Ministers nemen Deltaplan onder de loupe Het Koninklijk bezoek Zweden aan Pineau terug in Parijs Memorie ven Antwoord aan de I weeds Kamer GEEN TUNNEL ONDER DE SCHELDE Drie-eilandenplan in 1961 voltooid? HET WEER WEERBERICHT HOOGWATER ZON- en MAANSTANDEN VRIJDAG 24 MEI 1957 12e Jaargang Nr 4072 EERSTE BLAD De ministers van Waterstaat, van financiën en \an Landbouw hebben de Tweede Kamer een uitvoerige nota doen toekomen als memorie van antwoord over de inge diende Deltawet Aan deze nota. die niet minder dan dertig pagina's beslaat heben wij in hoofdzaak de gegevens ontleend, die betrekking hebben op de provincie Zeeland. In het bij zonder vragen wij de aandacht onzer lezers voor wat de ministers schrijven over de Scheldeverbindingen, w aarbij als voornaamste feit naar voren treedt, dat de veelbe sproken tunnel onder de Westerschelde voorgoed van de baan schijnt te zijn. men wordt gewaar schuwd. Dat is de prijs van de fijne zachte 300 veis toiletrol FranKenng rij abonnement: rerneuzen Dtrecteur-Hoofdredacteur 1. ven dp Sanae Redactie-adres: Noordstraat 5557 Administratie-adres: Smidswa] Telefoon 2073 en 2510 Na 5 unr nil sluitend 2078 Gi*onvmmer 38150 Abonnementsprijs: 6.— per kwartaal: per maand 2.— per week 48 cent. Losse nrs 9 ct. verschijnt dageiijks Uitgeefster N. V. v/h Firma P. J van de Sande, Terneuzen Advertentieprijs per mm 15 ct; minimum per advertentie 2,25 Rubriek Kleine Advertenties géén handelsadyer- tenties)5 regels 1,—Iedere regel meer 20 ct. Vermelding: Brieven onder nummer of: Adre* Bureau van dit Blad. 20 cent meer Inzending advertenties tot s namiddags 2 uur Voor het Maandagnummer: Zaterdags 10 mar gen over de kans van het optre den van hoge stormvloedstand, die met zodanige geringe fre- kwentie zal optreden, dat het risico kan worden aanvaard. Bevestigd wordt, dat de rege ring het advies van de Delta commissie heeft overgenomen om de noodzakelijke verhogingen van de waterkeringen te baseren op een stormvloedstand van 5i Aangezien de Deltawet is be doeld om in de eerste plaats op waterstaatkundig terrein voor zieningen tot stand te brengen, hebben de ministers het niet tot hun taak gerekend uitvoerig in Ie gaan op de vele problemen, die zich op maatschappelijk, cul tureel, sociaal en economisch ge bied zullen voordoen. Wel ver eisen ook deze problemen bestu dering, en zelfs zeer tijdige be studering, teneinde de ontwikke ling van het Deltagebied in goe de (banen te kunnen leiden. De ministers zouden in het ge hele programma nog niet de af sluiting van de Waddenzee wil len begrijpen. Zij menen dat de tijd niet rijp is om dit onderwerp in de beschouwingen te toetrek ken. Voor de overige werken, dat zijn de Deltawerken, de Rijnka- nalisatie en de Zuiderzeewerken, wordt gepoogd een tijdsprogram ma op te stellen. De stormvloedkering in de Hollandsche IJsel zal in de loop van 1958 geheel voltooid kunnen zijn. Bet drie-eilandenplan kan om- stareeks 1961 gereed zijn, de af sluiting van het Haringvliet in IS68- Wordt gedurende de uitvoe ring van deze Laatste werken ook de aanleg van de Volkerak- dam ter hand genomen, dan zal hel. streven er op gericht zijn deze dan omstreeks 1968 in bedrijf te kunnen stellen. De bedijking van de Marker waard zal in 1968 gereed kunnen zjjn en die van, de laatste IJsel- meerpolder, westelijk Flevoland, omjstreeks 1977. Met die bedij- kingswerken voor de Marker waard, waardoor de inzet van het grotere baggermaterieel Is vereist, zullen nog negen jaar gemoeid zijn. Onvoorziene omstandigheden voorbehouden zullen de dammen in Haringvliet, Grevelingen en Volkerak in een periode van twaalf