Uit de Provincie
Provinciale Staten van Zeeland.
De aanvaring bij de Amerikaanse
Oostkust.
DE
KABINETSFORMATIE
ZONDAGDIENST ARTSEN
TECHNISCHE SCHOOL
TERNEUZEN.
Voor de Zondag
TERNEUZEN.
AXEL
BIERVLIET
GOES.
SAS VAN GENT.
SLUISKIL
SLUIS
ST. JANSTEEN.
ZAAMSLAG
AGENDA.
Een vaste verbinding met Zeeuws-Vlaanderen
noodzakelijk geacht
Bevordering en diplomering leerlingen
cursus 1955/1956.
OUDERS VONDEN
NORMA TERUG.
Geslaagd.
Voor het diploma adjunct-com
mies-titulair der Registratie en
Successie slaagde onze stadge
noot de heer M. C. Sol, werkzaam
op de Inspectie der Registratie
en Successie alhier.
Afscheid juffr. T. Ivens.
In een intiem afscheidsfeestje
hebben de leerkrachten en de
leerlingen van de R.K. meisjes
school, afscheid genomen van
juffrouw T. Ivens (sedert enige
tijd mevr. GalleIvens).
Juffrouw Ivens kwam op 1
september 1949 als leerkracht
aan de R.K. meisjesschool. Ge
durende deze 7 jaren heeft zij
zich met een voorbeeldige ijver
en stiptheid van haar taak ge
kweten en wist zij het vertrou
wen en de genegenheid van de
leerlingen te winnen.
Bij het afscheid brachten de
meisjes voordrachten, dansten
enkele reidansjes en schonken
juff. Ivens als aandenken enkele
cadeaux.
Overboord gesprongen.
In de nacht van donderdag op
vrijdag is een 25-jarige opvaren
de van het van Antwerpen ko
mend Noors stoomschip „Black
Falcon" tijdens de vaart op de
Schelde overboord gesprongen.
De bemanning van de in de
Westbuitenhaven liggende sleep
boot „John P. Best" hoorde fluit
signalen van een stoomschip, dat
later bleek een Noors tankschip
te zijn, waarop de „John P. Best"
de haven uitvoer.
Langszij de tanker gekomen
werd de kapitein van de sleep
boot medegedeeld, dat een dren
keling in het water was opge
merkt en er een lichtende zwem
gordel naar toe was geworpen.
Ondertussen naderde op zeer
korte afstand een ander stoom
schip waarvan de bemanning
eveneens de drenkeling had opge
merkt en ook zij had een lichten
de zwemgordel uitgeworpen.
Ter hoogte van de z.g. „Verklik
ker" (aan de monding van de
Braakman) werd door de beman
ning van de „John P. Best" de
drenkeling opgemerkt. Deze ver
keerde in totaal uitgeputte toe
stand, voorover liggende op een
der naar hem uitgeworpen zwem
gordels.
Weldra was de drenkeling, die
in een badpak te water was ge
sprongen met op zijn hoofd een
badmuts, waarin hij zijn horloge
en enige kleine eigendommen be
nevens een paar brieven van fa
milieleden had gestopt, aan boord
van de „John P. Best" gehesen.
Het bleek een jonge Poolse zee
man te zijn.
In verband met zijn toestand
werd hij naar het Julianazieken
huis vervoerd, waar de jonge
Pool direct onder de dekens werd
gestopt.
Zodra hij in de loop van vrij
dagmiddag voldoende was uitge
rust en gebleken was, dat hij
geen verdere geneeskundige hulp
nodig had, werd hij door tussen
komst van maatschappelijk hulp
betoon volledig in de kleren ge
stoken en naar het bureau van
politie gebracht voor het verder
onderzoek.
Ondertussen was een en ander
in de gemeente bekend geworden
en zelfs doorgedrongen in de ge
meente Axel, waarop onmiddel
lijk een bstuurslid van de vereni
ging „PolenAxel" aanbood de
jonge Pool alle mogelijke bijstand
te willen verlenen indien deze po-
litiek asyl wenste.
Daar de „Black Falcon" voor
bijlading naar Rotterdam moest,
werd de Poolse jongeman onder
geleide naar Rotterdam gebracht
voor het verder onderzoek.
Hier bleek, dat hij zich destijds,
hoewel geen zeeman zijnde, in
Altijd overvloedig zijnde in
het werk des Heren.
1 Cor. 15 58.
Het werk des Heren te doen,
dat, zo menen wij, is de levens
taak van enkele bevoorrechten,
die daartoe bijzonder bekwaam
gemaakt zijn door de Here en
daartoe ook bepaald zijn geroe
pen. De eenvoudigen, de onbe-
gaafden, de onbemiddelden, de
onaanzienlijken, zij, wie maar een
nederig giekje is aangewezen op
de wereld, die kunnen dat niet.
Is het niet, dat velen zo denken?
