afgedraaid...
VAN NELLE SHAG
De ronde van Frankrijk
HALFZWARE
Hengstdijk bestaat achthonderd jaar
De aanvaring bij de
Amerikaanse oostkust.
Eric de Noorman - De grote beslissing
DUIVENSPORT
hauzware van neue!
Feestelijkheden van internationale betekenis
Walkowiak winnaar
een pittige
Executie in Tunis
Busongeluk in Finland eist
doden
What You call
Tof nu foe resds 11 doden
Zes-en-veertig passagiers worden nog vermist
371.00.53
371.11.50
371.31.51
372.45.21
372.53.17
373.00.41
3. Nederland
4. Frankrijk
5. West-Frankrijk
6. ZuidOost-Frankrijk
7. Spanje
8. Luxemburg
9 Noord Oost Centrum 373.43.07
10. Zuid West-Frankrijk 374.30.52
11. II de France 375.21.32
12. Zwitserland 376.39.15
Het puntenklassement.
280 pnt
464 pnt.
De 43e ronde van Frankrijk be
hoort tot het verleden. Walko
wiak werd winnaar en in he
ploegenklassement eindigde de
Beleen op de eerste plaats.
De laatste étappe heeft weinig
interessants geboden. Weliswaar
hebben enkele-j^enners n poging
ondernomen om uit het peloto
weg te komen, doch degenen die
bovenaan in het klassement ston
den geklasseerd bewaakten
kaar nauwlettend.
N 265 km te hebben afgelegd
slaagde Le Ber, Mirando, Nenci-
ni en DeSmet erin te demarre-
ren Het viertal nam spoedig een
voorsprong, welke 30 kmverder
bij de doorkomst van Soucy 1 mi
nuut 15 seconde op het peloton
bedroeg.
Viiftien kilometer voor Parijs
was deze tot 3 min. gestegen. Een
groep van 14 man, bij wie zich
onze landgenoten Voorting. Nol
ten en Wagtmans bevonden zct-
ten de achtervolging in. Zij kon
den evenwel niet verhinderen, dat
de vier koplopers met een «jd
winst van twee minuten het sta
dion te Parijs binnenkwamen.
dlNencini won de sprint vóór Le
Ber, Mirando en De Smet. Van de
groep van 14 man ging j
fiaan Fantini als eerste over de-
pindstreep. Gedurende twee dagen zag
Pnopr Walkowiak, winnaar van Hengstdijk kans de schijnwerpers
do ronde heeft de 4528 km afge- van de nationale en internationa-
L in 124 uur 1 min. en 16 sec, L (wieiersport)belangstelling op
legu „pprunmt on een gemid-1 zich te richten. Het kleine
Zeeuws-Vlaamse dorpje van 500
1. Ockers
2. Picot
3. Voorting
4. Darrigade
5. Bauvin
6. De Groot
7. De Smet
8. Defilippis
9. Lauredi
10. Barbosa
De meest strijdlustige renner
van de gehele tour werd Darriga
de genoemd, terwijl de grootste
pechvogel van de ronde Picot
was.
465 pnt.
489 pnt.
502 pnt.
546 pnt.
578 pnt.
596 pnt.
624 pnt.
628 pnt.
Taieb Zellag, een vroegere ben
deleider, is zaterdagmorgen m
Tunis ter dood gebracht.
Zellag, die bekend stond als een
volgeling van Slah Ben Joessef,
de naar Libië verbannen extre
mistische nationalisten-le 4f-r>
leidde een guerillabende van 14U
man, die tegen Frankrijk vocht
vóórdat Tunesië zijn onafhanke
lijkheid had verworven. In tegen
stelling met andere bendeleiders
heeft hij ook na de overdracht
van de soevereiniteit de wapens
niet neergelegd.
Bij een ongeluk met een volle
bus nabij Kuopio in midden-Fin-
land zijn zaterdag 30 mensen ver
dronken. Slechts 8 inzittenden
konden worden gered. De bus
ging over de rand van een kleine
veerboot te Kivisalmi. De acht
overlevenden wisten door een
dakraampje te ontkomen.
Zes uur na het ongeluk waren
de stoffelijke overschotten van 10
passagiers geborgen.
tegengevallen. Tegen acht uur
hetgeen neerkomt op een gemid- zich te richten. Het kleine
rJpiite van 36,512 km per uur, Zeeuws-Vlaamse dorpje van 500
I inwoners heeft het (voor de twee-
De uitslag van de laatste etap de maa]) gepresteerd de Neder-
pe van Montlucon naar Parijs
over 331 km luidde*
9.28.051
z.t.
z.t.
z.t.
