Vluchtelingen, verdediging en verkeer Ift'OHhOoü £SSO) EXTRA EEEESS Met Esso bent u beter uit De Europese olievoorziening KERKDIENSTEN Hilary op eigen wieken De affaire van de zgn. „Westerling-affaire" Voor de Zondag Geen hulp van de Amerikaanse regering EEN DAK EN EEN HART - LEGE BANKEN EN VOLLEDIGE DIVISIES - POLITIE OP PAD - STROEF IS TROEF - OPLEIDING EN EXPORT - DISTRIBUTIE? DE IN ONS LAND gevoerde actie ten bate van Hon garije en de Hongaarse vluchtelingen is enorm ingeslagen. Een tweetal colonnes van het Ned. Roode Kruis, bestaan de uit enkele ambulancewagens, vertrokken naar de Hongaarse grens. Transporten met dekens, kleding en levensmiddelen eveneens. Het geld stroomde binnen op de postgirorekeningen van Roode Kruis en Hulpcomité. De Ned. Spoorwegen stelden een speciale trein ter be schikking om vluchtelingen op te halen. Het aantal aanbiedingen van Nederlandse gezinnen, om Hongaarse kinderen op te nemen, is zo groot, dat on mogelijk aan alle verzoeken zal kunnen worden voldaan. Geen notitie en grote attentie Techniek en eieren Wegens de Engels-Franse actie in Egypte heeft de Amerikaanse regering haar plan, dat voorziet in aanvul lende -olieleveranties van 't westelijk halfrond voor het geval de olieaanvoer van Europa moeilijkheden mocht ondervinden, in de ijskast geborgen, zo wordt van di- Steeds meer auto's Het snelheidsmonster aan banden plomatieke zijde te Was hington vernomen. Uiteraard heeft dit geen invloed op de Europese aan kopen van Amerikaanse olie die langs de normale han delskanalen worden ver richt. Deze aankopen wor den, ondanks de bestaande dollartekorten, aanzienlijk uitgebreid. Hongaarse zeelieden vragen asiel DE OPSTAND IN ALGERIE Minister-president van Libanon afgetreden Tussentijdse verkiezing in Groot-Britannië De treinverbinding Amsterdam-Parijs De mensen zullen worden on dergebracht in de moderne A.W. (voormalige D.l'.VV.) -kampen in de Peel en in Zeeland. Alleen voor complete gezinnen kan men nog genoeg woonruimte gebrui ken. Met het oog daarop heeft de minister van Maatschappelijk Werk, mej. Klompé, een beroep gedaan op de vereniging van Ned. gemeenten, om medewerking te krijgen van de gemeentebesturen. Twee dingen hebben de Hon gaarse vluchtelingen in de aller eerste plaats nodig: een dak bo ven hun hoofd en een hart, dat voor hen klopt. En het ziet er naar uit, dat, ondanks de benarde woningsituatie hier te lande, bei de toch gevonden zullen worden, Maar de stroom van vluchtelin gen over de Oostenrijkse grens houdt nog steeds aan! HET WERK van de Tweede Kamer der Staten-Generaal werd in de afgelopen week weer voort gezet. Tijdens de besprekingen over de begroting van Defensie kwamen ook de gebeurtenissen in Hongarije en Egypte ter spra ke. Onder de rede van de com munist Wagenaar hebben de niet-communistische leden van de Kamer demonstratief de ver gadering verlaten. Alleen de mi nister-president, de minister van Oorlog en de twee staatssecreta rissen bleven met verbeten ge zichten zitten, plus dan een twee tal communistische leden. Juist door de gebeurtenissen van de laatste weken in Honga rije en Egypte is de zaak van onze defensie weer extra voor i e aandacht van onze volksvertegen woordigers ukomen te staan. Al gemeen betuigde de Kamer in- 