Fa P. J. VAN DE SANDE mmm...ênk&tiu)êz(wi! RHEUMIN Blue I Band Meer aandacht voor het parkeervraagstuk Wij hebben een ruime keus in- helpt bij PH»! Woonhuis VULPENNEN Noordstraat 55-57 Terneuzen Rijker.fijner. ..dat is Blue Band! I Er zullen weinig mensen in ons land zijn, die geen rim pel in hun voorhoofd krijgen wanneer zij denken aan het toenemende autoverkeer in ons land. In vijf jaar tijd, sinds 1951, is het aantal personenauto's verdubbeld. Van 1955 naar 1956 kwamen eróO.OOO bij. Al deze snelle ver voermiddelen zoeken een plaats langs en op de weg, niet alleen om te rijden maar ook om te parkeren en zelfs ge deeltelijk om er logies te vinden, want de garage- en par keerproblemen vechten met elkaar om voorrang. Het ge heel van vraagstukken wordt overkoepeld door het wach ten op de aanleg van een voldoend aantal brede auto wegen, waaraan ons land in vele delen dringend behoefte heeft. Arbitrage tandartsen ziekenfondsen Samenzwering van Israëliërs. Algemene kennisgeving Heden is tot onze diepe droefheid, na een korte ongesteldheid, zacht en kalm, van onze zijde heen gegaan mijn innig gelief de Man en der Kinderen liefdevolle Vader, Be huwd- en Grootvader, Zoon, Behuwdzoon, Broer, Behuwdbroer en Oom, de Heer MARINUS HERREBOUT, in de leeftijd van 52 jaar. Terneuzen Anna R. Cath. HerreboutSchelfaut Corrie Jtina, Jontné - Bergen op Zoom: M. L. Herrebout J. HerreboutDogge en Kinderen Familie Herrebout Familie Schelfaut Terneuzen, 3 aug. 1957 Noordstraat 83 Liever geen bezoek. De teraardebestelling zal plaats hebben dinsdag 6 aug. des namiddags 2 uur. dieden is van onze zijde heengegaan onze gelief de Broer, Zwager, Oom en Oud-oom PIETER LOOF, in de ouderdom van 82 jaar.' Mede namens de Familie, M. LOOF. Terneuzen, 3 aug. 1957 Chrysantstraat 6 De teraardebestelling zal plaats hebben woensdag 7 aug, &-s, des namiddags te 1 uur. TE KOOP: Komt half aug. vrij. Adres: Javastraat 32, Ter neuzen, WEES ER BIJ. Door het in gebruik nemen van een grote partij onge woon fijne Virginia tabak voor Sterling shag is dat nu de shag, die in kwali teit ver aan de kop ligt. Sterling; dat is super kwa liteit. Te koop een moderne Kin derwagen. Zo goed als nieuw. Adres Bureau van dit Blad. Te koop vier zo goed als nieuwe Clubs en een ronde Tafel. Adres: Dekker straat 4 Terneuzen. Fa. P. J. v. d. Sande Terneuzen Welnee! 3 zorgvuldig ge kozen geneesmiddelen de den mijn hoofdpijn snel cn zeker verdwijnen. Dal is geen mysterie, doch de werking van een betrouw bare pijnstiller. Vraag dus net als ik steeds Rheumin - van Brocades Schoolagenda's Wei ed ze, tefe - flink Vindt U dit geen vertederende eetpartij? En er is toch zo weinig voor nodig. Een zorgzame moe der, een schat van een baby en een lief moedertje- in-de-dop. En brood met Blue Band natuurlijk! Dat kan immers in zo'n zonnig gezin niet ont breken. „Happen maar, zusje, groeien maar," zegt de grote zus. „Zulke boterhammen smaken heerlijk!" Weet U nog, hoe enige jaren geleden Blue Band zijn bijzonder lekkere smaak heeft gekregen? Die smaak is daarna steeds verbeterd. Alleen Blue Band heeft de Blue Band-bereidingsivijze en die eigen, verrassend lekkere smaak BLUE BAND jlpll IIII' 11 BB 174.n0 520.63 Wij behoeven niet meer te protesteren tegen de beperking in de uitvoering van rijkswegen plannen. De A.N.W.B. heeft er op gewezen dat de regering er voor dient te zorgen dat het bij de wet vastgestelde percentage van 35 plus 10 procent der mo torrijtuigenbelasting aan provin ciale wegenplannen en tertiaire wegen moet worden besteed. Het