Begrotingstekort van 580 millioen gulden
I
Voor 1656 bouw van 70.000 woningen geprojecteerd
DE STAATSSCHULD DAALT
1360 millioen voor defensie
TWEEDE BLAD
Woensdag 21 September 1955
10e Jmjtrgmmg No. 3565
WAAR GAAT HET GELD HEEM?
UITGAVEN V.D. VERSCHILLENDE ONDERWERPEN V. STAATSZORG
1955-1956 (IN MILL. GULDENS)
Middelen en uitgaven van de staat
v>
E VRIJE ZEEUW
De miilioenennota 1956
Bij de begroting voor 1956 heeft als doelstelling voor ogen gestaan,
binnen de grenzen der financiële mogelijkheden door middel van
de rijksfinanciën by te dragen tot een verdere evenwichtige expan
sie van de Nederlandse volkshuishouding in haar verschillende
economische, sociale en culturele aspecten. Om een dergelijke expan
sie niet te belemmeren, is er bij het opstellen van de begroting naar
gestreefd de stijging der rijksuitgaven zoveel mogelijk binnen de
perken te houden, aldus de minister van Financiën in de miilioenen
nota, die de gisiteren ingediende begroting voor 1956 vergezelt. De
bewindsman kan echter niet verhelen, dat de verdere ontwikkeling
van de rijksuitgaven hem met bezorgdheid vervult. Hij vat daarbij
in het oog de grote mate van con junctuur gevoeligheid der belasting
middelen en de eisen, die door het treffen van verschillende als
urgent beschouwde voorzieningen in de komende jaren aan het
staatsbudget zullen worden gesteld.
Het totaal der uitgaven voor
de gehele dienst wordt geraamd
op 6.682 millioen, welk bedrag
naar schatting voor 6.102 millioen
door budgetaire middelen wordt
gedekt. Er resteert derhalve een
ongedekt begrotingstekort van
580 millioen, waarvan 550 mil
lioen ten laste van de kapitaal-
dienst komt.
Wanneer men de begroting
voor 1956 in beschouwing neemt,
komt men tot de aanvankelijke
conclusie, dat het beeld niet fun
damenteel verschilt van dat van
de oorspronkelijke begroting
voor 1955. Ofschoon het tekort op
de lopende dienst voor 1956 (30
min) groter is dan het oorspron
kelijk voor 1955 geraamde (7
min), is deze dienst ten naaste bij
in evenwicht te achten, terwijl
het totale nadelige saldo van de
gehele dienst voor 1956 (580 min)
op hetzelfde niveau ligt als dat
voor 1955 (610 min).
Het geraamde voordelige saldo
(359 min) van de gewone dienst
is voor 1956 340 millioen lager
dan voor 1955 (699 min), ook al
wordt zowel van de niet-belasting-
middelen als van de belasting
middelen een hogere opbrengst
verwacht. Daarnaast moet reke
ning worden gehouden met een
hoger deficit van het landbouw-
egalisatiefonds (100 min).
VERGELIJKING 1955—1956.
In een meer gedetailleerde ver
gelijking van de begroting 1956
met die van 1955 wordt medege
deeld, dat de stijging van de uit
gaven op de gewone dienst (met
492 min) voor een deel moet wor
den toegeschreven aan een alge
meen werkende factor, n.l. een
toeneming van de personeelsuit
gaven (algemene loonronde per
1 October 1954, bijzondere sala
risherziening rijkspersoneel en
natuurlijke groei). Daarnaast
geven de begrotingen van ver
schillende departementen meer
of minder belangrijke uitgaven
stijging te zien.
Met name betreft dit het onder
wijs in verband met een aanzien
lijke vermeerdering van ihet aan
tal leerlingen in alle sectoren
van het onderwijs; voorts de ver
sterking van zwakke plaatsen in
hoogwaterkeringen ter beveili
ging van het Delta-gebied; onder
houd en verbetering van kust-
tot stand zijn gekomen, zoals de
verhoging van de tijdelijke bijslag
op de Indonesische pensioenen;
regeling van de rechtsbijstand
aan on- en minvermogenden in
civiele zaken; regeling van het
kleuteronderwijs en bijdrage en
lening aan Suriname in verband
met het tienjarenplan.