jaar voltooid kunnen wor den. In ditzelfde tijdvak moeten tevens tot stand gebracht wor den de afsluiting van de Hol landsche IJsel, het drie-eilantlen- piaii, de Biesboschwerken, een brug over het Haringvliet en veie kilometers dijkverzwaring langs de Westerschelde en de Waterweg. Mien mag' niet verwachten, dat in deze twaalfjarige periode bo vendien een belangrijk deel der werken tot afsluiting van liet Brouwershavensche Gat en de Oostersehelde zal worden uitge voerd. Daarom schijnt voor de uitvoering van het gehele com- jdlex der Deltawerken een ter- ircdpn van twintig jaar zeker no dig. WESTERSCHELDE NIET AFGESLOTEN. De ministers merken op dat factoren van zeer bijzondere aard ertoe nopen het systeem van dijkverhoging langs de Wester schelde en de Waterweg te aan vaarden inplaats van afsluiting van, deze wateren. Wat de kosten van het Delta plan betreft is er op het ogen blik geen reden om te vrezen dat deze tot een veelvoud zouden op lopen van de begrote kosten van twee en een half miljard gulden. De omvang van de plannen is zo groot, dat met de volledige uit voering een lange tijdsduur (twee a drie decennial gemoeid zal zijn. De ministers zien in de raad van de waterstaat met zijn des kundige commissies het aange wezen orgaan om voor de vraag- Het verwateren van de mosselen blijft echter nog geheel in Zee- iand gebeuren, aangezien het vooreerst nog niet goed mogelijk zal zijn goede verwaterplaatsen in te richten in de omgeving van de Waddenzee. TUNNEL OF GEEN TUNNEL? Op Schouwen-Duiveland is na 1953 door de afsluiting van het Dijkwater een viertal kleine landbouwhaventjes komen te vervallen. In verband met de thans reeds voor dit eiland zo verbeterde mogelijkheden voor het vrachtautovervoer wordt ver vanging van deze haventjes mede op grond van een ingesteld on derzoek overbodig geacht. Ook op Tholen wordt tot beperking van het aantal haventjes overge gaan. De ontsluiting van de Zeeuwse en Zuidhollandse eilanden voor m NAP te Hoek van Holland De theoretische kans op over- het wegverkeer door het schrijding van deze stand kan aangenomen worden op minder dan 1 per eeuw. stukken van het Deltagebied de minister van Verkeer en Water staat van advies te dienen. OVERLEG MET BELG1E. Het overleg met België is nog niet gevorderd dat thans uitvoe rig melding kan worden gemaakt van de resultaten van dit overleg. Blijkens haar antwoord van 6 februari 1956 heeft de Belgische regering begrip voor het Neder landse streven naar beveiliging tegen het zeewater. De Belgische regering heeft zich echter be zorgd getoond over mogelijke ge volgen van het Deltaplan voor de bevaarheid van de Wester schelde en voor het scheepvaart regime in de tussenwateren. Zij heeft om die redenen een alge meen voorbehoud gemaakt ten aanzien van de bestaande ver dragsrechten in de genoemde wateren, doch tevens verklaard, eventueel uit de verwezenlijking van het Deltaplan voortvloeiende vraagstukken te willen oplossen in de geest zoals die tussen part- nerlanden in de Benelux betaamt. Het Deltaplan als zodanig wordt niet beïnvloed door het al dan niet aanleggen van een Moerdijk kanaal. Het biedt naar de mening van de regering wellicht moge lijkheden voor de verbetering van de Schelde-Rijn verbinding, die wel van invloed zou kunnen zijn op de keuze van de oplossing. Ten.slot.te is als kwestie, die zowel Nederland als België aan gaat. de mogelijkheid geopperd de verzwaring van de dipten langs de Westerschelde gepaard te doen gaan zowel met norma lisatie van deze zeearm als mei landaanwinning. Combinatie van dijkverzwaring met landaanwinning kar. doel matig zijn in