bij Spoorwegongeluk bij Eindhoven Marinevliegtuig Merauke neergestort Vrouw in Amsterdam vermoord De strijd in Oman meer Geen hoop voor Eiger-siachtoffers HET WEER WEERBERICHT HOOGWATER ZON- en MAANSTANDEN DINSDAG 13 AUGUSTUS 1957 12e Jaargang Nr 4139 TWEE TREINEN MET ELKAAR IN BOTSING VIJF DODEN EN VIJFTIG GEWONDEN Het ernstige spoorwegongeval dat maandagmorgen omstreeks half acht nabij Woensel op de lijn Eindhoven- Best is gebeurd, heeft tot nu toe vijf doden geëist. Onge veer vijftig personen werden gewond Een dertigtal werd naar het Binnenziekenhuis, het St. Jozef-ziekenhuis en het Diaconessenhuis te Eindhoven vervoerd. Onder hen bevinden zich enkele zwaar gewonden. ONGELUKKEN IN DE BERGEN. ACHT DODEN Prinses Irene gaat in Lausanne studeren. HET GEHEIMZINNIGE VERDRAG VAN SIB Nederlands student bij bergbeklimming in Zwitser land verongelukt. MAO'S BEZOEK AAN POLEN UITGESTELD GROENTE NAAR OOSTENRIJK Voorlopige aanslagen V ennootschapsbelasting. IN- EN UITVOER VAN INDUSTRIE-APPELEN Frankering bij abonnement: j erneuzeii Directeur-Hoofdredacteur 1. van ae Sanae Redactie-adres: Noordstraat 5557 Administratie-adres: Smidswa) Telefoon 2073 en 251C Nd 5 uur uitsluitend 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs: 6,pei kwartaal; per maand f 2,per weeK 48 cent. Losse nrs 9 ct. Verschijnt dagelijks - Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen Advertentieprijs per mm 15 ct; mi dmum r«£ advertentie 2,25 Rubriek Kleine Advertenties géén handelsadver- tenties): 5 regels ƒ1,— Iedere regel meer 2Ö ct. Voor het maandagnummer: zaterdags 10 nar Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur Vermelding: Brieven onder nummer, of; Adres Bureau van dit Blad 20 cent meer Het was omstreeks half acht dat de korporaal eerste klas W. van den Bogaart naar de Con stant Rebequekazerne in Woen sel fietste. Uit de bossages die de spoorlijnen markeren, zag hij plotseling tal van mensen komen, die luid om hulp schreeuwden. Onmiddellijk sprong korporaal Van den Bogaart over een klein slootje, dat hem nog van de spoorbaan scheidde. Het tafreel dat hij zag was verschrikkelijk. Twee treinen zaten volkomen in elkaar. Kermende mensen kro pen uit portieren en verwrongen deuren. Over de treinstellen heen lag een enorme portaalkraan, die normaal de elektrische bovenlei dingen in het gareel houdt. On middellijk alarmeerde hij de mi litairen van zijn kazerne, die de centrale post te Eindhoven op de hoogte stelden van het gebeuren. Huilende kinderen liepen langs de spoorbaan. De officier van ge zondheid van de Constant Re bequekazerne was spoedig ter plaatse. Direct daarna arriveer den ook artsen, ambulanceauto's en Rode-Kruispersoneel uit Eind hoven, Helmond, van de vlieg basis Welschap, Den Bosch en andere omliggende plaatsen. Ook Rooms-Katholieke geestelij ken uit Eindhoven waren spoe dig op het terrein van de ramp aanwezig. De slachtoffers werd plaatselijk eerste hulp verleend, waarna zij per ambulance naar de drie Eindhovense ziekenhui zen werden vervoerd. Drie doden, onder wieden postambtenaar uit Amsterdam, werden geborgen. Om kwart voor vier is men er in geslaagd de laatste slachtoffers uit de trein te bergen. Het waren twee vrouwen, die beiden reeds waren overleden. Met snijbranders hebben de mannen van de spoorwegonge- vallendienst zich toegang ver schaft tot een coupé, waarin zij de stoffelijke resten aantroffen. Het terrein van de ramp ligt bedolven onder stukken ver wrongen staal, coupédeuren en glas. De post kon tijdig in veilig heid worden gebracht. De beide treinen, één uit de richting Den Bosch en de andere uit Eindho ven, zijn volkomen in