Uit de Provincie Binnenlands nieuws De duivel in het dorp Bevrijd Wenen - provinciaal wereldstad met karakter De „Johannishus" te Schiedam aangekomen Brede boulevards zonder verkeer Caféterrassen zonder publiek Ac/if doden gevonden Amerikaans vliegtuig tegen berg in Duitsland gevlogen TERNEUZEN. AXEL. RETRANCHEMENT. [JZENDIJKE. Vliegwedstrijd voor vrouwen '•\v. V vv Vogelvrij verklaard t ERNSTIG ONGELUK BIJ NOORDWIJKERHOUT. metamorphose; „Es gibt nur ein Wien", schre ven wij vroeger, in onze prille vreugde om het onbezorgde leven in de gezelligste hoofdstad van Europa. Wenen is er nog altijd maar het is geen stad meer, die men met geestdrift „enig in de wereld" zal noemen. Wij zagen Wenen terug in 1939. De bevolking, in haar eerste „An- schluss"-kater, putte zich uit in zelfspot en spitse kritiek op de Duitse „landgenoten". Maar de Oostenrijker komt moeilijk tot 'n grote, verlossende daad hij was er in die tijd ook te zwak voor en zo had dit alles iets onvruchtbaars. De nazies, thuis onverbiddelijk tegenover iedere grap, lieten de Weners in hun tal rijke cabarets rustig stoom afbla zen. De uitkomst gaf hun gelijk: vele duizenden Oostenrijkers zijn naar de concentratiekampen ge sleept, maar tot een georgani seerd verzet op grote schaal is het in Oostenrijk nooit gekomen. Wenen van 1939 was, ondanks de Duitsers en ondanks een diepe vrees voor de komende oorlog, die men er duidelijker dan elders in Europa kon proeven, toch een levende stad, een wereldstad met bijna twee millioen inwoners. De oude glorie van vóór 1918, toen het in het centrum lag van de uitgestrekte Habsburgse monar chie, was ook toen weliswaar reeds lang vergaan, maar over Wenen liepen toch nog steeds be langrijke verbindingslijnen van het Westen naar de Balkan en een groot deel van Oost-Europa. De stad profiteerde daarvan en de voordelen van haar positie waren zichtbaar in een bedrijvig heid en een verkeer, een wereld stad waardig. n DOODS EN VERLATEN. Hoe geheel anders is het in het Wenen van dit cgenblik, het zo juist bevrijde Wenen! Over de „Ring", de keten van boulevards, omzoomd door de grootste en fraaiste barokke bouwsels, die de wereld kent, beweegt zich een verkeer, niet drukker dan in een middelgrote Nederlandse stad. De terrassen van de grote café's liggen ook met het schoonste voorjaarsweer vrijwel verlaten. In de beroemde Weense „Keiler", ja zelfs in het veelbezongen „Grinzing" ontmoet men slechts bij hoge uitzondering iets van die lichtvoetige sfeer, waarvan het door Hilversum I en II zo fre- kwent uitgezonden Weense lied de lof zingt. Zeker, er heerst in Wenen nog bedrijvigheid: het gemeentebe stuur financiert op grote schaal de bouw van huizen en de lichte industrie floreert in het kader van de algemene Westeuropese hoogconjunctuur. Maar die be drijvigheid speelt zich meer aan de rand dan in het centrum van de stad af en degenen, die er deel aan hebben, worden, op een en kele uitzondering na, niet zo beloond, dat zij Wenen de luister van weleer kunnen hergeven. De Wener van vandaag is, noodge dwongen, spaarzaam. WENEN WACHT OP TOE RISTEN. Natuurlijk zou er in deze toe stand een verandering ten gun ste komen, indien het ijzeren gor dijn eens werkelijk werd opge trokken. Wenen zou dan zijn po sitie van in- en uitvalsp'oort tus sen Oost en West herkrijgen; geld, goederen en buitenlandse zakenlieden zouden dan naar de stad stromen. Maar daar ziet het, alle vriendelijke woorden