De Brits-Amerikaanse besprekingen te Washington Rad van H. K. H. Pri nses Beatrix Zeeuws-Vlaand eren mag voorlopig op geen verbetering van de verkeerssituatie rekenen! lö-rede Nieuwe Nederlandse nota over toelating mr. Van Emf,el PRINS BERNHARD IN GENEVE Nieuwe Indonesische aide memoire HET WEER WEERBERICHT. ZON- EN MAANSTANDEN Vergadering Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeeuws-Vlaanceren Een tunnel de enige oplossing! De geringe toewijzing van bouwvolume een ernstige handicap voor Zeelands industriegebied! HOOGWATER Frankering bij abonnement Terneuzen Directeur-Hoofdredacteur I- van de Sande Noordstraat 5557 Terneuzen Redactie-adres: Telefoon 2073 en 2510 Na 5 uur uitsluitend 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs: 5,35 per kwartaal; per maand f 1,80; per week 43 cent. Losse nrs 8 ct. DONDERDAG 2 FEBRUARI 1956. 11e Jaargang Nr 3679. Verschijnt dagelijks Uitgeefster N. V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen. Advertentieprijs per mm 15 ct; minimum per advertentie 2,25. Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels L iedere reae) meer 20 cent Vermelding: Briefen onder nummer, of: Adres Bureau van dit Blad 20 cent meer. Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur Voor het Maandagnummer: Zaterdags 10 uur. Do Britse on Amerikaanse mi nisters van Buitenlandse Zaken, Selwyn Lloyd en Dulles, hebben op het State Department te Wasr 1 rington gesproken over proble men betreffende het Midden- en bet Verre-Oosten, waaronder een Brits voorstel om de beperkingen op de handel met communistisch- (Una te verminderen. Vervolgens gingen zij vóór de lunch naar het Witte Huis, waar sir Anthony Eden en president Ktsenhower rich bij hen voegden en deelnamen aan het laatste half uur van hun conferentie, die in totaal twee uur duukde. Vóór de besprekingen tussen de president en de Britse pre mier had het Amerikaanse mini sterie van Defensie de krachtigst mogelijke druk uitgeoefend om te verhinderen, dat de handelsbe sprekingen jegens China worden verzacht, hetzij door Engeland alleen, hetzij bij overeenkomst door de Westelijke mogendheden. Wat het Midden-Oosten betreft worden de kansen om tot een ge meenschappelijke politiek te ko men door sommige Washington- se commentators op zijn best ge ring geacht, ondanks het feit dat de meningsverschillen maandag officieel zeer klein werden ge noemd. De Amerikaanse en Britse lei ders hebben woensdag, op de der- ris dag van hun besprekingen te Wasktuigton van gedachten ge wisseld over twee belangrijke kwesties het beperken van de JiM proeven met waterstofbommen m het treffen van militaire maat regelen ter voorkoming van een nieuwe, oorlog tussen de Arabi sche staten en Israël. Het overleg tussen minister Dulles en Selwyn Lloyd over het eerstgenoemd punt werd bijge woond door de voorzitter van de Amerikaanse commissie voor atoomenergie, admiraal Strauss. Het standpunt, dat premier Eden -en minister Selwyn Lloyd reeds eerder hebben uiteengezet is, dat het Westen het over een eventu ele beperking van de proeven met waterstofwapens eens moet rijn, vóórdat de ontwapenings commissie van de V.N. in maart bijeenkomt. Engeland noch Ame- iUta wil een verwacht Sowjet- voorstel voor een totale afschaf fing van dergelijke proefnemin gen zo maar van de hand wijzen, zonder een of ander constructief tegenvoorstel te doen. De groot ste moeilijkheid wordt gevormd door het feit, dat men er tot dus- in het Midden-Oosten