Hoort men niet vaak de afwijzing
„Ik zou niet weten wat voor werk
ik voor de Here zou kunnen
doen!" O, hoe dwalen wij in
deze opvatting! Het werk des
Heren kunnen wij doen, aller
eerst door ons gebed. „Houd aan
in het gebed," beveelt de apostel
ons zo terecht. Het is de mach
tigste hefboom om de arbeid des
Koninkrijks te doen welgelukken.
Is er nu een plekje op aarde te
verborgen, een mensenkind te
nietig om neer te knielen en de
belangen van één onsterfelijke
ziel, of de belangen van het
Evangelie in ruime kring, de
Here te bevelen?
Het werk des Heren is: getui
gen van Hem en Zijn lieflijke
dienst. Daar is een taal, ver
staanbaar voor ieder, die mach
tiger uitwerking heeft dan het
gesproken woord. Het is de taal
des harten, die geen woorden
maar daden behoeft. Het is het
vredeleven der ziel, dat zich af
spiegelt op het gelaat van Gods
kind.
Hoe wordt door Hem mijn hart
[verkwikt,
Hü is de sterkte mijner ziele,
Als ik onmachtig nederkniele
En Hij genadig nederblikt.
(Uit: „Nieuw Bijbels Dagboekje".)
een Poolse haven op de „Black
Falcon," die een lading in had
voor Amerika, had laten aanmon
steren met de bedoeling in Ame
rika achter te blijven. Hij kreeg
echter aldaar geen vergunning
om aan wal te gaan en was der
halve genoodzaakt de terugreis
met de „Black Falcon", als lid
der bemanning mede te maken.
Toen dit schip te Antwerpen
weer een lading bestemd voor
Amerika kreeg en hij niet nog
maals een vergeefse reis wilde
maken, besloot hij, onbekend zijn
de dat nog te Rotterdam moest
worden bijgeladen, tijdens de
vaart op de Schelde overboord te
springen.
Aangezien de jonge man geen
politiek asyl Heeft aangevraagd,
is hij te Rotterdam weder naar
boord van de „Black Falcon" ge
bracht.
Aanrijding.
Gistervoormiddag te kwart over
elf had op de zeedijk nabij de
Oostpier een aanrijding plaats
tussen een vrachtauto, bestuurd
door I. E. de C. uit Philippine,
en een personenauto, bestuurd
door de handelsvertegenwoordi
ger C. H. van M. uit Rotterdam.
De met grond geladen vracht
auto moest ter plaatse achteruit
rijden om de lading, bestemd voor
de verhoging van de zeedijk, te
storten. Op het moment, dat de
vrachtauto achteruit reed, pas
seerde juist de luxe auto, die
door de vrachtauto werd geramd.
Door de botsing werd de auto
van de heer Van M. zwaar be
schadigd.
Vlot getrokken.
Het donderdagmorgen in de Bie-1
zelingse Ham omhoog gelopen
Duitse stoomschip „Glucksburg"
is donderdagmiddag niet op eigen
kracht vlot gekomen, doch door
de sleepboten „John P. Best" en
„Holland" uit Terneuzen en twee
sleepboten uit Antwerpen vlot ge
trokken.
Daar het stoomschip grote scha
de aan de zeewering had aange
richt, moest de rederij een aan
zienlijke cautie stellen alvorené
de „Glucksburg" de reis kon ver
volgen.
Hengelaars vergaderden.
Onder leiding van voorzitter
A. van Riel hield de hengelsport
vereniging G. O. A. een ledenver
gadering in haar clublokaal.
Voorzitter Van Riel gaf een
uiteenzetting van de ontplooide
activiteit van het bestuur om ver
gunningen te verkrijgen voor de
hengelsport in het recreatie-oord
van de Braakman. Dat deze acti
viteit niet tot grotere resultaten
heeft geleid, bracht wel enige te
leurstelling, al was ieder lid er
vast van overtuigd, dat het be
stuur hier gedaan heeft, wat ge
daan kan worden. Men vpnd het
daarom teleurstellend omdat men
altijd had gemeend, dat voor de
sportvisserij in de Braakman
alle hengelsportverenigingen hun
rechten zouden krijgen. Dit blijkt
nu niet het geval te zijn. Het is
voor de Axelse hengelsportver
eniging mogelijk geweest om en
kele vergunningen los te krijgen.
De hoop is gevestigd op ver
dere onderhandelingen om meer
te bereiken dan tot nu toe het
geval is.
Het volgende punt. waaraan
aandacht besteed werd was de
wedstrijd welke men te Axel wil
organiseren. Dit bracht nogal
discussie met zich mede, maar
tenslotte werd men het toch er
over eens, dat deze wedstrijd op
15 augustus zal gehouden wor
den. Ook wordt hier het kam
pioenschap aan verbonden, waar
voor een medaille beschikbaar is.
Verder zullen enige zeer fraaie
prijzen, de deelname aan deze
sportieve kamp animeren.
Aanbesteding.
