Regeringsnota inzake beperking van de bestedingen natuurzuivere presenteer HET WEER WEERBERICHT HOOGWATER ZON- en MAANSTANDEN MAANDAG 18 FEBRUARI 1957. 12e Jaargang Nr 3992 N de thans aan de Staten-Generaal toegezonden nota inzake beperking van de bestedingen kondigt de re gering de maatregelen aan, die zij zich voorstelt te nemen zowel ter beperking van de algemene besteding, als ter verwezenlijking van een inkomensverschuiving ten gun ste van de agrarische bevolking. 2 beperking van de lichamen. Duits vrachtschip ns botsing gezonken New Yorks blad over de „Statendam". Enkele bijzonderheden over Gromyko. salons j'obent" Frankering bij abonnement: Terneuzen Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande Redactie-adres: Noordstraat 5557 Terneuzen Telefoon 2073 en 2510 Na 5 uur uitsluitend 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs: 5,75 per kwartaal; per maand 1,92; per week 46 cent. Losse nrs 8 cL Verschijnt dagelijks Uitgeefster N. V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen Advertentieprijs, per mm 15 et; minimum psr advertentie 2,25 Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels L— Iedere regel meet 20 cent Vermelding: Brieven onder nummer, of: Adrat Bureau van dit Blad. 20 cent m^ei Inzending advertenties tot 's namiddags 2 suf Voor het Maandagnummer: Zaterdags 10 uur. 1 HERZIENING VAN HET LANDBOUWPRIJSBELEID. Het landbouwprijsbeleid zal wor den herzien. Hiermede zal, op jaar nasis, een bedrag van 200 miljoen zijn gemoeid. 60 miljoen daarvan zal via prijsverhogingen aan de ver bruikers worden doorberekend en 140 miljoen ten laste van de schat kist blijven met dien berstende, rlat de betaling van 50 miljoen van laatstgenoemd bedrag wordt opgeschort door voorlopige tegoed- schrijving op geblokkeerde reke regering acht het verantwoord voor dit bedrag van 50 miljoen niet naar onmiddellijke dekking te streven. Voor het resterende ueel ad 90 miljoen, dat wèl direct ten astè van de schatkist komt, zal die dekking evenwel integraal moeten worden gevonden. RIJKSUITGAVEN. Ter bestedingsbeperking heeft de regering besloten tot een vt ging van de rijksuitgaven. Voor de rijksbegroting 1957 kan worden ge rekend met een totale verminde ring van 197 miljoen waarvan 162 miljoen op de lopende en 35 mil ioen op de kapitaaldienst. Naar een globaal overzicht be treffen deze verminderingen de vol gende begrotingsposten: Miljoen Bijdragen ten behoeve van aanvullende werken Uitkering bij bevalling Consumentensubsidie op sui- ker en melk Herstel oorlogsschade in publiekrechtelijke lichamen 10 Andere lopende uitgaven 40,3 Investeringen Totaal 177 Daarnaast zal het nadelig saldo van de P. T. T. door een vernoging van de tarieven met 19,o kunnen worden verminderd het geen de rijksbegroting 1957 ont Het bedrag der uitgavenvermin- deiingen dat blijkens het boven staande voor 1957 rond 200 miljoen beloopt is beïnvloed door de om standM»heid, dat enkele rnaatrege- len eerst in de loop van het jaa tot stand zullen komen. Op jaar oasis kan de beperking der rijks uiteaven worden gesteld op 230 miljoen, door het volledig door werken van de afschaffing van consumentensubsidies en net hogen van tarieven van de ki.i. 