Uil Je
Sportnieuws
DE WOLF EN DE HAVIK
Kantongerecht te Oostburg
«•cmsBsct®
Beroepsgoederenvervoerders
Goes bijeen
in
AUTOMOBILISME.
WIELRENNEN
m
Beursoverzicht
msÈie**
Agenda
Stakingen in Frankrijk
TERNEUZEN.
SLUIS.
ZUIDZANDE.
ZAAMSLAG.
Tijdens de strafzitting van het
Oostburgse kantongerecht werd
de zaak tegen de heer A. F. B.
uit Sluis aangehouden voor het
horen van verschillende getui
gen.
R werd ten laste gelegd, dat
hij te Sluis ter hoogte van het
Gulfstation een tegemoet komen
de auto had aangereden, doordat
hij niet rechts reed. B. ontkende
dit, wat .werd' gestaafd door ge
tuigenverklaringen. Daar het pro
ces-verbaal anders luidde werd
deze zaak aangehouden voor het
getuigenverhoor van de inzitten
de der aangereden auto.
C. A. C., chauffeur te IJzendij-
ke, wilde op de weg Waterland-
kerkje-IJzendijke ter hoogte van
de zijweg naar Turkije plotseling
links afslaan. Een achterop ko
mende auto kon hij niet zien, daar
de spiegel ontlbrak. Een aanrij
ding was het gevolg van deze
manoeuvre.
Het O.M. verklaarde, dat beide
partijen schuldig waren, doch
dat de fout van de heer C. wel het
zwaarste woog.
Voor dit hoogst onverantwoor
delijke rijden kreeg C. een boete
van ƒ15 subs. 8 dagen voor het
ontbreken van de spiegel en 50
subs. 20 dagen voor het in ge
vaar brengen van het verkeer.
De (heer A. R„ expediteur te
Oosftourg, was ten laste gelegd,
dat hij op de Tienhonderd- Zwarte
polderweg geen voorrang had
verleend aan een personenauto
van de bakker van Cadzand.
Deze weg, welke langs de duin
voet loopt, wordt bij een fcocht
plotseling smaller, terwijl er
geen uitwijkmogelijkheid is, daar
de berm steil tegen het duin op
loopt.
IDe heer R. vertelde, dat hij,
toen hij de tegenligger zag nade
ren wel degelijk voorrang wilde
geven, doch dat hij door zijn rem
trapte.
Het rapport van de verkeers
politie bevestigde deze bewering.
Op grond hiervan vroeg het
O.M. vrijspraak, welke de kanton
rechter uitsprak.
J. A. B., schilder te Breskens,
had te Cadzand op de prov. weg
kans gezien een eigenaardige
manoeuvre uit te halen met de
door hem bestuurde auto. Deze
was van de weg afgeraakt, in de
berm. B. gaf een „beetje" gas
om uit de berm te geraken. De
berm 'lag wat uitgesleten, waar
door de vrijkomende wagen met
een vaartje de weg opvloog, te
gen de geparkeerde auto van
mevr. Beek. De wagen van de
heer B. kantelde tijdens deze bot
sing.
Het geheel noemde de kanton
rechter beslist geen normale
manier van rijden. Eis en uit
spraak luidden 50 boete subs.
20 dagen.
De heer J. van Houte te Bres-
Icens was door een sneeuwstorm
deze winter op de prov. we,g
GroedeBreskens in moeilijkhe
den gekomen met de door hem
bestuurde auto. De sneeuwstorm
benam de heer Van H. alle zicht
en ook binnen in de wagen was
er aanslag, waardoor het zicht
tot een minimum beperkt was.
Het gevolg van dit alles was, dat
de heer Van H. uiterst links door
de bocht bij Rovack stuurde en
een tegenligger ramde.
De kantonrechter wees op het
gevaarlijke van sneeuwstormen.
Men moet wanneer er geen zicht
is nooit op goed geluk verder rij
den. De eis luidde 35 subs. 14
dagen. Uitspraak idem.
De heer P. L. C. uit Breskens
werd bij verstek veroordeeld,
daar hij te Breskens een onge
lukkige manoeuvre had uitge
voerd met het achteruit rijden
van zijn auto. De eis luidde 20
of 8 dagen. Uitspraak ƒ25 of 10
dagen, terwijl de vordering voor
de reparatie aan de auto ontvan
kelijk werd verklaard.
