Uil Je Sportnieuws DE WOLF EN DE HAVIK Kantongerecht te Oostburg «•cmsBsct® Beroepsgoederenvervoerders Goes bijeen in AUTOMOBILISME. WIELRENNEN m Beursoverzicht msÈie** Agenda Stakingen in Frankrijk TERNEUZEN. SLUIS. ZUIDZANDE. ZAAMSLAG. Tijdens de strafzitting van het Oostburgse kantongerecht werd de zaak tegen de heer A. F. B. uit Sluis aangehouden voor het horen van verschillende getui gen. R werd ten laste gelegd, dat hij te Sluis ter hoogte van het Gulfstation een tegemoet komen de auto had aangereden, doordat hij niet rechts reed. B. ontkende dit, wat .werd' gestaafd door ge tuigenverklaringen. Daar het pro ces-verbaal anders luidde werd deze zaak aangehouden voor het getuigenverhoor van de inzitten de der aangereden auto. C. A. C., chauffeur te IJzendij- ke, wilde op de weg Waterland- kerkje-IJzendijke ter hoogte van de zijweg naar Turkije plotseling links afslaan. Een achterop ko mende auto kon hij niet zien, daar de spiegel ontlbrak. Een aanrij ding was het gevolg van deze manoeuvre. Het O.M. verklaarde, dat beide partijen schuldig waren, doch dat de fout van de heer C. wel het zwaarste woog. Voor dit hoogst onverantwoor delijke rijden kreeg C. een boete van ƒ15 subs. 8 dagen voor het ontbreken van de spiegel en 50 subs. 20 dagen voor het in ge vaar brengen van het verkeer. De (heer A. R„ expediteur te Oosftourg, was ten laste gelegd, dat hij op de Tienhonderd- Zwarte polderweg geen voorrang had verleend aan een personenauto van de bakker van Cadzand. Deze weg, welke langs de duin voet loopt, wordt bij een fcocht plotseling smaller, terwijl er geen uitwijkmogelijkheid is, daar de berm steil tegen het duin op loopt. IDe heer R. vertelde, dat hij, toen hij de tegenligger zag nade ren wel degelijk voorrang wilde geven, doch dat hij door zijn rem trapte. Het rapport van de verkeers politie bevestigde deze bewering. Op grond hiervan vroeg het O.M. vrijspraak, welke de kanton rechter uitsprak. J. A. B., schilder te Breskens, had te Cadzand op de prov. weg kans gezien een eigenaardige manoeuvre uit te halen met de door hem bestuurde auto. Deze was van de weg afgeraakt, in de berm. B. gaf een „beetje" gas om uit de berm te geraken. De berm 'lag wat uitgesleten, waar door de vrijkomende wagen met een vaartje de weg opvloog, te gen de geparkeerde auto van mevr. Beek. De wagen van de heer B. kantelde tijdens deze bot sing. Het geheel noemde de kanton rechter beslist geen normale manier van rijden. Eis en uit spraak luidden 50 boete subs. 20 dagen. De heer J. van Houte te Bres- Icens was door een sneeuwstorm deze winter op de prov. we,g GroedeBreskens in moeilijkhe den gekomen met de door hem bestuurde auto. De sneeuwstorm benam de heer Van H. alle zicht en ook binnen in de wagen was er aanslag, waardoor het zicht tot een minimum beperkt was. Het gevolg van dit alles was, dat de heer Van H. uiterst links door de bocht bij Rovack stuurde en een tegenligger ramde. De kantonrechter wees op het gevaarlijke van sneeuwstormen. Men moet wanneer er geen zicht is nooit op goed geluk verder rij den. De eis luidde 35 subs. 14 dagen. Uitspraak idem. De heer P. L. C. uit Breskens werd bij verstek veroordeeld, daar hij te Breskens een onge lukkige manoeuvre had uitge voerd met het achteruit rijden van zijn auto. De eis luidde 20 of 8 dagen. Uitspraak ƒ25 of 10 dagen, terwijl de vordering voor de reparatie aan de auto ontvan kelijk werd verklaard. G. de W., chauffeur te Oost burg, reed met een fiets zonder achterlicht. Eis en uitspraak