krijgen, hetgeen het Westen tot elke prijs wil verhinderen. Een andere, meer waarschijnlij- ke mogelijkheid is, dat Britse ver met in is geslaagd de vraagj-roepen Dp Cyprus en Ameri- 4- r, Lort TY^/w* orvn_ te beantwoorden, hoe men con trole op de proeven kan uitoefe nen en hoe men er zeker van kan zijn, dat overeenkomsten tot be perking er van worden nageko men. Het is wel mogelijk te con stateren, wanneer dergelijke wa pens tot ontploffing zijn gebracht doch de grootte er van kan niet worden bepaald. Wat het geschil tussen de Ara bische landen en Israël betreft is, kaanse vlooteenheden in de buurt van Palestina worden gehouden om in te grijpen, als een van de partijen de bestandsovereen komst verbreekt. Op deze wijze zou ook enigszins tegemoet wor den gekomen aan de Israëlische wens, dat het Westen zich ver plicht Israël te hulp te komen als het wordt aangevallen. Hoewel Frankrijk bij een der gelijk plan zeker zal worden be naar verluidt, gesproken over de trokken, zal van dit land, met het mogelijkheid om troepen der V.N. te legeren in de gedemilita riseerde zones tussen Israël en zijn buurlanden. Een groot na deel hiervan zou echter zijn, dat dan ook de Sowjet-Unie en moge lijk haar bondgenoten een bijdra ge tot deze strijdmacht zouden willen leveren ën zo vaste voet oog op zijn moeilijkheden in Noord-Afrika, waarschijnlijk niet worden gevraagd, ook troepen bij te dragen. President Eisenhower gaat van daag voor het weekeinde naar z'n boerderij te Gettysburg om uit te rusten van de besprekingen met de Britse leiders. INDONESIë. Een woordvoerder van het Indo nesische ministerie van Buiten landse Zaken heeft woensdag medegedeeld, dat de waarnemen de Nederlandse hoge commissa ris in Djakarta, de heer H. Hage naar, dinsdag 'n nota heeft over handigd aan cie secretaris-gene raal van het ministerie van Bui tenlandse Zaken, Ruslan Abdul- gani. De nota zou volgens de woordvoerder betrekking hebben op de toelating van mr Van Em- pel als verdediger in het proces- Jungschlager. De woordvoerder deelde voorts mede, dat tot dusverre nog geen antwoord van de Nederlandse re gering is ontvangen op de Indo nesische nota, die zondag jl. aan de Nederlandse hoge commissa ris in Djakarta is overhandigd. H.K.H. Prinses Beatrix heeft Ik heb vernomen, dat van vele gisteravond voor beide Neder- kanten de wens is opgekomen lmdse radiozenders de volgende aan deze dag een wat meer alge toespraak gehoudenmeen feestelijk karakter te geven. „Het is met gevoelens van gro- Maar u zult begrijpen, dat in ver te vreugde, dat ik mij vandaag band met het drukke schoolwerk door de radio tot u wend. van dit eindexamen-jaar en het Ik wil een woord van dank buitengewoon ongunstige jaarge- richten tot allen, die aan mij ge- tijde, het mij beter leek te wacn- dacht hebben en van hun goede ten tot na mijn examen. Ik hoop wensen hebben blijk gegeven, dat u binnenkort hierover nade. Hetgeen my het moest getroffen re bijzonderheden kunnen worden heeft, is, dat zovelen met mij meegedeeld. hebben meegeleeJd. Het is zo van-1 Met hoeveel genoegen ik uitzie zelfsprekend voor een jarige zijn naar de dag, waarop ik persoon- dank te betuigen, dat men de zin [Ilet u jn contact kan komen, ervan vergeet, maar in dit woord behoef ik u niet te zeggen, „dank" ligt alles opgesloten, wat ik jegens u voel. Tenslotte hoop ik, dat u mijn dankbaarheid, welke ik op deze —wijze geuit heb, wilt aanvaarden." Blikgroenten IN li MIN UTEN KLAAR OP TAFEC Prins Bernhard is