G. de W., chauffeur te Oost
burg, reed met een fiets zonder
achterlicht. Eis en uitspraak ƒ5
of 2 dagen.
J. W„ chauffeur te Terneuzen,
was te Hoofdplaat een voor het
verkeer afgesloten weg ingere
den. De wegen waren wegens 'het
opvriezen voor zwaar verkeer ge
sloten. Eis 40 of 16 dagen. Uit
spraak 25 of 5 dagen.
De afdeling Zeeland van de
nationale organisatie van het
beroepsgoederenvervoer, „Weg
transport N.O.P." heeft Woens
dag te Goes een provinciale dag
gehouden en te Middelburg in
een grote manifestatie laten zien,
waartoe de Zeeuwse vervoerders
in staat zijn. Na een ontvangst
ten stadhuize sprak de heer J.
Rooseéén der Goesse wethou
ders en zelf een vervoerder, over
de betekenis van het Deltaplan.
Des middags werden te Middel
burg beiien d i gh e id s wed strijden
gehouden en defileerden de ver
voerders voor het gemeentebe
stuur.
In het Goesse stadhuis sprak
loco-burgemeester J. J. van Mel-
le een welkomstwoord. In zijn
toespraak zei hij onder meer dat
Goes zich. bijzonder voor het ver
voer over de weg interesseert en
dat het dooi- dit wegvervoer tot
een centrum is gegroeid. De
voorzitter der regelingscommis
sie, detieer J. de Herder uit Goes,
noemde deze Zeeuwse dag een
mijlpaal en herinnerde aan het
Katseveer en Hoedekenskerke,
de zogenaamde Noord-Zuid-ver-
toindimg.
Het lid van de Gedeputeerde
Staten, de heer C. Hamelink, dat
na de heer Roose het woord voer
de, ging hier even op in en zei
met nadruk dat er voordien toch
wel een overbruggingsperiode
nodig is.
De algemeen voorzitter van de
N.O.B., de heer E. van Donkelaar,;
belichtte vervolgens het contact
tussen de vervoerder en zijn per
soneel.
Inmiddels had de jury de op
de markt staande vrachtwagens
gekeurd. Na de lunch formeerde
zich een stoet van 20 personen
auto's en 87 vrachtwagens, die,
voorafgegaan door de rijkspoli
tie, van Goes naar Middelburg
reed. Deze manifestatie vond op
de Middelburgse markt haar be
kroning in een défilé en een be
groeting door burgemeester dr
N. Bo'lkestein. Hierna volgden
fcfehendigheidswedstrijden en be
wezen de Zeeuwse vervoerders
dat zij achter het stuur hun man-
prijzen uit. De ereprijs bij de
technische keuring werd be
haald door de firma W. Leys, te
Middelburg. Hoofdprijzen gingen
naar de firma A. S. Louws te
Grijpskerke, firma J. Rossen te
Tholen en gefor. Boer te Goes.
Bij de rijvaardigheidsproeven
werden hoofdprijzen gewonnen
door de gebr. Van den Berg, Vlis-
singen, firma Mussche, Oostburg
en firma De Klerk te Middel
burg.
De eerste prijs in het algemeen;
klassement was voor de firma
Mussche te Oostburg, de tweede
en de vierde voor gebr. Van den
Berg, Vlissingen. Drie was voor
de firma Rossen te Tholen.
reen in de afgelopen jaren tot j netje wel staan. Tenslotte reikte
stand is ge-bracht. In de „Prins burgemeester Bolkestein tijdens
van Oranje besprak, na een een diner in het Schuttershof de
welkomstwoord van de Zeeuwse
voorzitter, de heer A. C. Caljouw,
de heer J. Roose het Deltaplan en
de betekenis van het wegvervoer.
Na enkele algemene aspecten te
hebben genoemd schetste hij de
plaats; die Zeeland door bétere
verbinding tussen België en de
randstad Holland kan innemen.
Het kan een centrum voor de
Benelux worden en als een scha-
kelgebied ook voor de vervoerder
van groot belang zijn. Bovendien
kan door het Deltaplan de tuin
bouw in Zeeland ongedachte
kansen krijgen. Daaruit vo'lgt
ook, aldus de heer Roose, ver
meerdering van 't ladingaanbod.
