Oostenrijks-Hongaars grensincident „Borba' over de ontvoering van Nagy Vliegramp bij Parijs Nieuwe spoorweg-techniek ontwikkeling in WEERBERICHT HOOGWATER ZON- en MAANSTANDEN De binnenlandse moeilijkheden in Indonesië satans sa bert" MAANDAG 26 NOVEMBER 1956 12e Jaargang Nr 3931 TSJECHISCH VLIEGTUIG BIJ ZURICH NEERGESTORT Alle 23 inzittenden kwamen om het leven Kort na zijn vertrek naar Praag van het vliegveld bij Zurich is zaterdagavond omstreeks zes uur een Tsje chisch passagiersvliegtuig in een veld bij Eglisau dicht bjj de Duitse grens neerge stort. Toen het toestel de grond raakte ontplofte het, waardoor een krater van 30 meter bij 3 meter diepte ont stond. Drie en twintig men sen (de achttien passagiers en de vijf bemanningsleden) venden de dood. Prinses bezoekt Hongaarse vluchtelingen GROTE ONTSTELTENIS IN BOEDAPEST Kleine tankervloot van Shellgroep wordt weer in gebruik genomen ONDERZOEK VAN SYRISCHE KLACHT VOLTOOID 34 INZITTENDEN VONDEN DE DOOD 2 overlevenden Bij Parijs is vrijdagnacht een Italiaans verkeersvlieg tuig verongelukt, vijf minu ten nadat het van 't Parijse vliegveld Orly was opgeste gen. Slechts twee van de 36 inzittenden 26 passagiers en 10 bemanningsleden hebben 't ongeluk overleefd. De twee overlevenden, een Italiaan en een vrouw wier nationaliteit nog niet Be kendgemaakt is, zijn ge wond in een ziekenhuis op genomen. De aanvragen om ontheffing van het Zondagrijverbod SPANNING IN LIBANON Indische afgezant naar Boedapest Het Nederlandse motorschip „Ambiorix" gezonken REDE VAN CHURCHILL VERKEERD WEERGEGEVEN Onbeperkt aantal vluchtelingen naar Engeland Zuidslavisch protest bij Hongaarse regering ALGERIE DE BENZINEPOSITIE IN BELGIE EN ENGELAND Frankering bij abonnement: Terneuzen Redactie-adres: Noordstraat 55—57 Terneuzen Telefoon 2073 en 2510 Na 5 uur uitsluitend 2073 Gironummer 38150 Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande Abonnementsprijs: '5,75 pór kwartaal, pet maand 1,92; per week 46 cent. Losse nrs 8 ct. Verschijnt dagelijks Uitgeefster N. V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen Advertentieprijs per mm 15 ct; minimum per advertentie 2,25 Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 1,—; Iedere regel meer 20 cent Vermelding: Brieven onder nummer, of: Adres Bureau van dit Blad, 20 cent meer. Voor het Maandagnummer: zaterdags 10 uur Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur Het Oostenrijks ministerie van Binnenlandse Zaken heeft zater dag een communiqué uitgegeven over het grensincident van vrij dag j.l., waarbij een Sowjet-mili- tair werd gedood en één gearre steerd. Het incident vond plaats op een punt, waar de Oostenrijkse grens duidelijk aangegeven is, aldus het communiqué. Het incident geschiedde vrijdag te ongeveer half vier toen Hon gaarse vluchtelingen, die reeds de Oostenrijkse grens overschre den hadden, achtervolgd en be-1 het feit dat de houdmg van de ji c?-i/-»+ tviiRuccicrhp trnpnpn 3fin Q6 Jrlon- Russische troepen aan de Hon gaars-Oostenrijkse grens tot dus ver zodanig is geweest, dat daar uit blijkt, dat de Russische mili taire leiding de Oostenrijkse grens eerbiedigt. De Oostenrijkse regering zegt te hopen, dat de Russische mili taire autoriteiten maatregelen zullen nemen om herhaling van incidenten als het onderhavige te voorkomen. Aan boord waren o.a. zes leden van het Tsjechisch ijshockey- team uit Branik, die wedstrij den in Zwitserland hadden ge speeld, en tien Chinezen, vermoe delijk van een theatergroep. Nader