i Middenstander in theorie of praktijk PUROL Eric de Noorman - De Koningin van de Eilanden Eerste Kamer over algemene ouderdomsverzekering Voorontwerp ziekenfondswet Pearson over N. A. V. O. en Sowjet-taktiek Huidgenezing TWEEDE BLAD Donderdag 17 mei ®56 11e jaargang no. 3767 Is de vesiigingsv/ei overbodig Keizerlijke vlucht per K. L. M. Uitstel van presidents verkiezingen in Peru Aanvullende werkgelegenheid Nationale werktuigendag te Liempde (N.-B.) Mordechai Oren in Israël Inwonertal van Den Haag en Rotterdam Britse atoom-proef DE VRIJE In vele opzichten lijkt het bij het onderwijs in Nederland wel een chaos te zijn. Men voelt dat vele methodes en leerstellingen, waaraan men zich jaren heeft vastgeklemd, verouderd zijn of niet aan de verwachtingen hebben voldaan. Men weet evenzeer dat een tijd van specialisatie en snelle technische ontwikkeling aan het onderwijs hoge eisen stelt en aanpassing vraagt. Men wil elk kind het gehele brede terrein van het maatschap pelijk leven laten omvatten en tevens de speciale kennis op een beperkt terrein vermeerderen. Er is een gevecht gaande om de vorming van all-round figuren of specialisten, dat allengs meer en meer door de laatsten wordt gewonnen. Men heeft een, vaste lijn voor het onderwijs van de toekomst nog niet gevonden. Het is een zoeken en tasten en in deze doolhof moet ook het midden- standsonderwijs zijn plaats nog vinden. Van specifiek middenstands- onderwijs spreekt men wanneer men denkt aan de vestigingswet, het middenstandsdiploma en de vele vakexamens, die daarnaast moeten worden doorstaan om zich als zelfstandig middenstan der te kunnen vestigen. Deze eisen zijn ongeveer 20 jaar gele den gesteld om de middenstan der op een hoger peil te krijgen, om een middel tot een zekere se lectie tot zijn beschikking te heb ben en om de middenstand te be schermen tegen de vloedgolf van problemen, waarmee men door het leven moet worstelen. Men heeft aldus geredeneerd: breng de middenstander op een hoger plan van theoretische vak kennis en ze zal beter de strijd om het bestaan kunnen volhou den. Of deze poging als geslaagd kan worden beschouwd, is zeker een onderwerp, dat een discussie waard is. Zekerheid daaromtrent kan niet worden verkregen. Wij leven thans in een andere tijd en wereld dan op het moment, waar op men deze eisen ging stellen. Anderzijds kan men ook stellen dat het middel heilzaam heeft gewerkt omdat men geen bewijs van het tegendeel bezit. Niet ontkend kan worden, dat door de binding van de vestiging aan een aantal voorwaarden een stuk vrijheid wordt prijs gege ven, die door de middenstand juist zo hoog wordt gewaardeerd. Het stellen van regels en bepa lingen, die jaar in, jaar uit blij ven gelden, kan een verstarring binnen de groep tengevolge heb ben, die funest kan gaan wer ken. Men merkt deze verstarring pas bp, nadat zij jaren is voort gewoekerd. Is zij eenmaal ont dekt, dan rijst onmiddellijk de vraag of deze door de eisen van onderwijs en vestigingswet wordt veroorzaakt. WAAR LIGT DE SCHULD In bepaalde branches van de middenstand spreekt men wel over verstarring en men wijst de vestigingswet dan als de schuldi ge aan. Deze behoeft niet schul dig te zijn, want de ziekte in een branche kan evengoed veroor zaakt worden door maatschappe lijke structuurveranderingen. Werken deze laatste, dan kan men met of zonder vestigings eisen de loop der tijd niet om buigen. Men kan met stelligheid beto gen, dat in bepaalde branches zeer goede middenstanders de weg naar succes wordt versperd door de vestigingseisen. Want naast de theoretische kennis van het middenstandsexamen en de wetenschappelijke beheersing van het vak, dat men gekozen heeft, eist de maatschappij van de mid denstander een bepaalde menta liteit, die met geen diploma te verkrijgen is. Bovendien moet men zijn vakkennis is praktijk kunnen brengen. Men kan zijn vak door oefe ning en ervaring practisch be heersen zonder bezit van de theoretische ondergrond. Men heeft practisch mensen zonder theoretische vorming en er zijn theoretici zonder inzicht of ge voel voor de praktijk. De eersten brengen het ver, de laatsten mis