De Brits-Amerikaanse besprekingen
te Washington
Rad
van H. K. H. Pri nses Beatrix
Zeeuws-Vlaand eren mag voorlopig op geen
verbetering van de verkeerssituatie rekenen!
lö-rede
Nieuwe Nederlandse
nota over toelating
mr. Van Emf,el
PRINS BERNHARD
IN GENEVE
Nieuwe Indonesische
aide memoire
HET WEER
WEERBERICHT.
ZON- EN
MAANSTANDEN
Vergadering Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Zeeuws-Vlaanceren
Een tunnel de enige oplossing!
De geringe toewijzing van bouwvolume een ernstige
handicap voor Zeelands industriegebied!
HOOGWATER
Frankering bij abonnement Terneuzen
Directeur-Hoofdredacteur I- van de Sande
Noordstraat 5557 Terneuzen
Redactie-adres:
Telefoon 2073 en 2510
Na 5 uur uitsluitend 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: 5,35 per kwartaal; per
maand f 1,80; per week 43 cent. Losse nrs 8 ct.
DONDERDAG 2 FEBRUARI 1956.
11e Jaargang Nr 3679.
Verschijnt dagelijks Uitgeefster N. V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen.
Advertentieprijs per mm 15 ct; minimum per
advertentie 2,25.
Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels L
iedere reae) meer 20 cent
Vermelding: Briefen onder nummer, of: Adres
Bureau van dit Blad 20 cent meer.
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur
Voor het Maandagnummer: Zaterdags 10 uur.
Do Britse on Amerikaanse mi
nisters van Buitenlandse Zaken,
Selwyn Lloyd en Dulles, hebben
op het State Department te Wasr
1 rington gesproken over proble
men betreffende het Midden- en
bet Verre-Oosten, waaronder een
Brits voorstel om de beperkingen
op de handel met communistisch-
(Una te verminderen.
Vervolgens gingen zij vóór de
lunch naar het Witte Huis, waar
sir Anthony Eden en president
Ktsenhower rich bij hen voegden
en deelnamen aan het laatste
half uur van hun conferentie, die
in totaal twee uur duukde.
Vóór de besprekingen tussen
de president en de Britse pre
mier had het Amerikaanse mini
sterie van Defensie de krachtigst
mogelijke druk uitgeoefend om
te verhinderen, dat de handelsbe
sprekingen jegens China worden
verzacht, hetzij door Engeland
alleen, hetzij bij overeenkomst
door de Westelijke mogendheden.
Wat het Midden-Oosten betreft
worden de kansen om tot een ge
meenschappelijke politiek te ko
men door sommige Washington-
se commentators op zijn best ge
ring geacht, ondanks het feit dat
de meningsverschillen maandag
officieel zeer klein werden ge
noemd.
De Amerikaanse en Britse lei
ders hebben woensdag, op de der-
ris dag van hun besprekingen te
Wasktuigton van gedachten ge
wisseld over twee belangrijke
kwesties het beperken van de JiM
proeven met waterstofbommen
m het treffen van militaire maat
regelen ter voorkoming van een
nieuwe, oorlog tussen de Arabi
sche staten en Israël.
Het overleg tussen minister
Dulles en Selwyn Lloyd over het
eerstgenoemd punt werd bijge
woond door de voorzitter van de
Amerikaanse commissie voor
atoomenergie, admiraal Strauss.
Het standpunt, dat premier Eden
-en minister Selwyn Lloyd reeds
eerder hebben uiteengezet is, dat
het Westen het over een eventu
ele beperking van de proeven
met waterstofwapens eens moet
rijn, vóórdat de ontwapenings
commissie van de V.N. in maart
bijeenkomt. Engeland noch Ame-
iUta wil een verwacht Sowjet-
voorstel voor een totale afschaf
fing van dergelijke proefnemin
gen zo maar van de hand wijzen,
zonder een of ander constructief
tegenvoorstel te doen. De groot
ste moeilijkheid wordt gevormd
door het feit, dat men er tot dus-
in het Midden-Oosten krijgen,
hetgeen het Westen tot elke prijs
wil verhinderen.
