Regeringsnota inzake beperking
van de bestedingen
natuurzuivere
presenteer
HET WEER
WEERBERICHT
HOOGWATER
ZON- en MAANSTANDEN
MAANDAG 18 FEBRUARI 1957.
12e Jaargang Nr 3992
N de thans aan de Staten-Generaal toegezonden nota
inzake beperking van de bestedingen kondigt de re
gering de maatregelen aan, die zij zich voorstelt te nemen
zowel ter beperking van de algemene besteding, als ter
verwezenlijking van een inkomensverschuiving ten gun
ste van de agrarische bevolking.
2 beperking van de
lichamen.
Duits vrachtschip ns
botsing gezonken
New Yorks blad over de
„Statendam".
Enkele bijzonderheden over
Gromyko.
salons j'obent"
Frankering bij abonnement: Terneuzen
Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande
Redactie-adres:
Noordstraat 5557 Terneuzen
Telefoon 2073 en 2510
Na 5 uur uitsluitend 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: 5,75 per kwartaal; per
maand 1,92; per week 46 cent. Losse nrs 8 cL
Verschijnt dagelijks Uitgeefster N. V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen
Advertentieprijs, per mm 15 et; minimum psr
advertentie 2,25
Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels L—
Iedere regel meet 20 cent
Vermelding: Brieven onder nummer, of: Adrat
Bureau van dit Blad. 20 cent m^ei
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 suf
Voor het Maandagnummer: Zaterdags 10 uur.
1 HERZIENING VAN HET
LANDBOUWPRIJSBELEID.
Het landbouwprijsbeleid zal wor
den herzien. Hiermede zal, op jaar
nasis, een bedrag van 200 miljoen
zijn gemoeid. 60 miljoen daarvan
zal via prijsverhogingen aan de ver
bruikers worden doorberekend en
140 miljoen ten laste van de schat
kist blijven met dien berstende,
rlat de betaling van 50 miljoen
van laatstgenoemd bedrag wordt
opgeschort door voorlopige tegoed-
schrijving op geblokkeerde reke
regering acht het verantwoord
voor dit bedrag van 50 miljoen
niet naar onmiddellijke dekking te
streven. Voor het resterende ueel
ad 90 miljoen, dat wèl direct ten
astè van de schatkist komt, zal die
dekking evenwel integraal moeten
worden gevonden.
RIJKSUITGAVEN.
Ter bestedingsbeperking heeft de
regering besloten tot een vt
ging van de rijksuitgaven. Voor de
rijksbegroting 1957 kan worden ge
rekend met een totale verminde
ring van 197 miljoen waarvan 162
miljoen op de lopende en 35 mil
ioen op de kapitaaldienst.
Naar een globaal overzicht be
treffen deze verminderingen de vol
gende begrotingsposten:
Miljoen
Bijdragen ten behoeve van
aanvullende werken
Uitkering bij bevalling
Consumentensubsidie op sui-
ker en melk
Herstel oorlogsschade in
publiekrechtelijke lichamen 10
Andere lopende uitgaven 40,3
Investeringen
Totaal 177
Daarnaast zal het nadelig saldo
van de P. T. T. door een vernoging
van de tarieven met 19,o
kunnen worden verminderd het
geen de rijksbegroting 1957 ont
Het bedrag der uitgavenvermin-
deiingen dat blijkens het boven
staande voor 1957 rond 200 miljoen
beloopt is beïnvloed door de om
standM»heid, dat enkele rnaatrege-
len eerst in de loop van het jaa
tot stand zullen komen. Op jaar
oasis kan de beperking der rijks
uiteaven worden gesteld op 230
miljoen, door het volledig door
werken van de afschaffing van
consumentensubsidies en net
hogen van tarieven van de ki.i.
't beperking van de uit
gaven VAN DE LAGERE
PUBLIEKRECHTELIJKE
De reeering gaat ervan uit dat
hii de lagere publiekrechtelijke
heharnen in totaal een bestedings-
Ss kan worden bereikt van
S 100 miljoen. In de consump
tieve sfeer der gameenten hoo^
ztt ö'p een bedrag van 20 a 2b mil
foen door het met verder verho
ren van het uitkeringspercentage
van de algemene uitkering uit het
üemeentelonds.