't beperking van de uit gaven VAN DE LAGERE PUBLIEKRECHTELIJKE De reeering gaat ervan uit dat hii de lagere publiekrechtelijke heharnen in totaal een bestedings- Ss kan worden bereikt van S 100 miljoen. In de consump tieve sfeer der gameenten hoo^ ztt ö'p een bedrag van 20 a 2b mil foen door het met verder verho ren van het uitkeringspercentage van de algemene uitkering uit het üemeentelonds. Voorts vertrouwt de regering op dat de richtlijnen van inves teringen van lagere publiekrechte lijke lichamen, waarvoor geen vas te financieringsmiddelen aanwezig zijn tot een beperking van mves teringen van 75 miljoen zullen Ie - den. i TARIEFVERHOGINGEN VAN OVERHEIDSBEDRIJ VEN. Reeds hebben enige tariefsverho gingen met het doel een redelijk rendement bij de overheidsbedrij ven over het geïnvesteerde kapi taal te bevorderen, hun beslag ge kregen, terwijl voor andere goed keuring is of zal worden verleend. De regering Tteeft. voor verhoging van een aantal tarieven van de spoorwegen goedkeuring verleend. Voorts is besloten een aantal ta rieven van de P. T. T. te verhogen welke verhoging op jaarbasis een Imte van 56 miljoen zal opleveren. Het zou hierdoor mogelijk zqn de verliezen van de- P. r. T welke voor 1957 worden geraamd op 55,o miljoen, teniet te doen. Wegens de wenselijkheid van tem- porisering van kostprijsverhogende factoren, zullen de tariefsverho gingen geleidelijk worden inge voerd, zodat voor 1957 nog met een vThoging rekening moet worden gehouden. 5 AFSCHAFFING VAN (ON SUMENTEN SUBSIDIES. In het overzicht betreffende be perking van de rijksuitgaven is melding gemaakt van de afschaf fing van consumentensubsidies op melk en suiker. Met deze afschaf fing is per jaar 75 miljoen gemoeid. Door het vervallen van de subsidie op suiker per 1. januari j.l. werd van dit bedrag 12 miljoen reeds ge realiseerd. De subsidie op melk zal per 1 juli a.s. worden afgeschaft. Het effect van het vervallen van de subsidies op de rijksbegroting 1957 blijft zo doende beperkt tot 43,5 miljoen. In aanmerking genomen, dat de maatregelen tot herziening van het landbouwprijsbeleid en een verho ging van de garantieprijzen voor een aantal landbouwprodukten m verband met kost prijsstijgingen over 1956 consequenties zullen heb been voor de consumentenprijzen (het gaat hierbij om bedragen van resp. 60 en 35 miljoen), zal in totaal 170 miljoen per jaar ten laste van de consument komen. Een aanzien lijke prijsstijging voor consumptie- melk en een minder belangrijke prijsverhoging voor brood en sui ker zullen daarvan het gevolg zijn. Wat het tijdstip van invoering van de verhogingen betreft, advi seerde de S. E. R. een temporise- ring zodanig, dat hel prjjseftect gemiddeld voor 1957 de helft zal belopen van de uiteindelijke verho ging. De regering stelt zich voor, met de daarbij naar voren gebrach te gezichtspunten rekening te hou den. HET BELEID TEN AAN ZIEN VAN PARTICULIERE INVESTERINGEN. De regering heeft overwogen in hoeverre het mogelijk en wenselijk zou zijn om overeenkomstig het advies van de S. E. R., naast het treffen van een aantal belasting maatregelen door middel van een wijziging van het beleid ten aan zien van het verlenen van rqks- goedkeuringen de particuliere in- vestering in gebouwen te beperken. Zij meent evenwel, dat tegen het volgen van het advies van de raad op dit punt een aantal bedenkingen bestaan. I)e te treffen belasting maatregelen zullen een sterkere druk op de particuliere investerin gen leggen, dan het door de S.E.K. ontvouwde programma. Daarbij komt, dat toch reeds aan- wijzigingen bestaan omtrent een zekere terughoudenndheid ten aan zien van de investeringen in de in dustrie Tenslotte zou een aanzien lijke verdere beperking, als dooi de S. E. R. voorgesteld, op grote moeilijkheden stuiten. De regering is dan ook van oor deel, dat de noodzakelijke vermin dering van de particuliere investe ringen in hoofdzaak via meer glo bale maatregelen zal dienen te wor den bewerkstelligd. Wèl zal, waar nodig, een zekere verscherping van het goedkeuringsbeleid worden toe gepast. 