brand Nederlandse autobus te Gsnabrück Het economische Beneluxcongres te Echternach Vreselijk ongeval tijdens de autorace te Le Mans de in Journalisten naar Rusland Amerikaanse maatschappij gaat 300 schepen bergen De atoomenergie in Sowjet-Unie Generaal Gruenther over de Sowjet-politiek WEERSVERWACHTING HOOGWATER ZON- cd MAANSTANDEN Wrijf Kou en Pijn MAANDAG 13 JUNI 1955. 10e Jaargang No. 3479. Twee kinderen overleden, 19 gewond weg met DAMPO salons „robent' Eerste steen voor nieuw atoomlaboratorium te Keyrin bij Geneve Tientallen doden en gewonden Noodlanding van Firefly op Curagau Ongeregeldheden op bijeenkomst Stahlhelm De bewapening van West-Duitsland Van magnesium gemaakt Amerikaans vliegtuig Frankering bij abonnement Temeuzen Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande Noordstraat 55—57 Terneuzen Redactie-adres: Telefoon 2073 en 2530 Na 5 uur uitsluitend 2073 Gironummer 38150 Abonnementsprijs: 5,35 per kwartaal; per maand 1,80; per week 43 cent. Losse nrs 8 ct. ZEEUW Verschijnt dagelijks Uitgeefster N. V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen. Advertentieprijs per mm 15 ctminimum jper advertentie 2,25. Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels i iedere regel meer 20 cent. Vermelding: Brieven onder nummer, of: Adres Bureau van dit Blad 20 cent meer. Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur. Voor het Maandag-nummer: Zaterdags 10 uur. Zaterdagmorgen omstreeks kwart over negen is in de stad Gsnabrück een uit Vriezen veen afkomstige autobus met drie en veertig kinderen van het Her vormd jeugdkoor uit de gemeen te Den Ham (Ov.) en vier volwas sen begeleiders uit Den Ham tij dens de rit in brand geraakt. Toen de buschauffeur, de heer Anton Heuver uit Den Ham, door de heer Erich Gurk, een Duitse employé van een langs de weg staand tankstation, op de achter de bus komende rook en vlam men opmerkzaam was gemaakt en de bus tot stilstand was geko men, schoten de vlammen om hoog en ineens was het gehele in terieur van de autobus een laai ende gloed. De heer Gurk en om standers deden wat ze konden om de inzittenden te redden en ze slaagden erin alle kinderen, op 2 na, uit het fel brandende vehikel te krijgen. Het bleek spoedig, dat het aan tal doden twee bedroeg, n.l. de twee lAjarige meisjes Jantje Kosters en Ineke Heikens. Levensgevaarlijk gewond wa ren de 14-jarige Alie Schutmaat en de 15-jarige Jantje Vrijlink (2 meisjes), de 12-jarige Henk Leeu- wis, de 12-jarige Gerrit Podde en de 13-jarige Jan Ardesch. allen uit Den Ham. Twaalf kinderen bleken zeer ernstig gewond, maar niet in levensgevaar verke rend. Tot de lichtgewonden beho ren de 52-jarige heer Jacob Gor ter, hoofd van de Hervormde school te Den Ham, die optrad als reisleider van het Hervormd jeugdkoor, en de chauffeur, de heer Anton Heuver, allen uit Den Ham. Voorts bevonden zich in de auto bus mevr. Groter en de heer D. J. Snel, onderwijzer aan de Her vormde school en leider van het Hervormd jeugdkoor, en zijn echtgenote. Zij bleven onge deerd, evenals 22 kinderen. Het gezelschap was Zaterdag morgen omstreeks vijf uur uit Den Ham vertrokken om een uit stapje van één dag te maken naar het Teutoburgerwoud. Toen de autobus door Osnabrück reed bemerkte, zoals is gemeld, de Duitse employé van een tanksta tion dat er vlammen en rook aan de achterzijde uit de bus sloe gen. Het is gebleken dat zich eni ge blikken benzine onder de ach terbank in de bus hebben bevon den. Een van de blikken was, door onbekende oorzaak, niet ge sloten. Er is, zo neemt men aan, ben zine uitgelopen die de vloer van de bus heeft doordrenkt en door die vloer, op de