Met een en ander zal naar
schatting een bedrag zijn gemoeid
van 50 millioen.
OMVANG NATIONALE
SCHULD.
Met betrekking tot de nationale
schuld kan worden medegedeeld,
dat deze wederom belangrijk is
gedaald en wel in het tijdsbestek
van 30-6-54 tot 30-6-55 met een be
drag van 1.323 min. De binnen
landse schuld liep in dezelfde pe
riode met 1.625 millioen op tot
100.834 millioen. De oorzaak hier
van is o.m., dat in Januari van
dit jaar een langlopende staats
lening is uitgegeven, groot 600
min, en een bedrag van 1.200 min
aan bijzondere schatkistbiljetten
is omgezet in schatkistcertifica
ten met een langere looptijd,
waartegenover 114 min verplicht
op staatsleningen werd afgelost
en 63 min aan staatsobligaties
werd ontvangen wegens betaling
van belastingen.
Ondanks deze stijging der bin
nenlandse schuld daalde de tota
le binnenlandse schuld met 859
min. Dit is het gevolg hiervan,
dat de verplichtingen wegens her
stel van oorlogs- en watersnood-
schade met 922 min daalden, het
uitstaande bedrag aan schatkist-
napier met 1.238 min terugliep
en andere mutaties de vlottende
schuld nog eens verminderde met
324 millioen.
De buitenlandse schuld daalde
met 464 min, o.m. als gevolg van
versnelde aflossing op de lening,
verstrekt door de internationale
Bank voor Herstel en Ontwikke
ling.
DE MINISTER WAAR
SCHUWT VOOR OVER
DREVEN OPTIMISME.
In een slotbeschouwing wordt
aandacht geschonken aan een
aantal algemene gezichtspunten,
welke betrekking hebben op de
vooruitzichten en het beleid ten
aanzien van de rijksfinanciën.
Het huidige beeld dezer finan
ciën wordt in aanzienlijke mate
mate beïnvloedt voor onbe
paalde tijd is gewaarborgd.
Een eventuele terugslag van
de internationale conjunctuur zou
Nederland, gezien het open ka
rakter van zijn economie, in niet
geringe mate kunnen treffen.
Ook de rijksfinanciën zouden
hiervan de weerslag ondervinden.
Ook indien de gunstige inter
nationale conjunctuur voorlopig
mocht blijven voortduren, is een
geleidelijke vermindering van het
expansietempo waarschijnlijk. De
productie heeft zowel hier te lan
de als elders meer en meer de
maximale capaciteit benaderd,
waardoor de mogelijkheden tot
verdere uitbreiding worden ge
remd.
De huidige internationale hoog
conjunctuur houdt voorts een ge
vaar in voor inflatoire ontwikke
lingen, niet alleen in verband met
het hoge peil der bestedingen,
doch ook omdat daardoor kosten
stijgingen in de hand worden ge
werkt. Ook in ons land is dit laat
ste vraagstuk, zoals de ontwikke
ling in het recente verleden heeft
doen zien, in zekere mate actueel.
Daarbij zal men, wat de begroting
betreft, moeten waken tegen een
beleid, waarbij in een betekenen
de omvang en op langere termijn
prijsstijgingen zouden worden
verhinderd of opgevangen op de
voor bedrijfs- en gezinshuishou
ding minst voelbare wijze, name
lijk door het afwentelen van deze
stijgingen op de schatkist. Deze
gedragslijn is wel aanvaardbaar
als een bijdrage tot het verminde
ren van tijdelijke spanningen op
het gebied van lonen en prijzen,
doch niet als een duurzaam ele
ment van het budgetaire beleid.