9.30.05
z.t.
z.t.
1. Nencini (It.)
2. Le Ber (W.-Fr.)
3. Mirando (Z.O.-Fr.)
4. DeSmet (B.)
5. Fantini (It.)
6. Ockers (B.)
7. Darrigade (Fr.) /T,
8. ex aequo: Forestier FrD„P,
Bruyne (B.), Voortuig Ned.
Thomin (W.-Fr.), Nolten (Ned.)
Hoorelbeke (lie de Fr.), Van Ge
nechten (B.), Wagtmans (Ned.),
Barbosa (Lux.), Coletto (It.) en
Defilippis (It.), allen dezelfde tijd
als Fantini.
landse Tour de France-equipe
daags na het beëindigen van deze
monsterrit bij zich binnen te ha
len en plotseling een magneet te
zijn die vele duizenden tot zich
trekt.
Vorig jaar hebben organisato
ren met een interesse, die veel
verder dan hun landsgrenzen
gaat even de wenkbrauwen ge
fronst over dit onbekende dorpje
daar ergens in Oost Zeeuws-
Vlaanderen tussen akkers en wei
den; een dorpje waar men met
een auto doorheen rijdt zonder
het op te merken.
Ditmaal kwamen niet alleen
on pv auo een groot aantal de Nederlandse Touréquipe, maar
renners Wj wie onze landgenoten! bovendien renners die gewend
De Groot, v. d. Pluym en Lahaye
De suikerprijs,
De premie voor de meest strijd-
lustigste renner werd dit maal
toegekend aan LeBer.
De troostprijs.
De premie voor de grootste
pechvogel ging naar Elena die
wegens ziekte de strijd in de laat
ste étappe moest staken.
Het eindklassement.
1. Walkowiak (N.O.C.) 124.01.16
2. Bauvin (Fr.)
3. Adriaenssens (B.)
4. Bahamontes (Sp.)
5. Defilippis (It.)
6. Wagtmans (Ned.)
7. Lauredi (Z.O.-Fr.)
8. Ockers (B.)
9. Privat (Fr.)
10. Barbosa (Lux.)
11. Voorting (Ned.)
12. Forestier (Fr.)
13. Gaul (Lux.)
14. Robinson (Lux.)
15. De Groot (Ned.)
16. Darrigade (Fr.)
17. Close (B.)
18. Picot (W.-Fr.)
19. Dotto (Z.O.-Fr.)
20. De Bruyne (B.)
28. Nolten (Ned.)
30. v. d. Pluym (Ned.)
87. Lahaye (Ned.)
Algemeen ploegenklassement.
369.47.42
370.52.08
124.02.41
124.05.00
124.11.30
124.11.41
124.12.15
124.15.17
124.18.08
124.23.J 5
124.27.19
124.29.63
124.31.31
124.33.30
124.35.69
124.39.56
124.41.07
124.43.03
124.43.44
124.4.8.35
124.51.09
125.10.43
125.25.26
128.03.38
1. België
2. Italië
VLUCHT UIT ARRAS
De Eendracht - Terneuzen
Oude duiven: Snelheid eerste
duif 1846 m; laatste 1505 m.
1. A. Snoek; 2. en 5. G. Luijk;
3. C. de Rijke; 4. J. A. de Smidt;
6. A. Dieleman (Othene)7. J.
Vroegop; 8. H. Koch, en Zn, 9.
Chr. van Driel; 10. Jac. Oppeneer.
Jonge duiven: Snelheid eerste
duif 2034 m; laatste 1406 m.
1. en 3. A. Verlinde; 2. P. de
Ruijter; 4. M. v. d. Akker; 5. J.
Klaassen; 6. C. Rouw; 7. C. Hot-
man; 8.. 9. en 10. H. Koch en Zn.
De Verwachting - Axel
Oude duiven: Snelheid eerste
duif 1826.4 m; laatste 1550.4 m.
1 en 4. J. de Visser; 2. E. van
Dorsselaar; 3. J. V. d. Berge; 5.
J. Laurens; 6. M. Dieleman; 7.
E Pieters; 8. en 10. Chr. Tiele-
man; 9. M. van 't Hoff.