'ètenWnihg1' 'tnet het plan tot vor ming van een tweede parate di visie per begin van 1957. De op zet is, dat Nederland de beschik king zal krijgen over een twee tal (verkleinde) parate en daar naast nog twee mobilisabele divi sies. Verder heeft minister Staf meegedeeld, dat aan deze divi sies een eenheid atoomartillerie zal worden toegevoegd. De voorzitter van de Tweede Kamer, dr L. G. Kortenhorst, mocht zijn 70e verjaardag vieren. De staatssecretaris van Onder wijs, Kunsten en Wetenschappen, mr. R. G. A. Höppener, is door H. M. de Koningin beëdigd. Tot staatssecretaris van Binnenland se Zaken, Bezitsvorming en Pu bliekrechtelijke Bedrijfsorganisa tie werd benoemd drs W. K. N. Schmelzer. De directeur van het rijkswe- genbouwlaboratorium, ir A. J. P. van der Burgh, hield een le zing over „Enkele hedendaagse wegentechnische vraagstukken". Oppervlaktebehandeling van we gen door middel van een bitumi neuze laag met split of grind op hoofdwegen moet zo'veel moge lijk worden beperkt, gezien de ge varen en bezwaren die daaraan kleven, aldus is Van der Burgh. In verband hiermee heeft Rijks waterstaat reeds een gewijzigde Moede zijnde, nochtans ver volgende. Richt. 8 4. Wij kunnen soms zo moede zijn. Algemeen hoort men in on ze dagen van vermoeidheid spre ken. Menigeen is in verzoeking de levensstrijd op te geven, eer hij nog ter helfte volstreden is. Toch wijst onze dagtekst op iets anders dan „opgeven", dan neer te zitten in uitputting van kracht. Gideons krijgsknechten hadden een hete strijd achter zich, van enkelen tegen velen, maar hun krachten hielden het uit. Zij gin gen voort de vijand te vervolgen, omdat zij wisten dat de Here met hen was. Anders moge onze strijd zijn, niet met vleselijke, maar met geestelijke wapens, anders is ook onze vermoeidheid, niet lichame lijk, maar geestelijk, in afgemat heid der ziel. Maar het is dezelf de machtige Helper, die ons met nieuwe kracht wil aangorden. Wij hebben Zijn woord, dat Hij de sterkte vermenigvuldigt, zo dra wij die van Hem verwachten. Zijn wij heden moede? Zouden wij zo gaarne de arbeid willen staken, de armen slap laten han gen en niet meer stroomop roeien? Bedenken wij dan, dat Hij nabij is, die ons deze arbeid op de hand zette, die ons die tegenstand te overwinnen, die stroom te doorworstelen gaf Heffen wij onze ogen dan op naar de eeuwige Heuvelen, waar de kroon ons wacht. Slechts die vol houdt in de strijd, wordt ge kroond aan 't einde der baan'. Aan d' overzijde der Doodsjordaan Wordt ons het kruis ontnomen. De Heiland biedt de kroon ons aan, Als w' in Zijn hemel komen. (Uit: „Nieuw Bijbels Dagboekje".) asfalt-betonsamenstelling inge voerd. Tevens vertelde spreker, dat zijn laboratorium jaarlijks alle rijkswegen aftast op hun stroefheid, om slipgevaar zo veel mogelijk te vermijden. IN HET BIJZIJN van verschei dene autoriteiten is te Delft ge opend het Internationaal Oplei- dings Centrum voor. Luchtkarte- ring. De directeur, prof. ir W. Schermerhorn, vertelde, dat de in dit centrum aanwezige collec tie apparaten vrijwel uniek is in de - wereld. Alleen bij de genie van het Amerikaanse leger in Washington is iets dergelijks te vinden. Bij het verkennen en in kaart brengen van onbekende en bekende gebieden is een goede luchtkartering van de