Prof. Mr. P. J. Oud spreekt morgenmiddag Ledel-Theater te Oostburg Wat brengt de Radio Uit de Provincie In het De toegang Delfzijl. tot de haven van Komt allen naar deze begaafde Spreker luisteren - Aanvang 3 uur. Kantongerecht Oostburg. Aardappeluitvoer naar Engeland. ESSO EXTRA MOTOR OIL Het geheim van schoorstenen de zeven President Soekarno eredoc tor rechtswetenschappen Twintig miljoen schade. AGENDA. met de nieuwe verdubbelt U de levensduur van Uw motor TERNEUZEN Adenauers reis naar de V.S. HENGSTDIJK. ZAAMSLAG Stafchef Arabisch legioen biedt ontslag aan. Op vragen van het lid van de Tweede Kamer, de heer Biewen- ga, over verbetering van de toe gangsweg van zee naar de haven van Delfzijl heeft de minister van Verkeer en Waterstaat thans geantwoord dat het hem bekend is, dat enige verondieping van een drempel in de Eems in de verbinding van de haven van Delfzijl met de zee er de oorzaak van is geweest, dat in de laatste tijd aan enkele schepen van on geveer 10.000 ton een andere be stemming moest worden gege ven. De gevallen, die de minister bekend zijn, betreffen de vol gende schepen: a. het met kolen geladen s.s. „Pioneer" met 26 voet 7 inches diepgang, dat op 30 jan. jj. in de Eemsmonding aan kwam, doch op 2 februari onver- richterzake moest vertrekken, doordat de beschikbare diepte niet voldoende was door de uit zonderlijke lage waterstanden ten gevolge van de tijdens de vorstperiode heersende krachtige oostenwinden; b. het eveneens met kolen geladen s.s. „Union Metropole" met een diepgang van 28 voet 4 inches, waaraan eind maart reeds tijdens de zee reis een andere bestemming werd gegeven. In april 1.1. werd het voor Delf zijl bestemde gedeelte van de lading van het met chilisalpeter geladen s.s. „Baarn" te Amster dam gelost, omdat het schip door ongelijklastige belading aan de achtersteven niet minder dan 32 voet diepgang had, een diepgang, die ook een gunstiger dieptetoe stand van de bovenbedoelde drempel voor Delfzijl te groot geweest zou zijn. De minister is van oordeel, dat het redelijk mogelijke dient te worden verricht, ten einde te be werkstelligen, dat de haven van Delfzijl bereikbaar blijft voor schepen van ongeveer 10.000 ton. Ben onderzoek naar de vraag, welke maatregelen zouden die nen te worden getroffen, ten ein de de bereikbaarheid van Delf zijl op langere termijn te verze keren, is reeds sinds geruime tijd gaande. Dit wordt in nauw over leg met de betrokken Duitse technische diensten uitgevoerd, aangezien het vraagstuk van de toegang tot Delfzijl ten nauwste samenhangt met dat van de vaar weg naar Emden. De vraag, wat op kortere termijn zal dienen te geschieden, wordt thans onder zocht. In dit verband dient te worden vermeld, dat de diepte toestand op de bovenbedoelde drempel inmiddels door natuur lijke oorzaken reeds merkbaar is verbeterd. Voor een juiste beoordeling van deze aangelegenheid is voorts nog van belang, dat de diepte toestand op de meerbedoelde drempel samenhangt met perio dieke wijzigingen in de betrok ken Eemsgeulen afwisselend pe rioden vertoont van vooruitgang en van achteruitgang. De diepte op de dremipel is thans wel ge ringer dan enige jaren geleden, doch zij is toch nog belangrijk gunstiger dan in het daaraan voorafgaande tijdvak. De om standigheid, dat deze aangele genheid thans de aandacht trekt, is