Uit de Provincie Provinciale Staten van Zeeland. De aanvaring bij de Amerikaanse Oostkust. DE KABINETSFORMATIE ZONDAGDIENST ARTSEN TECHNISCHE SCHOOL TERNEUZEN. Voor de Zondag TERNEUZEN. AXEL BIERVLIET GOES. SAS VAN GENT. SLUISKIL SLUIS ST. JANSTEEN. ZAAMSLAG AGENDA. Een vaste verbinding met Zeeuws-Vlaanderen noodzakelijk geacht Bevordering en diplomering leerlingen cursus 1955/1956. OUDERS VONDEN NORMA TERUG. Geslaagd. Voor het diploma adjunct-com mies-titulair der Registratie en Successie slaagde onze stadge noot de heer M. C. Sol, werkzaam op de Inspectie der Registratie en Successie alhier. Afscheid juffr. T. Ivens. In een intiem afscheidsfeestje hebben de leerkrachten en de leerlingen van de R.K. meisjes school, afscheid genomen van juffrouw T. Ivens (sedert enige tijd mevr. GalleIvens). Juffrouw Ivens kwam op 1 september 1949 als leerkracht aan de R.K. meisjesschool. Ge durende deze 7 jaren heeft zij zich met een voorbeeldige ijver en stiptheid van haar taak ge kweten en wist zij het vertrou wen en de genegenheid van de leerlingen te winnen. Bij het afscheid brachten de meisjes voordrachten, dansten enkele reidansjes en schonken juff. Ivens als aandenken enkele cadeaux. Overboord gesprongen. In de nacht van donderdag op vrijdag is een 25-jarige opvaren de van het van Antwerpen ko mend Noors stoomschip „Black Falcon" tijdens de vaart op de Schelde overboord gesprongen. De bemanning van de in de Westbuitenhaven liggende sleep boot „John P. Best" hoorde fluit signalen van een stoomschip, dat later bleek een Noors tankschip te zijn, waarop de „John P. Best" de haven uitvoer. Langszij de tanker gekomen werd de kapitein van de sleep boot medegedeeld, dat een dren keling in het water was opge merkt en er een lichtende zwem gordel naar toe was geworpen. Ondertussen naderde op zeer korte afstand een ander stoom schip waarvan de bemanning eveneens de drenkeling had opge merkt en ook zij had een lichten de zwemgordel uitgeworpen. Ter hoogte van de z.g. „Verklik ker" (aan de monding van de Braakman) werd door de beman ning van de „John P. Best" de drenkeling opgemerkt. Deze ver keerde in totaal uitgeputte toe stand, voorover liggende op een der naar hem uitgeworpen zwem gordels. Weldra was de drenkeling, die in een badpak te water was ge sprongen met op zijn hoofd een badmuts, waarin hij zijn horloge en enige kleine eigendommen be nevens een paar brieven van fa milieleden had gestopt, aan boord van de „John P. Best" gehesen. Het bleek een jonge Poolse zee man te zijn. In verband met zijn toestand werd hij naar het Julianazieken huis vervoerd, waar de jonge Pool direct onder de dekens werd gestopt. Zodra hij in de loop van vrij dagmiddag voldoende was uitge rust en gebleken was, dat hij geen verdere geneeskundige hulp nodig had, werd hij door tussen komst van maatschappelijk hulp betoon volledig in de kleren ge stoken en naar het bureau van politie gebracht voor het verder onderzoek. Ondertussen was een en ander in de gemeente bekend geworden en zelfs doorgedrongen in de ge meente Axel, waarop onmiddel lijk een bstuurslid van de vereni ging „PolenAxel" aanbood de jonge Pool alle mogelijke bijstand te willen verlenen indien deze po- litiek asyl wenste. Daar de „Black Falcon" voor bijlading naar Rotterdam moest, werd de Poolse jongeman onder geleide naar Rotterdam gebracht voor het verder onderzoek. Hier bleek, dat hij zich destijds, hoewel geen zeeman zijnde, in Altijd overvloedig zijnde in het werk des Heren. 