Indien de griententeelt in Zeeland
een. exportmarkt zou kunnen
veroveren, zou Vlissingen bete
kenis kunnen krijgen als export-
baven. De vervoerders dienen
dergelijke kansen toch zeker in
de gaten te houden. Zal het drie-
eilandenplan na gereedkoming
bewipen dat het de vervoerders
vele aspecten biedt, het Delta
plan zal dit nog meer doen.
De heer Roose, die deverbin-
dingert tussen de diverse eilan
den besprak, achtte het voorts
onjuist dat voorkeur gegeven
zou worden aan een verbinding
tussen Noord-Beveland en Wal
cheren. De Rijkswaterstaat heeft
namelijk, zo zei hij, laten uitko
men, dat hij niet de voorkeur zal
geven aan de zogenaamde kust
weg, maar aan de Zoomse weg,
de verbinding dus tussen Antwer
pen en Rotterdam via de brug
«ver het Haringvliet, het eiland
Tïengemeterk en de dam door het
Volkerak.
Spreker vroeg zich echter af,
of het mogelijk zou zijn de kust
weg en de Zoomse weg te laten
samenvallen. Hij steunde daar
mee de gedachte die in Zeeland
leeft aan een centrale weg via
Zierikzee en Colijnsplaat op
Noord-Beveland. Deze verbinding
aou volgens spr. voor de Zeeu
wen van groot belang zijn en
.evens een verbetering beteke
nen van de verbinding tussen
De heer J. de N., loondorser te
Waterlandkerkje, had gereden
met een auto waarvan de stuur
inrichting te veel speling had. Eis
en uitspraak 30 subs. 12 dagen.
A. C. J. B., landbouwer te Groe
de, was langs de doorlaatpost
Nederland binnengekomen, ech
ter nadat deze post reeds was ge
sloten. De heer B. had alle beno
digde papieren op zak. Daar
slechts enkele dagen na de be
keuring de beslissing kwam, dat
men ook na de sluiting van deze
doorlaatpost, mits men maar gel
dige papieren heeft, mag passe
ren, werd B. schuldig verklaard
zonder oplegging van straf.
VRIJDAG 27 MEI.
TERNEUZEN: Luxor-Theater,
8 uur: „The Robe".
ZATERDAG 28 MEI.
TERNEUZENLuxor-Theater,
8 uur: „The Robe".
Concertgebouw, 8 uur:
,Berlij n-Oostzöne".
AXEL: Het Centrum, 6.30 en
9 uur: „Door dik en dun".
Nader verneemt Reuter dat
ook de 'laatste pogingen om de
staking van typografen te voor
komen hebben gefaald.
Reeds Woensdagavond kwa
men de typografen niet op hun
werk.
Het enige ochtendblad, dat gis
teren te koop was, was het offi
ciële blad van de socialisten „Le
Populaire", dat in Arras gedrukt
wordt door socialistisch drukke
rij personeel.
ASCARI
DODELIJK VERONGELUKT.
Tijdens een trainingsrit is de
Italiaanse coureur, Alberto As-
cari, om het leven gekomen.
Het ongeluk, dat Ascari, de
vroegere wereldkampioen over
kwam, gebeurde op de baan van
Monza. De Italiaan, die ook Zon
dag j.L al een ongeval had, tij
dens de grote prijs van Europa,
waarbij hij met zijn Lancia in de
haven van Monte Carlo reed en
slechts licht gewond werd, is 36
jaar oud geworden.
Ascari ,die een vrouw en twee
kinderen achterlaat, was de eni
ge coüreur, die het wereldkam
pioenschap twee jaar achter el
kaar behaalde. Zijn vader Anto
nio Ascari, kwam dertig jaar ge
leden eveneens als coureur om
het leven, toen hij als favoriet
deelnam aan de grote prijs van
Frankrijk in een Alfa Romeo.
Alberta Ascari verongelukte
met een nieuwe Ferrari, die hij
had geleend van zijn collega
Castelloti, die evenals Ascari op
19 Juni zou uitkomen in de grote
prijs van Nederland te Zand-
voort. Toen zij uit het restaurant
kwamen, vroeg Ascari o£ hij de
wagen eens even mocht probe
ren. ,„,Ik rijd twee of drie ron
den en zal het kalm aan doem",
zei hij.
Ascari reed twee ronden. Toen
men verwchtte, hem voor de der
de maal te zien langs komen,
hoorden de andere coureurs en
mecaniciëns een verschrikkelijke
slag. Op de onheilsplek vonden
zij de wagen over de kop gesla
gen. Ascari bloedde hevig uit
verscheidene wonden en was
reeds stervende. Hij werd in al
lerijl naar het ziekenhuis ge
bracht, maar hij overleed onder
weg. Over de oorzaak van het
ongeluk is nog niets bekend.
