OLIËN
VETTEN
Begroting
van Verkeer en Waterstaat
De harmonisatie van de land
bouwpolitiek der Beneluxlanden
De toestand in Bulgarije
AGENDA
ZEEUWS-VLAANDEREN EN ZIJN
VERBINDINGEN
Onthoudt dit voor altijd
Ribbens levert kwaliteit!
VERKLARING VAN REY
Antwerpse scheepvaartvereniging dringt
aan op bespoediging 10-jarenplan
Verklaring van Nehroe
Burgemeester verdacht van malversaties
Treinongeluk in Hongarije
RIBBENS' HANDELSONDERNEMING WESTKOLKSTR. 40a TERNEUZEN TEL. 2272 (X 1150)
TWEEDE KAMER.
De Tweede Kamer heeft vrij
dagmiddag de algemene beraad
slaging over de begroting van het
departement van Verkeer en Wa
terstaat voortgezet.
Over verschillende Zeeuwse
problemen voerden enige spre
kers het woord.
Zo betoogde de heer Vermoo-
tea (Arb.) o.m., dat de concentra
tie van waterschappen een vraag
stuk is, dat dringend om oplos
sing vraagt. De ruilverkaveling
vindt ten deze mogelijkheden.
Spr. vraagt of in de raad voor
de 'Waterstaat, met welke over
leg wordt gepleegd over plannen
van de rijkswaterstaat, de stem
van de visserij wel wordt ge
hoord. In Zeeland is men op dit
punt niet gerust. O.a. vraagt hij
trij de plannen tot verlegging van
de veerhaven te Breskens reke
ning te houden met de moeilijk
heden, welke deze verlegging zal
veroorzaken.
Z-i. is de bouw van een tweede
pont nodig. Ten behoeve van
Zeeuws-Vlaanderen moet worden
gestreefd naar optimale verkeers-
accomodatie.
De heer Van der Peijl (C.H.)
betoogde, dat door het sterk
toegenomen verkeer de vervoers-
aleer de Deltawet van kracht is.
De rechtszekerheid wordt daar
door niet gediend.
Spr. meent, dat reeds nu de
waarde zal moeten worden vast
gesteld van de oester- en mossel-
bedrijven, die tengevolge van de
Deltawet zullen verdwijnen. De
waarde zal dalen.
Hij wil ook weten wat er met
de Westerschelde zal gebeuren en
hoe de mening van de minister
is over een vaste verbinding tus
sen Zeeuws-Vlaanderen en het
overige Zeeland.
Het is z.i. van groot belang de
Deltawet in bespreking te bren
gen.
Naar het oordeel van de heer
Van den Heuvel (K.V.P.) moet
een vaste verbinding tussen
Zeeuws-Vlaanderen en overig
Zeeland in studie worden geno-
Volgens de Belgische minister
van Economische Zaken, Jean
Rev, is de Belgische minister van
Buitenlandse Zaken, Paul Henri
Spaak, erin geslaagd, de Verenig
de Staten ertoe te brengen, Euro
pa „onvoorwaardelijk" met olie
te helpen.
Een lid van de Rooms-Katho-
lieke oppositie in de Belgische
Kamer had donderdag Rey ge
vraagd of het waar was, dat ev.
voorwaarden verbonden waren
geweest aan het Amerikaanse
hulpaanbod.
De minister antwoordde: „Ja,
er waren zeer betreurenswaar
dige politieke voorwaarden aan
het Amerikaanse aanbod verbon
den". De Verenigde Staten had
den voorgesteld te zullen helpen
als Engeland en Frankrijk zich
uit Egypte zouden terugtrekken
aldus Rey.
De Belgische regering stelde
zich echter onmiddellijk in ver
binding met Spaak, die toen de
algemene vergadering der V. N.
in New York bijwoonde. „Dank
zij Spaaks persoonlijke invloed
wijzigden de Verenigde Staten
hun besluit", verklaarde Rey.
De Antwerpse scheepvaartver
eniging heeft donderdagavond
capaciteit over de Westerschelde I haar algemene jaarvergadering
geheel onvoldoende is geworden
TSen nieuwe boot in de veerdienst
Ylissingen—Breskens is dringend
noodzakelijk. Het is ook een na
tionaal belang, dat zij er komt.