ƒ5 of 2 dagen. J. W„ chauffeur te Terneuzen, was te Hoofdplaat een voor het verkeer afgesloten weg ingere den. De wegen waren wegens 'het opvriezen voor zwaar verkeer ge sloten. Eis 40 of 16 dagen. Uit spraak 25 of 5 dagen. De afdeling Zeeland van de nationale organisatie van het beroepsgoederenvervoer, „Weg transport N.O.P." heeft Woens dag te Goes een provinciale dag gehouden en te Middelburg in een grote manifestatie laten zien, waartoe de Zeeuwse vervoerders in staat zijn. Na een ontvangst ten stadhuize sprak de heer J. Rooseéén der Goesse wethou ders en zelf een vervoerder, over de betekenis van het Deltaplan. Des middags werden te Middel burg beiien d i gh e id s wed strijden gehouden en defileerden de ver voerders voor het gemeentebe stuur. In het Goesse stadhuis sprak loco-burgemeester J. J. van Mel- le een welkomstwoord. In zijn toespraak zei hij onder meer dat Goes zich. bijzonder voor het ver voer over de weg interesseert en dat het dooi- dit wegvervoer tot een centrum is gegroeid. De voorzitter der regelingscommis sie, detieer J. de Herder uit Goes, noemde deze Zeeuwse dag een mijlpaal en herinnerde aan het Katseveer en Hoedekenskerke, de zogenaamde Noord-Zuid-ver- toindimg. Het lid van de Gedeputeerde Staten, de heer C. Hamelink, dat na de heer Roose het woord voer de, ging hier even op in en zei met nadruk dat er voordien toch wel een overbruggingsperiode nodig is. De algemeen voorzitter van de N.O.B., de heer E. van Donkelaar,; belichtte vervolgens het contact tussen de vervoerder en zijn per soneel. Inmiddels had de jury de op de markt staande vrachtwagens gekeurd. Na de lunch formeerde zich een stoet van 20 personen auto's en 87 vrachtwagens, die, voorafgegaan door de rijkspoli tie, van Goes naar Middelburg reed. Deze manifestatie vond op de Middelburgse markt haar be kroning in een défilé en een be groeting door burgemeester dr N. Bo'lkestein. Hierna volgden fcfehendigheidswedstrijden en be wezen de Zeeuwse vervoerders dat zij achter het stuur hun man- prijzen uit. De ereprijs bij de technische keuring werd be haald door de firma W. Leys, te Middelburg. Hoofdprijzen gingen naar de firma A. S. Louws te Grijpskerke, firma J. Rossen te Tholen en gefor. Boer te Goes. Bij de rijvaardigheidsproeven werden hoofdprijzen gewonnen door de gebr. Van den Berg, Vlis- singen, firma Mussche, Oostburg en firma De Klerk te Middel burg. De eerste prijs in het algemeen; klassement was voor de firma Mussche te Oostburg, de tweede en de vierde voor gebr. Van den Berg, Vlissingen. Drie was voor de firma Rossen te Tholen. reen in de afgelopen jaren tot j netje wel staan. Tenslotte reikte stand is ge-bracht. In de „Prins burgemeester Bolkestein tijdens van Oranje besprak, na een een diner in het Schuttershof de welkomstwoord van de Zeeuwse voorzitter, de heer A. C. Caljouw, de heer J. Roose het Deltaplan en de betekenis van het wegvervoer. Na enkele algemene aspecten te hebben genoemd schetste hij de plaats; die Zeeland door bétere verbinding tussen België en de randstad Holland kan innemen. Het kan een centrum voor de Benelux worden en als een scha- kelgebied ook voor de vervoerder van groot belang zijn. Bovendien kan door het Deltaplan de tuin bouw in Zeeland ongedachte kansen krijgen. Daaruit vo'lgt ook, aldus de heer Roose, ver meerdering van 't ladingaanbod. Indien de griententeelt in Zeeland een. exportmarkt zou kunnen veroveren, zou Vlissingen bete kenis kunnen krijgen als export- baven. De vervoerders dienen dergelijke