Voorts vertrouwt de regering
op dat de richtlijnen van inves
teringen van lagere publiekrechte
lijke lichamen, waarvoor geen vas
te financieringsmiddelen aanwezig
zijn tot een beperking van mves
teringen van 75 miljoen zullen Ie -
den.
i TARIEFVERHOGINGEN
VAN OVERHEIDSBEDRIJ
VEN.
Reeds hebben enige tariefsverho
gingen met het doel een redelijk
rendement bij de overheidsbedrij
ven over het geïnvesteerde kapi
taal te bevorderen, hun beslag ge
kregen, terwijl voor andere goed
keuring is of zal worden verleend.
De regering Tteeft. voor verhoging
van een aantal tarieven van de
spoorwegen goedkeuring verleend.
Voorts is besloten een aantal ta
rieven van de P. T. T. te verhogen
welke verhoging op jaarbasis een
Imte van 56 miljoen zal opleveren.
Het zou hierdoor mogelijk zqn de
verliezen van de- P. r. T welke
voor 1957 worden geraamd op 55,o
miljoen, teniet te doen.
Wegens de wenselijkheid van tem-
porisering van kostprijsverhogende
factoren, zullen de tariefsverho
gingen geleidelijk worden inge
voerd, zodat voor 1957 nog met een
vThoging rekening moet worden
gehouden.
5 AFSCHAFFING VAN (ON
SUMENTEN SUBSIDIES.
In het overzicht betreffende be
perking van de rijksuitgaven is
melding gemaakt van de afschaf
fing van consumentensubsidies op
melk en suiker. Met deze afschaf
fing is per jaar 75 miljoen gemoeid.
Door het vervallen van de subsidie
op suiker per 1. januari j.l. werd
van dit bedrag 12 miljoen reeds ge
realiseerd.
De subsidie op melk zal per 1 juli
a.s. worden afgeschaft. Het effect
van het vervallen van de subsidies
op de rijksbegroting 1957 blijft zo
doende beperkt tot 43,5 miljoen.
In aanmerking genomen, dat de
maatregelen tot herziening van het
landbouwprijsbeleid en een verho
ging van de garantieprijzen voor
een aantal landbouwprodukten m
verband met kost prijsstijgingen
over 1956 consequenties zullen heb
been voor de consumentenprijzen
(het gaat hierbij om bedragen van
resp. 60 en 35 miljoen), zal in totaal
170 miljoen per jaar ten laste van
de consument komen. Een aanzien
lijke prijsstijging voor consumptie-
melk en een minder belangrijke
prijsverhoging voor brood en sui
ker zullen daarvan het gevolg zijn.
Wat het tijdstip van invoering
van de verhogingen betreft, advi
seerde de S. E. R. een temporise-
ring zodanig, dat hel prjjseftect
gemiddeld voor 1957 de helft zal
belopen van de uiteindelijke verho
ging. De regering stelt zich voor,
met de daarbij naar voren gebrach
te gezichtspunten rekening te hou
den.
HET BELEID TEN AAN
ZIEN VAN PARTICULIERE
INVESTERINGEN.
De regering heeft overwogen in
hoeverre het mogelijk en wenselijk
zou zijn om overeenkomstig het
advies van de S. E. R., naast het
treffen van een aantal belasting
maatregelen door middel van een
wijziging van het beleid ten aan
zien van het verlenen van rqks-
goedkeuringen de particuliere in-
vestering in gebouwen te beperken.
Zij meent evenwel, dat tegen het
volgen van het advies van de raad
op dit punt een aantal bedenkingen
bestaan. I)e te treffen belasting
maatregelen zullen een sterkere
druk op de particuliere investerin
gen leggen, dan het door de S.E.K.
ontvouwde programma.
Daarbij komt, dat toch reeds aan-
wijzigingen bestaan omtrent een
zekere terughoudenndheid ten aan
zien van de investeringen in de in
dustrie Tenslotte zou een aanzien
lijke verdere beperking, als dooi
de S. E. R. voorgesteld, op grote
moeilijkheden stuiten.
De regering is dan ook van oor
deel, dat de noodzakelijke vermin
dering van de particuliere investe
ringen in hoofdzaak via meer glo
bale maatregelen zal dienen te wor
den bewerkstelligd. Wèl zal, waar
nodig, een zekere verscherping van
het goedkeuringsbeleid worden toe
gepast.