Hij verzoekt de minister zijn
standpunt te herzien.
Spr. meent overigens, dat een
vaste verbinding met Zeeuws-
Vlaanderen in de plannen van de
minister moet worden betrokken.
De heer Kodde (S.G.) bepleit
éi noodzakelijkheid van zondags
heiliging. Hij wenst stopzetting
op. zondag van alle openbare
middelen'van vervoer en van de
binnenvaart. En verder van alle
«penbaar vervoer, dat niet strikt
nodig is.
Strenger moet z.i. worden op
getreden tegen hen, die onder in
vloed van sterke drank deelne
men aan het verkeer. Alleen het
voortdurend gebruik van sterke
drank moet al een aanleiding zijn
tot intrekking van het (rijbewijs.
Men moet niet wachten tot er een
ongeluk is gebeurd.
Wat de bromfietsen betreft zegt
<ïe heer Kodde van mening te
zijn. dat zij eigenlijk op de rij
wielpaden niet sneller zouden
mogen rijden dan een gewone
fiets.
Met de minister hoopt hij, dat
de memorie van antwoord no
pens de Deltawet spoedig zal
kunnen verschijnen.
Sr zijn bezwaren, zelfs geva
ren aan verbonden, dat nu reeds
-voorzieningen worden getroffen
PLANNEN VOOR DE BOUW
VAN EEN TANKSCHIP VAN
100.WK» DWT.
De president van de National
Bulk Carriers Ltd te New York
te Tokio heeft gezegd, dat zijn
maatschappij plannen heeft voor
bouw van een tankschip van
100.000 dwt op haar scheepswerf
te Kure in het Westen van Japan.
Er zijn reeds voorbereidingen ge
troffen. Met de bouw zal in het
vxoeg voorjaar van 19o8 begon
nen worden.
gehouden.
De heer P. van Oosselaere
gaf een uiteenzetting over de
toestand in de Antwerpse haven.
Na te hebben verklaard, dat
het jaar 1956 gekenmerkt werd
door een intens havenverkeer,
door sociale vrede, en door het
bemoedigende feit, dat het par
lement eenstemmig het tienja
renplan voor de uitbreiding en
de uitrusting der haven goedkeur
de, betoogde spreker, dat de
scheepvaartvereniging de ge
meentelijke overheid en de re
gering moet pogen te overtuigen
van de noodzaak de verwezenlij
kingen te bespoedigen en de
werken en aankopen, die thans
over tien jaar zijn gespreid, in
zeven jaar te doen uitvoeren.
Van nu af moet er voor gewerkt
worden, door vóór 1960 bij het
parlement een nieuw wetsvoor
stel aangangig wordt gemaakt,
dat voorziet in ruim 3 miljard
haveninvesteringen, die einde
1965 beëindigd dienen te zijn.
Met betrekking tot het vraag
stuk van de tussenwateren ver
klaarde de voorzitter, niet te kun
nen aannemen, dat de stijfhoof
digheid van een Rotterdamse
minderheid, die niet met de tijd
wil meegaan, er in zou slagen,
het uur waarop de Antwerpse
rechtvaardigde eisen zullen wor
den erkend, tot in het oneindigde
te verschuiven.
Met betrekking tot de uitvoe
ring van het Deltaplan was spre
ker ervan overtuigd, dat de mi
nister van Openbare Werken
geen enkel middel zal verwaar
lozen, om zijn definitieve mening
op de beste adviezen te steunen,
en dat de minister van Buiten
landse Zaken over de verdedi
ging van onze gewettige rechten
zal waken.
Het vraagstuk van de toegan
kelijkheid van de haven voor
schepen met toenemende tonnen-
maat, welke gebruikt worden
voor het vervoer van ruwe pe
troleum en ertsen, maakte, vol
gens spreker, het voorwerp uit
van openbare verklaringen, de
ene minder optimistisch dan ae
óndere. Hij vroeg, dat de grens
van de lengte en de diepgang
der schepen, die de Schelde op
mogen varen, zo hoog mogelijk
zou worden gesteld, met inacht
neming van de risico's voor de
scheepvaart op een kronkelende
stroom, -waar de mist soms het
zicht gehfeel belemmert. Wij wen
sen dat de regering weldra een
studiecommissie in het leven zal
roepen, waarin de stad Antwer
pen, de haven- en stroomgebrui-
kers, door technici vertegen
woordigd zullen zijn.