kansen toch zeker in de gaten te houden. Zal het drie- eilandenplan na gereedkoming bewipen dat het de vervoerders vele aspecten biedt, het Delta plan zal dit nog meer doen. De heer Roose, die deverbin- dingert tussen de diverse eilan den besprak, achtte het voorts onjuist dat voorkeur gegeven zou worden aan een verbinding tussen Noord-Beveland en Wal cheren. De Rijkswaterstaat heeft namelijk, zo zei hij, laten uitko men, dat hij niet de voorkeur zal geven aan de zogenaamde kust weg, maar aan de Zoomse weg, de verbinding dus tussen Antwer pen en Rotterdam via de brug «ver het Haringvliet, het eiland Tïengemeterk en de dam door het Volkerak. Spreker vroeg zich echter af, of het mogelijk zou zijn de kust weg en de Zoomse weg te laten samenvallen. Hij steunde daar mee de gedachte die in Zeeland leeft aan een centrale weg via Zierikzee en Colijnsplaat op Noord-Beveland. Deze verbinding aou volgens spr. voor de Zeeu wen van groot belang zijn en .evens een verbetering beteke nen van de verbinding tussen De heer J. de N., loondorser te Waterlandkerkje, had gereden met een auto waarvan de stuur inrichting te veel speling had. Eis en uitspraak 30 subs. 12 dagen. A. C. J. B., landbouwer te Groe de, was langs de doorlaatpost Nederland binnengekomen, ech ter nadat deze post reeds was ge sloten. De heer B. had alle beno digde papieren op zak. Daar slechts enkele dagen na de be keuring de beslissing kwam, dat men ook na de sluiting van deze doorlaatpost, mits men maar gel dige papieren heeft, mag passe ren, werd B. schuldig verklaard zonder oplegging van straf. VRIJDAG 27 MEI. TERNEUZEN: Luxor-Theater, 8 uur: „The Robe". ZATERDAG 28 MEI. TERNEUZENLuxor-Theater, 8 uur: „The Robe". Concertgebouw, 8 uur: ,Berlij n-Oostzöne". AXEL: Het Centrum, 6.30 en 9 uur: „Door dik en dun". Nader verneemt Reuter dat ook de 'laatste pogingen om de staking van typografen te voor komen hebben gefaald. Reeds Woensdagavond kwa men de typografen niet op hun werk. Het enige ochtendblad, dat gis teren te koop was, was het offi ciële blad van de socialisten „Le Populaire", dat in Arras gedrukt wordt door socialistisch drukke rij personeel. ASCARI DODELIJK VERONGELUKT. Tijdens een trainingsrit is de Italiaanse coureur, Alberto As- cari, om het leven gekomen. Het ongeluk, dat Ascari, de vroegere wereldkampioen over kwam, gebeurde op de baan van Monza. De Italiaan, die ook Zon dag j.L al een ongeval had, tij dens de grote prijs van Europa, waarbij hij met zijn Lancia in de haven van Monte Carlo reed en slechts licht gewond werd, is 36 jaar oud geworden. Ascari ,die een vrouw en twee kinderen achterlaat, was de eni ge coüreur, die het wereldkam pioenschap twee jaar achter el kaar behaalde. Zijn vader Anto nio Ascari, kwam dertig jaar ge leden eveneens als coureur om het leven, toen hij als favoriet deelnam aan de grote prijs van Frankrijk in een Alfa Romeo. Alberta Ascari verongelukte met een nieuwe Ferrari, die hij had geleend van zijn collega Castelloti, die evenals Ascari op 19 Juni zou uitkomen in de grote prijs van Nederland te Zand- voort. Toen zij uit het restaurant kwamen, vroeg Ascari o£ hij de wagen eens even mocht probe ren. ,„,Ik rijd twee of drie ron den en zal het kalm aan doem", zei hij. Ascari reed twee ronden. Toen men verwchtte, hem voor de der de maal te zien langs komen, hoorden de andere coureurs en mecaniciëns een verschrikkelijke slag. Op de onheilsplek vonden zij de wagen over de kop gesla gen. Ascari bloedde hevig uit verscheidene wonden