Vluchtelingen, verdediging
en verkeer
Ift'OHhOoü
£SSO) EXTRA EEEESS
Met Esso bent u beter uit
De Europese olievoorziening
KERKDIENSTEN
Hilary op eigen wieken
De affaire van de zgn.
„Westerling-affaire"
Voor de Zondag
Geen hulp van de Amerikaanse
regering
EEN DAK EN EEN HART - LEGE BANKEN
EN VOLLEDIGE DIVISIES - POLITIE OP
PAD - STROEF IS TROEF - OPLEIDING EN
EXPORT - DISTRIBUTIE?
DE IN ONS LAND gevoerde actie ten bate van Hon
garije en de Hongaarse vluchtelingen is enorm ingeslagen.
Een tweetal colonnes van het Ned. Roode Kruis, bestaan
de uit enkele ambulancewagens, vertrokken naar de
Hongaarse grens. Transporten met dekens, kleding en
levensmiddelen eveneens. Het geld stroomde binnen op
de postgirorekeningen van Roode Kruis en Hulpcomité.
De Ned. Spoorwegen stelden een speciale trein ter be
schikking om vluchtelingen op te halen.
Het aantal aanbiedingen van Nederlandse gezinnen,
om Hongaarse kinderen op te nemen, is zo groot, dat on
mogelijk aan alle verzoeken zal kunnen worden voldaan.
Geen notitie en grote
attentie
Techniek en eieren
Wegens de Engels-Franse
actie in Egypte heeft de
Amerikaanse regering haar
plan, dat voorziet in aanvul
lende -olieleveranties van 't
westelijk halfrond voor het
geval de olieaanvoer van
Europa moeilijkheden mocht
ondervinden, in de ijskast
geborgen, zo wordt van di-
Steeds meer auto's
Het snelheidsmonster
aan banden
plomatieke zijde te Was
hington vernomen.
Uiteraard heeft dit geen
invloed op de Europese aan
kopen van Amerikaanse olie
die langs de normale han
delskanalen worden ver
richt. Deze aankopen wor
den, ondanks de bestaande
dollartekorten, aanzienlijk
uitgebreid.
Hongaarse zeelieden
vragen asiel
DE OPSTAND IN
ALGERIE
Minister-president van
Libanon afgetreden
Tussentijdse verkiezing in
Groot-Britannië
De treinverbinding Amsterdam-Parijs
De mensen zullen worden on
dergebracht in de moderne A.W.
(voormalige D.l'.VV.) -kampen in
de Peel en in Zeeland. Alleen
voor complete gezinnen kan men
nog genoeg woonruimte gebrui
ken. Met het oog daarop heeft
de minister van Maatschappelijk
Werk, mej. Klompé, een beroep
gedaan op de vereniging van Ned.
gemeenten, om medewerking te
krijgen van de gemeentebesturen.
Twee dingen hebben de Hon
gaarse vluchtelingen in de aller
eerste plaats nodig: een dak bo
ven hun hoofd en een hart, dat
voor hen klopt. En het ziet er
naar uit, dat, ondanks de benarde
woningsituatie hier te lande, bei
de toch gevonden zullen worden,
Maar de stroom van vluchtelin
gen over de Oostenrijkse grens
houdt nog steeds aan!
HET WERK van de Tweede
Kamer der Staten-Generaal werd
in de afgelopen week weer voort
gezet. Tijdens de besprekingen
over de begroting van Defensie
kwamen ook de gebeurtenissen
in Hongarije en Egypte ter spra
ke. Onder de rede van de com
munist Wagenaar hebben de
niet-communistische leden van
de Kamer demonstratief de ver
gadering verlaten. Alleen de mi
nister-president, de minister van
Oorlog en de twee staatssecreta
rissen bleven met verbeten ge
zichten zitten, plus dan een twee
tal communistische leden.
Juist door de gebeurtenissen
van de laatste weken in Honga
rije en Egypte is de zaak van
onze defensie weer extra voor i e
aandacht van onze volksvertegen
woordigers ukomen te staan. Al
gemeen betuigde de Kamer in-
'ètenWnihg1' 'tnet het plan tot vor
ming van een tweede parate di
visie per begin van 1957. De op
zet is, dat Nederland de beschik
king zal krijgen over een twee
tal (verkleinde) parate en daar
naast nog twee mobilisabele divi
sies. Verder heeft minister Staf
meegedeeld, dat aan deze divi
sies een eenheid atoomartillerie
zal worden toegevoegd.