meest eminente betekenis. Ir J. G. Tukker, voorzitter van het produktschap voor pluimvee en eieren heeft op de eerste open bare vergadering van dit rodukt schap meegedeeld, dat Nederland van januari t/m oktober 1956 voor bijna 357 miljoen gulden aan pluimveehouderijprodukter. heeft geëxporteerd. Bijna 70 hiervan is naar West-Duits) t.nd gegaan. De export vertoont nog steeds een stijging, ondarks het feit, dat de Amerikaanse strijd krachten in Duitsland dit jaar geen pluimveehouderijprodukten van ons land hebben afgenomen. De regering heeft een serie maatregelen genomen ter voor bereiding van een eventuele rant soenering van aardolieprodukten. Deze produkten zijn, evenals ruwe aardolie, nd tot distributiegoed verklaard. Dat betekent nog wel niet, dat de benzine al „op de bon" Is, ma»' r wel moeten fabri kanten, importeurs en handela ren in dit kostbaar vocht zich op korte termijn melden bij het Bu reau voor Aardolieprodukten in Den Haag en houdt de regering met een eventuele rantsoenering dus ter dege rekening. (Nadruk ver-boden.) Niet onder woorden te brengen, wat u denkt, wanneer midden op een kruispunt uw motor afslaat. Dit kan u bij kil en vochtig weer op de meest ongewenste momen ten gebeuren Want door de snelle verdamping van de benzine koelen de metaaldelen van de carburateur sterk af. Bij der gelijke weersomstandigheden slaat de waterdamp uit de lucht als ijs neer op sproeier of smoorklep. Gevolgen: minder motorvermogen, hoger benzineverbruik en,-j afslaan van de motor. Tank Esso Extra Winter Grade, de „winter'benzine bit uitnemendheid met een speciaal „anti stalling" ingrediënt tegen ijsvorming. Snellere start, sneller op temperatuur, geen krachtverlies, lager ben» zineverbruik en... de motor slaat met af. stop bij de blauw/witte Esso pomp RECHTSZAKEN DE HEER K. C. A. Collette, directeur van de Nederlandse In ternationale Wegvervoer organi se, deelde in een lezing te Utrecht mee, dat Nederland per 1 april 1956 301.400 personen auto's, 6.960 autobussen en 105.600 vrachtwagens telde. Tel daar bij op de 153.950 motorfiet sen en scooters, de 580.000 brom fietsen, om van het aantal gewo ne fietsen maar te zwijgen, en het verkeersprobleem in Neder land staat levensgroot voor u Het politie-apparaat staat in verband hiermee voor een zeer zware opgave. De Rijkspolitie zal nu worden uitgerust met een aantal opvallende surveilance auto's donkerblauw en wit ge lakt, met zowel voor als achter in grote letters het opschrift boer. „RIJKSPOLITIE". De wagens zijn voorzien van een mobilofoon installatie, een speciaal verlicht stopbord op de achterruit en spe ciale camera's en multiblitzlich- ten voor het vastleggen van ver keersovertredingen. Met deze laatste apparaten zul len trouwens ook niet-geken- merkte auto's van de rijkspolitie worden uitgerust, zodat onvoor zichtige weggebruikers voortaan wel extra op hun qui-vive mogen zijn, om niet letterlijk tegen de (blitz)lamp te lopen. Mr. Grasso, officier van Justi tie voor de Bredase rechtbank, heeft donderdag requisitoir ge houden in de affaire van de zgn. Westerling-documenten. Dit is geen politieke zaak, zeide hij, maar het merkwaardig verweer van verdachte heeft de kwestie onnodig ingewikkeld gemaakt. In het requisitoir werd tegen J. B. anderhalf