en was reeds stervende. Hij werd in al lerijl naar het ziekenhuis ge bracht, maar hij overleed onder weg. Over de oorzaak van het ongeluk is nog niets bekend. Alberto was zes jaar oud toen men hem voor het eerst vertelde over de dood van zijn vader. Elf jaar later zat hij zelf over het stuur gebogen als deelnemer aan motorraces. Bij zijn eerste race kwam hij in een tomatenveld te recht, maar in 1936 behoorde hij al geregeld tot de eersten. Villo- resi introduceerde hem in de auto-rensport. Als coureur won hij zijn eer ste grote race in 1949: de grote prijs van Europa te Monza met Ferrari, voor welk merk hij in 1940 was begonnen te rijden in de Mille Miglia. Na zijn zege op Monza volgden nog vele overwinningen, onder meer tijdens de twee en een half jaar durende strijd tussen Fer rari en Alfa Romeo. De jaren 1952 en 1953 brachten hem het wereldkampioenschap, bij de laatste gelegenheid door over winningen in de grote prijzen van Argentinië, Nederland, Bel gië, Groot-Brittannië en Zwit serland. Hij won in dat jaar ook de 1000 ltm-race op de Nuern- burgring en de grote prijs van Pau. Begin 1954 ging hij over naar Lancia, voor welk merk hij pas dit jaar deelnam aan de gro te prijzen van Argentinië en van Europa. Beide malen werd hij, zoals bekend, door pech achter volgd. Wel won hij met Lancia, op 27 Maart j.l., de grote prijs van Valentino in Turijn. Een ooggetuige van het onge luk verklaarde de indruk te heb ben gekregen dat Ascari remde toen hij uit een bocht kwam en het rechte stuk tegenover de tri bunes op reed. De wagen begon te slingeren en boog af naar rechts, met de linkerwielen iets in de lucht. Klaarblijkelijk had Ascari de controle verloren over de nieuwe 3 liter Bolide waar mee Castellotti tevoren 190 km/u gereden had en die nog niet be spoten was. De wagen sloeg en kele malen over de kop waarbij Ascari er uit geslingerd werd. Hij kwam tien meter verder in het gras naast de baan terecht en moet volgens de dokters vrijwel op slag dood zijn geweest. Villoresi is van mening dat het ongeluk wellicht veroorzaakt is door een flauwte van Ascari die, zoals bekend, een lichte hersen schudding had opgelopen bij zijn val in de haven van Monte Carlo tijdens de grote prijs van Europa. Het stoffelijk overschot van de beroemde coureur, gekleed in dezelfde blauwe overall waarin hij zo vele schitterende overwin ningen heeft behaald, werd op gebaard in de rouwkapel van het ziekenhuis te Monza. De teraar debestelling zai Zaterdag a.s. ge schieden in Milaan, de woon plaats van de familie Ascari. DE RONDE VAN ITALIË. De uitslag van de 12e étappe, NapelsScanno (216 km) luidt: 1. Nencini (It.) 6.45.46; 2. Ge- miniani (Fr.)i z.t.; 3. Astrua (It.) z.t.; 4, Coppi (It.) 6.47.39; 5. Con- terno (It.) z.t.; 6. Magni (It.) z.t.; 7. Ruiz (Sp.) z.t.; 8. Botella (Sp.) z.t.; 9. Fornara (It.) z.t.; 10. Coletto (It.) z.t.; 11. Moser (It.) z.t.; 12. Wagtmans (Ned.) z.t.; 13. Serra (Sp) 6.47.39; 14. v. Breenen (Ned) (Ned.) 6.49.41; 15. Rossello (It.) 6.50.01; 16 Voor- ting (Ned.) 6.51.24; 59. Roks 7.06.05; 63. Maenen (Ned.) z.t.; 65. De Groot (Ned.) 7.06.05. Astrua, die als eerste over de streep was gegaan, werd naar de derde plaats gedeclasseerd, om dat hij tijdens de eindspurt Gemi- niani aan dienst trui had vastge houden. Het algemeen klassement na de 12e étappe luidt: I. Geminiani (Fr.) 60.40.56 2. Nencini (It.) 60.40.58; 3. Magni (It.) 60.43.30; 4. Coppi (It.) 60,.44.01; 5. Wagtmans (Ned.) 60.44.24; 6 Moser (It.) 60.44.32; 7. Astrua (It.) 