Uit de Provincie DE HAVEN VAN TERNEUZEN Waar ons oog op viel Gemeente Terneuzen Z0NDAGD1ENST ARTSEN Grote sortering in alle prijsklassen AGENDA TERNEUZEN. GOES KRABBENDIJKE. MIDDELBURG. ZAAMSLAG. LEZERS DIE SCHRIJVEN WAT KAN ER GEDAAN WORDEN Nederlandse straaljager maakte buiklanding bij Brussel Op Uw verzoek graveren ivij Uw naam in de pen Agenda gemeenteraad. De raad dezer gemeente komt donderdagavond a.s. in openbare vergadering bijeen. De agenda vermeldt o.m.: Voorstel van B. en W. tot be noeming van een onderwijzer aan de openbare u.l.o.-school. Op de voordracht staat als eni ge sollicitant: G. L. de Meijer, on derwijzer aan de o. 1. school te Noordwijk; Idem tot benoeming van een lid uit de schippersverenigingen in de commissie van advies inzake de overdracht van de haven. Voorgesteld wordt te benoemen de heer P. G. N. de Bakker, Axel- sestraat 13; Idem tot het verlenen van me dewerking ingevolge art. 72 van Schreven we de vorige week, dat de eerste jaaroverzichten van de loop der bevolking 1956 op ons bureau binnendruppelden, nu reeds kunnen we na optellen en aftrekken van de vermeerderin gen van de Zeeuws-Vlaamse ge meenten melden, dat de bevol king in „ons eigen landje" met 141 zielen is toegenomen. Deze vooruitgang danken wij aan het geboorteoverschot, want een ves tigingsoverschot is er niet. In tegendeel: er vertrokken uit Zeeuws-Vlaanderen 4155 perso nen, terwijl 3435 er zich vestig den een achteruitgang dus van 720. Op 31 december 1956 telde de bevolking van Oost Zeeuws- Vlaanderen 63.381 (v.j. 63.210) en die van West Zeeuws-Vlaanderen 27.659 (v.j. 27.689) zielen. Een vestigingsoverschot is er niet, schreven we hierboven. Er zijn echter meer streken in ons land waar dit niet het geval is. Zo ook bijv. in Noord-Nederland. Geen enkel gebied kent daar een vestigingsoverschot, Leeu warden niet en Groningen niet en dat niet voor een enkel jaar, maar jaren achtereen. De nood van Noord-Nederland ligt niet primair op het platteland, maar in het ontbreken van stedenvor- mende krachten. Aldus de voor zitter van het algemeen bestuur van het Economisch Technolo gisch Instituut voor Friesland, dr. R. Kuperus. Een vertrek van het platteland, ja zelfs een inkrimping van de bevolking is niet iets abnormaals. Uit de Wieringermeer vertrekken op het ogenblik per duizend in woners al meer mensen dan ipt Friesland. Maar het grote ver schil tussen de situatie in het noorden en in andere delen van het land ligt in de afstand tussen de gebieden met een groeiende en die met een dalende bevolking. Naast de Betuwe met zijn afne mende bevolking liggen Arnhem, Nijmegen en de Veluwezoom met hun stijgende bevolkingscijfers. Uit de Achterhoek van Gelder land vertrekken eveneens velen, maar daarnaast liggen Twenthe, Arnhem en de Veluwe met hun groei. Deze bevredigende toe stand ontstaat doordat een wijde omgeving kan profiteren van de stijging van het culturele en so ciale niveau van enkele groeien de gebieden en van de impulsen die altijd uitgaan van een stijgen de en groeiende bevolkingscon; centratie. Maar, zo ging dr. Kuperus ver der, daar ligt nu ook het veront rustende verschil met Noord-Ne derland. Daar ontbreken derge lijke centra. Samenvattend zeide de voorzitter een belangrijke sa menhang te zien tussen de nood zaak, voortvloeiende uit de sa menballing in het westen des lands om de industrie over ove rig Nederland te spreiden en de noodzaak in Friesland te komen