1 Cor. 15 58. Het werk des Heren te doen, dat, zo menen wij, is de levens taak van enkele bevoorrechten, die daartoe bijzonder bekwaam gemaakt zijn door de Here en daartoe ook bepaald zijn geroe pen. De eenvoudigen, de onbe- gaafden, de onbemiddelden, de onaanzienlijken, zij, wie maar een nederig giekje is aangewezen op de wereld, die kunnen dat niet. Is het niet, dat velen zo denken? Hoort men niet vaak de afwijzing „Ik zou niet weten wat voor werk ik voor de Here zou kunnen doen!" O, hoe dwalen wij in deze opvatting! Het werk des Heren kunnen wij doen, aller eerst door ons gebed. „Houd aan in het gebed," beveelt de apostel ons zo terecht. Het is de mach tigste hefboom om de arbeid des Koninkrijks te doen welgelukken. Is er nu een plekje op aarde te verborgen, een mensenkind te nietig om neer te knielen en de belangen van één onsterfelijke ziel, of de belangen van het Evangelie in ruime kring, de Here te bevelen? Het werk des Heren is: getui gen van Hem en Zijn lieflijke dienst. Daar is een taal, ver staanbaar voor ieder, die mach tiger uitwerking heeft dan het gesproken woord. Het is de taal des harten, die geen woorden maar daden behoeft. Het is het vredeleven der ziel, dat zich af spiegelt op het gelaat van Gods kind. Hoe wordt door Hem mijn hart [verkwikt, Hü is de sterkte mijner ziele, Als ik onmachtig nederkniele En Hij genadig nederblikt. (Uit: „Nieuw Bijbels Dagboekje".) een Poolse haven op de „Black Falcon," die een lading in had voor Amerika, had laten aanmon steren met de bedoeling in Ame rika achter te blijven. Hij kreeg echter aldaar geen vergunning om aan wal te gaan en was der halve genoodzaakt de terugreis met de „Black Falcon", als lid der bemanning mede te maken. Toen dit schip te Antwerpen weer een lading bestemd voor Amerika kreeg en hij niet nog maals een vergeefse reis wilde maken, besloot hij, onbekend zijn de dat nog te Rotterdam moest worden bijgeladen, tijdens de vaart op de Schelde overboord te springen. Aangezien de jonge man geen politiek asyl Heeft aangevraagd, is hij te Rotterdam weder naar boord van de „Black Falcon" ge bracht. Aanrijding. Gistervoormiddag te kwart over elf had op de zeedijk nabij de Oostpier een aanrijding plaats tussen een vrachtauto, bestuurd door I. E. de C. uit Philippine, en een personenauto, bestuurd door de handelsvertegenwoordi ger C. H. van M. uit Rotterdam. De met grond geladen vracht auto moest ter plaatse achteruit rijden om de lading, bestemd voor de verhoging van de zeedijk, te storten. Op het moment, dat de vrachtauto achteruit reed, pas seerde juist de luxe auto, die door de vrachtauto werd geramd. Door de botsing werd de auto van de heer Van M. zwaar be schadigd. Vlot getrokken. Het donderdagmorgen in de Bie-1 zelingse Ham omhoog gelopen Duitse stoomschip „Glucksburg" is donderdagmiddag niet op eigen kracht vlot gekomen, doch door de sleepboten „John P. Best" en „Holland" uit Terneuzen en twee sleepboten uit Antwerpen vlot ge trokken. Daar het stoomschip grote scha de aan de zeewering had aange richt, moest de rederij een aan zienlijke cautie stellen alvorené de „Glucksburg" de reis kon ver volgen. Hengelaars vergaderden. Onder leiding van voorzitter A. van Riel hield de hengelsport vereniging G. O. A. een ledenver gadering in haar clublokaal. Voorzitter Van Riel gaf een uiteenzetting van de ontplooide activiteit van het bestuur om ver gunningen te verkrijgen voor de hengelsport in het recreatie-oord van de Braakman. Dat deze acti viteit niet tot grotere resultaten heeft geleid, bracht wel enige te leurstelling, al was ieder lid er vast van overtuigd, dat het be stuur hier gedaan heeft, wat ge daan kan worden. Men vpnd het daarom teleurstellend omdat men altijd had gemeend, dat voor de sportvisserij in de Braakman alle hengelsportverenigingen hun rechten zouden krijgen. Dit blijkt nu niet het geval te zijn. Het is voor de Axelse hengelsportver eniging mogelijk geweest om en kele vergunningen los te krijgen. De hoop is gevestigd op ver dere onderhandelingen om meer te bereiken dan tot nu toe het geval is. Het volgende punt. waaraan aandacht besteed werd was de wedstrijd welke men te Axel wil organiseren. Dit bracht nogal discussie met zich mede, maar tenslotte werd men het toch er over eens, dat deze wedstrijd op 15 augustus zal gehouden wor