wordt gemeld, dat de tien omgekomen Chinezen mede werkers waren van het operage zelschap van Peking, die van een tournee door Latijns-Amerika terugkeerden, Het vliegtuig was een Russisch toestel van het type Iljoesjin. Behalve de 10 Chinese artiesten en de 6 Tsjechoslowaakse ijshoc- kyspelers be .vonden zich 2 Boli- vianen onder de passagiers. Tot dusver heeft men slechts 15 lijken kunnen identificeren. Op grond van de verklaringen van oogge tuigen sluit men de mogelijkheid van sabotage uit. H.K.H. Prinses Wilhelmina heeft zaterdagmiddag een bezoek ge bracht aan de Hongaarse vluch telingen, die in het vakantiecen trum „Coldenhove" te Eerbeek in bungalows een tijdelijk onderdak hebben gevonden. Prinses Wilhel mina heeft zich door middel van tolken met verscheidene ouders en kinderen onderhouden en la ter in het gemeenschappelijke ge bouw de thee gebruikt. H. K. H. arriveerde om ongeveer 3 uur en vertrok te ongeveer 5 uur. schoten werden door Sowjet-mi litairen. Onder de vluchtelingen bevond zich een jong meisje, dat door een Russische soldaat weid nagezeten en op Oostenrijks ge bied werd gegrepen. De soldaat probeerde het meisje naar Hon gaars gebied terug te slepen. Twee Oostenrijkse boeren slaag den er evenwel in haar te bevrij den. De Sowjet-militair keerde naar Hongarije terug. Te zelfdertijd poogden twee an dere Russische soldaten, die de weg van Boccuk (Hongarije) naar Rechnitz (Oostenrijk) overgesto ken waren, deze weg voor vluch telingen te versperren. Oosten rijkse douane-beambten aan de grens stelden de politie van Rech nitz op de hoogte en reden zelf naar het dorp. Een honderd me ter van de douanepost stuitten zij op de twee Russische militai ren met automatische wapens op de douane-beambten gericht, die op hun beurt hun geweren op de Russen richtten. Intussen arriveerde een auto met politiemannen. De twee Rus sen werden ontwapend en naar Rechnitz gevoerd. Eén van de Russen trachtte te ontsnappen. Hij werd na sommatie door een der politiemannen neergeschoten en bleek in de buik geraakt te zijn. Bij aankomst in het zieken huis overleed de soldaat, aldus het communiqué. De andere Russische soldaat wordt door de Oostenrijkse mili taire autoriteiten vastgehouden. Naar aanleiding van dit incident heeft de Oostenrijkse kanselier, dr. Julius Raab, zaterdag aan de Sowjet-ambassadeur een „scherp plotest" doen overhandigen. De Oostenrijkse regering betreurt het, dat het incident de dood van een mens tengevolge heeft ge-; had, maar wijst erop dat dit te wijten was aan een grensincident. Z,V„,.«GS* Te Vlissingen wordt vernomen dat de opgelegde zgn. kleine tan kervloot van de Koninklijke Shellgroep, in verband met de bijzondere oliesituatie, weer in de vaart zal worden gebracht. Reeds gepensioneerde gezag voerders en werktuigkundigen van de CUracaose Stoomvaart Maatschappij, hebben van deze maatschappij het verzoek ontvan gen opnieuw in dienst te komen. Zaterdag is reeds een 15-tal van hen per vliegtuig van Schip hol naar Curasao vertrokken. Het zou hier zes tankschepen betreffen met e eninhoud van 4000 ton, die tijdens de oorlog het olietransport verzorgden tus sen Venezuela en de eilanden Aruba en Curacao. Soekarno overlegt met minis ter-president Ali Sastroamid- jojo. President Soekarno heeft zater dag besprekingen gevoerd met minister-president mr. Ali Sas- troamidjojo, naar men aanneemt over de verwarde binnenlandse toestand in Indonesië als gevolg van de moeilijkheden in het leger. Vrijdagavond