Alberto was zes jaar oud toen
men hem voor het eerst vertelde
over de dood van zijn vader. Elf
jaar later zat hij zelf over het
stuur gebogen als deelnemer aan
motorraces. Bij zijn eerste race
kwam hij in een tomatenveld te
recht, maar in 1936 behoorde hij
al geregeld tot de eersten. Villo-
resi introduceerde hem in de
auto-rensport.
Als coureur won hij zijn eer
ste grote race in 1949: de grote
prijs van Europa te Monza met
Ferrari, voor welk merk hij in
1940 was begonnen te rijden in
de Mille Miglia.
Na zijn zege op Monza volgden
nog vele overwinningen, onder
meer tijdens de twee en een half
jaar durende strijd tussen Fer
rari en Alfa Romeo. De jaren
1952 en 1953 brachten hem het
wereldkampioenschap, bij de
laatste gelegenheid door over
winningen in de grote prijzen
van Argentinië, Nederland, Bel
gië, Groot-Brittannië en Zwit
serland. Hij won in dat jaar ook
de 1000 ltm-race op de Nuern-
burgring en de grote prijs van
Pau. Begin 1954 ging hij over
naar Lancia, voor welk merk hij
pas dit jaar deelnam aan de gro
te prijzen van Argentinië en van
Europa. Beide malen werd hij,
zoals bekend, door pech achter
volgd. Wel won hij met Lancia,
op 27 Maart j.l., de grote prijs
van Valentino in Turijn.
Een ooggetuige van het onge
luk verklaarde de indruk te heb
ben gekregen dat Ascari remde
toen hij uit een bocht kwam en
het rechte stuk tegenover de tri
bunes op reed. De wagen begon
te slingeren en boog af naar
rechts, met de linkerwielen iets
in de lucht. Klaarblijkelijk had
Ascari de controle verloren over
de nieuwe 3 liter Bolide waar
mee Castellotti tevoren 190 km/u
gereden had en die nog niet be
spoten was. De wagen sloeg en
kele malen over de kop waarbij
Ascari er uit geslingerd werd.
Hij kwam tien meter verder in
het gras naast de baan terecht en
moet volgens de dokters vrijwel
op slag dood zijn geweest.
Villoresi is van mening dat het
ongeluk wellicht veroorzaakt is
door een flauwte van Ascari die,
zoals bekend, een lichte hersen
schudding had opgelopen bij zijn
val in de haven van Monte Carlo
tijdens de grote prijs van Europa.
Het stoffelijk overschot van de
beroemde coureur, gekleed in
dezelfde blauwe overall waarin
hij zo vele schitterende overwin
ningen heeft behaald, werd op
gebaard in de rouwkapel van het
ziekenhuis te Monza. De teraar
debestelling zai Zaterdag a.s. ge
schieden in Milaan, de woon
plaats van de familie Ascari.
DE RONDE VAN ITALIË.
De uitslag van de 12e étappe,
NapelsScanno (216 km) luidt:
1. Nencini (It.) 6.45.46; 2. Ge-
miniani (Fr.)i z.t.; 3. Astrua (It.)
z.t.; 4, Coppi (It.) 6.47.39; 5. Con-
terno (It.) z.t.; 6. Magni (It.)
z.t.; 7. Ruiz (Sp.) z.t.; 8. Botella
(Sp.) z.t.; 9. Fornara (It.) z.t.;
10. Coletto (It.) z.t.; 11. Moser
(It.) z.t.; 12. Wagtmans (Ned.)
z.t.; 13. Serra (Sp) 6.47.39; 14. v.
Breenen (Ned) (Ned.) 6.49.41; 15.
Rossello (It.) 6.50.01; 16 Voor-
ting (Ned.) 6.51.24; 59. Roks
7.06.05; 63. Maenen (Ned.) z.t.;
65. De Groot (Ned.) 7.06.05.
Astrua, die als eerste over de
streep was gegaan, werd naar de
derde plaats gedeclasseerd, om
dat hij tijdens de eindspurt Gemi-
niani aan dienst trui had vastge
houden.
Het algemeen klassement na
de 12e étappe luidt:
I. Geminiani (Fr.) 60.40.56 2.
Nencini (It.) 60.40.58; 3. Magni
(It.) 60.43.30; 4. Coppi (It.)