lukken. Het meest ideale is een combinatie van de twee en die groejp had de wetgever op het oog bij de formulering van de vestigingswet. OOK PRACTISCH GE SCHOOLDEN. Niettemin zijn wij van mening, dat ook de door langdurige erva ring en volmaakte geoefendheid gevormde middenstanders een kans moeten krijgen hun werk zaamheden onbelemmerd uit te oefenen. Wat er aan theoretische ondergrond mankeert, wordt door gevoelvol beleid in de practijk door hen gecompenseerd. Er zijn ontwerpers van moto ren, schepen, bouwwerken en vliegtuigen geweest, die nooit in genieur zijn geworden. Er zijn practische zakenmensen geboren, die wereldconcerns hebben ge bouwd, maar die nooit een mid denstandsdiploma zouden kun nen halen. Zo zijn er in de mid denstand zoons van kruideniers, bakkers, loodgieters enz., die in hun vak zijn geboren. Zij hebben het lager onderwijs doorgewor steld en hebben nadien het prac tische leven gediend. Zij hebben geen „knobbel" voor theorie, maar zijn in vele gevallen steun pilaren voor het bedrijf van hun vader of patroon. Zij bouwen een grote omzet, 'n voorbeeldig win kelbedrijf, maar zij hebben geen tijd om het hoofd over de boeken te buigen. Voor administratie e.d. gebruiken ze specialisten. Ze kunnen niet vertellen hoe de chemische samenstelling is van de producten, die ze verkopen, maar ze weten precies hoe het prijsverloop is op de beurzen en hoeveeel ze vn een artikel kun nen verkopen, dat hun wordt aangeboden. Moeten deze vak mensen in allerlei branches geen kans krijgen hun zaken verder uit te bouwen? Er zal een aanvulling nodig zijn van de vestigingswet in die zin, dat mensen met een jaren lange practische ervaring, die be wezen hebben dat zij het klap pen van hun zakenzweep kennen maar niet de vereiste papieren bezitten, toch hun bedrijf kunnen voortzetten. Men kan in een keurslijf van voorschriften en reglementen niet het oog sluiten voor de realiteit. NIET OVERBODIG. Maakt nu het vorenstaande de werking van een vestigingswet overbodig of belachelijk? Dat is stellig niet het geval. Voor de middenstand als collectiviteit heeft het bestaan van de vesti gingswet zeker niet negatief ge werkt. Voor de meeste middenstanders betekent de theoretische vorming een welkome aanvulling van de practijkschool, die zij verder zul len volgen. Het is zelfs waar schijnlijk dat de genoemde groep middenstanders, die wel goede zakelijke resultaten bereikt zon der middenstandsopleiding nog betere uitkomsten zou hebben verkregen wanneer men een goe de theoretische vorming had ge noten. Hoe men het ook bekijkt, theorie en algemene vorming zijn geduchte wapens, waarmee men de maatschappij deels kan veroveren. Daarnaast is nodig een zekere financiële soliditeit en economische sterkte. Wij zouden resulterend de ves- tiginseisen willen handhaven, doch een aanvulling willen be pleiten voor hen, die hun scho ling zoeken in de practijk. Een aantal practijkjaren moet dezelf de rechten geven als thans de theorie zonder practijk. De theo retische vorming wordt trouwens schromelijk overdreven. Er moet een middel gevonden worden om zoveel mogelijk bestaande rem men voor de uitbreiding en ver jonging van de middenstand los te gooien, want vrijheid van han del en industrie zijn de basis van onze economische politiek met slechts een noodzakelijk ingrij pen op de punten, waar uitwas sen tot onrechtvaardigheid of verwording zouden leiden. Drs. HERMES. De sjah van Perzië en keizerin Soraja zijn gisteren uit Teheran vertrokken naar Ankara voor een veertiendaags statiebezoek aan Turkije. Zij maakten de reis met de speciaal voor dit doel in gerichte Dc-6 B „Olivier van Noordt" van de K.L.M., waarin zich behalve de vorstelijke per sonen ook een gevolg van 30 per sonen bevond, onder wie de am- basadeur van Turkije in Perzië. De gezagvoerder van de ma chine was de heer Nijdam. Op 27 mei zal, eveneens met een speciale K.L.M.