Binnenlands nieuws.
Ook de automatisatie
heeft grenzen
Provinciaal nieuws
DE
BRUID en de
MOORDENAARS
En Nederland staat er slecht voor
KORPORAAL GEDOOD DOOR
EEN HELICOPTER.
FORD WIJST HET
VOORSTEL DER U.A.W.|
VAN DE HAND
VERDEDIGING EN
OPENBARE
AANKLAGER IN
HOGER BEROEP IN
ILLER-ZAAK
Russische oorlogsschepen
in de Middellandse Zee.
AXEL.
FRANSMAN DAAGT
AMERIKAANSE
REKENMACHINES UIT
PROTESTMARS VAN
KATHOLIEKEN IN
KERALA
AGENDA
HENGSTDIJK.
STOPPELDIJK.
SLUISKIL
KAN ONZE GULDEN HET
AAN?
Gistermiddag omstreeks kwart I
over één is te Rijswijk, onder de
Gelderse gemeente Maurik, de Zo
lange beroepskorporaal le klas
se L. L. Breuer uit Amsterdam
in aanraking gekomen me t de ,r pERSONEN yTRDACHT
een ne VAN BOTERSMOKKEL,
AANGEHOUDEN
In de nacht van zaterdag op
BROMFIETSER GEDOOD
Zondagavond, even na zeven
uur, is op de onbewaakte over
weg tussen Beesd en Geldermal-
sen een bromfietser, de 19-jarige
P. Huygen aangereden en ge
dood.
staartrotor van
Tijdens het vervoer naar het zie
kenhuis is het slachtoffer aan
ziin verwondingen bezweken.
Het ongeluk gebeurde tijdens
de tiendaagse oefening van de
genieschool uit Soesterberg. Bij
- r..TAT>^nn tUlOO
De United Auto Workers I
Union (U.A.W.) heeft bekendge-1
maakt, dat de Ford Motor Com
pany het voorstel van haar pre
sident, Walter Reuther, van del
hand heeft gewezen, tot een ge-
middelde prijsverlaging
minstens 100 dollar van de auto
mobielen model 1958 door de drie
grote autofabrieken.
Reeds eerder hadden de Gene-
zondag zijn in Maastricht door Lal Motors Corp. en de Chrysler
ambtenaren van de centrale corporati0n dit voorstel inzake
i j j;i- Lftf nvetvmblro. I .i
velddienst vier botersmokke-
V»£»1i I VCiUUlCHOl »1W
deze oefening worden tweeneu- laars aangehouden, die bezig
copters gebruikt voor luchtver
kenning. Het was de bedoeling
dat korporaal Breuer, die chauf-
feur was, ook met oen helicopter
de lucht in zou gaan, zodat hij
zich een indruk kon vormen van
de camouflage van zijn auto.
Toen hij zich naar het toestel
begaf is hij door een tot nu toe
niet verklaarde oorzaak met het
hoofd in aanraking gekomen
met de staartrotor van een van
de toestellen. Onmiddellijk werd
hij met het tweede toestel naar
het militair hospitaal ,,Ook in al
te Utrecht vervoerd, maar toen
de machine daar in de tuin aan
de grond was gezet bleek hel
slachtoffer reeds overleden.
DODELIJK ONGELUK
Op het station van Sittard is
zondagavond een dodelijk onge
luk gebeurd. De 75-jarige B. uit
Heerlen werd er door de stop
trein uit Maastricht, die om
22.55 het station binnenreed, ge
grepen en op slag gedood.
FABRIEK STILGELEGD
Een Rhenens bedrijf, dat onder
de naam „N.V. Kroonsteen" se
dert enige tijd een nieuw soort
straatklinker op de markt brengt,
de zgn. betonsteen, en hiervan
tot nu toe ruim 125.000 stuks per
week leverde, is zaterdag stop-
gelegd tengevolge van de beste
dingsbeperking.
een gezamenlijke actie van arbei
ders en directies tot bestrijding
waren met de voorbereiding van I van de inflatie afgewezen
een nieuwe smokkelpartij van
ongeveer 3000 kg boter naar Bel
gië. Het waren de Maastrichte
naren H., D. en H., en de Belg
B. uit een plaats bij Visé, allen
oude bekenden van de douane.
Zij zijn maandagmorgen aan
de officier van Justitie voorge
leid en in verzekerde bewaring
gesteld. Zij worden ervan ver
dacht in de afgelopen weken
's nachts enkele grote partijen
Nederlandse boter per auto over
de grens gesmokkeld te hebben,
telkenmale via andere grenspos
ten bij Maastricht. De smokkel
auto, die dan met grote snelheid
reed en geen gevolg gaf aan het
stopsein van de douane, is reeds
door ambtenaren van de cen
trale velddienst beschoten. Bij
iere rit werden er naar schat-
t ng 2000 tot 3000 kg boter naar
België gesmokkeld. De douane
recherche is bezig met het on
derzoek.
