G.QU.DBOUILLQM Voorlopig geen tweede nieuwe veerboot Vlissingen-Breskens De problemen der Belgisch-Nederlandse waterwegen Butler over het Midden-Oosten Het zondagsrijverbod en de Horeca-bedrijven Hilary op eigen wieken DE TOESTAND IN SYRIË TWEEDE BLAD Donderdag 29 november 56 12e jaargang no. 3934 -Opnieuw kleding en levens middelen onderweg naar Hongaarse vluchtelingen in Oostenrijk ZO ZUIVER ALS GOUD! SELWYN LLOYD TERUG IN ENGELAND TELEGRAAF- EN TELEFOON DIENST OP NIEUWJAAR, DE VOEDSELSITUATIE IN HONGARIJE De logiesgelegenheid in Oostenrijk Ten behoeve van de indienst- stelling van de nieuwe grotere veerboot in het veer Breskens Vltesingen wordt ten westen van Breskens een nieuwe veerhaven (met aanieginrichting) aange legd en te Vlissingen een nieuwe asnleginrichting gebouwd. Het streven is genoemde werken bij het in gebruik nemen van de nieuwe veerboot gereed te heb ben. Van de bouw van een twee de nieuwe grotere veerboot moet voorshands om conjuncturele re denen worden afgezien, aldus mi nister Algera in zijn memorie van antwoord op de begroting van Verkeer en Waterstaat. Zowel uit eigen beweging als op grond van de herhaalde malen gedane suggestie is door de rijks waterstaat de mogelijkheid van tunnel door de Schelde tus- Zeeuws-Vlaanderen en N Brabant overwogen. De slotsom daarvan is geweest, dat men de gedachte aan dit werk zal moe ten laten varen, daar het van een dergelijke kostbaarheid zou wor den, dat het economisch niet te verdedigen zou zijn. Zelfs staat de uitvoerbaarheid in dit rivier gedeelte niet vast. HAVEN TERNEUZEN. Plannen tot verbetering van de haven van Terneuzen worden thans niet overwogen. Wel is er tusen het rijk, de lokaliteit en overige betrokken instanties overleg gaande om tot een betere beheers- en exploitatievorm in deze haven te geraken; dit over leg is eerst onlangs aangevangen, zodat in dit stadium nog bezwaar- een sen lijk mededelingen terzake kun nen worden verstrekt. HAVEN BRESKENS. Hetgeen in het voorlopig ver- gl^g ig opgemerkt omtrent de aanleg van de nieuwe haven te Breskens, doet de minister vre zen voor enig misverstand. Het gaat hier n.l. niet om een nieuwe haven voor algemeen gebruik, doch om een veerhaven, uitslui tend ten gebruike van de provin ciale veerdienst VlissingenBres- kens. De bestaande handelshaven, welke na de oorlog ten koste van grote bedragen is verbeterd en waar zich een verheugende be drijvigheid heeft ontwikkeld, blijft geheel intact en ondervindt van de verplaatsing van het veer naar 'n nieuwe haven ten westen van Breskens het voordeel, dat de handelsvaart en de visserij bij het in- en uitvaren van de haven niet meer zullen worden gehin derd door de frequent varende veerdienst, terwijl bovendien door het-buiten raken van de aanleg plaats en het grote opstelplein voor de veerdienst een belang rijke expansiemogelijkheid voor het commerciële gebruik van de haven beschikbaar zal komen. Het is dan ook niet juist te stellen, dat de bedrijven, die thans nog bij de haven gevestigd zijn, verplicht zullen worden zich te verplaatsen, aangezien alleen de bedrijvigheid, die de veerdienst met zich meebrengt en de daar mede verband houdende belang stelling voor garage- en horeca bedrijven rond de haven, waar schijnlijk belangrijk zullen ver minderen. En dit laatste behoelt nog niet in te houden, dat alle toeristische belangstelling voor de haven verdwijnen zal. Indien overigens bepaalde be drijven zich zouden willen ver plaatsen, ligt het niet op de weg van de minister te bevorderen, dat tegemoetkoming in de kosten daarvan wordt verleend. BRAAKMAN. De door vele leden naar voren gebrachte gedachte in verband met de inpoldering van de Braak man een oost—west-verbinding door Z.