De Brits-Franse besprekingen HEI SUEZKANAAL Geredden van de «Gruno» te Rotterdam aangekomen HET WEER Eerste Nederlandse draagvleugelboot suist over het water WEERBERICHT HOOGWATER ZON- en MAANSTANDEN Belgische mijnenveger op noorderhoofd te Hoek van Holland gelopen VRIJDAG 28 SEPTEMBER 1956. 11e Jaargang Nr. 3881 EERSTE BLAD Mijnwerkers in Oostduitse mijn verdronken Jordaanse verliezen bij Hoessan en Fokien Muenchen en de Westduitse strijdkrachten Ontploffing in Britse kantine op Cyprus v.m. n.m. Verklaring van Gaitskell Amerikaanse loodsen voor het Suezkanaal Seretse Khama Franse landingsvaartuigen verlaten Malta Eisenhowers perscorfarer t e Frankering bij abonnement: Terneuzen RedaCTeTe!oon 2073 en 2510 Na 5 uur uitsluitend 2073 oirpeteur-Hoofdredacteur I. van de Sande Noordstraat 55- 57 - Terneuzen Gironummer 38150 Abonnementsprijs: 5.35 per kwartaal, pet maand 1.30; per week 43 cent. Losse nrs 8 ct. Venchtjnt dagelijks - Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen. Advertentieprijs per mm 15 ct; minimum per advertentie 2,25. Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 1,— sdere egel meer 20 cent. Vermelding: Brieven onder nummer, of: Adres Bureau van dit Blad 20 cent meer. Inzending advertenties tot 's namiddags uur. Voor het Maandagnummer: Zaterdags 10 uur. „Wij hebben goed werk gedaan. Wij aijn het vandaag eens en wij zullen het morgen eens zijn", al dus heeft premier Eden donder dagmiddag verklaard na afloop van de Frans-Britse besprekin gen in de ambtswoning van de Franse minister-president. Mollet zei de woorden van zijn Britse ambtgenoot geheel te kun nen onderschrijven. In een gemeenschappelijk com muniqué wordt gezegd, dat het doel van het overleg het ver sterken van de Frans-Britse soli dariteit in elk opzicht ten volle is bereikt. In het bijzonder zijn de staats lieden tot een akkoord gekomen ten aanzien van de lijn, die En geland en Frankrijk bij het debat in de Veiligheidsraad over de Suezkwestie zullen volgen. Ook is besloten, het streven naar een versterking van de politieke, mi litaire en economische samen werking tussen de landen van West-Europa voort te zetten. Tenslotte wordt in het commu niqué gezegd, dat er verdere bij eenkomsten van ministers der beide landen zullen worden ge organiseerd, als dit nodig mocht zijn. Een woordvoerder van het Franse ministerie van Buiten landse Zaken verklaarde na af loop der besprekingen dat „beide regeringen het er volledig over eens zijn, dat de getroffen mili taire voorzorgsmaatregelen met het oog op de Suezcrisis noodza kelijk zijn en van kracht moeten blijven totdat de spanning is ver minderd". Een soortgelijke verklaring leg de ook minister Eden voor zijn vertrek naar Londen af. In gezaghebbende Britse krin gen is medegedeeld, dat de ont werpresolutie die Engeland en Frankrijk over het Suezgeschil bij de Veiligheidsraad zullen in dienen ten doel heeft het plan van de 18 Westelijke landen voor een internationaal beheer van het Suezkanaal opnieuw aanvaard te krijgen. Volgens deze kringen hebben de voornaamste punten, die dooi de regeringen van Ehgeland en Frankrijk nader besproken moe ten worden, betrekking op coör dinatie van de politiek in het midden-Oosten en Afrika. Men voorspelde, dat er een nieuwe Brits-Franse minister conferentie over het Suezgeschil gehouden zal worden als het resultaat van de besprekingen in de Veiligheidsraad bekend is. Volgens de Britse lezingen heb ben Eden en Mollet voorts de plannen om de volgende week de vereniging van gebruikers van het Suezkanaal in het