Fa P. J. VAN DE SANDE
mmm...ênk&tiu)êz(wi!
RHEUMIN
Blue I Band
Meer aandacht voor
het parkeervraagstuk
Wij hebben een ruime
keus in-
helpt bij PH»!
Woonhuis
VULPENNEN
Noordstraat 55-57 Terneuzen
Rijker.fijner. ..dat is
Blue Band!
I
Er zullen weinig mensen in ons land zijn, die geen rim
pel in hun voorhoofd krijgen wanneer zij denken aan het
toenemende autoverkeer in ons land. In vijf jaar tijd,
sinds 1951, is het aantal personenauto's verdubbeld. Van
1955 naar 1956 kwamen eróO.OOO bij. Al deze snelle ver
voermiddelen zoeken een plaats langs en op de weg, niet
alleen om te rijden maar ook om te parkeren en zelfs ge
deeltelijk om er logies te vinden, want de garage- en par
keerproblemen vechten met elkaar om voorrang. Het ge
heel van vraagstukken wordt overkoepeld door het wach
ten op de aanleg van een voldoend aantal brede auto
wegen, waaraan ons land in vele delen dringend behoefte
heeft.
Arbitrage tandartsen
ziekenfondsen
Samenzwering van
Israëliërs.
Algemene kennisgeving
Heden is tot onze diepe
droefheid, na een korte
ongesteldheid, zacht en
kalm, van onze zijde heen
gegaan mijn innig gelief
de Man en der Kinderen
liefdevolle Vader, Be
huwd- en Grootvader,
Zoon, Behuwdzoon, Broer,
Behuwdbroer en Oom, de
Heer
MARINUS
HERREBOUT,
in de leeftijd van 52 jaar.
Terneuzen
Anna R. Cath.
HerreboutSchelfaut
Corrie
Jtina,
Jontné -
Bergen op Zoom:
M. L. Herrebout
J. HerreboutDogge
en Kinderen
Familie Herrebout
Familie Schelfaut
Terneuzen, 3 aug. 1957
Noordstraat 83
Liever geen bezoek.
De teraardebestelling zal
plaats hebben dinsdag 6
aug. des namiddags 2 uur.
dieden is van onze zijde
heengegaan onze gelief
de Broer, Zwager, Oom
en Oud-oom
PIETER LOOF,
in de ouderdom van 82
jaar.'
Mede namens de
Familie,
M. LOOF.
Terneuzen, 3 aug. 1957
Chrysantstraat 6
De teraardebestelling zal
plaats hebben woensdag
7 aug, &-s, des namiddags
te 1 uur.
TE KOOP:
Komt half aug. vrij.
Adres: Javastraat 32, Ter
neuzen,
WEES ER BIJ.
Door het in gebruik nemen
van een grote partij onge
woon fijne Virginia tabak
voor Sterling shag is dat
nu de shag, die in kwali
teit ver aan de kop ligt.
Sterling; dat is super kwa
liteit.
Te koop een moderne Kin
derwagen. Zo goed als
nieuw. Adres Bureau van
dit Blad.
Te koop vier zo goed als
nieuwe Clubs en een ronde
Tafel. Adres: Dekker straat
4 Terneuzen.
Fa. P. J. v. d. Sande
Terneuzen
Welnee! 3 zorgvuldig ge
kozen geneesmiddelen de
den mijn hoofdpijn snel
cn zeker verdwijnen. Dal
is geen mysterie, doch de
werking van een betrouw
bare pijnstiller. Vraag dus
net als ik steeds Rheumin -
van Brocades
Schoolagenda's
Wei ed ze, tefe - flink
Vindt U dit geen vertederende eetpartij? En er
is toch zo weinig voor nodig. Een zorgzame moe
der, een schat van een baby en een lief moedertje-
in-de-dop. En brood met Blue Band natuurlijk!
Dat kan immers in zo'n zonnig gezin niet ont
breken. „Happen maar, zusje, groeien maar,"
zegt de grote zus. „Zulke boterhammen smaken
heerlijk!"