De voorzitter van de Tweede
Kamer, dr L. G. Kortenhorst,
mocht zijn 70e verjaardag vieren.
De staatssecretaris van Onder
wijs, Kunsten en Wetenschappen,
mr. R. G. A. Höppener, is door
H. M. de Koningin beëdigd. Tot
staatssecretaris van Binnenland
se Zaken, Bezitsvorming en Pu
bliekrechtelijke Bedrijfsorganisa
tie werd benoemd drs W. K. N.
Schmelzer.
De directeur van het rijkswe-
genbouwlaboratorium, ir A. J.
P. van der Burgh, hield een le
zing over „Enkele hedendaagse
wegentechnische vraagstukken".
Oppervlaktebehandeling van we
gen door middel van een bitumi
neuze laag met split of grind op
hoofdwegen moet zo'veel moge
lijk worden beperkt, gezien de ge
varen en bezwaren die daaraan
kleven, aldus is Van der Burgh.
In verband hiermee heeft Rijks
waterstaat reeds een gewijzigde
Moede zijnde, nochtans ver
volgende.
Richt. 8 4.
Wij kunnen soms zo moede
zijn. Algemeen hoort men in on
ze dagen van vermoeidheid spre
ken. Menigeen is in verzoeking
de levensstrijd op te geven, eer
hij nog ter helfte volstreden is.
Toch wijst onze dagtekst op iets
anders dan „opgeven", dan neer
te zitten in uitputting van kracht.
Gideons krijgsknechten hadden
een hete strijd achter zich, van
enkelen tegen velen, maar hun
krachten hielden het uit. Zij gin
gen voort de vijand te vervolgen,
omdat zij wisten dat de Here met
hen was.
Anders moge onze strijd zijn,
niet met vleselijke, maar met
geestelijke wapens, anders is ook
onze vermoeidheid, niet lichame
lijk, maar geestelijk, in afgemat
heid der ziel. Maar het is dezelf
de machtige Helper, die ons met
nieuwe kracht wil aangorden.
Wij hebben Zijn woord, dat Hij
de sterkte vermenigvuldigt, zo
dra wij die van Hem verwachten.
Zijn wij heden moede? Zouden
wij zo gaarne de arbeid willen
staken, de armen slap laten han
gen en niet meer stroomop
roeien? Bedenken wij dan, dat
Hij nabij is, die ons deze arbeid
op de hand zette, die ons die
tegenstand te overwinnen, die
stroom te doorworstelen gaf
Heffen wij onze ogen dan op naar
de eeuwige Heuvelen, waar de
kroon ons wacht. Slechts die vol
houdt in de strijd, wordt ge
kroond aan 't einde der baan'.
Aan d' overzijde der Doodsjordaan
Wordt ons het kruis ontnomen.
De Heiland biedt de kroon ons aan,
Als w' in Zijn hemel komen.
(Uit: „Nieuw Bijbels Dagboekje".)
asfalt-betonsamenstelling inge
voerd. Tevens vertelde spreker,
dat zijn laboratorium jaarlijks
alle rijkswegen aftast op hun
stroefheid, om slipgevaar zo veel
mogelijk te vermijden.
IN HET BIJZIJN van verschei
dene autoriteiten is te Delft ge
opend het Internationaal Oplei-
dings Centrum voor. Luchtkarte-
ring. De directeur, prof. ir W.
Schermerhorn, vertelde, dat de
in dit centrum aanwezige collec
tie apparaten vrijwel uniek is in
de - wereld. Alleen bij de genie
van het Amerikaanse leger in
Washington is iets dergelijks te
vinden. Bij het verkennen en in
kaart brengen van onbekende en
bekende gebieden is een goede
luchtkartering van de meest
eminente betekenis.