Ofschoon een verdere ontwik
keling van verschillende over
heidsactiviteiten in samenhang
met de stijgende welvaart van ons
land op zichzelf verklaarbaar en
verheugend is, dient men naar
het oordeel van de miinster an
derzijds oog te hebben voor de
daaraan uit financiëel oogpunt
te stellen grenzen.
Niet alleen kan reeds onder
gunstige economische omstandig
heden een op te grote schaal ter
hand nemen van nieuwe over
heidsactiviteiten, die een min of
meer blijvende vergroting van
uitgaven betekenen, de handha
ving van evenwichtige staats
financiën in gevaar brengen, doch
bovendien zouden moeilijkheden
kunnen optreden, indien de mo
gelijkheid van een teruggang van
de conjunctuur werkelijkheid zou
worden. Een te hoog peil van de
niet op korte termijn reduceerba-
re overheidsuitgaven zou dan te
zamen met de noodzakelijke toe
neming van uitgaven ter vergro
ting van de werkgelegenheid en
ter leniging van sociale nood, een
zware belasting van de begroting
betekenen. Voorts zouden ver
schillende dezer uitgaven dan uit
een oogpunt van verruiming der
werkgelegenheid niet het meest
doeltreffend blijken te zijn.
Dit alles overziende, acht de
minister ten aanzien van de
toestand van 's rijks financiën
in zoverre een gunstig oordeel
op zijn plaats, dat deze toestand
in de afgelopen jaren belang
rijk is verbeterd en dat de be
groting 1956 ondanks de per 1
September 1955 van kracht ge
worden belastingverlaging, wat
de lopende dienst betreft onge
veer een evenwicht vertoont.
Desondanks blijft naar zijn me
ning een behoedzaam finan
ciëel beleid noodzakelijk.
iiuuu en vei unrtei iii£ van huöi*
verdedigingswerken, rivieren, ka-1 bepaald door de voortdurende
nalen, enz.; kosten noodvoorzie- hoogconjunctuur.
ning ouden van dagen in verband
met de stijging van het aantal
uitkeringsgerechtigden; alsmede'
voorschot voor de ontwikkeling
van de machinale landbouw in
Suriname en bijdrage aan de geld
middelen van Nederlands Nieuw-
Guinea.
Dat niettegenstaande de toe
neming der uitgaven met 492 mil
lioen het voordelige saldo van de
gewone dienst in vergelijking met
de begroting 1955 met niet imeer
dan 340 millioen daalt, is te dan
ken aan het feit, dat zowel de be
lasting-middelen als de niet-be-
lastingmiddelen een stijging te
zien geven, met 102 min en 50
min.
Volledigheidshalve wordt opge
merkt, dat in de begroting voor
1956 nog geen rekening is gehou
den met een aantal uitgaven,
welke voortvloeien uit wettelijke
regelingen, die op het tijdstip van
indienen der begroting nog niet
De gunstige economische ont
wikkeling hier te lande is ener
zijds van invloed op de rijksbe
groting via het beloop der mid
delen.
Elimineert men de gevolgen
van de belastingverlagingen, dan
blijkt het totaal van de ten bate
van de begroting 1956 komende
belastingmiddelen de oorspron
kelijke raming voor het dienst
jaar 1955 met 475 min te boven
te gaan.
Niettegenstaande het feit, dat
de begroting 1956 een betrekke
lijk evenwichtig beeld vertoont,
verdienen volgens de minister
enige aspecten, die een waarschu
wing kunnen zijn tegen een te
gunstige beoordeling van de hui
dige toestand, speciale aandacht.
In de eerste plaats zou het min
der juist zijn er van uit te gaan,
dat een voortzetting van de hui
dige hoogconjunctuur die het
begrotingsbeeld in aanzienlijke
Aan de paragraaf, waarin een
gedetailleerd overzicht wordt ge
geven betreffende de verschillen
de onderwerpen van staatszorg,
zijn de volgende bijzonderheden
ontleend.