Jonge duiven: Snelheid eerste
duif 1805.6 m; laatste 1546.6 m
1 I\I Butler; 2. P. Dobbelaar;
3 en 6'. Th Borghstijn; 4. F. Mi
chiels; 5. R. van Wiemeersch; 7.
Alph Verschuren; 8. P. Deij; 9.
F. Michielst; 10. C. Koster-van
Hoorn.
zijn uit te blinken in de gr
klassiekers. Wim van Est gat
zijn toezegging; Gerrit Schulte
de oud-wereldkampioen achter
volging; Gerrit Peters de zesda
gencompagnon van Schulte, en
Oscar Plattner de Zwitserse we
reldkampioen sprint. Het gehele
programma van de topklasse was
door het wielercomité geënga
geerd om duizenden bezoekers
van heinde en ver te trekken.
Op de eerste dag van dit wereld
(sport)gebeuren zaterdag 1.1. be
gon 's morgens om elf uur een
concours voor mondorgel- en ac
cordeonverenigingen. In een gro
te tent waren daar Zeeuwse, van
over de rivieren en Belgische ac
cordeonisten verzameld om hun
kunnen te demonstreren.
De jury bestond uit de heren J.
B. van Aalderen, directeur van de
Eerste Nederlandse Accordeon
school voor Hilversum en om
streken, Aug. M. Eeckhout, toon
kunstenaar en ere-directeur van
de Kon. Stedelijke Harmonie van
Hulst, Jos. van Landeghem, oud-
accordeonkampioen van België
dirigent van de Accordeonvrien
den te Sint Niklaas.
Tot bijna middernacht, met een
enkele kleine pauze, hebben solis
ten, duo's, trio's, kwartetten en
gezelschappen in le, 2e en 3e af
deling, jeugdafdelingen, afdeling
uitmuntendheid en ere-afdeling
hun prestaties aan het publiek la
ten horen en dikwijls was men
verrast door het bijzondere kun
nen van al deze amateurs.
De jury had over het algemeen
zeer veel bewondering voor deze
prestaties.
De uitslagen zullen in ons vol
gend nummer worden opgeno
men.
Om één uur had de opening dei-
feestelijkheden plaats met klok
gelui en kanonsalvo's. Om half 3
werd een ballonwedstrijd gehou
den voor de jeugd. In de namid
dag was het nog niet zo erg druk
op het feestelijk versierde terrein.
Het waren meestal de eigen be
woners en daarmede is men
gauw uitgeteld en wat belang
stelling uit de allernaaste omge
ving, die óf in de consumptie
tent, de tent van het accordeon
concours óf in de enkele straten
van Hengstdijk zelf de zaak aan
het verkennen waren.
Maar alles wees er op, dat het
feestcomité op vele duizenden be
zoekers rekende. Deze bereke
ning is de eerste dag zeker niet
avonds stroomden de belang
stellenden toe om getuige te zijn
van de „nachtkoers" tussen de
amateurs en onafhankelijken van
de wielerploeg „Theo Middel
kamp" te Goes en „Het Zuiden
te Eindhoven. Een koers, waar
voor de Commissaris van de Ko
ningin in de provincie Zeeland,
jhr mr A. F. C. de Casembroot
het startschot zou lossen.
Om even over half negen arri
veerde de hoge gast in gezelschap
van zijn gastheer pastoor G. Bon
genaar en de burgemeester van
Vogelwaarde, de heer F. A. Hen-
drikse. Het gezelschap, de weg
naar de jurywagen te voet afleg
gend, werd door het publiek met
een hartelijk applaus ontvangen.
Door de heer L. Hermans (de
ondernemende organisator van al
deze feestelijkheden) werd de
Commissaris ontvangen met eni
ge hartelijke woorden van wel
kom en dank.
De Commissaris der Koningin
zeide dat hij met heel veel genoe
gen de uitnodiging had aanvaard
en dat hij deze opening der wie
lerkoers ter gelegenheid van
Hengstdijks 800-jarig bestaan met
alleen als een plicht, maar als een
zeer prettige plicht beschouwde.