Ten gemeentehuize werd aan
besteed het aanleggen van een
speelterrein op de wijk Driewe
gen, het leggen van een trottoir
aan' de Singel, tot en met de wo
ning van Angenua en het leggen
van een trottoir aan de School-
laan voor de in aanbouw zijnde
twee woningen. Er waren twee
inschrijvers. De laagste was Fa
C. de Ruijsscher en Zn voor
6275,De tweede, tevens hoog
ste inschrijver was de Fa J. K.
T. de Oude te Biervliet voor
7499,—. De begroting voor deze
gezamenlijke werken bedroeg
7490,—.
Nederlands gezin had auto
ongeluk in Frankrijk.
De heer J. Goedee uit Goes, zijn
echtgenote en drie van hun kin
deren zijn donderdag ernstig ge
wond geraakt, toen de door de
heer Goedee bestuurde auto te
Kembs-Loechle bij Mulhouse in
Frankrijk in botsing kwam met
een vrachtauto. Een vierde kind
bleef ongedeerd. De vijf gewon
den zijn In het ziekenhuis te Mul
house opgenomen.
V erkeersproblemen.
Op verzoek van de gemeente
Sas van Gent heeft de A.N.W.B.
advies uitgebracht over de be
veiliging van enige kruispunten
in deze gemeente.
Voor het kruispunt Westkade
rijksweg acht de A.N.W.B. bij
zondere maatregelen niet nodig
i.v.m. de overzichtelijkheid en de
goede markering van dit punt.
Het kruispunt WestdamMo
lenstraatPaardenvest is wel
onoverzichtelijk. De A.N.W.B.
heeft hier dan ook geadviseerd
dit punt als voorrangskruispunt
aan te wijzen, met voorrang aan
het verkeer 00 de Westdam.
Aangezien de kruispunten
KloosterlaanBrandspuitstraat-
Watermolenstraat en Westkade
Gentsestraat zeer onoverzichte
lijk zijn, is een afdoende beveili
ging slechts mogelijk door afslui
ting van de Brandspuitstraat en
de Gentsestraat voor alle ver
keer in de richting van resp.
Kloosterlaan en Westkade, zo ad
viseert de A.N.W.B.
Geslaagd.
De heer G. Minderhoud, onder
wijzer aan de C.N.S.-school alhier
slaagde donderdag j.l. te Rotter
dam voor het hoofdakte exa
men B.
Examens E.H.B.O.
Aan het examen ter verkrij
ging van een E.H.B.O.-diploma
werd te Sluis door 11 personen
deelgenomen. Dit examen werd
afgenomen door dokter H. P. de
Jong uit Oostburg in bijzijn van
dokter G. de Meijer uit Sluis, de
leider van de cursus.
In het bezit van het diploma
zulen worden gesteld de dames:
M. Cappon, A. Cappon, J. Cort-
hals, A. van de Vijver, Ch. van
Hal, W. Woittiez, mevr. C. E.
van OorschotWeber en L. de
Ridder en de heren L. v. Schaik,
H. de Ridder en G. Rietveld.
St. Jansteen krijgt betere
wegverbinding.
St. Jansteen krijgt een betere
wegverbinding. Op 25 augustus
namelijk zal de Commissaris van
de Koningin in de provincie Zee
land de dan gereedgekomen
Weg HulstSt. JansteenKapel-
lebrug openen.
De gemeente St. Jans teen heeft
daardoor dan een goede verbin
ding gekregen zowel naar België
(zij ligt 13 km van St. Niklaas)
als naar de Rijksweg, die aan
sluiting geeft op het veer Krui-
ningenPerkpolder. Met de aan
leg van deze weg is een jaar tijd
gemoeid geweest. De kosten van
een weggedeelte van Hulst tot
nabij St. Jansteen zijn voor 75
door de provincie gedragen.
De overige kosten door de ge
meente St. Jansteen. Er zal een
moderne verlichting op de weg
worden aangebracht.
De ingebruikstelling van de
weg zal feestelijk worden ge
vierd. Onder andere met een ten
toonstelling, die een overzicht zal
geven van industrie, handel, land-
bouw en middenstandsactiviteit
in dit gebied, en met een festival,
waaraan 12 harmonieën uit Ne
derland en België zullen deelne
men. Voorts staat een aantal ca
baretattracties op het program
ma.
Vakdiploma.
Bij jift te Scheveningen gehou
den vakexamen voor patroons
diploma automobiel- en garage
bedrijf slaagde de heer A. de
Keijzer Az., alhier.
ZATERDAG 28 JULI.
TERNEUZEN. Luxor-Theater,
8 uur: „Mister Roberts".
Terrein West Bolwerk, 6.30
uur: Terneuzen IRCS I.
AXEL: Het Centrum, 6.30 en
9 uur: „Malaga".
SAS VAN GENT: Olympia-
Theater, 8 uur: „Magnificent
Obsession".
HENGSTDIJKGroot intern,
mondorgel- en accordeoncon
cours.