woensdag in Genève aangekomen, waar hij de vergadering van de uitvoerende raad van het Europese Culturele Centrum, waarvan hij lid is, zal hjwonen. Hij was vergezeld van prof. Wiarda, voorzitter van het Prins-Bernhard-Fonds, en de heer Rijkens, bestuurslid van de „Fo- dation Européenne de Culture". De Prins zal twee dagen in Genè ve blijven. Indonesië verzoekt hervatting van de conferentie op 2 of uiterlijk 3 februari. Woensdagmiddag om 1700 uu heeft de Indonesische zaakgelas- tigde in Den Haag, de heer Kweedhiehoo, een bezoek ge bracht aan de regeringscommis saris voor Indonesische aangele genheden, mr. N. S. Blom, op het ministerie van Buitenlandse Zaken, waarbij hij in opdracht van de voorzitter van de Indo nesische delegatie een aide- mémoire heeft overhandigd. De woordvoerder van het In donesische hoge commissariaat in Den Haag heeft verklaard, da' in bovengenoemde aide-mémorn het volgende is opgenomen: „Met het oog op de tijd, dio reeds verstreken is sinds de In donesische aide-mémoire van 23 januari 1956, wil de voörzitte van de Indonesische delegatie nogmaals wijzen op de noodzaa tot het vaststellen van een defi nitieve datum, waarop de her vatting van de onderhandelingen op de basis van de bereikte re sultaten en afspraken van 7 januari 1953 zal moeten geschie den. De voorzitter van de Neder landse delegatie wordt uitgeno digd ermede akkoord te gaan- als datum voor de hervattin- vast te stellen heden, donderdag 2 februari of uiterlijk vrijdag 3 februari 1956, opdat de bespre kingen tegen het einde van deze week kunnen worden beëin digd", aldus genoemde woord voerder. In de zeer koude en droge arc tische lucht die met een strie mende oostenwind ons land is binnengestroomd, kon de tempe ratuur woensdag, ondanks het feit, dat de zon de gehele dag ge schenen heet, vrijwel niet stijgen. Op de kuststations, zoals Den Helder, Valkenburg en Hoek van Holland steeg het kwik tot 8, in het eesten van het land was het maximum evenwel 13, ter wijl in Witteveen het kwik niet boven de 15 kwam. Een storing, die zich, vergezeld van enige sneeuw, het afgelopen etmaal over Finland en de Oost zee naar het westen verplaatste, zal vandaag ook het weer in Ne derland beïnvloeden. Op de nade ring ervan krimpt de wind n.l. naar noord tot noordwest, zodat dan van de Noordzee enkele sneeuwbuien het land kunnen binnendrijven. De storing wordt gevolgd door een noordoostelijke luchtstroming, maar deze voert aanmerkelijk minder koude tucht, waarin maar lichte tot ma tige vorst voorkomt, naar ons land. Deze lucht, die afkomstig Is van de Atlantische Oceaan stroomt om het Scandinavische hogedrukgebied heen, via het Poolgebied, Noord-Europa weer binnen. In Finland bijv., waar het nachts nog 25 tot 30 graden had gevroren, liep de tempera tuur woensdagmiddag op tot vlak bij het vriespunt medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt, geldig van donderdag ochtend tot donderdagavond. Afnemende vorst. Van het noorden uit toenemen de bewolking en plaatselijk sneeuw. Overwegend matige wind uit noordelijke richtingen. In de ochtend nog strenge, maar later matige tot lichte vorst. ZON MAAN op onder op Febr. 2 8.22 17.30 0.22 3 8.21 17.32 1.34 4 8.19 17.34 2.42 onder 10.17 10.43 In de Woensdag in hotel „Rot terdam gehouden vergadering van de Kamer van Koophandel en Fa brieken voor Zeeuwsch-Vlaanderen sprak de voorzitter, ir. C. A. L. Horstmann de volgende jaarrede uit: Bij de intrede van het nieuwe jaar worden wij overstroomd