uiteraard hete, uitlaat is gedruppeld. Daardoor ontstond de brand. Zaterdagmiddag omstreeks vijf uur was de burgemeester van Den Ham, de heer G. Bramer, met ouders van de omgekomen en in levensgevaar verkerende kinderen in Osnabrück aangeko men. Om circa half zes bevond de heer Bramer zich bij de onge deerd gebleven kinderen, die naar men zich kan voorstellen, allen onder de indruk waren. De heer Bramer heeft ver klaard niets dan lof te hebben voor de wijze waarop van Duitse zijde hulp is en wordt verleend. De gewonden zijn voor het me rendeel opgenomen in het stads ziekenhuis van Osnabrück, enke len bevinden zich in het Mariën- hospitaal. Zaterdagavond tegen half elf zijn in Den Ham 24 niet-gewonde passagiers en twee lichtgewon den van het ongeluk met de Ne derlandse autobus bij Osnabrück teruggekeerd. De terugkerenden waren vergezeld van burgemees ter Bramer en ds H. A. Labrie. De heer Bramer heeft de wach tenden op de Brink in Den Ham een uiteenzetting van het gebeur de gegeven. Ds Labrie ging voor in een ge bed voor de omgekomenen. In de toestand van de zwaarge wonde kinderen is volgens de laatste berichten geen verande ring gekomen. Volgens de dienst doende dokter in het stedelijk zie kenhuis bevinden zich vijl van de daar opgenomen Nederlandse kin deren nog steeds in levensgevaar. De toestand van één hunner, een jongen, is zeer ernstig. Over de verdere ontwikkeling van de toe stand der patiëntjes zou naar de mening van de dokter pas over vijf a acht dagen een oordeel mo gelijk zijn. Twee van de kinderen, die in het „Mariënhospitaal" verpleegd worden, zijn buiten levensgevaar. De toestand van een derde kind is echter nog zeer ernstig. Eén meisje kon Zaterdagavond uit het ziekenhuis worden ontsla gen. Haar verwondingen baarden geen zorg. Het meisje is met haar ouders naar huis teruggekeerd. De bondskanselier, dr Adenauer heeft in een telegram aan minis ter-president dr W. Drees zijn die pe medeleven met het autobuson geluk in Osnabrück uitgesproken" kapper nel ke) aparte cacW markt 16 brouwerijstraat 9 terneuzen aparte salon voor huidverzor ging. depositair „lancome"-dr. payot" -„yardley". Te Keyrin bij Genève is Vrijdag de eerste steen gelegd van een nieuw laboratorium voor de Euro pese organisatie voor kernonder zoek. Dit laboratorium zal worden gebruikt voor theoretisch onder zoek en niet voor het bestuderen van practische toepassingen van atoomenergie. Twaalf landen nemen aan dit project deel. Het negende economische Be neluxcongres te Echternach is Zaterdag besloten met het aan vaarden van de volgende twee resoluties: de eerste, gebaseerd op de door de Belgische oud-mi nister van Financiën, A. E. Jans sen, gehouden inleiding, beveelt de regeringen van België, Neder land en Luxemburg aan: de coör dinatie van de geld- en valutapo- litiek van de Belgisch-Luxem burgse economische unie en Ne derland voort te zetten, teneinde zo snel mogelijk en aansluitend aan de ontwikkeling naar inter nationale monetaire converbiliteit de nog bestaande beperkingen op het effectenverkeer tussen inge zetenen der partnerlanden uit de weg te kunnen ruimen, om zon der verwijl maatregelen te tref fen ter voorkoming van dubbele belastingen, welke maatregelen Tijdens de 24-uurs race van Le Ivlans is Zaterdagmiddag de Mer cedes van Lzvegh-Fiteh midden in 't publiek vlak voor de tribu nes terecht gekomen en aldaar ontploft. Hierby zouden volgens de laat ste berichten 78 personen gedood zijn. Nog 77 gewonden vertoeven in de ziekenhuizen en hospitalen van het kleine stadje. Van enke len hunner is de toestand zorg wekkend. De slachtoffers zijn bijna allen Fransen. In het