Begrotingstekort van 580 millioen gulden I Voor 1656 bouw van 70.000 woningen geprojecteerd DE STAATSSCHULD DAALT 1360 millioen voor defensie TWEEDE BLAD Woensdag 21 September 1955 10e Jmjtrgmmg No. 3565 WAAR GAAT HET GELD HEEM? UITGAVEN V.D. VERSCHILLENDE ONDERWERPEN V. STAATSZORG 1955-1956 (IN MILL. GULDENS) Middelen en uitgaven van de staat v> E VRIJE ZEEUW De miilioenennota 1956 Bij de begroting voor 1956 heeft als doelstelling voor ogen gestaan, binnen de grenzen der financiële mogelijkheden door middel van de rijksfinanciën by te dragen tot een verdere evenwichtige expan sie van de Nederlandse volkshuishouding in haar verschillende economische, sociale en culturele aspecten. Om een dergelijke expan sie niet te belemmeren, is er bij het opstellen van de begroting naar gestreefd de stijging der rijksuitgaven zoveel mogelijk binnen de perken te houden, aldus de minister van Financiën in de miilioenen nota, die de gisiteren ingediende begroting voor 1956 vergezelt. De bewindsman kan echter niet verhelen, dat de verdere ontwikkeling van de rijksuitgaven hem met bezorgdheid vervult. Hij vat daarbij in het oog de grote mate van con junctuur gevoeligheid der belasting middelen en de eisen, die door het treffen van verschillende als urgent beschouwde voorzieningen in de komende jaren aan het staatsbudget zullen worden gesteld. Het totaal der uitgaven voor de gehele dienst wordt geraamd op 6.682 millioen, welk bedrag naar schatting voor 6.102 millioen door budgetaire middelen wordt gedekt. Er resteert derhalve een ongedekt begrotingstekort van 580 millioen, waarvan 550 mil lioen ten laste van de kapitaal- dienst komt. Wanneer men de begroting voor 1956 in beschouwing neemt, komt men tot de aanvankelijke conclusie, dat het beeld niet fun damenteel verschilt van dat van de oorspronkelijke begroting voor 1955. Ofschoon het tekort op de lopende dienst voor 1956 (30 min) groter is dan het oorspron kelijk voor 1955 geraamde (7 min), is deze dienst ten naaste bij in evenwicht te achten, terwijl het totale nadelige saldo van de gehele dienst voor 1956 (580 min) op hetzelfde niveau ligt als dat voor 1955 (610 min). Het geraamde voordelige saldo (359 min) van de gewone dienst is voor 1956 340 millioen lager dan voor 1955 (699 min), ook al wordt zowel van de niet-belasting- middelen als van de belasting middelen een hogere opbrengst verwacht. Daarnaast moet reke ning worden gehouden met een hoger deficit van het landbouw- egalisatiefonds (100 min). VERGELIJKING 1955—1956. In een meer gedetailleerde ver gelijking van de begroting 1956 met die van 1955 wordt medege deeld, dat de stijging van de uit gaven op de gewone dienst (met 492 min) voor een deel moet wor den toegeschreven aan een alge meen werkende factor, n.l. een toeneming van de personeelsuit gaven (algemene loonronde per 1 October 1954, bijzondere sala risherziening rijkspersoneel en natuurlijke groei). Daarnaast geven de begrotingen van ver schillende departementen meer of minder belangrijke uitgaven stijging te zien. Met name betreft dit het onder wijs in verband met een aanzien lijke vermeerdering van ihet aan tal leerlingen in alle sectoren van het onderwijs; voorts de ver sterking van zwakke plaatsen in hoogwaterkeringen ter beveili ging van het Delta-gebied; onder houd en verbetering van kust- tot stand zijn gekomen, zoals de verhoging van de tijdelijke bijslag op de Indonesische pensioenen; regeling van de rechtsbijstand aan on- en minvermogenden in civiele zaken; regeling van het kleuteronderwijs en bijdrage en lening aan Suriname in verband met het tienjarenplan. Met een en ander zal naar schatting een bedrag zijn gemoeid van 50 millioen. OMVANG NATIONALE SCHULD. Met betrekking tot de nationale schuld kan worden medegedeeld, dat deze wederom belangrijk is gedaald en wel in het