De Brits-Franse besprekingen
HEI SUEZKANAAL
Geredden van de
«Gruno» te Rotterdam
aangekomen
HET WEER
Eerste Nederlandse draagvleugelboot
suist over het water
WEERBERICHT
HOOGWATER
ZON- en MAANSTANDEN
Belgische mijnenveger op
noorderhoofd te Hoek van Holland
gelopen
VRIJDAG 28 SEPTEMBER 1956.
11e Jaargang Nr. 3881
EERSTE BLAD
Mijnwerkers in Oostduitse
mijn verdronken
Jordaanse verliezen bij
Hoessan en Fokien
Muenchen en de Westduitse
strijdkrachten
Ontploffing in Britse
kantine op Cyprus
v.m.
n.m.
Verklaring van Gaitskell
Amerikaanse loodsen voor
het Suezkanaal
Seretse Khama
Franse landingsvaartuigen
verlaten Malta
Eisenhowers
perscorfarer t e
Frankering bij abonnement:
Terneuzen
RedaCTeTe!oon 2073 en 2510
Na 5 uur uitsluitend 2073
oirpeteur-Hoofdredacteur I. van de Sande
Noordstraat 55- 57 - Terneuzen
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: 5.35 per kwartaal, pet
maand 1.30; per week 43 cent. Losse nrs 8 ct.
Venchtjnt dagelijks - Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen.
Advertentieprijs per mm 15 ct; minimum per
advertentie 2,25.
Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels 1,—
sdere egel meer 20 cent.
Vermelding: Brieven onder nummer, of: Adres
Bureau van dit Blad 20 cent meer.
Inzending advertenties tot 's namiddags uur.
Voor het Maandagnummer: Zaterdags 10 uur.
„Wij hebben goed werk gedaan.
Wij aijn het vandaag eens en wij
zullen het morgen eens zijn", al
dus heeft premier Eden donder
dagmiddag verklaard na afloop
van de Frans-Britse besprekin
gen in de ambtswoning van de
Franse minister-president.
Mollet zei de woorden van zijn
Britse ambtgenoot geheel te kun
nen onderschrijven.
In een gemeenschappelijk com
muniqué wordt gezegd, dat het
doel van het overleg het ver
sterken van de Frans-Britse soli
dariteit in elk opzicht ten volle
is bereikt.
In het bijzonder zijn de staats
lieden tot een akkoord gekomen
ten aanzien van de lijn, die En
geland en Frankrijk bij het debat
in de Veiligheidsraad over de
Suezkwestie zullen volgen. Ook
is besloten, het streven naar een
versterking van de politieke, mi
litaire en economische samen
werking tussen de landen van
West-Europa voort te zetten.
Tenslotte wordt in het commu
niqué gezegd, dat er verdere bij
eenkomsten van ministers der
beide landen zullen worden ge
organiseerd, als dit nodig mocht
zijn.
Een woordvoerder van het
Franse ministerie van Buiten
landse Zaken verklaarde na af
loop der besprekingen dat „beide
regeringen het er volledig over
eens zijn, dat de getroffen mili
taire voorzorgsmaatregelen met
het oog op de Suezcrisis noodza
kelijk zijn en van kracht moeten
blijven totdat de spanning is ver
minderd".
Een soortgelijke verklaring leg
de ook minister Eden voor zijn
vertrek naar Londen af.
In gezaghebbende Britse krin
gen is medegedeeld, dat de ont
werpresolutie die Engeland en
Frankrijk over het Suezgeschil
bij de Veiligheidsraad zullen in
dienen ten doel heeft het plan
van de 18 Westelijke landen voor
een internationaal beheer van het
Suezkanaal opnieuw aanvaard te
krijgen.
Volgens deze kringen hebben
de voornaamste punten, die dooi
de regeringen van Ehgeland en
Frankrijk nader besproken moe
ten worden, betrekking op coör
dinatie van de politiek in het
midden-Oosten en Afrika.
Men voorspelde, dat er een
nieuwe Brits-Franse minister
conferentie over het Suezgeschil
gehouden zal worden als het
resultaat van de besprekingen in
de Veiligheidsraad bekend is.