7. FISCALE VOORZIENINGEN. vrij recente verleden een conjunc turele overspanning is ontstaan mede als gevolg van een, sterke toeneming der binnenlandse beste dingen. Reeds in 1955 moest wor den overgegaan tot het treffen van maatregelen met een restrictief karakter, zoals de algehele tempo risering van de vervroegde afschrij ving en de versnelde inning van de vennootschapsbelasting. In een later stadium kwam een beperking van de verkopen op af betaling tot stand, terwijl de Ne derlandse Bank een aantal voor- zieningen trof in het monetaire vlak. o.m. door enkele malen het disconto te verhogen. (In min. gld.) Totaal 1. Wijziging van de grondslagen van de kostprijsberekeningen a.) eigenaarslasten b.) beloning van de boer 2. Verhoging loon landarbeiders 3. Stijging van de kostprijs over het afgelopen jaar 4. Verlaging subsidie op melk en suiker Waarvan ten laste van het.L.E.F. .de consument 50 125 25 100 45 80 15 65 75 a 45 10 35 In het kader van de verwezenlij king van een inkomensverschuiving in de agrarische sector en de alge mene bestedingsbeperking, kan, naar het oordeel van de regering, aan een verhoging van een aantal belastingen niet worden ontkomen. In het begin van dit jaar zijn, mede bij wijze van tegenwicht, voor de omzetting van de tijdelijke vrijstelling van omzetbelasting op textielgoederen in een definitieve belastingvrijdom, reeds enige ver hogingen tot stand gekomen (ver hoging de benzinebelasting, met inbegrip van de wijziging van de motorrijtuigenbelasting voor diesel motoren e.a. en verhoging van de accijns op gedistilleerd). Omtrent de opschorting van de investeringsaftrek wordt thans nader medegedeeld, dat deze vol ledig zal gelden ten aanzien van investerringen in de periode van 6 november 1956 tot en met 31 december 1957. Dit betekent op jaarbasis een opbrengst aan inkom stenbelasting en vennootschapsbe lasting van, 75 miljoen. Daarnaast worden de volgende fiscale voorzieningen aangekon digd waarbij tevens de meerdere opbrengst op jaarbasis is aange geven Verhoging van liet tarief van de vennootschapsbelasting met 4 punten van 4043 c/c tot 4417 100 miljoen; Verhoging1 van het tussen tarief van de omzetbelasing van 8 tot 10 en van het weelde tarief van 15 tot 18 Vr (exclusief rest). voor gedistilleerde dranken en voor personenauto's en motorrijn ie- len); betrekken in het nieuwe tarief van 10 van radio's, tele visietoestellen en bier; brengen onder het 15 tarief van nieuwe banden voor personenauto's en motorrijwielen 24 miljoen. Uit hoofde van de hiergenoemde tariefwijzigingen kan derhalve een stijging van de belastingopbrengst worden verwacht van 124 miljoen. Daarnaast houdt de regering reke ning met hogere ontvangsten van de accijns op tabak en van de om zetbelasting als gevolg van een prijsverhoging van tabaksartikelen, tezamen tot een bedrag van rond 44 miljoen en met een meerdere opbrengst van de personele belas ting van 7 miljoen uit hoofde van de korpende huurverhoging. De regering wijst er op, dat zij het hier geschetste samenstel van maatregelen ziet als een minimum programma. Het jaar 1956 heeft wel een zeer duidelijke verslechtering van de situatie te zien gegeven. Kon het betalingsbalansoverschot voor 1955 van 840 miljoen op transactiebasis op zichzelf gezien nog bevredigend worden genoemd, het afgelopen jaar resulteerde het verkeer met het buitenland op lopende reke ning voor het eerst sinds jaren in een tekort en wel van naar schat ting rond 600 miljoen op trans actiebasis. Bij de beoordeling van deze ach teruitgang, die aldus bijna ƒ1 Mi miljard heeft belopen, moet wor den bedacht, dat hoewel volgens de thans ter