NA AANRIJDING OVERLEDEN
De 16-jarige Jan van den Berg,
wonende Kometensingel 201 in
Amsterdam werd zaterdagmid
dag op de Soestdijkerstraatweg
in de buurt van het Hilversumse
sportpark op zijn fiets getrokken
door een bromfietser. Het twee
tal reed achter een bestelauto,
die plotseling stopte. Van de
De afwijzing van Ford gaf de
zelfde redenen aan als door Gene
ral Motors en Chrysler werden
aangevoerd, maar noch de Ford
noch Chrysler stelden, zoals door
General Motors werd gedaan,
mor de bestaande contracten met
Iriejarige looptijd met twee jaar
e verlengen als „bijdrage tot de
onomische stabiliteit." De
Fordmaatschappij wees erop, dat
het bruto gemiddelde uurloon bij
(Je maatschappij met inbegrip
an bijkomende voordelen geste-
|en is van 1,83 dollar in 1948 tot
11 dollar thans, terwijl er bo
ndien in september een verho
ging van 3 per uur zal worden
gegeven in verband met de kos-
van levensonderhoud.
Er liggen overheidsorders tot gerg reed tegen de auto op, wera
ruim anderhalf miljoen de ge- op ,het wegdek geslingerd en na-
meente Urk b.v. heeft namelijk
nog 600.000 van deze stenen te
goed doch alle orders zijn ge
annuleerd. Vijf en twintig arbei
ders zijn inmiddels ontslagen.
OPENING TENTOONSTEL
LING „GOUDEN AREN".
In Markelo heeft mevrouw De
Beaufort—Sickinghe, echtgenote
van de burgemeester, maandag
de internationale landbouwten
toonstelling „Gouden Aren'; ge-
dien overreden door een motor
rijwiel, dat van de tegenoverge
stelde richting kwam en werd
bestuurd door de 28-jarige H L.
uit Weesp. Met zware verwondm-
gen werd Van de Berg naar de
R.K. ziekenverpleging in Hilver
sum overgebracht, waar hij thans
aan de gevolgen is overleden.
HERH ALIN GSOEFENIN GEN
MARINIERS
In de periode van 9 september
opend Vele genodigden uitde|tot 5 oktober worden bij het
agrarische sector en de ambte- korps mariniers herhalingsoefe-
lilke wereld in de provincie Over- ningen gehouden. Hiervoor wordt
iissel waren hierbij aanwezig, een bataljon ter sterkte van on-
Van de silo der coöperatieve geveer 1400 man onder de wape-
landbouwvereniging af_ sprak Llen geroepen, hoofdzakelijk be-
burgemeester jhr. mr. A. J.
Eeaufort de aanwezigen toe.
LAWAAI VAN BROMFIETSEN
EN MOTORRIJWIELEN
WORDT ONDERZOCHT.
Herrie maken kost rust,
benzine en snelheid.
Het wegenverkeersreglement
oevat de bepaling, dat rijdende
motorrijtuigen binnen een straal 1u
del staande uit militie-mariniers
Naast een algemene instructie
periode, welke een week zal du
ren zullen gedurende de tweede
en derde week oefeningen in
compagniesverband worden ge
houden o.a. een landingsoefening
op Texel en een uitgebreide
schietoefening op de Harskamp
In de vierde week worden de
herhalingsoefeningen besloten
met een algemene bataljonsoefe
ning, welke tussen Nijkerk en
de Elspeetse heide zal plaatsvin-
De openbare aanklager en de
verdediging zullen hoger beroep
aantekenen tegen de uitspraak
in de zgn. „Uier-zaak", de door
wading van deze Beierse zijrivier
van de Donau door een aantal
Duitse valschermsoldaten, waar
bij vijftien hunner de dood von
den.
De 23-jarige sergeant Dieter
Julitz, die de opdracht tot het
doorwaden van de sterk gezwol
len rivier gaf en dit ook zelf vol
bracht, kreeg een voorwaardelij
ke gevangenisstraf van acht
maanden, met een proeftijd van
vijf jaar.
De 33-jarige sergeant Josef
Schaffler, die de oefening niet
meemaakte, omdat hij slechte
voeten had', werd vrijgesproken,
evenals de 36-jarige eerste luite
nant Alfred Somer, die verzuimd
had zijn onder-officieren in ken
nis te stellen van een regiments
order, waarin dergelijke oefenin
gen werden verboden.
De openbare aanklager, dr
Spiegel, verklaarde tegenover
verslaggevers dat vooral de vrij
spraak van Schaffler voor hem
onbevredigend is.