Volgens de Britse lezingen heb
ben Eden en Mollet voorts de
plannen om de volgende week de
vereniging van gebruikers van
het Suezkanaal in het leven te
roepen, besproken en voorlopige
overeenstemming bereikt over de
administrateur voor de vereni
ging, die maandag a.s. in Londen
benoemd zal worden.
Volgens deze kringen zal presi
dent Nasser vóór het debat in de
Veiligheidsraad niet formeel ver
zocht worden om met de vereni
ging van gebruikers samen te
werken.
In. een kalkmijn bij Strassberg
in Saksen-Anhalt (Oost Duits
land) zijn woensdag zes mijnwer
kers verdronken, toen bij het
werk een waterader werd ge-
raakt.
rollectie
De "i'héé! biZ°"der'
'S ns kijken'
Komt eens K'l
De gemengde Israëlisch-Jor-
daanse toestandscommissie heeft
woensdagavond een communiqué
over het gevecht toij Hoessan en
Fokien uitgegeven, waarin wordt
gezegd, dat waarnemers van de
Verenigde Naties de lijken heb
ben gevonden van 38 Jordaanse
soldaten en politiemannen en van
een Jordaans meisje van twaalf
jaar. Verder zagen zij elf gewon
de Jordaniërs, onder wie burgers.
Het politiebureau van Sjarafa
is verwoest, evenals een school
bij Wadi Foekin.
Een jeep van de Verenigde Na.
ties is woensdag in de Jordaanse
zóne van Jeruzalem van Jordaans
gatoied af beschoten. Er wordt
geen melding gemaakt van
slachtoffers.
De gemeenteraad van München,
de op een na grootste stad van
West-Duitsland, heeft besloten
geen stappen te ondernemen om
mee te helpen aan het recruteren
van dienstplichtigen voor de nieu
we strijdkrachten. Als reden
wordt opgegeven, dat de bonds
regering geen toereikende finan
ciële voorzieningen heeft getrof
fen voor registratie en onderzoek
van de in aanmerking komende
jongemannen, aldus meldt de
„Manchester Guardian". Volgens
waarnemers zou echter aan dit
besluit een vertragingstactiek
van de socialisten, die de sterkste
fractie in de gemeenteraad heb
ben, ten grondslag liggen.
Ook de raad van de Beierse
stad Penzberg heeft besloten zich
zo weinig mogelijk met de her-
toewapening in te laten.
Tengevolge van het ontploffen
van een tijdbom in een kantine
in een Brits militair kamp hij
Nicosia hebben donderdag zeven
Britse militairen verwondingen
opgelopen.
In het kamp zijn ruim duizend
man gelegerd. I
De Egyptische autoriteiten voor
het Suezkanaal hebben woensdag
voor de eerste maal bekend ge
maakt hoeveel loodsen zij in
dienst hebben. Zij beschikken
over 89 volledig geoefende lood
sen en 120 loodsen, o.w. 75 bui
tenlanders, zijn in opleiding.
Voorts zijn 7.000 sollicitaties van
loodsen uit alle delen van de we
reld ontvangen.
De Amerikaanse marine atta
ché in Port Said heeft woensdag
een bezoek gebracht aan de direc
teur van de Egyptische kanaal
organisatie, Tewfik el Dib, in
verband met Amerikaanse pers
berichten volgens welke mogelijk
communistische loodsen kunnen
worden aangewezen voor het lei
den van Amerikaanse oorlogs
schepen door het kanaal.
De attaché verklaarde later te
genover de pers, dat hij de ver
zekering heeft gekregen dat geen
communistische loodsen op Ame
rikaanse oorlogsschepen dienst
zullen doen.
Twee vertegenwoordigers van
een Belgische toaggermaatschap-
pij voeren op het ogenblik in
Port Said besprekingen over de
aanneming .van werkzaamheden
aan het kanaal. Sedert de natio
nalisatie heeft de Belgische maat
schappij slechts een derde van
haar kosten betaald gekregen en
dit bedrag werd in Egyptische
valuta betaald. De vertegenwoor
digers hebben nu echter de ver
zekering gekregen, dat de maat
schappij volledig in buitenlandse
valuta betaald zal worden.
In Port Said zijn woensdag
voorts vijf Amerikaanse loodsen
aangekomen die van plan zijn in
Egyptische dienst te treden, on
danks waarschuwingen van het
Amerikaanse ministerie van Bui
tenlandse Zaken, dat de toestand
in het Midden-Oosten gevaarlijk
is. Voorts zijn zij gewaarschuwd,
dat zij hun Amerikaanse nationa-
liteit zullen verliezen als zij hun
trouw betuigen aan een ander
land.