die zin, dat op be paalde plaatsen kan worden af geweken van het bestaande dijk- tracé en een geheel nieuw dijk vak kan worden aangelegd. Dit kan doelmatig zijn om een te grillig dijktracé te rectificeren, het kan ook gebeuren met land aanwinning ais oogmerk. Als zo danig menen de ministers, dat het aanbeveling zou verdienen t.z.t. het land van Saeftinge over eenkomstig de Delta-eisen te be dijken en niet de bestaande dij ken ten zuiden van dit gebied te verzwaren. Normalisering van de Westerschelde is echter een zaak, die los van dijkversterking en landaanwinning kan worden gezien. Aan de mogelijkheid van normalisering wordt wel ge dacht, maar ze wordt geenszins als een urgente aangelegenheid beschouwd. Afsluiting van de Waterweg door middel van een met sluizen voorziene dam acht de minister van Waterstaat niet voor verwe zenlijking vatbaar. Een dergelij ke afsluiting zou moeten be staan uit een gigantisch complex van schutsluizen van een type en groote als de Noordersluis te IJmuiden, terwijl daarnaast nog spuisluizen van grote capaciteit nodig zouden zijn om in tijden van grote afvoeren van de boven- rivieren voldoende water naar zee te kunnen lozen. Voor een dergelijk complex van kunst werken is de breedte van de ri vier ontoereikend. Een slechts sporadisch geslo ten stormvloedkering zou daar tegen in overweging kunnen wor den genomen, wanneer althans zou komen vast te staan, dat een dergelijk kunstwerk onder alle omstandigheden zonder haperen kan worden gesloten en geopend. De frekwentie waarmede hoge stormvloedstanden optreden is een kwestie van kans. Er is naar gestreefd een oordeel te verkrij- In. de organisatie van de .waar schuwingsdienst voor storm vloed" zijn belangrijke wijzigin gen aangebracht. In geval een gevaarlijke storm vloed wordt verwacht, zullen de omroepzenders bij blijven staan of bijgezet worden, teneinde zo nodig ook gedurende de nacht uren berichten te kunnen ver spreiden Indien de directeur-generaal van de Rijkswaterstaat de moge lijkheid van een voor het dijkwe zen gevaarlijke stormvloed aan wezig acht, worden de beheer ders* der zeewaterkerende wer ken, de Commissarissen der Ko ningin in de kustprovincies, de territoriale bevelhebber, enige autoriteiten van de onder het de partement van Binnenlandse Za ken ressorterende directie voor openbare orde en veiligheid en andere instanties, waaronder het Nederiandsche Roode Kruis daar van door de P. T. T. telegrafisch op de hoogte gesteld. De vraag wat de minimum op pervlakte van een polder behooit te zijn, opdat bij een onverhoopte doorbraak het water zo langzaam zal stijgen, dat de bewoners tijd hebben zich in veiligheid te stel len, kan niet in absolute zin wor den beantwoord. Wél kan de minister als zijn oordeel uitspreken, dat de beide delen, waarin de grote polder Schouwen door een dijk van Brouwershaven naar Schelphoek zal worden verdeeld, (welke de len een oppervlakte zullen heb ben van tennaastebij 3500 en 4500 ha), ieder groot genoeg zul len zijn om liet gevaar voor men senlevens bij plotselinge dijkdoor braken binnen redelijke grenzen te houden. DE OESTERS VAN YERSEKE. scheppen van verschillende vaste verbindingen tussen deze eilan- uitvoeringsrisico's rieden echter besluiten tot het buitenwaarts verleggen van het tracé. Wat betreft de vraag in hoe verre de belangen, welke Veere heeft bij het aanbrengen van een schutsluis in de afsluitdam in het Veeregat, opwegen tegen de bezwaren welke in de memorie van toelichting tegen een derge lijke sluis worden aangevoerd, wordt opgemerkt, dat de sociaal- etjonomische gevolgen van het drie-eilandenplan nog