elkaar ge schoven. In een droge sloot langs de spoorbaan liggen twee ver wrongen treinstellen. Mannen van de spoorwegopruimings dienst, die juist maandagnacht gereedgekomen waren met de herstelwerkzaamheden te Hel mond, waar de vorige week een trein ontspoorde, werden direct geconfronteerd met het tweede ongeluk dat de spoorwegen bin nen korte tijd trett. Zij stonden met een werktrein op het baanvak vlak bij de plaats van de ramp. Op het terrein van de ramp zijn tal van spoorweg autoriteiten aanwezig. Onder hen bevindt zich de directeur van de spoorwegen, drs D. J. VVansnik; de president-directeur van de spoorwegen, ir dr F. Q. den Hol lander bevindt zich momenteel buiten het land. De materiële gevolgen van de botsing zijn dermate geweest, dat men geen juist beeld kan krijgen van de ware toedracht. De com partimenten zijn in en tussen el kaar geschoven. De trein uit Eindhoven reed kort vóór het ongeval met een snelheid van 10 km, die van Den Bosch met 110 km per uur. Beide machinis ten werden slechts licht gewond. De spoorwegrecherche heeft in middels een onderzoek naar de oorzaak van de ramp ingesteld. Gebleken is reeds dat de ma chinist uit Eindhoven een last geving in zijn bezit had, waarin hem instructies werden gegeven over zijn handelwijze op het baan vak EindhovenBest, waarop nabij Woensel een defect was ge constateerd. De politie te Eind hoven heeft inmiddels deze last geving in beslag genomen. De namen van de vijf slacht offers zijnJ. Cromakker uit Hel mond; P. C. Ruijter uit Amster dam; K. Bruinsma uit Utrecht; mej. W. M. van Amsterdam uit Nieuwer-Amstel en mej. C. Let- schert uit Amsterdam. Naar wij van de zijde van de Nederlandse spoorwegen verne men zal het officiële onderzoek naar de oorzaak van de trein ramp bij Woensel beginnen. Hierbij zal de maandag in het geding gebracht lastgeving, ver strekt aan de machinist van de uit Eindhoven komende trein een belangrijke rol spelen. Naar de chef exploitatie van de Nederlandse Spoorwegen, ir. J. Lohmann, gisteravond heelt medegedeeld, heeft de trein dienstleider te Eindhoven ten on rechte aan de machinist van de trein van Eindhoven naar Utrecht een lastgeving „verkeerd spoor rijden" gegeven. Hedenochtend zal het treinver keer op Eindhoven, zij het met enige vertraging, over enkel spoor weer kunnen worden her vat. In de loop van de morgen hcopt men ook het tweede spoor hersteld te hebben. Alle hoop is verloren. De berg heeft weer eens de mensen, die hem wilden bedwingen, overwon nen, zo hebben maandagmiddag leden van de reddingsploegen op de Eiger in Eigerglescht ver klaard. Het lot van de gewonde Ita liaan Stefano Longhi, die door zijn kameraden aan de bergwand vastgebonden was, is bezegeld, zo zei men. De piloot van een red dingsvliegtuig heeft maandag ge zien, dat Longhi in de touwen hangt waarmee hij zondag nog tegen de bergwand was beves tigd. De deken die hem bescherm de is weggewaaid. De Franse gids Lionel Terray, die er zondag bijna in slaagde Longhi te bereiken (hij moest terugkeren omdat zijn mobilo foon defect raakte) zei maandag middag, dat geen mens negen dagen lang de beproevingen waaraan Longhi blootgestaan heeft, kan overleven. Vooral de laatste 72 uur zijn verschrikkelijk geweest. Terray is er van overtuigd, dat ook de twee Duitsers die ver dwenen zijn, om het leven zijn gekomen. Gidsen die maandagmiddag uit Eigerglescht naar de top van de Eiger vertrokken, moesten door het slechte weer terugkeren. Zij hebben de hoop opgegeven en zullen geen poging meer wagen om Longhi te redden. Het ziet er dus naar uit dat de Zwitserse, Franse, Italiaanse, Duitse en Poolse vrijwilligers, die