tijdsbestek van 30-6-54 tot 30-6-55 met een be drag van 1.323 min. De binnen landse schuld liep in dezelfde pe riode met 1.625 millioen op tot 100.834 millioen. De oorzaak hier van is o.m., dat in Januari van dit jaar een langlopende staats lening is uitgegeven, groot 600 min, en een bedrag van 1.200 min aan bijzondere schatkistbiljetten is omgezet in schatkistcertifica ten met een langere looptijd, waartegenover 114 min verplicht op staatsleningen werd afgelost en 63 min aan staatsobligaties werd ontvangen wegens betaling van belastingen. Ondanks deze stijging der bin nenlandse schuld daalde de tota le binnenlandse schuld met 859 min. Dit is het gevolg hiervan, dat de verplichtingen wegens her stel van oorlogs- en watersnood- schade met 922 min daalden, het uitstaande bedrag aan schatkist- napier met 1.238 min terugliep en andere mutaties de vlottende schuld nog eens verminderde met 324 millioen. De buitenlandse schuld daalde met 464 min, o.m. als gevolg van versnelde aflossing op de lening, verstrekt door de internationale Bank voor Herstel en Ontwikke ling. DE MINISTER WAAR SCHUWT VOOR OVER DREVEN OPTIMISME. In een slotbeschouwing wordt aandacht geschonken aan een aantal algemene gezichtspunten, welke betrekking hebben op de vooruitzichten en het beleid ten aanzien van de rijksfinanciën. Het huidige beeld dezer finan ciën wordt in aanzienlijke mate mate beïnvloedt voor onbe paalde tijd is gewaarborgd. Een eventuele terugslag van de internationale conjunctuur zou Nederland, gezien het open ka rakter van zijn economie, in niet geringe mate kunnen treffen. Ook de rijksfinanciën zouden hiervan de weerslag ondervinden. Ook indien de gunstige inter nationale conjunctuur voorlopig mocht blijven voortduren, is een geleidelijke vermindering van het expansietempo waarschijnlijk. De productie heeft zowel hier te lan de als elders meer en meer de maximale capaciteit benaderd, waardoor de mogelijkheden tot verdere uitbreiding worden ge remd. De huidige internationale hoog conjunctuur houdt voorts een ge vaar in voor inflatoire ontwikke lingen, niet alleen in verband met het hoge peil der bestedingen, doch ook omdat daardoor kosten stijgingen in de hand worden ge werkt. Ook in ons land is dit laat ste vraagstuk, zoals de ontwikke ling in het recente verleden heeft doen zien, in zekere mate actueel. Daarbij zal men, wat de begroting betreft, moeten waken tegen een beleid, waarbij in een betekenen de omvang en op langere termijn prijsstijgingen zouden worden verhinderd of opgevangen op de voor bedrijfs- en gezinshuishou ding minst voelbare wijze, name lijk door het afwentelen van deze stijgingen op de schatkist. Deze gedragslijn is wel aanvaardbaar als een bijdrage tot het verminde ren van tijdelijke spanningen op het gebied van lonen en prijzen, doch niet als een duurzaam ele ment van het budgetaire beleid. Ofschoon een verdere ontwik keling van verschillende over heidsactiviteiten in samenhang met de stijgende welvaart van ons land op zichzelf verklaarbaar en verheugend is, dient men naar het oordeel van de miinster an derzijds oog te hebben voor de daaraan uit financiëel oogpunt te stellen grenzen. Niet alleen kan reeds onder gunstige economische omstandig heden een op te grote schaal ter hand nemen van nieuwe over heidsactiviteiten, die een min of meer blijvende vergroting van uitgaven betekenen, de handha ving van evenwichtige staats financiën in gevaar brengen, doch bovendien zouden moeilijkheden kunnen optreden, indien de mo gelijkheid van een teruggang van de conjunctuur werkelijkheid zou worden. Een te hoog peil van de niet op korte termijn reduceerba- re overheidsuitgaven zou dan te zamen met de noodzakelijke toe neming van uitgaven ter vergro ting van de werkgelegenheid en ter leniging van sociale nood, een zware belasting van de