ZAAMSLAG: Gem. sportter
rein, 6 uur: Nederlaagwedstrijd
Zaamslag ISpui I.
ZONDAG 29 JULI.
TERNEUZEN: Luxor-Theater,
8 uur: „Mister Roberts"; 2 u.:
„Bete Kellys Blues"; 4.30 u.:
„Mister Roberts".
AXEL: Het Centrum, 4.15 uur:
„Malaga"; 8 uur: „Gekweld
geweten".
SAS VAN GENT: Olympia-
Theater, 2.30 uur: „Koningin
van Saba"; 5 en 8 uur: „Mag
nificent Obsession".
De Provinciale Staten van Zee
land hebben zich akkoord ver
klaard met een plan van Gedepu
teerde Staten tot instelling van
een dienst deltaproblemen, waar
in als gelijkwaardige partnen-s
vertegenwoordigd zullen zijn de
Prov. Waterstaat, de Prov. Plano
logische Dienst, het Economisch
Technologisch Instituut en de
Stichting Zeeland voor Maat
schappelijk en Cultureel Werk,
alsmede het hoofd van de Dienst
Van zaterdagmiddag 12 uur
tot maandagmorgen 8 uur zal de
praktijk van de artsen te Terneu
zen worden waargenomen door
dokter Th. Bos, Tel. 2303.
Dokter A. van Zanten, (Tel.
2445) is voor eigen praktijk te
consulteren.
Apotheek geopend Hamann,
Noordstraat 69.
Bijzondere Werken van de Prov.
Waterstaat, die met het secreta
riaat van de dienst Deltaproble
men zal worden belast.
Deze dienst zal wekelijks ver
gaderen om opdrachten van Ged.
Staten te bestuderen, de uitvoe
ring daarvan te coördineren en
om de ervaringen, die worden op
gedaan bij de contacten met rijks
diensten, gemeenten, polders, het
bedrijfsleven enz. uit te wisselen.
Om de veertien dagen zullen deze
bijeenkomsten samen met Gede
puteerde Staten worden gehou
den. Indien de genoemde diensten
wegens tekort aan personeel hun
taak in de dienst Deltaproblemen
niet naar behoren kunnen vervul
len, zijn Ged. Staten voornemens
het nodige personeel aan te stel
len. Bij al dit werk zal nauw en
regelmatig contact met de pro
vinciale besturen van Noord-Bra
bant en Zuid-Holland noodzake
lijk zijn.
De Commissaris der Koningin,
jhr mr A. F. C. de Casembroot,
Een groot aantal jongelui uit
Terneuzen en omstreken heeft
gistermiddag tijdens een bijeen
komst in de Technische school te
Terneuzen in tegenwoordigheid
van het volledig schoolbestuur,
lerarenkorps, de inspecteur van
het leerlingenstelsel in Zeeland
en vele ouders van de leerlingen
der school de eerste stap gedaan
in de maatschappij.
Uit de handen van de voorzit
ter van het bestuur de heer J. F.
de Klerk ontvingen de leerlingen
aan deze school namelijk datgene
waarvoor zij gedurende een twee
tal jaren hard hebben gewerkt:
het getuigschrift.
Vóórdat dit moment gekomen
was, had de heer De Klerk een
openingswoord gesproken, waar
in hij een kort overzicht van het
cursusjaar gaf. Daaruit bleek
o.m., dat de cursus aanving mét
254 leerlingen en eindigde met
239. Van het totaal aantal le klas-
sers, n.l. 109, zijn er 71 bevorderd.
Voor de tweede klasse waren de
ze getallen 130 leerlingen, terwijl
aan 102 leerlingen het getuig
schrift kon worden uitgereikt.
Uit het percentage der bevorde
ringen en die der verleende ge
tuigschriften over de jaren 1955
en 1956, zou men kunnen conclu
deren, dat aan de leerlingen ho
gere eisen werden gesteld, want
in beide categorieën liep dit terug
met ongeveer 10
Voor de le klasse bedroeg het
percentage 65 tegen 74 het vo
rig jaar, terwijl de cijfers voor
de tweede klasse 78li tegen 89
in het vorig jaar waren.
Vervolgens overhandigde de
voorzitter aan de drie best ge
slaagde leerlingen een fraai boek
werk. Dit waren P. Haak, afd.
timmeren, met 11 pnt voor 13
vakken, gemiddeld 8,54; W. de
Putter, afd. bankwerken, met 121
pnt voor 15 vakken, gem. 8.66,
en C. Kaijser, afd. electrotech-
niek, met 110 pnt voor 14 vakken,
gem. 7.86.
Voorts werden de door de Com
missie Organisatie Metselwed-
strijden beschikbaar gestelde 2
prijzen uitgereikt, n.l. aan G. J.
Lensen als le prijs een stel met
selaarsgereedschap, en aan F. V.
Lammens, de tweede prijs, zijnde
een boekwerk.