uit de communistische landen ten spijt, nog steeds niet naar uit. Het enige, waarop Wenen on der de nieuwe omstandigheden mag hopen, is daarom een herle ving van het eens zo omvang rijke vreemdelingenverkeer. Tot op het ogenblik heeft dat zijn Zaterdagmiddag om vier uur kwam 't Zweedse tankschip „Jo hannishus" aan de boeien te Schiedam te liggen. „Acht slachtoffers gevonden" gebaarde men aan boord van het tankschip. Langs de Nieuwe Waterweg hingen tal van vlaggen halfstok. De sleep heeft de afstand Hoek van Holland—Schiedam, circa 15 mijl, afgelegd in 5% uur. De snel- neid bedroeg 2 tot 4 mijl per uur, afhankelijk van het aantal sleep boten, dat tenslotte zeven be droeg. In Maassluis, Vlaardingen en Schiedam hadden zich honderden kijkers langs de Waterweg opge steld om de trieste stoet te zien voorbijvaren. De „Johannishus" zal nu eerst het restant van de lading moeten lossen, dan moet het schip gerei nigd worden en eerst dan zal het gerepareerd kunnen worden. DE KAPITEIN VAN DE „MAAS" VERTELT. Toen de kapitein van de sleep boot „Maas" van L. Smit en Co's internationale sleepdienst, de 42- jarige Dirk Strijbos uit Maas sluis, over wie men in deze stad spreekt als de „Joppenkoning het Zweedse tankschip „Johan nishus" in Schiedam had „afge leverd", vertelde hij van z'n sleep reis, die begonnen was, nadat hij 115 mijl had gevaren om het Zweedse schip te bereiken. Ande ren, te weten de Engelse sleep boot „Rumania", de Franse „Ro- buste" en de Belgische „Scaldis", zo vertelde de kapitein, lagen om de „Johannishus" te zwemmen en de „Maas" probeerde aan lijzij te komen. De „Rumania" schoot langs me heen om vast te maken, hetgeen mislukte. De „Maas" pro beerde daarop vast te maken aan het anker, doch ook dit ging niet, waarop deze sleepboot werd rondgegooid. Drie bemanningsle den sprongen over en zagen kans binnen de vijf minuten vast te maken aan de stuurboordbolders. „Ik had een prikkel om vast te maken, want ik zag Engelse, Franse en Belgische vlaggen en wilde de Nederlandse hoog hou den", aldus de kapitein. De En gelse sleepboot heeft nog kans gezien drie mensen aan boord te' krijgen, doch deze verlieten later het schip weer en werden overge nomen door het Nederlandse ber gingsvaartuig „Zeeleeuw", die ze in Hoek van Holland aan land heeft gezet. Toen de „Maas" het Zweedse schip had bereikt, waren de red dingspogingen al achter de rug. De sleep zette koers naar de Nieuwe Waterweg met een snel heid van anderhalve mijl per uur, totdat de „Maas" assistentie kreeg van dg „Scaldis", die ten slotte voor de Hoek een gebroken tros kreeg. „De zee was dik van olie", zei tenslotte kapitein Strijbos nog, faaraan verbindend, dat deze sleepreis hij heeft nog veertig andere op zijn boekje staan moeilijk was, omdat het roer van de „Johannishus" een afwijking van 25 graden ten opzichte van de normale stand had. Volgens marconist M. J. van Putten uit Maassluis was het een kwestie geweest van „Veni, vidi, vici. Die anderen keken niet goed". De drie opvarenden, die over gesprongen zijn, waren de 20-jari- ge matroos Jan Sebel uit Vlaar dingen, zijn 17-jarige achterneef matroos onder de gage Bert Brokken, eveneens uit Vlaardin gen, en de 19-jarige matroos on der de gage Wim de Beurs uit Amersfoort, wiens eerste reis dit was en die het eerst is overge sprongen. „Ik weet niet waar ik de moed vandaan haalde", zo zei hij. Op de vraag aan Bert Brokken, of er meer liefhebbers waren