Twee onbekende en ongrijpbare
problemen bedreigen de mens, al
thans dat meent hij. Het ene
vraagteken is het atoomtijdperk,
dat voor ons ligt cn dat meestal
meer in de vorm van een dreigen
de paddestoel-gedaante in onze
hersenen rondspookt dan in de
verschijning van auto's en moto
ren, die lopen zonder benzine of
van verwarmingsinstallaties zon
der kolen of stookolie.
Het staat wei als een paal bo
ven water dat wij met het atoom
en zijn zegeningen veel meer en
op veel groter schaal zullen kery
nis maken dan met zijn vloek, al
was het alleen maar hierom dat
de mens de paddestoelwolk van
de atoombommen slechts één of
enkele malen kan waarnemen,
omdat zij de vernietiging van het
mensdom betekent nadat een
klein aantal „paddestoelen" op se
rieuze wijze boven de bewoonde
wereld hebben gestaan. Laten we
ons daarom alleen liever bezig
houden met de aangename wijze
van het atoomvraagstuk.
Het andere mysterieuze vraag
teken zit opgesloten in het woord
automatiseren. Ook dit voelt
men als een bedreiging van zijn
bestaan, omdat men alleen maar
vage verhalen heeft gehoord over
het uitschakelen van mensen
door machines en omdat men zich
nimmer of onvoldoende heeft
verdiept in de zeer opgewekte
zijde, die ook deze „boeman"
neeft.
ZO OUD ALS DE MECHA
NISATIE.
Misschien geeft ons de vakantie
gelegenheid een eenvoudig boek
je over het grote technische en
LEVEND OF DOOD.
Bijna klassiek kan men het
voorbeeld noemen van de geauto
matiseerde auto-industrie. Voor
heen ging het motorblok door on
geveer 700 paar handen voordat
het gereed stond voor aflevering.
Het grote aantal arbeiders vorm
de een levende lopende band. Nu
geeft die band slechts een dood
beeld. Het blok legt evengoed nog
een lange weg af. Men kan zeg
gen dat het nu door een aantal
machines rolt, die op vernuftige
wijze aan elkaar zijn gekoppeld.
Er zijn nu nog maar enkele paren
mensenhanden aan de schake
laars nodig om dat blok gereed
te maken. De bijna 700 handelin
gen zijn overgenomen door ma
chines.
De pessimist zegt nu dat hon
derden mensen overbodig wor
den. De realist ziet echter twee
enorme voordelen. In de eerste
plaats werkt de lopende band re
gelmatiger, zodat het aantal fou
ten veel geringer is. Bij de geper
fectioneerde lopende band van
mensenhanden werd er nog één
motorblok per 1000 afgekeurd
Dit aantal is nu verminderd tot
één op een half miljoen. Het tem
po is opgevoerd tot een produktie
van 1000 per uur.
Het tweede voordeel ligt in de
prijsverlaging van dat motorblok.
Voorheen kon alleen de beter ge
situeerde dit kopen. Thans kan
men spreken van een produktie
voor de grote massa. En wie even
doordenkt zal het geen nadeel
vinden dat die honderden paren
mensenhanden niet meer nodig
zijn voor de lopende band. Zij
vakantie, waarvan wij allen 10
genieten, erdoor in gevaar kan
worden gebracht. Want het sa
mengaan van het automatisatie
en het atomisatle-probleem
schept grote gevaren van een
achterop rakende industrie.
Slechts die bedrijfstakken zul
len in het eenwordende Europa
een eerste viool spelen, die de
modernste en goedkoopste pro
duktie hebben. Dat is stellig de
produktie met atoomkracht en
met automatisatie. Wanneer wij
blijven voortgaan met het afro
men der winsten van bedrijven
voor de staat via hoge belasting
heffing, wanneer wij blijven drei
gen met onteigening en bezits-
spreiding, dan zullen wij nimmer
voldoende besparingen willen
maken. Dan raken wij als natie
achterop in de economische ach-
tervolgingsrit op de ver voor lig
gende techniek. Dan zullen mis
schien onze kinderen aan verou
derde machines blijven werken
terwijl buurvolken men lette op
de Duitsers!) ons stukken vóór
zijn in het genieten van meer
comfort en meer vrije tijd. Daar
om is de strijd tegen een no
hoger belastingtarief ons aller
strijd. En daarom moeten onze
nationale kosten omlaag en de
produktie gestimuleerd.
Drs. HERMES.
(Nadruk verboden.)
TSJECHOSLOWAAKS
MEMORANDUM AAN DB
VERENIGDE NATIES.
Tsjechoslowakije is van mening
dat de Verenigde Naties onmid
dellijk maatregelen moeten ne
men om toeneming van radio-ac
tieve uitstraling te verhinderen
en een internationale weten
schappelijke conferentie moeten
beleggen ter bespreking van da
uitwerking van radio-activiteit op
de mens en zijn omgeving.