met een onnoemlijk aantal jaarredes, waarin men vaak dezelfde vraag stukken, zij het dan op verschui lende wijze, behandeld vindt. Waar onze vergadering eerst plaats vindt nadat alweer een maand van 1956 is verstreken, meen ik goed te doen slechts een aantal punten aan te roeren, die in direct verband staan met onze streek, en dan nog in beknopte vorm, omdat enkele hiervan zo dadelijk in uw vergadering ter sprake zullen komen. Wanneer ik dan wederom het allesoverheersende probleem van de verbindingen met overig Neder land aansnijd, dan moet ik consta- reed kunnen komen op een mo ment dat alleen de aanwas van het verkeer al groter zal zijn dan wat deze boten zullen kunnen verwer ken. Het veer BreskensVlissingen staat, evenals vorige jaren, aan de top en vooral wat betreft het toe ristenverkeer. Een afdoende ver betering van de opstellingsplaats aan de Vlissingse kant zou geen overbodige luxe zijn. In Breskens zal een beslissing betreffende de plaats van de veer haven spoedig worden genomen. Het rapport van prof. Haccoü over de verkeersverbindingen van ons gebied met overig Nederland is gereedgekomen en voorgelegd aan de Directeur-Generaal van de Rijkswaterstaat, Ir. Maris. Wij hebben hierover nog niets naders vernomen, maar op de gehouden Deltadag van 26 januari j.l. is het standpunt van Ir. Maris Lo.v. onze wensen wel duidelijk gewor den. Het is jammer dat U niet allen op deze Deltadag geweest is, teren, dat hierin het afgelopen1 maar wij hadden slechts een uit- jaar geen merkhare verbetering is gekomen Ja, met uitzondering van het totstandkomen van de helikopterverbinding en van de busdienst op Breda, zien wij een steeds toenemende achteruitgang tengevolge van het enorm groeien de verkeer. Wij hopen erin te zul len slagen, dat de helikopterdienst wordt voortgezet omdat onze proef heeft aangetoond, dat deze goed bezet is, ondanks de winterperiode. De busdienst op Breda voorziet nog steeds in een behoefte en heeft haar bestaansrecht bewezen. Maar het automobielverkeer in ons land nam sinds 1953 nog ster ker toe dan door Waterstaat voor speld was, en wel voor 1970 een coëfficiënt van 2Vi. Beziet men de grafiek van de Memorie van Antwoord op de be groting van Waterstaat 1956, dan gaan we eerder naar een cijfer van 3Ys dan van 2M> maal de verkeers dichtheid in 1953. Dit betekent dat wij het destemeer betreuren, dat de veerdiensten over de Wester- sehelde niet sneller worden uitge bouwd. Zo konden de St. Anneke- boten niet worden gehuurd en moet de enige aanwinst van het afgelopen jaar, de verlengde „Dor drecht", bij stevige wind uit de vaart genomen worden. In 1952 bedroeg het aantal ach tergebleven auto's 24,8 van het totaal vervoerde auto's en in 1955 was dit aantal gestegen tot 31 Het aantal auto's dat in novem ber en december 1955 niet per eer ste gelegenheid in Perkpoldor Kruiningen kon worden overgezet, I en dus een half uur of langer moest wachten, is enorm. De toestand wordt aan dit veer werkelijk onhoudbaar en we zien dan ook reeds vele regelmatige be zoekers van Zeeuws-Vlaanderen, b.v. marktkooplieden, wegblijven, omdat zij dooi enkele uren wacht tijd niet op tijd ter plaatse, en niet op tijd terug kunnen zijn. Ook de eventuele bouw van twee boten van 100 m lengte zal geen verbete- nodiging ontvangen voor één afge vaardigde van on#e Kamer. Op deze Deltadag is in ieder ge val duidelijk geworden, dat Zeeuws-Vlaanderen voorlopig op geen enkele verbetering van de situatie mag rekenen. Terwijl