leven te roepen, besproken en voorlopige overeenstemming bereikt over de administrateur voor de vereni ging, die maandag a.s. in Londen benoemd zal worden. Volgens deze kringen zal presi dent Nasser vóór het debat in de Veiligheidsraad niet formeel ver zocht worden om met de vereni ging van gebruikers samen te werken. In. een kalkmijn bij Strassberg in Saksen-Anhalt (Oost Duits land) zijn woensdag zes mijnwer kers verdronken, toen bij het werk een waterader werd ge- raakt. rollectie De "i'héé! biZ°"der' 'S ns kijken' Komt eens K'l De gemengde Israëlisch-Jor- daanse toestandscommissie heeft woensdagavond een communiqué over het gevecht toij Hoessan en Fokien uitgegeven, waarin wordt gezegd, dat waarnemers van de Verenigde Naties de lijken heb ben gevonden van 38 Jordaanse soldaten en politiemannen en van een Jordaans meisje van twaalf jaar. Verder zagen zij elf gewon de Jordaniërs, onder wie burgers. Het politiebureau van Sjarafa is verwoest, evenals een school bij Wadi Foekin. Een jeep van de Verenigde Na. ties is woensdag in de Jordaanse zóne van Jeruzalem van Jordaans gatoied af beschoten. Er wordt geen melding gemaakt van slachtoffers. De gemeenteraad van München, de op een na grootste stad van West-Duitsland, heeft besloten geen stappen te ondernemen om mee te helpen aan het recruteren van dienstplichtigen voor de nieu we strijdkrachten. Als reden wordt opgegeven, dat de bonds regering geen toereikende finan ciële voorzieningen heeft getrof fen voor registratie en onderzoek van de in aanmerking komende jongemannen, aldus meldt de „Manchester Guardian". Volgens waarnemers zou echter aan dit besluit een vertragingstactiek van de socialisten, die de sterkste fractie in de gemeenteraad heb ben, ten grondslag liggen. Ook de raad van de Beierse stad Penzberg heeft besloten zich zo weinig mogelijk met de her- toewapening in te laten. Tengevolge van het ontploffen van een tijdbom in een kantine in een Brits militair kamp hij Nicosia hebben donderdag zeven Britse militairen verwondingen opgelopen. In het kamp zijn ruim duizend man gelegerd. I De Egyptische autoriteiten voor het Suezkanaal hebben woensdag voor de eerste maal bekend ge maakt hoeveel loodsen zij in dienst hebben. Zij beschikken over 89 volledig geoefende lood sen en 120 loodsen, o.w. 75 bui tenlanders, zijn in opleiding. Voorts zijn 7.000 sollicitaties van loodsen uit alle delen van de we reld ontvangen. De Amerikaanse marine atta ché in Port Said heeft woensdag een bezoek gebracht aan de direc teur van de Egyptische kanaal organisatie, Tewfik el Dib, in verband met Amerikaanse pers berichten volgens welke mogelijk communistische loodsen kunnen worden aangewezen voor het lei den van Amerikaanse oorlogs schepen door het kanaal. De attaché verklaarde later te genover de pers, dat hij de ver zekering heeft gekregen dat geen communistische loodsen op Ame rikaanse oorlogsschepen dienst zullen doen. Twee vertegenwoordigers van een Belgische toaggermaatschap- pij voeren op het ogenblik in Port Said besprekingen over de aanneming .van werkzaamheden aan het kanaal. Sedert de natio nalisatie heeft de Belgische maat schappij slechts een derde van haar kosten betaald gekregen en dit bedrag werd in Egyptische valuta betaald. De vertegenwoor digers hebben nu echter de ver zekering gekregen, dat de maat schappij volledig in buitenlandse valuta betaald zal worden. In Port Said zijn woensdag voorts vijf Amerikaanse loodsen aangekomen die van plan zijn in Egyptische dienst te treden, on danks waarschuwingen van het Amerikaanse