den. Ook wordt hier het kam pioenschap aan verbonden, waar voor een medaille beschikbaar is. Verder zullen enige zeer fraaie prijzen, de deelname aan deze sportieve kamp animeren. Aanbesteding. Ten gemeentehuize werd aan besteed het aanleggen van een speelterrein op de wijk Driewe gen, het leggen van een trottoir aan' de Singel, tot en met de wo ning van Angenua en het leggen van een trottoir aan de School- laan voor de in aanbouw zijnde twee woningen. Er waren twee inschrijvers. De laagste was Fa C. de Ruijsscher en Zn voor 6275,De tweede, tevens hoog ste inschrijver was de Fa J. K. T. de Oude te Biervliet voor 7499,—. De begroting voor deze gezamenlijke werken bedroeg 7490,—. Nederlands gezin had auto ongeluk in Frankrijk. De heer J. Goedee uit Goes, zijn echtgenote en drie van hun kin deren zijn donderdag ernstig ge wond geraakt, toen de door de heer Goedee bestuurde auto te Kembs-Loechle bij Mulhouse in Frankrijk in botsing kwam met een vrachtauto. Een vierde kind bleef ongedeerd. De vijf gewon den zijn In het ziekenhuis te Mul house opgenomen. V erkeersproblemen. Op verzoek van de gemeente Sas van Gent heeft de A.N.W.B. advies uitgebracht over de be veiliging van enige kruispunten in deze gemeente. Voor het kruispunt Westkade rijksweg acht de A.N.W.B. bij zondere maatregelen niet nodig i.v.m. de overzichtelijkheid en de goede markering van dit punt. Het kruispunt WestdamMo lenstraatPaardenvest is wel onoverzichtelijk. De A.N.W.B. heeft hier dan ook geadviseerd dit punt als voorrangskruispunt aan te wijzen, met voorrang aan het verkeer 00 de Westdam. Aangezien de kruispunten KloosterlaanBrandspuitstraat- Watermolenstraat en Westkade Gentsestraat zeer onoverzichte lijk zijn, is een afdoende beveili ging slechts mogelijk door afslui ting van de Brandspuitstraat en de Gentsestraat voor alle ver keer in de richting van resp. Kloosterlaan en Westkade, zo ad viseert de A.N.W.B. Geslaagd. De heer G. Minderhoud, onder wijzer aan de C.N.S.-school alhier slaagde donderdag j.l. te Rotter dam voor het hoofdakte exa men B. Examens E.H.B.O. Aan het examen ter verkrij ging van een E.H.B.O.-diploma werd te Sluis door 11 personen deelgenomen. Dit examen werd afgenomen door dokter H. P. de Jong uit Oostburg in bijzijn van dokter G. de Meijer uit Sluis, de leider van de cursus. In het bezit van het diploma zulen worden gesteld de dames: M. Cappon, A. Cappon, J. Cort- hals, A. van de Vijver, Ch. van Hal, W. Woittiez, mevr. C. E. van OorschotWeber en L. de Ridder en de heren L. v. Schaik, H. de Ridder en G. Rietveld. St. Jansteen krijgt betere wegverbinding. St. Jansteen krijgt een betere wegverbinding. Op 25 augustus namelijk zal de Commissaris van de Koningin in de provincie Zee land de dan gereedgekomen Weg HulstSt. JansteenKapel- lebrug openen. De gemeente St. Jans teen heeft daardoor dan een goede verbin ding gekregen zowel naar België (zij ligt 13 km van St. Niklaas) als naar de Rijksweg, die aan sluiting geeft op het veer Krui- ningenPerkpolder. Met de aan leg van deze weg is een jaar tijd gemoeid geweest. De kosten van een weggedeelte van Hulst tot nabij St. Jansteen zijn voor 75 door de provincie gedragen. De overige kosten door de ge meente St. Jansteen. Er zal een moderne verlichting op de weg worden aangebracht. De ingebruikstelling van de weg zal feestelijk worden ge vierd. Onder andere met een ten toonstelling, die een overzicht zal geven van industrie, handel, land- bouw en middenstandsactiviteit in dit gebied, en met een festival, waaraan 12 harmonieën uit Ne derland en België zullen deelne men. Voorts staat een aantal ca baretattracties op het program ma. Vakdiploma. Bij jift te Scheveningen gehou den vakexamen voor patroons diploma automobiel- en garage bedrijf slaagde de heer A. de Keijzer Az., alhier. ZATERDAG 28 JULI. TERNEUZEN. Luxor-Theater, 8 uur: „Mister Roberts". Terrein West Bolwerk, 6.30 uur: Terneuzen