Voor het beheer van de Ant
werpse haven stelde de voorzit
ter de oprichting voor van een
overheidsbedrijf, dat de vorm
zou aannemen van een naamlo-
vennootschap, waarvan de
stad alle aandelen zou bezitten
en waarvan zij de beheerders zou
benoemen.
ic Met ingang a.s. maandag heo
ben België en Luxemburg de m-
voer van witte kool uit Nederland
opnieuw tijdelijk stopgezet.
Heden is het de laatste mkla
ringsdatum voor dit produkt.
Het secretariaat-generaal van
de Nederlands-Belg isch-Luxem-
burgse douane-unie heeft vrij
dagmiddag de volgende medede
ling uitgegeven betreffende de
harmonisatie van de landbouw
politiek der drie Beneluxlanden:
De beperkte ministeriële groep,
bestaande uit de ministers van
Landbouw en van Economische
Zaken der drie Beneluxlanden is
vrijdag in vergadering bijeenge
komen, onder voorzitterschap
van de heer Larock, Belgische
minister van Buitenlandse Han
del.
Sedertdien zijn de verschillende
aspecten van de harmonisatie
der landbouwpolitiek bestudeerd
door een speciale commissie,
waarin niet slechts vertegen
woordigers der regeringen, maar
ook van het bedrijfsleven dei-
drie landen zitting hebben. Deze
„commissie tot harmonisatie van
de landbouwpolitiek" heeft aan
de .beperkte ministeriële groep
een gedetailleerd rapport aange
boden, dat een analyse van de
verschillende aspecten van het
landbouwvraagstuk behelst en
waarin zij aanbevelingen doet
betreffende de beginselen en de
bestaande voorschriften, welke
van 'kracht zijn op dit belangrij
ke gebied van integratie tussen
de Beneluxlanden.
De harmonisatiecommissie
merkt in haar rapport op, dat zij
door verschillende werkgroepen
een onderzoek heeft doen instel
len inzake de ondervermelde on
derwerpen
a) Kostprijselementen,
b) Marktorganisatie,
c) Mogelijkheden tot liberali
satie van. bepaalde produkten.
d) Onderzoek van- de nationa
le begrotingen uit een oogpunt
van landbouwpolitiek.
De resultaten van dit onder
zoek kunnen als volgt worden
samengevat:
a) Kostprijselementen.
1) Lonen: De ministeriële
groep heeft de aanbevelingen van
de harmonisatiecommissie aan
vaard. Daarnaast heeft zij beslo
ten een vergelijking te doen op
stellen van de beloning, die de
ondernemer op een familiebe
drijf, naar de mening van de re
geringen, zou dienen te ontvan
gen voor de door hem verrichte
is te
Sofia
Een aanzienlijk aantal perso
nen is uit Sofia verbannen en
naar gebieden in het N.O. van
Bulgarije gezonden, aldus
Wenen vernomen van uit
gekomen reizigers.
De militie patrouilleerde door
de straten en betekende in het
holst van de nacht de bevelen tot
het verlaten van de stad. De ge
zinnen kregen van twaalf uur tot
drie dagen tijd, al naar gelang
de omstandigheden, om hun za
ken te regelen en de stad te ver
iaten.
Een groot aantal van de gede
porteerden zijn boeren, die naar
Sofia waren gegaan om niet te
hoeven deelnemen aan de collec
tieve boerderijen. Anderen wa
ren „politiek onbetrouwbaren
die reeds eerder uit de hoofdstad
waren verwijderd, maar die kans
hadden gezien terug te keren.
Ongeveer 200 studenten van de
universiteit van Sofia en ver
arbeid. Deze beloning zou voorts
vergoeding voor bedrijfsleiding
moeten inhouden en de sociale
lasten voor de ondernemer en
zijn gezin moeten dekken.
Vervolgens heeft zij tevens
aan de harmonisatiecommissie
opgedragen een vergelijking op
te stellen van de loonbedragen,
die bij een aantal akkoordwerk
zaamheden als geldend kunnen
worden aangemerkt, zoals bie-
tenrooien e.d.