60,.44.01; 5. Wagtmans (Ned.)
60.44.24; 6 Moser (It.) 60.44.32;
7. Astrua (It.) 60.46.52; 8. Forna
ra (It.) 60.47.38; 9. Botella (Sp.)
60.48.00; 10. Voorting (Ned.)
60.48.09.
Het algemeen klassement luidt
verder:
II. Hein van Breenen 60.48.22;
56. Daan de Groot 61.20.54; 70.
Thijs Roks 61.30.19; 86. Jules
Maenen 62.09.37.
MINISTER ALGERA NAAR
MIDDELBURG.
De minister van Verkeer en
Waterstaat, mr J. Algera, heeft
zich bereid verklaard de jaarver
gadering van de Ned. Christelijke
Aannemers- en Bouwvakpatroons'
■bond, welke Donderdag 2 Juni
a.s. in het Schuttershof te Middel
burg gehouden zal worden, offi
ciéél te openen. Zeker 400 leden
van de bond met hun diames wor
den op deze 26e jaarvergadering
verwacht. Woensdagmiddag 1
Juni wordt een huishoudelijke
vergadering gehouden, waarin
o.m. gesproken zal worden over
de kwestie der bovenwettelijke
lonen, de gemeenteclassifioatie,
het aanbestedingsstelsel enz. Des
avonds zal een bezoek worden ge
bracht aan miniatuur Walcheren
en de middag vain de volgende
dag zal een rondrit over Walche
ren worden gemaakt. In Veere
wordt het gezelschap een caril
lonconcert aangeboden.
GEEN OVEREENSTEMMING
TUSSEN ZEEUWSE BEROEPS
KEUZE-INSTELLINGEN.
Ged. Staten hebben de Prov.
Staten medegedeeld, dat er geen
samenwerking mogelijk is tus
sen de Ghr. stichting voor schooi
en beroepskeuze in Zeeland en
de algemene Zeeuwse stichting
voor beroepskeuze. Enkele Sta
tenleden verzochten vorig jaar
alsnog pogingen im: het werk te
stellen en te bemiddelen tot sa
menwerking, toen een subsidie-
voorstel aan de orde kwam. Deze
(bemiddelingspogingen hebben
geen succes opgeleverd. Men kon
er niet toe komen te besluiten
tot aanstelling van een gezamen
lijk psyoholoog. Tot enige samen
werking „in de top" was men wel
bereid, b.v. bij de coördinatie van
tarieven, het aanvragen van sub
sidies en de aanschaffing van. ap
paraten, die door alle organisa
ties zouden kunnen worden ge
bruikt. De algemene stichting is
nog niet aan het werk gegaan in
afwachting van deze samenwer
king. De Prot. Ghr. stichting
werkt al geruime tijd, evenals de
R.K. instelling op dit gebied. De
ze 'beide organisaties staan op
het standpunt, dat het werk
alleen kan geschieden op levens
beschouwelijke basis. Ged. Staten
menen, dat, aangezien de provin
cie tal van instellingen, die op ge
noemde basis werken, financiëel
steunt, in dit geval subsidie 'be
zwaarlijk achterwege kan blijven.
Zij stellen voorlopig over de ja
ren 1955 en 1,956 een subsidie van
3,per geval te geven.
WEGSCHAP WALCHEREN.
Het wegschap Walcheren, een
lichaam, dat is belast met het be
heer en onderhoud van vrijwel
alle wegen op het eiland en waar
in deelnemen de WalCherse ge
meenten en de polder Walcheren,
heeft, blijkens zijn (begroting voor
dit jaar, een jaarlijks bedrag van
300.000 nodig voor een doeltref
fend onderhoud der wegen. Het
eerste jaar zal dit bedrag niet ge
heel nodig zijn, omdat door de
herverkaveling 't wegennet nog
nieuw is en daarom wordt voor
gesteld 30.000 te reserveren
voor volgende jaren. Door deze
handelwijze ontstaat tevens de be
schikking over gelden voor de fi
nanciering van aanleg van wegen.
