G.QU.DBOUILLQM
Voorlopig geen tweede nieuwe
veerboot Vlissingen-Breskens
De problemen der
Belgisch-Nederlandse waterwegen
Butler over
het Midden-Oosten
Het zondagsrijverbod
en de Horeca-bedrijven
Hilary op eigen wieken
DE TOESTAND IN SYRIË
TWEEDE BLAD
Donderdag 29 november 56
12e jaargang no. 3934
-Opnieuw kleding en levens
middelen onderweg naar
Hongaarse vluchtelingen
in Oostenrijk
ZO ZUIVER ALS
GOUD!
SELWYN LLOYD
TERUG IN ENGELAND
TELEGRAAF- EN TELEFOON
DIENST OP NIEUWJAAR,
DE VOEDSELSITUATIE
IN HONGARIJE
De logiesgelegenheid
in Oostenrijk
Ten behoeve van de indienst-
stelling van de nieuwe grotere
veerboot in het veer Breskens
Vltesingen wordt ten westen van
Breskens een nieuwe veerhaven
(met aanieginrichting) aange
legd en te Vlissingen een nieuwe
asnleginrichting gebouwd. Het
streven is genoemde werken bij
het in gebruik nemen van de
nieuwe veerboot gereed te heb
ben. Van de bouw van een twee
de nieuwe grotere veerboot moet
voorshands om conjuncturele re
denen worden afgezien, aldus mi
nister Algera in zijn memorie van
antwoord op de begroting van
Verkeer en Waterstaat.
Zowel uit eigen beweging als
op grond van de herhaalde malen
gedane suggestie is door de rijks
waterstaat de mogelijkheid van
tunnel door de Schelde tus-
Zeeuws-Vlaanderen en N
Brabant overwogen. De slotsom
daarvan is geweest, dat men de
gedachte aan dit werk zal moe
ten laten varen, daar het van een
dergelijke kostbaarheid zou wor
den, dat het economisch niet te
verdedigen zou zijn. Zelfs staat
de uitvoerbaarheid in dit rivier
gedeelte niet vast.
HAVEN TERNEUZEN.
Plannen tot verbetering van de
haven van Terneuzen worden
thans niet overwogen. Wel is er
tusen het rijk, de lokaliteit en
overige betrokken instanties
overleg gaande om tot een betere
beheers- en exploitatievorm in
deze haven te geraken; dit over
leg is eerst onlangs aangevangen,
zodat in dit stadium nog bezwaar-
een
sen
lijk mededelingen terzake kun
nen worden verstrekt.
HAVEN BRESKENS.
Hetgeen in het voorlopig ver-
gl^g ig opgemerkt omtrent de
aanleg van de nieuwe haven te
Breskens, doet de minister vre
zen voor enig misverstand. Het
gaat hier n.l. niet om een nieuwe
haven voor algemeen gebruik,
doch om een veerhaven, uitslui
tend ten gebruike van de provin
ciale veerdienst VlissingenBres-
kens.
De bestaande handelshaven,
welke na de oorlog ten koste van
grote bedragen is verbeterd en
waar zich een verheugende be
drijvigheid heeft ontwikkeld,
blijft geheel intact en ondervindt
van de verplaatsing van het veer
naar 'n nieuwe haven ten westen
van Breskens het voordeel, dat
de handelsvaart en de visserij bij
het in- en uitvaren van de haven
niet meer zullen worden gehin
derd door de frequent varende
veerdienst, terwijl bovendien door
het-buiten raken van de aanleg
plaats en het grote opstelplein
voor de veerdienst een belang
rijke expansiemogelijkheid voor
het commerciële gebruik van de
haven beschikbaar zal komen.
Het is dan ook niet juist te
stellen, dat de bedrijven, die thans
nog bij de haven gevestigd zijn,
verplicht zullen worden zich te
verplaatsen, aangezien alleen de
bedrijvigheid, die de veerdienst
met zich meebrengt en de daar
mede verband houdende belang
stelling voor garage- en horeca
bedrijven rond de haven, waar
schijnlijk belangrijk zullen ver
minderen. En dit laatste behoelt
nog niet in te houden, dat alle
toeristische belangstelling voor
de haven verdwijnen zal.