De inhaal van de achterstand
in militaire bestedingen heeft tot
gevolg, dat de begrotingsuitga
ven in 1955 naar schatting ruim
1800 min zullen bedragen. Indien
rekening wordt gehouden ener
zijds met de daarin begrepen 125
min voor additionele uitgaven,
welke met tegenwaardegelden
worden gefinancierd, en ander
zijds met de verlaging van het
defensieplafond met 1150 min,
blijkt dat in de vermoedelijke uit
komsten voor 1955 de verwach
ting besloten ligt, dat de inhaal
rond 350 min zal bedragen.
Bedroeg het totaal van het
op de begroting voor 1955 voor
defensiedoeleinden uitgetrok
ken bedrag 1356 min, voor 1956
wordt dit totaal op 1360 min
geraamd.
De oorzaak van de schijnbare
overschrijding van het plafond
met 10 min is, dat terwijl voor
1955 een bijdrage van de Neder
landse Antillen in de defensie-
kosten voor dat gebiedsdeel werd
verwacht van 6 min, voor 1956
met een bijdrage kan worden ge
rekend van 8 min. Bovendien is
voor 1956 gerekend op een bij
drage ad 2 min van Nederlands
Nieuw-Guinea voor door de ma
rine aldaar te verrichten hydro
grafische opname-werkzaamhe
den. In feite zal dus ook in 1956
het plafond ad 1350 min niet wor
den overschreden.
HET TOTAAL DER UITGAVEN VAN HET R'JK UIT
GEDRUKT IN
Defensie
Soc.voorzieru
Volkshuisv, aoo
^asYolksqez.
Emigrate
Naf Schuld
10.3°/
f enz. .11,6/%^
Land- en fulnbouw, vee heel f en visserij
I 0or1ogs-en wafersnoodschade
I Poli He en jusflfte
I Handel en nijverheid
waarvoor in 1955 circa 5,6 min
is uitgetrokken, wordt voor 1956
geraamd op 6,1 min. De opbrengst
van het kijkgeld wordt voor 1955
en 1956 op resp. 0,5 min en 1 min
geraamd.
WATERSTAAT.
De uitbreiding van de maat
regelen ter beveiliging der
kustgebieden maakt het nood
zakelijk, dat gedurende een
aantal jaren hogere bedragen
worden uitgetrokken voor on-
werken van het Haringvliet ge
projecteerde sluizencomplex
zal, naar gehoopt wordt, nog in
1956 een begin worden ge
maakt. Voor deze tot het delta
project behorende werken is In
totaal 35 min uitgetrokken.
HANDEL EN NIJVERHEID
Hoewel de economische toe
stand van onze volkshuishouding
bevredigend kan worden ge
noemd, blijft voortzetting van een
op economische expansie gericht
beleid, met name door bevorde
ring van de export, de productivi
teit en de industrialisatie, nood
zakelijk.
De bemoeiingen van de over
heid op het gebied van de distri
butie en controle konden, als ge
volg van de goede deviezenposi-
tie van ons land, iets verder wor
den ingekrompen.
Nu het transportnet ten behoe
ve van de aardgasvoorziening van
de Noordoostelijke provincies ge
reed is gekomen, richten de werk
zaamheden van de rijksdienst
voor de gasvoorziening zich in
hoofdzaak op het tot stand bren
gen van de mogelijkheid, gasover-
schotten uit andere voorzienings-
gebieden dienstbaar te maken aan
de gasbehoeften van midden-
Nederland.
woningen voorzien, dus 5.000
meer dan het vorig jaar. Deze
zijn als volgt verdeeld:
Woningwetbouw 32.000 woningen
Premiebouw 30.000
Herbouw (wet
op de materiële
oorlogsschaden) 7.000
Vrije sector 1.000
Defensie
Soc. voorziening,
'Emigratie,
tolksgezondheid
Nationale schuld
Herstel van
oorlogsschade
Onderwijs
en cultuur
DE BELASTINGMIDDELEN
De bruto-opbrengst van de belastingen, welke geheel of ten dele
aan het rijk ten goede komen, is voor 1956 geraamd op een totaal
van 6,152 min
Hierop dient in mindering te worden gebracht het
aandeel van:
a. Het gemeentefonds ad 909,9 min
b. Het provinciefonds ad 43,6 min
c. Het landbouw-egalisatiefonds ad 6,5 min
POLITIE EN JUSTITIE.