Woensdag zijn nog drie Ame
rikaanse koopvaardij-officieren
uit New York naar Cairo ver
trokken, waar zij in Egyptische
dienst willen treden.
In Kiel is woensdag vernomen,
dat maandag vijf Westduitse
loodsen, wier sollicitaties door
de Egyptische autoriteiten aan
vaard zouden zijn, naar Egypte
vertrokken. Elf loodsen die in het
Kieler Kanaal dienst doen wach
ten nog op een oproep van de
Egyptische autoriteiten.
VEEL WIND.
Aan de zuidflank van een om
vangrijke depressie waarvan het
zwaartepunt zich ten zuidwesten
van IJsland bevindt, staat een bij
zonder krachtige westelijke lucht,
stroming.
Hierin ontwikkelde zich don
derdag op de Oceaan een nieuwe
lagedrukgebied dat snel in acti
viteit toenam en zich naar Ier
land verplaatste.
Tussen dit lagedrukgebied en
een gebied met hoge barometer
standen dat zich ten zuidwesten
van Spanje bevindt heeft zich 'n
krachtige tot harde zuidwestelij
ke luchtstroming ontwikkeld.
Hiermede wordt zachte vochtige
Oceanische lucht via de Golf van
Biscaye naar West-Europa ge
transporteerd.
De voorste begrenzing ervan,
het warmtefront, bereikte don
derdagavond, vergezeld van veel
bewolking en enige regen, het
westen van ons land.
De komende 24 uur blazen
krachtige tot harde zuidwestelij
ke winden deze vochtige lucht
over ons land.
In deze lucht komt veel bewol
king voor waaruit het af en toe
kan regenen of motregenen.
medegedeeld door het K.N.M.I. te
De Bilt, geldig van vrijdagoch
tend tot vrijdagavond.
Depressieweer
Veel bewolking met plaatselijk
regen 'of motregen. Krachtige tot
harde en aan de kust tijdelijk
stormachtige zuidwestelijke
wind. Temperatuur 16 tot 20 gra
den.
ZATERDAG 29 SEPTEMBER.
Breskens
Terneuzen
Hansweert
Walsoorden
ZON MAAN
op onder op onder
Sept.
28 6.38 18.27 15.15
29 6.39 18.24 0.29 15.50
30 6.41 18.22 1.49 16.19
Poging tot berging van
voorwerpen van de
„Andrea Doria" aanstaande
Vier inwoners van Hartford in
de Amerikaanse staat Connecti
cut, die zich in een zwembad heb
ben geoefend in het diepzeedui-
ken, zijn van plan uit het wrak
van het gezonken Italiaanse pas
sagiersschip „Andrea Doria"
waardevolle voorwerpen te ber
gen.
Het viertal zal met zijn pogin
gen beginnen, zodra de kust
wacht meedeelt, dat de weersom
standigheden gunstig zijn.
Deze bergingspoging wordt ge
financierd door een zakenman te
New York.
Als een sierlijke, glanzende vogel scheerde de laatste dagen een
nieuwe verschijning over de Noordhollandse wateren: de eers
Nederlandse draagvleugelboot „Witvis". ™oatinnPie
Dit snelle vaartuig 73 km per uur was een sensationele
verschijning tussen de herfstzeilers. Slechts de kiel stak noginhet
water. In puur evenwicht gleed de boot op zijn „voor- en achter
nen" vrij van schokken en trillen.
Het kielzog was aanzienlijk minder dan van een traditioneel mo
torjacht of van een raceboot, zodat de snelheid geen gevaren vooi
de kaden van het Noordhollands kanaal of de Alkmaarderplas kon
^Tal van hoge marine- en politieautoriteiten, vooraanstaande des
kundigen uit scheepsbouw- en scheepvaartkringen, scheepvaart
inspectie alsmede vertegenwoordigers van grote bedrijven en
wereldconcerns hebben in de laatste dagen met deze draagvleugel
boot volgens het systeem Schertel/Sachsenberg kennis gemaakt.