Deze opvatting is vervat in een
memorandum, dat maandag is
ingediend. Enkele weken geleden
heeft Tsjecho-Slowakije verzocht
de kwestie van de gevolgen van
de atoomstraling op de agenda
van de aanstaande algemene ver
gadering der Verenigde Naties
te plaatsen.
Volgens het Spaanse persbureau
EFE zijn zondagnacht twee Rus
sische oorlogsschepen, de kruiser
Michiel Koetoesof en een torpe
dojager, de Straat van Gibraltar
gepasseerd. De schepen, die zon
der licht voeren, kwamen van de
Atlantische Oceaan. Zij varen nu,
aldus het Spaanse persbureau,
langs de Afrikaanse kust en be
vinden zich in de nabijheid van
schepen van de Amerikaanse zes
de vloot, die op het ogenblik op
manoeuvre zijn.
Gemeenteraad.
In de spoedeisende vergadering
welke maandagavond om 8 uur
was bijeengeroepen voor het ne
men van een leningsbesluit, ont
braken drie leden van de raad op
het appèl, t.w. de heren K. Ha
melink, F. Gerrits en W. de Feij-
ter.
d.w.z. op een andere wijze hun
bijdrage kunnen leveren aan de
economische vraagstuk der auto- vermeerdering van de volkswel
- Na opening door de voorzitter
zullen ander werk kunnen doen.l ^et ujtSpreken van het ge-
1 Deze herhalingsoefeningen zijn
van zeven meter geen geluid mo- de tweede in hun soort. m de
gen produceren, dat m sterkte iode van 6 mei totr 1 juni j.l.
85 decibel te bovenigaat (de deci kwam eveneens een bataljon
bel is een eenheid van ,gQ, u rN voor dergelijke herhalingsoefe-
sterkte). Er is geen en e |n;ngen onder de wapenen,
paling ter beteugeling van het I s
bromfietsen. Zoals
lawaai van
bekend zal echter nog dit jaar
worden voorgeschreven, dat alle
bromfietsen een knalpot moeten
hebben.
Naar de K.N.A.C. meedeelt, is
deze maatregel slechts een voor
lopige. Ook indien een knalpot
aanwezig is, kan het lawaai van
bromfietsen nog zeer hinderlijk
zijn. Door de technische physi-
sche dienst te Delft en de techni
sche hogeschool wordt op het
ogenblik onderzocht, op welke
wijze de geluidshinder van brom
fietsen en ook van motorrijwie
len meer afdoende kan worden
beperkt en welke maatstaven
moeten worden aangelegd bij het
uitvaardigen van verdere wette
lijke voorschriften.
Te Delft heeft men vastgesteld,
dat de hinder van het bromfiet
sen- en motorrijwielenlawaai niet
alleen wordt bepaald door de
sterkte van het geluid (het aan
tal decibel), maar ook door de
toonhoogte, het verloop in tijd
van het geluid en de esthetische
waardering onaangenaam/zeer
onaangenaam. De vaststelling van
een maximum aantal decibel is
dus onvoldoende. In verschillende
andere landen heeft men daarom
in de wet een maximum voor het
aantal „foons" genoemd. De
„foon" is een eenheid, waarin
sterkte en toonhoogte van het ge
luid in een vaste onderlinge rela
tie zijn verwerkt. Ook deze maat
bevredigt echter niet.
Men is nu te Delft op de goede
weg voor het vinden van een
juister criterium, maar nadere
gegevens daarover staan nog niet
ten dienste, zo deelt de K.N.A.C.
mee.
Delftse meningen, waar wel al
iets mee te doen valt, zijn:
1. Voor alle motorrijwielen en
bromfietsen zijn uitlaatdempers
mogelijk, die het geluid binnen
redelijke grenzen houden.
2. Het rijden zonder uitlaat
dempers of met uitlaatdempers
waaruit schotten zijn verwijderd
pleegt bij tweetaktmotoren (na
genoeg alle bromfietsen en zeer
vele motorrijwielen) het benzine
verbruik te verhogen en het pre
statievermogen te verminderen.
Het is een misverstand te menen
dat men sneller gaat wanneer
men meer herrie maakt.
De K.N.A.C. waarschuwt daar-
n: Herrie maken kost behalve
2 rust ook benzine en snelheid.
GEEN VERHOGING DRAAD
OMROEPABONNEMENT
De centrale directie van PTT
deelt mede dat het, in tegenstel
ling tot andersluidende geruch
ten, niet in het voornemen ligt
over te gaan tot een verhoging
van de abonnementsprijs van de
draadomroep. Mocht, geheel los
hiervan, besloten worden tot een
verhoging van de luisterbijdrage,
dan zal deze gelijkelijk gelden
voor toestelbezitters en draad-
omroepabonné's.