2) Pachten:
Ofschoon tussen het probleem
van de pachten in de landbouw,
het algemeen huurvraagstuk en
het ter zake gevolgde beleid een
bepaalde samenhang bestaat, is
dit probleem meer specifiek
agrarisch dan het loonvraagstuk.
Indien het peil der pachten in
de drie landen gelijk, of vrijwel
gelijk ware, zou dit de vrijma
king van het onderling handels
verkeer der Beneluxlanden aan-
ziennjk vergemakkelijken.
3) Meststoffen:
Voor bepaalde meststoffen be
staan er belangrijke prijsverschil
len tussen de drie landen.
Dit geldt in het bijzonder mor
stikstofmeststoffen. De verschil
len zijn minder groot voor fos
faatmeststoffen en kalimeststof
fen.
4) Landbouwmachines:
Uit de vergelijkingen van de
catalogusprijzen voor landbouw
machines in de drie landen blijkt,
dat tussen deze prijzen belang
rijke verschillen bestaan.
b) Marktorganisatie.
In de drie landen beschikt de
overheid over zekere bevoegdhe
den ten aanzien van het organi
seren van de markt. De belang
rijkste bevoegdheden betreffen:
1) Het regelen van de produk-
tie.
2) Het uit de markt nemen
van de produkten.
3) Het vaststellen
zen.
4) Heffingen en
het binnenland.
5) Heffingen en subsidies 'bij
in- en uitvoer en
6) Publiekrechtelijke orgaru-
saties
c) Mogelijkheden tot liberali
satie van bepaalde produkten:
De commissie heeft een gede
tailleerd onderzoek ingesteld aan
gaande de mogelijkheden tot libe
ralisatie van het intra-Benelux-
handelsverkeer in bepaalde land-
bouwprodukten
De beperkte ministeriele groep
heeft het rapport van de commis-
J sie tot harmonisatie van de land-
schillende technische scholen zijn t>ouwpojitiek goedgekeurd. Zij
van prij-
subsidies in
ZATERDAG 8 DEC.
TERNEUZEN: Luxor-Theater,
8 uur: „De .Hofnar".
Concertgebouw, 8 uur: „Dé'
laatste der Navajo's".
Terrein W. Bolwerk, 2.45 u.
Tern. Boys I—Arnemuiden I.
Hotel Centraal, 6 uur: Bil
jartwedstrijd K.O.T.B.V.V.
AXEL: Het Centrum, 6.30 en
9 uur: „De twee wezen".
SAS VAN GENT: Olympia-
Theater, 8 uur: „In de sloppen
van een wereldstad".
ZAAMSLAG: Verenigingsge
bouw, 7 uur: Ontspannings
avond leden en oud-leerlin
gen C.V.O.
Sportterrein, 2.30 u.: Zaam.
slag—A.Z.V.V.
ZONDAG 9 DEC.
TERNEUZEN: Luxor-Theater,
2 uur: „De laatste der Nava
jo's"; 4.30 en 8 uur: „De Hof
nar".
Concertgebouw, 8 uur: „De.
laatste der Navajo's".
Terrein W. Bolwerk, 10.45
uur: Terneuzen 2Axel 2.
Café „Kolkzicht", 7.30 uur:
Prijskaarting.
AXEL: Het Centrum, 3.45 uur:
„De twee wezen"; 8 uur: „Cel
2455".
SAS VAN GENT: Olympia-
Theater, 2.30 uur: „Het schaap
met vijf poten"; 5 en 8 uur:
„In de sloppen van een we
reldstad".
Premier Nehroe heeft vrijdag
in het Indiase Hogerhuis ver
klaard, dat India in geen geval
uit het Britse Gemenebest moet
treden.
Over de buitenlandse politiek
in het algemeen verklaarde hij,
dat de wereld zich nu in een
nieuwe faze van de koude oorlog
bevindt, die echter niet lang zal
duren.
Hij gelooide, dat de meeste
regionale verdragen die op het
ogenblik bestaan, in strijd zijn
met het handvest van de Ver.
Naties.