dan ook meer toe te schrijven aan het feit, dat schepen van on geveer 10.000 ton, die vroeger slechts uiterst zelden Delfzijl plachten aan te doen, sinds de oorlog wat veelvuldiger in deze haven komen, o.a. in verband met de aanvoer van Amerikaan se kolen. K.L..M. VERVOERDE IN EEN VLUCHT GROOTSTE AANTAL PASSAGIERS IN HAAR GESCHIEDENIS Gezagvoerder Wilkin heeft gis teren het grootste aantal passa giers over de Atlantische Oceaan gebracht dat ooit in één keer in een KLM-vliegtuig vervoerd werd. De vlucht ging van New York naar Londen en werd uit gevoerd met de nieuwste super- Constellation van de KLM, de Phoenix. Aan boord bevonden zich in totaal 95 passagiers, waar van 39 volwassenen, 45 kinderen en 11 ba-bies. Behalve twee hof meesters waren, speciaal voor de verzorging van de over drie com partimenten verdeelde kinderen, drie stewardessen aan boord. De Phoenix werd voor deze reis gecharterd door de Trans-Atlan- tic Brides and Parents association te Londen, die als doel heeft, het contact levendig te houden tus sen in Amerika wonende Engelse oorlogsbruidjes en hun moeder land. De passagiers van de Phoe nix waren dan ook allen vrouwen en kinderen van Amerikaanse militairen, die in Engeland op familiebezoek gingen. Dezelfde vereniging stelt de ouders in En geland in staat aan hun kinderen in Amerika een bezoek te bren gen. De KLM vervoerde reeds verscheidene malen dergelijke groepen. Voor een uitgelezen gehoor in de Columibia-universiteit is presi dent Soekarno donderdag het ere doctoraat in de rechtswetenschap, pen verleend. De president van de universiteit, dr Kirk, noemde Soekarno een symbool van een natie die vastbesloten is vrij te zijn en van een volk, dat gewijd is aan de rechten van het indivi du door opvoeding, culturele ver rijking en door de Qnaantastbaar- heid van de stembus. Dit is een volk groot in aantal, van een samenstelling van etnolo gische nalatenschap, met schitte rende mogelijkheden voor de toe komst, zo zei hij. Dr Kirk voegde eraan toe, dat ofschoon president Soekarno vele enorme problemen had, hij nooit gevreesd heeft deze onder ogen te zien. Nu het stof van het strijdtoneel van de massale uitvoer van aard appelen naar Engeland optrekt begint zich de omvang van de gezamenlijk geleden strop af te tekenen. Deskundigen schatten, dat op een geforceerde uitvoer van pl.m. 150.000 ton tussen 11 en 12 april door de Engelse importeurs en groothandelaren, de Nederlandse exporteurs, landhandelaren en telers een verlies van rond twin tig miljoen gulden is geleden. Men schat de voorraad aan Ne- VRIJDAG 25 MEI. TERNEUZEN: Luxor-Theater, 8 u.: „Eskader 8 keert terug". SAS VAN GENT: Olympia- Theater, 8 uur: „Rebecca". ZATERDAG 26 MEI. TERNEUZEN: Luxor-Theater, 8 u.: „Eskader 8 keert terug". Concertgebouw, 8 uur: „Sluiers van Bagdad". AXEL: Het Centrum, 6.30 en 9 uur: „Bei dir war es immer so schön". SAS VAN GENT: Olympia- Theater, 8 uur: „Rebecca". OOSTBURG: Ledel-Theater, 3 uur: Openbare vergadering V.V.D. Esso Het kantongerecht te Oostburg kwam donderdagmorgen voor haar maandelijkse strafzitting bijeen. Waarnemend kantonrechter was de heer Alberti; ambtenaar O. M. mr. Schenkenberg van Mierop uit Middelburg. ZATERDAG 26 MEI. HILVERSUM I: 7.00 Nieuws; 7.10 Gram.; 7.15 Gewijde muz. 7.45 Morgengebed en liturg, kal.; 8.00 Nws; 8.15 Gram.; 9.00 Radio