Een „menselijke rekenmachi
ne", de 44-jarige Maurice Dag-
bert uit Calais, heeft bekendge
maakt, dat hij wil bewijzen dat
het brein van een gemiddelde
Fransman het kan winnen van
Amerikaanse elektronische brei
nen. Als voorwaarde stelt hij
echter, dat de opgaven tegelijk
aan hem en aan de bediener van
de rekenmachine worden meege-
deelt, zodat het apparaat niet
van tevoren voor het oplossen
van een bepaald vraagstuk in
gereedheid kan worden gebracht.
De Fransman heeft een halve
minuut nodig voor het geven van
het antwoord op vragen als: „Op
welke dag valt eerste Paasdag in
het jaar 5.702.345?". Volgens des
kundigen zal dat op 22 april zijn.
In 21 seconden gaf hij antwoord
op de volgende vraag: „Gesteld
dat elk uur 37 en een halve mi
nuut telt en iedere minuut 96
seconden heeft, hoeveel seconden
bevatten dan 24 jaar, waaronder
zes schrikkeljaren?". De oplos
sing was, volgens Dagbert,
757.382.400 'seconden.
De Fransman zegt zijn „metho
de" te hebben vervolmaakt tij
dens zijn diensttijd, die hij gro
tendeels in arrest had doorge
bracht, doordat hij als overtuigd
anti-militarist zijn superieuren
steeds meedeelde dat hun orders
idioot waren".
Dagbert hoopt, dat de Ameri
kanen zijn uitdaging zullen aan
nemen. In dat geval wil hij de
reis per boot maken, omdat vol
gens hem zijn „geestelijke ver
mogens op grote hoogte vermin
deren."
Duizenden Katholieken uit ver
scheidene delen van de Indische
staat Kerala, waar de communis
ten aan het bewind zijn, trokken
maandag door de straten van de
hoofdstad Trivandrum om de de
monstreren tegen een wetsont
werp van de regering, dat beoogt
alle scholen onder staatstoezicht
te brengen. De Katholieken, die
een derde van de bevolking van
Kerala uitmaken, beschouwer
het wetsontwerp als een bedrei
ging van hun scholen. Op e
9.000 lagere scholen zijn 6 000
particulieren, waarvan de helft
Rooms-Katholieke.
De communistische partij heeft
de R.K.-bisschoppen, priesters en
leken in India beschuldigd van
het organiseren van een haat
campagne, omkoperij en moord
om te verhinderen, dat de scho
len door de regering worden
overgenomen.
Op een bijeenkomst na de mars
zijn twee resoluties goedgekeurd,
waarin intrekking van het „aan
statelijke" wetsontwerp wordt ge
ëist en de bevolking van India ge
waarschuwd wordt voor ,,de kan
ker, die ons democratisch stelsel
is binnengeslopen".
matisering te lezen. We zullen
dan spoedig ontdekken dat het
proces al zo oud is als de mecha
nisatie en dat de automatie er
eigenlijk het verlengstuk van is.
Bij mechanisatie gaan we han
denarbeid door machines vervan
gen.
Pessimisten zullen ons tegen
werpen dat het hier alleen no
gaat om werk waar niet bij ge
dacht behoeft te worden. Bij
automatisering wordt ook ae
denkarbeid door de machine over
genomen, evenals de contróle. De
„gedachten" van een machine zijn
echter nooit scheppend. Ze draait
altijd een bekend wijsje af of ze
blijft steeds heen en weer lopen
in hetzelfde gedachtenstraatje.
Iedereen heeft van ver of nabij
de automatisering in werking ge
zien, want we kennen allen de
automaat voor sigaretten of ver
snaperingen. Hier werpt men een
bepaald muntstuk in, dat door de
automaat wordt gecontroleerd.
Het apparaat stoot immers een
verkeerde munt naar buiten.
Daarna wordt men door de auto
maat bediend op dezelfde wijze
als bij verkoop over een toon
bank. Het angstaanjagende zit
hem nu in de perfectie van de
voortgeschreden techniek, die ge
hele produktieprocessen heeft ge
automatiseerd.
DINSDAG 27 AUGUSTUS.
TERNEUZENLuxor-Thea-
ter, 8 uur: De misdaad van
kapitein Stuart.
SAS VAN GENT: Olympia-
Theater, 8 uur: Beklemmen
de uren.
WOENSDAG 28 AUGUSTUS.
TERNEUZENLuxor-Theater,
8 uur: De misdaad van kapi
tein Stuart.
Café „Du Commerce", 26
en 710 uur: Demonstratie met
oliehaarden en -kachels.
SAS VAN GENT: Olympia-
Theater, 8 uur: Beklemmende
uren.
vaart.
ECONOMISCHE PROBLE
MEN.