Weet U nog, hoe enige jaren geleden
Blue Band zijn bijzonder lekkere smaak
heeft gekregen? Die smaak is daarna
steeds verbeterd. Alleen Blue Band heeft
de Blue Band-bereidingsivijze en die
eigen, verrassend lekkere smaak
BLUE BAND
jlpll IIII' 11
BB 174.n0 520.63
Wij behoeven niet meer te
protesteren tegen de beperking
in de uitvoering van rijkswegen
plannen. De A.N.W.B. heeft er
op gewezen dat de regering er
voor dient te zorgen dat het bij
de wet vastgestelde percentage
van 35 plus 10 procent der mo
torrijtuigenbelasting aan provin
ciale wegenplannen en tertiaire
wegen moet worden besteed. Het
vermoeden bestaat dat hiervan
wordt afgeweken nu de straten-
plannen voor de woningbouw
dikwijls voorrang wordt ver
leend. Het behoeft geen betoog
dat met bezuinigingen op we
gen een noodtoestand zal wor
den geschapen, die niet minder
erg is dan de woningnood.
Het is intussen deze woning
nood die de behuizing voor
auto's ernstig in gevaar brengt.
Want het zal voor niemand een
geheim zijn dat door de prefe
rentie van de woningen de gara-
gebouw reeds een aanzienlijke
achterstand- heeft geboekt en
door deze omstandigheid is het
parkeerprobleem van een afme
ting geworden, dat dringend
voorziening vereist. In heel veel
gemeenten, en niet alleen in de
steden, worden thans nieuwe
woonwijken ontworpen. Men
denkt daarbij aan kerkbouw,
aan scholen en verzorgingshui
zen voor ouden van dagen.
Men wil de bevolking het kon-
takt met de natuur laten behou
den en men zorgt voor een
plantsoen of een leuke beplan
ting langs de weg. Maar men
maakt die wegen niet al te
breed, want het zijn immers
geen wegen voor snelverkeer.
Er is onvoldoende geld voor de
woningbouw, dus beperkt men
het aantal te bouwen garages
tot een minimum of men laat
ze geheel weg. Er is echter
praktisch geen buurt meer in
Nederland, in stad of dorp, of
er wonen autobezitters. Deze
mensen moeten hun auto's er
gens laten. Derhalve parkeert
men hem voor de deur. Het ge
volg hiervan is dat passerende
auto's en ander verkeer zich in
de avonduren slechts met moei
te een weg kunnen banen in de
nauwe straten en hierdoor zich
zelf en anderen in gevaar bren
gen.
WIJ MAKEN ROEST.
Het probleem van de auto
stalling wordt in ons land niet
begrepen. Niet in de grote
steden, waar men reeds lang
een aantal garages van enkele
verdiepingen hoog had moe
ten bouwen en niet in de
kleinere gemeenten, waar men
bij de gemeenteplannen on
voldoende rekening houdt met
het stijgend aantal autobezit
ters.
De kapiaalvernietiging, die
met dit beperkte inzicht wordt
bevorderd is nauwelijks te me
ten. Niet alleen wordt een groot
aantal wagens door het passe
rend verkeer en de straatjeugd
beschadigd, maar evenzeer heb
ben vele auto's van het voort
durend verblijf in de openlucht
ernstig te lijden. Het garagepro
bleem zal tegelijk met het huis-
vestingsvraagstuk voor mensen
een oplossing moeten vinden.
De parkeerpuzzle is van veel
ernstiger aard. Wij weten hoe
men daar in de steden mee wor
stelt. Veel kleinere gemeenten
bezitten nog geen rondwegen,
die het snelverkeer uit het cen
trum weren. Vooral in de zo
mermaanden beweegt zich dit
verkeer de gehele dag door de
dorpskern, waar de stratenaan
leg voor een groot deel nog
stamt uit het tijdperk van paard
en wagen.
DE JUISTE PLAATS?
Het bijna nooit ontbrekende
marktplein of kerkplein wordt
tegenwoordig als centrale par
keergelegenheid benut. In de zo
mermaanden is dit plein vol en
worden de overige auto's, die
hun tocht moeten onderbreken,
eenvoudig langs de hoofdver
keersader gezet, waardoor de
verkeersstroom wordt vertraagd
en menigmaal verstopt. Het zal
zaak zijn voor de gemeenten te
zorgen dat het parkeren op
hoofdwegen öf wordt verboden
óf wordt beperkt tot enkele uren
per dag.