„Mijnheer Pastooraldus de
Commissaris, „Uw parochie da-
deert uit 1156 en ik ben in de ge
schiedenis van Hengstdijk gedo
ken om tot de ervaring te komen
dat er eigenlijk niets nieuws on
der de zon is. Tussen 1377 en 1379
werd Hengstdijk door een over
stroming geteisterd en het waren
ook toen de omliggende polders
die moesten helpen. Tijdens de
Franse bezetting in 1794 wilden
de bezetters, evenals in de laatste
oorlog de Duitsers, de klok stelen
maar ook toen dook de klok on
der. Dit is voor mij het bewijs
van de grote burgerzin van de in
woners van Hengstdijk. Ook nu is
dit weer gebleken bij de organisa
tie der feestelijkheden. Dat L
daarin bent geslaagd is een feit
om ook weer trots op te zijn. Zeer
veel dank voor Uw invitatie en
moge in lengte van jaren Hengst
dijk groeien en bloeien.
Hierna gaf de Commissaris van
de Koningin de renners het teken
tot vertrek en nam het gezel
schap op de tribune plaats om
het eerste gedeelte van de wed
strijd te volgen.
Het was een fantastisch ge
geen gemakkelijke taak. De laat
ste vier renners die de eindzege
moesten betwisten kwamen in 'n
razende sprint bijna tegelijk over
de finish.
Gedurende de tweede manche,
een wedstrijd op eigen krachten
over 50 ronden (35 km) w,erd ei
wederom fel gereden en heel wat
premies in de wacht gesleept. Bij
het begin van de tweede helft zag
M. Sonnemans kans in een felle
demarrage los te komen en pre
cies bij het eind het peloton te
dubbelen.
De einduitslag van de beide
wedstrijden, waarin het ging om
de minst behaalde punten
de
1. W. van Gramser, Eindhoven;
2 M van Overvelt; 3. H. Middel
kamp; 4. M. Sonnemans; 5. L. v
d. Brandt; 6. H. Plantaz; B
Verstraeten; 8. A. van Sluijs; 9.
C. Oosthoek; 10. J. van de Sande.
Tijdens de wedstrijd sprak de
heer L. Hermans er zijn bijzonder
leedwezen over uit, dat de sport-
commissie van de K.N.W.U. zich
er te hoog voor achtte om de
Tourrenners te Hengstdijk te ko
men huldigen. Met grote dank
baarheid deelde de heer Her
mans mede, dat de voorzitter van
de K.N.W.U., dr P. van Dijk, wel
aanwezig zou zijn en dat hij de
renners dan zal huldigen.
DE TWÊEDE DAG
Duizenden wielerenthousiasten
waren gisteren naar Hengstdijk
gekomen om de Nederlandse
Tour de France-renners bij hun
terugkomst in het vaderland te
huldigen. Om één uur arriveerde
het staf-muziekcorps van de bier
brouwerij „Haecht uit Brussel
en tegen half drie werd de Neder
landse équipe aan pastoor Lon
genaar, die vergezeld van enkele
geestelijken uit de omtrek aanwe
zig was bij de officiële huldiging
op het parcours.
De huldiging was deze maai
wel erg origineel. Een twaalftal
jongens en meisjes in donker
blauwe trainingspakjes kwamen
op driewielertjes aangereden en
boden de renners uit de Tour-
ploeg, Wim van Est en de „zilve
ren" Schulte bloemen aan.
Een speciaal woord van wel
kom sprak de heer L. Hermans
tot de voorzitter van de K.N.W.U.
dr P. van Dijk, die na de heer
Hermans de renners huldigde
voor hun bijzondere prestaties in
zicht de duizenden lichten boven de Tour de France. Velen hebben
het 700 m lange parcours en met spamiing de vemchtmge
Hengstdijk. Een lange lichtbrug,1 gevolgd, aldus de heer Van Dijk
die vreemd aandeed midden in het en wanneer wij volgend jaar voor
vlakke Zeeuwse land. pech mogen gespaard blijven zul-
Het eerste deel van het wieier-len we nog beter voor de dag ko-
program, een omnium tussen demen. Spreker zeide dat Kees tri
beide wielerclubs, waarbij om de lenaars niet voor mets tot de bes-
ste ploegleider van de ToUr de
France was uitgeroepen. Een spe
ciaal woord van hulde had spre
ker voor de eeuwig jonge Gerrit
Schulte en hij kon betreffende
Wim van Est mededelen, dat zijn
hand weer volkomen in orde was.