met gevaar voor eigen leven zich tot het uiterste ingespannen heb ben, slechts een der vier gestran de Alpinisten, de Italiaan Clau- dio Corti, hebben kunnen redden. Terray' noemde de redding van Corti een zeldzaam geval. Tot op heden was men er nog nooit in geslaagd een man over een af stand van 400 meter op te trek ken, zoals bij Corti's redding ge beurd is. Bovendien hadden zich bij het reddingswerk, doordat er red ders van verschillende nationali- ERNSTIGE SPOORWEG ONGELUKKEN IN NE DERLAND. Van de ernstige spoorwegon gelukken, die in Nederland voor kwamen, noteerden wij in chro nologische volgorde: 13 september 1918: Weesp. Ontsporing door dijkverzakking regenval41 doden en 42 ge wonden. 6 augustus 1934Amsterdam Verkeerde wisselstand7 zwaar en 5 minder ernstig gewonden. 12 juli 1951Gouda. Express- trein reed in op wachtende trein2 doden en een twintigtal gewonden. 7 november 1952Rotterdam Twee werkliedentreinen. Een trein reed van achteren in op stilstaande trein2 doden, 20 gewonden. 14 februari 1953Gouda. Per sonentrein op rangeerloc.: 1 do de, 1 gewonde. 19 juni 1953: Nabij Weesp. Door verlating stoptrein rijdt expresstrein de Amsterdam Enschedé erop in. 2 doden, 9 gewonden. 3 oktober 1954: Eist. Verkeer de wisselstand6 doden, 11 ge wonden. 29 mei 1955: Geldermalsen. Personentrein op goederentrein 2 doden, 8 gewonden. 7 mei 1955: Oldenbroek. Ont sporing militaire "trein"2 doden, 2 gewonden. 5 november 1955: Heerlen. Sneltrein loopt op stoptrein26 zwaar gewonden. teit aan deelnamen, taalmoeilijk heden voorgedaan. Wat de verongelukte Alpinisten aangaat geloofde Terray, dat zij niet genoeg ervaring hadden voor de gevaarlijke beklimming van Eiger. Terray had niets dan lof voor de leden der reddings ploegen. Maandagmiddag is een red dingsploeg met Corti, in Eiger- gletscher aangekomen. Hij werd, dik ingepakt, op een slee vervoerd. Het transport van de top van de Eiger naar bene den heeft meer dan 24 uur ge duurd. Zijn gezondheidstoestand is bevredigend, doch hij zal di rect naar het ziekenhuis te Inter laken overgebracht worden. Hij heeft enkele bevroren tenen en vingers en lichte verwondingen, door vallende stenen veroorzaakt. Een reddingsploeg, die maan dag naar de Mittelegi-hut, niet ver van de top van de Eiger, is geklommen, op zoek naar de twee vermiste Duitsers, Guenther Nothdurft en Goetz Meier, is maandagmiddag aan de voet van de Eigergletscher teruggekeerd zonder een spoor van de vermis ten gevonden te hebben. In het weekeinde zijn negen bergbeklimmers dodelijk veron gelukt. In het Berner Oberland drie Zwitserse broers, bij Greno ble in Frankrijk een Brit, in de omgeving van Zermatt een Duitser, op de Nantillons glet- scher in de Franse Alpen twee Fransen, bij Vicenza in de Ita liaanse Dolomieten een Italiaan en op de Sel in Zwitserland de (zeventienjarige Nederlander Paul George Engels. Op de Eiger in het Berner Oberland zitten al meer dan een week twee Duitsers en een Italiaan. Bij klimpartijen in verschil lende delen van de Oostenrijkse alpen zijn tijdens het weekeinde 3 Oostenrijkers om het leven gekomen en is een ernstig ge wond, aldus is maandag in We nen bekendgemaakt. Zondagochtend is de 33-jarige prostituee J. M. de S.O, dood in een aan (ie achterzijde gelegen kamer van haar woning aan de O. Z.