tot een ontwikkeling van kernen, die een gunstig milieu voor in dustriële concentraties kunnen scheppen. Niet in een negatieve houding, die zich uit in het trach ten af te remmen van wat de ont volking van het platteland wordt genoemd, maar in een positieve bevordering van de vestigings mogelijkheden, waar dit zin heeft, ligt een belangrijke taak voor de welvaartsontwikkeling in Fries land in de komende decennia. Niet het wegtrekken van de bevolking is in wezen het punt, zo besloot de voorzitter, dat in 't noorden zwaar weegt, dat ons moet verontrusten. Wij staan voor een grote reorganisatie van de agrarische verhoudingen. De landbouw zal, om ondernemers van kwaliteit te blijven bezitten en voldoende arbeiders te behou den aan beide groepen een ni veau moeten kunnen brengen, dat gelijk is aan dat in andere sectoren. Daartoe zal nodig zijn een verhoging van de landbouw- opbrengsten. Geldt het bovenstaande betoog van dr. Kuperus niet evenzeer voor onze eigen streek de L.O.-wet 1920 voor de aankoop van schoolbanken e.a. voor de Ned. Hervormde school; Idem tot aankoop van een wo ning op de Baandijk; Idem tot benoeming van een wethouder in verband met de ont slagname van de heer J. den Ha mer. De opleiding tot gezagvoer der bij de K. L. M. Voor de oudere leerlingen van het Lyceum alhier vond een bij eenkomst plaats ter voorlichting omtrent de opleiding tot en het beroep van gezagvoerder bij de K. L. M. Over de opleiding aan de Rijks luchtvaartschool sprak de heer J. Ooms, hoofd opleidingszaken van de school, en over de loopbaan, vooruitzichten enz. bij de K. L. M. sprak niemand minder dan de commodore Moll dier Maatschap pij- De jongelui zullen waarschijn lijk die naam niet eerder hebben gehoord, doch de oudere lezers van ons blad herinneren zich on getwijfeld de combinatie Moll en Parmentier bij de beroemd ge worden Uivervlucht in 1934 naar Melbourne. De leerlingen hebben met volle aandacht geluisterd naar beide sprekers en weten nu welke rui me perspectieven de K. L. M. biedt aan jonge mensen, die in de wereld vooruit willen komen. De burgerluchtvaart, aldus de heer Moll, is thans bezig een jon geling te worden en zeker nog lang niet in de eindfase gekomen. Ruim 600 vliegers heeft de K. L. M. momenteel in dienst, maar de K. L. M. rekent er op, dat jaar lijks 50 a 60 jonge vliegers voor haar door de R. L. S. kunnen wor den opgeleid. Zullen er jaarlijks 60 geslaagde lyceïsten (H. B. S.- B, resp. Gymn.-B) dit beroep kie zen, is een vraag, waarop de stu derende Nederlandse jeugd zal moeten antwoorden. Chauffeur en opkoper aangehouden. De politie te 's-Gravenhage heeft de 28-jarige chauffeur F. M. H. L. uit Terneuzen aangehou den. L„ die voor een ijzerhandel reed, was een half jaar geleden met een vracht ijzer naar Den Haag gekomen. Op de Hoornbrug kreeg hij een lekke band en toen hij deze ging verwisselen, kreeg hij assistentie van de opkoper D. G. S. uit Den Haag, Toen de nieuwe band om het wiel zat, vroeg de chauffeur wat hij voor hem kon doen. S. vroeg daarop om een paar stukken ijzer, hetgeen de chauf feur goed vond. De relatie tussen L. en S. bleef bestaan en telkens wanneer de chauffeur naar Den Haag kwam, viel er wat ijzer voor S. af. De laatste keer deponeerde L. dit ijzer op het Hofwijckplein te 's-Gravenhage, waar de opkoper het kwam weghalen. Dit wekte de argwaan van de politie die ging onderzoeken wat er aan de hand was. S. bleek in totaal 1100 kg ijzer