brand
Nederlandse autobus te Gsnabrück
Het economische Beneluxcongres
te Echternach
Vreselijk ongeval tijdens de autorace
te Le Mans
de
in
Journalisten naar Rusland
Amerikaanse maatschappij
gaat 300 schepen bergen
De atoomenergie in
Sowjet-Unie
Generaal Gruenther over de
Sowjet-politiek
WEERSVERWACHTING
HOOGWATER
ZON- cd MAANSTANDEN
Wrijf Kou en Pijn
MAANDAG 13 JUNI 1955.
10e Jaargang No. 3479.
Twee kinderen overleden, 19 gewond
weg met DAMPO
salons „robent'
Eerste steen voor nieuw
atoomlaboratorium te
Keyrin bij Geneve
Tientallen doden en gewonden
Noodlanding van Firefly
op Curagau
Ongeregeldheden
op bijeenkomst Stahlhelm
De bewapening van
West-Duitsland
Van magnesium gemaakt
Amerikaans vliegtuig
Frankering bij abonnement Temeuzen
Directeur-Hoofdredacteur I. van de Sande
Noordstraat 55—57 Terneuzen
Redactie-adres:
Telefoon 2073 en 2530
Na 5 uur uitsluitend 2073
Gironummer 38150
Abonnementsprijs: 5,35 per kwartaal; per
maand 1,80; per week 43 cent. Losse nrs 8 ct.
ZEEUW
Verschijnt dagelijks Uitgeefster N. V. v/h Firma P. J. van de Sande, Terneuzen.
Advertentieprijs per mm 15 ctminimum jper
advertentie 2,25.
Rubriek Kleine Advertenties: 5 regels i
iedere regel meer 20 cent.
Vermelding: Brieven onder nummer, of: Adres
Bureau van dit Blad 20 cent meer.
Inzending advertenties tot 's namiddags 2 uur.
Voor het Maandag-nummer: Zaterdags 10 uur.
Zaterdagmorgen omstreeks
kwart over negen is in de stad
Gsnabrück een uit Vriezen veen
afkomstige autobus met drie en
veertig kinderen van het Her
vormd jeugdkoor uit de gemeen
te Den Ham (Ov.) en vier volwas
sen begeleiders uit Den Ham tij
dens de rit in brand geraakt.
Toen de buschauffeur, de heer
Anton Heuver uit Den Ham, door
de heer Erich Gurk, een Duitse
employé van een langs de weg
staand tankstation, op de achter
de bus komende rook en vlam
men opmerkzaam was gemaakt
en de bus tot stilstand was geko
men, schoten de vlammen om
hoog en ineens was het gehele in
terieur van de autobus een laai
ende gloed. De heer Gurk en om
standers deden wat ze konden om
de inzittenden te redden en ze
slaagden erin alle kinderen, op 2
na, uit het fel brandende vehikel
te krijgen.
Het bleek spoedig, dat het aan
tal doden twee bedroeg, n.l. de
twee lAjarige meisjes Jantje
Kosters en Ineke Heikens.
Levensgevaarlijk gewond wa
ren de 14-jarige Alie Schutmaat
en de 15-jarige Jantje Vrijlink (2
meisjes), de 12-jarige Henk Leeu-
wis, de 12-jarige Gerrit Podde en
de 13-jarige Jan Ardesch. allen
uit Den Ham. Twaalf kinderen
bleken zeer ernstig gewond,
maar niet in levensgevaar verke
rend. Tot de lichtgewonden beho
ren de 52-jarige heer Jacob Gor
ter, hoofd van de Hervormde
school te Den Ham, die optrad als
reisleider van het Hervormd
jeugdkoor, en de chauffeur, de
heer Anton Heuver, allen uit Den
Ham.
Voorts bevonden zich in de auto
bus mevr. Groter en de heer D.
J. Snel, onderwijzer aan de Her
vormde school en leider van het
Hervormd jeugdkoor, en zijn
echtgenote. Zij bleven onge
deerd, evenals 22 kinderen.
Het gezelschap was Zaterdag
morgen omstreeks vijf uur uit
Den Ham vertrokken om een uit
stapje van één dag te maken
naar het Teutoburgerwoud. Toen
de autobus door Osnabrück reed
bemerkte, zoals is gemeld, de
Duitse employé van een tanksta
tion dat er vlammen en rook
aan de achterzijde uit de bus sloe
gen. Het is gebleken dat zich eni
ge blikken benzine onder de ach
terbank in de bus hebben bevon
den. Een van de blikken was,
door onbekende oorzaak, niet ge
sloten.