Een andere, meer waarschijnlij-
ke mogelijkheid is, dat Britse
ver met in is geslaagd de vraagj-roepen Dp Cyprus en Ameri-
4- r, Lort TY^/w* orvn_
te beantwoorden, hoe men con
trole op de proeven kan uitoefe
nen en hoe men er zeker van kan
zijn, dat overeenkomsten tot be
perking er van worden nageko
men. Het is wel mogelijk te con
stateren, wanneer dergelijke wa
pens tot ontploffing zijn gebracht
doch de grootte er van kan niet
worden bepaald.
Wat het geschil tussen de Ara
bische landen en Israël betreft is,
kaanse vlooteenheden in de buurt
van Palestina worden gehouden
om in te grijpen, als een van de
partijen de bestandsovereen
komst verbreekt. Op deze wijze
zou ook enigszins tegemoet wor
den gekomen aan de Israëlische
wens, dat het Westen zich ver
plicht Israël te hulp te komen als
het wordt aangevallen.
Hoewel Frankrijk bij een der
gelijk plan zeker zal worden be
naar verluidt, gesproken over de trokken, zal van dit land, met het
mogelijkheid om troepen der
V.N. te legeren in de gedemilita
riseerde zones tussen Israël en
zijn buurlanden. Een groot na
deel hiervan zou echter zijn, dat
dan ook de Sowjet-Unie en moge
lijk haar bondgenoten een bijdra
ge tot deze strijdmacht zouden
willen leveren ën zo vaste voet
oog op zijn moeilijkheden in
Noord-Afrika, waarschijnlijk niet
worden gevraagd, ook troepen bij
te dragen.
President Eisenhower gaat van
daag voor het weekeinde naar z'n
boerderij te Gettysburg om uit
te rusten van de besprekingen
met de Britse leiders.
INDONESIë.
Een woordvoerder van het Indo
nesische ministerie van Buiten
landse Zaken heeft woensdag
medegedeeld, dat de waarnemen
de Nederlandse hoge commissa
ris in Djakarta, de heer H. Hage
naar, dinsdag 'n nota heeft over
handigd aan cie secretaris-gene
raal van het ministerie van Bui
tenlandse Zaken, Ruslan Abdul-
gani. De nota zou volgens de
woordvoerder betrekking hebben
op de toelating van mr Van Em-
pel als verdediger in het proces-
Jungschlager.
De woordvoerder deelde voorts
mede, dat tot dusverre nog geen
antwoord van de Nederlandse re
gering is ontvangen op de Indo
nesische nota, die zondag jl. aan
de Nederlandse hoge commissa
ris in Djakarta is overhandigd.
H.K.H. Prinses Beatrix heeft Ik heb vernomen, dat van vele
gisteravond voor beide Neder- kanten de wens is opgekomen
lmdse radiozenders de volgende aan deze dag een wat meer alge
toespraak gehoudenmeen feestelijk karakter te geven.
„Het is met gevoelens van gro- Maar u zult begrijpen, dat in ver
te vreugde, dat ik mij vandaag band met het drukke schoolwerk
door de radio tot u wend. van dit eindexamen-jaar en het
Ik wil een woord van dank buitengewoon ongunstige jaarge-
richten tot allen, die aan mij ge- tijde, het mij beter leek te wacn-
dacht hebben en van hun goede ten tot na mijn examen. Ik hoop
wensen hebben blijk gegeven, dat u binnenkort hierover nade.
Hetgeen my het moest getroffen re bijzonderheden kunnen worden
heeft, is, dat zovelen met mij meegedeeld.
hebben meegeleeJd. Het is zo van-1 Met hoeveel genoegen ik uitzie
zelfsprekend voor een jarige zijn naar de dag, waarop ik persoon-
dank te betuigen, dat men de zin [Ilet u jn contact kan komen,
ervan vergeet, maar in dit woord behoef ik u niet te zeggen,
„dank" ligt alles opgesloten, wat
ik jegens u voel.
Tenslotte hoop ik, dat u mijn
dankbaarheid, welke ik op deze
—wijze geuit heb, wilt aanvaarden."
