Prof. Mr. P. J. Oud
spreekt morgenmiddag
Ledel-Theater te Oostburg
Wat brengt de Radio
Uit de Provincie
In het
De toegang
Delfzijl.
tot de haven van
Komt allen naar deze begaafde
Spreker luisteren -
Aanvang 3 uur.
Kantongerecht Oostburg.
Aardappeluitvoer naar Engeland.
ESSO EXTRA
MOTOR OIL
Het geheim van
schoorstenen
de zeven
President Soekarno eredoc
tor rechtswetenschappen
Twintig miljoen schade.
AGENDA.
met de nieuwe
verdubbelt U
de levensduur
van Uw motor
TERNEUZEN
Adenauers reis naar de V.S.
HENGSTDIJK.
ZAAMSLAG
Stafchef Arabisch legioen
biedt ontslag aan.
Op vragen van het lid van de
Tweede Kamer, de heer Biewen-
ga, over verbetering van de toe
gangsweg van zee naar de haven
van Delfzijl heeft de minister
van Verkeer en Waterstaat thans
geantwoord dat het hem bekend
is, dat enige verondieping van
een drempel in de Eems in de
verbinding van de haven van
Delfzijl met de zee er de oorzaak
van is geweest, dat in de laatste
tijd aan enkele schepen van on
geveer 10.000 ton een andere be
stemming moest worden gege
ven. De gevallen, die de minister
bekend zijn, betreffen de vol
gende schepen: a. het met kolen
geladen s.s. „Pioneer" met 26 voet
7 inches diepgang, dat op 30 jan.
jj. in de Eemsmonding aan
kwam, doch op 2 februari onver-
richterzake moest vertrekken,
doordat de beschikbare diepte
niet voldoende was door de uit
zonderlijke lage waterstanden
ten gevolge van de tijdens de
vorstperiode heersende krachtige
oostenwinden; b. het eveneens
met kolen geladen s.s. „Union
Metropole" met een diepgang
van 28 voet 4 inches, waaraan
eind maart reeds tijdens de zee
reis een andere bestemming werd
gegeven.
In april 1.1. werd het voor Delf
zijl bestemde gedeelte van de
lading van het met chilisalpeter
geladen s.s. „Baarn" te Amster
dam gelost, omdat het schip door
ongelijklastige belading aan de
achtersteven niet minder dan 32
voet diepgang had, een diepgang,
die ook een gunstiger dieptetoe
stand van de bovenbedoelde
drempel voor Delfzijl te groot
geweest zou zijn.
De minister is van oordeel, dat
het redelijk mogelijke dient te
worden verricht, ten einde te be
werkstelligen, dat de haven van
Delfzijl bereikbaar blijft voor
schepen van ongeveer 10.000 ton.
Ben onderzoek naar de vraag,
welke maatregelen zouden die
nen te worden getroffen, ten ein
de de bereikbaarheid van Delf
zijl op langere termijn te verze
keren, is reeds sinds geruime tijd
gaande. Dit wordt in nauw over
leg met de betrokken Duitse
technische diensten uitgevoerd,
aangezien het vraagstuk van de
toegang tot Delfzijl ten nauwste
samenhangt met dat van de vaar
weg naar Emden. De vraag, wat
op kortere termijn zal dienen te
geschieden, wordt thans onder
zocht. In dit verband dient te
worden vermeld, dat de diepte
toestand op de bovenbedoelde
drempel inmiddels door natuur
lijke oorzaken reeds merkbaar is
verbeterd.
Voor een juiste beoordeling van
deze aangelegenheid is voorts
nog van belang, dat de diepte
toestand op de meerbedoelde
drempel samenhangt met perio
dieke wijzigingen in de betrok
ken Eemsgeulen afwisselend pe
rioden vertoont van vooruitgang
en van achteruitgang. De diepte
op de dremipel is thans wel ge
ringer dan enige jaren geleden,
doch zij is toch nog belangrijk
gunstiger dan in het daaraan
voorafgaande tijdvak. De om
standigheid, dat deze aangele
genheid thans de aandacht trekt,
is dan ook meer toe te schrijven
aan het feit, dat schepen van on
geveer 10.000 ton, die vroeger
slechts uiterst zelden Delfzijl
plachten aan te doen, sinds de
oorlog wat veelvuldiger in deze
haven komen, o.a. in verband
met de aanvoer van Amerikaan
se kolen.