De omschakeling van duizenden
naar een andere werkkring be
tekent stellig een probleem, dat
echter van tijdelijke aard is, niet
onoplosbaar en bovendien onver
mijdelijk. Want niemand zal zo
zot zijn om te eisen dat een pro
duktie met mensenhanden die
vier of vijfmaal zo duur is als
de geautomatiseerde, zal worden
gehandhaafd
Het voorgaande is een „eenvou
dig" voorbeeld van automatie. In
de Verenigde Staten heeft men
reeds een cementfabriek in wer
king, die zonder aanraking van
mensenhanden tweehonderd ku
bieke meter cement kan vervaar
digen in... 1500 verschillende va
rianten, al naar gelang de klant
dit wenst. Wij kunnen in dit ver
band wijzen op de in ons land
werkzame reken- en administra
tiemachines, die per dag duizen
den kwitanties uitrekenen voor
ontelbare klanten van elektrici
teitsbedrijven en andere kolossen.
Het probleem van de automati
sering ligt niet in het technische
maar in het economische vlak. De
techniek is de economie en de
daaraan verbonden sociale vra
gen ver vooruitgesneld. Men kan
reeds, zo hebben deskundigen
uitgerekend, tien procent van de
bestaande produktie vol-automa
bedsformulier 'werd het voorstel
van B. W., zoals dit in ons blad
van gisteren is gepubliceerd, zon
der discussie aangenomen.
Rondvraag.
De heer Maas vroeg om in de
Middelhovenstraat nabij de krui
sing van de Kanaalkade een stop
bord te plaatsen.
De heer Pijpelink vroeg om de
toestand in het Spuipaadje onder
ogen te zien. Verdef wees hij op
het niet afwerken van de riole
ring op het Spui. De betreffende
bewoners hebben hiervan veel
last.
De heer Oggel informeerde of
het vrijgekomen zaaltje onder 't
stadhuis afgestaan zou kunnen
worden voor uitbreiding van de
hoerenkamer.
Hierna sloot de voorzitter de
vergadering met dankgebed.
Kermis.
De kermis te Hengstdijk heeft
het dit jaar wel met bijzonder
slecht weer moeten stellen, het
geen natuurlijk een nadelige in
vloed had op het aantal bezoe
kers. Een opgerichte danstent
moest vanwege de stormachtige
wind worden afgebroken. De
dansliefhebbers en overige ker-
misvierders waren gedwongen
hun heil voornamelijk in de
café's te zoeken. De gaaibolling
perceel Kanaalweg 1 heeft zich
een verkeersongeval voorgedaan
dat goed is afgelopen. Komend
uit de richting Sluiskil moest de
wielrijder P. de G. uit Sluiskil
het rijwielpad verlaten Om ter
plaatse de weg over te steken
naar het rijwielpad links. De G.,
die niet voldoende op het achter
hem komende verkeer lette, werd
gegrepen door de motorrijder A,
B., eveneens uit Sluiskil. De G.
liep enkele schaafwonden op, ter
wijl het motorrijwiel licht werd
beschadigd.
Koeien vergiftigd.
Bij een landbouwer in de Bon
tepolder zagen een drietal koeien
de kans schoon om uit te breken
uit de weide. Ongelukkigerwijze
kwamen ze terecht op een aard
appelveld, dat juist gespoten was
voor afsterving van het loof. De
koeien, die zich het loof goed lie
ten smaken, liepen hierdoor een
zware vergiftiging op. Eén dier
is reeds gestorven. Voor de eige
naar, die niet verzekerd is, bete
kent dit een grote schadepost.
Gouden bruiloft.
Onder grote belangstelling
vierde het echtpaar P. S. Heme-
laarMarin aan de Sasdijk zijn
gouden bruiloft. Met dergelijke
feestjes weten de bewoners van
de Sasdijk wel raad éh" hel feest-
cótffité had ook nuweer voor
een programma gezorgd. Om ne
gen uur werd in de parochiekerk
van Stoppeldijk een H. Mis uit
dankbaarheid opgedragen. De
feestelingen, bruidjes, familie en
verdere genodigden werden per
auto naar de kerk vervoerd.
Na de middag werd een druk
bezochte receptie gehouden,
waarop o.m. de burgemeester
van Vogelwaarde en deken Staal
van hun belangstelling blijk ga
ven. Namens de buurt werd het
en schietingen trokken behoorlij- woord gevoerd door de voorzit-
ke belangstelling. Op kermis-
maandag werd een H. Mis opge-
tisch vervaardigen. Dit betekent
op zichzelf reeds een aanzienlijke
beperking van de angst, dat er in getrouw volksspelen voor de kin
ter van het feestcomité, de heer
Th. Morres. Als blijvend aanden-
dragen voor de overleden paro- ken aan deze dag bood hy de
chianen. Tevens werden traditie- echtelieden elk een zetei aan. oe
voor eenvoudige deren en ouderen georganiseerd,
plaats meer zou
„Harmonie Terneuzen" op
bezoek,
I de toekomst
werkers geen
zijn. Maar voor de automatisering
van die tien procent is het beno
digde geld nog lang niet bijeen.
