afgedraaid... VAN NELLE SHAG De ronde van Frankrijk HALFZWARE Hengstdijk bestaat achthonderd jaar De aanvaring bij de Amerikaanse oostkust. Eric de Noorman - De grote beslissing DUIVENSPORT hauzware van neue! Feestelijkheden van internationale betekenis Walkowiak winnaar een pittige Executie in Tunis Busongeluk in Finland eist doden What You call Tof nu foe resds 11 doden Zes-en-veertig passagiers worden nog vermist 371.00.53 371.11.50 371.31.51 372.45.21 372.53.17 373.00.41 3. Nederland 4. Frankrijk 5. West-Frankrijk 6. ZuidOost-Frankrijk 7. Spanje 8. Luxemburg 9 Noord Oost Centrum 373.43.07 10. Zuid West-Frankrijk 374.30.52 11. II de France 375.21.32 12. Zwitserland 376.39.15 Het puntenklassement. 280 pnt 464 pnt. De 43e ronde van Frankrijk be hoort tot het verleden. Walko wiak werd winnaar en in he ploegenklassement eindigde de Beleen op de eerste plaats. De laatste étappe heeft weinig interessants geboden. Weliswaar hebben enkele-j^enners n poging ondernomen om uit het peloto weg te komen, doch degenen die bovenaan in het klassement ston den geklasseerd bewaakten kaar nauwlettend. N 265 km te hebben afgelegd slaagde Le Ber, Mirando, Nenci- ni en DeSmet erin te demarre- ren Het viertal nam spoedig een voorsprong, welke 30 kmverder bij de doorkomst van Soucy 1 mi nuut 15 seconde op het peloton bedroeg. Viiftien kilometer voor Parijs was deze tot 3 min. gestegen. Een groep van 14 man, bij wie zich onze landgenoten Voorting. Nol ten en Wagtmans bevonden zct- ten de achtervolging in. Zij kon den evenwel niet verhinderen, dat de vier koplopers met een «jd winst van twee minuten het sta dion te Parijs binnenkwamen. dlNencini won de sprint vóór Le Ber, Mirando en De Smet. Van de groep van 14 man ging j fiaan Fantini als eerste over de- pindstreep. Gedurende twee dagen zag Pnopr Walkowiak, winnaar van Hengstdijk kans de schijnwerpers do ronde heeft de 4528 km afge- van de nationale en internationa- L in 124 uur 1 min. en 16 sec, L (wieiersport)belangstelling op legu „pprunmt on een gemid-1 zich te richten. Het kleine Zeeuws-Vlaamse dorpje van 500 1. Ockers 2. Picot 3. Voorting 4. Darrigade 5. Bauvin 6. De Groot 7. De Smet 8. Defilippis 9. Lauredi 10. Barbosa De meest strijdlustige renner van de gehele tour werd Darriga de genoemd, terwijl de grootste pechvogel van de ronde Picot was. 465 pnt. 489 pnt. 502 pnt. 546 pnt. 578 pnt. 596 pnt. 624 pnt. 628 pnt. Taieb Zellag, een vroegere ben deleider, is zaterdagmorgen m Tunis ter dood gebracht. Zellag, die bekend stond als een volgeling van Slah Ben Joessef, de naar Libië verbannen extre mistische nationalisten-le 4f-r> leidde een guerillabende van 14U man, die tegen Frankrijk vocht vóórdat Tunesië zijn onafhanke lijkheid had verworven. In tegen stelling met andere bendeleiders heeft hij ook na de overdracht van de soevereiniteit de wapens niet neergelegd. Bij een ongeluk met een volle bus nabij Kuopio in midden-Fin- land zijn zaterdag 30 mensen ver dronken. Slechts 8 inzittenden konden worden gered. De bus ging over de rand van een kleine veerboot te Kivisalmi. De acht overlevenden wisten door een dakraampje te ontkomen. Zes uur na het ongeluk waren de stoffelijke overschotten van 10 passagiers geborgen. tegengevallen. Tegen acht uur hetgeen neerkomt op een gemid- zich te richten. Het kleine rJpiite van 36,512 km per uur, Zeeuws-Vlaamse dorpje van 500 I inwoners heeft het (voor de twee- De uitslag van de laatste etap de maa]) gepresteerd de Neder- pe van Montlucon naar Parijs over 331 km luidde* 9.28.051 z.t. z.t. z.t. 9.30.05 z.t. z.t. 1. Nencini (It.) 2. Le Ber (W.