K.L..M. VERVOERDE IN EEN
VLUCHT GROOTSTE AANTAL
PASSAGIERS IN HAAR
GESCHIEDENIS
Gezagvoerder Wilkin heeft gis
teren het grootste aantal passa
giers over de Atlantische Oceaan
gebracht dat ooit in één keer in
een KLM-vliegtuig vervoerd
werd. De vlucht ging van New
York naar Londen en werd uit
gevoerd met de nieuwste super-
Constellation van de KLM, de
Phoenix. Aan boord bevonden
zich in totaal 95 passagiers, waar
van 39 volwassenen, 45 kinderen
en 11 ba-bies. Behalve twee hof
meesters waren, speciaal voor de
verzorging van de over drie com
partimenten verdeelde kinderen,
drie stewardessen aan boord.
De Phoenix werd voor deze reis
gecharterd door de Trans-Atlan-
tic Brides and Parents association
te Londen, die als doel heeft, het
contact levendig te houden tus
sen in Amerika wonende Engelse
oorlogsbruidjes en hun moeder
land. De passagiers van de Phoe
nix waren dan ook allen vrouwen
en kinderen van Amerikaanse
militairen, die in Engeland op
familiebezoek gingen. Dezelfde
vereniging stelt de ouders in En
geland in staat aan hun kinderen
in Amerika een bezoek te bren
gen. De KLM vervoerde reeds
verscheidene malen dergelijke
groepen.
Voor een uitgelezen gehoor in
de Columibia-universiteit is presi
dent Soekarno donderdag het ere
doctoraat in de rechtswetenschap,
pen verleend. De president van
de universiteit, dr Kirk, noemde
Soekarno een symbool van een
natie die vastbesloten is vrij te
zijn en van een volk, dat gewijd
is aan de rechten van het indivi
du door opvoeding, culturele ver
rijking en door de Qnaantastbaar-
heid van de stembus.
Dit is een volk groot in aantal,
van een samenstelling van etnolo
gische nalatenschap, met schitte
rende mogelijkheden voor de toe
komst, zo zei hij. Dr Kirk voegde
eraan toe, dat ofschoon president
Soekarno vele enorme problemen
had, hij nooit gevreesd heeft deze
onder ogen te zien.
Nu het stof van het strijdtoneel
van de massale uitvoer van aard
appelen naar Engeland optrekt
begint zich de omvang van de
gezamenlijk geleden strop af te
tekenen.
Deskundigen schatten, dat op
een geforceerde uitvoer van pl.m.
150.000 ton tussen 11 en 12 april
door de Engelse importeurs en
groothandelaren, de Nederlandse
exporteurs, landhandelaren en
telers een verlies van rond twin
tig miljoen gulden is geleden.
Men schat de voorraad aan Ne-
VRIJDAG 25 MEI.
TERNEUZEN: Luxor-Theater,
8 u.: „Eskader 8 keert terug".
SAS VAN GENT: Olympia-
Theater, 8 uur: „Rebecca".
ZATERDAG 26 MEI.
TERNEUZEN: Luxor-Theater,
8 u.: „Eskader 8 keert terug".
Concertgebouw, 8 uur:
„Sluiers van Bagdad".
AXEL: Het Centrum, 6.30 en
9 uur: „Bei dir war es immer
so schön".
SAS VAN GENT: Olympia-
Theater, 8 uur: „Rebecca".
OOSTBURG: Ledel-Theater, 3
uur: Openbare vergadering
V.V.D.
Esso
Het kantongerecht te Oostburg
kwam donderdagmorgen voor haar
maandelijkse strafzitting bijeen.
Waarnemend kantonrechter was
de heer Alberti; ambtenaar O. M.
mr. Schenkenberg van Mierop uit
Middelburg.
ZATERDAG 26 MEI.