ge weest om te springen, antwoord de hij: „Dan hadden ze op moeten schieten. Er was opeens een kans om te springen en toen deden we het". Toen ze aan boord kwamen, spoot de brandende olie nog uit het gat, dat door de aanvaring was ontstaan. „De brandende olie kwam achter me aan en ik heb mijn jasje nog geschroeid", zo vervolgde Bert, die opmerkte, dat ze hebben staan trappelen van de warmte, waarbij hij ontploffin gen onder zich hoorde. Na ongeveer een uur hebben ze het tankschip verlaten. Ze zijn aan boord genomen van de „Zee leeuw" en sinds Zaterdagochtend waren ze weer aan boord van de „Maas". weg naar de Donaustad nog niet teruggevonden. Begrijpelijk. Toen het staatsverdrag, onder groot enthousiasme der Weners, in het slot Belvédère werd gete kend,. was Wenen nog een geïso leerde stad. Wel kon men het al enige jaren zonder visum of an dere rompslomp bereiken, maar het lag, evenals Berlijn in de Sow- jet-zöne ingebed. Dat schrok de buitenlandse toeristen af, in het bijzonder de Duitse, die sinds J950 het grootste contingent in het Oostenrijkse vreemdelingenver keer leveren (Nederland staat op de vierde plaats) -slechts voor 'n enkeling bleek de mogelijkheid om een Russische soldaat te zien, een extra aantrekkelijkheid. WEINIG HOTELS. Aan deze remmende factor is thans vrijwel een einde gekomen. De Russen en ook de manschap pen van de Westelijke bezetters zijn uit het stadsbeeld verdwenen en van enige controle aan de zönegrenzen is geen sprake meer. Maar nog is voor Wenen de zaak niet „bekeken". De stad heelt een enorm gebrek aan ho telruimte. De grote gebouwen zijn door het personeel van de bezettende mogendheden voor al lerlei doeleinden gebruikt en vol komen uitgewoond. Wat er is overgebleven, zijn de middelgrote en kleine hotels, die over het al gemeen niet het comfort bieden, dat de toerist uit het Westen eist. Vanzelfsprekend is het stadsbe stuur thans in allerijl overgegaan tot het uitwerken van plannen, die in het bestaande euvel moe ten voorzien. Men verwacht deze op korte termijn te kunnen uit voeren en hoopt, dat daarna de vreemdeling de weg naar de stad opnieuw zal vinden. Gezien haar architectonische en gastronomi sche aantrekkelijkheden en niet het minst ook wegens haar stand vastigheid tegenover de Russi sche chiddnës en vleierijen in het verlfeden, verdient de stad dat ten volle. P- A. Tien personen zijn Vrijdagavond om het leven gekomen, doordat een Amerikaanse viermotorige (bommenwerper van het type B.-29 bij Kirchheim in Württem- berg-Baden tegen een berg vloog en ontplofte. Het toestel kwam uit Engeland en zou op het vliegveld achter Dingen (Stuttgart) landen, maar kreeg wegens mist instructie naar Beieren door te vliegen, op een hoogte van 1.500 meter. Het vliegtuig werd het laatst op een hoogte van 80 meter ge zien en vloog kort daarop in dich te mist tegen een berg in de Zwa- Ibische Alpen. De politie verklaarde, dat het vliegtuig laag over het dorp Owen, nabij Kirchheim, vloog en vervolgens op een hoogte van on geveer 700 meter in een rotsach tig gedeelte van een berg terecht kwam. De mist belemmerde aanvanke lijk het werk der reddingsploe gen. Alle tien bemanningsleden van het toestel zijn om het leven gekomen. ren Koning Boudewijn van België is Zondagochtend per vliegtuig van zijn bezoek aan de Belgische Congo te Brussel teruggekeerd. Drie jonge Fransen en één Canadees, die de Atlantische Oceaan op een vlot van ceder- stammen