In de komende 15 jaar staat op
het programma de herbestrating
van 300.000 m2 klinkerweg, de
vernieuwing van 100.000 m2
„warme asfalt" en van. 420.000 m2
„koude asfalt", terwijl 300.000 m2
een z.g. oppervlaktebehandeling
nodig heeft Er moet in 100 jaar
ca. 600.000 m2 wegsloot worden
gedolven. Onderhandelingen wor
den gevoerd met staatsbosbeheer
omtrent de overname in beheer
en onderhoud van de Ibeplantin-
gen van deze dienst. Staatsbosbe
heer zou dan ook met de super
visie worden belast. Men wil
naast 'het kortgeleden benoemde
hoofd! van de technische dienst
een opzichter en tien kantonmiers
'benoemen,
Feestverg. Rotary Internatio
nal afd. Terneuzen.
Ter gelegenheid van het gou
den jubileum van de Internatio
nale Rotary waren de leden on
der voorzitterschap van ir J. F.
Denie in een der zalen van hotel
„Rotterdam" bijeengekomen om
dit jubileum feestelijk te herden
ken.
Als gasten waren daarbij aan
wezig de heren R. M. v. d. Berge,
hoofdinspecteur tit. bij 's rijks be
lastingen; ir P. R. Bouman, rijks-
landbouwconsulent; M. Elderson,
voorzitter Tafelronde; mr P. van
Meerwijk, kantonrechter; ir J.
Neeteson, rijkswaterstaat; mr L.
van Os, hoofdinspecteur tit. van
's rijks belastingen; J. W. Schee-
Ie, voorzitter Kring Hulst van de
Zeeuwsche Landbouw Maat
schappij; dr Schierbeek, secreta
ris van de Mij tot bevordering
der Geneeskunde; J. Terlouw, in
specteur van 's rijks belastingen;
mr G. Tichelman, consul van
Noorwegen; drs H. Verschaffel,
voorzitter Kring Werkgevers in
de Kanaalzone. Bovendien was
nog als gast aanwezig pofessor
Klopper, oud-gouverneur van de
Rotary Nederland.
Tijdens de lunch heette de heer
Denie allen welkom, in het bijzon
der prof. Klopper, en stelde een
dronk voor op Hare Majesteit de
Koningin en op de Rotary Inter
national.
Vervolgens las hij de tekst van
het telegram voor dat bij deze ge
legenheid werd verzonden aan de
gouverneur van het 67e district,
waartoe Terneuzen behoort.
Prof. Klopper gaf een uiteen
zetting (vaak zeer geestig en
spitsvondigover het ontstaan en
het doel van de Rotary. Deze ver
eniging is in Amerika ontstaan
en neemt in haar rijen op één
vertegenwoordiger van alle klas-
sificaties (beroepen). Het doel is
in het algemeen het aankweken
en aanmoedigen van de wil om
te dienen en velen te leren ken
nen. Daarbij wordt gelet op hoog
staande beginselen, de gemeen
schap te dienen en de internatio
nale vrede te bevorderen. De le
den moeten dienen in de club
(één der voornaamste punten is,
dat ieder lid zijn levensgeschiede
nis moet vertellen, waardoor er
een sfeer van grote vertrouwe
lijkheid kan ontstaan). Dienen in
de gemeenschap, waardoor het
lid zijn van verenigingen de me
demens beter kan gediend wor
den. Dienen in het beroep ter be-
bevordering van een goede zaken-
moraal. Door contacten in het
buitenland om elkaar te leren
kennen, elkaar te leren waarde
ren en zó de wereldvrede te be
vorderen.
Tegen afsluitboom gereden.
Gistermiddag te ongeveer 6 uur
wilde de heer J. P. V. uit Hoek op
zijn motorrijwiel, komende uit de
richting Axelsestraat, de brug
overrijden.
Vermoedelijk verblind door het
zonlicht, bemerkte hij niet dat de
afsluitbomen waren neergelaten,
daar de brug voor de scheepvaart
open stond.
Het motorrijwiel schoot onder de
afsluitbomen door en de heer V.
werd over de afsluiting gewor
pen.
Dokter Van Breda Vriesman
verleende de eerste hulp aan de
over hevige pijn klagende motor
rijder en liet hem naar het Julia-
naziekenhuis vervoeren.
Bij het aldaar volgend onder
zoek bleek, dat de heer V. er bij
zonder goed vanaf was gekomen,
zodat hij, na van de schrik beko
men te zijn, het ziekenhuis weer
kon verlaten.
Bezoek van studenten.