Blikgroenten
IN li MIN UTEN
KLAAR OP TAFEC
Prins Bernhard is woensdag in
Genève aangekomen, waar hij de
vergadering van de uitvoerende
raad van het Europese Culturele
Centrum, waarvan hij lid is, zal
hjwonen. Hij was vergezeld van
prof. Wiarda, voorzitter van het
Prins-Bernhard-Fonds, en de heer
Rijkens, bestuurslid van de „Fo-
dation Européenne de Culture".
De Prins zal twee dagen in Genè
ve blijven.
Indonesië verzoekt hervatting
van de conferentie op 2
of uiterlijk 3 februari.
Woensdagmiddag om 1700 uu
heeft de Indonesische zaakgelas-
tigde in Den Haag, de heer
Kweedhiehoo, een bezoek ge
bracht aan de regeringscommis
saris voor Indonesische aangele
genheden, mr. N. S. Blom, op
het ministerie van Buitenlandse
Zaken, waarbij hij in opdracht
van de voorzitter van de Indo
nesische delegatie een aide-
mémoire heeft overhandigd.
De woordvoerder van het In
donesische hoge commissariaat
in Den Haag heeft verklaard, da'
in bovengenoemde aide-mémorn
het volgende is opgenomen:
„Met het oog op de tijd, dio
reeds verstreken is sinds de In
donesische aide-mémoire van 23
januari 1956, wil de voörzitte
van de Indonesische delegatie
nogmaals wijzen op de noodzaa
tot het vaststellen van een defi
nitieve datum, waarop de her
vatting van de onderhandelingen
op de basis van de bereikte re
sultaten en afspraken van 7
januari 1953 zal moeten geschie
den.
De voorzitter van de Neder
landse delegatie wordt uitgeno
digd ermede akkoord te gaan-
als datum voor de hervattin-
vast te stellen heden, donderdag
2 februari of uiterlijk vrijdag 3
februari 1956, opdat de bespre
kingen tegen het einde van deze
week kunnen worden beëin
digd", aldus genoemde woord
voerder.
In de zeer koude en droge arc
tische lucht die met een strie
mende oostenwind ons land is
binnengestroomd, kon de tempe
ratuur woensdag, ondanks het
feit, dat de zon de gehele dag ge
schenen heet, vrijwel niet stijgen.
Op de kuststations, zoals Den
Helder, Valkenburg en Hoek van
Holland steeg het kwik tot 8,
in het eesten van het land was
het maximum evenwel 13, ter
wijl in Witteveen het kwik niet
boven de 15 kwam.
Een storing, die zich, vergezeld
van enige sneeuw, het afgelopen
etmaal over Finland en de Oost
zee naar het westen verplaatste,
zal vandaag ook het weer in Ne
derland beïnvloeden. Op de nade
ring ervan krimpt de wind n.l.
naar noord tot noordwest, zodat
dan van de Noordzee enkele
sneeuwbuien het land kunnen
binnendrijven. De storing wordt
gevolgd door een noordoostelijke
luchtstroming, maar deze voert
aanmerkelijk minder koude
tucht, waarin maar lichte tot ma
tige vorst voorkomt, naar ons
land. Deze lucht, die afkomstig
Is van de Atlantische Oceaan
stroomt om het Scandinavische
hogedrukgebied heen, via het
Poolgebied, Noord-Europa weer
binnen. In Finland bijv., waar het
nachts nog 25 tot 30 graden
had gevroren, liep de tempera
tuur woensdagmiddag op tot
vlak bij het vriespunt
medegedeeld door het K.N.M.I. te
De Bilt, geldig van donderdag
ochtend tot donderdagavond.
Afnemende vorst.
Van het noorden uit toenemen
de bewolking en plaatselijk
sneeuw. Overwegend matige
wind uit noordelijke richtingen.
In de ochtend nog strenge, maar
later matige tot lichte vorst.
ZON MAAN
op onder op
Febr.
2 8.22 17.30 0.22
3 8.21 17.32 1.34
4 8.19 17.34 2.42
onder
10.17
10.43
In de Woensdag in hotel „Rot
terdam gehouden vergadering van
de Kamer van Koophandel en Fa
brieken voor Zeeuwsch-Vlaanderen
sprak de voorzitter, ir. C. A. L.