beschikking staande (uiteraard nog zeer voorlopige) ge gevens de voorraadvorming in 1956 enigermate groter is geweest dan in 1955, hierdoor van de achteruit gang slechts een klein gedeelte wordt verklaard. Tevens valt te bedenken, dat in dc post voorraad vorming ook het onderhanden werk is begrepen, waarvan de omvang in 1938 alleen al bezien de toe neming van het aantal huizen in aanbouw naar alle waarschijn lijkheid groter is geweest dan in 1955. Het tekort op de betalingsbalans in 1956 toont aan, dat de relatief sterke toeneming der nationale be stedingen zó krachtig is voortge schreden, dat deze in dat jaar het nationaal product zijn gaan over treffen. De situatie moet naar het oordeel van de regering hoogst onbevredigend worden genoemd, vooral ook omdat geen wezenlijke verbetering valt te verwachten zonder ingrijpende maatregelen op korte termijn. Zou de overspanning van onze nationale economie blijven voort bestaan, dan zou dit ongetwijfeld leiden tot een voortduren van de verstoring van zowel de betalings balans, de kapitaalmarkt, als de arbeidsmarkt. De regering acht het dan ook duidelijk, dat herstel van het in terne evenwicht van onze economie van essentieel belang is en dat aan een afremming van de bestedingen niet zal kunnen worden ontkomen. De regering heeft het noodzake lijk geacht de grondslagen van de kostprijsberekeningen, welke de basis vormen voor de garantieprij zen, voor een aantal landbouwpro ducten op enige onderdelen te her zien. Deze herziening heeft n.l. be langrijke consequenties voor de schatkist en de consument. a.) Eigenaarslasten en grondrente. Door het landbouw-economisch instituut is een oriënterend onder zoek ingesteld naar de lasten, ver bonden aan de instandhouding van grond en gebouwen. De regering meent, dat aan de hand van deze gegevens een wijziging in de kost prijsberekening kan worden aange- Diacht Zij wenst zich daarbij te baseren op een rentepercentage van 31,-! en de door het L.E.I. bere kende algemene vervangingswaar de. In afwijking van het door het L.E.I. toegepaste systeem van af schrijving bij gelijkblijvende annuï teiten, meent zij, dat de voorkeur moet worden gegeven aan een ai- schrijvingssysteem op basis van progressief dalende annuïteiten. Hiervan uitgaande kunnen de vol gende eigenaarslasten per ha wor den berekend: Weidebedrjjven Gemengde bedrijven Akkerbouwbedrijven Noordelijke zeeklei Veenkoloniën Opper vlakte ha 18 10 50 25 Voor de prijsvaststelling van oogst 1957 gaat de regering uit van volgende bedragen voor de be loning van de boer: gemengd bedrijf 10 ha 6.400, weidebedrijf 18 ha 7.200, akkerbouwbedrijf 50 ha 8.200, c. Landarbeidersionen. Bij de prijsvaststelling voor oogst 1957 gaat de regering er van uit, dat de landarbeidersionen zullen worden verhoogd met 5%. Zoals in de samenvatting reeds is gemeld, is met de herziening van het land bouwprijsbeleid in totaal een be drag van 200 miljoen gemoeid. BEDEKKING VAN DE RIJKSUITGAVEN. Hiervoor is reeds medegedeeld, dat de regering na ampel beraad Grond- Onderh. Rente Totaal en en polder- verze- afschr. eigenaars lasten kering lasten in guldens 38 24 67 12 33 84 32 38 37 23 43 35 HET LANDBOUWPRIJSBE LEID. DE NOODZAAK VAN BE STEDINGSBEPERKING. De regering vangt de nota aan met een uiteenzetting te geven van de noodzaak van bestedings beperking. Zij herinnert aan de krachtige expansie, die de Neder landse volkshuishouding gedurende enkele jaren heeft te zien gegeven, doch wijst er tevens op dat in het De herziening van het landbouw prijsbeleid heeft betrekking op de waardering van de lasten, verbon den aan grond en gebouwen, op de beloning van de