Ir J. G. Tukker, voorzitter van
het produktschap voor pluimvee
en eieren heeft op de eerste open
bare vergadering van dit rodukt
schap meegedeeld, dat Nederland
van januari t/m oktober 1956
voor bijna 357 miljoen gulden
aan pluimveehouderijprodukter.
heeft geëxporteerd. Bijna 70
hiervan is naar West-Duits) t.nd
gegaan. De export vertoont nog
steeds een stijging, ondarks het
feit, dat de Amerikaanse strijd
krachten in Duitsland dit jaar
geen pluimveehouderijprodukten
van ons land hebben afgenomen.
De regering heeft een serie
maatregelen genomen ter voor
bereiding van een eventuele rant
soenering van aardolieprodukten.
Deze produkten zijn, evenals ruwe
aardolie, nd tot distributiegoed
verklaard. Dat betekent nog wel
niet, dat de benzine al „op de
bon" Is, ma»' r wel moeten fabri
kanten, importeurs en handela
ren in dit kostbaar vocht zich op
korte termijn melden bij het Bu
reau voor Aardolieprodukten in
Den Haag en houdt de regering
met een eventuele rantsoenering
dus ter dege rekening.
(Nadruk ver-boden.)
Niet onder woorden te brengen, wat u denkt, wanneer midden
op een kruispunt uw motor afslaat.
Dit kan u bij kil en vochtig weer op de meest ongewenste momen
ten gebeuren Want door de snelle verdamping van de benzine
koelen de metaaldelen van de carburateur sterk af. Bij der
gelijke weersomstandigheden slaat de waterdamp uit de
lucht als ijs neer op sproeier of smoorklep.
Gevolgen: minder motorvermogen, hoger benzineverbruik en,-j
afslaan van de motor.
Tank Esso Extra Winter Grade, de „winter'benzine bit
uitnemendheid met een speciaal „anti stalling" ingrediënt
tegen ijsvorming.
Snellere start, sneller op temperatuur, geen krachtverlies, lager ben»
zineverbruik en... de motor slaat met af.
stop bij de blauw/witte Esso pomp
RECHTSZAKEN
DE HEER K. C. A. Collette,
directeur van de Nederlandse In
ternationale Wegvervoer organi
se, deelde in een lezing te
Utrecht mee, dat Nederland per
1 april 1956 301.400 personen
auto's, 6.960 autobussen en
105.600 vrachtwagens telde. Tel
daar bij op de 153.950 motorfiet
sen en scooters, de 580.000 brom
fietsen, om van het aantal gewo
ne fietsen maar te zwijgen, en
het verkeersprobleem in Neder
land staat levensgroot voor u
Het politie-apparaat staat in
verband hiermee voor een zeer
zware opgave. De Rijkspolitie
zal nu worden uitgerust met een
aantal opvallende surveilance
auto's donkerblauw en wit ge
lakt, met zowel voor als achter
in grote letters het opschrift boer.
„RIJKSPOLITIE". De wagens
zijn voorzien van een mobilofoon
installatie, een speciaal verlicht
stopbord op de achterruit en spe
ciale camera's en multiblitzlich-
ten voor het vastleggen van ver
keersovertredingen.
Met deze laatste apparaten zul
len trouwens ook niet-geken-
merkte auto's van de rijkspolitie
worden uitgerust, zodat onvoor
zichtige weggebruikers voortaan
wel extra op hun qui-vive mogen
zijn, om niet letterlijk tegen de
(blitz)lamp te lopen.
Mr. Grasso, officier van Justi
tie voor de Bredase rechtbank,
heeft donderdag requisitoir ge
houden in de affaire van de zgn.
Westerling-documenten. Dit is
geen politieke zaak, zeide hij,
maar het merkwaardig verweer
van verdachte heeft de kwestie
onnodig ingewikkeld gemaakt.
In het requisitoir werd tegen J.
B. anderhalf jaar geëist; een jaar
werd geëist tegen zijn broer M. B
zonder aftrek van voorarrest.
De verdedigers mr. Drion en
Lamp voerden aan, dat het be
wijs niet geleverd was en vroe
gen derhalve vrijspraak.