van L. te hebben ontvangen. Ook de Haagse opkoper S. is aangehouden. Fruitprijzen, zijn hoog voor goede kwaliteit. Hoewel er deze week nog geen sprake was van een grote aan voer op de Zeeuwse fruitveilin gen, was er toch een vlotte han del welke zich vooral concen treerde op de goede kwaliteiten en rassen. Bij de appels waren speciaal de rassen Goudreinette en Golden Delicious zeer ge vraagd. Zowe] Frankrijk als België hadden belangstelling voor de beste kwaliteiten van deze ras sen, evenals de binnenlandse han del. Als gevolg hiervan was er een vaste prijs en werd voor goe de kwaliteit van Golden Delicious tot boven 80 cent per kg betaald, terwijl de grote maten Goudrei- rw+e ro^d 50 cent per kg noteer de^. Verwacht mag worden dat in de komende weken de aanvoeren op de Zeeuwse veilingen weer zullen toenemen want in de be waarplaatsen en de koelhuizen zijn nog flinke voorraden appels opgeslagen. De voorraad peren is thans ge ring. Stoofperen waren deze week gevraagd tegen hogere prijzen. 110 woninge» voor militairen te Rilland-Bath. Op donderdag 17 januari zal de staatssecretaris van oorlog, mr. J. Kranenburg, de eerste steen leggen voor de bouw van 110 woningen die te Rilland- Bath zullen worden toegewezen aan het militaire personeel van de vliegbasis Woensdrecht en hun gezinnen. Dit betekent voor deze kleine Zuid-Bevelandse gemeente die door de watersnoodramp zwaar werd getroffen, een nieuwe toe komstmogelijkheid als forensen dorp. De bevolking van Rilland zal door de komst van de mili taire gezinnen met 35 procent toenemen. Landarbeider omgekomen. Toen vrijdagmiddag om 12 uur de landarbeider G. S., oud 66 jaar, van zijn werk af kwam is hij bij het oversteken van de rijksweg nabij het Shellstation in Kralbben- dijke door een auto, bestuurd door de heer Benson, Brits vice- consul te Rotterdam, komende uit de richting Bergen op Zoom, aangereden. Het slachtoffer was op slag dood. Koningin staat poppen af voor miniatuur Walcheren. Het ligt in de bedoeling van de stichting Nieuw Walcheren dit jaar in het paviljoen op minia tuur „Walcheren" een grote ten- toonsteling te houden van pop pen in Zeeuwse dracht en van gebruiksvoorwerpen, die vroe ger op Walcheren in gebruik wa ren in het gezin en op de boer derij. Van de particulier secretaris van H. M. de Koningin, jhr. mr. E. W. Roëll, werd bericht ontvan gen, dat Hare Majesteit voor dit doel een zestal poppen in Zeeuw se klederdracht ter beschikking stelt. Het bestuur zal nu een oproep aan de Walcherse bevolking doen uitgaan om voor een seizoen pop pen in Zeeuwse klederdracht en gebruiksvoorwerpen ter beschik king te stellen van Nieuw Wal cheren. De afgelopen maanden heeft men op miniatuur Walcheren hard gewerkt. Op 18 april a.s. zal het eiland-in-het-klein op de Mid delburgse Molenwater weer wor den opengesteld. De Nederlandse Heide Mij zal in het gebouw, waarin zich het vorig jaar de sprookjestuin be vond, een groot aantal aquaria laten opstellen. Oprichting afd Zaamsiag der A.R..T.O.S. In een donderdagavond alhier gehouden vergadering van A.-R. jongeren werd besloten tot op richting van een afd. Zaamsiag der „Arjos". Nadat allen Ps 89 8 hadden gezongen ging de voorzitter, de heer Pasman, voor in gebed en las daarop 'het Schriftgedeelte Ps 97. Hij verwelkomde de aanwezi gen, speciaal het bestuur der A.R. Kiesvereniging en de alg. adjunct van 't prov. bestuur der Arjos, de heer De Klerk, waarna hij de resultaten van de gehou den Tweede Kamerverkiezing on der de loupe nam. Het is nodig, dat ook van de A.R.