Dit is deels een voordeel, want
hiermee is zeker gesteld dat ook
de mogelijke automatisering
slechts zeer langzaam kan wor-
I den uitgevoerd.
Het nadeel is echter veel tragi-
I scher. Het geweldige gebrek aan
kapitaal in het bedrijfsleven remt
de automatisatie zo zeer dat een
algemeen aanvaard welvaartspro-
I dukt van de moderne tijd, als de
Afhankelijk va nde weersge
steldheid zal de harmonie van
Terneuzen hedenavond of woens
dagavond een bezoek brengen
aan Sluiskil.
De harmonie zal hier 'n concert
verzorgen en tevens een sere
nade brengen aan zusters en zie
ken van het St. Elizabeth-zieken
huis.
Goed afgelopen.
Aan het begin van de kom aan
door
SELWYN JEPSON
26).
(Nadruk verboden.)
Dat wierp hem bijna onder
steboven. Hij keek mij met open
mond aan, en stak een beschul
digende vinger naar mij uit.
„J.B. heeft je opgestookt! Die
auto-beweging is niks dan een
middel om me uit mijn tent te
lokkenMaar laat ik je één ding
zeggenIk knap het niet meer
alleen op, dat beloof ik je!"
„O, nee?" moedigde ik hem
aan.
„Ik verzeker je dat Bill er net
zo goed deel aan heeft als ik!"
„Ik was hem helemaal niet
vergeten", zei ik, terwijl ik mij
afvroeg wie Bill mocht zijn.
„En hij kan bevestigen dat
we het niet konden helpen. Het
was even goed zijn schuld als
de mijne. We kozen dit stuk
strand uit, omdat het de enige
plek over een afstand van twin
tig mijl was, die er zich toe
leende. Ik heb geprobeerd het
uit te leggen, maar ze wilden
niet luisteren. J. B. vergt te veel
van een mens. Hij zei, dat hij
me ontslaan zou als ik niet op
tijd voor die auto zorgde. Nou
het is me gelukt! En dat vindt
hij nog niet genoeg. Ik weet niet
wat hij wil, of jij, of wie dan
ook, maar ik weet wel dat ik
niet van plan ben nog langer
voor Bill de klappen op te van
gen. Het was net zo goed zijn
fout als de mijne! Hoe konden
we nu in 's hemels naam weten
dat dit stuk strand verboden
was? We hadden nog nooit van
jullie gehoord!"
„Nu, envroeg ik.
„Wees niet zo steenhard!
riep hij uit. „Ik zeg je toch dat
ik het niet helpen kon!"
Het begon gevaarlijk te wor
den. Meneer Hooker bereidde
zich voor op een verder defen
sief, en er flikkerde iets in zijn
ogen.
„Goed dan", zei ik, want ik
kon de spanning niet langer
verdragen. „Ik zal er met Bill
over praten. Kun je zorgen dat
hij vlug hier is?"
„Hij is er al". De flikkering
verdween uit zijn ogen. „Hij is
ginds ergens op de weg. Kom
maar mee
Totnogtoe had ik van Bill al
leen zijn rug gezien en zijn voet-
stan-isn op de planken van de
vierder boven mijn hoofd ge-
hor d. Thans ontmoette ik een
m°n van een Jaar of vijfender
tig, inkleed in een peper-en-zout-
klou costuum, een harige das
en bruine schoenen. Toen ik
dichterbij kwam, zag ik een ge-
nog
tot
Hij
Ik
zond gezicht, dat er even nor
maal uitzag als. zijn gehele ge
stalte, dat wil zeggen, afgezien
van zijn ogen. Ze waren zwart
en schenen bijna geheel en al
uit pupil te bestaan. Hij keek
mij uitdrukkingsloos aan.
Meneer Hooker scheen
steeds niet met zichzelf
klaarheid gekomen te zijn
stelde mij voor.
„Dit is mejuffrouw Gill".
Niemand antwoordde,
wachtte: zijn vriend wachtte.
Meneer Hooker deed een nieu
we poging.
„Er zijn een paar kleine moei
lijkheden", zei hij. „Maar het
zal ons wel lukken die uit de
weg te ruimen. En juffrouw Gill
geniet het vertrouwen van de
baas".
„O ja?", antwoordde Bill met
een zachte stem.
„Ze weet alles van dat zaakje
ginds". Meneer Hooker maakte
een hoofdbeweging in de rich
ting van het strand.
„O ja?"