Voorts verklaarde Nehroe, dat
„de Sow jet-Unie erg bang is
voor een herbewapend Duitsland,
dat atoomwapens zou bezitten".
Nehroe betoogde, dat er een
einde moet komen aan de mili
taire verdragen, die de oorzaak
van veel vrees en spanning zijn.
Zo is de Sow jet-Unie b.v. „erg
bevreesd voor een met atoomwa
pens herbewapend Duitsland".
Daarom hecht zij zoveel waarde
aan de Oosteuropese landen die
tussen de Sow jet-Unie en Duits
land liggen.
Het handvest van de Verenigde
Naties voorziet weliswaar in re
gionale verdragen, doch veel van
de huidige regionale pacten zijn
in strijd met het 'handvest. Wat
heeft b.v. Turkije, dat lid is van
het regionale Atlantische ptact,
te maken met het Atlantische ge
bied, zo vroeg Nehroe.
Volgens hem zou men deze
kwestie moeten aanpakken door
uit alle landen de buitenlandse
troepen terug te trekken en de
militaire bases ten behoeve van
vreemde mogendheden op te hef
fen.
in de afgelopen weken in hechte
nis genomen, aldus deze reizigers
Er zouden betogingen zijn ge
houden te Plowdif nadat de vroe
gere boerenleider Gitsjef weer in
hechtënis was genomen. De beto
gers, voor het merendeel studen
ten en jonge arbeiders, waren
door de militie verspreid.
De leiders deelden verder mee,
dat de archmandriet Stefan, re-
heeft besloten een nauwe samen
werking tot stand te brengen
tussen de werkzaamheden, ver
richt door de ministeries van
Landbouw en van Economische
Zaken der drie landen, en zij heeft
de bevoegde organen opgedragen
hun werkzaamheden te richten
op de spoedige verwezenlijking
van materiële voortgang op de
van harmonisatie van de
dacteur van het. kerkelijke blad ^|b0^polS dér drïe landen.
„Tserkowen Wesjmk is gearre.,-beperkte ministeriële groep
teerd. h ft met bijzondere tevreden-
In de bladen worden steeds herft me^^ dë twee
weer aanvallen gedaan op he -gte besprekingen, welke door
TlDe regering heeft concessies een ^g^lux'landln werdenge
aan de boeren gedaan door het hpi-Hp landen met
invoeren van kinderbijslag en
verhoging van het pensioen yan
boeren op collectieve boerderijen.
Volgens de reizigers blijkt hier
voerd met derde landen
name Denemarken en het Ver
enigd Koninkrijk hebben ge
leid tot de afsluiting van handels
akkoorden, welke de drie Bene-
uit, dat de regering een beweging voldoe-
vreest tot ontbinding van codec-
tieve boerenbedrijven. I nln§ scnenKe
Vrijdagmorgen is de burge
meester van Urk, G. K., voor de
officier van justitie te Zwolle ge
leid. Hij wordt er van verdacht
malversaties met overheidsgelden
te hebben gepleegd. Het zou hier
gaan om een bedrag van tussen
de vijftig, en zestigduizend gul
den. De burgemeester is tevens
gemeentesecretaris.
De malversaties zouden reeds
in 1951 zijn begonnen. Het zou
o.a. het plaatsen van valse hand
tekeningen betreffen. Het onder
zoek is in handen van de rijks
recherche te Arnhem.
De burgemeester is vrijdag
morgen vroeg te Enkhuizen ge
arresteerd. Hij had daar in een
hotel gelogeerd, nadat hij don
derdag een vergadering van het
Zuiderzeemuseum had bijge
woond. Hij is in verzekerde be
waring gesteld.
De burgemeester had als pen
ningmeester van de vereniging
„Vrienden van het Zuiderzeemu
seum" een bestuursvergadering
bijgewoond in hotel „Die port
van Cleve" in Enkhuizen. Na af
loop dezer vergadering bracht hij
de nacht in dit hotel door. De ge
hele nacht bleek rijkspolitie uit
Emmeloord de uitgangen van het
hotel ta hebben bewaakt. Vrij
dagmorgen om 8.15 uur werd de
burgemeester gewekt en per auto
meegenomen naar Emmeloord.