60.46.52; 8. Forna ra (It.) 60.47.38; 9. Botella (Sp.) 60.48.00; 10. Voorting (Ned.) 60.48.09. Het algemeen klassement luidt verder: II. Hein van Breenen 60.48.22; 56. Daan de Groot 61.20.54; 70. Thijs Roks 61.30.19; 86. Jules Maenen 62.09.37. MINISTER ALGERA NAAR MIDDELBURG. De minister van Verkeer en Waterstaat, mr J. Algera, heeft zich bereid verklaard de jaarver gadering van de Ned. Christelijke Aannemers- en Bouwvakpatroons' ■bond, welke Donderdag 2 Juni a.s. in het Schuttershof te Middel burg gehouden zal worden, offi ciéél te openen. Zeker 400 leden van de bond met hun diames wor den op deze 26e jaarvergadering verwacht. Woensdagmiddag 1 Juni wordt een huishoudelijke vergadering gehouden, waarin o.m. gesproken zal worden over de kwestie der bovenwettelijke lonen, de gemeenteclassifioatie, het aanbestedingsstelsel enz. Des avonds zal een bezoek worden ge bracht aan miniatuur Walcheren en de middag vain de volgende dag zal een rondrit over Walche ren worden gemaakt. In Veere wordt het gezelschap een caril lonconcert aangeboden. GEEN OVEREENSTEMMING TUSSEN ZEEUWSE BEROEPS KEUZE-INSTELLINGEN. Ged. Staten hebben de Prov. Staten medegedeeld, dat er geen samenwerking mogelijk is tus sen de Ghr. stichting voor schooi en beroepskeuze in Zeeland en de algemene Zeeuwse stichting voor beroepskeuze. Enkele Sta tenleden verzochten vorig jaar alsnog pogingen im: het werk te stellen en te bemiddelen tot sa menwerking, toen een subsidie- voorstel aan de orde kwam. Deze (bemiddelingspogingen hebben geen succes opgeleverd. Men kon er niet toe komen te besluiten tot aanstelling van een gezamen lijk psyoholoog. Tot enige samen werking „in de top" was men wel bereid, b.v. bij de coördinatie van tarieven, het aanvragen van sub sidies en de aanschaffing van. ap paraten, die door alle organisa ties zouden kunnen worden ge bruikt. De algemene stichting is nog niet aan het werk gegaan in afwachting van deze samenwer king. De Prot. Ghr. stichting werkt al geruime tijd, evenals de R.K. instelling op dit gebied. De ze 'beide organisaties staan op het standpunt, dat het werk alleen kan geschieden op levens beschouwelijke basis. Ged. Staten menen, dat, aangezien de provin cie tal van instellingen, die op ge noemde basis werken, financiëel steunt, in dit geval subsidie 'be zwaarlijk achterwege kan blijven. Zij stellen voorlopig over de ja ren 1955 en 1,956 een subsidie van 3,per geval te geven. WEGSCHAP WALCHEREN. Het wegschap Walcheren, een lichaam, dat is belast met het be heer en onderhoud van vrijwel alle wegen op het eiland en waar in deelnemen de WalCherse ge meenten en de polder Walcheren, heeft, blijkens zijn (begroting voor dit jaar, een jaarlijks bedrag van 300.000 nodig voor een doeltref fend onderhoud der wegen. Het eerste jaar zal dit bedrag niet ge heel nodig zijn, omdat door de herverkaveling 't wegennet nog nieuw is en daarom wordt voor gesteld 30.000 te reserveren voor volgende jaren. Door deze handelwijze ontstaat tevens de be schikking over gelden voor de fi nanciering van aanleg van wegen. In de komende 15 jaar staat op het programma de herbestrating van 300.000 m2 klinkerweg, de vernieuwing van 100.000 m2 „warme asfalt" en van. 420.000 m2 „koude asfalt", terwijl 300.000 m2 een z.g. oppervlaktebehandeling nodig heeft Er moet in 100 jaar ca. 600.000 m2 wegsloot worden gedolven. Onderhandelingen wor den gevoerd met staatsbosbeheer omtrent de overname in beheer en onderhoud van de Ibeplantin- gen van deze dienst. Staatsbosbe heer zou