HILVERSUM I: 7.00 Nieuws;
7.10 Gram.; 7.15 Gewijde muz.
7.45 Morgengebed en liturg, kal.;
8.00 Nws; 8.15 Gram.; 9.00 Radio
rally 1956 en muziek (9.25—9.30
Voor de vrouw; 9.359.40 Wa
terstanden); 10.00 Voor de kleu
ters; 10.15 Gram.; 10.25 Radio
rally; 10.30 Ben je zestig?; 10.55
Radio rally; 11.00 Voor de zie
ken; 11.45 Gram.; 11.55 Radio
rally; 12.00 Angelus; 12.03 Gram.;
12.30 Land- en tuinbouwmeded.;
12.33 Radio rally; 12.36 Gram.;
12.55 Zonnewijzer; 13.00 Nieuws
en Kath. nws; 13.20 Lichte muz.;
13.55 Boekbespr.; 14.05 Lichte
muz.; 14.15 Radio rally; 14.20 Ver
zoekprogramma; 16.00 De schoon
heid van het Gregoriaans; 16.30
Voor de jeugd; 17.00 Idem; 17.40
Musette ork.18.00 Ritm. muz.
18.35 Journalistiek weekoverz.
18.25 Gram.; 18.30 Pari. overz.
18.40 Gram.; 18.45 Regeringsuit
zending; 19.00 Nieuws; 19.10 Mo-
zartconc.; 20.00 Caus.; 20.20 Act.,
20.35 De gewone man; 20.40 Ge-
var. progr.; pl.m. 22.05 Cabaret,
22.35 Wij luiden de zondag in.
Daarna: Avondgebed en liturg,
kal.; 23.00 Nws; 23.15 Nws in Es
peranto; 23.25 Dansmuz.; 23.45
Gram. en uitslag Radio rally '56.
BRUSSEL:
Weerbericht;
Nws; 13.15
12.00 Gram.; 12.30
12.34 Gram.; 13.00
Muz. kaleidoscoop;
lV.30 Radiojournaal; 15.00 Gram.;
15.15 Accordeonmuz.; 15.30 Gr.,
15.45 Accordeonmuz.; 16.00 Gr.;
16.15 Omroepork.; 16.45 Engelse
les' 17.00 Nieuws; 17.10 Vlaamse
dansen; 17.20 Liturg, gezangen;
17 30 Koorzang; 18.30 Voor de
soldaten; 19.00 Nieuws en caus,
19.40 Gram.; 20.00 Cabaret; 21.00
Verzoekprogr.; 22.00 Nws; 22.15
Amus. muz.; 22.45 Gram.; 23.00
Nieuws; 23.05 Gram,
KABINETSWIJZIGING IN DE
BONDSREPUBLIEK.
In regeringskringen te Bonn
wordt gezegd, dat kanselier Ade
nauer binnenkort het kabinet zal
wijzigen.
derlandse aardappelen in Engel
se pakhuizen nog ruwweg op de
helft van het genoemde kwan
tum.
De hierbij betrokken Engelse
en Nederlandse zakenlieden ver
keren in vele gevallen in ernstige
betalingsmoeilijkheden. Er is nog
geen weg gevonden om deze
moeilijkheden te kunnen ver-
zacht GD.
Zoals men weet werd begin
april bekend, dat de voorraad
aardappelen in Engeland lang
niet toereikend zou zijn tot einde
juni. De Engelse importeurs de
den teen vrij omvangrijke bc
stellingen in ons land. Zij koch
ten niet alleen de in Engeland
gebruikelijke soorten, maar ook
andere soorten en typen, in af
wijkende sorteringen en maten
die niet in Engeland bekend zijn,
doch hier te lande en in andere
Europese landen tot het normale
voedselpakket behoren.
In handelskringen wijst men
drie oorzaken aan, die voorname
lijk bij de débacle een rol moeten
hebben gespeeld.
Terwijl reeds grote Engelse be
stellingen liepen, kondigde het
Nederlandse ministerie van Land
bouw, Visserij en Voedselvoorzie
ning op 11 april ter bescherming
van de eigen voorraad een uit
voerverbod op 21 april aan. On
dertussen zou inventaris worden
opgemaakt.
In de tien dagen, die volgden,
kochten de Engelse importeurs
alles, wat los en vast was. Naar
schatting is toen nog 150.000 ton
aardappelen naar Engeland ver
scheept, alles onder toezicht van
de Plantenziektenkundige Dienst.
Daarbij waren dus bij het Engel
se publiek onbekende soorten en
maten.