J. B. had met zijn broer M. B.
indertijd ex-kapitein Westerling
naar België gesmokkeld. De eer
ste had een document samenge
steld, waarin Westerling geschre
ven zou hebben, dat hij een over
eenkomst had met de Nederland
se regering, die hem met 200.000
zou helpen bij acties op Nieuw-
Guinea. Bovendien was er een
schuldbekentenis door Westerling
ondertekend, waarin was te lezen,
dat deze aan B. ƒ35.000 zou be-
OOST ZEEUWS-VLAANDEREN.
ZONDAG 18 NOVEMBER.
NED. HERV. KERK.
Axel: 10 uur Vic. S. den Blaau-
wen; 2.30 uur Ds. P. J. Pennings
Hoek: 10 uur en 2.30 uur Ds. W.
J. van Meeuwen; 4 uur Zondags-
schooldienst.
Hontenisse: 10 uur Ds. K, Ver
beek.
Hulst: 10.30 uur Vicaris J. Lalle-
man, van Terneuzen.
Philippine: 2.30 u. Ds. G. Jansma,
van Zaamslag.
Sas van Gent: 10 uur Ds. J. G. N.
Cupédo, van Sluiskil.
Sluiskil: 10 uur Eerw. heer C.H.
Heijboer, van Zaamslag; 2.30
uur Ds. J. G. N. Cupédo.
Terneuzen: 10 uur Ds. J. Scholten;
3 uur Ds. K. Verbeek, van Hon
tenisse; 7 uur Jeugddienst: Ds.
K. Verbeek, van Hontenisse.
Driewegen: 7 uur Ds. J. Scholten.
Zaamslag: 9.30 uur Ds. G. Jansma;
2.30 uur Eerw. heer C. H. Heij-
GEREFORMEERDE KERK.
Hoek: 10 u. en 2.30 uur Ds. Schalk
wijk.
Terneuzen: 10 uur en 3 uur: Ds.
H. Pestman.
Zaamslag: 9.30 uur en 2.30 uur
Ds. D. Middelkoop.
GEREFORMEERDE KERK.
(Onderh. Art. 31 D.K.O.)
Hoek: 10 uur en 2.30 uur Ds. Vink,
van Amersfoort.
Terneuzen: 10.30 uur en 3 uur Ds.
C. J. Breen.
BIJ DE OPENING van de 14e
wegverkeersdag van de K.N.A.C.
deelde de minister van Verkeer
en Waterstaat, mr J. Algera, mee,
dat een maximum snelheid van
50 km per uur binnen bebouwde
kommen zal worden ingevoerd.
Gedeputeerde Staten van een pro
vincie zullen voor sommige we
gen een maximum van 60 km
kunnen toestaan. Tevens zal in
de eerste helft van 1957 de rege
ling van de oversteekplaatsen
voor voetgangers definitief wor
den. Andere maatregelen, om de
veiligheid op de weg te bevorde
ren, zijn in voorbereiding.
CHR. GEREF. KERK.
Zaamslag: 9.30 uur en 2.30 uur
Ds. M. v. d. Klis, van Zierikzee.
GEREF. GEMEENTE.
(Vloosw(jkstraat.)
Terneuzen: 9.30 uur, 2 uur en 6
uur Ds. Aangeenbrug.
Hoek: 9.30 uur en 2 u. leesdienst.
GEREF. GEMEENTE.
(Gebouw „Pro Rege".)
Terneuzen: 10 uur en 3 uur lees
dienst.
OUD-GEREF. GEMEENTE.
Terneuzen: 9.30 uur, 2 uur en 6
uur Ds. A. de Reuver.
LEGER DES HEELS.
Terneuzen: 10 uur en 7 uur Sa
menkomsten.
ROOMS-KATHOLIEKE KERK.
Axel: 7 uur, 8.30 uur en 10 uur
H. H. Missen.
Clinge: 7 uur, 8.30 uur en 10 uur
H. H. Missen.
Hulst: 6.30 uur, 7.45 uur, 9 uur en
10.30 uur H. H. Missen.
Sas van Gent: 7 uur, 8.30 uur en
10 uur H. H. Missen.
Philippine: 7.30 uur en 10 uur
H. H. Missen.
Sluiskil: 6.30 uur, 7.30 uur, 8.30
uur en 10 uur H. H. Missen.
Terneuzen7 uur, 8.30 uur en 10.15
uur H. H. Missen.
Westdorpe: 7 uur, 8.30 uur en 10
uur H. H. Missen.