willen oversteken, heb ben Zaterdagmiddag de haven van Montreal verlaten. Het vier tal hoopt Europa in 2 maanden te bereiken. WEER POSTPAKKETTEN NAAR ENGELAND. Postpakketten in Engeland wor den, waar mogelijk, weer besteld. Men dient er echter rekening mede te houden dat het transport in Engeland nog veel vertraging ondervindt. NEEM GEEN RESERVE- BENZINE MEE NAAR HET BUITENLAND. Het wil nog al eens voorko men, dat automobilisten reserve- benzine meenemen op hun reis naar 't buitenland. De A.N.W.B. ontraadt dit echter ten sterkste daar men op grond van de inter nationale douaneconventie slechts de normaal voor het motorrijtuig geldende tankinhoud vrij van invoerrechten in het buitenland mag Invoeren. In Duitsland zo waarschuwt de Bond mag de gehele tank- inhoud alleen vrij worden inge voerd bij week end verkeer en voor reizen van minstens 200 km in de andere gevallen is slechts 25 liter in de tank vrij van in voerrechten! Dronken achter het stuur. Het had de aandacht getrok ken, dat de bestuurders van twee Belgische auto's Zaterdagavond te kwart over tien onder invloed van alcohol achter het stuur had den plaats genomen om de reis naar huis te ondernemen. Daar vermoed werd dat dit niet zonder ongelukken zou aflopen, zette de politie een achtervolging in. Ter hoogte van de buurtschap „Zeven Huisjes" bemerkte de po litie een stilstaande auto, waar van de bestuurster, mevr. C. D. B. uit Axel, uit voorzorg, toen zij de slingerende auto's zag aanko men, haar auto langs de kant van de weg had gezet. Ondanks deze voorzorgsmaatregel werd haar auto door een van de Belgische wagens aangereden en licht be schadigd, terwijl een wieldop van een der Belgische wagens als stil le getuige op de weg werd gevon den. De politie zette direct de ach tervolging voort en wist nog vóór de Belgische auto's de grens wa ren gepasseerd bij de Nederland se douanepost de bewuste be stuurders te bereiken. Hoewel beide Belgische auto's beschadigd bleken, kon de politie door het ontbreken van een wiel dop bij een der Belgische auto's de aan de aanrijding nabij de „Ze ven Huisjes" debet zijnde bestuur der van zijn eveneens onder in vloed zijnde collega onderschei den, zodat dit geen twistvraag opleverde. Door de aan de grenspost aan wezige politfei Werd hierop de be wuste bestuurder aan de Terneu- zense politie overgeleverd en ver volgens naar het bureau van poli tie op Het Schoolplein vervoerd ter ontnuchtering en het in ont vangst nemen van de bonnetjes. Delmonte's Sky-riders. Zaterdagavond zijn de sky-ri ders voor de laatste maal alhier opgetreden. Ook ditmaal hebben zij het nu veel thlrijker publiek in ademloze bewondering gebracht door hun uitzonderlijke prestaties van evenwichtsacrobatiek. Kringstudiedag K.A.B. Zaterdag had in hotel „Des Pays-Bas" een kringstudiedag plaats voor leden van de K.A.B. van geheel Zeeuws-Vlaanderen. Hadden vroeger deze kringstu diedagen alleen plaats te Breda, nu heeft men voor dit jaar al thans, ook Bergen op Zoom voor West Noord-Brabant en Terneiu- zen voor Zeeuws-Vlaanderen in geschakeld. Deze studiedag werd geleid door de heer G. Jacobs, voorzitter van de Diocesanebond te Breda, de paters Fidentius O.F.M. Cap., hoofdredacteur van „Het Volks weekblad," en Simeon O. F. M. Cap., directeur van de ontwikke lingscentrale te Breda en leider der „Credo Pu,gno"-clubs, en de districtsbestuurder der K.A.B. de heer J. van de Voorde te Sluiskil. Nadat das morgens