7. FISCALE VOORZIENINGEN.
vrij recente verleden een conjunc
turele overspanning is ontstaan
mede als gevolg van een, sterke
toeneming der binnenlandse beste
dingen. Reeds in 1955 moest wor
den overgegaan tot het treffen van
maatregelen met een restrictief
karakter, zoals de algehele tempo
risering van de vervroegde afschrij
ving en de versnelde inning van de
vennootschapsbelasting.
In een later stadium kwam een
beperking van de verkopen op af
betaling tot stand, terwijl de Ne
derlandse Bank een aantal voor-
zieningen trof in het monetaire
vlak. o.m. door enkele malen het
disconto te verhogen.
(In min. gld.) Totaal
1. Wijziging van de grondslagen
van de kostprijsberekeningen
a.) eigenaarslasten
b.) beloning van de boer
2. Verhoging loon landarbeiders
3. Stijging van de kostprijs over
het afgelopen jaar
4. Verlaging subsidie op melk en
suiker
Waarvan ten laste van
het.L.E.F. .de consument
50
125
25
100
45
80
15
65
75
a
45
10
35
In het kader van de verwezenlij
king van een inkomensverschuiving
in de agrarische sector en de alge
mene bestedingsbeperking, kan,
naar het oordeel van de regering,
aan een verhoging van een aantal
belastingen niet worden ontkomen.
In het begin van dit jaar zijn,
mede bij wijze van tegenwicht,
voor de omzetting van de tijdelijke
vrijstelling van omzetbelasting op
textielgoederen in een definitieve
belastingvrijdom, reeds enige ver
hogingen tot stand gekomen (ver
hoging de benzinebelasting, met
inbegrip van de wijziging van de
motorrijtuigenbelasting voor diesel
motoren e.a. en verhoging van de
accijns op gedistilleerd).
Omtrent de opschorting van de
investeringsaftrek wordt thans
nader medegedeeld, dat deze vol
ledig zal gelden ten aanzien van
investerringen in de periode van
6 november 1956 tot en met 31
december 1957. Dit betekent op
jaarbasis een opbrengst aan inkom
stenbelasting en vennootschapsbe
lasting van, 75 miljoen.
Daarnaast worden de volgende
fiscale voorzieningen aangekon
digd waarbij tevens de meerdere
opbrengst op jaarbasis is aange
geven
Verhoging van liet tarief van de
vennootschapsbelasting met 4
punten van 4043 c/c tot 4417
100 miljoen;
Verhoging1 van het tussen tarief
van de omzetbelasing van 8 tot
10 en van het weelde tarief van
15 tot 18 Vr (exclusief rest). voor
gedistilleerde dranken en voor
personenauto's en motorrijn ie-
len); betrekken in het nieuwe
tarief van 10 van radio's, tele
visietoestellen en bier; brengen
onder het 15 tarief van nieuwe
banden voor personenauto's en
motorrijwielen 24 miljoen.
Uit hoofde van de hiergenoemde
tariefwijzigingen kan derhalve een
stijging van de belastingopbrengst
worden verwacht van 124 miljoen.
Daarnaast houdt de regering reke
ning met hogere ontvangsten van
de accijns op tabak en van de om
zetbelasting als gevolg van een
prijsverhoging van tabaksartikelen,
tezamen tot een bedrag van rond
44 miljoen en met een meerdere
opbrengst van de personele belas
ting van 7 miljoen uit hoofde van
de korpende huurverhoging.
De regering wijst er op, dat zij
het hier geschetste samenstel van
maatregelen ziet als een minimum
programma.
Het jaar 1956 heeft wel een zeer
duidelijke verslechtering van de
situatie te zien gegeven. Kon het
betalingsbalansoverschot voor 1955
van 840 miljoen op transactiebasis
op zichzelf gezien nog bevredigend
worden genoemd, het afgelopen
jaar resulteerde het verkeer met
het buitenland op lopende reke
ning voor het eerst sinds jaren in
een tekort en wel van naar schat
ting rond 600 miljoen op trans
actiebasis.