zie kenhuis te Anger was nog één stoffelijk overschot niet geïdenti ficeerd. Te oordelen naar rest an ten van een overall zou dit het lichaam van Levegh zijn. Het ongeluk, dat de omvang van een ramp heeft aangenomen, gebeurde ongeveer twee uur na dat het vertreksein was gegeven. Een menigte van ongeveer 250.000 personen volgde langs het circuit de wedstrijd. Een talud van een meter hoogte bescherm de het pulbliek achter de afraste ring, maar de toeschouwers kon den de racemonsters, die op het rechte stuk met een vaart tegen de 300 km per uur voorbij raas den, bijna aanraken. Ze waren er slechts twee a drie meters van verwijderd. Fiotseling ging een angstkreet op uit tienduizenden monden en op het zelfde ogenblik schoot een vlam omhoog en hoorde men een een ontzettende explosie. De Mer cedes-Benz van Levegh-Fitch die de Jaguar van Hawthorn moest ontwijken bij een poging van Hawthorn om een Austin Healy te doubleren, had het talud ge raakt, juist bij de tunnel die het middenterrein met de tribunes verbindt. De wagen sprong om hoog en kwam weer op het talud terecht waar hij ontplofte, „als een magnesium-bom" zoals één van de ooggetuigen het uitdruk te. De gevolgen waren afschuwe lijk. Het voorstuk van de Merce des met de wielen en stukken van de carosserie kwamen midden tussen het publiek terecht. Som mige toeschouwers werden letter lijk onthoofd, anderen werden verpletterd of verbrand door stukken van de brandende wagen. Een panische schrik maakte zich van allen meester. De menig te vluchtte weg van de plek des onheils, samen met de gewonden, die nog lopen konden en die zich jammerend en vaak verschrikke lijk verminkt naar de tribunes begaven. Brandweer en leden van de me dische dienst kwamen van alle Aan vijf Britse en Amerikaanse journalisten is, via de Sowjetrus- sische ambassade te Belgrado, medegedeeld, dat hun een visum kan worden verstrekt voor een bezoek aan de Sowjet-Unie. Het zijn: René Maccoll van de .Daily Express', Eric Bourne van de „Christian Science Monitor and Daily Express", Seymour Freiden van de „New York Post", Frank Kelly van de „New York Herald Tribune" en Jack Begon, In totaal 179 schepen, die zijn gezonken in Cubaanse havens of langs de kust van het eiland, waaronder vijf oude Spaanse kanonneenboten die bijna 60 jaar geleden zonken in de haven van San Diego, zullen binnenkort door een Amerikaanse maat schappij worden geborgen. Deze firma, de „Marine Engi- nering Corporation" uit New York, die een contract hiertoe heeft getekend met de Cubaanse regering, zal op basis van een af zonderlijk contract ook trachten 130 schepen te bergen, die zijn gezonken langs de Noordkust van het eiland, de meeste door de activiteit van Duitse duikbo ten gedurende de tweede wereld oorlog. Een woordvoerder voor de firma verklaarde, dat de ber gingswerkzaamheden onder lei ding zullen staan van John Rin- ne een internationaal bekende bergingsdeskundige. Bij het bergingswerk zal onder andere gebruik worden gemaakt van een speciale buigzame pon ton, die door Rinne is ontworpen. Deze ponton is gemaakt van can vas en heeft een onbeperkte opening in de bodeim, waardoor kan worden voorkomen dat de luchtdruk te groot wordt als de ponton onder water vol lucht wordt gepompt om het te bergen wrak omhoog te brengen. Bij het bergingswerk zal verder gebruik worden gemaakt van een nieuw type onderwaterpomp, die speciaal is ontworpen om zout en zand rond wrakstukken op de bodem van de zee te verwijde ren. De woordvoerder zei dat de wrakken rondom de Cubaanse kust over het algemeen van na 1928 gezonken schepen zijn, met uitzondering van de vijf Spaanse kanonneerboten