wij in Zeeland nog steeds 11.14 ring brengen omdat deze eerst ge- hopen op twee nieuwe boten van 100 m, sprak Ir. Maris slechts over één boot. Als Nederlanders waren wij mede trots op het grote nationale Deltaplan. Het is een bewijs van ons kunnen, een uiting van onze welvaart. Maar als Zeeuws-Vla- ïningcn werden wij bitter gestemd, omdat er voor ons gebied geen enkele verbetering komt. Integen deel. Door de te verwachten grote verkeerstoename zullen wij nog langer moeten wachten bij de veer diensten, nog verder verwijderd ra ken van de randstad Holland, ter wijl overal elders in ons land de verbindingen zullen verbeteren en verkorten. Het werd ons wel zeer duidelijk gezegd. Het Deltaplan is zó, dat er voorlopig niet gedacht kan worden nog andere grote werken uit te voeren. Bovendien ontbreekt hiervoor de tijd. Het vraagstuk van de Westerschelde is niet bestudeerd in het kader van het Deltaplan, omdat anders dit plan langer op zich zou hebben la ten wachten. Niet omdat het niet I belangrijk zou zijn. En ten aanzien van een tunnel merkte Ir Maris i op, dat men dit niet op een vrije zaterdagmiddag kan beslissen. Maar ook wfl willen, vooral in een tijd waarin iedereen, en zeker de Regering, spreekt over verde ling van welvaart, mede profiteren van die grotere welvaart. Als West-Brabant al klaagt over haar isolement, hoeveel groter is dan niet het onze? Zolang er geen beslissing is over het Moerdijkkanaal, wordt de weg RoosendaalMoerdijk niet uitge voerd. Dit zou ons 12 km hebben bespaard. Houden we nu rekening met de geschetste situatie, en zien we, dat er thans opdracht is gegeven voor zegge en schrijven één boot, dan zien we, dat we met onze veer diensten achter de feiten aan slen teren. We kunnen dan keer ge makkelijk voorspellen, dat, als deze boot er zal zijn, er nog één of meer boten meer tekort zullen zijn dan thans. Ook ir. Maris erkende, dat wij ons geen illusies moeten maken dat de spanningen bij de veren door deze éne boot zullen verdwijnen. Rekenen we erop, dat volgens Ir. Maris, er tijdens de uitvoering van het Deltaplan geen aandacht kan worden besteed aan andere grote werken, dan zullen wjj dus nog 25 jaar moeten wachten! Iedereen begrijpt dat dit niet kan en zeker niet, wanneer het verkeer toeneemt zoals Ir Maris voorspelt. Wanneer wij nu rekening houden met de geschetste toestand en met de vrij pessimistische verwachtin gen, moeten wij toch ook erkennen dat een tunnel bij Saaftinge, wan- dienen wij Provincie en Rijk voor ons idee te interesseren. En als Ne derland dan in staat is om België een 25 miljoen gulden aan te bie den, indien zij de eerdergenoemde tunnel wil bouwen, welke kunnen worden iLfgelost via de in België gebruikelijke tolheffing voor de tunnel, dan ben ik ervan overtuigd, dat wij in België met vreugde be groet zullen worden. In de komende periode zal mijn aandacht op het bovengenoemde project gericht zijn en ik hoop dat dit voorstel in de naaste toekomst kan worden bestudeerd door het E.T.I., de Prov. Planologische Dienst, Provinciale Staten, gedele geerden van Economische Zaken en Waterstaat, alsmede door Ge meentebesturen en de Rijksdienst voor het Nationale Plan. Dat ons land natuurlijk alvorens hierover te gaan praten, het Schel- destatuut o.a. in dier voege dient te wijzigen, dat Nederland niet meer het recht zal hebben de vaart op Antwerpen af te sluiten, spreekt vanzelf. Ik sluit mij hier gaarne aan bu de rede van Mr Teilegen, burgemeester van Terneuzen, om