-Fr.) 3. Mirando (Z.O.-Fr.) 4. DeSmet (B.) 5. Fantini (It.) 6. Ockers (B.) 7. Darrigade (Fr.) /T, 8. ex aequo: Forestier FrD„P, Bruyne (B.), Voortuig Ned. Thomin (W.-Fr.), Nolten (Ned.) Hoorelbeke (lie de Fr.), Van Ge nechten (B.), Wagtmans (Ned.), Barbosa (Lux.), Coletto (It.) en Defilippis (It.), allen dezelfde tijd als Fantini. landse Tour de France-equipe daags na het beëindigen van deze monsterrit bij zich binnen te ha len en plotseling een magneet te zijn die vele duizenden tot zich trekt. Vorig jaar hebben organisato ren met een interesse, die veel verder dan hun landsgrenzen gaat even de wenkbrauwen ge fronst over dit onbekende dorpje daar ergens in Oost Zeeuws- Vlaanderen tussen akkers en wei den; een dorpje waar men met een auto doorheen rijdt zonder het op te merken. Ditmaal kwamen niet alleen on pv auo een groot aantal de Nederlandse Touréquipe, maar renners Wj wie onze landgenoten! bovendien renners die gewend De Groot, v. d. Pluym en Lahaye De suikerprijs, De premie voor de meest strijd- lustigste renner werd dit maal toegekend aan LeBer. De troostprijs. De premie voor de grootste pechvogel ging naar Elena die wegens ziekte de strijd in de laat ste étappe moest staken. Het eindklassement. 1. Walkowiak (N.O.C.) 124.01.16 2. Bauvin (Fr.) 3. Adriaenssens (B.) 4. Bahamontes (Sp.) 5. Defilippis (It.) 6. Wagtmans (Ned.) 7. Lauredi (Z.O.-Fr.) 8. Ockers (B.) 9. Privat (Fr.) 10. Barbosa (Lux.) 11. Voorting (Ned.) 12. Forestier (Fr.) 13. Gaul (Lux.) 14. Robinson (Lux.) 15. De Groot (Ned.) 16. Darrigade (Fr.) 17. Close (B.) 18. Picot (W.-Fr.) 19. Dotto (Z.O.-Fr.) 20. De Bruyne (B.) 28. Nolten (Ned.) 30. v. d. Pluym (Ned.) 87. Lahaye (Ned.) Algemeen ploegenklassement. 369.47.42 370.52.08 124.02.41 124.05.00 124.11.30 124.11.41 124.12.15 124.15.17 124.18.08 124.23.J 5 124.27.19 124.29.63 124.31.31 124.33.30 124.35.69 124.39.56 124.41.07 124.43.03 124.43.44 124.4.8.35 124.51.09 125.10.43 125.25.26 128.03.38 1. België 2. Italië VLUCHT UIT ARRAS De Eendracht - Terneuzen Oude duiven: Snelheid eerste duif 1846 m; laatste 1505 m. 1. A. Snoek; 2. en 5. G. Luijk; 3. C. de Rijke; 4. J. A. de Smidt; 6. A. Dieleman (Othene)7. J. Vroegop; 8. H. Koch, en Zn, 9. Chr. van Driel; 10. Jac. Oppeneer. Jonge duiven: Snelheid eerste duif 2034 m; laatste 1406 m. 1. en 3. A. Verlinde; 2. P. de Ruijter; 4. M. v. d. Akker; 5. J. Klaassen; 6. C. Rouw; 7. C. Hot- man; 8.. 9. en 10. H. Koch en Zn. De Verwachting - Axel Oude duiven: Snelheid eerste duif 1826.4 m; laatste 1550.4 m. 1 en 4. J. de Visser; 2. E. van Dorsselaar; 3. J. V. d. Berge; 5. J. Laurens; 6. M. Dieleman; 7. E Pieters; 8. en 10. Chr. Tiele- man; 9. M. van 't Hoff. Jonge duiven: Snelheid eerste duif 1805.6 m; laatste 1546.6 m 1 I\I Butler; 2. P. Dobbelaar; 3 en 6'. Th Borghstijn; 4. F. Mi chiels; 5. R. van Wiemeersch; 7. Alph Verschuren; 8. P. Deij; 9. F. Michielst; 10. C. Koster-van Hoorn. zijn uit te blinken in de gr klassiekers. Wim van Est gat zijn toezegging; Gerrit Schulte de oud-wereldkampioen achter volging; Gerrit Peters de zesda gencompagnon van Schulte, en Oscar Plattner de Zwitserse we reldkampioen sprint. Het gehele programma van de topklasse was door het wielercomité geënga geerd om duizenden bezoekers van heinde en ver te trekken. Op de eerste dag van dit wereld (sport)gebeuren zaterdag 1.1. be gon 's morgens om elf uur een concours voor