-Voorburgwal 83 in Amster dam door haar man aangetrof fen. Volgens de politie is zij ver moedelijk door wurging om het leven gebracht. Van de dader ontbreekt nog elk spoor. De echtgenoot deed zijn ont dekking nadat hij om 8 uur was opgestaan. Aangenomen wordt, dat de vrouw tussen 5 en 8 uur is vermoord. De recherche van 't politiebureau Warmoesstraat heeft het onderzoek in deze zaak. Het is de tweede keer in een jaar tijd dat een vrouw uit de z.g. „warme buürt" is gri wurgd. De conclusie van de gerechte lijke deskundige van het minis terie van Justitie, dr. J. Zel- denrust uit Den Haag, die het stoffelijk overschot zondag on derzocht heeft, luidtmoord door wurging. De vrouw, die door haar man op de aivan in het kamertje in het souterrain werd gevonden, had op haar blouse bloedsporen, die nu on derzocht zullen worden om de bloedgroep te bepalen. Het mo tiet voor de moord is voor de politie nog een raadsel. Zondag morgen tegen zes uur heeft een der vrouwen, die een kamer in het huis heeft „magere" of „„kleine Josjie", zoals 't slacht offer op de Burgwallen bekend stond, nog zien wandelen. Uit de bloedsporen op de blou se van het slachtoffer (mogelijk afkomstig van de moordenaar) en de verschoven kamermat leidt de recherche af, dat aan de moord een worsteling vooraf is gegaan. Voorts waren de la den van een kastje in het ka mertje uitvoerig doorzocht. In de nacht van 30 op 31 de cember j.l. werd in een door haar gehuurde kamer op de O. Z. Achterburgwal 60 te Am sterdam „Chinese Annie", even eens een vrouw uit „het leven", ook op een divan gewurgd aan getroffen. Tot nu toe heeft de politie niet kunnen vaststellen wie haar vermoord heeft. Om dat „magere Josjie" onder soort gelijke omstandigheden om het leven is gebracht, sluit de re cherche de mogelijkheid van enige verband tussen beide za ken niet uit. Van „magere Jossie" zijn het armbandhorloge en drie ringen, waaronder haar trouwring, gesto len. De waarde hiervan is onge veer 140 gulden. Uit het onder zoek door de deskundigen is vast komen te staan, dat zij met de hand gewurgd is. („Chinese An nie" werd op dezelfde wijze om het leven gebracht.) Op haar hals waren schrammen, die er op wezen, dat er een hevige wor steling moet zijn geweest tussen de vrouw en haar aanvaller. De recherche krijgt enorm veel tips binnen uit de omgeving, waar de vrouwen zich door deze moord onveilig voelen. Alle per sonen, mannen uit Amsterdam en ook van buiten, die de bewus te nacht volgens de verschillende aanwijzingen daar gesignaleerd waren, zijn verhoord, echter zon der enig resultaat. De recherche beschikt over be paalde aanwijzingen, dat de da der een man moet zijn. Jaloezie bijv. wraakneming door. een vroegere vriend als motief voor de moord wordt door de politie geenzins uitgeschakeld. De vrouw was ongeveer ander half jaar met Van S. getrouwd en het echtpaar woonde op de tweede étage van het huis. De woning staat nu permanent on der politiebewaking. Maandagochtend is kort na de start in de omgeving van het vliegveld van Merauke de „Mas ter Mariner"-vliegboot PB-312 van de koninklijke marine neer gestort. Van de tien personen aan boord zeven marinemensen en drie leden van de algemene poli tie -zijn er acht om het leven gekomen. Een lid van de marine en een politieman hebben het ongeluk overleefd. De marine man is evenwel levensgevaarlijk gewond. Het vliegtuig was om 6.15 uur I plaatselijke tijd opgestegen van het vliegveld Merauke voor het uitvoeren van een dropping in de Sibilvallei, waar voorbereidende werkzaamheden worden verricht voor de voorgenomen Nederland se wetenschappelijke expeditie naar het Sterrengebergte in 1958. De naam van de overlevende marineman is A. Moens, sergeant vliegtuigmaker, en de naam van de overlevende politieman twee de klasse Valerius Ikako. Maandagmorgen is een extra Dakota naar Merauke vertrok ken, waarin de gouverneur van Nederlands Nieuw-Guinea, dr J. van Baal, de commandant der zeemacht in Nederlands Nieuw- Guinea, schout-bij-nacht