Het vaartuig is in opdracht van de reders en cargadoors James
Smith en Zoonen te Rotterdam gebouwd door de werf „Nicolaas
Witsen" en Vis te Alkmaar, wereldvermaard om zijn luxe-jachten en
patrouillevaartuigen, leverancier van tal van Noord, en Zuidameri
kaanse miljonairs.
Ofschoon deze eerste Neder
landse vleugelboot een luxe-ka
rakter heeft, omdat hij voor de
sportvisserij verkocht is aan de
heer Eldridge Johnson te Phila
delphia in de Verenigde Staten, is
het gros van deze in Europa ont
wikkelde vaartuigen niet voor
particulier gebruik bestemd.
In Italië en Zwitserland varen
enige 20-tons passagiersschepen
(70 man) sedert 1953. Op de Rijn
heeft de Franse en Duitse rivier
politie enige draagvleugelboten in
gebruik van hetzelfde tonnage
8.43
9.32
9.18
10.07
9.58
10.47
10.08
10.57
Met zo op het oog weinig scha
de is donderdag het 3500 brt.
metende Russische s.s. „Kolom-
na" de Waterweg binnengelopen.
Oorspronkelijk had de kapitein
na de aanvaring met de „Gruno"
geseind naar Amsterdam te zul
len terugkeren, maar later bleek,
dat het schip koers had gezet
naar Rotterdam.
Toen tegen twee uur de „Ko
lomna" de Rijnhaven te Rotter
dam achteruit binnenvoer en
door sleepboten naar de kade
werd gedirigeerd, stonden de vijf
geredden van de „Gruno", die
woensdagochtend vroeg tijdens
mist in de omgeving van Ame
land na aanvaring met dit Rus
sische schip was gezonken, triest
voor zich uitstarend aan stuur
boordzijde. Zodra het schip dich
terbij de kant kwam, verdwenen
ze naar de kajuit. Op de kade
stonden enkele familieleden, car
gadoors en verdere belangstellen
den te wachten. Het was een
droeve aankomst voor allen.
De kapitein van de „Kolomna"
had het te druk om iemand te
woord te staan, doch via iemand
van de cargadoorsfirma liet hij
weten, dat de aanvaring hem
volkomen verrast had. Er was
juist tevoren mist komen opzet
ten. Het Russische schip had ra
dar aan boord en deze werd in
geschakeld. De apparatuur was
nog niet warm, toen plotseling de
aanvaring ontstond.
Direct werden alle pogingen in
het werk gesteld om de opvaren
den van de „Gruno" te redden.
Het kustvaartuig zou binnen en
kele minuten gezonken zijn, maar
een sloep met vijf overlevenden
werd opgepikt.
De geredden waren de 26-jarige
bestman D. van den Berg uit
Delfzijl, de 18-jarige kok A. van
der Ve'en uit Ferwerderadeel, de
Duitse matroos D. Bassler, de 43-
jarige machinist H. van der Meer
uit Straatsburg en de 18-jarige
dochter van de kapitein C. A.
Wieringa. Vermist zijn de 42-
jarige kapitein A. Wieringa uit
Appingedam, zijn 38-jarige vrouw
G. Wieringa-Hartenhof en de
Duitse matroos C. R. Beek. Het
Russische schip is blijven zoeken
totdat zijn taak werd overgeno
men door de reddingboot „Bran-
daris". i#j|ii
De geredden zelf hield men on
zichtbaar koor de belangstellen
den op de kade. Na ongeveer een
half uur gingen ze van boord, be
geleid door politie en familie
leden. De pers kreeg geen kans
hen te benaderen. Zelf zeiden zij
geen woord en stapten in ge
reedstaande auto's, waarmee ze
vertrokken.
Op het achterdek van de „Ko
lomna" bleef als stille getuige de
reddingboot van het kustvaartuig
achter.
als de in Nederland gebouwde,
dus 3 a 4 ton.
Een oliemaatschappij laat te
Bremen een 20-tonnêr bouwen
voor arbeidersvervoer in Midden-
Amerika. De Franse marine laat
te Toulon bouwen. In Italië en te
Keulen-Deutz zijn enige Schertel-
boten voor andere opdrachtge
vers in aanbouw.
Dit vleugelbootsysteem heeft
de „race" gewonnen van andere,
in ontwikkeling zijnde typen,
waarmede in Zweden, Duitsland,
Nederland en Frankrijk bouw-
proeven worden genomen.