ministerie van Bui tenlandse Zaken, dat de toestand in het Midden-Oosten gevaarlijk is. Voorts zijn zij gewaarschuwd, dat zij hun Amerikaanse nationa- liteit zullen verliezen als zij hun trouw betuigen aan een ander land. Woensdag zijn nog drie Ame rikaanse koopvaardij-officieren uit New York naar Cairo ver trokken, waar zij in Egyptische dienst willen treden. In Kiel is woensdag vernomen, dat maandag vijf Westduitse loodsen, wier sollicitaties door de Egyptische autoriteiten aan vaard zouden zijn, naar Egypte vertrokken. Elf loodsen die in het Kieler Kanaal dienst doen wach ten nog op een oproep van de Egyptische autoriteiten. VEEL WIND. Aan de zuidflank van een om vangrijke depressie waarvan het zwaartepunt zich ten zuidwesten van IJsland bevindt, staat een bij zonder krachtige westelijke lucht, stroming. Hierin ontwikkelde zich don derdag op de Oceaan een nieuwe lagedrukgebied dat snel in acti viteit toenam en zich naar Ier land verplaatste. Tussen dit lagedrukgebied en een gebied met hoge barometer standen dat zich ten zuidwesten van Spanje bevindt heeft zich 'n krachtige tot harde zuidwestelij ke luchtstroming ontwikkeld. Hiermede wordt zachte vochtige Oceanische lucht via de Golf van Biscaye naar West-Europa ge transporteerd. De voorste begrenzing ervan, het warmtefront, bereikte don derdagavond, vergezeld van veel bewolking en enige regen, het westen van ons land. De komende 24 uur blazen krachtige tot harde zuidwestelij ke winden deze vochtige lucht over ons land. In deze lucht komt veel bewol king voor waaruit het af en toe kan regenen of motregenen. medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt, geldig van vrijdagoch tend tot vrijdagavond. Depressieweer Veel bewolking met plaatselijk regen 'of motregen. Krachtige tot harde en aan de kust tijdelijk stormachtige zuidwestelijke wind. Temperatuur 16 tot 20 gra den. ZATERDAG 29 SEPTEMBER. Breskens Terneuzen Hansweert Walsoorden ZON MAAN op onder op onder Sept. 28 6.38 18.27 15.15 29 6.39 18.24 0.29 15.50 30 6.41 18.22 1.49 16.19 Poging tot berging van voorwerpen van de „Andrea Doria" aanstaande Vier inwoners van Hartford in de Amerikaanse staat Connecti cut, die zich in een zwembad heb ben geoefend in het diepzeedui- ken, zijn van plan uit het wrak van het gezonken Italiaanse pas sagiersschip „Andrea Doria" waardevolle voorwerpen te ber gen. Het viertal zal met zijn pogin gen beginnen, zodra de kust wacht meedeelt, dat de weersom standigheden gunstig zijn. Deze bergingspoging wordt ge financierd door een zakenman te New York. Als een sierlijke, glanzende vogel scheerde de laatste dagen een nieuwe verschijning over de Noordhollandse wateren: de eers Nederlandse draagvleugelboot „Witvis". ™oatinnPie Dit snelle vaartuig 73 km per uur was een sensationele verschijning tussen de herfstzeilers. Slechts de kiel stak noginhet water. In puur evenwicht gleed de boot op zijn „voor- en achter nen" vrij van schokken en trillen. Het kielzog was aanzienlijk minder dan van een traditioneel mo torjacht of van een raceboot, zodat de snelheid geen gevaren vooi de kaden van het Noordhollands kanaal of de Alkmaarderplas kon ^Tal van hoge marine- en politieautoriteiten, vooraanstaande des kundigen uit scheepsbouw- en scheepvaartkringen, scheepvaart inspectie alsmede vertegenwoordigers van grote bedrijven en wereldconcerns hebben in de laatste dagen met deze draagvleugel boot volgens het systeem Schertel/Sachsenberg kennis gemaakt. Het vaartuig is in opdracht van de reders en cargadoors James Smith en Zoonen te Rotterdam