-jeugd meer actie zal uitgaan, hetgeen bevor derd kan worden door het oprich ten van een plaatselijke afdeling der Arjos. Staande de vergade ring gaven zich 32 jongeren als lid hiervan op. Bij de daarop volgende verkie zing werden tot bestuurslid ge kozen de dames A. Dees en J. de Koeijer en de heren C. Koopman en J. Rouw, terwijl voorlopig de heer J. Verschelling de functie van voorzitter zal waarnemen. Nadat nog enkele huishoudelij ke zaken waren besproken en de voorzitter der A.R. Kiesvereni ging, de heer De Koeijer, en de heer De Klerk namens het pro vinciaal bestuur hun gelukwen sen hadden aangeboden, werd een couplet van het Wilhelmus gezongen, waarna de heer De Koeijer deze geslaagde avond sloot door het uitspreken van het dankgebed. ZATERDAG 12 JANUARI. TERNEUZEN. Luxor-Theater, 8 uur. „Schandaal in Sorren to". Concertgebouw, 8 uur: „De schrik van de Sloux". -Hotel Centraal, 6 uur: Bil jartwedstrijd K.O.T.B.V.V. R.K. Parohiehuis: 8 uur: Toneelstuk „De Stroom". AXEL: Het Centrum, 6.30 en 9 uur: „Gevaarlijk spel". SAS VAN GENT: Olympia- Theater, 8 uur: „Mijn kind is ontvoerd". ZONDAG 13 JANUARI. TERNEUZENConcertgebouw, 8 u.: „De schrik v. d. Sioux". Luxor-Theater, 8 uur: „Schandaal in Sorrento"; 2 u.: „Schrik van de Sioux"; 4.30 u.; „Schandaal in Sorrento". Terrein W. Bolwerk, 12.30 uur: Tern. 3Steen 3; 2.30 u.: Tern. 2—RCS 2. R.K. Parohiehuis: 8 uur: Toneelstuk „De Stroom". AXEL: Het Centrum, 3.45 u.: „Gevaarlijk spel"; 8 uur: „De onbekende soldaat". SAS VAN GENT: Olympia- Theater, 2.30 uur: „De zoon van Lassie"; 5 en 8 uur: „Mijn kind is ontvoerd". OOOOOOOOOO Het is weer al enkele maanden geleden dat dr. Camps „per ke rende post" in zijn schrijfmachine of in zijn 'ballpoint is geklommen om one van antwoord te dienen op een absoluut goedbedoeld stukje over de haven van Ter- neuzen, hetwelk ten overvloede niet tegen hèm persoonlijk was gericht. Dat de naam van dr. Camps erin voorkwam, was hoogstens toeval, omdat hij in de gemeente raad een opmerking had ge maakt, die jammer genoeg aan toonde, dat het geachte Sluiskilse raadslid niet van de historie der Terneuzense havenbeweging op de hoogte was. Niemand zal hem dat kwalijk nemen. Hij woont nog maar sinds kort in Zeeuws-Vlaan deren en uit de raadszittingen die hij bijwoonde, is nimmer geble ken. dat hij zich speciaal voor de vele oude problemen van de Ter- neuzense haven interesseerde. Zijn ietwat te snelle reactie op ons eerste artikeltje, dat toch dui delijk als een aanloop bedoeld was, deed opnieuw uitkomen, hoe oppervlakkig hij zich de mo gelijkheden van de toekomstige havenbeweging had gerealiseerd, juist in verband met wat het ver leden ons heeft geleerd. Dr. Camps haalde er in zijn overigens sympatieke voortva rendheid zelfs Amerika bij en dat was, men boude het ons ten goe de, lichtelijk naïef. Want wij zijn hier om te begin nen niet in Amerika, maar wij hebben ook nog helemaal geen schepen om te laden of tj los sen en die zullen we toch eerst moeten hebben, vóór we gaan praten over moderne los- en laad- methoden. Tenslotte: wanneer dr. Camps in de toekomst nog eens meent te moeten reageren op een stuk je dat vóór alles opbouwend wil zijn, adviseren wij hem, het eerst goed te lezen. Misschien kan dat nog! Dan zal dr. Camps tot de conclusie moeten komen, dat wij bepaald niet klaar stonden, om de