De aantallen kantonrechters en
substituut-griffiers bij de kan
tongerechten zullen als gevolg
van een toeneming van werk
zaamheden enige uitbreiding be
hoeven.
Met het oog op een verdere in
tensivering van het toezicht op
het verkeer wordt er naar ge
streefd de personeelssterkte van
de verkeersgroepen der rijkspoli
tie op te voeren. Voortgegaan zal
worden met de vernieuwing van
de vaartuigen van de rijkspolitie
te water, zomede met de bouw
van politie-burelen.
ONDERWIJS EN CULTUUR
Voor onderwijs en cultuur moet
in 1956 met een belangrijke stij
ging der uitgaven worden gere
kend. Deze stijging wordt voor
een groot deel veroorzaakt door
de salarisverhogingen voor het
onderwijzend personeel en door
de natuurlijke groei van de ver
schillende vormen van onderwijs
als gevolg van de bcvolkingstoe
neming. Öaarnaasc is een sterke
re belangstelling te constateren
voor het nijverheidsonderwijs, het
voorbereidend hoger en middel
baar onderwijs, alsmede voor het
hoger onderwijs.
Er bestaat een streven, dat
enerzijds gericht is op een betere
aanpassing aan de behoeften van
de maatschappij, terwijl ander
zijds getracht wordt de samen-
loving te verrijken door meer aan
dacht te schenken aan de cultu
rele vorming (o.a. de kunstzin
nige vorming van de jeugd).
De bijdrage aan de televisie,
Walersfaafi
verkeer
Politie en justitie
Volkshuisvesting
land-en tuinb.
veeteelt, visserij
Handel en
nijverheid
Buitenlandse
betrekkingen
Overzeese
Rijksdelen
Uigaven in ver
band met de *a-
tersnood
Diversen
11360
llllllllEllIlllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllilliailllllllllllllll 1356
963,*
685,6
iiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiitiieiniii7r?,6
null m
IIIIIIIIIUIIIIIIIIllllllllllllllllllll 707,1
iiiimimiiimiiiiioiiiBiiiiiiiiii 667,5
365,8
195.?
IIUIIUII1186,7
mmm ioe,8
HUI 97,8
615,8
lllllllllllll 2*6.9
258.*
11111111111112*6
■HMOntwerp-begroting1956
Ulllllllllll Ontwerp-begroting1955
„'75,7
GewoneDlenst, BuitengewoneDiensfl+2
Landbouw-Egalisatietóds
,31,9"
IIIIIU
1*2,7
■■■■■■■■■■lllllilillllllliinia 576t,
640,4
derhoud en verbetering van
kustverdedigingswerken dan in
de jaren vóór de stormramp.
In het algemeen voorziet het
waterwegennet in de behoeften
en bestaat voor een belangrijke
uitbreiding daarvan geen aanlei
ding. De inspanning is dan ook
in hoofdzaak gericht op een goed
onderhoud, meermalen gepaard
gaande met ingrijpende vernieu
wingen of verbeteringen. Zo zul
len in de Maas enkele hinderlijke
bochten worden afgesneden. De
bouw van een nieuwe sluis te
Dieren en de verruiming van een
gedeelte van het Apeldoornse
kanaal zullen Apeldoorn 'n goede
verbinding met de grote vaarwe
gen verschaffen.
In 1956 zullen in het kader
van de deltawerken belangrijke
voorbereidende werken worden
geëntameerd ter uitvoering van
het zgn. drie-eilandenplan, ter
wijl de bouw van de stormstuw
in de Hollandse IJsel met de
daarby geprojecteerde wegver
binding tussen de Krimpener-
waard en Rotterdam met
kracht zal worden voortgezet.