jaar geëist; een jaar werd geëist tegen zijn broer M. B zonder aftrek van voorarrest. De verdedigers mr. Drion en Lamp voerden aan, dat het be wijs niet geleverd was en vroe gen derhalve vrijspraak. J. B. had met zijn broer M. B. indertijd ex-kapitein Westerling naar België gesmokkeld. De eer ste had een document samenge steld, waarin Westerling geschre ven zou hebben, dat hij een over eenkomst had met de Nederland se regering, die hem met 200.000 zou helpen bij acties op Nieuw- Guinea. Bovendien was er een schuldbekentenis door Westerling ondertekend, waarin was te lezen, dat deze aan B. ƒ35.000 zou be- OOST ZEEUWS-VLAANDEREN. ZONDAG 18 NOVEMBER. NED. HERV. KERK. Axel: 10 uur Vic. S. den Blaau- wen; 2.30 uur Ds. P. J. Pennings Hoek: 10 uur en 2.30 uur Ds. W. J. van Meeuwen; 4 uur Zondags- schooldienst. Hontenisse: 10 uur Ds. K, Ver beek. Hulst: 10.30 uur Vicaris J. Lalle- man, van Terneuzen. Philippine: 2.30 u. Ds. G. Jansma, van Zaamslag. Sas van Gent: 10 uur Ds. J. G. N. Cupédo, van Sluiskil. Sluiskil: 10 uur Eerw. heer C.H. Heijboer, van Zaamslag; 2.30 uur Ds. J. G. N. Cupédo. Terneuzen: 10 uur Ds. J. Scholten; 3 uur Ds. K. Verbeek, van Hon tenisse; 7 uur Jeugddienst: Ds. K. Verbeek, van Hontenisse. Driewegen: 7 uur Ds. J. Scholten. Zaamslag: 9.30 uur Ds. G. Jansma; 2.30 uur Eerw. heer C. H. Heij- GEREFORMEERDE KERK. Hoek: 10 u. en 2.30 uur Ds. Schalk wijk. Terneuzen: 10 uur en 3 uur: Ds. H. Pestman. Zaamslag: 9.30 uur en 2.30 uur Ds. D. Middelkoop. GEREFORMEERDE KERK. (Onderh. Art. 31 D.K.O.) Hoek: 10 uur en 2.30 uur Ds. Vink, van Amersfoort. Terneuzen: 10.30 uur en 3 uur Ds. C. J. Breen. BIJ DE OPENING van de 14e wegverkeersdag van de K.N.A.C. deelde de minister van Verkeer en Waterstaat, mr J. Algera, mee, dat een maximum snelheid van 50 km per uur binnen bebouwde kommen zal worden ingevoerd. Gedeputeerde Staten van een pro vincie zullen voor sommige we gen een maximum van 60 km kunnen toestaan. Tevens zal in de eerste helft van 1957 de rege ling van de oversteekplaatsen voor voetgangers definitief wor den. Andere maatregelen, om de veiligheid op de weg te bevorde ren, zijn in voorbereiding. CHR. GEREF. KERK. Zaamslag: 9.30 uur en 2.30 uur Ds. M. v. d. Klis, van Zierikzee. GEREF. GEMEENTE. (Vloosw(jkstraat.) Terneuzen: 9.30 uur, 2 uur en 6 uur Ds. Aangeenbrug. Hoek: 9.30 uur en 2 u. leesdienst. GEREF. GEMEENTE. (Gebouw „Pro Rege".) Terneuzen: 10 uur en 3 uur lees dienst. OUD-GEREF. GEMEENTE. Terneuzen: 9.30 uur, 2 uur en 6 uur Ds. A. de Reuver. LEGER DES HEELS. Terneuzen: 10 uur en 7 uur Sa menkomsten. ROOMS-KATHOLIEKE KERK. Axel: 7 uur, 8.30 uur en 10 uur H. H. Missen. Clinge: 7 uur, 8.30 uur en 10 uur H. H. Missen. Hulst: 6.30 uur, 7.45 uur, 9 uur en 10.30 uur H. H. Missen. Sas van Gent: 7 uur, 8.30 uur en 10 uur H. H. Missen. Philippine: 7.30 uur en 10 uur H. H. Missen. Sluiskil: 6.30 uur, 7.30 uur, 8.30 uur en 10 uur H. H. Missen. Terneuzen7 uur, 8.30 uur en 10.15 uur H. H. Missen. Westdorpe: 7 uur, 8.30 uur en 10 uur H. H. Missen. Zandstraat: 7.30 uur en 10 uur H. H. Missen. DONDERDAG 22 NOVEMBER. CHR. GEREF. KERK. Zaamslag: 7 uur Ds. R. Kok, van Veenendaal. WEST ZEEUWS-VLAANDEREN. NED. HERV. KERK. ZONDAG 18 NOVEMBER. Aardenburg: 10.30 uur Ds. L. S. Blom. St. Kruis: 9 