een Mis was opgedragen vond te 10 uur de opening plaats met een wel komstwoord gesproken door de heer G. Jacobs, die in het bijzon der pater Fidentius welkom heet te. „De taak van de Katholieke ar beider in deze tijd" was htet on derwerp waarmee pater Fiden tius deze studiedag inleidde. Na htet beëindigen van deze rede werd een koffiemaaltijd gebruikt en werd de vergadering te 2 uur voortgezet. In plaats van prof, Romme sprak daarna het K.V.P. Tweede Kamerlid Dr De Kort over het on derwerp „K.V.P. en de gezins politiek.' Zowel na de inleiding des mor gens als des middags hadden er groepsbesprekingen plaats. Deze groepsbesprekingen, die niet lan ger dan een kwartier duurden, waren aanleiding om aan de in leider vragen te stellen, sugges ties te doen of eventueel andere opmerkingen te maken. De heer G. Jacobs sprak tot slot een dankwoord aan allen die aan deze studiedag hebben mee gewerkt. Excursie landbouvvhuishoud- school. Onder leiding van de directrice mej. Zweedijk en de leraar A. V. O., de heer Huitema, hebben de leerlingen van de Landbouwhuis- houdsohool een 2-daagse school reis gemaakt met als einddoel Vaals. Donderdagmorgen vertrok des morgens te 6 uur een bus met een 50-tal opgewekte meisjes via Ka- pellebrug in de richting van Ant werpen, welke stad als eerste hal te werd aangedaan om een bezoek te brengen aan enkele beziens waardigheden. Vervol'é'èhs ging de reis via Hasselt naar Maastricht, alwaar men omstreeks de middag arri veerde. Hier werd, om de inwen dige mens te versterken, de kof fiemaaltijd gebruikt. Na het middagmaal vertrok men naar Valkenburg waar men de natuurgrot bezocht, terwijl daarna aan de zwemlustigen de gelegenheid werd geboden hun hartje op te halen in het zwem bad aldaar. Daarna vertrok men naar Vaals waar men wegens het slechte weer zijn toevlucht moest nemen in de jeugdherberg waar omstreeks half 7 de maaltijd werd gebruikt. Na corvee ging men over tot het intiem samenzijn met spel en zang tot bedtijd 10.30 uur. De volgende dag vertrok het gezelschap om 8 uur, voorzien van een goed lunchpakket, naar het Drielandenpunt. Het weer liet zich gelukkig beter aanzien dan de eerste dag. Na genoemd punt te hebben bezocht vertrok :men in de richting van België, waar als eerste plaats werd aan gedaan Barage de la Gileppe om een bezoek te brengen aan het prachtige Gileppe-dal. Te Remouehamp werd de stad, gelegen aan de rechteroever van de Amblève, bezocht. Van hier vertrok men naar Spa om via Luik, in welke omgeving men de lunch nuttigde, naar Leuven om vandaar naar Brussel te rijden teneinde nog een bezoek te bren gen aan enkele stadsdelen. Hier werden de meisjes nog op een heerlijke portie frites gëtrac- teerd. hetgeen in St. Nicolaas tot gevolg had dat weer moest wor den uitgestapt om de' dorst te lessen. Na dit oponthoud werd naar Axel gereden waar te circa half 10 allen vermoeid maar voldaan aankwamen. Over deze prachtige excursie zal nog lange tijd wor den nagepraat. Gemeenteraad. Vorige week kwam de gemeen teraad van Retranchementin voltallige zitting bijeen onder voorzitterschap van burgemees ter J. A. Leenhouts. De voorzitter deelde mede, dat blijkens ontvangen bericht van de vereniging De Hollandse Mo len, de open standaardmolen bin nenkort hersteld zal worden. Voorts, dat op het kruispunt Ibij de Markt een nachtlamp is aan gebracht. Hij sprak de hoop uit, dat de nieuwe lichtmasten spoe dig afgeleverd zullen worden. Aan