worden be studeerd. De regering wenst stelling 'f nemen tegen de opvatting dat n dam in her Keeten in aanmerking zou kunnen komen ter scheiding van het noordelijke en het zuide lijke bekken, in welk geval het laatste eventueel open zou kun nen blijven. Afgezien van de wa terloopkundige en daaruit voort vloeiende technische en finan ciële consequenties, acht de rege ring het ontoelaatbaar, dat het stelsel van beveiliging door af sluiting van de zeegaten, zoals dat wordt voorgestaan in het Deltaplan en waarvan alleen voor de Westerschelde en de Wa terweg om gewichtige redenen afstand wordt gedaan, voor het gebied van de Oosterschelde zou worden verlaten. Bovendien zou tnen daarmee alle voordelen van een zuidelijk zoetwaterbekken op den en het vasteland en tussen de j het gebied van de waterhuishou ding, voor de communicatie en de recreatie prijsgeven. hetgeen evenmin aanvaardbaar is. Voor de verzwaring van de wa terkering langs de Westerschel de tot de definitieve afmetingen zijn reeds plannen voor verschil lende vakken in voorbereiding, die in de eerstkomende jaren tot uitvoering zullen komen. Het rs de bedoeling de dijkverzwaring hier regelmatig voortgang te doen hebben. Gezien de totale kosten, die voorlopig op '100 miljoen zijn geraamd, zal met de voltooiing wel een twintigtal jaren zijn gem-reid. Op zichzelf bezien bestaat in het zuidelijke bekken zeker de mogelijkheid van landaanwin ning, met name bij het verdror, West-Brabant merkt de minister her: land van Zuid-Beveland. Tot van Waterstaat o.a. op, dat on- welke oppervlakte men bij deze derwatertunnels in het algemeen eilanden onderling achten ook de ministers een belangrijk aspect van het Deltaplan. Eerst de verdere ontwikkeling van de plannen voor het gehele gebied zal de gelegenheid bieden de verbindingen nader vast te stellen. De vraag of de verbindingen reeds onmiddellijk in het Rijks wegenplan zullen worden opgeno men, is in beraad. Ten aanzien van de beschou wingen over een tunnel onder de Westerschelde ter verbinding van Zeeuws-Vlaanderen met kostbare objecten, zijn, dat de aard van de te kruisen rivier hier speciale moeilijkheden in de weg legt en dat de in dit geval nodige tunnel de laagste op de wereld in lengte verre zou overtreffen. Met zekerheid kan gesteld wor den, dat economisch de aanleg ervan niet te verdedigen zal zijn. De vraag- of een tunnel onder landaanwinning zal kunnen gaan, is nog niet bekend. Het valt ech ter te verwachten, dat een opper vlakte van 15.000 ha als maxi mum moet worden beschouwd. Donderdagochtend is Koningin Juliana de laatste dag van haar bezoek aan Stockholm begonnen met een tocht naar de voorstad Södertalje, waar zij de automobielfabriek Scania Vabis heeft bezichtigd. Scania-Vabis is één van de oudste autofabrieKen ter wereld die er onder meer op kan bogen, dat zij in 1909 de eerste wage met wielen op kogellagers heeft vervaardigd. Prins Bemhard heeft in de ochtenduren het Zweedse labo ratorium voor bosbouwonderzoek bezocht. Hij werd daarbij vergezeld door Prins Bertil, de Hertog van Holland. Hij werd omtrent het werk van het laboratorium ingelicht door de direc teur, prof. Kleman, en door technici van het laboratorium van de papierindustrie. Onderweg naar het laborato rium heeft Prins Eernhard in het stadsdeel Humlegarden gestopt om daar een krans te leggen bij het Linnaeus-monument. De krans had een lint van rood-wit- blauw. Hare Majesteit, die werd ver gezeld door Koning Gustaaf, le nen vair haar gevolg, minister- Luns en de Nederlandse ambas sadeur dr. Visser, verbleef ruim een uur in de autofabriek. Nadat zij door de directie