boer en op de landarbeidersionen. Zij vindt voor wat betreft de lasten, verbonden aan grond en gebouwen, haar mo tivering in de omstandigheid, dat in het verleden werd uitgegaan van gegevens, ontleend aan de pachtbedrijven, waardoor onvol doende rekening werd gehouden met. de werkelijke kosten, verbon den aan de instandhouding van grond en gebouwen. De regering staat op het stand punt. dat het garantiebeleid nim mer mag leiden tot een economisch niet verantwoorde produktie, ter wijl dit beleid het streven naar verbetering van de agrarische structuur niet in de weg mag staan. Herziening van het garan- tieprijsbeleid zal noodzakelijk zijn, voor zover aan dit beginsel afbreuk wordt gedaan. De regering meent voorts, dat aan een beleid, dat een redelijk bestaan van de werkers in de land bouw nastreeft door middel van prijsgaranties, onverbrekelijk ver bonden moet zijn een programma, dat gericht is op vefbetering van de agrarische structuur. Voorstellen tot hervormingen, welke ten doel hebben een aantal knelpunten tot oplossing te bren gen en welke uiteindelijk kunnen leiden tot een verdere opvoering van de arbeidsproöuktiviteit, kun nen worden tegemoet gezien. Zij denkt daarbij aan het treffen van voorzieningen met betrekking tot de minimum-bedrijfsgrootte van het sociaal en economisch verant woorde bedrijf en de geleidelijke opheffing van te kleine bedrijven, de splitsing van bedrijven, de ver betering van de kredietvoorzie ning, de verbetering van de oplei ding van boeren en landarbeiders, terwijl tevens bijzondere aandacht moet worden geschonken aan het onderzoek naar nieuwe mogelijk heden van verwerking en afzet van landbouwprodukten. Ten aanzien van de lasten, welke ten behoeve van de landbouw door de overheid en de consument ge dragen moeten worden, moet on derscheid worden gemaakt tussen de lasten, die het gevolg zijn van het stijgen der kosten in het land bouwbedrijf en de daling der prij zen van landbouwprodukten ener zijds en de lasten, die voortvloeien uit de herziening van de grondsla gen van de kostprijsberekeningen en de verhoging van de landarbei- dersionen anderzijds. In globale getallen uitgedrukt, gaat het hier om bedragen van de volgende orde van grootte: De regering is van oordeel, dat niet kan worden volstaan met het opnemen van de boven aangege ven eigenaarslasten als element van de kostprijs. Men zou welis waar de stelling kunnen verdedi gen, dat bq het effectief zqn van net 'voor een aantal produkten ge garandeerde minium-prijsbeleid, de grond geen „rente" oehoett op te leveren, en derhalve ook in de berekeningen welke voor het vast stellen van ae garantieprijzen moe ten dienen, geen grondrente mag worden gecalculeerd. Dit zou even wel tot ongewenste consequenties aanleiding geven. In de eerste plaats moet hier re kening worden gehouden met het feit dat voor een belangrijk deel der produkten de prijzen .geduren de vele jaren op het minimumpeii kunnen blijven, koorts zouden door net volledig ellhaineren van de grondrente de kostprijsverschillen lussen de diverse gebieden in ons land zodanig worden vergroot, dat de uitvoering van het garantieprijs- beleid praktisch onmogelijk zou worden. Wèl acht de regering het van de grootste betekenis te voor komen, dat door middel van het garantteprijsbeleid een stijging van tie grondrente zou optreden, welke op naar beurt een stijging van de kostprijzen zou medebrengen. Zij inee.it dan ook, dat bij het vast stellen van een minimum garantie, een minimale grondrente moet worden berekend. l"it het bovenstaande volgt, dat de regering niet akkoord kan gaan met net voorstel van het Land bouwschap om