De Engelse importeurs kregen
veel moeite met het opslaan der
voorraden, hetgeen nadelig voor
de kwaliteit werd. Op 25 april
kondigde de Engelse regering
aan, dat er nog een landelijk
tekort van 120.000 ton aardappe
len zou zijn. De bijvoeding van
leger en scholen werd vermin
derd. De prijzen waren hoog,
doch de vraag verminderde aan
zienlijk. Toen kwamen plotseling
de Engelse boeren, die meer voor
raad bleken te hebben dan offi
cieel bekend was, aan de markt.
De Nederlandse aardappelen bij
Engelse importeurs en groothan
delaren bleken nadien voor een
deel onverkoopbaar te zijn, in
dien men zich tenminste geen
ernstige verliezen zou willen ge
troosten. De kwaliteit van het
doorgaans slecht opgeslagen pro-
dukt werd dagelijks minder en zo
ontstond de geweldige schade
post, die vele Engelse importeurs
en handelaren op de rand van
Gecompliceerde aanrijding.
P. van C., landbouwer te Zuid-
zande, kwam door de Nieuwstraat
te Oostburg gereden vanuit de
richting Raadhuisplein. Hij was
voornemens de oprit af te rijden
naar het Ledelplein, toen een dame
de oprit overstak. De heer C. min
derde vaart om de dame te laten
passeren. Op het moment, dat hij
zijn manoeuvre om de oprit in te
rijden wilde voortzetten, naderde
uit de richting Aardenburg een
vrachtauto, die hij opmerkte toen
hij zich reeds gedeeltelijk op het
voor hem linker weggedeelte be
vond. De vrachtauto remde, slip
te en botste eerst tegen de toen
reeds stilstaande auto van Van C.
en ramde daarna de gevel van de
Middenstandsbank.
De ambtenaar O. M. vond de
schuld van Van C. onomstotelijk
bewezen. Deze had immers het lin
ker weggedeelte voor de vracht
wagen vrij dienen te houden. Over
het civiele gedeelte wenste de
ambtenaar O. M. geen uitspraak
te doen. Dit wilde hij over laten
aan de civiele rechter. Hieraan
zitten kanten, waardoor men
niet zo ineens kan uitmaken wiè
aansprakelijk is voor de schade
aan de Middenstandsbank. Aange
nomen moet worden, dat de chauf
feur der vrachtauto, J van R. uit
Den Haag, wanneer hij doorgere
den was, nog net had kunnen pas
seren.
De ambtenaar gaf toe, dat de
gehele manoeuvre van Van C. zeer
onzeker was geweest en VanR.
het risico van doorrijden niet had
durven nemen. De eis was 20
subs. 4 dagen. Uitspraak 15 subs
3 dagen en voor de ondeugdelijke
handrem comform de eis 10 subs,
2 dagen.
De zaak tegen C. P. L., land
bouwkundige te Goes, welke vori
ge zitting voor getuigenverhoor
was aangehouden, kwam thans
weer aan de orde.
Getuige A. B., wachtmeester le
klas der Rijkspolitie te Terneuzen,
getuigde, dat L. de bocht even bui
ten de kom van Breskens geheel
links had genomen. In tegenstel
ling tot de verklaring van ver
dachte, zei B., dat verdachte wel
degelijk goed zicht op de bocht had
gehad en hierin niet was gehin
derd door het vóór hem rijdend
verkeer.
De veroordeling luidde thans
comform de eis 15 subs. 3 dagen.
A. J. B., koopman te Oostburg,
heeft op een. gedeelte van de
Grotendam te Oostburg een op
slagplaats voor oud ijzer en twee
dehands materiaal. Dit was m
strijd met de Prov. Zeeuwsche
Landschapsverordening,
met de Hindewet.
B. betoogde, dat hij reeds 25
jaar aldaar zijn opslagplaats heeft.
Sinds kort heeft de gemeente hem
een ander terrein toegewezen.
Verdachte wist niet waarom de
eigendomsoverdracht nog niet kon
plaats vinden.
Deze zaak werd hierop aange
houden voor een nader onderzoek
ter secretarie te Oostburg.
C. J. A., chauffeur te Ade-
gem (.België), reed met een kraan
auto in de z.g. Zevenhofstede-
straat in de gemeente IJzendijke.
Door niet voldoende uit te wijken
veroorzaakte A. een aanrijding.