-machine, de terugreis van Istanboel naar Te heran worden gemaakt. De Feruviaanse regering heeft de presidentsverkiezingen, die drie juni a.s. zouden worden ge houden, naar de zeventiende van die maand verschoven. Uit de Eerste Kamer is hulde oudedagsvoorziening gebracht aan de regering voor meden. zijn ver- Huidzuiverheid Huidgezondheid Puistjes verdrogen door Purol-poeder In verband met de grote vraag naar arbeidskrachten in het vrije bedrijf ligt het in het voornemen de aanvullende werkgelegen- heidsobjecten ook dit jaar voor bepaalde leeftijdsgrenzen te slui ten. De leeftijdsgrenzen zijn af hankelijk van de regionale situa tie. In verschillende delen van het land behoeven reeds geen personen beneden vijftig jaar tot de aanvullende werkgelegenheid te worden toegelaten met het oog op de zeer gunstige werkgelegen heidssituatie aldaar. Op een persconferentie, welke de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, de heer Suur- hoff en de staatssecretaris van Sociale Zaken, mr. dr. Van Rhijn, dinsdagmiddag hebben gehouden heeft de minister medegedeeld, dat er een voorontwerp voor een ziekenfondswet is, maar dat het overleg nog niet die resultaten heeft opgeleverd, dat hij meende tot indiening te kunnen over gaan. Hij gaf te kennen, dat hij geen moeilijkheden wilde riske ren voor de ouderdomsverzeke ring in veilige haven was ge bracht. Verscheidene problemen zullen in de ziekenfondsenwet tot oplos sing moeten worden gebracht. Deze houden o.a. verband met het feit, dat men thans een ge splitste ziekenfondsenverzeke ring kent, er zijn verplicht en onverplichtverzekerden en dat Bijna 30.000 Nederlandse boe ren en tuinders hebben dinsdag een bezoek gebracht aan de na tionale werktuigendag voor land en tuinbouwmachines, die door de tuinbouwbond van de Noord- Brabantse Ghr. Boerenbond werd georganiseerd op het landgoed „Velder" te Liempde. De statige lanen van het uitgestrekte land goed waren vol motorengeraas van landbouwtrekkers, sproeiers en alles wat de technische in dustrie aan machines ten behoe ve van de land- en tuinbouw heeft te presenteren. 90 man rijkspolitie waren in geschakeld om het verkeer te re gelen. Tot voorbij Den Bosch en Eindhoven waren de wegen zo danig bezet, dat verkeersopstop pingen niet te vermijden waren. er versnippering is in de uitvoe ringsorganisatie. Door de inde ling van de werkgebieden van de fondsen ontstaan voorts verschil lende moeilijkheden. De vraag of confessionele fondsen moeten worden erkend is mede een vraag, welke in de wet zal moe ten worden opgelost, zo zeide de minister, die voorts van oordeel is, dat er bepalingen in de wet moeten komen waardoor verze kerd wordt, dat de medewerkers con amore mede doen. Daaraan zit weer vast de honorering der medewerkers. In beginsel ziet de minister 3 oplossingen: 1. de hele zaak terugdraaien naar de vrije ver zekering; 2. instelling van een nationale gezondheidsdienst naar het Engelse model; 3. het codi ficeren van het bestaande sys teem, waardoor men van het be- zettingsbesluit op de ziekenfond sen af komt. Het advies, dat de sociaal-economische raad heeft uitgebracht, komt neer op een codificatie van het bestaande. Mordechai Oren, voormalig lei der van de Israëlische socialisti sche partij Mepam, is dinsdag middag in Tel Aviv aangekomen. Hij was in 1953 in Tsjecho- Slowakije op beschuldiging van spionage voor Zionistische orga nisaties en de Britse geheime dienst tot vijftien jaar gevange nisstraf veroordeeld, maar werd zaterdag j.L vrijgelaten. Bij zijn aankomst in Israël ver klaarde Oren, dat hij voor zijn berechting was mishandeld. „Ik werd door onmenselijke midde len gedwongen onware dingen te bekennen". Hij verklaarde, dat er nog veel Joden maar geen Israëliërs in Praag gevangen zitten. het wetsontwerp inzake een algemene ouderdomsverzekering. Algemeen betuigde men instem ming met de indiening ervan, zo wordt in het voorlopig verslag der Kamer gezegd, niettegen staande er ook van de zijde van een aantal leden een meer kri tisch geluid werd vernomen over enige met het ontwerp verband houdende kwesties. Zeer vele leden verklaarden zich erover te verheugen, dat dit wetsontwerp nu spoedig kracht van wet zal kunnen verkrijgen, omdat daarmede naar vorm en inhoud een synthese is bereikt in een jarenlange worsteling over een even belangrijk als moeilijk probleem Vele leden merkten op, dat alle