dat een dergelijke clausule in de tegenwoordige internationale om standigheden belachelijk is. Wanneer wij even bij het ver keer te water blijven, moet ik U mededelen, dat er geen vorderin gen zijn t.a.v. de haven Terneuzen. V/ij weten, dat Gedeputeerde Sta- ïteis van L'toyo naar Genève afgelast. Naar wij vernemen, heeft de Indonesische gezant in bijzondere missie, mr. Utoyo Ramelan, die voornemens was zich woensdag middag naar Genève te begeven, op het allerlaatste moment we gens „bijzondere bezigheden" zijr. reis afgelast. Nadere mededelin gen hieromtrent konden niet worden verkregen. Ü2S tén* v^n Zeeland ^^rom hebben haar geld zeker in de eerste tijd niet zal opbrengen, wanneer deze alleen voor Zeeuws-Vlaanderen zou worden gebouwd. Er is echter een gelukkige om standigheid. Ook in Antwerpen is een nieuwe tunnel nodig. En deze zal planologisch gezien, in het noorden onder de Schelde moeten komen, aansluitend op de zgn. Be- neluxweg. Deze moet komen ten noorden van de Antwerpse haven en indu strieterreinen, en in het. verlengde van de nieuwe weg bij Kalloo. Wij, grensbewoners, zien de Ne derlands-Belgische grens niet meer als een hinderpaal, hoogstens als een plaats waar wij de douane ambtenaren een goede dag wen sen. Wij kunnen ook in het kader van de Benelux denkende, zeggen, dat een dergelijke tunnel het Bel gisch en het Nederlands belang zal dienen. Indien deze tunnel er zou komen, met aansluiting op Hulst, en op de toekomstige Oost-West-weg door Zeeuws-Vlaanderen, dan zal daar 60% van het huidige verkeer van PerkpolderKruiningen door gaan (40% is inter-Zeeuws) en bo vendien een flink gedeelte van het verkeer van BreskensVlissingen. Deze tunnel zou de overbelaste Antwerpse tunnel ontlasten en de directe verbinding via de Benelux- weg worden van Rotterdam en naar het industriegebied Gent, Kortrijk, Lille enz. Maar wij moeten en kunnen niet wachten totdat de Belgen ons deze tunnel komen aanbieden. Integen deel. Evenals Goeree en Oeverflak- kee geld kan voteren voor een brug van 14 miijoen gulden, en evenals Vlaardingen in staat was do nieuwe verkeerstunnel te finan cieren, zo moet het ook mogelijk zijn, dat de Zeeuws-Vlamingen een bedrag bijeenbrengen, in de vorm van een lening. Ik denk hierbij in de orde van grootte van 5 miljoen gulden. Ik herinner aan de samenwer king, welke mogelijk was, destijds zonder steun van het Provinciaal Bestuur, om de helikopterdienst tot stand te brengen. Wanneer on ze streek een dergelijke lening zou kunnen opbrengen zal zeker de Provincie en het Rijk niet achter blijven. gerappelleerd bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat om 'n beslissing over het voorstel van de Commissie Haven Terneuzen, waarvoor uw vergadering een be drag van 5.000,lieeft gevoteerd. Het Bestuur zal deze kwestie nog overwegen en dan deze zaak direct opnemen met het Ministerie van Economische Zaken. Wanneer we zien, dat in het af gelopen jaar het aantal geschutte zeeschepen met 26% is toegeno men en het tonnage met 27%, ter wijl het goederenvervoer, alleen in de haven van Terneuzen toenam met 44%, dan zien we, dat ondanks de slechte outillage van de haven, Terneuzen in ruime mate meedoet aan het steeds toenemende ver keer. Een definitieve oplossing van het havenprobleem kan dus niet blijven wachten. Hoewel in Gent de werkzaamhe den aan de verbreding van het ka naal steeds voortgang vinden, is er nog steeds geen beslissing geno men. Wij hopen dat ook dit vraagstuk in 