IRCS I. AXEL: Het Centrum, 6.30 en 9 uur: „Malaga". SAS VAN GENT: Olympia- Theater, 8 uur: „Magnificent Obsession". HENGSTDIJKGroot intern, mondorgel- en accordeoncon cours. ZAAMSLAG: Gem. sportter rein, 6 uur: Nederlaagwedstrijd Zaamslag ISpui I. ZONDAG 29 JULI. TERNEUZEN: Luxor-Theater, 8 uur: „Mister Roberts"; 2 u.: „Bete Kellys Blues"; 4.30 u.: „Mister Roberts". AXEL: Het Centrum, 4.15 uur: „Malaga"; 8 uur: „Gekweld geweten". SAS VAN GENT: Olympia- Theater, 2.30 uur: „Koningin van Saba"; 5 en 8 uur: „Mag nificent Obsession". De Provinciale Staten van Zee land hebben zich akkoord ver klaard met een plan van Gedepu teerde Staten tot instelling van een dienst deltaproblemen, waar in als gelijkwaardige partnen-s vertegenwoordigd zullen zijn de Prov. Waterstaat, de Prov. Plano logische Dienst, het Economisch Technologisch Instituut en de Stichting Zeeland voor Maat schappelijk en Cultureel Werk, alsmede het hoofd van de Dienst Van zaterdagmiddag 12 uur tot maandagmorgen 8 uur zal de praktijk van de artsen te Terneu zen worden waargenomen door dokter Th. Bos, Tel. 2303. Dokter A. van Zanten, (Tel. 2445) is voor eigen praktijk te consulteren. Apotheek geopend Hamann, Noordstraat 69. Bijzondere Werken van de Prov. Waterstaat, die met het secreta riaat van de dienst Deltaproble men zal worden belast. Deze dienst zal wekelijks ver gaderen om opdrachten van Ged. Staten te bestuderen, de uitvoe ring daarvan te coördineren en om de ervaringen, die worden op gedaan bij de contacten met rijks diensten, gemeenten, polders, het bedrijfsleven enz. uit te wisselen. Om de veertien dagen zullen deze bijeenkomsten samen met Gede puteerde Staten worden gehou den. Indien de genoemde diensten wegens tekort aan personeel hun taak in de dienst Deltaproblemen niet naar behoren kunnen vervul len, zijn Ged. Staten voornemens het nodige personeel aan te stel len. Bij al dit werk zal nauw en regelmatig contact met de pro vinciale besturen van Noord-Bra bant en Zuid-Holland noodzake lijk zijn. De Commissaris der Koningin, jhr mr A. F. C. de Casembroot, Een groot aantal jongelui uit Terneuzen en omstreken heeft gistermiddag tijdens een bijeen komst in de Technische school te Terneuzen in tegenwoordigheid van het volledig schoolbestuur, lerarenkorps, de inspecteur van het leerlingenstelsel in Zeeland en vele ouders van de leerlingen der school de eerste stap gedaan in de maatschappij. Uit de handen van de voorzit ter van het bestuur de heer J. F. de Klerk ontvingen de leerlingen aan deze school namelijk datgene waarvoor zij gedurende een twee tal jaren hard hebben gewerkt: het getuigschrift. Vóórdat dit moment gekomen was, had de heer De Klerk een openingswoord gesproken, waar in hij een kort overzicht van het cursusjaar gaf. Daaruit bleek o.m., dat de cursus aanving mét 254 leerlingen en eindigde met 239. Van het totaal aantal le klas- sers, n.l. 109, zijn er 71 bevorderd. Voor de tweede klasse waren de ze getallen 130 leerlingen, terwijl aan 102 leerlingen het getuig schrift kon worden uitgereikt. Uit het percentage der bevorde ringen en die der verleende ge tuigschriften over de jaren 1955 en 1956, zou men kunnen conclu deren, dat aan de leerlingen ho gere eisen werden gesteld, want in beide categorieën liep dit terug met ongeveer 10 Voor de le klasse bedroeg het percentage 65 tegen 74 het vo rig jaar, terwijl de cijfers voor de tweede klasse 78li tegen 89 in het vorig jaar waren. Vervolgens overhandigde de voorzitter aan de drie best ge slaagde leerlingen een fraai boek werk. Dit waren P. Haak, afd. timmeren, met 11 pnt voor 13 vakken, gemiddeld 8,54; W. de Putter, afd. bankwerken, met 121 pnt voor 15 vakken, gem. 8.66, en C. Kaijser, afd. electrotech- niek, met 110 pnt voor 14 vakken, gem. 7.86. Voorts werden de door de Com missie Organisatie Metselwed- strijden beschikbaar gestelde 2 prijzen uitgereikt, n.l. aan G. J. Lensen