Dr Van Dijk zeide tenslotte dat
eine" hij "onweerstaanbaar naarde persoonlijke kennismaking van
g g J I de zeer eerw. heer Bongenaar met
de renners zeer werd gewaar
andere ronde de laatste afviel,
bracht heel wat spanning en
prachtige spurts. Vooral de
streekfavoriet Hector Middel
kamp had de bijzondere belang
stelling. Telkens was hij op één
na de laatste, maar wanneer het
er om ging wie moest afvallen
deze klasse laag te noemen. Juist
omdat zij op het rechte eind naar
de finish de wind reebt op kop
hadden, verloor de wedstrijd veei
van zijn kwaliteit. De radio-repor
ter Barend Barentse noemde het
dan ook een zeer wijs besluit van
de jury de koers de eerste maal
met 10 ronden (a 2300 m) en de
tweede maal met acht ronden te
bekorten.
Reeds bij de eerste ronde kwam
de mededeling door dat Wout
Wagtmans wegens pech was af
gestapt. Ook de andere Tourren
ners behalve Jos Hinsen en Ger
rit Voorting, verdwenen succes
sievelijk van het terrein. Een
viertal renners, n.l. Hein van
Breenen, Hugo Koblet, Leon De
lathouwer, Theo van Wijchen en
Piet van der Lijcke hadden ver
stek laten gaan.
Lange tijd heeft de Zwitserse
wereldkampioen sprinten een
ploeg renners, die even achter de
kepgroep lag, aangevoerd en felle
strijd geleverd, maar ook hij vei-
dween van het terrein.
Reeds van het begin af aan
werd het peloton uit elkaar ge
trokken en vormden Wim van
Est Brinkman, Harm Smits, Ger
rit Schulte, Gerrit Voorting, Ger
rit Peters, Peter Post, Jos Hin
sen en Rien Verhelst, die een
schitterende koers reed, de kop.
De overigen volgden in groepen
van meerdere of soms alleen
daarachter. Jan Lamers, die
reeds van het begin af een ach
terstand kreeg, heeft de gehele
koers, alleen optornend tegen de
felle storm, uitgereden, een pres
tatie waarvoor hij meerdere ma
len hartelijk werd toegejuicht
Toen om ongeveer half zeven het
einde gekomen was, wist de Am
sterdammer Peter Post in een
felle eindspurt de overwinning _e
behalen met als 2e Harm Smits
Antwerpen; 3. Rien Verhelst
Axel; 4. Gerrit Schulte, Den
Bosch; 5. Wim van Est, St Wille-
brord; 6 Gerrit Voorting, Roo
sendaal; 7. Manus Brinkman,
Schiedam; 8. Manus Rusman,
Haarlem; 9. Piet van As, Roosen
daal; 10. A. van Oers, Langeweg;
11. Ab Donker, Eindhoven; 12. H.
van Glerum, St Willebrord; 13.
H Schoenmakers, Amsterdam;
14. Jos Hinsen, Rijckevorsel; 15.
Jan Lamers (B.).
De 105 km werd afgelegd m de
officieuze tijd van 3 uur 7 min.
Ondertussen is de wind toch
lelijk spelbreker geweest, want
tijdens de wedstrijd ging de gro
te tent, waarin het Jordaancaba-
ret moest optreden, tegen de
vlakte niet veel later gevolgd
door de danstent, waarvan het
linnendak aan flarden ging en
dus voor verder gebruik onge
schikt was.
Door de aanhoudende sterke
wind heeft het feestcomité het
niet aangedurfd het Jordaancaba-
ret toch te laten optreden. Was
het aanvankelijk de bedoeling het
vuurwerk op de „Vogel" af te
steken, dit was eveneens door de
stormachtige wind niet mogelijk
en dit is op het feestterrein ont
stoken.
voren. I
Deze omnium werd tenslotte
gewonnen door M. van Overvelt
uit Hoogerheide, hoewel het pu
bliek protesteerde en Middel
kamp aanwees. Zelfs de overwin
naar was er van overtuigd dat hij
zelf nummer twee was (een zeer
sportieve houding!), maar ten
deerd en besloot met de beste ge
lukwensen uit te spreken voor de
bewoners van Hengstdijk, dat
haar 800-jarig bestaan herdacht.
Door de zeer sterke wind, die
vaak de stormkracht bereikte,
hebben de renners het niet ge-
slotte was de uitspraak van de makkelijk gehad en was het ge
jury bindend. Deze had beslist middelde tempo voor renners van
Het Amerikaanse congres
heeft een wetsvoorstel aanvaard,
waarbij de salarissen van de mi
nisters en enige andere hoge
functionarissen worden ver
hoogd. De leden van het kabinet
zullen een inkomen van 25.000
dollar per jaar krijgen, 2500 dol
lar meer dan tot dusver. Eisen
hower had om deze verhoging ge
vraagd, omdat het z.i. anders
moeilijk was „voldoende bekwa
me" personen in de regering te
krijgen.