Bij de beoordeling van deze ach
teruitgang, die aldus bijna ƒ1 Mi
miljard heeft belopen, moet wor
den bedacht, dat hoewel volgens
de thans ter beschikking staande
(uiteraard nog zeer voorlopige) ge
gevens de voorraadvorming in 1956
enigermate groter is geweest dan
in 1955, hierdoor van de achteruit
gang slechts een klein gedeelte
wordt verklaard. Tevens valt te
bedenken, dat in dc post voorraad
vorming ook het onderhanden werk
is begrepen, waarvan de omvang
in 1938 alleen al bezien de toe
neming van het aantal huizen in
aanbouw naar alle waarschijn
lijkheid groter is geweest dan in
1955.
Het tekort op de betalingsbalans
in 1956 toont aan, dat de relatief
sterke toeneming der nationale be
stedingen zó krachtig is voortge
schreden, dat deze in dat jaar het
nationaal product zijn gaan over
treffen. De situatie moet naar het
oordeel van de regering hoogst
onbevredigend worden genoemd,
vooral ook omdat geen wezenlijke
verbetering valt te verwachten
zonder ingrijpende maatregelen op
korte termijn.
Zou de overspanning van onze
nationale economie blijven voort
bestaan, dan zou dit ongetwijfeld
leiden tot een voortduren van de
verstoring van zowel de betalings
balans, de kapitaalmarkt, als de
arbeidsmarkt.
De regering acht het dan ook
duidelijk, dat herstel van het in
terne evenwicht van onze economie
van essentieel belang is en dat aan
een afremming van de bestedingen
niet zal kunnen worden ontkomen.
De regering heeft het noodzake
lijk geacht de grondslagen van de
kostprijsberekeningen, welke de
basis vormen voor de garantieprij
zen, voor een aantal landbouwpro
ducten op enige onderdelen te her
zien. Deze herziening heeft n.l. be
langrijke consequenties voor de
schatkist en de consument.
a.) Eigenaarslasten en grondrente.
Door het landbouw-economisch
instituut is een oriënterend onder
zoek ingesteld naar de lasten, ver
bonden aan de instandhouding van
grond en gebouwen. De regering
meent, dat aan de hand van deze
gegevens een wijziging in de kost
prijsberekening kan worden aange-
Diacht Zij wenst zich daarbij te
baseren op een rentepercentage
van 31,-! en de door het L.E.I. bere
kende algemene vervangingswaar
de. In afwijking van het door het
L.E.I. toegepaste systeem van af
schrijving bij gelijkblijvende annuï
teiten, meent zij, dat de voorkeur
moet worden gegeven aan een ai-
schrijvingssysteem op basis van
progressief dalende annuïteiten.
Hiervan uitgaande kunnen de vol
gende eigenaarslasten per ha wor
den berekend:
Weidebedrjjven
Gemengde bedrijven
Akkerbouwbedrijven
Noordelijke zeeklei
Veenkoloniën
Opper
vlakte
ha
18
10
50
25
Voor de prijsvaststelling van
oogst 1957 gaat de regering uit
van volgende bedragen voor de be
loning van de boer:
gemengd bedrijf 10 ha 6.400,
weidebedrijf 18 ha 7.200,
akkerbouwbedrijf 50 ha 8.200,
c. Landarbeidersionen.
Bij de prijsvaststelling voor oogst
1957 gaat de regering er van uit,
dat de landarbeidersionen zullen
worden verhoogd met 5%. Zoals in
de samenvatting reeds is gemeld,
is met de herziening van het land
bouwprijsbeleid in totaal een be
drag van 200 miljoen gemoeid.
BEDEKKING VAN DE
RIJKSUITGAVEN.
Hiervoor is reeds medegedeeld,
dat de regering na ampel beraad
Grond- Onderh. Rente Totaal
en en
polder- verze- afschr. eigenaars
lasten kering lasten
in guldens
38
24
67
12
33
84
32
38
37
23
43
35
HET LANDBOUWPRIJSBE
LEID.
DE NOODZAAK VAN BE
STEDINGSBEPERKING.
De regering vangt de nota aan
met een uiteenzetting te geven
van de noodzaak van bestedings
beperking. Zij herinnert aan de
krachtige expansie, die de Neder
landse volkshuishouding gedurende
enkele jaren heeft te zien gegeven,
doch wijst er tevens op dat in het
De herziening van het landbouw
prijsbeleid heeft betrekking op de
waardering van de lasten, verbon
den aan grond en gebouwen, op de
beloning van de boer en op de
landarbeidersionen. Zij vindt voor
wat betreft de lasten, verbonden
aan grond en gebouwen, haar mo
tivering in de omstandigheid, dat
in het verleden werd uitgegaan
van gegevens, ontleend aan de
pachtbedrijven, waardoor onvol
doende rekening werd gehouden
met. de werkelijke kosten, verbon
den aan de instandhouding van
grond en gebouwen.