als le prijs een stel met selaarsgereedschap, en aan F. V. Lammens, de tweede prijs, zijnde een boekwerk. De heer De Klerk hoopte, dat er een contact tussen de school en de gediplomeerde leerlingen zal blij ven bestaan. De voorzitter wees er verder op, dat alle fabrieken en bedrijven op geschoolde arbei ders wachten, een verheugend feit, dat vroeger wel anders lag. Nadat de heer De Klerk de leer krachten dank had gebracht voor hun arbeid besloot hij zijn ope ningswoord met de leerlingen veel succes toe te wensen bij hun intrede in de maatschappij. TIMMEREN. Bevorderd naar 2e klasse: A. Geensen, C. A. van Over- dulve en A. de Putter te Axel; P. I de Fouw en F. Tollenaar te Hoek: A. C. Ploegaert te Philip- Het aantal doden tengevolge van de aanvaring vaan het Ita liaanse passagiersschip „Andrea Doria" met het Zweedse passa giersschip „Stocholm" is tot acht gestegen. Onder de slachtoffers bevinden zich Camille Cianfarra, de corres- pondent van de „New York Ti mes" te Madrid en zijn twee kin deren, twee Amerikaanse vrou wen, een lid van de bemanning van de „Stockholm" en twee mannen, wier stoffelijke resten nog "niet zijn geïdentificeerd. De vrouw van Cianfarra heeft twee gebroken benen. De hutten, waarin het gezin aan boord van de „Andrea Doria" verbleef, wer den geheel verwoest. Het duurde vier uur, voordat mevrouw Cain- farra uit de wrakstukken kon worden bevrijd. In de belendende hut kwam een vrouw om het le ven. Uit de verhalen van de gered den van het Italiaanse schip, die door het Franse passagiersschip „Ile de France" te New York aan land zijn gebracht, blijkt, dat er zich na de aanvaring geen paniek heeft voorgedaan. Sommige pas sagiers hadden- gedacht, dat het schip op een ijsberg was gesto ten, zoals indertijd de „Titanic". Volgens de traditie waren eerst de vrouwen en kinderen in de reddingboten van de te hulp ge snelde schepen geholpen, waarna de mannelijke passagiers en de bemanning zich in veiligheid had den gebracht. Van de 760 geredden, die door de „He de France" aan land wer den gebracht, waren er ruim 20 zwaar gewond. Een veertigtal le den aan een zenuwschok. Door het Amerikaanse vracht schip „Cape Ann" werden 129 opvarenden van de „Andrea Do ria" aan wal gebracht. Met het militaire transport schip „Private William Thomas" zijn 158 personen naar New York gebracht. Op zee bevonden zich vrijdagochtend nog de „Stock holm" zelf met 533 overlevenden van het Italiaanse schip en de Amerikaanse torpedobootjager „Edward H. Allen" met 76 per sonen aan boord. Vooruitlopend op het officiële onderzoek naar de scheepsramp, vragen scheepsdeskundigen zich af, hoe het mogelijk was, dat de „Andrea Doria" ondanks haar waterdichte schotten is gezonken. Een hypothese is, dat de schot ten het weliswaar gehouden heb ben, maar dat het zeewater door de vele geopende phtrjiscoorten kon binnenstromen als een ge volg van de zware slagzij. Ver scheidene passagiers hebben ver klaard, dat de patrijspoorten niet gesloten waren, zoals dat op de transatlantische schepen bij mist regel is. Een Amerikaanse verslaggever, die over 't toneel van de scheeps ramp heeft gevlogen, heeft het vergaan van de „Andrea Doria" als volgt beschreven. Toen wij voor de eerste maal overvlogen, te 9.50 uur plaatselijke tijd, maak te het schip een slagzij van 45 graden aan stuurboord. De boeg was gedeeltelijk onder water. Vijf minuten later was de slagzij toe genomen tot ongeveer 65 graden. Te ongeveer tien uur lag het schip op zijn zij. We zagen zes losgeslagen red dingboten ronddrijven. Er spoten hoge waterstralen uit de zijde van het schip en wrakstukken vlogen door de lucht. De kiel kwam naar boven gedraaid en de 2 schroe ven staken vrij de lucht in. Te tien over tien was het schip he lemaal omgekanteld, met de boeg onder water en de achterkant er helemaal uitstekend. Drie a vier minuten bleef het in die toestand en toen verdween helemaal on der