gebouwd door de werf „Nicolaas Witsen" en Vis te Alkmaar, wereldvermaard om zijn luxe-jachten en patrouillevaartuigen, leverancier van tal van Noord, en Zuidameri kaanse miljonairs. Ofschoon deze eerste Neder landse vleugelboot een luxe-ka rakter heeft, omdat hij voor de sportvisserij verkocht is aan de heer Eldridge Johnson te Phila delphia in de Verenigde Staten, is het gros van deze in Europa ont wikkelde vaartuigen niet voor particulier gebruik bestemd. In Italië en Zwitserland varen enige 20-tons passagiersschepen (70 man) sedert 1953. Op de Rijn heeft de Franse en Duitse rivier politie enige draagvleugelboten in gebruik van hetzelfde tonnage 8.43 9.32 9.18 10.07 9.58 10.47 10.08 10.57 Met zo op het oog weinig scha de is donderdag het 3500 brt. metende Russische s.s. „Kolom- na" de Waterweg binnengelopen. Oorspronkelijk had de kapitein na de aanvaring met de „Gruno" geseind naar Amsterdam te zul len terugkeren, maar later bleek, dat het schip koers had gezet naar Rotterdam. Toen tegen twee uur de „Ko lomna" de Rijnhaven te Rotter dam achteruit binnenvoer en door sleepboten naar de kade werd gedirigeerd, stonden de vijf geredden van de „Gruno", die woensdagochtend vroeg tijdens mist in de omgeving van Ame land na aanvaring met dit Rus sische schip was gezonken, triest voor zich uitstarend aan stuur boordzijde. Zodra het schip dich terbij de kant kwam, verdwenen ze naar de kajuit. Op de kade stonden enkele familieleden, car gadoors en verdere belangstellen den te wachten. Het was een droeve aankomst voor allen. De kapitein van de „Kolomna" had het te druk om iemand te woord te staan, doch via iemand van de cargadoorsfirma liet hij weten, dat de aanvaring hem volkomen verrast had. Er was juist tevoren mist komen opzet ten. Het Russische schip had ra dar aan boord en deze werd in geschakeld. De apparatuur was nog niet warm, toen plotseling de aanvaring ontstond. Direct werden alle pogingen in het werk gesteld om de opvaren den van de „Gruno" te redden. Het kustvaartuig zou binnen en kele minuten gezonken zijn, maar een sloep met vijf overlevenden werd opgepikt. De geredden waren de 26-jarige bestman D. van den Berg uit Delfzijl, de 18-jarige kok A. van der Ve'en uit Ferwerderadeel, de Duitse matroos D. Bassler, de 43- jarige machinist H. van der Meer uit Straatsburg en de 18-jarige dochter van de kapitein C. A. Wieringa. Vermist zijn de 42- jarige kapitein A. Wieringa uit Appingedam, zijn 38-jarige vrouw G. Wieringa-Hartenhof en de Duitse matroos C. R. Beek. Het Russische schip is blijven zoeken totdat zijn taak werd overgeno men door de reddingboot „Bran- daris". i#j|ii De geredden zelf hield men on zichtbaar koor de belangstellen den op de kade. Na ongeveer een half uur gingen ze van boord, be geleid door politie en familie leden. De pers kreeg geen kans hen te benaderen. Zelf zeiden zij geen woord en stapten in ge reedstaande auto's, waarmee ze vertrokken. Op het achterdek van de „Ko lomna" bleef als stille getuige de reddingboot van het kustvaartuig achter. als de in Nederland gebouwde, dus 3 a 4 ton. Een oliemaatschappij laat te Bremen een 20-tonnêr bouwen voor arbeidersvervoer in Midden- Amerika. De Franse marine laat te Toulon bouwen. In Italië en te Keulen-Deutz zijn enige Schertel- boten voor andere opdrachtge vers in aanbouw. Dit vleugelbootsysteem heeft de „race" gewonnen van andere, in ontwikkeling zijnde typen, waarmede in Zweden, Duitsland, Nederland en Frankrijk bouw- proeven worden genomen. De idee om draagvleugelboten te bouwen ontstond bij mensen heugenis