De regering staat op het stand
punt. dat het garantiebeleid nim
mer mag leiden tot een economisch
niet verantwoorde produktie, ter
wijl dit beleid het streven naar
verbetering van de agrarische
structuur niet in de weg mag
staan. Herziening van het garan-
tieprijsbeleid zal noodzakelijk zijn,
voor zover aan dit beginsel afbreuk
wordt gedaan.
De regering meent voorts, dat
aan een beleid, dat een redelijk
bestaan van de werkers in de land
bouw nastreeft door middel van
prijsgaranties, onverbrekelijk ver
bonden moet zijn een programma,
dat gericht is op vefbetering van
de agrarische structuur.
Voorstellen tot hervormingen,
welke ten doel hebben een aantal
knelpunten tot oplossing te bren
gen en welke uiteindelijk kunnen
leiden tot een verdere opvoering
van de arbeidsproöuktiviteit, kun
nen worden tegemoet gezien. Zij
denkt daarbij aan het treffen van
voorzieningen met betrekking tot
de minimum-bedrijfsgrootte van
het sociaal en economisch verant
woorde bedrijf en de geleidelijke
opheffing van te kleine bedrijven,
de splitsing van bedrijven, de ver
betering van de kredietvoorzie
ning, de verbetering van de oplei
ding van boeren en landarbeiders,
terwijl tevens bijzondere aandacht
moet worden geschonken aan het
onderzoek naar nieuwe mogelijk
heden van verwerking en afzet
van landbouwprodukten.
Ten aanzien van de lasten, welke
ten behoeve van de landbouw door
de overheid en de consument ge
dragen moeten worden, moet on
derscheid worden gemaakt tussen
de lasten, die het gevolg zijn van
het stijgen der kosten in het land
bouwbedrijf en de daling der prij
zen van landbouwprodukten ener
zijds en de lasten, die voortvloeien
uit de herziening van de grondsla
gen van de kostprijsberekeningen
en de verhoging van de landarbei-
dersionen anderzijds. In globale
getallen uitgedrukt, gaat het hier
om bedragen van de volgende orde
van grootte:
De regering is van oordeel, dat
niet kan worden volstaan met het
opnemen van de boven aangege
ven eigenaarslasten als element
van de kostprijs. Men zou welis
waar de stelling kunnen verdedi
gen, dat bq het effectief zqn van
net 'voor een aantal produkten ge
garandeerde minium-prijsbeleid,
de grond geen „rente" oehoett op
te leveren, en derhalve ook in de
berekeningen welke voor het vast
stellen van ae garantieprijzen moe
ten dienen, geen grondrente mag
worden gecalculeerd. Dit zou even
wel tot ongewenste consequenties
aanleiding geven.
In de eerste plaats moet hier re
kening worden gehouden met het
feit dat voor een belangrijk deel
der produkten de prijzen .geduren
de vele jaren op het minimumpeii
kunnen blijven, koorts zouden door
net volledig ellhaineren van de
grondrente de kostprijsverschillen
lussen de diverse gebieden in ons
land zodanig worden vergroot, dat
de uitvoering van het garantieprijs-
beleid praktisch onmogelijk zou
worden. Wèl acht de regering het
van de grootste betekenis te voor
komen, dat door middel van het
garantteprijsbeleid een stijging van
tie grondrente zou optreden, welke
op naar beurt een stijging van de
kostprijzen zou medebrengen. Zij
inee.it dan ook, dat bij het vast
stellen van een minimum garantie,
een minimale grondrente moet
worden berekend.
l"it het bovenstaande volgt, dat
de regering niet akkoord kan gaan
met net voorstel van het Land
bouwschap om een bedrag aan
grondrente te berekenen, dat zou
kunnen worden afgeleid uit de
normen, welke ingevolge de wet
vervreemding landbouwgronden
worden toegepast voor de vaststel
ling van de koopprijzen van grond
en gebouwen. l>it voorstel zou lei
den tot een sterke stijging van de
pachten, welke onder de huidige
omstandigheden in genen dele ge
motiveerd is en welke de gebrui
ker van de grond voor zeer grote
moeilijkheden zou plaatsen.