haven van Terneuzen met een of ander tovermiddel in een vloek en een zucht tot bloei te brengen. Met de heer Camps beseffen wij maar al te goed,«dat daar nog iets anders voor nodig is. WAT MOET ER GEBEUREN Als wij deze vraag stellen, slui ten wij meteen aan bij het slot van ons vorige stuk. En wij leg gen er dan met opzet de grootst mogelijke nadruk op, dat wij bij al wat we gaan beweren geens zins de pretentie hebben, dat we een ontdekking zouden hebben ge daan van historische waarde. Het is immers allemaal zo doodeen voudig. Dat het aan de meeste mensen, ook aan de direct betrok kenen ontgaan is, kunnen wij niet helpen Wanneer de huidige genera ties het ooit nog willen of zul- Een Nederlandse straaljager heeft vrijdagmiddag een buik landing gemaakt bij het plaatsje Limenette ni de omgeving van Burssel. De piloot, de 27-jarige sergeant-vlieger W. J. Veldhuis, is ongedeerd. Het toestel, een Gloster Meteor M 4, was afkom stig van de vliegbasis Woens drecht. Een commissie van on derzoek is naar Limelette ver trokken om de reden voor de buiklanding te onderzoeken. OPENBARE RAADSVERGADERING. De Burgemeester van Terneu zen brengt ter algemene kennis, dat een openbare vergadering van de raad dier gemeente is be legd tegen donderdag 17 januari 1957, te 19.00 uur. Terneuzen, 12 januari 1957. De Burgemeester voornoemd, P. TELLEGEN. Van zaterdagmiddag 12 uur tot maandagmorgen 8 uur zal de praktijk van de artsen te Terneu zen worden waargenomen door dokter Th. A. Bos, Tel. 2303. Apotheek geopend: Klaassen, Noordstraat 54. len beleven, dat de haven van Terneuzen opnieuw tot bloei komt, dienen wij drie noodzake lijke eisen in tastbare en zicht bare realiteit om te zetten: a. Terneuzen moet de voor keurtarieven op de Belgische spoorwegen terugkrijgen, waar over het vóór 1914 de beschikking had. b. Zowel de gemeente als de direct belanghebbenden moeten veel meer propaganda gaan ma ken voor de haven van Terneu zen, in binnen- en in buitenland. In dat opzicht zal men een lich tend voorbeeld hebben te nemen aan Delfzijl, waar een paar han dige jongens aan het roer zitten. c. De haven van Terneuzen moet goedkoper worden voor de internationale scheepvaart. Dat is kennelijk een kwestie van con currentie, want zoals de zaken er thans voorstaan, is die haven te duur, juist door het gemis aan zakeiijk-eerlijke concurrentie. Laten wij die drie punten eens stuk voor stuk bekijken. Met punt a. zijn we gauw klaar. Die voorkeurtarieven krijgen we niet gemakkelijk terug. Het be kende of als men wil het beruchte Belgisch verdrag van welhaast 30 jaar geleden had 'n gunstige op lossing in dien geest kunnen bren gen. Dat Belgisch verdrag komt in die vorm echter niet meer terug. Bovendien, en dat is voor ons het zwaarste argument, zul len Antwerpen en Gent nimmer meer genoegen nemen met een bevoorrechte positie van de ha ven van Terneuzen. De geschie denis van de laatste decennia heeft daarvoor een te duidelijke taal gesproken. EEN VERHAALTJE Punt b. spreekt eigenlijk ook voor zichzelf Hele pagina's hebben de grote kranten gebracht over de haven van Delfzijl. Het was een knap stuk werk, dat moeten we toe geven Maar Delfzijl kan ook de grote trom roeren en dat kan Terneu zen in feite niet. Delfzijl heeft een haven, waar wat gebeurt, waar geladen wordt en gelost en waar dag en nacht de luide stem van de arbeid klinkt in alle inter nationale toonaarden. En Delf zijl heeft een achterland van