P. de Meyden Hameren J. RisseeuwBoeije wordt finan ciële medewerking verleend voor de verbetering van hun panden, ingevolge de premieregeling wo ningverbetering. Aan het daarvoor in aanmer king komende geimeenteperso- neel werd een uitkering ineens verstrekt over het eerste halfjaar 1955, terwijl voorts een gewijzig de regeling ziektekosten ambte naren werd vastgesteld. De Raad besloot voorts, mede ingevolge advies van de hoofd ingenieur-directeur van de We deropbouw en Volkshuisvesting, tot onbewoonlbaarverklaring van de panden Noordstraat 58 en 60. De legesverordening werd door de Raad gewijzigd, hetgeen een verlaging van de paspoortleges betekent. De begroting van de dienst 1955 werd gewijzigd. Bij de rondvraag vroeg de heer Den Hamer in zijn functie van president-kerkvoogd van de N. H. Gemeente toestemming tot het bestraten van een strookje ge meentegrond naast de kerk, wel ke verleend werd. De heer Lauret vestigde de aandacht op de minder fraaie staat, waarin het marktplant- soen verkeert. Vakdiploma aannemer. Voor het vakdiploma aannemer burgerlijke en utiliteitsbouw van de Stichting Raad van Bestuur Bouwbedrijf te 's-Gravenhage, slaagde de heer A. Lippens, al hier. In de Verenigde Staten is een internationale vliegwedstrijd voor vrouwen begonnen. De vlucht gaat van Washington naar Havanna. Zes en zestig vrouwen in 33 toestellen doen er aan mee. Er ontstond enige opwinding toen het toestel van de enige over-grootmoeder onder de deel neemsters, mevrouw Zaddie Bun ker, aan het eind van de start baan stopte en terugtaxiede ,,Ik kan het ding niet van de grond krijgen", verklaarde ze. Bij onderzoek Ibleek er een stuk bagage op één van de bedie ningsorganen te staan. De twee de keer lukte het beter. De leef tijd van mevrouw Bunker wordt niet genoemd. De twee voornaamste leiders van de religieuze secte HoaHao, de generaals Tran Van Soai en Bacut zijn als opstandelingen vogelvrij verklaard. In een decreet, getekend door premier Ngo Dinh Diem, worden tevens al hun goederen verbeurd verklaard. door MAURICE ZERMATTEN. 1.) HOOFDSTUK I. Toen hij op zijn hooiland kwam, stootte de onderkant van de zeis tegen de grond en het stof stoof op als een rookwolkje. Wat is het droog! De grijsaard schudde het hoofd. In de diepe wieg van het dal be gon het pas te dagen. De glet- schers hadden nog niet de schitte ring van ijsharde sneeuw herwon nen. Zij hingen aan de graten als wasgoed, dat in de maan een blauwséltint heeft gekregen. Bo ven de bergen rees een heldere hemel zonder wolkenvlek, in het Oosten verlicht door de koper- glanzen van een nog onzichtbare zon. Ik heb nog nooit zulk weer gezien! Perraudin lei zijn kiel op 'n lat- tenhek en keek naar de kim. Dan bukte hij zich om zijn gereed schap weer op te nemen en met zijn werk te beginnen. Al een maand lang, sinds het begin van Juni, vloeide de stroom van de zomer voort zonder een ogenblik door onweer verstoord te worden. De ene brandendhete dag volgde op de andere en hun gretige monden zogen de laatste druppels vocht van de hellingen. Het gras zag er dan ook uit als een uitgedroogde korst rogge brood. Er was geen strijd mogelijk te gen die ramp, die het land ver woestte. De beken droogden uit. De irrigatie verloor haar beteke nis: in de kanaaltjes was het wa ter nauwelijks een duim hoog. En de Dranse zelf, in de diepte van het dal, stuwde geen overvloed van wateren voort. De rivier pro fiteerde niet van de hitte