was ontvangen en deze in het hoofd kantoor een algemeen overzicht over de produktie had gegeven, werden achtereenvolgens de mo torwerkplaats, de chassismonta- ge, de centrale voorraadhal en de werkplaats voor het monteren van versnellingsbakken bezich tigd. Overal toonde de Koningin een zeer grote belangstelling voor het zeer gemoderniseerde produktieproces. Vóór zij vertrok défileerde een lange reeks van automodellen, die door deze fa briek worden gemaakt. Heel het stadje was uitgelo pen om de vorstelijke personen te begroeten. Langs alle straten, waar de autocolonne passeerde, stond een haag van mensen. De scholen hadden vrijaf en aan de toegang tot de fabriek stonden honderden kinderen met Nede' landse en Zweedse vlaggetjes te wuiven. Op het grote plein vóór de fa briek werd de Koningin een boe ket aangeboden door het 5-jarige De Franse minister van Bui tenlandse Zaken Pineau, die Frankrijk in de Veiligheidsraad de Westerschelde bij Vlissingen 1 heeft vertegenwoordigd bij de be- voorbeur r.oo vennen bov» derdagochtend per vliegtuig uit New York te Parijs teruggekeerd. De minister was van oordeel, dat hij bij de Veiligheidsraad alles had bereikt, wat hij wilde bereiken. „Wij wilden het Egyp tische memorandum (betreffende het Suezkanaal) interpreteren en het laten omwerken tot een defi nitief document, waaraan Egyp te en de kanaalgebruikers gebon den zullen zijn. Ik besprak de kwestie uitvoerig met minister Dulles en de Amerikanen deelden dit standpunt. De secretaris-gene raal van de Ver. Naties kan nu één bü Ossendrecht, moet in theo rie bevestigd worden beantwoord uit een oogpunt van de voor het wegverkeer meest gunstige plaatsing van vaste oeververbin dingen. Aan de andere kant zijn hier de technische moeilijkheden en economische bezwaren nog groter, zodat ook deze oplossing niet voor beschouwing in aan merking kan komen. De veerdienst VlissingenBres- kens zal er derhalve op berekend de Israëlische regering een proef- schip door het kanaal wil sturen, eventueel voorafgegaan door het zenden van een schip onder ande re vlag, gecharterd door Israël en met lading voor dat land aan boord," zo meende Pineau. Op vragen over de huidige ka binetscrisis antwoordde hij. dat z.i. de Franse buitenlandse poli tiek niet grondig kan worden ge wijzigd. Indien voortzetting van de oes tercultuur in de Oosterschelde in onverminderde mate en op de huidige wijze gewenst wordt ge acht, zou volgens de oorspronke lijke inzichten voor het opwek ken van een voldoende stroming in het zoutwaterbekken een zo danige getijbeweging moeten worden gehandhaafd, dat de af sluiting welhaast het karakter zou verkrijgen van een storm vloedkering, die alleen bij nade rende stormvloed zou worden ge sloten. Deze oplossing zou voor de bouw van een doorlaatwerk en bijkomende uitgaven een enorm bedrag vragen. Op grond van onderzoekingen van de laatste tijd schijnt het niet uitgesloten dat met geringere stroomsnelhe- den kan worden volstaan. Ondanks de vermindering van de kosten voor het benodigde in- laatwerk, die daarvan het gevolg zou zijn, zal moeten worden ge rekend met een bedrag van ten minste ƒ250 miljoen boven de kosten van een afdamming van de Oosterschelde, zonder dat voorzieningen voor de oestercul tuur daarin nodig zijn. Bij realise ring van dit plan zouden grote voordelen voor de landbouw weg vallen. Voor de opheffing van de verdroging en de verzilting wordt een voordeel becijferd van 450 miljoen gulden. Het vraagstuk van do verplaat sing van de oestercultuur naar het Erouwershavense gat is reeds geruime tijd in studie bij de Rijkswaterstaat in nauwe