De idee om draagvleugelboten
te bouwen ontstond bij mensen
heugenis in 1897 in Italië. Men
kende toen reeds het „Magnus-
effekt", de opwaartse druk in wa.
ter en 'lucht op vleugels van be
paalde vorm. De constructeurs
misten echter het motorvermo
gen om die opwaartse druk vol
doende te benutten. Zij beseften
dat bij het opheffen van een schip
uit het water de golfweerstand
zou verminderen, waardoor met
eenzelfde vermogen aanzienlijk
grotere snelheden worden be
reikt.
Constructeurs uit andere lan
den, o.w. de Duitser Freiherr
Hans von Schertel namen de idee
over. Deze Duitse ingenieur vond
sedert 1927 na zeven proto-types
een oplossing, die de basis werd
voor de tegenwoordige vormge
ving. Deze werd door de werf
Sachsenberg te Dessaurosslau en
het scheepsbouwproefstation te
Hamburg uitgewerkt. In 1939 be
reikte men de eerste bevredigen
de resultaten.
Na de oorlog werd dit initia
tief overgenomen door de Zwit
serse firma „Supramar", die
thans samenwerkt met de Neder
landse firma Smith en Zoonen.
Men hoopt de Nederlandse wer
ven tal van opdrachten voor
vleugelboten te kunnen geven,
dank zij de grote ervaring en vak
manschap door de eeuwen heen
in de scheepsbouw verworven.
De draagvleugelboot is aller
eerst bestemd voor snel passa
giersvervoer. Men heeft daarme
de in de drie laatste jaren bevre
digende resultaten o.a. op het La-
go Maggiore en in de Straat van
Messina bereikt. De oliemiljonair
Onassis heeft met één dezer 20-
tons schepen een vakantievaart
door de Griekse wateren ge
maakt.
Ofschoon de vleugelboot door
zijn hoge ligging weinig of geen
hinder heeft van normale zee
gang, is het gebruik ervan in de
Noordzee met haar korte, hoge
golven althans bij ruw weer met
wel mogelijk. Bij een langere zee
gang echter gedraagt de vleugel-
boot zich op snelheid als een fiets
op een gladde asfaltweg.
Kustwacht, douane, politie en
marine kunnen zich van deze
snelle boten voor patrouilles en
verbindingen bedienen. Ook in
havens en waterwegen zijn vleu
gelboten bruikbaar voor aan
breng- en afvoerdiensten voor
oceaanschepen.
Zij kunnen aan dek van grote
schepen worden meegenomen.
Door hun hoge snelheid zijn ze m
staat ieder schip in te halen. De
topsnelheid van de „Queen Mary
is bijvoorbeeld plm 60 km per
uur.
De eerste Nederlandse vleugel
boot heeft een waterverplaatsing
van bijna 4 ton bij een lengte van
10,75 meter, een breedte aan dek
van 2,60 meter en een breedte
met vleugels van 3,64 meter. Stil
liggend steken de vleugels 1,25
meter diep, doch varend slechts
60 centimeter. Het vaartuig is
uitgerust met een 8 cylinder 325
p.k. Chrysler-Imperial benzine
motor. In 2 tanks wordt brand
stof voor 12 uur varen meegeno
men. Het verbruik is ongeveer 1
liter benzine op 3 kilometer bij 'n
snelheid van 73 kilometer per
uur bij 4000 toeren.
De motor kan betrekkelijk licht
zijn, omdat een draagvleugelboot
de helft minder weerstand te
overwinnen heeft dan een tradi
tioneel schip van dezelfde om
vang. Dit geeft een energiebespa
ring van ca 50 percent bij 'n ver
laging van 30 percent op de tota
le exploitatiekosten.
Deze besparing compenseert de
hogere bouwprijs dezer vaartui
gen. Zij worden namelijk van
aluminium plaat en -ribben ge
maakt, hetgeen hen plm. 60 per
cent lichter maakt dan ijzeren
schepen. De draagvleugels wor
den uit staal vervaardigd.
Deze vleugels zijn tijdens de
vaart verstelbaar, zodat bij iede
re belading een optimaal even
wicht kan worden bereikt.
De in Europa varende Franse
en Duitse politieboten zijn uitge
rust met 150 pk. Daimler-Benz
benzinemotoren. De passagiers
schepen zijn doorgaans voorzien
van twee Dieselmotoren.