mondorgel- en ac cordeonverenigingen. In een gro te tent waren daar Zeeuwse, van over de rivieren en Belgische ac cordeonisten verzameld om hun kunnen te demonstreren. De jury bestond uit de heren J. B. van Aalderen, directeur van de Eerste Nederlandse Accordeon school voor Hilversum en om streken, Aug. M. Eeckhout, toon kunstenaar en ere-directeur van de Kon. Stedelijke Harmonie van Hulst, Jos. van Landeghem, oud- accordeonkampioen van België dirigent van de Accordeonvrien den te Sint Niklaas. Tot bijna middernacht, met een enkele kleine pauze, hebben solis ten, duo's, trio's, kwartetten en gezelschappen in le, 2e en 3e af deling, jeugdafdelingen, afdeling uitmuntendheid en ere-afdeling hun prestaties aan het publiek la ten horen en dikwijls was men verrast door het bijzondere kun nen van al deze amateurs. De jury had over het algemeen zeer veel bewondering voor deze prestaties. De uitslagen zullen in ons vol gend nummer worden opgeno men. Om één uur had de opening dei- feestelijkheden plaats met klok gelui en kanonsalvo's. Om half 3 werd een ballonwedstrijd gehou den voor de jeugd. In de namid dag was het nog niet zo erg druk op het feestelijk versierde terrein. Het waren meestal de eigen be woners en daarmede is men gauw uitgeteld en wat belang stelling uit de allernaaste omge ving, die óf in de consumptie tent, de tent van het accordeon concours óf in de enkele straten van Hengstdijk zelf de zaak aan het verkennen waren. Maar alles wees er op, dat het feestcomité op vele duizenden be zoekers rekende. Deze bereke ning is de eerste dag zeker niet avonds stroomden de belang stellenden toe om getuige te zijn van de „nachtkoers" tussen de amateurs en onafhankelijken van de wielerploeg „Theo Middel kamp" te Goes en „Het Zuiden te Eindhoven. Een koers, waar voor de Commissaris van de Ko ningin in de provincie Zeeland, jhr mr A. F. C. de Casembroot het startschot zou lossen. Om even over half negen arri veerde de hoge gast in gezelschap van zijn gastheer pastoor G. Bon genaar en de burgemeester van Vogelwaarde, de heer F. A. Hen- drikse. Het gezelschap, de weg naar de jurywagen te voet afleg gend, werd door het publiek met een hartelijk applaus ontvangen. Door de heer L. Hermans (de ondernemende organisator van al deze feestelijkheden) werd de Commissaris ontvangen met eni ge hartelijke woorden van wel kom en dank. De Commissaris der Koningin zeide dat hij met heel veel genoe gen de uitnodiging had aanvaard en dat hij deze opening der wie lerkoers ter gelegenheid van Hengstdijks 800-jarig bestaan met alleen als een plicht, maar als een zeer prettige plicht beschouwde. „Mijnheer Pastooraldus de Commissaris, „Uw parochie da- deert uit 1156 en ik ben in de ge schiedenis van Hengstdijk gedo ken om tot de ervaring te komen dat er eigenlijk niets nieuws on der de zon is. Tussen 1377 en 1379 werd Hengstdijk door een over stroming geteisterd en het waren ook toen de omliggende polders die moesten helpen. Tijdens de Franse bezetting in 1794 wilden de bezetters, evenals in de laatste oorlog de Duitsers, de klok stelen maar ook toen dook de klok on der. Dit is voor mij het bewijs van de grote burgerzin van de in woners van Hengstdijk. Ook nu is dit weer gebleken bij de organisa tie der feestelijkheden. Dat L daarin bent geslaagd is een feit om ook weer trots op te zijn. Zeer veel dank voor Uw invitatie en moge in lengte van jaren Hengst dijk groeien en bloeien. Hierna gaf de Commissaris van de Koningin de renners