De heer De Klerk hoopte, dat er
een contact tussen de school en de
gediplomeerde leerlingen zal blij
ven bestaan. De voorzitter wees
er verder op, dat alle fabrieken
en bedrijven op geschoolde arbei
ders wachten, een verheugend
feit, dat vroeger wel anders lag.
Nadat de heer De Klerk de leer
krachten dank had gebracht voor
hun arbeid besloot hij zijn ope
ningswoord met de leerlingen
veel succes toe te wensen bij hun
intrede in de maatschappij.
TIMMEREN.
Bevorderd naar 2e klasse:
A. Geensen, C. A. van Over-
dulve en A. de Putter te Axel;
P. I de Fouw en F. Tollenaar te
Hoek: A. C. Ploegaert te Philip-
Het aantal doden tengevolge
van de aanvaring vaan het Ita
liaanse passagiersschip „Andrea
Doria" met het Zweedse passa
giersschip „Stocholm" is tot acht
gestegen.
Onder de slachtoffers bevinden
zich Camille Cianfarra, de corres-
pondent van de „New York Ti
mes" te Madrid en zijn twee kin
deren, twee Amerikaanse vrou
wen, een lid van de bemanning
van de „Stockholm" en twee
mannen, wier stoffelijke resten
nog "niet zijn geïdentificeerd.
De vrouw van Cianfarra heeft
twee gebroken benen. De hutten,
waarin het gezin aan boord van
de „Andrea Doria" verbleef, wer
den geheel verwoest. Het duurde
vier uur, voordat mevrouw Cain-
farra uit de wrakstukken kon
worden bevrijd. In de belendende
hut kwam een vrouw om het le
ven.
Uit de verhalen van de gered
den van het Italiaanse schip, die
door het Franse passagiersschip
„Ile de France" te New York aan
land zijn gebracht, blijkt, dat er
zich na de aanvaring geen paniek
heeft voorgedaan. Sommige pas
sagiers hadden- gedacht, dat het
schip op een ijsberg was gesto
ten, zoals indertijd de „Titanic".
Volgens de traditie waren eerst
de vrouwen en kinderen in de
reddingboten van de te hulp ge
snelde schepen geholpen, waarna
de mannelijke passagiers en de
bemanning zich in veiligheid had
den gebracht.
Van de 760 geredden, die door
de „He de France" aan land wer
den gebracht, waren er ruim 20
zwaar gewond. Een veertigtal le
den aan een zenuwschok.
Door het Amerikaanse vracht
schip „Cape Ann" werden 129
opvarenden van de „Andrea Do
ria" aan wal gebracht.
Met het militaire transport
schip „Private William Thomas"
zijn 158 personen naar New York
gebracht. Op zee bevonden zich
vrijdagochtend nog de „Stock
holm" zelf met 533 overlevenden
van het Italiaanse schip en de
Amerikaanse torpedobootjager
„Edward H. Allen" met 76 per
sonen aan boord.
Vooruitlopend op het officiële
onderzoek naar de scheepsramp,
vragen scheepsdeskundigen zich
af, hoe het mogelijk was, dat de
„Andrea Doria" ondanks haar
waterdichte schotten is gezonken.
Een hypothese is, dat de schot
ten het weliswaar gehouden heb
ben, maar dat het zeewater door
de vele geopende phtrjiscoorten
kon binnenstromen als een ge
volg van de zware slagzij. Ver
scheidene passagiers hebben ver
klaard, dat de patrijspoorten niet
gesloten waren, zoals dat op de
transatlantische schepen bij mist
regel is.
Een Amerikaanse verslaggever,
die over 't toneel van de scheeps
ramp heeft gevlogen, heeft het
vergaan van de „Andrea Doria"
als volgt beschreven. Toen wij
voor de eerste maal overvlogen,
te 9.50 uur plaatselijke tijd, maak
te het schip een slagzij van 45
graden aan stuurboord. De boeg
was gedeeltelijk onder water. Vijf
minuten later was de slagzij toe
genomen tot ongeveer 65 graden.
Te ongeveer tien uur lag het
schip op zijn zij.
We zagen zes losgeslagen red
dingboten ronddrijven. Er spoten
hoge waterstralen uit de zijde van
het schip en wrakstukken vlogen
door de lucht. De kiel kwam naar
boven gedraaid en de 2 schroe
ven staken vrij de lucht in. Te
tien over tien was het schip he
lemaal omgekanteld, met de boeg
onder water en de achterkant er
helemaal uitstekend. Drie a vier
minuten bleef het in die toestand
en toen verdween helemaal on
der de zeespiegel, boven zijn graf
vormde zich, door de zuiging van
het zinkende wrak, een geweldi
ge draaikolk waarin wrakstuk
ken omhoog kwamen en die een
kwartier lang aanhield.