begroting betekenen. Voorts zouden ver schillende dezer uitgaven dan uit een oogpunt van verruiming der werkgelegenheid niet het meest doeltreffend blijken te zijn. Dit alles overziende, acht de minister ten aanzien van de toestand van 's rijks financiën in zoverre een gunstig oordeel op zijn plaats, dat deze toestand in de afgelopen jaren belang rijk is verbeterd en dat de be groting 1956 ondanks de per 1 September 1955 van kracht ge worden belastingverlaging, wat de lopende dienst betreft onge veer een evenwicht vertoont. Desondanks blijft naar zijn me ning een behoedzaam finan ciëel beleid noodzakelijk. iiuuu en vei unrtei iii£ van huöi* verdedigingswerken, rivieren, ka-1 bepaald door de voortdurende nalen, enz.; kosten noodvoorzie- hoogconjunctuur. ning ouden van dagen in verband met de stijging van het aantal uitkeringsgerechtigden; alsmede' voorschot voor de ontwikkeling van de machinale landbouw in Suriname en bijdrage aan de geld middelen van Nederlands Nieuw- Guinea. Dat niettegenstaande de toe neming der uitgaven met 492 mil lioen het voordelige saldo van de gewone dienst in vergelijking met de begroting 1955 met niet imeer dan 340 millioen daalt, is te dan ken aan het feit, dat zowel de be lasting-middelen als de niet-be- lastingmiddelen een stijging te zien geven, met 102 min en 50 min. Volledigheidshalve wordt opge merkt, dat in de begroting voor 1956 nog geen rekening is gehou den met een aantal uitgaven, welke voortvloeien uit wettelijke regelingen, die op het tijdstip van indienen der begroting nog niet De gunstige economische ont wikkeling hier te lande is ener zijds van invloed op de rijksbe groting via het beloop der mid delen. Elimineert men de gevolgen van de belastingverlagingen, dan blijkt het totaal van de ten bate van de begroting 1956 komende belastingmiddelen de oorspron kelijke raming voor het dienst jaar 1955 met 475 min te boven te gaan. Niettegenstaande het feit, dat de begroting 1956 een betrekke lijk evenwichtig beeld vertoont, verdienen volgens de minister enige aspecten, die een waarschu wing kunnen zijn tegen een te gunstige beoordeling van de hui dige toestand, speciale aandacht. In de eerste plaats zou het min der juist zijn er van uit te gaan, dat een voortzetting van de hui dige hoogconjunctuur die het begrotingsbeeld in aanzienlijke Aan de paragraaf, waarin een gedetailleerd overzicht wordt ge geven betreffende de verschillen de onderwerpen van staatszorg, zijn de volgende bijzonderheden ontleend. De inhaal van de achterstand in militaire bestedingen heeft tot gevolg, dat de begrotingsuitga ven in 1955 naar schatting ruim 1800 min zullen bedragen. Indien rekening wordt gehouden ener zijds met de daarin begrepen 125 min voor additionele uitgaven, welke met tegenwaardegelden worden gefinancierd, en ander zijds met de verlaging van het defensieplafond met 1150 min, blijkt dat in de vermoedelijke uit komsten voor 1955 de verwach ting besloten ligt, dat de inhaal rond 350 min zal bedragen. Bedroeg het totaal van het op de begroting voor 1955 voor defensiedoeleinden uitgetrok ken bedrag 1356 min, voor 1956 wordt dit totaal op 1360 min geraamd. De oorzaak van de schijnbare overschrijding van het plafond met 10 min is, dat terwijl voor 1955 een bijdrage van de Neder landse Antillen in de defensie- kosten voor dat gebiedsdeel werd verwacht van 6 min, voor 1956 met een bijdrage kan worden ge rekend van 8 min. Bovendien is voor 1956 gerekend op een bij drage ad 2 min van Nederlands Nieuw-Guinea voor door de ma rine aldaar te verrichten hydro grafische opname-werkzaamhe den. In feite zal dus ook in 1956 het plafond ad 1350 min niet wor den overschreden. HET TOTAAL DER UITGAVEN VAN HET R'JK UIT GEDRUKT IN Defensie Soc.voorzieru Volkshuisv, aoo ^asYolksqez. Emigrate Naf Schuld 10.3°/ f enz. .11,6/%^ Land- en fulnbouw, vee heel f en visserij I 0or1ogs-en wafersnoodschade I Poli He en jusflfte I Handel en nijverheid waarvoor in 1955 circa 5,6 min is uitgetrokken, wordt voor 1956 geraamd op 6,1 min. De opbrengst van het kijkgeld wordt voor 1955 en 1956 op resp. 0,5 min en 1 min geraamd. WATERSTAAT. De uitbreiding van de maat regelen ter beveiliging der kustgebieden maakt het nood zakelijk, dat gedurende een aantal jaren hogere bedragen worden uitgetrokken voor on- werken van het Haringvliet ge projecteerde sluizencomplex zal, naar gehoopt wordt, nog in 1956 een begin worden ge maakt. Voor deze tot het delta project behorende werken is In totaal 35 min uitgetrokken. HANDEL EN NIJVERHEID Hoewel de economische toe stand van onze volkshuishouding bevredigend kan worden ge noemd, blijft voortzetting van een op economische expansie gericht beleid, met name door bevorde ring van de export, de productivi teit en de industrialisatie, nood zakelijk. De bemoeiingen van de over heid op het gebied van de distri butie en controle konden, als ge volg van de goede deviezenposi- tie van ons land, iets verder wor den ingekrompen. Nu het transportnet ten behoe ve van de aardgasvoorziening van de Noordoostelijke provincies ge reed is gekomen, richten de werk zaamheden van de rijksdienst voor de gasvoorziening zich in hoofdzaak op het tot stand bren gen van de mogelijkheid, gasover- schotten uit andere voorzienings- gebieden dienstbaar te maken aan de gasbehoeften van midden- Nederland. woningen voorzien, dus 5.000 meer dan het vorig jaar. Deze zijn als volgt verdeeld: Woningwetbouw 32.000 woningen Premiebouw 30.000 Herbouw (wet op de materiële oorlogsschaden) 7.000 Vrije sector 1.000 Defensie Soc. voorziening, 'Emigratie, tolksgezondheid Nationale schuld Herstel van oorlogsschade Onderwijs en cultuur DE BELASTINGMIDDELEN De bruto-opbrengst van de belastingen, welke geheel of ten dele aan het rijk ten goede komen, is voor 1956 geraamd op een totaal van 6,152 min Hierop dient in mindering te worden gebracht het aandeel van: a. Het gemeentefonds ad 909,9 min b. Het provinciefonds ad 43,6 min c. Het landbouw-egalisatiefonds ad 6,5 min POLITIE EN JUSTITIE. De aantallen kantonrechters en substituut-griffiers bij de kan tongerechten zullen als gevolg van een toeneming van werk zaamheden enige uitbreiding be hoeven. Met het oog op een verdere in tensivering van het toezicht op het verkeer wordt er naar ge streefd de personeelssterkte van de verkeersgroepen der rijkspoli tie op te voeren. Voortgegaan zal worden met de vernieuwing van de vaartuigen van de rijkspolitie te water, zomede met de bouw van politie-burelen. ONDERWIJS EN CULTUUR Voor onderwijs en cultuur moet in 1956 met een belangrijke stij ging der uitgaven worden gere kend. Deze stijging wordt voor een groot deel veroorzaakt door de salarisverhogingen voor het onderwijzend personeel en door de natuurlijke groei van de ver schillende vormen van onderwijs als gevolg van de bcvolkingstoe neming. Öaarnaasc is een sterke re belangstelling te constateren voor het nijverheidsonderwijs, het voorbereidend hoger en middel baar onderwijs, alsmede voor het hoger onderwijs. Er bestaat een streven, dat enerzijds gericht is op een betere aanpassing aan de behoeften van de maatschappij, terwijl ander zijds getracht wordt de samen- loving te verrijken door meer aan dacht te schenken aan de cultu rele vorming (o.a. de kunstzin nige vorming van de jeugd). De bijdrage aan de televisie, Walersfaafi verkeer Politie en justitie Volkshuisvesting land-en tuinb. veeteelt, visserij Handel en nijverheid Buitenlandse betrekkingen Overzeese Rijksdelen Uigaven in ver band met de *a- tersnood Diversen 11360 llllllllEllIlllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllilliailllllllllllllll 1356 963,* 685,6 iiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiitiieiniii7r?,6 null m IIIIIIIIIUIIIIIIIIllllllllllllllllllll 707,1 iiiimimiiimiiiiioiiiBiiiiiiiiii 667,5 365,8 195.? IIUIIUII1186,7 mmm ioe,8 HUI 97,8 615,8 lllllllllllll 2*6.9 258.