groepen van ons volk prak tisch aan de totstandkoming van de onderwerpelijke regeling heb ben bijgedragen. In de latere ja ren zijn het met name de bijdra gen van de raad van vakcentra- len en van de sociaal-economi sche raad geweest, die het deze regering mogelijk maakten, in een waarlijk nationale wet ge stalte te geven aan datgene, waarover reeds in brede kringen overeenstemming bestond. De door verschillende amende menten in het oorspronkelijke ontwerp aangebrachte wijzigin gen hadden de instemming dezer leden. Daarmede zijn naar hun mening nog enige niet onbelang rijke verbeteringen aangebracht. Zij merkten overigens nog op. dat bij de invoering van deze wet de onvolkomenheden op andere terreinen nog sprekender in het licht zullen komen te staan. Zij dachten daarbij o.a. aan de we duwen- en wezenvoorziening, kin derbijslagverzekering en zieken fondsverzekering. Zij koesterden de hoop, dat door het in werking treden van deze wet de bedoelde onvolkomenheden spoediger tot een oplossing zullen komen. gemene beschouwingen te berde wilden brengen: Aard van het wetsontwerp. Vele leden waardeerden in het bijzonder, dat door de individuële premiebetaling het element van persoonlijke verantwoordelijkheid voor een goede oudedagsvoorzie ning is gehandhaafd, terwijl de nadelen van een op orthodoxe verzekeringsbeginsel gebaseerde Blijkens een door de directeur- generaal van de statistiek aan de Commissaris van de Koningin in Zuid-Holland gezonden staat, tel de de gemeente 's-Gravenhage op 31 december 1955 286.075 man nelijke en 317.912 vrouwelijke in gezetenen, in totaal dus 603.987 ingezetenen. Voor Rotterdam zijn deze cij fers 355.181 mannelijke en 363.328 vrouwelijke ingezetenen. In to taal 718.509. Met betrekking tot de randge meentes van 's-Gravenhage zijn de getallen als volgt: Rijswijk 26.625, Voorburg 38.555 en Was senaar 25.076 ingezetenen. De Canadese minister van Bui tenlandse Zaken, Lester Pearson, heeft in Ottawa verklaard dat de Russische demobilisatie-afkondi gingen voor de Navo-partners een grote verleiding inhouden om hun eenheid te laten verslappen. Hij zei hierover: „Angst is dik wijls de sterkste band en nu die angst gedeeltelijk verdwijnt moe- Op de Monte Bello-eilanden, aan de Noordwestelijke kust van Australië, is woensdag een ge slaagde proef genomen met het jongste Britse atoomwapen, zo is officieel bekend gemaakt. De proef is een onderdeel van de derde reeks Britse atoomproe. ven waarvan de vorige ook op de eilanden is verricht. De ontplof fing was van dezelfde omvang als de eerste op Monte Bello in 1952. Het wapen waarmee de proef is genomen was in een toren ge plaatst. ten wij iets als aanvulling daar voor vinden. Darom is de Atlan tische raad het er over eens ge worden dat de niet-militaire sa menwerking belangrijker is dan ooit". Pearson, die één der „drie wij ze mannen" van de Navo is, ver klaarde: „Als wij niets doen op niet-militair gebied zal het ons zelfs moeilijk vallen de Navo te handhaven". Over het werk der „drie wijze mannen'' zei hij dat hijzelf en zijn drie collega's met bepaalde regeringen besprekingen zullen voeren en dat zij elkaar dan waarschijnlijk in juli te Parijs zullen ontmoeten. Na een tweede ontmoeting zou het drietal dan enkele weken besteden aan het opstellen van een definitief rap port. Pearson sprak ook nog over de Duitse herbewapening. Het plan is dat het Duitse leger een sterk te van 500.000 man zal krijgen, doch deze sterkte zal niet in de voorgenomen tijd van vier jaar bereikt worden. Daarvoor zal vijf jaar nodig zijn. Deze leden waren dankbaar voor het in 1951 genomen initia tief van de raad van vakcentra- len en het constructieve advies van de sociaal-economische raad van 26 februari 1954. Naar hun overtuiging staat vast, dat het mede daardoor thans mogelijk is gebleken tot een eigen, waarlijk nationale oplossing van het bran dende vraagstuk van een goede algemene oudedagsvoorziening te geraken. Enige leden meenden te moe ten betwijfelen, of dit wetsont werp een synthese is tussen staatspensioen en ouderdomsver zekering, omdat de wettelijk ver plichte premiebetaling het karak