De regering is bereid de volgen
de bedragen voor grondrente en
grond en gebouwenlasten in de be
rekeningen van de garantieprijzen
op te nemen.
129
129
107
101
heeft besloten, in het kader van
de noodzakelijke algemene beste
dingsbeperking, zowel ten aanzien
van de lopende uitgaven als de
kapitaalsuitgaven van het Rijk
maatregelen t.e treffen, welke tot
een belangrijke vermindering van
deze uitgavencategorieën zullen
leiden.
Zoals bekend is, heeft de b.E.K.
voorgesteld, dat op de consumptie
ve bestedingen in de totale over
heidssector een bedrag van 75 mil
joen zal worden bezuinigd en op
ue investeringen een bearag van
125 miljoen.
Er is naar gestreefd een zo groot
mogelijke beperking in de sector
van het Rijk ie vinden. Ter uitvoe
ring hiervan is de gehele Rijksbe
groting 1957 aan een onderzoek
onderworpen. Dit onderzoek heeft
er toe geieid, dat aan de hand van
de tot dusverre gehouden bespre
kingen een beperking van de Rijks
uitgaven zal kunnen worden be
reikt van rond 197 miljoen. Ten
aanzien van enkele departementen
is nog overleg gaande.
De regering spreekt de hoop
uit, dat dit tot resultaat zal heb
ben, dat in totaal in de Rijkssector
een beperking van uitgaven tot
stand zal komen van boven de
200 miljoen.
at.) Lopende uitgaven.
Met betrekking tot de lopende
uitgaven, merkt de regering aller
eerst op, dat de mogelijkheden tot
beperking van de zuiver consump
tieve bestedingen, vooral op korte
termijn, niet moeten worden over-
Een belangrijke vermindering
van de lopende uitgaven voor on
derwijs is uitgesloten. Bij de op
stelling van de ontwerp-begroting
1957 is door het niet opnemen van
bepaalde vacatures en het rem
men van uitbreidingen reeds ge
tracht het burgerlijk apparaat zo
beperkt mogelijk te houden. Ver
groting van effieiëncy, bevorde
ring van 'n meer doelmatige taak
verdeling tussen de ministeries on
derling alsmede ten opzichte van
de lagere publiekrechtelijke licha
men en de particuliere sector vra
gen tijd.
De uiterste beperking zal in acht
wordén genomen bij de aanschaf-
dus het uitgavenniveau van de ge
wone dienst en de buitengewone
dienst 1. tezamen uit dézen hoof
de stijgen met rond 150 miljoen.
De verhoging van de uitgaven
op de kapitaalsdienst bedragen in
totaal 83 miljoen. Hiertegenover
staat een verlaging van deze uit
gaven met 170 miljoen. De kapi
taalsdienst ondergaat derhalve een
verlaging van per saldo 87 mil
joen.
Voorts komt nog ten laste van
de Rijksbegroting 1957 een bedrag
van 82,5 miljoen als gevolg van
een verhoging van de garantieprij
zen voor een aantal landbouwpro
dukten in verband met kostprijsstij
gingen over 1956. In feite zal met
deze verhoging een bedrag van 100
miljoen zijn gemoeid. Op jaarbasis
zal hiervan echter 35 miljoen aan
de consument worden doorbere
kend.
Uit dezen hoofde zal het nadelig
saldo van het landbouw-egalisatie-
fonds voor 1957 worden verhoogd
tot 242 miljoen, onverminderd de
elders in de nota besproken gevol
gen voor de Rijksbegroting van de
voorgenomen herziening van het
landbouwprijsbeleid.
(Zie verder pag. 2.)
Het 1.800 ton metende Duitse
vrachtschip „Harburg" is /.ater
dag, na een botsing ter hoogte
van 't eiland Lindingoe - waar
op zich een voorstad van Stock
holm bevindt met de 16.450
ton metende Zweedse tankboot
„Tinny", gezonken.
Hierbij zijn acht van de dertien
ieden der bemanning verdron
ken, terwijl de gezagvoerder op
weg naar het ziekenhuis over
leed. De vier overlevenden zij in
een ziekenhuis opgenomen.
Ook de Zweedse loods aan
boord van de .Harburg" is om
het leven gekomen.