Met de aanleg van de bouw
put voor het in de afsluitings-
960 min
zodat resteert voor het rijk
5,192 min
1
Omzefbe-
lasfmg
1001
Accijnzen
504
vereve
nmgsheff.
325
Motorp
en overi
190
Inkomsten-
belashng
959
Ven noot*-
schapsbel.
730
TOTAAL BELASTINGEN OP WINST INKOMEN EN
VERMOGEN 2609
Loonbelas-
hng
667
Vermo
Overige
inkomsten
441
Winsten,
ensbelasf
efc.en over
ge 191
fOTAALKOSTPR'JSVERHOGENDE BELASTINGEN
2583
|^Ieko^|80mlrJ
Cijfers In mil-
jldens
lioenen gu
UITGAVEN 66 82
INKOMSTEN 6102-
Defensie
i 360
lifreen
Land-en
fuinbouw
Sociale
Volkshuis
vesting
258,4
Hersfel v.
Diensten
Nationale
schuld
685,6
Uifgavenin
Overige u If
gaven
1283,1
oa.BuitenL
Watersteaf,
Hand*l en nijv.
Verkeer
oorlogs
schade
voorzien.,
emigratie L-
vo
v.afqëmë
veeteellek
3658
dewa
-Uilgaven v.d.Gew. Dienst, Buitengew.Dienstl+2 en Landbouw-EgalisaNetonds
LAND- EN TUINBOUW.
In 1956 zal zowel voor de vis
serij worden gestreefd naar zo
gunstig mogelijke productievoor-
waarden. Alleen dan immers kan
verwacht worden, dat voldoende
afzetmogelijkheden in binnen- en
buitenland worden gevonden.
Onderzoek, voorlichting en on
derwijs zullen dan ook moeten
bijdragen enerzijds tot voortdu
rende kwaliteitsverbetering en
anderzijds, waar mogelijk, tot ver
laging van de productiekosten.
In de begroting 1956 is in ver
band hiermede rekening gehou
den met een uitbreiding van het
personeel van de instellingen op
het gebied van- de research, de
voorlichting en het onderwijs.
Gezien de dringende noodzaak
tot opvoering der ruilverkave
lingsactiviteit, zijn de subsidies
ten behoeve van de ruilverkave-
lingswerken en andere cultuur
technische werken belangrijk ver
hoogd (in 1956 ruim 20 min meer
dan in 1955).
Onder de gewone dienst wordt
een bedrag aangevraagd, dat zo
wel bestemd is voor rationalisatie
van de kleine boerenbedrijven als
in het bijzonder voor een meer
intensieve en systematische acti
viteit, gericht op die streken,
waar de productiekosten naar
verhouding hoog zijn. In deze
streken zal de voorlichting bij
zondere aandacht verkrijgen en
mede gericht zijn op kostprijs
verlaging, hetgeen eerlang een
gunstige invloed op de garantie
prijstoeslagen zal hebben.
Ten opzichte van de begroting
1955 vertoont het tekort van de
begroting van het landbouw-ega
lisatiefonds voor 1956 een aan
zienlijke stijging, n.l. van 64 min
tot 164 min. Deze stijging is voor
een belangrijk deel veroorzaakt
door de verhoging van de garan
tieprijs voor melk.
70.000 WONINGEN IN 1956.
Bij het opstellen van het bouw
programma voor 1956 is er van
uitgegaan, dat de huidige capaci
teit van de bouwnijverheid ten
volle moet worden benut. Deson
danks zal, gezien de nog altijd
zeer grote behoefte aan wonin
gen, kantoor- en fabrieksgebou
wen, ziekenhuizen, scholen en
andere gebouwen, selectie van
bouwplannen nodig blijken. Aan
de woningbouw en de industriële
bouw zal daarbij prioriteit worden
verleend. In het bouwprogramma
is ditmaal de bouw van 70.000
Totaal 70.000 woningen
Ten einde een beter inzicht
te verkrijgen in de woningbe
hoeften en woningtekorten, zal
in 1956 een woning- en gezins
telling worden gehouden (to-
taalkosten 5 min, waarvan ten
laste van 1956 4 min).