die in 1898 in de haven van San Diego zonken. Het hoofdkwartier van waar uit het bergingswerk zal worden geleid zal zijn gevestigd in Mat- nazas, Cuba. De woordvoerder voegde eraan toe dat in het ge bied van de Caraïbische Zee on geveer 2.000 vrachtschepen met waardevolle lading zijn gezon ken. die verbonden is aan de „New York Broadcasting Corporation" (N.B.C.). Nikita Chroestsjef, secretaris generaal der Sowjetrussische communistische partij, had tij dens zijn recente verblijf te Bel grado op een receptie verklaard dat buitenlandse journalisten in de Sowjet-Unie welkom waren en hij had toegezegd het uitreiken van visa aan de talrijke buiten landse correspondenten, die zich toen in de Zuidslavische hoofd stad bevonden, te zullen bevorde ren. Op nog een dozijn aanvragen voor visa voor de Sowjet-Unie was op de Sowjet-ambassade te Ee'.grado nog geen antwoord ont vangen. Dinsdagochtend heeft de korpo- raal-vljeger J. Vellema van de marine luchtvaartdienst op de Antillen een noodlanding op het Plesmanvliegveld op Curacao moeten maken, waarbij zijn Fire fly verloren is gegaan. Vellema zelf kwam er goed af. Tijdens een oefenvlucht in eska- derverband brak de leiding van de koelvloeistof van de machine, waarin de korporaal vloog. Toen hij dit bemerkte, keerde hij on middellijk naar 't vliegveld terug. Doch voor hij dit had bereikt was de koeling weggevallen en begon zich in de cockpit rook te ontwik kelen. De vlieger was genood zaakt de motor uit te schakelen en landde min of meer op goed geluk, omdat de rook hem het uitzicht volkomen belette. Hij kwam dan ook voor de landings baan terecht, maar, dank zij zijn tegenwoordigheid van geest en kalmte, op zodanige wijze, dat 't resultaat slechts materiële schade was. kanten toeschieten maar zij had den moeite zich een weg te banen door het vluchtende publiek. Bo vendien werd het reddingswerk vertraagd door de intense hitte van de brandende wagen en door dat de stroobalen en de houten afrastering op hun Ibeurt vlam vatten. Het duurde bijna 'n kwar tier voordat men van een georga niseerde hulp kon spreken, maar toen was het voor vele slachtof fers al te laat. Priesters dienden stervenden de laatste sacramen ten toe. Op de tribunes was het publiek, verstard van ontzetting, getuige van de ramp, maar enkele kilo meters verder wist men niets van het drama en vroeg men zich slechts af waar de leiders in de race bleven. Vele toeschouwers zijn flauw gevallen bij het zien van de ver schrikkelijke tonelen bij de ramp die als één der grootste in de 32- jarige geschiedenis van de race moet worden aangemerkt. Volgens een lid van de Merce- dss-ploeg heeft het ongeluk zich als volgt toegedragen: officials van de Jaguar-fabriek gaven Hawthorn een teken om voor zijn pit te stoppen. Hij remde, waarop Macklin, die vlak achter hem reed, eveneens scherp vaart min derde. Levegh, die Macklin op zeer korte afstand volgde, remde ook, imaar raakte de Austin Hea ly en vloog toen tegen het talud op met de boven beschreven tra gische gevolgen. Macklin kon on gedeerd uit zijn wagen stappen. Het grote aantal doden werd toegeschreven aan het feit, dat, na de ontploffing van de wagen van Levegh, de wielen, de motor en stukken van de aluminium ca rosserie voren door de menigte hebben getrokken op schouder hoogte, waardoor vele verwondin gen van dodelijke aard waren. De hele nacht zijn de medische diensten, waarbij negen ploegen chirurgen, in actie geweest om de slachtoffers te verzorgen. Tal van hersenoperaties moesten worden verricht, dit als gevolg van het feit dat de motor van de Mercedes ontplofte toen de wagen van het talud opsprong en