A. M. Valkenburg en de doktoren Neeb en Westers, welke laatste de pa tiënten van de Neutronramp be handeld heeft, zich naar de plaats van de vliegtuigramp hebben be geven. De politiemensen, die bij het vliegtuigongeluk het leven heb ben verloren zijn de hoofdagent tweede klasse M. van Houten en de veldwachter eerste klasse I. Jaas. De radioomroep van Nieuw- Guinea te Biak heeft maandag morgen een communiqué van gouverneur Van Baal omgeroe pen, waarin hij o.m. zeide: „Ik kan slechts uitdrukking geven aan de diepe ontroering over het leed, dat over deze jongens is ge komen en aan ons medeleven met de nabestaanden, die heden door zulk een zware slag getrof fen zijn. In dit droeve uur gaat ons gebed op voor hen, die vielen en voor hen die treuren. Wij ge denken de doden met droefheid. Maar ook in de wetenschap dat ons tegenover het offer, door hen gebracht, slechts één ding past, namelijk voort te gaan onze plicht te vervullen, ook in geva ren". Tot slot verzocht de gouver Het vliegveld van Merauke, dat tot aan het einde van de tweede wereldoorlog in gebruik was bij de geallieerden, ligt in een grote laagvlakte, die zich in noordelijke richting uitstrekt tot aan het centrale bergland. Het ligt enkele kilometers buiten Me rauke en is daarmee verbonden met een niet-verharde weg, die bij aanhoudende droogte grote stofwolken opwerpt en bij de dik wijls voorkomende zware regen- val bijna onbegaanbaar wordt 1 door diepe waterkuilen en mod- der. In de laagvlakte zijn uitge- strekte moerassen, is bedekt met oerwouden en wordt doorsneden door talloze rivieren. Het vliegveld heeft weinig faci- liteit. Er is een klein stationsge bouw en de vliegtuigen worden met handpompen, die aan de ben- zinevaten wordt bevestigd, van brandstof voorzien. In de omge ving liggen Japanse en geallieerde vliegtui gen, die tijdens de oorlog werden neergeschoten. RADIO ZWEEG. Nadat de radio-nieuwdienst maandagmiddag om 13 uur de berichten over het trein ongeluk bij Eindhoven en het vliegtuig ongeluk op Nieuw-Guinea had bekend gemaakt, hebben de om roepverenigingen N.C.R.V. e® V.A.R.A. na de uitzending vas de nieuwsdienst één minuut stil te in acht genomen. H. K. H. Prinses Irene zal eind september haar intrek ne men bij een Zwitserse famiiie in de buurt van Lausanne vooz de duur van het komende cur susjaar. De Prinses zal daar verscha lende cursussen volgen aan d universiteit van Lausanne. PADVINDERS WEER DOOR ZWARE REGENVAL GETROFFEN. De marine-voorlichtingsdienst in Den Haag deelt mede, dat bij het ongeluk met de Mariner in Merauke de volgende leden van de marine zijn omgekomen: Ltz 2 o.c. W. H. Asselbergs uit Leiden; ltz 2 o.c. G. Smelik uit Katwijk a. d. Rijn; mjr vgtlg H. C. van Wingerden uit Katwijk a. d. Rijn; sgtv G. J. van Donke laar uit De Bilt; kpl vgmrmnt A. A. de Bruin uit Katwijk a. d. Rijn; vgmrknst 1 J. de Ruitêr uit Nij- verdal. Levensgevaarlijk gewond werd sgt vgmra A. Moens uit Katwijk a. Zee. De correspondent van het ANP telefoneerde maandagmiddag uit Hollandia het volgende: Nadat in de morgenuren van maandag drie der stoffelijke res ten van de omgekomenen met de „Mariner" van de koninklijke ma rine waren geborgen, geschied de zulks maandagmiddag (plaat selijke tijd) met die van de vijf overigen. De slachtoffers werden aangetroffen op het vliegdek van de „Mariner". Alle acht slacht offers zijn geïdentificeerd. Op het ogenblik van de start was er geen radiocontact met het toestel; wel was dit even tevoren tijdens het proefdraaien het ge val geweest. Het toestel is on middellijk na de start neerge stort. De Javaanse chauffeur van de luchthavenmeester