OLIËN VETTEN Begroting van Verkeer en Waterstaat De harmonisatie van de land bouwpolitiek der Beneluxlanden De toestand in Bulgarije AGENDA ZEEUWS-VLAANDEREN EN ZIJN VERBINDINGEN Onthoudt dit voor altijd Ribbens levert kwaliteit! VERKLARING VAN REY Antwerpse scheepvaartvereniging dringt aan op bespoediging 10-jarenplan Verklaring van Nehroe Burgemeester verdacht van malversaties Treinongeluk in Hongarije RIBBENS' HANDELSONDERNEMING WESTKOLKSTR. 40a TERNEUZEN TEL. 2272 (X 1150) TWEEDE KAMER. De Tweede Kamer heeft vrij dagmiddag de algemene beraad slaging over de begroting van het departement van Verkeer en Wa terstaat voortgezet. Over verschillende Zeeuwse problemen voerden enige spre kers het woord. Zo betoogde de heer Vermoo- tea (Arb.) o.m., dat de concentra tie van waterschappen een vraag stuk is, dat dringend om oplos sing vraagt. De ruilverkaveling vindt ten deze mogelijkheden. Spr. vraagt of in de raad voor de 'Waterstaat, met welke over leg wordt gepleegd over plannen van de rijkswaterstaat, de stem van de visserij wel wordt ge hoord. In Zeeland is men op dit punt niet gerust. O.a. vraagt hij trij de plannen tot verlegging van de veerhaven te Breskens reke ning te houden met de moeilijk heden, welke deze verlegging zal veroorzaken. Z-i. is de bouw van een tweede pont nodig. Ten behoeve van Zeeuws-Vlaanderen moet worden gestreefd naar optimale verkeers- accomodatie. De heer Van der Peijl (C.H.) betoogde, dat door het sterk toegenomen verkeer de vervoers- aleer de Deltawet van kracht is. De rechtszekerheid wordt daar door niet gediend. Spr. meent, dat reeds nu de waarde zal moeten worden vast gesteld van de oester- en mossel- bedrijven, die tengevolge van de Deltawet zullen verdwijnen. De waarde zal dalen. Hij wil ook weten wat er met de Westerschelde zal gebeuren en hoe de mening van de minister is over een vaste verbinding tus sen Zeeuws-Vlaanderen en het overige Zeeland. Het is z.i. van groot belang de Deltawet in bespreking te bren gen. Naar het oordeel van de heer Van den Heuvel (K.V.P.) moet een vaste verbinding tussen Zeeuws-Vlaanderen en overig Zeeland in studie worden geno- Volgens de Belgische minister van Economische Zaken, Jean Rev, is de Belgische minister van Buitenlandse Zaken, Paul Henri Spaak, erin geslaagd, de Verenig de Staten ertoe te brengen, Euro pa „onvoorwaardelijk" met olie te helpen. Een lid van de Rooms-Katho- lieke oppositie in de Belgische Kamer had donderdag Rey ge vraagd of het waar was, dat ev. voorwaarden verbonden waren geweest aan het Amerikaanse hulpaanbod. De minister antwoordde: „Ja, er waren zeer betreurenswaar dige politieke voorwaarden aan het Amerikaanse aanbod verbon den". De Verenigde Staten had den voorgesteld te zullen helpen als Engeland en Frankrijk zich uit Egypte zouden terugtrekken aldus Rey. De Belgische regering stelde zich echter onmiddellijk in ver binding met Spaak, die toen de algemene vergadering der V. N. in New York bijwoonde. „Dank zij Spaaks persoonlijke invloed wijzigden de Verenigde Staten hun besluit", verklaarde Rey. De Antwerpse scheepvaartver eniging heeft donderdagavond capaciteit over de Westerschelde I haar algemene jaarvergadering geheel onvoldoende is geworden TSen nieuwe boot in de veerdienst Ylissingen—Breskens is dringend noodzakelijk. Het is ook een na tionaal belang, dat zij er komt. Hij verzoekt de minister zijn standpunt te herzien. Spr. meent overigens, dat een vaste verbinding met Zeeuws- Vlaanderen