Bij nader controle van de auto,
bleek er nog al wat aan te man
keren. Zo waren er geen richting
aanwijzers, geen spiegels en geen
uitzicht. Dit alles kwam hem op 4
veroordelingen te staan.
Uitspraak: aanrijding ƒ25 subs. 5
dagen; richtingaawijzers ƒ20 subs.
4 dagen; spiegels ƒ20 subs. 4 da
gen en het ontbreken van goed uit
zicht 20 subs 4 dagen.
P. A. C., koopman te Hoofd
plaat, was na het tanken in de
Dorpsstraat links weggereden.
Hierdoor had hij het wegverkeer
ernstig gehinderd. Eis 25 subs. 5
dagen. Uitspraak 15 subs. 3 da
gen.
A. W. v. d. G., monteur te Arne-
muiden, bereed de rijbaan van de
Dorpsstraat te Breskens per brom
fiets. waarvoor het rijwielpad aan-
gew, e.r is. Verdachte verweerde
.ich door te zeggen, dat zijn brom
mer, een snelbrommer is.
De ambtenaar O. M. meende dat
verdachte dan de beschikking had
dienen te hebben over een rijbe
wijs, kentekenbewijs, enz. als dit
zo was. Maar wettelijk wordt de
bromfiets van v. d. G. als brom
fiets betiteld en is dus geen snel
brommer.
Eis 20 subs. 4 dagen. Uitspraak
15 subs. 3 dagen.
J. P. S., houthandelaar te Groe-
de, was, rijdende met zijn auto, te
Oostburg aangetroffen zonder
brandend achterlicht. Ter plaatse
kon S. het euvel verhelpen. Maar
dit nam niet weg, dat hij conform
de eis vooroordeeld werd tot 15
subs. 3 dagen.
D. J. P., aannemer te Breskens,
reed sinds vijf maanden met een
2-wielige aanhangwagen (draag
vermogen 300 kg), zonder dat hier
op aanmerkingen waren gemaakt
met betrekking tot het kenteken
bewijs. Opeens werd hij verbali
seer d.
Het bleek dat verdachte volko
men te goeder trouw was ge
weest. Eis 1 subs. 1 dag. Uit-,
spraak: schuldig zonder toepas
sing van straf.
Fikkie leert het maar niet af!
kostte mej. yan H. een proces
verbaal. Op 5 mei, om kwart vóór
acht des morgens flikte hij of zij
het weer. Nogmaals een bonnetje.
Op de vraag van de kantonrech
ter waarom mej. van H. dan niet
de hond achterna ging, zei ver
dachte, dat men toch moeilijk in
pyama achter honden kan aanja
gen.
De kantonrechter zei nagegaan
te hebben, dat de laatste jaren
reeds vier keer een veroordeling
voor eenzelfde feit tegen verdach
te was uitgesproken. Nu komen er
weer twee bi).
De ambtenaar O. M. eiste voor
beide keren elk 25 subs. 5 dagen
De kantonrechter vonniste voor
de eerste keer 10 subs. 2 dagen
en voor de tweede maal 75 subs.
15 dagen, waarvan 50 voorwaar
delijk met een proeftijd van één
jaar.
Overstromingsgevaar in
China
Naar radio Peking meldt, wor
den in midden China langs de
Jang Tse Kiang nooddijken opge
worpen om een herhaling van de
overstromingsramp van twee
jaar geleden te voorkomen.
In het industriegebied va» de
steden Hankou, Woetsjang en
Hanjang heeft de rivier een peil
van ruim 23 meter bereikt, onge
veer een meter hoger dan in 1954.
Een groot elektrisch pompstation
moet er voor zorgen, dat het wa
ter buiten de steden blijft. Dui
zend arbeiders ibouwen een spe
ciale dijk rondom het bouwter
rein voor een grote ijzer- en staal
fabriek, die een belangrijke rol
moet spelen in het tweede Chine
se vijfjarenplan.
Goed afgelopen.
Donderdagmiddag omstreeks
half vier wilde het 6-jarig zoon
tje van de heer K. in een aan het
z.g. eilandje liggend roeibootje
kruipen. Het knaapje gleed daar
bij uit, doch wist zich nog aan
het roeibootje vast te houden.