te Merauke, Samidjan, zag het ongeval gebeu ren en reed onmiddellijk naar de plaats des onheils. Onderweg daarheen ontmoette hij de over- levende politieman Valerius Ika- twee minuten stilte in acht k°> die ogenschijnlijk niets rnan- De 35.000 padvinders op öc nog wrakken van j wereldjamboree bij Birmingham zijn zondagavond weer door zwa re regenbuien overvallen. De hoofdwegen van Sutton Pari, waar de jamboree wordt gehou den, waren veranderd in een modderstroom DE OMGEKOMENEN De toestand liet zich e.gtr aanzien dan de vorige wee&„ doch de padvinders werden dit maal niet verrast door het water, omdat zij greppels rondom hun tenten hadden gegraven. Evacuatie was niet r.r hij. Vandaag en woensdag word' het kamp opgebroken, en zulle -te padvinders naar huis terugkeren. te nemen. Het vliegveld van Merauke, vanwaar de verongelukte Mari ner maandagochtend was opge stegen, bestaat uit een niet ver harde baan. Er is slechts weinig verkeer. Een keer per week wordt het aangedaan door het lijntoestel van de Nederlands Nieuw-Guinea Luchtvaartmaat schappij „Kroonduif". Kort na aankomst van gouver neur Van Baal is op het vlieg veld van Merauke een Mariner geland met aan boord een com missie van onderzoek onder lei ding van kapitein-luitenant ter zee A. Bruinsma. Met de gouverneur en de com mandant zeemacht Nieuw-Guinea begaf het gezelschap zich naar de omgeving van de startbaan, waar het ongeluk waarschijnlijk tijdens de start is gebeurd. De troepen van de sultan van Oman, die met Britse steun Firk en Niwza (de hoofdstad van de opstandige iman) veroverd heb ben, zijn maandag opgerukt tot Birket el Mauz. Daar ontmoetten zij een tweede colonne van de sultan, die vanaf de kust van Maskat via Izki naar het zuiden was opgerukt. Het fort Birket el Mauz had zich reeds aan deze tweede colonne overgegeven. Men neemt aan, dat Izki ook gevallen is. Boven het fort Bahla, waar vrijdag nog op Britse vlieg tuigen geschoten werd, waaide maandag voor het eerst de rode vlag van de sultan. Er is in dit gebied nog maar één fort, dat de witte vlag van de opstandige iman voert, n.l. Jabron ten wes ten van Nizwa. De vertegenwoordiger van de iman, El Harty, verklaarde maan dag in Cairo, dat de val van Niz wa niet betekent dat de strijd ten einde is. De opstandelingen zullen naar de bergen trekken en een guerilla beginnen. De vertegenwoordiger zei voorts, dat de eerste Egyptische vrijwilligers zich bij hem gemeld hebben voor strijd tegen de Brit ten in Oman. Een woordvoerder van het Amerikaanse ministerie van Bui tenlandse Zaken verklaarde gis teren in Washington, dat er geen bevestiging is van berichten vol gens welke de troepen van de iman wapens hebben gebruikt die door de Ver. Staten aan Saoedi- Arabië zijn geleverd. Hij voegde hier echter aan toe, dat in het verleden wel eens ge bleken is, dat Amerikaanse wa pens in het gebied van Oman terechtgekomen waren. Volgens de diplomatieke cor respondent van het Britse blad „Sunday Times" is het geheim zinnige verdrag van Sib van 1920 niet getekend door de iman van Oman, maar door de sultan van Maskat en een aantal sjeiks in het sultanaat. De sjeiks hadden de sultan om zelfbestuur in hun gebieden verzocht, waarvoor de vorst echter niet voelde. Bij het verdrag van Sib echter kende de sultan deze Arabische leiders be paalde rechten toe in hun gebie den. Het Britse ministerie van Bui tenlandse Zaken wil het verdrag niet publiceren, omdat het uit sluitend binnenlandse aangele genheden van het sultanaat be treft, aldus het blad. keerde. De chauffeur voegde hem toe, even te blijven waar hij was. Hij zelf ging naar het vliegtuig om de overigen te