dan ook met de super visie worden belast. Men wil naast 'het kortgeleden benoemde hoofd! van de technische dienst een opzichter en tien kantonmiers 'benoemen, Feestverg. Rotary Internatio nal afd. Terneuzen. Ter gelegenheid van het gou den jubileum van de Internatio nale Rotary waren de leden on der voorzitterschap van ir J. F. Denie in een der zalen van hotel „Rotterdam" bijeengekomen om dit jubileum feestelijk te herden ken. Als gasten waren daarbij aan wezig de heren R. M. v. d. Berge, hoofdinspecteur tit. bij 's rijks be lastingen; ir P. R. Bouman, rijks- landbouwconsulent; M. Elderson, voorzitter Tafelronde; mr P. van Meerwijk, kantonrechter; ir J. Neeteson, rijkswaterstaat; mr L. van Os, hoofdinspecteur tit. van 's rijks belastingen; J. W. Schee- Ie, voorzitter Kring Hulst van de Zeeuwsche Landbouw Maat schappij; dr Schierbeek, secreta ris van de Mij tot bevordering der Geneeskunde; J. Terlouw, in specteur van 's rijks belastingen; mr G. Tichelman, consul van Noorwegen; drs H. Verschaffel, voorzitter Kring Werkgevers in de Kanaalzone. Bovendien was nog als gast aanwezig pofessor Klopper, oud-gouverneur van de Rotary Nederland. Tijdens de lunch heette de heer Denie allen welkom, in het bijzon der prof. Klopper, en stelde een dronk voor op Hare Majesteit de Koningin en op de Rotary Inter national. Vervolgens las hij de tekst van het telegram voor dat bij deze ge legenheid werd verzonden aan de gouverneur van het 67e district, waartoe Terneuzen behoort. Prof. Klopper gaf een uiteen zetting (vaak zeer geestig en spitsvondigover het ontstaan en het doel van de Rotary. Deze ver eniging is in Amerika ontstaan en neemt in haar rijen op één vertegenwoordiger van alle klas- sificaties (beroepen). Het doel is in het algemeen het aankweken en aanmoedigen van de wil om te dienen en velen te leren ken nen. Daarbij wordt gelet op hoog staande beginselen, de gemeen schap te dienen en de internatio nale vrede te bevorderen. De le den moeten dienen in de club (één der voornaamste punten is, dat ieder lid zijn levensgeschiede nis moet vertellen, waardoor er een sfeer van grote vertrouwe lijkheid kan ontstaan). Dienen in de gemeenschap, waardoor het lid zijn van verenigingen de me demens beter kan gediend wor den. Dienen in het beroep ter be- bevordering van een goede zaken- moraal. Door contacten in het buitenland om elkaar te leren kennen, elkaar te leren waarde ren en zó de wereldvrede te be vorderen. Tegen afsluitboom gereden. Gistermiddag te ongeveer 6 uur wilde de heer J. P. V. uit Hoek op zijn motorrijwiel, komende uit de richting Axelsestraat, de brug overrijden. Vermoedelijk verblind door het zonlicht, bemerkte hij niet dat de afsluitbomen waren neergelaten, daar de brug voor de scheepvaart open stond. Het motorrijwiel schoot onder de afsluitbomen door en de heer V. werd over de afsluiting gewor pen. Dokter Van Breda Vriesman verleende de eerste hulp aan de over hevige pijn klagende motor rijder en liet hem naar het Julia- naziekenhuis vervoeren. Bij het aldaar volgend onder zoek bleek, dat de heer V. er bij zonder goed vanaf was gekomen, zodat hij, na van de schrik beko men te zijn, het ziekenhuis weer kon verlaten. Bezoek van studenten. Gedurende de Pinksterdagen zal een groot aantal studenten van de Amsterdamse studenten kring „St Anna ter Muiden" al daar logeren. Het ligt in de be doeling dat er, evenals vorig jaar, in de Ned. Herv. kerk een concert wordt gegeven door leerlingen van het muziekconservatorium uit Amsterdam. Bovendien wordt er in het oude raadhuis een expo sitie gehouden van tekeningen en schilderijen van de bekende kunstschilder Paul Citroen. Congresleden op bezoek. Het congres van het Franse Roode Kruis, dat gedurende de Pinksterdagen in Rijssel wordt gehouden, heeft o.m. een bezoek aan Sluis op het programma staan. De tweede Pinksterdag ko men de congressisten via Brugge naar Sluis. 