rally 1956 en muziek (9.25—9.30 Voor de vrouw; 9.359.40 Wa terstanden); 10.00 Voor de kleu ters; 10.15 Gram.; 10.25 Radio rally; 10.30 Ben je zestig?; 10.55 Radio rally; 11.00 Voor de zie ken; 11.45 Gram.; 11.55 Radio rally; 12.00 Angelus; 12.03 Gram.; 12.30 Land- en tuinbouwmeded.; 12.33 Radio rally; 12.36 Gram.; 12.55 Zonnewijzer; 13.00 Nieuws en Kath. nws; 13.20 Lichte muz.; 13.55 Boekbespr.; 14.05 Lichte muz.; 14.15 Radio rally; 14.20 Ver zoekprogramma; 16.00 De schoon heid van het Gregoriaans; 16.30 Voor de jeugd; 17.00 Idem; 17.40 Musette ork.18.00 Ritm. muz. 18.35 Journalistiek weekoverz. 18.25 Gram.; 18.30 Pari. overz. 18.40 Gram.; 18.45 Regeringsuit zending; 19.00 Nieuws; 19.10 Mo- zartconc.; 20.00 Caus.; 20.20 Act., 20.35 De gewone man; 20.40 Ge- var. progr.; pl.m. 22.05 Cabaret, 22.35 Wij luiden de zondag in. Daarna: Avondgebed en liturg, kal.; 23.00 Nws; 23.15 Nws in Es peranto; 23.25 Dansmuz.; 23.45 Gram. en uitslag Radio rally '56. BRUSSEL: Weerbericht; Nws; 13.15 12.00 Gram.; 12.30 12.34 Gram.; 13.00 Muz. kaleidoscoop; lV.30 Radiojournaal; 15.00 Gram.; 15.15 Accordeonmuz.; 15.30 Gr., 15.45 Accordeonmuz.; 16.00 Gr.; 16.15 Omroepork.; 16.45 Engelse les' 17.00 Nieuws; 17.10 Vlaamse dansen; 17.20 Liturg, gezangen; 17 30 Koorzang; 18.30 Voor de soldaten; 19.00 Nieuws en caus, 19.40 Gram.; 20.00 Cabaret; 21.00 Verzoekprogr.; 22.00 Nws; 22.15 Amus. muz.; 22.45 Gram.; 23.00 Nieuws; 23.05 Gram, KABINETSWIJZIGING IN DE BONDSREPUBLIEK. In regeringskringen te Bonn wordt gezegd, dat kanselier Ade nauer binnenkort het kabinet zal wijzigen. derlandse aardappelen in Engel se pakhuizen nog ruwweg op de helft van het genoemde kwan tum. De hierbij betrokken Engelse en Nederlandse zakenlieden ver keren in vele gevallen in ernstige betalingsmoeilijkheden. Er is nog geen weg gevonden om deze moeilijkheden te kunnen ver- zacht GD. Zoals men weet werd begin april bekend, dat de voorraad aardappelen in Engeland lang niet toereikend zou zijn tot einde juni. De Engelse importeurs de den teen vrij omvangrijke bc stellingen in ons land. Zij koch ten niet alleen de in Engeland gebruikelijke soorten, maar ook andere soorten en typen, in af wijkende sorteringen en maten die niet in Engeland bekend zijn, doch hier te lande en in andere Europese landen tot het normale voedselpakket behoren. In handelskringen wijst men drie oorzaken aan, die voorname lijk bij de débacle een rol moeten hebben gespeeld. Terwijl reeds grote Engelse be stellingen liepen, kondigde het Nederlandse ministerie van Land bouw, Visserij en Voedselvoorzie ning op 11 april ter bescherming van de eigen voorraad een uit voerverbod op 21 april aan. On dertussen zou inventaris worden opgemaakt. In de tien dagen, die volgden, kochten de Engelse importeurs alles, wat los en vast was. Naar schatting is toen nog 150.000 ton aardappelen naar Engeland ver scheept, alles onder toezicht van de Plantenziektenkundige Dienst. Daarbij waren dus bij het Engel se publiek onbekende soorten en maten. De Engelse importeurs kregen veel moeite met het opslaan der voorraden, hetgeen nadelig voor de kwaliteit werd. Op 25 april kondigde de Engelse regering aan, dat er nog een landelijk tekort van 120.000 ton aardappe len zou zijn. De bijvoeding van leger en scholen werd vermin derd. De prijzen waren hoog, doch de vraag