helpen en vond daar sergeant-vliegtuigma ker Moens die zwaar gewond was. Kort daarop waren mensen van de politie ter plaatse, doch zij konden de vuurhaard onmo gelijk naderen. Desondanks heb ben zij pogingen in het werk ge steld om de brand te blussen. Het wrak ligt halverwege de startbaan, ongeveer 450 a 500 m rechts ervan, met de neus naar de startbaan gericht. Het moet over de kop zijn geslagen. Hedenochtend te 7.30 uur zal voor Katholieken onder de slacht offers een Mis van requim wor den gehouden in de R.K. kerk te Merauke; de begrafenis zal te 10.00 uur geschieden. De 17-jarige Nederlandse stu' dent P. G. E., zoon van een Amsterdamse advocaat, heeft zondag een dodelijke val van honderd meter gemaakt tijdens de beklimming van de Esel, die deel uitmaakt van het Pilatus- massief bij het meer van Lu- zern. Een vriend van E., even eens een student, riep om hulp en werd gered. E. is het vijfde slachtoffer dat de bergsport zondag in Zwitser land heeft geëist. Het bezoek, dat Mao Tse Toeng, de president van commu nistisch China, aan Polen zou brengen, is tot het eind van dit jaar of nog later uitgesteld. Wel ingelichte kringen in Warschau verwachten dat Mao enige tijd na afloop van het congres van de Poolse communistische partij, dat vermoedelijk in december wordt gehouden, zal komen. De Oostenrijkse autoriteiten hebben de invoertermijn voor uien verlengd tot 15 augustus, terwijl voor de produkten sla, komkommers, sperciebonen, to maten en sluitkool de invoerter mijn is verlengd tot 20 augustus. Sluitkool en stoofsla mogen onbeperkt in Oostenrijk worden ingevoerd en de overige produk ten in beperkte mate. Wel is be paald dat het contingent tomaten uit de O. E. E. C.-landen voor ge noemde termijn met 1.000 ton verhoogd zal worden. De minister van Financier heeft bij een maandag in dc Nederlandse Staatscourant ge publiceerde beschikking be paald, dat voortaan bij het op leggen van voorlopige aansla gen in de vennootschapsbelas ting rekening moet worden ge houden met wijzigingen in het belastingtarief. Deze bepalinr zal voor het eerst toepassim, vinden voor de voorlopige aan slagen over het boekjaar 1957. ENKELE BUIEN. Een depressie, die ons het al gelopen weekeinde veel wint bracht, trok inmiddels naar Scandinavië weg. Een randsto ring ervan bracht ons maandag buien, en deed de wind tijdelij) opnieuw toenemen. Tussen 7 en 19 uur werd dc meeste neerslag afgetapt in Leeuwarden (16 mm) en IJrnui- den (13 mm). De maximumtem peraturen liepen uiteen van 19 iot 21 graden. Dinsdag gaat de wind ruimen naar noordwest of noord. De dan aangevoerde lucht blijft echter onstabiel van opbouw, zo dat dinsdag naast enkele opkla ringen opnieuw enkele buien ver wacht worden. De wind blgft overwegend matig en de tempe raturen dezelfde of iets lagere. medegedeeld door het K. N. M. I-, geldig tot dinsdagavond. Enkele /buien. Vrij veel bewolking met plaat selijk enkele buien. Overwegend matige wind tussen west en noordwest. Dezelfde temperatu ren als gisteren of iets lagere WOENSDAG 14 AUGUSTUS. Wegens de geringe fruitoogst in ons land, is de invoer van ap pelen voor verwerkingsdoelein- den uit daarvoor in aanmerking komende landen, tot nader order toegestaan, aldus hebben de Ne derlandse autoriteiten besloten. Verder zal West-Duitsland met onmiddellijke ingang de invoer van industriefruit uit ons land toestaan. v.m. nun. Breskens 3.56 4.07 Terneuzen 4.31 4.42 Hansweert 5.11 5:22 Walsoorden 5.21 5.32 ZON MAAN op onder op onder v.g. 13 5.22 20.11 20.46 8.35 14 5.24 20.09 21.06 9.35 15 5.25 20.07 21.29 10.44

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1957 | | pagina 1