70. Hoewel de gehar de Sakser zich niet erg druk schijnt te maken over zijn verwonding, staat Eric er toch op, deze eerst goed te ver binden. Gelukkig is de wond niet van ernsti ge aard. Ze halen hun paarden en dat van de verongelukte Bohus- laner op, begraven de dode en haasten zich de tocht voort te zet ten. Onder het rijden spieden ze voortdu rend naar alle kan- of ze ook iets van de tweede boodschapper kunnen ontwaren, maar hij is in geen velden of wegen te bekennen. Dit is Eric in het geheel niet naar de zin; immers iedere stap brengt hen dichterbij het land van Bohus- lan en "wordt de kans, de tweede man te grijpen geringer. Maar als ze enkele uren gereden hebben, zien ze eensklaps een rui ter in wilde galop uit een groepje bomen komen en in een dikke -i- langs heirbaan ver stofwolk dwijnen. „Dat is hem...", schreeuwt Svein opgewonden, „die moest natuurlijk hier op zijn makker wachten, die ons wel eventjes gauw een kopje kleiner zou maken! Ha...ha, dat zit hem niet glad"! In razende vaart stormen ze voorwaarts en hoewel de vluchte ling zijn paard tot het uiterste aan drijft, schijnt het dier toch ver moeid te zijn, want langzaam maar zeker lopen zij op de man in. Ze naderen nu een heuvel en als ze op het hoogste punt zijn, zien zij, behalve de voortrennende Bohus- laner, de omtrekken van een ste nen sterkte, heel in de verte tus sen de heuvels opdoemen. „Dat is de burcht van Geirfinn, vorst van Bohuslan", schreeuwt Eric, „nu of nooit"! Hij spoort zijn ros tot het uiterste aan, maar ook hun paarden worden vermoeid... Zwijgend en verbeten jakkeren zij voort over de golvende vlakte, ter wijl de burcht van vorst Geirfinn onafwendbaar dichterbij komt... De afstand tussen Eric en de vluchteling vermindert echter niet noemenswaard meer. Svein Lang- tand's paard is reeds achter ge raakt. Aleen het onbereden paard van de dode Bohuslaner schijnt nog fris te zijn en na 'n korte aarzeling laat Eric dit paard langszij komen waarna hij lenig overspringt. Svein Langtand's bewonderende kreet klinkt nog in zijn oren, als de Noor man er met duizelingwekkende vaart vandoor gaat en nu, centi meter voor centimeter op de vluch tende Bohuslaner veld wint Jaarlijkse veekeuring. Woensdag werd in deze ge meente op de hofstede van de heer A. Kools de jaarlijkse vee- keuring gehouden. Er was weinig aanvoer. De uitslag van de keu ring luidt als volgt: Eerste kalfskoeien: 2e pr. J. C. Risseeuw. Tweede kalfskoeien: le pr. P. Kools; 2e pr. D. van Houte. Derde kalfskoeien: le pr. P. van Cruijningen; lb pr. A, Kools. Vierde en oudere kalfskoeien: le pr. J. Basting. Vaarzen: la pr. P. van Cruij ningen en lb pr. A. Kools. Fokgroepen: le pr. P. v. Cruij ningen. Gouden Echtvereniging. Onder grote belangstelling heeft j.l. Woensdag het echtpaar Van DoeselaarRiemens, wonende op Zaamslag-Veer haar gouden echt vereniging herdacht. Het was voor de buurtbewoners geen geheim, dat de nog krasse echtelieden, Van Doeselaar is 73 jaar en zijn echtgenote 74 jaar. op 25 Mei 1904 in het huwelijks bootje waren gestapt om 's we relds lief en leed samen te delen, zodat het niet te