de zeespiegel, boven zijn graf vormde zich, door de zuiging van het zinkende wrak, een geweldi ge draaikolk waarin wrakstuk ken omhoog kwamen en die een kwartier lang aanhield. Passagiers van de „Andrea Do ria" vertelden later dat er na de botsing rook door de gangen trok. De passagiers, velen in nachtkleding, verlieten hun hut ten. De lichten gingen uit en er werd geroepen geschreeuwd in het donker. Doordat het schip zwaar overhelde moest men op handen en knieën naar de dek ken kruipen. Er ontstond geluk kig geen paniek. De „Andrea Doria" had een gat tussen de brug en midscheeps aan stuurboord. Van de „Stock holm" was de boeg ingedrukt. Mevrouw Jane Cianfarra ver nam van de dood van haar man toen bemanningsleden van de „Andrea Doria" bezig waren haar te bevrijden uit de verniel de hut, die zij met echtgenoot en twee kinderen had gedeeld. Men vertelde haar nog niet dat ook haar twee dochters acht en veertien jaar oud omgekomen waren. Zij werd met gebroken benen naar de „Ile de France" mteraebracht. De hut naast die van de Cian- farra's was bewoond door dr. Pe terson en zijn vrouw. Mevr. Pe terson was bij de botsing dodelijk getroffen en is met het schip ten onder gegaan. Dr. Peterson werd niet gewond. Volgens mededelingen van de passagiers was er op het tijd stip van de aanvaring een af scheidsfeestje aan de gang. Een zeventigtal mensen was in de balzaal aan het dansen. Niet lang na de botsing trok de mist op en de zee bleef kalm. Een klein meisje van 5 a 7 jaar, dat bewusteloos per helikopter in New York aan land is gebracht, had men nog niet kunnen identi ficeren. Het schijnt een Italiaan se te zijn. Zij heeft een schedel breuk, ze had nachtgoed aan en een gouden armbandje om de linkerpols. Het vierjarige Italiaanse meis je is vrijdag door haar ouders herkend. Toen ze haar dochter tje zo in het ziekenhuis zag lig; gen, viel haar moeder, mevr. Di Sandro, flauw. De toestand van het meisje, dat inmiddels een operatie heeft ondergaan, is nog steeds ernstig. Een bedel-arm- band, die het meisje droeg, had de politie en de ouders op het spoor van haar identiteit ge bracht. Haar vador Tullio di Sandro, vertelde dat het kind al sliep en hij en zijn vrouw op het punt stonden naar bed te gaan, toen de aanvaring geschiedde. „Ik hoorde schreeuwen, dat we het schip moesten verlaten en ren de met mijn vrouw en kind naar het dek. Ik keek over de reling en zag een meter of vijf lager een reddingboot liggen. Ik schreeuwde naar één van de mensen beneden, wierp Norma in de boot en zag dat ze opgevan gen werd. Toen hielp ik mijn vrouw in het water springen en volgde zelf. Pas op de „He de France" zagen wij beiden elkaar weer, maar Norma konden we toen niet vinden". „ANDREA DORIA" BORG KOSTBARE AUTO. Aan boord van de donderdag ten onder gegane „Andrea Doria" was ook een kostbare Chrysler- auto van bijzondere constructie. Deze wagen, die te Turijn was gebouwd en 150.000 dollar had gekost, zou in Amerika voor de eerste keer in het publiek wor den getoond. Met het schip ver dween ook de auto in de golven. pine; J. A. Bol, J. L. Breepoel, P. N. Camphens, M. Korstanje, W Tollenaar. C. J. v. d. Velde, C. P. J de Waal, J. Walhout en A. C. E. de Wilde te Terneuzen; E. P. Oostdijk te Westdorpe; F. Hamelink. M. van Harn, J. Hof man en J. Kempe te Zaamslag. BANKWERKEN. Bevorderd naar 2e klasse: J. A Boeije. J. van Langevelde, A. Naeije. J Simons, J. Goossen, P. J. vain Driel en P. van Lange velde te Axel; W. E. P. Maas. Th. J. Sinack en T H. Vervaet te Biervliet; J. C. C. Vinke te Bou- chaute (B.); C. J. B. Vaal te Hengstdijk; A. Broekhoven, J. de Bruijne, A. W. de Feijter en J. de Fouw te Hoek; H. P. de Grae- ve en O. J. van de Bossche te Phi lippine; G. Luime en W. R. Ram- meloo te Sas van Gent; J. de Zeeuw. J. L. Meulenberg, A. J. Overdulve. L. de Kraker, P. Geel- hoedt, R P. Gelderland. D. E. Tol lenaar (voorw.) en G. A. de Witte