-Vlaanderen in het rijks wegenplan op te nemen, kan naar het oordeel van de minister niet in overweging worden geno men hij meent dat de uitvoering van die gedachte aan de provin cie kan worden overgelaten, die reeds grote gedeelten van deze verbinding tot stand bracht. De stichting „hulpactie voor Hongarije" te Amsterdam heeft met medewerking van het Ne derlandse Rode Kruis gisteren een vierde wagon levensmidde len, kleiding, en toiletartikelen verzonden naar de kampen in Oostenrijk ten behoeve van de Hongaarse vluchtelingen. Bij de uitdeling van de goede ren zullen ook de reeds langer in Oostenrijk vertoevende vluch telingen niet worden vergeten. Uit de diverse kampen komen noodkreten om kleding en ..levens middelen. Van Cauwelaert, de Belgische minister van Staat en oud- Kamervoorzitter, heeft dinsdag avond voor het Genootschap voor Staathuishoudkunde te Brussel gesproken over „de problemen der Belgisch-Nederlandse water wegen". Hij sprak eerst over de stop van Ternaaien en herinnerde er aan, dat de achtereenvolgende Belgische regeringen zich reeds vóór de eerste oorlog met dit Butler, de plaatsvervangende Britse premier, heeft „ronduit" tegen een verslaggever van het Amerikaanse blad „Newsweek" verklaard dat het verkeerd is te menen dat Groot-Brittamdë zfjii traepen „na vandaag" geheel uit Hgypte zal terugtrekken. Hij gaf dit antwoord op de vraag van de verslaggever of Qroot-Brittannië, voor het weer inde gunst van Amerika kan ko men, in het openbaar zal moeten erkennen dat zijn optreden tegen hfeypte onjuist is geweest. De verslaggever had eerder ge vraagd wat Groot-Brittannië doet om het geschil tussen Engeland en Amerika bij te leggen. De Brit- VapoRub Een betrouwbaar genoemde Arabische diplomatieke koerier, «tóe dinsdag uit Damascus te Eag- «iag is aangekomen, heeft mede- (ieeid, dat het hoofd van de ge heime dienst van het Syrische leger, kolonel Abdoel Hamid Sar- radj, „op het ogenblik Syrië be stuurt. met volledige steun van de extreme Arabische nationale politieke partijen en de commu nisten". Sarradj krijgt advjezen van „een groot aantal Russische raad gevers en technici, die feitelijk dagelijks arriveren", aldus de koe rier. Verder deelde hij mede, dat de Russen langzamerhand het bevel krijgen over eenheden van de Sy rische strijdkrachten, leiding ge ven bij de aanleg van vliegvelden en grensposten bezetten. De koerier zei rijen tanks, pant serauto's, pantserafweer en ver der luchtdoelkanonnen van Rus sische makelij te hebben gezien op de hoofdweg van Damascus naar Beiroet. In de Sowjet-Unie gebouwde jachtvliegtuigen en bommenwer pers komen dagelijks in Syrië aan en worden gedeeltelijk gesta tioneerd op de vliegvelden van Damascus en Aleppo, maar voor namelijk op de nieuwe vliegvel den in het gebied van Djezirah. Volgens de koerier is er in Sy rië veel verzet tegen de Russische «vloed in het land, „hoofdzake lijk, omdat de publieke opinie Russische overheersing vreest". se premier antwoordde: Op het ogenblik kunnen wij niet koeler behandeld worden door de Ver. Staten. Ik ben er van overtuigd dat de president van de Ver. Sta ten en het Amerikaanse volk de zelfde grondslagen willen als wij. Maar Amerika onderschat onze ernst met betrekking tot de Suez. kwestie. Door zich tegen ons te blijven keren kunnen de Ameri kanen wellicht het vertrouwen van andere landen winnen, maar het kan hun ons vertrouwen in hen kosten. Een andere vraag van de ver slaggever luidde: „Wat moetende Ver. Staten volgens U in het Mid den-Oosten doen?" Butler antwoordde„Amerika zou zich in de eerste plaats eer der op de toekomst dan op het verleden moeten richten. Ten tweede moet het pogingen doen om de vrije vaart door het Suez- kanaal te verzekeren. Ten derde moet het trachten het kanaal zo spoedig mogelijk vrij te krijgen en ten vierde zou het een grote stap moeten doen om het econo mische leven in het betrokken gebied te verbeteren, regelingen moeten treffen voor de toekomst van de olie-industrie en de buis leidingen". Desgevraagd antwoordde But ler, dat het niet gemakkelijk is een regeling te treffen om de Russen buiten het Midden-Oos ten te houden. Wel geloofde hij dat er vooruitzichten zijn voor een dergelijke regeling in het ge bied van het Suezkanaal. Tenslotte zei Butler dat hij er tamelijk zeker van is, dat de Brit se conservatieve partij verenigd achter de huidige regering blijft staan. Nog 2 minuien, Ans Voor je weggaat nog even