verwonderen was, dat 't Veer plannen smeedde om deze dag tot een feestdag te maken. Er werd een feestcomité opge richt, waarvan de heer P. Koop man het voorzitterschap op zich nam, en in alle stilte gingen de buurtbewoners aan de arbeid. Toen in de vroege morgenuren het gouden echtpaar ontwaakte, vond zij de huiskamer keurig ver sierd en stond voor de woning een fraaie erepoort opgesteld, terwijl van vele woningen de driekleur wapperde. Al spoedig was de huiskamer in de bloemen gezet en kwamen de .geschenken los, zodat het vrijwel de gehele dag een komen en gaan was van de zeer velen, die het gouden echt paar kwamen feliciteren. Des avonds te ongeveer 8 uur arriveerde het muziekgezelschap „De Volharding," om een serena de te brengen. Omringd door fa milieleden trad het gouden echt paar naar buiten om de huldebe tuiging te beluisteren. Burgemeester Trimpe, die ver gezeld was' van zijn echtgenote, was de eerste, die in hartelijke bewoordingen de jubilarissen ge lukwenste met deze mooie her denkingsdag, waarbij hij de hoop uitsprak, dat zij nog vele jaren gespaard zouden mogen blijven. De heer P. Koopman bracht als voorzitter van het feestcomité, de gelukwensen over van de bewo ners van 't Veer en hij deed zulks in dichtvorm, waarbij bleek, dat hij, als buurman, goed op de hoogte was van tal van gebeur tenissen, die in de loop der jaren waren voorgevallen. Onder alge mene bijval overhandigde hij na- meijs de buurtbewoners aan de jubilaris een kistje sigaren en aan diens echtgenote een fraai tafelkleed. Namens „De Volharding" bood de heer R. J. van de Veke zijn gelukwensen aan en besloot met het muziekgezelschap de beken de potpourri „Lang zullen zij leven" ten gehore te laten bren gen, waarbij door oud en jong een rondedans werd gedaan. Nadat verversingen waren aan geboden en in de huiskamer door de genodigden menige prettige épisode uit het leven van de jubi larissen was opgehaald, maakte „De Volharding" nog een muzika le wandeling, voordat zij weer naar Zaamslag vertrok en werd in de huiselijke kring het feest nog enige uurtjes voortgezet. Kalme markt, Olie en A.K.U. 5 hoger. Het is gisteren zeer rustig toe gegaan op de Amsterdamse effec tenbeurs, alleen om circa 2 uiur trokken de koersen even aan en kwam er iets meer beweging in de markt, doch daarna ebde de belangstelling weer weg. De uit gifte van kleine coupures Unile ver in Ameri'ka (hetgeen niet 'be tekent dat Unilever op de New York Stock Exchange zal wor den verhandeld) vormde geen stimulans voor dit papier. Woens dag is de koers circa 10 punten gestegen tot 424 en werd een zeer grote omzet behaald n.l. 6 ton op een totaal van 2,7 tnil- lioen. Gisteren had de handel in Unilever een zeer rustig verloop en Weef de koers ongewijzigd op circa 424. Van de overige inter nationale soorten konden Kon. Olie en A.K.U. circa 5 punten ver beteren en was Philips ruim prijshoudend. Van de Indonesische sector valt weinig opmerkelijks te ver halen. Rubbers en suikers eer der een fractie luier, Verenigde Deli daarentegen iets toeter. Ook de scheepvaartsector had een on belangrijk verloop. Hier waren de koersverschuivingen eigenlijk te verwaarlozen, alleen Van Om meren werd iets hoger geadvi seerd op 221 (218). Giuldenshe- leggingen stil en onveranderd. Prolongatie 2% pet. NABEURSKOERSEN. Kon. Olie: 567568 slot 568 bied (564) A K. U.: 3Ö0330 Vi> (30014) Philips: 388- 392 Va 387 Unilevr: 424Vs 427 slot 426—426% (424)

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1955 | | pagina 2