ter van dit wetsontwerp als ouderdomsverzekering buiten twijfel stelt. Zij waren van oordeel, dat aan dit wetsontwerp ernstige bezwa ren kleven. Wat de vraag betreft, of men hier te maken heeft met verze kering. wensten verscheidene leden voorop te stellen, dat in de sociale verzekering dit begrip zo is uitgebreid, dat ook de oucker- domsverzekering daaronder ge bracht kan worden. Echter mag niet worden vergeten, dat er ook in dit wetsontwerp opnieuw een belangrijke verschuiving in het begrip verzekering heeft plaats gevonden. Het enige punt, waar bij er nog een directe band be staat met de door de verzekerde bepaalde premie is dat op de duur verband gelegd zal worden tus sen het aantal jaren, waarin men „premie" heeft betaald en het be drag dat men zal genieten. Be stond dit verband niet, dan zou men ook kunnen spreken van een wettelijke inkomensoverdracht van de actieve groep aan de non- actieve groep Nederlanders. Hoewel de hier aan het woord zijnde leden voor de ouderdoms voorziening bereid waren deze regeling te aanvaarden, wensten zij zich daarmede toch in geen enkel opzicht te binden, dat zij ditzelfde systeem ook zullen aan vaarden voor andere voorzienin gen. De algemene instemming, die dit wetsontwerp verwierf, zal een sterke stimulans zijn om de hoge bedragen, die voor de ouder- domsvgorziennig moeten worden opgebracht, voor dit doel bijeen te brengen. Hieruit spreekt een besef van solidariteit, waardoor aan degenen, die een lager inko men hebben dan 6000 per j toch een gelijke uitkering worden verleend. Zolang de voor spoed voortduurt, waarover de minister van Economische Zaken aan de Eerste Kamer belangrijke cijfers verschafte, zal het niet moeilijk zijn het bedrag van pl.m. 700 miljoen per jaar bijeen te brengen, doch wanneer na „vette jaren" ook „magere jaren'' ko men, zal die solidariteit ernstig op de proef worden gesteld. De totstandkoming van deze wet zal, aldus merkten deze leden verder op, niet betekenen, dat de gepensioneerden van deze uitke ring zullen kunnen leven. De ge dachte „oud en arm" zal haar be tekenis door deze wet in belang rijke mate kunnen verliezen, door de stimulans, die thans ver kregen wordt om zelf te sparen en om naast deze uitkering de bedrijfstaks- of ondernemings pensioenen sterker te bevorderen. Het had overigens de hartelijke instemming dezer leden, dat de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid niet bereid was allerlei euvelen, die langs de weg van de invaliditeitsverzekering behoorden weggenomen te wor den, door deze wet te bestrijden, ten einde de zuiverheid van de ouderdomsverzekering te hand haven. Ettelijke leden konden met de strekking van dit wetsontwerp instemmen om vooral de volgen de redenen, welke zij bij deze al- 8. Eric verspilt geen tijd. Zo gauw het maar enigszins mogelijk is moet er een onderdak komen voor de vrou wen en de kleine Hrulf die in hun drijfnatte kleren rillen van de kou. Het kampvuur be gint lustig te branden en dadelijk gaan de mannen bomen vellen voor het maken van een eenvoudige blok hut. Van dode takken en touwen wordt al lereerst 'n voorlopige schuilplaats gemaakt, een soort afdakje, dat tenminste enige beschutting biedt. Axe en Erwin gaan met Wolf op jacht. Eric, die gezien had hoe de hond bij een holte in de rotswand stond te snuffelen, heeft daar een diepe ruimte onder een rotsblok ontdekt. Sii-tk le. de visie, die ten grondslag ligt aan het probleem der ouder domsverzekering; 2e. het streven naar een een voudiger administratie dan de in validiteitswet kent; 3e. de poging de uitkeringen waardevast te maken. Wel nimmer, zo meenden deze leden, heeft de grote meerder heid der burgers, ondanks haar grote inspanning, genoeg kunnen sparen om de oude dag zonder zorgen tegemoet te kunnen tre den. Ook nu is dit niet het geval. De voortgaande devaluatie van ons ruilmiddel en de inkomsten belasting zijn daarvan wel de voornaamste oorzaken. Daar de staat mede-verantwoordelijk is, zowel voor de voortgaande deva luatie van ons ruilmiddel als voor de belastingpolitiek, is het ook redelijk, dat hij maatregelen treft de ouden van dagen te doen delen in