in de plannen van de minister moet worden betrokken. De heer Kodde (S.G.) bepleit éi noodzakelijkheid van zondags heiliging. Hij wenst stopzetting op. zondag van alle openbare middelen'van vervoer en van de binnenvaart. En verder van alle «penbaar vervoer, dat niet strikt nodig is. Strenger moet z.i. worden op getreden tegen hen, die onder in vloed van sterke drank deelne men aan het verkeer. Alleen het voortdurend gebruik van sterke drank moet al een aanleiding zijn tot intrekking van het (rijbewijs. Men moet niet wachten tot er een ongeluk is gebeurd. Wat de bromfietsen betreft zegt <ïe heer Kodde van mening te zijn. dat zij eigenlijk op de rij wielpaden niet sneller zouden mogen rijden dan een gewone fiets. Met de minister hoopt hij, dat de memorie van antwoord no pens de Deltawet spoedig zal kunnen verschijnen. Sr zijn bezwaren, zelfs geva ren aan verbonden, dat nu reeds -voorzieningen worden getroffen PLANNEN VOOR DE BOUW VAN EEN TANKSCHIP VAN 100.WK» DWT. De president van de National Bulk Carriers Ltd te New York te Tokio heeft gezegd, dat zijn maatschappij plannen heeft voor bouw van een tankschip van 100.000 dwt op haar scheepswerf te Kure in het Westen van Japan. Er zijn reeds voorbereidingen ge troffen. Met de bouw zal in het vxoeg voorjaar van 19o8 begon nen worden. gehouden. De heer P. van Oosselaere gaf een uiteenzetting over de toestand in de Antwerpse haven. Na te hebben verklaard, dat het jaar 1956 gekenmerkt werd door een intens havenverkeer, door sociale vrede, en door het bemoedigende feit, dat het par lement eenstemmig het tienja renplan voor de uitbreiding en de uitrusting der haven goedkeur de, betoogde spreker, dat de scheepvaartvereniging de ge meentelijke overheid en de re gering moet pogen te overtuigen van de noodzaak de verwezenlij kingen te bespoedigen en de werken en aankopen, die thans over tien jaar zijn gespreid, in zeven jaar te doen uitvoeren. Van nu af moet er voor gewerkt worden, door vóór 1960 bij het parlement een nieuw wetsvoor stel aangangig wordt gemaakt, dat voorziet in ruim 3 miljard haveninvesteringen, die einde 1965 beëindigd dienen te zijn. Met betrekking tot het vraag stuk van de tussenwateren ver klaarde de voorzitter, niet te kun nen aannemen, dat de stijfhoof digheid van een Rotterdamse minderheid, die niet met de tijd wil meegaan, er in zou slagen, het uur waarop de Antwerpse rechtvaardigde eisen zullen wor den erkend, tot in het oneindigde te verschuiven. Met betrekking tot de uitvoe ring van het Deltaplan was spre ker ervan overtuigd, dat de mi nister van Openbare Werken geen enkel middel zal verwaar lozen, om zijn definitieve mening op de beste adviezen te steunen, en dat de minister van Buiten landse Zaken over de verdedi ging van onze gewettige rechten zal waken. Het vraagstuk van de toegan kelijkheid van de haven voor schepen met toenemende tonnen- maat, welke gebruikt worden voor het vervoer van ruwe pe troleum en ertsen, maakte, vol gens spreker, het voorwerp uit van openbare verklaringen, de ene minder optimistisch dan ae óndere. Hij vroeg, dat de grens van de lengte en de diepgang der schepen, die de Schelde op mogen varen, zo hoog mogelijk zou worden gesteld, met inacht neming van de risico's voor de scheepvaart op een kronkelende stroom, -waar de mist soms het zicht gehfeel belemmert. Wij wen sen dat de regering weldra een studiecommissie in het leven zal roepen, waarin de stad Antwer pen, de haven- en stroomgebrui- kers, door