Horstmann de volgende jaarrede
uit:
Bij de intrede van het nieuwe
jaar worden wij overstroomd met
een onnoemlijk aantal jaarredes,
waarin men vaak dezelfde vraag
stukken, zij het dan op verschui
lende wijze, behandeld vindt.
Waar onze vergadering eerst
plaats vindt nadat alweer een
maand van 1956 is verstreken,
meen ik goed te doen slechts een
aantal punten aan te roeren, die
in direct verband staan met onze
streek, en dan nog in beknopte
vorm, omdat enkele hiervan zo
dadelijk in uw vergadering ter
sprake zullen komen.
Wanneer ik dan wederom het
allesoverheersende probleem van
de verbindingen met overig Neder
land aansnijd, dan moet ik consta-
reed kunnen komen op een mo
ment dat alleen de aanwas van het
verkeer al groter zal zijn dan wat
deze boten zullen kunnen verwer
ken.
Het veer BreskensVlissingen
staat, evenals vorige jaren, aan de
top en vooral wat betreft het toe
ristenverkeer. Een afdoende ver
betering van de opstellingsplaats
aan de Vlissingse kant zou geen
overbodige luxe zijn.
In Breskens zal een beslissing
betreffende de plaats van de veer
haven spoedig worden genomen.
Het rapport van prof. Haccoü
over de verkeersverbindingen van
ons gebied met overig Nederland
is gereedgekomen en voorgelegd
aan de Directeur-Generaal van de
Rijkswaterstaat, Ir. Maris. Wij
hebben hierover nog niets naders
vernomen, maar op de gehouden
Deltadag van 26 januari j.l. is het
standpunt van Ir. Maris Lo.v.
onze wensen wel duidelijk gewor
den. Het is jammer dat U niet
allen op deze Deltadag geweest is,
teren, dat hierin het afgelopen1 maar wij hadden slechts een uit-
jaar geen merkhare verbetering is
gekomen Ja, met uitzondering
van het totstandkomen van de
helikopterverbinding en van de
busdienst op Breda, zien wij een
steeds toenemende achteruitgang
tengevolge van het enorm groeien
de verkeer. Wij hopen erin te zul
len slagen, dat de helikopterdienst
wordt voortgezet omdat onze proef
heeft aangetoond, dat deze goed
bezet is, ondanks de winterperiode.
De busdienst op Breda voorziet
nog steeds in een behoefte en heeft
haar bestaansrecht bewezen.
Maar het automobielverkeer in
ons land nam sinds 1953 nog ster
ker toe dan door Waterstaat voor
speld was, en wel voor 1970 een
coëfficiënt van 2Vi.
Beziet men de grafiek van de
Memorie van Antwoord op de be
groting van Waterstaat 1956, dan
gaan we eerder naar een cijfer van
3Ys dan van 2M> maal de verkeers
dichtheid in 1953. Dit betekent dat
wij het destemeer betreuren, dat
de veerdiensten over de Wester-
sehelde niet sneller worden uitge
bouwd. Zo konden de St. Anneke-
boten niet worden gehuurd en
moet de enige aanwinst van het
afgelopen jaar, de verlengde „Dor
drecht", bij stevige wind uit de
vaart genomen worden.
In 1952 bedroeg het aantal ach
tergebleven auto's 24,8 van het
totaal vervoerde auto's en in 1955
was dit aantal gestegen tot 31
Het aantal auto's dat in novem
ber en december 1955 niet per eer
ste gelegenheid in Perkpoldor
Kruiningen kon worden overgezet, I
en dus een half uur of langer
moest wachten, is enorm.
De toestand wordt aan dit veer
werkelijk onhoudbaar en we zien
dan ook reeds vele regelmatige be
zoekers van Zeeuws-Vlaanderen,
b.v. marktkooplieden, wegblijven,
omdat zij dooi enkele uren wacht
tijd niet op tijd ter plaatse, en niet
op tijd terug kunnen zijn. Ook de
eventuele bouw van twee boten
van 100 m lengte zal geen verbete-
nodiging ontvangen voor één afge
vaardigde van on#e Kamer.
Op deze Deltadag is in ieder ge
val duidelijk geworden, dat
Zeeuws-Vlaanderen voorlopig op
geen enkele verbetering van de
situatie mag rekenen.