Er is, zo neemt men aan, ben
zine uitgelopen die de vloer van
de bus heeft doordrenkt en door
die vloer, op de uiteraard hete,
uitlaat is gedruppeld. Daardoor
ontstond de brand.
Zaterdagmiddag omstreeks vijf
uur was de burgemeester van
Den Ham, de heer G. Bramer,
met ouders van de omgekomen
en in levensgevaar verkerende
kinderen in Osnabrück aangeko
men. Om circa half zes bevond
de heer Bramer zich bij de onge
deerd gebleven kinderen, die naar
men zich kan voorstellen, allen
onder de indruk waren.
De heer Bramer heeft ver
klaard niets dan lof te hebben
voor de wijze waarop van Duitse
zijde hulp is en wordt verleend.
De gewonden zijn voor het me
rendeel opgenomen in het stads
ziekenhuis van Osnabrück, enke
len bevinden zich in het Mariën-
hospitaal.
Zaterdagavond tegen half elf
zijn in Den Ham 24 niet-gewonde
passagiers en twee lichtgewon
den van het ongeluk met de Ne
derlandse autobus bij Osnabrück
teruggekeerd. De terugkerenden
waren vergezeld van burgemees
ter Bramer en ds H. A. Labrie.
De heer Bramer heeft de wach
tenden op de Brink in Den Ham
een uiteenzetting van het gebeur
de gegeven.
Ds Labrie ging voor in een ge
bed voor de omgekomenen.
In de toestand van de zwaarge
wonde kinderen is volgens de
laatste berichten geen verande
ring gekomen. Volgens de dienst
doende dokter in het stedelijk zie
kenhuis bevinden zich vijl van de
daar opgenomen Nederlandse kin
deren nog steeds in levensgevaar.
De toestand van één hunner, een
jongen, is zeer ernstig. Over de
verdere ontwikkeling van de toe
stand der patiëntjes zou naar de
mening van de dokter pas over
vijf a acht dagen een oordeel mo
gelijk zijn.
Twee van de kinderen, die in
het „Mariënhospitaal" verpleegd
worden, zijn buiten levensgevaar.
De toestand van een derde kind
is echter nog zeer ernstig.
Eén meisje kon Zaterdagavond
uit het ziekenhuis worden ontsla
gen. Haar verwondingen baarden
geen zorg. Het meisje is met haar
ouders naar huis teruggekeerd.
De bondskanselier, dr Adenauer
heeft in een telegram aan minis
ter-president dr W. Drees zijn die
pe medeleven met het autobuson
geluk in Osnabrück uitgesproken"
kapper nel
ke) aparte cacW
markt 16 brouwerijstraat 9
terneuzen
aparte salon voor huidverzor
ging.
depositair „lancome"-dr. payot"
-„yardley".
Te Keyrin bij Genève is Vrijdag
de eerste steen gelegd van een
nieuw laboratorium voor de Euro
pese organisatie voor kernonder
zoek.
Dit laboratorium zal worden
gebruikt voor theoretisch onder
zoek en niet voor het bestuderen
van practische toepassingen van
atoomenergie.
Twaalf landen nemen aan dit
project deel.
Het negende economische Be
neluxcongres te Echternach is
Zaterdag besloten met het aan
vaarden van de volgende twee
resoluties: de eerste, gebaseerd
op de door de Belgische oud-mi
nister van Financiën, A. E. Jans
sen, gehouden inleiding, beveelt
de regeringen van België, Neder
land en Luxemburg aan: de coör
dinatie van de geld- en valutapo-
litiek van de Belgisch-Luxem
burgse economische unie en Ne
derland voort te zetten, teneinde
zo snel mogelijk en aansluitend
aan de ontwikkeling naar inter
nationale monetaire converbiliteit
de nog bestaande beperkingen op
het effectenverkeer tussen inge
zetenen der partnerlanden uit de
weg te kunnen ruimen, om zon
der verwijl maatregelen te tref
fen ter voorkoming van dubbele
belastingen, welke maatregelen
Tijdens de 24-uurs race van Le
Ivlans is Zaterdagmiddag de Mer
cedes van Lzvegh-Fiteh midden
in 't publiek vlak voor de tribu
nes terecht gekomen en aldaar
ontploft.