Ofschoon tot dusverre het
draagvleugelsysteem voor kleine
schepen wordt toegepast, zien de
constructeurs mogelijkheden om
in de toekomst koopvaardij, en
passagiersschepen op draagvleu
gels te bouwen. Zij hopen deze
schepen dan bv. met straalmoto
ren uit te rusten.
Als het principe blijkt te vol
doen wordt het huns inziens een
kwestie van ondernemingslust en
constructeurswerk om deze ge
dachte te verwezenlijken.
De Britse labourleider, Hugh
Gaitskell, heeft woensdag ver
klaard, dat als een der grote mo
gendheden in de Veiligheidsraad
haar veto zou gebruiken bij de
behandeling van de Suezkwestie,
het geschil voor de algemene ver
gadering gebracht moet worden,
waar het vetorecht niet geldt.
Als Egypte een onverzoenlijke
houding zou blijven aannemen en
niet zou willen onderhandelen,
zouden volgens Gaitskell econo
mische sancties getroffen kunnen
worden, zoals het gebruik van de
route om de -Kaap de Goede
Hoop.
Gaitskell meende, dat een op
lossing gevonden kan worden die
ligt ttfssen het voorstel van de
18 landen op de eerste Londense
conferentie, die internationaal be
heer van het Suezkanaal wilden,
en de Indiase voorstellen voor
een internationale adviesraad.
Men zou het dagelijks bestuur
over het kanaal aan de Egypte-
naren kunnen overlaten en een
internationaal contröle orgaan
kunnen oprichten om met de
Egyptische autoriteiten te onder
handelen over kwesties die voor
de kanaalgebruikers van belang
zijn, aldus de Britse labourleider.
Donderdag zijn op doorreis
naar Egypte in Parijs weer twee
Amerikaanse zeekapiteins aange
komen, die als loods in dienst
willen treden van de Egyptische
kanaalmaatschappij. Aan de pers
deelden zij mee. dat zij het niet
voor het 8*-!^ doen, maar „als
tegenwicht voor de invloed van
de Russische loodsen in Egypte".
Inmiddels zijn vijf Amerikaan,
se kapiteins, die woensdag in
Egypte waren aangekomen, met
hun opleiding voor loods begon-
nen.
Volgens de „Trans World Air
lines" zullen binnen drie dagen
nog zeven Amerikaanse kapiteins
in Cairo aankomen.
42 loodsen, die door het Egyp
tische beheersorgaan worden op
geleid, hebben te kennen gegeven,
dat zij in het begin van de vol
gende maand examen willen
doen. Onder hen bevinden zich
vijftien Russen.
De Egyptische autoriteiten zijr
weliswaar van oordeel, dat er eer
opleiding van drie maanden ver
eist is, maar met het oog op „df
bijzondere geschiktheid van eni
ge kandidaten en hun intensieve
opleiding" achten zij het mogelijk
dat de betrokkenen na drie we
ken al examen kunnen doen, zo
is van gezaghebbende zijde ver
klaard.
Officieel wordt meegedeeld, dat
het door de Britten verbannen
hoofd van de Bamangwato-stam j
in Beetsjoeanaland, Seretse Kha
ma, als ambteloos burger naar
zijn land mag terugkeren. Hij
werd verbannen na zijn huwelijk
met een Brits meisje.
Seretse Khama heeft voor zich
zelf en zijn kinderen afstand ge
daan van het leiderschap van de
stam. Ook zijn oom. Tsjekedi,
heeft afstand gedaan. Het leider
schap komt nu aan een raad on
der voorzitterschap van Rasebo-
lai Kgamane. Deze kwam na
Seretse Khama en zijn oom in
aanmerking om als stamhoofd te
fungeren.
Een aantal Franse landings
vaartuigen is donderdag, onder
escorte van het fregat „Soudan-
nais", van Malta vertrokken naar
het oostelijke deel van de Middel
landse Zee. De dekken stonden
vol materiëel.
Verscheidene Britse oorlogsbo
dems van een eskader onder be
vel van vice-admiraal Power heb
ben koers gezet naar Marseille
en Toulon. De rest van het eska.
der gaat naar Cyprus.