Terwijl wij in Zeeland nog steeds
11.14 ring brengen omdat deze eerst ge-
hopen op twee nieuwe boten van
100 m, sprak Ir. Maris slechts over
één boot.
Als Nederlanders waren wij
mede trots op het grote nationale
Deltaplan. Het is een bewijs van
ons kunnen, een uiting van onze
welvaart. Maar als Zeeuws-Vla-
ïningcn werden wij bitter gestemd,
omdat er voor ons gebied geen
enkele verbetering komt. Integen
deel. Door de te verwachten grote
verkeerstoename zullen wij nog
langer moeten wachten bij de veer
diensten, nog verder verwijderd ra
ken van de randstad Holland, ter
wijl overal elders in ons land de
verbindingen zullen verbeteren en
verkorten. Het werd ons wel zeer
duidelijk gezegd. Het Deltaplan is
zó, dat er voorlopig niet gedacht
kan worden nog andere grote
werken uit te voeren. Bovendien
ontbreekt hiervoor de tijd. Het
vraagstuk van de Westerschelde
is niet bestudeerd in het kader van
het Deltaplan, omdat anders dit
plan langer op zich zou hebben la
ten wachten. Niet omdat het niet
I belangrijk zou zijn. En ten aanzien
van een tunnel merkte Ir Maris
i op, dat men dit niet op een vrije
zaterdagmiddag kan beslissen.
Maar ook wfl willen, vooral in
een tijd waarin iedereen, en zeker
de Regering, spreekt over verde
ling van welvaart, mede profiteren
van die grotere welvaart.
Als West-Brabant al klaagt over
haar isolement, hoeveel groter is
dan niet het onze?
Zolang er geen beslissing is over
het Moerdijkkanaal, wordt de weg
RoosendaalMoerdijk niet uitge
voerd. Dit zou ons 12 km hebben
bespaard.
Houden we nu rekening met de
geschetste situatie, en zien we, dat
er thans opdracht is gegeven
voor zegge en schrijven één boot,
dan zien we, dat we met onze veer
diensten achter de feiten aan slen
teren. We kunnen dan keer ge
makkelijk voorspellen, dat, als deze
boot er zal zijn, er nog één of meer
boten meer tekort zullen zijn dan
thans.
Ook ir. Maris erkende, dat wij
ons geen illusies moeten maken
dat de spanningen bij de veren door
deze éne boot zullen verdwijnen.
Rekenen we erop, dat volgens
Ir. Maris, er tijdens de uitvoering
van het Deltaplan geen aandacht
kan worden besteed aan andere
grote werken, dan zullen wjj dus
nog 25 jaar moeten wachten!
Iedereen begrijpt dat dit niet kan
en zeker niet, wanneer het verkeer
toeneemt zoals Ir Maris voorspelt.
Wanneer wij nu rekening houden
met de geschetste toestand en met
de vrij pessimistische verwachtin
gen, moeten wij toch ook erkennen
dat een tunnel bij Saaftinge, wan-
dienen wij Provincie en Rijk voor
ons idee te interesseren. En als Ne
derland dan in staat is om België
een 25 miljoen gulden aan te bie
den, indien zij de eerdergenoemde
tunnel wil bouwen, welke kunnen
worden iLfgelost via de in België
gebruikelijke tolheffing voor de
tunnel, dan ben ik ervan overtuigd,
dat wij in België met vreugde be
groet zullen worden.
In de komende periode zal mijn
aandacht op het bovengenoemde
project gericht zijn en ik hoop dat
dit voorstel in de naaste toekomst
kan worden bestudeerd door het
E.T.I., de Prov. Planologische
Dienst, Provinciale Staten, gedele
geerden van Economische Zaken
en Waterstaat, alsmede door Ge
meentebesturen en de Rijksdienst
voor het Nationale Plan.
Dat ons land natuurlijk alvorens
hierover te gaan praten, het Schel-
destatuut o.a. in dier voege dient
te wijzigen, dat Nederland niet
meer het recht zal hebben de vaart
op Antwerpen af te sluiten, spreekt
vanzelf. Ik sluit mij hier gaarne
aan bu de rede van Mr Teilegen,
burgemeester van Terneuzen, om
dat een dergelijke clausule in de
tegenwoordige internationale om
standigheden belachelijk is.