Zijn hulpgeroep werd gehoord
door de in de nabijheid werk
zaam zijnde arbeider J. Verbrug-
ge, die het jongetje spoedig op
het droge wist te brengen.
alsmede
het bankroet heeft gebracht met
het gevolg dat hun Nederlandse
leveranciers op hun beurt de
landkooplieden en telers niet of
onvoldoende kunnen betalen. De
bezorgdheid over hun situatie is
dan ook zeer groot.
De uitvoer van Nederlandse
aardappelen, bijv. naar Zweden
is inmiddels hervat.
Als laatste zaak kwam die van
Fikkie voor. Om juist te zijn was
het niet Fikkie die voor de groene
tafel moest verschijnen, maar mej.
J. J. van H. te Oostburg, die door
haar hondje herhaaldelijk met het
kantongerecht in aanraking kwam.
Te Oostburg bestaat een politie
verordening met een verbod hon
den los te laten lopen. Fikkie nu,
heeft lak aan deze verordening.
Tijdens bepaalde perioden waarin
(hij of zij), dit lichtte mej. van H.
niet nader toe, het diertje de kans
schoon zag, piepte het er tussen
uit. Fikkie is een volleerd uitbre
ker geworden en springt zelfs door
open ramen naar buiten de vrij
heid tegemoet.
Op 28 april brak Fikkie uit. Dit
Paaird schrok van
riooldeksel.
Gistermorgen te ongeveer 10
uur reed de slager C. v. F. uit
Zaamslag met een tweewielig
voertuig bespannen met een
paard in de Axelsestraat in de
richting van het Zwaantje. Ter
hoogte van de Technische School
schrok het paard van een dek
sel der riolering en sprong opzij
waardoor het in aanraking
kwam met een aan de overzijde
van de Technische scool gepar
keerde auto van de landbouwer J
A. C. de R. uit Sluis. Het linker
voorspatbord van de auto werd
hierdoor licht beschadigd, doch
van het 2-wielig voertuig braken
beide tremen.
Aanrijding.
Omstreeks het middaguur werd
gistermorgen een in de Noord
straat geparkeerd staande auto
van de heer T. aangereden door
een Belgische vrachtauto, be
stuurd door de chauffeur O. S.
uit Hamme.
De geparkeerde auto werd aan
het linkevoorspatbord licht be
schadigd.
aan het défilé voor H. M. de Ko
ningin op dinsdag 12 juni a.s.
Zoals bekend, geeft H. M. de Ko
ningin jaarlijks aan enkele groe
pen ouden van dagen daartoe de
gelegenheid. Nadere berichten
van de'particulier secretaris van
H. M. de Koningin moeten nog
worden afgewacht.
Het is voor het bestuur een bi
zonder genoegen dat juist de 19e
reis, die georganiseerd wordt,
naar Soqstdijk gemaakt kan wor
den. Het is een verre reis, maar
na afloop zal er zeker ook veel
verhaald kunnen worden.
Concert.
Bij gunstig weer is de muziek
vereniging „De Volharding" voor
nemens a.s. zaterdagavond een
concert te geven op de muziek
tent, waarbij het volgende pro
gramma zal worden uitgevoerd:
The Middy, mars K. J. Alford
Norma, ouverture
Bellini-Stalmeijer
Münchner Kindl K. Komzak
arr. Max Rhode
Chinese straatserenade
Ludwieg Siede
arr. A. Delhaye
Nabucco, Opera de Verdi
arr. A. Delhaye
Tirolerhouthakkers, mars
J. Vrolijk, arr. A. Meijers
American Patrol
Meacham-Delhaye
Orpheüs in de onderwereld,
ouverture Offenbach
arr. Ardenois
Alte Garde, mars Th. Furter
119).