Begeleid door drie helikopters,
n watervliegtuig, een kotter van
de Amerikaanse kustwacht en 3
sleepboten, is het Zweedse schip.
„Stockholm", dat bij de aanva
ring met het Italiaanse passa
giersboot „Andrea Doria" aan de
boeg ernstig werd beschadigd,
Vrijdag de haven van New York
binnengelopen aldus een van de
woordvoerders der maatschappij
nii waartoe het schip behoort
nad de „Stockholm" 314 passa
giers van de ,;Andra Doria' en
216 bemanningsleden aan boorcl
Een grote menigte mensen
waaronder veel Italianen, had
zich op de kade verzameld. Am
bulance-auto's stonden gereed
om de gewonden naar het zieken
huis te vervoeren en vele overle
venden, die met andere schepen
reeds eerder waren aangekomen,
zochten angstig en opgewonden
naar familie leden, die door het
Zweedse schip aan land waren
prgZGt. i
Onder de geredden bevond zich
een 15-jarig meisje, Londa Mor
gan, dat als verongelukt was op
gegeven. Zij werd per draagbaar
naar een ambulance-auto ver
voerd en vertelde tijdens dit ver
voer „Ik weet niet wat er met
mijn vader en moeder is ge
beurd Ik werd uit mijn hut ge
slingerd. Een Spanjaard ontferm
de zich over mij. Ik herinner mij
niet, wat er daarna nog gebeur
de".
Eén van de eersten, die een
bloedverwant ontdekte, direct na
dat de „Stockholm" gemeerd was,
was de filmactrice Ruth Roman.
Zij zag haar drie-jarig zoontje,
dat door een man op het dek bo-
ven zijn hoofd werd gehouden.
De kapitein van de „Andrea
Doria", Piero Calamai, volgens
zijn broer „gebroken door smart
heeft verklaard dat er geen pa
niek aan boord van zijn schip
heerste na de aanvaring. Om het
ontstaan er van tegen te gaan,
had hij geen openbaar bevel ge
geven het schip te verlaten.
In New York werd meegedeeld,
dat het aantal doden vrijdag tot
negen was gestegen. Vier passa
giers van de „Andrea Doria en
vijf bemanningsleden van de
„Stockholm" zijn om het leven
gekomen.
Een R- K.-priester heeft meege
deeld, dat hij tijdens de ramp
voorging in gebed. „Honderden
passagiers hadden de H. Mis bij
gewoond, Zij bleven volkomen
kalm. Ik bad ieder gebed, dat ik
mij kon herinneren en in het bij
zonder bad ik, dat Hij, die de
Meester van de winden en de
zeeën is, de dichte mist mocht
verdrijven, om onze helpers in
staat te stellen ons te redden.
Toen de „Ile de France" in de
verte opdoemde, loste de mist als
door een wonder op".
De vier-jarige Norma di San-
dro één van de zwaar gewonden
van de „Andrea Doria" die men
aanvankelijk niet had kunnen
identificeren, is vrijdagavond m
een ziekenhuis te Boston aan
haar verwondingen bezweken. Zij
had een schedelbreuk gekregen,
toen haar vader bij het verlaten,
van het Italiaanse schip in een
reddingboot haar laten vallen, e
18, Eric vraagt om een
boog en enige pvjien
en zodra hij die heeft
ontvangen gaat hij
snel achter Ondur en
zijn krijgers aan, ter
wijl Aranrod met Axe
en Erwin terugkeert.
De Noorman volgt
een smal, kronkelend
pad door het dichte
bos.
Hoewel de troep hem
een heel eind vóór is,
blijft hij voortdurend
op zijn hoede. Er ge
beurt echter niets bij
zonders en tenslotte
komt Eric aan het
einde van het woudge
deelte.
Voorzichtig spiedt hij tussen de
laatste bomen van het woud door
en ontwaart in de verte inderdaad
op rekenend dat de inzittenden
haar zouden opvangen.
Het aantal doden is hiermee tot
elf gestegen.