Hierby zouden volgens de laat
ste berichten 78 personen gedood
zijn.
Nog 77 gewonden vertoeven in
de ziekenhuizen en hospitalen
van het kleine stadje. Van enke
len hunner is de toestand zorg
wekkend. De slachtoffers zijn
bijna allen Fransen. In het zie
kenhuis te Anger was nog één
stoffelijk overschot niet geïdenti
ficeerd. Te oordelen naar rest an
ten van een overall zou dit het
lichaam van Levegh zijn.
Het ongeluk, dat de omvang
van een ramp heeft aangenomen,
gebeurde ongeveer twee uur na
dat het vertreksein was gegeven.
Een menigte van ongeveer
250.000 personen volgde langs het
circuit de wedstrijd. Een talud
van een meter hoogte bescherm
de het pulbliek achter de afraste
ring, maar de toeschouwers kon
den de racemonsters, die op het
rechte stuk met een vaart tegen
de 300 km per uur voorbij raas
den, bijna aanraken. Ze waren er
slechts twee a drie meters van
verwijderd.
Fiotseling ging een angstkreet
op uit tienduizenden monden en
op het zelfde ogenblik schoot een
vlam omhoog en hoorde men een
een ontzettende explosie. De Mer
cedes-Benz van Levegh-Fitch die
de Jaguar van Hawthorn moest
ontwijken bij een poging van
Hawthorn om een Austin Healy
te doubleren, had het talud ge
raakt, juist bij de tunnel die het
middenterrein met de tribunes
verbindt. De wagen sprong om
hoog en kwam weer op het talud
terecht waar hij ontplofte, „als
een magnesium-bom" zoals één
van de ooggetuigen het uitdruk
te.
De gevolgen waren afschuwe
lijk. Het voorstuk van de Merce
des met de wielen en stukken van
de carosserie kwamen midden
tussen het publiek terecht. Som
mige toeschouwers werden letter
lijk onthoofd, anderen werden
verpletterd of verbrand door
stukken van de brandende wagen.
Een panische schrik maakte
zich van allen meester. De menig
te vluchtte weg van de plek des
onheils, samen met de gewonden,
die nog lopen konden en die zich
jammerend en vaak verschrikke
lijk verminkt naar de tribunes
begaven.
Brandweer en leden van de me
dische dienst kwamen van alle
Aan vijf Britse en Amerikaanse
journalisten is, via de Sowjetrus-
sische ambassade te Belgrado,
medegedeeld, dat hun een visum
kan worden verstrekt voor een
bezoek aan de Sowjet-Unie.
Het zijn: René Maccoll van de
.Daily Express', Eric Bourne van
de „Christian Science Monitor
and Daily Express", Seymour
Freiden van de „New York Post",
Frank Kelly van de „New York
Herald Tribune" en Jack Begon,
In totaal 179 schepen, die zijn
gezonken in Cubaanse havens of
langs de kust van het eiland,
waaronder vijf oude Spaanse
kanonneenboten die bijna 60
jaar geleden zonken in de haven
van San Diego, zullen binnenkort
door een Amerikaanse maat
schappij worden geborgen.
Deze firma, de „Marine Engi-
nering Corporation" uit New
York, die een contract hiertoe
heeft getekend met de Cubaanse
regering, zal op basis van een af
zonderlijk contract ook trachten
130 schepen te bergen, die zijn
gezonken langs de Noordkust
van het eiland, de meeste door
de activiteit van Duitse duikbo
ten gedurende de tweede wereld
oorlog.
Een woordvoerder voor de
firma verklaarde, dat de ber
gingswerkzaamheden onder lei
ding zullen staan van John Rin-
ne een internationaal bekende
bergingsdeskundige.
Bij het bergingswerk zal onder
andere gebruik worden gemaakt
van een speciale buigzame pon
ton, die door Rinne is ontworpen.
Deze ponton is gemaakt van can
vas en heeft een onbeperkte
opening in de bodeim, waardoor
kan worden voorkomen dat de
luchtdruk te groot wordt als de
ponton onder water vol lucht
wordt gepompt om het te bergen
wrak omhoog te brengen.