een bedrag aan grondrente te berekenen, dat zou kunnen worden afgeleid uit de normen, welke ingevolge de wet vervreemding landbouwgronden worden toegepast voor de vaststel ling van de koopprijzen van grond en gebouwen. l>it voorstel zou lei den tot een sterke stijging van de pachten, welke onder de huidige omstandigheden in genen dele ge motiveerd is en welke de gebrui ker van de grond voor zeer grote moeilijkheden zou plaatsen. De regering is bereid de volgen de bedragen voor grondrente en grond en gebouwenlasten in de be rekeningen van de garantieprijzen op te nemen. 129 129 107 101 heeft besloten, in het kader van de noodzakelijke algemene beste dingsbeperking, zowel ten aanzien van de lopende uitgaven als de kapitaalsuitgaven van het Rijk maatregelen t.e treffen, welke tot een belangrijke vermindering van deze uitgavencategorieën zullen leiden. Zoals bekend is, heeft de b.E.K. voorgesteld, dat op de consumptie ve bestedingen in de totale over heidssector een bedrag van 75 mil joen zal worden bezuinigd en op ue investeringen een bearag van 125 miljoen. Er is naar gestreefd een zo groot mogelijke beperking in de sector van het Rijk ie vinden. Ter uitvoe ring hiervan is de gehele Rijksbe groting 1957 aan een onderzoek onderworpen. Dit onderzoek heeft er toe geieid, dat aan de hand van de tot dusverre gehouden bespre kingen een beperking van de Rijks uitgaven zal kunnen worden be reikt van rond 197 miljoen. Ten aanzien van enkele departementen is nog overleg gaande. De regering spreekt de hoop uit, dat dit tot resultaat zal heb ben, dat in totaal in de Rijkssector een beperking van uitgaven tot stand zal komen van boven de 200 miljoen. at.) Lopende uitgaven. Met betrekking tot de lopende uitgaven, merkt de regering aller eerst op, dat de mogelijkheden tot beperking van de zuiver consump tieve bestedingen, vooral op korte termijn, niet moeten worden over- Een belangrijke vermindering van de lopende uitgaven voor on derwijs is uitgesloten. Bij de op stelling van de ontwerp-begroting 1957 is door het niet opnemen van bepaalde vacatures en het rem men van uitbreidingen reeds ge tracht het burgerlijk apparaat zo beperkt mogelijk te houden. Ver groting van effieiëncy, bevorde ring van 'n meer doelmatige taak verdeling tussen de ministeries on derling alsmede ten opzichte van de lagere publiekrechtelijke licha men en de particuliere sector vra gen tijd. De uiterste beperking zal in acht wordén genomen bij de aanschaf- dus het uitgavenniveau van de ge wone dienst en de buitengewone dienst 1. tezamen uit dézen hoof de stijgen met rond 150 miljoen. De verhoging van de uitgaven op de kapitaalsdienst bedragen in totaal 83 miljoen. Hiertegenover staat een verlaging van deze uit gaven met 170 miljoen. De kapi taalsdienst ondergaat derhalve een verlaging van per saldo 87 mil joen. Voorts komt nog ten laste van de Rijksbegroting 1957 een bedrag van 82,5 miljoen als gevolg van een verhoging van de garantieprij zen voor een aantal landbouwpro dukten in verband met kostprijsstij gingen over 1956. In feite zal met deze verhoging een bedrag van 100 miljoen zijn gemoeid. Op jaarbasis zal hiervan echter 35 miljoen aan de consument worden doorbere kend. Uit dezen hoofde zal het nadelig saldo van het landbouw-egalisatie- fonds voor 1957 worden verhoogd tot 242 miljoen, onverminderd de elders in de nota besproken gevol gen voor de Rijksbegroting van de voorgenomen herziening van het landbouwprijsbeleid. (Zie verder pag. 2.) Het 1.800 ton metende Duitse vrachtschip „Harburg" is /.ater dag, na een botsing ter hoogte van 't eiland Lindingoe - waar op zich een voorstad van