Indien overigens bepaalde be
drijven zich zouden willen ver
plaatsen, ligt het niet op de weg
van de minister te bevorderen,
dat tegemoetkoming in de kosten
daarvan wordt verleend.
BRAAKMAN.
De door vele leden naar voren
gebrachte gedachte in verband
met de inpoldering van de Braak
man een oost—west-verbinding
door Z.-Vlaanderen in het rijks
wegenplan op te nemen, kan
naar het oordeel van de minister
niet in overweging worden geno
men hij meent dat de uitvoering
van die gedachte aan de provin
cie kan worden overgelaten, die
reeds grote gedeelten van deze
verbinding tot stand bracht.
De stichting „hulpactie voor
Hongarije" te Amsterdam heeft
met medewerking van het Ne
derlandse Rode Kruis gisteren
een vierde wagon levensmidde
len, kleiding, en toiletartikelen
verzonden naar de kampen in
Oostenrijk ten behoeve van de
Hongaarse vluchtelingen.
Bij de uitdeling van de goede
ren zullen ook de reeds langer
in Oostenrijk vertoevende vluch
telingen niet worden vergeten.
Uit de diverse kampen komen
noodkreten om kleding en ..levens
middelen.
Van Cauwelaert, de Belgische
minister van Staat en oud-
Kamervoorzitter, heeft dinsdag
avond voor het Genootschap voor
Staathuishoudkunde te Brussel
gesproken over „de problemen
der Belgisch-Nederlandse water
wegen".
Hij sprak eerst over de stop
van Ternaaien en herinnerde er
aan, dat de achtereenvolgende
Belgische regeringen zich reeds
vóór de eerste oorlog met dit
Butler, de plaatsvervangende
Britse premier, heeft „ronduit"
tegen een verslaggever van het
Amerikaanse blad „Newsweek"
verklaard dat het verkeerd is te
menen dat Groot-Brittamdë zfjii
traepen „na vandaag" geheel uit
Hgypte zal terugtrekken.
Hij gaf dit antwoord op de
vraag van de verslaggever of
Qroot-Brittannië, voor het weer
inde gunst van Amerika kan ko
men, in het openbaar zal moeten
erkennen dat zijn optreden tegen
hfeypte onjuist is geweest.
De verslaggever had eerder ge
vraagd wat Groot-Brittannië doet
om het geschil tussen Engeland
en Amerika bij te leggen. De Brit-
VapoRub
Een betrouwbaar genoemde
Arabische diplomatieke koerier,
«tóe dinsdag uit Damascus te Eag-
«iag is aangekomen, heeft mede-
(ieeid, dat het hoofd van de ge
heime dienst van het Syrische
leger, kolonel Abdoel Hamid Sar-
radj, „op het ogenblik Syrië be
stuurt. met volledige steun van
de extreme Arabische nationale
politieke partijen en de commu
nisten".
Sarradj krijgt advjezen van
„een groot aantal Russische raad
gevers en technici, die feitelijk
dagelijks arriveren", aldus de koe
rier.
Verder deelde hij mede, dat de
Russen langzamerhand het bevel
krijgen over eenheden van de Sy
rische strijdkrachten, leiding ge
ven bij de aanleg van vliegvelden
en grensposten bezetten.
De koerier zei rijen tanks, pant
serauto's, pantserafweer en ver
der luchtdoelkanonnen van Rus
sische makelij te hebben gezien
op de hoofdweg van Damascus
naar Beiroet.
In de Sowjet-Unie gebouwde
jachtvliegtuigen en bommenwer
pers komen dagelijks in Syrië
aan en worden gedeeltelijk gesta
tioneerd op de vliegvelden van
Damascus en Aleppo, maar voor
namelijk op de nieuwe vliegvel
den in het gebied van Djezirah.
Volgens de koerier is er in Sy
rië veel verzet tegen de Russische
«vloed in het land, „hoofdzake
lijk, omdat de publieke opinie
Russische overheersing vreest".
se premier antwoordde: Op het
ogenblik kunnen wij niet koeler
behandeld worden door de Ver.