technici vertegen woordigd zullen zijn. Voor het beheer van de Ant werpse haven stelde de voorzit ter de oprichting voor van een overheidsbedrijf, dat de vorm zou aannemen van een naamlo- vennootschap, waarvan de stad alle aandelen zou bezitten en waarvan zij de beheerders zou benoemen. ic Met ingang a.s. maandag heo ben België en Luxemburg de m- voer van witte kool uit Nederland opnieuw tijdelijk stopgezet. Heden is het de laatste mkla ringsdatum voor dit produkt. Het secretariaat-generaal van de Nederlands-Belg isch-Luxem- burgse douane-unie heeft vrij dagmiddag de volgende medede ling uitgegeven betreffende de harmonisatie van de landbouw politiek der drie Beneluxlanden: De beperkte ministeriële groep, bestaande uit de ministers van Landbouw en van Economische Zaken der drie Beneluxlanden is vrijdag in vergadering bijeenge komen, onder voorzitterschap van de heer Larock, Belgische minister van Buitenlandse Han del. Sedertdien zijn de verschillende aspecten van de harmonisatie der landbouwpolitiek bestudeerd door een speciale commissie, waarin niet slechts vertegen woordigers der regeringen, maar ook van het bedrijfsleven dei- drie landen zitting hebben. Deze „commissie tot harmonisatie van de landbouwpolitiek" heeft aan de .beperkte ministeriële groep een gedetailleerd rapport aange boden, dat een analyse van de verschillende aspecten van het landbouwvraagstuk behelst en waarin zij aanbevelingen doet betreffende de beginselen en de bestaande voorschriften, welke van 'kracht zijn op dit belangrij ke gebied van integratie tussen de Beneluxlanden. De harmonisatiecommissie merkt in haar rapport op, dat zij door verschillende werkgroepen een onderzoek heeft doen instel len inzake de ondervermelde on derwerpen a) Kostprijselementen, b) Marktorganisatie, c) Mogelijkheden tot liberali satie van. bepaalde produkten. d) Onderzoek van- de nationa le begrotingen uit een oogpunt van landbouwpolitiek. De resultaten van dit onder zoek kunnen als volgt worden samengevat: a) Kostprijselementen. 1) Lonen: De ministeriële groep heeft de aanbevelingen van de harmonisatiecommissie aan vaard. Daarnaast heeft zij beslo ten een vergelijking te doen op stellen van de beloning, die de ondernemer op een familiebe drijf, naar de mening van de re geringen, zou dienen te ontvan gen voor de door hem verrichte is te Sofia Een aanzienlijk aantal perso nen is uit Sofia verbannen en naar gebieden in het N.O. van Bulgarije gezonden, aldus Wenen vernomen van uit gekomen reizigers. De militie patrouilleerde door de straten en betekende in het holst van de nacht de bevelen tot het verlaten van de stad. De ge zinnen kregen van twaalf uur tot drie dagen tijd, al naar gelang de omstandigheden, om hun za ken te regelen en de stad te ver iaten. Een groot aantal van de gede porteerden zijn boeren, die naar Sofia waren gegaan om niet te hoeven deelnemen aan de collec tieve boerderijen. Anderen wa ren „politiek onbetrouwbaren die reeds eerder uit de hoofdstad waren verwijderd, maar die kans hadden gezien terug te keren. Ongeveer 200 studenten van de universiteit van Sofia en ver arbeid. Deze beloning zou voorts vergoeding voor bedrijfsleiding moeten inhouden en de sociale lasten voor de ondernemer en zijn gezin moeten dekken. Vervolgens heeft zij tevens aan de harmonisatiecommissie opgedragen een vergelijking op te stellen van de loonbedragen, die bij een aantal akkoordwerk zaamheden als geldend kunnen worden aangemerkt, zoals bie- tenrooien e.d. 2) Pachten: Ofschoon tussen het probleem van de pachten in de landbouw, het algemeen huurvraagstuk en het ter zake gevolgde beleid een bepaalde samenhang bestaat, is dit probleem meer specifiek agrarisch dan het loonvraagstuk. Indien het peil der pachten in de drie landen gelijk, of vrijwel gelijk ware, zou dit de vrijma king van het onderling handels verkeer der Beneluxlanden aan- ziennjk vergemakkelijken. 