Passagiers van de „Andrea Do
ria" vertelden later dat er na de
botsing rook door de gangen
trok. De passagiers, velen in
nachtkleding, verlieten hun hut
ten. De lichten gingen uit en er
werd geroepen geschreeuwd in
het donker. Doordat het schip
zwaar overhelde moest men op
handen en knieën naar de dek
ken kruipen. Er ontstond geluk
kig geen paniek.
De „Andrea Doria" had een
gat tussen de brug en midscheeps
aan stuurboord. Van de „Stock
holm" was de boeg ingedrukt.
Mevrouw Jane Cianfarra ver
nam van de dood van haar man
toen bemanningsleden van de
„Andrea Doria" bezig waren
haar te bevrijden uit de verniel
de hut, die zij met echtgenoot en
twee kinderen had gedeeld. Men
vertelde haar nog niet dat ook
haar twee dochters acht en
veertien jaar oud omgekomen
waren. Zij werd met gebroken
benen naar de „Ile de France"
mteraebracht.
De hut naast die van de Cian-
farra's was bewoond door dr. Pe
terson en zijn vrouw. Mevr. Pe
terson was bij de botsing dodelijk
getroffen en is met het schip ten
onder gegaan. Dr. Peterson werd
niet gewond.
Volgens mededelingen van de
passagiers was er op het tijd
stip van de aanvaring een af
scheidsfeestje aan de gang. Een
zeventigtal mensen was in de
balzaal aan het dansen. Niet
lang na de botsing trok de mist
op en de zee bleef kalm.
Een klein meisje van 5 a 7 jaar,
dat bewusteloos per helikopter in
New York aan land is gebracht,
had men nog niet kunnen identi
ficeren. Het schijnt een Italiaan
se te zijn. Zij heeft een schedel
breuk, ze had nachtgoed aan en
een gouden armbandje om de
linkerpols.
Het vierjarige Italiaanse meis
je is vrijdag door haar ouders
herkend. Toen ze haar dochter
tje zo in het ziekenhuis zag lig;
gen, viel haar moeder, mevr. Di
Sandro, flauw. De toestand van
het meisje, dat inmiddels een
operatie heeft ondergaan, is nog
steeds ernstig. Een bedel-arm-
band, die het meisje droeg, had
de politie en de ouders op het
spoor van haar identiteit ge
bracht.
Haar vador Tullio di Sandro,
vertelde dat het kind al sliep en
hij en zijn vrouw op het punt
stonden naar bed te gaan, toen
de aanvaring geschiedde. „Ik
hoorde schreeuwen, dat we het
schip moesten verlaten en ren
de met mijn vrouw en kind naar
het dek. Ik keek over de reling
en zag een meter of vijf lager
een reddingboot liggen. Ik
schreeuwde naar één van de
mensen beneden, wierp Norma
in de boot en zag dat ze opgevan
gen werd. Toen hielp ik mijn
vrouw in het water springen en
volgde zelf. Pas op de „He de
France" zagen wij beiden elkaar
weer, maar Norma konden we
toen niet vinden".
„ANDREA DORIA" BORG
KOSTBARE AUTO.
Aan boord van de donderdag
ten onder gegane „Andrea Doria"
was ook een kostbare Chrysler-
auto van bijzondere constructie.
Deze wagen, die te Turijn was
gebouwd en 150.000 dollar had
gekost, zou in Amerika voor de
eerste keer in het publiek wor
den getoond. Met het schip ver
dween ook de auto in de golven.
pine; J. A. Bol, J. L. Breepoel,
P. N. Camphens, M. Korstanje,
W Tollenaar. C. J. v. d. Velde,
C. P. J de Waal, J. Walhout en
A. C. E. de Wilde te Terneuzen;
E. P. Oostdijk te Westdorpe; F.
Hamelink. M. van Harn, J. Hof
man en J. Kempe te Zaamslag.
BANKWERKEN.
Bevorderd naar 2e klasse:
J. A Boeije. J. van Langevelde,
A. Naeije. J Simons, J. Goossen,
P. J. vain Driel en P. van Lange
velde te Axel; W. E. P. Maas. Th.
J. Sinack en T H. Vervaet te
Biervliet; J. C. C. Vinke te Bou-
chaute (B.); C. J. B. Vaal te
Hengstdijk; A. Broekhoven, J.
de Bruijne, A. W. de Feijter en J.
de Fouw te Hoek; H. P. de Grae-
ve en O. J. van de Bossche te Phi
lippine; G. Luime en W. R. Ram-
meloo te Sas van Gent; J. de
Zeeuw. J. L. Meulenberg, A. J.
Overdulve. L. de Kraker, P. Geel-
hoedt, R P. Gelderland. D. E. Tol
lenaar (voorw.) en G. A. de
Witte te Terneuzen; F. A. D. van
Nieuwlande te Westdorpe; R. T.
van de Meirsch en T. van Tigge-
len te IJzendijke; J. W. den Beer,
P. Bakker,, J. C. Dileman, K. M.
de Feijter en C. D. Kaiiser te
Zaamslag.
ELEKTROTECHNIEK.