Staten. Ik ben er van overtuigd
dat de president van de Ver. Sta
ten en het Amerikaanse volk de
zelfde grondslagen willen als wij.
Maar Amerika onderschat onze
ernst met betrekking tot de Suez.
kwestie. Door zich tegen ons te
blijven keren kunnen de Ameri
kanen wellicht het vertrouwen
van andere landen winnen, maar
het kan hun ons vertrouwen in
hen kosten.
Een andere vraag van de ver
slaggever luidde: „Wat moetende
Ver. Staten volgens U in het Mid
den-Oosten doen?"
Butler antwoordde„Amerika
zou zich in de eerste plaats eer
der op de toekomst dan op het
verleden moeten richten. Ten
tweede moet het pogingen doen
om de vrije vaart door het Suez-
kanaal te verzekeren. Ten derde
moet het trachten het kanaal zo
spoedig mogelijk vrij te krijgen
en ten vierde zou het een grote
stap moeten doen om het econo
mische leven in het betrokken
gebied te verbeteren, regelingen
moeten treffen voor de toekomst
van de olie-industrie en de buis
leidingen".
Desgevraagd antwoordde But
ler, dat het niet gemakkelijk is
een regeling te treffen om de
Russen buiten het Midden-Oos
ten te houden. Wel geloofde hij
dat er vooruitzichten zijn voor
een dergelijke regeling in het ge
bied van het Suezkanaal.
Tenslotte zei Butler dat hij er
tamelijk zeker van is, dat de Brit
se conservatieve partij verenigd
achter de huidige regering blijft
staan.
Nog 2
minuien, Ans
Voor je weggaat
nog even een
lekkere kop
bouillon
MAGGI
GOUDBOUILLON,
zeker? Ja. graag,
dal is de lekkerste,
die ik ken
probleem bezighielden, maar dat
er vrijwel geen vorderingen zijn
gemaakt. De oplossing is nog
steeds in het stadium van ont
werp.
Wat het kanaal GentTerneu
zen aangaat, ontleedde spreker de
wederzijdse eisen. De stad Gent
verlangt te beschikken over een
toegang tot de zee, die de door
tocht van de boten, welke de
Westerschelde kunnen bevaren,
mogelijk maakt. De huidige sluis
van Terneuzen beantwoordt vol
strekt niet aan deze eis.
MAGGI GOUDBOUILLON is de zuiverste, lekkerste en
krachtigste vleesbouillon, die U zich denken kunt,
met fijngesnipperde jonge groenten erin. Fijn in
stamppot - prima om een
Tevens moet het kanaal wor
den verbreed en uitgediept. Ne
derland verlangt anderzijds een
beperking van het zoutgehalte
van het water stroomopwaarts en
een verminderde verontreiniging
van het water stroomafwaarts. De
haven van Gent, aldus Van Cau-
weleart, is van belang voor de in
dustrie en het achterland van
deze stad. De oevers van het ka
naal zijn van buitengewone
waarde als zetel van grote bedrij
ven. Ondanks de talrijke bespre
kingen is er voor dit probleem
evenmin enig concreet plan tot
stand gekomen. Zo de kwesties
van de Stop van Ternaaien en
van het kanaal van Terneuzen
nooit een politieke ondergrond
hebben gehad, kan dit niet ge
zegd worden van de verbindingen
AntwerpenRijn, zo ging spre
ker voort. Hij gaf hierna een
historische uiteenzetting van het
Scheideprobleem vanaf 1621, toen
voor de eerste maal plannen wer
den gemaakt voor een nooit ver
wezenlijkte ScheldeRijn-ver-
binding. Na de eerste wereldoor
log heeft België, volgens spreker,
een zeer mooie gelegenheid laten
voorbijgaan. Op dat ogenblik was
Nederland zeer verzoeningsgezind
en bereid niet alleen een verdrag
betreffende het Moerdijkkanaal
te ondertekenen, maar ook in rui
me mate bij de financiering van
dit plan tussenbeide te komen.