velen gewond werden door de rondvlie gende stukken. Dank zij de grote aanmelding van donors konden alle noodzakelijke bloedtransfu sies worden verricht. Intussen speelden zich drama tische tonelen af voor de zieken huizen waar de lange lijsten van doden en gewonden, werden aan geplakt. Familieleden beweenden verongelukte verwanten, of ver vloekten „de misdadige wed strijd". Een oude boer, die de ramp door de radio had verno men, liep 's-nachts 23 km om ze kerheid te krijgen over het lot van zijn zoon. Hij vond zijn naam niet op de lijsten, maar bleef in de poort van het hospitaal zitten, totdat alle slachtoffers geïdentifi ceerd zouden zijn. De president van de Westduitse republiek prof. Heuss heeft in 'n telegram aan de Franse president René Coty zijn deelneming uitge sproken met de slachtoffers van de ramp. Ook de Belgische rege ring heeft de Franse regering van haar deelneming doen blij ken. Om twee uur in de nacht van Zaterdag op Zondag zijn de beide overgebleven Mercedes-ploegen, Fangio-Moss die de leiding hadden en Kling-Simon die in de derde positie reden, uit de race geno men. Een woordvoerder van Merce des verklaarde dat dit zo laat ge beurd was omdat de directie van de fabrieken geen idee had van de omvang van de ramp en het twee uur geduurd had vóórdat men verbinding met Stuttgart had gekregen. Toen dr Fritz Koe- nesche, directeur-generaal van Mercedes-Benz, kennis genomen had van een rapport over de toe stand, gaf hij de order: „onmid dellijk stoppen". Naar verluidt had de federale regering te Bonn de wens te ken nen gegeven dat Mercedes zich zou terugtrekken, terwijl de orga nisatoren van de race de tegen overgestelde mening waren toe gedaan. Namens de Mercedes- ploeg te Le Mans werd verklaard dat de overwinning de verschrik kelijke prijs in mensenlevens niet waard was en dat „de trots van fabrikanten en bestuurders bui gen moest voor de wreedheid van het afschrikwekkende ongeluk". de investering van particulier ka pitaal en zeer in het bijzonder van Belgisch kapitaal, in Nederland zullen aanmoedigen. In afwach ting van de algehele oplossing van dit vraagstuk administratie ve maatregelen te nemen om aan duidelijke onbillijkheden een ein de te maken; spoedig maatrege len te nemen teneinde de note ring van effecten van Nederland se vennootschappen op de Belgi sche effectenbeurs mogelijk te maken. In de tweede resolutie, die ge baseerd is op de inleiding van prof. Kruin, wordt met instem ming geconstateerd, dat zich op internationaal terrein ontwikke lingen voordoen in de richting van nauwere economische samen werking. Het congres beveelt aan, dat de Beneluxlanden meer dan tot dusver streven naar sa menwerking, waar mogelijk door vorming van Beneluxdelegaties, doch in elk geval door vooraf gaand overleg, bij het beleid ten aanzien van internationale vraag stukken. Voorts is het nodig, dat de Beneluxlanden tegenover de buitenwereld duidelijk tonen, dat zij vast besloten zijn hun voorne men inzake een volledige econo mische unie op korte termijn ten uitvoer te brengen. Dit kan onder meer blijken door de instelling van Beneluxorganen, waardoor niet alleen een verbetering der functionering van Benelux kan worden verwacht, doch mogelijk nog streker van de eenheid naar buiten kan blijken. Hoewel multi laterale beslissingen in het verle den soms een oplossing van inter ne Benelux-problemen mogelijk hebben gemaakt, mag Benelux niet wachten op verwezenlijking van andere plannen van wijdere strekking, doch zal zij veel meer een stimulerend voorbeeld moe- te zijn. De slotrede van het congres werd uitgesproken door de Lu xemburgse minister van Econo