in 1897 in Italië. Men kende toen reeds het „Magnus- effekt", de opwaartse druk in wa. ter en 'lucht op vleugels van be paalde vorm. De constructeurs misten echter het motorvermo gen om die opwaartse druk vol doende te benutten. Zij beseften dat bij het opheffen van een schip uit het water de golfweerstand zou verminderen, waardoor met eenzelfde vermogen aanzienlijk grotere snelheden worden be reikt. Constructeurs uit andere lan den, o.w. de Duitser Freiherr Hans von Schertel namen de idee over. Deze Duitse ingenieur vond sedert 1927 na zeven proto-types een oplossing, die de basis werd voor de tegenwoordige vormge ving. Deze werd door de werf Sachsenberg te Dessaurosslau en het scheepsbouwproefstation te Hamburg uitgewerkt. In 1939 be reikte men de eerste bevredigen de resultaten. Na de oorlog werd dit initia tief overgenomen door de Zwit serse firma „Supramar", die thans samenwerkt met de Neder landse firma Smith en Zoonen. Men hoopt de Nederlandse wer ven tal van opdrachten voor vleugelboten te kunnen geven, dank zij de grote ervaring en vak manschap door de eeuwen heen in de scheepsbouw verworven. De draagvleugelboot is aller eerst bestemd voor snel passa giersvervoer. Men heeft daarme de in de drie laatste jaren bevre digende resultaten o.a. op het La- go Maggiore en in de Straat van Messina bereikt. De oliemiljonair Onassis heeft met één dezer 20- tons schepen een vakantievaart door de Griekse wateren ge maakt. Ofschoon de vleugelboot door zijn hoge ligging weinig of geen hinder heeft van normale zee gang, is het gebruik ervan in de Noordzee met haar korte, hoge golven althans bij ruw weer met wel mogelijk. Bij een langere zee gang echter gedraagt de vleugel- boot zich op snelheid als een fiets op een gladde asfaltweg. Kustwacht, douane, politie en marine kunnen zich van deze snelle boten voor patrouilles en verbindingen bedienen. Ook in havens en waterwegen zijn vleu gelboten bruikbaar voor aan breng- en afvoerdiensten voor oceaanschepen. Zij kunnen aan dek van grote schepen worden meegenomen. Door hun hoge snelheid zijn ze m staat ieder schip in te halen. De topsnelheid van de „Queen Mary is bijvoorbeeld plm 60 km per uur. De eerste Nederlandse vleugel boot heeft een waterverplaatsing van bijna 4 ton bij een lengte van 10,75 meter, een breedte aan dek van 2,60 meter en een breedte met vleugels van 3,64 meter. Stil liggend steken de vleugels 1,25 meter diep, doch varend slechts 60 centimeter. Het vaartuig is uitgerust met een 8 cylinder 325 p.k. Chrysler-Imperial benzine motor. In 2 tanks wordt brand stof voor 12 uur varen meegeno men. Het verbruik is ongeveer 1 liter benzine op 3 kilometer bij 'n snelheid van 73 kilometer per uur bij 4000 toeren. De motor kan betrekkelijk licht zijn, omdat een draagvleugelboot de helft minder weerstand te overwinnen heeft dan een tradi tioneel schip van dezelfde om vang. Dit geeft een energiebespa ring van ca 50 percent bij 'n ver laging van 30 percent op de tota le exploitatiekosten. Deze besparing compenseert de hogere bouwprijs dezer vaartui gen. Zij worden namelijk van aluminium plaat en -ribben ge maakt, hetgeen hen plm. 60 per cent lichter maakt dan ijzeren schepen. De draagvleugels wor den uit staal vervaardigd. Deze vleugels zijn tijdens de vaart verstelbaar, zodat bij iede re belading een optimaal even wicht kan worden bereikt. De in Europa varende Franse en Duitse politieboten zijn uitge rust met 150 pk. Daimler-Benz benzinemotoren. De passagiers schepen zijn doorgaans voorzien van twee Dieselmotoren. Ofschoon tot