Zandstraat: 7.30 uur en 10 uur
H. H. Missen.
DONDERDAG 22 NOVEMBER.
CHR. GEREF. KERK.
Zaamslag: 7 uur Ds. R. Kok, van
Veenendaal.
WEST ZEEUWS-VLAANDEREN.
NED. HERV. KERK.
ZONDAG 18 NOVEMBER.
Aardenburg: 10.30 uur Ds. L. S.
Blom.
St. Kruis: 9 uur Ds. L. S. Blom.
Biervliet: 10 uur Ds. P. A. van der
Vlugt, van Terneuzen.
Breskens: 10 uur Ds. G. de Ru,
van Rotterdam.
Cadzand: 10 uur Ds. J. B. van
Bork, van Retranchement.
Groede: 10 uur Ds. M. de Jong.
Hoofdplaat: 11 uur Ds. J. Eijgen-
daal.
Nieuwvliet: 10 uur Ds. J. van de
Graaff. (Dankstond v. d. oogst.)
Oostburg: 10 uur Ds. W. S* Hugo
van Dalen; 4 uur Ds. P. A. L.
Brinkman, van Sehoondjjke.
(Jeugddienst.)
Retranchement: 10 uur Ds. A. C.
W. ten Cate, van Cadzand.
Schopndjjke: 10 uur Ds. P. A. L.
Brinkman. (Dankdienst voor de
oogst.)
Sluis: 9.30 uur Ds. J. Happee
(Luthers pred. te Groede).
St. Anna ter Muiden: 11 uur Ds.
J. Happee (Luthers pred. te
Groede).
Waterlandkerkje: 9.30 uur Ds. J.
Eijgendaal, van Hoofdplaat.
IJzendijke: 9.30 uur Ds. W. S.
Evenhuis, van Biervliet. (Dank
dienst voor de oogst.)
Zuidzande: 10 uur Mej. Ds. H. B.
de Neeling.
WOENSDAG 21 NOVEMBER.
Oostburg; 7 uur Liturg. Avond
gebed.
talen. Ter zitting bleek, dat de
stukken vals waren.
Prof. Froentjes had dit nage
gaan en was tot deze conclusie
gekomen. Westerling, zelf ter
zitting aanwezig, vertelde dat hij
van een dergelijke verklaring
niets afwist. B. beweerde boven
dien, dat hij aan Westerling
ƒ20.000 leende, waarvan hij op
zijn beurt 16.000 van een broer
had geleend. Het restant van
ƒ15.000 zou een beloning zijn
voor een geldinzamelingsactie,
die hij voor Westerling had ge
houden. De broer trad niet als
getuige op. Hij maakte gebruik
van het verschoningsrecht. De
officier toonde een aantal op c:-
garettenpapier geschreven brief
jes, die J. B. buiten de gevange
nis had willen smokkelen in een
mand met was. Op deze briefjes
stond een instructie voor zijn
broer over wat deze voor de
rechtbank zeggen moest.
M. B. is met het valse docu
ment naar Buitenlandse Zaken
gegaan en probeerde daar geld
los te krijgen. Dit verklaarde mr.
P. de Kanter. Hij had zelfs met
chantage gedreigd tijdens dit ge
sprek door het te doen voor
komen alsof hij dit document aan
Indonesië wilde uitleveren. M. B
heeft diverse malen minister
Beyen over dit document opge
beid. Op een dag zelfs tot vier
maal toe. Tenslotte schreef J.
B. aan de minister een dreigbrief,
wat de arrestatie van de gebroe
ders tengevolge had. M. B. werd
verduistering van 1500 ten na
dele van Westerling ten laste ge
legd. Westerling gaf aan M. B.
indertijd 1500 om twee oude
schulden af te doen. Die schul
den werden echter door B. nooit
betaald. Hij zou dit geld, aldus
beweerde hij, gekregen hebben
voor zijn werk voor de inzame
lingsactie.
Het betekent echter wèl, dat
Europa geen gebruik zal kunnen
maken van het programma voor
gecoördineerde olieleveranties,
dat de Amerikaanse plie-industrie
heeft uitgewerkt voor het geval
de olie-aanvoer uit het Nabije
Oosten mocht worden onderbro
ken.