te Terneuzen; F. A. D. van Nieuwlande te Westdorpe; R. T. van de Meirsch en T. van Tigge- len te IJzendijke; J. W. den Beer, P. Bakker,, J. C. Dileman, K. M. de Feijter en C. D. Kaiiser te Zaamslag. ELEKTROTECHNIEK. Bevorderd naar 2e klasse: P. Hamelink, A. C. Scheele en J. A. Verhaar te Axel; J. Meer- tens te Hoek; J. Zeegers te Hoofdplaat: J. Dhont te Sas van Gent; M. J. Audenaerd, L. Boone, J Lentze. A. J. Mol en J. A. Rouw te Terneuzen; L. P. Wil- lemsen te Zaamslag. SCHILDEREN. Bevorderd naar 2e klasse: A. J. M. de Pauw en P. O. C. Remery te Sas van Gent: J. Hen- nekeii te Waterlandkerkje. Getuigschrift metselen. C. J. Lensen te Axel; A. Buijze te Hoek; A. P. Lippens te Sas van Gent; W. J. Helmendach, J. de Jonge en F V. Lammens te Terneuzen; C. P. Herrebout te Zaamslag. Getuigschrift Timmeren. M. P. de Fouw. P. Haak en A. H. Koekkoek te Axel; Th. Ver meulen te Hoeki J. M. de Pauw te Sas van Gent; F. J. de Bruijne, J. D. van Drongelen, A. J. van Eenennaam. Th. C. Fermont, C. J. de Koeijer en J. Walhout te Terneuzen; A. J. W. de Waal te Westdorpe; W. J. van Arenthals, F. J. Risseeuw en J. F. Risseeuw te Zaamslag. Aanvullend getuigschrift: W. K. Marijs te Terneuzen. Geen getuigschrift: 3 leerlin gen. Getuigschrift Bankwerken. A. Bakker, A. P. Boeije. P. J. Breepoel H. R. Kotvis. F. C. Pro voost, C.'M. Hamelink, J. D. Ha melink, J. J. Lourens, J. Over dulve en A. J. v. d. Vijver te Axel; A. W. den Decker. P. J. Dingemanse, R. A. Martens en WAL van Vooren te Biervliet: L 'M.' dé Blaeij, W. de Putter, C. L. Bakker en J. C. van Taten- hove te Hoek; J. A. Simonse en H E Spuesens te Hoofdplaat; P.' M. Moelker te Philippine; M. A. C Buijsse. P- A. le Coq. J. H. Duister. R. L. van Lent en H. Stevens te Sas van Gent; A. J. Hamelink, J, C. van de Have, F. G. Jonkman en R. H. C. Riickaert te Terneuzen; W A. van Graef- schepe en J. C. Oostdijk, West dorpe; W. A. Pieters te IJzen dijke; K. Buijze. J. de Pooter, J. K. Willemsen, M. Mechielsen en J. A. B. Tollenaar te Zaamslag. Getuigschrift voor praktijk en tekenen: V. Smetanjuk te Ter neuzen. t Aanvullend getuigschriftD. J. Kroes te Terneuzen en F. E. Vermont te Westdorpe. Getuigschrift Elektrotechniek. A. Kuiper. P. van Langevelde en P. Luteijn te Axel; JA. Meer- tens te Hoek; P. J. Simonse te Hoofdplaat; N. de Smet te Phi lippine; J. J. de Leux te Sas van Gent; J. A P. de Blok. J. A. van Driel, C. Kaijser. E, L. Kroes, A. Maandag en C. P. v. d. Ree ,e Terneuzen; P. de Rijcke te West dorpe; C C. Maenhout te IJzen- Aanvullend getuigschrift: P. Hanse te Axel en J. Bakker te Terneuzen. die deze mededelingen in de vrij dag gehouden Statenvergadering deed, verklaarde, dat de laatste tijd de contacten met de verschil lende rijksdiensten veel intensie ver zijn geworden en dat Ged. Staten geen seconde bevreesd zijn, dat de Zeeuwse belangen in het gedrang zullen komen. De verklaringen, die de Com missaris aflegde, waren een ant woord op vragen van het Staten lid jhr mr T. A. J. W. Schorer (P.v.d.A.), die met klem had aan gedrongen op de stichting van een zelfstandig Deltabureau. Dit wensten Ged, Staten niet, omdat zij bevreesd waren voor doublu res en omdat hun inziens het ge vaar bestond, dat dan de verschil lende provinciale diensten niet tot hun recht zouden komen. Het college wenst wél een brede commissie voor Deltazaken met vertegenwoordigers uit alle richtingen en groeperingen der Zeeuwse bevolking, maar het wijzigde zijn standpunt nader hand in zoverre, dat de dienst Deltaproblemen door allerlei ver tegenwoordigers van het Zeeuwse leven zich zal kunnen doen voor lichten. Men was het er over eens dat gewaakt dient te worden te gen een soort van corporatieve statenvergadering, een belangen- parlement. De Commissaris zei voorts, dat Ged. Staten in vele concrete ge- valen hun standpunt reeds heb ben bepaald, zonder dat zij willen spreken van een allesomvattende visie. In