3) Meststoffen: Voor bepaalde meststoffen be staan er belangrijke prijsverschil len tussen de drie landen. Dit geldt in het bijzonder mor stikstofmeststoffen. De verschil len zijn minder groot voor fos faatmeststoffen en kalimeststof fen. 4) Landbouwmachines: Uit de vergelijkingen van de catalogusprijzen voor landbouw machines in de drie landen blijkt, dat tussen deze prijzen belang rijke verschillen bestaan. b) Marktorganisatie. In de drie landen beschikt de overheid over zekere bevoegdhe den ten aanzien van het organi seren van de markt. De belang rijkste bevoegdheden betreffen: 1) Het regelen van de produk- tie. 2) Het uit de markt nemen van de produkten. 3) Het vaststellen zen. 4) Heffingen en het binnenland. 5) Heffingen en subsidies 'bij in- en uitvoer en 6) Publiekrechtelijke orgaru- saties c) Mogelijkheden tot liberali satie van bepaalde produkten: De commissie heeft een gede tailleerd onderzoek ingesteld aan gaande de mogelijkheden tot libe ralisatie van het intra-Benelux- handelsverkeer in bepaalde land- bouwprodukten De beperkte ministeriele groep heeft het rapport van de commis- J sie tot harmonisatie van de land- schillende technische scholen zijn t>ouwpojitiek goedgekeurd. Zij van prij- subsidies in ZATERDAG 8 DEC. TERNEUZEN: Luxor-Theater, 8 uur: „De .Hofnar". Concertgebouw, 8 uur: „Dé' laatste der Navajo's". Terrein W. Bolwerk, 2.45 u. Tern. Boys I—Arnemuiden I. Hotel Centraal, 6 uur: Bil jartwedstrijd K.O.T.B.V.V. AXEL: Het Centrum, 6.30 en 9 uur: „De twee wezen". SAS VAN GENT: Olympia- Theater, 8 uur: „In de sloppen van een wereldstad". ZAAMSLAG: Verenigingsge bouw, 7 uur: Ontspannings avond leden en oud-leerlin gen C.V.O. Sportterrein, 2.30 u.: Zaam. slag—A.Z.V.V. ZONDAG 9 DEC. TERNEUZEN: Luxor-Theater, 2 uur: „De laatste der Nava jo's"; 4.30 en 8 uur: „De Hof nar". Concertgebouw, 8 uur: „De. laatste der Navajo's". Terrein W. Bolwerk, 10.45 uur: Terneuzen 2Axel 2. Café „Kolkzicht", 7.30 uur: Prijskaarting. AXEL: Het Centrum, 3.45 uur: „De twee wezen"; 8 uur: „Cel 2455". SAS VAN GENT: Olympia- Theater, 2.30 uur: „Het schaap met vijf poten"; 5 en 8 uur: „In de sloppen van een we reldstad". Premier Nehroe heeft vrijdag in het Indiase Hogerhuis ver klaard, dat India in geen geval uit het Britse Gemenebest moet treden. Over de buitenlandse politiek in het algemeen verklaarde hij, dat de wereld zich nu in een nieuwe faze van de koude oorlog bevindt, die echter niet lang zal duren. Hij gelooide, dat de meeste regionale verdragen die op het ogenblik bestaan, in strijd zijn met het handvest van de Ver. Naties. Voorts verklaarde Nehroe, dat „de Sow jet-Unie erg bang is voor een herbewapend Duitsland, dat atoomwapens zou bezitten". Nehroe betoogde, dat er een einde moet komen aan de mili taire verdragen, die de oorzaak van veel vrees en spanning zijn. Zo is de Sow jet-Unie b.v. „erg bevreesd voor een met atoomwa pens herbewapend Duitsland". Daarom hecht zij zoveel waarde aan de Oosteuropese landen die tussen de Sow jet-Unie en Duits land liggen. Het