Op het tijdstip van de aanva
ring waren beide schepen in mist
gehuld, terwijl er ook natte
sneeuw viel.
Weidebedrijven
Gemengde bedrijven
Akkerbouwbedrijven
Noordelijke- zeeklei
Veenkoloniën
Bedrijfs-
Groatte
ha.
18
10
50
25
Nieuwe pach- Huidige pach
ten in de ten in de
kostpr.be- kostpr.be-
rekening rekening
guldens per ha
175 135
142 102
De „New York Herald Tribune"
verwelkomt het nieuwe Neder
landse passagiersschip „Staten
dam" dat zaterdag op zijn eerste
reis in New York aankwam.
New York, dat drie en een hal
ve eeuw met Nederlandse sche
pen vertrouwd is, verwelkomt
fier de „Statendam", aldus
schrijft het blad.
Ook de naam „Statendam" is
bekend, want het schip is het 4de
passagiersschip van deze naam
dat sinds 1898 de Atlantische
Oceaan bevaart. Voor hen, die de
geschiedenis van deze haven en
de schepen die haar aandoen ken
nen, is het een dag van vele her
inneringen, aldus de „New York
Herald Tribune".
de kopper a«t
W apart» codof
markt 16 bramwrjjsbaaf 9
iopMuzm
180
150
160
140
Onder de huidige omstandighe- fing van nieuw meubilair, kantoor-
het echter niet mogelijk de I behoeften en dergelijke. Er zal
gevolgen van de verhoging van de naar worden gestreefd zoveel mo-
normen voor bedrijfsgebouwen in <?e,1Jk alle prijsverhogingen, bv. van
de kostprijsberekeningen op direc-de benzine en van de spoorwegfa-
te wijze te financieren. De rege- neven op te vangen binnen de
staande begrotingsposten.
Het ligt in de bedoeling de uit-
wqze
ring-heeft daarom de oplossing ge
kozen, de hier bedoelde bedragen
niet onmiddellijk aan de producen
ten, dat wil zeggen aan de gebrui
kers van de bedrijfsgebouwen uit
te keren.
b.) Beloning van de arbeid van
de boer.
In de kostprijsberekening zal in
het vervolg worden uitgegaan van
een beloning van de boer voor be
drijfsleiding en handenarbeid, voor
1957 zal deze in totaal ongeveer
gelijk worden gesteld aan die van
de bedrijfsleiders op de staats-
landbouwbedrijven van overeen
komstige grootte. Voorts zal tel
ken jare bij de prijsvaststelling
van de bij het garantieprijsbeleid
betrokken produkten de som van
de posten betreffende de beloning
van de boer voor bedrijfsleiding
en handenarbeid worden herzien
aan de hand van de ontwikkeling
van de algemene loonindex. Wijzi
gingen in het landarbeidersloon
zullen derhalve geen directe in
vloed meer hebben op de totale be
loning van de boer als kostencom
ponent bij de vaststelling van de
garantieprijzen. Echter zal een
goedgekeurde wijziging van de
landarbeidersionen, evenals tot
dusverre geschiedde, zowel voor
door de landarbeiders als door de
gezinsleden verrichte arbeid, in de
prijzen worden doorberekend.
kering bij bevalling over te heve
len naar de verplichte zieken
fondsverzekering. De ziekenfonds
raad heeft ter zake gunstig gead
viseerd. De hieruit voor het Rijk
voortvloeiende vermindering van
uitgaven zal indien het desbetref
fende wetsontwerp spoedig wordt
behandeld, ca 6 miljoen bedragen.
b.) Kapitaalsuitgaven.
Men dient met betrekking tot de
kapitaalsuitgaven niet uit het
oog te verliezen, dat het vorige ka
binet bij de veronderstelling voor
1957 is uitgegaan van een in het
algemeen ongewijzigd beleid en
dat mitsdien ten aanzien van ver
scheidene investeringen reeds con
tracten voor 1957 zjjn aangegaan.
De regering is van oordeel dat het
Andrej Andrejewitsj Gromyko
is vrijdag minister van Buiten
landse Zaken geworden na de
drie mannen die voor hem deze
functie hebben bekleed, als rech
terhand te hebben gediend.