samen werking met het Rijksinstituut voor visserijonderzoek. De mosselcultuur heeft zich reeds voor een belangrijk deel naar de Waddenzee verplaatst. Over de laatste 5 jaren bedroeg de aanvoer van Waddenzee-mos selen bijna het dubbele van de aanvoer uit de Zeeuwse wateren. moeten worden de na de tot- I met Egypte besprekingen openen standkomlng van de afsluitdam- over zekere punten. Er zijn mo men vergrote verkeerstroom op te nemen. Hiermede wordt reeds rekening gehouden bij de thans aangevangen aanleg van de nieu we veerhaven te Breskens, die '11 zodanige omvang krijgt dat aan- legfuiken kunnen worden ge maakt voor veerboten van 100 m lengte. Aan de Vüssingse zijde wordt een overeenkomstige voorziening ontworpen. De aanleg van een dam van Zierikzee naar Colijnsplaat op Noord-Beveland of ongeveer in deze strekking, acht men niet on mogelijk. De minister van Waterstaat is bekend met de in Zeeland gedane suggestie om de toekomstige ver binding van de afsluiting van de Oosterschelde en Walcheren te doen lopen over een afzonderlijke dam met brug en niet over de in weinig gunstige strekking liggen de afsluitdam in het Veeregat. Aan deze suggestie wordt de no dige aandacht gewijd, doch ook hier is het bezwaarlijk ver in de toekomst te zien. De aanleg van vaste oeverver bindingen zal grote veranderin gen in het verkeer naar de eilan den teweegbrengen, waarbij de verkeersstromen op het vasteland en op de eilanden sterk gewij zigd worden. Inderdaad kan wor den aangenomen, dat de afsluit- dammen een groot deel van het verkeer tot zich zullen trekken. Het bestaande verkeersnet zal zicli daaraan moeten aanpassen. Bij een eerste ontwerp was de afsluitdam van het Veeregat 2 km meer naar binnen ontworpen dan thans het geval is. Nadere bestudering van de situatie en de inmiddels verbeterde inzichten omtrent de nog aanvaardbare gelijkheden voor overleg in dit opzicht en wij hebben voldoening gekregen", aldus Pineau. Hij voegde hieraan toe, dat Egypte opnieuw het gezag van het internationale gerechtshof te Den Haag om geschillen te rege len, heeft aanvaard. Bijgevolg zouden er besprekingen over het schadeloos stellen van aandeel houders van de oude Suezkanaal- maatschappij kunnen worden ge opend, „Wij zullen spoedig weten, of VRAAG BIJ UW BOODSCHAPPEN OOK EEN ROL POPLA AANHOUDEND KOUD Een storing in de hogere lucht lagen was er de oorzaak van, dat er zich donderdag boven Duits land, België en Nederland een uitgebreid regengebied ontwik kelde. Op vele plaatsen regende het vrijwel de gehele dag. In verband met het buiige karakter van de neerslag, liggen de hoeveelheden, die van 's-odhtends 7 uur tot s-avonds 7 uur in bovengenoem de landen werden afgetapt van plaats tot plaats sterk uiteen. Hier en daar viel ongeveer 20 mm, terwijl er ook plaatsen wa ren, waar geen regen van bete kenis voorkwam. In verband met de regen en het dikke wolkendek bleven de tem peraturen aan de lage kant. De maxima lagen tussen 10 en 14 graden. De genoemde storing in de hogere luchtlagen blijft ook heden in de buurt van ons land. In verband daarmee kan nog geen belangrijke weersverbete- ring worden verwacht. Het blijft koud voor de tijd van het jaar, terwijl de regenkansen groot zijn. medegedeeld door het K.N.M.I. ie De Bilt, geldig van vrijdagoch tend tot vrijdagavond. Aanhoudend koud Veel bewolking met plaatselijk regen. Zwakke tot matige wind, in hoofdzaak tussen noord en noordoost. Weinig verandering in temperatuur. ZATERDAG 25 MEI. v.m. n.m. Breskens 11.06 11.25 Terneuzen 11.41 Hansweert 0.21 12.40 Walsoorden 0.31 12.50 ZON op onder MAAN op endet Mei. 24 4.36 25 4.35 