ontbood Soekar no de voormalige chef-staf van het leSer, generaal Simatupang. Over deze ontmoeting kon slechts worden vernomen, dat zij werd gehouden als onderdeel van de pogingen een uitweg te vinden uit de huidige moeilijkheden in de landstrijdkrachten. ONBEPERKTE GARANTIE VERING De organisatie van waarnemers der V. N. in Palestina heeft vrij dag een volledig rapport over het resultaat van een onderzoek door haar militaire waarnemers van een Syrische klacht over troepen concentraties aan de Israëlische kant van de grens met Syrië naar New York gezonden. Volgens AFP hebben zes waar nemers van de V. N. geen enkele concentratie van Franse, Britse of zelfs Israëlische troepen aan de IsraëlischSyrische en Israë lischJordaanse grens waarge- nermen. Op het hoofdkwartier van de V. N. is inmiddels al het rapport van de waarnemers ontvangen. Zij verklaren hierin, dat zich aan de Syrische en Jordaanse gren zen geen Britse, Franse of Israë lische troepenconcentraties bevin den. Israël heeft secretaris-generaal Hammarskjoeld uitgenodigd een persoonlijke vertegenwoordiger te zenden om de toestand in de kuststrook van Gaza te onder zoeken, zulks naar aanleiding van berichten over ongeregeld heden onder Arabische vluchte lingen in dat gebied. Het toestel, een DC-6 van de Italiaanse luchtvaartmaatschappij L.A.I., was op weg van Rome naar New York. Het was een uur te vroeg uit Rome op Orly aange komen, omdat de tussenlanding in Milaan was overgeslagen met het oog op mist. Om vijf minuten over half een vertrok het toestel van Orly, met voornamelijk Ame- Volgens mededelingen van diplo maten en reizigers zouden in Li- bamon steeds strengere veilig heidsmaatregelen worden geno men, vooral in de hoofdstad Bei roet. Dit zou samenhangen met het feit, dat de laatste dagen ver schillende aanslagen zijn voorge vallen. Als dieperliggende reden wordt genoemd de houding van bepaalde politici uit Mohamme daanse kringen ten opzichte van het ontslag van premier Abdallah Yaffi en minister van Staat Saeb Salam na de weigering van presi dent Sjamoen om de diplomatieke betrekkingen met Frankrijk en Groot Brittannië te verbreken. •e ministerraad van de Sowjet- Unie heeft Javtfcronkof benoemd t«t vice-minister van staatstoe zicht. aldus deelt Tass mee. Het officiële Zuidslavische blad „Borba" heeft in een bericht van zijn correspondent te Boedapest gemeld, dat Imre Nagy en zijn aanhangers, die van 4 tot 22 no vember in de Zuidslavische am bassade hebben vertoefd, door Russische veiligheidstroepen met onbekende stemming zijn wegge voerd. Volgens de correspondent ver lieten Nagy en elf van zijn mede werkers, tezamen met vijftien vrouwen en zeventien kinderen, op donderdagavond de Zuidsla vische ambassade, nadat hun op grond van een Zuidslavisch Hon gaars akkoord vrijgeleide was gewaarborgd. Zij namen plaats in een bus, die hun door de Hon gaarse regering beschikbaar was gesteld om naar huis te gaan. Doch terwijl de bus nog voor hut ambassadegebouw stond, „sprong een Russisch officier in de bus. Voor de bus en er achter stopten auto's van de Sowjet-vei- ligheidsdienst en de kleine ko- lonne reed direct weg naar de Sowjet-kommandantoera aan de Gorki- Bo uleward" „Twee Zuidslavische diploma ten, die zich in de bus bevonden en die intussen tegen het optre den van de Russische troepen protesteerden, werden voor het gebouw van de kommandantoera op straat gesmeten", aldus de correspondent. „Toen zij verklaarden, dat op deze manier de overeenkomst tussen de