een lekkere kop bouillon MAGGI GOUDBOUILLON, zeker? Ja. graag, dal is de lekkerste, die ik ken probleem bezighielden, maar dat er vrijwel geen vorderingen zijn gemaakt. De oplossing is nog steeds in het stadium van ont werp. Wat het kanaal GentTerneu zen aangaat, ontleedde spreker de wederzijdse eisen. De stad Gent verlangt te beschikken over een toegang tot de zee, die de door tocht van de boten, welke de Westerschelde kunnen bevaren, mogelijk maakt. De huidige sluis van Terneuzen beantwoordt vol strekt niet aan deze eis. MAGGI GOUDBOUILLON is de zuiverste, lekkerste en krachtigste vleesbouillon, die U zich denken kunt, met fijngesnipperde jonge groenten erin. Fijn in stamppot - prima om een Tevens moet het kanaal wor den verbreed en uitgediept. Ne derland verlangt anderzijds een beperking van het zoutgehalte van het water stroomopwaarts en een verminderde verontreiniging van het water stroomafwaarts. De haven van Gent, aldus Van Cau- weleart, is van belang voor de in dustrie en het achterland van deze stad. De oevers van het ka naal zijn van buitengewone waarde als zetel van grote bedrij ven. Ondanks de talrijke bespre kingen is er voor dit probleem evenmin enig concreet plan tot stand gekomen. Zo de kwesties van de Stop van Ternaaien en van het kanaal van Terneuzen nooit een politieke ondergrond hebben gehad, kan dit niet ge zegd worden van de verbindingen AntwerpenRijn, zo ging spre ker voort. Hij gaf hierna een historische uiteenzetting van het Scheideprobleem vanaf 1621, toen voor de eerste maal plannen wer den gemaakt voor een nooit ver wezenlijkte ScheldeRijn-ver- binding. Na de eerste wereldoor log heeft België, volgens spreker, een zeer mooie gelegenheid laten voorbijgaan. Op dat ogenblik was Nederland zeer verzoeningsgezind en bereid niet alleen een verdrag betreffende het Moerdijkkanaal te ondertekenen, maar ook in rui me mate bij de financiering van dit plan tussenbeide te komen. Meningsverschillen over een zeer bijkomstige en vrij theoretische kwestie, met name die van het eigendom van de Wielingenbank, ten noorden van Zeebrugge, heb ben alles weer op losse schroeven gezet en dit voor lange jaren, daar men in de praktijk nog steeds op hetzelfde punt staat. Van Cauwelaert sprak hierna over de onderhandelingen die hij, in opdracht van de Belgische re gering met de gewezen Neder landse premier, dr. H. Colijn, heeft gevoerd en die normaal op Paaszondag 1932, tot de onder tekening van een ontwerpverdrag zouden hebben geleid, toen Ne derland op dezelfde ochtend „om vrij onbekende redenen" van me ning veranderde. Spreker herin nerde er in dit opzicht aan, dat wijlen de heer Van Beuningen, partij in het proces-Van Meege ren, toenmaals een vinnige anti- Belgische campagne financierde, evenals de gewezen minister Ger- ritson, die tijdens de eerste oor log het Vlaamse activisme steun,- de. Na de conclusies, waartoe de commissie Steenberghe-Van Cau welaert in 1954 leidde, te hebben ontleed, uitte spreker de mening, dat de voor de kwesties van Ter naaien, Terneuzen en het Moer dijk-kanaal beoogde oplossingen ontegenzeggelijk de beste zijn, «n- danks de vrij zware financiële of fers waarmede zij gepaard gaan. Tenslotte verklaarde de gewezen Kamervoorzitter overtuigd te zain dat, in het kader van de Benelux, een wederzijds begrip mogelijk is. „Onze landen hebben er gee* enkel belang bij, zo zeide hij, de strijd tussen hun respectieve ha vens voort te zetten. Het ogen blik is gunstig voor de oprichting van een Belgisch-Nederlandse havenunie, teneinde de havens van deze unie* te verdedigen tegen de steeds toenemende con currentie van andere Europese havens. stevige soep van te maken. En bovendienwat een besparing aan tijd en geld Per doosje met twee tabletten 28 Ct. voor 1 liter bouillon „ZEGT GOUDREKELTJE Naar aanleiding van de erva ringen, die door de horeca-bedrij ven zijn opgedaan tijdens de eerste zondag, dat het zondags rijverbod van kracht was, heeft het hoofdbestuur van de Neder landse bond van werkgevers in hotel-, restaurant-, café- en aan verwante bedrijven aan de