uur Ds. L. S. Blom. Biervliet: 10 uur Ds. P. A. van der Vlugt, van Terneuzen. Breskens: 10 uur Ds. G. de Ru, van Rotterdam. Cadzand: 10 uur Ds. J. B. van Bork, van Retranchement. Groede: 10 uur Ds. M. de Jong. Hoofdplaat: 11 uur Ds. J. Eijgen- daal. Nieuwvliet: 10 uur Ds. J. van de Graaff. (Dankstond v. d. oogst.) Oostburg: 10 uur Ds. W. S* Hugo van Dalen; 4 uur Ds. P. A. L. Brinkman, van Sehoondjjke. (Jeugddienst.) Retranchement: 10 uur Ds. A. C. W. ten Cate, van Cadzand. Schopndjjke: 10 uur Ds. P. A. L. Brinkman. (Dankdienst voor de oogst.) Sluis: 9.30 uur Ds. J. Happee (Luthers pred. te Groede). St. Anna ter Muiden: 11 uur Ds. J. Happee (Luthers pred. te Groede). Waterlandkerkje: 9.30 uur Ds. J. Eijgendaal, van Hoofdplaat. IJzendijke: 9.30 uur Ds. W. S. Evenhuis, van Biervliet. (Dank dienst voor de oogst.) Zuidzande: 10 uur Mej. Ds. H. B. de Neeling. WOENSDAG 21 NOVEMBER. Oostburg; 7 uur Liturg. Avond gebed. talen. Ter zitting bleek, dat de stukken vals waren. Prof. Froentjes had dit nage gaan en was tot deze conclusie gekomen. Westerling, zelf ter zitting aanwezig, vertelde dat hij van een dergelijke verklaring niets afwist. B. beweerde boven dien, dat hij aan Westerling ƒ20.000 leende, waarvan hij op zijn beurt 16.000 van een broer had geleend. Het restant van ƒ15.000 zou een beloning zijn voor een geldinzamelingsactie, die hij voor Westerling had ge houden. De broer trad niet als getuige op. Hij maakte gebruik van het verschoningsrecht. De officier toonde een aantal op c:- garettenpapier geschreven brief jes, die J. B. buiten de gevange nis had willen smokkelen in een mand met was. Op deze briefjes stond een instructie voor zijn broer over wat deze voor de rechtbank zeggen moest. M. B. is met het valse docu ment naar Buitenlandse Zaken gegaan en probeerde daar geld los te krijgen. Dit verklaarde mr. P. de Kanter. Hij had zelfs met chantage gedreigd tijdens dit ge sprek door het te doen voor komen alsof hij dit document aan Indonesië wilde uitleveren. M. B heeft diverse malen minister Beyen over dit document opge beid. Op een dag zelfs tot vier maal toe. Tenslotte schreef J. B. aan de minister een dreigbrief, wat de arrestatie van de gebroe ders tengevolge had. M. B. werd verduistering van 1500 ten na dele van Westerling ten laste ge legd. Westerling gaf aan M. B. indertijd 1500 om twee oude schulden af te doen. Die schul den werden echter door B. nooit betaald. Hij zou dit geld, aldus beweerde hij, gekregen hebben voor zijn werk voor de inzame lingsactie. Het betekent echter wèl, dat Europa geen gebruik zal kunnen maken van het programma voor gecoördineerde olieleveranties, dat de Amerikaanse plie-industrie heeft uitgewerkt voor het geval de olie-aanvoer uit het Nabije Oosten mocht worden onderbro ken. Agence France Presse ver neemt in gewoonlijk goed inge dan rantsoenering van de beschik bare olie ii verhouding tot de be hoeften kunnen voorstellen. In kringen van de Franse olie-industrie wordt vernomen, dat de Franse raffinaderijen op verzoek van de regering haar afleveringen aan de distribu erende handel met 20 procent hebben beperkt. Het Franse ministerie van Ver keer heeft bekendgemaakt, dat maandag enige beperkingen van het treinverkeer zullen worden aangekondigd. De Franse