Bij het bergingswerk zal verder
gebruik worden gemaakt van een
nieuw type onderwaterpomp, die
speciaal is ontworpen om zout
en zand rond wrakstukken op de
bodem van de zee te verwijde
ren.
De woordvoerder zei dat de
wrakken rondom de Cubaanse
kust over het algemeen van na
1928 gezonken schepen zijn, met
uitzondering van de vijf Spaanse
kanonneerboten die in 1898 in de
haven van San Diego zonken.
Het hoofdkwartier van waar
uit het bergingswerk zal worden
geleid zal zijn gevestigd in Mat-
nazas, Cuba. De woordvoerder
voegde eraan toe dat in het ge
bied van de Caraïbische Zee on
geveer 2.000 vrachtschepen met
waardevolle lading zijn gezon
ken.
die verbonden is aan de „New
York Broadcasting Corporation"
(N.B.C.).
Nikita Chroestsjef, secretaris
generaal der Sowjetrussische
communistische partij, had tij
dens zijn recente verblijf te Bel
grado op een receptie verklaard
dat buitenlandse journalisten in
de Sowjet-Unie welkom waren en
hij had toegezegd het uitreiken
van visa aan de talrijke buiten
landse correspondenten, die zich
toen in de Zuidslavische hoofd
stad bevonden, te zullen bevorde
ren.
Op nog een dozijn aanvragen
voor visa voor de Sowjet-Unie
was op de Sowjet-ambassade te
Ee'.grado nog geen antwoord ont
vangen.
Dinsdagochtend heeft de korpo-
raal-vljeger J. Vellema van de
marine luchtvaartdienst op de
Antillen een noodlanding op het
Plesmanvliegveld op Curacao
moeten maken, waarbij zijn Fire
fly verloren is gegaan.
Vellema zelf kwam er goed af.
Tijdens een oefenvlucht in eska-
derverband brak de leiding van
de koelvloeistof van de machine,
waarin de korporaal vloog. Toen
hij dit bemerkte, keerde hij on
middellijk naar 't vliegveld terug.
Doch voor hij dit had bereikt was
de koeling weggevallen en begon
zich in de cockpit rook te ontwik
kelen. De vlieger was genood
zaakt de motor uit te schakelen
en landde min of meer op goed
geluk, omdat de rook hem het
uitzicht volkomen belette. Hij
kwam dan ook voor de landings
baan terecht, maar, dank zij zijn
tegenwoordigheid van geest en
kalmte, op zodanige wijze, dat 't
resultaat slechts materiële schade
was.
kanten toeschieten maar zij had
den moeite zich een weg te banen
door het vluchtende publiek. Bo
vendien werd het reddingswerk
vertraagd door de intense hitte
van de brandende wagen en door
dat de stroobalen en de houten
afrastering op hun Ibeurt vlam
vatten. Het duurde bijna 'n kwar
tier voordat men van een georga
niseerde hulp kon spreken, maar
toen was het voor vele slachtof
fers al te laat. Priesters dienden
stervenden de laatste sacramen
ten toe.
Op de tribunes was het publiek,
verstard van ontzetting, getuige
van de ramp, maar enkele kilo
meters verder wist men niets van
het drama en vroeg men zich
slechts af waar de leiders in de
race bleven.
Vele toeschouwers zijn flauw
gevallen bij het zien van de ver
schrikkelijke tonelen bij de ramp
die als één der grootste in de 32-
jarige geschiedenis van de race
moet worden aangemerkt.
Volgens een lid van de Merce-
dss-ploeg heeft het ongeluk zich
als volgt toegedragen: officials
van de Jaguar-fabriek gaven
Hawthorn een teken om voor zijn
pit te stoppen. Hij remde, waarop
Macklin, die vlak achter hem
reed, eveneens scherp vaart min
derde. Levegh, die Macklin op
zeer korte afstand volgde, remde
ook, imaar raakte de Austin Hea
ly en vloog toen tegen het talud
op met de boven beschreven tra
gische gevolgen. Macklin kon on
gedeerd uit zijn wagen stappen.
Het grote aantal doden werd
toegeschreven aan het feit, dat,
na de ontploffing van de wagen
van Levegh, de wielen, de motor
en stukken van de aluminium ca
rosserie voren door de menigte
hebben getrokken op schouder
hoogte, waardoor vele verwondin
gen van dodelijke aard waren.