* 11111111111112*6 ■HMOntwerp-begroting1956 Ulllllllllll Ontwerp-begroting1955 „'75,7 GewoneDlenst, BuitengewoneDiensfl+2 Landbouw-Egalisatietóds ,31,9" IIIIIU 1*2,7 ■■■■■■■■■■lllllilillllllliinia 576t, 640,4 derhoud en verbetering van kustverdedigingswerken dan in de jaren vóór de stormramp. In het algemeen voorziet het waterwegennet in de behoeften en bestaat voor een belangrijke uitbreiding daarvan geen aanlei ding. De inspanning is dan ook in hoofdzaak gericht op een goed onderhoud, meermalen gepaard gaande met ingrijpende vernieu wingen of verbeteringen. Zo zul len in de Maas enkele hinderlijke bochten worden afgesneden. De bouw van een nieuwe sluis te Dieren en de verruiming van een gedeelte van het Apeldoornse kanaal zullen Apeldoorn 'n goede verbinding met de grote vaarwe gen verschaffen. In 1956 zullen in het kader van de deltawerken belangrijke voorbereidende werken worden geëntameerd ter uitvoering van het zgn. drie-eilandenplan, ter wijl de bouw van de stormstuw in de Hollandse IJsel met de daarby geprojecteerde wegver binding tussen de Krimpener- waard en Rotterdam met kracht zal worden voortgezet. Met de aanleg van de bouw put voor het in de afsluitings- 960 min zodat resteert voor het rijk 5,192 min 1 Omzefbe- lasfmg 1001 Accijnzen 504 vereve nmgsheff. 325 Motorp en overi 190 Inkomsten- belashng 959 Ven noot*- schapsbel. 730 TOTAAL BELASTINGEN OP WINST INKOMEN EN VERMOGEN 2609 Loonbelas- hng 667 Vermo Overige inkomsten 441 Winsten, ensbelasf efc.en over ge 191 fOTAALKOSTPR'JSVERHOGENDE BELASTINGEN 2583 |^Ieko^|80mlrJ Cijfers In mil- jldens lioenen gu UITGAVEN 66 82 INKOMSTEN 6102- Defensie i 360 lifreen Land-en fuinbouw Sociale Volkshuis vesting 258,4 Hersfel v. Diensten Nationale schuld 685,6 Uifgavenin Overige u If gaven 1283,1 oa.BuitenL Watersteaf, Hand*l en nijv. Verkeer oorlogs schade voorzien., emigratie L- vo v.afqëmë veeteellek 3658 dewa -Uilgaven v.d.Gew. Dienst, Buitengew.Dienstl+2 en Landbouw-EgalisaNetonds LAND- EN TUINBOUW. In 1956 zal zowel voor de vis serij worden gestreefd naar zo gunstig mogelijke productievoor- waarden. Alleen dan immers kan verwacht worden, dat voldoende afzetmogelijkheden in binnen- en buitenland worden gevonden. Onderzoek, voorlichting en on derwijs zullen dan ook moeten bijdragen enerzijds tot voortdu rende kwaliteitsverbetering en anderzijds, waar mogelijk, tot ver laging van de productiekosten. In de begroting 1956 is in ver band hiermede rekening gehou den met een uitbreiding van het personeel van de instellingen op het gebied van- de research, de voorlichting en het onderwijs. Gezien de dringende noodzaak tot opvoering der ruilverkave lingsactiviteit, zijn de subsidies ten behoeve van de ruilverkave- lingswerken en andere cultuur technische werken belangrijk ver hoogd (in 1956 ruim 20 min meer dan in 1955). Onder de gewone dienst wordt een bedrag aangevraagd, dat zo wel bestemd is voor rationalisatie van de kleine boerenbedrijven als in het bijzonder voor een meer intensieve en systematische acti viteit, gericht op die streken, waar de productiekosten naar verhouding hoog zijn. In deze streken zal de voorlichting bij zondere aandacht verkrijgen en mede gericht zijn op kostprijs verlaging, hetgeen eerlang een gunstige invloed op de garantie prijstoeslagen zal hebben. Ten opzichte van de begroting 1955 vertoont het tekort van de begroting van het landbouw-ega lisatiefonds voor 1956 een aan zienlijke stijging, n.l. van 64 min tot 164 min. Deze stijging is voor een belangrijk deel veroorzaakt door de verhoging van de garan tieprijs voor melk. 70.000 