be tekenis. Zet daar nu in alle objectiviteit Terneuzen eens tegenover Waar en wanneer heeft men in Terneuzen de trom geroerd In Delfzijl heeft men getoond het klappen van de zweep te ken nen en> Vlissingen begint het ook al aardig te leren! Maar wat heeft Terneuzen gedaan en wat doet men heden ten dage nog? Het antwoord kan kort zijn: niets! Wil men enkele voorbeelden? Het zijfi er inderdaad slechts en kele, maar ze zouden gemakkelijk te vermenigvuldigen zijn! Tijdens de Belgische havensta kingen van augustus-september 1950 verscheen in een grote-.stads- dagblad het volgende bericht: „Gistermiddag is het 1251 ton metende Deense m.s. „Tula" de haven van Vlissingen binnen gelopen om daar in plaats van in Antwerpen een lading kurk en marmer te lossen". Dat was een in die grote stad wonende ex-Terneuzenaar toch wat te gortig. Hij sprak in een uitvoerig schrijven aan de redac tie van het dagblad zijn verwon dering uit over dat onbenullige nieuwtje, hetwelk evenals andere van dat kaliber zijn bron wel ge vonden zou hebben bij de N.V. VlissingschHavenbedrijf.Hij wees in dat verband op de haven van Terneuzen, waar nog wel andere „knapen" dan eentje van 1251 ton heengedirigeerd waren. De inzender vervolgde zijn schrijven met een volledige opgave van de schepen, welke in die dagen in de Terneuzense haven waren gelost, waaraan hij toevoegde dat niet alle (meer dan 301 schepen z.g. stakingsschepen waren. Ten overvloede plakte hij er een bericht uit „De Vrije Zeeuw" bij, dat in verband met de grote drukte in de haven van Terneu zen een beroep gedaan was op arbeiders van elders en dat er zelfs douane-ambtenaren te wei nig waren. En wat denkt u, lezer, dat de redactie terugschreef? Het ant woord. dat voor de redactie van „De Vrije Zeeuw" ter inzage ligt, luidde als volgt: „Met belangstelling hebben wij uw pleidooi voor Terneu zen gelezen en wij kunnen u mededelen dat de belangrijkheid van deze havenstad ons niet onbekend is. Het mag en het zal u echter niet verwonderen dat als via het ANP interessante berichten uit Vlissingen komen, deze door de bladen worden opgenomen. Als er uit Terneuzen geen be richten komen aan wie dan de schuld? Is het energieke Terneu zen dan misschien toch achter gebleven? Kan de oplossing van het raadsel soms liggen in het feit dat Terneuzen geen pers dienst heeft?" Commentaar laten wij gaarne over aan de onbevooroordeelde lezer. Een paar jaar later kwam er eens een groot zeeschip naar Ter neuzen om gesloopt te worden. Maaru raadt het natuurlijk al, in de grote pers kon men doodgemoedereerd lezen, dat het schip in Vlissingen gesloopt zou worden. Wellicht zal men het derde voorbeeld wat kinderachtig vin den, maar het tekent niettemin de toestand. In een der lagere klassen van een middelbare school in dezelfde grote stad als boven genoemd, moesten de H.B.S.-scholieren bij een stel vragen over Zeeland in vullen welke de havenstad van Zeeland was. Men merke op dat niet gevraagd werd naar de voor naamste haven, want in de ge- dachtengang van de bewuste le raar was er slechts sprake van één havenstad. Een zoontje van dezelfde ex- Terneuzenaar vulde automatisch Terneuzien in. Dat sprak voor hem immers vanzelf. Daar had hij al zoveel over gehoord! Maar niet alzo de leraar in kwestie. Die gaf een paar dagen het werk terug met de laatdunkende op merking, dat hij die onzin van Terneuzen maar veranderd had in VlissingenLezers, het is werkelijk gebeurd en