Zuidslavische en de Hongaarse regering werd ge. schonden, antwoordde de Sowjet- officier, dat hij met het akkoord niets te maken had en dat hij order had gekregen zich met de zorg over deze mensen te belas ten". „Twee pantserwagens kwamen in de plaats van de politie-auto's en de bus met Imre Nagy en de anderen werd in onbekende rich ting weggevoerd", aldus de Zuid slavische correspondent. Gemeld is dat dr. Jagan Nath Khosla, de Indiase -gezant te Praag, dit weekend naar Boeda pest is gegaan als persoonlijke afgezant van premier Nehroe. Hij zou daar polshoogte moeten gaan nemen in plaats van K. P S. Menon, de Indiase ambassa deur te Moskou, die eerder de opdracht had gekregen doch door ziekte verhinderd is. Volgens „Borba" heeft het be richt van de wegvoering van Nagy in Boedapest „grote ont steltenis" gewekt. Nagy is onge twijfeld de populairste politieke figuur in Hongarije, met een groot persoonlijk gezag, zelfs te genover hen die kritiek op hem hebben geoefend. Zijn ontxoering zal averechts uitwerken en de wanorde, het wantrouwen en de tegenstellin gen in Hongarije doen toenemen, zo meent „Borba". Het blad herinnert er aan, dat de personen, die met Nagy zijn ontvoerd, evenals de oud-premier communist zijn. Onder hen be vinden zich Geza Losonci, die mi nister van Staat in het kabinet- Nagy was, en mevrouw Gyulia Rajk. de weduwe van de wegens „Titoïsme" terechtgestelde oud- minister van Buitenlandse Zaken Laszlo Rajk. Het Nederlandse motorschip „Ambiorex", 499 brt. metende en toebehorende aan de N.V. m.s. „Maraboe" te Rotterdam is zon dagmorgen om 5.30 uur in het Nord-Ostseekanaal, tien kilometer ten oosten van Brunbüttelkoog, gezonken. De bemanning kon met uitzon dering van drie leden, die als ver mist werden opgegeven, in veilig heid worden gebracht. Het ongeluk geschiedde toen de „Ambiorix" tijdens een zware sneeuwstorm in botsing kwam met het stoomschip „Rostock", afkomstig uit Wismar in de Sow- jetzone van Duitsland. Ter vast stelling van de oorzaak van de aanvaring is de „Rostock" in Brunsbüttelkoog voor anker ge gaan. De „Ambiorix" bevond zich op weg van Amsterdam naar Kopenhagen. Naar nader wordt vernomen is de 23-jarige F. A. Antonius bij het zinken van de „Ambiorix" om het leven gekomen. Alle an dere bemanningsleden werden gered. De familieleden worden door de rederij van het gebeurde op de hoogte gesteld. rikaanse en Italiaanse passagiers. Het weer was goed. Door nog onbekende oorzaak heeft het toestel na ogenschijnlijk normaal opgestegen te zijn, niet voldoende hoogte kunnen krijgen en het dak van een huis te Paray- vielle-poste geraakt. Er deed zich toen, volgens ooggetuigen, een reusachtige ontploffing voor, waardoor het vliegtuig volkomen vernield op een tweede huis neer stortte. De 22.000 liter benzine die het toestel in zijn tanks had, vlo gen in brand. In de twee huizen die vernield zijn, is slechts een jongeman licht gewond. Volgens de laatste berichten bevonden zich onder de passa giers de nieuwe dirigent van het orkest van de Milanese opera, Guido Cantelli. Hij was op weg naar New York, waar hij een be zoek zou brengen aan Arturo Toscanini. Soekarno en Simatupang had den elkaar in 4 jaar niet ontmoet. Het communistische blad „Ha- rian Rakjat" voorspelde in een hoofdartikel, dat de „Nederland se reactionairen" de activiteiten van kolonel Lubis zullen gebrui ken om de Indonesische aanspra ken op Nieuw Guinea te doen verwerpen door aan te voeren, dat er in Indonesië een chaos heerst. Politici