handvest van de Verenigde Naties voorziet weliswaar in re gionale verdragen, doch veel van de huidige regionale pacten zijn in strijd met het 'handvest. Wat heeft b.v. Turkije, dat lid is van het regionale Atlantische ptact, te maken met het Atlantische ge bied, zo vroeg Nehroe. Volgens hem zou men deze kwestie moeten aanpakken door uit alle landen de buitenlandse troepen terug te trekken en de militaire bases ten behoeve van vreemde mogendheden op te hef fen. in de afgelopen weken in hechte nis genomen, aldus deze reizigers Er zouden betogingen zijn ge houden te Plowdif nadat de vroe gere boerenleider Gitsjef weer in hechtënis was genomen. De beto gers, voor het merendeel studen ten en jonge arbeiders, waren door de militie verspreid. De leiders deelden verder mee, dat de archmandriet Stefan, re- heeft besloten een nauwe samen werking tot stand te brengen tussen de werkzaamheden, ver richt door de ministeries van Landbouw en van Economische Zaken der drie landen, en zij heeft de bevoegde organen opgedragen hun werkzaamheden te richten op de spoedige verwezenlijking van materiële voortgang op de van harmonisatie van de dacteur van het. kerkelijke blad ^|b0^polS dér drïe landen. „Tserkowen Wesjmk is gearre.,-beperkte ministeriële groep teerd. h ft met bijzondere tevreden- In de bladen worden steeds herft me^^ dë twee weer aanvallen gedaan op he -gte besprekingen, welke door TlDe regering heeft concessies een ^g^lux'landln werdenge aan de boeren gedaan door het hpi-Hp landen met invoeren van kinderbijslag en verhoging van het pensioen yan boeren op collectieve boerderijen. Volgens de reizigers blijkt hier voerd met derde landen name Denemarken en het Ver enigd Koninkrijk hebben ge leid tot de afsluiting van handels akkoorden, welke de drie Bene- uit, dat de regering een beweging voldoe- vreest tot ontbinding van codec- tieve boerenbedrijven. I nln§ scnenKe Vrijdagmorgen is de burge meester van Urk, G. K., voor de officier van justitie te Zwolle ge leid. Hij wordt er van verdacht malversaties met overheidsgelden te hebben gepleegd. Het zou hier gaan om een bedrag van tussen de vijftig, en zestigduizend gul den. De burgemeester is tevens gemeentesecretaris. De malversaties zouden reeds in 1951 zijn begonnen. Het zou o.a. het plaatsen van valse hand tekeningen betreffen. Het onder zoek is in handen van de rijks recherche te Arnhem. De burgemeester is vrijdag morgen vroeg te Enkhuizen ge arresteerd. Hij had daar in een hotel gelogeerd, nadat hij don derdag een vergadering van het Zuiderzeemuseum had bijge woond. Hij is in verzekerde be waring gesteld. De burgemeester had als pen ningmeester van de vereniging „Vrienden van het Zuiderzeemu seum" een bestuursvergadering bijgewoond in hotel „Die port van Cleve" in Enkhuizen. Na af loop dezer vergadering bracht hij de nacht in dit hotel door. De ge hele nacht bleek rijkspolitie uit Emmeloord de uitgangen van het hotel ta hebben bewaakt. Vrij dagmorgen om 8.15 uur werd de burgemeester gewekt en per auto meegenomen naar Emmeloord. De arrestatie is geschied op last van de officier van justitie te Zwolle. De onregelmatigheden, waar van de burgemeester van Urk, de heer G. K. wordt verdacht, zijn maandag j.l. aan het licht gekomen bij het gewone routine onderzoek van het verificatiefbu- reau. Na afloop van de gisteravond gehouden besloten spoedeisende vergadering van de gemeenteraad deelde de loco-burgemeester des gevraagd mede, dat de malversa