Stock holm bevindt met de 16.450 ton metende Zweedse tankboot „Tinny", gezonken. Hierbij zijn acht van de dertien ieden der bemanning verdron ken, terwijl de gezagvoerder op weg naar het ziekenhuis over leed. De vier overlevenden zij in een ziekenhuis opgenomen. Ook de Zweedse loods aan boord van de .Harburg" is om het leven gekomen. Op het tijdstip van de aanva ring waren beide schepen in mist gehuld, terwijl er ook natte sneeuw viel. Weidebedrijven Gemengde bedrijven Akkerbouwbedrijven Noordelijke- zeeklei Veenkoloniën Bedrijfs- Groatte ha. 18 10 50 25 Nieuwe pach- Huidige pach ten in de ten in de kostpr.be- kostpr.be- rekening rekening guldens per ha 175 135 142 102 De „New York Herald Tribune" verwelkomt het nieuwe Neder landse passagiersschip „Staten dam" dat zaterdag op zijn eerste reis in New York aankwam. New York, dat drie en een hal ve eeuw met Nederlandse sche pen vertrouwd is, verwelkomt fier de „Statendam", aldus schrijft het blad. Ook de naam „Statendam" is bekend, want het schip is het 4de passagiersschip van deze naam dat sinds 1898 de Atlantische Oceaan bevaart. Voor hen, die de geschiedenis van deze haven en de schepen die haar aandoen ken nen, is het een dag van vele her inneringen, aldus de „New York Herald Tribune". de kopper a«t W apart» codof markt 16 bramwrjjsbaaf 9 iopMuzm 180 150 160 140 Onder de huidige omstandighe- fing van nieuw meubilair, kantoor- het echter niet mogelijk de I behoeften en dergelijke. Er zal gevolgen van de verhoging van de naar worden gestreefd zoveel mo- normen voor bedrijfsgebouwen in <?e,1Jk alle prijsverhogingen, bv. van de kostprijsberekeningen op direc-de benzine en van de spoorwegfa- te wijze te financieren. De rege- neven op te vangen binnen de staande begrotingsposten. Het ligt in de bedoeling de uit- wqze ring-heeft daarom de oplossing ge kozen, de hier bedoelde bedragen niet onmiddellijk aan de producen ten, dat wil zeggen aan de gebrui kers van de bedrijfsgebouwen uit te keren. b.) Beloning van de arbeid van de boer. In de kostprijsberekening zal in het vervolg worden uitgegaan van een beloning van de boer voor be drijfsleiding en handenarbeid, voor 1957 zal deze in totaal ongeveer gelijk worden gesteld aan die van de bedrijfsleiders op de staats- landbouwbedrijven van overeen komstige grootte. Voorts zal tel ken jare bij de prijsvaststelling van de bij het garantieprijsbeleid betrokken produkten de som van de posten betreffende de beloning van de boer voor bedrijfsleiding en handenarbeid worden herzien aan de hand van de ontwikkeling van de algemene loonindex. Wijzi gingen in het landarbeidersloon zullen derhalve geen directe in vloed meer hebben op de totale be loning van de boer als kostencom ponent bij de vaststelling van de garantieprijzen. Echter zal een goedgekeurde wijziging van de landarbeidersionen, evenals tot dusverre geschiedde, zowel voor door de landarbeiders als door de gezinsleden verrichte arbeid, in de prijzen worden doorberekend. kering bij bevalling over te heve len naar de verplichte zieken fondsverzekering. De ziekenfonds raad heeft ter zake gunstig gead viseerd. De hieruit voor het Rijk voortvloeiende vermindering van uitgaven zal indien het desbetref fende wetsontwerp spoedig wordt behandeld, ca 6 miljoen bedragen. b.) Kapitaalsuitgaven. Men dient met betrekking tot de kapitaalsuitgaven niet uit het oog te verliezen, dat het vorige ka binet bij de veronderstelling voor 1957 is uitgegaan van een in het algemeen ongewijzigd beleid en dat mitsdien ten aanzien van ver scheidene investeringen reeds con tracten voor 1957 zjjn aangegaan. De regering is van oordeel dat het