minis ters van Economische Zaken en Verkeer en Waterstaat een brief gezonden. Op de ministers wordt een dringend beroep gedaan een rege ling te treffen die in mindere mate de lasten van een noodza kelijke algemene beperking van het benzineverbruik zo eenzijdig op bepaalde bedrijfstakken doet drukken. In de brief wordt onder meer gewag gemaakt van de slechte resultaten tijdens het afgelopen zomerseizoen voor die groep van bedrijven die ook nu weer wordt getroffen en wordt voorts ge- door MABEL BARNES GRUNDY Vertaald door: E. GRIESE KETS DE VRIES 14) Nadruk verboden. Desgevraagd heeft de minister van Buitenlandse Zaken, Selwyn Lloyd, woensdag bij zijn terug keer in Londen uit New York tegenover verslaggevers inzake de „breuk" tussen Groot-Brittan nië en Amerika geantwoord: „Ongetwijfeld is er een scherp meningsverschil geweest over de huidige toestand in het Midden- Oosten. We zijn het er nog niet over eens hoe we de toestand moeten aanpakken. Onze taak is de beide regeringen dichter bij elkaar te brengen. We moeten echter open blijven staan voor het feit dat onze meningen uit een liepen en we het nog niet weer eens zijn". Op dinsdag 1 januari 1957 zul len de kantoren en stations van de telegraaf- en telefoondienst van 89 uur en van 1314 uur voor het publiek zijn opengesteld. „Je bent nog iets meer dan knap; je bent gevaarlijk. Als Mi randa of Rosa nu eens verlangden te gaan „Zou u Rosa laten gaan?" viel ik hem met verbazing in de rede, „uw enige dochter?" Hij knikte. „Ik zou me heel ge rust voelen over haar." „Weet u, dat jullie allemaal een verkeerde indruk van mij heb ben?" zei ik een beetje boos. „Jullie denken geen een uit gezonderd dat ik niet op me zelf kan passen. Het maakt me woedend. Niemand kan beter op zichzelf passen dan ik. Ik ben niet bang voor landlopers of dolle stieren of „Je zult in de straten van Lon den niet veel landlopers of dolle stiesren vinden", viel hij in. „Neen, misschien niet, maar wat ik er ook zal tegenkomen, ik zal niet angstig zijn. Ik ben twee- en-twintig. Dat schijnen jullie al lemaal te vergeten, en ik ben hoogst bezadigd." „O, werkelijk?" zei hij verrast. „Ja, als ik wil. Ik ben teleurge steld in u, dr. Greenup. Ik dacht, dat u me steun zou geven. Ik rekende op u. Ik heb uw woorden aangehaald, ik heb hun verteld, dat u mij zou helpen. Ik heb de aanbevelingen genoemd, die u mij zou geven. Ik heb u voor moeders ogen laten bengelen. Ik heb u „Genade, genade!" riep hij. „Haal adem, Hilary. Ik zal je de introducties geven. Morgen zal je ze hebben. Ik neem alle twijfel terug, die ik had of je wel in staat was op jezelf te passen. Ik ik weet zeker, dat je het wel kunt. Ik weet het heel zeker Hij brak af met een lach, en ik lachte met hem mee. Ik leunde dicht tegen zijn auto aan. „U bent een bovenste beste, dr. Greenup. Neen, het kan me niet schelen, dat uw chauffeur het hoort. Ik verkies precies te zeg gen wat ik van u denk. Neen, toch niet. U bent al ijdel genoeg. Of niet? Maar ik mag u heel graag, dr. Greenup." „Dank je lieve kind." Hij klop te mij op mijn hand, die op het portier rustte. „Je zult niet lang blijven wer ken. Je zult spoedig een.Ik tartte hem met mijn ogen, de zin af te maken. „Goeie genade! Begin je weer?" „Iedere man schijnt te denken, dat het enige doel van een vrouw in het leven is om te trouwen." „Nu, is het niet zo?" „Ik moet me haasten," zei ik. Ik heb een afspraak met Sabri- na Rowdon." En dr. Greenup reed lachend verder. „Ze zijn allemaal eender", zei ik tegen de stille, kale bomen, die met hun dichte en geweldige groei Windy Hill en het tuinhuis beneden beschutten tegen de kille winden, die het dal inwoeien. „Ze zijn allemaal eender; ze hebben niets oorspronkelijks." En zo peinzend besteeg ik de top van de heuvel en ging door het grote witte hek, waarop stond: eigen weg hetgeen de bewoners van het tuinhuis en Ridgemoor Lodge namelijk onszelf en de familie Pratt, in staat stelt in vreedzame afzondering in het dal te leven. Voorbij het kanaal met zijn lang zame, zwaarwichtige vrachtsche pen; een kanaal, even mooi als de