De Belgische mijnenveger
M 927 is gisteravond om tien voor
acht, toen hij de Nieuwe Water
weg binnen wilde varen, op het
uiteinde van het noorderhaven
hoofd te Hoek van Holland gelo
pen. Het schip staat aan de zee
zijde met de voorsteven haaks
op de lengterichting van het ha
venhoofd. In dezelfde positie toe-
vond zich indertijd ook het Engel
se schip „Spanker". De redding
boot van Hoek van Holland is ge-
alarmeerd.
De mijnenveger is bij hoog wa
ter vastgelopen.
De wind is zuidwest, de wind
kracht vijf.
Om kwart over acht zijn uit de
Berghaven van Hoek van Holland
de reddingboot President Jan
Leis" en de sleepboot „Blanken-
burgh" uitgevaren. Ook uit Maas
sluit voer op dat tijdstip een
sleepboot uit.
De M 927 deed mee aan de
NAVO-marineoefening „Cut Loo-
S6"
De M 927 is een mijnenveger dié
omstreeks 1954 is gebouwd. Het
schip meet 370 ton en heeft in
normale omstandigheden een be
manning van veertig koppen.
Acht schepen van dit type zijn
onder M.D.A.P.-voorwaarden in
België gebouwd, zestien in de
V.S. het schip is o.a. bewapend
met mitrailleurs van twintig mm
in tweelingopstelling. Bij de bouw
zijn nagenoeg alleen hout of al-
luminium gebruikt. De romp is
geheel van hout.
De voortbeweging geschiedt
door dieselmotoren die het vaar
tuig een snelheid van ongeveer
veertien knopen kunnen geven.
Deze kustmijnenvegers van de
Belgische marine komen overeen
met de B klasse kustmijnenve
gers van onze koninklijke mari
ne.
Om twintig minuten voor ne
gen heeft de „President Jan
Leis", nadat bij een eerste poging
de tros gebroken was, een ver
binding tot stand kunnen bren
gen tussen de mijnenveger en de
sleepboot „Blankenburgh", die
onder commando staat van kapi
tein J. Slotboom.
De mijnenveger ligt nu met de
voorsteven in de richting zuid
ten oosten. Sinds de stranding is
het water (te 21.45 uur) twii
tig centimeter gezakt. Het gaa
harder waaien.
I Er is assistentie van een pomp. I
boot gevraagd omdat lekkage in I
de houten mijnenveger wordt
'vermoed. De oorlogsbodem zit. I
zoals de zeelui het uitdrukken, I
'„op de stenen te rijden".
De „President Jan Leis" heeft I
omstreeks kwart over tien veer-
tig opvarenden van de mijnenve- I
ger gehaald. Slechts de comman- I
dant en de chef-machinist zijn
aan boord gebleven.
Om ongeveer half elf meerde
de reddingboot „President Jan
Leis" af aan de Berghaven in
Hoek van Holland. De Belgische
marinemensen zijn ingekwartierd I
in de marinekazerne in Hoek van
Holland. Zij waren allen voorzien
van zwemvesten.
Volgens de opvarenden voer
gisteravond een konvooi van vijf
1 mijnenvegers de pieren binnen
om de nacht in Hoek van Holland
i door te brengen. De bewuste mij.
nenveger voer als no 4 in het kon.
I vooi. Plotseling vertoonde zich in
de route een koopvaardijschip, al.
dus zeggen de opvarenden van de
Belgische mijnenveger, en door 'n
manoeuvre van dit schip zouden
zij genoodzaakt zijn geweest uit
te wijken. Zodoende waren zij op
de pier terecht gekomen.
President Eisenhower reeft gis- I
teren op zijn wekelijkse perscon- I
ferentie de hoop uitgesproken dat
Egypte zal inzien, dat het in zijn
eigen belang is samen te werkei
met de gebruikers van het ka I
naai, die eerder in dze maand t
Londen bijeen zijn geweets.
Over het uitgestelde bezoek va
Nehroe aan Amerika zei Eiser
hower, dat hij Nehroe opnieuv
een uitnodiging had gezonden.
Hij geloofde dat Nehroe nog dit
jaar naar Washington zal komen,
maar niet op zeer korte termijn.
Dat is volgens Eisenhower ook
niet nodig, omdat de twee rege
ringsleiders over de Suezkwestie
reeds met elkaar in contact staan.