mische Zaken M. Rasquin. Deze wees er op dat het optimisme, dat de laatste tijd valt waar te ne men, gerechtvaardigd is, daar het gebaseerd is op de feiten. De Be nelux steunt thans op drie valu ta's, die volkomen inwisselbaar geacht kunnen worden. Hierdoor konden dan ook de drie landen tij dens de vorige week in het kader van de O.E.E.S. te Parijs gehou den besprekingen over de valuta- converbiliteit als één eenheid op treden. Bij deze besprekingen hebben de drie Beneluxlanden zich laten leiden door het begin sel, dat de convertibiliteit geen doel mocht zijn, doch alleen een middel tot een groter doel, name lijk de totstandkoming van een zo vrij mogelijk internationaal handelsverkeer. Wat de nieuwe ontwikkeling in Benelux op het gebied van de landbouw betreft, wees spreker er op, dat de jongste overeen komst inzake de landbouw het voor België en Luxemburg nood zakelijk maakt van heden af een meer actieve landbouwpolitiek te voeren, teneinde in staat te zijn de landbouwsector in de beide landen in economisch opzicht te kunnen handhaven. Wat de sociale politiek der Be neluxlanden betreft, merkte spr. op, dat de laatste jaren vooral Nederland voor de verwezenlij king van de economische unie de meeste offers heeft gebracht door de in dat land gevoerde loon en prijspolitiek. Dit legt ech ter op de andere landen der Be nelux de verplichting, nu de Be nelux veel meer als een eenheid naar buiten zal optreden, in hun landen alle nodige prijs- en loons verhogingen te voorkomen, daar hierdoor de belangen van de drie landen gezamenlijk geschaad zou den kunnen worden. Een Russische geleerde, Lesj- kowtsef heeft Vrijdag verklaard, dat zijn collega's de theoretische kant van gebruikmaking van atoomenergie voor de voortstu wing van interplanetaire ruimte schepen heblben opgelost. Zij werken op het ogenblik aan een station, van waaruit de ruimte schepen kunnen worden geleid. De geleerde zeide in een toe spraak voor radio-Moskou, dat de practische zijde van atoom voortstuwing van ruimteschepen nog moet worden uitgewerkt. Het moeilijkste probleem is het ma ken van wanden van de atoom oven, die bestand moeten zijn te gen, zeer grote hitte. Verder zeide Lesjkowtsef, dat Russische geleerden ook werken aan splijting van waterstof en lithiumatomen en aan directe omzetting van atoomenergie in electrische energie. De Russische minister van Krachteentralen, oud-premier Malenkof, heeft Vrijdag ver klaard, dat nieuwere en grotere Russische atoomkrachtcentralen stellig eerder electriciteit zullen voortbrengen dan de centrale die in Groot-Brittannië in aanbouw is naar wordt verwacht, zal deze Britse centrale te Calder Hall in Cumberland tegen het eind van het volgend jaar in gebruik wor den genomen). Dit was de eerste maal, dat Malenkof sedert hij in Februari van dit jaar als premier is afge treden, met Westelijke verslag gevers sprak. Het onderhoud speelde zich af op de Indische ambassade te Moskou, waar een receptie werd gehouden. Malenkof deelde mede, dat hij in Maart een rondreis heeft ge maakt langs krachteentralen in het oostelijk deel van Europees Rusland en de Oeral. In die tijd had men opgemerkt, dat Malen kof niet aanwezig was op een bijeenkomst van de Opperste Sowjet in het Kremlin. Hij zeide nu een reis naar het Zuiden te zullen ondernemen, „waar wij vele centralen hebben". De Russische regering verwacht binnen vijf of zes jaar een verenigd electrisch net in geheel Europees Rusland ie hebben, al dus Malenkof. Op het congres van de Westduit se nationalistische vereniging van oudstrijders, de „Stahlhelm", te Goslar in Neder-Saksen is het Za terdag tot vechtpartijen