vermoeden bestaat dat hiervan wordt afgeweken nu de straten- plannen voor de woningbouw dikwijls voorrang wordt ver leend. Het behoeft geen betoog dat met bezuinigingen op we gen een noodtoestand zal wor den geschapen, die niet minder erg is dan de woningnood. Het is intussen deze woning nood die de behuizing voor auto's ernstig in gevaar brengt. Want het zal voor niemand een geheim zijn dat door de prefe rentie van de woningen de gara- gebouw reeds een aanzienlijke achterstand- heeft geboekt en door deze omstandigheid is het parkeerprobleem van een afme ting geworden, dat dringend voorziening vereist. In heel veel gemeenten, en niet alleen in de steden, worden thans nieuwe woonwijken ontworpen. Men denkt daarbij aan kerkbouw, aan scholen en verzorgingshui zen voor ouden van dagen. Men wil de bevolking het kon- takt met de natuur laten behou den en men zorgt voor een plantsoen of een leuke beplan ting langs de weg. Maar men maakt die wegen niet al te breed, want het zijn immers geen wegen voor snelverkeer. Er is onvoldoende geld voor de woningbouw, dus beperkt men het aantal te bouwen garages tot een minimum of men laat ze geheel weg. Er is echter praktisch geen buurt meer in Nederland, in stad of dorp, of er wonen autobezitters. Deze mensen moeten hun auto's er gens laten. Derhalve parkeert men hem voor de deur. Het ge volg hiervan is dat passerende auto's en ander verkeer zich in de avonduren slechts met moei te een weg kunnen banen in de nauwe straten en hierdoor zich zelf en anderen in gevaar bren gen. WIJ MAKEN ROEST. Het probleem van de auto stalling wordt in ons land niet begrepen. Niet in de grote steden, waar men reeds lang een aantal garages van enkele verdiepingen hoog had moe ten bouwen en niet in de kleinere gemeenten, waar men bij de gemeenteplannen on voldoende rekening houdt met het stijgend aantal autobezit ters. De kapiaalvernietiging, die met dit beperkte inzicht wordt bevorderd is nauwelijks te me ten. Niet alleen wordt een groot aantal wagens door het passe rend verkeer en de straatjeugd beschadigd, maar evenzeer heb ben vele auto's van het voort durend verblijf in de openlucht ernstig te lijden. Het garagepro bleem zal tegelijk met het huis- vestingsvraagstuk voor mensen een oplossing moeten vinden. De parkeerpuzzle is van veel ernstiger aard. Wij weten hoe men daar in de steden mee wor stelt. Veel kleinere gemeenten bezitten nog geen rondwegen, die het snelverkeer uit het cen trum weren. Vooral in de zo mermaanden beweegt zich dit verkeer de gehele dag door de dorpskern, waar de stratenaan leg voor een groot deel nog stamt uit het tijdperk van paard en wagen. DE JUISTE PLAATS? Het bijna nooit ontbrekende marktplein of kerkplein wordt tegenwoordig als centrale par keergelegenheid benut. In de zo mermaanden is dit plein vol en worden de overige auto's, die hun tocht moeten onderbreken, eenvoudig langs de hoofdver keersader gezet, waardoor de verkeersstroom wordt vertraagd en menigmaal verstopt. Het zal zaak zijn voor de gemeenten te zorgen dat het parkeren op hoofdwegen öf wordt verboden óf wordt beperkt tot enkele uren per dag. Men moet in plaatsen, die een provinciaal karakter dragen de gedachte opgeven, dat de enkele auto, die er stopt, haar plaats wel zal vinden. Men zorge voor een behoorlijke verwijzing naar plaatsen waar een parkeergele genheid kan worden gevonden, waarbij de hoofdweg wordt vrij gelaten. In een door het Nederlands Verkeersinstituut opgesteld rap port wordt er op gewezen dat het niet lang meer duren zal of