De hele nacht zijn de medische
diensten, waarbij negen ploegen
chirurgen, in actie geweest om
de slachtoffers te verzorgen. Tal
van hersenoperaties moesten
worden verricht, dit als gevolg
van het feit dat de motor van de
Mercedes ontplofte toen de wagen
van het talud opsprong en velen
gewond werden door de rondvlie
gende stukken. Dank zij de grote
aanmelding van donors konden
alle noodzakelijke bloedtransfu
sies worden verricht.
Intussen speelden zich drama
tische tonelen af voor de zieken
huizen waar de lange lijsten van
doden en gewonden, werden aan
geplakt. Familieleden beweenden
verongelukte verwanten, of ver
vloekten „de misdadige wed
strijd". Een oude boer, die de
ramp door de radio had verno
men, liep 's-nachts 23 km om ze
kerheid te krijgen over het lot
van zijn zoon. Hij vond zijn naam
niet op de lijsten, maar bleef in
de poort van het hospitaal zitten,
totdat alle slachtoffers geïdentifi
ceerd zouden zijn.
De president van de Westduitse
republiek prof. Heuss heeft in 'n
telegram aan de Franse president
René Coty zijn deelneming uitge
sproken met de slachtoffers van
de ramp. Ook de Belgische rege
ring heeft de Franse regering
van haar deelneming doen blij
ken.
Om twee uur in de nacht van
Zaterdag op Zondag zijn de beide
overgebleven Mercedes-ploegen,
Fangio-Moss die de leiding hadden
en Kling-Simon die in de derde
positie reden, uit de race geno
men.
Een woordvoerder van Merce
des verklaarde dat dit zo laat ge
beurd was omdat de directie van
de fabrieken geen idee had van
de omvang van de ramp en het
twee uur geduurd had vóórdat
men verbinding met Stuttgart
had gekregen. Toen dr Fritz Koe-
nesche, directeur-generaal van
Mercedes-Benz, kennis genomen
had van een rapport over de toe
stand, gaf hij de order: „onmid
dellijk stoppen".
Naar verluidt had de federale
regering te Bonn de wens te ken
nen gegeven dat Mercedes zich
zou terugtrekken, terwijl de orga
nisatoren van de race de tegen
overgestelde mening waren toe
gedaan. Namens de Mercedes-
ploeg te Le Mans werd verklaard
dat de overwinning de verschrik
kelijke prijs in mensenlevens niet
waard was en dat „de trots van
fabrikanten en bestuurders bui
gen moest voor de wreedheid van
het afschrikwekkende ongeluk".
de investering van particulier ka
pitaal en zeer in het bijzonder van
Belgisch kapitaal, in Nederland
zullen aanmoedigen. In afwach
ting van de algehele oplossing
van dit vraagstuk administratie
ve maatregelen te nemen om aan
duidelijke onbillijkheden een ein
de te maken; spoedig maatrege
len te nemen teneinde de note
ring van effecten van Nederland
se vennootschappen op de Belgi
sche effectenbeurs mogelijk te
maken.
In de tweede resolutie, die ge
baseerd is op de inleiding van
prof. Kruin, wordt met instem
ming geconstateerd, dat zich op
internationaal terrein ontwikke
lingen voordoen in de richting
van nauwere economische samen
werking. Het congres beveelt
aan, dat de Beneluxlanden meer
dan tot dusver streven naar sa
menwerking, waar mogelijk door
vorming van Beneluxdelegaties,
doch in elk geval door vooraf
gaand overleg, bij het beleid ten
aanzien van internationale vraag
stukken. Voorts is het nodig, dat
de Beneluxlanden tegenover de
buitenwereld duidelijk tonen, dat
zij vast besloten zijn hun voorne
men inzake een volledige econo
mische unie op korte termijn ten
uitvoer te brengen. Dit kan onder
meer blijken door de instelling
van Beneluxorganen, waardoor
niet alleen een verbetering der
functionering van Benelux kan
worden verwacht, doch mogelijk
nog streker van de eenheid naar
buiten kan blijken. Hoewel multi
laterale beslissingen in het verle
den soms een oplossing van inter
ne Benelux-problemen mogelijk
hebben gemaakt, mag Benelux
niet wachten op verwezenlijking
van andere plannen van wijdere
strekking, doch zal zij veel meer
een stimulerend voorbeeld moe-
te zijn.