Men moet in plaatsen, die een
provinciaal karakter dragen de
gedachte opgeven, dat de enkele
auto, die er stopt, haar plaats
wel zal vinden. Men zorge voor
een behoorlijke verwijzing naar
plaatsen waar een parkeergele
genheid kan worden gevonden,
waarbij de hoofdweg wordt vrij
gelaten.
In een door het Nederlands
Verkeersinstituut opgesteld rap
port wordt er op gewezen dat
het niet lang meer duren zal of
voor de grote steden zal men zijn
toevlucht moeten nemen tot de
zg. parkeermeters. Dit zijn een
soort automaten, die langs de weg
opgesteld worden. Parkeert men
op een bepaalde plek dan moet
men per half uur of per uur
een bepaald bedrag in de par-
keermeter werpen. Dit zal dan
tot gevolg hebben dat men zijn
auto slechts een korte tijd par
keert en dat men voor een lan
ger oponthoud een plaats zoekt
die verder van het centrum ligt
waar geen parkeermeters zijn.
Op deze wijze komt men tot een
selectie van de geparkeerde
aut's, dus tot spreiding.
GEEN GOUD WAT ER
BLINKT.
Hoe doelmatig dit middel
ook lijkt, er kleven verscheide
ne bezwaren aan, het is dui
delijk dat men hiermee het
toerisme in een bepaalde
plaats niet bevordert. Dit sti
muleert men evenmin in een
kleinere gemeente wanneer
men op het beperkt aantal be
schikbare pleinen parkeer
wachters toelaat. Bovendien
moet de meter voor kleine en
grote wagens ruimte bieden,
zodat men minder auto's kan
plaatsen op een gelijk opper
vlak.
De auto is niet alleen meer
een vervoermiddel voor de beter
gesitueerden. Onder autobezit
ters zijn er velen, die ook op de
„kleintjes moeten passen". Dit
leidt ertoe dat parkeerruimte,
waar beaald moet worden, zal
worden gemeden. Is ergens vol
doende parkeerruimte aanwezig
dan moet deze zoveel mogelijk
gratis ter beschikking staan. Zo
niet, dan vermindert men het
aanal bezoekers van een bepaal
de plaats of men veroorzaakt
verkeersstoppingen omdat ande
re straten en de verkeerswegen,
die vrij gehouden moeten wor
den, vol met auto's staan.
Vele oude stadjes en mooie
provincieplaatsen zullen weer
worden overstroomd met toeris
ten. Zij komen voor een groot
deel per bus of per auto. Juist
die kleinere gemeenten zijn niet
op dat drukke verkeer berekend
en de dorpen en oude stadjes
hebben de smalste straten en de
nauwste bebouwing. Laten zij
die het toerisme en het veilig
verkeer een warm hart toedra
gen ervoor zorgen dat de auto
bezitters kunnen roemen over
de wijze waarop zij met hun
wagen ontvangen worden. Die
roem wordt niet alleen verkre
gen door geïllumineerde kerken
en gebouwen of met vlaggen
versierde straten. Zij kan vooral
verworven worden door een goe
de regeling van het parkeer
vraagstuk, dat menig autobezit
ter en politieagent ook deze zo
mer weer met de handen naar
het haar zal doen grijpen.
(Nadruk verboden.)
De bond van R.K. ziekenfond
sen en de Stichting autonome
ziekenfondsen hebben geant
woord op het jongste voorstel
van minister Suurhoff, via arbi
trage tussen de maatschappij tot
bevordering der tandheelkunde
en de ziekenfondsorganisaties
een oplossing te zoeken voor het
conflict tussen tandartsen en
ziekenfondsen. De bond en de
stichting zijn alsnog bereid, een
arbitrage te aanvaarden zoals de
minister die reeds op 18 mei j.l.
voorstelde en die ten doel zou
moeten hebben een tussenweg te
vinden tussen de vergoedingen
van 25 en 27.64 per stoelminuut,
die resp. van de zijde der fond
sen aangeboden en van de zijde
der tandartsen gevraagd waren.
Hef arbitragevoorstel van 18 mei
is destijds door alle ziekenfonds
organisaties aanvaard, maar door
de Mij. tot bevordering der tand
heelkunde verworpen.