HILVERSUM II: 7.00 Nieuws;
7.10 Gym.; 7.20 Gram.; 8.00 Nws;
8.18 De ontbijtclub; 8.50 Voor de
vrouw; 9.35 Gram.; 10.00 Caus.;
10.05 Morgenwijding; 10.20 Voor
de arbeiders in de continubedrij
ven; 11.30 Pianorecital; 12.00
lachte muziek; 12.30 Land- en
tuinbouwmeded.; 12.33 Gr.; 13.00
Nieuws; 13.15 Vara-varia; 13.20
Amus. muz.; 13.45 Sportpraatje
14.00 Politiekapel14.35 Streek-
uitzending; 15.00 Koorconc.; 15.20
Caus.; 15.35 Radiophilharm. ork.;
16.30 Boekbespr.; 16.45 Orgelspel;
17.00 Weekjournaal; 17.30 Gram.;
18.00 Nws en comm.; 18.20 Ver
kiezingstoespraak; 18.35 Gram.;
19.00 Artistieke staalkaart; 19.30
Caus.; 19.40 Idem; 20.00 Nieuws
20.05 Nelis volle vaart; 20.10 Pro
menade ork.; 21.00 Cabaret; 21.30
Soc. comm.; 21.45 Gram.; 22.30
Idem; 22.40 Hoorspel; 23.00 Nws
23.15 Gram.
door
AGATHA CHRISTIE
(Nadruk verboden).
„Wat flink van hem, hè,'' zei
Virginia. Ze stak haar arm door
die van McGrath en gaf hem een
dankbaar kneepje in zijn hand.
„Waarom heb je me nooit ver
teld, dat hij zo'n schat was? Dat
ben je hoor Jimmy, een echte
schat!"
,Zo oppervlakkig lijkt het, dat
jullie het nogal goed met elkaar
kunt vinden," zei Anthony.
„En of!" zei McGrath. „Ik was
naar tijding van jou aan 't rond
snorren en toen hebben ze me
met haar hier aangesloten. Ge
lukkig was ze heel anders dan ik
dacht, ik dacht zo een van de up
per ten voor me te zullen krijgen
en ik hield mijn hart al vast."
„Hij heeft me alles van de brie
ven verteld," zei Virginia. „En
eerlijk gezegd, voel ik me wel
een beetje beschaamd dat ik er
zo gemakkelijk afgekomen ben
Als je bedenkt, hoe, of liever
waarom hij ze gekregen heeft.
„Als ik had geweten, wat voor
soort vrouw ze was," zei Jimmy
galant, „had hij ze niet gekregen.
Dan zou ik ze zelf gebracht heb
ben. Zeg jongmens, is de hele ge
schiedenis werkelijk afgelopen?
Is er niets meer, dat ik kan
doen?"
.Waarachtig!'' zei Anthony. „Er
is wél iéts. Wacht even hier.
Hij verdween door één van de
zijdeuren naar binnen. Na ver
loop van een paar minuten kwam
hij met een pakje weer naar bui
ten. Dat pakje stak hij McGrath
toe.
„Asjeblieft," zei hij. „Ga naar
de garage en zoek de beste auto
die je vinden kunt uit, verdwijn
naar Londen en geef dat pakj
op Everdean Square nr. zeven
tien af. Dat is het privé-adres
van mr. Balder. In ruil daarvoor
krijg jij een chèque van duizend
oond.
„Wat! Zijn het dan de memoi
res? En ik dacht, dat die ver
and waren?"
„Wat denk je?" zei Anthony
quasi-verontwaardigd. „Dat ik
me zó gemakkelijk laat beetne
men? Geen drie minuten na dat
bewuste telefonisch gesprek had
ik de uitgevers al aan de andere
kant van de lijn. Toen hoorde ik,
dat het andere bedriegerij was
en daarna heb ik toen gehan
deld. Een pakje van kranten ge
maakt precies zoals ze me ge
zegd hadden. Maar ik heb het
„echte" pakketje in de safe laten
wegsluiten en het andere aan de
man die het kwam halen over
handigd. De mémoires zijn aldoor
in mijn bezit geweest."
Knap gedaan, jongmens," zei
Jimmy.
„O, Anthony," zei Virginia. „Je
laat ze toch niet publiceren?"
„Daar kan ik niets aan doen.
Ik kan Jimmy hier niet in de
steek laten, blaar je behoeft je
niet ongerust te maken. Ik heb
ze van het begin tot het eind ge
lezen en nu weet ik waarom de
mensen altijd beweren dat de
groten der aarde nooit hun eigen
mémiores moeten schrijven. Als
Open-bare vergadering
Staatk. Geref. Parij.
Woensdagavond werd door de
afdeling Terneuzen van de Staat
kundig Gereformeerde Partij m
het gebouw „Pro Rege" een open
bare vergadering gehouden, waai-
in als spreker optrad dr C. Steen
blok van Gouda, die tot onder
werp van zijn rede had gekozen
de „Groeiende steen op het witte
jeger".