Bevorderd naar 2e klasse:
P. Hamelink, A. C. Scheele en
J. A. Verhaar te Axel; J. Meer-
tens te Hoek; J. Zeegers te
Hoofdplaat: J. Dhont te Sas van
Gent; M. J. Audenaerd, L. Boone,
J Lentze. A. J. Mol en J. A.
Rouw te Terneuzen; L. P. Wil-
lemsen te Zaamslag.
SCHILDEREN.
Bevorderd naar 2e klasse:
A. J. M. de Pauw en P. O. C.
Remery te Sas van Gent: J. Hen-
nekeii te Waterlandkerkje.
Getuigschrift metselen.
C. J. Lensen te Axel; A. Buijze
te Hoek; A. P. Lippens te Sas
van Gent; W. J. Helmendach, J.
de Jonge en F V. Lammens te
Terneuzen; C. P. Herrebout te
Zaamslag.
Getuigschrift Timmeren.
M. P. de Fouw. P. Haak en A.
H. Koekkoek te Axel; Th. Ver
meulen te Hoeki J. M. de Pauw
te Sas van Gent; F. J. de Bruijne,
J. D. van Drongelen, A. J. van
Eenennaam. Th. C. Fermont, C.
J. de Koeijer en J. Walhout te
Terneuzen; A. J. W. de Waal te
Westdorpe; W. J. van Arenthals,
F. J. Risseeuw en J. F. Risseeuw
te Zaamslag.
Aanvullend getuigschrift: W.
K. Marijs te Terneuzen.
Geen getuigschrift: 3 leerlin
gen.
Getuigschrift Bankwerken.
A. Bakker, A. P. Boeije. P. J.
Breepoel H. R. Kotvis. F. C. Pro
voost, C.'M. Hamelink, J. D. Ha
melink, J. J. Lourens, J. Over
dulve en A. J. v. d. Vijver te
Axel; A. W. den Decker. P. J.
Dingemanse, R. A. Martens en
WAL van Vooren te Biervliet:
L 'M.' dé Blaeij, W. de Putter, C.
L. Bakker en J. C. van Taten-
hove te Hoek; J. A. Simonse en
H E Spuesens te Hoofdplaat;
P.' M. Moelker te Philippine; M.
A. C Buijsse. P- A. le Coq. J. H.
Duister. R. L. van Lent en H.
Stevens te Sas van Gent; A. J.
Hamelink, J, C. van de Have, F.
G. Jonkman en R. H. C. Riickaert
te Terneuzen; W A. van Graef-
schepe en J. C. Oostdijk, West
dorpe; W. A. Pieters te IJzen
dijke; K. Buijze. J. de Pooter, J.
K. Willemsen, M. Mechielsen en
J. A. B. Tollenaar te Zaamslag.
Getuigschrift voor praktijk en
tekenen: V. Smetanjuk te Ter
neuzen. t
Aanvullend getuigschriftD. J.
Kroes te Terneuzen en F. E.
Vermont te Westdorpe.
Getuigschrift Elektrotechniek.
A. Kuiper. P. van Langevelde
en P. Luteijn te Axel; JA. Meer-
tens te Hoek; P. J. Simonse te
Hoofdplaat; N. de Smet te Phi
lippine; J. J. de Leux te Sas van
Gent; J. A P. de Blok. J. A. van
Driel, C. Kaijser. E, L. Kroes, A.
Maandag en C. P. v. d. Ree ,e
Terneuzen; P. de Rijcke te West
dorpe; C C. Maenhout te IJzen-
Aanvullend getuigschrift: P.
Hanse te Axel en J. Bakker te
Terneuzen.
die deze mededelingen in de vrij
dag gehouden Statenvergadering
deed, verklaarde, dat de laatste
tijd de contacten met de verschil
lende rijksdiensten veel intensie
ver zijn geworden en dat Ged.
Staten geen seconde bevreesd
zijn, dat de Zeeuwse belangen in
het gedrang zullen komen.
De verklaringen, die de Com
missaris aflegde, waren een ant
woord op vragen van het Staten
lid jhr mr T. A. J. W. Schorer
(P.v.d.A.), die met klem had aan
gedrongen op de stichting van
een zelfstandig Deltabureau. Dit
wensten Ged, Staten niet, omdat
zij bevreesd waren voor doublu
res en omdat hun inziens het ge
vaar bestond, dat dan de verschil
lende provinciale diensten niet tot
hun recht zouden komen.
Het college wenst wél een
brede commissie voor Deltazaken
met vertegenwoordigers uit alle
richtingen en groeperingen der
Zeeuwse bevolking, maar het
wijzigde zijn standpunt nader
hand in zoverre, dat de dienst
Deltaproblemen door allerlei ver
tegenwoordigers van het Zeeuwse
leven zich zal kunnen doen voor
lichten. Men was het er over eens
dat gewaakt dient te worden te
gen een soort van corporatieve
statenvergadering, een belangen-
parlement.