de voordelen van de in het algemeen stijgende levens standaard. Een groot voordeel van de nu voorgestelde ouderdomsverzeke ring achtten deze leden ook, dat bij alle verzekerden de zin voor sparen ongerept kan blijven be staan. Deze leden konden ook van harte instemmen met de gedach te, dat deze wet voor de nu 65- jarigen direct in werking treedt. Deze leden achtten het stellig toe te juichen, dat de uitkeringen krachtens deze wet een waarde vast karakter zullen dragen. Toch ■loeten wij ons goed bewust zijn zo meenden zij dat wij in deze zin slechts een pleister leg gen op de zo schrijnende wonde, die de devaluatie voor tal van vergeten groepen en gepension- neerden medebrengt. Sommige leden stelden zich de vraag, of niet de zelfstandigen, en met name de kleine zelfstan digen, zwaar gebukt zullen gaan onder de last van de premie voor deze ouderdomsverzekering. Intussen meenden zij, dat al thans op enigermate bevredigen de wijze door het stellen van een minimuminkomen, waar beneden geen premie wordt gegeven, ge tracht is deze moeilijkheden niet groter te maken dan zij al zijn. Andere leden wensten na te gaan, in hoeverre de voorgestel de voorziening de unificatie van de bestaande sociale verzekerin gen brengt. Bij hen was de vraag gerezen, of het niet verstandig ware de algemene kinderbijslag verzekeringswet ook door de so ciale verzekeringsbank en de ra- dén van arbeid te laten uitvoe ren. Ook vroegen zij, hoe de re gering staat tegenover de uitvoe ring van de algemene verzeke ring van weduwen en wezen. Verhouding Invaliditeitswet. Enkele Kamerleden achtten het een ernstig bezwaar, dat dit wets ontwerp geen enkele voorziening bevat ten opzichte van de invali diteitswet. Zij, die zich in het verleden voorstanders hadden getoond van een unificatie van de sociale verzekering, hadden zulks niet in de laatste plaats ge daan om te worden verlost van de kostbare, ingewikkelde en de verzekerden niet toesprekende administratie van die wet. Zij hadden liever het ouder domspensioen ingevolge de nieu we wet verhoogd gezien dan dat de i.w., alsof ei geen nieuwe ouderdomsvoorziening gekomen was, blijft voortbestaan. Deze leden achtten het één van de grootste tekortkomingen van het ontwerp, dat zij de i.w. laat voortbestaan, zodat er aan de omslachtige, kostbare admini stratie ter uitvoering van die wet geen eind komt en de werkge vers verplicht worden ook voor die verzekering premie te blijven betalen. Vele leden waren met de rege ring van mening, dat deze ver zekering moet worden uitgevoerd door de sociale verzekerings bank. Zij stemden er tevens vol ledig mee in, dat de premie- inning zal geschieden door de rijksbelastingdienst. Zij gingen akkoord met de voorgestelde be perkte registratie. Bij enige leden ontmoette het bezwaar, dat de premie-inning en de pensioenbetaling aan twee verschillende instanties zullen zijn opgedragen. Hij laat de fisci methun kost bare inhoud daarheen brengen en de ruimte met een groot blok steen afdekken. Tegen de avond zijn ze met hun voorlopige werkzaamheden gereed. De schepen zijn, geheel onttakeld, met de kiel omhoog tegen de rots wand opgesjord en afgedekt met zeil en een stevige laag zand. De bouw van de blokhut vordert goed en de stemming is opgewekt, want Erwin en Axe hebben een aardige jachtbuit meegebracht. Een tweede vuur is reeds ontsto ken en allen genieten van de wel doende warmte onder het eten van een heerlijk stuk gebraad. Plotseling «vliegt Wolf overeind met rechtopstaande nekharen en gromt vervaarlijk. Ergens uit de duisternis klinkt een stem: „Ge zijt omsingeld. Wie zich beweegt, is een kind des doods." Hoogste pensioen. Enkele leden betreurden, dat de regering bij de behandeling in de Tweede Kamer niet bereid was het bodempensioen reeds aanstonds hoger te stellen dan 1338,. voor gehuwden en 804,- voor ongehuwden. Men gaf de re gering in overweging aan allen, die thans onder de noodwet ouderdomsvoorziening vallen, ook een uitkering ineens van 3 te betalen en eveneens de uitke ringen krachtens de noodwet met 6 procent te verhogen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1956 | | pagina 5