Gedurende de Pinksterdagen
zal een groot aantal studenten
van de Amsterdamse studenten
kring „St Anna ter Muiden" al
daar logeren. Het ligt in de be
doeling dat er, evenals vorig jaar,
in de Ned. Herv. kerk een concert
wordt gegeven door leerlingen
van het muziekconservatorium
uit Amsterdam. Bovendien wordt
er in het oude raadhuis een expo
sitie gehouden van tekeningen en
schilderijen van de bekende
kunstschilder Paul Citroen.
Congresleden op bezoek.
Het congres van het Franse
Roode Kruis, dat gedurende de
Pinksterdagen in Rijssel wordt
gehouden, heeft o.m. een bezoek
aan Sluis op het programma
staan. De tweede Pinksterdag ko
men de congressisten via Brugge
naar Sluis.
70. Hoewel de gehar
de Sakser zich niet erg
druk schijnt te maken
over zijn verwonding,
staat Eric er toch op,
deze eerst goed te ver
binden. Gelukkig is de
wond niet van ernsti
ge aard. Ze halen hun
paarden en dat van de
verongelukte Bohus-
laner op, begraven de
dode en haasten zich
de tocht voort te zet
ten.
Onder het rijden
spieden ze voortdu
rend naar alle kan-
of ze ook iets van de
tweede boodschapper
kunnen ontwaren, maar hij is in
geen velden of wegen te bekennen.
Dit is Eric in het geheel niet naar
de zin; immers iedere stap brengt
hen dichterbij het land van Bohus-
lan en "wordt de kans, de tweede
man te grijpen geringer.
Maar als ze enkele uren gereden
hebben, zien ze eensklaps een rui
ter in wilde galop uit een groepje
bomen komen en in een dikke
-i-
langs
heirbaan ver
stofwolk
dwijnen.
„Dat is hem...", schreeuwt Svein
opgewonden, „die moest natuurlijk
hier op zijn makker wachten, die
ons wel eventjes gauw een kopje
kleiner zou maken! Ha...ha, dat zit
hem niet glad"!
In razende vaart stormen ze
voorwaarts en hoewel de vluchte
ling zijn paard tot het uiterste aan
drijft, schijnt het dier toch ver
moeid te zijn, want langzaam maar
zeker lopen zij op de man in. Ze
naderen nu een heuvel en als ze
op het hoogste punt zijn, zien zij,
behalve de voortrennende Bohus-
laner, de omtrekken van een ste
nen sterkte, heel in de verte tus
sen de heuvels opdoemen.
„Dat is de burcht van Geirfinn,
vorst van Bohuslan", schreeuwt
Eric, „nu of nooit"! Hij spoort zijn
ros tot het uiterste aan, maar ook
hun paarden worden vermoeid...
Zwijgend en verbeten jakkeren zij
voort over de golvende vlakte, ter
wijl de burcht van vorst Geirfinn
onafwendbaar dichterbij komt...
De afstand tussen Eric en de
vluchteling vermindert echter niet
noemenswaard meer. Svein Lang-
tand's paard is reeds achter ge
raakt. Aleen het onbereden paard
van de dode Bohuslaner schijnt nog
fris te zijn en na 'n korte aarzeling
laat Eric dit paard langszij komen
waarna hij lenig overspringt. Svein
Langtand's bewonderende kreet
klinkt nog in zijn oren, als de Noor
man er met duizelingwekkende
vaart vandoor gaat en nu, centi
meter voor centimeter op de vluch
tende Bohuslaner veld wint
Jaarlijkse veekeuring.
Woensdag werd in deze ge
meente op de hofstede van de
heer A. Kools de jaarlijkse vee-
keuring gehouden. Er was weinig
aanvoer. De uitslag van de keu
ring luidt als volgt:
Eerste kalfskoeien: 2e pr. J. C.
Risseeuw.
Tweede kalfskoeien: le pr. P.
Kools; 2e pr. D. van Houte.
Derde kalfskoeien: le pr. P.
van Cruijningen; lb pr. A, Kools.
Vierde en oudere kalfskoeien:
le pr. J. Basting.
Vaarzen: la pr. P. van Cruij
ningen en lb pr. A. Kools.
Fokgroepen: le pr. P. v. Cruij
ningen.
Gouden Echtvereniging.
Onder grote belangstelling heeft
j.l. Woensdag het echtpaar Van
DoeselaarRiemens, wonende op
Zaamslag-Veer haar gouden echt
vereniging herdacht.