Meningsverschillen over een zeer
bijkomstige en vrij theoretische
kwestie, met name die van het
eigendom van de Wielingenbank,
ten noorden van Zeebrugge, heb
ben alles weer op losse schroeven
gezet en dit voor lange jaren,
daar men in de praktijk nog
steeds op hetzelfde punt staat.
Van Cauwelaert sprak hierna
over de onderhandelingen die hij,
in opdracht van de Belgische re
gering met de gewezen Neder
landse premier, dr. H. Colijn,
heeft gevoerd en die normaal op
Paaszondag 1932, tot de onder
tekening van een ontwerpverdrag
zouden hebben geleid, toen Ne
derland op dezelfde ochtend „om
vrij onbekende redenen" van me
ning veranderde. Spreker herin
nerde er in dit opzicht aan, dat
wijlen de heer Van Beuningen,
partij in het proces-Van Meege
ren, toenmaals een vinnige anti-
Belgische campagne financierde,
evenals de gewezen minister Ger-
ritson, die tijdens de eerste oor
log het Vlaamse activisme steun,-
de.
Na de conclusies, waartoe de
commissie Steenberghe-Van Cau
welaert in 1954 leidde, te hebben
ontleed, uitte spreker de mening,
dat de voor de kwesties van Ter
naaien, Terneuzen en het Moer
dijk-kanaal beoogde oplossingen
ontegenzeggelijk de beste zijn, «n-
danks de vrij zware financiële of
fers waarmede zij gepaard gaan.
Tenslotte verklaarde de gewezen
Kamervoorzitter overtuigd te zain
dat, in het kader van de Benelux,
een wederzijds begrip mogelijk is.
„Onze landen hebben er gee*
enkel belang bij, zo zeide hij, de
strijd tussen hun respectieve ha
vens voort te zetten. Het ogen
blik is gunstig voor de oprichting
van een Belgisch-Nederlandse
havenunie, teneinde de havens
van deze unie* te verdedigen
tegen de steeds toenemende con
currentie van andere Europese
havens.
stevige soep van te maken.
En bovendienwat een
besparing aan tijd en geld
Per doosje met twee
tabletten 28 Ct.
voor 1 liter bouillon
„ZEGT
GOUDREKELTJE
Naar aanleiding van de erva
ringen, die door de horeca-bedrij
ven zijn opgedaan tijdens de
eerste zondag, dat het zondags
rijverbod van kracht was, heeft
het hoofdbestuur van de Neder
landse bond van werkgevers in
hotel-, restaurant-, café- en aan
verwante bedrijven aan de minis
ters van Economische Zaken en
Verkeer en Waterstaat een brief
gezonden.
Op de ministers wordt een
dringend beroep gedaan een rege
ling te treffen die in mindere
mate de lasten van een noodza
kelijke algemene beperking van
het benzineverbruik zo eenzijdig
op bepaalde bedrijfstakken doet
drukken.
In de brief wordt onder meer
gewag gemaakt van de slechte
resultaten tijdens het afgelopen
zomerseizoen voor die groep van
bedrijven die ook nu weer wordt
getroffen en wordt voorts ge-
door
MABEL BARNES GRUNDY
Vertaald door: E. GRIESE
KETS DE VRIES
14)
Nadruk verboden.
Desgevraagd heeft de minister
van Buitenlandse Zaken, Selwyn
Lloyd, woensdag bij zijn terug
keer in Londen uit New York
tegenover verslaggevers inzake
de „breuk" tussen Groot-Brittan
nië en Amerika geantwoord:
„Ongetwijfeld is er een scherp
meningsverschil geweest over de
huidige toestand in het Midden-
Oosten. We zijn het er nog niet
over eens hoe we de toestand
moeten aanpakken. Onze taak is
de beide regeringen dichter bij
elkaar te brengen. We moeten
echter open blijven staan voor
het feit dat onze meningen uit
een liepen en we het nog niet
weer eens zijn".
Op dinsdag 1 januari 1957 zul
len de kantoren en stations van
de telegraaf- en telefoondienst
van 89 uur en van 1314 uur
voor het publiek zijn opengesteld.
„Je bent nog iets meer dan
knap; je bent gevaarlijk. Als Mi
randa of Rosa nu eens verlangden
te gaan
„Zou u Rosa laten gaan?" viel
ik hem met verbazing in de rede,
„uw enige dochter?"