Hij is een leerling van Molo-
tof, die van 1939 tot 1949 en van
1953 tot 1956 minister van Bui
tenlandse Zaken is geweest. Mo-
lotof zou in 't bijzonder in 1953
gepleit hebben voor de benoe
ming van Gromyko tot eerste
plaatsvervangende minister van
Buitenlandse Zaken, omdat Mo-
lotof graag met hem wilde sa
menwerken.
Gromyko is in 1909 in Wit-Rus-
land geboren en heeft landbouw-
wetenscnapnen en economie ge
studeerd. In 1939 trad hij in
dienst van het ministerie van
Buitenlandse Zaken.
Vier jaar later werd hij be
noemd tot ambassadeur te Wa
shington. Van 1946 tot 1948 was
hij permanent vertegenwoordi
ger van de Sow jet-Unie bij de
Ver. Naties. Als lid van de veilig
heidsraad verwierf hij bekend
heid door zijn veelvuldig ge
bruik van 't vetorecht, zijn dro
ge humor en zijn aantrekkelijke
persoonlijkheid. Later, in 1953,
heeft hij nog eens aan 't hoofd
gestaan van de Sow jet-vertegen
woordiging bij de wereld-organi
satie.
In maart 1949 werd hij eerste
plaatsvervangende minister van
Buitenlandse Zaken. Hij leidde
in 1951 de Sowjet-afvaardiging Breskens
naar de Japanse vredesconfe-Terneuzen
rentie in San Francisco. Hij
nat. en internationaal jurylid
in de salon met „sfeer"
een kapsel met „sfeer."
ENKELE BUIEN.
Gedurende het weekeinde ;a«
Nederland in de invloedssfeer
van een uitgestrekt lagedruk 1
bied dat zich uitstrekt van Noord
Noorwegen over de Noordzee n
omgeving naar Spanje.
In het lagedrukgebied korren
enkele afzonderlijke kernen voor
Eén van deze trok in de loop v an
zondag over Engeland naar het
zuid-oosten. Een randstoring er
van bereikte zondagnamiddat?
ons land waardoor de buiigheid
wat toenam.
De kern zelf zal maandag dicht
in onze omgeving komen. Het v-e-
volg daarvan is, dat de wind ver
der afneemt en veranderlijk van
richting gaat worden.
Overigens zal dit de enige be
langrijke verandering in 't weer
beeld zijn.
Naast opklaringen zullen im
mers ook maandag buien voor
komen, terwijl in het tempera
tuursverloop vrijwel geen w: ei-
ging komt.
medegedeeld door het K.N.M.I
te De Bilt, geldig van maandag
ochtend tot maandagavond.
Zelfde weertype.
Wisselende bewolking met
plaatselijk enkele buien maar
ook flinke opklaringen. In «ie
ochtend hier en daar mist. Over
het algemeen weinig wind. Wéi
nig verandering in temperatuur.
DINSDAG 19 FEBRUARI.
Rijk voor 1957 vermoedelijk een 1 deelde toen mee, dat de Sow jet
verlaging van 35 miljoen zal kun
nen bereiken.
Naast de beperking van de Rijks
uitgaven zullen als gevolg van een
aantal beleidsmaatregelen, ook on
vermijdelijk nieuwe uitgaven hun
invloed op het niveau van de Rijks
begroting voor 1957 doen geiden.
Voor 'de gewone dienst en de bui
tengewone dienst 1. beloopt deze
verhoging van uitgaven ruim 200
miljoen. Tegenover deze stijging
van uitgaven staat een verlaging
van ruim 50 miljoen. Per saldo zal werd
Unie het Japanse vredesverdrag
niet wilde ondertekenen. Overal
waar hij in de Verenigde Staten
in het openbaar verscheen werd
hij uitgejouwd.
Hij werd in 1952 benoemd tot
Sow jet-ambassadeur te Lenden.
Het volgende jaar werd hij naar
Moskou teruggeroepen, waar hij
andermaal eerste plaatsvervan
ger van Buitenlandse Zaken
Hansweert
Walsoorden
v.m.
n.m.
5.00
5:27
5.35
6IE
6.15
6.42
6.25
6.52
ZON
MAAN
op
onder
op
onder
Febr.
18
7.52
18.01
23.41
9.05
19
7.50
18.03
9.34
20
7.48
18.05
0^56
10.07
21
7.46
18.07
2.04
10.41
22
7.44
18.08
3.05
11.30