het teken tot vertrek en nam het gezel schap op de tribune plaats om het eerste gedeelte van de wed strijd te volgen. Het was een fantastisch ge geen gemakkelijke taak. De laat ste vier renners die de eindzege moesten betwisten kwamen in 'n razende sprint bijna tegelijk over de finish. Gedurende de tweede manche, een wedstrijd op eigen krachten over 50 ronden (35 km) w,erd ei wederom fel gereden en heel wat premies in de wacht gesleept. Bij het begin van de tweede helft zag M. Sonnemans kans in een felle demarrage los te komen en pre cies bij het eind het peloton te dubbelen. De einduitslag van de beide wedstrijden, waarin het ging om de minst behaalde punten de 1. W. van Gramser, Eindhoven; 2 M van Overvelt; 3. H. Middel kamp; 4. M. Sonnemans; 5. L. v d. Brandt; 6. H. Plantaz; B Verstraeten; 8. A. van Sluijs; 9. C. Oosthoek; 10. J. van de Sande. Tijdens de wedstrijd sprak de heer L. Hermans er zijn bijzonder leedwezen over uit, dat de sport- commissie van de K.N.W.U. zich er te hoog voor achtte om de Tourrenners te Hengstdijk te ko men huldigen. Met grote dank baarheid deelde de heer Her mans mede, dat de voorzitter van de K.N.W.U., dr P. van Dijk, wel aanwezig zou zijn en dat hij de renners dan zal huldigen. DE TWÊEDE DAG Duizenden wielerenthousiasten waren gisteren naar Hengstdijk gekomen om de Nederlandse Tour de France-renners bij hun terugkomst in het vaderland te huldigen. Om één uur arriveerde het staf-muziekcorps van de bier brouwerij „Haecht uit Brussel en tegen half drie werd de Neder landse équipe aan pastoor Lon genaar, die vergezeld van enkele geestelijken uit de omtrek aanwe zig was bij de officiële huldiging op het parcours. De huldiging was deze maai wel erg origineel. Een twaalftal jongens en meisjes in donker blauwe trainingspakjes kwamen op driewielertjes aangereden en boden de renners uit de Tour- ploeg, Wim van Est en de „zilve ren" Schulte bloemen aan. Een speciaal woord van wel kom sprak de heer L. Hermans tot de voorzitter van de K.N.W.U. dr P. van Dijk, die na de heer Hermans de renners huldigde voor hun bijzondere prestaties in zicht de duizenden lichten boven de Tour de France. Velen hebben het 700 m lange parcours en met spamiing de vemchtmge Hengstdijk. Een lange lichtbrug,1 gevolgd, aldus de heer Van Dijk die vreemd aandeed midden in het en wanneer wij volgend jaar voor vlakke Zeeuwse land. pech mogen gespaard blijven zul- Het eerste deel van het wieier-len we nog beter voor de dag ko- program, een omnium tussen demen. Spreker zeide dat Kees tri beide wielerclubs, waarbij om de lenaars niet voor mets tot de bes- ste ploegleider van de ToUr de France was uitgeroepen. Een spe ciaal woord van hulde had spre ker voor de eeuwig jonge Gerrit Schulte en hij kon betreffende Wim van Est mededelen, dat zijn hand weer volkomen in orde was. Dr Van Dijk zeide tenslotte dat eine" hij "onweerstaanbaar naarde persoonlijke kennismaking van g g J I de zeer eerw. heer Bongenaar met de renners zeer werd gewaar andere ronde de laatste afviel, bracht heel wat spanning en prachtige spurts. Vooral de streekfavoriet Hector Middel kamp had de bijzondere belang stelling. Telkens was hij op één na de laatste, maar wanneer het er om ging wie moest afvallen deze klasse laag te noemen. Juist omdat zij op het rechte eind naar de finish de wind reebt op kop hadden, verloor de wedstrijd veei van zijn kwaliteit. De radio-repor ter Barend Barentse noemde het dan ook een zeer wijs besluit van de jury de