verminderde aan zienlijk. Toen kwamen plotseling de Engelse boeren, die meer voor raad bleken te hebben dan offi cieel bekend was, aan de markt. De Nederlandse aardappelen bij Engelse importeurs en groothan delaren bleken nadien voor een deel onverkoopbaar te zijn, in dien men zich tenminste geen ernstige verliezen zou willen ge troosten. De kwaliteit van het doorgaans slecht opgeslagen pro- dukt werd dagelijks minder en zo ontstond de geweldige schade post, die vele Engelse importeurs en handelaren op de rand van Gecompliceerde aanrijding. P. van C., landbouwer te Zuid- zande, kwam door de Nieuwstraat te Oostburg gereden vanuit de richting Raadhuisplein. Hij was voornemens de oprit af te rijden naar het Ledelplein, toen een dame de oprit overstak. De heer C. min derde vaart om de dame te laten passeren. Op het moment, dat hij zijn manoeuvre om de oprit in te rijden wilde voortzetten, naderde uit de richting Aardenburg een vrachtauto, die hij opmerkte toen hij zich reeds gedeeltelijk op het voor hem linker weggedeelte be vond. De vrachtauto remde, slip te en botste eerst tegen de toen reeds stilstaande auto van Van C. en ramde daarna de gevel van de Middenstandsbank. De ambtenaar O. M. vond de schuld van Van C. onomstotelijk bewezen. Deze had immers het lin ker weggedeelte voor de vracht wagen vrij dienen te houden. Over het civiele gedeelte wenste de ambtenaar O. M. geen uitspraak te doen. Dit wilde hij over laten aan de civiele rechter. Hieraan zitten kanten, waardoor men niet zo ineens kan uitmaken wiè aansprakelijk is voor de schade aan de Middenstandsbank. Aange nomen moet worden, dat de chauf feur der vrachtauto, J van R. uit Den Haag, wanneer hij doorgere den was, nog net had kunnen pas seren. De ambtenaar gaf toe, dat de gehele manoeuvre van Van C. zeer onzeker was geweest en VanR. het risico van doorrijden niet had durven nemen. De eis was 20 subs. 4 dagen. Uitspraak 15 subs 3 dagen en voor de ondeugdelijke handrem comform de eis 10 subs, 2 dagen. De zaak tegen C. P. L., land bouwkundige te Goes, welke vori ge zitting voor getuigenverhoor was aangehouden, kwam thans weer aan de orde. Getuige A. B., wachtmeester le klas der Rijkspolitie te Terneuzen, getuigde, dat L. de bocht even bui ten de kom van Breskens geheel links had genomen. In tegenstel ling tot de verklaring van ver dachte, zei B., dat verdachte wel degelijk goed zicht op de bocht had gehad en hierin niet was gehin derd door het vóór hem rijdend verkeer. De veroordeling luidde thans comform de eis 15 subs. 3 dagen. A. J. B., koopman te Oostburg, heeft op een. gedeelte van de Grotendam te Oostburg een op slagplaats voor oud ijzer en twee dehands materiaal. Dit was m strijd met de Prov. Zeeuwsche Landschapsverordening, met de Hindewet. B. betoogde, dat hij reeds 25 jaar aldaar zijn opslagplaats heeft. Sinds kort heeft de gemeente hem een ander terrein toegewezen. Verdachte wist niet waarom de eigendomsoverdracht nog niet kon plaats vinden. Deze zaak werd hierop aange houden voor een nader onderzoek ter secretarie te Oostburg. C. J. A., chauffeur te Ade- gem (.België), reed met een kraan auto in de z.g. Zevenhofstede- straat in de gemeente IJzendijke. Door niet voldoende uit te wijken veroorzaakte A. een aanrijding. Bij nader controle van de auto, bleek er nog al wat aan te man keren. Zo