De Commissaris zei voorts, dat
Ged. Staten in vele concrete ge-
valen hun standpunt reeds heb
ben bepaald, zonder dat zij willen
spreken van een allesomvattende
visie. In dit verband zei hij, dat
het Deltaplan een werk is, dat
zich over 25 jaar uitstrekt en dat
de afsluiting der Zeeuwse zeega
ten pas in een verder afgelegen
stadium aan de orde komt. De ur
gentie der problemen ligt in Zuid-
Holland anders dan in Zeeland.
De Commissaris stond verder
stil bij het probleem der visserij.
De zorgen der vissers mogen in
genen dele worden vergeten. Het
spreekt vanzelf, dat, voor het ge
val de Oosterschelde voor de vis
serij verloren mocht gaan, Ged.
Staten er allereerst naar zullen
streven de landaanwinning aldaar
zoveel mogelijk te bevorderen. Zij
hebben een dam van Noord-Beve
land naar Zierikzee als nummer
één op hun lijstje staan. Ook een
damverbinding Gorishoek—Yer-
seke (TholenZuid-Beveland)
maakt een punt van overweging
uit.
Ofschoon Ged. Staten een vaste
verbinding met Zeeuws-Vlaande-
ren beslist noodzakelijk vinden,
menen zü, zonder dit doel uit het
oog te verliezen, hun streven naar
een betere outillering van de
veerdiensten te moeten voortzet
ten. Het spreekt vanzelf, dat ook
aandacht wordt besteed aan indu
strievestiging langs de Wester-
schelde, op Tholen, en waar in
Zeeland ook maar mogelijk is. De
havens aan de Westerschelde
krijgen in de nieuwe .structuur
belangrijke kansen voor verdere
ontwikkeling.
De culturele en maatschappelij
ke sector wordt evenmin verge
ten. Een juiste besteding van de
gelden uit het Rampenfonds stelt
Ged. Staten in staat hiervoor in
de voormalige rampgebieden in
de letterlijke zin des woords de
eerste steen te leggen.
Prof. Romme zet bespre
kingen voort.
De kabinetsformateur, prof.
Romme, heeft vrijdagochtend
wederom de demissionaire minis
ter van Economische Zaken,
prof. Zijlstra, ontvangen. Het
onderhoud, dat drie kwartier
duurde, was een voortzetting van
het donderdag afgebroken ge
sprek.
De kabinetsformateur heeft
vrijdagmiddag een onderhoud
gehad met dr. W. H. van den
Berge, staatssecretaris van het
ministerie van Financiën in het
demissionaire kabinet. Dit onder
houd duurde een half uur. Om
drie uur ontving de formateur
mr. J. A. Jonkman, voorzitter
van de Eerste Kamer der Staten-
Generaal. Voor een bespreking
in de namiddag was verder nog
uitgenodigd dr. M. W. Holtrop,
president van de Nederlandse
Bank.
Getuigschrift Schilderen.
N. S. de Ruijter te Axel;_
R.
sen, W. van Rumste, J. Scheele
en P. Versluijs te Terneuzen;
F. Dierikx te Westdorpe.
Na de uitreiking der getuig
schriften feliciteerde de directeur
der Technische School, de heer
A. F. H. Spijker, de gediplomeer
de leerlingen met het door hen
behaalde succes. Het leerling-zijn
houdt nu op, aldus de heer Spij
ker, jullie worden nu gerang
schikt onder de jonge vaklui.
Daaraan zit vast, dat u een ver
antwoordelijke taak in de maat
schappij krijgt te vervullen. Hij
wenste de leerlingen het allerbes
te toe.
Nadat de directeur van het Ar
beidsbureau te Terneuzen, de
heer C. Jansen, in een kort woord
de ouders had opgewekt hun kin
deren vooral verder te laten stu-
Goossen te Hontenisse; H. J. J.
Wöginger te St. Jansteen; M. Rie- deren, opdat alleen de beste posi-
mens te Terneuzen..
Aanvullend getuigschrift: G.
M. de Caluwé te Koewacht; A.
Bruüns te Terneuzen; T. G. de
Witte te Westdorpe,
Getuigschrift Autoherstellen.
R .A. Geluk en I. C. Naije te
Biervliet; A. Deij, W. J. van
Drongelen en D. P. de Putter te
Hoek; I. J. Jacobse te Hoofd
plaat; P. Cappendijk en C. Hen-
man te Kloosterzande; M. de
Dreu te St. Jansteen; J. P. Klaas-
tie daardoor kan worden verkre
gen, onderstreepte de inspecteuf
van het leerlingenstelsel in Zee
land hetgeen de vorige spreker
had gezegd. Spreker zag in die
verdere studie de Avondschool
als belangrijke schakel tussen be
drijfstakken en vaklui. Ook hij
deed een dringend beroep op de
ouders om hun jongens naar de
Avondschool te zenden.
Hierna werd deze bijeenkomst
door de voorzifter gssletea.