koers de eerste maal met 10 ronden (a 2300 m) en de tweede maal met acht ronden te bekorten. Reeds bij de eerste ronde kwam de mededeling door dat Wout Wagtmans wegens pech was af gestapt. Ook de andere Tourren ners behalve Jos Hinsen en Ger rit Voorting, verdwenen succes sievelijk van het terrein. Een viertal renners, n.l. Hein van Breenen, Hugo Koblet, Leon De lathouwer, Theo van Wijchen en Piet van der Lijcke hadden ver stek laten gaan. Lange tijd heeft de Zwitserse wereldkampioen sprinten een ploeg renners, die even achter de kepgroep lag, aangevoerd en felle strijd geleverd, maar ook hij vei- dween van het terrein. Reeds van het begin af aan werd het peloton uit elkaar ge trokken en vormden Wim van Est Brinkman, Harm Smits, Ger rit Schulte, Gerrit Voorting, Ger rit Peters, Peter Post, Jos Hin sen en Rien Verhelst, die een schitterende koers reed, de kop. De overigen volgden in groepen van meerdere of soms alleen daarachter. Jan Lamers, die reeds van het begin af een ach terstand kreeg, heeft de gehele koers, alleen optornend tegen de felle storm, uitgereden, een pres tatie waarvoor hij meerdere ma len hartelijk werd toegejuicht Toen om ongeveer half zeven het einde gekomen was, wist de Am sterdammer Peter Post in een felle eindspurt de overwinning _e behalen met als 2e Harm Smits Antwerpen; 3. Rien Verhelst Axel; 4. Gerrit Schulte, Den Bosch; 5. Wim van Est, St Wille- brord; 6 Gerrit Voorting, Roo sendaal; 7. Manus Brinkman, Schiedam; 8. Manus Rusman, Haarlem; 9. Piet van As, Roosen daal; 10. A. van Oers, Langeweg; 11. Ab Donker, Eindhoven; 12. H. van Glerum, St Willebrord; 13. H Schoenmakers, Amsterdam; 14. Jos Hinsen, Rijckevorsel; 15. Jan Lamers (B.). De 105 km werd afgelegd m de officieuze tijd van 3 uur 7 min. Ondertussen is de wind toch lelijk spelbreker geweest, want tijdens de wedstrijd ging de gro te tent, waarin het Jordaancaba- ret moest optreden, tegen de vlakte niet veel later gevolgd door de danstent, waarvan het linnendak aan flarden ging en dus voor verder gebruik onge schikt was. Door de aanhoudende sterke wind heeft het feestcomité het niet aangedurfd het Jordaancaba- ret toch te laten optreden. Was het aanvankelijk de bedoeling het vuurwerk op de „Vogel" af te steken, dit was eveneens door de stormachtige wind niet mogelijk en dit is op het feestterrein ont stoken. voren. I Deze omnium werd tenslotte gewonnen door M. van Overvelt uit Hoogerheide, hoewel het pu bliek protesteerde en Middel kamp aanwees. Zelfs de overwin naar was er van overtuigd dat hij zelf nummer twee was (een zeer sportieve houding!), maar ten deerd en besloot met de beste ge lukwensen uit te spreken voor de bewoners van Hengstdijk, dat haar 800-jarig bestaan herdacht. Door de zeer sterke wind, die vaak de stormkracht bereikte, hebben de renners het niet ge- slotte was de uitspraak van de makkelijk gehad en was het ge jury bindend. Deze had beslist middelde tempo voor renners van Het Amerikaanse congres heeft een wetsvoorstel aanvaard, waarbij de salarissen van de mi nisters en enige andere hoge functionarissen worden ver hoogd. De leden van het kabinet zullen een inkomen van 25.000 dollar per jaar krijgen, 2500 dol lar meer dan tot dusver. Eisen hower had om deze verhoging ge vraagd, omdat het z.i. anders moeilijk was „voldoende bekwa me" personen in de regering te krijgen. Begeleid door drie helikopters, n watervliegtuig, een kotter van de Amerikaanse kustwacht en 3 sleepboten, is het Zweedse schip. „Stockholm", dat