Spray, gedeeltelijk met bochten, met bomen en groene, sappige oevers tot aan de waterkant; en sluizen dozijnen sluizen, die geopend een massa wit, schut mend water doorlieten. Het ka naal middenin het dorp was niet zo aardig want waar men men sen vindt met hun fabrieken en werkplaatsen en winkels, daar houdt het op mooi te zijn. En het dorp groeide, groeide snel en ter wijl het'groeide, zoals alle dor pen, werd het lelijk en, zoals alle verstandige mensen, sloten wij onze ogen niet voor dat feit, want het was zo duidelijk, maar wij maakten er het beste van. „Kom en geniet van onze omgeving", plachten we tegen onze verre vrienden te zeggen. „Het dorp is niet mooi. De Derbyshire en Cheshire architectuur is niet aan trekkelijk. Doe daar je ogen dicht nu zijn we voorbij die afschu welijke fabrieksmuur. Ja, fabrie ken zijn heel noodzakelijk. Neen, ik zou er niets op tegen hebben er een te bezitten, als ik het ge val weg kon stoppen op een Zuid- i zee-eiland, waar het niet te zien was. Nu zijn we op de Ridge. Wat zeg je hiervan? Schitterende blauwe vergezichten, links heu vels, die zich opstapelen tegen de lucht, rechts de lachende Che- shire-vlakte. Nauwelijks te over treffen, zeg je. Ik ben het vol komen met je eens." Sabrina Rowdon zinspeelde er op, dat ik laat was en gedwee gaf ik het toe, want zij was een hoogst gewichtig personage in Ridgemoor. Had zij niet geduren de veertig jaar of langer voor de inwoners genaaid, gepast, getornd en gekeerd? Enkele van de def tige mensen gingen voor hun ja ponnen naar Darkchester, maar velen van ons bleven Sabrina trouw. Wij mochten en waardeer den haar, en we bogen allemaal voor haar uitspraken. Als ze zei, dat we brede heupen hadden, en geen plooien moesten dragen, droegen we eenvoudige jurken met een nederig gemoed. Als zij ons met planken vergeleek en aanraadde, ruimte onder de taille te nemen, kwam er ruimte en zwollen we op als volgepropte ballons. Als ze zei, dat onze ar men rood waren en bedekt moes ten worden, bedekten we ze. En als ze zei, dat ze blank en vol wa ren en best getoond konden wor den, dan toonden wij ze. (Wordt vervolgd.) steld dat ongeveer 25 proeent van de jaaromzet op de zondaren wordt behaald. Tevens wordt uiting gegeven aan de vrees dat hij een lang voortduren van het zondagsrij verbod het komende toeristische seizoen in ernstige mate in ge vaar zou kunnen worden ge bracht. Tenslotte wordt er de aan dacht op gevestigd dat veel be drijven het gehele jaar geopenc zijn om het vakbekwame perso neel aan het bedrijf te binden er dat voortduring van het zondags rijverbod dit personeel dwingt elders emplooi te zoeken, omdat zijn inkomen afhankelijk is van de omzet. Een speciale correspondent te Boedapest van het Oostenrijkse dagblad „Neues Oesterreich" meldt dat de inwoners van Boe dapest thans spijzen gebruiken die zij in geen jaren meer heb ben geproefd. Zij kunnen nu verschillende soorten oorspronkelijk voor uit voer bestemde en in de staats- pakhuizen opgeslagen vleeswa ren en gevogelte kopen. Docli de -meeste Hongaren beschouwen deze ongekende weelde als een soort galgenmaal, want zij weten niet, waar vandaan er levensmid delen zullen komen, wanneer de uitvoervaorraden hun weg naar de verbruikers hebben gevonden. De Oostenrijkse legatie deelt mede, dat de Oostenrijkse vreem- delingenverkeersbedrijven onbe perkt ter betschikking van de buitenlandse toeristen staan, aar- gezien de grote stroom van Hon gaarse vluchtelingen behalve in scholen, kazernes en particuliere woningen slechts in landelijke herbergen, die niet door winter - sportgasten worden bezocht, wor den ondergebracht. Geruchte over beperking van levensmidd len en andere verbruiksgoedert zijn van iedere grond ontbloc Gaza maakt deel uit var Israël j De Israëlische minister van Binnenlandse Zaken, Baryehdu, heeft volgens de Israëlische och tendbladen van dinsdag, maan dag in een toespraak gezegd, dat Gaza deel van Israël uit maakt. De Israëlische troepen zlouden dit gebied niet verlatte"

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1956 | | pagina 5