ties waren ontstaan doordat de burgemeester mandaten vervals te. Dit is i-1- maandag aan het licht gekomen, doordat een man daat getekend was door iemand, die al met pensioen was gegaan. Het waren mandaten van de Chr. Landbouwhuishoudschool, die niet door de gemeente, maar door de Chr. Boeren- en Tuindërs- bond is gebouwd. De burgemeester had 6 manda ten gemaakt en afgegeven met z'n eigen naam en de vervalste naam van de penningmeester van de C. B. T. B„ de heer Zwijnen- berg. Deze laatste handtekening werd oorzaak van de ontdekking. De andere mandaten waren van de bestrating en riolering van de gemeente. Van andere manda ten is nog niets bekend. Op het ogenblik is het bedrag 60.000. Op de bezittingen van de bur gemeester is voorlopig beslag ge legd. Het gezin van de burge meester is uit Urk vertrokken. Volgens radio-Boedapest heb ben saboteurs een passagierstrein tussen Vac-Varos en Vac-Hareon tot ontsporen gebracht. De trein kwam uit Boedapest. Zes perso nen liepen verwondingen óp. De rails waren opgebroken. De radio gaf geen verdere bijzonderheden. De Overzichtschrijver van het Zeeuws Landbouwblad, de heer b., schrijft: In de Zeeuwse dagbladen heeft men kunnen lezen hoe in de vergadering van de Kamer van Koophandel voor Zeeuws-Vlaanderen, die vrijdag 30 no- -gember werd gehouden, door de Voor- fitter de heer Ir. C. A. L. Horstmann, in felle bewoordingen is geprotes teerd tegen de mededelingen van de minister van Verkeer en Waterstaat BTZSlk-G de Zeeuwse verbindingen. Hierbij werden alleen de verbindin gen over de Westerschelde in zijn be schouwing, die door een grote dosis sentiment werd beïnvloed, betrokken, hetgeen in het verband van de bewus te vergadering begrijpelijk is. Zoalb men weet is de Westersche.- «fe om verschillende redenen buiten het Delta-plan gehouden. De verbin dingen over deze zeearm zijn niet aangepast aan de behoeften van deze tiid De motorisering van het verkeer, en speciaal van het vrachtvervoer, is In de jaren na de tweede wereldoor log in een dergelijk snel tempo voort geschreden, dat de vloot van Provin ciale veerboten dit onmogelijk kon opvangen. De officiële cijfers, die el* Kwartaal gepubliceerd worden, wijzen dit alles onomstotelijk aan en daar valt niets op af te dingen. Wie dit vraagstuk objectief beziet, kan zich niet anders dan metgrote verbazing afvragen hoe de Provin- fiale Stoombootdienst kans heeft ge- tien in de achter ons liggende jaren het vervoersaanbod toch, zo goed en zo kwaad als het ging, te verwerken. Dit kon alleen, door al het beschik bare materiaal voortdurend in te zet ten en dank zij het feit, dat gelukkig niet alle uren van alle dagen spits uren zijn en men dus in de stillei -- uren de achterstand weer kon inlopen. Maar was er dan ook met een boot iets mis, dan stagneerde vrijwel alles. Naast verbazing, dient ook bewon dering de objectieve waarnemer te bevangen voor Directie en personeel van deze dienst. Want ook hier zullen zeker facto ren als personeelstekort, kostenstij gingen enz., de zorgen nog verzwa- ren, zoals dit uiteindelijk overal het geval is. Dat er dus zeer dikwijls on der hoogspanning gewerkt moet wor den, staat wel vast. Wat echter óók vaststaat, is, dat er een tekort aan materiaal is, een tekort aan schepen, die de file's auto's kunnen overzetten zonder dat de wachttijden te lang worden. Dit laatste achten wij de hoofdzaon want men kan van geen enkele veer- verbinding vergen, dat men nooit moet wachten. De