Agence France Presse ver
neemt in gewoonlijk goed inge
dan rantsoenering van de beschik
bare olie ii verhouding tot de be
hoeften kunnen voorstellen.
In kringen van de Franse
olie-industrie wordt vernomen,
dat de Franse raffinaderijen op
verzoek van de regering haar
afleveringen aan de distribu
erende handel met 20 procent
hebben beperkt.
Het Franse ministerie van Ver
keer heeft bekendgemaakt, dat
maandag enige beperkingen van
het treinverkeer zullen worden
aangekondigd.
De Franse minister van Nijver
heid en Handel heeft de distribu
erende handel opgedragen de af
leveringen aan de benzinesta
tions te beperken. De benzünesta
tions hebben de afgelopen veer
tien dagen tweemaal zoveel ver
kocht als normaal. De olie-indus
trie heeft een beroep op de ver
bruikers gedaan hun aankopen
te beperken teneinde drastischer
beperkingen te vermijden.
Uit Bern wordt vernomen, dat
de Zwitserse regering automobi-
Vi;J u Misten en motorrijders heeft ver
lichte kringen te Washington, dat 7nr-ht own nnnndipp rpÏTPn meer
de Amerikaanse regering, die er
naar streeft onpartijdig te blijven
in -het conflict, dat uit de militaire
actie van Frankrijk, Engeland en
Israël is voortgesproten, niet de
schijn wil wekken als zou 't deze
landen rechtstreeks willen steu
nen door ze te helpen bij hun
olievoorziening. Deze houding
vormt dus eigenlijk een soort mo
rele sanctie achteraf, zo merkt
men in deze kringen op.
Men ziet te Washington echter
niet over het hoofd, dat niet al
leen Engeland en Frankrijk, maar
ook verscheidene andere Euro
pese landen worden getroffen
door de onderbreking van de
olie-aanvoer uit het Nabije Oos
ten en dat in sommige van deze
landen reeds tot olierantsoenering
of andere verbruiksbeperking is
overgegaan. Het wordt daarom
waarschijnlijk geacht, dat de
Amerikaanse regering bereid zal
zijn geen verzoeken van afzonder
lijke landen, maar wel van een
organisatie, die alle landen ver
tegenwoordigt, bijvoorbeeld de
organisatie voor Europese sa
menwerking, in overweging te
nemen. Op deze wijze zou het mo
gelijk zijn, enerzijds zonder dat er
onderscheid wordt gemaakt en
anderzijds zonder dat de Verenig
de Staten zich hierdoor Zijdelings
zouden associëren met een actie,
die zij niet hebben goedgekeurd,
verlichting te brengen in de ern
stige oliecrisis, waardoor Europa
wordt bedreigd.
Functionarissen van de O. E.
E. S. stellen thans rapporten op
over de oliepositie van de O. E.
E. S.-landen ten behoeve van een
bijeenkomst van de oliecommis
sie, die maandag a.s. zal worden
gehouden. Deze commissie zal
zocht geen onnodige reizen meer
te maken.
Rantsoenering van benzine is
in Zwitserland nog niet noodza
kelijk geworden, maar de rege
ring acht het wel aan te bevelen,
dat de beschikbare brandstof
spaarzaam wordt gebruikt. De
Zwitserse regering rekent op de
medewerking van de automobilis
ten en motorrijders. In Zweden,
waar het verbruik van verwar
mingsolie met 20 procent wordt
beperkt, hebben de artsen de be
volking reeds aangeraden liever
lichaamsoefeningen te doen dan
te zitten rillen als gevolg van de
brandstoffenschaarste.
West-Duitsland heeft nog geen
moeilijkheden in de voorziening
met benzine en dieselolie.
Zes Hongaarse zeelieden heb
ben donderdag de Amerikaanse
ambassade te Beiroet verzocht
om asiel in de Verenigde Staten.
Hun schip, de 594 ton metende
„Szeged", was op 13 oktober uit
Boedapest vertrokken en woens
dag te Beiroet aangekomen. Don
derdagavond voegden zij zich bij
elf Hongaarse zeelieden, die za
terdag j.l. het schip „Debrecen"
hadden verlaten en thans wach
ten op toelating in de Verenigde
Staten.