waren er geen richting aanwijzers, geen spiegels en geen uitzicht. Dit alles kwam hem op 4 veroordelingen te staan. Uitspraak: aanrijding ƒ25 subs. 5 dagen; richtingaawijzers ƒ20 subs. 4 dagen; spiegels ƒ20 subs. 4 da gen en het ontbreken van goed uit zicht 20 subs 4 dagen. P. A. C., koopman te Hoofd plaat, was na het tanken in de Dorpsstraat links weggereden. Hierdoor had hij het wegverkeer ernstig gehinderd. Eis 25 subs. 5 dagen. Uitspraak 15 subs. 3 da gen. A. W. v. d. G., monteur te Arne- muiden, bereed de rijbaan van de Dorpsstraat te Breskens per brom fiets. waarvoor het rijwielpad aan- gew, e.r is. Verdachte verweerde .ich door te zeggen, dat zijn brom mer, een snelbrommer is. De ambtenaar O. M. meende dat verdachte dan de beschikking had dienen te hebben over een rijbe wijs, kentekenbewijs, enz. als dit zo was. Maar wettelijk wordt de bromfiets van v. d. G. als brom fiets betiteld en is dus geen snel brommer. Eis 20 subs. 4 dagen. Uitspraak 15 subs. 3 dagen. J. P. S., houthandelaar te Groe- de, was, rijdende met zijn auto, te Oostburg aangetroffen zonder brandend achterlicht. Ter plaatse kon S. het euvel verhelpen. Maar dit nam niet weg, dat hij conform de eis vooroordeeld werd tot 15 subs. 3 dagen. D. J. P., aannemer te Breskens, reed sinds vijf maanden met een 2-wielige aanhangwagen (draag vermogen 300 kg), zonder dat hier op aanmerkingen waren gemaakt met betrekking tot het kenteken bewijs. Opeens werd hij verbali seer d. Het bleek dat verdachte volko men te goeder trouw was ge weest. Eis 1 subs. 1 dag. Uit-, spraak: schuldig zonder toepas sing van straf. Fikkie leert het maar niet af! kostte mej. yan H. een proces verbaal. Op 5 mei, om kwart vóór acht des morgens flikte hij of zij het weer. Nogmaals een bonnetje. Op de vraag van de kantonrech ter waarom mej. van H. dan niet de hond achterna ging, zei ver dachte, dat men toch moeilijk in pyama achter honden kan aanja gen. De kantonrechter zei nagegaan te hebben, dat de laatste jaren reeds vier keer een veroordeling voor eenzelfde feit tegen verdach te was uitgesproken. Nu komen er weer twee bi). De ambtenaar O. M. eiste voor beide keren elk 25 subs. 5 dagen De kantonrechter vonniste voor de eerste keer 10 subs. 2 dagen en voor de tweede maal 75 subs. 15 dagen, waarvan 50 voorwaar delijk met een proeftijd van één jaar. Overstromingsgevaar in China Naar radio Peking meldt, wor den in midden China langs de Jang Tse Kiang nooddijken opge worpen om een herhaling van de overstromingsramp van twee jaar geleden te voorkomen. In het industriegebied va» de steden Hankou, Woetsjang en Hanjang heeft de rivier een peil van ruim 23 meter bereikt, onge veer een meter hoger dan in 1954. Een groot elektrisch pompstation moet er voor zorgen, dat het wa ter buiten de steden blijft. Dui zend arbeiders ibouwen een spe ciale dijk rondom het bouwter rein voor een grote ijzer- en staal fabriek, die een belangrijke rol moet spelen in het tweede Chine se vijfjarenplan. Goed afgelopen. Donderdagmiddag omstreeks half vier wilde het 6-jarig zoon tje van de heer K. in een aan het z.g. eilandje liggend roeibootje kruipen. Het knaapje gleed daar bij uit, doch wist zich nog aan het roeibootje vast te houden. Zijn hulpgeroep werd gehoord door de in de nabijheid werk zaam zijnde arbeider J. Verbrug- ge, die het jongetje