der zon, wier vonken de gletschers be stookten, want een gletscher had dit jaar het bed van deze zijrivier van de Rhone verstopt. De „Mau- vais" was als deeg uitgerekt en had zich tegen de wanden van 'n bergengte opgeschoven, het dal afsluitend. Achter die barrière stapelde de Drans water op water: zij was daarenboven onherkenbaar ge worden en van kleur veranderd, geen rivier meer maar een meer, waarvan naar men zeide, het peil voortdurend steeg. Naar de dor pen, naar Chelin vooral, dat aan weerszijden van het stroombed op een plateau in de zon lag te blakeren, kwam maar weinig koelte. Het smalle straaltje wa ter. dat doorsijpelde uit de hoog ten was vol sombere dreiging. -Maar wat zullen we ons be zorgd maken? vroeg de oude Per raudin zich af. God weet wel, wat Hij doén moet. Bovendien is de berg ook groot genoeg om te bevatten, wat hij voortbrengt. Die wand van ijs, die dik is en toch soepel, be schermt ons en zo kunnen we ge rust slapen. Nog een strook werkte hij af, en dan hield hij op met maaien. Ondanks zijn eigen redenering was er een rimpel in zijn voor hoofd, van zijn haar af tot zijn neus toe, een loodrechte rimpel, die iederte dag weer door de zorg dieper werd geploegd. Hij steun de op de greep van de zeis, de bei de armen op de hoogte van de schouders voor zijn borst gevou wen. Zijn kin rustte op zijn vuist en zijn baard bedekte zijn hand. Emile komt niet, die niets nut!... Perraudin was zwaar gebouwd maar vermagerd. Uit zijn ronde ogen schoot grijs licht tussen de verwarde wenkbrauwen en oog haren. De afgewerkte schouders bogen wat naar voren en het hele gezicht kreeg een uitdrukking van grote vermoeidheid en tevens van wrok. Hij staarde naar het dorp, want dat had de schuld van alles. Er is te veel kwaad in het dal. Daarom is nu daarboven het meer ontstaan, dat ons dag en nacht bedreigt en dat ons onver wacht kan wegvagen als stro sprietjes. Hij sprak zichzelf tegen, maar lette er niet op. Chelin zag er intussen in de trilling van het licht der opgaan de zon, vreedzaam uit. Te midden van weiden, die bijna vlak lagen, deed het niet denken aan die ar melijke gehuchten, die soms zo tegen de berg aanhangen, dat het er uitziet, of ze ieder ogenblik er af kunnen vallen. Tussen de wan den van het dal lag het dorp op een ruime vlakte, door het aan- sliksel der rivier gevormd en de huizen, die door de bergwanden zorgzaam beschut werden, leken op bruine eieren in een groen mandje. (Wordt vervolgd.) Op de provinciale weg, de Goo- weg te Noordwijkerhout is Zon dagmiddag omstreeks half vier ter hoogte van de Guldemonds- brug een autobus tegen een per sonenauto gereden. Bij dit onge val werden twee personen gedood en één ernstig gewond. De autobus komende uit de richting Noord wijk kwam op de smalle weg in botsing met een uit Haarlem komende personenauto, die aan de kant van de weg tegen een hek terecht kwam. De gevol gen waren verschrikkelijk. Van de zich in de personenauto bevin dende drie personen, de heer en mevrouw Van Bruggen uit Haar lem en een veertien jarige jon gen, die volgens de politie ver moedelijk hun zoon is, werd de jongen op slag gedood. De heer Van Bruggen overleed kort na 't ongeval ter plaatse en mevrouw Van Bruggen moest in ernstige toestand naar het Academische Ziekenhuis te Leiden worden overgebracht. De personenauto werd geheel vernield, terwijl de autobus aan de linker voorzijde schade opliep. De buspassagiers, van wie nie mand