Franse militairen hebben in
twee dagen tijds van een groep
van 75 Algerijnse opstandelingen
in het gebied van Tlemcen in het
westen van Algerië er dertig ge
dood en dertig gevangen geno
men, aldus is in de nacht van
donderdag op vrijdag uit Algiers
vernomen.
De minister-president van Liba
non, Abdoellah Jaffi, en de mi
nister van Staat Said Salam zijn
afgetreden, aldus is in de nacht
van donderdag op vrijdag uit Bei
roet gemeld.
De president van Libanon, Sja-
moen, is vrijdag besprekingen
begonnen met het oog op 't vor
men van een nieuw kabinet.
De conservatieve partij heeft
haar aetel voor een district in
het Engelse graafschap Cheshire
behouden bij een donderdag ge
houden tussentijdse verkiezing.
Dit was de eerste verkiezing se
dert het Brits-Franse gewapende
ingrijpen in Egypte.
De meerderheid liep echter te
rug van 11.002 in 1955 tot 6.348
bij de verkiezing van donderdag.
Ongeveer 71 procent van de kies
gerechtigden bracht zijn stem uit
tegen bijna 78 procent in 1955.
De conservatieve kandidaat,
J. M. Temple, kreeg in totaal
21.137 stemmen.
Door het besluit van de Franse
spoorwegen om, tot beperknig
van het brandstofverbruik, tijde
lijk een aantal stoomtreinen voor
personenvervoer te laten uitval
len, zullen twee internationale
treinen, Amsterdam-Parijs en te
rug, uitvallen.
Zaterdagavond zal de trein,1 die
om 23.00 uur uit Parijs vertrekt
en om 10.03 te Amsterdam aan
komt, voor de laatste maal rijden
en zondagavond om 20.54 uur
vertrekt de laatste trein uit Am
sterdam, die om 6.40 uur te Pa
rijs aankomt.
De Nederlandse en Belgische
spoorwegen, die wel tot bovenge
noemde maatregelen besloten
hebben, hebben echter bij de
Franse spoorwegen tegen hun be
sluit geprotesteerd. Het betreft
hier stoomtreinen, aldus de Ne
derlandse spoorwegen, die geen
olie gebruiken. De motivering,
dat de dieseltreinverbinding Pa-
rijs-Marseille wordt opgeheven en
deze aansluit-nachttreinen daar
om geen zin meer hebben, achten
de Nederlandse en Belgische
spoorwegen onjuist.
door
MABEL BARNES GRUNDY
Vertaald door: E. GRIESE
KETS DE VRIES
4)
(Nadruk verboden)
Moeder weigerde, zich iets van
dien aard voor te stellen. „Maar
u verwacht van alle meisjes, dat
ze het prettig zullen vinden, al
tijd hetzelfde te doen koken,
naaien, stof afnemen, en als ze
getrouwd zijn, toezicht houden
op het koken, naaien en stof af
nemen van andere mensen. Waar
om zouden vrouwen onvrouwelijk
genoemd worden, als zij ander
werk verlangen, dat meer strookt
met haar aanleg?"
Moeder wist het niet, maar het
feit bleef, dat zij het onvrouwelijk
vond. Bovendien, als getrouwde
vrouwen weigerden naar haar
huishouden om te zien, wie zou
het dan voor ze doen?
„Misschien maakt het verschil
voor getrouwde vrouwen," gaf
ik toe; „maar de ongetrouwde?"
„Wel, die maken zich gereed
voor het huwelijk, en bekwamen
zich voor de positie, die ze zullen
moeten innemen."
Ik trilde van ongeduld. „En als
ze zich bekwaamd hebben, en be
dreven zijn in alle bijzonderhe
den van huishoud-economie, wat
dan?"
„Dan moeten ze op een man
wachten," zei moeder, met een
triomfantelijk air.
„Dat is'uit de tijd," riep ik, en
sprong overeind; „ik verlang niet
te trouwen. Ik ga niet vegeteren
als een koolraap in het veld, tot
er iemand langs komt en me mee
neemt. Ik wil werken, leven, een
loopbaan kiezen, het leven leren
kennen. O, moeder! Dit is het
leven toch zeker niet, nietwaar?