Hij knikte. „Ik zou me heel ge
rust voelen over haar."
„Weet u, dat jullie allemaal een
verkeerde indruk van mij heb
ben?" zei ik een beetje boos.
„Jullie denken geen een uit
gezonderd dat ik niet op me
zelf kan passen. Het maakt me
woedend. Niemand kan beter op
zichzelf passen dan ik. Ik ben
niet bang voor landlopers of dolle
stieren of
„Je zult in de straten van Lon
den niet veel landlopers of dolle
stiesren vinden", viel hij in.
„Neen, misschien niet, maar
wat ik er ook zal tegenkomen, ik
zal niet angstig zijn. Ik ben twee-
en-twintig. Dat schijnen jullie al
lemaal te vergeten, en ik ben
hoogst bezadigd."
„O, werkelijk?" zei hij verrast.
„Ja, als ik wil. Ik ben teleurge
steld in u, dr. Greenup. Ik dacht,
dat u me steun zou geven. Ik
rekende op u. Ik heb uw woorden
aangehaald, ik heb hun verteld,
dat u mij zou helpen. Ik heb de
aanbevelingen genoemd, die u mij
zou geven. Ik heb u voor moeders
ogen laten bengelen. Ik heb u
„Genade, genade!" riep hij.
„Haal adem, Hilary. Ik zal je de
introducties geven. Morgen zal je
ze hebben. Ik neem alle twijfel
terug, die ik had of je wel in
staat was op jezelf te passen. Ik
ik weet zeker, dat je het wel
kunt. Ik weet het heel zeker
Hij brak af met een lach, en ik
lachte met hem mee.
Ik leunde dicht tegen zijn auto
aan.
„U bent een bovenste beste, dr.
Greenup. Neen, het kan me niet
schelen, dat uw chauffeur het
hoort. Ik verkies precies te zeg
gen wat ik van u denk. Neen, toch
niet. U bent al ijdel genoeg. Of
niet? Maar ik mag u heel graag,
dr. Greenup."
„Dank je lieve kind." Hij klop
te mij op mijn hand, die op het
portier rustte.
„Je zult niet lang blijven wer
ken. Je zult spoedig een.Ik
tartte hem met mijn ogen, de zin
af te maken.
„Goeie genade! Begin je weer?"
„Iedere man schijnt te denken,
dat het enige doel van een vrouw
in het leven is om te trouwen."
„Nu, is het niet zo?"
„Ik moet me haasten," zei ik.
Ik heb een afspraak met Sabri-
na Rowdon."
En dr. Greenup reed lachend
verder.
„Ze zijn allemaal eender", zei
ik tegen de stille, kale bomen, die
met hun dichte en geweldige
groei Windy Hill en het tuinhuis
beneden beschutten tegen de kille
winden, die het dal inwoeien. „Ze
zijn allemaal eender; ze hebben
niets oorspronkelijks." En zo
peinzend besteeg ik de top van de
heuvel en ging door het grote
witte hek, waarop stond: eigen
weg hetgeen de bewoners van
het tuinhuis en Ridgemoor Lodge
namelijk onszelf en de familie
Pratt, in staat stelt in vreedzame
afzondering in het dal te leven.
Voorbij het kanaal met zijn lang
zame, zwaarwichtige vrachtsche
pen; een kanaal, even mooi als de
Spray, gedeeltelijk met bochten,
met bomen en groene, sappige
oevers tot aan de waterkant; en
sluizen dozijnen sluizen, die
geopend een massa wit, schut
mend water doorlieten. Het ka
naal middenin het dorp was niet
zo aardig want waar men men
sen vindt met hun fabrieken en
werkplaatsen en winkels, daar
houdt het op mooi te zijn. En het
dorp groeide, groeide snel en ter
wijl het'groeide, zoals alle dor
pen, werd het lelijk en, zoals alle
verstandige mensen, sloten wij
onze ogen niet voor dat feit, want
het was zo duidelijk, maar wij
maakten er het beste van. „Kom
en geniet van onze omgeving",
plachten we tegen onze verre
vrienden te zeggen. „Het dorp is
niet mooi. De Derbyshire en
Cheshire architectuur is niet aan
trekkelijk. Doe daar je ogen dicht
nu zijn we voorbij die afschu
welijke fabrieksmuur. Ja, fabrie
ken zijn heel noodzakelijk. Neen,
ik zou er niets op tegen hebben
er een te bezitten, als ik het ge
val weg kon stoppen op een Zuid- i
zee-eiland, waar het niet te zien
was. Nu zijn we op de Ridge. Wat
zeg je hiervan? Schitterende
blauwe vergezichten, links heu
vels, die zich opstapelen tegen de
lucht, rechts de lachende Che-
shire-vlakte. Nauwelijks te over
treffen, zeg je. Ik ben het vol
komen met je eens."