Voor 1956 zijn de volgende uit
gaven geraamd:
a. Bijdragen in de exploitatie
tekorten 112 min;
b. Premieregeling woningbouw
110 min;
c. Kosten van woningverbete
ring en -splitsing 6 min.
Het grootste gedeelte van het
onder a. genoemde bedrag zal
worden besteed als bijdrage in
de exploitatie van woningwet
woningen.
DIENSTEN VAN ALGEME
NE AARD.
Hieronder zijn samengebracht
de uitgaven voor een aantal dien
sten, waarvan de kosten niet aan
de hiervoor behandelde onder
werpen van staatszorg kunnen
worden toegekend.
In 1955 werd de muntslag van
nieuwe guldens voortgezet. Als
gevolg van de omstandigheid, dat
aan andere dringend noodzakelij
ke werkzaamheden als het ver-
zendklaar maken van het leen-
en pachtzilver en het aanmaken
van 25-, 10-, 5- en 1-centstukken,
waaraan nog steeds grote behoef
te bleef bestaan, voorrang moest
worden verleend, is de muntslag
voor de nieuwe guldens bij het
programma ten achter gebleven.
Naar het zich thans laat aanzien,
zal de voorraad nieuwe guldens
eerst in het begin van 1956 vol
doende zijn om tot uitgifte te kun
nen overgaan.
Aangezien de verbetering van
gronden uit een oogmerk van
aanvullende werkgelegenheid ten
gevolge van de geringe behoefte
aan zodanige werkgelegenheid
slechts in langzaam tempo ge
schiedt, komt betrekkelijk weinig
nieuwe (verbeterde) domein
grond voor uitgifte beschikbaar.
De in de Braakmanpolder het
eerst gereed gekomen bedrijven
zijn verpacht aan boeren uit de
herverkavelingsgebieden en uit
de polder Kruiningen.
NATIONALE SCHULD.
De rentelasten van de binnen
landse gevestigde schuld zijn
enerzijds met 19,2 min gestegen
door de uitgifte van de 3)4 pet
staatslening 1955, doch anderzijds
met 4,7 min gedaald door aflos
singen, zodat een netto-stijging
resulteert van 14,5 min. Mede
door versterkte aflossing vermin
derde de rentelast van buiten
landse schuld met 9,5 milioen.
Voor aflossing van binnenland
se gevestigde schuld zal naar ver
wacht wordt in 1956 41,3 min
minder nodig zijn dan in 1955;
voor aflossing van buitenlandse
schuld echter 4,7 min meer, om
dat in 1956 een begin zal worden
gemaakt met aflossing van de
E.C.A.-leningen van de Export-
Import bank.
UITGAVEN VERBAND
HOUDENDE MET DE
WATERSNOOD.
De afwikkeling van de waters-
nootdschadeverplichtingen zal
eind 1955 grotendeels zijn beëin
digd. De bedragen, welke nog in
de begroting 1956 worden uitge
trokken, betreffen voornamelijk
uitgaven in de publiekrechtelijke
sector en in de landbouwsector,
waar de physieke mogeiykheden
een snellere voortgang op de weg
naar herstel niet toelaten.
0e middelen vd.begrohng bedragen ca.6 milliard
WA7 KAN MEN MET
FL.6,-MILLIARD DOEN?
mereme^guPdensfiy/el^ Als men gaal rellen nèéf r
ren mee vullen men ca77jaar nodig
Men kan er ca 470.000
woningen voor bou^
Men kan erca(lmi1lioen
auho's voor kopen
Menkanerca48millioen
fietsen voor kopen
MenkanercaoOmillioen
cosruums voor kopen
Men kan er ieder mens op
de wereld ca. fl. 2,50 van
geven
Aan elkaar gelegd in gul-
densbiljerten krijgen wij
een afstand gelijk aan ca
15x rond de aarde