minister van Nijver heid en Handel heeft de distribu erende handel opgedragen de af leveringen aan de benzinesta tions te beperken. De benzünesta tions hebben de afgelopen veer tien dagen tweemaal zoveel ver kocht als normaal. De olie-indus trie heeft een beroep op de ver bruikers gedaan hun aankopen te beperken teneinde drastischer beperkingen te vermijden. Uit Bern wordt vernomen, dat de Zwitserse regering automobi- Vi;J u Misten en motorrijders heeft ver lichte kringen te Washington, dat 7nr-ht own nnnndipp rpÏTPn meer de Amerikaanse regering, die er naar streeft onpartijdig te blijven in -het conflict, dat uit de militaire actie van Frankrijk, Engeland en Israël is voortgesproten, niet de schijn wil wekken als zou 't deze landen rechtstreeks willen steu nen door ze te helpen bij hun olievoorziening. Deze houding vormt dus eigenlijk een soort mo rele sanctie achteraf, zo merkt men in deze kringen op. Men ziet te Washington echter niet over het hoofd, dat niet al leen Engeland en Frankrijk, maar ook verscheidene andere Euro pese landen worden getroffen door de onderbreking van de olie-aanvoer uit het Nabije Oos ten en dat in sommige van deze landen reeds tot olierantsoenering of andere verbruiksbeperking is overgegaan. Het wordt daarom waarschijnlijk geacht, dat de Amerikaanse regering bereid zal zijn geen verzoeken van afzonder lijke landen, maar wel van een organisatie, die alle landen ver tegenwoordigt, bijvoorbeeld de organisatie voor Europese sa menwerking, in overweging te nemen. Op deze wijze zou het mo gelijk zijn, enerzijds zonder dat er onderscheid wordt gemaakt en anderzijds zonder dat de Verenig de Staten zich hierdoor Zijdelings zouden associëren met een actie, die zij niet hebben goedgekeurd, verlichting te brengen in de ern stige oliecrisis, waardoor Europa wordt bedreigd. Functionarissen van de O. E. E. S. stellen thans rapporten op over de oliepositie van de O. E. E. S.-landen ten behoeve van een bijeenkomst van de oliecommis sie, die maandag a.s. zal worden gehouden. Deze commissie zal zocht geen onnodige reizen meer te maken. Rantsoenering van benzine is in Zwitserland nog niet noodza kelijk geworden, maar de rege ring acht het wel aan te bevelen, dat de beschikbare brandstof spaarzaam wordt gebruikt. De Zwitserse regering rekent op de medewerking van de automobilis ten en motorrijders. In Zweden, waar het verbruik van verwar mingsolie met 20 procent wordt beperkt, hebben de artsen de be volking reeds aangeraden liever lichaamsoefeningen te doen dan te zitten rillen als gevolg van de brandstoffenschaarste. West-Duitsland heeft nog geen moeilijkheden in de voorziening met benzine en dieselolie. Zes Hongaarse zeelieden heb ben donderdag de Amerikaanse ambassade te Beiroet verzocht om asiel in de Verenigde Staten. Hun schip, de 594 ton metende „Szeged", was op 13 oktober uit Boedapest vertrokken en woens dag te Beiroet aangekomen. Don derdagavond voegden zij zich bij elf Hongaarse zeelieden, die za terdag j.l. het schip „Debrecen" hadden verlaten en thans wach ten op toelating in de Verenigde Staten. Franse militairen hebben in twee dagen tijds van een groep van 75 Algerijnse opstandelingen in het gebied van Tlemcen in het westen van Algerië er dertig ge dood en dertig