De slotrede van het congres
werd uitgesproken door de Lu
xemburgse minister van Econo
mische Zaken M. Rasquin. Deze
wees er op dat het optimisme,
dat de laatste tijd valt waar te ne
men, gerechtvaardigd is, daar het
gebaseerd is op de feiten. De Be
nelux steunt thans op drie valu
ta's, die volkomen inwisselbaar
geacht kunnen worden. Hierdoor
konden dan ook de drie landen tij
dens de vorige week in het kader
van de O.E.E.S. te Parijs gehou
den besprekingen over de valuta-
converbiliteit als één eenheid op
treden. Bij deze besprekingen
hebben de drie Beneluxlanden
zich laten leiden door het begin
sel, dat de convertibiliteit geen
doel mocht zijn, doch alleen een
middel tot een groter doel, name
lijk de totstandkoming van een
zo vrij mogelijk internationaal
handelsverkeer.
Wat de nieuwe ontwikkeling in
Benelux op het gebied van de
landbouw betreft, wees spreker
er op, dat de jongste overeen
komst inzake de landbouw het
voor België en Luxemburg nood
zakelijk maakt van heden af een
meer actieve landbouwpolitiek te
voeren, teneinde in staat te zijn
de landbouwsector in de beide
landen in economisch opzicht te
kunnen handhaven.
Wat de sociale politiek der Be
neluxlanden betreft, merkte spr.
op, dat de laatste jaren vooral
Nederland voor de verwezenlij
king van de economische unie de
meeste offers heeft gebracht
door de in dat land gevoerde
loon en prijspolitiek. Dit legt ech
ter op de andere landen der Be
nelux de verplichting, nu de Be
nelux veel meer als een eenheid
naar buiten zal optreden, in hun
landen alle nodige prijs- en loons
verhogingen te voorkomen, daar
hierdoor de belangen van de drie
landen gezamenlijk geschaad zou
den kunnen worden.
Een Russische geleerde, Lesj-
kowtsef heeft Vrijdag verklaard,
dat zijn collega's de theoretische
kant van gebruikmaking van
atoomenergie voor de voortstu
wing van interplanetaire ruimte
schepen heblben opgelost. Zij
werken op het ogenblik aan een
station, van waaruit de ruimte
schepen kunnen worden geleid.
De geleerde zeide in een toe
spraak voor radio-Moskou, dat
de practische zijde van atoom
voortstuwing van ruimteschepen
nog moet worden uitgewerkt. Het
moeilijkste probleem is het ma
ken van wanden van de atoom
oven, die bestand moeten zijn te
gen, zeer grote hitte.
Verder zeide Lesjkowtsef, dat
Russische geleerden ook werken
aan splijting van waterstof en
lithiumatomen en aan directe
omzetting van atoomenergie in
electrische energie.
De Russische minister van
Krachteentralen, oud-premier
Malenkof, heeft Vrijdag ver
klaard, dat nieuwere en grotere
Russische atoomkrachtcentralen
stellig eerder electriciteit zullen
voortbrengen dan de centrale die
in Groot-Brittannië in aanbouw
is naar wordt verwacht, zal deze
Britse centrale te Calder Hall in
Cumberland tegen het eind van
het volgend jaar in gebruik wor
den genomen).
Dit was de eerste maal, dat
Malenkof sedert hij in Februari
van dit jaar als premier is afge
treden, met Westelijke verslag
gevers sprak. Het onderhoud
speelde zich af op de Indische
ambassade te Moskou, waar een
receptie werd gehouden.
Malenkof deelde mede, dat hij
in Maart een rondreis heeft ge
maakt langs krachteentralen in
het oostelijk deel van Europees
Rusland en de Oeral. In die tijd
had men opgemerkt, dat Malen
kof niet aanwezig was op een
bijeenkomst van de Opperste
Sowjet in het Kremlin. Hij zeide
nu een reis naar het Zuiden te
zullen ondernemen, „waar wij
vele centralen hebben".
De Russische regering verwacht
binnen vijf of zes jaar een
verenigd electrisch net in geheel
Europees Rusland ie hebben, al
dus Malenkof.
Op het congres van de Westduit
se nationalistische vereniging van
oudstrijders, de „Stahlhelm", te
Goslar in Neder-Saksen is het Za
terdag tot vechtpartijen gekomen
tussen leden van de „Stahlhelm"
en duizenden betogers, die een
fluitconcert aanhieven toen ex-
maarschalk Kesselring een rede
wilde uitspreken.