voor de grote steden zal men zijn toevlucht moeten nemen tot de zg. parkeermeters. Dit zijn een soort automaten, die langs de weg opgesteld worden. Parkeert men op een bepaalde plek dan moet men per half uur of per uur een bepaald bedrag in de par- keermeter werpen. Dit zal dan tot gevolg hebben dat men zijn auto slechts een korte tijd par keert en dat men voor een lan ger oponthoud een plaats zoekt die verder van het centrum ligt waar geen parkeermeters zijn. Op deze wijze komt men tot een selectie van de geparkeerde aut's, dus tot spreiding. GEEN GOUD WAT ER BLINKT. Hoe doelmatig dit middel ook lijkt, er kleven verscheide ne bezwaren aan, het is dui delijk dat men hiermee het toerisme in een bepaalde plaats niet bevordert. Dit sti muleert men evenmin in een kleinere gemeente wanneer men op het beperkt aantal be schikbare pleinen parkeer wachters toelaat. Bovendien moet de meter voor kleine en grote wagens ruimte bieden, zodat men minder auto's kan plaatsen op een gelijk opper vlak. De auto is niet alleen meer een vervoermiddel voor de beter gesitueerden. Onder autobezit ters zijn er velen, die ook op de „kleintjes moeten passen". Dit leidt ertoe dat parkeerruimte, waar beaald moet worden, zal worden gemeden. Is ergens vol doende parkeerruimte aanwezig dan moet deze zoveel mogelijk gratis ter beschikking staan. Zo niet, dan vermindert men het aanal bezoekers van een bepaal de plaats of men veroorzaakt verkeersstoppingen omdat ande re straten en de verkeerswegen, die vrij gehouden moeten wor den, vol met auto's staan. Vele oude stadjes en mooie provincieplaatsen zullen weer worden overstroomd met toeris ten. Zij komen voor een groot deel per bus of per auto. Juist die kleinere gemeenten zijn niet op dat drukke verkeer berekend en de dorpen en oude stadjes hebben de smalste straten en de nauwste bebouwing. Laten zij die het toerisme en het veilig verkeer een warm hart toedra gen ervoor zorgen dat de auto bezitters kunnen roemen over de wijze waarop zij met hun wagen ontvangen worden. Die roem wordt niet alleen verkre gen door geïllumineerde kerken en gebouwen of met vlaggen versierde straten. Zij kan vooral verworven worden door een goe de regeling van het parkeer vraagstuk, dat menig autobezit ter en politieagent ook deze zo mer weer met de handen naar het haar zal doen grijpen. (Nadruk verboden.) De bond van R.K. ziekenfond sen en de Stichting autonome ziekenfondsen hebben geant woord op het jongste voorstel van minister Suurhoff, via arbi trage tussen de maatschappij tot bevordering der tandheelkunde en de ziekenfondsorganisaties een oplossing te zoeken voor het conflict tussen tandartsen en ziekenfondsen. De bond en de stichting zijn alsnog bereid, een arbitrage te aanvaarden zoals de minister die reeds op 18 mei j.l. voorstelde en die ten doel zou moeten hebben een tussenweg te vinden tussen de vergoedingen van 25 en 27.64 per stoelminuut, die resp. van de zijde der fond sen aangeboden en van de zijde der tandartsen gevraagd waren. Hef arbitragevoorstel van 18 mei is destijds door alle ziekenfonds organisaties aanvaard, maar door de Mij. tot bevordering der tand heelkunde verworpen. In een poging, de moeilijkhe den op korte termijn tot een op lossing te brengen, wilden o.m. de bond en de stichting destijds iets verder gaan dan de Maat schappij tot bevordering der ge neeskunst, die gesuggereerd had het verschil tussen 25 en 27.64 cent te delen. Zij meenden de Mij. tot bevordering der tandheel kunde een honorering van 26.5 cent per stoelminuut te moeten