In een poging, de moeilijkhe
den op korte termijn tot een op
lossing te brengen, wilden o.m.
de bond en de stichting destijds
iets verder gaan dan de Maat
schappij tot bevordering der ge
neeskunst, die gesuggereerd had
het verschil tussen 25 en 27.64
cent te delen. Zij meenden de
Mij. tot bevordering der tandheel
kunde een honorering van 26.5
cent per stoelminuut te moeten
aanbieden. Beide organisaties zijn
bereid dit voorstel, dat hoor de
Mij. tandheelkunde niet werd
aanvaard, omdat het door een
van de ziekenfondsorganisaties
niet werd onderschreven, voor
alsnog te handhaven.
De genoemde ziekenfondsorga
nisaties kunnen moeilijk aan
vaarden een arbitrage over de
uitgangspunten, d.w.z. de verlan
gens, vervat in de door de maat
schappij Tandheelkunde bij de
aanvang van de onderhandelin
gen over de honórering overge
legde rapporten, noch een for
mule waarin de opstellers van
het bindend advies de bevoegd
heid hebben zelf te bepalen of de
arbitrage zal gaan over de ge
schilpunten dan wel over de uit
gangspunten. Een dergelijke
vorm van arbitrage is ook bij
onderhandelingen buiten het zie
kenfondswezen ongebruikelijk.
Immers bij een dergelijk bindend
advies is niet meer primair het
oplossen van problemen, waar
over de partijen het niet eens
kunnen worden, maar staat voor
op het zonder meer door derden
laten bepalen van het honora
rium, zonder dat de ziekenfonds
organisaties daarop enige invloed
hebben. Het aanvaarden van een
arbitrage over de uitgangspun
ten betekent huns inziens een
essentiële wijziging van de wijze
waarop tot heden de honorerings
regelingen tot stand zijn geko
men. Deze weg kunnen beide or
ganisaties bezwaarlijk betreden,
omdat daardoor erkend wordt,
dat de ziekenfondsorganisaties
er geen wezenlijk bezwaar tegen
hebben, de vaststelling van de
honoreringsregeling volledig uit
handen te geven. Zij vrezen, dat
dit precedent in de toekomst zou
kunnen leiden tot het volledig
doen vaststellen van de honore
ring door een buiten de partijen
staand college, waaraan boven
dien het gevaar verbonden is, dat
een dergelijk instituut zich zal
ontwikkelen tot een van over
heidswege erkend of ingesteld
college en dat tenslotte de over
heid zelf deze honoreringsrege
lingen zal gaan vaststellen.
Ten aanzien van een dergelijke
ontwikkeling kunnen beide orga
nisaties geen verantwoordelijk
heid dragen.
Bovendien merken beide orga
nisaties op, dat hunnerzijds
steeds de bereidheid getoond is
de onderhandelingen over de ho
norering voort te zetten, waarop
de Maatschappij Tandheelkunde
negatief heeft gereageerd. Ter
wijl de ziekenfondsorganisaties
genegen waren concessies te
doen, teneinde de moeilijkheden
tot een oplossing te brengen,
heeft de Maatschappij Tandheel
kunde verdergaande eisen ge
steld, ook t.a.v. aangelegenheden,
welke tijdens de onderhandelin
gen niet aan de orde zijn geweest.
Een lid van de Israëlische ge
heime dienst heeft zondag tot 'n
rechtbank te Tel Aviv gezegd,
dat een ondergrondse groep plan
nen beraamde tot het opblazen
van de gebouwen van de Russi
sche ambassade in Israël om Rus
sische gewapende vergelding uit
te lokken en daardoor Ameri
kaanse inmenging teweeg te bren
gen en tot moordaanslagen op de
Britse minister van Buitenland
se Zaken, Lloyd, en president
Eisenhowers speciale afgezant
naar het Midden-Oosten, John
son.
De pufolikatie van de naam van
deze getuige werd verboden, om
dat de namen der hoofden van de
Israëlische geheime dienst als
staatsgeheim worden beschouwd.
Volgens de getuige stond deze
groep onder leiding van Jaacov
Heroet, wiens verzoek om vrijla-
ling tegen storting van 'n waar
borgsom door de rechtbank werd
behandeld. Heroet wordt beschul
digd van de moord op Isaac
Kastner, die als ambtenaar in
dienst van Israël, door een jour
nalist verweten is in oorlogstijd
in Hongarijen Joden bij de nazi's
te hebben aangegeven.