De arrestatie is geschied op last
van de officier van justitie te
Zwolle.
De onregelmatigheden, waar
van de burgemeester van Urk,
de heer G. K. wordt verdacht,
zijn maandag j.l. aan het licht
gekomen bij het gewone routine
onderzoek van het verificatiefbu-
reau.
Na afloop van de gisteravond
gehouden besloten spoedeisende
vergadering van de gemeenteraad
deelde de loco-burgemeester des
gevraagd mede, dat de malversa
ties waren ontstaan doordat de
burgemeester mandaten vervals
te. Dit is i-1- maandag aan het
licht gekomen, doordat een man
daat getekend was door iemand,
die al met pensioen was gegaan.
Het waren mandaten van de
Chr. Landbouwhuishoudschool,
die niet door de gemeente, maar
door de Chr. Boeren- en Tuindërs-
bond is gebouwd.
De burgemeester had 6 manda
ten gemaakt en afgegeven met
z'n eigen naam en de vervalste
naam van de penningmeester van
de C. B. T. B„ de heer Zwijnen-
berg.
Deze laatste handtekening werd
oorzaak van de ontdekking.
De andere mandaten waren
van de bestrating en riolering van
de gemeente. Van andere manda
ten is nog niets bekend. Op het
ogenblik is het bedrag 60.000.
Op de bezittingen van de bur
gemeester is voorlopig beslag ge
legd. Het gezin van de burge
meester is uit Urk vertrokken.
Volgens radio-Boedapest heb
ben saboteurs een passagierstrein
tussen Vac-Varos en Vac-Hareon
tot ontsporen gebracht. De trein
kwam uit Boedapest. Zes perso
nen liepen verwondingen óp. De
rails waren opgebroken. De radio
gaf geen verdere bijzonderheden.
De Overzichtschrijver van het
Zeeuws Landbouwblad, de heer b.,
schrijft:
In de Zeeuwse dagbladen heeft men
kunnen lezen hoe in de vergadering
van de Kamer van Koophandel voor
Zeeuws-Vlaanderen, die vrijdag 30 no-
-gember werd gehouden, door de Voor-
fitter de heer Ir. C. A. L. Horstmann,
in felle bewoordingen is geprotes
teerd tegen de mededelingen van de
minister van Verkeer en Waterstaat
BTZSlk-G
de Zeeuwse verbindingen.
Hierbij werden alleen de verbindin
gen over de Westerschelde in zijn be
schouwing, die door een grote dosis
sentiment werd beïnvloed, betrokken,
hetgeen in het verband van de bewus
te vergadering begrijpelijk is.
Zoalb men weet is de Westersche.-
«fe om verschillende redenen buiten
het Delta-plan gehouden. De verbin
dingen over deze zeearm zijn niet
aangepast aan de behoeften van deze
tiid De motorisering van het verkeer,
en speciaal van het vrachtvervoer, is
In de jaren na de tweede wereldoor
log in een dergelijk snel tempo voort
geschreden, dat de vloot van Provin
ciale veerboten dit onmogelijk kon
opvangen. De officiële cijfers, die el*
Kwartaal gepubliceerd worden, wijzen
dit alles onomstotelijk aan en daar
valt niets op af te dingen.
Wie dit vraagstuk objectief beziet,
kan zich niet anders dan metgrote
verbazing afvragen hoe de Provin-
fiale Stoombootdienst kans heeft ge-
tien in de achter ons liggende jaren
het vervoersaanbod toch, zo goed en
zo kwaad als het ging, te verwerken.
Dit kon alleen, door al het beschik
bare materiaal voortdurend in te zet
ten en dank zij het feit, dat gelukkig
niet alle uren van alle dagen spits
uren zijn en men dus in de stillei --
uren de achterstand weer kon inlopen.
Maar was er dan ook met een boot
iets mis, dan stagneerde vrijwel alles.
Naast verbazing, dient ook bewon
dering de objectieve waarnemer te
bevangen voor Directie en personeel
van deze dienst.
Want ook hier zullen zeker facto
ren als personeelstekort, kostenstij
gingen enz., de zorgen nog verzwa-
ren, zoals dit uiteindelijk overal het
geval is. Dat er dus zeer dikwijls on
der hoogspanning gewerkt moet wor
den, staat wel vast.