De politie heeft een vijftig-tal
arrestaties verricht. Verscheide
ne personen werden bij de vecht
partij gewond.
De Westduitse Bondsraad heeft
het beginsel van herbewapening
goedgekeurd, maar critiek geuit
op de spoed, die de regering be
tracht met het wetsontwerp ter
recrutering van vrijwilligers.
Deze haast werd door dr Arthur
Straeter, minister van Economi
sche Zaken van Noordrijn-West-
falen en lid van de christen-demo
cratische partij, „op zijn zachts
uitgedrukt ongewoon" genoemd.
De Bondsraad heeft meer bij
zonderheden over het wetsont
werp gevraagd en zijn conclusie
opgeschort tot de tweede lezing,
volgende maand. De raad ver
zocht voorts om opneming van
de bepaling, dat geen soldaten
op het ministerie van 'Defensie te
werk worden gesteld en om veto
recht ten aanzien van de rege
ringsbesluiten op grond van het
wetsontwerp.
De Amerikaanse luchtmacht
heeft voor de eerste maal een
nieuw prototype getoond, name
lijk een jachtvliegtuig voor oplei
dingsdoeleinden, gemaakt van
magnesium.
De luchtmacht stelt grote ver
wachtingen in dit toestel, daar
magnesium sterker is dan alumi
nium en twintig procent goedko
per is^
Generaal Alfred Gruenther,
geallieerd opperbevelhebber in
Europa, heeft Vrijdag in een
toespraak tot de Amerikaanse
nationale perscluib gezegd, dat
de Sowjet-Unie een „verraderlij
ke glimlach-campagne" op het
diplomatieke front voert om de
nieuwe rol van West-Duitsland
in de Westelijke defensieplannen
te verhinderen.
Hij sprak zijn bezorgdheid er
over uit, dat de Sowjet-politiek
de niet-communistische landen
er toe zou verleiden hun defensie
inspanningen te verminderen en
Moskou's diplomatieke aanbie
dingen te beschouwen als het be
gin van een nieuw tijdperk van
vrede.
Gruenther zei, dat hij niet ge
kant is tegen pogingen om een
modus vivendi met de Sowjet-
Unie te bereiken, maar hij voeg
de er aan toe: ,,Ik wil zeggen,
dat wij ons er niet van moeten
laten afschrikken voort te gaan
met ons huidige program".
Hij noemde de huidige Sowjet-
leiders „verraderlijker en knap
per" dan Stalin, wiens daden, zo
zei hij, de Westelijke alliantie ge
woonlijk met een schok tot actie
en paraatheid brachten.
„Wij staan tegenover een zeer
hardnekkige tegenstander. Er
komen reeds glimlachen van de
andere kant en er begint zich
een licht gevoel niet alarme
rend op het ogenblik te ont
wikkelen, dat de ander zijn ge
zindheid misschien heeft veran
derd. De Russen voeren een cam
pagne, die ons aanzienlijk veel
moeilijkheden veroorzaakt".
Hij verklaarde, dat de V. S. ten
opzichte van de Sowjet-Unie hun
superioriteit wat de interconti
nentale lange-afstanddbommen-
werpers betreft hebben gehou
den. Door de Sowjet-vloot van
naar schatting 350 onderzeeërs
zou het Westen een „verschrik
kelijk werk" hebben om de zeeën
open te houden, indien er oorlog
zou komen, maar hij dacht,
dat de lange-afstandsbommen-
werpers als een „geweldig af
schrikwekkend middel" zouden
werken.
medegedeeld door het K.N.M.I.
te De Bilt, geldig van Maandag
ochtend tot Maandagavond.
OPKLARINGEN.
Veranderlijke bewolking met
enkele buien. Matige tot krachti
ge wind tussen W. en N. Aanhou
dend koud.
DINSDAG 14 JUNI.
v.m.
n.m.
Breskens
7.49
8.09
Terneuzen
8.24
8.44
Hansweert
9.04
9.24
Walsoorden
9.14
9.34
ZON
MAAN
op
onder
op
onder
Juni
13
4.22
21.02
0.23
12.45
14
4.22
21.02
0.40
14.02
15
4.21
21.03
1.—
15.22
16
4.21
21.04
1.23
16.45
17
4.21
21.04
1.52
18.09