bij de aanva ring met het Italiaanse passa giersboot „Andrea Doria" aan de boeg ernstig werd beschadigd, Vrijdag de haven van New York binnengelopen aldus een van de woordvoerders der maatschappij nii waartoe het schip behoort nad de „Stockholm" 314 passa giers van de ,;Andra Doria' en 216 bemanningsleden aan boorcl Een grote menigte mensen waaronder veel Italianen, had zich op de kade verzameld. Am bulance-auto's stonden gereed om de gewonden naar het zieken huis te vervoeren en vele overle venden, die met andere schepen reeds eerder waren aangekomen, zochten angstig en opgewonden naar familie leden, die door het Zweedse schip aan land waren prgZGt. i Onder de geredden bevond zich een 15-jarig meisje, Londa Mor gan, dat als verongelukt was op gegeven. Zij werd per draagbaar naar een ambulance-auto ver voerd en vertelde tijdens dit ver voer „Ik weet niet wat er met mijn vader en moeder is ge beurd Ik werd uit mijn hut ge slingerd. Een Spanjaard ontferm de zich over mij. Ik herinner mij niet, wat er daarna nog gebeur de". Eén van de eersten, die een bloedverwant ontdekte, direct na dat de „Stockholm" gemeerd was, was de filmactrice Ruth Roman. Zij zag haar drie-jarig zoontje, dat door een man op het dek bo- ven zijn hoofd werd gehouden. De kapitein van de „Andrea Doria", Piero Calamai, volgens zijn broer „gebroken door smart heeft verklaard dat er geen pa niek aan boord van zijn schip heerste na de aanvaring. Om het ontstaan er van tegen te gaan, had hij geen openbaar bevel ge geven het schip te verlaten. In New York werd meegedeeld, dat het aantal doden vrijdag tot negen was gestegen. Vier passa giers van de „Andrea Doria en vijf bemanningsleden van de „Stockholm" zijn om het leven gekomen. Een R- K.-priester heeft meege deeld, dat hij tijdens de ramp voorging in gebed. „Honderden passagiers hadden de H. Mis bij gewoond, Zij bleven volkomen kalm. Ik bad ieder gebed, dat ik mij kon herinneren en in het bij zonder bad ik, dat Hij, die de Meester van de winden en de zeeën is, de dichte mist mocht verdrijven, om onze helpers in staat te stellen ons te redden. Toen de „Ile de France" in de verte opdoemde, loste de mist als door een wonder op". De vier-jarige Norma di San- dro één van de zwaar gewonden van de „Andrea Doria" die men aanvankelijk niet had kunnen identificeren, is vrijdagavond m een ziekenhuis te Boston aan haar verwondingen bezweken. Zij had een schedelbreuk gekregen, toen haar vader bij het verlaten, van het Italiaanse schip in een reddingboot haar laten vallen, e 18, Eric vraagt om een boog en enige pvjien en zodra hij die heeft ontvangen gaat hij snel achter Ondur en zijn krijgers aan, ter wijl Aranrod met Axe en Erwin terugkeert. De Noorman volgt een smal, kronkelend pad door het dichte bos. Hoewel de troep hem een heel eind vóór is, blijft hij voortdurend op zijn hoede. Er ge beurt echter niets bij zonders en tenslotte komt Eric aan het einde van het woudge deelte. Voorzichtig spiedt hij tussen de laatste bomen van het woud door en ontwaart in de verte inderdaad op rekenend dat de inzittenden haar zouden opvangen. Het aantal doden is hiermee tot elf gestegen. V olgens de Amerikaanse kust wacht is het lot van 46 passagiers van de „Andrea Doria" onbe kend. Uit hun gegevens bleek, dat er op het ogenblik van de botsing 1706 passagiers en bemannings leden aan boord van het Italiaan se schip waren. De tabellen ge ven 1660 mensen als dood, ge wond of veilig aan de wal op. President