nu vraag ik u o o Natuurlijk zijn er ook wel eens aangenamer kianken te beluiste ren. Toen H. M. de Koningin in augustus 1950 Zeeuws-Vlaande ren befcocht, moest Terneuzen wegens tijdgebrek worden over geslagen. In het nummer van 21 augustus 1950 schreef het „Alge meen Dagblad" naar aanleiding van het koninklijk bezoek o.m.: „Jammer was het dat Terneuzen, de krachtige, levendige havenstad, niet bezoch kon worden". o o Ach ja, mijnheer de hoofdre dacteur, ons artikel wordt zo lang en niet onmogelijk wordt het ook vervelend. Maar wij wagen het er toch nog maar op en wij vnagen in gemoede: Wordt 'het geen tijd dat wij de trom eens gaan roeren, hard en nadrukke lijk en dan bij voorkeur buiten de deftig j deuren van de Haagse departementale bureaus, want daar zijn ze vaak niets slimmer dan de zoëven genoemde H.B.S. Ier aar! De technische kwesties aan deskundigen overlatend, ligt hier o.i. een taak voor alle direct be langhebbenden, i.e. de gemeente, de Vereniging voor Havenbelan- gen, de makelaars, de Kamer van Koophandel, de Middenstand en wie weet wie nog meer. Toch zal men onder de bedrij ven door die technische kant niet uit het oog mogen verliezen. Het is namelijk een der belangrijkste kanten! Want alwie ogen heeft om te zien, die heeft na de oor log in alle onschuld en alle ob jectiviteit kunnen vaststellen, dat de Terneuzense havenkaden en -muren en -verlichting en kra nen weinig technische zorg heb ben genoten. Een mens is te be leefd om het te zeggen, maar an ders zou je het zo kunnen for muleren, dat de Terneuzense ha ven even hard verwaarloosd is als die van Delfzijl bevoordeeld en vooruitgeholpen. Wij staan in dat voordeel ge lukkig niet alleen. In het veer tiendaagse blad „Steeds Voor waarts", het orgaan van de Bond van Vervoerspersoneel, hetwelk ons van bevriende zijde werd toe gezonden, lazen wij onlangs: „Men hoort wel eens de klacht dat Zeeuws-Vlaanderen als vergeten gebied wordt be schouwd. Wij geloven dat dit overdreven is, maar er zijn toch feiten die aantonen dat men dit gebied niet op de voorgrond plaatst. Een goed bewijs is de haven van Terneuzen. Deze ha ven heeft zich in 1945 ontpopt als de redder van West-Europa. Als men nu echter de ka naalhavens met kaden, losplaat sen en bijbehorende werken be kijkt, zal men zien dat er bitter weinig is gedaan om de outilla ge te verbeteren. Er zijn te wei nig kranen om het werk te doen en de kranen die er zijn, zijn zeer oude types. Ook de kade muren zijn verouderd en bevin den zich in zeer slechte staat." Er staat nog meer, maar wij vinden dit citaat al welletjes en we hebben zo'n eigenaardig idee, dat er geen woord Frans bij is. CONCUBSBMTm. Punt e. zou de meeste plaats ruimte vergen als we alle* kon den schrijven. Men zal het dus al dan niet moeten geloven, wan neer we zeggen dat de haven van Terneuzen duur is. Het vrije spel der maatschap pelijke krachten, dat in concur rentie nog altijd zijn grootste troef heeft gehad, zal zijn con currerende armen over Terneu zen moeten uitstrekken, wil de havenbeweging ooit nog tot ont plooiing en tot enige bloei ko men. Zou het niet allemaal dóódsim pel teruggebracht kunnen wor den tot de primitiefste wetten van oorzaak en gevolg? Vóór 1914 drukke scheepvaart dank zij de voorkeurstarieven én de onderling concurrerende car gadoorsfirma's, zoals Little and Johnson; Minne; Van Cantfort; John P. Best; De Baerdemaecker; De Meijer, enz. en later ook Nol- son. Na 