U zegt van wel, omdat u het uwe
gehad hebt. U hebt uw vleugels
uitgeslagen, u hebt uw vrijheid
gehad, maar wij niet. Wat doen
wij dag in dag uit? Een beetje
huishoudelijk werk, een beetje
naaien, een beetje wandelen,
eten; een toevallige bezoeker ont
vangen, of op bezoek gaan, een
beetje praten, thee; een beetje
handwerken, een beetje lezen,
handen wassen en een andere
jurk aantrekken, souperen, een
beetje lezen, een spelletje kaart;
licht uit, en vijf verveelde mense
lijke wezens wandelen naar bo
ven en naar bed!"
„Verveeld!!" Moeders stem
klonk schel en protesterend.
„Nooit! Ik ben altijd tevreden,
heel tevreden. En uiterst dank
baar voor mijn goed tehuis, goed
voedsel, goed vuur, goed..."
„O, laat dat, lieve moeder,"
viel ik haar in de rede; „praat
niet van het goede tehuis, en
voedsel, en vuur, en donzen de
kens en veren bedden. U stapelt
ze altijd voor onze ogen op, tot
We er draaierig van worden. Ik
zou liever op een bed van stro
liggen en wat meer opwindends
beleven, 't Leven omvat toch
méér dan voedsel en donzen de
kens! Als dat niet zo is, dan be
vredigt het mij niet. Ik ben beu
van mijn bekrompen leven en
van Rjlgemoor. Ik ben beu van
de mensen, die zo braaf en vrien
delijk en vervelend zijn, zo fat
soenlijk en onbelangrijk. Ik ge
loof, dat ik zelfs 'Van mevrouw
Pratt zou gaan houden, als ze
eens iets geks deed. Ik snak dik
wijls naar een aardbeving, zoals
die in Japan, om de boel eens
flink door elkaar te schudden.
Kunt u het niét begrijpen? Ik
wil niet, dat u mij ondankbaar
vindt voor al mijn zegeningen,
zoals u ze noemt: donzen dekens
en veren bedden en de rest. Ik
wil u niet kwetsen, maar begrijpt
u het tenminste niet een klein
beetje?"
„Neen," zei ze vast, „ik begrijp
het niet; en het zou me spijten,
als het wel zo was. Ik heb in het
minst geen verlangen, om te gil
len en de bedden verkeerd op te
maken en aardbevingen te heb
ben. Je moet ziek zijn. Voelen
jullie je wel eens zo?" Zij wend
de zich tot Miranda en Mick.
„N-neen," antwoordde Miran
da; „maar ik ben niet zenuwach
tig, zoals Hillary!"
„Zenuwen! Ik' noem het hu
meur!"
Mick gichelde.
„En veronderstel, veronderstel
alleen een ogenblik, dat we naar
je luisterden, en je toestonden
thuis weg te gaan, wat zou je dan
doen?"
„Ik zou secretaresse worden,
privë-secretaresse," zei ik, en
rekte me uit in mijn volle lengte.
„Ik kan honderd-dertig lettergre
pen per minuut stenograferen,
en soms wel honderd vijftig, als
ik kalm ben. De mensen dicteren
niet erg vlug."
„Dus daarom heb je stenogra
fie geleerd?"
„Ja."
„Ik dacht, dat je het voor je
genoegen deed."
„Genoegen? Is het een genoe
gen, om jaartallen te leren van
koningen en oorlogen? Stenogra
fie is de minst genoeglijke of be
langwekkende studie, die er ooit
is uitgevonden. Ik heb het een
voudig geleerd als een middel
om mijn doel te bereiken. Ik ben
er 's avonds laat voor opgebleven
op mijn slaapkamer. Ik ben
's morgens vroeg opgestaan, om
die stomme hieroglyphen in mijn
hersens te pompen, terwijl mijn
hoofd nog fris was. Ik heb er
zelfs tranen aan verspild. Typen
is hierbij vergeleken kinderspel."
„En kun je dan typen?"
Ze luisterden allemaal, vader
met bijzondere belangstelling.
Zijn boek lag onopgemerkt op de
vloer en hij leunde in zijn grote
armstoel naar voren.
(Wordt vervolgd.)