wachttijden aan het veer KruiningenPerkpolder zijn echter doorgaans tè lang, terwijl zij aan het veer Vlissingen—Breskens op de spitsuren ook behoorlijk kun nen oplopen. Verbindingen zijn een levensbelang. Zoals bij elk levend organisme, zijn ook voor gebieden, die zich verder willen ontwikkelen, die dus normaal willen groeien, de verkeersverbindin gen een eerste levenseis. Het is eigen lijk onnodig dit nóg eens neer te schrijven, maar toch moet het in ver band met wat volgt. Voorbeelden van deze stelling zijn er tè over. De ontwikkeling van het grote vasteland van Amerika kwam pas op gang, nadat de Amerikaanse spoorwegmaatschappijen hun spoor lijnen hadden aangelegd naar het Verre Westen. Nog deze week beklaagde de Com missaris van de Koningin in de pro vincie Groningen zich over de slechie verbindingen in delen van zijn gewest, waardoor een industrialisatie en een verdere ontwikkeling sterk werd af geremd. Wanneer men de verbindingen ver waarloost of niet aanpast aan de be- hoeften van de tijd waarin men leeft beter is nog te trachten hen aan te passen aan de verwachtingen voor de toekomst dan kan een gebied, dat van die verbindingen afhankelijk is hoogstens blijven in de staat, waar in het verkeert. Zo ergens dan bete kent hier stilstand achteruitgang. In een zich zo snel industrialiserend en ontwikkelend land, als Nederland op het ogenblik is, betekent het niet aan passen van de verbindingen over de Westerschelde —^de enige verbinding met overig Nederland een achter komen, een achterop geraken. Zeeuws Vlaanderen moet dus op den duur. wanneer tenminste de huidige situatie niet verbeterd wordt, een achterge bleven gebied worden of, zo men wil, een ten opzichte van andere delen van ons land onontwikkeld gebied. Wij hebben wat erg lang over dit punt uitgeweid, omdat men zich d.t in regeringskringen niet voldoende schijnt te realiseren. Wij geloven dat men zelfs ten stelligste zal ontkennen, dat dit in de bedoeling ligt. Maar daar heeft Zeeuws-Vlaanderen niets aan, want onomstotelijk staat vast, dat in dien de verbindingen met dit stukje Nederland niet worden verbeterd en aangepast aan de behoeften van deze tijd niet aan de eisen van de be volking, hoewel deze vrijwel parallel lopen Zeeuws-Vlaanderen achterop zal komen. Voor anderen hoop. Dat het probleem van de verbin dingen over de Westerschelde zoveel aandacht opeist, wil in het geheel niet zeggen, dat de verbindingen over de noordelijke zeearmen zoveel meer vol doening geven. Maar voor Schouwen en Duiveland en voor Noord-Beveland gloort er hoop aan de horizon. Al za het nog heel wat jaren duren en al zullen er nog heel wat reizen met de provinciale veerboten gemaakt moe ten worden, toch zijn hier de plannen in voorbereiding om aan het 'soie ment van de bewoners een einde ,e maken. Het is juist deze hoop, du voor Zeeuws-Vlaanderen ontbreekt en die thans, voorzover zij nog aanwezig was, door Minister Algera op vnj botte wijze de bodem is ingehakt. Het i« immers duidelijk, dat er maar co twee manieren verbetering te verkrij gen is Of een vaste oeververbinding, hetzij onder de Westerschelde door of er overheen, óf meer veerboten, waardoor de wachturen voor het grootste deel komen te vervallen. W.j zien de eerste mogelijkheid slechts als een mogelijkheid op langere ter mijn. Maar een mogelijkheid, die toch in ieder geval met grote spoed en me grote deskundigheid op zijn techni sche en economische mérites onder zocht dient te wortf<?n. Dat is