dusverre het draagvleugelsysteem voor kleine schepen wordt toegepast, zien de constructeurs mogelijkheden om in de toekomst koopvaardij, en passagiersschepen op draagvleu gels te bouwen. Zij hopen deze schepen dan bv. met straalmoto ren uit te rusten. Als het principe blijkt te vol doen wordt het huns inziens een kwestie van ondernemingslust en constructeurswerk om deze ge dachte te verwezenlijken. De Britse labourleider, Hugh Gaitskell, heeft woensdag ver klaard, dat als een der grote mo gendheden in de Veiligheidsraad haar veto zou gebruiken bij de behandeling van de Suezkwestie, het geschil voor de algemene ver gadering gebracht moet worden, waar het vetorecht niet geldt. Als Egypte een onverzoenlijke houding zou blijven aannemen en niet zou willen onderhandelen, zouden volgens Gaitskell econo mische sancties getroffen kunnen worden, zoals het gebruik van de route om de -Kaap de Goede Hoop. Gaitskell meende, dat een op lossing gevonden kan worden die ligt ttfssen het voorstel van de 18 landen op de eerste Londense conferentie, die internationaal be heer van het Suezkanaal wilden, en de Indiase voorstellen voor een internationale adviesraad. Men zou het dagelijks bestuur over het kanaal aan de Egypte- naren kunnen overlaten en een internationaal contröle orgaan kunnen oprichten om met de Egyptische autoriteiten te onder handelen over kwesties die voor de kanaalgebruikers van belang zijn, aldus de Britse labourleider. Donderdag zijn op doorreis naar Egypte in Parijs weer twee Amerikaanse zeekapiteins aange komen, die als loods in dienst willen treden van de Egyptische kanaalmaatschappij. Aan de pers deelden zij mee. dat zij het niet voor het 8*-!^ doen, maar „als tegenwicht voor de invloed van de Russische loodsen in Egypte". Inmiddels zijn vijf Amerikaan, se kapiteins, die woensdag in Egypte waren aangekomen, met hun opleiding voor loods begon- nen. Volgens de „Trans World Air lines" zullen binnen drie dagen nog zeven Amerikaanse kapiteins in Cairo aankomen. 42 loodsen, die door het Egyp tische beheersorgaan worden op geleid, hebben te kennen gegeven, dat zij in het begin van de vol gende maand examen willen doen. Onder hen bevinden zich vijftien Russen. De Egyptische autoriteiten zijr weliswaar van oordeel, dat er eer opleiding van drie maanden ver eist is, maar met het oog op „df bijzondere geschiktheid van eni ge kandidaten en hun intensieve opleiding" achten zij het mogelijk dat de betrokkenen na drie we ken al examen kunnen doen, zo is van gezaghebbende zijde ver klaard. Officieel wordt meegedeeld, dat het door de Britten verbannen hoofd van de Bamangwato-stam j in Beetsjoeanaland, Seretse Kha ma, als ambteloos burger naar zijn land mag terugkeren. Hij werd verbannen na zijn huwelijk met een Brits meisje. Seretse Khama heeft voor zich zelf en zijn kinderen afstand ge daan van het leiderschap van de stam. Ook zijn oom. Tsjekedi, heeft afstand gedaan. Het leider schap komt nu aan een raad on der voorzitterschap van Rasebo- lai Kgamane. Deze kwam na Seretse Khama en zijn oom in aanmerking om als stamhoofd te fungeren. Een aantal Franse landings vaartuigen is donderdag, onder escorte van het fregat „Soudan- nais", van Malta vertrokken naar het oostelijke deel van de Middel landse Zee. De dekken stonden vol materiëel. Verscheidene Britse oorlogsbo dems van een eskader onder be vel van vice-admiraal Power heb ben koers gezet naar Marseille en Toulon. De rest van het eska. der gaat naar Cyprus. De Belgische mijnenveger M 927 is gisteravond om tien voor acht, toen hij