spoedig op het droge wist te brengen. alsmede het bankroet heeft gebracht met het gevolg dat hun Nederlandse leveranciers op hun beurt de landkooplieden en telers niet of onvoldoende kunnen betalen. De bezorgdheid over hun situatie is dan ook zeer groot. De uitvoer van Nederlandse aardappelen, bijv. naar Zweden is inmiddels hervat. Als laatste zaak kwam die van Fikkie voor. Om juist te zijn was het niet Fikkie die voor de groene tafel moest verschijnen, maar mej. J. J. van H. te Oostburg, die door haar hondje herhaaldelijk met het kantongerecht in aanraking kwam. Te Oostburg bestaat een politie verordening met een verbod hon den los te laten lopen. Fikkie nu, heeft lak aan deze verordening. Tijdens bepaalde perioden waarin (hij of zij), dit lichtte mej. van H. niet nader toe, het diertje de kans schoon zag, piepte het er tussen uit. Fikkie is een volleerd uitbre ker geworden en springt zelfs door open ramen naar buiten de vrij heid tegemoet. Op 28 april brak Fikkie uit. Dit Paaird schrok van riooldeksel. Gistermorgen te ongeveer 10 uur reed de slager C. v. F. uit Zaamslag met een tweewielig voertuig bespannen met een paard in de Axelsestraat in de richting van het Zwaantje. Ter hoogte van de Technische School schrok het paard van een dek sel der riolering en sprong opzij waardoor het in aanraking kwam met een aan de overzijde van de Technische scool gepar keerde auto van de landbouwer J A. C. de R. uit Sluis. Het linker voorspatbord van de auto werd hierdoor licht beschadigd, doch van het 2-wielig voertuig braken beide tremen. Aanrijding. Omstreeks het middaguur werd gistermorgen een in de Noord straat geparkeerd staande auto van de heer T. aangereden door een Belgische vrachtauto, be stuurd door de chauffeur O. S. uit Hamme. De geparkeerde auto werd aan het linkevoorspatbord licht be schadigd. aan het défilé voor H. M. de Ko ningin op dinsdag 12 juni a.s. Zoals bekend, geeft H. M. de Ko ningin jaarlijks aan enkele groe pen ouden van dagen daartoe de gelegenheid. Nadere berichten van de'particulier secretaris van H. M. de Koningin moeten nog worden afgewacht. Het is voor het bestuur een bi zonder genoegen dat juist de 19e reis, die georganiseerd wordt, naar Soqstdijk gemaakt kan wor den. Het is een verre reis, maar na afloop zal er zeker ook veel verhaald kunnen worden. Concert. Bij gunstig weer is de muziek vereniging „De Volharding" voor nemens a.s. zaterdagavond een concert te geven op de muziek tent, waarbij het volgende pro gramma zal worden uitgevoerd: The Middy, mars K. J. Alford Norma, ouverture Bellini-Stalmeijer Münchner Kindl K. Komzak arr. Max Rhode Chinese straatserenade Ludwieg Siede arr. A. Delhaye Nabucco, Opera de Verdi arr. A. Delhaye Tirolerhouthakkers, mars J. Vrolijk, arr. A. Meijers American Patrol Meacham-Delhaye Orpheüs in de onderwereld, ouverture Offenbach arr. Ardenois Alte Garde, mars Th. Furter 119). HILVERSUM II: 7.00 Nieuws; 7.10 Gym.; 7.20 Gram.; 8.00 Nws; 8.18 De ontbijtclub; 8.50 Voor de vrouw; 9.35 Gram.; 10.00 Caus.; 10.05 Morgenwijding; 10.20 Voor de arbeiders in de continubedrij ven; 11.30 Pianorecital; 12.00 lachte muziek; 12.30 Land- en tuinbouwmeded.; 12.33 Gr.; 13.00 Nieuws; 13.15 Vara-varia; 13.20 Amus. muz.; 13.45 Sportpraatje 14.00 Politiekapel14.35 Streek- uitzending; 15.00 Koorconc.; 15.20 Caus.; 15.35 