Sabrina Rowdon zinspeelde er
op, dat ik laat was en gedwee gaf
ik het toe, want zij was een
hoogst gewichtig personage in
Ridgemoor. Had zij niet geduren
de veertig jaar of langer voor de
inwoners genaaid, gepast, getornd
en gekeerd? Enkele van de def
tige mensen gingen voor hun ja
ponnen naar Darkchester, maar
velen van ons bleven Sabrina
trouw. Wij mochten en waardeer
den haar, en we bogen allemaal
voor haar uitspraken. Als ze zei,
dat we brede heupen hadden, en
geen plooien moesten dragen,
droegen we eenvoudige jurken
met een nederig gemoed. Als zij
ons met planken vergeleek en
aanraadde, ruimte onder de taille
te nemen, kwam er ruimte en
zwollen we op als volgepropte
ballons. Als ze zei, dat onze ar
men rood waren en bedekt moes
ten worden, bedekten we ze. En
als ze zei, dat ze blank en vol wa
ren en best getoond konden wor
den, dan toonden wij ze.
(Wordt vervolgd.)
steld dat ongeveer 25 proeent
van de jaaromzet op de zondaren
wordt behaald.
Tevens wordt uiting gegeven
aan de vrees dat hij een lang
voortduren van het zondagsrij
verbod het komende toeristische
seizoen in ernstige mate in ge
vaar zou kunnen worden ge
bracht.
Tenslotte wordt er de aan
dacht op gevestigd dat veel be
drijven het gehele jaar geopenc
zijn om het vakbekwame perso
neel aan het bedrijf te binden er
dat voortduring van het zondags
rijverbod dit personeel dwingt
elders emplooi te zoeken, omdat
zijn inkomen afhankelijk is van
de omzet.
Een speciale correspondent te
Boedapest van het Oostenrijkse
dagblad „Neues Oesterreich"
meldt dat de inwoners van Boe
dapest thans spijzen gebruiken
die zij in geen jaren meer heb
ben geproefd.
Zij kunnen nu verschillende
soorten oorspronkelijk voor uit
voer bestemde en in de staats-
pakhuizen opgeslagen vleeswa
ren en gevogelte kopen. Docli de
-meeste Hongaren beschouwen
deze ongekende weelde als een
soort galgenmaal, want zij weten
niet, waar vandaan er levensmid
delen zullen komen, wanneer de
uitvoervaorraden hun weg naar
de verbruikers hebben gevonden.
De Oostenrijkse legatie deelt
mede, dat de Oostenrijkse vreem-
delingenverkeersbedrijven onbe
perkt ter betschikking van de
buitenlandse toeristen staan, aar-
gezien de grote stroom van Hon
gaarse vluchtelingen behalve in
scholen, kazernes en particuliere
woningen slechts in landelijke
herbergen, die niet door winter -
sportgasten worden bezocht, wor
den ondergebracht. Geruchte
over beperking van levensmidd
len en andere verbruiksgoedert
zijn van iedere grond ontbloc
Gaza maakt deel uit var
Israël
j De Israëlische minister van
Binnenlandse Zaken, Baryehdu,
heeft volgens de Israëlische och
tendbladen van dinsdag, maan
dag in een toespraak gezegd,
dat Gaza deel van Israël uit
maakt. De Israëlische troepen
zlouden dit gebied niet verlatte"