20.42 20.43 2.09 2.30 15.14 16.21 dochtertje van de directeur der fabriek, Britta Nilsson, Ofschoon de Zweedse koning haar bemoe digend trachtte toe te spreken, had het kind zóveel angst voor de plechtige omgeving, dat het hard wegrende, zo gauw het de bloe men had overhandigd. De koninklijke gasten zijn ver volgens naar het kasteel Grips holm, op een klein eilandje in he: Maeiarmeer gegaan, om in deze historische omgeving de lunch t gebruiken. Ook Prins Bern har-5 voegde zich daar weer bij het ge zelschap. De grondslag voor dit kasteel werd in de veertiende eeuw ge legd. Het diende later als Kar) huizer-klooster, doch het kwam na de hervorming in het bezil van de Zweedse koningsfamilio Prins Bemhard en Prins Be;- til zagen in het houtverwerking: laboratorium de grootste Zv.ee se papiermolen in actie. Prol- Steenberg gaf hen een alge mee oriëntatie over de actuele pro blemen in de houtverwerking en hij gaf daarbij een gedetailleerde omschrijving van de onttrekki; g van alcohol aan hout. Hij legde er daarbij de nadruk op, dat r. cohol in tijden van oorlog ev.i belangrijke motorbrandstof v.m-; gebleken. De professor gaf voorts verklaring over het zuivering - proces van deze alcohol en ove het wetenschappelijke speurwerk naar de mogelijkheid van no; andere gebruiksmogelijkheden GALADINER BESLOOT KONINKLIJK BEZOEK Om acht uur donderdagavond is in het Grand Hotel aan de Strandweg in Stockholm het Ne derlandse staatsiebanket begon nen, dat een luisterrijke afslui ting van drie zonnige en feestelij ke dagen in de Zweedse hoofd stad vormde. Het banket vond plaats in de Gouden zaal van het hotel, een hoge pronkzaal met vergulde zuilen, waartussen kostbare go belins en waarboven een rijk ge ornamenteerd barok plafond. Waren bij alle vorige plechtighe den in de afgelopen dagen de bloemversieringen in rood, wit en blauw opgemaakt, thans ston den op de hoefijzervormige tafel grote bloemstukken van gele ro zen en blauwe hortensia's, in de Zweedse nationale kleuren. Voor de zetel van de Zweedse Koning stond een kleurrijk bloemstuk van orchideënplanten. Koning Gustaaf is een hartstoch telijk verzamelaar van orchidee! en dit zeldzame bloemstuk was dan ook tevens bedoeld als een vorstelijke gift aan de gastheer, het bevatte juist die zeldzame soorten orchideeën, die tot dus ver aan de verzameling van de Koning ontbraken. Aan de hoofdtafel nam Konin gin Juliana, gekleed in een avond- kleed van lichtblauw lila chiffon, plaats tussen Koning Gustaaf en Prins Bertil. De Zweedse Koning droeg de uniform van generaal der luchtmacht. Rechts van de Koning zaten Koningin Louise in lichtblauw satijn met bloemen van zilverborduursel en Prirs Bernhard in de uniform van ad miraal. Voorts zaten aan de hoofdtafel de Prinsessen Sybilla. Margarethe en Desiree, minister president Erlander, minister Luns, de hofdame mevrouw Van Wickvoort Crommelin en de her tog van Soederland. De Zweedse minister van Bui tenlandse Zaken, dr Unden, had zich laten verontschuldigen daar zijn kleinzoon bij een val van een ïots om het leven was gekomen. Het weelderige festijn in de Gouden zaal, waarbij geen talél- redevoeringen werden gehouden, duurde tot elf uur. Buiten het hotel blies intussen de mariniersband van „De Zeven Provinciën" met een taptoe, die bijzonder veel belangstelling trok, het staatsiebezoek ten einde. De officiële plechtigheden ter gelegenheid van het bezoek wijn gisteravond geëindigd en het ver trek van de Koningin en de Prins zal vanochtend op het vliegveld Bromnia zonder ceremonie plaat-, hebben.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1957 | | pagina 1