gekomen tussen leden van de „Stahlhelm" en duizenden betogers, die een fluitconcert aanhieven toen ex- maarschalk Kesselring een rede wilde uitspreken. De politie heeft een vijftig-tal arrestaties verricht. Verscheide ne personen werden bij de vecht partij gewond. De Westduitse Bondsraad heeft het beginsel van herbewapening goedgekeurd, maar critiek geuit op de spoed, die de regering be tracht met het wetsontwerp ter recrutering van vrijwilligers. Deze haast werd door dr Arthur Straeter, minister van Economi sche Zaken van Noordrijn-West- falen en lid van de christen-demo cratische partij, „op zijn zachts uitgedrukt ongewoon" genoemd. De Bondsraad heeft meer bij zonderheden over het wetsont werp gevraagd en zijn conclusie opgeschort tot de tweede lezing, volgende maand. De raad ver zocht voorts om opneming van de bepaling, dat geen soldaten op het ministerie van 'Defensie te werk worden gesteld en om veto recht ten aanzien van de rege ringsbesluiten op grond van het wetsontwerp. De Amerikaanse luchtmacht heeft voor de eerste maal een nieuw prototype getoond, name lijk een jachtvliegtuig voor oplei dingsdoeleinden, gemaakt van magnesium. De luchtmacht stelt grote ver wachtingen in dit toestel, daar magnesium sterker is dan alumi nium en twintig procent goedko per is^ Generaal Alfred Gruenther, geallieerd opperbevelhebber in Europa, heeft Vrijdag in een toespraak tot de Amerikaanse nationale perscluib gezegd, dat de Sowjet-Unie een „verraderlij ke glimlach-campagne" op het diplomatieke front voert om de nieuwe rol van West-Duitsland in de Westelijke defensieplannen te verhinderen. Hij sprak zijn bezorgdheid er over uit, dat de Sowjet-politiek de niet-communistische landen er toe zou verleiden hun defensie inspanningen te verminderen en Moskou's diplomatieke aanbie dingen te beschouwen als het be gin van een nieuw tijdperk van vrede. Gruenther zei, dat hij niet ge kant is tegen pogingen om een modus vivendi met de Sowjet- Unie te bereiken, maar hij voeg de er aan toe: ,,Ik wil zeggen, dat wij ons er niet van moeten laten afschrikken voort te gaan met ons huidige program". Hij noemde de huidige Sowjet- leiders „verraderlijker en knap per" dan Stalin, wiens daden, zo zei hij, de Westelijke alliantie ge woonlijk met een schok tot actie en paraatheid brachten. „Wij staan tegenover een zeer hardnekkige tegenstander. Er komen reeds glimlachen van de andere kant en er begint zich een licht gevoel niet alarme rend op het ogenblik te ont wikkelen, dat de ander zijn ge zindheid misschien heeft veran derd. De Russen voeren een cam pagne, die ons aanzienlijk veel moeilijkheden veroorzaakt". Hij verklaarde, dat de V. S. ten opzichte van de Sowjet-Unie hun superioriteit wat de interconti nentale lange-afstanddbommen- werpers betreft hebben gehou den. Door de Sowjet-vloot van naar schatting 350 onderzeeërs zou het Westen een „verschrik kelijk werk" hebben om de zeeën open te houden, indien er oorlog zou komen, maar hij dacht, dat de lange-afstandsbommen- werpers als een „geweldig af schrikwekkend middel" zouden werken. medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt, geldig van Maandag ochtend tot Maandagavond. OPKLARINGEN. Veranderlijke bewolking met enkele buien. Matige tot krachti ge wind tussen W. en N. Aanhou dend koud. DINSDAG 14 JUNI. v.m. n.m. Breskens 7.49 8.09 Terneuzen 8.24 8.44 Hansweert 9.04 9.24 Walsoorden 9.14 9.34 ZON MAAN op onder op onder Juni 13 4.22 21.02 0.23 12.45 14 4.22 21.02 0.40 14.02 15 4.21 21.03 1.— 15.22 16 4.21 21.04 1.23 16.45 17 4.21 21.04 1.52 18.09

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1955 | | pagina 1