letsel heeft opgelopen, moesten met een andere bus hun reis vervolgen. De politie onder zoekt de schuldvraag. RIJWIELDRIEDAAGSE TE BERGEN OP ZOOM. Voor de zesde maal in succes sie zal dit jaar te Bergen op Zoom op 9 en 10 Augustus een toeristi sche rijwieldriedaagse worden gehouden onder auspiciën van de V.V.V. De fietstochten gaan door de mooiste streken van West-Bra bant, waar de natuur een rijke afwisseling biedt en waar zowel van bos, hei, ven en strand te genieten is. URN GEVONDEN NIJMEGEN. TE Vrijdag is bij graafwerk nabij het Goffert sport park een urn gevonden, die dateert van onge veer 500 jaar vóór Christus. Het is een soort klokbeker. JUWELEN EN GELDKISTJE TUSSEN OUDE FUNDAMENTEN. Tijdens graafwerkzaamheden te Horst op het perceel waar tij dens de oorlog het pand van een ijzerhandel heeft gestaan, zijn in de resten van de kelderfunda menten een actetas met (bankbil jetten en juwelen, alsmede een gesloten geldkistje opgegraven. Onder toezicht van de politie is de vondst op een bankgebouw te Horst verzegeld in afwachting van het onderzoek, dat naar de rechtmatige eigenaar wordt in gesteld. DR DREES WORDT BEDACHT MET In verband met Vaderdjag 19 Ju ni) zal 'n deputatie van 'n Haagse sigarenwinkelierscombinatie 15 Juni des middags om half twee aan de minister-president, dr W. Drees, als „vader van de ouden van dagen", een kleine attentie bewijzen op het departement van Algemene Zaken, Plein 1813, No 4. Hierna volgt 'een rijtoer door de stad in open landauers, waar bij diverse tehuizen voor oudelie- den zullen worden bezocht voor het overhandigen van... sigaren. DODELIJK ONGEVAL IN DE MIJN „LAURA". In de nacht van Zaterdag op Zondag omstreeks vier uur is de ongehuwde monteur-schipper, af komstig uit Enschedé en werk zaam bij een Hollandse construc tie-firma uit Leiden, tijdens mon- tagewerkzaamheden in de zeverij van de steenkolenmijn „Laura" te Eygelshoven ongeveer vier meter naar beneden gevallen. Hij kwam terecht in een kolenwagon. In de loop van Zondag is hij in het zie kenhuis te Heerlen aan de ver wondingen overleden. KOLENWERKER ONDERGING Een Amsterdamse kolenwer- ker, gewend aan zwart roet, heeft Vrijdagnacht als sluitstuk van 'n romantische nacht een complete metamorphose ondergaan. Hij bracht zijn geliefde om kwart over vier, toen de ochtend reeds gloorde, naar haar huis in de John Franklinstraat en moest daartoe door het trappenhuis naar drie-hoog klimmen. In hetzelfde perceel woonde op een lagere vedieping een schilder, die de traptreden hoorde kraken. Dit wekte gezien het vreemde uur zijn argwaan op. In de ver onderstelling met een inbreker te doen te hebben, stelde hij zich verdekt op met een typisch schil derswapen: een pot waterverf. Toen de kolenwerker beneden kwaim kreeg hij deze volle bus verf als een rijkelijk gekleurde douche over zich heen. Groot was de ontsteltenis van de schilder, toen de verontwaar digde kolenwerker het doel van zijn nachtelijk bezoek bekend maakte. „Wat voor nut heeft het nu om iemand verf over zijn kleren te gooien"? riep de kolenwerker uit. „Al was ik een inbreker, dan nog zou ik de benen hebben kunnen nemen'. 'De schilder had er toch een doel mee gehad. Aldus opzichtig ge verfd zou het gemakkelijk zijn geweest de inbreker te herken nen.'..Jti Het merkwaardige misverstand met de matineuze minnaar werd bij minnelijke schikking geregeld.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1955 | | pagina 2