Mijn mond was kurkdroog
Meneer Hooker gaf mij volko
men bloot. Ik trachtte zo raad
selachtig mogelijk te kijken. Me
neer Hooker wierp een smeken
de blik op mij, slikte en pakte
de koe bij de horens:
„Ik heb je toch verteld dat J.
B. dacht dat het helemaal mi in
idee was, je weet wel van dir
plek die we gekozen hadden r
ik liet het maar zo. Je weet e
goed als ik dat het veiliger
hem nooit tegen te spreken
Daarom vertelde ik hem ook
niet dat jij alles uitgekiend had
en dat jij de man was die hij
verantwoordelijk moest stellen
Bill scheen nauwelijks te luis
teren. Hij stak opnieuw zijn pijp
aan, en bleef mij voortdurend
met die vreemde ogen aansta
ren. Ik trachtte mijn gelaatsuit
drukking zo goed mogelijk on
der controle te houden.
„Maar dat was goed", ging
meneer Hooker met nadruk
voort. „Laat je vrinden nooit in
de steek, zeg ik altijd. Maar nou
komen de moeilijkheden. Juf
frouw Gill hier zegt dat ze de
Lagonda niet eens hebben wil.
Ze beweert dat ze hem daarvoor
te weinig kent" „Neem 'n mee
terug", zegt ze. „Ik zal je een
briefje voor hem meegeven". „Ik
heb met haar gepraat, maar het
heeft niets geholpen. Bill, jij
weet wat er met mij gebeurt, als
ik met die auto bij J. B. terug
idee is geweest, zodat ze het met
kom Zeg haar, dat het niet mijn
J. B. in orde kan maken, of pro
beer haar over te halen de wa
gen te houden. Wat komt nou
een auto meer of minder er op
aan?"
„Hooker, heb jij gepraat?'
vroeg Bill.
„Natuurlijk heb ik gepraat!"
Meneer Hooker scheen zijn zelf
vertrouwen hervonden te heb
ben. „Ik heb gepraat met een
marktkoopman. Maar ze schijnt
hiet te beseffen in wat voor si
tuatie ik verkeer!"
I „Jij wel?"
(Wordt vervolgd)
jeugd werd op deze dag met ver
geten. Met een attractie en volks
spelen kwamen de kinderen best
aan hun trekken. De oudere
jeugd kon zich uitleven in een
wegwedstrijd op rijwielèn.
's Avonds werd het feest voort
gezet in de twee café's, die de
Sasdijk rijk is. Onder het pakken
van een best pintje en op de to
nen van welluidende dansmuziek
bleef de stemming opperbest.
Het feest werd met vuurwerk
besloten.
COOP. VRUCHTENVEILING
„ZEEUWSCH-VLAANDEREN"
TERNEUZEN
Veiling van 26 augustus.
GROENTEN.
Per 100 stuks: Sla 614,40.
Per stuk: Bloemkool 10—76 ct;
Groene komkommer C 16 ct;
Witte komkommer B 1015 ct;
C 8—15 ct.
Per bos: Peen 20 ct.; Kroten
12 ct.
Per kg: Andijvie 2631 ct;
Kassnijbonen afw. 28 ct; Stok-
snijbonen 3144 ct; Princessebo-
nen II 4055 ct, III 2526 ct;
Pronkboen 1830 ct; Kroten
4%12 ct; Rode kool 916 ct;
Spitskool 21—25 ct; Savoyekool
7-20 ct; Witte kool 79 ct; Was-
peen 1925 ct; Prei 30-33 ct;
Tomaten A 3038 ct, B 40 ct,
C 26—31 ct; Uien 10—25 ct;
Augurken 92 ct
AARDAPPELEN.
Per 100 kg: Bintjes I 1317,
Kriel ƒ4; Eigenheimers I ƒ16
ƒ19, II ƒ13.
FRUIT.
Per 100 kg: Appelen: Jame9
Grieve, maat 80/85 73—87,
75/80 7683, 70/75 77—84,
65/70 ƒ77—ƒ80, H 80/85 73—
77, 75/80 76—79, 70/65 77—
81, 65/60 77, HII 65, K 65
70, F 58—60, kroet 45
Manks Godein H 75/80 70, 60/70
(63,50. H II ƒ44—ƒ45, K ƒ48—
ƒ51, F ƒ40—ƒ42, kroet ƒ27;
Zoete appelen F 41, kroet 30
ƒ32; Appelen val ƒ14ƒ45.
Peren: Clapps Favorite H 65/75
85, 55/65 80, HII 60; Triomph
de Vienne H 80/85 ƒ118, 75/80
120, 70/65 125, 65/70 115;
Peren val 4164.
Pruimen: Reine Victoria grol
ƒ110—ƒ116, F ƒ88—ƒ98.
Druiven ƒ200—ƒ1217.