Met een drietal voorbeelden,
gekozen uit Daniël 2 en Openba
ringen 12 en 19 behandelde spre
ker de strijd tussen de Kerk des
Heeren en de antichrist.
Na afloop van zijn boeiende
rede werden uit de vergadering
enige vragen gesteld, welke door
Bondskanselier Adenauer zal 8
juni per vliegtuig voor een
vriendschapsbezoek aan de Ver
enigde Staten vertrekken, aldus
is van officiële zijde meegedeeld.
Hij zal het weekeinde van 9 en 10
juni in New York doorbrengen
en op 11 juni de ere-doctorstitel
van de Yale-universiteit ontvan
gen. Op 12 en 13 juni zal de bonds-
kanselier in Washington zijn
waar hij met president Eisenho
wer en minister Dulles een noen
maal zal gebruiken waarop een
bespreking op het State Depart
ment zal volgen. Op 14 juni houdt
de kanselier een spreekbeurt voor
de „Raad voor buitenlandse be
trekkingen" te New York en op
15 juni ontvangt hij een ere-doc-
schrijver is Stylptitch een mis
lukking. Hij doet niets dan
pochen op zijn kunde als staats
man, leuke of pikante anecdotes
vind je er heus niet in. Van het
eerste tot het laatste woord staat
er niets zegge niets, dat een po
liticus van het type Lomax zou
kunnen choqueren. Ik heb Bal-
derson vandaag opgebeld en met
hem afgesproken, dat ik het ma
nuscript vóór twaalf uur van
nacht zou afleveren. Maar nu
Jimmy hier is, kan hij het kar
weitje zelf opknappen.''
„Ik verdwijn," zei Jimmy. „Ik
voel er geweldig veel voor om
even duizend pond te gaan op
strijken, te meer, omdat ik dacht
dat ze mijn neus voorbij gegaan
waren.
„Een ogenblik," zei Anthony
„Ik moet Virginia nog wat ver
telleneen soort bekentenis
doen. Iets dat .iedereen weet,
maar dat ik haar nog niet ver
teld heb."
„Het kan me niets schelen op
hoeveel meisjes en vrouwen je,
vóór mij, verliefd geweest bent,
tenminste zolang je er niet over
spreekt."
antwoord.
Het bestuur der Kiesvereniging
kan op een goed geslaagde ver
gadering terugzien.
(Wordt vervolgd).
Internationaal Mondorgel- en
Accordeonconcours.
Door het comité van actie te
Hengstdijk, dat bij gelegenheid
van het 800-jarig bestaan van het
dorp grote feesten op touw zet,
zal ook getracht worden een in
ternationaal mondorgel- en ac
cordeonconcours voor amateurs
en verenigingen te organiseren op
zaterdag 28 juli 1956.
De leiding van dit onderdeeel
van het programma is toever
trouwd aan de heeer Aug. Eeck-
hout, muscius te Hulst, die reeds
met de voorbereidende werk
zaamheden is begonnen.
Ouden van dagen mogen deel
nemen aan het défilé voor
H. 51. de Koningin.
Het bestuur van de Oranjever
eniging heeft bericht ontvangen
dat de groep ouden van dagen uit
deze gemeente kan deelnemen
de terugreis naar Bonn aanvaard.
Generaal Radi Innab, de staf
chef van het Jordaanse Arbai-
sche legioen, heeft donderdag
zijn ontslag ingediend, zo ver
luidt te Amman.
Generaal Innab werd staf-chef
op 2 maart van dit jaar, die dag
waarop generaal Glubb, de Britse
bevelhebber van het legioen,
werd ontslagen.
Het aftreden van generaal In
nab is bekend gemaakt door de
Jordaanse minister van Defensie,
Mohammed Ali Adjloeni.
Generaal Innab heeft verzocht
met pensioen te mogen gaan.
Hij heeft twee maanden ver
lof gekregen.
Als opvolger van generaal In
nab is benoemd de 35-jarige lui
tenant-kolonel Ali Aboe Noewar.
Het ontslag van Innab isjaij ko
ninklijk decreet goedgekeurd.
Verwacht wordt dat de benoe
ming van Nuwar later ook bij
koninklijk decreet wordt beves
tigd.