gevangen geno men, aldus is in de nacht van donderdag op vrijdag uit Algiers vernomen. De minister-president van Liba non, Abdoellah Jaffi, en de mi nister van Staat Said Salam zijn afgetreden, aldus is in de nacht van donderdag op vrijdag uit Bei roet gemeld. De president van Libanon, Sja- moen, is vrijdag besprekingen begonnen met het oog op 't vor men van een nieuw kabinet. De conservatieve partij heeft haar aetel voor een district in het Engelse graafschap Cheshire behouden bij een donderdag ge houden tussentijdse verkiezing. Dit was de eerste verkiezing se dert het Brits-Franse gewapende ingrijpen in Egypte. De meerderheid liep echter te rug van 11.002 in 1955 tot 6.348 bij de verkiezing van donderdag. Ongeveer 71 procent van de kies gerechtigden bracht zijn stem uit tegen bijna 78 procent in 1955. De conservatieve kandidaat, J. M. Temple, kreeg in totaal 21.137 stemmen. Door het besluit van de Franse spoorwegen om, tot beperknig van het brandstofverbruik, tijde lijk een aantal stoomtreinen voor personenvervoer te laten uitval len, zullen twee internationale treinen, Amsterdam-Parijs en te rug, uitvallen. Zaterdagavond zal de trein,1 die om 23.00 uur uit Parijs vertrekt en om 10.03 te Amsterdam aan komt, voor de laatste maal rijden en zondagavond om 20.54 uur vertrekt de laatste trein uit Am sterdam, die om 6.40 uur te Pa rijs aankomt. De Nederlandse en Belgische spoorwegen, die wel tot bovenge noemde maatregelen besloten hebben, hebben echter bij de Franse spoorwegen tegen hun be sluit geprotesteerd. Het betreft hier stoomtreinen, aldus de Ne derlandse spoorwegen, die geen olie gebruiken. De motivering, dat de dieseltreinverbinding Pa- rijs-Marseille wordt opgeheven en deze aansluit-nachttreinen daar om geen zin meer hebben, achten de Nederlandse en Belgische spoorwegen onjuist. door MABEL BARNES GRUNDY Vertaald door: E. GRIESE KETS DE VRIES 4) (Nadruk verboden) Moeder weigerde, zich iets van dien aard voor te stellen. „Maar u verwacht van alle meisjes, dat ze het prettig zullen vinden, al tijd hetzelfde te doen koken, naaien, stof afnemen, en als ze getrouwd zijn, toezicht houden op het koken, naaien en stof af nemen van andere mensen. Waar om zouden vrouwen onvrouwelijk genoemd worden, als zij ander werk verlangen, dat meer strookt met haar aanleg?" Moeder wist het niet, maar het feit bleef, dat zij het onvrouwelijk vond. Bovendien, als getrouwde vrouwen weigerden naar haar huishouden om te zien, wie zou het dan voor ze doen? „Misschien maakt het verschil voor getrouwde vrouwen," gaf ik toe; „maar de ongetrouwde?" „Wel, die maken zich gereed voor het huwelijk, en bekwamen zich voor de positie, die ze zullen moeten innemen." Ik trilde van ongeduld. „En als ze zich bekwaamd hebben, en be dreven zijn in alle bijzonderhe den van huishoud-economie, wat dan?" „Dan moeten ze op een man wachten," zei moeder, met een triomfantelijk air. „Dat is'uit de tijd," riep ik, en sprong overeind; „ik verlang niet te trouwen. Ik ga niet vegeteren als een koolraap in het veld, tot er iemand langs komt en me mee neemt. Ik wil werken, leven, een loopbaan kiezen, het leven leren kennen. O, moeder! Dit is het leven toch zeker niet, nietwaar? U zegt van wel, omdat u het uwe gehad hebt. U hebt uw vleugels