Was- peen 1925 ct; Prei 30-33 ct; Tomaten A 3038 ct, B 40 ct, C 26—31 ct; Uien 10—25 ct; Augurken 92 ct AARDAPPELEN. Per 100 kg: Bintjes I 1317, Kriel ƒ4; Eigenheimers I ƒ16 ƒ19, II ƒ13. FRUIT. Per 100 kg: Appelen: Jame9 Grieve, maat 80/85 73—87, 75/80 7683, 70/75 77—84, 65/70 ƒ77—ƒ80, H 80/85 73— 77, 75/80 76—79, 70/65 77— 81, 65/60 77, HII 65, K 65 70, F 58—60, kroet 45 Manks Godein H 75/80 70, 60/70 (63,50. H II ƒ44—ƒ45, K ƒ48— ƒ51, F ƒ40—ƒ42, kroet ƒ27; Zoete appelen F 41, kroet 30 ƒ32; Appelen val ƒ14ƒ45. Peren: Clapps Favorite H 65/75 85, 55/65 80, HII 60; Triomph de Vienne H 80/85 ƒ118, 75/80 120, 70/65 125, 65/70 115; Peren val 4164. Pruimen: Reine Victoria grol ƒ110—ƒ116, F ƒ88—ƒ98. Druiven ƒ200—ƒ1217.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1957 | | pagina 2