1919 geen voorkeurstgrie- ven meer en als gevolg daarvan afbrokkelende belangstelling van de cargadoorsbedrijven. Nog la ter steeds minder scheepvaart) en langzame verwaarlozing van de havenoutillage, hetwelk zich in sterker mate manifesteerde na de tweede wereldoorlog. Elkaar beïn vloedende factoren hebben dus sa mengespannen am< het vervoer af te stoten en de haven van Ter neuzen blijvend te benadelen. Of zoals het reeds genoemde num mer van „Steeds Voorwaarts" het uitdrukt; „Men ziet, dat de haven van Terneuzen, die vroeger de derde van het .land was, door gebrek aan economisch inzicht achter uit is gegaan en dat andere kleine havens in Nederland haar plaats hebben ingeno men." De drie punten, heel beknopt door ons ontwikkeld, staan na tuurlijk ten nauwste met elkaar in verband. Het ene zal moeten gebeuren, zonder dat het andere wordt nagelaten. Sterker nog: het ene is zonder het andere niet denkbaar. Of het resultaten zal of zou af werpen? Dat kan alleen de toe komst uitwijzen. Maar wie niet werkt, bereikt ook niets! En wie betere plannen heeft, dat hij zich laat horen! Du choc des opi nions Een wondermiddel? Welnee, mijnheer Camps! Alleen maar de som der gedachten van een bui tenstaander; van iemand die al leen maar veel van zijn geboor teplaats houdt en die '^aar, als hij het in zijn macht had, zou hel pen aan een haven vol schepen, jaar in, jaar uit. „Als het den boer goed gaat, gaat het iedereen goed", zo luidt een oud-Hollandse zegswijze. Maar wij Terneuzenaars zeg gen: Als het druk is met de scheepvaart, dan is het druk in heel Terneuzen. o m Oef, mijnheer de hoofdredac teur, wat wordt het lang! Ja, we worden het zelf ook moe. Maar het zat ons allemaal al zo lang dwars. Wat zegt u? De overneming van de haven door de gemeente? Ja, dat is waar ook. Daar hebben we niets meer over gezegd. Maar is dat eigenlijk nog wel nodig? In ons opbouwprogramma kun nen we een gemeentehaven met al de rompslomp die er aan vast zit, gerust missen. Er kunnen toch wel schepen in Terneuzen komen, zonder dat we een ge meentelijke haven krijgen? Want wat zit daar allemaal precies achter? Zie je, wij zijn er als de dood zo benauwd voor, dat we naar een ambtenaarshaven toegroeien met een groot en duur gemeentelijk havenbedrijf met een havenmees ter en een onderhavenmeester en een opzichter en een ontvanger van havengelden voor de dag en eentje voor de nacht en een paar boekhouders en typistes en diver se technici met dure kantoren en auto's en een motorboot of een jacht en wat al niet meer Zo'n bedrijf of dienst, zoals we er na de bevrijding hier en daar al meer hebben zien groeien en waarvan men eigenlijk niks an ders weet dan dat ze duur zijn, heel duur. Wij geloven dat zo'n emeen- telijk havenbedrijf niet de eerste en vooral niet de voornaamste zorg moet zijn. Schepen moeten we hebben in Terneuzen, eerst van al schepen en dan nog eens schepen en dan heb je zo'n ge meentelijke dienst niet meer no dig! Als gemeente, rijk. provincie, de Ver. voor Havenbelangen, de Kamer van Koophandel en de vele belanghebbende insiders de handen eens krachtig ineensloe gen, alsJa als Of we nu uitgesproken zijn? Welnee, mijnheer de hoofdredac teur, maar wat schieten we met al dat praten op? Er ie al zo veel gepraat en er is nog zo weinig bereikt. Hartelijk dank voor de plaat sing. EEN TERNEUZENAAR. Voor Vulpennen de SANDE

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1957 | | pagina 2