Radiophilharm. ork.; 16.30 Boekbespr.; 16.45 Orgelspel; 17.00 Weekjournaal; 17.30 Gram.; 18.00 Nws en comm.; 18.20 Ver kiezingstoespraak; 18.35 Gram.; 19.00 Artistieke staalkaart; 19.30 Caus.; 19.40 Idem; 20.00 Nieuws 20.05 Nelis volle vaart; 20.10 Pro menade ork.; 21.00 Cabaret; 21.30 Soc. comm.; 21.45 Gram.; 22.30 Idem; 22.40 Hoorspel; 23.00 Nws 23.15 Gram. door AGATHA CHRISTIE (Nadruk verboden). „Wat flink van hem, hè,'' zei Virginia. Ze stak haar arm door die van McGrath en gaf hem een dankbaar kneepje in zijn hand. „Waarom heb je me nooit ver teld, dat hij zo'n schat was? Dat ben je hoor Jimmy, een echte schat!" ,Zo oppervlakkig lijkt het, dat jullie het nogal goed met elkaar kunt vinden," zei Anthony. „En of!" zei McGrath. „Ik was naar tijding van jou aan 't rond snorren en toen hebben ze me met haar hier aangesloten. Ge lukkig was ze heel anders dan ik dacht, ik dacht zo een van de up per ten voor me te zullen krijgen en ik hield mijn hart al vast." „Hij heeft me alles van de brie ven verteld," zei Virginia. „En eerlijk gezegd, voel ik me wel een beetje beschaamd dat ik er zo gemakkelijk afgekomen ben Als je bedenkt, hoe, of liever waarom hij ze gekregen heeft. „Als ik had geweten, wat voor soort vrouw ze was," zei Jimmy galant, „had hij ze niet gekregen. Dan zou ik ze zelf gebracht heb ben. Zeg jongmens, is de hele ge schiedenis werkelijk afgelopen? Is er niets meer, dat ik kan doen?" .Waarachtig!'' zei Anthony. „Er is wél iéts. Wacht even hier. Hij verdween door één van de zijdeuren naar binnen. Na ver loop van een paar minuten kwam hij met een pakje weer naar bui ten. Dat pakje stak hij McGrath toe. „Asjeblieft," zei hij. „Ga naar de garage en zoek de beste auto die je vinden kunt uit, verdwijn naar Londen en geef dat pakj op Everdean Square nr. zeven tien af. Dat is het privé-adres van mr. Balder. In ruil daarvoor krijg jij een chèque van duizend oond. „Wat! Zijn het dan de memoi res? En ik dacht, dat die ver and waren?" „Wat denk je?" zei Anthony quasi-verontwaardigd. „Dat ik me zó gemakkelijk laat beetne men? Geen drie minuten na dat bewuste telefonisch gesprek had ik de uitgevers al aan de andere kant van de lijn. Toen hoorde ik, dat het andere bedriegerij was en daarna heb ik toen gehan deld. Een pakje van kranten ge maakt precies zoals ze me ge zegd hadden. Maar ik heb het „echte" pakketje in de safe laten wegsluiten en het andere aan de man die het kwam halen over handigd. De mémoires zijn aldoor in mijn bezit geweest." Knap gedaan, jongmens," zei Jimmy. „O, Anthony," zei Virginia. „Je laat ze toch niet publiceren?" „Daar kan ik niets aan doen. Ik kan Jimmy hier niet in de steek laten, blaar je behoeft je niet ongerust te maken. Ik heb ze van het begin tot het eind ge lezen en nu weet ik waarom de mensen altijd beweren dat de groten der aarde nooit hun eigen mémiores moeten schrijven. Als Open-bare vergadering Staatk. Geref. Parij. Woensdagavond werd door de afdeling Terneuzen van de Staat kundig Gereformeerde Partij m het gebouw „Pro Rege" een open bare vergadering gehouden, waai- in als spreker optrad dr C. Steen blok van Gouda, die tot onder werp van zijn rede had gekozen de „Groeiende steen op het witte jeger". Met een drietal voorbeelden, gekozen uit Daniël 2 en Openba ringen 12 en 19 behandelde spre ker de strijd tussen de Kerk des