Wanneer wij even bij het ver
keer te water blijven, moet ik U
mededelen, dat er geen vorderin
gen zijn t.a.v. de haven Terneuzen.
V/ij weten, dat Gedeputeerde Sta-
ïteis van L'toyo naar Genève
afgelast.
Naar wij vernemen, heeft de
Indonesische gezant in bijzondere
missie, mr. Utoyo Ramelan, die
voornemens was zich woensdag
middag naar Genève te begeven,
op het allerlaatste moment we
gens „bijzondere bezigheden" zijr.
reis afgelast. Nadere mededelin
gen hieromtrent konden niet
worden verkregen.
Ü2S tén* v^n Zeeland ^^rom hebben
haar geld zeker in de eerste tijd
niet zal opbrengen, wanneer deze
alleen voor Zeeuws-Vlaanderen zou
worden gebouwd.
Er is echter een gelukkige om
standigheid. Ook in Antwerpen is
een nieuwe tunnel nodig. En deze
zal planologisch gezien, in het
noorden onder de Schelde moeten
komen, aansluitend op de zgn. Be-
neluxweg.
Deze moet komen ten noorden
van de Antwerpse haven en indu
strieterreinen, en in het. verlengde
van de nieuwe weg bij Kalloo.
Wij, grensbewoners, zien de Ne
derlands-Belgische grens niet meer
als een hinderpaal, hoogstens als
een plaats waar wij de douane
ambtenaren een goede dag wen
sen. Wij kunnen ook in het kader
van de Benelux denkende, zeggen,
dat een dergelijke tunnel het Bel
gisch en het Nederlands belang zal
dienen.
Indien deze tunnel er zou komen,
met aansluiting op Hulst, en op
de toekomstige Oost-West-weg
door Zeeuws-Vlaanderen, dan zal
daar 60% van het huidige verkeer
van PerkpolderKruiningen door
gaan (40% is inter-Zeeuws) en bo
vendien een flink gedeelte van het
verkeer van BreskensVlissingen.
Deze tunnel zou de overbelaste
Antwerpse tunnel ontlasten en de
directe verbinding via de Benelux-
weg worden van Rotterdam en
naar het industriegebied Gent,
Kortrijk, Lille enz.
Maar wij moeten en kunnen niet
wachten totdat de Belgen ons deze
tunnel komen aanbieden. Integen
deel. Evenals Goeree en Oeverflak-
kee geld kan voteren voor een
brug van 14 miijoen gulden, en
evenals Vlaardingen in staat was
do nieuwe verkeerstunnel te finan
cieren, zo moet het ook mogelijk
zijn, dat de Zeeuws-Vlamingen een
bedrag bijeenbrengen, in de vorm
van een lening. Ik denk hierbij in
de orde van grootte van 5 miljoen
gulden.
Ik herinner aan de samenwer
king, welke mogelijk was, destijds
zonder steun van het Provinciaal
Bestuur, om de helikopterdienst
tot stand te brengen. Wanneer on
ze streek een dergelijke lening zou
kunnen opbrengen zal zeker de
Provincie en het Rijk niet achter
blijven.
gerappelleerd bij het Ministerie
van Verkeer en Waterstaat om 'n
beslissing over het voorstel van de
Commissie Haven Terneuzen,
waarvoor uw vergadering een be
drag van 5.000,lieeft gevoteerd.
Het Bestuur zal deze kwestie nog
overwegen en dan deze zaak direct
opnemen met het Ministerie van
Economische Zaken.
Wanneer we zien, dat in het af
gelopen jaar het aantal geschutte
zeeschepen met 26% is toegeno
men en het tonnage met 27%, ter
wijl het goederenvervoer, alleen in
de haven van Terneuzen toenam
met 44%, dan zien we, dat ondanks
de slechte outillage van de haven,
Terneuzen in ruime mate meedoet
aan het steeds toenemende ver
keer. Een definitieve oplossing van
het havenprobleem kan dus niet
blijven wachten.
Hoewel in Gent de werkzaamhe
den aan de verbreding van het ka
naal steeds voortgang vinden, is er
nog steeds geen beslissing geno
men.