WONINGEN IN 1956. Bij het opstellen van het bouw programma voor 1956 is er van uitgegaan, dat de huidige capaci teit van de bouwnijverheid ten volle moet worden benut. Deson danks zal, gezien de nog altijd zeer grote behoefte aan wonin gen, kantoor- en fabrieksgebou wen, ziekenhuizen, scholen en andere gebouwen, selectie van bouwplannen nodig blijken. Aan de woningbouw en de industriële bouw zal daarbij prioriteit worden verleend. In het bouwprogramma is ditmaal de bouw van 70.000 Totaal 70.000 woningen Ten einde een beter inzicht te verkrijgen in de woningbe hoeften en woningtekorten, zal in 1956 een woning- en gezins telling worden gehouden (to- taalkosten 5 min, waarvan ten laste van 1956 4 min). Voor 1956 zijn de volgende uit gaven geraamd: a. Bijdragen in de exploitatie tekorten 112 min; b. Premieregeling woningbouw 110 min; c. Kosten van woningverbete ring en -splitsing 6 min. Het grootste gedeelte van het onder a. genoemde bedrag zal worden besteed als bijdrage in de exploitatie van woningwet woningen. DIENSTEN VAN ALGEME NE AARD. Hieronder zijn samengebracht de uitgaven voor een aantal dien sten, waarvan de kosten niet aan de hiervoor behandelde onder werpen van staatszorg kunnen worden toegekend. In 1955 werd de muntslag van nieuwe guldens voortgezet. Als gevolg van de omstandigheid, dat aan andere dringend noodzakelij ke werkzaamheden als het ver- zendklaar maken van het leen- en pachtzilver en het aanmaken van 25-, 10-, 5- en 1-centstukken, waaraan nog steeds grote behoef te bleef bestaan, voorrang moest worden verleend, is de muntslag voor de nieuwe guldens bij het programma ten achter gebleven. Naar het zich thans laat aanzien, zal de voorraad nieuwe guldens eerst in het begin van 1956 vol doende zijn om tot uitgifte te kun nen overgaan. Aangezien de verbetering van gronden uit een oogmerk van aanvullende werkgelegenheid ten gevolge van de geringe behoefte aan zodanige werkgelegenheid slechts in langzaam tempo ge schiedt, komt betrekkelijk weinig nieuwe (verbeterde) domein grond voor uitgifte beschikbaar. De in de Braakmanpolder het eerst gereed gekomen bedrijven zijn verpacht aan boeren uit de herverkavelingsgebieden en uit de polder Kruiningen. NATIONALE SCHULD. De rentelasten van de binnen landse gevestigde schuld zijn enerzijds met 19,2 min gestegen door de uitgifte van de 3)4 pet staatslening 1955, doch anderzijds met 4,7 min gedaald door aflos singen, zodat een netto-stijging resulteert van 14,5 min. Mede door versterkte aflossing vermin derde de rentelast van buiten landse schuld met 9,5 milioen. Voor aflossing van binnenland se gevestigde schuld zal naar ver wacht wordt in 1956 41,3 min minder nodig zijn dan in 1955; voor aflossing van buitenlandse schuld echter 4,7 min meer, om dat in 1956 een begin zal worden gemaakt met aflossing van de E.C.A.-leningen van de Export- Import bank. UITGAVEN VERBAND HOUDENDE MET DE WATERSNOOD. De afwikkeling van de waters- nootdschadeverplichtingen zal eind 1955 grotendeels zijn beëin digd. De bedragen, welke nog in de begroting 1956 worden uitge trokken, betreffen voornamelijk uitgaven in de publiekrechtelijke sector en in de landbouwsector, waar de physieke mogeiykheden een snellere voortgang op de weg naar herstel niet toelaten. 0e middelen vd.begrohng bedragen ca.6 milliard WA7 KAN MEN MET FL.6,-MILLIARD DOEN? mereme^guPdensfiy/el^ Als men gaal rellen nèéf r ren mee vullen men ca77jaar nodig Men kan er ca 470.000 woningen voor bou^ Men kan erca(lmi1lioen auho's voor kopen Menkanerca48millioen fietsen voor kopen MenkanercaoOmillioen cosruums voor kopen Men kan er ieder mens op de wereld ca. fl. 2,50 van geven Aan elkaar gelegd in gul- densbiljerten krijgen wij een afstand gelijk aan ca 15x rond de aarde

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1955 | | pagina 5