in Djakarta herinneren eraan, dat de president generaal Simatupang voor het laatst sprak tijdens de opstand van het leger in 1952. Men was zeer verrast door het bezoek van Simatupang op het paleis op verzoek van Soekar no. Zij waren van mening, dat dit onderhoud een aanwijzing is, dat de crisis in het leger nog niet is opgelost. Kolonel Zulkifli Lubis, de voor malige waarnemende chef-staf van het leger, die ervan wordt beschuldigd een complot te heb ben gesmeed om de regering om ver te werpen, heeft zaterdag al le beschuldigingen tegen hem van de hand gewezen. De kolonel, die door het opperbevel van het leger als 'n deserteur wordt beschouwd en wiens verblijfplaats nog steeds onbekend is, heeft een open brief geschreven aan „al mijn vrienden, in het bijzonder die in de strijd krachten." Deze brief werd zater dagochtend in een aantal bladen in Djakarta gepubliceerd en was door hemzelf ondertekend. Inmiddels wordt uit Bandung gemeld, dat negen officieren van de militaire opleiding in Bandung door hun ondergeschikten zijn af gezet omdat Zij voorbereidingen zouden hebben getroffen voor een aanval op Djakarta. d« kapper met het apart» codwf rrtorfe 16 brouwerijsfroat 9 ftmeuzen nat. en internationaal jurylid wjj leveren met succes alle voor komende haarwerken de betere toiletartikelen Het blijkt, dat de rede van sir Winston Churchill, die woensdag door lady Churchill te Woodford werd voorgelezen, verkeerd is weergegeven. Oorspronkelijk was gezegd, dat de oud-premier had verklaard, dat de berisping van de V. N. aan het adres van de Britse regering over de crisis in het Midden-Oos ten „wijs noch nuttig" was. In werkelijkheid heeft sir Win ston deze kritiek gericht tegen de vereniging van de V. N. in Groot- Brittannië en Noord-Ierland, die in het begin van deze maand had verklaard het Brits-Franse ulti matum aan Egypte en de daarop volgende militaire actie te be treuren. Dagelijks zullen 600 tot 700 vluchtelingen uit Oostenrijk naar Engeland gaan, dat erin heeft toegestemd een „onbeperkt aan tal Hongaarse vluchtelingen" op te nemen, aldus heeft een func tionaris van de intergouverne mentele commissie voor Europe se migratie in Wenen medege deeld. De „grootscheepse operatie" zou gisteren zijn aangevangen. Engeland heeft ook afgezien van alle formaliteiten met betrek king tot deze vluchtelingen. Alleen al uit de enorme stroom van verzoeken om ontheffing van het verbod tot het ge- of verbrui ken van benzine op zondagen, die het bureau van de rijkshoofdin specteur van het verkeer in het district Gelderland te Arnhem schriftelijk, telefonisch en mon deling bereikt, moet de conclusie worden getrokken, dat de betrok, ken houders van benzine-motor- rijtuigen de ernst van de situatie niet inzien. Deze indruk wordt nog versterkt, aldus de rijks hoofdinspecteur, wanneer men kennis neemt van de argumenten, die worden gelanceerd om op zon dag te mogen blijven rijden. Men realiseert zich kennelijk niet, dat de uitvaardiging van het zondags rijverbod een poging is om. al thans voorlopig, aan een distri butie van motorbrandstof te ont komen en dat, wanneer deze po ging niet slaagt en er dus een bonnenstelsel moet worden inge voerd, wellicht verscheidene ca tegorieën gebruikers van motor rijtuigen geheel zullen worden uitgeschakeld en andere, veel drastischer dan thans, in het ge bruik van hun voertuigen zullen worden beperkt. Het is dus voor iedere auto- en motorbezitter van het grootste belang, dat t* 'idagsrijver -d een voldoerut