dit verband zei hij, dat het Deltaplan een werk is, dat zich over 25 jaar uitstrekt en dat de afsluiting der Zeeuwse zeega ten pas in een verder afgelegen stadium aan de orde komt. De ur gentie der problemen ligt in Zuid- Holland anders dan in Zeeland. De Commissaris stond verder stil bij het probleem der visserij. De zorgen der vissers mogen in genen dele worden vergeten. Het spreekt vanzelf, dat, voor het ge val de Oosterschelde voor de vis serij verloren mocht gaan, Ged. Staten er allereerst naar zullen streven de landaanwinning aldaar zoveel mogelijk te bevorderen. Zij hebben een dam van Noord-Beve land naar Zierikzee als nummer één op hun lijstje staan. Ook een damverbinding Gorishoek—Yer- seke (TholenZuid-Beveland) maakt een punt van overweging uit. Ofschoon Ged. Staten een vaste verbinding met Zeeuws-Vlaande- ren beslist noodzakelijk vinden, menen zü, zonder dit doel uit het oog te verliezen, hun streven naar een betere outillering van de veerdiensten te moeten voortzet ten. Het spreekt vanzelf, dat ook aandacht wordt besteed aan indu strievestiging langs de Wester- schelde, op Tholen, en waar in Zeeland ook maar mogelijk is. De havens aan de Westerschelde krijgen in de nieuwe .structuur belangrijke kansen voor verdere ontwikkeling. De culturele en maatschappelij ke sector wordt evenmin verge ten. Een juiste besteding van de gelden uit het Rampenfonds stelt Ged. Staten in staat hiervoor in de voormalige rampgebieden in de letterlijke zin des woords de eerste steen te leggen. Prof. Romme zet bespre kingen voort. De kabinetsformateur, prof. Romme, heeft vrijdagochtend wederom de demissionaire minis ter van Economische Zaken, prof. Zijlstra, ontvangen. Het onderhoud, dat drie kwartier duurde, was een voortzetting van het donderdag afgebroken ge sprek. De kabinetsformateur heeft vrijdagmiddag een onderhoud gehad met dr. W. H. van den Berge, staatssecretaris van het ministerie van Financiën in het demissionaire kabinet. Dit onder houd duurde een half uur. Om drie uur ontving de formateur mr. J. A. Jonkman, voorzitter van de Eerste Kamer der Staten- Generaal. Voor een bespreking in de namiddag was verder nog uitgenodigd dr. M. W. Holtrop, president van de Nederlandse Bank. Getuigschrift Schilderen. N. S. de Ruijter te Axel;_ R. sen, W. van Rumste, J. Scheele en P. Versluijs te Terneuzen; F. Dierikx te Westdorpe. Na de uitreiking der getuig schriften feliciteerde de directeur der Technische School, de heer A. F. H. Spijker, de gediplomeer de leerlingen met het door hen behaalde succes. Het leerling-zijn houdt nu op, aldus de heer Spij ker, jullie worden nu gerang schikt onder de jonge vaklui. Daaraan zit vast, dat u een ver antwoordelijke taak in de maat schappij krijgt te vervullen. Hij wenste de leerlingen het allerbes te toe. Nadat de directeur van het Ar beidsbureau te Terneuzen, de heer C. Jansen, in een kort woord de ouders had opgewekt hun kin deren vooral verder te laten stu- Goossen te Hontenisse; H. J. J. Wöginger te St. Jansteen; M. Rie- deren, opdat alleen de beste posi- mens te Terneuzen.. Aanvullend getuigschrift: G. M. de Caluwé te Koewacht; A. Bruüns te Terneuzen; T. G. de Witte te Westdorpe, Getuigschrift Autoherstellen. R .A. Geluk en I. C. Naije te Biervliet; A. Deij, W. J. van Drongelen en D. P. de Putter te Hoek; I. J. Jacobse te Hoofd plaat; P. Cappendijk en C. Hen- man te Kloosterzande; M. de Dreu te St. Jansteen; J. P. Klaas- tie daardoor kan worden verkre gen, onderstreepte de inspecteuf van het leerlingenstelsel in Zee land hetgeen de vorige spreker had gezegd. Spreker zag in die verdere studie de Avondschool als belangrijke schakel tussen be drijfstakken en vaklui. Ook hij deed een dringend beroep op de ouders om hun jongens naar de Avondschool te zenden. Hierna werd deze bijeenkomst door de voorzifter gssletea.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1956 | | pagina 2