Eisenhower heeft m verband met de scheepsramp een verklaring uitgegeven, waarin wordt gezegd, dat de redding is geschied „volgens de mooiste tra ditie van de hulpverlening ter zee". Nordensen, de kapitein van de „Stockholm", heeft op een des betreffende vraag geantwoord, dat de radar-installatie aan boord van zijn schip uitstekend werkte. Op het radiosein van de „Andrea Doria", waarin gevraagd werd overlevenden uit het water op te pikken, had hij geantwoord, dat hij hulp zou zenden, zodra hij de toestand van eigen schip had ge controleerd. Hij wilde de levens van zijn passagiers en bemanning niet in de waagschaal stellen, als zijn eigen schip ernstig bescha digd was. Een groep van 90 passagiers, die door de „Cape Ann" was ge red heeft aan de pers te New York een verklaring afgelegd, waarin zij meedelen, dat de be manning van de „Andrea Doria' in zijn geheel geen initiatief heeft getoond om de passagiers te hel pen De Paus heeft in een telegram aan de Italiaanse premier, An tonio Segni, zijn medeleven met alle getroffenen betuigd. Hij deed hen en hun verwanten een specia le apostolische zegen van troost toekomen. Schadedeskundigen hebben ver klaard, dat het waarschijnlijk on mogelijk is de „Andrea Doria te lichten. Zij deelden voorts mede, dat verzekeringsmaatschappijen in de gehele wereld de terugslag van de ramp zullen ondervangen. Zij zullen 16.000.000 dcllar moe en betalen. Van dit bedrag nemen Amerikaanse m-atsenappijen 1.600.000 dollar voor hun reke ning, aldus deelden verte genwoor- digers van deze maatschappijen mede. De totale waarde van het schip zou 27 a 29 miljoen dollar bedragen. Een deskundige ver klaarde, dat het niet de gewoonte is luxe-passagiersschepen volle dig te verzekeren. Inmiddels zijn de advocaten van de maatschappijen, die bij de aan varing waren betrokken, in New- York aangekomen voor het on derzoek naar de oorzaken van de ramp. Mario Calamai, een broer van de kapitein van de „Andrea Doria", heeft laten weten, dat zijn broer niets over het gebeurde aan de pers wil meedelen, vóór dat hij zijn rapport heeft opge steld. Wél had de kapitein zijn grote bewondering uitgesproken voor de bemanningen van de sche pen, die hulp hebben geboden, in het bijzonder die van het Franse passagiersschip ,,Ile de France". Men verwacht, dat het onder zoek naar de verantwoordelijk heid voor het ongeluk en de re geling van de kosten jaren in be slag kunnen nerruen. Uiteraard zijn de verzekeringsmaatschap pijen hier ten nauwste bij betrok ken. Het Italiaanse schip was voor 20 miljoen dollar verzekerd. Ook met het herstel van de ave rij, die de „Stockholm" heeft op gelopen, zullen grote sommen zijn gemoeid. de reusachtige kerel en zijn krij gers Hij telt het aantal mannen en komt tot de ontdekking, dat er één ontbreekt. „Aha," mompelt h(j zachtjes voor zich heen, „dat had ik wel ver wacht. Er is een spion achterge bleven. Opgepast Even aarzelt hij, maar op hetzelf de ogenblik hoort hij achter zich heel zacht het kraken van tak jes. NOG EEN POOLS VLIEGTUIG GELAND. Een tweede Pools vliegtuig zaterdagmorgen in Oostenrijk ge land. Het betreft ditmaal een mi tair vliegtuig van het type Ja 18 dat in een bos bij Kirchberj in het district Neunkirchen ee; noodlanding maakte. De beid piloten zijn licht gewond. Zij ver telden de politie, dat zij opgeste gen waren van het vliegveld Sen' lin in Polen. Het vliegtuig is b; de landing beschadigd.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1956 | | pagina 3