1956 tot een oplossing zal wor den gebracht, al willen wij herha len, dat wij geen Nederlands be lang zien in deze verbreding van 't kanaal en eerder verwachten, dat het nog hogere zoutgehalte de in dustrie voor nög grotere kosten zal plaatsen. Wat betreft de landwegen, ver wachten we op korte termijn een oplossing voor de weg Hoofdplaat Nummer Eén. Aangezien de Mid denweg door de Braakmanpolder bijna gereed is en w\j vertrou wen dat ook de aansluitende we gen daarna niet lang meer op zich zullen laten wachten is dan ten minste weer een groot deel van een Oost-West-weg gereedgeko men. Het is alleen te betreuren, dat juist het middengedeelte van een dergelijke weg, met name de overgang over het kanaaj Gent Terneuzen en de aansluiting op de weg naar Zaamslag, nog wel lang op zich kan laten wachten, indien de beslissing over de verbreding van kanaal wederom zou worden uitgesteld. En daarmee zal dan de weg, welke het meest voor de hand ligt in een langwerpige streek als de onze, namelijk die in de lengte richting, nog weer jaren op zich Ten aanzien van het postverkeer kan ik U meedelen, dat een daü- nitieve regeling voor het vervoer via Antwerpen bij mist, in voorbe reiding is. Instelling Postraad. De instelling van een postraad voor Zeeland kan ertoe budragen, dat het overleg over eventuele wensen wordt bevorderd. Met gro te voldoening namen we kennis van de mededeling dat de algehele automatisering van onze streek 'n jaar eerder zal gereedkomen dan oorspronkelijk was geraamd. Het telefoonverkeer met België, en voornamelijk met Brussel, geeft nog steeds aanleiding tot klachten, waarvan de oorzaak in België moet worden gezocht. De seizoenwerkloosheid. Ten aanzien van het vraagstuk van de arbeidsmarkt moeten wij opmerken, dat in het westen nog steeds een vrij grote seizoenwerk loosheid heerst. In hét oosten ech ter, en met name in de kanaalzone, ia een groot arbeiderstekort, waar door voor het aantrekken van ar beiders o.a. voor de invoering van de 42-urige werkweek in volconti- nu-dienst een groter beroep op Belgisch personeel moest worden gedaan. Wij zien dan ook zelden een toename van de bevolking (Terneuzen, Oostburg, Breskens, Sas van Gent) en vele gemeenten constateren een voortdurende teruggang. Na de oorlog in ons gebied geves tigde nieuwe industrieën leiden merendeels een kwijnend bestaan of hebben het hoofd moeten bui gen. Zoals elders in den lande is kier de hoofdoorzaak het geringe bouwvolume, terwijl de woning-, bouwcapaciteit van onze streek om bij de opstelline van het du fl9n7ihh liilr lll't-rrnnl- K j_ Do nieuwe veerhaven ten Westen van Breskens? Nadat de voorzitter zijn jaarrec had uitgesproken, deelde hij med< dat de Kamer op 6 januari van d( Raad voor de Waterstaat een now had ontvangen over de plaats van de nieuwe veerhaven te Breskens. terwijl de Kamer op 19 januai' door een commissie uit deze Raad is gehoord te Middelburg. Aangezien in deze nota alleen wordt gesproken over een westha ven en een oosthaven, waarbij dez laatste diep landinwaarts was ge projecteerd met een toegangs weg geheel buiten Breskens om. heeft de Kamer verzocht alsnog met een expert te mogen ondei zoeken, of deze laatste haven ni> dichterbij Breskens kan worden geprojecteerd. Hiervoor werd d Kamer tot 1 februari de tijd gege ven. Rekening houdende met de toe komstige ontwikkeling van hei verkeer en de hierbij aansluiten de richtlijnen moet onze expert erkennen, dat het niet wel moge lijk is, de oosthaven