Wij hopen dat ook dit vraagstuk
in 1956 tot een oplossing zal wor
den gebracht, al willen wij herha
len, dat wij geen Nederlands be
lang zien in deze verbreding van 't
kanaal en eerder verwachten, dat
het nog hogere zoutgehalte de in
dustrie voor nög grotere kosten
zal plaatsen.
Wat betreft de landwegen, ver
wachten we op korte termijn een
oplossing voor de weg Hoofdplaat
Nummer Eén. Aangezien de Mid
denweg door de Braakmanpolder
bijna gereed is en w\j vertrou
wen dat ook de aansluitende we
gen daarna niet lang meer op zich
zullen laten wachten is dan ten
minste weer een groot deel van
een Oost-West-weg gereedgeko
men. Het is alleen te betreuren,
dat juist het middengedeelte van
een dergelijke weg, met name de
overgang over het kanaaj Gent
Terneuzen en de aansluiting op de
weg naar Zaamslag, nog wel lang
op zich kan laten wachten, indien
de beslissing over de verbreding
van kanaal wederom zou worden
uitgesteld. En daarmee zal dan de
weg, welke het meest voor de hand
ligt in een langwerpige streek als
de onze, namelijk die in de lengte
richting, nog weer jaren op zich
Ten aanzien van het postverkeer
kan ik U meedelen, dat een daü-
nitieve regeling voor het vervoer
via Antwerpen bij mist, in voorbe
reiding is.
Instelling Postraad.
De instelling van een postraad
voor Zeeland kan ertoe budragen,
dat het overleg over eventuele
wensen wordt bevorderd. Met gro
te voldoening namen we kennis
van de mededeling dat de algehele
automatisering van onze streek 'n
jaar eerder zal gereedkomen dan
oorspronkelijk was geraamd.
Het telefoonverkeer met België,
en voornamelijk met Brussel,
geeft nog steeds aanleiding tot
klachten, waarvan de oorzaak in
België moet worden gezocht.
De seizoenwerkloosheid.
Ten aanzien van het vraagstuk
van de arbeidsmarkt moeten wij
opmerken, dat in het westen nog
steeds een vrij grote seizoenwerk
loosheid heerst. In hét oosten ech
ter, en met name in de kanaalzone,
ia een groot arbeiderstekort, waar
door voor het aantrekken van ar
beiders o.a. voor de invoering van
de 42-urige werkweek in volconti-
nu-dienst een groter beroep op
Belgisch personeel moest worden
gedaan. Wij zien dan ook zelden
een toename van de bevolking
(Terneuzen, Oostburg, Breskens,
Sas van Gent) en vele gemeenten
constateren een voortdurende
teruggang.
Na de oorlog in ons gebied geves
tigde nieuwe industrieën leiden
merendeels een kwijnend bestaan
of hebben het hoofd moeten bui
gen. Zoals elders in den lande is
kier de hoofdoorzaak het geringe
bouwvolume, terwijl de woning-,
bouwcapaciteit van onze streek om bij de opstelline van het du
fl9n7ihh liilr lll't-rrnnl- K j_
Do nieuwe veerhaven ten
Westen van Breskens?
Nadat de voorzitter zijn jaarrec
had uitgesproken, deelde hij med<
dat de Kamer op 6 januari van d(
Raad voor de Waterstaat een now
had ontvangen over de plaats van
de nieuwe veerhaven te Breskens.
terwijl de Kamer op 19 januai'
door een commissie uit deze Raad
is gehoord te Middelburg.
Aangezien in deze nota alleen
wordt gesproken over een westha
ven en een oosthaven, waarbij dez
laatste diep landinwaarts was ge
projecteerd met een toegangs
weg geheel buiten Breskens om.
heeft de Kamer verzocht alsnog
met een expert te mogen ondei
zoeken, of deze laatste haven ni>
dichterbij Breskens kan worden
geprojecteerd. Hiervoor werd d
Kamer tot 1 februari de tijd gege
ven.
Rekening houdende met de toe
komstige ontwikkeling van hei
verkeer en de hierbij aansluiten
de richtlijnen moet onze expert
erkennen, dat het niet wel moge
lijk is, de oosthaven zódanig te pro
jecteren, dat de aanvoerweg door
Breskens blijft lopen.