Wat echter óók vaststaat, is, dat
er een tekort aan materiaal is, een
tekort aan schepen, die de file's auto's
kunnen overzetten zonder dat de
wachttijden te lang worden.
Dit laatste achten wij de hoofdzaon
want men kan van geen enkele veer-
verbinding vergen, dat men nooit
moet wachten. De wachttijden aan
het veer KruiningenPerkpolder zijn
echter doorgaans tè lang, terwijl zij
aan het veer Vlissingen—Breskens
op de spitsuren ook behoorlijk kun
nen oplopen.
Verbindingen zijn een levensbelang.
Zoals bij elk levend organisme, zijn
ook voor gebieden, die zich verder
willen ontwikkelen, die dus normaal
willen groeien, de verkeersverbindin
gen een eerste levenseis. Het is eigen
lijk onnodig dit nóg eens neer te
schrijven, maar toch moet het in ver
band met wat volgt.
Voorbeelden van deze stelling zijn
er tè over. De ontwikkeling van het
grote vasteland van Amerika kwam
pas op gang, nadat de Amerikaanse
spoorwegmaatschappijen hun spoor
lijnen hadden aangelegd naar het
Verre Westen.
Nog deze week beklaagde de Com
missaris van de Koningin in de pro
vincie Groningen zich over de slechie
verbindingen in delen van zijn gewest,
waardoor een industrialisatie en een
verdere ontwikkeling sterk werd af
geremd.
Wanneer men de verbindingen ver
waarloost of niet aanpast aan de be-
hoeften van de tijd waarin men leeft
beter is nog te trachten hen aan
te passen aan de verwachtingen voor
de toekomst dan kan een gebied,
dat van die verbindingen afhankelijk
is hoogstens blijven in de staat, waar
in het verkeert. Zo ergens dan bete
kent hier stilstand achteruitgang. In
een zich zo snel industrialiserend en
ontwikkelend land, als Nederland op
het ogenblik is, betekent het niet aan
passen van de verbindingen over de
Westerschelde —^de enige verbinding
met overig Nederland een achter
komen, een achterop geraken. Zeeuws
Vlaanderen moet dus op den duur.
wanneer tenminste de huidige situatie
niet verbeterd wordt, een achterge
bleven gebied worden of, zo men wil,
een ten opzichte van andere delen
van ons land onontwikkeld gebied.
Wij hebben wat erg lang over dit
punt uitgeweid, omdat men zich d.t
in regeringskringen niet voldoende
schijnt te realiseren. Wij geloven dat
men zelfs ten stelligste zal ontkennen,
dat dit in de bedoeling ligt. Maar daar
heeft Zeeuws-Vlaanderen niets aan,
want onomstotelijk staat vast, dat in
dien de verbindingen met dit stukje
Nederland niet worden verbeterd en
aangepast aan de behoeften van deze
tijd niet aan de eisen van de be
volking, hoewel deze vrijwel parallel
lopen Zeeuws-Vlaanderen achterop
zal komen.
Voor anderen hoop.
Dat het probleem van de verbin
dingen over de Westerschelde zoveel
aandacht opeist, wil in het geheel niet
zeggen, dat de verbindingen over de
noordelijke zeearmen zoveel meer vol
doening geven. Maar voor Schouwen
en Duiveland en voor Noord-Beveland
gloort er hoop aan de horizon. Al za
het nog heel wat jaren duren en al
zullen er nog heel wat reizen met de
provinciale veerboten gemaakt moe
ten worden, toch zijn hier de plannen
in voorbereiding om aan het 'soie
ment van de bewoners een einde ,e
maken. Het is juist deze hoop, du
voor Zeeuws-Vlaanderen ontbreekt en
die thans, voorzover zij nog aanwezig
was, door Minister Algera op vnj
botte wijze de bodem is ingehakt. Het
i« immers duidelijk, dat er maar co
twee manieren verbetering te verkrij
gen is Of een vaste oeververbinding,
hetzij onder de Westerschelde door
of er overheen, óf meer veerboten,
waardoor de wachturen voor het
grootste deel komen te vervallen. W.j
zien de eerste mogelijkheid slechts
als een mogelijkheid op langere ter
mijn. Maar een mogelijkheid, die toch
in ieder geval met grote spoed en me
grote deskundigheid op zijn techni
sche en economische mérites onder
zocht dient te wortf<?n.