uitgeslagen, u hebt uw vrijheid gehad, maar wij niet. Wat doen wij dag in dag uit? Een beetje huishoudelijk werk, een beetje naaien, een beetje wandelen, eten; een toevallige bezoeker ont vangen, of op bezoek gaan, een beetje praten, thee; een beetje handwerken, een beetje lezen, handen wassen en een andere jurk aantrekken, souperen, een beetje lezen, een spelletje kaart; licht uit, en vijf verveelde mense lijke wezens wandelen naar bo ven en naar bed!" „Verveeld!!" Moeders stem klonk schel en protesterend. „Nooit! Ik ben altijd tevreden, heel tevreden. En uiterst dank baar voor mijn goed tehuis, goed voedsel, goed vuur, goed..." „O, laat dat, lieve moeder," viel ik haar in de rede; „praat niet van het goede tehuis, en voedsel, en vuur, en donzen de kens en veren bedden. U stapelt ze altijd voor onze ogen op, tot We er draaierig van worden. Ik zou liever op een bed van stro liggen en wat meer opwindends beleven, 't Leven omvat toch méér dan voedsel en donzen de kens! Als dat niet zo is, dan be vredigt het mij niet. Ik ben beu van mijn bekrompen leven en van Rjlgemoor. Ik ben beu van de mensen, die zo braaf en vrien delijk en vervelend zijn, zo fat soenlijk en onbelangrijk. Ik ge loof, dat ik zelfs 'Van mevrouw Pratt zou gaan houden, als ze eens iets geks deed. Ik snak dik wijls naar een aardbeving, zoals die in Japan, om de boel eens flink door elkaar te schudden. Kunt u het niét begrijpen? Ik wil niet, dat u mij ondankbaar vindt voor al mijn zegeningen, zoals u ze noemt: donzen dekens en veren bedden en de rest. Ik wil u niet kwetsen, maar begrijpt u het tenminste niet een klein beetje?" „Neen," zei ze vast, „ik begrijp het niet; en het zou me spijten, als het wel zo was. Ik heb in het minst geen verlangen, om te gil len en de bedden verkeerd op te maken en aardbevingen te heb ben. Je moet ziek zijn. Voelen jullie je wel eens zo?" Zij wend de zich tot Miranda en Mick. „N-neen," antwoordde Miran da; „maar ik ben niet zenuwach tig, zoals Hillary!" „Zenuwen! Ik' noem het hu meur!" Mick gichelde. „En veronderstel, veronderstel alleen een ogenblik, dat we naar je luisterden, en je toestonden thuis weg te gaan, wat zou je dan doen?" „Ik zou secretaresse worden, privë-secretaresse," zei ik, en rekte me uit in mijn volle lengte. „Ik kan honderd-dertig lettergre pen per minuut stenograferen, en soms wel honderd vijftig, als ik kalm ben. De mensen dicteren niet erg vlug." „Dus daarom heb je stenogra fie geleerd?" „Ja." „Ik dacht, dat je het voor je genoegen deed." „Genoegen? Is het een genoe gen, om jaartallen te leren van koningen en oorlogen? Stenogra fie is de minst genoeglijke of be langwekkende studie, die er ooit is uitgevonden. Ik heb het een voudig geleerd als een middel om mijn doel te bereiken. Ik ben er 's avonds laat voor opgebleven op mijn slaapkamer. Ik ben 's morgens vroeg opgestaan, om die stomme hieroglyphen in mijn hersens te pompen, terwijl mijn hoofd nog fris was. Ik heb er zelfs tranen aan verspild. Typen is hierbij vergeleken kinderspel." „En kun je dan typen?" Ze luisterden allemaal, vader met bijzondere belangstelling. Zijn boek lag onopgemerkt op de vloer en hij leunde in zijn grote armstoel naar voren. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1956 | | pagina 5