de Nieuwe Water weg binnen wilde varen, op het uiteinde van het noorderhaven hoofd te Hoek van Holland gelo pen. Het schip staat aan de zee zijde met de voorsteven haaks op de lengterichting van het ha venhoofd. In dezelfde positie toe- vond zich indertijd ook het Engel se schip „Spanker". De redding boot van Hoek van Holland is ge- alarmeerd. De mijnenveger is bij hoog wa ter vastgelopen. De wind is zuidwest, de wind kracht vijf. Om kwart over acht zijn uit de Berghaven van Hoek van Holland de reddingboot President Jan Leis" en de sleepboot „Blanken- burgh" uitgevaren. Ook uit Maas sluit voer op dat tijdstip een sleepboot uit. De M 927 deed mee aan de NAVO-marineoefening „Cut Loo- S6" De M 927 is een mijnenveger dié omstreeks 1954 is gebouwd. Het schip meet 370 ton en heeft in normale omstandigheden een be manning van veertig koppen. Acht schepen van dit type zijn onder M.D.A.P.-voorwaarden in België gebouwd, zestien in de V.S. het schip is o.a. bewapend met mitrailleurs van twintig mm in tweelingopstelling. Bij de bouw zijn nagenoeg alleen hout of al- luminium gebruikt. De romp is geheel van hout. De voortbeweging geschiedt door dieselmotoren die het vaar tuig een snelheid van ongeveer veertien knopen kunnen geven. Deze kustmijnenvegers van de Belgische marine komen overeen met de B klasse kustmijnenve gers van onze koninklijke mari ne. Om twintig minuten voor ne gen heeft de „President Jan Leis", nadat bij een eerste poging de tros gebroken was, een ver binding tot stand kunnen bren gen tussen de mijnenveger en de sleepboot „Blankenburgh", die onder commando staat van kapi tein J. Slotboom. De mijnenveger ligt nu met de voorsteven in de richting zuid ten oosten. Sinds de stranding is het water (te 21.45 uur) twii tig centimeter gezakt. Het gaa harder waaien. I Er is assistentie van een pomp. I boot gevraagd omdat lekkage in I de houten mijnenveger wordt 'vermoed. De oorlogsbodem zit. I zoals de zeelui het uitdrukken, I '„op de stenen te rijden". De „President Jan Leis" heeft I omstreeks kwart over tien veer- tig opvarenden van de mijnenve- I ger gehaald. Slechts de comman- I dant en de chef-machinist zijn aan boord gebleven. Om ongeveer half elf meerde de reddingboot „President Jan Leis" af aan de Berghaven in Hoek van Holland. De Belgische marinemensen zijn ingekwartierd I in de marinekazerne in Hoek van Holland. Zij waren allen voorzien van zwemvesten. Volgens de opvarenden voer gisteravond een konvooi van vijf 1 mijnenvegers de pieren binnen om de nacht in Hoek van Holland i door te brengen. De bewuste mij. nenveger voer als no 4 in het kon. I vooi. Plotseling vertoonde zich in de route een koopvaardijschip, al. dus zeggen de opvarenden van de Belgische mijnenveger, en door 'n manoeuvre van dit schip zouden zij genoodzaakt zijn geweest uit te wijken. Zodoende waren zij op de pier terecht gekomen. President Eisenhower reeft gis- I teren op zijn wekelijkse perscon- I ferentie de hoop uitgesproken dat Egypte zal inzien, dat het in zijn eigen belang is samen te werkei met de gebruikers van het ka I naai, die eerder in dze maand t Londen bijeen zijn geweets. Over het uitgestelde bezoek va Nehroe aan Amerika zei Eiser hower, dat hij Nehroe opnieuv een uitnodiging had gezonden. Hij geloofde dat Nehroe nog dit jaar naar Washington zal komen, maar niet op zeer korte termijn. Dat is volgens Eisenhower ook niet nodig, omdat de twee rege ringsleiders over de Suezkwestie reeds met elkaar in contact staan.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1956 | | pagina 1