Dat is toch al het minste wat
gedaan kan worden en wij begrijpen
de minister van Verkeer en Water
staat niet. dat hij dit niet aan de
Tweede Kamer in zijn Memorie van
Antwoord op de Begroting van zijn
Departement heeft toegezegd. Alle
mogelijkheden van brug, dam of tuti
nei dienen door een daartoe in te stel
len commissie onderzocht te worden,
waarbij eventuele kostenberekeningen
dienen te worden gemaakt. De econo
mische betekenis van een vaste oever
verbinding is reeds onderzocht dooi
Prof. Haccou, die deze heeft vastge
legd in zijn welbekende rapport, sa
mengesteld op verzoek van de Kamer
van Koophandel voor Zeeuws-Vlaan
deren.
Het punt van de meerdere veerbo
ten is al oud. Telkens blijkt weer hoe
afhankelijk de Provinciale Stoomboot-
dienst is van de beslissingen van het
Rijk. Een tweede grote nieuwe veei
boot is reeds lang door de Provinciale
Overheid met kracht bepleit.
Het is het minste, wat er nodig is.
Want afgezien nog van het feit, dat
de thans ter beschikking staande
schepen zwaar overbelast zijn en er
de nodige tijd voor reparatie en re
visie genomen moet worden, zou een
tweede nieuwe boot bij het in de vaart
komen over enkele jaren, hoogstens
de bestaande toestand van tekort kun
nen helpen bestendigen.
Dat de Minister ook hier een „neen
heeft laten horen, achten wij, op zijn
minst gezegd, kortzichtig. De beste
dingsbeperking, waartoe ook de Over
heid zich gedwongen weet en die uit
het door de S.E.R. uitgebrachte rau-
port duidelijk blijkt, moet zich volgens
ons juist niet richten op het hart van
alle welvaart: de verkeersverbinding.
Er valt werkelijk in ons Overheids
apparaat wel op andere dingen dras
tisch te bezuinigen.
W aar schuwing'.
Het felle en emotionele betoog van
de heer Horstmann valt, gezien het
vorenstaande en gezien de uitzicht
loze lijdensgeschiedenis, wel te begrij
pen, al zal men in verantwoordelijke
regeringskringen de emotionele pas
sages wel met een korreltje zout
nemen. Maar waar het om gaat, en
dit mag men zich toch wel realiseren,
is, dat de stemming in Zeeuws-Vlaan
deren ten aanzien van de verbindin
gen over de Westerschelde niet gun
stig ligt. Een ieder schiet weieens
iets in het verkeerde keelgat. Zo was
hier de botte weigering van minister
Algera om ook maar iets te doen, dé
druppel; die de emmer deed over
vloeien, en dan heus niet bij de heer
Horstmann alleen.
Dat de „Verhouding Den Haag—
Zeeuws-Vlaanderen gespannen" is,
zoals de Gazet van Antwerpen als kop
boven een artikel plaatst, menen wij
vooralsnog te moeten betwijfelen,
maar dat, zoals het verder luidt: „in
de kleine, maar rijk aan industrie
vestigingen en landbouwsector bij uit
nemendheid, Zeeuws-Nederlandse
strook bezuiden de slagader van Bel-
gië's economie, de drukbevaren rivier
de Westerschelde, thans onder de
80.000 jnwoners een zekere beroering
heerst", staat wel vast.
Ook de landbouwsector heeft het
grootste belang bij goede verbindin
gen, vooral zolang de produkten niet
vrij de grens over mogen. En ondanks
alle Benelux-gepraat, ziet het daar
voorlopig niet naar uit.
Wij hopen, dat de woorden van de
voorzitter van de Kamer van Koop
handel in ieder geval als een waar
schuwing mogen gelden. Een waar
schuwing, dat, ontdaan yan alle
franje, de provincies en de gebieden
aan de periferie hun aandeel willen
hebben in de snelle ontwikkeling van
ons land en niet straks als achterge
bleven gebied ondersteund moeten
worden."