aanbieden. Beide organisaties zijn bereid dit voorstel, dat hoor de Mij. tandheelkunde niet werd aanvaard, omdat het door een van de ziekenfondsorganisaties niet werd onderschreven, voor alsnog te handhaven. De genoemde ziekenfondsorga nisaties kunnen moeilijk aan vaarden een arbitrage over de uitgangspunten, d.w.z. de verlan gens, vervat in de door de maat schappij Tandheelkunde bij de aanvang van de onderhandelin gen over de honórering overge legde rapporten, noch een for mule waarin de opstellers van het bindend advies de bevoegd heid hebben zelf te bepalen of de arbitrage zal gaan over de ge schilpunten dan wel over de uit gangspunten. Een dergelijke vorm van arbitrage is ook bij onderhandelingen buiten het zie kenfondswezen ongebruikelijk. Immers bij een dergelijk bindend advies is niet meer primair het oplossen van problemen, waar over de partijen het niet eens kunnen worden, maar staat voor op het zonder meer door derden laten bepalen van het honora rium, zonder dat de ziekenfonds organisaties daarop enige invloed hebben. Het aanvaarden van een arbitrage over de uitgangspun ten betekent huns inziens een essentiële wijziging van de wijze waarop tot heden de honorerings regelingen tot stand zijn geko men. Deze weg kunnen beide or ganisaties bezwaarlijk betreden, omdat daardoor erkend wordt, dat de ziekenfondsorganisaties er geen wezenlijk bezwaar tegen hebben, de vaststelling van de honoreringsregeling volledig uit handen te geven. Zij vrezen, dat dit precedent in de toekomst zou kunnen leiden tot het volledig doen vaststellen van de honore ring door een buiten de partijen staand college, waaraan boven dien het gevaar verbonden is, dat een dergelijk instituut zich zal ontwikkelen tot een van over heidswege erkend of ingesteld college en dat tenslotte de over heid zelf deze honoreringsrege lingen zal gaan vaststellen. Ten aanzien van een dergelijke ontwikkeling kunnen beide orga nisaties geen verantwoordelijk heid dragen. Bovendien merken beide orga nisaties op, dat hunnerzijds steeds de bereidheid getoond is de onderhandelingen over de ho norering voort te zetten, waarop de Maatschappij Tandheelkunde negatief heeft gereageerd. Ter wijl de ziekenfondsorganisaties genegen waren concessies te doen, teneinde de moeilijkheden tot een oplossing te brengen, heeft de Maatschappij Tandheel kunde verdergaande eisen ge steld, ook t.a.v. aangelegenheden, welke tijdens de onderhandelin gen niet aan de orde zijn geweest. Een lid van de Israëlische ge heime dienst heeft zondag tot 'n rechtbank te Tel Aviv gezegd, dat een ondergrondse groep plan nen beraamde tot het opblazen van de gebouwen van de Russi sche ambassade in Israël om Rus sische gewapende vergelding uit te lokken en daardoor Ameri kaanse inmenging teweeg te bren gen en tot moordaanslagen op de Britse minister van Buitenland se Zaken, Lloyd, en president Eisenhowers speciale afgezant naar het Midden-Oosten, John son. De pufolikatie van de naam van deze getuige werd verboden, om dat de namen der hoofden van de Israëlische geheime dienst als staatsgeheim worden beschouwd. Volgens de getuige stond deze groep onder leiding van Jaacov Heroet, wiens verzoek om vrijla- ling tegen storting van 'n waar borgsom door de rechtbank werd behandeld. Heroet wordt beschul digd van de moord op Isaac Kastner, die als ambtenaar in dienst van Israël, door een jour nalist verweten is in oorlogstijd in Hongarijen Joden bij de nazi's te hebben aangegeven.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1957 | | pagina 4