V olgens de Amerikaanse kust
wacht is het lot van 46 passagiers
van de „Andrea Doria" onbe
kend. Uit hun gegevens bleek, dat
er op het ogenblik van de botsing
1706 passagiers en bemannings
leden aan boord van het Italiaan
se schip waren. De tabellen ge
ven 1660 mensen als dood, ge
wond of veilig aan de wal op.
President Eisenhower heeft m
verband met de scheepsramp een
verklaring uitgegeven, waarin
wordt gezegd, dat de redding is
geschied „volgens de mooiste tra
ditie van de hulpverlening ter
zee".
Nordensen, de kapitein van de
„Stockholm", heeft op een des
betreffende vraag geantwoord,
dat de radar-installatie aan boord
van zijn schip uitstekend werkte.
Op het radiosein van de „Andrea
Doria", waarin gevraagd werd
overlevenden uit het water op te
pikken, had hij geantwoord, dat
hij hulp zou zenden, zodra hij de
toestand van eigen schip had ge
controleerd. Hij wilde de levens
van zijn passagiers en bemanning
niet in de waagschaal stellen, als
zijn eigen schip ernstig bescha
digd was.
Een groep van 90 passagiers,
die door de „Cape Ann" was ge
red heeft aan de pers te New
York een verklaring afgelegd,
waarin zij meedelen, dat de be
manning van de „Andrea Doria'
in zijn geheel geen initiatief heeft
getoond om de passagiers te hel
pen
De Paus heeft in een telegram
aan de Italiaanse premier, An
tonio Segni, zijn medeleven met
alle getroffenen betuigd. Hij deed
hen en hun verwanten een specia
le apostolische zegen van troost
toekomen.
Schadedeskundigen hebben ver
klaard, dat het waarschijnlijk on
mogelijk is de „Andrea Doria te
lichten. Zij deelden voorts mede,
dat verzekeringsmaatschappijen
in de gehele wereld de terugslag
van de ramp zullen ondervangen.
Zij zullen 16.000.000 dcllar moe en
betalen. Van dit bedrag nemen
Amerikaanse m-atsenappijen
1.600.000 dollar voor hun reke
ning, aldus deelden verte genwoor-
digers van deze maatschappijen
mede. De totale waarde van het
schip zou 27 a 29 miljoen dollar
bedragen. Een deskundige ver
klaarde, dat het niet de gewoonte
is luxe-passagiersschepen volle
dig te verzekeren.
Inmiddels zijn de advocaten van
de maatschappijen, die bij de aan
varing waren betrokken, in New-
York aangekomen voor het on
derzoek naar de oorzaken van de
ramp. Mario Calamai, een broer
van de kapitein van de „Andrea
Doria", heeft laten weten, dat zijn
broer niets over het gebeurde
aan de pers wil meedelen, vóór
dat hij zijn rapport heeft opge
steld. Wél had de kapitein zijn
grote bewondering uitgesproken
voor de bemanningen van de sche
pen, die hulp hebben geboden, in
het bijzonder die van het Franse
passagiersschip ,,Ile de France".
Men verwacht, dat het onder
zoek naar de verantwoordelijk
heid voor het ongeluk en de re
geling van de kosten jaren in be
slag kunnen nerruen. Uiteraard
zijn de verzekeringsmaatschap
pijen hier ten nauwste bij betrok
ken.
Het Italiaanse schip was voor
20 miljoen dollar verzekerd.
Ook met het herstel van de ave
rij, die de „Stockholm" heeft op
gelopen, zullen grote sommen zijn
gemoeid.
de reusachtige kerel en zijn krij
gers Hij telt het aantal mannen
en komt tot de ontdekking, dat er
één ontbreekt.
„Aha," mompelt h(j zachtjes voor
zich heen, „dat had ik wel ver
wacht. Er is een spion achterge
bleven. Opgepast
Even aarzelt hij, maar op hetzelf
de ogenblik hoort hij achter zich
heel zacht het kraken van tak
jes.
NOG EEN POOLS VLIEGTUIG
GELAND.
Een tweede Pools vliegtuig
zaterdagmorgen in Oostenrijk ge
land. Het betreft ditmaal een mi
tair vliegtuig van het type Ja
18 dat in een bos bij Kirchberj
in het district Neunkirchen ee;
noodlanding maakte. De beid
piloten zijn licht gewond. Zij ver
telden de politie, dat zij opgeste
gen waren van het vliegveld Sen'
lin in Polen. Het vliegtuig is b;
de landing beschadigd.