De Kamer betreurt ten zeerste,
dat zjj slechts enkele dagen de ge
legenheid heeft gekregen dit
vraagstuk te bestuderen, terwij1
ook geen mogelijk was geschapen
aanzienlijk uitgaat boven het toe
gestane volume.
Een onderzoek hiernaar is dooi
de Kamer van Koophandel te Mid
delburg geëntameerd, en zo dade
lijk zullen wij hiervoor Uw in
stemming vragen.
VV anneer w:_i de belangen van
Zeeuws-Vlaanderen willen behar-
ject door overleg rekening te hon
den met bestaande desiderata.
Wanneer de Kamer zich dus
gezien de genoemde richtlijnen
moet neerleggen bij het feit, dat
een zg. middenhaven onmogelijk
is, dan zal de Kamer ook moeten
erkennen, dat de keuze -tussen een
westhaven en de ontworpen oost
haven niet moeilijk io, omdat de
tigen, kunnen wij niet toestaan, westhaven kortere vaarteden geeft
iiilf nn?A tfrncJ/ l.es.R 1
dat onze streek wordt leeggezo
gen. Daarvoor zijn huizen nodig
en opheffing van onze afzondering.
Wij zullen zelf deze vraagstukken
in de eigen streek moeten bestu
deren en entameren en wij mo
gen niet wachten totdat men op
het ministerie tijd heeft gevonden
om, nA het grote Deltaplan, aan
dacht aan onze streek te besteden.
Gaarne wil ik de vergroting van
de Technische school te Terneu
zen memoreren, die zeker in een
grote behoefte voorziet. Wanneer
in onze streek een u.t.s. zou wor
den gesticht, meen ik dat deze in
Terneuzen het beste op zijn plaats
zal zijn, omdat hier ook de leer
krachten voor algemeen vormend
onderwijs gevonden kunnen wor
den. En wanneer in onze provincie
9lechts één u.t.s. zou worden toe
gewezen, is de keuze niet moeilijk,
wanneer men bedankt dat op Wal
cheren de „De Ruyters.chool" en
de bedrijfsschool van „De Schelde"
al boven het niveau van de gewone
technische school uitgaan, terwijl
in onze streek, welke rijk is aan
industrie, geen enkele technische
school gevonden wordt boven het
niveau van „lagere" technische
school.
Mijne lieren, thans wil ik U een
overzicht geven van de toestand
van het bedrijfsleven in ons gebied
over het jaar 1955. Alle gegevens
z\jn nog wel niet binnengekomen,
maar uit hetgeen nu volgen zal,
zult U ongetwijfeld reeds een in-
Beter gezegd, van de aanvang af liseerd zal zijn
doen wachten, alvorens zij gerea- druk kunnen krijgen over de gang
licaop/I toI Ttm 1 n n to Lom Kii knL 1...4v,!tf,.l
van zaken bij het bedrijfsleven.
en minder cultuurgrond kest.
Wanneer dan in de toekomst
deze veerhaven via een boulevard
langs het strand met de bestaan
de haven zou worden verbonden,
zou de gemeente Breskens tenmin
ste enige compensatie kunnen krij
gen voor do aanzienlijke schade,
welke het bedrijfsleven door he-:
verlies van het doorgaand verkeer,
gaat lijden.
De Kamer heeft zich dan ook
noodgedwongen bij een westhaven
moeten neerleggen en in dien zin
zal dan ook door de Gemeente
Breskens en het aldaar gevormde
actiecomité worden geschreven:
„De Kamer was gedwongen, ge
zien de zeer korte tijd, die de Ka
mer was gegeven, Uw, steun toe
te zeggen voor de aanstelling van
een expert, en de Kamer verzoekt
U alsnog Uw goedkeuring te wij
len geven om de gemaakte kosten
voor deskundig advies voor 1/3
voor rekening van onze Kamer te
mogen nemen.
In ons volgend nummer volgt
het verder verslag dezer vergade
ring.
VRIJDAG 3 FEBRUARI
Breskens
Terneuzen
Hansweert
Walsoorden
v.m.
6.28
7.03
7.43
7.53
n.m.
6.57
7.32
8.12
8.22