o*i.zinebtsp ing oplevert. Ieder voor zich dient derhalve, alvorens tot het indie nen van een verzoek om onthef fing over te gaan, te overwegen of de rit(ten), die men gewoon was op zondag te maken, beslist niet achterwege gelaten kunnen worden en zo niet, of men zijn doel niet per openbaar vervoer middel, per fiets of te voet kan bereiken. Is dit wel het geval, dan moet het gebruik van het privé-motorrijtuig worden nage laten. Overigens kan niet elk licha melijk ongemak aanleiding geven tot verlenen van ontheffing, ter wijl eveneens maar te veel gebe zigde motieven als kerkbezoek per auto, vervoer van ouden van dagen e.d. slechts in zeer speciale uiterst beperkte tegemoetkoming. Zij echter, die op zondag beslist over een auto, motor of scooter moeten kunnen beschikken en deze categorie is niet erg groot dienen zich schriftelijk tot de rijksverkeersinspectie te wenden, aldus de rijkshoofdinspecteur. Zuid-Slavië heeft in een tot de Hongaarse regering gerichte no ta „op de krachtigste wijze ge protesteerd" tegen het ontvoe ren van de voormalige Hongaar se premier Imre Nagy door de gevallen kunnen leiden tot een Sowjet-Russische veihgheidspoii- °i1prst beDerkte tegemoetkoming, tie. Acht Franse milittairen en een burger zijn om het leven geko men, toen zij Zaterdag, 80 km ten zuiden van Algiers, in een door verzetslieden gelegde hinderlaag liepen. Zeven militairen werden gewond. „Nieuwe technische ontwikke lingen in de spoorwegen vormden het onderwerp van een lezing, die dr ir F. Q. den Hollander, president der N.V. Ned. Spoor wegen voor het Ned. verkeersinr stituut te Den Haag heeft ge houden. Stijgende snelheden stellen steeds hogere eisen aan de rail, aan de spoorweg. Wil liet rail- vervoer zich in dezelfde mate ontwikkelen als lucht, water- en wegvervoer, dan zal aan deze eisen, voldaan moeten worden. Raillerend kan men zeggen, dat, althans hier, de „economie een gevolg is van de techniek". De andere takken van vervoer hebben een machtig research en beproevingsapparaat door mid del van de industrie. De spoor wegen misten dit tot 10 jaar ge leden geheel. Thans werken 25 Europese en niet-Europese (Kon go, India-Pakistan) samen in het research- en beproevingsinstituut te Utrecht met 170 ingenieurs uit 12 landen. Dit werkt bevruchtend en sti mulerend op de spoorwegindu strie, die thans georganiseerd samenwerkt. Alle Europese loko- motiefbouwers waren b.v. op 20 nov. j.l. te Utrecht bijeen om ge zamenlijke vraagstukken te be spreken. Dit gebeurde nooit eer der. Te Utrecht worden vraag stukken op het gebied van de spoorbaan uitvoerig bestudeerd. Ideaal zou zijn, indien men spoor banen van uiterst zuivere ligging uit één stuk zou kunnen maken. Iedere voeg immers leidt tot slaan en slijtage, hetgeen bij gro te snelheden sterker tot uiting komt. Anderzijds moet men ech ter „vermoeide" spoorstaven tij dig en snel kunnen vervangen. De bevestiging van de rail op dwarsliggers is ook een groot vraagstuk. Men zoekt voor grote snelhe den naar vervangers van de lich tere houten dwarsliggers door zwaardere, b.v. van gewapend beton. Deze liggers kunnen wel licht tweedelig zijn om een gro tere vastheid in het ballastbed te verkrijgen. Ook de mogelijk heid om spoorstaven in beton te funderen wordt onderzocht. Pro blemen, hoe deze betonnen lig gers en fundering zich zullen houden bij ontsporingen en ande re beschadigingen, alsook of zij snel verwisseld kunnen worden,, vragen nog om een oplossing. De samenwerkende spoorweg