Andrej Andrejewitsj Gromyko is vrijdag minister van Buiten landse Zaken geworden na de drie mannen die voor hem deze functie hebben bekleed, als rech terhand te hebben gediend. Hij is een leerling van Molo- tof, die van 1939 tot 1949 en van 1953 tot 1956 minister van Bui tenlandse Zaken is geweest. Mo- lotof zou in 't bijzonder in 1953 gepleit hebben voor de benoe ming van Gromyko tot eerste plaatsvervangende minister van Buitenlandse Zaken, omdat Mo- lotof graag met hem wilde sa menwerken. Gromyko is in 1909 in Wit-Rus- land geboren en heeft landbouw- wetenscnapnen en economie ge studeerd. In 1939 trad hij in dienst van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Vier jaar later werd hij be noemd tot ambassadeur te Wa shington. Van 1946 tot 1948 was hij permanent vertegenwoordi ger van de Sow jet-Unie bij de Ver. Naties. Als lid van de veilig heidsraad verwierf hij bekend heid door zijn veelvuldig ge bruik van 't vetorecht, zijn dro ge humor en zijn aantrekkelijke persoonlijkheid. Later, in 1953, heeft hij nog eens aan 't hoofd gestaan van de Sow jet-vertegen woordiging bij de wereld-organi satie. In maart 1949 werd hij eerste plaatsvervangende minister van Buitenlandse Zaken. Hij leidde in 1951 de Sowjet-afvaardiging Breskens naar de Japanse vredesconfe-Terneuzen rentie in San Francisco. Hij nat. en internationaal jurylid in de salon met „sfeer" een kapsel met „sfeer." ENKELE BUIEN. Gedurende het weekeinde ;a« Nederland in de invloedssfeer van een uitgestrekt lagedruk 1 bied dat zich uitstrekt van Noord Noorwegen over de Noordzee n omgeving naar Spanje. In het lagedrukgebied korren enkele afzonderlijke kernen voor Eén van deze trok in de loop v an zondag over Engeland naar het zuid-oosten. Een randstoring er van bereikte zondagnamiddat? ons land waardoor de buiigheid wat toenam. De kern zelf zal maandag dicht in onze omgeving komen. Het v-e- volg daarvan is, dat de wind ver der afneemt en veranderlijk van richting gaat worden. Overigens zal dit de enige be langrijke verandering in 't weer beeld zijn. Naast opklaringen zullen im mers ook maandag buien voor komen, terwijl in het tempera tuursverloop vrijwel geen w: ei- ging komt. medegedeeld door het K.N.M.I te De Bilt, geldig van maandag ochtend tot maandagavond. Zelfde weertype. Wisselende bewolking met plaatselijk enkele buien maar ook flinke opklaringen. In «ie ochtend hier en daar mist. Over het algemeen weinig wind. Wéi nig verandering in temperatuur. DINSDAG 19 FEBRUARI. Rijk voor 1957 vermoedelijk een 1 deelde toen mee, dat de Sow jet verlaging van 35 miljoen zal kun nen bereiken. Naast de beperking van de Rijks uitgaven zullen als gevolg van een aantal beleidsmaatregelen, ook on vermijdelijk nieuwe uitgaven hun invloed op het niveau van de Rijks begroting voor 1957 doen geiden. Voor 'de gewone dienst en de bui tengewone dienst 1. beloopt deze verhoging van uitgaven ruim 200 miljoen. Tegenover deze stijging van uitgaven staat een verlaging van ruim 50 miljoen. Per saldo zal werd Unie het Japanse vredesverdrag niet wilde ondertekenen. Overal waar hij in de Verenigde Staten in het openbaar verscheen werd hij uitgejouwd. Hij werd in 1952 benoemd tot Sow jet-ambassadeur te Lenden. Het volgende jaar werd hij naar Moskou teruggeroepen, waar hij andermaal eerste plaatsvervan ger van Buitenlandse Zaken Hansweert Walsoorden v.m. n.m. 5.00 5:27 5.35 6IE 6.15 6.42 6.25 6.52 ZON MAAN op onder op onder Febr. 18 7.52 18.01 23.41 9.05 19 7.50 18.03 9.34 20 7.48 18.05 0^56 10.07 21 7.46 18.07 2.04 10.41 22 7.44 18.08 3.05 11.30

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1957 | | pagina 1