Het was voor de buurtbewoners
geen geheim, dat de nog krasse
echtelieden, Van Doeselaar is 73
jaar en zijn echtgenote 74 jaar.
op 25 Mei 1904 in het huwelijks
bootje waren gestapt om 's we
relds lief en leed samen te delen,
zodat het niet te verwonderen
was, dat 't Veer plannen smeedde
om deze dag tot een feestdag te
maken.
Er werd een feestcomité opge
richt, waarvan de heer P. Koop
man het voorzitterschap op zich
nam, en in alle stilte gingen de
buurtbewoners aan de arbeid.
Toen in de vroege morgenuren
het gouden echtpaar ontwaakte,
vond zij de huiskamer keurig ver
sierd en stond voor de woning een
fraaie erepoort opgesteld, terwijl
van vele woningen de driekleur
wapperde. Al spoedig was de
huiskamer in de bloemen gezet
en kwamen de .geschenken los,
zodat het vrijwel de gehele dag
een komen en gaan was van de
zeer velen, die het gouden echt
paar kwamen feliciteren.
Des avonds te ongeveer 8 uur
arriveerde het muziekgezelschap
„De Volharding," om een serena
de te brengen. Omringd door fa
milieleden trad het gouden echt
paar naar buiten om de huldebe
tuiging te beluisteren.
Burgemeester Trimpe, die ver
gezeld was' van zijn echtgenote,
was de eerste, die in hartelijke
bewoordingen de jubilarissen ge
lukwenste met deze mooie her
denkingsdag, waarbij hij de hoop
uitsprak, dat zij nog vele jaren
gespaard zouden mogen blijven.
De heer P. Koopman bracht als
voorzitter van het feestcomité, de
gelukwensen over van de bewo
ners van 't Veer en hij deed zulks
in dichtvorm, waarbij bleek, dat
hij, als buurman, goed op de
hoogte was van tal van gebeur
tenissen, die in de loop der jaren
waren voorgevallen. Onder alge
mene bijval overhandigde hij na-
meijs de buurtbewoners aan de
jubilaris een kistje sigaren en
aan diens echtgenote een fraai
tafelkleed.
Namens „De Volharding" bood
de heer R. J. van de Veke zijn
gelukwensen aan en besloot met
het muziekgezelschap de beken
de potpourri „Lang zullen zij
leven" ten gehore te laten bren
gen, waarbij door oud en jong
een rondedans werd gedaan.
Nadat verversingen waren aan
geboden en in de huiskamer door
de genodigden menige prettige
épisode uit het leven van de jubi
larissen was opgehaald, maakte
„De Volharding" nog een muzika
le wandeling, voordat zij weer
naar Zaamslag vertrok en werd
in de huiselijke kring het feest
nog enige uurtjes voortgezet.
Kalme markt, Olie en A.K.U.
5 hoger.
Het is gisteren zeer rustig toe
gegaan op de Amsterdamse effec
tenbeurs, alleen om circa 2 uiur
trokken de koersen even aan en
kwam er iets meer beweging in
de markt, doch daarna ebde de
belangstelling weer weg. De uit
gifte van kleine coupures Unile
ver in Ameri'ka (hetgeen niet 'be
tekent dat Unilever op de New
York Stock Exchange zal wor
den verhandeld) vormde geen
stimulans voor dit papier. Woens
dag is de koers circa 10 punten
gestegen tot 424 en werd een
zeer grote omzet behaald n.l. 6
ton op een totaal van 2,7 tnil-
lioen. Gisteren had de handel in
Unilever een zeer rustig verloop
en Weef de koers ongewijzigd op
circa 424. Van de overige inter
nationale soorten konden Kon.
Olie en A.K.U. circa 5 punten ver
beteren en was Philips ruim
prijshoudend.
Van de Indonesische sector
valt weinig opmerkelijks te ver
halen. Rubbers en suikers eer
der een fractie luier, Verenigde
Deli daarentegen iets toeter. Ook
de scheepvaartsector had een on
belangrijk verloop. Hier waren
de koersverschuivingen eigenlijk
te verwaarlozen, alleen Van Om
meren werd iets hoger geadvi
seerd op 221 (218). Giuldenshe-
leggingen stil en onveranderd.
Prolongatie 2% pet.
NABEURSKOERSEN.
Kon. Olie:
567568 slot 568 bied (564)
A K. U.:
3Ö0330 Vi> (30014)
Philips:
388- 392 Va 387
Unilevr:
424Vs 427 slot 426—426% (424)