maatschappijen hebben thans enkele proefvakken liggen met spoorstaven van 8900 meter en zelfs een van 10.000 meter op funderingen van verschillende soort. Een tweede belangrijk punt is de ligging van spoorwegmate- rieel op de rail. Aan 221 deskundigen over de gehele wereld is hun mening ge vraagd over de verhouding tus sen rail en wiel teneinde tot een minimum aan slijtage, slingeren etc. te geraken. Uit de antwoor den zijn te Utrecht thans 17 ge schift, „waar iets in zit". In de loop van 1957 zullen conclusies worden gepubliceerd, dié de ba sis voor de gewenste oplossing zouden kunnen vormen. Door middel van zuiver spoor en zuivere wielen hoopt men ver der tot controle op rijdend mate rieel te komen, buiten het sein- stelsel om. Gezocht wordt naar een, systeem om langs elektrische wtg via staven en wielen van buiten af dus, commando's te kunnen geven om automatisch treinen tot stilstand te brengen. Over 10 tot 20 jaar, aldus dr Den Hollander zal dit een feit kunnen zijn. Gepaard daaraan zal, mede vanwege de hogere snelheden, een beter en nog veiliger systeem moeten worden ontwikkeld. Naar zijn mening zal iedere treineenheid met een daarvoor noodzakelijke voortstuwingseen heid moeten worden uitgerust. Dit spaart energie en zal z.i. tot het einde van de lokomotief lei den. De eenheden zullen, ieder met hun afgepast vermogen, ge koppeld moeten, kunnen worden. Hetgeen weer vraagstukken op het gebied van de automatische koppeling, inclusief de nodige verbindingen voor verwarming, verrichting en beremming, op roept, Ook op dit punt wordt hard gewerkt. Het is een vraag stuk van enorme omvang, gezien b.v. het grote aantal goederen wagens. Men zou, zoals in Japan de knoop radikaal moeten door hakken voor al het Europese materieel en uniforme automati sche koppelingen op alle mate rieel moeten aanbrengen. Ten aanzien van het personen vervoer zeide dr Den Hollander tenslotte, dat gestreefd moeten worden naar kleinere en kleinste eenheden met combinatiemoge lijkheden en afgepast eigen ver mogen middels gelijkstroom-tra'k- tiemotoren om tot zo hoog mó gelijke rendement te komen. De Belgische minister van Eco nomische Zaken, J. Rey, heeft za terdag gewaarschuwd, dat wei- licht verdere beperkingen van het autoverkeer zullen worden inge voerd, indien de benzineposit.e niet beter wordt. Hij verklaar Je, dat uit de reactie van het publiek op het verbod inzake „onnodige" autoreizen op zondag, dat giste ren is ingegaan, blijkt, dat de meesten niet ten volle de ernst van de oliecrisis in West-Europa inzien. Ifi Engeland hebben vele gara ges in verband met de grote vraag naar benzine een eigen rantsoeneringssysteem ingevoerd. Bij de meeste garages ontvingen automobilisten voor plezierritten slechts één gallon benzine. Som mige garages waren uitverkocht. Te Glasgow, Liverpool en Bir mingham zullen verscheidene ga rag bedrijven gedurende "t week einde gesloten zijn. medegedeeld door het K. N. M. I„ geldig tot maandagavond. Veel wind. Veranderlijke bewolking met plaatselijk enige regen. Overwe gend krachtige en langs de kust tijdelijk stormachtige westelijke wind. Nog enige stijging van tem peratuur. DINSDAG 27 NOVEMBER. Breskens Terneuzen Hansweert Walsoorden v.m. n.m. 9.18 10.07 9.53 10.42 10.33 11.22 10.43 11.32 ZON MAAN op onder op onder Nov. 26 8.20 16.38 1.22 13.39 27 8.22 16.37 2.39 14.01 28 8.23 16.37 3.55 14.26 29 8.25 16.36 5.09 14.53 30 8.26 16.35 6.21 15.25

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1956 | | pagina 1