Heeren en de antichrist. Na afloop van zijn boeiende rede werden uit de vergadering enige vragen gesteld, welke door Bondskanselier Adenauer zal 8 juni per vliegtuig voor een vriendschapsbezoek aan de Ver enigde Staten vertrekken, aldus is van officiële zijde meegedeeld. Hij zal het weekeinde van 9 en 10 juni in New York doorbrengen en op 11 juni de ere-doctorstitel van de Yale-universiteit ontvan gen. Op 12 en 13 juni zal de bonds- kanselier in Washington zijn waar hij met president Eisenho wer en minister Dulles een noen maal zal gebruiken waarop een bespreking op het State Depart ment zal volgen. Op 14 juni houdt de kanselier een spreekbeurt voor de „Raad voor buitenlandse be trekkingen" te New York en op 15 juni ontvangt hij een ere-doc- schrijver is Stylptitch een mis lukking. Hij doet niets dan pochen op zijn kunde als staats man, leuke of pikante anecdotes vind je er heus niet in. Van het eerste tot het laatste woord staat er niets zegge niets, dat een po liticus van het type Lomax zou kunnen choqueren. Ik heb Bal- derson vandaag opgebeld en met hem afgesproken, dat ik het ma nuscript vóór twaalf uur van nacht zou afleveren. Maar nu Jimmy hier is, kan hij het kar weitje zelf opknappen.'' „Ik verdwijn," zei Jimmy. „Ik voel er geweldig veel voor om even duizend pond te gaan op strijken, te meer, omdat ik dacht dat ze mijn neus voorbij gegaan waren. „Een ogenblik," zei Anthony „Ik moet Virginia nog wat ver telleneen soort bekentenis doen. Iets dat .iedereen weet, maar dat ik haar nog niet ver teld heb." „Het kan me niets schelen op hoeveel meisjes en vrouwen je, vóór mij, verliefd geweest bent, tenminste zolang je er niet over spreekt." antwoord. Het bestuur der Kiesvereniging kan op een goed geslaagde ver gadering terugzien. (Wordt vervolgd). Internationaal Mondorgel- en Accordeonconcours. Door het comité van actie te Hengstdijk, dat bij gelegenheid van het 800-jarig bestaan van het dorp grote feesten op touw zet, zal ook getracht worden een in ternationaal mondorgel- en ac cordeonconcours voor amateurs en verenigingen te organiseren op zaterdag 28 juli 1956. De leiding van dit onderdeeel van het programma is toever trouwd aan de heeer Aug. Eeck- hout, muscius te Hulst, die reeds met de voorbereidende werk zaamheden is begonnen. Ouden van dagen mogen deel nemen aan het défilé voor H. 51. de Koningin. Het bestuur van de Oranjever eniging heeft bericht ontvangen dat de groep ouden van dagen uit deze gemeente kan deelnemen de terugreis naar Bonn aanvaard. Generaal Radi Innab, de staf chef van het Jordaanse Arbai- sche legioen, heeft donderdag zijn ontslag ingediend, zo ver luidt te Amman. Generaal Innab werd staf-chef op 2 maart van dit jaar, die dag waarop generaal Glubb, de Britse bevelhebber van het legioen, werd ontslagen. Het aftreden van generaal In nab is bekend gemaakt door de Jordaanse minister van Defensie, Mohammed Ali Adjloeni. Generaal Innab heeft verzocht met pensioen te mogen gaan. Hij heeft twee maanden ver lof gekregen. Als opvolger van generaal In nab is benoemd de 35-jarige lui tenant-kolonel Ali Aboe Noewar. Het ontslag van Innab isjaij ko ninklijk decreet goedgekeurd. Verwacht wordt dat de benoe ming van Nuwar later ook bij koninklijk decreet wordt beves tigd.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1956 | | pagina 2