toch al het minste wat gedaan kan worden en wij begrijpen de minister van Verkeer en Water staat niet. dat hij dit niet aan de Tweede Kamer in zijn Memorie van Antwoord op de Begroting van zijn Departement heeft toegezegd. Alle mogelijkheden van brug, dam of tuti nei dienen door een daartoe in te stel len commissie onderzocht te worden, waarbij eventuele kostenberekeningen dienen te worden gemaakt. De econo mische betekenis van een vaste oever verbinding is reeds onderzocht dooi Prof. Haccou, die deze heeft vastge legd in zijn welbekende rapport, sa mengesteld op verzoek van de Kamer van Koophandel voor Zeeuws-Vlaan deren. Het punt van de meerdere veerbo ten is al oud. Telkens blijkt weer hoe afhankelijk de Provinciale Stoomboot- dienst is van de beslissingen van het Rijk. Een tweede grote nieuwe veei boot is reeds lang door de Provinciale Overheid met kracht bepleit. Het is het minste, wat er nodig is. Want afgezien nog van het feit, dat de thans ter beschikking staande schepen zwaar overbelast zijn en er de nodige tijd voor reparatie en re visie genomen moet worden, zou een tweede nieuwe boot bij het in de vaart komen over enkele jaren, hoogstens de bestaande toestand van tekort kun nen helpen bestendigen. Dat de Minister ook hier een „neen heeft laten horen, achten wij, op zijn minst gezegd, kortzichtig. De beste dingsbeperking, waartoe ook de Over heid zich gedwongen weet en die uit het door de S.E.R. uitgebrachte rau- port duidelijk blijkt, moet zich volgens ons juist niet richten op het hart van alle welvaart: de verkeersverbinding. Er valt werkelijk in ons Overheids apparaat wel op andere dingen dras tisch te bezuinigen. W aar schuwing'. Het felle en emotionele betoog van de heer Horstmann valt, gezien het vorenstaande en gezien de uitzicht loze lijdensgeschiedenis, wel te begrij pen, al zal men in verantwoordelijke regeringskringen de emotionele pas sages wel met een korreltje zout nemen. Maar waar het om gaat, en dit mag men zich toch wel realiseren, is, dat de stemming in Zeeuws-Vlaan deren ten aanzien van de verbindin gen over de Westerschelde niet gun stig ligt. Een ieder schiet weieens iets in het verkeerde keelgat. Zo was hier de botte weigering van minister Algera om ook maar iets te doen, dé druppel; die de emmer deed over vloeien, en dan heus niet bij de heer Horstmann alleen. Dat de „Verhouding Den Haag— Zeeuws-Vlaanderen gespannen" is, zoals de Gazet van Antwerpen als kop boven een artikel plaatst, menen wij vooralsnog te moeten betwijfelen, maar dat, zoals het verder luidt: „in de kleine, maar rijk aan industrie vestigingen en landbouwsector bij uit nemendheid, Zeeuws-Nederlandse strook bezuiden de slagader van Bel- gië's economie, de drukbevaren rivier de Westerschelde, thans onder de 80.000 jnwoners een zekere beroering heerst", staat wel vast. Ook de landbouwsector heeft het grootste belang bij goede verbindin gen, vooral zolang de produkten niet vrij de grens over mogen. En ondanks alle Benelux-gepraat, ziet het daar voorlopig niet naar uit. Wij hopen, dat de woorden van de voorzitter van de Kamer van Koop handel in ieder geval als een waar schuwing mogen gelden. Een waar schuwing, dat, ontdaan yan alle franje, de provincies en de gebieden aan de periferie hun aandeel willen hebben in de snelle ontwikkeling van ons land en niet straks als achterge bleven gebied ondersteund moeten worden."

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1956 | | pagina 2