zódanig te pro jecteren, dat de aanvoerweg door Breskens blijft lopen. De Kamer betreurt ten zeerste, dat zjj slechts enkele dagen de ge legenheid heeft gekregen dit vraagstuk te bestuderen, terwij1 ook geen mogelijk was geschapen aanzienlijk uitgaat boven het toe gestane volume. Een onderzoek hiernaar is dooi de Kamer van Koophandel te Mid delburg geëntameerd, en zo dade lijk zullen wij hiervoor Uw in stemming vragen. VV anneer w:_i de belangen van Zeeuws-Vlaanderen willen behar- ject door overleg rekening te hon den met bestaande desiderata. Wanneer de Kamer zich dus gezien de genoemde richtlijnen moet neerleggen bij het feit, dat een zg. middenhaven onmogelijk is, dan zal de Kamer ook moeten erkennen, dat de keuze -tussen een westhaven en de ontworpen oost haven niet moeilijk io, omdat de tigen, kunnen wij niet toestaan, westhaven kortere vaarteden geeft iiilf nn?A tfrncJ/ l.es.R 1 dat onze streek wordt leeggezo gen. Daarvoor zijn huizen nodig en opheffing van onze afzondering. Wij zullen zelf deze vraagstukken in de eigen streek moeten bestu deren en entameren en wij mo gen niet wachten totdat men op het ministerie tijd heeft gevonden om, nA het grote Deltaplan, aan dacht aan onze streek te besteden. Gaarne wil ik de vergroting van de Technische school te Terneu zen memoreren, die zeker in een grote behoefte voorziet. Wanneer in onze streek een u.t.s. zou wor den gesticht, meen ik dat deze in Terneuzen het beste op zijn plaats zal zijn, omdat hier ook de leer krachten voor algemeen vormend onderwijs gevonden kunnen wor den. En wanneer in onze provincie 9lechts één u.t.s. zou worden toe gewezen, is de keuze niet moeilijk, wanneer men bedankt dat op Wal cheren de „De Ruyters.chool" en de bedrijfsschool van „De Schelde" al boven het niveau van de gewone technische school uitgaan, terwijl in onze streek, welke rijk is aan industrie, geen enkele technische school gevonden wordt boven het niveau van „lagere" technische school. Mijne lieren, thans wil ik U een overzicht geven van de toestand van het bedrijfsleven in ons gebied over het jaar 1955. Alle gegevens z\jn nog wel niet binnengekomen, maar uit hetgeen nu volgen zal, zult U ongetwijfeld reeds een in- Beter gezegd, van de aanvang af liseerd zal zijn doen wachten, alvorens zij gerea- druk kunnen krijgen over de gang licaop/I toI Ttm 1 n n to Lom Kii knL 1...4v,!tf,.l van zaken bij het bedrijfsleven. en minder cultuurgrond kest. Wanneer dan in de toekomst deze veerhaven via een boulevard langs het strand met de bestaan de haven zou worden verbonden, zou de gemeente Breskens tenmin ste enige compensatie kunnen krij gen voor do aanzienlijke schade, welke het bedrijfsleven door he-: verlies van het doorgaand verkeer, gaat lijden. De Kamer heeft zich dan ook noodgedwongen bij een westhaven moeten neerleggen en in dien zin zal dan ook door de Gemeente Breskens en het aldaar gevormde actiecomité worden geschreven: „De Kamer was gedwongen, ge zien de zeer korte tijd, die de Ka mer was gegeven, Uw, steun toe te zeggen voor de aanstelling van een expert, en de Kamer verzoekt U alsnog Uw goedkeuring te wij len geven om de gemaakte kosten voor deskundig advies voor 1/3 voor rekening van onze Kamer te mogen nemen. In ons volgend nummer volgt het verder verslag dezer vergade ring. VRIJDAG 3 FEBRUARI Breskens Terneuzen Hansweert Walsoorden v.m. 6.28 7.03 7.43 7.53 n.m. 6.57 7.32 8.12 8.22

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1956 | | pagina 1